X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

«مستوره»، روایت زنی که در خانه بست‌نشینی کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگردان فیلم داستانی «مستوره» در نشست خبری این فیلم در جشنواره عمار گفت: «من این فیلم را با افتخار ساختم چون در آن زمان زنانی بودند که در ماجرای کشف حجاب اجباری ایستادگی کردند و آسیب های فراوانی را هم متحمل شدند.»

به گزارش سینماپرس، نشست خبری فیلم داستانی «مستوره» دیشب با حضور الهام هادی نژاد کارگردان، مرتضی علایی مجری پروژه و بهار نوریان بازیگر این فیلم در اولین روز نمایش فیلم‌های نهمین جشنواره عمار در سینما فلسطین برگزار شد.

مرتضی علایی مجری پروژه فیلم داستانی «مستوره» در ابتدای این نشست خبری در سخنانی گفت: کار سنگینی را در قیاس با فیلم کوتاهی که ساختیم انجام دادیم. کار ساختن در حوزه حجاب مشکلات خاص خود را دارد اما ما با یک تیم خوب کار کردیم و نتیجه خوبی را هم در انتها گرفتیم.

وی افزود: ساخت فیلم داستانی «مستوره» از یک ایده شروع شد. پیش تولید این فیلم دو ماه طول کشید و آذرماه سال گذشته تولید آن به پایان رسید و از اواخر سال گذشته وارد مرحله اکران و نمایش آن شدیم.

در ادامه این نشست الهام هادی نژاد کارگردان فیلم داستانی «مستوره» گفت: ایده اولیه ساخت این فیلم از یک حکایت شروع شد. ما در ساخت فیلم داستانی «مستوره» سعی کردیم تا زندگی یک روز از یک زن را که در مخالفت با کشف حجاب در خانه بست نشینی کرده را به مخاطبان نشان بدهیم. البته در جریان پخش فیلم گاهی صحنه ها آنقدر تند پیش می‌رود که ما می‌گوییم چرا این اتفاق ها رخ نمی‌دهند.

هادی نژاد ادامه داد: ما در واقع با ماجرایی که زندگی این زن را به چالش می‌کشد این فیلم داستانی را ساختیم زیرا این خانم نیت به بست نشینی کرده بود. در واقع زنان آن زمان نسبت به زنان امروز بسیار متفاوت بودند. البته سوژه «مار» هم در این فیلم روایتگر نگاهی درونی و فلسفی به داستان دارد که ما را به چالش می‌کشد.

این کارگردان تصریح کرد: در این فیلم می‌بینیم که به دلیل سوژه حتی یک جاهایی داستان «مار» هم به دست فراموشی سپرده می شود. اما آنجایی که بچه فیلم به سرداب می رود مجددا داستان «مار» مطرح می‌شود.

بهار نوریان بازیگر فیلم داستانی «مستوره» نیز در تکمیل صحبت های کارگردان اثر گفت: الهام هادی نژاد کارگردان فیلم داستانی «مستوره» توضیحات بسیار خوبی درمورد سوژه فیلم به من دادند که به من کمک کرد تا نقش خود را به خوبی بازی کنم. در واقع بازی خوب من در این فیلم به دلیل کمک های کارگردان کار بود.

مرتضی علایی مجری این پروژه در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: زمانی که ما لوکیشن محدودی داریم و پاشنه آشیل فیلم قصه آن است، کار خیلی دشوار می‌شود. در مورد محل فیلمبرداری نیازمند مکانی بودیم که ویژگی های خاصی از قبیل اشراف داشتن به نقاط مختلف یک خانه را داشته باشد. لوکیشن فیلم داستانی «مستوره» در شهر قم و در نزدیکی خانه ملاصدرا قرار دارد.

وی افزود: کار بازسازی این خانه یک ماه و نیم طول کشید و تمامی تیم ساخت این فیلم داستانی به هم کمک کردند تا کار به خوبی انجام شود. درمورد جلوه های ویژه هم با این بودجه ای که داشتیم این توقع را نمی‌توانستیم داشته باشیم که تولید بزرگی انجام بدهیم.

الهام هادی نژاد کارگردان فیلم داستانی «مستوره» در بخش دیگر این نشست خبری گفت: چه بخواهیم و چه نخواهیم ماجرای کشف حجاب در دوره رضاخان یک برهه مهمی از تاریخ کشور است. واقعیت این است که زنان کشور جنگیدند تا حجاب باقی بماند.

وی افزود: مقام معظم رهبری در سخنان خود گفتند که باید درباره ماجرای کشف حجاب فیلم هایی ساخته شود و من این فیلم را با افتخار ساختم چون در آن زمان زنانی بودند که در ماجرای کشف حجاب اجباری ایستادگی کردند و آسیب های فراوانی را هم متحمل شدند.

مرتضی علایی مجری این پروژه نیز در انتهای این برنامه در سخنانی گفت: ماجرای کشف حجاب اجباری به سفر رضا شاه به ترکیه و ملاقات او با آتاتورک برمی‌گردد که ما بعد از این بازدید چند صد کشته در مسجد گوهرشاد دادیم و این وقایعی بود که در تاریخ کشور ما اتفاق افتاده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

0
اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *