X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

فانتزی و اغراق در فیلمهای پویانمایی کودک کم داریم – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

مسعود قدسیه در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره اینکه جشنواره کودک یک اتفاق مبارک در میان جشنواره‌های هنری است که زیبایی آن به برگزاری در شهری است که خود مهد هنر و هنرمندان است، گفت: این شهر خود سرتاسر قصه است و انسان به خوبی تاریخ مملکت را پشت سر حس می‌کند.

وی با بیان اینکه نام جشنواره کودک با اصفهان گره خورده است، تاکید کرد: در طول سال‌های گذشته تولیدات خوب سینمای کودک کم شده است و می‌توان گفت که اگر جشنواره کودک هر ساله برگزار نشود ضربه جدی به میزان تولیدات سینمای کودک وارد می‌شود.

اندک فیلم‌های خوب در پی جبران کمبود تولیدات سینمای کودک

کارگردان سینمای کودک بیان کرد: گرچه این روزها اندک پویانمایی یا فیلم‌های خوبی مانند شکرستان سعی دارد کمبود تولیدات سینمای کودک را جبران کند اما فیلم‌های فاخری همچون «قصه‌های مجید» که سرشار از حس، بو، خلاقیت است و در کنار آن زیبایی شهر، مردم اصفهان رابه تصویر کشیده در سینمای کودک و نوجوان بسیار کم داریم.

تهیه کننده و کارگردان پویانمایی «کیمیاگر» با بیان اینکه فانتزی و اغراق در فیلم‌های پویانمایی به ویژه در حوزه کودک کم است، بیان کرد: کودکان و نوجوانان آینده داران این مرز و بوم هستند و وقتی کار خوب تولید شود هم در خلاقیت کودکی که در آینده می‌خواهد وارد کارهای هنری شود تأثیر دارد و هم در خلاقیت و هوش کودکی که در آینده نخواهد فیلمسازی انجام دهد در نهایت تأثیرگذار خواهد بود.

دنیای بچه‌ها متناسب با علایق بزرگسالان تغییر کرده است

وی ابراز کرد: دنیای بچه‌ها متناسب با علایق بزرگسالان تغییر کرده است به نوعی که بسیاری از کودکان امروزی نیز متأسفانه فیلم‌های بزرگسالان را دوست دارند.

قدسیه با بیان اینکه بچه‌ها دیگر در دنیای امروز کودکی نمی‌کنند، افزود: کودکان از بچگی به جای کتاب، فیلم و داستان کودکانه با دنیای دیجیتال آشنا می‌شوند و گاه هفت تا هشت ساعت در روز را با موبایل می‌گذارند و این مانع مهمی است که پیش پای خلاقیت و دنیای کودکی آنها خلق می‌شود.

گوشه نشینی کودکان در دنیای دیجیتال به جای فعالیت و خلاقیت

وی تصریح کرد: در شرایطی که نسل ما مدام در حال جنبش و فعالیت بود اما کودکان امروز به جای بازی‌های خلاق گوشه نشین می‌شوند و این امر هم در روح و روان و هم سلامت جسمی آنها تأثیر دارد.

کارگردان پویانمایی کیمیاگر با اشاره به اهمیت آموزش چه در فضای خانواده چه آکادمیک گفت: لازم است کارگردانان فهیم و خلاقی که این نوع فضا را درک می‌کنند وارد عمل شده و بار دیگر تولیدات بی نظیر آن سال‌های ایران مانند قصه‌های مجید را از نو رقم بزنند تا آموزش از طریق فیلم برای کودکان و حتی بزرگسالان به درستی دنبال شود.

قدسیه با اشاره به اینکه ارتباط ما با دنیای کتاب قطع شده است و کودکان نیز رفتار پدر و مادر را تقلید می‌کنند، گفت: زمانی ما در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آموزش‌های مختلفی در زمینه فیلمسازی می‌دیدیم اما سالهاست این نوع آموزش‌ها نیز کمرنگ شده است، طبیعی است که این امر در کاهش کیفیت فیلم‌ها در آینده نیز مؤثر خواهد بود.

هدف گذاری مشابه والدین و کور شدن خلاقیت کودکان

وی با اشاره به اینکه در فضای آموزشی مدارس نیز درس‌های مشابه، نوع تحصیل و هدف گذاری یکسان است، تاکید کرد: این روزها به درس‌هایی مانند هنر و انشا که ذهن کودکان را پرورش می‌دهد اهمیت چندانی داده نمی‌شود و بخشی از کمبود کنونی در سینمای کودک از همین جا نشأت می‌گیرد چراکه از ابتدای راه خلاقیت کور می‌شود.

کارگردان کودک که از ۱۳ سالگی در زمینه ساخت انیمیشن فعال بوده است گفت: شاید در زمان‌های گذشته حضور در رشته هنر خیلی مرسوم نبود اما بسیاری از افراد به هر سختی بود این دیدگاه‌های بسته را دور می‌زدند اما امروز گرچه فضا و امکانات بازتر است اما انگیزه و هدف گذاری ها متفاوت شده است.

کیمیاگر، انیمیشن کوتاه سه بعدی

وی که با پویانمایی «کیمیاگر» در جشنواره کودک حضور دارد، گفت: فیلم من یک انیمیشن کوتاه با تکنیک سه بعدی کامپیوتری و درباره ملکه‌ای است که در قلعه‌ای زندگی می‌کند و غولی وی را به اسارت گرفته است؛ چوپانی تصمیم می‌گیرد وی را از دست غول نجات دهد و با وی مبارزه کند.

وی با اشاره به اینکه مخاطب این اثر در ظاهر بزرگسالان هستند اما فضا و بیان آن به نوعی است که کودکان و نوجوانان به طور کامل با آن ارتباط برقرار می‌کنند، ادامه داد: طراحی کاراکترهای «کیمیاگر» با فضای ذهنی کودک هم خوانی مناسبی دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *