X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

برنامه‌های خوب تلویزیونی از نگاه مجری «ثریا» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برخی تریبون‌ها دائم از آثار فرهنگی غربزده و سطحی گلایه می‌کنند اما تا به حال از یک اثر فرهنگی خوب هم نام نبرده‌اند و تقدیر نکرده‌اند.

به گزارش سینماپرس، محسن مقصودی فعال رسانه ای و مجری برنامه ثریا در اینستاگرام نوشت:

برخی تریبون‌ها دائم از آثار فرهنگی غربزده و سطحی گلایه می‌کنند اما تا به حال از یک اثر فرهنگی خوب هم نام نبرده‌اند و تقدیر نکرده‌اند. رهبری اما در کنار هشداری که در خصوص تهاجم فرهنگی غرب می‌دهند خودشان وارد میدان می‌شوند و برای ده‌ها کتاب خوب تقریظ می‌نویسند، برخی فیلم‌های سینمایی و  بعضی سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی خوب را نام می‌برند، با هنرمندان و شعرای انقلابی جلسات مستمر می‌گذارند و این جمله خودشان را به صورت عینی عملی می‌کنند که «جواب کار فرهنگی باطل، کار فرهنگی حق است».

حقیقتش دو سالی بنا بر مصلحت‌ها و دلایلی کلا قید حضور در فضای مجازی را زده بودم و یکی از انگیزه‌های اصلی‌ام برای اینکه بعد از دو سال دوباره در فضای مجازی فعال شوم انعکاس کارهای فرهنگی خوب در تلویزیون و سینما و عالم فرهنگ بود.

در میان صدها اثر ضعیف و خودباخته فرهنگی و هنری که هر روز در فضای مجازی ضریب می‌گیرد و می‌چرخد و یا در کنار برخی برنامه‌های ضعیف و سطحی صدا و سیما، ده ها اثر فرهنگی و هنری خوب، جذاب و امیدبخش در همین تلویزیون و سینما و عالم فرهنگ هنر و ایران تولید می‌شود که کمتر ضریب می‌گیرند و کسی از آنها حرفی نمی‌زند! هر یک از ما به اندازه خودمان در ضریب گرفتن بی‌جای آنها و کمتر دیده شدن اینها سهیم هستیم. امروز هر کدام از ما می‌توانیم یک رسانه باشیم که از جریان فرهنگی حق دفاع کنیم.

من از همین جا و از تلویزیون شروع می‌کنم و برنامه‌هایی که در یکی دو سال اخیر دیده ام و لذت برده ام  و آنها را منطبق با نگاه انقلاب اسلامی و مدافع حقوق و آرمانهای مردم می دانم لیست می‌کنم (در واقع در این پست می‌خواهم سکوت و کم کاری دو سال گذشته ام را  در حق این آثار جبران کنم)  انشالله در فرصت‌های آینده در مورد هر کدام چند خطی هم می‌نویسم.

۱- مجموعه مستند «ایرانگرد»، مجموعه مستندی زیبا، حرفه‌ای، امیدبخش و به معنی واقعی کلمه ایرانی (شبکه یک)

۲-مجموعه پویانمایی «پهلوانان»، برای کودکان و نوجوانان، داستانهایی جذاب و پر مغز با محوریت پوریای ولی (شبکه کودک _ نهال)

۳-مجموعه برنامه «بدون توقف»، مجموعه‌ای صریح و بدون تعارف در پاسخ به شبهات فرهنگی و سیاسی جوانان (شبکه سه)

۴-برنامه «سر سفره خدا» ویژه سحرهای ماه رمضان، برنامه‌ای جذاب و شاد و در عین حال پر محتوا برای کودکان و نونهالان (شبکه کودک_ نهال)

۵-برنامه «جهان آرا»، برنامه‌ای صریح و دوست داشتنی که جای خالی‌اش این روزها شدیدا احساس می‌شود و مردم در انتظار بازگشتش به آنتن هستند (شبکه افق سیما)

۶-برنامه «عصر»، برنامه ای که رازهای پشت صحنه نظام بین الملل را به خوبی می‌گشاید و در فضای بین الملل خط شکن بوده است (شبکه افق)

۷- برخی از برنامه های شبکه مستند نظیر مجموعه مستند «تاریخ شفاهی ایران» و برنامه «به اضافه مستند» (شبکه مستند)

۸- برخی مستندهای پخش شده از شبکه سه سیما نظیر مجموعه مستند «خارج از دید» و مجموعه مستند «روزگار رضا خانی» (شبکه سه)

این برنامه‌ها و برنامه‌های خوب دیگری همچون جیوگی (شبکه دو)، پایش (شبکه یک)، هفت (دوره آقای افخمی-شبکه سه)، سمت خدا (شبکه سه)، سری جدید برنامه زاویه (شبکه چهار) و مجموعه مستند منهای نفت (کار جدید شبکه سه)  برنامه زنده باد زندگی (شبکه دو)، اقیانوس آرام (شبکه دو)، مغناطیس (شبکه یک)، پرسشگر (شبکه آموزش)، برنامه شوکران (شبکه چهار) برخی از قسمت‌های ماه عسل (شبکه سه) و…. از جمله برنامه‌هایی هستند که انصافا مخاطب حس می‌کند تیم سازنده  پشت آنها کم فروشی نکرده‌اند و اتاق فکری دارند و برای مخاطبشان ارزش افزوده فکری و معنوی ایجاد می‌کنند. اینها البته آن برنامه‌هایی است که بنده فرصت دیدنشان را داشته‌ام و در خاطرم مانده‌اند والبته هیچ کدام هم بدون نقص نیستند، قطعا برنامه‌های بسیار خوب دیگری هستند که بنده بدلیل مشغله زیادم ندیده‌ام و یا اکنون از قلم افتاده است اما قطعا شما می‌توانید به این فهرست تعداد زیادی برنامه و اثر خوب تلویزیونی و رادیویی اضافه کنید.

بیایید با معرفی آثار خوب به یکدیگر نگذاریم مسیر برنامه‌های تلویزیونی را تعداد لایک‌ها و برخی حواشی سلبریتی‌ها و ملیجک‌ها مشخص کنند. این فهرست را شما ادامه دهید…

پی نوشت‌های مهم:

۱- چند روز پیش با مسوول سیاست‌گذاری جشنواره عمار _جشنواره خوبی که رویش‌های فرهنگی انقلاب را ضریب می‌دهد_ صحبت می‌کردم و از ایشان خواستم ای کاش به جای اینکه (یا در کنار اینکه) منتظر باشند تا آثار خوب رادیو و تلویزیون و مستندسازان و  …. در جشنوراه عمار ثبت نام کنند، خودشان در یک مکانیزم مردمی هم به سراغ برخی از آثار خوب بروند و در بخشی مردمی و یا خارج از مسابقه این آثار را معرفی و از آنها تقدیر کنند. خوشبختانه از این پیشنهاد استقبال کردند و گفتند خودشان هم به دنبال همین روش بوده‌اند و حتی به دنبال طرحی هستند تا در اوایل سال آینده جشنواره عمار را ویژه آثار رادیو و تلویزیون نیز در زمانی جداگانه برگزار کنند.

اما ایشان هم پیشنهاد دادند که خوب است مردم آثار خوبی را که می‌شناسند معرفی کنند تا برای شیوه و مکانیزم معرفی و تقدیر از آنها تدبیر شود.

۲-به عنوان یک برنامه ساز، دوست دارم مردم بدانند از پیامک‌ها و کامنت‌های «خداقوت» تک تکشان چقدر انرژی می‌گیریم!  از نقدهای صریحشان، از پیشنهادهایشان، از بازنشر دادن فیلم‌ها و کلیپ‌های برنامه‌ها و از دعای خیرشان و… پس توان رسانه‌ای خودتان را دست کم نگیرید، بنویسید، نقد کنید و برنامه‌های خوب را به دیگران پیشنهاد دهید. در این جنگ رسانه‌ای همه ما باید سربازی کنیم…

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *