سینماپرس: کارگردان تئاتر معتقد است: تئاتر مادر تصویر است و کسانی که از تئاتر مقابل دوربین رفتهاند خیلی موفق بودند.
به گزارش سینماپرس، علی فتحعلی که این روزها میرزاکشون را به پردیس تئاتر شهرزاد برده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بازیگرانی که کار تئاتر کردند و بعد وارد تصویر شدند موفقتر و درخشانتر بودند و کارگردانها هم از بازیشان رضایت داشتند.
این کارگردان تئاتر که از سال ۱۳۶۸ با نمایشهای «حاکم یک شبه»، «زیرگذر صالح»، «بازگشت»، «گیج» و «تیغ و ترنا» همراه با شادروان هادی اسلامی فعالیت هنری خود را آغاز کرده، گفت: مهمترین چالش من در کار نمایش در طول ۳۴ سال گذشته نبود سرمایه کافی و عدم حمایت از سوی متولیان امر بود.
مسوولان اصلاً تئاتر را به عنوان شغل قبول ندارند
وی خاطرنشان کرد: مسئولان اصلاً تئاتر را به عنوان شغل قبول ندارند در حالی که معاش بسیاری از بازیگران به همین وابسته است.
فتحعلی گفت: هر چقدر از تئاتر حمایت کنیم سینما را تقویت کردهایم که متاسفانه در کشور قدر تلاشهای بچههای تئاتر اصلاً دانسته نمیشود.
این کارگردان تئاتر اظهار داشت: بازیگرانی که کارهای نمایشی میکنند ساعتها، روزها و حتی ماهها برای تمرین وقت میگذارد و دستمزد آنچنانی هم نمیگیرند اما با وجود تمام این شرایط از آنجایی که مراد قلبیشان است شاهد حضور بازیگران تئاتر بر روی صحنههای تئاتر هستیم.
فتحعلی گفت: با وجود اینکه در کار میرزاکشون هم اصلاً از بازیگران چهره استفادهای نکردم اما بچههای گروه بسیار خوش درخشیدند.
او درباره داستان میرزاکشون هم اظهار داشت: عاشق باشی برنده میشوی و به خواستهات می رسی ولی با خدا باش و پیش برو. همه چیز انسان پول نمی شود. پول زندگی، معرفت و محبت نمیشود. با پول به قول چاپلین می شود خانه خرید اما آسایش را نمیشود.
سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: انتقال درآمدهای مالیاتی مربوط به حوزه فرهنگ به صندوق اعتباری هنر به منظور بهرهمندی همه اصحاب فرهنگ و هنر از این درآمدها و تقویت حمایت از هنرمندان در برنامه هفتم توسعه با ایجاد ساختاری حقوقی برای رسیدگی به تخلفات دارندگان مجوز از این وزارتخانه، دو اقدام مهم دولت برای کاهش مشکلات هنرمندان است.
به گزارش سینماپرس، تازهترین جلسه شورای هنر امروز -دوشنبه ۲۹ خرداد- با حضور محمدمهدی اسماعیلی رئیس شورای هنر، حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، محمدحسین ایمانی خوشخو دبیر شورای هنر و اعضای این شورا در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
وزیر فرهنگ در این نشست با اشاره به تصویب آییننامه بند «ه» تبصره ۹ قانون بودجه در دولت گفت: بر اساس این آییننامه، کارگروهی تخصصی بر هزینهکرد عواید حاصل از یک درصد هزینههای شرکتها و بانکهای دولتی نظارت خواهد کرد؛ بدین صورت که ۵۰ درصد از این عواید با تایید کارگروه هزینه میشود و ۵۰ درصد دیگر در اختیار صندوق اعتباری هنر قرارمیگیرد تا به طرحهای فرهنگی، هنری، رسانهای و قرآنی مصوب کارگروه اختصاص یابد.
اسماعیلی اظهار کرد: در موضوع بند «ل» ماده ۱۳۹ لایحه قانون مالیاتهای مستقیم، با وجود افزایش سقف معافیتهای مالیاتی هنرمندان، مقرر شد درآمد مالیاتی حوزه هنر به صندوق اعتباری هنر منتقل شود تا عواید آن در اختیار همه اعضای صندوق قرار گیرد.
وی افزود: نظارت بر کل هزینههای مسئولیتهای اجتماعی، موضوع دیگری بود که در کمیسیون فرهنگی دولت به تصویب رسید و به زودی طبق لایحه تقدیمی دولت به مجلس در رابطه با قانون مالیات های مستقیم مطرح میشود تا به تقویت مدیریت فرهنگی هنری در کشور کمک کند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ارائه برنامه هفتم توسعه از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی گفت: از جمله بندهای مهم فرهنگی این برنامه میتوان به موضوع تصویب پیوست فرهنگی، تقویت حمایت از هنرمندان و شکلگیری کمیته بدوی و استیناف به عنوان یک ساختار حقوقی برای رسیدگی به تخلفات همه دارندگان مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد.
وزیر فرهنگ در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح دستاوردهای فرهنگی سفر رئیسجمهور به ونزوئلا پرداخت و خاطرنشان کرد: در این سفر برنامه جامع پنج ساله فرهنگی به امضای دو طرف رسید. همچنین رایزنی فرهنگی ایران در ونزوئلا و برزیل بهزودی افتتاح میشود تا رد پای جمهوری اسلامی ایران در منطقه آمریکای جنوبی تقویت شود. هفته فرهنگی جمهوری اسلامی نیز آبان امسال همزمان با نمایشگاه کتاب ونزوئلا، در کاراکاس برگزار میشود.
اسماعیلی با اشاره به استقبال دولت ونزوئلا از مشارکت جمهوری اسلامی برای تولید کاغذ در این کشور اظهار کرد: در ونزوئلا ۴۰۰ هزار هکتار زمین جنگلکاری شده و به زودی با حضور کارشناسان ایرانی در این کشور تفاهمنامه عملیاتی کارخانه کاغذ نهایی میشود.
وی همچنین به تفاهم ایران و ونزوئلا برای تولید فیلم سینمایی مشترک درباره انتقال سوخت از مسیر دریایی اشاره کرد و افزود: همزمان با پهلو گرفتن کشتیهای ایرانی در ونزوئلا و سوخترسانی به این کشور در دشوارترین شرایط، ونزوئلاییها جشن ملی برگزار کردند و دیوارنگارههای بزرگی را به این رخداد اختصاص دادند.
حجتالاسلام خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این جلسه با اشاره به احیای فعالیت شورای هنر در دولت مردمی گفت: شورای هنر از مهمترین شوراهای اقماری شورای عالی انقلاب فرهنگی است که در این دولت احیا شده است.
وی با یادآوری تعامل مثبت میان دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از اعضای شورای هنر خواست گزارش عملکرد و اولویتهای شورای هنر را در صحن شورای عالی ارائه کنند.
در جلسه شورای هنر، دستور «طرح جامع هنر تمدنساز»، «گزارش عملکرد صندوق اعتباری هنر» و «ضوابط تاسیس و نظارت بر آموزشگاههای آزاد هنری» مطرح شد و مورد بررسی اعضای شورا قرار گرفت.
سینماپرس: محمود پاکنیت در سریال جدید مسعود دهنمکی ایفای نقش میکند.
به گزارش سینماپرس، مجموعه تلویزیونی «رستگاری» به تهیهکنندگی و کارگردانی مسعود دهنمکی ویژه ایام ماه مبارک رمضان در حال تولید است.
در این سریال که بیش از ۲۰ بازیگر صاحب نام ایفای نقش میکنند، محمود پاکنیت بازیگر پیشکسوت ایفای نقش میکند.
مجموعه تلویزیونی «رستگاری» در مرکز سیمافیلم و در ۳۰ قسمت تهیه و در ایام ماه مبارک رمضان روی آنتن رسانه ملی میرود.
سینماپرس: فراخوان ششمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منتشر شد.
به گزارش سینماپرس، ششمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران در راستای سیاستهای تحولی دولت سیزدهم و با هدف تقویت فضای تحقیق و پژوهش در حوزه سینمای ایران، همزمان با هفته پژوهش، در نیمه دوم آذرماه سال ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد. بدین منظور، از تمامی استادان، دانشجویان، سینماگران و پژوهشگران حوزه سینما دعوت می شود تا با ارسال آثارخود در این رویداد ملی شرکت کنند.
متن فراخوان این رویداد فرهنگی به شرح زیر است:
محورهای پژوهشی:
سینما؛ امید آفرینی و اعتماد سازی
سینما؛ دین، انقلاب و دفاع مقدس
سینما؛ اقتصاد، اشتغال و کار آفرینی
سینما؛ صنعت، تکنولوژی، زیرساخت و فناوری
سینما؛ مخاطب، خانواده و سبک زندگی ایرانی- اسلامی
سینما؛ عزت، اقتدار و هویت ملی
سینما؛ آینده نگری، راهبردها، تمدن نوین اسلامی
شرایط آثار:
۱_ مقالات علمی، پژوهشی، پایان نامههای کارشناسی ارشد، رسالههای دکترا، پژوهش بصری، طرح نامه (پروپوزال)، (اعم از چاپ شده در نشریات علمی- پژوهشی یا دیگر نشریات علمی- تخصصی مورد تایید، همچنین مقالات چاپ نشده آماده انتشار) در فاصله زمانی اول مهر ماه ۱۴۰۰ تا بیستم مهرماه ۱۴۰۲ به نگارش یا انتشار درآمده باشند.
۲_ مراکز تحقیقاتی و پژوهشی میتوانند رزومه، اسناد و مدارک کلیه فعالیتهای کمی و کیفی خود را در حوزه پژوهشهای مربوط به سینمای ایران، در مدت زمان اعلام شده، به دبیرخانه جایزه پژوهش اعلام دارند.
۳_ پایاننامهها مطابق با شرایط و معیارهای هر دانشگاه قابل پذیرش هستند.
۴_ آثار «پژوهشی بصری» برای مطالعه و شناخت سینمای ایران (فیلم به مثابه مقاله یا کتاب پژوهشی) آثار ارسالی باید کمتر از ۳۰ دقیقه و سال تولید آنها از سال ۱۴۰۰ به بعد باشد.
۵_ آثارنباید دردورههای پیشن این جایزه ارائه شده باشند.
* دبیرخانه جایزه پژوهش سینمایی سال حق استفاده از چکیده پژوهشها در سامانه، کتاب، مجلات، بروشورها و تولید خبر مربوط به این رویداد را دارد.
جوایز: به پژوهشگران برگزیده جوایزی به شرح زیر اهداء خواهدشد:
برترین طرح پژوهشی:
تندیس، لوح تقدیر و مبلغ ۲۵۰ میلیون ریال
برترین رساله دکتری: تندیس، لوح تقدیر ومبلغ ۳۰۰ میلیون ریال
برترین پایاننامه کارشناسی ارشد:تندیس، لوح تقدیر ومبلغ ۱۵۰ میلیون ریال
برترین مقاله علمی: تندیس، لوح تقدیر ومبلغ ۲۰۰ میلیون ریال
برترین پژوهش بصری: تندیس، لوح تقدیر و مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال
درصورت عدم احراز رتبه «برترین» در هر کدام از بخشها، به اثری که شایسته تقدیر شناخته شود،
لوح تقدیر و پنجاه درصد از مبلغ جایزه اعطا خواهد شد.
بخش حمایتی:
حمایت از سه «طرحنامه پژوهشی (پروپوزال)» پذیرفته شده درباره سینمای ایران هر اثر تا سقف ۳۵۰ میلیون ریال جهت اجرا
گاه شمار:
مهلت ارسال: ۲۵ مهر ماه ۱۴۰۲ اعلام برگزیدگان و برگزاری اختتامیه: هفته پژوهش ۱۴۰۲
راههای ارتباطی: دریافت فرم ثبتنام: https://apf.farhang.gov.ir
شماره تماس دبیرخانه: ۳۸۵۱۲۲۳۴- ۳۸۵۱۲۷۳۹ و ۰۹۱۲۵۳۶۶۶۸۵
نشانی پست الکترونیک: [email protected] جهت ارسال آثار
سینماپرس: فیلم سینمایی «دسته دختران» به کارگردانی منیر قیدی از پنجشنبه اکران آنلاین میشود.
به گزارش سینماپرس، اکران آنلاین فیلم سینمایی «دسته دختران» به کارگردانی منیر قیدی و تهیهکنندگی محمدرضا منصوری از پنجشنبه یک تیرماه آغاز میشود.
این فیلم که از سی فروردین ماه روی پرده سینماها آمده به فروش چهار میلیاردی دست پیدا کرده است.
«دسته دختران» در جشنواره چهلم فیلم فجر نامزد دریافت ۷ سیمرغ بلورین شده بود.
در این اثر سینمایی علاوه بر نیکی کریمی، پانتهآ پناهیها، فرشته حسینی، هدی زینالعابدین، صدف عسگری، حسین سلیمانی و مهدی حسینی وند به ایفای نقش میپردازند.
سینماپرس: حسن نجفی کارگردان سینما گفت: مدیران سینمایی علم این را نداشتند که این اتفاق تبعات منفی زیادی را برای کشور در پی دارد و می تواند برای سینما و به طور کل حوزه فرهنگی و هنری کشورمان خطرآفرین باشد.
حسن نجفی کارگردان سینما در پی اقدامات مداخله جویانه برخی سفارتخانه های اروپایی در امور فرهنگی کشورمان گفت: مدیران سینمایی از حدود ۳ دهه قبل ترانسفر فیلمسازان به جشنواره های غربی شدند و علم این را نداشتند که این اتفاق تبعات منفی زیادی را برای کشور در پی دارد و می تواند برای سینما و به طور کل حوزه فرهنگی و هنری کشورمان خطرآفرین باشد.
کارگردان فیلم های سینمایی «آسمان هشتم» و «آسمان مال من است» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: دخالت سفارت های غربی در حوزه فرهنگی و هنری کشورمان موضوع جدیدی نیست. پای سفارت ها در طول تاریخ همیشه وسط حوزه فرهنگ و هنر بوده اما در این اواخر این دخالت ها علنی و آشکارتر از قبل شده است.
وی یادآور شد: حدود ۳ دهه قبل یعنی در دهه ۷۰ یک باره در جشنواره های جهانی به روی بچه های فیلمساز ایرانی باز شد و مدیران بی حساب و کتاب بچه ها را به جشنواره ها بردند؛ کار به جایی رسید که مثلاً در فرانسه شهردار فلان شهر در سینمای ایران دخالت می کرد و به خصوص به فیلم کوتاه بها می دادند. آن ها در آن دوران روی افرادی سرمایه گذاری کردند و حالا در حال برداشت محصول شان هستند.
نجفی تصریح کرد: متأسفانه مدیران فرهنگی و سینمایی هیچ وقت این تدبیر را نداشتند که بچه های فیلمساز ایرانی را به دامن گرگ های گرسنه نفرستند؛ هیچ کس متوجه نبود که غربی ها برای منافع سیاسی کشور خودشان از برخی فیلم ها و فیلمسازان ایرانی حمایت می کنند و سمت و سوی خاصی دارند.
این سینماگر با بیان اینکه سفارتخانه ها و جشنواره های غربی کاملاً هدفمند فعالیت می کنند اظهار داشت: این در حالی است که مدیران فرهنگی و سینمایی کشورمان هیچ گاه هدفمند کار نکردند. نقشه فرهنگی کشور معلوم نیست و نتیجه اش همین هرج و مرجی است که این روزها در این عرصه شاهدش هستیم.
کارگردان فیلم های سینمایی «شرفناز» و «جمال» تأکید کرد: مفهوم منافع ملی در سینما فراموش شده؛ اغلب افراد درگیر بازی های کودکانه سیاسی شده اند و اصل مهندسی فرهنگی را فراموش کرده اند. مهندسی فرهنگی مفهومی متعالی است و اینطور عنوان می کند که فرهنگ باید ساختار داشته باشد، نقشه راه داشته باشد و جریان ساز باشد! این دیدگاه در مدیران فرهنگی ما نیست!
وی در پایان این گفتگو افزود: ما در حوزه نظامی پیشرفت های چشمگیری داشتیم اما در حوزه فرهنگی نه؛ جنگ ترکیبی و ادراکی نقطه ضعف ما است و دشمن از اینجا ما را به هم می ریزد. ما باید تدبیری اساسی و عاجل برای این اتفاق شوم داشته باشیم.
به بهانه سالروز ازدواج امیرالمومنین علی(ع) و حضرت فاطمه (س)، حسن روحالامین تابلوی نقاشی «مَرَجَ البحرین» را منتشر کرد.
سینماپرس: جواد موگویی مستندساز در انتقاد از فیلم «مصلحت» نوشت: سالهاست رجوی همین روایت را از رخداد ۶۰ کرده است! که این جمهوریاسلامی بود که جنگ را آغاز و ما را مجبور به دفاع کرد! …خداقوت به اوج و حوزه هنری! فیلم ساختهاند بهروایت مجاهدین!
به گزارش سینماپرس، جواد موگویی مستندساز، پس از تماشای فیلم مصلحت در صفحهی خود نوشت: یک عمر بر اساس مستندات نوشتیم مجاهدین خلق در ۲۲بهمن۵۷، انبارهای اسلحه را خالی و مخفی کردند تا بهوقت ۳۰خرداد۶۰ به جان مردم بیافتند.
یک عمر نوشتیم رجوی شروعکننده جنگ مسلحانه بود.
حالا حوزه هنری و سازمان اوج فیلم ساختهاند که پسر تندرویِ دادستان انقلاب کشور (آیتالله محمدیگیلانی)، در سال۵۹ و پیش از جنگ مسلحانه مجاهدین خلق، با اسلحه بدون مجوز، به میتینگ سیاسی (نه مسلحانه) مجاهدین حمله کرده و سخنران را میکشد!
خداقوت به اوج و حوزه هنری!
فیلم ساختهاند بهروایت مجاهدین!
سالهاست رجوی همین روایت را از رخداد ۶۰ کرده است! که این جمهوریاسلامی بود که جنگ را آغاز و ما را مجبور به دفاع کرد! بله، در انتهای فیلم، با عدالتخواهی دادستان انقلاب قاتل به جزایش میرسد، اما به چه قیمتی میخواهیم از عدالتخواهی نظام فیلم بسازیم؟! به قیمت سفید کردن و وارونهسازی تاریخ تر وریستی مجاهدین خلق؟!
همیشه چوب ممیزی بر کتابهایم را خوردهام و قربانیِ ممیزی سلیقهای بودهام. اما باید بنویسم: وزارت ارشاد محترم دولت انقلابی برای حراست از تاریخ و خون شهدای ترور فیلم «مصلحت» را توقیف کنید!
حضورا به مسیٔولین نکاتم را گفتم. گفتند تو زیادی تاریخانقلاب خواندی! مخاطبین این نکات را از فیلم نمیفهمند!