X

مدیر فنی

دفتر سینمایی

کارگردان «سرزمین مادری» در زمان ساخت یا دلش با کار نبوده و یا آنطور که باید، نمی‌دانسته که یک اثر هنری چطور دارای حس می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدتقی فهیم، منتقد باسابقه سینما و تلویزیون معتقد است: سریال «سرزمین مادری» به عنوان یک سریال مهم همراه با ترکیب بازیگران خوب، فاقد حس و حال است و همین ایراد، مخاطب را از خود دور می‌کند. وی تاکید می‌کند که اشتباهات زیادی در دکوپاژ و میزانسن کار دیده شده است.

به گزارش سینماپرس، فهیم در گفت‌وگویی با ایسنا درباره سریال «سرزمین مادری» که پس از سال‌ها ماندن در آرشیو صداوسیما مدتی است به آنتن رسیده و در حال پخش است، صحبت کرد و به ذکر نکاتی پرداخت.

یا رفاقت بازی‌ها و اعتبار فیلمساز در سینما باعث شده کار را به او بدهند و یا فیلمنامه کامل نبوده است. البته کامل نبودن فیلمنامه و اشکالات دیگر به صداوسیما بر می‌گرددوی با بیان اینکه سال‌ها پیش که برای اولین بار چند قسمتی از سریال پخش شد را تماشا کرده‌ام، ابتدا درباره این ایراد صداوسیما که سال‌ها یک سریال را در آرشیو نگهداری کرده و اکنون به روی آنتن برده است، چنین اظهار می‌کند: بی‌تردید زمانی که یک سریالی ساخته می‌شود از همان نقطه الف تا ی تحت نظارت سازمان صداوسیما است و می‌دانیم که شرط و شروط‌هایی وجود دارد و تا روشن نباشد برآوردها تصویب نمی‌شود و پولی هم پرداخت نمی‌شود.

این منتقد ادامه می‌دهد: یک سریال با این ترکیب بازیگرانی که دارد، اگر نگوییم سریالِ الف است، اما مشخصا سریال مهمی است؛ بنابراین خودش یک چالش جدی درباره آنچه در درون صداوسیما و میانه‌های آن رخ می‌دهد ایجاد می‌کند.

حاشیه‌ها برایم مهم نیست / انتقادات تند فهمیم به کارگردانی و فیلمنامه «سرزمین مادری»

این منتقد در بخش دیگری از این‌ گفت‌وگو، انتخاب کمال تبریزی به عنوان کارگردان این سریال را اشتباه توصیف می‌کند و می‌گوید: یا رفاقت بازی‌ها و اعتبار فیلمساز در سینما باعث شده کار را به او بدهند و یا فیلمنامه کامل نبوده است. البته کامل نبودن فیلمنامه و اشکالات دیگر به صداوسیما بر می‌گردد که جای انتقاد دارد و حتی می‌توان درباره آن میزگردهایی برگزار کرد و رویه گذشته را به چالش کشید! اما بحث اصلی این است که من به عنوان یک منتقد، به هیچ کدام از این حاشیه‌ها اهمیت نمی‌دهم و معتقدم هیچ کدام از این حواشی اهمیتی در میزان ارتباط‌گیری مخاطب ندارد.

او درباره دیده شدن یک اثر به واسطه تبلیغات خوب نیز به این نکات اشاره می‌کند: قطعاً تبلیغات در کار تاثیر دارد و شکی در این نیست اما آن چیزی که تبلیغات انجام می‌دهد این است که دیده شدن را کلید می‌زند و توجه‌ها را به ابتدای کار معطوف می‌کند. از اینجا به بعد، دیگر به خود اثر بستگی دارد که چقدر می‌تواند مشتری جلب کند و این موضوع به شکل عام در مورد همه آثار صادق است.

«سرزمین مادری» فاقد حس و حال است

«سرزمین مادری» اشتباهات زیادی به لحاظ دکوپاژ و میزانسن دارد. به نظرم اگر صداوسیما این سریال را پخش نمی‌کرد سودش بیشتر بود تا اینکه بخواهد مخاطب را به این شکل از دست بدهد! ریزش مخاطب در شرایط فعلی یک ضرر کلان برای صداوسیماستفهیم معتقد است: در مورد «سرزمین مادری» به نظرم اصلی‌ترین مشکل به خود سریال برمی‌گردد و این نشان می‌دهد بازهم ترکیب بازیگران در درجه اول برای تبلیغات بسیار مهم است اما در ادامه، درام و کشمکش‌های مهم و قدرتمند است و می‌تواند مخاطب را جذب کند. این سریال اساساً فاقد حس و حال است. حس و حال از تکنیک نمی‌آید و همواره باعث می‌شود تا فیلمساز برای یک اثر هنری از آن استفاده کند اما آن چیزی که بانی ارتباط مخاطب می‌شود حسی است که جاری می‌شود و می‌تواند شاخه‌های مختلفی داشته باشد؛ هم در درون کار و هم ظاهر کار. بنابراین فکر می‌کنم «سرزمین مادری» فاقد این حس و حال است.

او سپس به نقاط ضعف «سرزمین مادری» از دیدگاه خودش اشاره و تاکید می‌کند: به نظر من این سریال همه چیز دارد. یعنی کارگردان بوده، کست خوب دارد و به لحاظ تعداد قسمت‌ها آنقدری هست که مخاطب فرصت کند پای کار بنشیند. در کل هر آنچه لازم است یک اثر دنباله‌دار تلویزیونی داشته باشد این کار دارد و آنچه که ندارد همانی است که مخاطب از آن می‌خواهد! به اعتقاد من اثر هنری، اصلاً تاریخ مصرف ندارد و اگر هم داشته باشد مبتذل است و ما الان با اثری مواجه هستیم که تاریخ مصرف دارد و سریالی هم که تاریخ مصرف داشته باشد اساساً از نظر نقد غیرقابل پذیرش است.

اثر هنری تاریخ مصرف ندارد / کمال تبریزی دلش با کار نبوده!

کارگردان «سرزمین مادری» در زمان ساخت یا دلش با کار نبوده و یا آنطور که باید، نمی‌دانسته که یک اثر هنری چطور دارای حس می‌شود که وقتی مخاطب آن را تماشا می‌کند در درجه اول سرگرم شود، لذت ببرد و بعد به تحلیل و اندیشه‌اش بپردازد. ظاهرا سریال بیشتر به دنبال جنگولک بازی‌های سیاسی بوده و به نظر می‌آید اهداف دیگری برای ساختش مدنظر بودهفهیم در ادامه با تاکید بر آنچه تاریخ مصرف داشتن «سرزمین مادری» می‌داند، ادامه می‌دهد: اگر کار در حد آنچه که مردم می‌پذیرند بود، اصلاً تاریخ مصرف معنا نداشت. الان آیا مردم فیلم‌های هیچکاک و خیلی آثار مطرح دیگر را نمی‌بینند؟ چرا الان هم می‌بینند چون تاریخ مصرف ندارند. اگر سازنده یک اثر، هوشمند باشد نباید طوری اثر بسازد که مبتنی بر تاریخ انتشارش باشد. به عنوان مثال سریال‌هایی که متعلق به ۲۰ الی ۳۰ سال پیش است مثل سریال «پدر سالار» و خیلی کارهای دیگر که بعد از بارها پخش، همچنان مخاطب دارند به این دلیل است که حس دارند. بنابراین این ملاک نمی‌شود که چون کار (سرزمین مادری) متعلق به ۱۰ سال پیش است، پس دیده نخواهد شد.

وی همچنین تاکید می‌کند: به نظرم کارگردان این سریال در زمان ساخت یا دلش با کار نبوده و یا آنطور که باید، نمی‌دانسته که یک اثر هنری چطور دارای حس می‌شود که وقتی مخاطب آن را تماشا می‌کند در درجه اول سرگرم شود، لذت ببرد و بعد به تحلیل و اندیشه‌اش بپردازد. ظاهرا سریال بیشتر به دنبال جنگولک بازی‌های سیاسی بوده و به نظر می‌آید اهداف دیگری برای ساختش مدنظر بوده و چون دنبال آن اهداف بودند ناخودآگاه کار تاریخ مصرف‌دار می‌شود. به عنوان مثال آقای تبریزی فیلمی مثل «مارمولک» می‌سازد که خود کارگردان در درجه اول کیف می‌کند که کار را می‌سازد.

این وسط صداوسیما ضرر کرد؛ نه تولیدکننده!

این منتقد سپس در واکنش به این پرسش که «وقتی یک اثر پس از سال‌ها پخش نشدن به آنتن می‌آید دچار چه آسیب‌هایی می‌شود؟» بیان می‌کند: لطمه چنین اتفاقی به کار نمی‌خورد، بلکه این لطمه برای صداوسیما است و اگر قرار باشد کسی ضرر ببیند، سازمان است. مخاطب ضرر نمی‌کند چون یک اثر بی‌حس و حال را ندیده و الان هم که پخش می‌شود دوست ندارد تماشا کند. کارگردان، تهیه کننده و بازیگران همه دستمزدهایشان را سالها قبل گرفته‌اند و رفته‌اند و این صداوسیماست که متضرر می‌شود. اینجا مثل آمریکا نیست که اگر فیلمی ضرر کند، تولیدکنندگان برشکست شوند؛ اینجا پولشان را اول می‌گیرند و بعد اثر می‌سازند.

محمدتقی فهیم به صحبت‌هایش اینگونه پایان می‌دهد: آن زمان، کاری (سرزمین مادری) ساخته شد که بنا به دلایلی، تشخیص صداوسیما این بود که آن را پخش نکند و بعد از چند سال سریال روی آنتن رفته است. من همان سال‌های قبل که چندین قسمت از سریال پخش شد، اشتباهات زیادی به لحاظ دکوپاژ و میزانسن در کار دیدم و همین اشتباهات باعث شد دیگر رغبتی به ادامه تماشا نداشته باشم. به نظرم اگر صداوسیما این سریال را پخش نمی‌کرد سودش بیشتر بود تا اینکه بخواهد مخاطب را به این شکل از دست بدهد، چون ریزش مخاطب در شرایط فعلی یک ضرر کلان برای سازمان صداوسیماست.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

روایت مجری سوری ساعت به وقت قدس از تجربه اجرا به زبان فارسی

سوسن الهمه مجری سوری «ساعت به وقت قدس» که با این برنامه برای نخستین بار اجرا به زبان فارسی را تجربه کرده، در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران در این باره گفت: این برنامه اولین تجربه اجرای من به زبان فارسی بود. تا به حال با شبکه‌های الکوثر، الثقلین و دیگر شبکه‌ها در برنامه‌های مختلف زنده و ضبطی همکاری داشتم، اما نه به زبان فارسی.

وی افزود: چند سال پیش با امیر تاجیک تهیه کننده «ساعت به وقت قدس» در برنامه دیگری به نام «الکوثر آنلاین» همکاری داشتم و همدیگر را می‌شناختیم. او به واسطه این آشنایی اجرای بخش فضای مجازی برنامه «ساعت به وقت قدس» را به من پیشنهاد داد. البته این را هم بگویم که ایران کشور دوم من هست به همین خاطر اجرا به زبان فارسی برای من خیلی جذاب و هیجان انگیز بود.

الهمه در پاسخ به اینکه آیا به خاطر تسلط کمترش به زبان فارسی، در ضبط وقفه ایجاد می‌شده یا خیر، توضیح داد: بله اوایل کمی وقفه داشتیم، ولی به مرور برطرف شد. ضمن اینکه ما با آغاز عملیات «طوفان الاقصی» اجرا به صورت زنده را هم تجربه کردیم و با تجربه‌ای که به دست آوردیم و تمرین مداوم، توانستیم موفق ظاهر شویم. البته مطالعه درباره موضوع برنامه هم موثر بود.

او در این خصوص که به عنوان یک بانوی اهل سوریه، فکر می‌کند «ساعت به وقت قدس» چه میزان از وظیفه رسانه ملی در خصوص پرداخت به موضوع فلسطین را عملی می‌کند، گفت: این برنامه وظیفه مهمی را به عهده دارد و ان شاء‌الله همچنان موثر و مفید خواهد بود. در کنار آن، به نظرم برنامه‌ای درباره آداب و رسوم، هنر و غذا‌های فلسطین و کشور‌های عربی هم می‌تواند جذاب باشد. من در برخورد با مردم ایران احساس کردم که اشتیاق دارند درباره کشور‌های مختلف اطلاعات کسب کنند.

این مجری در پایان به دیده شدن برنامه و گرفتن بازخورد‌های مثبت اشاره و بیان کرد: همسر عزیزم اولین مخاطب و همراه من در اجرای این برنامه بود. با توجه به اینکه زبان فارسی زبان مادری او است همیشه برنامه را با حساسیت خاصی دنبال می‌کند و همیشه در تمرین متن، تلفظ کلمات و اجرا من را راهنمایی می‌کرد. همینطور از خانواده و دوستان ایرانی و خارجی که برنامه را تماشا می‎کنند بازخورد‌های خوب و مثبتی دریافت کردم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«گیج گاه» به آمریکا رسید/ حضور در یک رویداد بین المللی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پروژه، فیلم سینمایی «گیج گاه» به کارگردانی عادل تبریزی و تهیه کنندگی حنیف سروری و میرولی‌اله مدنی در هشتمین حضور بین المللی خود در لیست نمایش فیلم های سینمایی پنجمین جشنواره «Skiptown» قرار گرفت.

این رویداد سینمایی در لس آنجلس (هالیوود) برگزارمی شود و عمده مخاطبان آن را پخش کنندگان، تهیه کنندگان و دیگر متخصصان صنعت فیلم سازی در هالیوود تشکیل می دهند.

براساس جدول نمایش جشنواره «گیج گاه» روز جمعه ۱۰ نوامبر مصادف با ۱۹ آبان ماه ساعت ۱۶:۳۰ به وقت لس آنجلس در این رویداد به نمایش در می آید.

این اثر پیش از این موفق به دریافت جایزه از چهلمین جشنواره ورزشی میلان، بهترین فیلمنامه از شانزدهمین جشنواره چبوکساری روسیه، نامزد دریافت بهترین فیلم از پانزدهمین جشنواره فیلادلفیا آسیایی آمریکا، نامزد دریافت ۳ جایزه از چهل و سومین جشنواره فیلم های ورزشی پالرمو ایتالیا شده و همچنین موفق به حضور در بخش رقابتی بیستمین جشنواره فرشته تابناک مسکو، نهمین جشنواره شیملا در هند و نهمین جشنواره سینه لاویستا در آرژانتین نیز شده است.

فیلم «گیج گاه» توسط ماداکتو پیکچرز با مدیریت محمد توریوریان به جشنواره های بین المللی عرضه می شود.

حامد بهداد، باران کوثری، سروش صحت، بهرنگ علوی، امیرحسین رستمی، نادر سلیمانی، بیژن بنفشه خواه، سیاوش چراغی پور، علی راد، مریم همتیان، محمد الهی، علی باغفر، ایمان اسماعیل پور، داوود ونداده، حامد شیخی، وحید رحمتی و جمشید آریا (هاشم پور)، رضا صفایی پور، حسن رضایی نقش آفرینان این فیلم سینمایی هستند.

این فیلم با سرمایه گذاری مشترک محمد حسینخانی و حنیف سـروری تولید شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

راهیابی «آخرین تولد» به ۲ جشنواره بین المللی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی فیلم، «آخرین تولد» به کارگردانی وتهیه کنندگی نوید محمودی همزمان به بیست و هشتمین دوره جشنواره کرالا و شانزدهمین دوره جشنواره جیپور هند راه یافت.

جشنواره کرالا هند از معتبرترین جشنواره های آسیایی است که از ۸ تا ۱۵ دسامبر ۲۰۲۳ برابر با ۱۷ تا ۲۴ آذر در کرالا هند برگزار می‌شود.

«آخرین تولد» همچنین نامزد بهترین فیلم داستانی از جشنواره جیپور هند شد که این جشنواره نیز از ۵ تا ۹ ژانویه ۲۰۲۴ برابر با ۱۵ تا ۱۹ دی در شهر جیپور هند برگزار می‌شود.

در فیلم «آخرین تولد» الناز شاکردوست، پدرام شریفی، شیدا خلیق، آرمین رحیمیان، سوگل خلیق، نیلوفر کوخانی و رضا بهبودی به ایفای نقش می‌پردازند.

پخش بین المللی «آخرین تولد» بر عهده «مینروا فیلم » با مدیریت الهه گودرزی است.

برادران محمودی پیش از این برای فیلم «چند متر مکعب عشق» جایزه شیر طلایی جشنواره جیپور هند و همچنین با فیلم های «مردن در آب مطهر» و «رفتن» در کرالا حضور داشته اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«این جمعیت قابل کنترل» در انتظار صدور پروانه نمایش – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، فیلم سینمایی«این جمعیت قابل کنترل» به کارگردانی محمدمتین اوجانی و نویسندگی روناک برخوردار، پس از خاتمه‌ مراحل فنی در انتظار اخذ پروانه نمایش قرار گرفت.

«این جمعیت قابل کنترل» اولین تجربه سینمایی محمدمتین اوجانی در حوزه درام اجتماعی است و مهرداد فرید تهیه کنندگی این فیلم را بر عهده دارد.

فریده سپاه منصور، محمدرضا داوودنژاد، علیرضا استادی، زهرا داوودنژاد، مرجان قمری، روناک برخوردار، رسول عظیمی، مهناز افتاده‌نیا، وحید الهویی، مریم شاه ولی و محسن آشتیانی پور در این فیلم ایفای نقش می کنند.

داستان این فیلم درباره‌ پیرزنی است که دچار دِمانس شده اما هنوز اصلی ترین آرزویش را از خاطر نبرده است. تلاش فرزندان برای برآورده کردن این آرزو ماجراهایی را رقم می‌زند که … .

عوامل اصلی فیلم عبارتند از کارگردان: محمدمتین اوجانی، تهیه کننده: مهرداد فرید، نویسنده: روناک برخوردار (بر اساس طرحی از امیرمحمد عبدی)، مدیر تولید: اسماعیل کُردی، مدیر فیلمبرداری: شاهین عراقی، مدیر صدابرداری: محمود سماک باشی، عکاس: محمد فوقانی، آهنگساز: مسعود سخاوت دوست، برنامه ریز و دستیار کارگردان: شکیل مظفری، طراح چهره پردازی: علی شفیعی ثابت، طراحی و ترکیب صدا: امین شریفی، طراح صحنه: مسعود اوسطی، طراح لباس: سوفیا شکری، اصلاح رنگ و نور: سامان مجد وفایی و آرش کاظم زاده، طراح پوستر و گرافیک: مهدی رایگانی، مجری طرح: شهاب پارسایی، منشی صحنه: سپیده کریمخانی، مدیر تدارکات: محمد جمشیدی، فیلمبردار پشت صحنه: محیا اوجانی، سرمایه گذاران: سارا سلطانی، شهاب پارسایی و رسول عظیمی.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بزرگداشت سعید توکلیان در «عصرانه با انیمیشن» – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از امور رسانه‌ای آسیفا ایران، مراسم «عصرانه با انیمیشن» با همکاری آسیفا ایران و انجمن صنفی انیمیشن به بهانه روز جهانی انیمیشن و قدرانی از یکی از پیشکسوتان این عرصه، بعدازظهر پنجشنبه ۱۸ آبان ماه در خانه سینما برگزار شد.

این مراسم با نمایش انیمیشن‌های کوتاه «La Noria» اثر کارلوس بائنا محصول کشور اسپانیا، «Totems» اثر پل جادول محصول مشترک فرانسه و بلژیک، «در سایه سرو» اثر شیرین سوهانی و حسین ملایمی، «عکس یادگاری دو نفره» اثر سمانه لشگری و «آسمان دوست داشتنی» اثر امیر مهران آغاز شد.

بزرگداشت سعید توکلیان از پیشکسوتان انیمیشن ایران بخش بعدی این مراسم بود که با سخنرانی فاطمه حسینی شکیب استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه انیمیشن آغاز شد.

شکیب درباره توکلیان گفت: سال ۱۳۷۵ که من در مقطع کارشناسی ارشد رشته انیمیشن قبول شدم، آقای توکلیان از استادان مدعو دانشگاه بودند و استاد راهنمای پایان‌نامه من شدند. ایشان بودند که مرا به سمت رشته مطالعات انیمیشن هدایت کردند و راهی را به من نشان دادند که اصلا نمی‌دانستم وجود دارد.

وی ادامه داد: آقای توکلیان استادی است که مسیر را برای من باز کردند و باعث شدند که برای گذارندن دوره دکتری بتوانم به انگلستان بروم. کلاس‌های وی همیشه برای ما پربار بود و در کلاس‌های او ما فیلم‌هایی از تاریخ انیمیشن با توضیحات مفصلی دریافت می‌کردیم که دسترسی به آن‌ها در جای دیگری امکان پذیر نبود.

مهدی مسعودشاهی موسس و مدیر اسبق مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی و موسس و مدیر عامل سابق شرکت فرهنگی و هنری صبا از مهمانان این مراسم بود که درباره توکلیان گفت: من آقای توکلیان را از سال‌های دور و سال ۱۳۶۱ می‌شناسم، آن زمان تازه فعالیت‌های مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی آغاز شده بود و بیشتر ماموریت این مرکز در زمینه مستند بود.

این مدیر پیشکسوت عرصه فرهنگ ادامه داد: با انرژی که من از هنرمندانی مانند سعید توکلیان گرفتم، توانستم مرکز صبا را راه‌اندازی کنم. مرکزی که توانست انیمیشن ایرانی را برای مخاطبی به جریان بیندازد که همیشه محصولات خارجی در دسترسش قرار داشت. سریال انیمیشنی «خداوند لک‌لک‌ها را دوست دارد»، اولین کار مرکز صبا در آن دوران بود که خوشبختانه مخاطبان هم با آن ارتباط برقرار کردند.

مسعودشاهی تاکید کرد: افرادی همچون آقای توکلیان، خانم جواهریان و … بودند که وقت گذاشتند و جوانان علاقه‌مند به حوزه انیمیشن را وارد این مسیر کردند و تولید انیمیشن در ایران را تسریع بخشیدند.

اسماعیلی شرعی تهیه‌کننده و کارگردان انیمیشن و استاد دانشگاه هم در مراسم بزرگداشت سعید توکلیان بیان کرد: یکی از شانس‌های زندگی من این بود که در دورانی دانشجو شدم که استاد توکلیان در دانشگاه حضور داشتند. ایشان تمام کتاب‌های اصلی که از آمریکا تهیه می‌کردند یا فیلم‌های روزی را که از کانادا سفارش می‌دادند در اختیار همه ما می‌گذاشتند. در واقع هر جایی که در کارمان کم می‌آوردیم، این استاد توکلیان بود که به او مراجعه می‌کردیم و از او یاد می‌گرفتیم.

مهین جواهریان کارگردان انیمیشن هم درباره سعید توکلیان گفت: آقای توکلیان ۲ خصوصیت بارز دارند، یکی اینکه در هر اتفاقی که برای انیمیشن ایران تاکنون افتاده است، جزو بانیان آن اتفاق بوده‌اند و از طرف دیگر، بسیار دست و دلباز هستند. به واقع هر آنچه دارند در اختیار شاگردانشان می‌گذارند.

پس از آن بود که با حضور امیر سحرخیز رییس انجمن صنفی انیمیشن، امیر مهران از اعضای هیات مدیره آسیفای ایران، مهین جواهریان و فاطمه حسینی شکیب از سعید توکلیان قدردانی شد و لوح و تندیس آسیفا به او تقدیم شد.

سعید توکلیان در مراسم بزرگداشتش به انجمن صنفی انیمیشن و آسیفای ایران سه کتاب در زمینه انیمیشن هدیه داد و گفت: ما بسیار برای همدیگر هزینه کرده‌ایم تا امروز به این نقطه در انیمیشن ایران رسیده‌ایم. از مسیر خاکی شروع کردیم، بعد از آن توانستیم مسیر را آسفالت کنیم و پرواز ما با تاسیس انجمن صنفی انیمیشن آغاز شد.

این هنرمند پیشکسوت بیان کرد: در تمام سال‌هایی که در انگلستان تحصیل کردم و دوستان بسیار خوبی از سراسر جهان داشتم، تلاش کردم انیمیشن ایران را به آن‌ها معرفی کنم. باید بگویم بسیاری از آنان هم بعد از اینکه به واسطه جشنواره پویانمایی به ایران می‌آمدند، به من تبریک می‌گفتند. آن‌ها می‌گفتند برای ما قابل تصور نیست که در ایران این میزان علاقه‌مند و فعال حوزه انیمیشن وجود دارد.

توکلیان یادآور شد: هر کدام از ایالات متحده آمریکا نمایندگی آسیفا را دارند ولی اعضایشان روی هم به اندازه آسیفای ایران نیستند. تقریباً تا همین چند سال پیش هم کشورهای کمی مانند ایران چنین گستردگی داشتند و در کل فقط ۷ کشور دارای نمایندگی آسیفا بودند که ایران جزو قدیمی‌ترین اعضای این انجمن بین‌المللی است که درآمد مالی هم ندارد.

در بخشی از این مراسم مصطفی ری‌پور مدیرعامل «دیجیتون» با معرفی این پلتفرم گفت: «دیجیتون» از سال ۱۳۹۴ کار خودش را با تمرکز بر محتوای کودکان آغاز کرد. در حال حاضر ما به دنبال این هستیم که از تولیدات داخلی استفاده کنیم و مسیری برای انتشار آثار بازار داخلی فراهم کنیم.

وی افزود: به نظر ما در بازار انیمیشن داخلی پتانسیل‌های زیادی وجود دارد. هر چند که انیمیشن‌های خارجی با قیمت اندکی در دسترس هستند، ولی علاقه‌مند هستیم تا در بازار داخلی که بحث تولید و عرضه انیمیشن محدود است، فعالیت داشته باشیم.

سعید توکلیان، مهین جواهریان، فاطمه حسینی شکیب، امیر سحرخیز، امیر مهران، حمید محمدی، حسین ملایمی، شیرین سوهانی، هدا مسعودی، مهدی مسعودشاهی و اسماعیل شرعی از مهمانان این مراسم بودند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«بر سینمای ایران چه گذشت» به«نقد سینما» رسید/ روایت یک استعفا – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پروژه، چهل‌ویکمین قسمت از برنامه تلویزیونی «نقد سینما» به تهیه‌کنندگی یوسف بچاری که امشب ۱۹ آبان از شبکه چهار سیما روی آنتن می‌رود، به نقد و بررسی مستند «بر سینمای ایران چه گذشت» اختصاص دارد و در بخش دیگری از برنامه درباره ۲ موضوع «واکاوی استعفای مدیرعامل خانه سینما» و «اهمیت گفتگو در سینمای ایران» صحبت می‌شود.

«میز نقد سینمای ایران» به سراغ مستند «بر سینمای ایران چه گذشت» می‌رود و محمد صابری روزنامه‌نگار سینمایی با شهرام میراب‌اقدم کارگردان این اثر به گفتگو می‌نشیند.

در میز خبر این برنامه با حضور سعید الهی، به موضوع «واکاوی استعفای مدیرعامل خانه سینما» پرداخته می‌شود.

همچنین امیررضا مافی در میز گفتگوی ویژه نیز میزبان امیر قادری منتقد سینما است تا با وی درباره «اهمیت گفتگو در سینمای ایران» صحبت کند.

فصل چهارم برنامه تلویزیونی «نقد سینما» به تهیه‌کنندگی یوسف بچاری، میزبانی امیررضا مافی و با مشارکت سازمان سینمایی سوره، هر هفته جمعه‌ها ساعت ۲۲:۳۰ از شبکه چهار سیما به صورت زنده روی آنتن می‌رود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مسعود کیمیایی از غم فقدان مهرجویی گفت/ دیدن یک اجرای نوستالژیک – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مشاور رسانه ای پروژه، مسعود کیمیایی مهمان ویژه سومین شب اجرای «بازنمایش قصه‌ ترانه‌های ماندگار» در تالار وحدت بود.

وی پس از پایان اجرا در سخنانی کوتاه گفت: روزهای سختی را پشت سر می‌گذاریم و من این روزها بسیار غمگین هستم. هر جا می‌روم داریوش مهرجویی با من است، هر جا می‌روم با من می‌آید. ما همیشه دست‌هایمان در دست هم بود و کار می‌کردیم، حالا نمی‌دانم چه کنم. طی چند ماه اخیر چند تن از نزدیک‌ترین دوستانم همچون احمدرضا احمدی، ابراهیم گلستان و داریوش مهرجویی را از دست دادم و برای داریوش بسیار بسیار غمگین هستم.

کیمیایی همچنین «بازنمایش قصه‌ ترانه‌های ماندگار» را کاری نوستالژیک و یادآور خاطرات گذشته دانست و از نقش‌آفرینی بازیگران این نمایش و اجرای ترانه‌های قدیمی توسط سالار عقیلی تمجید کرد.

کنسرت نمایش «قصه ترانه‌های ماندگار» پس از اجرا در کاخ سعدآباد با عنوان جدید «بازنمایش قصه‌ ترانه‌های ماندگار» این شب‌ها در تالار وحدت به صورت پراکنده روی صحنه می رود.

این نمایش به نویسندگی و کارگردانی جلال‌الدین دری و تهیه‌کنندگی آزیتا موگویی درباره پنج ترانه ماندگار تاریخ موسیقی ایران همچون «مرا ببوس»، «طاقتم ده»، «زندگی»، «یار دبستانی»، «ای ایران» است که در هر بخش، داستانی درباره هر یک از این ترانه‌ها به اجرا در می‌آید و سپس سالار عقیلی آن ترانه را با همراهی ارکستر و نوازندگان حرفه‌ای بازخوانی می‌کند.

بازیگران «بازنمایش قصه‌ ترانه‌های ماندگار» به ترتیب قصه‌ها گلاره عباسی، آرش فلاحت‌پیشه، نورا هاشمی، پانته‌آ مهدی‌نیا، امیرکاوه آهنین‌جان، شهروز دل‌افکار، محمد معتضدی، ایوب آقاخانی، نازنین کریمی، فرانک جواهری، الهام کرمی، پولاد کیمیایی، المیرا دهقانی و سام قریبیان هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رئیس رسانه ملی در مرز‌های جنوبی لبنان

دکتر جبلی در دیدار با خانواده شهدا ضمن تجلیل از شهدای راه قدس و خانواده‌های ایشان گفت: همان گونه که رهبر مقاومت لبنان تاکید کرده بود زمان پیروزی‌های رژیم صهیونیستی پایان یافته است.

دکتر جبلی با اشاره به موفقیت‌های بی سابقه عملیات طوفان الاقصی و همچنین توفیقات رزمندگان مقاومت در جنوب لبنان تاکید کرد: واقعیت‌های میدان حکایت از آن دارد که نسل کنونی زوال اسرائیل راخواهد دید.

خانواده‌های شهدا هم ضمن تشکر از حمایت‌های جمهوری اسلامی از مقاومت ضد اسرائیل از حضور رئیس سازمان صداوسیما درمرز لبنان و فلسطین اشغالی و دیدار ایشان با خانواده شهدا قدردانی کردند. تعبیر زیبای” ما مجاهد می‌کاریم وشهید درو می‌کنیم” از زبان یکی از پدران شهدای الاقصی از نکات شنیدنی این دیدار‌ها بود.

دکتر جبلی سپس در جمع گروه‌های خبری صداوسیما در خطوط مرزی حاضر شد و از تلاش‌های آنان در انعکاس دقیق، صادقانه و لحظه به لحظه رویداد‌های نبرد در مرز‌های جنوبی لبنان و سرزمین‌های اشغالی قدردانی کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پلتفرم‌ها حساب و کتاب فیلمسازی را به هم ریختند

برنامه تلویزیونی «جام‌جم» شب گذشته با موضوع سریال‌سازی و آثار نمایشی با حضور مهدی نقویان، مدیر مرکز سیمافیلم و حامد عنقا، تهیه‌کننده و کارگردان با سابقه سینما و تلویزیون روی آنتن رفت.

مهدی نقویان مدیر مرکز سیمافیلم در برنامه تلویزیونی «جام جم» ضمن اشاره به وضعیت نیروی انسانی همکار با صداوسیما گفت: شکاف اجتماعی که ما در سال‌های اخیر دیدیم بخشی به دلیل کم کاری نهاد‌های مربوطه است، ولی دشمن را در این معادلات فرض نمی‌کنیم. بالاخره دشمن کار می‌کند و بخشی از نیرو‌ها را هم به سمت خودش کشانده است و این باعث یک ترس مجازی برای هنرمندان شده است.

گاهی مشت خود را برای رقبا باز نمی‌کنیم

او در رابطه با همکاری صداوسیما با هنرمندان نیز گفت: گاهی در بحث‌های مدیریتی برخی از مسائل و مذاکرات با هنرمندان پنهان می‌ماند که در واقع ما مشت خود را برای رقبا باز نمی‌کنیم. پلتفرم‌ها، چون که با سود و بازاریابی مستقیم توانستند خودشان را اداره کنند، رقیبی جدی در رقابت‌های مالی شدند و حساب کتاب‌های فیلمسازی را به هم ریختند. البته تلویزیون همواره کمپانی تولید هنرمند و بازیگر بوده است و این موضوع هیچ ایرادی ندارد. 

مشکلات ما رقابت‌های نادرست مالی و نیروی انسانی است

مدیر سیمافیلم در ادامه افزود: بحث اقتصادی در کار‌های تولید ما بسیار مهم است. بحث مهم دیگر نیروی انسانی است. تلویزیون نهادی است که مثل تمام تلویزیون‌های حکومتی دنیا باید برای منافع حکومت خودش کار کند. اگرچه موانع بسیاری هم دارد. به طور مثال تولید فیلم‌های تاریخی هزینه‌های گزافی دارد و این‌ها موانع و مشکلاتی است که همواره پیش پای تلویزیون بوده است. بیشتر مشکلات ما رقابت‌های نادرست مالی و بحث نیروی انسانی است.

حامد عنقا، تهیه کننده سینما و تلویزیون نیز با اشاره به حضور افراد مشترک در شبکه نمایش خانگی و تلویزیون گفت: به شهادت ۲۰ و چند سال کار کردن در تلویزیون خیلی پارامتر مالی را عامل موثر نمی‌دانم. همین الان یک کار خوب از آقای کمال تبریزی (سرزمین مادری) در حال پخش است. مطلقا هیچ پلتفرمی نه تنها در امروز بلکه همان زمان که این کار در حال پخش بود، توان مالی پرداخت ماهانه این بازیگران را نداشته و ندارد. 

مردم سریال خوب را می‌بینند

عنقا ادامه داد: اینکه دو پلتفرم، سه پلتفرم خودشان را در رقابت با همدیگر ببینند با توجه به سهم محدودی که از بازار دارند طبیعی است، اما اینکه سازمان صداوسیما خودش را رقیب پلتفرم‌ها بداند را متوجه نمی‌شوم. وظیفه حاکمیتی صداوسیما هم این است که برنامه خوب برای مردم بسازد، نه برای رقبا. مردم سریال خوب را اگر در شبکه یک سیما پخش کنید می‌بینند، فیلیمو هم پخش شود می‌بینند، اگر تلوبیون هم باشد می‌بینند.

مشاهده خبر از سایت منبع