
سینماپرس: تهیهکننده برنامه تلویزیونی «نقد سینما» از ضبطی شدن این برنامه سینمایی شبکه پنج سیما در طول جشنواره فیلم فجر خبر داد و دلایل این تصمیم را تشریح کرد.
به گزارش سینماپرس، یوسف بچاری تهیهکننده برنامه تلویزیونی «نقد سینما» با اشاره به تولیدی شدن این برنامه در ایام جشنواره فجر تصریح کرد: در تصمیمگیری برای ضبطی شدن ویژهبرنامههای زنده مرتبط با جشنواره سیوهشتم فیلم فجر، دو نکته مدنظر بوده است؛ یکی بالا بردن کیفیت برنامهها است چون برنامه زنده سرعت و شتاب بیشتری نیاز دارد و دیگری فراهم شدن امکان حضور کارشناسان متنوعتر در برنامه که با توجه به زمان پخش برنامه در ساعات قبل از نیمه شب دستمان بازتر است.
وی ادامه داد: در جشنواره فیلم فجر برنامه «نقد سینما» ساعت ۱۲ و نیم شب روی آنتن میرود و تا دو و نیم یا سه بامداد پخش آن ادامه پیدا میکند. با توجه به این ساعت پخش، با ترفند ضبطی شدن، میتوانیم اشخاص و کارشناسان بیشتری را برای حضور در برنامه با خود همراه داشته باشیم.
بچاری تأکید کرد: البته فاصله زیادی بین ضبط و پخش نیست و صرفاً چند ساعت زودتر برنامه ضبط و برای پخش ارسال میشود. این فاصله بین ضبط و پخش هم آنچنان زیاد نیست که بخواهد بازبینی خاصی روی آن صورت بگیرد. اما شرایط مهمانان بهتر است و تا نیمه شب مجبور نیستند برای حضور در برنامه منتظر بمانند.
وی افزود: از طرفی در برنامه زنده ممکن است بحث جایی طولانی شود و ما گاهی مجبور شدهایم برخی آیتمها را پخش نکنیم و با ضبطی شدن برنامه مدیریت بهتری روی کنداکتور خواهیم داشت.
بچاری درباره اینکه چرا برنامه در همان ساعت ۲۲ و قبل از نیمه شب بهصورت زنده پخش نمیشود هم توضیح داد: کنداکتور شبکه پنج در آن ساعت به صورت شبانه خالی نیست و برای ۱۰ شب متوالی مجبوریم بعد از نیمه شب برنامه را روی آنتن ببریم.
تهیهکننده «نقد سینما» در پایان درباره تغییرات این برنامه در ایام جشنواره اظهار کرد: به برنامه امسال دو میز فرعی اضافه شده است تیمی از دانشجویان علوم انسانی تشکیل دادهایم که فیلمها را میبینند و درباره آنها گفتگو میکنند و یک میز فرعی نقد داریم. همچنین میز دیگری برای فیلمهای کوتاه و مستند داریم که از کارگردانان دعوت میکنیم و صادق داوریفر مستندساز و مجری رادیو در آن حضور دارد. منتقدان سینمایی برنامه نیز به اقتضای فیلمها ترکیبهای متفاوتتری خواهند داشت.

سینماپرس: کمپانی برادران وارنر زمان اکران قسمت جدید ماتریکس را در حالی اعلام کرد که بازیگر شخصیت مأمور در آن بازی نمیکند.
به گزارش سینماپرس، زمان ساخت و فیلمبرداری ماتریکس ۴ اعلام شد.
کمپانی برادران وارنر در خصوص ادامه ساخت مجموعه سینمایی «ماتریکس» گفته است که «کیانو ریوز» و «کری-آن ماس» در قسمت چهارم «ماتریکس» حضور دارند. شخصیت بدمن سهگانه ماتریکس با نام «مأمور اسمیت» که نقش آن را «هوگو ویوینگ» بازی کرد، یکی از کلیدیترین شخصیتهای چندگانه بود و بنابراین انتظار میرفت که او در قسمت چهارم هم ظاهر شود. با این حال طبق مصاحبه او با «تایماوت لندن» در این پروژه مشارکت نخواهد کرد. او در این مصاحبه میگوید که به علت بازی در تئاتر «ملاقات» از «ماتریکس ۴» کنارهگیری کرده است.
حالا رسانهها از استخدام برای بازیگران سیاهیلشکر در این پروژه سینمایی میگویند که از از ۵ فوریه (۱۶ بهمن ماه) تا ۱ مارس انجام میشود. کیاناریوز هم درباره قسمت جدید این فیلم گفته که این قسمت جاهطلبانه است.
برادران وارنر «ماتریکس ۴» را ۲۱ می ۲۰۲۱ (۳۱ اردبیهشت ماه ۱۴۰۰) در آمریکا اکران میکند.

سینماپرس: مدیر فیلمبرداری«آفتاب نیمه شب» نسبت به خبرپراکنی های پیرامون خود پاسخ داد:
«سیاه و سفید کردن فضا، کدورت در سینمای ایران ایجاد می کند»
به گزارش سینماپرس، تورج منصوری سینماگر (کارگردان، تهیه کننده، تدوینگر و فیلمبردار) با سابقه سینمای ایران در مورد خبرهای منتشر شده در برخی رسانه ها مبتنی بر برگزاری بزرگداشتی برای وی سی و هشتمین دوره از جشنواره ملی فیلم فجر با انتشار یادداشتی واکنش نشان داد.
متن پیام وی به شرح زیر است:
«هوالمحبوب
دوره سی و پنجم جشنواره فیلم فجر، یعنی سه سال پیش، برای من بزرگداشت گرفته شد، مگر چند بار قرار است یک جشنواره برای کسی بزرگداشت بگیرد؟
قول و قراری برای بزرگداشت یا داوری بنده نبوده، که بخواهم بپذیرم یا نپذیرم.
متاسفم که خبر پراکنی های از روی بی اطلاعی، هم اوقات ما را تلخ و هم به نوعی شاید ناخواسته، با سیاه و سفید کردن فضا، کدورت در سینمای ایران ایجاد میکند.
امسال یکی از سال های خوب تولید سینمای ایران بوده و تقریبا همه نسل های سینمایی فیلم ساخته اند. امیدوارم سال آینده اکران درخشانی را با استقبال مردم تجربه کنیم. ما سینماگران که همواره در سخت ترین شرایط اجتماعی کشور، کنار هموطنان عزیزمان بوده ایم و آثارمان داستان غم ها و شادیهای آنها است، امسال هم مثل همیشه در کنار سختی هایی که مردم تحمل می کنند، با آنها و به احترام آنها، در جشنواره حضور داریم چراکه جشنواره فجر، تحویل سال سینمای ایران است و مگر کسی می تواند در لحظه تحویل سال، کنار خانواده اش نباشد؟»
شایان ذکر است که منصوری به تازگی پروژه فیلمبرداری فیلم سینمایی «آفتاب نیمه شب» به کارگردانی و تهیه کنندگی شهریار بجرانی را به پایان رسانده است.

سینماپرس: تماشاگران و منتقدین از فیلم سینمایی «یلدا» با موضوع «تقبیح حکم قصاص» در جشنواره ساندنس استقبال کردند.
به گزارش سینماپرس، نمایش یلدا تنها نماینده سینمای ایران در مسابقه اصلی سینمای بلند داستانی جهان در جشنواره ساندنس یکشنبه شب گذشته با استقبال تماشاگران روبرو شد.
الن هانتر منتقد نشریه اسکرین دیلی در نقد مثبتی بر فیلم نوشت: «فرمت برنامه تلویزیونی، چهارچوبی فشرده برای فیلم فراهم کرده، و مهارت تضمین شده کارگردان، ملودرامی آهنگین و قابل فهم خلق کرده که مرگ و زندگی را در قلب قصه به بازی میگیرد.»
یان تامس ملون منتقد نوشت: ««یلدا» فیلمی قوی است که قلب انسان را از درون لنزی مدرن تکان میدهد. اگرچه تمام فیلم تنها در پاسی از یک شب میگذرد، کارگردان داستان پر و پیمانی در روایت آن جای داده ومخاطب به خوبی متوجه تمام اتفاقات میشود.»
نشریه پلی لیست نت در مورد یلدا نوشت «فیلم قدرتمند و فشرده مسعود بخشی لحظات دراماتیک بسیاری برای شیفته کردن بینندهاش دارد. نقش آفرینی صدف عسگری حتی سنگدل ترین تماشاگران را تحت تاثیر قرار میدهد.»
منتقد سایت سینه اروپا، فابین لومرسیه فیلم را چنین توصیف کرده: «مسعود بخشی با دومین اثر بلند داستانیاش، استادانه پرسشهایی اخلاقی و اجتماعی پیرامون عشق و نفرت، و نه گفتن به انتقام را طرح میکند. این کارگردان ایرانی که در جشنواره کن ۲۰۱۲ با فیلم اولش کشف شد، در اینجا دادگاهی تلویزیونی را با ظرافت و هیجان به تصویر کشیده است.»
پیشتر مسعود بخشی با ارسال پیامی به جشنواره ساندنس و رابرت ردفورد موسس آن، در اعتراض به تنشهای اخیر و تحریم و تبعیض نسبت به ایرانیان، از حضور در آن انصراف داده بود.
«یلدا» ساخته مسعود بخشی و به تهیه کنندگی علی مصفا، با مشارکت موسسه فرهنگی مستقل بنگاه، وحمایت ایرج تقی پور و بنیاد فارابی، پس از ساندنس برای نخستین نمایش اروپایی خود به هفتادمین جشنواره جهانی برلین خواهد رفت.
سینماپرس: پخش مجموعه تلویزیونی «بی قید و شرط» به کارگردانی شهرام شاه حسینی بعد از پایان پخش سریال «جلال» بروی آنتن میرود؛ کارگردانی که در کارنامه سینمایی خود اثر مبتذلی همچون «خانه دختر» را جای داده است.
به گزارش سینماپرس، پخش سریال «بی قیدوشرط» با نام قبلی «آسمان هوای باران دارد» به کارگردانی شهرام شاه حسینی و تهیه کنندگی امیر پور رحمانی بعد از پایان پخش سریال «جلال» از شبکه یک سیما آغاز خواهد شد.
این سریال که در ادامه سریال «آسمان همیشه ابری نیست» تهیه و تولید شده است، با کارگردان و نویسنده دیگری به نسبت فصل یک بروی آنتن خواهد رفت. در فصل نخست سعید عالم زاده کارگردانی و احمد خداکریم نویسندگی این سریال را به عهده داشتند، اما امیر پوررحمانی هر دو فصل این سریال را تهیه کرده است.

به گزارش فارس، در این سریال که در فصل نخست «آسمان همیشه ابری نیست» نام داشت، لیلا بلوکات، تیما پور رحمانی، سپند امیر سلیمانی، حدیثه تهرانی، سمیرا حسینی، کاوه خداشناس، جعفر دهقان، مهران رجبی، امیرحسین رستمی، آتنه فقیه نصیری، ناصر ممدوح، فریبا نادری و … بازی میکردند.
سریال «آسمان همیشه ابری نیست» با رویکردی اجتماعی، روایتگر زندگی و دغدغههای پنج دوست و همکلاسی بود که در برهه نوجوانی و جوانی روزهای تلخ و شیرینی را تجربه کردند. اما در «بی قید و شرط»، به طور غیرمستقیم و با زبان هنر، موضوعاتی از قبیل مواد مخدر در مدارس، آسیبهای استفاده از فناوری در خانواده و مدرسه، جایگاه خانواده در تعلیم و تربیت فرزندان و عشق بازیگری بین جوانان و نوجوانان به خصوص دختران روایت میشود.
این سریال قصه خانوادهای را به تصویر میکشد که برای ادامه تحصیل دختر بزرگشان در مقطع دکترا راهی تهران میشوند، اما خواسته یا ناخواسته درگیر موضوعاتی میشوند که دستمایه قصههای سریال میشود.
سریال «بی قید و شرط»، به تهیه کنندگی امیرپوررحمانی، کاری از گروه فیلم و سریال شبکه یک سیما است که در ۳۰ قسمت چهل دقیقهای به نویسندگی مهدی سجادهچی و احمد رفیع زاده به نگارش درآمده است.
سینماپرس: مجموعه مستند «مادرانگی» با روایت زندگی ۴ زن برگزیده از ۴ قومیت ایرانی، پس از طی مراحل تولید آماده نمایش خواهد شد.
به گزارش سینماپرس، مجموعه مستند «مادرانگی» با روایت زندگی ۴ زن برگزیده از ۴ قومیت ایرانی به تهیهکنندگی و کارگردانی امیرحسین خلیل زاده پس از طی مراحل تولید آماده نمایش خواهد شد.
مجموعه مستند «مادرانگی» در حال حاضر روایتی از زندگی ۳ بانوی ایرانی به نامهای «ننه مخمل»، «همدم خانم» و «ننه شهناز» است که با تصویربرداری از یک مادر برگزیده دیگر ساخت فصل اول این مجموعه به پایان خواهد رسید.
در مجموعه مستند «مادرانگی» زندگی ۴ مادر از ۴ قومیت مختلف براساس یک دغدغه مشترک که همان مادرانگی است به عنوان نمادی از مادران سرزمین ایران به تصویر کشیده میشود که گروه تولید پس از جستجوی فراوان زندگی «ننه مخمل» به عنوان نمادی از مادران قوم لُر، «همدم خانم» به عنوان نمادی از مادران قوم کرد و «ننه شهناز» را به عنوان نمادی از مادران قوم گیلک را ثبت کردهاند.

ویژگی این مجموعه مستند روایت شیوه زندگی هر کدام از این مادران در ۴ فصل مختلف سال است و نشان میدهد این مادران چگونه بر محیط زندگی و پیرامون خود تاثیر میگذارند.
زندگی هرکدام از ۴ مادر منتخب در قالب یک مستند داستانی مجزا روایت خواهد شد و پیش بینی میشود این مجموعه در چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت رونمایی شود.

سینماپرس: فصل سه مجموعه تلویزیونی «از سرنوشت» به کارگردانی محمدرضا خردمندان و علیرضا بذرافشان سال آینده پخش میشود.
به گزارش سینماپرس، تصویربرداری فصل سه سریال «از سرنوشت» به کارگردانی محمدرضا خردمندان این روزها ادامه دارد.
همچنین زمان پخش فصل سه این سریال به سال آینده موکول میشود چراکه پخش فصل دو که ۲۷ قسمت است، تا نیمه اسفند ادامه دارد. این سریال پتانسیل ادامه تا فصلهای بعدی را نیز دارد اما بستگی به بازخوردها دارد.
بازیگران اصلی در فصل سه تغییر نکردند اما تعدادی بازیگر به این فصل اضافه شدند، مونا کرمی، محمد حسن حسینیان، فریده دریامج، فرخنده فرمانی زاده، فاطمه شکری، مسعود انتظاری از جمله این بازیگران هستند.
همچنین حسین پاکدل در فصل سه این سریال هم به ایفای نقش پرداخته است و آتش تقی پور و محمدعلی تقوی نیز در فصل سه بازی ندارند.
به گزارش فارس، مجید واشقانی، کامران تفتی، لیلا بلوکات، مریم کاظمی، فریبا نادری، علیرضا استادی، مهدی صبائی، مائده طهماسبی و علیرضا آرا، پوریا پورسرخ از بازیگرانی هستند که در دو فصل این سریال به ایفای نقش پرداختند. همچنین فاطیما بهارمست، مرضیه موسوی از بازیگران جوان این سریال هستند. دارا حیایی و کیسان دیباج نیز از بازیگران نقشهای اصلی این سریال در فصل دو هستند.
این سریال ۵۰ قسمتی توسط جمعی از نویسندگان به سرپرستی محمد محمود سلطانی و نویسندگی روح ا… صدیقی، سارا خسرو آبادی و مسعود کرمی به نگارش درآمده است.
به گزارش فارس، سریال «از سرنوشت» به کارگردانی محمدرضا خردمندان و علیرضا بذرافشان و تهیه کنندگی علی اکبر تحویلیان در حال پخش از شبکه دو سیما است.

سینماپرس: دبیرخانه سی و هشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر توضیحاتی را درباره تغییر برنامه و جابجایی چند اثر منتشر کرد.
به گزارش سینماپرس، دبیرخانه سی و هشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر توضیحاتی را درباره تغییر برنامه و جابجایی چند اثر به شرح زیر منتشر کرد:
1. نمایش «ارواح» از کشور سوئیس که روزهای 17، 18 و 19 بهمن در کارگاه دکور تالار وحدت روی صحنه خواهد رفت شامل دو نمایش «جعبه» و «اتاق» است.
2. نمایش «قدم زدن در مسیر» از کشور بلژیک که قرار بود روزهای 17، 18 و 19 بهمن در محوطه تئاتر شهر اجرا شود، از جدول جشنواره بینالمللی تئاتر فجر خارج شد.
3. محل اجرای نمایش «بیگانه در خانه» به کارگردانی محمد مساوات از تئاتر مستقل تهران به سالن اصلی تئاتر شهر تغییر کرد.
4. نمایش محیطی «بیا جلوتر» نوشته حسین برفی نژاد به کارگردانی سجاد باقری از 10 تا 20 بهمن ماه در بخش «به علاوه فجر» در عمارت نوفل لوشاتو اجرا خواهد شد.
سی و هشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانیمرند از 10 تا 21 بهمن ماه در تهران برگزار میشود.