X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

ادامه واکنش‌ها به توهین نابخشودنی خانم بازیگر به مخاطب – اخبار سینمای ایران و جهان

خبرگزاری تسنیم: برخی از فعالان عرصه تولید فیلم و سریال نسبت به رفتار خانم بازیگر سریال «دلدادگان» واکنش نشان دادند.

هر مجموعه تلویزیونی یک ابتدایی دارد و یک پایانی اما «دلدادگان» با تمام انتقاداتی که به روند حرفه‌ای داستانی و مضمونی‌اش بوده و هست، پایان خوبی نداشت.

فارغ از انتقادات رسانه‌ای، مخاطب منتظر اتفاق جذاب‌تری بود؛ همان اتفاقی که بابک کایدان نویسنده داستان، به رشته تحریر درآورده و منوچهر هادی هم پروداکشن آن را آماده کرده بود. همه چیز مهیای یک فینال آبرومند برای سرمایه تلویزیون شد تا مخاطب با یک سریالی که بیش از ۶۰ شب آن را پیگیری می‌کرد، وداع حساب‌شده و طبق روال رسانه‌ای داشته باشد. ولی عدم حضور پانته‌آ بهرام مشکلاتی را برای گروه و ابهاماتی را برای مخاطبان سریال ایجاد کرد.

در فضای مجازی این‌گونه ادعا شده است که  این بازیگر دلش برای مخاطبی که هر شب منتظر قسمت بعدی این داستان بود، نسوخت و در صفحه اینستاگرامش طور دیگری وانمود کرد و دوباره تلویزیون را مقصر این اتفاق دانست.

کارگردان و عوامل کار حتی جامعه هنری اعتقاد دارند این بازیگر خانم که تربیت شده تئاتر و فضای حرفه‌ای است می‌توانست تحت هر شرایطی به مخاطب احترام بگذارد و جلوی دوربین قرار بگیرد. اتفاقاً منوچهر هادی کارگردان این سریال هم در گفتگویی به خبرنگار فرهنگی تسنیم از خانم بازیگر خواست به جای این حاشیه‌پراکنی‌ها از ملت ایران عذرخواهی کند که اصول حرفه‌ای ایجاب می‌کرد به جای توجه به مسائل مالی صرف، مردم را هم می‌دید و فضای اتهام‌زنی به تلویزیون که سانسور بوده و از این دست حرف‌های نخ‌نما شده را کنار می‌گذاشت.

منوچهر هادی کارگردان «دلدادگان»، ایرج محمدی تهیه‌کننده «دلدادگان»، سیدعلی حمیدی قائم‌مقام سیمافیلم، غلامرضا الماسی رئیس گروه فیلم و سریال شبکه پنج و محمدتقی فهیم در گفت‌وگو با تسنیم درباره این اتفاق،‌ واکنش نشان  داده‌اند که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

متوجه نشدم چرا پانته‌آ بهرام آن پست اینستاگرامی را نوشت

منوچهر هادی درباره رفتار غیرحرفه‌ای پانته‌آ بهرام، گفت: کار ایشان توهین به مخاطب بوده و باید از خودشان سوال کنید حتماً دلیل عاقلانه‌ای غیر از نکاتی که مثلاً درباره سانسور و دستمزد و چیزهای دیگری مطرح می‌کنند، دارند. اگر من به جای ایشان بودم به احترام مردم پای همه‌چیز می‌ایستادم. بالاخره ایشان می‌دانستند با تلویزیون قرار است کار نکنند نه بخش خصوصی! حتماً بازتاب این کارشان را می‌دانستند و بهتر بود آن موقع تصمیم دیگری می‌گرفتند. ما واقعاً همه کار کردیم با تهیه‌کننده به منزل ایشان رفتیم؛ وقتی دیدم در فضای مجازی نوشته‌اند خانم بهرام گفته‌اند بدقولی صداوسیما باعث شد و موضوع دستمزد را پیش کشیدند بسیار ناراحت شدم. چون هم بازی نکردند فینال ما ناکام ماند و هم چالش ایجاد کردند، چون کمتر کسی می‌دانست چه اتفاقی افتاده است.

توهین نابخشودنی خانم بازیگر به مخاطب

وی خاطرنشان کرد: بارها با پانته‌آ بهرام صحبت کردم و در طول دو ماه کار سعی کردیم پول ایشان را تسویه کنیم اما این رفتار از یک تئاتری فعال و پویا که تربیت‌شده این هنر است اصلاً زیبنده نبود. فینال کار را خراب کرد و به مردم هم توهین شد که باید به‌جای فضاسازی در اینستاگرام که فینال کار نبود و گناه خودش را به گردن تلویزیون بیندازد از ملت ایران عذرخواهی کند و اگر این‌همه به تلویزیون بی‌اعتماد است که چک تسویه را می‌دهیم می‌گویند “نقداً پرداخت نشود جلوی دوربین قرار نمی‌گیرم”، با تلویزیون کار نکنند بهتر است.

محمدی: عذرخواهی خانم بازیگر و خسارت به صداوسیما

ایرج محمدی تهیه‌کننده «دلدادگان» که نام آشنایی در میان تهیه‌کنندگان تلویزیونی است تأکید کرد: بسیاری می‌گویند خانم بازیگر باید عذرخواهی کند و به سازمان صداوسیما خسارت بدهد. من اعتقاد دارم هرکس مکلف به اعمال و مسئولیت‌هایی است که مرتکب آن می‌شوند و تشخیص به عهده خودشان است. هر واکنشی می‌توانند انجام دهند ولی انتظار مردم این بود که هنرمندان بیش از آنکه به مسائل مالی بیندیشند مخاطب را درنظر بگیرند.

صداوسیما می‌تواند برخورد جدی داشته باشد

وی در پاسخ به این سوال که معمولاً سلبریتی‌ها چنین رفتارهایی انجام می‌دهند ولی پانته‌آ بهرام اگر یک بازیگر مشهور نبود باز به یک تذکر و واکنش اکتفا می‌کردید، اظهار کرد: قبول دارم که با سلبریتی‌ها یک رفتار متمایز از هنرمندان کاربلد کمتر شناخته شده، اتفاق می‌افتد. ولی این خانم بازیگر و دیگر سلبریتی‌های ما بدانند تلویزیون رسانه ملی است، یک فیلم سینمایی یا یک نمایش خانگی نیست. تلویزیون برای مردم است وقتی قبول می‌کنید برایش کار کنید سختی‌هایش را هم باید بپذیرید- ولی باید احترام به مخاطب بگذارید- امروز می‌توانستیم درباره مسائل دیگر مجموعه «دلدادگان» صحبت کنیم اما این اتفاق مسیر را تغییر داد. فکر می‌کنم خسارت گرفتن و مطالبه کردن از ایشان به عهده من نباشد و سازمان صداوسیما می‌تواند از این سرمایه دفاع‌کند و برخورد جدی داشته باشد.

حمیدی: جزئیات را نمی‌دانستیم وگرنه نمی‌گذاشتیم «دلدادگان» به این روز بیفتد

سیدعلی حمیدی قائم‌مقام سیمافیلم درباره رفتار پانته‌آ بهرام و چگونگی واکنش سازمان صدا و سیما به این موضوع به خبرنگار فرهنگی تسنیم گفت: واقعیت این است که در سیستم موجود تلویزیون، بازیگر با تهیه‌کننده ارتباط دارد. یعنی تهیه‌کننده است از طرف سازمان صداوسیما قراردادی را با بازیگر منعقد می‌کند و تعهداتی را نسبت به هم دارند ما می‌توانیم به خاطر آخرین پناه عوامل و بازیگران ورود کنیم. به این جزئیات مسائل را نمی‌دانستیم وگرنه نمی‌گذاشتیم به این نتیجه برسد. مهمترین بخش، هنر و تعهد هنرمند است. هنرمندان ما در همه شرایط خوشی‌ها و غم‌ها با ما هستند وقتی می‌بینیم حاضر نیستند به احترام مخاطب، به کار حرفه‌ای‌شان بپردازند، آن‌گاه در روند تعامل و کارمان با دوستان هم مورد توجه قرار می‌گیرد.

صداوسیما این موضوع را جدی بگیرد

وی افزود: سازمان صداوسیما به عنوان یکی از مهمترین نهادهای فرهنگی کشور بایستی با این نوع رفتارهای تنش‌زا و چالش‌برانگیز برخورد کند. بابت اینکه به سریال آسیب وارد کرده، خسارت آن را مطالبه کنیم. همیشه سعی کرده‌ایم در این فضاها با هنرمندان بهترین برخورد را داشته باشیم. کار غیرحرفه‌ای که ایشان انجام داده شما ببینید الان تمام جامعه هنری این کار را غیرحرفه‌ای دانسته‌اند. این واکنش‌ها بهترین برخورد است؛ همین که مخاطبین این طور واکنش نشان می‌دهند دیگر نیاز به برخورد ما نیست. این را بدانید که چند بار خدمت ایشان رفتم و درباره درصد پول کمی که مانده بود صحبت کردیم به زودترین شکل ممکن پرداخته می‌شود اما کوتاه نیامدند. ناگفته نماند این اتفاق باید مورد توجه سازمان صداوسیما باشد و توصیه کرده‌ایم در قراردادها نیز به طور جد لحاظ شود.

الماسی: نباید آنقدر این سلبریتی‌ها را بزرگ کنیم

غلامرضا الماسی مدیر گروه فیلم و سریال شبکه پنج که از ابتدا در تولید «دلدادگان» حضور فعالی داشت نیز در این باره به خبرنگار فرهنگی تسنیم، گفت:  قانون مشخصی برای برخورد با این رفتار وجود ندارد، البته مهم است که چه خسارتی وارد کند. این اتفاق را پانته‌آ بهرام رسانه‌ای نمی‌کرد صحبتی هم پیش نمی‌آمد. واقعیت این است که خیلی قبول ندارم سلبریتی هستند؛ واژه‌ای که خودمان می‌گذاریم و بزرگنمایی می‌کنند. با تمام تخصص و تعهد میزان محبوبیت هرکس یک بخشی از کار را پیش می‌برد. اما آنقدر یک فرد را بزرگ می‌کنیم به لحاظ رسانه‌ای که در فضای معمول جامعه جهانی هم به این صورت نیست. چرا که وقتی سریال تمام می‌شود دیگر خانم پانته‌آ بهرام این طور پیگیری نمی‌شود چون فضای آن فیلم برای مخاطب نوستالژی به همراه می‌آورد. تلویزیون برای این مشکل تمهید قاعده‌مند و قانونی نداشته که بتواند طرف مقابل را مورد مواخذه قرار دهد. برای جلوگیری از تداوم این اتفاقات باید صداوسیما تمهید ویژه‌ای بیندیشد.  

فهیم: برخی از مدیران عکس گرفتن با چهره‌ها را دوست دارند

محمدتقی فهیم منتقد تلویزیون و کارشناس رسانه درباره رفتار پانته‌آ بهرام، گفت: به هر حال وقتی که جریان سینما به ویژه حوزه بازیگری به سمت چهره و سلبریتی سوق می‌یابد و به عبارتی تسلط و حاکمیت بر فضای سینما و تلویزیون کارکرد پررنگی پیدا می‌کند، این تبعات را به همراه دارد. در واقع این بی در و پیکری عدم نظام‌مندی حوزه بازیگری را به رخ می‌کشد. برخی مدیران چنان به ورطه ابتذال سقوط می‌کنند که عکس گرفتن با چهره‌ها را آمال و علاقه‌مندی خودشان می‌دانند. این بهای بیش از حد، یک اعتبار کاذبی به آن‌ها می‌بخشد که پیامدهای حداقلی آن را در متضرر شدن مخاطب از فینال سریال «دلدادگان» به وضوح می‌توان دید.

متضرر اصلی این اتفاق، مخاطبین هستند

وی افزود: اگر قرار باشد به یک سامانی برسیم حتماً باید این حوزه‌ها قانونمند بشود. صنف‌ها نباید از کنار این چنین مسائلی به راحتی بگذرند و مدیران تکلیف خودشان را با این مسئله روشن کنند. در دنیا چنانچه می‌بینیم بازیگران درجه یک بر پروژه‌ها تأثیر دارند تحت یک قانون و ضابطه مشخص و همیشه حساب‌شده، سنجیده و مبتنی بر اصول حرفه‌ای حرکت می‌کنند. اینجا سینما و تلویزیون حرفه‌ای‌گری را با نگاه تجاری دنبال می‌کنند و از همه مهمتر منجر به سوء استفاده از هنر و هنرمندی می‌شود. آنچه به مدیران و به ویژه صنوف برمی‌گردد این است که آیین‌نامه، اساسنامه، ضوابط و شرایط درستی را ایجاد کنند نه تهیه‌کنندگان متضرر شوند و نه مخاطب! 

باید صنوف از موضع دفاع از منافع مخاطب ورود کنند

فهیم تأکید کرد: یک رسانه‌ای که تلاش می‌کند مخاطبینی داشته باشد با یک اشتباه یا به عبارت بهتر استفاده ناصواب از بازیگر که حرفه‌ای برخورد نمی‌کند، به ریزش مخاطب دامن می‌زند. لذا اینجا حتماً باید صنوف از موضع دفاع از منافع مخاطب به سامان دادن ورود و ترتیب درستی را ایجاد کنند برای اینکه این طور مسائل پیش نیاید. این اولین بار نیست که این اتفاقات می‌افتد اما بایستی با جدیت بیشتری رفتار شود تا به یک کار اپیدمی و معمول تبدیل نشود. متأسفانه انگار همه به یک گونه‌ای رقابت می‌کنند تا هرکس پول بیشتری بگیرد و برای این‌کار سبک‌ها و روش‌های مختلفی را برمی‌گزینند تا برنده این مناقشات و جریان‌سازی‌های رسانه‌ای باشند.

قانونمند باشد هیچ‌کس ضرر نمی‌کند

این منتقد و کارشناس رسانه درباره طرز برخورد مدیران و تهیه‌کنندگان هم نسبت به تعهدات بازیگران، گفت: تهیه‌کنندگان هم متقابلاً باید به حقوق بازیگران و پرداخت دستمزد منطقی آن‌ها خودشان را ملزم بدانند. متأسفانه در برخی از پروژه‌ها خیلی حق‌خوری شده و بازیگران یا دستمزد کم گرفته‌اند و یا منطقی درباره حقوق‌شان رفتار نشده است. اگر همه‌چیز قانونمند باشد نه بازیگران متضرر می‌شود و نه حق و حقوق شان را از دست می‌دهند. از طرفی تهیه‌کنندگان هم آسیب نمی‌بینند و هر دو طرف به فینال می‌رسند. فارغ از آسیب زدن به مخاطب، این طور اتفاقات آسیب بزرگتر به بحث امنیت ملی هم وارد می‌کند.

مخاطب ما فکر می‌کند سانسور و ممیزی باعث شده لذت نبرد

وی در پایان خاطرنشان کرد: یک سریالی پخش می‌شود می‌بینید در بخش‌های آخر همه‌چیز به هم می‌ریزد و هیچ چیز طبق فراز و فرودهای فیلمنامه‌ای جلو نمی‌رود و حتی فرصت جولان رسانه‌های معاند هم داده می‌شود. می‌گویند بحث ممیزی در کار بوده که معلوم می‌شود این طور نبوده و همین تشنج‌های رسانه‌ای خودش عامل ضدامنیتی است. این اتفاقات تنها به دلیل روال نامعقولی بین یک بازیگر و تهیه‌کننده حادث شده و مردم دچار یک تشویق اذهان می‌شوند. فکر می‌کنند سانسور و ممیزی باعث شده از پایان‌بندی یک سریالی لذت نبرند. چیزی که باید به آن توجه شود بحث قانونمند کردن و این که همه عوامل از خود تهیه‌کننده تا بازیگر تحت یک ضوابطی از طرف صنف‌ها مورد نظارت قرار بگیرند. صنوف تهیه‌کنندگان، کارگردانان و بازیگران وارد تعامل بشوند و بتوانند اوضاع را به سمت بهبودی پیش ببرند.


مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *