X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

وقتی «بچه گرگ‌ها» قربانی می‌شوند/ از سینمای کودک فاصله می‌گیرم – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

فریدون نجفی کارگردان فیلم سینمایی «بچه گرگ‌های دره سیب» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره برنامه‌ریزی برای اکران این فیلم سینمایی گفت: سینمای کودک تا پیش از بحران کرونا هم در چرخه اکران وضعیت مساعدی نداشت، چه برسد به این روزها که در شرایط کرونایی هستیم. فارغ از این مسئله به نظرم فصل پاییز بهترین فصل برای اکران فیلم کودک و نوجوان است، به‌خصوص که فصل بازگشایی مدارس هم محسوب می‌شود. هرچند در حال حاضر همچنان نگرانی‌هایی درباره شرایط کرونایی وجود دارد.

وی افزود: در بحث اکران فیلم‌های کودک و نوجوان، مسئله اصلی این است که هنوز سینمایی برای اکران فیلم‌های کودک و نوجوان طراحی نشده است. در کنار آن هم مسئله آموزش و پرورش را داریم. تا پیش از این هر سال تفاهمی میان وزارت ارشاد و وزارت آموزش و پرورش صورت می‌گرفت تا دانش‌آموزان به تماشای فیلم‌هایی بروند که موفق به اخذ مجوزهای لازم از وزارت آموزش و پرورش می‌شوند. در حال حاضر با توجه به شرایط کرونا این طرح هم به حالت معلق درآمده است.

معلوم نیست مدیران جدید چه برنامه‌ای برای سینمای کودک دارند؟

این کارگردان ادامه داد: مدیران تازه سازمان سینمایی هم هنوز تصمیمات‌شان عملی نشده است و معلوم نیست مشخصاً در زمینه اکران فیلم‌های کودک قرار است چه برنامه‌ای داشته باشند. آیا قرار است فیلم‌های کودک همچنان میان فیلم‌های گیشه‌ای در چرخه اکران گم شوند و تنها در تایم محدودی روی پرده بروند. من به‌عنوان فیلمساز در این شرایط مانده‌ام که قرار است چه اتفاقی برای فیلمم بیفتد. بعد از یکسال که سینما تعطیل بودند، سینمای گیشه استارت خود را زده است اما برای فیلم‌های کودک، ورود به چرخه اکران همچنان یک ریسک است. معتقدم فیلم ما هم قربانی این شرایط خواهد شد.

کارگردان «بچه گرگ‌های دره سیب» با تأکید بر اینکه مخاطب این فیلم کودکان و نوجوانان هستند، افزود: احتمالاً فیلم تا پایان امسال اکران می‌شود اما آن هم محدود خواهد بود. معمولاً این طور فیلم‌ها نباید به‌دنبال گیشه آن‌چنانی باشند. احتمالاً فیلم در چند شهر محدود اکران شود و بعد هم خیلی زود روی وی‌اودی‌ها عرضه می‌شود.

وقتی «بچه گرگ‌ها» قربانی می‌شوند/ از سینمای کودک فاصله می‌گیرم

نجفی درباره تراکم بالای فیلم‌های مانده در صف اکران هم بیان کرد: زمان چندانی تا برگزاری جشنواره چهلم فیلم فجر باقی نمانده است و اگر در همین بازه زمانی بخواهند فیلم‌های گذشته را اکران کنند، باز هم امکانش نیست، به همین دلیل تنها راه مناسب استفاده از ظرفیت پلتفرم‌هاست. سازمان سینمایی هم باید از طرف دولت کمکی به این فیلم‌ها داشته باشد. فیلم‌ها واقعاً در این شرایط قربانی شده‌اند و وقتی جشنواره فجر هم برگزار شود، فیلم‌های تازه‌ای در راه خواهد بود. به‌خصوص که جشنواره فجر یک تریبون بزرگ تبلیغاتی برای فیلم‌هاست و فیلم‌هایی که در آن معرفی می‌شوند، ذهن مخاطب را با خود درگیر می‌کند. ناخودآگاه فیلم‌های باقی مانده از سال‌های قبل از یادها پاک می‌شوند. احساس می‌کنم اکثر فیلم‌ها چنین سرانجامی پیدا می‌کنند، اما سینمای کودک طبق معمول مهجورتر خواهد بود. با این حال این روزها فیلم‌ها در حال فدا شدن هستند.

فیلمسازان خوبی که از سینمای کودک فاصله گرفتند

این کارگردان سینمای کودک درباره پیش‌بینی خود از استقبال مخاطبان از فیلم «شهر گربه‌ها» ساخته سیدجواد هاشمی و تأثیر آن بر شرایط اکران دیگر فیلم‌های کودک هم گفت: دغدغه اصلی همه اهالی سینما اکران است. وقتی فیلمی از یک ژانر خاص اکران مناسبی داشته باشد، فیلمسازان رغبت بیشتری به فیلمسازی در ژانر آن فیلم پیدا می‌کنند. تجربه اما اینگونه است که حتی پیش از کرونا هم به سینمای کودک توجه نمی‌شد. در این شرایط نمی‌توان پیش‌بینی کرد چه اتفاقی برای این سینما می‌افتد. اکثر فیلمسازان خوب ما از سینمای کودک آغاز کردند اما بعدها به دلیل همین شرایط نامناسب اکران، از سینمای کودک فاصله گرفتند.

وی درباره فاصله کودکان و نوجوانان از عادت فیلم دیدن در سینما اظهار کرد: پیشرفت تکنولوژی باعث شده است که بچه‌های ما از طریق پلتفرم‌ها و بسترهای اینترنتی فیلم‌های روز دنیا را تماشا می‌کنند. توقع بچه‌ها به همین دلیل از فیلم‌ها بالا رفته است. با این وجود فکر می‌کنم فیلم دیدن در سالن سینما همچنان حس و حال متفاوتی دارد. تأثیر فیلم دیدن به‌صورت جمعی روی کودکان و نوجوانان بسیار بالاست و به همین دلیل است که آموزش و پرورش باید برای فرهنگ تماشای دسته جمعی دانش‌آموزان در سالن سینما برنامه‌ریزی داشته باشد. بخشی از آموزش و پرورش همین سینمای کودک است اما همواره از سوی آموزش و پرورش نسبت به آن بی‌توجهی شده است. هرچند جشنواره‌ای به اسم «فیلم رشد» داریم اما آن هم بیشتر رفع تکلیف است! جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان در این زمینه عملکرد بهتری داشته است.

نجفی با تأکید مجدد بر اینکه مشکل اصلی سینمای کودک اکران است، گفت: خود من فیلم بعدی‌ام را در فضایی غیر از کودک می‌سازم و از این سینما فاصله گرفته‌ام. امیدوارم اتفاقات خوبی برای سینمای کودک رخ دهد و مدیران بتوانند فضای اکران را از فضای مافیایی و فیلم‌های سطحی دور کنند تا کمی ذائقه مخاطب را هم بالا بکشند.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *