X

مدیر فنی

دفتر سینمایی

۱۵ خرداد آخرین مهلت ثبت نام فیلم کوتاه – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سایت انجمن فیلم کوتاه ایران، آخرین مهلت ثبت نام در «دهمین جشن مستقل فیلم کوتاه» را اعلام کرد.

به گزارش سینماپرس، «دهمین جشن مستقل فیلم کوتاه» طبق روال گذشته در تابستان امسال توسط انجمن فیلم کوتاه ایران (ایسفا) برگزار می شود و فیلمسازان تا ۱۵ خرداد فرصت ثبت نام در این جشنواره را دارند.

تمامی فیلم های کوتاه داستانی و تجربی با مدت زمان حداقل ۳ دقیقه و حداکثر ۳۰ دقیقه که از ابتدای تیرماه ۹۶ تا خرداد ۹۸ تولید شده و برای دوره های قبلی جشن ارسال نشده اند، می توانند فرم تقاضای شرکت در جشن را تکمیل کنند.

فرم تقاضای شرکت در این جشن باید از طریق سایت انجمن فیلم کوتاه ایران www.iranianshortfilm.com تکمیل شود و پس از تکمیل فرم تقاضا، فیلمسازان متقاضی شرکت باید یک نسخه از فیلم خود را با مشخصات فنی خواسته شده حداکثر تا یک هفته پس از ثبت نام اینترنتی در روزهای اداری از ساعت ۱۰ الی ۱۶ به دفتر انجمن فیلم کوتاه ایران به آدرس تهران، خیابان وصال شیرازی، پایین تر از خیابان طالقانی، پلاک ۲۸، ساختمان شماره ۲ خانه سینما، طبقه ی ۲ تحویل دهند.

انتخاب و داوری فیلم های جشن مستقل فیلم کوتاه ایران توسط آکادمی ایسفا انجام می پذیرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وقتی رسانه ملی پول بیت المال را هدر می دهد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وظیفه اصلی تلویزیون فرهنگ‌سازی است نه سرگرم‌سازی، اولی باید هدف باشد و دومی ابزار، سرگرم‌سازی روش رسیدن به هدف است نه خود هدف.

به گزارش سینماپرس، سریال‌های تلویزیونی که با پول بیت‌المال در صداوسیمای ملی ایران ساخته می‌شوند باید اشاعه‌دهنده فرهنگ ملی باشند نه اینکه به برخی آسیب‌های جامعه دامن بزنند و آن‌ها را ترویج کنند.

از تکالیف صداو سیمای جمهوری اسلامی قطعا ترویج سبک زندگی ایرانی- اسلامی است که خواستگاری سنتی یکی از  آنها قلمداد می شود؛ سنتی که مدتهاست تقریبا در هیچ کدام از سریال های تلویزیونی ردی از آن دیده نمی شود.

درباره ازدواج سه شاخصه وجود دارد که مدیران سیما در سریال‌سازی برای ملت مسلمان ایران باید آن‌ها را در نظر بگیرند. یکی سن ازدواج است که هر قدر جلو می‌رویم سن ازدواج در جامعه بالاتر می‌رود و تلویزیون موظف است در سریال‌ها فواید ازدواج در سن پایین را برای خانواده‌ها و جوانان جا بیندازد ولی متأسفانه برعکس این عمل می‌شود. در اغلب سریال‌های تلویزیونی دختران و پسران در سنین بالا هستند و ازدواج نکرده‌اند یا در سنین بالا قصد ازدواج دارند.

نکته دیگر درباره مسئله ازدواج این است که سنت خواستگاری در سریال‌های تلویزیونی باید پررنگ شود و فواید حضور و اطلاع خانواده‌ها در امر ازدواج در آثار نمایشی ترسیم شود تا فرهنگ‌سازی از این طریق صورت بگیرد، اما باز می‌بینیم که دقیقاً برخلاف این اتفاق می‌افتد و دختران و پسران در کوچه و خیابان و محل کار با هم آشنا می‌شوند و از یکدیگر خواستگاری می‌کنند. اینکه سنت‌ها در جامعه تضعیف می‌شود یک دلیلش می‌تواند رسانه باشد. به نظر می‌رسد مدیران سیما به جنبه‌های ظریف و دقیق فرهنگ‌سازی در تلویزیون آگاهی و اشراف لازم ندارند.

به طور کلی در سریال‌های تلویزیونی خانواده‌ها از هم پاشیده، دچار بحران شده، درگیر خشونت شده و سرد به نمایش درمی‌آیند. این روابط خراب به طور قطع منجر به فرهنگ‌سازی در جامعه می‌شود. مخاطبان تلویزیون سنگ نیستند و از این همه خشونت در سریال‌های تلویزیونی تأثیر می‌گیرند. وقتی هم از این موضوع انتقاد می‌شود پاسخ می‌شنویم که این‌ها حقایق جامعه است، اما به این سؤال پاسخ داده نمی‌شود که چه کسی رسانه ملی را مکلف کرده تا نقاط ضعف جامعه را ترویج کند. آیا دین این اجازه را می‌دهد یا دستورالعمل‌های داخلی سازمان چنین چیزی را ترویج می‌کند؟

البته کافی است مروری بر عقاید و خاستگاه فکری برخی نویسندگان سریال‌های تلویزیونی که از حمایت ویژه مدیران برخوردارند بیندازیم تا متوجه شویم این غفلت‌ها از کجا آب می‌خورد.

*روزنامه جوان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ساخت سریال موسی (ع) با جدیت پیگیری می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: میرعلایی از آخرین وضعیت جسمانی جمال شورجه و پیگیری او برای ساخت پروژه تلویزیونی موسی (ع) گفت.

به گزارش سینماپرس، احمد میرعلایی تهیه‌کننده سریال تلویزیونی «موسی (ع)» درباره آخرین وضعیت جسمانی جمال شورجه، به باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: خوشبختانه حال ایشان روز به روز بهتر می‌شود. روند درمان جمال شورجه در منزل پیگیری می شود و این کارگردان با هوشیاری کامل و توانایی جسمی خوب با تیم پزشکی و فیزیوتراپ همکاری می‌کند.

این تهیه کننده اذعان کرد: خوشبختانه آنقدر وضعیتشان بهتر شده که برای پروژه موسی (ع) نظر و پیشنهاد می‌دهند و از دور کاملاً مراقب اوضاع هستند.  

گفتنی است جمال شورجه کارگردان سینما و تلویزیون چند هفته پیش به علت عارضه مغزی در بیمارستان بستری شد و پس از چند روز برای ادامه درمان به منزل منتقل شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ابراهیم آبادی به زودی مرخص می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: همسر ابراهیم آبادی درباره آخرین وضعیت جسمانی و روند درمان وی توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش سینماپرس، همسر ابراهیم آبادی بازیگر تئاتر و تلویزیون، درباره آخرین وضعیت جسمانی این هنرمند به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: ایشان مدتی است که از مشکلات ریوی و قلبی رنج می‌برند. پزشکان تشخیص دادند برای بهبود درمان مدتی در بیمارستان بستری باشند.

وی افزود: در چند روزی که همسرم در بیمارستان بستری بود، مشکلات بیمه خیلی اذیتمان کرد که با پیگیری خانه سینما این مسئله برطرف شد. علی دهکردی نیز لطف کرد و در بیمارستان حاضر شد و از همسرم عیادت کرد.

همسر این بازیگر با سابقه تئاتر همچنین عنوان کرد: پزشکان ابراز امیدواری کردند که حال ایشان مساعد است و می تواند ادامه درمان را در منزل انجام دهد. آن طور که به ما گفتند احتمالا تا یکی دو روز آینده از بیمارستان مرخص می شوند.

گفتنی است ابراهیم آبادی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون چند روز قبل به دلیل تنگی نفس و مشکلات ریوی در بخش مراقبت‌های ویژه یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شد. آخرین حضور این هنرمند پیشکسوت در عرصه تلویزیون «پادری» ساخته محمد حسین لطیفی است. او پیش‌تر در مجموعه‌هایی چون «مختارنامه»، «آپارتمان شماره ۱۳»، «پاورچین»، «معصومیت ازدست رفته» و … به ایفای نقش پرداخته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

راه‌اندازی مرکز نوآوری و شتابدهی سینمای ایران – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علیرضا تابش رییس بنیاد سینمایی فارابی از مجموعه رسانه‌ای فراکاو بازدید کرد.

به گزارش سینماپرس، علیرضا تابش رییس بنیاد سینمایی فارابی از مجموعه رسانه‌ای فراکاو بازدید و با دست اندرکاران فعال در حوزه رسانه و فضای مجازی دیدار و گفتگو کرد.

تابش ضمن بازدید از فعالیت‌های «ورزش سه»، «آنتن» و «تماشا» در جریان آخرین دستاوردهای فعالان حوزه رسانه و سرگرمی در فضای مجازی قرار گرفت.

وی با تجلیل از اقدامات صورت گرفته در این مرکز گفت: جمعی از جوانان پر شور و متخصص و بی ادعا در حوزه رسانه و تولید محتوا در این مجموعه حضور دارند که امروز موفق شدم از نزدیک فعالیت‌هایشان را دیده و با آن آشنا شوم.

رییس بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به ابعاد فعالیت‌های این مجموعه گفت: جا دارد از این بابت به جوانان فعال و خلاق و کارآمد در مجموعه فراکاو تبریک بگویم. امیدوارم مسئولان بخش‌های مختلف فرهنگی هنری و به ویژه رسانه‌ای کشور، همکاری جدی تری با بخش خصوصی و تلاش‌هایشان در این حوزه داشته باشند.

تابش با اشاره به اهمیت تحقیق و توسعه در بستر فضای مجازی افزود: ورزش و اصولاً حوزه سرگرمی، یکی از بسترهای بسیار خطیر و مهمی است که اگر مجموع رسانه‌های داخلی به درستی برایش تولید محتوا کنند، می‌توانند نیازهای نسل نوی کشور را که تنوع طلب هم هست و سرگرمی را دوست دارد و پیگیری می‌کند پاسخ دهد. این همان چیزی است که در این مجموعه دانش بنیان اتفاق افتاده است.

راه اندازی مرکز نوآوری و شتابدهی سینمای ایران

رئیس بنیاد سینمایی فارابی در جریان بازدیدش از راه اندازی مرکز نوآوری و شتابدهی سینمای ایران در زیر مجموعه بنیاد فارابی خبر داد و گفت: ما در طرح تحول بنیاد سینمایی فارابی به این جمع بندی رسیدیم که توجه به زنجیره ارزش صنعت در سینما و بنیان‌های جدی بازاریابی در محصولات سینمایی و اصولاً صنعت تصویر در کشور، بسیار حائز اهمیت است. لذا مصمم هستیم مرکز نوآوری و شتابدهی سینمای ایران را در نیمه‌های سال جاری راه اندازی خواهیم کرد.

تابش افزود: مطالعات این کار را با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام داده‌ایم و امیدوارم این مرکز مکانی برای حضور جدی و تعامل بخش خصوصی با دولت بشود که امکان رشد نوآورانه و خلاقانه صنعت سینما و صنعت تصویر ایران را فراهم کند.

رئیس بنیاد فارابی در پایان بازدید از مجموعه فراکاو، ضمن ابزار امیدواری به استفاده از پتانسیل‌های این مجموعه برای بهتر دیده شدن محصولات حوزه فرهنگ و هنر، گفت: هرچه بخش خصوصی در کشور ما در حوزه تولید محتوا، بازاریابی و بازارسازی فعال‌تر و غنی‌تر شود، شاهد رونق فرهنگی و رشد اقتصاد فرهنگ خواهیم بود. به ویژه در حوزه کسب و کارهای نو و استارتاپ ها ما می‌توانیم شاهد خروج از یک بن بست در سینمای کشور باشیم، بدین معنا که محصولاتی که در سینما تولید می‌شود، با یک فرآیند شتابدهی تولید شده و در بستر داخلی و بین المللی به دست مخاطبان برسد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کریس راک با «ارّه» به سینما می‌آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کریس راک کارگردان انیمیشن سینمایی ماداگاسکار نسخه‌ای فرعی از فیلم سینمایی «ارّه» را خواهد ساخت.

به گزارش سینماپرس به نقل از امپایر، کریس راک و کمپانی لاینزگیت در ساخت نسخه‌ای فرعی از فیلم سینمایی «ارّه» با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

داستان این مجموعه سینمایی پیرامون یک شخصیت تخیلی به نام جان کرامر  ملقب به «قاتل ارّه ای» است که قربانی‌هایی را در شرایط سختی قرار می‌دهد تا شانس خود را برای زنده ماندن امتحان کنند.

توبین بل در هشت قسمت گذشته این فیلم سینمایی نقش این شخصیت را بازی کرده است. همچنین مارک برگ و اورن کولس که تهیه کنندگی تمام قسمت‌های این فیلم را انجام داده اند، در پست خود باقی خواهند ماند.

مجموعه فیلم‌های ارّه معمولا کمتر از بیست میلیون دلار هزینه دارند و پروژه‌های کم بودجه‌ای محسوب می‌شود، اما از موفق‌ترین فیلم‌های کمپانی لاینزگیت است که تا کنون بیش از یک میلیارد دلار فروش داشته است. جو دریک رئیس کمپانی لاینزگیت اعلام کرد که فیلم جدید ارّه در تاریخ ۲۳ اکتبر ۲۰۲۰ (۲ آبان ۹۹) اکران می‌شود.

کریس راک در رابطه با این همکاری می‌گوید:من از انتشار اولین قسمت این فیلم در سال ۲۰۰۴ از طرفداران همیشگی آن بودم و حالا بسیار هیجان زده هستم که این فرصت را دارم که جزئی از این پروژه باشم.

فیلمنامه این فیلم سینمایی بر اساس ایده‌های راک و توسط پیت گلدفینگر و جاش استولبرگ نوشته شده است و نیل هفنر، جیمز وان و لی ونل نیز تهیه کنندگان اجرایی این فیلم خواهند بود. کریس راک موفق به دریافت چهار جایزه امی و همچنین سه جایزه گرمی شده است و پروژه‌های جدید او نیز شامل «مقدس»، «اسم من دالیمایت است» و چهارمین فصل سریال «فارگو» می‌شود.

اولین قسمت فیلم سینمایی «ارّه» که اولین فعالیت سینمایی جیمز وان محسوب می‌شد، تنها ۱.۲ میلیون دلار هزینه داشت، اما بیش از صد میلیون دلار فروش داشت، آخرین فیلم این مجموعه سینمایی نیز با نام «اره مویی» که محصول ۲۰۱۷ است نیز در حدود ۱۰۰ میلیون دلار در گیشه فروش کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حوزه هنری با ۷ اثر در بازار جشنواره فیلم کن حضور یافت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سازمان سینمایی حوزه هنری با ۲ فیلم بلند سینمایی، ۳ فیلم مستند، یک فیلم کوتاه و ۲ انیمیشن کوتاه و بلند در بازار فیلم جشنواره کن حضور دارد.

به گزارش سینماپرس، سازمان سینمایی حوزه هنری که یکی از مراکز تولیدکننده و توزیع‌کننده فیلم‌های بلند سینمایی، مستند، کوتاه و انیمیشن در ایران محسوب می‌شود، در طبقه Riviera شماره D۱۰ بازار بین‌المللی هفتاد و دومین جشنواره فیلم کن غرفه دارد.

آثار در حال  عرضه، عبارت‌اند از فیلم‌های سینمایی «ایده اصلی» (به کارگردانی آزیتا موگویی) و «زمانی یک زن» (اثر جلیل اکبری صحت)، مستندهای «خانه‌ای برای تو» (به کارگردانی مهدی بخشی مقدم)، «دیلگ» (اثر مشترک عباس رفیعی و صفی‌اله حسینی) و «چهلمین روز» (اثر حمید کوهپایی)، فیلم‌ «کوتاه کاپیتان ۲۲» (ساخته آرمان قلی پور دشتکی)، انیمیشن کوتاه «آخرین ماهی» (اثر مسعود صائمین) و همچنین انیمیشن بلند «لوپتو» (اثر عباس عسکری).

طی برگزاری این بازار، ملاقات و مذاکرات مختلفی با خریداران فیلم، مدیران و مسئولان مؤسسات توزیع و پخش بین‌المللی، شرکت‌ها و استودیوهای تولیدکننده آثار سینمایی و برگزارکنندگان جشنواره‌های معتبر بین‌المللی از کشورهایی مانند چین، ژاپن، کره جنوبی، فرانسه، سنگاپور، هند، انگلیس، رومانی، آلبانی، آمریکا، اسپانیا، مقدونیه اتریش، آلمان، قزاقستان و … در محل غرفه موسسه سوره سینمای مهر به‌منظور گسترش روابط فرهنگی، برگزار گردیده است.

 آلخاندرو گونسالس اینیاریتو فیلمساز مشهور مکزیکی رئیس هیئت‌داوران این دوره جشنواره را بر عهده دارد. همچنین فیلم «مرده‌ها نمی‌میرند» اثر جدید جیم جارموش که یک کمدی با داستان زامبی‌ها است، جشنواره را افتتاح کرد که این اثر در بخش رقابتی نیز حاضر خواهد بود.

بازار فیلم کن به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازارهای سینمایی اروپا و جهان، امسال در شصتمین سال برگزاری خود، به‌صورت موازی با جشنواره فیلم کن برگزارشده است.

هفتاد و دومین جشنواره فیلم کن از چهاردهم می (۲۴ اردیبهشت) در شهر کن فرانسه در حال برگزاری است و تا بیست و پنجم می (٤ خرداد) ادامه خواهد داشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برگزیدگان بخش بهترین فیلمنامه جوایز انجمن «دیدگاه پاریس» معرفی شدند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برندگان جوایز بهترین فیلمنامه انجمن «دیدگاه پاریس» با مدیریت محمد حقیقت اعلام شد.

به گزارش سینماپرس، محمد حقیقت مدیر «انجمن دیدگاه پاریس»، امروز یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه، در کن و همزمان با برگزاری جشنواره جهانی فیلم کن، اسامی برندگان اولین دوره جایزه بهترین فیلم‌نامه‌نویس کوتاه را اعلام کرد.

داوران این مسابقه فیلمنامه نویسی عبارت هستند از داریوش مهرجویی فیلمساز و نویسنده، علی عباسی فیلمساز ایرانی مقیم سوئد، کیوان کثیریان منتقد و سردبیر سایت سینما سینما،  محمد حقیقت منتقد، سینماگر و عضو کمیته انتخاب جشنواره جهانی فیلم کن (از ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۵) و مهناز شکری پور دانشجوی سینما در فرانسه و سینه فیلم.

۹۰ فیلمنامه کوتاه برای شرکت در مسابقه ارسال شد که در مرحله اول ۱۰ نفر به مرحله نامزدهای اولیه رسیدند و اکنون از بین آنها ۳ برگزیده نفرات اول تا سوم که جوایز نقدی را دریافت می‌کنند، به شرح زیر اعلام شد:

جایزه اول همراه با ۱۳۰۰ یورو به آذر طالقانی برای نوشتن فیلمنامه «بگو اکشن».

جایزه دوم مسابقه فیلمنامه نویسی به همراه هزار یورو به سیاوش مقدم برای نوشتن فیلمنامه «یک دستور پخت ساده برای کوکی شکلاتی» اهدا شد.

جایزه سوم فیلمنامه نویسی نیز به ارمغان فلاح به همراه ۷۰۰ یورو بخاطر فیلمنامه «خط عابر پیاده» تقدیم شد.

همچنین دیپلم افتخار این انجمن به نیما رحیم پور برای فیلمنامه «هیولا» اهدا شد.

مدیر انجمن اعلام کرد که در جهت حمایت از فیلمنامه نویسان جوان سینمای ایران، این مسابقه هر سال برگزار شدهاست، از سال آینده کسانی می‌توانند در این مسابقه شرکت کنند که کمتر از ۳۰ سال سن داشته باشند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ارشاد دیجیتال یا ارشاد کاغذی؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شاید بین اطرافیان‌تان کسانی را دیده باشید که سمت شبکه‌های اجتماعی نمی‌روند یا به‌شدت احتیاط می‌کنند گرفتار دنیای مجازی نشوند. ولی واقعیت این است که هرچه جلوتر می‌رویم، این تلاش سخت‌تر می‌شود و تصور دنیایی بدون فضای مجازی امکان‌پذیر نیست.

به گزارش سینماپرس، توسعه همه‌جانبه ابزارهایی که دستیابی به فضای مجازی را تسهیل کرده، باعث ظهور و بروز چهره‌هایی شده است که در این دنیا، متولد شده و رشد کرده‌اند. آدم‌های فضای مجازی، موازی با دنیای واقعی، آنچنان قدرتمند شده‌اند که دامنه حضورشان به دنیای واقعی هم بسط یافته است.

در سال‌های اخیر شاهد این بودیم که دنیای مجازی، بده بستان‌هایی هم با فعالان عرصه فرهنگ و هنر داشته است. اما با این وجود همچنان خلأ راهبردی در دستگاه‌های فرهنگی به جهت هدایت و البته حضور فعالانه اهالی فرهنگ در دنیای مجازی دیده می‌شود. موضوعی که سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هفته گذشته به آن اشاره کرد و گفت: «با توجه به تغییرات در شرایط حکمرانی در فضای مجازی ما آنچنان‌که باید در حوزه فضای مجازی و فضای دیوان‌سالاری فرهنگی متناسب با تغییرات حرکت نکرده و همچنان در فضای کلاسیک سابق طی مسیر می‌کنیم. امروز در همه وزارتخانه‌ها به‌ویژه وزارت ارشاد نیازمند وزارتخانه ۲ در فضای مجازی هستیم تا همگام با تغییرات جدید تناسب با حکمرانی پیدا کنیم.»

صالحی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در جلسه با شورای عالی فضای مجازی همچنین گفت: «تلاش می‌کنیم به سمت افقی برویم که با فاصله از فضای کلاسیک به ارتقای فضای مجازی در حوزه‌های فرهنگی دست یابیم. ۲۹ اقدام درنظر گرفته شده با اولویت از ۷۰ برنامه در ارتقای فضای مجازی برای سال ۹۸ درنظر داریم، در این زمینه با همراهی مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال پنج کارگروه تعریف شده که هرکدام دارای پیشنهادهایی در راستای تشکیل یک مرکز پیشران در این حوزه به‌جای مرکزی موازی خواهد بود.» فضای مجازی از جمله مسائلی که همواره مدیران دستگاه‌های فرهنگی به اهمیت حضور در آن اشاره کردند و البته که حضور هوشمندانه و فعالانه اهالی فرهنگ می‌تواند، فرصت‌ها را به‌نفع هنر فراهم سازد. با توجه به ضرورت نگاه جدی و فرهنگی به فضای مجازی، در ذیل مصادیقی را بررسی کردیم که در یکی، دو سال اخیر، محفل رسانه‌ها شده بود.

ماجرای فیدیبو، فیلیمو و طاقچه

در این باکس، می‌خواهیم بگوییم هستند کسانی که از بستر فضای مجازی استفاده صحیح می‌کنند تا کارشان را ارائه دهند و اتفاقا توانسته‌اند خوب هم فعالیت کنند، موقعی که برنامه‌هایی برای کتابخوانی آمد شاید هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد روزی این برنامه‌ها آنقدر پرمخاطب باشند و به منبع تبدیل شوند؛ برنامه‌هایی مثل طاقچه و فیدیبو در این مدتی که فعالیت داشته‌اند، توانسته‌اند کارهای خوبی انجام دهند و از آن طرف فیلیمو هم سعی کرده تا به‌روز باشد، حتی پابه‌پای مخاطب بیاید و فیلم‌ها و سریال‌های روز جهان را برای مخاطبانش بارگذاری کند. در باب طاقچه و این نرم‌افزارهای خوب و کاربردی، این را هم نباید فراموش کنیم که با نظارت دقیق می‌شود جلوی سوءاستفاده‌ها را گرفت.

شعرفروشی و فروش داستان و رمان

سال گذشته گزارشی را منتشر کردیم، با این محتوا که صفحه‌ای در فضای مجازی وجود دارد که با گرفتن نام فردی که دوستش دارید، برای‌تان شعر می‌گوید و پولش را پرداخت می‌کنید، حالا اینکه پولش چه مقدار باشد، بستگی به شعر شما دارد و اینکه چه نوع شعری می‌خواهید. اما خب نتیجه کار، چیز درستی از کار در نمی‌آمد و می‌ماندیم در یک شعر بی‌سروته که فقط دو اسم در آن مشخص بود. این میان کار دیگری هم انجام می‌شود؛ حتما تبلیغاتی دیده‌اید که نوشته شده، ما داستان می‌نویسیم تا شما نویسنده شوید، یا داستان از ما نویسنده شدن از شما، وقتی اینها را پیگیری می‌کنیم، می‌رسیم به کسانی که یک داستان را از جای دیگر برداشته‌اند و با قیمت زیاد می‌فروشند و به قول معروف یک مدل کاسبی فرهنگی در فضای مجازی راه انداخته‌اند. البته مدل دیگری هم داریم که جدیدا یعنی حدود یک سالی است که راه افتاده و درحال تکثیر است. حتما واژه اینفلوئنسرها به گوش‌تان خورده، کسانی که در فضای مجازی یا همان اینستاگرام، طرفداران زیادی دارند و صفحه‌شان با توجه به مطالبی که می‌گذارند، مخاطب زیادی دارد. این افراد سلبریتی، خواننده و بازیگر هم نیستند، اما با توجه به سبک زندگی‌ای که دارند و مطالبی که می‌گذارند، مخاطبانی را هم در صفحات اینستاگرام جذب کرده‌اند. حالا عده‌ای هستند که اسم‌شان را باید بگذاریم ناشرنما که به‌دنبال این افراد می‌روند و پیشنهاد می‌دهند که بیاید کتاب‌تان را منتشر کنیم و بعد با چاپ همان مطالب صفحه‌شان، مخاطبان‌شان را به صف جشن امضا و رونمایی می‌کشانند و کلی پول به جیب می‌زنند.

خواننده‌های اینستاگرامی

شاید اگر به دهه ۷۰ برگردیم، بتوانیم اسم چند خواننده را بیاوریم که برای خودشان بروبیایی داشتند و همه آنها را می‌شناختند و صدای‌شان خوب بود و ترانه برایشان مهم بود. اگر می‌خواستند، آهنگی را بخوانند، سعی‌شان بر ترانه درست بود و شعر برایشان اهمیت داشت، حالا که چندین سال از آن روزها گذشته و ما با فضایی روبه‌رو هستیم که همه خواننده هستند و زیرزمینی و روزمینی ندارند، همه می‌خوانند و نکته اینجاست که همه‌چیز می‌خوانند و برایشان فرقی ندارد شعر برای چه‌کسی است و فقط مهم این است که آن فضای مجازی که برایشان اولویت است و کسانی که درگیرشان شده‌اند، لایک‌شان کنند. حالا این را داشته باشید تا برسیم به تهیه‌کنندگان موسیقی که این روزها از همین فضا برای خودشان کاسبی درست کرده‌اند، نمونه‌های زیادی هم داریم مانند همه «بند» هایی که از این فضا بیرون آمدند و ابتدا مجوز نداشتند و بعد که استقبال مردمی از کارهای‌شان زیاد شد، به‌سراغ مجوز رفتند و بعد هم تهیه‌کننده‌ای را پیدا و کنسرت برگزار کردند که اگر شروع کار تا همین برگزاری کنسرت‌شان را نگاه کنیم، شاید به یک سال فعالیت هم نرسد که همه اینها جای تامل دارد. مطمئنا برنامه‌ریزی برای قانونمندکردن این موضوع، می‌تواند به کسانی که سال‌هاست در این عرصه فعالیت می‌کنند، کمک شود و بتوانیم سازوکار درستی برایش تعیین کنیم.

لزوم ایجاد یک پویش فرهنگی

همین چند وقت پیش بود که یک توئیت از مهناز افشار، باعث اتفاقات زیادی شد و جنجال‌های فراوانی پدید آورد و کار به کشته‌شدن یک نفر هم کشیده شد. خیلی‌ها گفتند باید فضای مجازی را فیلتر کرده و نباید استفاده کنیم و این شکل اتفاق‌ها فقط و فقط با فیلترکردن فضای مجازی از بین می‌رود و بعضی‌ها هم بودند که نگاه‌شان جور دیگری بود و غیر از فیلترکردن می‌گفتند باید سلبریتی‌ها را مدیریت کرد هرچیزی که می‌خواهند، ننویسند و در هر حوزه‌ای نظر ندهند، این جریان مطمئنا نظرشان قابل قبول‌تر بود. اینکه با این توجیه بگوییم فضای مجازی است و من هر چه بخواهم، می‌توانم بگویم، چون آزادی دارم! درست نیست. البته داشتن آزادی و حریم شخصی درست است اما زمانی است شخصی در صفحه‌اش به تعداد انگشتان دست بازدیدکننده دارد و گفتن او از هر چیزی شاید خیلی تاثیرگذار نباشد (که البته این مساله هم نمی‌تواند صددرصد این اجازه را به شخص بدهد که هر چیزی بگوید). حضور یک هنرمند در فضای مجازی که بخش مهمی از شهرت و طرفدارانش از دنیای واقعی و فضای هنر گرفته شده است، قطعا باید قاعده‌مند باشد. واضح است اگر هنرمندی بخواهد برای هر چیزی نظر بدهد و در حوزه‌ای که تخصصی ندارد هم نظر بدهد، اوضاع را پیچیده می‌کند؛ حتی این احتمال را بدهد که یک نفر ممکن است این نظر غیرتخصصی را قبول کند و واکنش نشان دهد، کافی است؛ برای اینکه نباید درمورد هر چیزی نظر بدهد. حالا از یک طرف دیگر ماجرا را نگاه کنیم، زلزله کرمانشاه و اتفاق‌هایی که بعد از آن افتاد کاملا نشان می‌دهد نباید هر کاری با عنوان اینکه سلبریتی هستیم، انجام دهیم و از طرف دیگر مردم هم با تبلیغاتی که انجام می‌شود به سمت این افراد گرایش پیدا می‌کنند، در همین ماجرای زلزله همه شماره حساب گذاشتند، از بازیگر و خواننده تا فلان شخصیت سیاسی، اما درنهایت کار به جایی رسید که مشخص نشد این پول‌ها به کجا رفته و چه‌کسی از آن استفاده کرده است، آن همه پول جمع شد و آخرش هم به‌دست مردم نرسید. همه اینها نشان می‌دهد در مساله سلبریتی‌ها و اظهارنظرهای‌شان به پویشی احتیاج داریم که یا مردم را آگاه کند یا اینکه همه کارها زیر نظر این پویش انجام شود. اینکه سازوکار این پویش چطور باشد باید در این باره فکر کرد، اما مطمئنا می‌شود چنین کاری انجام داد بدون اینکه نظر غیرتخصصی‌ای که فلان بازیگر یا فلان خواننده می‌دهد، باعث جنجال یا اتفاق بد شود.

برنامه‌های روی کاغذ

برای اینکه بدانیم در وزارت ارشاد و معاونت فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال چه کارگروهی شکل گرفته است و آن ۲۹ اقدامی که وزیر ارشاد گفته‌اند در این پنج کارگروه توسط این معاونت، چگونه اجرایی می‌شوند را پیگیری کردیم و به‌سراغ این معاونت رفتیم و بعد از پیگیری‌های فراوان به این نتیجه رسیدیم که آنها از حرفی که وزیر زده است کاملا بی‌خبرند. بالاخره برنامه‌ای را برای‌مان ارسال کردند، برنامه‌ای که نشان‌دهنده فعالیت این معاونت در سال ۹۸ است و با مطالبی که وزیر ارشاد گفته، کمی تفاوت دارد.

پنج کارگروه در این معاونت در سال ۹۸ تعریف شده است: ۱- کارگروه متناسب‌سازی تشکیلات و نظام مدیریت وزارتخانه با تحولات فضای مجازی ۲- کارگروه توسعه سامانه‌های فرهنگی ۳- کارگروه ارتقای محتوایی فرهنگ و هنر در فضای مجازی ۴- کارگروه کسب‌وکارهای فرهنگی در فضای مجازی ۵- کارگروه اطلاع‌رسانی و تبلیغات در فضای مجازی بعد از معرفی پنج کارگروه، اولویت‌بندی اقدامات این کارگروه‌ها آمده است که در توضیح این اولویت‌بندی آمده است: «از جمله اصول قابل‌توجه در اجرای یک برنامه، رعایت ملاحظات و محدودیت‌ها اعم از زمان، هزینه و نیروی انسانی است. از سوی دیگر الزام است تمرکز توان نیروی انسانی و بودجه بر اقدامات اولویت‌دار قرار گیرد.

بر این اساس، ۲۶ اقدام مشخص شده در این گزارش، به‌عنوان اقدامات اولویت‌دار از میان بیش از ۷۰ اقدام برنامه تحول به‌منظور آغاز عملیات در سال ۱۳۹۸ انتخاب شده است.» کارگروه اول: همه‌چیز به خود وزارتخانه برمی‌گردد و برنامه‌هایی برای ارتقای کارهای‌شان در فضای مجازی تدوین شده است. درمورد کارگروه اول شاید فقط یک موضوع حائز اهمیت باشد و آن هم تخصیص اعتبارات ویژه به فعالیت‌های فضای مجازی در وزارتخانه به‌گونه‌ای است که برای فعالیت‌های سنتی و مجازی اعتبار یکسانی تخصیص داده شود. به‌عبارتی وقتی رویداد فرهنگی مثل نمایشگاه کتاب برگزار می‌شود، اعتبارات بخش رسانه‌های دیجیتال کمتر از بخش‌های سنتی نمایشگاه کتاب نباشد. اما کارگروه بعدی که در این برنامه مهم تلقی می‌شود، کارگروه ارتقای محتوایی فرهنگ و هنر در فضای مجازی است.

اما اقداماتی که در این کارگروه به آن توجه شده شامل این موارد است: «طراحی و برگزاری دوره‌های آموزشی عمومی و تخصصی با عنوان حکمرانی فرهنگ در فضای مجازی، تشکیل، تقویت و حمایت از انجمن‌ها و تشکل‌های تولیدکنندگان محتوا و خدمات در فضای مجازی در موضوعات مختلف، حمایت از ایجاد و تقویت شبکه‌های ارتباطی موضوع‌محور متناسب با نیازهای جامعه و نظام با استفاده از فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی، ایجاد و حمایت از پویش‌های فرهنگی متناسب با نیازهای جامعه و نظام معاونت‌های تخصصی در حوزه ماموریتی، راه‌اندازی جشنواره بین‌المللی محصولات فرهنگی رسانه‌های دیجیتال در سطح دنیای اسلام که این مساله حوزه عملیاتی‌اش به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برمی‌گردد، شناسایی، ایجاد، توسعه پنج موسسه و شرکت همکار برای ترویج و نشر محصولات فرهنگی ایران اسلامی در ایران فرامرزی که این هم مسئولیت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است، حمایت از طراحی و ترویج بسته‌های آموزشی اعتلای زندگی خانوادگی با استفاده از فضای مجازی، ساماندهی و حمایت از موسسات و شرکت‌های ارائه خدمات و محتوای مناسب برای خانواده و توسعه همکاری با سازمان‌ها و موسسات بین‌المللی، شناسایی مستمر پدیده‌ها و جریان‌های فرهنگی فضای مجازی منجر به آسیب‌های اجتماعی و طراحی اقدام فرهنگی مناسب.»

بخش آخری که درمورد اقدامات این کارگروه لحاظ شده است به مساله رصد آسیب‌های فضای مجازی باز می‌گردد. از بین همه این ماموریت‌هایی که در این کارگروه تعریف شده است، شاید تنها مورد آخر است که می‌تواند به شناخت ظرفیت‌ها و تهدیدهای فضای مجازی کمک کند وگرنه در بقیه موارد، بارها شاهد بودیم روی کاغذ مسئولیتی به سازمانی داده می‌شود و درنهایت هیچ اتفاقی نمی‌افتد! شابد بتوان گفت تنها برنامه‌ای که در این کارگروه‌ها مهم است همان کارگروه ارتقای محتوایی فرهنگ و هنر در فضای مجازی است، اما با توجه به برنامه‌هایی که برای آن درنظر گرفته شده، می‌توان گفت وزارت ارشاد نه‌تنها برنامه‌ای ندارد، بلکه فضای مجازی را اصلا جدی نگرفته است؛ باز هم می‌رسیم به حرف‌های سیدعباس صالحی، وزیر ارشاد که گفته بود ما می‌خواهیم ساختمان شماره ۲ وزارتخانه را در فضای مجازی داشته باشیم، اما با این برنامه‌ها نه‌تنها نمی‌شود یک ساختمان برپا کرد، بلکه پی آن هم ریخته نمی‌شود.

*فرهیختگان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

با بیماری فرج‌الله سلحشور، پروژه «حضرت خدیجه (س)» متوقف شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمد خزاعی، تهیه‌کننده فیلم سینمایی «حضرت خدیجه (س)» گفت: فیلمنامه این اثر توسط داوود میرباقری نوشته شده و بازنویسی نهایی آن تا ۲ ماه دیگر انجام می‌شود. در حال مذاکره با سرمایه‌گذار برای این پروژه سینمایی ۱۴۰ دقیقه‌ای هستیم.

به گزارش سینماپرس، دبیر همایش «صدف کوثر» ـ ویژه بزرگداشت مقام حضرت خدیجه (س) ـ  هفته گذشته و در سالروز رحلت این بزرگ بانوی اسلام عنوان کرده است: زندگانی حضرت خدیجه (س) می‌تواند یک سریال یا اثر سینمایی بسیاری خوب و فاخری باشد. بنده این پیشنهاد را به رهبر معظم انقلاب هم دادم و ظرفیت بالای آن را بیان کردم که ایشان نیز این موضوع را تأیید کردند. حتی به سایر مراجع دیگر نیز این موضوع اعلام شد، اما تاکنون افراد توانایی که این کار را بر عهده بگیرند، پیدا نشده است.

محمد خزاعی، دبیر جشنواره فیلم مقاومت که تهیه‌کنندگی آثاری همچون «به وقت شام» و «امپراتور جهنم» را بر عهده داشته است، در واکنش به این موضوع به فارس گرفت: حدود سه سال قبل برای ساخت فیلم سینمایی «حضرت خدیجه (س)» اقدام کردیم و در نخستین گام، برای انجام کارهای تحقیقاتی با زنده‌یاد فرج‌الله سلحشور قرارداد بستیم، اما چون ایشان دچار بیماری شدند، پروژه متوقف شد.

وی افزود: پس از آن، تیم تحقیقات به سرپرستی آقای مجید رضابالا، کار پژوهش را آغاز کردند و طی ۲ سال تمام منابع داخلی و خارجی با موضوع حضرت خدیجه را جمع‌آوری و مطالعه کردند و خروجی کار را برای نگارش فیلمنامه در اختیار آقای داوود میرباقری قرار دادند.

این تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار سینمای ایران ادامه داد: آقای میرباقری سال گذشته یک سیناپس از فیلم سینمایی حضرت خدیجه در اختیار ما گذاشتند؛ سپس فیلمنامه اولیه نوشته شد. الان هم بازنویسی نهایی فیلمنامه در دست کار است. با توجه به همزمانی بازنویسی کار با پیش‌تولید سریال سلمان فارسی به کارگردانی آقای میرباقری، کمی بازنویسی با کندی پیش می‌رود، اما فکر می‌کنم حداکثر تا ۲ ماه دیگر به پایان می‌رسد.  

به گفته خزاعی، این فیلم، داستان زندگی حضرت خدیجه را از قبل ازدواج تا وفات ایشان شامل می‌شود و به مقاطع حساسی می‌پردازد که نقش ایشان در آن مشهود بوده است؛ مانند بعثت پیامبر (ص)،  شعب ابی‌طالب و تولد حضرت زهرا (س).

وی تصریح کرد: کارگردانی فیلم با آقای میرباقری نیست؛ چون ایشان درگیر پیش‌تولید سریال موسی(ع) هستند. با دو تن از کارگردان‌های کشورمان برای کارگردانی کار مذاکرات اولیه انجام شده است که پس از جذب سرمایه، بتوانیم جدی‌تر کارگردان کار را انتخاب کنیم و وارد پیش‌تولید شویم. با توجه به فیلمنامه اولیه، پیش‌بینی ما برای زمان این فیلم ۱۴۰ دقیقه است.

خزاعی درباره سرمایه‌گذاران این فیلم فاخر سینمایی گفت: در حال مذاکره با سرمایه‌گذارانی هستیم و برخی نهادها اعلام آمادگی کرده‌اند که همکاری با آن‌ها در دست بررسی است. با دفتر برخی مراجع هم به صورت حضوری رایزنی و ابعاد کار را تشریح کرده‌ایم. مذاکراتی با دو سرمایه‌گذار در خارج از کشور هم انجام شده بود که هنوز به نتیجه قطعی نرسیده، اما مقدمات آن در حال فراهم شدن است. امیدواریم کسانی که تمایل دارند به ترویج و تبیین شخصیت حضرت خدیجه (س) کمک کنند، بتوانند برای سرمایه‌گذاری این فیلم در کنار ما قرار گریرند.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی حضرت خدیجه (س) درباره زمان پیش‌تولید فیلم گفت: اگر جذب سرمایه‌گذار ـ اعم از داخلی یا خارجی ـ و سرمایه به صورت کامل مشخص شود، قطعا اواخر امسال یا اوایل سال بعد، پیش‌تولید پروژه را کلید می‌زنیم. برخی فضاهای فیلم در شهرک سینمایی نور ساخته شده است، برخی لوکیشن‌ها هم قطعاً باید ساخته شود؛ مانند منزل حضرت خدیجه. بنابراین نیاز به دکورهای بسیاری هست و طبیعتاً فرآیند پیش‌تولید کمی طولانی خواهد بود.

خزاعی درباره بازیگران فیلم هم گفت: این فیلم معطوف به مرزهای داخل ایران نیست و جهان اسلام ـ اعم از اهل تسنن و تشیع ـ نسبت به آن دغدغه دارند. بنابراین می‌توانیم از ظرفیت‌های کشورهای دیگر مخصوصا در حوزه بازیگری مطرح است.  

این تهیه‌کننده سینمای ایران درباره ضرورت ساخت فیلم سینمایی درباره نخستین همسر پیامبر (ص) گفت: حضرت خدیجه (س) در زمان بحران اقتصادی و سختی‌های شعب ابی‌طالب، تمام دارایی خود را برای اسلام هزینه کردند، اما در آثار تلویزیونی و سینمایی نه فقط در ایران که در سایر کشورهای اسلامی، کمتر به آن پرداخته شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: فیلم سینمایی حضرت خدیجه (س)، نخستین اثر تصویری و سینمایی پیرامون بانوی جهان اسلام ام‌المؤمنین حضرت خدیجه (س) ‌که یکی از ۴ زن کامل دنیا و اولین  و بهترین همسر رسول خدا و مادر حضرت زهرا (س) است که در سینما ساخته می‌شود. این فیلم نگاهی به زندگی حضرت خدیجه پیش از ازدواج با حضرت محمد(ص) دارد و سیر تحول و نقش این بانوی بزرگ در شکل‌گیری و گسترش دین مبین اسلام را نمایش می‌دهد.

رهبر معظم انقلاب در دی‌ماه ۱۳۹۵ در دیدار دست‌اندرکاران همایش ملی «صدف کوثر» فرمودند: جناب خدیجه (س) غریب است. حالا شما می‌گویید مادر یازده امام، [امّا] در واقع مادر دوازده امام؛ چون ایشان مادر امیرالمؤمنین هم هست. ایشان امیرالمؤمنین را در آغوش خودش، در دامان خودش، در زندگی خودش پرورش داده تا چند سالگی.

مشاهده خبر از سایت منبع