X

مدیر فنی

دفتر سینمایی

برای عموم مردم فیلم می‌سازم/مخاطبان عام همیشه از کارهایم راضی بوده‌اند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمود معظمی کارگردان سریال تلویزیونی «محرمانه» همزمان با پخش این اثر گفت: من خودم را درگیر نقدهای منفی نمی کنم؛ به کارهایم ایمان دارم و سعی می کنم که همواره بهترین ها را خلق کنم.

کارگردان سریال های تلویزیونی «تکیه بر باد»، «بوی باران» و «فاخته» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: با کمال احترام برای تمام رسانه هایی که با عدالت تمام آثار را نقد می کنند امیدوارم بقیه رسانه ها نیز به عدالت و درست کارهای سینمایی و تلویزیونی را نقد کنند.

وی ادامه داد: سریال «محرمانه» اثری امنیتی-پزشکی-جاسوسی است که در قالب خصوصیات ژانر به درستی جلو رفته است. این سریال به لحاظ انتخاب بازیگران و بخش های فنی و کارگردانی و… نقصی ندارد اما افسوس که اگر شما به عنوان فیلمساز بهترین کار عالم هستی را هم بسازید برخی افراد قانع نمی شوند! من نمی دانم این افراد چه پیشینه ای دارند که اینقدر به راحتی و به غلط برخی آثار را قضاوت می کنند.

معظمی سپس با بیان اینکه مخاطب عام همیشه در اولویتم است تأکید کرد: من برای عموم مردم فیلم می سازم و خوشحالم که مخاطبان عام همیشه از کارهایم راضی بوده اند. من همواره تلاش می کنم در آثارم از بازیگران حرفه ای و پیشکسوت که مورد توجه عموم مردم هستند استفاده کنم اما در کنار آن ها از بازیگران جدید و تئاتری نیز بهره می گیرم. همچنین خوشحالم که در پروژه «محرمانه» تهیه کننده کار آقای سیدرامین موسوی ملکی تمامی امکانات لازم را در اختیارم گذاشت تا این کار به بهترین شکل ممکن به سرانجام برسد.

این کارگردان در بخش دیگری از این گفتگو متذکر شد: برآورد سریال «محرمانه» همانند برآورد سریال های معمولی تلویزیون است. این کار نه برآورد بیشتری داشته نه کمتر و مساوی با برآوردهای سریال های معمولی بوده که در دو یا چند لوکیشن تولید می شدند اما این در حالی است که ما در ۵۰۰-۶۰۰ لوکیشن و چند کشور کار را تولید کردیم. خوشبختانه آنچه که باید اتفاق می افتاد رخ داده و من بازخوردهای مثبت آن را می بینم.

وی خاطرنشان کرد: البته قطعاً یک سری نقدها به هر اثر هنری وارد است و هیچ کار هنری در دنیا بدون نقص نخواهد بود و اگر فیلمساز حس کند کارش کاملاً تکامل پیدا کرده و بی نقص و فاخر است کارش به اتمام رسیده است! کار در دنیای هنر آنقدر وسیع است که می توان به تعداد آدم های روی زمین تنوع اثر داشت. دنیای هنر دنیایی ناتمام است و هیچ کس نمی تواند بگوید اثر من فاخر است. ما سعی کردیم آنچه در شأن مردم ایران است را لحاظ کنیم. بنده تلاش کردم با دقت و وسواس کار را به اتمام برسانم. در این شرایط که بسیاری از سریال های پلتفرم ها اصلاً قابل دیدن نیست ما کارهایی را در تلویزیون شاهدیم که به لحاظ کیفی قابلیت بالایی دارند و تماشاگر را برای دیدن جذب می کنند و این در حالی است که برآوردهای تلویزیون کمتر از پلتفرم ها است.

کارگردان سریال «مردان تاریخ ساز» یادآور شد: خوشبختانه سال های سال سریال های من پربیننده بوده؛ من سعی کردم همیشه با دقت و ظرافت کار کنم و مخاطب برای من همیشه در اولویت اول بوده. من خوشحالم که مخاطب ایرانی پای تلویزیون می نشیند و این سریال را با اشتیاق تماشا می کند. خدا را شکر می کنم و امیدوارم روز به روز کارهای تلویزیون پر رونق تر از گذشته شود که با تیم جدیدی که در سیمافیلم مشغول کار هستند اتفاقات خوب و عالی را در تلویزیون شاهد خواهیم بود.

این سینماگر در بخش دیگری از این گفتگو در خصوص موضوع «محرمانه» اظهار داشت: کارهای پزشکی و کارهایی که درباره سلامت مردم است و پزشکان و دانشمندان با کشف داروهایی جان آدم ها را نجات می دهند برای من ارزشمند است.

وی افزود: کشف واکسن کرونا توسط محققان ایرانی امری مهم است که برای من یک دغدغه بود. هر دارویی که به افراد جامعه برای سلامتی و بهبود و زندگی کردن شان کمک می کند جزو دغدغه هایم است و دوست دارم تلاش این عزیزان و محققان را به نمایش بگذارم.

معظمی یادآور شد: کرونا اتفاق تلخ و ناگواری بود که تا سال ها از یاد کسی نمی رود. ویروس های دست ساز جوامع را دچار بحران و خطر می کنند و ما باید به مخاطب آمادگی دهیم. امروزه کشورهایی با ساختن ویروس ها سعی دارند ملل دیگر را تهدید کنند و لزوم ساختن چنین سریال هایی در این زمانه از اهمیت بالایی برخوردار است و من این شرایط را لمس کردم. به علاوه در «محرمانه» در کنار قصه معمایی و رازآلود باید تماشاگر هر قسمت را ببینند تا گره ای از قسمت قبل برایش باز شود و این مهم برای مخاطب دارای جذابیت است.

به گزارش سینماپرس، «محمود معظمی» یکی از کارگردان شناخته شده تلویزیونی است که فعالیت رسمی خود را در سال ۱۳۸۷ و با ساخت سریال سرشاخ آغار نمود و اکنون در کارنامه سریال ‌سازی خود آثاری همچون سریال «مردان تاریخ ساز» ، سریال «تکیه بر باد»، سریال «شیوع» و سریال «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» و … را به ثبت رسانده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معضل «فیلمسازان» فقدان سازوکار مناسب برای گذر از «سینمای کوتاه» به «سینمای بلند» است/ بودجه «انجمن سینمای جوانان» درست خرج نمی شود! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هادی نوری کارگردان فیلم کوتاه گفت: مهمترین معضل فیلمسازان جوان فقدان سازوکار مناسب برای گذر از سینمای کوتاه به سینمای بلند است! به عنوان مثال اگر فیلمسازی در جشنواره فیلم کوتاه می درخشد باید مسئولان سینمایی از او برای حضور در سینمای حرفه ای و بلند دعوت به عمل آورند نه اینکه او را نادیده بگیرند و به حال خود رها کنند.

کارگردان فیلم کوتاه «یک تکه از تو» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: این روزها یک سیکل و چرخه معیوب در سینما، شبکه نمایش خانگی و… وجود دارد به نحوی که فقط عده ای افراد خاص می توانند در این حوزه ها مبادرت به تولید اثر کنند آن هم آثاری اغلب پیش پاافتاده، تکراری و بدون مخاطب!

وی ادامه داد: پرسش بنده این است که چرا فیلمسازان جوان مستعد از طریق جشنواره هایی مانند جشنواره فیلم کوتاه تهران شناسایی نمی شوند و از آن ها دعوت به کار نمی شود تا با فکر و اندیشه جدید و جهان بینی پخته و سواد کامل سینمایی وارد حوزه های سریال سازی و فیلمسازی بلند شوند و اندکی تحول در این حوزه به وجود آورند؟

این سینماگر جوان تأکید کرد: اگر در هر جشنواره فیلم کوتاه تنها از ۱۰ استعداد برتر برای حضور در سینمای بلند حمایت شود ما می توانیم ظرف مدت چند سال شاهد تحولات عظیم و مثبت در سینما باشیم و از این همه تکرار مکررات فاصله بگیریم. بی تردید این وظیفه نهادهای دولتی است که از این افراد مستعد حمایت کنند و از آن ها بخواهند اگر طرح و فیلمنامه بلندی را آماده کار دارند ارائه کرده و در این حوزه تلاش کنند.

نوری در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه بودجه انجمن سینمای جوانان درست خرج نمی شود تصریح کرد: اینکه برخی عنوان می کنند بودجه انجمن باید در شهرهای مختلف کشور صرف شود را متوجه نمی شوم؛ بنده معتقدم بودجه باید به افراد مستعد و کاربلد سپرده شود تا آن ها بتوانند آثار قابل تأمل تولید کنند.

وی خاطرنشان کرد: درست است که معضل بودجه برای فیلمسازان کوتاه همواره وجود داشته و دارد اما به هر صورت فعالان این عرصه هر طور که شده تلاش می کنند تا پول تولید فیلم شان را فراهم کنند و استعداد خود را عرضه کنند.

این کارگردان جوان در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: گران شدن تولید و… درست است که اهمیت دارد اما معضل اصلی فیلمسازان نیست. همانطور که اشاره کردم معضل اصلی ما این است که هیچ برنامه ریزی و سیاست گذاری برای نحوه حضورمان در سینمای بلند و حرفه ای طراحی نشده است و ما اگر در چندین رشته کاندیدا شویم و جایزه دریافت کنیم باز هم بلاتکلیف و بی پناه هستیم و کسی به ما توجهی نمی کند.

به گزارش سینماپرس، هادی نوری متولد سال 1360 در تهران است و پس از اخذ لیسانس رشته حسابداری از دانشگاه علم و فرهنگ و فوق لیسانس حقوق بین الملل از دانشگاه پیام نور به بازیگری روی آورد و از این رشته وارد سینما شد و سال گذشته با کارگردان فیلم کوتاه «یک تکه از تو» در سی‌ونهمین دوره جشنواره فیلم کوتاه حضور خود در کسوت کارگردانی را رسمیت بخشید. اثری که با وجود آنکه که رسما به ترویج خودکشی می پرداخت اما به سبب ساختار و فرم سینمایی خود توانست نامزدی در ۴ رشته و کسب 3 جایزه از جشنواره فیلم کوتاه تهران را تجربه نماید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

در حوزه فیلم سینمایی و رسانه خیلی کم کار کردیم و بدهکار مردم «فلسطین» هستیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تهیه‌کننده سینما و تلویزیون گفت: سینما به مردم فلسطین بدهکار است؛ گردهمایی صرف به تنهایی به درد نمی‌خورد و باید کار انجام شود. من نفر اول هستم و همه هنرمندان آماده هستند در این زمینه ورود کنند حتی به فلسطین برویم و فیلم بسازیم.

به گزارش سینماپرس، محسن علی‌اکبری در گفت‌وگو با ایرنا از قصدش برای تولید اثری در خصوص جنایت‌های اخیر رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه و فلسطین خبرداد و گفت: با افتخار لحظه‌شماری می‌کنیم که مدیران ما به خودشان بیایند و هنرمندان را برای کار دعوت کنند و نه فقط برای گردهمایی.

وی افزود: دو سال پیش برای ساخت سریالی در سوریه بودم؛ اکنون به فلسطین می‌رویم. ما وسط میدان هستیم و مدیران باید حمایت کنند.

تهیه‌کننده مریم مقدس همچنین گفت: هنرمند بخشی از جامعه است و بخشی از جهان و جامعه هنری را تشکیل می‌دهد؛ وقتی یک اتفاق و فاجعه‌ای در یک نقطه از جهان روی می‌دهد این حلقه متصل به هم هنرمندان است که باعث گردهمایی می شود تا منجر یه یک وحدت بین آنها شود تا در مواجهه و برخورد با ظالم و ظلمی که علیه مظلوم صورت می‌گیرد، واکنش های مناسبی انجام شود.

وقت آن رسیده که راجع به فلسطین بیشتر کار کنیم

تهیه کننده «اصحاب کهف» تصریح کرد: این کوچکترین وظیفه ما هنرمندان است و وقت آن رسیده که راجع به فلسطین بیشتر کار کنیم. در این زمینه در حوزه فیلم سینمایی و رسانه خیلی کم کار کردیم و بدهکار مردم فلسطین هستیم. طراحان ما در این حوزه خیلی کار کرده‌اند اما در حوزه کتاب هم کم کاری شده است.

علی‌اکبری گفت: اکنون با فاجعه‌ بزرگی روبرو هستیم که از طریق رسانه نظاره‌گر آنیم. حداقل با آمدن به مجامعی که در محکومیت جنایت‌های رژیم خونخوار و غاصب صهیونیستی تشکیل شده باید وظیفه‌مان را انجام دهیم.

وی اظهار داشت: سعی می‌کنیم این وظیفه را در هر جایی که هستیم به بهترین شکل ممکن در راستای تقویت نیروی فلسطین و فلسطینیان انجام دهیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اعضای هیئت علمی «چهل‌ویکمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران» منصوب شدند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اعضای هیئت علمی چهل‌ویکمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شدند.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور احکامی، اعضای هیئت علمی چهل‌ویکمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران را منصوب کرد.

بر اساس احکام صادرشده، شهاب اسفندیاری، رضا اکبری، سیدحسن امامی رضوی، اردشیر انتظاری، محمود بشیری، حجت‌الاسلام ‌والمسلمین حسن طارمی، موسی فقیه حقانی، محمود کمره‌ای، جواد محقق، حجت الاسلام‌ والمسلمین رضا مختاری، عبدالله معتمدی، حجت الاسلام‌والمسلمین سیدمحمدحسین هاشمیان، حمید هوشنگی، علی رمضانی و محمدعلی مرادیان به عنوان اعضای هیئت علمی چهل‌ویکمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران منصوب شدند.

در متن حکم اعضای هیئت علمی چهل‌ویکمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران آمده است:

«نظر به تجربه گران‌مایه جناب‌عالی در حوزه تحقیق و پژوهش و شایستگی علمی و فرهنگی، به موجب این حکم به مدت یک سال به عنوان «عضو هیئت علمی چهل‌ویکمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران» منصوب می‌شوید.

امیدوارم با استعانت از حضرت باری‌تعالی و هم‌اندیشی و همکاری با استادان و پژوهشگران متعهد و متخصص کشور، این جایزه در رشد و تقویت فرهنگ مکتوب ایران اسلامی نقش‌آفرین باشد.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هزار سالن‌سینمایی تا شهریور ۱۴۰۴ خواهیم داشت/در دوره دوم ریاست جمهوری نیز هزار سالن دیگر به فضای سینمایی کشور اضافه خواهد شد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: متولی سینمای کشور بزرگترین دغدغه خود را توسعه سینما در استان‌های مختلف و شهرستان‌ها عنوان کرد و از شیراز به عنوان یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های سینمای کشور نام برد.

به گزارش سینماپرس، نشست رئیس سازمان سینمایی کشور، شامگاه دوشنبه ۸ آبان ماه با فعالان، هنرمندان سینمایی و فیلمسازان استان فارس در سینما فرهنگ شیراز برگزار شد.

در این نشست، ابتدا چند تن از فعالان حوزه فیلم و سینما به بیان مشکلات و دغدغه‌های خود پرداختند. حرف‌هایی که گاهی با لحن نسبتا تند هم بیان شد که نشان دهنده جدی بودن فیلمسازان این استان در راستای اهدافشان بود.

رئیس سازمان سینمایی کشور نیز به ابراز همذات پنداری با فعالان سینمای فارس پرداخت.

محمد خزاعی گفت: سال‌ها در عرصه‌های مختلف فیلمسازی فعالیت کرده‌ام و به کلیه دغدغه هایی که در این جلسه مطرح شد، واقف هستم. تلاش‌هایی در زمینه رفع این دغدغه ها انجام شده و با تمام توان این مسیر را هم ادامه خواهیم داد. صحبت‌هایی که در این نشست مطرح شد، همگی از سر دلسوزی و در جهت رشد و توسعه فضای فیلمسازی استان بود. من و همکارانم هم عزم جدی داریم که برای پیشرفت شهرستان‌ها گام های مهمی برداریم.

وی با بیان اینکه شیراز هنرمندان بسیار زیادی دارد و به همین جهت تفاوت زیادی با بخش زیادی از شهرها و استان‌های کشور دارد، گفت: قطعا این مساله در توزیع امکانات و زیرساخت ها باید مد نظر قرار گیرد. نمی‌توان شیراز و فارس را با این همه سابقه خوب و نیروی انسانی برجسته، با خیلی از نقاط دیگر کشور مقایسه کرد.

خزاعی در ادامه به هدفش از سفرهای استانی اشاره کرد و گفت: زمانی که این سفرها را آغاز کردیم، خیلی‌از همین اهالی هنر و سینما به ما می گفتند دنبال چه چیزی هستید؟ از شهرستان‌ها به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسید! اما من همیشه گفته‌ام که گوهرهای سینما در همین شهرستان‌ها هستند. اگر قرار است پوست‌اندازی کنیم و استعدادهای جدید را شکوفا کنیم، باید به سراغ استان‌های دیگر برویم. اگر تاکنون فیلمسازی در شهرستان‌ها رشد نکرده، برای این است که زمینه‌های توسعه برایشان فراهم نشده و نتوانسته‌اند خود را نشان بدهند. هنرمندان باید به تهران می‌آمدند تا پیشرفت کنند. اما ما باید این وضعیت را تغییر دهیم. باور من این است و قول می‌دهم در حد بضاعتی که داریم، از جریان سینمای استانی حمایت کنیم.

رئیس سازمان سینمایی کشور همچنین گفت: برای نخستین بار، میزان بودجه تعیین شده برای شهرستان‌ها در زمینه تولید آثار سینمایی، بیش از تهران مقرر شده است، ۷۰ درصد بودجه به شهرستان‌ها اختصاص داده شده است و ۳۰ درصد به تهران. البته آن ۷۰ درصد هم رقم زیادی نیست و باید بین تمامی استان‌ها تقسیم شود.

خزاعی افزود: به عنوان یک فیلمساز می گویم اتفاقات خوبی نسبت به دوره‌های گذشته در سینمای کشور در حال رخ دادن است. در حوزه فیلم سازی از سال گذشته شرایط عادلانه را فراهم کردیم. فراخوان دادیم تا همه ثبت نام کنند. ۵٠٠ نفر ثبت نام کردند و ۸٠ نفر برگزیده شدند و پروانه کارگردانی گرفتند، که بیش از ۵٠ نفر آن‌ها شهرستانی بودند. همچنین مساله مهم تهیه کنندگان را نیز می‌خواهیم حل کنیم و تهیه‌کنندگان شهرستان‌ها می‌توانند مجوز بگیرند، به شرطی که در استان خود کار کرده و بخش عمده‌ای از عواملشان هم از اهالی همان استان باشند.

وی با بیان اینکه سینمای ایران در جهان اسلام مکان اول را در اختیار دارد و در کل جهان هم رتبه‌ای بین دهم تا دوازدهم را داراست، گفت: متاسفانه با وجود این ظرفیت بالا، ما در زمینه توسعه فضای سینمایی خیلی عقب افتاده‌ایم. تا قبل از ورود بنده به سازمان سینمایی، ما تنها ۵۷۰ سالن سینما داشتیم که رقم بسیار ناچیزی است. من قول داده‌ام که تا شهریور سال ۱۴۰۴ که مدت تصدی بنده به پایان می‌رسد، تعداد سالن‌ها را به یک هزار سالن برسانیم که تا همین الان ۲۳۰ سالن ساخته شده است.

خزاعی همچنین به یکی از مصوبات مهم سفر استانی ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت؛ برای اولین بار بود که در سفر استانی هیئت دولت، شاهد یک مصوبه بزرگ در حوزه سینما بودیم. بر اساس این مصوبه، هر شهری که بیش از صد هزار نفر جمعیت داشته باشد، با بودجه دولتی صاحب سینما خواهد شد. این اتفاق بسیار بزرگی در حوزه سینما خواهد بود که با این مصوبه، اطمینان دارم که به جز هزار سینمایی که تا شهریور ۱۴۰۴ خواهیم داشت، در دوره دوم ریاست جمهوری نیز هزار سالن دیگر نیز به فضای سینمایی کشور اضافه خواهد شد.

رئیس سازمان سینمایی کشور با تمجید از مدیران اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس که همواره پیگیر دغدغه‌های سینماگران این استان هستند، گفت: امروز پیشنهادی از سوی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس مطرح شد مبنی بر اینکه جشنواره فیلم شیراز راه‌اندازی شود.

خزاعی حمایت جدی خود از این طرح را اعلام کرد و افزود: اگر برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود، ما نیز با تمام توان حمایت خواهیم کرد. قرار شد که محوریت اصلی فیلم‌ها هم بحث خانواده باشد، چون شیرازی‌ها به موضوع خانواده خیلی اهمیت می‌دهند. البته موضوعات دیگر هم می‌تواند به این جشنواره ورود کند اما تم اصلی جشنواره، موضوع خانواده خواهد بود.

رئیس سازمان سینمایی کشور در پایان گفت: دغدغه اصلی ما، توسعه سینما در استان‌هاست و در همین راستا، کاملا موافق برگزاری رویدادهای ملی و بین‌المللی در شهرستان‌های مختلف هستیم. اگر شیراز هم بتواند ظرفیت‌های لازم برای برگزاری جشنواره فیلم خود را ایجاد کند، می‌تواند آن را به طور دائمی در سال‌های بعد نیز برگزار کند و فکر می‌کنم پتانسیل تبدیل شدن به یک رویداد سینمایی بین‌المللی را هم داشته باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«کاپیتان» فارابی به «استونی» رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی «کاپیتان» به کارگردانی محمد حمزه‌ای و از مجموعه تولیدات بنیاد سینمایی فارابی در جشنواره «کودکان و نوجوانان فقط فیلم» استونی به نمایش در می‌آید.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «کاپیتان» به کارگردانی محمد حمزه‌ای و تهیه‌کنندگی سید صابر امامی در دومین حضور بین‌المللی خود این‌بار در بخش غیر رقابتی بزرگ‌ترین فستیوال زیر مجموعه جشنواره شب‌های سیاه تالین اکران می‌شود.

این بخش با عنوان «جشنواره کودکان و نوجوانان فقط فیلم» استونی میزبان فیلم‌های کودک و نوجوان خواهد بود.

بیست‌وسومین دوره این جشنواره از تاریخ ۳ تا ۱۹ نوامبر برابر با ۱۲ تا ۲۸ آبان‌ماه سال جاری و هم‌زمان با جشنواره اصلی تالین در کشور استونی برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«فالش خوانی» در کنار خطای بزرگ «پلی‌بک» روی صحنه «خیانت» به مخاطبی است که بلیت خریده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «سر این تِرَک چون من بالا و پایین می‌پرم بین علما بحث شده بود که من دارم پلی‌بک می‌کنم. می‌خوام بدون موزیک برم…» بعد خیلی جدی شروع می‌کند به بالا و پایین پریدن روی صحنه و به فالش‌خوانی‌اش ادامه می‌دهد: فرقی نمی‌بینم اصلا من، بین تو و گلایی که تو باغچن… آدمایی خوبی که همه تو قصن، حتی یه ذره با تو مو نمیزنن…

به گزارش سینماپرس، این ۲۷ ثانیه از کنسرت «ماکان‌بند» است و این هم ترفند خواننده گروه برای اینکه ثابت کند، ‌ زنده می‌خواند! ویدئویی که حالا مدت‌هاست در فضای مجازی دست به دست می‌شود و برخی معتقدند بیشتر شبیه اجرا در مهد کودک‌هاست تا یک کنسرت موسیقی!

«پلی‌بک» خیلی وقت است که روال عادی بسیاری از خوانندگان پاپ شده است و لو رفتن خیلی از خواننده‌ها هم در فضای مجازی سر و صدایی به پا می‌کند. موضوعی که توانایی خوانندگان پاپ را زیر سوال می‌برد. بعد هم آقای خواننده مجبور می‌شود، دست به هرکاری بزند که ثابت کند، زنده می‌خواند. شاید اتفاق کنسرت «ماکان‌بند» در فضای مجازی وایرال شده باشد اما این موضوع تنها مختص این گروه جوان نیست و بارها شاهد اتفاقات این چنینی در دنیای موسیقی پاپ بوده‌ایم.

رضا مهدوی (نوازنده سنتور و منتقد موسیقی) درباره اتفاق کنسرت «ماکان» می‌گوید: بعید می‌دانم از قبل برای این حرکات غیرمعمول فکر شده باشد؛ زیرا برای دریافت مجوز، فیلم‌هایی از برنامه‌ای که برای نحوه اجرا دارند برای وزارت فرهنگ و ارشاد برای بازبینی، بررسی، ممیزی و بایگانی فرستاده می‌شوند. همچنین به شعر و ترانه، تعداد قطعات، پوشش، سازبندی و نوع ارکستر دقت می‌شود. به همین جهت عجیب است که برخی به خودشان اجازه می‌دهند حرکات و رفتار و گویشی داشته باشند که مبتنی بر هیچ شاخصه‌ای از هنر ایران نیست.

مهدوی معتقد است:صحنه آدابی دارد که ما شرقی‌ها عموما آن را رعایت می‌کنیم. اگرچه که در نیم قرن اخیر آداب روی صحنه در برخی اجراهای موسیقی و برخی تئاترها، متأثر از مغرب زمین و فیلم‌های هالیوودی تبدیل به ناهنجاری‌هایی شده که طی سالهای اخیر تشدید هم یافته که دیگر مکانیزم و روشی نمی‌تواند مانع آن شود. سبک و سیاق متفاوت اجرای صحنه‌ای در غرب، به مرور وارد مشرق زمین شده و متأسفانه برخی از هنرمندان ما که تابع آیین‌ها، مدنیت، فرهنگ و جغرافیای عشیره‌ای و قومیتی خود نیستند، خواسته و ناخواسته الگوهای نادرستی از شیوه‌های اجراهای تلویزیونی یا صحنه‌ای آنها اقتباس و گمان می‌کنند اگر با تکرار نحوه اجرای موسیقی آنها، می‌توانند گیشه را شلوغ‌تر کنند و بیننده بیشتری داشته باشند.

او ادامه می‌دهد: ولی چنین باوری غلط است؛ زیرا مردم ایران نشان داده‌اند اگر بخواهند به سمتی به غیر از فرهنگ خود بروند، خیلی سریع سرخورده می‌شوند و دوباره به اصل خود برمی‌گردند و سعی دارند به آیین‌های ملی خود عمل کنند. این‌گونه نیست که گمان کنیم نسل جدید تابع پدر و مادرهای خود نیست، می‌خواهد از اخلاق عدول کند و چهارجوب‌ها را بشکند. چنین مسائلی در هر جامعه‌ای رخ می‌دهد اما در جامعه ما زودگذر است و متوجه اشتباه خود می‌شوند.

رفتارهایی که در مهدکودک‌ها هم نمی‌بینیم

این هنرمند بیان می‌کند : مدتی است در کنسرت‌ها شاید نظارت درست و دقیقی صورت نمی‌پذیرد و درباره نحوه اجرای صحنه‌ای هم راه و روش درست آموزش داده نمی‌شود که نیازمند آسیب شناسی و راه کارهای نوین هستیم که در نتیجه، حرکت‌هایی روی صحنه انجام می‌شود که حتی در مهدکودک‌ها یا محافل خصوصی هم شاهد آنها نیستیم و اگر هم باشیم، متناسب با شأن و کرامت خانوادگی و محیط دوستانه است. اما گویا برخی در نظر ندارند که صحنه کنسرت، یک فضای عمومی است و وضعیت حتی مثل سابق هم نیست که همه چیز به خود کنسرت ختم شود، بلکه هر نوع رفتاری سریعا به فضای مجازی کشیده می‌شود و میلیون‌ها نفر می‌بینند و آسیب‌هایی در پی دارد که گاه جبران ناپذیر است.

او درباره اثرات این نوع رفتارها در صحنه اجراهای عمومی بیان می‌کند: بهتر است مراقب اعمال و رفتار خود روی صحنه اجرای عمومی باشیم، از رفتارهای کودکانه دست بکشیم، عاقلانه رفتار کنیم، تنها به خود و درآمدزایی فکر نکنیم، درصدد کتمان اشتباهات خود نباشیم و به فکر تمامیت موسیقی ایران باشیم تا بیش از این به ساحت هنر موسیقی ایران لطمه وارد نیاید. در هر ژانری از موسیقی که حرکت‌های ناشایست روی صحنه صورت بگیرد، قطعا به دیگر گونه‌های موسیقی هم لطمه وارد و موجب می‌شود رفتار تصمیم گیرندگان فرهنگ و هنر و بالادستی‌ها که تاکنون با هنر موسیقی خیلی میانه هم خوبی ندارند، نه تنها بهتر نشود، بلکه بدتر هم بشود. در نتیجه همین اتفاق‌ها دستمایه‌ای است که موسیقی در ایران نتواند راه توسعه خود را پیش ببرد و چه بسا با موانع جدید هم رو به رو بشود که مثلا بعضی از سالن‌ها دیگر اجازه برگزاری کنسرت ندهند، ممیزی‌ها بیشتر شود و حساسیت روی هنرمند و برخی گونه های موسیقی بالا برود.

این الگوبرداری‌ها نادرست است!

مهدوی توضیح می‌دهد: فالش خوانی در کنار خطای بزرگ پلی‌بک روی صحنه، خیانت به مخاطبی است که بلیت خریده است؛ تفاوتی هم ندارد که این اتفاق از سوی موسسه و شرکتی با حمایت صورت گرفته یا به صورت اتفاقی به علت هماهنگی خواننده با نوازندگان یا اتاق فرمان باشد. هر چه باشد راه خطایی است که مردم متوجه می‌شوند و اخیرا هم می‌بینیم که بلیت‌های کنسرت‌های آنچنانی موسیقی‌های شبه پاپ دیگر مورد استقبال قرار نمی‌گیرد و شاهد این هستیم که شرکت‌ها، موسسه‌ها و نهادها و سازمان‌های مختلف بلیت این کنسرت‌ها را پیش خرید و یا به صورت نیم‌بها می‌خرند ولی باز هم سالن‌ها پر نمی‌شوند!؟ مردم زمانی که هزینه می‌کنند، حق دارند کار با کیفیت ببینند و بشنوند.

بهتر است مراقب اعمال و رفتار خود روی صحنه اجرای عمومی باشیم، از رفتارهای کودکانه دست بکشیم، عاقلانه رفتار کنیم، تنها به خود و درآمدزایی فکر نکنیم و درصدد کتمان اشتباهات خود نباشیماین هنرمند همچنین بیان می‌کند: پرفورمنس در فرهنگ شرقی و ایرانی برای هر چیزی در موسیقی زیبنده نیست. زمانی که الگوبرداری می‌کنیم، باید توجه داشته باشیم که آنها پلی‌بک نمی‌کنند و به طور حقیقی صورت و بدنشان برای حرکت روی صحنه ورزیده است. فکر و اندیشه‌ آنها برای شعری که به نظر ما غلط است، آزاد است؛ زیرا یک جامعه سکولار دارند که کاملا با جامعه ما متفاوت است. آنها به هر شکل کارشان را به نحو احسن انجام می‌دهند که می‌تواند چشم‌نواز باشد و گوش‌ها را متوجه کند و موجب رقم زدن لحظاتی خوش برای دوست‌داران این اجراها باشند.

او درباره پرفورمنس‌هایی که این روزها در اجراهای زنده شاهد آنها هستیم، می‌گوید: پرفورمنس‌هایی که روی صحنه‌ها اجرا می‌شود، متاسفانه به گروه‌های سرود و رسانه ملی هم کشیده شده است. در برنامه‌های تلویزیونی هم می‌بینیم که به ظاهر می‌خواهند اخلاقی رفتار کنند ولی نحوه اجرایشان در شأن اشعار و مضامین ارزشی که به زبان می‌آورند، نیست.

بومی‌سازی کنیم

مهدوی در پاسخ به این پرسش که که اگر زمانی بخواهیم این پرفورمنس‌ها را در یک قالب درست داشته باشیم، چگونه می‌توانیم عمل کنیم؟ می‌گوید: ایران پر از آیین‌ها و قومیت‌ها است. ما رقص‌های آیینی و بازی‌های آیینی مختلفی در زمان‌های مسخص داریم مثل زمان دروی محصول و باران و… مناطق ایران پر از بازی‌هایی است که چه مردان و چه زنان انجام می‌دهند. آن‌قدر فراوانی داریم که می‌توانیم این‌ها را در پاپ وارداتی هم بومی سازی کنیم. اما می‌بینیم که مثلا خواننده‌ای که متعلق به یکی از این قومیت‌ها است و اکنون به پایتخت آمده و جایگاهی پیدا کرده، لباسی می‌پوشد که دور از شأن فرهنگ ملی، دینی و فرهنگ قومیتی اوست اما با این حال آن را می‌پذیرد بپوشد اما با لباس محلی خود روی صحنه نمی‌آید و نسبت به آیین‌های سترگ خود کم اهمیت و شاید بی‌اهمیت است.

این منتقد موسیقی ادامه می‌دهد: چقدر قشنگ است یک خواننده که متعلق به یکی از آیین‌ها و گویش‌های سرزمین ایران است، لحظه‌ای با گویش محل تولد خود اجرا کند و با مردمش حرف بزند. بیشتر مناطق گویی اِبا دارند و خجالت می‌کشند. اگرچه که یک فرهنگ وارداتی را که سنخیتی با فرهنگ ما ندارد را با افتخار ارائه می‌دهند و خوشحال هم هستند که در ایران اولین بوده‌اند؛ چون فکر می‌کنند سدشکنی کرده‌اند و مسیر را برای دیگران هموار!

این مدرس دانشگاه در سخنان پایانی خود بیان می‌کند: باید دانشگاه‌ها و روانشناس‌ها، در کنار سیاستگذاران فرهنگی همایش‌هایی برگزار و این مسائل را آسیب شناسی کنند. در مراکز تربیتی باید نمونه‌های صحنه‌ای را در حضور کسانی که ذی‌حق هستند و از دانش و تجربه کافی برخوردارند به لحاظ زیبایی شناسی و روانشناسی بررسی کنند که آیا این مسیر می‌تواند حتی به اشتباه و خطا یک بار دیگر تکرار شود و یا برای همیشه در جغرافیای ایران مطرود شود و دیگر کسی جرأت نخواهد کرد که از این آزمون و خطاها روی صحنه داشته باشد؟

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«تار و تاریخ» بدون رانت کلید خورد/ مصیبت اجرای یک پروژه


نشست خبری دست اندرکاران پروژه موسیقایی «تار و تاریخ» در حالی برگزار شد که آهنگساز و مدیر هنری این پروژه از انتشار آلبوم این اثر در روزهای آینده خبر داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پاسخ معاون هنری ارشاد به درخواست عکاس پیشکسوت/ دنبال تعامل هستیم


معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابراز تاسف برای معدوم شدن آثار احمد ناطقی، درباره درخواست این هنرمند عکاس توضیحاتی ارائه کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«کوکتل مولوتف» از گریم «امین حیایی» رونمایی کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلمبرداری فیلم سینمایی «کوکتل مولوتف» ساخته حسین دوماری به پایان رسیده و مراحل فنی پس از تولید فیلم آغاز شده است.

به گزارش سینماپرس، فیلمبرداری فیلم سینمایی «کوکتل مولوتف» به کارگردانی حسین دوماری، تهیه‌کنندگی محمد کمالی‌پور، نویسندگی احمد رفیع‌زاده به پایان رسید.

«کوکتل مولوتوف» روایتی کمدی از دهه ۵۰ است.

امین حیایی، احمد مهرانفر، ستاره پسیانی با حضور یکتا ناصر و پژمان جمشیدی، علیرضا استادی، سیاوش چراغی‌پور، نیلوفر کوخانی، شادی خلیلی، محمد نیکبخت، سعید امیرسلیمانی، کمند امیرسلیمانی گروه بازیگران این فیلم را تشکیل می‌دهند که با سرمایه‌گذاری و مجری طرحی علی مجیدی ساخته شده است.

عوامل این فیلم عبارتند از:مدیر فیلمبرداری: میلاد پرتوی، طراح صحنه: محمدرضا شجاعی، طراح لباس: مجید لیلاجی، صدابردار: سعید زند، طراح گریم: عباس عباسی، مدیر برنامه‌ریزی: رضا بختیاری، دستیار یک کارگردان: هانیه بساتینی، مدیر تولید: نادر اژدری، منشی صحنه: مرجان تاجیک، طراح جلوه‌های ویژه میدانی: آرش آقابیک، طراح جلوه‌های ویژه بصری: بهنام خاکسار، پشت صحنه: نرگس صلاح‌ورزی، مدیر تدارکات: وحید اژدری، عکاس: احمدرضا شجاعی، مشاور رسانه‌ای: مریم قربانی‌نیا.

مشاهده خبر از سایت منبع