X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

دوازدهمین جشنواره «عمار» به ایستگاه پایانی رسید/ معرفی برگزیدگان – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره فیلم «عمار» امشب جمعه ۲۴ دی ماه در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

این برنامه راس ساعت ۱۸:۳۰ با قرائت آیاتی از قرآن کریم و پخش سرود ملی آغاز شد.

در آغاز برنامه، ویدئویی از خلاصه آیین افتتاحیه این دوره از جشنواره پخش و بریده‌ای از برنامه‌های اجرا شده در طول برگزاری جشنواره دوازدهم مرور شد.

اجرای این مراسم را مانند آیین افتتاحیه، محمدرضا شهبازی برعهده داشت.

بخش اول اهدای جوایز

در ابتدای این مراسم محمدرضا شهبازی ضمن خوشامدگویی به حضار بخش اول جوایز را اعلام کرد.

در بخش مستند نهضت جهانی مستضعفین، لوح افتخار به «رقصنده با گرگ‌ها» به کارگردانی مهدی افضل‌زاده رسید.

در این بخش هیات داوران هیچ فیلمی را شایسته فانوس ندانستند.

در بخش مدافعان حرم لوح افتخار به «آقای اصغر اکبر من» احمد عبدالرحیمی و «ژنرال» مهرداد یوسفی تعلق گرفت.

فانوس این بخش به «محاصره ۳۶۰ درجه» به کارگردانی حامد هادیان رسید.

مهرداد یوسفی در این بخش گفت: این مستند درباره نجات اربیل است، هفته قبل در سالگرد شهادت حاج قاسم مسئولان سلیمانیه عراق یادواره بزرگی را برای سردار سلیمانی برگزار کردند که خیلی از چهره‌های بزرگ این شهر در این مراسم حضور داشتند این جایزه‌ام را به مردم کردستان عراق تقدیم می‌کنم. در آنجا بیش از پنج هزار نفر در سالن حضور پیدا کردند و از مقام سردار سلیمانی تقدیر کردند.

در بخش حافظه ملی لوح افتخار به دو مستند «نائب الامام» به کارگردانی محمدعلی یزدانی و “جستجوگر” ساخته محمدمهدی ابراهیمی نصر اهدا شد.

فانوس این بخش به «پسر طلایی» ساخته عباس وهاج رسید.

در بخش تاریخ فرهنگی اجتماعی و دفاع مقدس لوح افتخار به دو مستند «شهرک دارخویین» به کارگردانی سیدمجتبی خیام الحسینی، «آورتین‌» حسن وزیرزاده و «زنان جبهه شمالی» ساخته محمد مجیدپور رسید.

فانوس این بخش به مستند «کد ۰۲۴» ساخته عبدالرضا رحمانی نسب اهدا شد.

هشدارهای رضا برجی

در ادامه مراسم رضا برجی مستندساز باسابقه و از اعضای هیات داوران در این بخش گفت: این جشنواره یک سر و گردن از بقیه دوره‌ها بالاتر بود، اما کار مستند این نیست که فقط یک بخشی را نشان بدهید و تنها دوربین به دست بگیرید. دوستان حتماً فرم را رعایت کنید و متون تخصصی آن را بخوانید.

وی در ادامه گفت: متاسفانه ما در طول یک دهه به بیانیه مهمی که رهبر عزیزمان با نام گام دوم انقلاب صادر کردند توجه نکرده‌ایم، در حقش جفا شده در حالی که مقام معظم رهبری چندین بار گفته‌اند که به این بیانیه توجه کنید. از دولت قبل که انتظاری نداشتیم چون اصلاً، اصل این قصه را قبول نداشت و به آن توجه نمی‌کرد. اگر قبول داشتند که وضع ما این نبود.

برجی تاکید کرد: اگر ما نقشه راهی برای آینده می‌خواهیم باید به این بیانیه توجه کنیم. در همه مسایل روز به روز همه چیز بدتر می‌شود. گاهی کج فهمی می‌کنیم، فضای مجازی را جدی نمی‌گیریم. با این فضا با جوک برخورد می‌کنیم. این فضا متفاوت و یک اتوبان دو طرفه است، کشورهای دیگر از این فضا استفاده می‌کنند اما ما جا مانده‌ایم. پس مسئولان جشنواره باید در این باره تصمیم بگیرند و قسمتی را برای بیانیه گام دوم انقلاب در نظر بگیرند. من نسبت به آینده هشدار می‌دهم. بیانیه گام دوم انقلاب را جدی بگیریم.

روایت‌هایی از یک امام جمعه

در بخشی از این مراسم خانم جنیدی همسر شهید روی صحنه آمد و بیان کرد: ابتدا یادی می‌کنیم از شهدای عزیز، شهید حاج قاسم و همه شهیدان گرانقدر انقلاب.

وی افزود: در اصل ویژگی‌های حاج آقا جنیدی امام جمعه رودسر این بود که، از آنجایی که نگاه او نسبت به زن نگاه ویژه‌ای بود، به زن اهمیت می‌داد، یکی از ویژگی‌های مهم حاج آقا اهمیت زیاد او به خانواده بود. بعد از پیروزی انقلاب، او گفت زن‌ها باید از جهت علمی، فرهنگی و.. رشد کنند چون انقلاب نیاز به زن دارد. چون پیش از آن ارزش زن حفظ نمی‌شد.

این مادر شهید افزود: پس ما باید ارزش زن بودن خودمان را بشناسیم. ما در همه جا حضور داشتیم هم کارهای فرهنگی و هم در تدارکات بودیم. سال ۶۵ به این فکر می‌کردیم که چرا ما نتوانیم به جبهه برویم تا کار مفیدی کنیم. ما خانم‌ها را در جهاد ثبت‌نام کردیم، آشپزخانه‌ای در هویزه تحویل حاج آقا دادند که خانم‌ها برای هزار نفر غذا درست می‌کردند.

وی ادامه داد: در هویزه به خانم‌ها گفتم اگر در منزل خودتان می‌خواستید مهمان داری کنید خیلی فعالیت می‌کردید و خسته می‌شدید ولی چه چیزی باعث شده که برای هفتصد هشتصد نفر ناهار و شام درست می‌کنید ولی خسته نیستید، جنگ ما اینچنین با این نیت‌های خالص پیش رفت. تنها سلاح نبود که به ما کمک کرد، همه رزمندگان حرکت می‌کردند، عزیزان ما به قدری خدایی بودند که غیرقابل توصیف است. معنویت زیادی در آنجا بود. ما برنامه‌های گوناگون فرهنگی و دعایی حین آشپزی داشتیم، خانم‌ها هشت ماه کار کردند بدون اینکه اخمی کنند، ما از ساعت سه نیمه شب بلند می‌شدیم تا برای اولین گروه غذا درست کنیم. بعد از این حاج آقا به حوزه علمیه خواهران توجه داشتند و این حوزه را در سال ۶۷ در رودسر تاسیس کردند، بعد از ارتحال حاج آقا حوزه علمیه‌ای در پیشوا تأسیس کردیم. از این جهت ایشان خیلی به زنان اهمیت می‌دادند، ایشان خدامحور بود و برای مردم حرکت می‌کرد، حاج آقا می‌گفت خدایا من را به جهنم ببر ولی از آنجایی که مردم خوب هستند، آنها را به جهنم نبر.

رفع نگرانی درباره سلامت نادر طالب‌زاده

در بخشی از این مراسم محمدرضا شهبازی درباره حال جسمانی نادر طالب‌زاده دبیر این رویداد بیان کرد: طبق اطلاعی که پیدا کردم آن خطر شدید برای ایشان رفع شده اما همچنان در بیمارستان بستری هستند.

در بخشی از این مراسم با پخش ویدئوی کوتاهی یاد زنده‌یاد علی سلیمانی بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما گرامی داشته شد.

این گزارش تکمیل می‌شود….

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *