X

مدیر فنی

دفتر سینمایی

سینما و آرمان هایی که دیده نمی شود!/ چه بودیم، چه شدیم و چه باید می شدیم؟! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: چهل سال پیش در چنین روزهایی، ایران آبستن وقایعی بود که سرنوشت منطقه و جهان را تحت تاثیر خود قرار داد اما امروز با نگاهی اجمالی به آثار و تولیدات سینمای ایران در موعد چهل سالگی انقلاب و در قالب جشنواره فیلم فجر؛ باید گفت متاسفانه کمتر نشانی از آرمان ها و شعائری که روزگاری ملت ایران در سودای رسیدن با آن انقلاب نمودند، در این آثار مشاهده می شود!

محمدعلی سلیمانی/ چهل سال پیش در چنین روزهایی، ایران آبستن وقایعی بود که سرنوشت منطقه و جهان را تحت تاثیر خود قرار داد. مردم انقلابی ایران به رهبری امام خمینی رحمه الله علیه، پس از سال‌های مدید به سلسه ی نظام طاغوت پایان داده و با شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی راهی نو برای همه ی ملت های مستضعف جهان ترسیم نمودند.



اما به راستی چه بودیم!؟

مسئله ی فرهنگ در شکل گیری، پیشبرد و در نهایت آرمان های انقلاب اسلامی ایران، نقشی بی بدیل و بسیار راهبردی را ایفا نمود. از موتورهای محرک بسیار نیرومندی که شاید بتوان آن را عمده دلیل قَلَیان و خروش انقلابی ملت ایران در عهد پهلوی دانست، عنصر فرهنگ و علی الخصوص فرهنگ اسلامی بود. حکومت پهلوی با روی کار آمدن خود تمام همت و تلاش خود را برای نابودیِ شئون، آداب و فرهنگ اسلامی و جایگزینی آن با فرهنگ غربی و گسترش آن در قالب سبک زندگی آرایامهری معطوف نمود.



از کشف حجاب توسط رضا پهلوی تا جشن های ۲۵۰۰ ساله  و تغییر تاریخ هجری شمسی به شاهنشاهی و … درکنار سایر موضوعات اجتماعی محسوس از جمله فراگیری ابتذال و بی بند  و باری عمیق رژیم پهلوی که در زمان پهلوی دوم به اوج خود رسید و در شئون مختلف جامعه نیز تاثیرات فراوانی گذاشت و … همگی در کنار هم سنگ بنایی از برای تجمیع نیروی عظیم ملت مسلمان ایران در سرنگونی رژیم منحوس پهلوی بودند.



گسترش ابتذال و بی بند و باری عمیق در رژیم پهلوی و اوج آن در زمان پهلوی دوم، تاثیرات فراوانی در شئون مختلف زندگی و سبک زندگی انسان ایرانی ایجاد نمود؛ به نحوی که بسیاری از مردم برای ممانعت از همراه شدن با موج ابتذال و بی بند و باری، محدودیت های بسیاری را متحمل شدند و در این میان از برای درامان ماندنِ خود و خانواده ی خویش از این موج بی بند و باری و ابتذال، به ناچار محدودیت های بسیاری را  پذیرفته و همچنین محرومیت های بسیاری را بر خویش متحمل ساختند.



در این میان شاید بتوان نقطه ی اوج این نمایش ابتذال و فحشا را بر سر در سالن های سینمای آن روزگار مرور نمود؛  سینمایی مملو از نمایش و به تصویر کشیدن جذابیت های جنسی و شهوانی، رقص و قمار و مشروب خواری و …



معرفی سوپراستارها و بازیگرانی که جز جذابیت های جنسی عایدی برای سینمای ایران نداشتند و سراسر سینمای ایران و مجلات و جراید قبل از انقلاب را در نوردیده بودند. این گونه ی سینمایی باعث رواج اصطلاحی با عنوان فیلم فارسی گردید که بستر اصلی و شالوده صنعت سینمای ایران را شکل می داد.



هم اکنون پس از گذشت چهل سال از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران فرصت مغتنمی است تا با نگاهی به گذشته و حال صنعت سینمای ایران به این سوال پاسخ دهیم که آیا اهداف و شعارهایی که بستر اصلی انقلاب در سال ۱۳۵۷ هجری شمسی گردیدند و ملت مسلمان ایران را به اتفاق نظر رساندند و … امروزه تحقق یافته است؟ و آیا می توان پس از گذشت چهل سال از انقلاب سری افراشته داشت و به موجودیت چنین سینمایی بالید؟



چه می خواستیم!؟

شدت ابتذال سینمای قبل از انقلاب از مباحث مورد توافق عموم مردم و حتی هنرمندان بود و در این میان فضای حاکم بر آثار و تولیدات سینمایی به ارایه محتوای پوچ و تهی از معنا و مفهوم و از طرفی عدم برخورداری از ساختار حرفه ای در حد و اندازه ی سینمای جهان و… به عنوان چالش های جدی موجود در این عرصه موجب شد تا مسئولان فرهنگی و متولیان سینمایی در کنار هنرمندان و فعالان صنعت سینمای ایران، جملگی نیاز به ایجاد تغییر و تحول  در روند کنونی این عرصه را درک کرده و برای ارایه طرحی نو مجاب شوند.



به عبارت دیگر؛ مردم مسلمان ایران، انقلابی را به رهبری امام خود رقم زده بودند که جهانیان را حیرت زده کرده بود و در این میان جهانیان تشنه ی دیدن و شنیدن پیام انقلاب این ملت بودند و در این میان بدون تردید سینما به عنوان ابزاری هنری با ماهیت ویژه ی رسانه ای خود، از ظرفیت عظیمی برای صدور این پیام برخوردار می بود و با استفاده از این ظرفیت عظیم امکان صدور پیام انقلاب ملت ایران به جهانیان می توانست بسیار تسهیل و تسریع گردد.



اما روند تحولات بعد از انقلاب به گونه ای سرعت یافت  که امکان پیش برد تمامی عرصه ها به صورت همزمان حاصل نگشت و زمان مورد نیاز به منظور ایجاد ساختارهای مناسب و تصفیه ی فضای فرهنگی کشور از لوث وجود افراد و نیز افکار پوچ و مبتذل از یک سو و از سویی دیگر درگیر ی های سیاسی و سایر مشکلات داخل کشور، مانعی شد در جهت عدم بهره برداری مناسب از این ظرفیت در جهت صدور پیام انقلاب اسلامی و حتی تبیین مبانی انقلاب اسلامی از برای عموم جامعه ایران در پس از حاکمیت و استقرار نظام جمهوری اسلامی.



جنگ تحمیلی دولت بعث عراق علیه ایران را شاید بتوان فرصتی مناسب برای محک توانمندی صنعت سینمای ایران در جهت استفاده از قدرت نرم خود به منظور ایجاد همبستگی ملی علیه دشمن خارجی به حساب آورد؛ وجود تهدید عینی خارجی فرصتی جهت هم افزایی و هم بستگی ملی پدید آورده بود که بتوان همه ی ظرفیت های کشور،  از جمله ظرفیت های فرهنگی و بالاخص سینمایی را در راستای نشر مظلومیت ملت ایران و پاسداشت خون شهدا علیه تجاوزگری رژیم صدام بسیج نموده و در این میان تولید انبوه آثار سینمایی در ژانری که نام دفاع مقدس را با خود یدک می کشید، شاهدی است بر این مدعی.



لازم به ذکر است که در کنار بروز و ظهور آثار سینمایی دفاع مقدس، بودند هنرمندانی که نسبت چندانی با انقلاب و دفاع مقدس نداشتند و بنابراین هیچ انعکاسی از شرایط خاص و حساس ملت ایران در آثار و تولیدات ایشان مشاهده نمی شود؛ هنرمندانی که نسبت چندانی با انقلاب و دفاع مقدس نداشتند و هیچ تاثیری از شرایط خاص و حساس ملت ایران در آثار آنها هیچگونه انعکاسی نداشته و یا به سیاه نمایی از وضعیت موجود می پرداختند و فروپاشی خانه اجاره ای جمهوری اسلامی را تصویر سازی می کردند و یا عافیت طلبانه، آن هنگام که عموم جامعه درگیر جنگ و دفاع از کشور بودند، ایشان در قالب منوالفکرانه خود، به کُنجی در صنعت سینما خزیده و تمام رسالت هنری و تعهد انسانی خود را در پس دادن دفترچه ی دوست خود جستجو می نمودند!



انعکاس رشادت های رزمندگان در دوران دفاع مقدس در سینمای ایران هرچند تاثیرات فراوانی را بر مخاطبان داخلی خود گذاشت اما در مجموع نتوانست از مرزهای ایران فراتر رود و در این میان عملکرد ضعیف متولیان فرهنگی کشور و نابلدی و عدم فهم مناسب ایشان از ظرفیت های دیپلماسی عمومی در آن مقطع زمانی را شاید بتوان عمده دلیل این ناکامی دانست.



اما اگر بخواهیم به اختصار به سینماتوپیای و یا همان سینمای آرمانی مد نظر و منطبق با اهداف و اصول انقلاب ۱۳۵۷ هجری شمسی بپردازیم، شاید بتوان موارد زیر را به صورت مشخص برشمرد:

۱. سینمایی عاری از هرگونه ابتذال، چه در محتوی و مضمون و چه در فرم و ظاهر

۲. انتقال پیام مهم انقلاب اسلامی مبنی بر توحید در کلمه

۳. رواج ارزش های دینی

۴. احیای کرامت انسانی

۵. آزادی بیان

۶. زمینه سازی برای رشد و تکامل انسان ها



توجه به این اهداف و تصویرسازی منسجم از آرمان های انقلاب اسلامی با استفاده از پتانسیل های بالفعل و بالقوه صنعت سینمای ایران، همواره مورد تذکر و اشاره ی رهبر انقلاب بوده، تا جایی که ایشان کلید پیشرفت کشور را تا اندازه ی زیادی در دستان سینماگران می دانند:

کلید پیشرفت کشور به میزان زیادی دست سینماگران است، چرا که دست‌اندرکاران هنر فاخر سینما با توجه به تأثیرگذاری و جهت‌دهی این هنر می‌توانند با تولیدات خود روح امید، شوقِ پیشرفت، انگیزه‌ی کار و تلاش، اعتمادبه‌نفس و اعتقاد به ارزش‌های اسلامی و ملی را در جامعه ترویج کنند و سهم بزرگ خود را در پیشرفت و تعالی کشور ایفا نمایند و یا این‌که با فیلم‌های خود، نسلی ناامید، پشیمان، متکی به بیگانه و تحقیرشده را پرورش دهند.

(امام خامنه ای در جمع اصحاب سینما ۲۳/۳/۱۳۸۵ )



این گونه است که امام جامعه با بیان دقیق مفاهیم و ارزش های ایجابی از سینماگران به صورت مشخص می خواهد که به انتقال این مفاهیم ارزشمند بپردازند و در مقابل نیز ایشان را به شدت از انتقال مفاهیمی چون ناامیدی نسلی و نمایش جامعه ای متکی بر بیگانه و تحقیر شده  و … بر حذر می دارند؛ موضوعاتی که متاسفانه با ناتوانی و یا غرض ورزی متولیان فرهنگی کشور، به صورت گسترده و لجام گسیخته ای در مجموعه آثار سینمای اجتماعی ایران موج می زند.




تلاش برای رفع این دغدغه در ادوار مختلف با فراز و نشیب های فراوانی روبرو بوده، اما به قطعیت می توان گفت سینمای ایران تنها در دوره ی دفاع مقدس و با تکیه بر مضامین دفاع مقدسی توانست اندکی در نیل به اهداف مذکور فائق آید و متاسفانه این اتفاق جز معدود موارد انگشت شمار در ژانراهای غیر دفاع مقدسی ظهور پیدا نمود و در این میان نکته قابل توجه آن است که همان موارد معدود هم در سطح مخاطب داخلی و هم مخاطبان خارجی به خوبی دیده شدند.



متاسفانه تولیداتی از این دست در سینمای ایران هرگز به یک جریان مولد مبدل نگشت و بصورت مقطعی در آسمان سینمای ایران درخشیدند و تمام شدند. شاید اگر حمایت های کافی از تولید این دست آثار صورت می پذیرفت امروز بعد از گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی، دست سینمای ایران تا به این اندازه تهی نبود و سری بلند و قامتی برافراشته می داشت.



چه شد!

در تاریخ بزنگاه های مختلفی وجود دارد که فرصتی فراهم می آورد تا کمی بر گذشته ی خود تامل کنیم و ببینیم چه آورده ایی داریم و آیا راه را درست آمده ایم؟ چقدر به اهدافی که در ابتدای راه برای خود متصور بوده ایم نزدیک شدیم و به کدام اهداف دست  یافته ایم؟ آیا سرعت پیشرفتمان در ادوار مختلف متناسب با مقتضیات زمان بوده؟ اصلاً آیا پیشرفت داشته ایم یا صرفاً درجا زده ایم؟ در چه مقاطعی پسرفت داشته ایم و در کدام مقاطع دچار پس رفت شده ایم!؟



اکنون در مقطع چهل سالگی انقلاب اسلامی حضور داریم و همگان به روشنی می دانند که عدد چهل در ادبیات دینی همواره جایگاه ویژه و خاصی داشته است؛ به عنوان مثال حضرت آدم، ۴۰ شبانه روز در کوه صفا راز و نیاز کرد و در سجده بود. خداوند به حضرت موسی، ۴۰ شبانه روز وعده داده بود تا دیدار صورت گیرد و تورات نازل شود. قوم بنی اسراییل ۴۰ سال از ورود به سرزمین موعود ممنوع شد. پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) ۴۰شبانه روز در غار حرا عبادت نمودند و در ۴۰ سالگی به نبوت رسیدند. همه ی این موارد و موارد بسیاری دیگر که در قرآن کریم به آنها اشاره شده است نشان از جایگاه ویژه ی این عدد در نزد خداوند است. شاید بتوان گذشت ۴۰ سال از انقلاب اسلامی را فرصتی مغتنم برای ارزیابی گذشته و امروز سینمای ایران دانست. با نگاهی به تولیدات آثار سینمایی این سال ها و بررسی آنها با شاخص آرمان می توان به سادگی دریافت که امروز در کجای کار قرار داریم.



تولید انبوه آثار مبتذل در سینمای ایران در دوره های مختلف و تا به امروز غیر قابل کتمان بوده و با رنگ و لعابی دگرگون اما در قالب های متنوع، پس از گذشت چهل سال هنوز در حال خودنمایی و ظهور و بروز در گیشه است.


در این میان با نگاهی اجمالی به آثار و تولیدات سینمای ایران در موعد
چهل سالگی انقلاب و در قالب جشنواره فیلم فجر؛ باید گفت متاسفانه کمتر نشانی از آرمان ها و شعائری که روزگاری ملت ایران در سودای رسیدن با آن انقلاب نمودند، در این آثار مشاهده شده و این در حالی است که اساسا در طی چند سال اخیر، فضای به شدت تکنیک زده ی حاکم بر جشنواره ی فجر مجال و رغبتی برای تولید و ارایه آثاری در قواره ی سینماتوپیا و آرمانگرایی تصویری انقلاب باقی نگذاشته است.



آثار راه یافته به بخش مسابقه سینمای ایران در جشنواره سی و هفتم فیلم فجر


چرا آنگونه که می خواستیم نشد؟

پاسخ به سوال فوق کاری است که نیازمند مطالعه و بررسی دقیق و عمیق سینمای ایرانِ بعد از انقلاب دارد است، که عزم جدی مدیران فرهنگی کشور و علاقمندان و دغدغه مندان این عرصه را فارق از هرگونه نگاه جناحی و سیاسی می طلبد.



اما درمجموع اگر بخواهیم بسیار مجمل و تیتروار پاسخی درخور به این مهم دهیم، شاید بتوان عمده دلایل رسیدن به وضع کنونی سینمای ایران را معلول موارد زیر دانست:

۱. توجه بیش از حد به ساخت فیلم های جشنواره ایی که عمدتا قرابتی با ارزش های انقلاب اسلامی نداشته و بعضا در مقابل این ارزش ها قرار می گیرند.

۲. نگاه گیشه گرایانه تهیه کنندگان و سرمایه گذاران آثار سینمایی که منجر به دست یازی به هر ابزاری برای کشاندن مخاطب به سینما می شود. این موضوع عمده ی دلیل نشر و گسترش عناصر مبتذل در سینمای ایرانِ بعد از انقلاب است.

۳. ایجاد هجمه ی سنگین رسانه ایی علیه فیلم سازانی که سعی در ساخت آثاری با مضامین انقلابی دارند و زدن برچسب هایی با عناوینی نظیر سفارشی ساز و حکومتی و… و. که مجال و انگیزه ای برای فعالیت علاقمندان به کار در این حوزه باقی نمی گذارد.

۴. عدم حمایت و برنامه ریزی مناسب در جهت تولید آثاری در قد و قواره ی انقلاب اسلامی و بعضاً حمایت های بدون استدلال منطقی از آثاری و موثری که قرابتی با سینمای انقلاب ندارند.

۵. عدم مطالبه گری برای پاسخگویی مدیران فرهنگی و سینمایی در ادوار مختلف در جهت نیل به اهداف و سینماتوپیای انقلاب اسلامی.



موارد فوق و بسیاری از مواردی که بیان آن ها در این مجال نمی گنجد را می توان عمده دلایل وضعیت کنونی سینمای ایران و دور شدن از اهداف عالیه سینمای ایران دانست؛ پس اکتفا به اعداد و ارقام در گزارش های مدیران فرهنگی و عدم توجه به مفاهیم و ارزش ها افتخاری به حساب نمی آید که بعد از گذشت چهل سال از انقلاب بتوان به آن بالید و با تکیه صرف بر مبانی کمی در ارزیابی ها و  محاسبه  تعداد دفعات برگزاری انواع جشنواره ها، صورت سوال تغییری نمی کند.



به عبارتی دیگر صورت مسئله تغییری نکرده و هرگز نارسایی در محتوا را جبران نخواهد نمود؛ چرا که اگر بحث کمی مد نظر باشد، قطعا پهلوی ها در برگزاری جشنواره ها با تجربه ی برگزاری جشن های ۲۵۰۰ ساله، بسیار توانمندتر از ما عمل می کردند، لذا می توان گفت اگر بنابر اکتفا و رسیدن به وضعیت ولنگاری رایج فرهنگی در امروز می بود، مطمئنا مدیرانی غرب زده  و معلوم الحالی همچون فرح پهلوی و همچنین دیگر مدیران فرهنگی فاسد عصر پهلوی از صلاحیت بیشتری برای سکان داری و مدیریت فرهنگی و هنری کشور برخوردار می باشد!



به عنوان نمونه ابراهیم داروغه زاده دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در نشست خبری جشنواره و درپاسخ به سوأل یکی از خبرنگاران خبرگزاری سینماپرس مبنی بر اینکهشما در یکی از مصاحبه های اخیرتان اظهار داشتید سینما می تواند یکی از دستاوردهای ۴۰ سال انقلاب اسلامی باشد؛ آیا این پاسخ به این معنا است که ما نیاز به تولید فیلم جدیدی در جشن ۴۰ سالگی انقلاب که همه دستگاه های دولتی به توصیه آقای رئیس جمهور موظف و مکلف به بزرگداشت این جشن شدند، نداریم؟؛ چرا ما فقط شاهد تولید چند اثر معدود استراتژیک هستیم که آن ها هم توسط حوزه هنری، سازمان اوج و… تولید شده اند و سازمان سینمایی و نهادهای تابعه این سازمان هیچ نقشی در آن نداشتند؟ به فرافکنی پرداخته و بیان می دارد: سینمای ایران یکی از مهمترین دستاوردهای ۴۰ سال انقلاب اسلامی است و البته سینمای بعد از انقلاب هم مرهون امام انقلاب بود که در نخستین موضع‌گیری فرمودند ما با سینما مخالف نیستیم با فحشا مخالفیم. شما چه حوزه ای را سراغ دارید که اینقدر بتواند همدلی ایجاد کند و در دنیا افتخارآفرین باشد!

پاسخ دبیر جشنواره فجر که اتفاقا معاون نظارت و ارزشیابی سینما نیز است به این سوأل شفاف بسیار عجیب بود چرا که وی هیچ اشاره ای نکرد که چرا سازمان سینمایی نقش منفعلانه ای به خود گرفته و هیچ اقدامی نه تنها برای تولید آثار ارزشی و استراتژیک نکرده و نمی کند بلکه از سینماگران دغدغه مند این حوزه نیز حمایتی ندارد!

موضوعی که باری دیگر به صورتی شفاف در حواشی متعدد و بحث برانگیز افتتاحیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر نیز ظهور و بروز یافت و باری دیگر اثبات نمود، مدیران سینمایی هیچ طرح و فکری برای چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ندارند و تنها از آن به عنوان یک لگو در کنار پوسترها استفاده می نمایند!



مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پاتوق کتاب میزبان مصطفی رحماندوست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نقد و بررسی کتاب های مصطفی رحماندوست در نشست پاتوق کتاب کتابخانه فجر با حضور این نویسنده حوزه ادبیات کودک و نوجوان برگزار می شود.

به گزارش سینماپرس؛ پاتوق کتاب عنوان سلسله نشست هایی است که با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و آشناسازی شهروندان با داستان نویسی توسط کانون ادبی کتابخانه فجر برگزار می  شود و در نشست این هفته مصطفی رحماندوست در میان علاقمندان حضور یافته و از خود و آثارش سخن می گوید.

در این برنامه  با حضور اعضای کانون ادبی و علاقه مندان به کتاب آثار استاد مصطفی رحماندوست مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.

همچنین در این برنامه گروه سرود باشگاه کتابخوانی فجر که متشکل از کودکان و نوجوانان باشگاه است از شعرهای استاد رحماندوست چند قطعه اجرا می کنند و تقدیر از این نویسنده از دیگر بخش های این برنامه است.

مصطفی رحماندوست،متولد ۱۳۲۹ همدان، شاعر، قصه نویس و مترجم کتاب‌های کودکان و نوجوانان است. مدیر مرکز نشریات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مدیر مسئول نشریات رشد، سردبیر رشد دانش آموز، سردبیر و پدیدآورنده سروش کودکان و نوجوانان، مدرس داستان‌نویسی و ادبیات کودکان، عضو هیات داوران جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان اصفهان و جشنواره بین‌المللی تئاتر کودکان و نوجوانان، عضو هیئت‌های داوری کتاب سال، جشنواره‌های کتاب و مطبوعات کودکان و عضویت در شورای موسیقی کودکان و شورای کتاب کودک ایران از جمله فعالیت ها در کارنامه این نویسنده است.از رحماندوست تاکنون یکصد و شصت اثر به صورت مجموعه شعر برای کودکان و نوجوانان، تألیف و ترجمه داستان‌های کودکان و نوجوانان در ایران و جهان منتشر شده و تیراژ کتاب‌های او به بیش از پنج و نیم میلیون نسخه می‌رسد. او هم اکنون به تدریس داستان نویسی و ادبیات کودکان و نوجوانان مشغول است و به عنوان مسئول بخش کتاب‌های خارجی کودکان و نوجوانان در کتابخانه ملی فعالیت می‌کند.

ویژه برنامه پاتوق کتاب پنجشنبه ۱۱ بهمن ماه ساعت ۱۰ الی ۱۲ در کتابخانه فجر به نشانی بلواریافت‌آباد، ابراهیم‌آباد، خیابان اسدآبادی، ‌بوستان مینا میزبان مخاطبان است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مروری بر سیر تکامل انتخاب برترین آثار تلویزیونی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: از اواسط دهه ۷۰ بود که با برگزاری جشنواره‌ای با عنوان «جشنواره سیما» برنامه‌های تلویزیونی نیز صاحب یک جشنواره رقابتی شدند.

از اواسط دهه ۷۰ بود که با برگزاری جشنواره‌ای با عنوان «جشنواره سیما» برنامه‌های تلویزیونی نیز صاحب یک جشنواره رقابتی شدند. این جشنواره از سال ۱۳۷۶ کار خود را آغاز کرد. اما این جشنواره بعدها با تکامل و در قالب جدید، با نام «جام جم» برگزار می‌شود که به انتخاب و معرفی بهترین برنامه ها، تهیه کنندگان و هنرمندان تلویزیون در طول یک سال می‌پردازد.

اولین دوره جشنواره جام جم در سال ۱۳۹۰ با هدف بررسی آثار شبکه‌های تحت پوشش معاونت سیما برگزار شد. اما دوره نخست این جشنواره، بسیار محدود و کوچک برگزار شد. در اولین دوره، تنها برگزیده‌هایی در سه بخش فیلم تلویزیونی (تله فیلم)، مستند و پویا نمایی معرفی شدند. یکی دیگر از اهداف راه اندازی و تأسیس این جشنواره نیز این بود که با انتخاب چهره‌های برگزیده، تولید برنامه در سال آتی نیز به آن‌ها سپرده شود.

اما دوره دوم این جشنواره یک سال بعد، یعنی در سال ۹۱ برگزار شد. ارتقا و تحول در قالب‌های مختلف برنامه سازی شبکه‌های تلویزیونی، هدف برگزاری این دوره اعلام شده بود. دومین دوره جشنواره جام جم، نیز بسیار محدود به کار خود پایان داد. به این ترتیب که در کنار بخش فیلم‌های تلویزیونی، سه بخش جدید، جایگزین بخش‌های دوره اول شد. یعنی این بار ۳۵ برگزیده در بخش‌های فیلم‌های تلویزیونی، سریال‌های طنز، برنامه‌های کودک و نوجوان و نیز مسابقات و سرگرمی معرفی شد.

اما دوره سوم جشنواره جام جم را می‌توان نقطه عطف و شروعی برای رشد و گسترش این رویداد دانست. به طوری که در این دوره که سال ۹۲ برگزار شد، ستاد عالی جشنواره جام جم طراحی و کار خود را برای بررسی برترین محصولات شبکه‌های مختلف زیرمجموعه معاونت سیما آغاز کرد. از این دوره، در کنار افزایش بخش‌های رقابتی، هر بخش نیز دارای دبیرهای جداگانه‌ای شد. همچنین اتفاق دیگر، بین المللی بودن این دوره از جشنواره بود. با توجه به اینکه سومین دوره جشنواره جام جم در اوج انقلاب‌ها و خیزش‌های مردمی در کشورهای اسلامی و عربی برگزار می‌شد، بخش ویژه «مقاومت و بیداری اسلامی» پذیرای آثار تلویزیونی با مضامین انقلابی از سایر کشورها بود. در مجموع، بخش‌های مختلف سومین جشنواره جام جم به این ترتیب بودند: مستند، ترکیبی، گفتگو محور، مجموعه نمایشی، فیلم تلویزیونی، بین الملل و پویا نمایی.

اما چهارمین جشنواره جام جم با وقفه ای چهار ساله بار دیگر با هدف ایجاد بستری برای رقابت، تقویت ابتکار و خلاقیت دست اندرکاران تولید، ارتقای کیفی تولیدات سیما، فراهم کردن زمینه‌های مناسب برای شناسایی توانمندی‌ها و کشف استعدادهای جوان، ایجاد فرصت‌های مناسب برای تبادل افکار و انتقال تجارب برنامه سازان و دست اندرکاران رسانه، اسفند سال ۹۶ برگزار شد. این دوره، شامل برنامه‌های پخش شده از ابتدای سال ۹۳ تا آخر تابستان سال ۹۶ می‌شد. همچنین چهارمین دوره جشنواره جام جم در چهار بخش سریال‌های تلویزیونی، مسابقات تلویزیونی، برنامه‌های مستند و پویانمایی برگزار شد.

اما پنجمین دوره جشنواره جام جم را باید نقطه تحول و شکوفایی این رویداد دانست. طوری که از این پس می‌توان آن را بزرگ‌ترین جشنواره در حوزه رسانه دانست. چرا که این دوره از جشنواره جام جم به کمیسیون ها ارتقا یافته اند و تعداد آن‌ها نیز نسبت به گذشته دو برابر شده است. یعنی در این دوره، آثار شبکه‌های تلویزیونی در کمیسیون‌های تخصصی «نمایش»، «مسابقات و سرگرمی»، «مستند»، «پویانمایی»، «آگهی‌ها و تبلیغات تلویزیونی»، «دوبلاژ و آماده سازی»، «فضای مجازی»، «انتخاب مردمی»، «برنامه‌های ترکیبی»، «بازار و محصولات تلویزیونی» و بخش ویژه «چهل سالگی انقلاب» به رقابت با یکدیگر می‌پردازند. شاید بتوان بخش‌های «دوبلاژ»، «مردمی»، «آگهی‌ها و تبلیغات تلویزیونی» و «چهل سالگی» را جذاب‌ترین بخش‌های جدید این دوره برای عموم مردم دانست. بخش «دوبلاژ» از این نظر که به انتخاب برترین صداپیشه که برای همه مردم از نسل‌های مختلف، خاطره ساز هستند اختصاص دارد. همچنین بخش «چهل سالگی» نیز شامل برترین آثار با موضوع انقلاب اسلامی است که اغلب، شامل آثاری نوستالژیک برای مخاطبان سیما می‌شود. بخش «مردمی» نیز، چون برای مشارکت همه مردم و بینندگان تلویزیون در نظر گرفته شده و مشخص شدن برترین آثار از نگاه مردم، آن را به مهیج‌ترین بخش پنجمین جشنواره جام جم تبدیل کرده است.

بخش «آگهی‌ها و تبلیغات تلویزیونی» نیز از آن جهت جذاب است که تعامل بین شرکت های تبلیغاتی و بدنه برنامه سازی تلویزیون را شامل می شود.

علاوه بر این ها، تعداد داوران جشنواره نیز بسیار بیشتر شده که این هم باعث ارتقای اعتبار سنجش و ارزشیابی آثار می‌شود. این جشنواره با حکم مرتضی میرباقری معاون سیمای رسانه ملی، مهر ماه امسال کلید خورد و ابتدا کار انتخاب آثار شروع شد. پس از آن نیز از اوائل دی، با مشخص شدن تدریجی آثار راه یافته به بخش مسابقه، کار داوری نیز به مرحله عمل رسید. مدیریت کمیسیون‌ها را نیز مدیران شبکه‌های سیما بر عهده دارند و داوران این بخش‌ها نیز از چهره‌های مطرح و متخصص در حیطه کاری خود هستند. به این ترتیب، جام جم به یک جشنواره تخصصی تبدیل شده است و برای نخستین بار فضایی رقابتی را برای رشته‌های مختلف در حوزه رسانه فراهم کرده است.

بنابراین، هفتم اسفند با برگزاری مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره جام جم، بهترین محصولات سیما در قالب‌ها و زمینه‌های مختلف مشخص و معرفی خواهند شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پرده برداری از برنامه های سرد و حاشیه‌دار مدیران جشنواره در جشن ۴۰ سالگی انقلاب!/ از سخنان مساله‌دار گنجوی و معتمدآریا تا خوانندگی زن/ وزیر ارشاد چرا در برابر یکه تازی «داروغه زاده» سکوت می کند؟! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در پردیس تئاتر تهران با حواشی فراوان افتتاح شد.

به گزارش سینماپرس این مراسم که در جوار یک گورستان قدیمی با حال و هوایی سرد برگزار شد دارای حواشی قابل توجهی بود که در جشن چهل سالگی انقلاب هر فردی را متحیر می سازد!  سخنان داروغه زاده نیز در مورد مکان برگزاری افتتاحیه جشنواره به زعم اهالی رسانه فرافکنی محسوب شد.

ضابطیان مجری این مراسم که جذابیتی نیز برای آن ایجاد نمی کرد در بخشی از مراسم اعلام کرد: سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از سخنرانی امتناع کرده و گفته در جایی که هنرمندان حضور دارند ما مسئولان باید شنونده باشیم.

فاطمه معتمدآریا هنگام بزرگداشتش برخی جملات پر ابهام و حاشیه ای را در رابطه با سینما بیان کرد و به زعم خود از کسانی که او را مورد توقف قرار داده بودند گلایه کرد.  نکته عجیب دیگر سیمین خطاب کردن متوالی فاطمه معتمدآریا در این مراسم رسمی بود که بسیار دون از شأن اجرایی افتتاحیه جشنواره بود و حکایت از برنامه‌ریزی نابجا توسط برگزارکنندگان مراسم و یا هماهنگی حساب شده بین تقدیرشوندگان داشت!  اصولا معلوم نیست با چه تدبیری در این جشن مهم سینمایی در دهه فجر برای بازیگری که به عنوان فردی حاشیه دار در سینما مطرح است و بعضا در جشنواره های خارجی بدون حجاب حاضر شده، بزرگداشت برگزار می شود تا در یک تریبون رسمی شاهد سخنان تند او علیه فضای فرهنگی کشور و دفاع از بیضایی به عنوان کارگردان معلوم الحالی که ترک وطن کرده باشیم!

در ادامه نیز خوانندگی یک زن در بخشی از اجرای یک فیلم-تئاتر به کارگردانی فرد معلوم الحالی همچون محمد رحمانیان، همزمان با ۴۰ سالگی انقلاب تعجب و بهت حاضران در مراسم را به همراه داشت.

در بخش دیگر مراسم با دعوت سوال برانگیز از بهمن فرمان آرا که در فیلم هایش به گونه های مختلف نسبت خود را با انقلاب اسلامی ایران کتمان کرده است از گنجوی تقدیر شد و گنجوی در حین این تقدیر با سیبل قرار دادن اسلام(!) عنوان کرد  «شما راویان ۱۴۰۰ساله چه می کنید که مردم هنوز ترانه ای ایران مرا گوش می دهند ولی نتوانستید تغییری ایجاد کنید؟» جمله ای عوامانه و مغلطه آمیز که بهت و حیرت همه حاضران را دربرداشت!

معلوم نیست چرا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی در برابر این همه حاشیه‌ی بی سابقه در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر و در چهل سالگی انقلاب اسلامی سکوت می کنند؟! به راستی چه کسی باید پاسخگوی این اتفاقات در مهمترین جشن سینمایی کشور باشد؟

******

در ابتدای این مراسم ابراهیم داروغه زاده، دبیر سی و هفتمین جشنواره در ابتدای مراسم اظهار داشت: یاد و نام صدیقه کبری حضرت زهرا سلام علیه ها که این ایام متعلق به آن بانوی بزرگوار است را گرامی می داریم و سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر را در چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران با نام و یاد آن حضرت آغاز می کنیم.  

وی افزود: به همه سروران عزیز، مهمانان ارجمند و هنرمندان گرامی و مردم عزیزمان خصوصا اهالی گرانقدر جنوب تهران که امسال میزبان ما شدند خوش آمد می گویم. آمده ایم که سهم کوچکی از آن همه تلاش شان برای پیروزی انقلاب اسلامی را قدرشناسی کنیم. در این مناطق تهران کوچه به کوچه که نه حتی خانه به خانه نام شهیدانمان نام گذاری شده است و ما آمده ایم تا بگوییم به ایثارهای و فداکاری های شمایان در جای جای میهن عزیزمان ایران است که سینمای ایران جان گرفت، رشد کرد، بالغ شد و امروز افتخار آفرین برای این مرز و بوم شده است.  

داروغه زاده ادامه داد: سینمای ایران اکنون و در چهل سالگی پیروزی انقلاب اسلامی از دور دست های ایران تا سراسر جهان پیام آور نجابت، انسانیت، صداقت، درستکاری و همه ی فضایل است. ادعای بزرگی نیست اگر بگویم سینمای نوین ایران خود بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی است و مظهر شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی به معنای واقعی آن است. آوازه افتخارات سینمای ما در همه ی جهان طنین انداز است و این سینما به سهم خود همه ی تلاش خود را کرده است که ندای آزادی و آزادگی باشد.  

وی افزود: به پیروی از وصیت امام راحلمان که دردمند و آرمان خواه است و به فرموده رهبر عزیزمان کلید توسعه کشور است. چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران را به همه ی شما مردم عزیز، هنرمندان و سیینماگران تبریک می گویم و امیدوارم روزهایی سرشار از طراوت و جوشش که در آثار امسال جشنواره نمایان است، در این ایام داشته باشیم. قدردان محبت همه ی همکارانم در ستاد برگزاری و همه ی سرورانم در سازمان سینمایی و وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم که این جشنواره حاصل کمک و حمایت همه این عزیزان است.

 پس از اظهارات  ابراهیم داروغه زاده کلیپی از تصاویر فیلم های شاخص سینمای ایران پس از انقلاب و با آهنگ «دلبر» از محسن چاوشی پخش  شد.

 در ادامه مراسم با معرفی داوران بخش تبلیغات ادامه پیدا کرد. علی نیک رفتار، آرش معیریان، احسان برآبادی داوران مسابقه تبلیغات سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر بودند که با تشویق حاضران در سالن به روی سن آمدند تا جوایز این بخش را اهدا کنند.

سیمرغ بلورین بخش بهترین عکس به حبیب مجیدی برای «بمب یک عاشقانه» تعلق گرفت.

سیمرغ بلورین بهترین طراحی پوستر به طاها داکر برای «کوپال» اهدا شد.  

سیمرغ بلورین بهترین آنونس به روح الله موحدی برای فیلم «گرگ بازی» تعلق گرفت.

در بخش دیگری از این مراسم کلیپ درگذشتگان یک سال سینمای ایران پخش شد که موجب تأثر حاضران در سالن گردید. چهره هایی همچون زنده یادان سیدضیاالدین دری، عزت الله انتظامی، حسین محب اهری، یدالله صمدی و… مورد تشوق فراوان حاضران در سالن قرار گرفتند.

این مراسم با نکوداشت زنده یاد عزت الله انتظامی ادامه پیدا کرد. منصور ضابطیان این بخش را با نقل قولی از کتاب «آقای بازیگر» عزت الله انتظامی آغاز کرد و پس از آن کلیپی با تصاویری از نقش آفرینی های این هنرمند در فیلم ها و سریال های مختلف پخش شد.

سیدعباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، حسین انتظامی (رئیس سازمان سینمایی) و ابراهیم داروغه زاده روی صحنه رفتند و با اهدای هدایایی به مجید انتظامی یاد و خاطره عزت الله انتظامی را گرامی داشتند.

در ادامه این مراسم علیرضا شجاع نوری و علیرضا تابش برای بزرگداشت عزیزالله حمیدنژاد کارگردان سینمای ایران روی سن حاضر شدند.

 شجاع نوری در سخنانی درباره حمیدنژاد گفت: می گویند اگر کسی را می خواهی خوب بشناسی باید با آن کار کنی یا سفر بروی. سال ۱۳۶۱ بود که سیف الله  داد اولین فیلمش را می ساخت و من و حمیدنژاد دستیاران او بودیم و از او یاد گرفتیم و چند سال بعد در نیویورک مسوول معرفی فیلم بودم که در آنجا «هور در آتش»  به نمایش درآمد و بالاخره در آخرین همکاری سریال بانوی عمارت را کار کردیم.  حمیدنژاد یکی از شخصیت های دوست داشتنی است و مثل یک چتر سیاه است در یک سفر بارانی. آنقدر عزیز و حامی است که همواره تو را از خیلی آسیب ها حفظ می کند. ممکن است لبخندهای او را کم ببینی، اما بسیار به جان می نشیند. من تاکنون غیر از خیر از او چیزی ندیده ام.

تابش نیز در سخنانی درباره عزیزالله حمیدنژاد گفت: آقای حمیدنژاد شاید ۲۰ساله بودند که با مرحوم سیف الله داد وارد سینما شدند و در این ۴۰ سال ثمره کارشان فیلم های هنری و ارزشمند است که در جشنواره های خارجی وقتی نمایش داده می‌شد مخاطبان باورشان نمی شد که زیبایی های سرزمین عزیز ما است و فکر می کردند در استودیو ساخته شده است. برای عزیزالله حمیدنژاد طول عمر و عزت روزافزون می خواهم. ان شالله همیشه عزیز باشی.

 حمیدنژاد نیز در سخنانی گفت: آقای شجاع نوری و آقای تابش من را خجالت دادند. اینطور هم نیست. از نظر کمی و کیفی تعداد کارهای من انقدر نیست که نیاز به بزرگداشت داشته باشم. دوست داشتم زمانی اینجا می آمدم که تعداد بیشتری فیلم ساخته بودم که متاسفانه با شرایط موجود نتوانستم و نشد. اما خوشحالم که هر یک از کارهایم را با عشق ساختم و شرایط و دشواری های زندگی مانع این نشد که دست به هر کاری بزنم و هر فیلمی را بسازم. در این راستا باید از همسرم تشکر کنم چون در این سال ها او مرا حمایت کرد برای این که دست به هر کاری نزنم و دوست دارم از منتقدین نام ببرم که وفتی «هور در آتش»  را ساختم در همین فضای جامعه از فیلم حمایت کردند و باعث شدند من فیلم بعدی ام را بسازم: حمید صدیقی، هوشنگ گلمکانی، خسرو دهقان و مسعود محرابی. در زمانی که ما این فیلم را ساختیم ویژوال افکت کامپیوتری نبود و باید با جلوه های ویژه میدانی می ساختیم و من باید تقدیر کنم از کسانی که برف و بوران را برای ما ایجاد کردند. آقای شوقی و دستیارشان. آن زمان کار بسیار دشواری بود و همچنین خوشحالم که در آخرین کارم با آقای شجاع نوری همکاری داشتم و خانم مومن که در نقش فخرالزمان درخشیدند و خوشحالم که در هر کارم یک تعداد چهره جدید به تلویزیون و سینما معرفی کردم. امیدوارم خدا توفیق بدهد فیلم های دلخواهم را بسازم.

سپس رسول صدرعاملی، آتیلا پسیانی و استاد علی اکبر صادقی برای بزرگداشت ابراهیم حقیقی به روی سن آمدند.

علی اکبر صادقی استاد هنرهای تجسمی در این آیین گفت: افتخار من این است که چهل و پنج شش سال است که با ابراهیم حقیقی دوست هستم که یک هنرمند واقعا والا و برجسته است.

رسول صدرعاملی خطاب به ابراهیم حقیقی گفت: پوستر هویت فیلم بوده و فیلم ها مشخص نیست کجا هستند ولی پوسترها هویت و شناسنامه فیلم هستند و من بسیار خوشحالم که در این سال ها همکاری زیادی با شما داشتم. خواهش می کنم در این دوران کپی کاری های مفتضحانه قدر گرافیست های خوبمان را بدانیم؛ جای مرتضی ممیز و فرشید مثقالی خالی.

آتیلا پسیانی هم در این مراسم گفت: خوشحالم که در این مراسم هستم. تناسبی که بین فکر، طرح و اجرا در کارهای ابراهیم حقیقی است اعجاب آور است و او این نظم گرافیکی اش را در تمام کارهایش به کار می برد.

ابراهیم حقیقی در سخنانی گفت: دوستان پرسیدند گرامیداشت چگونه است گفتم برای من قطعا خوشحال کننده است. از دومین جشنواره که پوستر کشیدم همراه جشنواره شدم. در سال چهارم سیمرغ و در سال پنجم تندیس را طراحی کردم که تکامل یافته اش تقدیم به هنرمندان می شود وزندگی  آدم ها همیشه پر از خوشی و حسرت است. خوشی من امشب از این است که در کنار عزیزانی هستم که افتخار سینمای ایران‌اند. آقای خسروشاهی که همه با صدایش بزرگ شدیم، عباس گنجوی و آقای حمیدنژاد را از سال ۵۰ می شناسم. آقای گنجوی آن زمان مثل امروز یکی از حرفه ای ترین تدوینگران سینمای ایران بود و خانم معتمدآریای عزیز که خوشحالم کارهای مشترک بسیاری  با ایشان داشتم و این بزرگوارانی (خطاب به صدرعاملی، پسیانی و صادقی) که به من افتخار دادند اینجا هستند و همچنین آقای شجاع نوری عزیز. یاد اقای بهشتی هم می کنم که تندیس و سیمرغ از آن زمان طراحی شد. آن حسرت هم این است که از ۶ نفری که گرامیداشت می گیرند عزیزی بین ما نیست که پانزده یا شانزده سال حداقل ماهی یک بار بر سر میزی می نشستم که عزت الله انتظامی بود و مایه افتخار همه بود و انسانیت و تفکرش برای خانه هنرمندان بسیار راهگشا بود.

در ادامه مراسم افتتاحیه جشنواره سی و هفتم نوبت به آیین بزرگداشت فاطمه معتمدآریا رسید که با پخش فیلم بزرگداشت این  هنرمند آغاز شد. در این کلیپ که به کارگردانی کیارش اسدی زاده ساخته شده بود، هنرمندانی مثل کمال تبریزی، سیف الله صمدیان، شبنم مقدمی، پانته آ پناهی ها، حمیدرضا آذرنگ، بهرام دهقان،  و همایون اسعدیان درباره او حرف زدند. همچنین احمد حامد همسر معتمدآریا تعدادی از ویژگی های او را برشمرد.  

پیش از این کیارش اسدی زاده از یک غافلگیری برای معتمدآریا و هوادارانش خبر داده بود. این غافلگیری حضور این هنرمندان در یک کافه بود که ترانه ای که با اسامی فیلم های معتمدآریا ساخته شده بود خوانده می شد و معتمدآریا با حضور در این کافه و دیدن دوستانش غافلگیر شد.

رضا کیانیان، علیرضا رئیسیان و همایون اسعدیان برای بزرگداشت معتمدآریا روی صحنه آمدند.

کیانیان در صحبت هایش گفت: برای سیمین خیلی دیر بزرگداشت گرفته شد. زمانی که من وارد سینما شدم سیمین یک ستاره بود. حالا حساب کنید چند ساله است؟

همایون اسعدیان در این مراسم گفت: دوستان زیادی تلاش کردند تا شان و منزلت سینما را برگردانند تا وقتی بچه ها و دخترهایشان به سینما می آیند شریف و سالم باشند. بازیگران و تهیه کنندگان سینما تلاش های زیادی در این مورد کردند. یکی از آن بازیگرانی که تلاش کرد سیمین معتمدآریا بود تا این شرافت را سر سفره ها بیاورد. من به خانم معتمدآریا افتخار می کنم.

سپس علیرضا رئیسیان درباره این بانوی هنرمند گفت: دو نکته بگویم. اول اینکه دیگر چطور ممکن است خداوند به یک نفر بگوید هوایت را دارم. از ۶بزرگداشت امسال ۵نفرشان در فیلم اول من ریحانه حضور داشتند و این بزرگترین افتخار زندگی من بود. به اضافه استاد محمود کلاری عزیز که امسال داور هستند.

نکته دوم اینکه جایی خواندم که خداوند در دو شکل ممکن است به کسی لبخند بزند. یکی زمانی که خیلی ها بخواهند آدم بزرگی نشود و خدا بخواهد  بشود و دیگری برعکسش. وقتی مردمی که با هنر جدی برخورد می کنند از ته دل دوستش داشته باشند و در قلب آنها جا داشته باشد و او کسی نیست جز معتمدآریا.

سه خصلت در ایشان را بگویم چون من در اولین و  دومین فیلمم با ایشان همکاری داشتم. اولی اخلاق حرفه ای به معنای واقعی آدمی است که به حرفه اش احترام می گذارد موقعیت خودش را به عنوان ستاره درک می کند و شما به شدت با او راحت هستید وقتی با او کار می کنید.

دوم درک والا از نقشی است که کار می کند. اصلا نیاز به توضیح آن پرسوناژ ندارد. آنقدر کیف می کنید زمانی که جلوی دوربینتان است که هیچ نکته ای را لازم نیست به او بگویید و سوم شعور اجتماعی بسیار بالا که یک نخبه می تواند داشته باشد و این سه تا اگر در کسی بود حتما آدم بزرگی است و خوشحالم که امشب برای یک آدم بزرگ بزرگداشت گرفتیم.

فاطمه معتمدآریا گفت: دست تک تک همکارانم را می بوسم و خوشحالم به عنوان یک زن گوشه ای از احساساتم را با سینما انتقال می دهم. الان یاد حرف خودم می افتم که به اقای داروغه زاده گفتم بزرگداشت سخت است چون جای خیلی بزرگی چون بهرام بیضایی را خالی می کنم؛ کسانی که سهم عظیمی در این سینما دارند.

 خوشحالم که خانواده سینما در اینجا جمع هستند و من سهم کوچکی در این جمع آوری دارم. باعث افتخارم است که بگویم تمام تیغ تیزهای سیاسی فرهنگی به سوی ایران است چون گوهر دست نیافتنی است. ما هرجا قرار داریم پیکان تیز انتقادها به سویمان است اما ما خانواده معتقد و دوست داشتنی هستیم. صنعت سینمای ما بزرگترین سفیر فرهنگ ما است و این دلیل حملات به‌ سمت ماست.

دلخور نیستم که هرجا رفتم برایم مانع ایجاد کردند زیرا این کارها به من جهش داد و به من کمک کرد که بگویم زن ارزش والایی دارد. ار خانه سینما و دوستانم که حقوق صنفی سینماگران را حفظ می کنند متشکرم.

خسرو خسروشاهی، رسول صدرعاملی، منوچهر شاهسواری، فرشته طائرپور، بهمن فرمان‌آرا، دیبا زاهدی، غلامرضا موسوی، علیرضا شجاع‌نوری، رضا کیانیان، مجید مظفری، مسعود ردایی، مرتضی رزاق کریمی، علیرضا تابش، شاهرخ دولکو، سیروس الوند، ناصر ممدوح، فرید سجادی حسینی، شبنم مقدمی، جواد رضویان، جواد نوروزبیگی، محمد احسانی، نیره فراهانی،  پژمان بازغی، محمدرضا هنرمند، مهرداد صدیقیان، علیرضا کمالی از جمله سینماگران حاضر در پردیس تئاتر تهران هستند.

در ادامه مراسم افتتاحیه جشنواره سی و هفتم، کلیپ تجلیل از عباس گنجوی پخش شد.

در کلیپ تجلیل از گنجوی، بهمن فرمان آرا، رضا کیانیان، مسعود کیمیایی، رسول صدر عاملی و احمد طالبی نژاد به تعریف و تمجید  از او پرداختند.

بهمن فرمان آرا و مسعود کیمیایی برای تجلیل از عباس گنجوی روی سن حاضر شدند.

مسعود کیمیایی در صحبت هایش درباره عباس گنجوی گفت: در سال های دور خیلی با هم کار کردیم. در کارهای سیاه و سفید من قبل انقلاب با عباس کار کردیم. خاک، گوزن ها، سفر سنگ و بقیه فیلم هایم. عباس گنجوی بیشتر از یک مونتور سینما می داند و دانسته دارد. قرص و محکم همه چیز را می فهمد، فیلمت را می شناسد، فکر می کند و بعد از یکی دو هفته یک جدول می دهد. عباس گنجوی فوق العاده است. ما روزهای سختی را با هم گذراندیم. روزهای برف و سرما.  

سپس بهمن فرمان آرا گفت: من در مدتی که در کار سینما بودم شاید با هزاران نفر آشنا شدم اما فقط یک دوست دارم و او عباس گنجوی است. تفاوت آشنا و دوست را همه می دانید ولی من می خواهم از ناصر تقوایی یاد کنم. زمانی که مستند نوروز و خاویار را ساخته بودم پرسیدم مونتور چه کسی را پیشنهاد می کنی گفت بهتر از عباس پیدا نمی کنی. هر چه فیلم من ساختم عباس مونتاژ کرده ولی سوای از این قضایا من شاهد عقدش هم بودم، بچه ها را دیدم بزرگ شدند، اگر تن صدای من زمانی تلفنی صحبت می کنیم افسرده باشد هر جا باشد می آید. دوستی در ارتباط ما خیلی مهم است. سوای اینکه عباس مشابه ندارد. همه کسانی که امروز کار می کنند شاگردهای عباس بودند ولی عباس خودش یاد گرفته. هر چه درباره عباس بگویم کم گفته‌ام. برای اینکه این روزها درباره کسانی که سنشان بالاست حرفی زده نمی شود. بعضی وفت ها هم که حرف زده می شود ناخوشایند است. امروز فیلمی در اینستاگرام دیدم که عکس جوانی خانم شهلا ریاحی که آلزایمر دارد جلوی او آوردند و می گویند می شناسی؟ چقدر بی احترامی می کنید. اینها بزرگان سینما بودند. این خانم اولین کارگردان زن سینمای ایران بوده چرا سو استفاده می کنید؟ مثل کسانی که کنار تخت بیمار عکس می گیرند. این چه عیادتی است و چرا باید این عکس در اینستاگرام گذاشته شود؟ خوشحالم تا عباس سرپا است این بزرگداشت گرفته شده و افتخار می کنم همه کارهایم مونتورش عباس گنجوی بوده.

عباس گنجوی هم در آیین بزرگداشتش گفت: خیلی بلد نیستم حرف بزنم به خصوص چنین جایی. من می گویم اگر یک اتاق نیمه تاریک یا پنجره نیمه روشن بدهید من می توانم خیلی حرف بزنم اما همه حرف ها در طول همه این سال‌ها که کار کردم گفته شد. اما چیزهایی اینجا یادآوری شد و تقریبا در دوره ای که من شروع کردم قبل از اینکه با فرمان آرا و کیمیایی و ناصر تقوایی کار کردم در دوبله کار می کردم که بخشی از این افراد این جا هستند. آدم وقتی در این جمع قرار می گیرد حالش خوش می شود.

در ادامه مراسم افتتاحیه سی و هفتمین دوره از جشنواره فیلم فجر،کلیپ تجلیل از خسرو خسروشاهی به روی پرده رفت.

ناصر ممدوح، منوچهر والی زاده و منوچهر اسماعیلی برای بزرگداشت خسرو خسروشاهی به روی سن آمدند.

منوچهر اسماعیلی در این مراسم گفت: برای من لحظه دل انگیزی است. امشب شبی است که در بزرگداشت کسی شرکت می کنم که ۶۰ سال با او همراه بودم. از آغاز با هم بودیم. این استاد گرانمایه که با صدای نازنینش در این کار موفق و بعد مدیر دوبلاژ شد و من در خدمتش بودم، در خیلی از فیلم ها با او همکاری کردم چه ایرانی و چه خارجی.

در ادامه ناصر ممدوح گفت: آقای خسروشاهی با صدایش، کارش و اخلاقش همه را شگفت زده کردند. خوشحالم که در جمع این عزیزان رشد کردم.

سپس منوچهر والی زاده گفت: این روزهای خوب و دیدنی را به همه تبریک می گویم. من قبل از هر سخنی که درباره خسرو بخواهم بگویم اول بگویم که از برگزارکنندگان جشنواره، هر ارگانی که هست، می خواهم تشکر ویژه کنم که به پشت صحنه سینما آمدند و دوبله و تدوینگر را دیدند. ان شالله دکور و گریم و … را هم ببینند. در این مدت اخیر به دوبله خیلی توجه کردند. من افتخار می کنم که در حضور شما هستم و آرزوی سلامتی و طول عمر برای برگزارکنندکان و شما حاضرین دارم.  

درباره خسرو خسروشاهی چه بگویم که ما از دبستان با هم رفیقیم. بچه محل بودیم، با هم بزرگ شدیم، با هم سینما رفتیم، با هم صبح های جمعه به سینما ایران می رفتیم لورل هاردی می دیدیم.  

نزدیک به ۶۰ سال است در کنار خسرو خسروشاهی کار می‌کنم. ایشان آنقدر جنم این را داشتند که فیلم‌های بسیاری دوبله کردند. آلن دلون و آل پاچینو و نقش های دیگر. من هم افتخار داشتم در کنارش باشم و بعضی از نقش هایی که احیانا خودش خسته بود نمی گفت به من می داد.

یک تشکر دیگر می خواهم از انجمن گویندگان داشته باشم که امروز ما را به اینجا رساندند تا ما در کنار شما باشیم.

سپس خسرو خسروشاهی در میان تشویق حاضران برای برگزاری مراسم بزرگداشتش به روی سن آمد.  

او در سخنانی گفت:من سال ها در کنار شما بودم، در سایه، حالا زیر این نور آمدم و کمی دستپاچه ام. ۵ فیلم صداگذاری کردم که اکثر آدمهایی که کار کردند را اینجا می بینم. وقتی سینماگرها کارشان تمام می شد کارگردان می ماند و مدیر دوبلاژ. همه می رفتند و ما می ماندیم و دوبله شبانه روز و بالاخره می رساندیم و لی هیچ وقت به این حرفه توجه نشد. یک بار در فارابی یک لیستی گذاشتند و گفتند می خواهیم از این آقایان تجلیل کنیم و بعد هم پیشمان شدند. این کار دوبله را به حساب نمی آوردند ولی الان اوضاع تغییر کرده. هر چند من فعالیت چندانی در دوبله ندارم. از مقام وزارت، از معاونت و دیگران تقاضا می کنم به این حرفه بیشتر توجه کنند.

یک زمان برای دوبله خوب جایزه می دادند، یک بار من خودم جایزه گرفتم زمانی که آقای داروغه زاده در موسسه رسانه های تصویری بود. شما که بیننده هستید می گویید فیلم خوب دوبله نشده ولی هنوز این هایی که اینجا هستند در کار دوبله هستند و فیلم ها هم خوب هستند ولی به بدترین شکل دوبله می شود و متاسفانه به این فیلم ها پروانه نمایش داده می‌شود. من خودم با جورج لوکاس برای جنگ ستارگان حرف زدم. کوبریک برای فیلمش از ما نمونه صدا می گرفت. برای فییلم جن گیر از مدیر دوبلاژ اسم خواستند.  

من با آقای کیمیایی وقتی می خواستیم یک فیلم دوبله کنیم به هزاران راه فکر می کردیم به این آسانی ها نبود. بیایید داوری کنید و ببینید تا کجاها رفتیم. گروهبان و دندان مار را ببینید. اصلا یک دنیای عجیب غریبی بود. یا فیلم شیرین که با کیارستمی کار کردیم. ایشان درباره دوبله حرف های زیادی زدند. آقای اسماعیلی به ایشان یادآوری کردند که این حرف ها در تاریخ می ماند.  

ما با بزرگترین هنرپیشه های دنیا سر کار داشتیم بعد در فیلم فارسی آمدیم.  

فیلمی بوده که من برایش خورد و خمیر شدم گلویم زخم شده. روزگار عجیبی را گذراندیم ولی من فروشنده صدایم نبودم.

پخش کلیپی با موضوع مادر و به مناسبت ایام فاطمیه پایان بخش مراسم افتتاحیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر بود.

از نکات دیگر این مراسم حضور گسترده مردم و افرادی که نه به سینما ارتباطی دارند و نه به رسانه ها  نیز در این مراسم چشمگیر است و باعث تعجب اهالی رسانه شده است. در بخشی از مراسم حضور کودکان در مراسم افتتاحیه که بعضا صدایشان مراسم را مختل کرده بود باعث شد تا ضابطیان به کنایه عنوان کند که گویا کودکان حوصله شان سررفته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رونمایی از لوگوی سریال «دلدار» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: لوگوی سریال«دلدار» برادران محمودی توسط محمد موحدنیا طراحی شد.

به گزارش سینماپرس، بعد از سریال «سایبان» نوید و جمشید محمودی این روزها در حال تصویربرداری سریال «دلدار» برای ماه مبارک رمضان هستند و تاکنون محمدرضا غفاری و الناز حبیبی جلوی دوربین رفته اند.

«دلدار» که یک ملودرام عاشقانه است در ۳۰ قسمت ۴۵ دقیقه ای در ماه مبارک رمضان از شبکه دو سیما پخش خواهد شد.

در خلاصه داستان این سریال آمده است: «دیریست که دلدار پیامی نفرستاد.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معرفی اعضای گروه داوران جشنواره فیلم برلین – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در حالی که پیشتر ژولیت بینوش به عنوان رییس هیات داوران جشنواره فیلم برلین ۲۰۱۹ معرفی شده بود، امروز اعضای گروه داوران نیز معرفی شدند.

به گزارش سینماپرس به نقل از سایت برلیناله، جاستین چانگ، ساندرا هولر، سباستین للیو، راجندرا روی، ترودی استیلر اعضای این دوره گروه داوری جشنواره فیلم برلین را تشکیل می‌دهند.

ژولیت بینوش از فرانسه رییس هیات داوران بازیگر بیش از ۷۰ فیلم سینمایی بوده است و جوایز و نامزدی جوایز معتبر و متعددی را در کارنامه دارد که دریافت جوایزی از برلین، ونیز و کن از جمله آنهاست. او را ژان لوک گدار کارگردان سرشناس با فیلم «ماری» در سال ۱۹۸۴ کشف کرد. اولین نقش اصلی او با فیلم «رانده وو»‌در سال ۱۹۸۵ شکل گرفت. وی که بازیگر فیلم «کپی برابر اصل» عباس کیارستمی بود سال ۲۰۱۸ با دو فیلم «زندگی رفیع» ساخته کلر دنی و فیلم غیرداستانی «زندگی دو نفره» ساخته اولیویه آسایاس راهی پرده‌هاب سینماها شد.

جاستبن چانگ منتقد فیلم از آمریکا که برای لس آنجلس تایمز از سال ۲۰۱۶ نقد سینمابی می‌نویسد از اعضای گروه داوری این دوره است. وی به تازگی به عنوان منتقد سال کلوپ نشریات لس آنجلس انتخاب شد. وی جایزه نقد راجر ایبرت را نیز دریافت کرده و در رشته روزنامه نگاری تحصیل کرده است.

ساندرا هولر از آلمان تحصیلاتش را در رشته بازیگری در دانشگاه ارنست بوش برلین انجام داده و روی صحنه تئاتر بازی کرده است. او نه تنها جایزه خرس نقره‌ای برلیناله را به عنوان بهترین بازیگر دریافت کرده بلکه جایزه فیلم باواریایی را نیز در کارنامه دارد. وی بازیگر فیلم‌ها و نمایش‌های متعددی بوده است.

سباستین للیو از شیلی کارگردان صاحب نامی است که توجه منتقدان را با ساخت نخستین فیلمش جلب کرد. «خانواده مقدس» در سال ۲۰۰۵ جایزه فیلم سن سباستین را به خانه برد. او با فیلم‌های بعدی اش استعدادش را به اثبات رساند و با «گلوریا» جوایز متعددی را کسب کرد که حضور در بخش رقابتی برلیناله در سال ۲۰۱۳ و کسب جایزه خرس نقره‌ای برای بازیگر زن نقش اصلی آن از دیگر موفقیت‌هایش بوده است.

راجندرا روی از آمریکا رییس بخش فیلم  موزه هنرهای مدرن نیویورک از سال ۲۰۰۷ است. او بیش از ۳۰ هزار اثر را در نمایشگاه‌های مختلف گرد آورده که نمایش آثاری از ویم وندرس، پدرو آلمادوار، تیم برتون و مایک نیکولز از جمله آنهاست. وی با جشنواره‌های  مختلف همکاری داشته است.

ترودی استایلر از بریتانیا بازیگر کمپانی رویال شکسپیر است. او تهیه کننده نیز هست  و جایزه برلیناله ۱۹۹۵ را برای مستند «حرکت کوهستان» در کارنامه دارد.

شصت‌ و نهمین جشنواره فیلم برلین از تاریخ ۷ تا ۱۷ فوریه ۲۰۱۹ (۱۸ تا ۲۸ بهمن) در آلمان برگزار می‌شود.

*مهر

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اسامی آثار راه یافته به جشنواره تئاتر محیطی موزه – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اسامی آثار راه یافته به نخستین جشنواره تئاتر محیطی موزه اعلام شد.

به گزارش سینماپرس، مجید امرایی دبیر نخستین جشنواره تئاتر موزه، اسامی آثار راه یافته به نخستین دوره جشنواره تئاتر محیطی موزه را که قرار است در موزه انقلاب و دفاع مقدس برگزار شود، اعلام کرد.

به گفته امرایی نمایش های «او که آمد» به نویسندگی رضا فقیهی، «ارتفاعات الله اکبر» نوشته پژمان شاه وردی، «تاول سرخ» نوشته مریم بی دختی، «کات» نوشته فرامرز قلیچ خانی، «چشم های انتظار» به نویسندگی سوران حسینی (مشروط به بازبینی)، «ماهی‌ها در خاک می میرند» به نویسندگی اصغر تنهایی (مشروط به بازبینی)، «عقیل» به نویسندگی فاطمه خدایاری، «بوی باروت است نه باران» نوشته احمد صمیمی، «پرده خوانی انقلاب» نوشته اکبر قهرمانی، «نذر» نوشته سعید بوکائی، «تولد» به نویسندگی میثم سرابادانی، «می شود مثل او بود» به نویسندگی صادق کیانی مقدم، «راز پرده عشق» به نویسندگی رضا درویشی، «اسوه» به نویسندگی بهنام کاوه، «شب و هزار سال تنهایی» به نویسندگی پروانه سهل ضامنی، «مرحله آخر» به نویسندگی مسعود محرابی و «خدیجه» به نویسندگی داود براهیمی (مشروط به بازبینی) آثار راه یافته به این جشنواره هستند.

نخستین جشنواره تئاتر موزه با دبیری مجید امرایی از ۱۳ تا ۱۸ بهمن در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کودتای ونزوئلا به تلویزیون ایران کشیده شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارلوس آکالا کوردونس سفیر ونزوئلا در ایران مهمان نادر طالب‌زاده در جدیدترین برنامه تلویزیونی «عصر» است.

به گزارش سینماپرس، خیابان‌های کاراکاس پایتخت ونزوئلا در روزهای گذشته محل تجمعات اعتراض‌آمیز فراوانی علیه مادورو رئیس جمهور قانونی بوده است. گوایدو رئیس مجلس ونزوئلا کسی است که رهبری مخالفان را برعهده گرفت و اعلام کرد که رئیس جمهور ونزوئلا خواهد بود. آمریکا بلافاصله گوایدو را به رسمیت شناخت و از او حمایت کرد. گوایدو در ادامه از حمایت‌های نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز قدردانی کرد.

کودتا و سرنگونی یکی از سیاست‌های همیشگی و مورد استقبال ایالات متحده در آمریکای لاتین بوده است. ۱۷ سال قبل نیز جرج بوش علیه هوگو چاوز رئیس جمهور سابق ونزوئلا کودتا کرد؛ کودتایی که موفق شد ۴۸ ساعت چاوز را به زندان بکشد اما با خروش مردم همه چیز به حالت سابق برگشت. این ماجرا در کودتای امروز هم در حال تکرار است. طرفداران مادورو رئیس جمهور قانونی کشور نمی‌خواهند یک دولت کودتاگر آمریکایی بر آنها حکومت کند.

کارشناسان درباره جذابیت ونزوئلا برای آمریکا معتقدند که چیزی جز نفت عامل دلبری ونزوئلایی‌ها نیست. ونزوئلا بیشترین ذخایر نفت دنیا را در اختیار دارد و با ۳۰۰ میلیارد بشکه نفت حدود ۲۱درصد منابع نفتی جهان را مدیریت می‌کند.

کارلوس آکالا کوردونس سفیر ونزوئلا در ایران این هفته مهمان نادر طالب‌زاده است تا درباره جزئیات کودتای آمریکایی علیه دموکراسی و صندوق رای مردم ونزوئلا صحبت کند. برنامه تلویزیونی «عصر» چهارشنبه از ساعت ۲۲ به صورت زنده روی آنتن شبکه افق می‌رود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس/ افتتاحیه سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر


عکس/ افتتاحیه سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آشنایی با «امین اکوان» در سینما آی‌فیلم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برنامه هفتگی «سینما آی‌فیلم» چهارشنبه ۱۰ بهمن ماه به معرفی انیمیشن سینمایی «امین اکوان» می‌پردازد.

به‌ گزارش سینماپرس، «سینما آی‌فیلم»، علاوه بر معرفی انیمیشن «امین و اکوان»، با عوامل آن به گپ‌وگفت می‌نشیند.

«امین و اکوان» را زحل رضوی کارگردانی کرده و مهدی صفارپور تهیه‌کنندگی‌اش را بر عهده داشته است.اکران این فیلم سینمایی که محصول سال ۱۳۹۶ است، از ۲۱ آذر آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

فرزادشیرمحمدی، محمدمهدی قاسمی، مرضیه ابراهیمی، محسن زرآبادی پور، سجاد تکلو، نوید نوروزی، مرجان مظفری، و اکرم عبدی صداپیشگان این اثر سینمایی هستند.

«سینما آی‌فیلم» چهارشنبه‌ ۱۰ بهمن ساعت ۲۲:۳۰ روی آنتن می‌رود و بازپخش آن در ساعت‌ ۰۶:۳۰ روز بعد خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع