X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

«تاریخ و سینما» بازتاب خوبی داشته است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگردان برنامه تلویزیونی «تاریخ و سینما» گفت: «تصور می کردم بازتاب ها خیلی کم رنگ باشد اما خوشبختانه «آی فیلم» شبکه خوبی برای پخش این برنامه است. شاید اگر این برنامه در شبکه دیگری پخش می شد این قدر دیده نمی شد و بازتاب نداشت.»

به گزارش سینماپرس، برنامه تخصصی «تاریخ و سینما» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی «ایزد مهرآفرین» و به نویسندگی «محمدصادق عابدینی» شنبه‌ها ساعت ۲۲:۳۰ روی آنتن شبکه آی فیلم می‌رود. این برنامه در مدت پخش خود از این شبکه پربیننده توانسته نظر مخاطبان را جلب کند و بینندگان پر و پا قرصی این برنامه تخصصی را پیگیری می کنند.در این گفت و گو با تهیه کننده برنامه «تاریخ و سینما» همراه شدیم.

او خود از اهالی رسانه است و می گوید که برای تهیه این برنامه تیمی حرفه ای فیلم های ضد ایرانی ساخته شده در سینمای هالیوود و دیگر کشورها را رصد می کند. «ایزد مهرآفرین» در این گفت و گو از نحوه شکل گیری برنامه و تولید فصل های بعدی برای مان گفت.

چه شد که تصمیم گرفتید برنامه تخصصی «تاریخ و سینما» را تولید کنید.

 در شبکه های مختلف تلویزیون برنامه سینمایی و نقد فیلم زیاد داریم.با توجه به این که چند سال است فیلم های ضد ایرانی تاریخی، سیاسی و اجتماعی در هالیوود و دیگر کشورها تولید می شود به ذهنم رسید که چرا در برنامه های مان به این موضوع که درباره فرهنگ ما سخن می گویند نمی پردازیم و درباره درست و غلط بودنش صحبت نمی کنیم.

 بنابراین به این نتیجه رسیدم که فردی باشد تا برای مخاطب ایرانی به این سوالات پاسخ دهد؛ مثلاً فیلم  «۳۰۰» چقدر دروغ می گوید و چقدر واقعیت را به تصویر کشیده و چقدر آن تعریف است.

نگاهم کاملاً مربوط به فیلم های تاریخی برای تولید برنامه بود نه فیلم های سیاسی و اجتماعی. فیلم های تاریخی را که موضوع آن ها مرتبط با ایران است و ایران هراسی و فرهنگ و تاریخ تحریف شده ایران را به تصویر کشیده اند مورد بحث قرار دادیم و اشتباهات آن ها را در برنامه مطرح کردیم. جای چنین برنامه ای در تلویزیون خالی بود و انگیزه ای شد تا «تاریخ و سینما» شکل بگیرد.

 با توجه به ماهیت برنامه آیا اتاق فکری از کارشناسان برای بررسی فیلم ها دارید؟

قطعاً همین طور است. لازمه تولید این برنامه، تحقیق و پژوهش است. اگر در این زمینه مطالعه، تحقیق، پژوهش های تاریخی و دینی نداشته باشیم غنا و محتوای لازم را نخواهد داشت. ما تیم محتوایی داریم که اعضای تیم فیلم ها را رصد می کنند.

مثلاً ما درباره «ابن سینا» به طور کامل تحقیق می کنیم و بعد می بینیم کارگردان فیلم چه می گوید و چه چیزی را روایت می کند. اساس این برنامه، تحقیق و پژوهش است.

بازتاب ها را در شبکه پر مخاطب آی فیلم چگونه دیدید؟

تصور می کردم  بازتاب ها خیلی کم رنگ باشد اما خوشبختانه «آی فیلم» شبکه خوبی برای پخش این برنامه است. شاید اگر این برنامه در شبکه دیگری پخش می شد این قدر دیده نمی شد و بازتاب نداشت.

 این شبکه مخاطبان ثابت و پر و پا قرصی در حوزه فیلم و سریال دارد و این موضوع به دیده شدن برنامه ما کمک کرده است و بازتاب های خیلی زیادی در بین مردم و رسانه ها دارد.

با توجه به بازخوردهای خوب از «تاریخ و سینما» برنامه ای برای تولید فصل های بعدی آن دارید؟

در فصل اول به بحث ایران هراسی پرداختیم و با توجه به فیلم های در حال تولید، چند قسمت دیگر به این فصل اضافه می شود. فصل بعدی درباره اسلام هراسی و فصل بعد از آن درباره فیلم های تاریخی است.

 چه شد که پا در عرصه تولید برنامه و تهیه‌کنندگی گذاشتید؟

خودم رسانه ای و سردبیر هستم و علاوه بر آن چند فیلم کوتاه و برنامه تولید کرده ام. نخستین کار حرفه ای ام برنامه «سینما ملت» بود که آن را برای شبکه افق تولید کردم و بازتاب خوبی داشت و جشنواره فیلم فجر سه سال پیش را پوشش دادیم. اکنون طرح هایی برای آی فیلم داریم که امیدواریم به نتیجه برسیم. در دانشگاه کارگردانی سینما خوانده ام.

چون رشته دانشگاهی تان کارگردانی است دوست ندارید کارگردانی سینما را تجربه کنید؟

دوست دارم اما اکنون سینما شرایط سختی دارد و تهیه کننده سخت پیدا می شود. الان اولویت من تولید چند برنامه تلویزیونی است.

 اکنون برخی ستاره‌ های سینما و سلبریتی ها به عرصه اجرا در تلویزیون ورود کرده اند و برنامه های شان مخاطبان بسیاری دارد. نظرتان در این باره چیست؟

با سخن شما موافق هستم. متأسفانه برنامه های شبکه های مختلف تماشاگر را عادت داده اند که بیایند سلبریتی ببینند و حتی اگر موضوع تخصصی هم باشد از آن ها استفاده می شود.فرقی نمی کند موضوع خانواده، کودک یا سیاست باشد به هر حال بیننده چهره  ستاره سینما یا سلبریتی را می بیند.

 برای این که برنامه ای پر مخاطب تولید کنید چه کاری انجام دادید؟

قبول دارم که اکنون تلویزیون در شرایطی قرار دارد که جذب مخاطب برایش مهم و به همین دلیل است که آوردن سلبریتی در تلویزیون زیاد شده است ولی ما روی محتوای برنامه سرمایه گذاری می کنیم تا بتواند برای مان مخاطب جذب کند.

این را هم بگویم که برنامه ما دورهمی، خندوانه و ورزشی نیست، بلکه تاریخ و سینماست و باید اشل تعریف شده و کارکرد خودش را داشته باشد.

*خراسان

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *