X

مدیر فنی

دفتر سینمایی

سریال‌های نوروز ۹۸ مشخص شدند + تصاویر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «نون.خ»، «بر سر دوراهی»، «مرّ قانون» و نسخه سینمایی «پایتخت» کنداکتور نمایشی شبکه‌های تلویزیونی در ایام نوروز ۹۸ هستند.

به گزارش سینماپرس، هرساله تلویزیون برای ایام نوروز که یکی از پربیننده‌ترین باکس‌های پخش صداوسیما است، تولیدات متنوع و جذابی را فراهم می‌کند. تولیدکنندگان برنامه‌ها برای این ایام نهایت سعی و تلاش خود را می‌کنند تا بهترین محتوا را عرضه کنند. امسال نیز به روال سال‌های گذشته تلویزیون برای نوروز برنامه‌های ویژه‌ای تدارک دیده است. یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های تلویزیون پخش سریال‌های منتوع است که می‌تواند برای ساعاتی خانواده‌ها را دور هم جمع کند. در ادامه به معرفی سریال های نوروز ۹۸ می‌پردازیم:

نمایی از سریال «نون.خ»

شبکه یک سیما/ نون.خ مخاطب را شگفت‌زده می‌کند

«نون. خ» مجموعه تلویزیونی شبکه یک سیما در نوروز ۹۸ است که بعد از مدت‌ها دوری، سعید آقاخانی آن را کارگردانی می‌کند. به گفته مهدی فرجی، سعید آقاخانی، حمیدرضا آذرنگ، علی صادقی، هومن حاجی عبداللهی، فریده سپاه منصور، نعیمه نظام دوست، سیاوش مفیدی و سیروس میمنت در این مجموعه تلویزیونی ایفای نقش می‌کنند. فیلمنامه این سریال به قلم امیر وفایی به نگارش درآمده است.

سریال تلویزیونی «ن. خ» در ژانر طنز با بازی سعید آقاخانی، حمیدرضا آذرنگ، علی صادقی، هومن حاجی عبداللهی، فریده سپاه منصور، نعیمه نظام دوست، سیاوش مفیدی و سیروس میمنت در ایام نوروز ساعت ۲۲:۱۵ از شبکه یک پخش می‌شود.

نمایی از سریال «نون.خ»

مهدی فرجی تهیه‌کننده «نون.خ» گفت: در تهران تصویربرداری این سریال تلویزیونی ادامه دارد و در ایام نوروز روی آنتن شبکه یک سیما خواهد رفت. بازیگری اضافه نمی‌شود و کار متفاوتی خواهد بود. شبیه به کارهای قبلی سعید آقاخانی نیست و مخاطب قطعاً شگفت‌زده خواهد شد.

سینمایی «پایتخت» ساعت ۱۶ شبکه یک

چند روزی است که الهام غفوری تهیه‌کننده سریال «پایتخت» خبر ساخت نسخه سینمایی این مجموعه تلویزیونی را داده که بسیاری را خوشحال کرده است. او  گفت: حضور امسال ما ۱۰۰ تا ۱۲۰ دقیقه و در قالب یک اثر سینمایی در تلویزیون خواهد بود. این کار با حضور همه عناصر پایتخت که روزهای آتی کلید می‌خورد به آنتن شبکه یک سیما می‌رسد.

غفوری در خصوص جزئیات بیشتر این تک‌قسمت،‌ گفت: فیلمنامه این اثر براساس طرحی از محسن تنابنده توسط خشایار الوند نوشته شده و قرار است طی چند روز آینده جلوی دوربین برود. این اثر سینمایی در شب سال نو مصادف با میلاد حضرت علی(ع) و روز پدر روی آنتن خواهد رفت.

قرار است این فیلم سینمایی با توجه به گفته‌های غفوری تهیه‌کننده «پایتخت» شب عید از شبکه یک سیما پخش شود؛ باکس سینمایی این شبکه ساعت ۱۶ خواهد بود.

شبکه دو سیما/«ساده‌دلانی» در کار نیست؛ نامش «بر سر دوراهی» روی آنتن می‌رود

پس از همکاری حامد عنقا با بهرنگ توفیقی در سریال «پدر»، این دو نوروز ۹۸ با مجموعه «بر سر دوراهی» مهمان خانه‌های مردم می‌شوند. این سریال همانند سریال‌های سال‌های گذشته ساعت ۲۱:۳۰ از شبکه دو پخش خواهد شد. البته به اشتباه در رسانه‌ها اعلام کردند «ساده‌دلان» مجموعه نوروزی است که روی آنتن شبکه دو سیما می‌رود. حامد عنقا تهیه‌کننده این سریال  گفت: این سریال نوروزی نامش «بر سر دوراهی» است و «ساده‌دلانی» در کار نیست. «بر سر دو راهی» مردم را غصه‌دار نمی‌کند و یک ملودرام عاشقانه با نشاط است.

ساعت‌های پخش سینمایی شبکه دو سیما هم ساعت ۱۷:۳۰ خواهد بود.

شبکه سه سیما/ماجرای یک مدیر ارشد وزارتی در «مرّ قانون»

سریال «مرّ قانون» به کارگردانی مشترک محمدحسین لطیفی و علیرضا نجف‌زاده برای نوروز ۹۸ از شبکه سه سیما پخش شود. این مجموعه قرار است در ایام نوروز ۹۸ ساعت ۲۰:۴۵ روی آنتن برود. این مجموعه تلویزیونی در ۱۵ قسمت توسط مهران مهام تهیه می‌شود که امیرعباس پیام و مهدی روشن روان فیلمنامه آن را نگارش کرده‌اند. مرجانه گلچین، هدایت هاشمی، مهران غفوریان، یوسف تیموری، ناهید مسلمی، شیدا خلیق، مهشید ناصری، دلسا ملکی، مهران رجبی، کریم قربانی و … در این سریال بازی می‌کنند.

نمایی از سریال «مرّ قانون»

مهران مهام گفت: شادی حلقه‌ مفقوده میان مردم است و من امیدوارم با توجه به فضای طنازانه‌ای که این سریال دارد نتیجه‌اش برای مردم جذاب باشد. هدفمان در نوروز این بوده که مردم شاد باشند و بخندند. شخصیت محوری این سریال شخصیتی به نام کمال شهری است که مدیر ارشد یک وزارتخانه است و قصه هم از موضوعات روز جامعه است.

زمان پخش فیلم‌های سینمایی این شبکه هم ساعت ۱۹ خواهد بود.

شبکه پنج سریال نوروزی ندارد

در این میان شبکه پنج سریال نوروزی ندارد و احتمالا فیلم‌های سینمایی روی آنتن ببرد و یا از سریال‌های تأمینی و بازپخش استفاده کند. البته در کنار سریال‌هایی که برای پخش آماده می‌شوند، برنامه‌های مختلفی نیز در دست تولید است و همچین شبکه‌های تماشا و آی‌فیلم هم مثل همیشه بازپخش سریال‌های پرمخاطب سال‌های گذشته را در کنداکتور خود دارند.

زمان پخش فیلم‌های سینمایی شبکه پنج سیما هم ساعت ۲۳ است.

*تسنیم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برپایی نمایشگاه عکس ایران در شهر استانبول – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نمایشگاه عکس ایران ۲۰۱۹_۱۹۷۹ به عنوان دومین نمایشگاه خانه عکاسان ایران د رخارج از کشور در شهر استانبول آغاز به کار کرد.

به گزارش سینماپرس، خانه عکاسان ایران نمایشگاه عکس ایران ۲۰۱۹_۱۹۷۹ از مجموعه نمایشگاه های بین المللی به مناسبت چهل سالگی انقلاب را در ترکیه و در شهر استانبول برگزار می کند.

این دومین نمایشگاهی است که توسط خانه عکاسان ایران در خارج از کشور برگزار می شود. پیش از این نیز نمایشگاه دیگری در شهر مسکو در روسیه برگزار شد.

افتتاحیه نمایشگاه استانبول امروز بیستم فوریه ۲۰۱۹ بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ساخت مستند زندگی کورنل توسط کمپانی برد پیت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مستندی پیرامون کریس کورنل، از جمله چهره های فقید موسیقی راک، به تهیه کنندگی کمپانی تهیه فیلم برد پیت و پیتر راگ ساخته می شود.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، یک فیلم مستند جدید حول محور زندگی کریس کورنل، مرد اول گروه‌های موسیقی راک ساوندگاردن و آدیواسلیو در حال حاضر در دست ساخت است.

این فیلم توسط ویکی بیوه کورنل و همچنین شرکت تهیه «فیلم ۴۵» که متعلق به برد پیت و پیتر برگ بوده و تمرکز اصلی‌اش روی محتوای آثار غیرداستانی و برنددار است، ساخته می‌شود. برگ که تا به حال فیلم‌های «تنها بازمانده» و «دیپ‌واتر هورایزون» (اگر سنگ از آسمان ببارد) را هم ساخته، روی صندلی کارگردانی خواهد نشست.

کورنل از سال ۱۹۸۴ که گروه ساوندگاردن به وجود آمد تا زمانی که تا سال ۱۹۹۷ منحل شد، خواننده و ترانه‌سرای آن بود. در ادامه او با اعضای گروه Rage Against the Machine گروه آدیواسلیو را تشکیل داد. گروه ساوندگاردن در سال ۲۰۱۱ دوباره متحد شد. این گروه در حین اجرای تور بود که روز هجدهم ماه مه سال ۲۰۱۷ کورنل بعد از یکی از اجراهای آن‌ها در دیتروت جان خود را از دست داد. مرگ او خودکشی تشخیص داده شد.

در ماه ژانویه، ویکی کورنل و تعدادی از دیگر موزیسین‌های عرصه موسیقی گرانج از جمله استون گاسارد و جف آمنت از گروه پرل جم، کنسرتی به نام «من بزرگراه هستم: یادبودی برای کریس کورنل»‌ به احترام او در لس‌آنجلس برگزار کردند. از جمله افرادی که در آن کنسرت اجرا داشتند می‌توان به مایلی سایرس، فو فایترز، متالیکا، برندی کارلایل و کریس استیپلتون اشاره کرد. برد پیت هم آنجا حضور داشت.

کورنل طی مسیر حرفه‌ای کاری خود ۱۶ نامزدی دریافت جایزه گرمی را از آن خود کرد و سه بار برنده آن شد. نخستین باری که او گرمی برد به خاطر بهترین اجرای موسیقی متال برای آهنگ «Spoonman» و دومین بار برای بهترین اجرای موسیقی هارد راک برای «Black Hole Sun» بود که هر ۲ مربوط به گروه ساوندگاردن می‌شد. آخرین گرمی هم هفته گذشته به خاطر بهترین اجرای موسیقی راک به آهنگ «When Bad Does Good» او تعلق گرفت.

آخرین فیلم برگ «مایل ۲۲» با نقش‌آفرینی مارک والبرگ بود. پروژه بعدی او «سرزمین عجایب» است که در عین حال پنجمین همکاری او با والبرگ خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم/ تیزر جدید فیلم سینمایی «ضربه فنی» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تیزر جدید فیلم سینمایی «ضربه فنی» به کارگردانی غلامرضا رمضانی منتشر شد.

به گزارش سینماپرس، تیزر جدید فیلم «ضربه فنی» به کارگردانی غلامرضا رمضانی که در جشنواره کودک و نوجوان به عنوان بهترین فیلم از نگاه تماشاگران انتخاب شده است، منتشر شد.

تیزر جدید این فیلم سینمایی را مرتضی موحدی ساخته است.

در «ضربه فنی» نسیم ادبی، افشین هاشمی، نازنین احمدی، سیروس همتی، مجید نوروزی، درسا بختیاری و ملیحه کیا نقش‌آفرینی می‌کنند.

«ضربه فنی» درباره ۳ نوجوان است که هرکدام از راهی به دنبال قهرمانی در یک جام معتبر هستند اما همیشه قهرمان اونی نیست که برنده میشه!

این فیلم محصول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی تولید و توسط موسسه سیمای مهر پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نقش سازمان مجاهدین در شکل گیری دوره‌ای تیره و تار برای تئاتر / جریانی که قصد ریاست بر سینمای ایران را داشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اولین نشست پژوهشی تاریخ شفاهی تئاتر ایران که اختصاص به بررسی تئاتر در دهه ۶۰ داشت با سخنرانی هوشنگ توکلی، علی منتظری و مجید جعفری در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر همراه بود.

به گزارش سینماپرس، اولین نشست از سلسله نشست های پژوهشی تاریخ شفاهی تئاتر ایران که اختصاص به بررسی تئاتر ایران در دهه ۶۰ اختصاص داشت، روز سه شنبه ۳۰ بهمن با حضور هوشنگ توکلی، علی منتظری و مجید جعفری در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

در ابتدای این نشست که برگزاری آن بر عهده امین عظیمی بود، هوشنگ توکلی با بیان اینکه اتفاق خوبی است که بعد از ۴۰ سال مروری تند و سریع ولی واقع بینانه به تئاتر ایران داریم، اظهار کرد: نسل جوان باید بدانند که تئاتر و خانواده تئاتر چه حوادثی را پشت سر گذاشتند و چه خون دل هایی در این راه خورده شده است.

وی یادآور شد: بعد از سال ۱۳۶۲ دوره تیره و تاری در تئاتر ایران وجود داشت که باعث شد برخی هنرمندان مهاجرت کردند، برخی منزوی شدند و برخی نیز از دنیا رفتند تا دوره ای که آقای علی منتظری به تئاتر وارد شد و با خود امید آورد. البته نیروی زیادی را باید برای ترمیم ویرانه ای که قبل از حضورش ایجاد شده بود، صرف می کرد.

توکلی در ادامه سخنان خود بیان کرد: زمانی که یک یا ۲ سال از انقلاب گذشه بود وضعیت هنرمندان بسیار بد بود و تمام بزرگان اندیشه و هنر در خطر پاکسازی بودند. آقای کلهر در آن زمان صحبت محرمانه با بزرگان آن موقع به ویژه با آقای جمشید مشایخی داشت که رئیس موقت اداره تئاتر بود و می گوید که آینده خوبی را برای بزرگان نمی بینند. مرحم بازرگان مصوبه ای داد که با سابقه های تئاتر با ۱۰ سال اضافه بازنشستنه شوند و با کمک آقای مشایخی لیستی تهیه می شود و هنرمندانی که در ساز و کار تولید تئاتر بودند بازنشسته شدند. ۲ ماه بعد آقای مشایخی با من تماس گرفت و گفت که دیگر نمی خواهد در اداره تئاتر باشد زیرا کار تمام شده بود.

وی افزود: وقتی انقلاب شد کارشناسان تئاتری رد شهرستان ها هم در امام نبودند و وقتی ۷۵ نفر از پیشکسوتان تئاتر بازنشسته شدند این کارشناسان حکم گرفتند و اداره تئاتر از بدنه ای تشکیل شد که تجربه نداشتند و گروهی از تفکرات حزب توده که استعفا نداده بودند در آن باقی ماندد و اداره تئاتر نماینده فعال حزب توده در آن زمان شد.

در این بخش از نشست علی منتظری رئیس اسبق هنرهای نمایشی اظهار کرد: من به بخشی از اتفاقاتی که برای هنرهای نمایشی و تئاتر از ۵۷ تا ۶۶ رخ داده احاطه و اشراف ندارم ولی کمابیش در جریان بودم و در بخشی از ماجرا هم ورود داشتم. 

وی درباره سابقه خود در عرصه تئاتر توضیح داد: من عضو گروهی تئاتری در شهر قم بودم و دوران دبیرستان و دانشگاه در زمینه تئاتر کار می کردم. بعد از پیروزی انقلاب دانشجویان دانشگاه در مقابله با وضعیت دانشگاه ها نهضتی را طراحی کردند که رئیس جمهور وقت معتقد بود این نهضت برای سرنگونی رئیس جمهور بود. من هم جزوی از آن جریان با عنوان «انقلاب فرهنگی» بودم که اصلا هدف شان سرنگونی رئیس جمهور نبود. بعدها از دل این جنبش، نهاد جهاد دانشگاهی شکل گرفت.

منتظری ادامه داد: من به عنوان عضوی ساده در واحد تبلیغات جهاد دانشگاهی کار خود را شروع کردم و مجله ای داشتیم که مسئولیت بخش هنری آن بر عهده من بود و در همان مجله مراحل ترقی در جهاد دانشگاهی را طرح کردم. سال ۱۳۶۱ دانشگاه باز شدند و در سال ۱۳۶۴ اولین جشنواره دانشجویان را با عنوان «جشنواره دانشجویان سراسر کشور» را طراحی کردم. در طراحی این جشنواره دوستانی چون سیدمهدی شجاعی، بهرام ابراهیمی، مجید جعفری، حسین مختاری، حسین نصرآبادی و سمیع آذر حضور داشتند. این جشنواره فوق العاده سر و صدا کرد و برای اولین بار پس از انقلاب ۱۱ کتاب تئاتر را منتشر کردیم که کار بزرگی بود زیرا کتابفروشی ها تعطیل بودند و به دلیل جنگ وضعیت کاغذ و نشر مناسب نبود.
در این بخش از سخنان هوشنگ توکلی یادآور شد: تیره ترین دوران تئاتر در دوران دهه ۶۰ بود و جشنواره تئاتر دانشجویی سراسر کشور باعث شد تا چراغی را که تیم سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با مدیریت وزیر فرهنگ و ارشاد وقت روشن کرده بودند، بشکند و نور امیدی وارد شود. بعد با آمدن آقای منتظری فضا داشت تغییر می کرد. در آن دوران اگر آن جشنواره و جوان هایی که فعالیت می کردند نبودند امسال مشکلات بیشتری در تئاتر داشتیم.

سپس منتظری درباره فضای موجود در دوران دهه ۶۰ توضیح داد: در آن زمان دوران جنگ های قبیله ای در مرزهای ایران بود و عملیات تروریستی در داخل اتفاق می افتاد و همین امر باعث شده بود تا فضای بسته امنیتی ایجاد شود. در این فضا دانشگاه ها باز شدند ولی فعالیت فرهنگی نداشتند و فقط انجمن تبلیغات اسلامی دانشجویان و جهاد دانشگاهی بودند که فعالیت فرهنگی انجام می دادند. ما در جهاد دانشگاهی چند دوره جشنواره تئاتر دانشگاهی را برگزار کردیم که بعدها مدعی برای آن زیاد شد و وزارت علوم آن را به دست گرفت.

وی اظهار کرد: در سال ۱۳۶۱ آقای طاها عبدخدایی رئیس وقت مرکز هنرهای نمایشی از من به عنوان نماینده جهاد دعوت کرد که جشنواره ای به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی برگزار کنیم و اعلام کرد که از نهادهای مختلف نماینده ای برای این امر حضور دارد که ستاد برگزاری جشنواره تئاتر فجر را تشکیل می دهند. من در اولین دوره جشنواره تئاتر فجر مسئول روابط عمومی جشنواره شدم.

وی درباره نحوه حضور خود در مرکز هنرهای نمایشی، یادآور شد: حدود ۶ ماه معاون هنری وزیر وقت فرهنگ و ارشاد پیش من می آمد تا ریاست مرکز هنرهای نمایشی را بپذیرم و در نهایت هم این سمت را پذیرفتم. در آن زمان، انگیزه، پول و چشم اندازی در تئاتر وجود نداشت. من هنگام ورودم به مرکز میز ریاست را از اتاق خارج کردم چون این میز نگران کننده است و من خودم را به عنوان فردی می دانستم که تربیت شده انقلاب است و باید ترازی را نشان دهد که شامل برابری، عدالت و آزادی است.

منتظری با بیان اینکه مدیر باید در خدمت دیگران باشد ولی بر عکس شده و دیگران به مدیران خدمت می کنند، تأکید کرد: من با روحیه خدمت به تئاتر وارد مرکز هنرهای نمایشی شدم و هیچ کس را همراه خود نیاوردم به جز دکتر محمود عزیزی که تحصیل کرده تئاتر در فرانسه بود و او را به خدمت جهاد دانشگاهی درآورده بودم، به عنوان رئیس اداره تئاتر منصوب کردم. من اگر در دوران مدیریتم توفیقی داشتم به این دلیل بود که یک نفر را جابجا نکردم و کسانی که نسبتی با تئاتر نداشتن را بیرون کردم.

توکلی در این بخش از نشست تصریح کرد: آقای منتظری مدیری جوان بود که علاقه ای به مال دنیا نداشت و خوشنام بود و ماند. وی فاقد جاه طلبی ها بود و در تئاتر ایران تأثیر گذاشت و توانست ساختاری را برای تئاتر ایران بنویسد اما چون همزمان جریانی که در رأس آن آقای انوار بود از این ساختار احساس خطر می کردند، ساختار جدیدی را برای معاونت هنری وزارت ارشاد نوشتند که تبدیل به معاونت سرگردان شد. قصد آن جریان این بود بر سینمای ایران ریاست داشته باشند و همه امکانات را برای سینما مورد استفاده قرار دادند و همین باعث شد تا آقای منتظری به سختی از نهادهای دیگر برای تئاتر پول تهیه کند.

در ادامه این سخنان، علی منتظری درباره اقدامات خود در مرکز هنرهای نمایشی توضیحاتی را ارائه داد و گفت: وقتی به مرکز هنرهای نمایشی آمدم چند کار مهم را انجام دادم که اولین آن ها این بود که به تئاتری ها ندا دادم که هر کسی ادعا دارد و می خواهد کار تئاتر انجام دهد، بیاید. این ندای انقلاب بود که در فضای تئاتر طنین انداز کردم و اعلام کردم هر کسی که از نظر دادگاه و قوه قضاییه پرونده ای ندارد می تواند در تئاتر فعالیت کند. 

وی افزود: بعد از این جریان برخی بر ضد من شدند و گفتند که فضا را برای کار عده ای توده ای فراهم کرده ام و همین باعث شد تا ۶ ماه بعد استعفای خود را به وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه دهم که البته نپذیرفت. 

منتظری درباره دیگر اقدامات خود در مرکز هنرهای نمایشی توضیح داد: کار دیگری که کردم این بود که خود تئاتری ها را بر سرنوشت خودشان مسلط کردم. سومین اقدام این بود که مشکلات تئاتر کشور و تک تک شهرستان ها را بررسی کردم و متوجه شدم که آموزش، بودجه و تشکیلات مشکلات تئاتر بودند. در بحث بودجه اقدام کردیم و برای اولین بار در سال ۶۷ که حتی بودجه دفاعی کشور نیز منقبض بود، ردیف بودجه برای تئاتر اختصاص پیدا کرد. در بخش آموزش نیز کارهای جنبی را راه انداختیم که یکی از آن ها برگزاری جشنواره های مختلف بود که در قالب فعالیت های آموزشی شکل گرفتند.

 
وی یادآور شد: در بحث تشکیلات سرمان به سنگ خورد زیرا کسانی بودند که نمی خواستند تئاتر جان بگیرد و معاونت هنری را تبدیل به معاونت سرگردانی کردند. در این جنگ آن ها از قدرت برخوردار بودند و حتی خود تئاتری ها هم به من کمک نکردند، همان موقع خواستار شکل گیری سازمان تئاتر بودم ولی خود تئاتری ها از این موضوع حمایت نکردند.

هوشنگ توکلی در ادامه این سخنان درباره مهمترین تأثیر علی منتظری در تئاتر دهه ۶۰، تأکید کرد: مهمترین کار آقای منتظری این بود که نسل جوان و دانشجو را وارد تئاتر کرد و ما امروز داریم درباره دستاوردهای نسل هایی صحبت می کنیم که از آن زمان وارد تئاتر شدند و به گونه ای شد که از دوران مشروطه به بعد ما چنین تئاتر خوبی نداشتیم. کلید این اتفاق را آقای منتظری زد.

وی در ادامه نشست به ارائه توضیحاتی درباره زمان ورود خود به تئاتر در دهه ۴۰ و نگاه متن محوری که در تئاتر آن زمان وجود داشت پرداخت و گفت: در آن زمان این گروه در مقابل دستاوردهای نو و نگاه نو به متن موضع می گرفتند. 

سپس مجید جعفری نیز درباره نگاه موجود بین ۲ گروه تئاتری مبنی بر اهمیت متن و همچنین نگاه نو به متن و اجرا، اظهار کرد: متأسفانه در قدیم نگاه به تئاتر تک بُعدی بود و در آن دوران یک گروه با تفکرات چپ دیگران را منزوی می کردند و مدتی بعد که عده ای دیگر قالب شدند، گروه چپ گرا را منزوی کردند.

وی تصریح کرد: هنوز گفتن تاریخ خیلی زود است و بیشتر صحبت ها درباره خاطرات است و نوعی وقایع تعریف کردن است. تاریخ وقتی است که راجب به ما حرف می زنند و ما را فضاوت می کنند. ما افرادی هستیم که هنوز واقع می شویم و هنوز نمی شود راجب مان تحلیل کرد. ما باید زرنگ باشیم و آنچه انجام داده ایم را لحظه به لحظه ارزیابی کنیم. روزی من فعال ترین عضو تئاتری کشور بودم ولی حالا منزوی هستم، دیگران در آینده باید درباره این فعالیت و انزوا صحبت و تحلیل کنند. 

جعفری درباره دلایل مناسب نبودن شرایط تئاتر در دهه ۶۰، اظهار کرد: بعد از انقلاب هم مانند قبل از انقلاب، جریاناتی ما را یکسونگر نگه داشت، سینمای قبل از انقلاب تعطیل شده بود و باید جریانی نو به راه می افتاد از این رو آن جریان به گونه ای برنامه ریزی کرد که تئاتر تعطیل شود و به سینما بها بدهیم. این در حالی است که سینما و تلویزیون فرزند تئاتر هستند.

این روند باعث شد که از تئاتر چیزی باقی نماند و تئاتر مقطوع النسل شد. دیگر استادی در تئاتر وجود نداشت که شاگردی تربیت کند در حالیکه سینما و تلویزیون فرصتی برای آموزش ندارند و نمی دهند.

توکلی نیز در ادامه این بحث یادآور شد: از اواخر سال ۵۶ تا انقلاب هیچ ارگان، سازمان و تشکیلاتی از رژیم طاغوت صاحب نداشت زیرا بروکراسی آن ها به گونه ای تعریف شده بود که اگر یک مهره برداشته می شد کل مجموعه خراب می شد. در آن مقطع تفکر شورایی اداره کردن شکل گرفت و ما هم در تئاتر شهر با تشکیل یک شورا فعالیت می کردیم. به ناگهان در تلویزیون آدمی به نام قطب زاده ظاهر شد و تمام شوراها را از بین برد.

وی ادامه داد: بعد از انقلاب جریانی هوشمندانه وارد ایران شد تا اجازه ندهد جریانات به درستی شکل بگیرد. فردی به نام سازگارا یکی از همان آدم های آموزش دیده بود تا مسیر انقلاب را عوض کند. وی وارد رادیو شد تا دیده نشود و حتی در ماجرای انفجار نخست وزیری هم ردپای او دیده می شود و وقتی از ایران خارج شد، انقلاب و مردان انقلابی را زیر سؤال برد چون به مردم اطلاعات لازم درباره این افراد و جریان داده نشده است.

این هنرمند با سابقه تئاتر تصریح کرد: در دهه ۶۰ سازمان مجاهدین معتقد بودند که همه دستاوردهای گذشته را باید دور بریزیم و همین امر باعث شد تا دوره ای تیره و تار برای تئاتر شکل بگیرد. 

در بخش پایانی این نشست نیز مجید جعفری با اشاره به آمار رو به رشد فعالان و دست اندکاران تئاتر، تأکید کرد: ما بر خلاف رشد آمار هنرمندان و فعالان تئاتر در زمینه سخت افزاری رشدی نداشته ایم. تئاتر بدون پول هم می تواند خود را مدیریت کند اگر تدبیر وجود داشته باشد و افراد را حذف و دایره خود را تنگ تر نکنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آغاز پخش «بر خط شو» از شبکه پنج سیما – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شبکه پنج سیما امشب نخستین قسمت از مسابقه زنده تلفنی «بر خط شو» را با اجرای بهروز تشکر به روی آنتن می برد.

به گزارش سینماپرس، محسن سال افزون تهیه کننده مسابقه «بر خط شو» در توضیح ساختار این مسابقه گفت: «بر خط شو» در راستای افزایش سطح آگاهی و اطلاعات عمومی در کنار ایجاد فضای سرگرمی سالم و شاد برای خانواده ها در ساعات شبانگاهی طراحی شده است.

وی ادامه داد: این گونه از مسابقه برای اولین بار در تلویزیون طراحی و اجرا می شود که بینندگان می توانند همزمان با شرکت کننده تلفنی، از طریق اپلیکیشن برنامه (با استفاده از تلفن همراه) به سوالات پاسخ بدهند و امتیاز کسب کنند.

این تهیه کننده درباره نحوه شرکت در این مسابقه بیان کرد: علاقه مندان برای شرکت در مسابقه «بر خط شو» باید نام و نام خانوادگی خود را به شماره پیامک برنامه (۱۰۰۰۰۵۳۰) ارسال کنند. همچنین علاوه بر این روش، افرادی که بیشترین امتیاز هفتگی را در اپلیکیشن برنامه کسب کنند علاوه بر شرکت در قرعه کشی، برای شرکت در مسابقه انتخاب خواهند شد.

سال افزون درباره مراحل مسابقه نیز اضافه کرد: «بر خط شو» دارای مراحل گوناگون و جذاب است که پاسخ به سوالات عمومی، جورچین، پیدا کردن روابط بین عبارات، حدس زدن اطلاعات مربوط به فیلم و … از بخش های مختلف آن است.

تهیه کننده مسابقه «بر خط شو» درباره جوایز برنامه گفت: جایزه این مسابقه متغیر است، شرکت کننده بر اساس میزان موفقیت در انجام بازی ها امکان دستیابی به جوایز بیشتر را کسب می کند و با انتخاب از صندوق های جوایز می تواند، جایزه بیشتری دریافت کند. همچنین در پایان هفته از بین افرادی که بیشترین امتیاز هفتگی را از طریق پاسخ‌های صحیح در اپلیکیشن برنامه کسب کرده باشند جایزه نقدی اعطا خواهد شد.

مسابقه تلفنی و زنده «برخط شو» کاری از واحد پخش شبکه پنج سیما از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۱ مهمان خانه مخاطبان این شبکه می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«شوتبال» یک برنامه سرگرمی در شبکه نسیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شوتبال برنامه‌ای است مسابقه محور با حضور چهره های مشهور که فضایی شاد و طنزی را برای مخاطب ایجاد می‌کند.

به گزارش سینماپرس؛ برنامه تفریحی سرگرمی «شوتبال» توپ محور است و ۸۰ درصد مسابقات که در برنامه وجود دارد به نوعی با توپ انجام می‌شود.

در «شوتبال» ۱۵ بازی مختلف وجود دارد که مهمانان برنامه با تعیین قرعه، ۵ بازی را انتخاب می‌کنند و از۶۵۰ امتیازی که در نظر گرفته شده است با هم به رقابت می‌پردازند. اگر مهمانان برنامه بتوانند از این ۶۵۰ امتیاز به ۴۵۰ امتیاز برسند در پایان برنامه، برنده جایزه نفیس «شوتبال» خواهند شد. پنجشنبه ساعت ۲۱ این برنامه میزبان دو بازیکن سرشناس فوتبال، علی علیپور و سیامک نعمتی است. برنامه شوتبال به تهیه کنندگی مقداد مومن نژاد و با اجرای امیرحسین رستمی روزهای یکشنبه،سه شنبه و‌پنجشنبه ساعت ۲۱ به روی آنتن شبکه نسیم می رود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دستگاه‌های امنیتی و قضائی یک بار برای همیشه تکلیف این سلبریتی خودشیفته را مشخص کنند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برای خانواده شهدای امنیت، در حالی که سوگوار و داغدیده فرزندان و همسران غیرتمندشان هستند، ترکتازی و دهن‌کجی کسانی مثل مهناز افشار و… به امنیت کشور و اعلام همراهی با مجرمان امنیتی غیرقابل پذیرش است.

اقدام عجیب یک سلبریتی در حمایت از برخی متهمان امنیتی که مسبوق به سابقه هم بوده است، ظاهراً به دلیل عدم‌برخورد لازم و همسطح با اقدامات وی در موارد گذشته و همچنین در روزهایی که مردم کشور سوگوار شهادت مظلومانه پاسداران حفظ امنیت هستند، زمینه‌ساز وقاحت بیشتر این فرد شده است.

دستگاه‌های امنیتی، قضائی و نظارتی باید یک بار برای همیشه با این سلبریتی خودشیفته که در عوض کردن جای جلاد و شهید اصرار عجیبی دارد تکلیف خودشان و مردم را معلوم کنند مهناز افشار به عنوان یک بازیگر، در حرکتی معنادار اقدام به حمایت از عناصر بازداشتی مرتبط با سازمان‌های جاسوسی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای کرده که هم‌کیشان آن‌ها چند روز قبل در به شهادت رساندن ۳۰ نفر از نیروهای مرزبانی سپاه پاسداران اقدام کردند. وی با انتشار یک عکس دو نفره با اسماعیل بخشی، یکی از عوامل اجرایی اقدامات ضدامنیتی ناقض قانون برخی دولت‌های سایه‌نشین و مخالف نظام جمهوری اسلامی سعی کرده است همچنان این مجرم امنیتی و خودش را دلسوز و قربانی نمایش بدهد. افشار در این پست مجازی نوشته است: «همون روز مصاحبه بعدش آمد سر صحنه همین فیلم آخرم. به بچه‌های گروه گفت: حقوقتون سر جاشه؟ راضی هستین؟ منم بهش گفتم خیالت راحت، من حواسم بهشون هست. اون آدمی که من می‌شناختم و دیدم یک انسان دلسوز و حافظ حقوق کارگران بود.»

قطعاً برای خانواده شهدای امنیت و انقلاب در حالی که سوگوار و داغدیده فرزندان و همسران غیرتمندشان هستند، ترکتازی و دهن‌کجی کسانی مثل مهناز افشار و… به امنیت کشور و اعلام همراهی با مجرمان امنیتی در قالب انتشار عکس، فیلم، پیام و… غیرقابل پذیرش خواهد بود. واقعیت این است که در منظر خانواده شهدای حفظ امنیت این سطح از گستاخی و رفتارهای ضدامنیتی یک سلبریتی و سکوت دستگاه‌های نظارتی عجیب به نظر می‌رسد، هر چند سعه صدر و مظلومیت جمهوری اسلامی تازگی ندارد، اما نباید این منش مداراگونه برای برخی جور دیگری تعبیر شود. نکته اینکه چند وقتی است مهناز افشار با ضریب دادن به برخی اخبار در مورد افراد، اتفاقات و جریان‌های مخل امنیت کشور سعی دارد همچنان خودش را در قامت یک اپوزیسیون درون نظام و فعال مدنی و سیاسی نمایش بدهد. این بازیگر سینما چند وقت پیش و به دلیل تبلیغ خلاف قانون و اصول و قواعد پزشکی نوعی آمپول برای افراد معتاد و دارای سوءمصرف مواد مخدر که بنابر اظهارات کارشناسان استفاده و تجویز نادرست آن توسط افراد غیرمتخصص و غیرمتبحر به مرگ مصرف کننده منجر خواهد شد به یک ناامنی اجتماعی علیه مردم دست زد و البته برای ارائه توضیحات و اعلام اخطار به وی از سوی دستگاه قضا فراخوانده شد. مهناز افشار بعد از نشت خبر احضارش توسط دستگاه قضا و اخذ تعهد کتبی از وی جهت عدم تکرار اقدامات مشابه غیرقانونی و غیرتخصصی، در صفحه شخصی‌اش در فضای مجازی سعی کرد با انتشار چند پست اینترنتی قضیه را تا حد یک شوخی تنزل بدهد، اما اوج تفکر و سقف نگاه وی که نشان‌دهنده عمق تفکرات و سوادش بود در قضیه راهپیمایی میلیونی و عظیم اربعین حسینی دیده شد؛ جایی که وی با هشتگ «حب الایران یجمعنا» در مقابل هشتگ حب الحسین یجمعنا سعی کرد مثلاً خودش را یک ایرانی ملی‌گرا نشان بدهد. غافل از اینکه نمی‌توان از یک سو خود را دوستدار وطن جازد و از سویی دیگر دست به اقدامات ضدملی و ضداجتماعی زد. اساساً مردم کشورمان در جهت حراست و تحفظ از معتقدات دینی و مذهبی‌اش است که در مقابل غدارترین و کینه‌توزترین دولت‌های مستکبر غربی و شرقی به همراه اذناب منطقه‌ای آن‌ها قد علم کرده و ایستاده است.

 

این بازیگر سینما که به واسطه ازدواج با فرزند یکی از مسئولان دولتی سابق بیش از گذشته مورد توجه برخی رسانه‌های زرد قرار گرفته است سعی دارد به غیر از بازیگری، خودش را در قامت یک چهره جهان‌وطن و طرفدار آزادی نیز نشان بدهد، هر چند مهناز افشار و دیگر دنبال‌کنندگان وی در فضای مجازی به خوبی می‌دانند که نزد همه ملل و دول جهان کشتار افراد از جمله کودکان و زنان بی‌دفاع چه با اتوبوس، چه با میلگرد عاج‌دار، چه با سلاح‌های امریکایی و اسرائیلی که توسط برخی مرتجعان منطقه انجام می‌شود، محکوم است و خوب است که ایشان نیز کمی چشمانشان را باز کنند و جنایت‌های منطقه‌ای علیه ملت‌های مظلوم منطقه را ببینند یا دست کم نسبت به ظلم و تحریم‌های ظالمانه و کشتار ملت ایران حساسیت نشان بدهند.

توصیه اصلی به ایشان این است که اطلاعات خود را به جای ضدانقلاب از کانال‌های ملی و میهنی دلسوز بگیرند تا به انحراف و گمراهی کشیده نشوند، در غیر این صورت به نظر می‌رسد دستگاه‌های امنیتی، قضائی و نظارتی باید یک بار برای همیشه با این سلبریتی خودشیفته که در عوض کردن جای جلاد و شهید اصرار عجیبی دارد تکلیف خودشان و مردم را معلوم کنند، چه اینکه قطعاً برای خانواده شهدای امنیت و انقلاب در حالی که سوگوار و داغدیده فرزندان و همسران غیرتمندشان هستند، ترکتازی و دهن‌کجی کسانی مثل مهناز افشار و… به امنیت کشور و اعلام همراهی با مجرمان امنیتی در قالب انتشار عکس، فیلم، پیام و… غیرقابل پذیرش خواهد بود.

* روزنامه جوان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

افشاگری «دریابست» مافیا را زمینگیر کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

جوان آنلاین: «دریابست» محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج به حضور کشتی‌های ماهیگیری چینی در خلیج فارس و غارت ذخایر ماهی آن منطقه می‌پردازد؛ اقدامی که باعث نابودی زیستگاه‌های ماهی خلیج فارس و کسادی کسب و کار صیادان ایرانی شده است.

ابتدای هفته بود که در مراسمی از مستند «دریابست» به صورت رسمی رونمایی شد؛ مستندی که می‌توان از آن به دلیل تاثیرگذاری‌اش، به عنوان یک نمونه استثنایی در تاریخ سینمای مستند ایران نام برد. «دریابست» محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج به حضور کشتی‌های ماهیگیری چینی در خلیج فارس و غارت ذخایر ماهی آن منطقه می‌پردازد؛ اقدامی که باعث نابودی زیستگاه‌های ماهی خلیج فارس و کسادی کسب و کار صیادان ایرانی شده است. پخش «دریابست» واکنش‌های زیادی را در پی داشته است و مهم‌ترین آن‌ها حضور نیروی دریایی سپاه در منطقه و توقیف کشتی‌های چینی بود. محمود شهبازی مستندساز و کارگردان «دریابست» در گفت‌وگویی از ساخت این مستند می‌گوید.

دریابست از جمله معدود آثار مستند ایرانی است که توانسته موجی در جامعه و حتی نهاد‌های حاکمیتی و دولتی به راه بیندازد.
این مستند رسالتی داشت و آن ایجاد یک دغدغه برای حل شدن مشکلات صیادان جنوبی بود. به نظرم «دریابست» توانست قدرت رسانه را نشان دهد، البته هنوز منتظرم نمایندگان مجلس نیز به این موضع ورود پیدا کنند، اما همین که یک مطالبه عمومی به وجود آمد و نیروی دریایی سپاه محکم پشت کار آمد و بخشی از مشکلات حل شد، خدا را شکر می‌کنم.

ظاهراً این مستند باعث تغییرات در سطح مدیریت برخی از ادارات دولتی نیز شده است!
بله باعث شد تا وزیر جهاد کشاورزی از مجلس کارت زرد بگیرد و مدیر عامل سازمان شیلات تغییر کند.

شما بندرعباسی هستید و به نوعی بومی منطقه، اما فکر می‌کنم حتی برای بومی‌ها هم آنچه کشتی‌های چینی بر سر خلیج فارس می‌آوردند مشخص نبوده، چطور با سوژه مستند مواجه شدید؟
من با بسیاری از صیادان هرمزگانی رفیق هستم و اعتراض‌های آن‌ها را به حضور کشتی‌های چینی شنیده بودم. حضور کشتی‌های ماهیگیری چینی از سال ۹۲ آغاز شد. ابتدا در محافل محلی صحبت از حضور این کشتی‌ها به عمل آمد و وقتی گسترش پیدا کرد به دغدغه‌ای برای من تبدیل شد. برای تحقیق به روستای «سورگلم» که از روستا‌های شهرستان جاسک است، رفتم. این منطقه یکی از مهم‌ترین صیدگاه‌های ماهی در جنوب کشور است. در آنجا فعالیت کشتی‌های ماهیگیری چینی را دیدم.

توانستید به آن‌ها نزدیک شوید؟ چون در مستند اشاره می‌شود که چینی‌ها اصلاً ایرانی‌ها را در کشتی‌هایشان به کار نمی‌گیرند!
ورود به کشتی‌ها که خیلی سخت بود. چینی‌ها به هیچ وجه از صیادان ایرانی در کشتی‌شان استفاده نمی‌کردند. من توانستم تنها از طریق ایرانی‌هایی که به چینی‌ها جنس می‌فروختند، مثلاً سبزی آن‌ها را تأمین می‌کردند، چند فیلم از داخل کشتی‌ها به دست بیاورم که با موبایل ضبط شده بود.

این تصاویر چه کمکی کرد؟
اول امام جمعه بود که پای کار آمد. بعد فرماندار عوض شد و فرماندار جدید پیگیر شد و حتی خودش به داخل کشتی‌ها رفت. حمایت‌های امام جمعه و فرماندار باعث قوت قلب من برای ادامه کار شد. با همکاری مردم چندین سند و تصویر خوب به دستم رسید. اتاق فکری برای مستند ایجاد کردیم و کار به صورت گروهی پیش رفت.

«دریا بست» اولین بار در جشنواره عمار حضور پیدا کرد، چقدر جایگاه مردمی عمار به دیده شدن مستند کمک کرد؟
حضور در جشنواره عمار باعث شد تا مستند دیده شود و در نهایت هم سپاه ورود پیدا کرد.

سازمان اوج از کجا با مستند «دریابست» همراه شد؟
کار که تمام شده بود مستند را به اوج ارائه دادم و آن‌ها تهیه‌کنندگی مستند را بر عهده گرفتند. حمایت اوج باعث شد تا «دریابست» دیده شود. آن‌ها زحمت نشر مستند را بر عهده داشتند.

ساخت چنین مستندی بدون سختی نبوده و بخش‌هایی از مشکلات ساخت را در فیلم بازتاب داده‌اید، چقدر درگیر این نوع مشکلات بودید؟
من و همکارم آقای عابد قاسمی در ساخت این مستند تهدید شدیم، پیشنهاد تطمیع و دریافت رشوه هم داشتیم.

این تهدید‌ها و تطمیع‌ها از کجا می‌آمد؟
سازمان شیلات. به ما می‌گفتند بیایید این موضوع کشتی‌های ماهیگیری چینی را کنار بگذارید، ما به شما پول می‌دهیم و مستندی در حمایت از شیلات بسازید.

خب واکنش شما چه بود؟
ما به کار خودمان ادامه دادیم و حدود ۴۰۰ سند از زد‌و‌بند‌های پشت پرده آن‌ها به دست آوردیم. این سند‌ها را مردم به ما می‌رساندند و بعضی‌ها برای به دست آوردن اسناد خطر می‌کردند.

پیشنهاد رشوه را رد کردید، بعد آن‌ها چه کردند؟
وقتی دیدند رشوه را رد کردیم، نگذاشتند در سالن دولتی فیلم را رونمایی کنیم.

شیلات نگذاشت؟
نه، ارشاد اجازه نداد. ما سه سالن دولتی را عوض کردیم. اداره ارشاد بندرعباس اخطار داده بود که اگر این فیلم در هرمزگان منتشر شود، ما را بازداشت خواهند کرد. می‌گفتند دستگاه‌های امنیتی مخالف هستند و با شما برخورد می‌کنند. فکر می‌کنم همه آن تهدید‌ها دروغ بود و صرفاً می‌خواستند وجهه نیرو‌های امنیتی را خراب کنند. در آخر توانستیم فیلم را در سالن اجتماعات حوزه علمیه خواهران بندرعباس رونمایی کنیم.

این همه مخالفت برای اکران این مستند چطور شکل گرفته بود؟
احساس من این است که یک مافیا پشت این کار بود که بخشی از آن در شیلات بود، آن‌ها هنوز هم دارند موافقت اصولی برای فعالیت کشتی‌ها صادر می‌کنند. پشت آن‌ها افراد ذی‌نفوذ و گروه‌های رانت‌خوار و نورچشمی‌ها حضور دارند. حداقل اگر ماهی‌ای که می‌گرفتند به ایران می‌آمد هم خوب بود. هیچ ماهی صیدشده‌ای هم به داخل ایران نمی‌آید. سال گذشته ماهی کیلویی ۶ هزار تومان بود و الان در بازار بندر همان ماهی را بین ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان می‌فروشند. آن‌ها دریا را به طور کامل نابود کردند.

چرا سازمان محیط‌زیست که وظیفه سازمانی‌اش حفظ تنوع زیستی است، واکنشی به فعالیت کشتی‌های چینی نداشت؟
به دلیل همان مافیایی که گفتم. ما حتی سراغ NGO‌های محیط زیستی رفتیم ولی آنقدر آن مافیا قوی بود که حتی استاد دانشگاه هم حاضر نبود با ما مصاحبه کند. در حالی که مردم بومی می‌دانستند که نابودی مرجان‌ها و مرگ دلفین‌ها به خاطر فعالیت چینی‌هاست.

در مستند می‌بینیم شیلات ادعای ضرر‌های کشتی‌های چینی را رد می‌کند ولی حاضر نیست برای آن سندی ارائه دهد!
ما به شیلات گفتیم حتی اگر حاضر به همکاری نیستید، بیایید خودتان به رسانه‌ها توضیح دهید، حتی ادعایی را که ما مطرح کرده‌ایم رودررو با مردم تکذیب کنید ولی کاری انجام ندادند تا اینکه سپاه وارد میدان شد و معلوم شد حق با ما بود و مافیا دیگر جرئت نکرد اقدامی انجام دهد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

روزگار خوش بازیگران سینمای ایران – اخبار سینمای ایران و جهان

صبح نو: به جز دستمزدهای نجومی، بخشی از درآمدهای بازیگران سینمای ایران نامرئی است. به عنوان مثال، اکثر لباس‌های مجلل این ستاره‌ها چه مرد و چه زن، رایگان است.

این روزها بحث بر سر دستمزد بازیگرها به عنوان یکی از عوامل افزایش هزینه‌های تولید سینمابالا گرفته است. برای درک میزان این دستمزدها با یکی از دست‌اندرکاران تولید فیلم تماس گرفتیم و او شمه‌ای از میزان دستمزدها و وضع بازار را برایمان توضیح داد، هر چند جامع نیست اما اطلاعات ذی قیمتی در بطن خود دارد.

طبق برآورد این دست اندرکار سینمایی در مارکت سینمایی ایران، رضا عطاران برای هر فیلم بالای یک میلیارد تومان درآمد تضمین شده دارد که بخشی از آن به شکل حق الزحمه و بخشی از آن با شریک شدن در سود فروش فیلم تحقق پیدا می‌کند. نفر دوم حوزه کمدی حمید فرخ‌نژاد است. دستمزد او بالغ بر ۸۰۰ میلیون تومان برای هر فیلم برآورد می‌شود. فرخ نژاد در دو سه سال اخیر با بازی در «گشت ۱ و ۲» و همین‌طور «خوب، بد، جلف» جایگاه خود را در سینمای کمدی تثبیت کرده است.

نفر سوم یک مهمان تازه است، یعنی جواد عزتی که به شکلی غیرمنتظره در سه سال اخیر به یک ستاره بدل شده است و از قرائن اینگونه مشهود است که او برای فیلم‌های کمدی کمتر از ۷۰۰ میلیون تومان نمی‌گیرد. طبق گفته این کارشناس، پژمان جمشیدی با توجه به موفقیت فیلم‌های اخیرش در گیشه برای هر فیلم حداقل ۴۰۰ میلیون تومان دستمزد می‌گیرد. این رقم برای سام درخشانی نیز تقریباً همین گونه است.

او دستمزد امیر جعفری را نیز برای آخرین کار کمدی‌اش که هوز به نمایش درنیامده است، ۴۰۰ میلیون تومان ذکر می‌کند. داستان مهران مدیری هم خود ماجرایی جداگانه است. از قرار حضور او در هر فیلم و یا سریال خانگی با آورده‌ای میلیاردی توسط اسپانسر مشهورش در برنامه دورهمی همراه می‌شود.

نوید محمدزاده بهرام رادان را پشت سر گذاشت

در مورد نویدمحمدزاده او اشاره داشت به قراردادش در مورد یک سریال سینمای خانگی که یک میلیاردو و ۲۰۰ میلیون تومان برای دو ماه و نیم کار بوده است. در مورد بهرام رادان هم متوسط دستمزد او برای هر فیلم ۴۰۰ میلیون تومان ذکر شده است. این کارشناس اضافه می‌کند رادان ذهن اقتصادی دقیقی دارد و در کنار سینما بیزینس‌های موفق دیگری را پیش می‌برد.

این کارشناس به توفیق علی مصفا و ازدیاد حضورهای سینمایی‌اش در همین کانسپت اشاره می‌کند. مشغول شدن بهرام رادان در حوزه‌های موازی سینما و رفتن گلزار به تلویزیون موجب شده تا نقش‌های سنین ۴۰ به بالا دو گزینه مهم بیشتر نداشته باشند که عبارتند از علی مصفا و پیمان معادی. هرچند کیست که نداند این دو بازیگر یعنی معادی و مصفا خودشان توانایی‌های خاص خود را در عرصه بازیگری دارند. درباره اینکه مصفا و معادی چه دستمزدهایی را دریافت می‌کنند هم ضد و نقیض زیاد است.

اما در میان بازیگران زن مهناز افشار و لیلا حاتمی دریافتی‌های بالایی دارند. این کارشناس دستمزد این دو نفر را در مارکت سینمای ایران را ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان ارزیابی می‌کند و اضافه می‌کند، بسته به سوژه و کارگردان ممکن است هر دو نفر در این ارقام تخفیف بدهند، به خصوص خانم افشار. او مدت زمان بازی این دو نفر در یک پروژه مرسوم سینمایی را ۳۰ الی ۴۰ روز ارزیابی می‌کند.

ترانه علیدوستی نیز در کمترین فاصله به این دو نفر ارزیابی می‌شود و به نظر می‌رسد بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان دریافتی او برای بازی در یک اثر سینمایی مرسوم باشد. او الناز شاکر دوست، پریناز ایزدیار، سحر دولتشاهی و البته هدیه تهرانی را در سطح دستمزدهای بعدی ارزیابی می‌کند.

در مورد طناز طباطبایی هم معتقد است که عدم فروش زنجیره‌ای فیلم‌های اخیرش جایگاه او را در مارکت سینمای ایران متزلزل ساخته است.

اما بخشی از درآمدهای بازیگران سینمای ایران نامرئی هستند. به گفته این کارشناس اکثر لباس‌های مجلل این ستاره‌ها چه مرد و چه زن رایگان هستند و توسط مزون‌های مشهور لباس و به خاطر امور تبلیغاتی عرضه می‌شوند.

همین طور به ندرت این چهره‌ها مخارج سونا و استخر و یا آرایش و پیرایش را پرداخت می‌کنند. همین‌طور کاشت مو یا دندانپزشکی. صفحات اینستاگرامی این ستاره‌ها و صفحات طرفداران آن‌ها محملی هستند برای تبلیغات مفید برای این برندهای بهداشتی، پزشکی و یا آرایشی. او اضافه می‌کند، حتی دیده شده که در فلان شهرک لوکس در شمال ایران یا کیش، ویلاهای رایگان به یکی دو نفر از ستارگان مرد مشهور داده شده است تا به عنوان حربه تبلیغاتی برای فروش دیگر ویلاها استفاده شود.

دستمزد بازیگران سینما:

– رضا عطاران بالای یک میلیارد تومان
– حمید فرخ‌نژاد ۸۰۰ میلیون تومان
– جواد عزتی ۷۰۰ میلیون تومان
– پژمان جمشیدی حداقل ۴۰۰ میلیون تومان
– امیر جعفری ۴۰۰ میلیون تومان
– نوید محمدزاده برای یک سریال ۲ ماهه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان
– بهرام رادان ۴۰۰ میلیون تومان
– مهناز افشار و لیلا حاتمی بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان
– ترانه علیدوستی بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان
– سحر دولتشاهی، الناز شاکردوست، پریناز ایزدیار و هدیه تهرانی در رده بعدی

عکس گزارش روزنامه هفت صبح

مشاهده خبر از سایت منبع