X

بایگانی فینال

دفتر سینمایی

سلبریتی‌های نوجوان مهمان برنامه نوروزی «هشتاد نود» می‌شوند

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

علیرضا طهرانی، سردبیر برنامه نوجوانانه «هشتاد نود» رادیو جوان درباره این برنامه گفت: «هشتاد نود» برنامه‌ای است که به مسیر موفقیت نوجوانان دهه هشتادی و نودی می‌پردازد. در این برنامه گفتگو محور که به صورت تصویری هم پخش خواهد شد، از چهره‌های مشهور نوجوان مثل بازیگران، کمدین‌ها، ورزشکاران، مدال‌آوران جهانی در رده سنی نوجوانان و حتی بلاگر‌هایی که توانستند در سن کم به موفقیت برسند دعوت خواهد شد و آن‌ها در مورد مسیر رسیدن به موفقیت‌شان صحبت خواهند کرد.

طهرانی با بیان اینکه «هشتاد نود» این هدف را دنبال می‌کند که هر کسی در هر کاری می‌تواند با پشتکار و تلاش موفق شود، ادامه داد: در این برنامه سعی شده فضاسازی و ریتم طوری باشد که مورد قبول نوجوان امروزی باشد. ریتم سریع، شوخی‌های نوجوانانه، بهره‌گیری چالش‌های این رده سنی و استفاده از قالب برنامه‌سازی پلتفرم‌های فضای مجازی در آیتم‌های این برنامه، «هشتاد نود» را به فضای ذهنی نوجوان نزدیک‌تر کرده است.

وی در پایان تصریح کرد: در این برنامه علاوه بر گفتگو با مهمان، بخش‌های تفریحی- سرگرمی زیادی داریم. بخش سیت دان کمدی که یکی از کمدین‌های نوجوان در مورد اتفاقات و رفتار مردم در نوروز طنازی خواهد کرد و در بخش دیگر این برنامه موسیقی مناسب برای نوجوانان معرفی خواهد شد و موسیقی‌های بی‌محتوای خوانندگان زرد توسط خود نوجوانان با کنایه و طنز‌های مخصوص خودشان تقبیح خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

۳۶۵روز حاشیه برای سینمایی که زنده ماند!/پنج روایت از «سینمای۱۴۰۱» – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

گروه هنر- خبرگزاری مهر: سینمای ایران همیشه با چالش‌ها و دست‌اندازهای بسیار مهمی مواجه است، این هنر-صنعت و رسانه تأثیر گذار هیچ گاه به دور از حاشیه‌ها و اتفاقات نبوده و امسال نیز با توجه به رویکرد جدید در حوزه سیاست گذاری در سینما اتفاقات مهمی در آن شکل گرفته است، اتفاقاتی که می‌تواند سینمای ایران را در مسیر دیگری قرار دهد.

به سنت سال‌های گذشته طی گزارش پیش رو به برخی از این رویدادها و اتفاقات اشاره کرده‌ایم که شامل فروش گیشه در سینما، رهایی جشنواره‌ها از ایده تحریم، جای خالی چهره‌ها در جشنواره فیلم فجر و حواشی آن، حضور فیلم‌ها در جشنواره‌های بین‌المللی و ماجرای پیچیده صدور پروانه ساخت و نمایش آثار سینمایی می‌شود.

روایت اول؛ سینمایی که با افزایش فروش همچنان دخلش با خرجش نمی‌خواند

اگر همچنان سینمای ایران را با وجود شرایط نامناسبی که طی ۳ سال گذشته با آن درگیر بوده است، به نوعی «صنعت» بدانیم، بی شک مهمترین بخش آن چرخه اقتصادی فروش، و ماجرای بازگشت سرمایه و احتمالاً رسیدن به سود است. در این وضعیت گیشه نیز می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در ادامه حیات فعالان در این عرصه به خصوص بخش خصوصی داشته باشد. اینکه بخش خصوصی را قطعه اصلی این چرخه می‌دانیم هم به این دلیل است که آثاری که با بودجه‌های دولتی ساخته می‌شوند معمولاً به رقم فروش آن توجه نمی‌شود و به نوعی تبدیل به رزومه تولید فرهنگی آن نهاد یا ارگان دولتی می‌شوند. چه بسا طی این سال‌ها فیلم‌هایی با حمایت‌های میلیاردی بخش دولتی ساخته شده که در گیشه حتی نتوانسته یک سوم هزینه تولید خود را بازگرداند.

اما اینکه چرا بهبود فروش در سال ۱۴۰۱ را یکی از مهمترین رویدادهای سینمایی در نظر گرفته‌ایم این است که نه تنها سینمای ایران بلکه سینمای جهان نیز پیش از این به دلیل شیوع ویروس کرونا و به طبع تعطیلی و محدودیت سالن‌های سینما برای جلوگیری از گسترش این ویروس در جامعه با چالش‌های بسیاری همراه بود. طی دوره ۲ سال شیوع ویروس کرونا سینما در ایران عملاً تعطیل بود و مخاطبان برای جلوگیری از ابتلاء به آن از حضور در سالن‌های سینمایی خودداری می‌کردند. خوشبختانه با شروع سال ۱۴۰۱ و کاهش ابتلاء در سطح جامعه، سینما و اکران فیلم‌ها در سینماها به روال سابق خود بازگشت، هرچند تا ماه‌ها مخاطبان سینما به دلیل ترس از ابتلاء همچنان از حضور در سینما ممانعت می‌کردند اما کم کم با اکران فیلم‌ها در سینماها گیشه جان گرفت.

۳۶۵روز حاشیه برای سینمایی که تحریم نشد!/پنج روایت از «سینمای۱۴۰۱»
«انفرادی» با فروش بالغ بر ۷۷ میلیارد تومانی صدرنشین گیشه امسال بود

فیلم سینمایی «انفرادی» به کارگردانی مسعود اطیابی به عنوان پرفروش‌ترین فیلم کمدی، که در اردیبهشت ماه سال جاری اکران شد توانست بیش از ۷۷ میلیارد تومان فروش داشته باشد. در ادامه این روند نیز آثار دیگری همانند «علف زار» به کارگردانی کاظم دانشی بیش از ۲۲ میلیارد تومان، «تی تی» به کارگردانی آیدا پناهنده با فروش بالغ بر ۲۱ میلیارد و ۴۵ میلیون تومان، «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار با فروش بالغ بر ۲۰ میلیارد و ۷۶۰ میلیون تومان، «بخارست» به کارگردانی مسعود اطیابی با فروش ۴۳ میلیارد تومان، «دوزیست» به کارگردانی برزو نیک نژاد با فروش بیش از ۱۹ میلیارد تومان و «ملاقات خصوصی» به کارگردانی امید شمس با فروش بیش از ۱۸ میلیارد تومان از فروش خوبی برخوردار بودند.

اما نکته جالبی که در این میان وجود دارد، استقبال از اکران انیمیشن‌هایی بود که در سینماها اکران شد، انیمیشن‌هایی چون «لوپتو» به کارگردانی عباس عسکری که فروشی ۱۹ میلیاردی و «پسر دلفینی» به کارگردانی محمد خیراندیش که فروش ۲۳ میلیاردی داشته‌اند. دو انیمیشنی که می‌توان فروش آنها را تقریباً هم رده با پرفروش‌ها در گیشه دانست.

هرچند برخی از فیلم‌ها طی سال جاری فروش میلیاردی داشتند، اما مساله این است که با هزینه‌ای که برای تولید این فیلم‌ها شده است، تا چه اندازه برای صاحبان آثار این رقم‌ها منجر به سوددهی شده است؟ این مسأله‌ای است که بخش خصوصی از ابتدای سال جاری نگران آن است چرا که می‌توان گفت بیش از ۸۰ درصد از فیلم‌هایی که در سال جاری اکران شده است نتوانسته از طریق گیشه هزینه تولید خود را بدست آورد.

روایت دوم؛ عبور جشنواره‌های سینمایی از تحریم

از اواسط سال جاری و به واسطه بروز برخی التهابات اجتماعی قابل پیش‌بینی بود که دامنه تأثیرگذاری این شرایط خیلی زود حوزه‌های مختلف را هم در بر خواهد گرفت و طبیعتاً حوزه حساسی مانند فرهنگ و مشخصاً سینما هم نمی‌توانست از این دربرگیری مصون بماند. بر همین اساساً هم از نیمه سال و در آستانه کلید خوردن زنجیره رویدادهای سینمایی سالانه قابل پیش‌بینی بود که نسبت این رویدادها با اهالی سینما و به‌خصوص برخی جریانات معترض در صنوف سینمایی می‌تواند دستخوش چالش‌هایی شود.

اولین رویداد جشنواره فیلم کوتاه تهران بود که بنابر تقویم در اواخر مهرماه باید برگزار می‌شد. بروز برخی اعتراضات از سوی فعالان صنف سینمای کوتاه و کلید خوردن فشارهای هدایت‌شده نسبت به سینماگرانی که قرار بود فیلمی در این رویداد داشته باشند، منجر به مطرح شدن ایده به تعویق افتادن این رویداد شد. مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوان و دبیر جشنواره اما رویکرد متفاوت در پیش گرفت و در اقدامی رو به جلو، ترجیح داد میزبان سینماگران معترض باشد تا نقطه‌نظرات آن‌ها را بشنود.

جلسه آذرپندار با سینماگران معترض هر چند منجر به تغییر در زمان‌بندی جشنواره فیلم کوتاه تهران نشد اما در فضای رسانه‌ای، بار سنگین سوءتفاهمات به‌وجود آمده در خانواده سینمای کوتاه را تلطیف کرد و تبدیل به پشتوانه‌ای شد تا جشنواره سی‌ونهم با حداقل حواشی کلید بخورد. این دوره از جشنواره فیلم کوتاه اتفاقاً به‌واسطه حضور آثاری جسورانه در ژانرهای متنوع توانست ویترینی جذاب برای علاقه‌مندان سینمای کوتاه فراهم آورد.

۳۶۵روز حاشیه برای سینمایی که تحریم نشد!/پنج روایت از «سینمای۱۴۰۱»

مهدی آذرپندار پس از اتمام برگزاری این رویداد در گفتگویی مشروح با خبرگزاری مهر درباره متن و حاشیه این رویداد به ارائه توضیحاتی پرداخت.

در گام بعد نوبت به جشنواره «سینماحقیقت» به‌عنوان مهمترین رویداد مرتبط با سینمای مستند در تقویم سینمای ایران رسید. کمی بیش از یک ماه از جشنواره فیلم کوتاه تهران گذشته بود که جشنواره سینماحقیقت با چالش‌های مشابه کلید خورد. ابتدا گروهی از مستندسازان با انتشار بیانیه‌ای در فضای مجازی اعلام کردند که در این رویداد شرکت نخواهند کرد و به تعبیر خود آن را تحریم کردند. اندکی بعد هم خبرها حاکی از آن بود که مستندسازان جوان به‌واسطه حضور آثارشان در جشنواره تحت فشار قرار گرفته‌اند تا به جریان تحریم بپیوندند.

محمد حمیدی مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و دبیر جشنواره سینماحقیقت اما با تأکید بر برگزاری این رویداد در تاریخ اعلام شده، به‌صورت غیررسمی با مستندسازان معترض وارد گفتگو شد تا زمینه رفع سوءتفاهم‌های به‌وجود آمده را فراهم بیاورد. جشنواره سینماحقیقت هم مانند رویداد قبلی با شوروحالی قابل قبول در پردیس سینمایی ملت برگزار شد تا این رویداد هم از دست‌انداز «تحریم» به سلامت عبور کند.

حمیدی‌مقدم هم پس از اتمام برگزاری این رویداد در گفتگویی مشروح با خبرگزاری مهر تجربیات خود از مشاهدات پشت‌پرده خود در جریان تحریم رویدادهای سینمایی در این سال ملتهب را روایت کرد.

روایت سوم؛ جشنواره «فجر» و غیاب چهره‌ها

چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر در حالی کار خود را در سال جاری آغاز کرد که بعد از گذشت سال‌ها دوباره نام بین‌المللی را با خود یدک می‌کشید. مهمترین و تاثیرگذارترین جشنواره سینمایی کشور که از اعتبار بسیار زیادی میان سینماگران برخوردار است، جشنواره‌ای که حضور و دریافت جایزه از آن می‌تواند مسیر رو به رشد کارگردانان را البته در سینمای ایران تغییر دهد.

دبیری این دوره از جشنواره از سوی محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی به مجتبی امینی تهیه کننده سینما سپرده شد. مجتبی امینی بی‌شک برای دبیری این دوره از جشنواره فیلم فجر به دلیل افزایش التهابات در جامعه و عدم همراهی سینماگران برای حضور و برگزاری جشنواره چهل و یکم با چالش‌های بسیاری همراه بود. علاوه بر آن کاهش تولید در سینما به دو دلیل افزایش هزینه تولید و سخت‌گیری در صدور پروانه ساخت سبب شد تا حجم آثاری که برای حضور در جشنواره آماده می‌شدند نسبت به سال‌های گذشته کاهش پیدا کند.

همچنین برخی از کارگردانان سینمایی که آثارشان آماده نمایش بود از حضور در این دوره از جشنواره سرباز زدند، از جمله این کارگردانان می‌توان به کیومرث پور احمد اشاره کرد که فیلم سینمایی «پرونده باز است» را آماده نمایش داشت و از همان ابتدا اعلام کرده بود که این فیلم را به جشنواره ارسال نمی‌کند، اما علی قائم مقامی به عنوان صاحب اثر این فیلم را برای حضور در جشنواره به دبیرخانه ارائه کرد.

در ادامه با توجه به اینکه برخی فیلم‌ها فرم حضور در جشنواره را پر نکرده بودند، از سوی سازمان سینمایی اعلام شد که اولویت اکران در سال ۱۴۰۲ با فیلم‌هایی است که در این دوره از جشنواره حضور پیدا کردند.

۳۶۵روز حاشیه برای سینمایی که تحریم نشد!/پنج روایت از «سینمای۱۴۰۱»

می‌توان گفت جشنواره فیلم فجر، مهمترین فضایی است که سینماگران، خبرنگاران و منتقدان سینمایی بدون واسطه و رودرو درباره آثار تولید شده با هم گفتگو می‌کنند و همین مساله سبب می‌شود که هرساله برگزاری نشست‌های خبری با حواشی بسیاری همراه شده و یکی از مهمترین بخش‌های جشنواره را به خود اختصاص دهد، اما در این دوره از جشنواره نشست خبری اکثر فیلم‌هایی که در جشنواره حضور پیدا کردند بدون حضور بازیگران و دیگر عوامل برگزار شود، البته تعدادی از نشست‌ها نیز بدون حضور کارگردان برگزار شد و این تهیه کننده بود که به نمایندگی از عوامل فیلم در نشست خبری حضور پیدا می‌کرد. در واقع می‌توان گفت این دوره از جشنواره فیلم فجر بدون ستاره ترین دوره جشنواره‌های فیلم فجر بود.

از دیگر مواردی که می‌توان درباره این دوره از جشنواره فیلم فجر به آن اشاره کرد، معرفی فیلم‌های حاضر بود. برخلاف دوره‌های گذشته اسامی فیلم‌های راه یافته به بخش سودای سیمرغ چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر، تنها یک هفته مانده به برگزاری جشنواره فیلم فجر اعلام شد. همچنین اسامی هیأت داوران این دوره از جشنواره، علی رغم پی گیری خبرنگاران در طول برگزاری جشنواره یک روز مانده به برگزاری مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره از سوی دبیر اعلام شد.

با تمام این حواشی جشنواره فیلم فجر دوره‌ای به‌شدت متفاوت را پشت سر گذاشت. دوره‌ای که مجتبی امینی در میانه برگزاری آن با انتشار یادداشتی خطاب به خانواده سینما تأکید کرد «حلاوت همیشگی» را نداشته و آرزو کرد تا در آینده‌ای نزدیک باردیگر شاهد گردآمدن همه اهالی خانواده سینما زیر چتر «فجر» باشد.

روایت چهارم: حضور فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های بین‌المللی

در سالی که گذشت حضور سینماگران ایرانی در جشنواره‌های خارجی همانند گذشته ادامه داشت و حتی توانستند موفقیت‌هایی نیز در این زمینه کسب کنند، که البته این حضورها بدون حاشیه هم نبود. از جمله فیلم‌هایی که می‌توان در این زمینه به آن اشاره کرد ۲ فیلم سینمایی «برادران لیلا» به کارگردانی سعید روستایی و «شب، داخلی، دیوار» به کارگردانی وحید جلیلوند بود.

سعید روستایی کارگردان و جواد نوروزبیگی تهیه‌کننده «برادران لیلا» بعد از ساخت این فیلم سینمایی تصمیم می‌گیرند تا قبل از اکران و یا حضور در جشنواره‌های داخلی این فیلم را برای اولین بار در جشنواره فیلم کن به نمایش بگذارند و البته این کار را هم انجام می‌دهند، اما مشکل از کجا شروع شد؟

۳۶۵روز حاشیه برای سینمایی که تحریم نشد!/پنج روایت از «سینمای۱۴۰۱»
کیفیت حضور «برادران لیلا» در جشنواره کن به توقیف این فیلم انجامید

براساس قوانین موجود در سازمان سینمایی، برای اینکه بتوان در جشنواره‌های بین‌المللی حضور پیدا کرد، فیلم متقاضی باید پروانه نمایش بین‌المللی دریافت کند، تهیه‌کننده و کارگردان فیلم، نسخه‌ای از آن را برای دریافت پروانه نمایش به سازمان سینمایی ارائه می‌کند اما با اصلاحات و ممیزی‌هایی از سوی مسئولان مواجه می‌شود، هرچند در ابتدا صاحبان اثر با مدیران برای تغییر در نسخه اصلی به توافق می‌رسند اما بدون ارائه نسخه اصلاح‌شده و دریافت پروانه نمایش «برادران لیلا» را به جشنواره فیلم کن ارسال می‌کنند و در نهایت موفق به دریافت جایزه فیپرشی می‌شوند.

همین مساله سبب شد تا این اثر سینمایی با صدور اطلاعیه‌ای رسمی از سوی سازمان سینمایی توقیف شده و اجازه اکران در کشور را نداشته باشد. با تمام این شرایط و تنبیهاتی که از سوی سازمان سینمایی برای اکران نشدن این فیلم در کشور اعمال شده، اما صاحبان اثر به جای اینکه چشم امیدی به اکران فیلم در کشور و مخاطبان ایرانی داشته باشند، اکران بین‌المللی آن را آغاز کرده‌اند و به تازگی نیز نسخه باکیفیت این اثر سینمایی در فضای مجازی در اختیار مخاطبان سینما قرار گرفته است.

فیلم سینمایی «شب، داخلی، دیوار» به کارگردانی وحید جلیلوند نیز از جمله فیلم‌هایی است که راه «برادران لیلا» را در پیش گرفت و بدون دریافت مجوز نمایش از سازمان سینمایی، در هفتاد و نهمین دوره جشنواره فیلم ونیز حضور پیدا کرد که باعث ایجاد حواشی بسیاری برای این فیلم سینمایی شد، البته هیچ وقت به صورت رسمی حرفی از توقیف این فیلم سینمایی منتشر نشده اما همچنان سرنوشت آن و احتمال اکران در داخل کشور در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

روایت پنجم: پروانه‌هایی که به امید سینمای امیدبخش صادر نشد

صدور پروانه ساخت و نمایش بی‌شک یکی از مهمترین خان‌هایی است یک کارگردان سینمایی برای ساخت اثر خود پشت سر بگذارد، کارگردان سینمایی بعد از نگارش فیلمنامه و موفقیت در جذب تهیه‌کننده و بعد از آن سرمایه‌گذار مناسب، حالا باید تمام تلاش خود را بکند تا بتواند پروانه ساخت و بعد از تولید پروانه نمایش از شوراهای مربوطه دریافت کند.

در گذشته یکی از مهمترین مشکلاتی که در این زمینه وجود داشت این بود که تهیه‌کننده و کارگردان بعد از پشت سر گذاشتن خان دریافت پروانه ساخت و اعمال اصلاحات و ممیزی‌هایی که از سوی شورای پروانه ساخت ارائه می‌شد، فیلم خود را جلوی دوربین می‌برد، اما همین فیلم که پروانه ساخت دریافت کرده بود ممکن بود در مرحله دریافت پروانه نمایش دچار مشکل شود و حتی این امکان نیز وجود داشت که فیلم هیچ وقت نتواند فرصت اکران عمومی دریافت کند.

با روی کار آمدن محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی و مدیرانی که برای این سازمان انتخاب کرده بود، تصمیم گرفته شد تا فیلم‌هایی که در این دولت و مدیریت جدیدی در سینما تولید می‌شود، با کمترین مشکل در حوزه دریافت پروانه نمایش مواجه شوند؛ اما این روند به چه معنا می‌تواند باشد؟ تنها یک نتیجه می‌توان از چنین راهکاری برای سینما بدست آورد و آن هم این است که قرار بود فیلمنامه‌های ارائه شده به شورای پروانه ساخت با حساسیت بیشتری مورد بررسی قرار گرفته تا برای دریافت پروانه نمایش با مشکلی مواجه نشوند! و این به آن معنا است که درصد اصلاحیه برای فیلمنامه‌ها در این بخش بیشتر می‌شود.

پیش از این بارها از سوی مدیران سینمایی بر این مساله تاکید شده بود که به دنبال ایجاد سینمایی امید بخش برای جامعه امروز سینمای ایران هستند و این جمله نشان می‌دهد که به نوعی سیاست سازمان سینمایی فاصله گرفتن از تولید فیلم‌هایی است که فضای تلخی از جامعه را به تصویر می‌کشد که به اصطلاح به این دسته از فیلم‌ها آثار سیاه نما گفته می‌شود. چنین نگاهی به تولید در سینما باعث شده تا بخش عمده‌ای از سینمای اجتماعی که روایت گر اتفاقات روز جامعه با نگاهی سینمایی است دچار چالش شود و شمه ای از این تصمیم‌گیری در آثار راه یافته به چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر قابل رؤیت بود. اینکه این تصمیم‌گیری درست یا غلط است و اینکه تنها فیلم‌هایی در سینما تولید شود که فضای امیدبخش داشته باشد را کنار بگذاریم بی شک چنین روندی می‌تواند موج جدید سینمای اجتماعی که سال‌هاست در سینمای ایران شکل گرفته را تحت تأثیر قرار دهد، چرا که هدف سینمای اجتماعی نقد جامعه با زبان هنر است.

۳۶۵روز حاشیه برای سینمایی که تحریم نشد!/پنج روایت از «سینمای۱۴۰۱»

از میان کارگردانانی که با رویکرد جدید صدور پروانه ساخت با مشکل مواجه شده و همچنان فرصت تولید فیلم را پیدا نکرده است می‌توان محمدحسین مهدویان اشاره کرد که طی یک دهه گذشته تبدیل به یکی از مهمترین فیلمسازان سینمای ایران شده و مخاطبان خود را بدست آورده است. این کارگردان از جمله هنرمندانی است که در صورت بروز مشکل در حوزه تولید و نمایش آثارش، به صورت مستقیم و در فضای مجازی نظر خود را با مخاطبانش به اشتراک می‌گذارد. مهدویان در حال حاضر فیلم کمدی «شیشلیک» را در انتظار اکران دارد که برای اولین بار در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و از آن زمان تا کنون نتوانسته مجوز نمایش عمومی برای آن به دلیل ساخت کمدی بسیار تلخ دریافت کند. هرچند بعد از آن این کارگردان توانست «مرد بازنده» را تولید و در نهایت اکران کند، اما این فیلم نیز به سختی توانست مجوزهای مورد نظر را دریافت کند.

حالا مهدویان ۲ فیلمنامه سینمایی را به شورای پروانه ساخت ارائه کرده که شامل فیلم جنایی «مطرود» اقتباسی از کتاب «بی گانه» به نویسندگی آلبر کامو و فیلم کمدی «شیرینی بله برون» است که هردوی این فیلمنامه‌ها به دلیل فضای سیاه حاکم بر آن به زعم مدیران سینمایی و شورای صدور پروانه ساخت، موفق به دریافت پروانه ساخت نشده است.

همین مساله سبب شده تا محمدحسین مهدویان نسبت به مدل جدید ارائه پروانه ساخت و نمایش در مدیریت جدید سینمای ایران اعتراض کند، او در بخشی از صحبت‌های خود گفته که نه تنها درخواست‌های او برای دریافت پروانه ساخت بدون ارائه هیچ دلیلی رد شده بلکه چنین اتفاقاتی نیز برای تعدادی دیگر از کارگردانان سینما که به دنبال تولید فیلم خود بودند نیز رخ داده است. بعد از انتشار اعتراض‌های مهدویان، مدیران سینمایی نیز ساکت ننشسته و بهمن حبشی، مدیرکل دفتر نظارت بر ساخت فیلم سازمان سینمایی توضیحات طولانی برای رد اعتراض‌های این کارگردان و ارائه دلایلی برای سیاه نمایی این فیلمنامه‌ها منتشر کرده است. با توضیحات حبشی می‌توان پیش‌بینی کرد که سازمان سینمایی در سال آینده هم رویکرد سخت‌گیرانه خود برای صدور پروانه‌های ساخت سینمایی را دنبال خواهد کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«قطع فوری» بهار به سینماها می‌آید/ اکران آخرین فیلم علی انصاریان – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مشاور رسانه‌ای پروژه، فیلم سینمایی «قطع فوری» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مریم بحرالعلومی که زمستان سال ۹۹ با نقش‌آفرینی بسیار متفاوتی از زنده‌یاد علی انصاریان مقابل دوربین رفت، بهار ۱۴۰۲ به سینماها می‌آید.

فیلمنامه این فیلم مستقل که بر اساس طرحی از مریم بحرالعلومی، به صورت مشترک توسط او و لیلا نیکزاد به نگارش درآمده، قصه‌ای عاشقانه از شبی کرونایی را روایت می‌کند که زمین لرزه‌ای پنج ریشتری، تهران را می‌لرزاند.‌

«قطع فوری» که به تازگی در جشنواره بین‌المللی فیلمسازان زن ترکیه حضور داشت، با استقبال بسیار خوب مخاطبان روبرو شد و مورد توجه شبکه TRT تلویزیون این کشور قرار گرفت.

بازیگران «قطع فوری» عبارتند از سامان صفاری، افسانه کمالی، غزال نظر، علی کیان‌ارثی، محمدرسول صفری، یاسمن ترابی، سادیا جلالی‌پور و روشنک عجمیان، با هنرمندی شقایق فراهانی، سوگل طهماسبی و سیاوش چراغی‌پور، با معرفی الهه منصوریان، سید احمد حسینی، ساسان کریمی و آخرین نقش‌آفرینی جاودانه علی انصاریان.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کدام فیلم‌های فجر امسال به سیما می‌آیند؟/ از «شماره ۱۰» تا «هوک» – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، محمدعلی غلامرضایی مدیرکل تأمین و رسانه بین‌الملل معاونت سیما درباره پخش تلویزیونی آثار جشنواره فیلم فجر چهل و یکم گفت: سیما در راستای حمایت از هنر هفتم خاصه آثار سینمایی فاخر ایرانی که از کیفیت و جذابیت لازم و کافی برخوردارند و دارای مضامین و پیام‌های فرهنگی والا و ارزشمند هم هستند، برخی از این آثار را در تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ روی آنتن می‌برد. خبر خوب ما برای مخاطبان، پخش برگزیده‌ای از فیلم‌های سینمایی ایرانی است. به این ترتیب که پس از مذاکرات انجام شده، حق پخش تلویزیونی فیلم‌های سینمایی «هوک»، «شماره ۱۰» و «های پاور» که در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر برنده سیمرغ شده‌اند را خریداری کردیم و در تعطیلات پیش رو برای اولین باز از شبکه‌های سیما اکران تلویزیونی خواهند شد.

وی افزود: در کنار فیلم‌های فوق، خرید حق پخش فیلم‌های سینمایی «بی رو»، «بدون قرار قبلی» و «تروا» نیز تاکنون قطعی شده است.

مدیرکل تأمین و رسانه بین‌الملل از پخش فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» تولید شده رسانه ملی نیز خبر داد و گفت: این اثر که به زندگی شهیدان والامقام باکری می‌پردازد و در جشنواره فیلم فجر برنده ۵ سیمرغ و بهترین فیلم دوره چهلم شد، در جشنواره فیلم‌های سینمایی نوروز ١۴٠٢ نیز تقدیم مخاطبان می‌شود.

مدیرکل تأمین و رسانه بین‌الملل همچنین از تدارک برنامه‌ای جدید در این معاونت با نام «جهانگرد» خبر داد که از نوروز ۱۴۰۲ مهمان خانه ایرانیان خواهد شد.

غلامرضایی گفت: این برنامه از نوروز ۱۴۰۲ و به همت اداره‌کل تأمین و رسانه بین‌الملل سیما روی آنتن شبکه‌های مختلف خواهد رفت و مخاطبان را از زاویه‌ای نو با فرهنگ، آداب، سنن، روابط اجتماعی و … دیگر کشورها آشنا می‌کند.

وی ادامه داد: «جهانگرد» با ضرباهنگی مخاطب‌پسند و با تصاویری بدیع، قصد دارد روایت کلیشه‌ای غرب از کشورهای مختلف را به چالش بکشد و با روایتی بومی از دل هر یک از کشورهای مبدا، مخاطب ایرانی را با فرهنگ و جامعه آن کشورها آشنا کند.

مدیرکل تأمین و رسانه بین‌الملل با بیان اینکه «این برنامه تلاش دارد مشترکات فرهنگی، دینی، اجتماعی و … را در ساختاری متشکل از تصاویر تأمینی به مخاطبان معرفی کند، خبر داد: «جهانگرد» به صورت موضوعی و از منظرهای متنوع به معرفی هر یک از کشورها می‌پردازد؛ برای نمونه در عید ۱۴۰۲، نوروز در کشورهای همجوار و در ایام ماه مبارک رمضان، آداب و رسوم مردم ۶۰ کشور در این ماه عزیز به نمایش در خواهد آمد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پخش مسابقه «دو به دو» در نوروز ۱۴۰۲

«مسابقه دو به دو» با محوریت ارتقای اطلاعات عمومی و فراهم آوردن لحظات شاد و هیجان انگیز، از سه‌شنبه اول فروردین، روانه آنتن خواهد شد. 

این برنامه کاری از گروه اجتماعی فرهنگی شبکه دو سیما به تهیه‌کنندگی و کارگردانی حمید مراوندی است که با اجرای علی مرادی، از سه‌شنبه اول فروردین هرشب به جز لیالی قدر، در ساعت ۲۲:۰۵ روانه آنتن خواهد شد و تا عید فطر ادامه دارد.

بازپخش این برنامه نیز، روز بعد ساعت‌های ۱:۳۰ بامداد، ۷:۴۵ صبح و ۱۲:۳۰ خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شبکه فراتر پیش قدم در خاورمیانه با ارائه محتوای با کیفیت از تلویزیون

سال ۱۳۹۹ بود که همزمان با پخش اچ‌دی ۱۲ شبکه سراسری و یک شبکه بین‌المللی صداوسیما از نخستین شبکه پیشران به نام شبکه فراتر رونمایی شد. هدف از راه‌اندازی این شبکه استفاده از آخرین فناوری برای ارائه محتوای با کیفیت از بستر رسانه ملی بود. 

شبکه فراتر محتوای با کیفیت UHD را برای مخاطبان پخش می‌کند که این کیفیت چهار برابر کیفیت HD است. این شبکه حدود یک میلیارد رنگ را پشتیبانی می‌کند و با صدای شش کاناله به گوش مخاطبان می‌رسد.

فراتر

پخش آزمایشی شبکه فراتر از یک ساعت در روز آغاز شد تا به پخش شبانه‌روزی و ۴ ساعت محتوای جدید در روز‌های عادی رسید. در روز‌های پایانی هفته هم ۶ ساعت محتوا پخش می‌کرد.

 در سال ۱۴۰۱ شبکه فراتر به شبکه نسیم در معاونت سیما پیوست تا با رویکرد سرگرمی، امکان پخش برنامه‌های شاد، مفرح و متنوع از قاب این شبکه فراهم گردد.

فاطمه فلاحی، مدیر تحقیقات و توسعه شبکه فراتر درباره این شبکه و محتوای آن گفت: شبکه فراتر محتوای با کیفیت UHD را برای مخاطبان ایران برودکست و پخش می‌کند. در حال حاضر، این شبکه در تمامی مراکز استان‌ها قابل دسترس است و پوشش آن در حال توسعه است. کیفیت UHD چهار برابر کیفیت HD است و این شبکه حدود یک میلیارد رنگ دارد.

فلاحی ادامه داد: شبکه فراتر شبکه مستقل تلویزیونی است که به اسم IRIB HD در لیست شبکه‌های مردم قرار می‌گیرد. این شبکه از قابلیت سرویس تعاملی IPTV برخوردار است که اگر تلویزیون شما تلویزیونی باشد که به اینترنت متصل شود، شما می‌توانید لیست بزرگی از سرویس‌های اینترنتی را هم بر روی این شبکه داشته باشید. چراکه قصد این شبکه آن است که بهترین فناوری‌ها را بکار بگیرد تا محتوا را به مخاطب ارائه دهد.

تلویزیون شما باید UHD و HDR را پشتیبانی کند

مدیر تحقیقات و توسعه شبکه فراتر با بیان اینکه محتوای الان شبکه فراتر فیلم، سریال، سرگرمی، مستند و پخش زنده مسابقات ورزشی است، افزود: اگر تلویزیون شما UHD و HDR پشتیبانی کند، بعد از سرچ خودکاری که انجام می‌دهید، اگر در ناحیه پوشش شبکه باشید، به راحتی شبکه قابل دریافت است. برای دسترسی به فرکانس‌های سایر شهر‌ها هم باید به سایت شبکه به نام https://www.iribuhd.ir مراجعه کرد. 

صدای شبکه فراتر صدای شش کاناله است

به گفته وی، الان اکثر تلویزیون‌های ایرانی از ۵۰ اینچ به بالا UHD و HDR را پشتیبانی می‌کند و هوشمند هستند. حتی صدای شبکه فراتر صدای شش کاناله است و صدای استرویی و مونو نیست. اگر شما سیستم صوتی داشته باشید و به آن وصل کنید، می‌توانید صدای ساروند ۱+۵ را داشته باشید. 

فعلاً تهران و تمامی مراکز استان‌ها تحت پوشش این شبکه هستند

فلاحی در پاسخ به این سوال که چه مناطقی تحت پوشش شبکه فراتر هستند، بیان کرد: فعلاً تهران و تمامی مراکز استان‌ها تحت پوشش هستند. اما این پوشش به همت معاونت توسعه و فناوری سازمان صداوسیما در حال توسعه است. آن‌ها از طریق آنتن معمولی می‌توانند به این شبکه دسترسی پیدا کنند. با این حال، این سیگنال مانند سایر شبکه‌ها بر روی ماهواره بدر ۵ هم وجود دارد. افراد می‌توانند اطلاعات بیشتر دریافت شبکه را از طریق وب سایت شبکه دریافت کنند.

برنامه‌ها

برنامه‌ها

مخاطبان خاص خودمان را داریم

مدیر تحقیقات و توسعه شبکه فراتر با بیان اینکه در این شبکه مخاطبین خاص خودمان داریم، گفت: به عنوان مثال، تولید «ایران زیبا» کاری از معاونت فنی شبکه فراتر است که از مناظر زیبای ایران به صورت UHD و HDR فیلمبرداری می‌کند. ما مخاطبینی را داریم که بخاطر این محتوا شبکه را دنبال می‌کنند. یا پخش زنده‌های شبکه فراتر خیلی مورد استقبال قرار می‌گیرد. از آنجایی که سازمان صداوسیما محتوای مسابقات ورزشی را با کیفیت UHD و HDR خریداری کرده بود، با همان کیفیت محتوا را برای مردم پخش کردیم.

پخش شبکه فراتر براساس استاندارد‌های بین‌المللی 

به گفته وی، در منطقه خاورمیانه شبکه دیگری را نداریم که پخش زمینی‌اش به صورت UHD و HDR باشد. فقط شبکه TRT ترکیه است که آن ماهواره هم به صورت HDR نیست و از فضای گسترده رنگ استفاده نمی‌کند. این درحالی است که شبکه فراتر براساس استاندارد‌های بین‌المللی پخش می‌شود. 

برنامه‌ها

محتوای برنامه‌ها در ۲۴ ساعت تکرار می‌شود

فلاحی درباره محتوای ۲۴ ساعته شبکه فراتر توضیح داد: معمولاً آنونس ابتدایی داریم که بعد از آن انیمیشن «ببعی» یا «چیکا» پخش می‌شود. پخش محتوای مستند و کلیپ‌های متعدد از «ایران زیبا» از دیگر محتوا‌های ارائه شده در این شبکه است. مجدد مستند را در بعدازظهر داریم و مانند شبکه تماشا برنامه‌ها در ۲۴ ساعت تکرار می‌شوند. 

شبکه فراتر شبکه سرگرمی است

مدیر تحقیقات و توسعه شبکه فراتر در پاسخ به این سوال که این محتوا‌ها در جا‌های دیگر تولید و در این شبکه پخش می‌شود، گفت: محتوای یکسری‌شان مانند «ایران زیبا» را شبکه تولید می‌کند. دیگر محتوا‌ها را شبکه تامین کرده و این محتوا‌ها UHD و HDR است. از طرفی به فراخور مسابقات، پخش زنده مسابقات ورزشی را داریم و آخر هفته فیلم سینمایی روی آنتن شبکه می‌رود. به همین دلیل، شبکه فراتر شبکه سرگرمی است. 

تمام محتوای ما تولیدی هستند

وی با بیان اینکه منظور سازمان صداوسیما از محتوای تولیدی محتوایی است که شما نقشی در تدوین آن داشتید، تصریح کرد: با این ادبیات تمام محتوای ما تولیدی هستند. چون گاهی اوقات بحث‌های ممیزی، کیفیت و … در محتوا را اینجا انجام می‌دهیم و محتوای ما محتوای تولیدی می‌شود. 

شبکه فراتر شبکه‌ای پیشران در ارائه آخرین فناوری 

فلاحی در پاسخ به این سوال که از آنجایی هرساله صداوسیما تلاش می‌کند کیفیت شبکه‌ها بالا ببرد، فعالیت شبکه فراتر با این استانداردسازی در موازی هم قرار نمی‌گیرد؟ یا اینکه سازمان می‌تواند تمرکز خود را بر روی ارتقا کیفیت محتوای تمام شبکه بگذارد؟ بیان کرد: ما یک شبکه پیشران هستیم. وقتی شما شبکه‌های پیشران را در مجموعه دارید که هنوز بستر آن در تمام شبکه‌ها فراهم نیست، آن وقت به شبکه‌های پیشران آن سرویس را ارائه می‌دهی تا بقیه بتوانند به این شرایط دسترسی پیدا کنند.

امکان ۴K کردن تمام شبکه‌ها در آینده نزدیک امکان‌پذیر نیست

مدیر تحقیقات و توسعه شبکه فراتر خاطرنشان کرد: در حال حاضر، امکان ۴K کردن تمام شبکه‌ها بر بستر زمینی در آینده نزدیک امکان‌پذیر نیست. در واقع، شبکه پیشران در خط مقدم قرار می‌گیرد و قابلیت‌ها را برای یک مجموعه متمرکز می‌کند. وجود این شبکه پیشران سبب شده تمام تلویزیون‌های ما در ایران UHD را پشتیبانی کنند و این امر بین مردم متداول شود. تداول آن سبب کاهش قیمت آن می‌شود.

به گفته وی، شاید در روزگاری که فشرده‌سازی‌ها از نظر فنی امکان‌پذیر باشد و شبکه‌ها به سمت ۴K شدن حرکت کند، این شبکه با قابلیت بالاتر در حال پخش باشد. 

در ۴K حجم بسیار زیادی از اطلاعات را تبادل می‌شود

فلاحی در پاسخ به این سوال که چه زیرساخت‌هایی را شبکه برای ۴K شدن نیاز دارد، افزود: اگر پخش استودیویی باشد، دوربین‌ها، سیگنال‌ها و … باید قابلیت فنی این موضوع را داشته باشد. چون در ۴K حجم بسیار زیادی از اطلاعات را تبادل می‌کنیم، باید قابلیت‌ها توان تبادل این حجم را داشته باشند. این موضوع نیازمند سرمایه‌گذاری در بخش زیرساخت‌های سازمانی است. از طرفی، باید در پخش و زیرساخت‌های سیگنال‌رسانی داخل، سرمایه‌گذاری صورت بگیرد.

تولید و تامین محتوای متنوع از اهداف شبکه فراتر

مدیر تحقیقات و توسعه شبکه فراتر درباره چشم‌انداز این شبکه گفت: محتوا‌های متنوع‌تری را مدنظر قرار دادیم و با برنامه‌سازان مختلف بحث سفارش‌گذاری‌ها، تولید محتوای ۴K و تامین محتوای جدیدتر را داریم. به دنبال این هستیم مسابقات ورزشی در ایران را به صورت ۴K فیلمبرداری کنیم و در این شبکه پخش کنیم و بتوانیم از فناوری‌های مختلف برای برنامه‌سازی استفاده کنیم.

ژاپن پیش قدم در ای‌تی‌کِی برای محتوای با کیفیت

وی در پاسخ به این سوال که بالاتر از شبکه فراتر شبکه دیگری هم هست؟ توضیح داد: کیفیت ای‌تی‌کِی هم دو برابر کیفیت ۴K است که فعلاً به صورت گسترده پیاده‌سازی نشده است. با این حال، ژاپن در استانداردسازی ای‌تی‌کِی موفق است که هنوز در بحث‌های مقدماتی‌اش قرار دارد. 

گفتگو از نفیسه خلیلی

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

روند سریال‌سازی معاونت سیما در ۱۴۰۲

برمهانی، معاون سیما به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۲ و شروع ماه مبارک رمضان در یادداشتی ضمن معرفی ویژه برنامه‌های این مناسبت، از روند سریال سازی در سال جدید گفت.

متن یادداشت نوروزی معاون سیما بدین شرح است:

۱۴۰۲ انشاالله سالی پر برکت برای رسانه ملی خواهد بود. تقارن بهار طبیعت با بهار قرآن، این کتاب الهی که مایه روشنایی و راه نجات و سعادت بشر است به یقین برای همه ما مبارک است. در سال پیش رو، نتایج زحمات طراحی و تلاش‌های سالی که گذشت را پررنگ‌تر خواهیم دید.

۱۴۰۱ برای معاونت سیمای رسانه ملی، سالی پر از چالش‌های پیچیده و گردنه‌های بزرگ و فراز‌های مختلف بود. هدف اصلی و اساسی ما در اولین سال از قرن جدید، حرکت در جهت شعار صداوسیما در دوره تازه بود. شعار تحول بر دو محور هویت و عدالت، که سرلوحه عمل مدیریت کلان رسانه ملی است، محور فعالیت و تغییرات سیما در این دوره هم بوده است. به ویژه اینکه معاونت سیما بزرگترین بازوی اجرایی و عملیاتی تحقق سند راهبری تحول در سازمان صداوسیما است. افق ما این بوده که راهبری ۲۰ شبکه و کانال تلویزیونی و چندین مرکز تخصصى این معاونت، ابزاری است که اگر به درستی مورد استفاده قرار گیرد، ظرفیت آن را دارد که تجلی‌گاه تحول در سازمان صداوسیما باشد. سازوکار ما در سالی که پایان یافت این بود که با به روز کردن فضای رسانه‌ای برنامه‌ها و پرداختن سریع به مسائل و دغدغه‌های مردم، کیفی سازی محصولات و استفاده از نیرو‌های جوان متخصص و متعهد، به یک سیمای هویت‌محور و عدالت‌گستر برسیم.

با این گرایش تلاش شد تا برنامه‌ها در سال ۱۴۰۱ متفاوت از قبل، تولید و پخش شوند. یکی از جلوه‌های این تفاوت را می‌شد در برنامه‌های نوروزی دید. در برنامه‌های مربوط به تحویل سال و نوروز توجه ویژه‌ای به چهره‌های تراز علمى، خانواده‌های معزز شهدا، مدافعان حرم و مدافعان سلامت شد.

با آغاز نوروز ۱۴۰۲ بلافاصله، ماه مبارک رمضان نیز میزبان ما خواهد بود. به همین مناسبت، معاونت سیما از مدت‌ها قبل با برنامه‌ریزی لازم و به‌موقع، ویژه‌برنامه‌های این دو مناسبت مهم را تولید و تأمین کرده است. این ویژه‌برنامه‌ها نیز ویترینی متنوع و مطابق نیاز‌های معنوی و فرهنگی مخاطبان در طیف‌های مختلف را شامل می‌شود؛ از سریال‌های ایرانی و خارجی، فیلم‌های سینمایى روز دنیا و تولیدات جدید شامل مستند، برنامه‌های طنز و سرگرمی، مسابقه، پویانمایى و… گرفته تا برنامه‌های ترکیبی افطار و سحر و پخش مناجات‌خوانی‌ها و ترتیل‌خوانی و …

معاونت سیما تلاش دارد آسایشگاهی برای بهره‌مندی چشم و دل همگان از جلوه‌های زیبایی و هنر باشد. از اتفاقات خوب ۱۴۰۱ در سیما، تقویت روند سریال‌سازی و عقد قرارداد‌های جدید تولید آثار نمایشی بود که یکی از اهداف در نظر گرفته شده در این پروژه‌ها، معرفی نیرو‌های جدید در حوزه‌های تهیه‌کنندگی، کارگردانی و فیلمنامه‌نویسی است. از دیگر اتفاقات سیما که البته در تداوم سال قبل محسوب می‌شود، شتاب گرفتن تولید سریال‌های الف ویژه و فاخر بود. مجموعه «سلمان» که عظیم‌ترین سریال تاریخ تلویزیون در ایران خواهد بود، راه تولید را بدون هیچ دست‌اندازی طی می‌کند.

همچنین سریال تاریخی دیگر ما یعنی «حضرت موسی (ع)» نیز دوره پیش‌تولید را طی می‌کند تا کار تصویربرداری آن در سال آتی، فراهم شود. مجموعه فاخر دیگر سیما یعنی «آتش و باد» هم در نوروز ١۴٠٢ به آنتن می‌رسد. علاوه‌برآن، سریال «عاشورا» که فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» برگرفته از آن است در یکی از مناسبت‌ها پخش خواهد شد.

از ویژگی‌های تولیدات جدید، ساختار‌های متنوع بود. در کنار این تنوع و تکثر، مدیریت هوشمند جدول پخش برای به‌حداقل‌رساندن همپوشانی‌ها نیز از دیگر برنامه‌های معاونت بود تا مخاطبان عزیز بهره بیشتری از محصولات موردعلاقه خود ببرند.
پخش برنامه‌های نوآورانه با محتوای دینی و مذهبی یکی دیگر از دستاورد‌های سیما در سال ۱۴۰۱ بود. پویش سرود «سلام فرمانده» به‌واسطه پخش از سیما به یک جریان ملی و بین‌المللی تبدیل شد؛ این سرود که فصل دوم آن نیز به‌تازگی رونمایى شد، محصول خودجوش یک گروه مردمی است و مطرح‌شدن آن در سیما یکی از مصداق‌های کار برمدار مردمی‌شدن برنامه‌ها محسوب می‌شود. همچنین برنامه «حسینیه معلی» از دیگر آثار برجسته مذهبی – آئینی در سیما بود که با استقبال گسترده مردم مواجه شد. این برنامه البته بدون داورى، کشف و شکوفایی استعداد‌ها در زمینه نوحه‌خوانی و مدیحه‌سرایی را در دستور کار داشت.

سیما در پاییز و زمستان ۱۴۰۱ در مواجهه با چالش ناآرامی‌ها و تنش‌های سیاسی و اجتماعی کشور، در راستای وظیفه آوردگاهی خود برای مقابله با امواج خصمانه‌ی تحریف و تفتین، سعی در تقویت جهاد تبیین و بصیرت‌افزایی داشت. به این ترتیب که اغلب برنامه‌ها به سمت روشنگری درباره مسائل و موضوعات مرتبط با این چالش منعطف شدند. برنامه‌هایی هم به طور اختصاصی درحوادث و ناآرامی‌های پاییز جهت روشنگری و نقد غرب و افشای ماهیت استکبار و نظام سلطه و وابستگان داخلی تولید و پخش شدند. ازجمله برنامه «شیوه» در شبکه چهار که به بازنمایی تضارب اندیشه‌ها و پاسخگویی به شبهات سیاسی اجتماعی مختص است و با استقبال مردم و نخبگان همراه شد و مباحث گرم و خوبی را شکل داد. همچنین برنامه گفت وگومحور «جریان» شبکه یک و «سبز، سپید، سرخ»، «پاورقی» و «دی بی سی» شبکه دو که محور اصلی آن‌ها جهاد تبیین است، در این زمینه قابل اشاره هستند.

مقابله با جریان ارتجاع و تطهیر پهلوی در روایت تاریخ معاصر ایران نیز در جهت جهاد تبیین در سال ۱۴۰۱ روی آنتن رفتند. مثل برنامه‌هایی، چون «تاریخ شفاهی»، «اتاق تاریخ»، «ملاقات با تاریخ» و مجموعه «اقتصاد پهلوی» شبکه مستند و «سفارت کودتا» شبکه جام‌جم.

معاونت سیما هم‌افزا با سایر بخش‌های رسانه ملی همواره تلاش داشته است که قرارگاهی برای پراکندن امید و نشاط در فضای عمومی کشور باشد. در این راستا می‌توان پوشش جام‌جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر را یکی دیگر از پرمخاطب‌ترین برنامه‌های سیما در این سال دانست. در این دوره، رسانه‌های دشمن تلاش زیادی برای تفرقه در تیم ملی فوتبال و القای یأس در اردوی تیم ملی فوتبال داشتند. اما رسانه ملی و به طور خاص، شبکه‌های سیما و به‌ویژه شبکه‌های سه و ورزش، یار دوازدهم بازیکنان تیم ملی بودند. همچنین پوشش و بازتاب این مسابقات نیز نسبت به دوره‌های گذشته با پیشرفت و گسترش همراه بود. در این دوره نیز همه مسابقات با بهترین کیفیت ممکن به طور زنده پخش شدند. علاوه‌برآن، برای اولین‌بار از طریق شبکه فراتر هم این بازی‌ها در قالب ۴k لذت تماشای رقابت‌های جام جهانی را بیش‌ازپیش به مردم چشاند.

شبکه‌های معاونت سیما در سالی که گذشت نقش مؤثری در مقابله با چالش انرژی در کمپین‌های مصرف بهینه گاز و برق داشتند. در زمستان، برنامه‌های مختلفی به‌منظور آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی در خصوص راه‌های مختلف برای جلوگیری از هدر رفت انرژی و مصرف بیش از حد در این حوزه تهیه و پخش شد. به طور مشخص، دو شبکه یک و سه سیما برنامه‌های اختصاصی به این منظور به روی آنتن بردند. دیگر شبکه‌های سیما نیز به‌صورت مستمر در جهت دعوت مردم به‌صرفه جویی برای عبور از بحران انرژی فعال بودند.
انعکاس دستاورد‌های انقلاب اسلامی و پیشرفت‌های جامعه ایرانی و توجه ویژه به نخبگان، فرهیختگان و دانش‌آموختگان نیز از دیگر محور‌های تولید برنامه سیما در این سال بود. می‌توان به برنامه‌هایی، چون «رویان» و «پارسا» در شبکه یک، «رویانیوم» و «میدون» شبکه سه، «پاناسه» شبکه آموزش و… اشاره کرد.

معاونت سیما همچنین برای ایفای نقش دانشگاهی برای ارتقاء سطح آگاهی و معرفت عمومی ترویج و توسعه فرهنگ متعالی، حوزه مقاومت و شهادت و سبک زندگی ایثارگرانه را در دستور کار داشت که موضوع مهم برنامه‌سازی سال ۱۴۰۱ در سیما بود. «یک و بیست» و «نگاتیو» در شبکه یک، «فرشته‌های حاج‌قاسم» در شبکه قرآن، «مجموعه دفاع مقدس» در شبکه مستند و «نسل قاسم» از شبکه امید را می‌توان نمونه‌هایی ازاین‌دست برنامه‌ها دانست.

معاونت سیما همچنین در سال ۱۴۰۱ چند اقدام اساسی را در حوزه مدیریتی-اجرایی رقم زد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تفکیک نظام طرح، تولید و پخش اشاره کرد. این تفکیک باهدف جلوگیری از شتاب‌زدگی در تولید و پخش برنامه‌ها انجام گرفت. راه‌اندازی مرکز سیمرغ، دفتـر فیلمنامه رسانه ملی و مدیریت تولید آثار کوتاه در معاونت سیما هم از دیگر اتفاقات مهم مدیریتی و اجرایی در جهت بهبود و تقویت برنامه‌های نمایشی سیما بود. همان‌طور که قبلاً اعلام شده بود «مرکز سیمرغ» قرارگاهی برای افزایش توان تولید تخصصی سیما در زمینه‌ها و ژانر‌های مغفول‌مانده نمایشی و غیر نمایشی است. مرکز سیمرغ قرار است کمبود‌ها و خلأ‌های برنامه‌سازی در صداوسیما را برطرف سازد. یکی دیگر از رسالت‌های مرکز سیمرغ سیما، گردآوری توان‌های متنوع و پراکنده و بخشیدن یکدلی و هم‌افزایی به آن‌هاست.
در پایان ضمن آرزوی توفیق و سربلندی برای همه هم‌سنگران عزیزم در معاونت سیما و رسانه ملی، امیدوارم خداوند به همه کار‌های خرد و کلان ما در عرصه جهاد تبیین برکت ببخشد، چه‌بسا کار‌های بزرگی که بی‌برکت ره به بیراهه خواهند برد و چه بسیار کار‌های خردی که در سایه عنایت و برکت الهی، تأثیری شگرف گذاشته و جاودانه خواهند شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حاشیه های شجریان، پاسخ حاجی پور به گِرمی و فراز و نشیب کنسرت ها


شمارش معکوس برای پایان سال ۱۴۰۱ از هم اینک آغاز شده است و تا چند ساعت دیگر ساز و دهلِ سال جدید نواخته می شود. نقاره نوازان همانند همیشه آغاز سال جدید را از فراز گلدسته ها اعلام می کنند و آنگاه روز از نو روزی از نو.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پخش باغ شادونه در ایام نوروز

برنامه باغ شادونه در ایام نوروز، میزبان مهمانانی خواهد بود تا در هر قسمت با ماجرا‌های جذاب و دیدنی، نشاط و شادی برای کودکان به همراه آورند.

این برنامه شامل آیتم‌های متنوع و جذابی مثل مهمانخانه، بخش‌های نمایشی، نماهنگ کودکانه، مسابقه، گزارش، ویدیو کلیپ و… خواهد بود.

این مجوعه با ساختاری ترکیبی و نمایشی کاری از گروه گروه کودک و نوجوان شبکه دو به تهیه‌کنندگی علی‌اکبر ذاکری است که از سه‌شنبه اول فروردین هرروز ساعت ۱۰ صبح مهمان خانه مخاطبان است.

سایر عوامل این برنامه عبارتند از: نویسندگان: فاطمه اعلایی، شیما فرخ؛   بازیگران: ملیکا زارعی (خاله شادونه)، سیروس همتی (شمشاد خان)، مهرداد مصلحی (اوستا گلاب)؛ گویندگان: فروزان زاهدبیگی، پیمان قریب‌پناه؛ عروسک‌گردان: مهرداد محتشمی، احمد آکشته؛ موسیقی متن: شهرام نیکیار؛ طراح صحنه و دکور: مونا ترابی، هادی فاضلی؛ گریم: بهار عباسیان، امیر کامرانی؛ شاعر: نصیبا مرادی؛ کارگردان هنری: فروزان زاهدبیگی؛ کارگردان تلویزیونی: محرمعلی احمدی؛ طراح نور: هادی لشگری؛ تدارکات: اردشیر فخار، حسین جعفری

 

 

باغ شادونه

باغ شادونه

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

افشین یداللهی به رادیو فرهنگ می‌رود

برنامه «مستند فرهنگ» کاری از گروه تولید و تامین رادیو فرهنگ است که با موضوع روایت زندگی مفاخر فرهنگی، هنری، ادبی کشور هرروز ساعت ۱۴:۳۰ پخش می‌شود.

۲۵ اسفند سالگرد درگذشت «افشین یداللهی» ترانه سرای مطرح کشورمان بود. او که نقش زیادی در جان گرفتن دوباره ترانه بعد از انقلاب داشت، خودش هم ترانه سرایی بسیار توانمند بود که متاسفانه بسیار زود و ناگهانی در اثر تصادف از بین ما رفت و رادیو فرهنگ به همین مناسبت امروز در مستند فرهنگ روایتگر بخش‌هایی از زندگی وی می‌شود.

افشین یداللهی ترانه‌سرای نام‌آشنایی که جای خالیش هنوز اهالی ترانه و موسیقی را آزار می‌دهد، در دی‌ماه ۱۳۴۷ در اصفهان متولد شد. او که پزشک متخصص اعصاب و روان هم بود، فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۷۶ در صدا و سیما آغاز کرد. ترانه «از پارس تا خزر» یکی از کار‌های او در ابتدای فعالیتش است که با صدای خشایار اعتمادی شنیده شده است.

او با سرودن تیتراژ‌های تلویریونی نام خود را بر سر زبان‌ها انداخت. اما به این مطرح شدن اکتفا نکرد. او نه تنها خودش مسیر پیشرفت را طی کرد بلکه کوشید مسیر ترانه‌سرایان جوان‌تر از خودش و همچنین اعتلای ترانه را هموار کند. تلاش او در کنار دیگر همکارانش برای تاسیس خانه ترانه همچنین اداره این انجمن پس از جدایی دیگر موسسان در راستای اهمیتی است که به ترانه و ترانه‌سرایی می‌داد.

یداللهی به نوعی نقش واسطه نسل ترانه‌سرایان قبل و بعد از انقلاب به شمار می‌رود. یکی از کسانی است که سعی کرد در نبود بزرگان ترانه فارسی در کشور با درک آثار آنان و انتقال آنچه دریافت کرده است به ترانه‌سرایان جوان خلاء بیست سال سکوت موسیقی پاپ داخل کشور را در حد توانش پر کند.

او به جز ترانه در شعر سپید هم طبع‌آزمایی کرده و چند کتاب در این زمینه منتشر کرده است. آثار چاپ شده یداللهی که شامل شعر سپیدند عبارتنداز: «روزشمار یک عشق»، «مشتری میکده‌ای بسته» و «حرف‌هایی که باید می‌گفتم و تو باید می‌شنیدی»؛ اما تنها مجموعه ترانه چاپ شده او با نام «جنون منطقی» یادگار دست‌وپنجه گرم کردن اوست با گونه‌ای از ادبیات که با آن شناخته شده است.

افشین یداللهی بامداد چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ در مسیر بازگشت از هشتگرد به سمت تهران به دلیل برخورد شدید یک دستگاه کامیون با خودرویش، به شدت مجروح شده و درگذشت. روز ۲۷ اسفند در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

گفتنی است در این برنامه بخشی از شعرخوانی افشین یداللهی پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع