X

مدیر فنی

دفتر سینمایی

طنز تلخ جشنواره موسیقی؛ شاهین، هرمز و دوستان – اخبار سینمای ایران و جهان

«خانم پارک گون‌هه، رئیس‌جمهور سابق کره‌جنوبی به جرم سوءاستفاده از قدرت سیاسی‌اش به‌نفع دوست قدیمی‌اش به ۲۴ سال زندان محکوم شد.»

این خبری بود که وقتی به گوش ما رسید، انگشت حیرت به دهان گرفتیم. البته این خانم جرم‌های دیگری مانند فساد و رشوه‌خواری هم داشت. اما با این حال برای ما عجیب به‌نظر می‌آمد که در کشور دیگری در برخورد با عالی‌ترین مقام اجرایی، این‌گونه قاطع عمل شود. به‌راستی علت تعجب ما چیست. قاطعیت برخورد ما با چنین رخدادهایی فرسنگ‌ها با کره‌ای‌ها فاصله دارد. گاهی یک مقام فرهنگی در جایگاه دبیری یک رویداد هنری هم می‌تواند از جایگاهش سوءاستفاده کند و البته کسی هم با او برخوردی نداشته باشد. شاهین فرهت دبیر سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر است. فرهت امسال دبیری جشنواره را در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی برعهده دارد. وقتی قطعه‌های اجرا شده توسط گروه‌های حاضر در جشنواره امسال را نگاه می‌کردیم؛ بارها و بارها چشم‌مان به نام شاهین فرهت برمی‌خورد. یعنی برخی از گروه‌های حاضر در جشنواره آثار فرهت را اجرا کردند و این مساله عجیب است. چراکه در دوره‌های پیشین جشنواره موسیقی فجر اجرای آثار شاهین فرهت اصلا رونقی نداشته است.

در کنسرت‌های سالیانه هم به همین‌گونه است؛ یعنی انگشت شمارند گروه‌هایی که در ۱۰ سال گذشته آثار شاهین فرهت را برای اجرا انتخاب کرده باشند. مساله‌ای که در طول برگزاری جشنواره سی‌و‌چهارم موسیقی فجر، بین رسانه‌ها با گمانه‌زنی‌های زیادی همراه بود. سوالاتی که مطرح می‌شد اینکه آیا این احتمال وجود دارد که شاهین فرهت از مقامش در جشنواره موسیقی فجر سوءاستفاده کرده و اجرای آثارش را شرط حضور گروه‌ها در جشنواره کرده باشد. به هر حال جشنواره موسیقی فجر، رویدادی است که با بودجه‌ دولتی برگزار می‌شود و دبیر این جشنواره هم بی‌شک مقامی دولتی است. پس باید هرگونه فعالیت و اقدامش مورد بررسی و موشکافی قرار گیرد.

 آثاری که از شاهین فرهت در جشنواره سی‌وچهارم موسیقی فجر اجرا شد

آنسامبل «آتلاس» از کشور دانمارک با اجرای قطعه تریو بادی چوبی، اپوس ۲۴، «ارکستر سمفونیک تهران» به رهبری شهرداد روحانی با اجرای یکی از آثار شاهین فرهت با تک‌نوازی ویولن امین غفاری، تریو «اَمَئل» از کشور اسلوونی با اجرای قطعه «تریو برای پیانو، اپوس ۹۶»، ارکستر رتوریک به رهبری نصیر حیدریان با اجرای قطعه «سینفونیتا در لا مینور اپوس ٦٦» گروه‌ها و هنرمندانی هستند که در رپرتوار اجرایی کنسرت خود حداقل از یک یا دو قطعه شاهین فرهت استفاده کردند.

 عذر بدتر از گناه

شاهین فرهت در گفت‌وگو با «ایسنا» گفته است: «من اصلا نگفتم آثار من را بنوازند. یکی از گروه‌های خارجی قصد داشت به شکل تریو اجرایی داشته باشد اما از آهنگسازان ایرانی قطعه‌ای برای تریو پیدا نکرده بود؛ بنابراین از اثر من استفاده کرد. من فقط دو قطعه به ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر رتوریک برای اجرا داده‌ام. بقیه گروه‌ها خودشان اثر من را برای نواختن انتخاب کردند.»

حرف‌های فرهت نشان می‌دهد دبیر سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر خودش دو مورد تخلفش را پذیرفته است. او دو اثرش را به ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر رتوریک برای اجرا پیشنهاد داده است.به‌راستی در سال‌های گذشته ارکستر سمفونیک تهران چند‌بار اثری از شاهین فرهت اجرا کرده است؟نکته دیگر اینکه فرهت در صحبت‌هایش گفته یکی از گروه‌های خارجی که قصد اجرایی به شکل تریو داشته، دنبال اثری از آهنگسازان ایرانی گشته که پیدا نکرده است. این نوعی توهین به شعور مخاطبان و البته توهین به آهنگسازان جوان و باسابقه ایرانی است. فرهت با این سخنش، جوری ماجرا را جلوه می‌دهد که گویی فقط او اثری برای تریو دارد و دیگر آهنگسازان ایرانی اثری برای این منظور تاکنون نساخته‌اند. شاید در روزهای آینده منتظر واکنش تند آهنگسازان ایرانی به این صحبت‌ها باشیم.

 پای پسر‌عموی فرهت هم در میان است

مشکل فقط دیدن نام شاهین فرهت در لیست قطعه‌های اجرا شده توسط گروه‌ها نیست. نام دیگری که این میان شبهه‌برانگیز است؛ هرمز فرهت است. هرمز پسرعموی شاهین فرهت است که خارج از ایران زندگی می‌کند.

چند شب قبل، در اجرای ماری دوالا از کشور ایرلند، دو قطعه از هرمز فرهت با عنوان‌های «توکاتا» و «سوئیت کوچک» اجرا شد. گروه‌های دیگری هم بودند که آثار هرمز فرهت را اجرا کردند.

 پای تفرشی‌پور هم در میان است

همچنین آهنگساز دیگری که گروه‌های بخش بین‌الملل برخی از آثارش را اجرا کرده‌اند، امیرمهیار تفرشی‌پور است. تفرشی‌پور از تصمیم‌گیران جشنواره و گویا هماهنگی گروه‌های بخش بین‌الملل نیز با او بوده است.حال تصور کنید کسی از تصمیم‌گیرندگان جشنواره باشد و گروه‌های بخش بین‌الملل آثار او را اجرا کنند.

  چرا وحید تاج همزمان دو اجرا در جشنواره داشت

یکی از قوانین وضع شده توسط خود برگزار‌کنندگان سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر این بود که یک خواننده همزمان نمی‌تواند با دو گروه در جشنواره به صحنه برود. بی‌شک این قانون برای جلوگیری از انحصار و البته جهت تنوع بیشتر خوانندگان در جشنواره منطقی است. اما متاسفانه خود برگزار‌کنندگان جشنواره موسیقی فجر این قانون را زیر پا گذاشتند و به دو خواننده اجازه‌ حضور همزمان با دو گروه را دادند. یکی از این خوانندگان اشکان کمانگری بود که الحق از خوانندگان توانمند موسیقی ایران است. توضیح‌های مدیر اجرایی جشنواره موسیقی فجر درباره علت حضور کمانگری با دو گروه در جشنواره موسیقی فجر موجب ایجاد حاشیه‌های بسیاری شد. چراکه حرف‌های شهرام صارمی، مدیر اجرایی جشنواره موسیقی فجر ضدونقیض بود و واکنش‌هایی را   از سوی اهالی موسیقی در پی داشت. یکی دیگر از خوانندگانی که در جشنواره سی‌وچهارم موسیقی فجر همراه با دو گروه به صحنه رفت؛ وحید تاج بود. تاج هم با گروه «آهنگ» در تاریخ ۲۶ بهمن و هم با گروه ارکستر سازهای ملی ایران در تاریخ ۲۵ بهمن به اجرای برنامه پرداخت. وحید تاج هم از خوانندگان خوب حوزه موسیقی ایرانی است اما وقتی قانونی در جشنواره‌ای وضع می‌شود، بهتر است که برای همه یکسان باشد. جالب اینکه تاکنون هیچ‌کدام از مسئولان جشنواره موسیقی فجر، توضیحی درباره علت این قانون‌شکنی نداده‌اند.

 صندلی‌های خالی در برخی اجراها

در دوره‌های مختلف جشنواره موسیقی فجر معمولا اجراهای خارجی با استقبال زیادی مواجه می‌شو، اما تقریبا نیمی از صندلی‌های تالار وحدت برای اجرای گروه تریو اَمَئل اسلوونیایی خالی بود. در اجرای گروه بهناز ذاکری در فرهنگسرای نیاوران تنها چند ردیف نخست صندلی‌ها پر بود و بقیه صندلی‌های سالن خالی بودند. در سالن‌های آزادی، ایوان‌شمس و سالن سوره هم صندلی‌های خالی در برخی اجراها وجود داشت که علت اصلی‌اش شیوه نادرست پخش‌کردن بلیت‌های میهمان بود.

 جشنواره‌ای که کتاب ندارد

در جشنواره امسال هیچ‌خبری از کتاب جشنواره نبود. کتابی که باید چاپ شود تا به معرفی تمام بخش‌های جشنواره موسیقی فجر بپردازد. کتابی که سندی ماندگار برای یک رویداد ملی است؛ آن هم در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی… توجه کنید که سی‌و‌چهارمین جشنواره موسیقی فجر کتاب یا کتابچه‌ای برای معرفی خود نداشت. البته در روز پایانی جشنواره زمزمه‌هایی به گوش رسید که گویا جشنواره کتاب دارد، اما دست برخی افراد خاص است. به هر روی خبرنگاران حوزه موسیقی می‌توانند این نکته را تایید کنند که تا روز پنجم برگزاری جشنواره در هیچ‌کدام از سالن‌های برگزاری اجراها، هیچ خبری از کتاب جشنواره نبود.

 جشنواره‌ای که نشریه نداشت

در جشنواره‌های معتبر دنیا، در پایان هر روز نشریه‌ای چند صفحه‌ای منتشر می‌شود تا به بازتاب رویدادهای هر روز جشنواره بپردازد. جشنواره سی‌وچهارم موسیقی فجر اما هرگز چنین نشریه‌ای ندارد. البته این نشریه چند سالی است که به دلیل ضعف نگاه‌های مدیریتی از جشنواره موسیقی فجر حذف شده و تنها مختص این دوره نیست.

نگارنده به یاد دارد حدود ۶ دوره پیش، جشنواره موسیقی فجر صاحب نشریه‌ای روزانه بود که با تلاش تعدادی از خبرنگاران خوش‌ذوق عرصه موسیقی تهیه و منتشر می‌شد. به هر روی چاپ چنین نشریه‌ روزانه‌ای نیاز به عزمی راسخ از سوی مسئولان و شناخت بالای آنها از دنیای رسانه و البته نویسندگانی توانمند دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

در جشنواره برلین ۲۰۱۹ چه گذشت ؟/ شکست ضدایرانی‌ها – اخبار سینمای ایران و جهان

فرهیختگان: جشنواره فیلم برلین امسال حتی یک فیلم ایرانی را هم به بخش مسابقه فیلم‌های بلند داستانی‌اش راه نداد ولی در عوض میزبان فیلمسازان اسرائیلی، ازجمله «مأمور مخفی» و «مترادف‌ها» بود و دو فیلمی که هیچ‌کدام به لحاظ ساختاری قوی نبودند، یکی در بخش خارج از مسابقه و دیگری در جمع رقبای اصلی به نمایش درآمدند.

اوایل روی کار آمدن دولت یازدهم بود که جشنواره فیلم فجر در سایه یک‌سری از حواشی پیش‌آمده در فستیوال فیلم برلین قرار گرفت. جعفر پناهی فیلمی به نام «تاکسی» را بدون عبور از مجاری قانونی کشور، به جشنواره برلین فرستاد و همین باعث شد که حجت‌الله ایوبی، رئیس وقت سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با دبیر برلیناله نامه‌نگاری کند. ایوبی در آن نامه به دیتر کاسلیک، رئیس وقت برلیناله چنین نوشت که «صدای پای سیاست را در جشنواره برلین می‌شنوم»، طوری که انگار سیاسی بودن جشنواره‌های خارجی مساله‌ای استثنایی و خارج از عرف است؛ اما پاسخ غافلگیرکننده دبیر برلیناله که اعتراف کرد این جشنواره کاملا با رویکردهای سیاسی برگزار می‌شود و همین‌طور اعتراف خود جعفر پناهی به این موضوع در مصاحبه‌ای که یکی دو روز بعد انجام داد، کاملا مشخص کرد چنین مساله‌ای اساسا برای همه سینماگران جهان جاافتاده است. البته این رویکرد فقط در جشنواره فیلم برلین وجود ندارد و بسیاری از فستیوال‌های غربی به همین سیاق عمل می‌کنند.

وقتی فیلم «شب‌های روشن»، ساخته فرزاد موتمن، به جشنواره فیلم لوکارنو سوئیس فرستاده شد، دبیر جشنواره در نامه‌ای به کارگردان کار نوشت: «فیلم شما فیلمنامه‌ای ساختارمند و عمیق دارد، کارگردانی کار عالی است، بازی‌ها هم باورپذیر و زیبا هستند؛ اما مشکل اینجاست که در این فیلم تهران را با نماهای ساختمان‌های بزرگ و بزرگراه‌های پیشرفته نشان داده‌اید، در حالی که این برخلاف تصور ما از کشورهای جهان سوم است.» متن این نامه هم‌اکنون در بنیاد سینمایی فارابی موجود است و موارد متعدد دیگری هم طی این سال‌ها برای سینمای ایران یا حتی دیگر کشورهای غیرغربی، خبری شده‌اند. عدم توجه به این واقعیت مسلم که معیارهای اصلی در جشنواره‌های سینمایی اروپا و آمریکا نه هنری و زیبایی‌شناختی، بلکه سیاسی هستند، وضع سینمای ایران را هم به آنجا رسانده که فستیوال‌های غربی می‌توانند حتی با اعطای جایزه‌ای جنبی به ضعیف‌ترین فیلم ایرانی، کاری کنند که صدای مخالفان و منتقدان آن اثر نه‌تنها شنیده نشود، بلکه همین مخالفت‌ها برای منتقدانی که بیان‌شان کرده‌اند، باعث پرونده‌سازی‌های رسانه‌ای و محفلی می‌شود و انگ‌های مختلفی به آنها می‌خورد.

جشنواره فیلم برلین امسال حتی یک فیلم ایرانی را هم به بخش مسابقه فیلم‌های بلند داستانی‌اش راه نداد ولی در عوض میزبان فیلمسازان اسرائیلی، ازجمله «مأمور مخفی» و «مترادف‌ها» بود و دو فیلمی که هیچ‌کدام به لحاظ ساختاری قوی نبودند، یکی در بخش خارج از مسابقه و دیگری در جمع رقبای اصلی به نمایش درآمدند. «مأمور مخفی» جنجال زیادی را حول و حوش فیلمبرداری بخشی از صحنه‌هایش در تهران به وجود آورد و «مترادف‌ها» به‌رغم امتیاز بسیار پایینی که در جداول مختلف منتقدان کسب کرده بود، برنده «خرس طلایی» فستیوال فیلم برلین شد.

  مترادف‌ها

«مترادف‌ها» ساخته ناداو لپید درباره یک جوان اسرائیلی است که به پاریس آمده و ضمن انتقاد مستقیم از رژیم اشغالگر قدس، حاضر نیست دیگر به زبان مادری‌اش تکلم کند. رادیو فردا در گزارشی که راجع به جشنواره برلین نوشته، ضمن سوررئال دانستن فیلم، آن را اثری ارزیابی کرده که در ابتدا توقع ماجرایی غافلگیرکننده را به وجود می‌آورد؛ «اما در ادامه به اثری نامنسجم بدل می‌شود که وجهه سیاسی و انتقادی آن بر باقی وجوهش غلبه می‌کند.» ناداو لپید، کارگردان این فیلم متولد سال ۱۹۷۵ است و اولین اثرش را در سال ۲۰۰۶ میلادی روی پرده‌ها فرستاد. او قبل از «مترادف‌ها» چهار فیلم دیگر هم ساخته بود و با فیلم‌های کوتاهش در فستیوال کن و سایر جشنواره‌های سینمایی حضور پیدا کرده بود. لپید به‌رغم سابقه اندکش در جهان سینما، سال ۲۰۱۶ به عضویت داوران «هفته منتقدان بین‌المللی» این فستیوال درآمد. شصت‌ونهمین دوره از فستیوال فیلم کن که در سال ۲۰۱۶ برگزار شد، در حقیقت همان دوره‌ای بود که فیلم «فروشنده»، ساخته اصغر فرهادی هم در آن حضور داشت و برنده «نخل طلای» بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین فیلمنامه شد. «مترادف‌ها» جزء فیلم‌هایی به‌حساب می‌آید که تولید آنها در اسرائیل بسیار رایج است. مساله بحران هویت که در داخل مرزهای اشغالی چند سالی است به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های اجتماعی تبدیل شده، در این فیلم هم کانون ماجرا را تشکیل می‌دهد. پیش از این هم فیلم «باباجون» به کارگردانی یووال دلشاد که به زبان فارسی و داخل مرزهای رژیم اشغالگر قدس ساخته شده بود، به همین مسائل می‌پرداخت و رژیم صهیونیستی این فیلم را به‌رغم تولید شدنش به زبان فارسی، به‌عنوان نماینده‌اش در بخش فیلم‌های انگلیسی غیرانگلیسی‌زبان اسکار به آمریکا فرستاد. در آن فیلم هم به مساله «زبان» کسانی که در محدوده خودخوانده اسرائیل زندگی می‌کردند توجه شده بود و حالا «مترادف‌ها» هم به همین موضوع پرداخته است. «باباجون» به مساله مهاجران شرقی و خاورمیانه‌ای رژیم صهیونیستی توجه کرده و «مترادف‌ها» به کسانی که از کشورهای غربی آمده‌اند.

  مامور مخفی

«مامور مخفی» ساخته یوال آدلر، محصول مشترکی از رژیم صهیونیستی و آمریکاست. موضوع محوری فیلم درباره برنامه‌ریزی سازمان اطلاعاتی اسرائیل (موساد) علیه برنامه هسته‌ای ایران است. داستان این فیلم با محوریت شخصیت زنی به نام ریچل کورین(با بازی دیانه کروگر) روایت می‌شود که مامور پیشین موساد در تهران بوده است. او بنا به دلایلی، دیگر در سازمان حضور ندارد. بخش اعظم روایت داستان از زبان سرپرست پیشین او، توماس(با بازی مارتین فریمن) نقل می‌شود. ماموریت اصلی ریچل جمع‌آوری اطلاعات درباره برنامه هسته‌ای ایران از طریق نفوذ به یکی از شرکت‌های مرتبط در تهران بوده است. او با چهره‌ای که کمتر احساس مشخصی را منتقل می‌کند به‌عنوان معلم انگلیسی وارد تهران می‌شود و در منطقه پاسداران آپارتمانی اجاره می‌کند. بخش قابل توجهی از فیلم درباره محیط تهران و روابط مردم در این شهر است، اعم از میهمان‌نوازی همسایه‌ها تا برپایی پارتی. در روند داستان، ریچل وارد رابطه‌ای عاشقانه با فرهاد(با بازی کاس انوار، بازیگر ایرانی‌تبار کانادایی) می‌شود. فرهاد از روسای شرکتی است که ریچل باید جاسوسی‌اش را بکند. علاقه‌مندی یک مامور اطلاعاتی به سوژه‌اش از مضامین پربسامد در سینمای جهان است که به‌عنوان یک نمونه ایرانی آن می‌شود «به رنگ ارغوان» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا را نام برد.

مساله ارتباط عاشقانه بین دو نفر که از دو ملیت مختلف هستند، معمولا شکل نمادینی از تفوق ناموسی پیدا می‌کند. از آنجا که در ادبیات کهن جهان، هرچیز که بارور می‌شود؛ یعنی زن و زمین، نماد ناموس هستند، معمولا در آثار هنری علاقه‌مندی یک مرد خودی به زن بیگانه است که نمایش داده می‌شود نه بالعکس. مثلا در سینمای هند بارها مشاهده شده که علاقه‌مندی یک مرد هندی به زنی خارجی نمایش داده می‌شود اما علاقه‌مندی یک دختر هندی به مردی خارجی، نه‌تنها دیده نشده، بلکه نمونه‌هایی را می‌شود یافت که به چنین چیزی انتقادهای تندی شده است. در سینمای شرق دور و فیلم‌های چینی، کره‌ای، ژاپنی، تایوانی، تایلندی و… هم می‌شود این مساله را در آثار مختلف رصد کرد. حتی سینمای آمریکا هم همین تم را در شمایی کلی نشان می‌دهد و این به‌رغم آن است که هم آمریکا ساختار قومیتی یکدستی ندارد و هم ساختارشکنی‌های متعدد دیگری از این سینما در رابطه با سنت دیده شده‌اند ولی از این مورد عدول نشده. به زبان عامیانه می‌شود گفت تقریبا تمام دنیا در آثار هنری‌شان حاضر نیستند به قومیتی غیر از خودشان دختر بدهند و این را یک نوع مغلوب شدن می‌دانند. اما این مساله در مورد رژیم صهیونیستی فرق می‌کند. چند سال پیش خبری منتشر شد که عنوان می‌کرد رژیم اشغالگر قدس، دختران اسرائیلی را به برقراری ارتباط با پسران مصری تشویق کرده تا از این طریق بتواند آنها را به دوستی با صهیونیست‌ها ترغیب کند.

این دست مسائل نشان می‌دهد که در بافت ذهنی صهیونیست‌ها زنان به آن شکلی که در غالب فرهنگ‌های دیگر دنیا چنین است، نماد ناموس به‌حساب نمی‌آید و در کهن‌الگوهای این قوم، از همسر یهودی کوروش، شاه هخامنشی ایران، به دلیل اینکه از طریق رفتن به کابین یک سلطان مقتدر توانست به قوم خودش کمک کند، تجلیل به عمل می‌آید. علاقه‌مندی یک زن عضو موساد به سوژه‌اش در تهران هم با توجه به همین کهن‌الگوها که خاص یهودیان صهیونیست است، قابل فهم خواهد بود. اما «مامور مخفی» فرم قابل قبولی ندارد. روزنامه «گاردین» این فیلم را «غیرهیجان‌انگیز و به‌هم‌ریخته» توصیف کرده است و فیلم را قابل مقایسه با نمونه‌های موفق ژانر تریلر جاسوسی نمی‌داند. ورایتی هم «مامور مخفی» را فیلمی «غیرقابل ‌توجه» خوانده است. روزنامه «دویچه‌وله»، رسانه رسمی خود آلمان می‌گوید: «مامور مخفی به صورت عمومی در ارائه یک ساختار داستانی مستحکم ناکام است. شخصیت‌پردازی‌ها ضعیف و انگیزه شخصیت‌ها برای اقدامات‌شان مبهم است.» اما عجیب‌ترین مساله درباره این فیلم، خصوصا برای مخاطبان ایرانی، احتمالا این است که چطور فیلمی محصول اسرائیل که درباره عملیات موساد علیه برنامه اتمی ایران ساخته شده و حتی صحنه‌هایی از روابط جنسی دارد، در تهران فیلمبرداری شده است؟ کارگردان فیلم در نشستی خبری توضیح داد که تلاش اولیه او برای فیلمبرداری رسمی در ایران مسلما با شکست مواجه شده است.

راه‌حل جایگزین اما این بوده که او یک واحد فیلمبرداری در تهران داشته است که به خاطر حفظ امنیت‌شان نمی‌دانسته‌اند که با چه کسی در تماس‌اند و موضوع برای آنها به این شکل بوده که با گروهی در بلژیک کار می‌کنند. فرد رابط از طریق آیفون به صورت آنلاین و همزمان فیلمبرداری صحنه‌ها را که در آن بدل بازیگر ریچل(دیانه کروگر) در خیابان‌های تهران و بازار و… حضور داشته است به کارگردان حتی «در ساعت سه شب در نیویورک» نشان می‌داده و او کارگردانی می‌کرده است و مثلا می‌گفته «حالا بپیچ راست» و… البته واضح و مسلم است که دستیاران ایرانی فیلمی که یک کارگردان اسرائیلی در تهران ساخته، به‌طور کامل از اینکه در جریان تولید یک پروژه ضدایرانی قرار دارند، بی‌اطلاع نبوده‌اند. آنها به‌طور قطع از عوامل سینمای ایران هستند و برای ثبت تصاویر در سطح شهر، مجوز رسمی فیلمبرداری داشته‌اند که این موضوع تا به‌حال توسط هیچ‌کدام از نهادهای رسمی ایران با واکنشی روبه‌رو نشده و کسی در این خصوص پاسخگو نبوده است. «مامور مخفی» غیر از تهران، در آلمان، اسرائیل و بلغارستان هم فیلمبرداری شده است.

ده‌ها فیلم بلند داستانی در همین دوره از فستیوال برلین برای شرکت در بخش رقابتی آن به دبیرخانه ارسال شده‌اند، اما هیچ یک از آثار توسط هیات انتخاب پذیرفته نشده‌اند. البته در بخش «فروم» جشنواره فیلمی به نام «نشت» از سوزان ایروانیان به نمایش درآمد که به نوعی یک محصول مشترک بین ایران و جمهوری چک عنوان شده بود و مجید برزگر و کاوه فرنام هم تهیه‌کنندگان آن بودند. فیلم «نشت» پیش‌تر در بخش پروژه‌های در حال توسعه جشنواره بین‌المللی کارلووی‌ واری در کشور جمهوری چک معرفی شده بود. این فیلم درباره زنی‌ ۵۰ ‌ساله است که در پی یافتن شوهر گمشده‌اش به آلمان مهاجرت می‌کند تا راز بزرگی را به او بگوید. این فیلم هم به‌رغم سوژه جنجالی‌اش درباره ترشح نفت از یک زن، انتظارات را برآورده نکرد. مساله یکسان‌انگاری سمبولیک «زن» و «زمین» و اشاره به ارتباط میان نژادهای ایرانی و آلمانی و حتی ایجاد سجع بین واژه‌های «نشت» و «نفت» نتوانست نمود فرمی چشمگیری در این فیلم پیدا کند اما به هرحال اشاراتی که به مساله ایران و آلمان داشت، طبق معمول باعث شد تا برگزارکنندگان برلیناله آن را در فستیوال نمایش دهند. اما دو فیلمی که یکی‌شان مستند و دیگری کوتاه بود، نه‌تنها به این رویداد راه یافتند، بلکه جوایزی هم دریافت کردند. فیلم‌هایی که امسال در برلیناله از طرف ایران شرکت کردند و جایزه گرفتند، به قدری به لحاظ مضامین سیاسی تند و توهین‌آمیز بودند که حتی بدون دیدن آنها و با نگاه به اسم آثار هم می‌شود یک جهت‌گیری ملموس و بدون ظرافت را در رفتار متولیان برلیناله مشاهده کرد. «متولد اوین»، ساخته مریم زارع که در بخش مرور سینمای آلمان به نمایش درآمد، جایزه این بخش را که توسط داورانی متفاوت و در مراسمی جداگانه اهدا شد، دریافت کرد. این مستند روایت فیلمسازی است که می‌خواهد حقایقی را درباره به دنیا آمدنش در زندان اوین کشف کند. مورد دیگر فیلم کوتاه «تتو» به کارگردانی فرهاد دلارام بود. این فیلم روایتگر داستان دختری است که برای گرفتن گواهینامه رانندگی مراجعه کرده اما خالکوبی روی دستش دردسرساز می‌شود. «تتو» جایزه بهترین فیلم کوتاه بخش «جنریشن» (نسل) را دریافت کرد.

مستند «دلبند» ساخته یاسر طالبی که در فجر سی‌وهفتم حضور داشت نیز در بخش آشپزی جشنواره شرکت داشت و به‌رغم پیش‌بینی تهیه‌کننده‌اش در نشست خبری این فیلم در جشنواره فجر که: « فستیوال‌های خارجی آن را دوست خواهند داشت چراکه جامعه‌ای را می‌بینند که مردسالار نیست، بلکه زنی وجود دارد که مردانه زندگی و در عین حال زنانه برخورد می‌کند»، جشنواره برلین هیچ توجهی به این مستند نشان نداد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وزیر ارشاد: موسیقی ایرانی با طعم عرفان و معنویت همراه است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مراسم اختتامیه سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت تهران برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، مراسم اختتامیه سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر سه شنبه شب ۳۰ بهمن ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت تهران برگزار شد.

ارائه گزارشی از روند برگزاری سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر توسط شاهین فرهت دبیر جشنواره ، سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اجرای چند برنامه موسیقایی در بخش های مختلف و تجلیل از سه هنرمند برگزیده موسیقی کشورمان از بخش های مختلف مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره بود که با اجرای فرزاد جمشیدی میزبان علاقه مندان شد.

اجرای موسیقی توسط گروه «روشنا» به سرپرستی حسین اینانلو، گروه  «خنیاگران مهر» به سرپرستی بهزاد عبدی، هوشیار خیام نوازنده پیانو، گروه «یغلیق» بهسرپرستی ساناز نامداری، گروه کمانچه و دودوک حسام اینانلو و رضا عسگرزاده بخش های مختلف مراسم راتشکیل می دادند.

میلاد کیایی، مهدی آذرسینا، محمد جلیل عندلیبی، داود گنجه ای، محمد مجتبی حسینی ، هومان اسعدی، حسین بهروزی نیا، احمد صدری، شهرداد روحانی، بهروز وجدانی، فاضل جمشیدی،رضا مهدوی،هادی منتظری، علی مغازه ای، رافائل میناسکانیان، علی اکبر مرادی، حیدرکاکی، فریدون شهبازیان، حمیدرضا عاطفی، بیژن بیژنی، علی ترابی، علی اکبر صفی پور، ناصر آقایی، هومان اسعدی، فریماه قوام صدری، کیوان فرزین، بابک ربوخه، علی ثابت نیا، امین غفاری، از جمله هنرمندانی بودند که در مراسم حضور داشتند. 

در ابتدای این مراسم که با قرائت آیاتی از کلام الله مجید همراه بود، گروه کر اردیبهشت به سرپرستی حمید عسگری رییس دانشکده موسیقی دانشگاه هنرضمن اجرای سرود ملی جمهوری اسلامی ایران به اجرای چند قطعه موسیقایی دیگر پرداخت. این در حالی است که پس از این بخش که با صحبت های طولانی مجری برنامه فرزاد جمشیدی همراه بود گروه موسیقی «روشنا» به اجرای برنامه در حوزه موسیقی دستگاهی ایران پرداخت.

آرزوی دیرینه شاهین فرهت برآورده شد

در ادامه پس از اجرای برنامه گروه «روشنا» کلیپی از روند فعالیت های سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر در بخش های مختلف برای حاضران در تالار وحدت به نمایش درآمد و سپس شاهین فرهت دبیر هنری این دوره روی صحنه آمد و در توضیحاتی گفت: جشنواره موسیقی فجر همیشه بهترین زمان برای اجرای موسیقی به مخاطبان موسیقی بوده است. امسال آرزوی دیرینه من تا حدودی برآورده شد و آن اجرای آثار آهنگسازان ایرانی بود. من از سال ۶۴ در جشنواره های مختلف موسیقی فجر حضور داشتم و هر ساله نیز شاهد تغییرات متفاوتی در نحوه برگزاری آن بودم. امسال از بسیاری آهنگسازان ایرانی آثاری وجود داشت که نشان از پیشرفت هنرمندان ما هم در حوزه آهنگسازی و هم در حوزه نوازندگی است. من اگر بخواهم اجرای آثار آهنگسازان ایرانی را در یک جمله بگویم تا در خاطر شما بماند، اینکه آثار آهنگسازان ایران توسط گروه های خارجی و اجرای آهنگسازان بزرگ توسط گروه های ایرانی اجرا شد.

وی افزود: این روند قطعا ادامه می یابد ما امروزه در عصر تکنیک حضور داریم و بسیار خوشحالم چقدر با شوق آثار بزرگ را اجرا می کنند اما از طرفی می بینم که چه راه طولانی در پیش داریم و ما باید کارهای زیادی را در این زمینه انجام دهیم. مساله دیگر در این میان اجرای زنده آثار موسیقایی است که خوشبختانه تعداد زیادی از گروه های ما بعضا صدا را تقویت می کنند که این موضوع برای اجراهای زنده چندان مناسب نیست. شما بدانید صحنه این تالار وحدت صحنه بسیار مناسبی است اما بد نیست درباره این موضوع فکر بیشتری داشته باشیم. به هر حال موسیقی ما در حال پیشرفت بوده اما آنچه مهم است توجه موزیسین های ما به آثار آهنگسازان ایرانی است. این دوران چند روز برای من بسیار خاطره انگیز است زیرا شوق و ذوق دوستداران موسیقی بیشتر از قبل بوده و من امیدوارم هرسال بهتر از سال قبل باشد. این تنها آرزوی من از خداوند بزرگ است که موسیقی ایران هر روز پیشرفت داشته باشد.

قدردانی از سه هنرمند پیشکسوت موسیقی

بعد از صحبت های شاهین فرهت نوبت به پخش نماهنگی از درگذشتگان موسیقی کشورمان در حوزه های مختلف رسید. در این کلیپ  تصاویر تعدادی از هنرمندان درگذشته موسیقی کشورمان در سال جاری به نمایش درآمد. این در حالی است که در بخش دیگری از مراسم گروه «خنیاگران مهر» به سرپرستی بهزاد عبدی قطعاتی را برای مخاطبان اجرا کردند.

تجلیل ازاستاد کریم صالح عظیمی، استاد رامین جزایری، استاد فخری ملک پور سه هنرمند پیشکسوت موسیقی کشورمان بخش دیگری از مراسم اختتامیه سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر را تشکیل می داد. در این بخش نماهنگی از این سه هنرمند برای حاضران در برنامه به نمایش درآمد و پس از آن نیز در حضور مجید کیانی نوازنده و آهنگساز موسیقی ایرانی ، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمد مجتبی حسینی معاون هنری وزیر ارشاد، شاهین فرهت دبیر سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر و فریماه قوام صدری نوازنده و آهنگسازی موسیقی کلاسیک از سه هنرمند یاد شده قدردانی شد.

فرصتی که در جشنواره موسیقی فجر فراهم شد

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در ادامه این مراسم بیان کرد: ایران این ویژگی را دارد که از یک سو دیرینه تاریخی در موسیقی دارد و از سویی دیگر گستره وسیع جغرافیایی که موسیقی را از دیگر نقاط جهان متمایز می کند. این دو ترکیبی از اصالت و تنوع را به موسیقی ما داده است . البته ملت هایی هستند که موسیقی آنها از اصالت برخوردار هستند اما موسیقی ایرانی به جهت گستره وسیع جغارفیایی آن ترکیبی از تنوع و تعدد را دارد. این موسیقی خصلت های خاص خود را دارد. من بر این باورم شاعرانگی موسیقی ایرانی باعث شده که هر کلمه نوا و هر نوا کلمه ای باشد. این ترکیب ویژگی خاص خود را به موسیقی ایرانی می دهد که برای ما دارای ارزش های فراوانی است.

وی افزود: موسیقی ایرانی با طعم عرفان و معنویت همراه است، موسیقی ایرانی از زمین به آسمان و از آسمان به زمین می آید. این موسیقی به دلیل ویژگی تاریخ ایران همواره موسیقی است که هم شور، هم حماسه،هم رنج و هم درد را به همراه خود. به نظر می رسد موسیقی ایرانی حالا یک فرصت برای ایران و جامعه ایرانی است. این موسیقی حافظ هویت ایران است. ایرانی  که با زبان موسیقی خود زندگی کرده و زندگی می کند. این موسیقی پاسدار رنگین کمان اقوام ایرانی است که بخشی از هویت آنها به چهره موسیقایی آنهاست. موسیقی ایرانی خط ارتباطی ایران با جهان است و ما همواره با شعر و موسیقی با جهان  ارتباط داشتیم، داریم و خواهیم داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اگر می خواهیم نسیم مهر ایران به دنیا بوزد موسیقی ایرانی چنین محملی است و جشنواره موسیقی فجر فرصتی برای نوآفرینی است. این رویداد از یک سو خط اتصالی بین استادان و کسانی که جا پای استادان می گذارند، تلقی می شود. جشنواره موسیقی فجر خط اتصال ایران به تهران است به طوری که ما می بینیم با حضور چند گروه موسیقی در تهران و برگزاری جشنواره در ۱۵ استان کشور چگونه فضای ارزشمندی در چارچوب این رویداد اتفاق افتاده است. از سوی دیگر جشنواره موسیقی خط اتصال با موسیقی جهان است که امسال هم چنین فضاهایی در قالب جشنواره به وجود آمد. حال بر این خط های اتصال خط اتصال دیگری افزوده شد. اینکه ما در چهل سالگی انقلاب اسلامی می توانیم در این چارچوب موسیقی انقلاب و دفاع مقدس را زنده کنیم. به هرحال من به دبیر محترم جشنواره استاد فرهت و همکارانم در معاونت هنری که این اتفاق خوبی را رقم زدند دست مریزاد می گویم.

وزیر ارشاد پس از صحبت های خود و در حالی که مراسم تالار وحدت را ترک می کرد در جمع خبرنگاران گفت: تا ۲ ماه آینده گزارش مالی سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر منتشر خواهد شد.

پس از صحبت های سید عباس صالحی نوبت به اجرای گروه موسیقی نواحی «یاغلیق» رسید، این در حالی است که بعد از اجرای این برنامه رضا عسگر زاده نوازنده دودوک و حسام اینانلو نوازنده کمانچه کنسرت دونوازی را پیش روی مخاطبان قرار دادند.البته قرار بود هوشیارخیام نوازنده پیانو اجرایی را در مراسم اختتامیه برنامه ای را اجرا کند که به دلیل سانحه ای که برای فرزندش به وجود آمد، تالار وحدت را ترک کرد.

*مهر

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

واکنش یامین پور به اکران یک فیلم “آشغال”/ آخرین لگد وزیر فرهنگ به فرهنگ بی صاحب – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وحید یامین پور مجری و تهیه کننده تلویزیون درباره تبلیغات شهری یک فیلم “آشغال”، در صفحه توییتر خود پستی معنادار منتشر کرد.

به گزارش سینماپرس؛ وحید یامین پور مجری و تهیه کننده تلویزیون درباره تبلیغات شهری یک فیلم “آشغال” در صفحه توییتر خود، پستی معنادار منتشر کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

توصیف هنرمندانه از نقش امامت جامعه + فیلم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آیت الله فاطمی نیا در سخنانی به توصیف هنرمندانه از نقش امامت جامعه پرداخت.

به گزارش سینماپرس؛ آیت الله فاطمی نیا در سخنانی به توصیف هنرمندانه از نقش امامت جامعه پرداخت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

صداوسیمایی که بلندگوی مصرف زدگی شده – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با انتشار نامه ای خطاب به علی عسگری، رییس رسانه ملی از ترویج تجمل گرایی و مصرف زدگی و سبک زندگی غیراسلامی و غیرایرانی در این رسانه انتقاد کرد.

به گزارش سینماپرس، اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، طی نامه‌ای از عبدالعلی علی‌عسکری، رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران درخواست کردند: 

تا جلوی جریان منفی به وجود آمده در سازمان خود را گرفته و رویکرد مثبت و موثری را در رابطه با سبک زندگی اسلامی، که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، پیش بگیرید، همچنین در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری که در بیانیه «گام دوم انقلاب» مطرح گشته، می‌بایست نقش نیروهای جوان و متعهد و متخصص در صدا و سیمای انقلاب اسلامی پر رنگ‌تر از گذشته شده و گردش نخبگان در این سازمان به معنای واقعی رخ دهد.

در بخشی از این بیانیه آمده است:  اکنون که ملت شریف ایران، در کنار هم یکپارچه جشن ۴۰ سالگی و بلوغ انقلاب اسلامی ایران را، باشکوه هر چه تمام‌تر برگزار نمود زمان آن رسیده که عصاره‌ ۴۰ سال کار و تلاش در راه پیش برد اهداف انقلاب، خود را نمایان کند و انقلابی دیگر این‌بار در ساختار سازمان‌ها و ارگان‌های نظام جمهوری اسلامی برای رسیدن به دولت اسلامی و از آن به جامعه اسلامی و در نهایت نیل به هدف تمدن نوین اسلامی صورت گیرد.

یکی از مهمترین و موثرترین این سازمان‌ها که نقش بسیار راهبردی در برداشتن گام دوم انقلاب اسلامی دارد، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی است. سازمانی که اهمیتش آن چنان زیاد است که می‌تواند سهم قابل توجهی در شکل‌گیری سبک زندگی جامعه اسلامی داشته باشد، و با ارائه الگوهای مفید زندگی، آن‌ها را به یک باور عمومی تبدیل نماید.

در مقابل این وظایف خطیر، این روزها شاهد صداوسیمایی هستیم که به جای گسترش سبک زندگی اسلامی، مروج تجمل‌گرایی و بلندگوی مصرف‌زدگی و ارائه دهنده‌ سبک زندگی غیراسلامی و ایرانی است. این روزها فیلم‌ها و پویانمایی‌های ما رنگ و بوی غربی می‌دهد. خیلی وقت است که فیلم‌های پرمحتوا و اصیل برای چندمین بار تکرار می‌شوند و دریغ از فیلمی فاخر و ارزشمندی که به تازگی ساخته شده باشد.

در رابطه با موضوع اقتصاد مقاومتی که مورد تاکید چندین و چند باره مقام معظم رهبری بوده است باید اذعان داشت که گام موثری توسط این سازمان برداشته نشده و بیشتر شاهد ترویج مصرف‌زدگی و تجمل‌گرایی در سینما و تلویزیون هستیم. این سازمان که یکی از مهمترین ابزارها برای ترویج فضائل رفتار اقتصادی افراد و خانواده‌ها محسوب می شود در حال ترویج استفاده از کالای خارجی به جای کالای داخلی است. تبیین درست مفهوم اقتصاد مقاومتی و تفاوت آن با اقتصاد ریاضتی یکی از اصلی‌ترین مطالبات جنبش دانشجویی از رسانه ملی است که متاسفانه تاکنون رخ نداده است.

 جامعه اسلامی دانشجویان لازم می‌داند در راستای ایفای نقش مطالبه‌گری خود از ریاست محترم صدا و سیمای جمهوری اسلامی درخواست کند تا جلوی جریان منفی به وجود آمده در سازمان خود را گرفته و رویکرد مثبت و موثری را در رابطه با سبک زندگی اسلامی، که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، پیش بگیرید. همچنین در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری که در بیانیه «گام دوم انقلاب» مطرح گشته، می‌بایست نقش نیروهای جوان و متعهد و متخصص در صدا و سیمای انقلاب اسلامی پر رنگ‌تر از گذشته شده و گردش نخبگان در این سازمان به معنای واقعی رخ دهد.

قطعا جنبش دانشجویی پیگیری‌های مجدد را در راستای تحقق این مطالبات بر حق، انجام خواهد داد؛ امید است این نامه مقدمه‌ای باشد بر تحولاتی عظیم برای ایجاد صدا و سیمای آرمانی تمدن نوین اسلامی، که به حول و قوه الهی به زودی محقق خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حمایت خانه سینما از نویسندگان و ناشران سینمایی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هشتمین دوره اهدای جایزه کتاب سال سینمایی ایران، نسبت به خرید ۲۰۰ نسخه از هر یک از کتاب‌های نامزد شده توسط داوران این دوره و نیز خرید ۳۰۰ نسخه از کتاب‌های برندگان نهایی این رویداد اقدام خواهد کرد.

به گزارش سینماپرس، خسرو دهقان (دبیر جشن کتاب سال سینمای ایران) اعلام کرد؛ برابر هماهنگی‌های انجام شده با  مهرزاد دانش (مدیرکل محترم دفتر امور چاپ و نشر معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، در راستای حمایت از آثار برتر حوزه ادبیات سینمایی کشور، هشتمین دوره اهدای جایزه کتاب سال سینمایی ایران، نسبت به خرید ۲۰۰ نسخه از هر یک از کتاب‌های نامزد شده توسط داوران این دوره و نیز خرید ۳۰۰ نسخه از  کتاب‌های برندگان نهایی این رویداد اقدام خواهد کرد. خرید این آثار طبق سیاست‌های حوزه انتخاب و خرید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در جهت حمایت از اقتصاد نشر کتاب و نیز تجهیز منابع کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی صورت می‌گیرد.

دبیرخانه هشتمین جشن کتاب سال سینمای ایران نامزدهای منتخب هیات داوران این دوره را بدین شرح معرفی کرد:       

نامزدهای تالیف:

۱-  روزگار فرخ/سعید نوری/ نشر روزبهان

۲-  سینما سوزی/عباس بهارلو/ نشر قطره

۳-  فیلم به مثابه فلسفه/ صالح نجفی /نشر لگا

نامزدهای ترجمه:

۱-  قاب زدایی (جستارهایی در باب نقاشی و سینما)/ ترجمه مهدیس محمدی/ نشر علمی و فرهنگی

۲-  سینما و تاریخ/محمد تهامی نژاد /نشر علمی و فرهنگی

۳-  درک تئوری فیلم/رحیم قاسمیان/ نشر واحه

۴-  گفتگوی دوراس؛ گدار/ قاسم روبین/ نشر مرکز

۵-  عباس کیارستمی و فیلم- فلسفه / صالح نجفی /نشر لگا

مراسم اهدای جوایز هشتمین دوره کتاب سال سینمای ایران یکشنبه پنجم اسفند ماه سال ساعت ۱۸ در تالار زنده‌یاد سیف‌الله داد خانه سینما برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شاعران نوجوان دغدغه‌های سیاسی، اجتماعی دارند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: داور نخستین مهرواره شعر آفرینش با اشاره به نگاه شناختی، تحلیلی نسل جدید، داور نخستین مهرواره شعر آفرینش با اشاره به نگاه شناختی، تحلیلی نسل جدید، آثار نوجوانان شاعر را کتابی برای فعالان عرصه‌ی ادبیات دانست. آثار نوجوانان شاعر را کتابی برای فعالان عرصه‌ی ادبیات دانست.

به گزارش سینماپرس، حسین تولایی با اشاره به معیارهای داوری نخستین مهرواره‌ی شعر آفرینش گفت: «تخیل، عاطفه، اندیشه، زبان، خلاقیت، معیارهایی بود که سه داور این مهرواره در آثار بررسی کردند. هر کدام از این معیارها ۲۰ امتیاز داشت و سبب شد تا از میان آثار رسیده که به تفکیک ۴۰۷ عنوان ازآن‌ها از سوی شاعران دختر، و ۱۲۲ عنوان آن‌ها از سوی شاعران پسر خلق شده بود، آثاری برای ارائه در مهرواره انتخاب شود.»

این شاعر با اشاره به استعدادیابی در بین شاعران نوجوان گفت: «باید اضافه کرد در کنار معیارهای فنی، ما صرفا به دنبال اختصاص امتیاز به افراد نبودیم. از همین رو به استعداد شاعران نیز توجه داشتیم. در این میان آثاری بودند که مشکلات فنی داشتند با این حال از استعداد شاعر سخن می‌گفتند. با همین نگاه از این شاعران نیز دعوت کردیم تا در میان شاعران حاضر در مهرواره باشند.»

این کارشناس ادامه داد: «همان‌طور که می‌دانید انجمن‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ۲۶ استان کشور فعال‌اند. در این مهرواره و با توجه به کیفیت آثار از تمامی این استان‌ها شاعر نوجوانی حضور خواهد داشت. در داوری از چشم‌پوشی صرف نظر کردیم و به صورت تخصصی آثار را که کلاسیک یا سپید و… بودند به داوری گذاشتیم.»

وی درباره‌ خصوصیات این انجمن‌ها سخن گفت: «در این انجمن‌ها هم شاعران نوجوان حضور دارند و هم اعضای ارشد کانون که بین ۱۸ تا ۲۲ سال سن دارند. از آنجا که انجمن‌ها به نقدهای حرفه‌ای می‌پردازند بنابراین امکان حضور شاعران جوان نیز در آن مهیاست و از آنجا که نقدپذیری در کنار ابعاد ادبی در این جلسه‌ها آموزش داده می‌شود و کانون درصدد تربیت کارشناسان ادبی برای آینده است، این شرایط فراهم آمده است تا علاقه‌مندان ۱۴ تا ۲۲ سال در آن‌ها حاضر باشند.»

عضو انجمن نویسندگان کودک و نوجوان افزود: «به قطع و یقین می‌توان گفت که فضای این انجمن‌ها از سالم‌ترین و امن‌ترین فضاهای ادبی کشور است و نقد پاکیزه در آن رواج دارد.»

این شاعر به تحلیل محتوایی آثار رسیده به این مهرواره اشاره کرد: «آثار برای ما شگفت‌انگیز بودند. اندیشه و تحلیل داشتند. و گمان می‌برم این آثار می‌توانند راهنمایی برای شاعران حرفه‌ای باشند تا با دغدغه‌های نوجوانان آشنا شوند. در این آثار دغدغه‌های اجتماعی و سیاسی وجود داشت. در تصویرسازی‌هایشان خلاق بودند و داوری این آثار واقعا سخت بود.»

تولایی که به تازگی به عنوان شاعر تقدیری جشنواره شعر فجر برای اثر «پرنده‌ها پای سفره‌ی صبحانه‌اند» معرفی شده است درباره‌ی تاثیرهای انجمن‌ها گفت: «از آنجا که این شاعران نوجوان از کودکی عضو کانون بوده‌اند، زبان پخته‌ی آن‌ها و شناخت درست‌شان از شعر گواه راه درستی است که انجمن‌ها طی کرده‌اند. مطمئم تا چندسال دیگر نام بسیاری از ۷۰ شرکت کننده در این مهرواره را در بین شاعران مطرح کشور خواهیم دید.»

گفتنی است نخستین مهرواره‌ی شعر آفرینش از ۱ اسفند تا ۳ اسفند در تهران برگزار می‌شود. در این مهرواره نوجوانان ضمن خوانش آثار خود در کارگاه‌های تخصصی آموزش می‌بینند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

میزبانی سینماسنگر جشنواره عمار از زائران راهیان نور – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جشنواره مردمی فیلم عمار، همچون سال‌های گذشته، در قالب سینماسنگر در یادمان شهدای هویزه، با زائران مناطق عملیاتی جنوب همراه می‌شود و با آثار برگزیده خود، از تاریخ ۱۲ اسفند تا ۶ فروردین، پذیرای مخاطبان خواهد بود.

به گزارش سینماپرس، جشنواره مردمی فیلم عمار، همچون سال‌های گذشته، در قالب سینماسنگر در یادمان شهدای هویزه، با زائران مناطق عملیاتی جنوب همراه می‌شود و با آثار برگزیده خود، از تاریخ ۱۲ اسفند تا ۶ فروردین، پذیرای مخاطبان خواهد بود.

عموم خواهران و برادران اکران‌کننده‌ و فعال فرهنگی، در صورت تمایل به حضور در سینماسنگر به‌عنوان «خادم»، می‌توانند اطلاعات زیر را تکمیل و با ارسال به آی‌دی @eyvan_admin  ثبت‌نام کنند.

نام و نام خانوادگی، کد ملی و شماره تماس، دوره زمانی مورد نظر برحسب اولویت، استان و شهرستان محل فعالیت، مدت آشنایی با جشنواره عمار، تاریخ اولین و آخرین اکران خود در جشنواره عمار (در صورت وجود)، مهارت‌های فردی مانند خبرنگاری، عکاسی و…، شرحی از فعالیت‌های فرهنگی در استان و شهر خود، فیلم‌های مشاهده‌کرده از جشنواره عمار و برنامه پیشنهادی برای اجرا در سینماسنگر.

مهلت ثبت‌نام تا ۲ اسفندماه سال جاری است و دوره‌های حضور خادم‌ها به سه بازه ۱۲ تا ۲۱ اسفند، ۲۱ تا ۲۷ اسفند و ۲۷ اسفند تا ۶ فروردین تقسیم می‌شود. ضمن اینکه مدت حضور خادمان فقط در یک دوره مشخص‌شده امکان‌پذیر است و امکان حضور متأهلی نیز وجود دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

میهمانان خارجی جشنواره تئاتر فجر میهمان‌خانه تئاتر شدند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیرعامل و اعضاء هیئت‌مدیره خانه تئاتر در ضیافتی دوستانه در خانه تئاتر با هنرمندان خارجی حاضر در تئاتر فجر دیدار کردند.

به گزارش سینماپرس؛ در این دیدار که با حضور نادر برهانی مرند، دبیر سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و شهرام اسدی مدیر بخش بین‌الملل این جشنواره صورت گرفت، هنرمندانی از کشورهای روسیه، نیجریه، رومانی، ژاپن، فرانسه، ارمنستان، ترکیه و هند حضور داشتند.

در ابتدای جلسه شهرام گیل‌آبادی مدیرعامل خانه تئاتر ضمن تشکر از حضور این هنرمندان به‌طور مختصر به معرفی خانه تئاتر پرداخت و آماری از جامعه تئاتری ایران ارائه داد.

وی سپس به معرفی خود به‌عنوان مدیرعامل خانه تئاتر و هیئت‌مدیره خانه تئاتر پرداخت و ایرج راد، اصغر همت مسعود دلخواه، مریم کاظمی، مهدی قلعه و مریم کاظمی که از هیئت‌مدیره خانه تئاتر در این ضیافت حضور داشتند را به میهمانان معرفی کرد. در ادامه‌ی مراسم میهمانان خود را معرفی و زمینه فعالیت هنری خود را به‌اختصار شرح دادند.

ایرج راد رئیس هیئت‌مدیره خانه تئاتر نیز خانواده تئاتر را یک خانواده واحد جهانی دانست و گفت: آنچه بسیار حائز اهمیت است ارتباط تئاتری‌ها در سرتاسر دنیا با یکدیگر است که می‌تواند تأثیرات بسزایی درزمینه‌ی آشنایی بافرهنگ و هنر کشورهای مختلف با یکدیگر داشته باشد.

او افزود: من خوشحال هستم کسانی که در اینجا حضور دارند توانسته‌اند در این فرصت کوتاه بخشی از تئاتر ایران را ببینند؛ اما آنچه مهم است این است که تئاتر ایران در تمام عرصه‌ها توانایی‌های خاص خود را دارد و به‌خصوص نسل جوان تئاتر ایران از توانایی بسیار بالایی برخوردار هستند. ما در تمام زمینه‌های تئاتر چه تئاتر سنتی، چه تئاتر پیشرو، چه تئاتر تجربی و چه درزمینهٔ تئاترهای ارزشمندی که بسیاری از هنرمندان پیشکسوت به صحنه می‌برند، دارای امکانات فراوانی به‌طور بالقوه هستیم.

او تقاضای خانه تئاتر را فراهم آوردن امکان حضور گروه‌ها و هنرمندان جوان تئاتر در عرصه‌های بین‌المللی از طریق جشنواره‌های تئاتر دانست و افزود: امیدواریم بتوانیم امکان اجراهای مختلفی را در کشورهای دیگر برای این گروه‌ها ایجاد بکنیم و در حال حاضر نیز شاهد این اجراها هستیم.

راد ضمن ابراز امیدواری بر استمرار ارتباط تئاتر ایران با گروه‌های خارجی تأکید کرد: حضور گروه‌های خارجی در جشنواره باید موجب شود تا با آثاری آشنا شویم که این آثار بتواند ارتباطات فرهنگی و تکنیکی و هنری را بیشتر برقرار بکند و بتوانیم وضعیت پیشرو تئاتر درزمینهٔ های مختلف را از این طریق شناسایی کنیم.

نادر برهانی مرند، دبیر جشنواره فجر نیز همکاری خانه تئاتر با جشنواره تئاتر فجر را یک اتفاق خجسته دانست و گفت: اینکه خانواده تئاتر در کشور ما علیرغم همه اختلاف‌سلیقه‌ها در کنار هم برای تعالی فرهنگ تلاش می‌کنند بسیار ارزشمند است.

سعید اسدی نیز از خانه تئاتر برای برگزاری این ضیافت سپاسگزاری کرد و گفت: اتفاق مهم این است که جشنواره فجر می‌تواند در ارتباط با صنف تئاتر این فرصت را برای خانواده تئاتر توسعه ببخشد.

وی سپس خطاب به هیئت‌مدیره خانه تئاتر و میهمانان حاضر گفت: پلتفرمی که ما در پیشخوان ملی هنرهای اجرایی ایران ارائه داده‌ایم یک‌راه مؤثر و مفید در معرفی چهره‌ی مثبت تئاتر ایران و قابلیت‌های هنری و فکری آن و همین‌طور معرفی عمیق فرهنگ ایران در سطح جهانی است. خوشحال هستم که امکان این ارتباط به وجود آمده و دستاورد آن به اطلاع جامعه تئاتر ایران خواهد رسید. امیدوارم این اتفاق یک فرصت بزرگ برای رونق اقتصادی تئاتر ایران نیز باشد.

مدیر بخش بین‌الملل تئاتر فجر افزود: خانه تئاتر به دلیل هماهنگ‌سازی و سازمان‌دهی تئاتر ایران حلقه اتصال تئاتر دولتی و تئاتر خصوصی است و خوشبختانه رابطه‌ی این صنف با دولت در سال‌های اخیر بسیار سازنده و مثبت بوده است.

در ادامه این ضیافت پس از صرف نهار یک نمایش عروسکی تعاملی با عروسک مبارک به‌عنوان یکی از نمادهای سنتی ایران برای میهمانان اجرا شد و سپس به هر یک از آنان یک عروسک مبارک هدیه داده شد.

در پایان میهمانان از نمایش چیدمان گذرگاه که در سالن عباس جوانمرد خانه تئاتر اجرا می‌شود، دیدن کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع