X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

حضور متقاضیان غیرمجاز، عدالت نیست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نحوه ثبت نام و درخواست‌های بی ضابطه برای صدور کارت سینمای رسانه در جشنواره فجر ۳۸ نیازمند ورود جدی تصمیم گیران امر است و برخورد بدون اغماض و غربالگری درست و طبق قوانین را می‌طلبد.

به گزارش سینماپرس، با پایان ثبت نام متقاضیان حضور در سینمای رسانه جشنواره فیلم فجر، ۲۱۲۹ تقاضا از سوی رسانه‌های مجازی و مکتوب، اعضای انجمن صنفی منتقدان و نویسندگان، عکاسان و دست اندرکاران رسانه‌های دیداری و شنیداری (رادیو و تلویزیون) به ثبت رسید که از این تعداد، ۱۳۱۷ خبرنگار، ۲۷۰ منتقد، ۲۱۶ عکاس، ۱۸۲ تصویربردار و ۱۴۴ نفر از عوامل فنی در سامانه جشنواره ثبت نام کرده اند.

آمار منتشر شده نشان می‌دهد میزان ثبت نام متقاضیان نسبت به دوره گذشته ۵۶ نفر افزایش پیدا کرده و طبق معمول برخی رسانه‌هایی که نهایت توسط ۱ الی ۳ نفر اداره می‌شود با لیست بلندبالایی از خبرنگار و عکاس، متقاضی حضور در سینمای رسانه هستند. جالب است که این رسانه‌ها خود را محق حضور در این رویداد مهم سینمایی میدانند و حذف خودشان را احتمالا یک سناریوی از پیش تعیین شده و بی عدالتی قلمداد میکنند!

اما به واقع نکته مهمی که در چند دوره اخیر برگزاری جشنواره فیلم فجر باعث اعتراض بسیاری از اهالی رسانه شده همین ثبت نام بی ضابطه افرادی بعنوان خبرنگار از برخی رسانه‌های غیر مرتبط با حوزه سینما است که این دوره نیز با نگاهی به لیست منتشر شده حضورشان به چشم میخورد. رسانه‌هایی که اغلب فاقد فعالیت مستمر در عرصه فرهنگ و هنر هستند و صرفا با تابلوی فرهنگ، اما با تکیه بر خبرهایی از جنس اقتصاد و ورزش و… امکان حیات پیدا کرده اند؛ اغلب نیز مشغول کپی کاری از رسانه‌های دیگر هستند و یا حداکثر مطالب زردی را برای لایک خوردن در اختیار مخاطبانشان قرار می‌دهند!

تجربه نشان داده حضور این رسانه‌ها در کاخ جشنواره جز ایجاد حاشیه‌هایی از چند بازیگر حاصل دیگری ندارد. همچنین امکانات فنی و زیرساختی «پردیس ملت» یا «برج میلاد» با محدودیت‌هایی مواجه هست که طبق تجربه نهایت امکان حضور ۸۰۰ الی ۱۰۰۰ خبرنگار و عکاس برای پوشش رویدادهای جشنواره در مکان مذکور وجود دارد؛ از این رو حضور برخی افراد به نام خبرنگار سینمایی که در طول یک سال گذشته هیچ‌گونه فعالیتی نداشتند و در آثار و نوشته هایشان نشانه‌ای از سینما و مطالب مرتبط با هنر هفتم به چشم نمی‌خورد صرفا فضا را برای کار و تولید محتوای رسانه‌های فعال سینمایی تنگ می‌کند.

برهمین اساس نحوه ثبت نام و درخواست‌های بی ضابطه برای صدور کارت سینمای رسانه در جشنواره فجر ۳۸ نیازمند ورود جدی تصمیم گیران امر است و برخورد بدون اغماض و غربالگری درست و طبق قوانین را می‌طلبد.

البته خوشبختانه امسال روابط عمومی جشنواره فیلم فجر با صدور اطلاعیه‌ای ۷ بندی اعلام کرد که برای تایید متقاضیان ارزیابی‌های فنی و تخصصی خواهد داشت. به عنوان نمونه برای ثبت نام اعضای انجمن صنفی منتقدان و نویسندگان ایران اعلام شده است که، ثبت سه نمونه اثر از مطالب مرتبط با موضوعات و فیلم‌های یک سال گذشته که در رسانه‌های معتبر منتشر شده باشد، الزامی است. این اطلاعیه و همچنین مواضع مسئولان جشنواره در چند وقت اخیر، نوید این را می‌دهد که امسال شاهد حضور پررنگ رسانه‌های کاربلد و فعال سینمایی در کاخ جشنواره باشیم.

به هرحال باید از رویکرد مدیران سازمان سینمایی در غربال متقاضیان کارت سینمای رسانه استقبال کرد و انتظار هم همین است تا این دوره با تصمیمی قاطع، مانع ورود و حضور بی ضابطه برخی افراد معلوم الحال به نام خبرنگار در کاخ جشنواره شوند تا این افراد مانند گذشته فضای جشنواره را به حاشیه‌سازی‌های مورد پسند خودشان تبدیل نکنند.

*جوان آنلاین

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *