ارائه ۳۰ خدمت متفاوت به هنرمندان در اولویت قرار گرفت

شانزدهمین همایش سراسری هنرمندان پیشکسوت کشور به همت صندوق اعتباری هنر و موسسه هنرمندان پیشکسوت به میزبانی شهر شیراز برگزار شد.

شانزدهمین همایش سراسری هنرمندان پیشکسوت کشور به همت صندوق اعتباری هنر و موسسه هنرمندان پیشکسوت به میزبانی شهر شیراز برگزار شد.

سینماپرس: دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پی انتشار ویدیویی در برخی کانالهای شبکههای اجتماعی از اجرای هنجارشکنانه موسیقی در یک سالن کوچک با صدور اطلاعیه ای، ضمن پیگیری از طریق مراجع ذیربط اعلام کرد: این اجرا در سالنی خارج از سالنهای تحت پوشش و نظارت این وزارتخانه برگزار شده است.
به گزارش سینماپرس، در پی انتشار ویدیویی در برخی کانالهای شبکههای اجتماعی از اجرای هنجارشکنانه موسیقی در یک سالن کوچک، دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به اطلاع میرساند، این اجرا در سالنی خارج از سالنهای تحت پوشش و نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بصورت غیر قانونی و بدون اخذ مجوزهای لازم از مراجع قانونی ذیربط برگزار شده است.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن آنکه مجدانه از مراجع ذیربط انتظامی یا صیانتی توقع شناسایی سالن برگزاری و برگزارکنندگان این برنامه غیر قانونی و معرفی ایشان به مراجع قضایی را دارد، اعلام میدارد :
۱-آنچه که در ویدئوی منتشر شده از جهت محتوا و شکل اجرای موسیقی دیده میشود، از جهات متعدد بر خلاف ضوابط جاری برای صدور مجوز فعالیت و اجرای موسیقی است و هنجارشکنی آشکار است.
۲- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هر گونه هنجارشکنی و فعالیت هنری خارج از ضوابط قانونی، به شکل حقوقی و در اسرع وقت برخورد قانونی خواهد نمود.

حضور محمد معتمدی به عنوان بازیگر خواننده پروژه نمایشی موسیقایی «کلنل» یکی از تجربههای متفاوت او است که موجب شده مخاطبان با شمایل متفاوتی از خواننده صاحبنام این سالهای کشورمان مواجه شوند.
سینماپرس: در حالی که پایگاه خبری مشرق در انتقادی دقیق به یکی از تولیدات سازمان اوج در جشنواره فیلم کوتاه، مطرح کرد که اگر فیلم کوتاه «مدیر مدرسه» را سعیدروستایی، اصغر فرهادی، مانی حقیقی، جعفرپناهی یا محمد رسولاف ساخته بودند، هم اکنون به جای حضور در جشنواره فیلم کوتاه در زندان به سر میبردند و…؛ خبرگزاری فارس در اقدامی تعجب برانگیز با انتشار مصاحبهای یک طرفه به حمایت از کارگردان این اثر مبادرت ورزید.
به گزارش سینماپرس، کارگردان فیلم کوتاه «مدیرمدرسه» که در نماهای داخلی دفتر مدیر مدرسه کارگردان عکس سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی را رو به دوربین خود قرار داده و عکس امام (ره) و رهبر معظم انقلاب بالای سر این مدیر به تصویر کشیده بود و با این تصویرسازی نمادین تمام تلاش خود را کرد تا یک دیدگاه خودسرانه در فقدان این شهید بزرگوار را مطرح نماید و مدیر مدرسه را تبدیل به یک نماد انقلابی در مواجه نیروهای امنیتی کند و این رویکرد را به سربازان این شهید در بدنه اجتماعی تعمیم دهد و…؛ حالا پس از ناکامی در این اقدام به تقلا افتاده و در مصاحبهای اختصاصی با رسانه «فارس» مدعی شد: تلاش کردیم «مدیر مدرسه» را در جایگاه و میزانسن حرف انقلابی ـ عقلانیای قرار دهیم؛ یعنی میزانسنی که ذیل گفتمان انقلاب اسلامی حرف میزند و نگاه جذب حداکثری حاج قاسم را هم مدنظر دارد!
این ادعای کارگردان فیلم کوتاه «مدیرمدرسه» در شرایطی است که فیلم کوتاه «مدیر مدرسه» در خوشبینانهترین حالت ممکن سند بسیار قابل توجه برای گروههای حقوق بشری است که در حوادث سال گذشته حاکمیت را متهم به برخورد با کودکان و نوجوانان کرده و فیلم میتواند به عنوان سندی بینالمللی از آزار سیاسی کودکان و نوجوان تلقی شود. اثری که فتنه ۱۴۰۱ را با همه مسائل کلان امنیتیاش به سه «بچهمدرسهای» تقلیل میدهد.

مشروح گفتگوی «میکائیل دیانی» با فارس را در ادامه میخوانیم:
سوژه این فیلم مبتنی بر یک اتفاقی بود که در سال گذشته رخ داد. وقتی محمد منصوبی ایده این فیلم را برایم تعریف کرد؛ از این جهت که نگاه نقادانه و عدالت خواهانهای به مسائل دارم؛ از جنس مواجهه فیلمنامه با موضوع استقبال کردم. ۹۵ درصد تولید یک فیلم خوب نوشتن که یک فیلمنامه خوب است که محمد منصوبی این کار را انجام داده بود.
او ادامه داد: تصورم این بود که این فیلمنامه حرف انقلابی ـ عقلانیای است که باید زده میشد و در فرایند فیلم هم سعی کردیم که دیالوگها و آنچه بیان میکنیم به نگاه جذب حداکثری در جهوری اسلامی و نگاه رهبری هم نزدیک باشد. وقتی دیالوگ نویسی فیلمنامه را انجام میدادیم به سخنرانی آقا در دانشکده افسری که سال گذشته انجام شد رجوع کردیم که میگفتند «بخشی از کسانی که این کارها را انجام میدهند نوجوانانی هستند که هیجانی رفتار میکنند و ناآگاه هستند و بایستی با آنان حرف زده و آگاه شوند». ما این موضوع را مدنظر قرار دادیم و جلو رفتیم. ضمن این که صحبتهای حاج قاسم سلیمانی برایمان ملاک بود و میخواستیم از صحبتهای ایشان دیالوگ نویسی کنیم و تلاش کردیم «مدیر مدرسه» را در همین جایگاه و میزانسن قرار دهیم؛ یعنی میزانسنی که ذیل گفتمان انقلاب اسلامی حرف میزند و نگاه جذب حداکثری حاج قاسم را هم مدنظر دارد.
دیانی در پاسخ به این که چرا مدیوم روایت قصه را فیلم کوتاه انتخاب کردید، گفت: «فکر میکردم که ظرف این مظروف ما یک فیلم کوتاه داستانی در ۱۵ دقیقه است و اگر کش میآمد کار خراب میشد و اگر کوتاهتر از این میبود ابتر میماند؛ در نتیجه ۱۵ دقیقه برای آنچه میخواستیم بگوییم کافی بود.
این کارگردان درباره نحوه انتخاب بازیگران فیلم هم بیان کرد: برای بخشی از بازیگران فراخوان دادیم و چند نفر را از قبل میشناختیم؛ اما مواجه ما با خانم نیشابوری بازیگر اصلی این فیلم کوتاه، ناگهانی و جذاب بود و بیشترین ظرفیت خودشان را برای فیلم گذاشتند و بخشی زیادی از موفقیت فیلم مدیون زحمات ایشان است.
دیانی درباره این که مواجه مخاطبان جشنواره فیلم کوتاه تهران با فیلم مدیر مدرسه چطور بوده است، توضیح داد: بسیار خوب بوده است. از لحظهای که موسیقی انتهایی فیلم پخش میشود و تیتراژ بالا میآید مخاطبان دست میزنند و بیرون سالن تشکر میکنند و همه از این که ما از موضع عقلانیت-انقلابی صحبت میکنیم استقبال کردهاند و این موضوع برایم لذت بخش بوده است.
کارگردان فیلم «مدیر مدرسه» درباره شرایط پخش و اکران فیلم گفت: طبیعتا فیلمهای کوتاه در مرحله اول فرایند جشنوارهای را طی میکنند ولی مهمترین هدف برای من این است که مخاطب گسترده فیلم را ببیند؛ چرا که «مدیر مدرسه» فیلمی برای زمانه امروز است و باید در زمانه خودش دیده و شنیده شود. در هر پلتفرمی که بتواند بیشترین مخاطب را داشته باشد از پخش آن استقبال بیشتری خواهم کرد.

سینماپرس: علی بنائیان کارگردان فیلم کوتاه در خصوص وضعیت بحران زده حوزه فیلم کوتاه گفت: شنیده ها حاکی از آن است که انجمن سینمای جوانان بین تولیدات خودش و آثار مستقل تبعیض زیادی قائل می شود و این اتفاق قطعاً باعث افت روحیه میان فیلمسازان خواهد شد.
کارگردان فیلم های کوتاه «پذیرایی سیمین» و «برای فروش» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده دو بار در جشنواره فیلم کوتاه تهران در سال های ۱۳۹۶ و ۱۴۰۱ شرکت کردم که بار اول انجمن تهیه کننده اثرم بود و بار دوم به صورت مستقل حضور داشتم و شخصاً این تبعیض را احساس نکردم اما بارها از همکارانم شنیده ام که متأسفانه انجمن تبعیض زیادی میان فیلم های خودش و آثار مستقل قائل می شود.
این فیلمساز جوان در بخش دیگری از این گفتگو به سایر معضلات حوزه فیلم کوتاه اشاره کرد و با بیان اینکه مسئولان برای تولید فیلم در شهرهای کوچک اهمیتی قائل نیستند تصریح کرد: بنده شخصاً متولد بجنورد هستم؛ البته حدود ده سال است در تهران ساکنم؛ اخیراً آقای خزاعی به معضلات شهرستان ها اشاره کردند و در این باره می خواهم بگویم واقعاً فیلمسازی در بجنورد تعطیل است! یک دفتر انجمن سینمای جوانان در آنجا وجود دارد که مدت ها قبل یک نفر روزانه به آنجا می رفت و مدت ها است که از دور خارج شده است.
وی ادامه داد: علاوه بر این در همین تهران هم فیلمسازان کوتاه با مشکلات جدی مواجه هستند. بنده دو سال قبل برای آخرین فیلمی که ساختم به انجمن سینمای جوانان مراجعه کردم که آن ها تهیه کنندگی فیلمم را بر عهده بگیرند اما آن ها مسأله ای را پیش کشیدند و پشت کار نیامدند و من به لحاظ مالی بسیار سخت توانستم کارم را جمع کنم.
بنائیان خاطرنشان کرد: تازه نکته قابل تأمل اینجا است که انجمن نهایت بودجه ای که برای تولید فیلم های کوتاه در نظر می گیرد حدود ۱۵۰ میلیون تومان است که رسماً با این هزینه های گران صرف حمل و نقل و پذیرایی می شود چه برسد به آنکه فیلمساز بخواهد با آن پول پول تجهیزات، لوکیشن، عوامل و… را هم تقبل کند.
این سینماگر تأکید کرد: جالب اینجا است که مدیران انجمن سینمای جوانان ایران طی سال های اخیر بسیار تأکید دارند که مقوله ژانر برایمان مهم است و فیلم ها باید در ژانرهای متعدد تولید شوند اما گویا به این مسأله توجهی ندارند که تولید فیلم در ژانرهای متنوع به دلیل استفاده از تکنیکهای به روز و… به هزینه بیشتری نیاز دارد.
بنائیان متذکر شد: متأسفانه شرایط امروز در حوزه فیلم کوتاه این گونه شده که یا تنها کسانی که خودشان پولدار هستند و سرمایه گذار شخصی دارند می توانند کار کنند یا عده دیگری به صورت رفاقتی و با بودجه اندک فیلم تولید می کنند که شانسی برای دیده شدن ندارند. علاوه بر این انجمن سینمای جوانان برای پخش فیلمها در عرصه بینالملل نیز هیچ کاری نمیکند.
وی در پایان این گفتگو افزود:البته بنده طی ماه های اخیر که درگیر تولید فیلم اول بلندم هستم متوجه شدم که وضعیت حوزه فیلم بلند به مراتب فاجعه بارتر از فیلم کوتاه است. اینقدر شرایط سخت و دشوار شده که ما رسماً هیچ امیدی نداریم

سینماپرس: فاطمه مرزبانی کارگردان مستند «دیواره های مرز» گفت: این فیلم فیلم راجع به قربانیان مین است و تقریباً روی چند شخص که قربانی آن شده اند کار شده است؛ اما نکته مهم آنجا است که «دیواره های مرز» بدون سیاه نمایی به موضوع بسیار مهم قربانیان مین گذاری می پردازد.
کارگردان مستند کوتاه «دیواره های مرز» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مسأله مین در مناطق مرزی سال ها است به عنوان یک معضل حل نشده باقی مانده است. من زمانی به کردستان سفر داشتم و شهرهایی نظیر سقز، مریوان، سنندج و… رفتم و از نزدیک شاهد بودم که افراد بسیاری طی سال ها قربانی مسأله مین گذاری شده اند و از میان آن ها افرادی را انتخاب کردم که در فیلمم دردها و مصائب شان را به تصویر بکشم.
مرزبانی تأکید کرد: اینکه چرا روند خنثیسازی مین به کندی پیش میرود و نقش مسئولان در این حوزه چیست یکی از مسائلی است که در «دیواره های مرز» مطرح می شود. بنده حتی سال گذشته برای اکران این فیلم در جشنواره فیلم سینماحقیقت از مسئولان متعدد دعوت کردم که به تماشای این اثر بیایند اما متأسفانه کسی نیامد.
این سینماگر متذکر شد: روی این مسأله بسیار مهم کم کار شده است و ما نیازمند آن هستیم که سینماگران در خصوص این پدیده مبادرت به تولید آثار مختلف سینمایی، داستانی، مستند و… کنند تا هم به نوعی به مردم آن خطه آموزش بدهیم که چگونه باید زندگی کنند و هم مسئولان را ترغیب کنیم که هرچه سریع تر تدبیری برای رفع این معضل داشته باشند.
وی سپس با بیان اینکه «دیواره های مرز» را به سفارش سازمان صدا و سیما تولید کرده اظهار داشت: وقتی این فیلم در شبکه استانی پخش شد برای بسیاری از مردم جالب بود و با آن ارتباط برقرار کردند. من اهل کردستان نیستم اما راجع به مسأله مین تحقیق کردم و دیدم که چه دنیایی دارد و چه سازمانهایی مرتبط با این موضوع هستند. زمانی که چند سال قبل به روستایی نزدیک مریوان رفته بودم شنیدم که در یک سیزده به در زمانی که چند کودک مشغول بازی در میدان روستا بودند یک نفر توپی را شوت می کند که به مین برخورد کرده و انفجاری صورت می گیرد که منجر به یک فاجعه می شود.
مرزبانی افزود: تمام تلاش من این بود که صدای این افراد باشم؛ صدای بچه هایی باشم که متأسفانه بنا بر قانون تا ۱۸ سال شان نشود هیچ مستمری به آن ها تعلق نمی گیرد. من معتقدم مسأله مین گذاری باید از شکل دغدغه محلی بیرون بیاید و به یک دغدغه ملی تبدیل شود چرا که جنگ و دفاع مقدس هم متعلق به همه مردم ایران بود.
این مستندساز در پایان این گفتگو افزود: من همه تلاش خود را به کار بردم تا کشورم را یکی از قربانیان مظلوم مین معرفی کنم در عینحال چالشها و مشکلات مربوط به بعضی سهل انگاریها یا کم کاریها را که یک واقعیت انکارناپذیر است را به وسیله فیلم بیان کنم.

سینماپرس: مهراوه شریفینیا فیلم سینمایی «چهارشنبه سوری» ساخته اصغر فرهادی را برای نابینایان توضیحدار کرد.
به گزارش سینماپرس، گروه سوینا نسخه ویژه نابینایان فیلم سینمایی «چهارشنبه سوری» ساخته اصغر فرهادی را با همراهی مهراوه شریفینیا بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون پنجشنبه -چهارم آبان ماه- در چارچوب برنامه فیلمخانه منتشر میکند.
این فیلم روز پنجشنبه ساعت ۱۹ از رادیو سوینا پخش میشود و پس از آن، روی سایت سوینا در دسترس مخاطبان قرار میگیرد.
نظارت متن و ضبط این برنامه به عهده کیوان کثیریان بوده و متن روایت آن را محدثه واعظیپور نوشته است. این برنامه در استودیو فراز ضبط شده و مرجان طبسی آن را میکس و تدوین کرده است.
«چهارشنبهسوری» سومین فیلم سینمایی اصغر فرهادی است. این فیلم در بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر ۱۳۸۴ نامزد دریافت ۹ جایزه بود که در نهایت موفق به کسب سیمرغهای بلورین بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول زن، بهترین تدوین و همچنین سیمرغ بلورین فیلم محبوب تماشاگران شد. «چهارشنبهسوری» برنده هوگو طلایی جشنواره بینالمللی فیلم شیکاگو و نامزد پلنگ طلایی جشنواره فیلم لوکارنو در سال ۲۰۰۶ شد.
این گروه پیشتر نسخه توضیحدار فیلمهای سینمایی ایرانی «روز واقعه» با صدای افشین زینوری، «دلشدگان» با صدای شبنم مقدمی، «مادر» با صدای احترام برومند، «بنفشه آفریقایی» با صدای علیرضا شجاعنوری، «باشو غریبه کوچک» با صدای پریناز ایزدیار، «خانه دوست کجاست» با صدای ستاره اسکندری، «یک بوس کوچولو» با صدای علیرضا آرا، «من، ترانه ۱۵ سال دارم» با صدای سارا بهرامی، «هامون» با صدای پرویز پرستویی، «روسری آبی» با صدای رخشان بنیاعتماد، «مسافران» با صدای صابر ابر، «اجارهنشینها» با صدای هوتن شکیبا در قالب برنامه فیلمخانه منتشر کرده است.
همچنین گروه سوینا فیلمهای «درباره الی» با صدای فرشته صدرعرفایی، «به همینسادگی» با صدای مهراوه شریفینیا، «بودن یا نبودن» با صدای بهناز جعفری، «گلهای داوودی» با صدای ژرژ پطروسی، «مارمولک» با صدای بهرام افشاری، «لیلا» با صدای بیتا فرهی، «کلاه قرمزی و پسرخاله» با صدای نازنین بیاتی، «ناخدا خورشید» با صدای حسین پاکدل، «جدایی نادر از سیمین» با صدای ریما رامینفر، «پرده آخر» با صدای مهتاب نصیرپور، «مهمان مامان» با صدای فریبا کامران، «بادکنک سفید» با صدای گلاره عباسی، «آدم برفی» با صدای پدرام شریفی، «مهاجر» با صدای ناصر ممدوح و «میم مثل مادر» با صدای علی شادمان منتشر کرده است.

سینماپرس: رئیس سازمان سینمایی با اشاره به تفاهمنامه همکاری ایران و روسیه گفت: برای آغاز پخش فیلمهای ایرانی در روسیه متناظر به تفاهمنامه آماده هستیم و تیمی از کارشناسان این کشور برای انتخاب فیلمها به ایران سفر خواهند کرد.
به گزارش سینماپرس، دومین نشست تخصصی برخط روسای سازمانهای سینمایی ایران و روسیه دوم آبان در راستای پیگیری روند تحقق مفاد تفاهمنامههای فیمابین برای تقویت و توسعه همکاریهای سینمایی برگزار شد.
در این نشست محمد خزاعی رئیس امور سینمایی ایران و داوید نگو د. ا رئیس دپارتمان سینما و توسعه دیجیتال وزارت فرهنگ فدراسیون روسیه پیرامون تشریح در روند اجرایی شدن بندهای تفاهمنامه و رفع موانع گفت و گو و تبادل نظر کردند.
این گفت و گو با حضور آنتونیو کونتسوا مدیرکل بینالملل وزارت فرهنگ روسیه، مسعود احمدوند رایزن فرهنگی ایران در روسیه و نیز سیدصادق موسوی مدیرکل دفتر جشنوارهها و همکاریهای بینالملل و رائد فریدزاده مدیر بینالملل بنیاد سینمایی فارابی صورت گرفته است.
توسعه زمینههای ساخت فیلم مشترک، افزایش مبادله، اکران و معرفی آثار سینمایی برای فروش، تبادل متخصص و نیروی انسانی دو کشور در پروژههای سینمایی و رویدادهای مرتبط، تسهیل در جهت حضور نهادها و سازمانهای سینمایی دو کشور در جشنوارههای فیلم، هفته فیلم و رویدادهای فرهنگی مرتبط با سینما و محتوای سمعی و بصری، تبادل دانش و تجربه طرفین در تولید فیلم، تولید آثار مشترک و آموزش متخصصان حوزه سینما، پیشبرد محتوای سمعی و بصری در بازارهای خارجی. مهمترین محورهای تفاهمنامه همکاری سینمایی ایران و روسیه است.
رئیس دپارتمان سینما و توسعه دیجیتال وزارت فرهنگ فدراسیون روسیه ضمن تاکید بر لزوم اجرای تفاهمنامه فیمابین اظهارداشت: ما آمادگی خود را برای همکاریهای جدیتر و اجرای برنامههای توافق شده اعلام میکنیم و سفارت روسیه در ایران هم پیگیر موضوعها و برنامههاست.
نگو د. ا ر گفت: شکی نیست با توجه به تحریمهای جهانی این همکاری بسیار مهم و راهبردی است و معتقدیم سینمای ایران جایگاه بسیار خوبی در جهان دارد و در عین حال، سینمای روسیه هم برغم تحریمها، به سرعت در حال پیشرفت است و اجرای تفاهمات بین دو کشور به نفع هر دو کشور در منطقه است.
همچنین، در این گفت و گوی برخط، آنتونیو کنتسوا مدیر بخش بین الملل وزارت فرهنگ فدراسیون روسیه نیز گزارشی از اقدمات صورت گرفته پیرامون همکاریها ارائه داد و وضعیت برگزاری جشنواره فیلم خزر را تشریح کرد.
رئیس سازمان سینمایی با تاکید بر لزوم سرعت بیشتر در روند اجرای بندهای تفاهمنامه به ویژه در زمینه پخش فیلمهای ایرانی در سینماها و پلتفرم های روسیه گفت: خوشبخاته، از بدو امضای تفاهمنامه در حوزه همکاری بین دو کشور اتفاقات خوبی صورت گرفته است.
خزاعی درباره همکاریهای مشترک در یکساله اخیر اظهارداشت: حضور فیلمهای ایرانی در جشنواره مسکو و کسب دو جایزه اصلی و عضویت در هیئت داوری این فستیوال، برپایی هفته فیلم روسیه با حضور هیئت عالی رتبه انجمن فیلمسازان روسیه در ایران، حضور هیئت روسی به ریاست رئیس سازمان روسیه در جشنواره و بازار فیلم فجر، حضور هیئت ایرانی در جشنواره فیلم مسکو و برپایی چتر سینمای ایران در بازار محتوی فیلم روسیه از جمله دستاوردهای دو طرف در این زمینه بوده است.
وی افزود: کسب دو جایزه اصلی جشنواره فیلم کازان، حضور مدیران سینمای ایران در نشست سنت پترزبورگ، فراهم شدن مقدمات همکاری با شرکت Red Square درباره پخش و توزیع و تولیدات مشترک، مرور سینمایی کودک و نوجوان روسیه در بخش جنبی جشنواره کودک و نوجوان اصفهان با همکاری موسسه روسکینو و … از دیگر دستاوردهای ایران و روسیه در این زمینه بوده است.
رئیس سازمان سینمایی بیان کرد: به نظر میرسد در ماههای پیش رو، به طور ویژه در زمینه اکران فیلمهای ایرانی در سینماها و پلتفرمها و نیز برنامهریزی برای جشنواره خزر به میزبانی ایران یا کشورهای دیگر نیاز به همفکری فوری است.
خزاعی همچنین از آمادگی برای آغاز پخش فیلمهای ایرانی در روسیه متناظر به تفاهمنامه خبر داد و گفت: با توجه به شرایط همکاری، و پیرو درخواست طرف روسی، تیمی از کارشناسان روسیه برای انتخاب فیلمها به ایران سفر کنند تا با همکاری بخشهای دولتی و خصوصی برای سال جدید میلادی، امکان نمایش فیلمهای ایرانی در روسیه هموار شود.
سینماپرس:بخش ویژه «طوفان الاقصی» با موضوع جنایات رژیم صهیونیستی و مقاومت مردم غزه در حوزههای پوستر، تایپوگرافی و کاریکاتور به دومین نمایشگاه منطقهای هنرهای تجسمی ایثار اضافه شد.
به گزارش سینماپرس، طی بیانیه که از سوی ستاد برگزاری دومین نمایشگاه منطقهای هنرهای تجسمی ایثار صادر شده است و با توجهبه جنایات صورتگرفته توسط رژیم منحوس صهیونیستی و مقاومت مردم غزه و پیشتازی هنرمندان متعهد و متخصص به پیشنهاد عباسعلی رضایی مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستانهای استان تهران و دبیر این رویداد بخش «طوفان الاقصی» با موضوع جنایات غزه در سه حوزه پوستر، تایپوگرافی و کاریکاتور به فراخوان دومین دوره نمایشگاه منطقهای هنرهای تجسمی ایثار اضافه شد.
در بیانیه ستاد برگزاری این نمایشگاه پیرامون ایجاد بخش ویژه «طوفان الاقصی» آمده است: «آنچه امروز در فلسطین در حال رخ دادن است جنایتِ نسلکشی یک رژیم غاصب است، دستنشاندهای که سیاستگذارش کیلومترها دورتر هدفگذاری میکند و عمالش در منطقه به طرز وقیحانهای در پیش چشمان ملتهای دنیا مردم بیپناه و بیگناه یک سرزمین را هدف قرار میدهد از مرد و زن گرفته تا پیر و جوان، از مجتمعهای مسکونی تا بیمارستان برایشان فرقی ندارد هدفش مراکز پرجمعیت است تا دیوانهوار مردم یک سرزمین را به خاک و خون بکشد و این نسلکشی تاریخی است که رژیم جعلی و غده سرطانی را روزبهروز به پایانش نزدیک و نزدیکتر میکند.
خروش و اعتراض ملتهای مسلمان و غیرمسلمان از قلب ایلات متحده گرفته تا کشورهای اروپایی و ملتهای مسلمان همه در مقابل آن ایستادند و ثابت شد که زوال این رژیم بسیار نزدیکتر از آنچه وعده داده شده بود رنگ واقعیت به خود خواهد گرفت؛ اما در این میان هنرمندان به عنوان پیشتازان ملتها نقش بسزایی در تبیین و تشریح جنایات این رژیم برای ثبت در تاریخ و انتقال به نسلهای آینده را ایفا میکنند از همین رو دبیرخانه دومین نمایشگاه منطقهای هنرهای تجسمی ایثار برای همراهی با ملتهای آزاده دنیا بنا دارد در بخش ویژه با عنوان طوفان الاقصی میزبان آثار هنری هنرمندان متعهد و متخصص در حوزه طراحی پوستر باشد.»
با توجه به فراخوان اعلام شده از سوی دبیرخانه، بخش طراحی پوستر با موضوع طوفان الاقصی با شرایط زیر آماده پذیرش آثار است.
آخرین مهلت ارسال اثر ۱۵ آبانماه و زمان برگزاری نمایشگاه نیمه اول آذرماه امسال است.
قوانین دریافت آثار: پوسترها باید در قطع ۱۰۰ . ۷۰ سانتیمتر با کیفیت ۳۰۰dpi و در یکی از فرمتها jpg، pdf، jpeg به صورت غیرفشرده با حداکثر حجم ۲۰ مگابایت در سامانه بارگذاری شود.
دومین نمایشگاه منطقهای هنرهای تجسمی ایثار به همت بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستانهای استان تهران به دبیری عباسعلی رضایی در نیمه اول آذرماه برگزار و علاقهمندان میتوانند تا دهم آبان آثار خود را به پست الکترونیکی shahrestanhaytehran.۱۴۰۲@gmail.com ارسال کنند.
سینماپرس: محمد خراسانیزاده مدیرکل هنرهای تجسمی در بازدید از کارگاه تجسمی «کوتاهتر از کودکی» از برگزاری نمایشگاه کاریکاتور آمریکای لاتین با محوریت فلسطین در موزه هنرهای معاصر تهران خبر داد.
به گزارش سینماپرس، کارگاه تجسمی «کوتاهتر از کودکی» به منظور خلق اثر برای مردم مظلوم غزه توسط هنرمندان هنرهای تجسمی، در کارگاه هنرهای تجسمی حبیبالله صادقی در روزهای سهشنبه و چهارشنبه دوم و سوم آبان ماه در حوزه هنری در حال برگزاری است.
کارگاه تجسمی «کوتاهتر از کودکی» با حضور هنرمندان نقاش، طراح، خوشنویس و مجسمهساز به یاد کودکان بی دفاع غزه و در راستای محکومیت جنایات جنگی رژیم صهیونیستی برپا شده است.
در این رویداد که هنرمندانی در شاخههای مختلف هنری اعم از نقاشی، خط، کاریکاتور، نگارگری، گرافیک و مجسمهسازی به خلق اثر خواهند پرداخت، هنرمندانی چون نادر قشقایی مجسمهساز، مرتضی گودرزی نقاش، حسین عصمتی نگارگر، امیرحسین آقامیری نگارگر، محمدحسین نیرومند کاریکاتوریست، سیدحمید شریفیآل هاشم طراح گرافیک، حسین غلامی خوشنویس، مسعود صادقی خوشنویس و نگارگر، منصور فارسی مجسمهساز، عبدالحمید قدیریان نقاش، سعید نقاشیان خوشنویس، محسن نجفی کاریکاتوریست، صابر شیخرضایی طراح و نقاش و صدیقه سلمان نقاش حضور دارند.

محمد خراسانی زاده مدیرکل هنرهای تجسمی در بازدید از کارگاه «کوتاهتر از کودکی» درباره این کارگاه به خبرنگار مهر گفت: ماجرای فلسطین تبدیل به اتفاقی انسانی شده است و خدا را شکر، مردم و جوامع مختلف نسبت به آن آگاهی پیدا کردند و به همین دلیل فلسطین الان فراتر از پدیدهای صنفی و قومی شده است و واکنشها نشان میدهد، بیداری صورت گرفته است.
وی بیان کرد: مردم مظلوم غزه مقاوم ایستادند و از طرف دیگر، هر کسی در توان خود، پای کار آمده است. در این میان، هنرمندان بیتفاوت نبودند و در اینگونه پدیدهها اثبات کردند که منفعل نیستند و همراه با زمانه خودشان نفس میکشند و کار میکنند. هنرمندان این اتفاق را یک پدیده موزهای نمیدانند و به سرعت واکنش نشان میدهند. آنها با خلق آثار حس و حال خودشان را نمایان میکنند.
خراسانی زاده همچنین به گردهمایی هنرمندان برای حمایت از مردم غزه که روز شنبه ۲۹ مهر ماه برگزار شد، اشاره کرد و افزود: در این گردهمایی چهرههای مختلفی از هنرمندان آمدند و به ما اثبات شد که در موضوع فلسطین، ملاحظه سیاسی و جناحی راهی ندارد.
وی با تشکر از هنرمندان حاضر در این کارگاه، عنوان کرد: خیلی خوشحالم یکپارچگی و همدلی در حال شکلگیری است و ما نیز در همفکری و هم اندیشی در برنامههای مختلف هنری پا به پای هنرمندان هستیم. همچنین درباره ارائه آثاری که در کارگاه خلق میشود، نیز آمادگی کمک داریم.

مدیرکل هنرهای تجسمی در پاسخ به اینکه آیا رویداد مشابهی در این موضوع از سوی مرکز هنرهای تجسمی برگزار میشود یا خیر، گفت: بله، قرار است هفته آینده یک رویداد مشترک با حوزه هنری در موزه هنرهای معاصر تهران داشته باشیم که نمایشگاهی متشکل از آثار کاریکاتوریستهای آمریکای لاتین و ایرانی است. در این نمایشگاه قرار است آثار هنرمندان آمریکای لاتین و ایرانی با موضوع ضدامپریالیست و ضد حقوق بشر با رویکرد فلسطین به نمایش درآید.
خراسانی زاده در پایان تاکید کرد: هنرمندان کاریکاتوریست آمریکای لاتین که مشهور به تبحر هستند، قرار است با قلم صریح و رویکردهای که دارند، در این رویداد حضور خواهند داشت.