X

اخبار سینمایی

دفتر سینمایی

طی دو سال گذشته پرونده‌های مختلفی را باز کردیم/برای دنبال کردن هیچ سند بالادستی منعی نداریم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: قدسی گفت: دستگاه‌های مختلف حاکمیتی روی آنتن صداوسیما اذعان کردند اگر نهاد خبری صداوسیما نبود، قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکارها اجرا نمی‌شد.

به گزارش سینماپرس، هفتمین قسمت برنامه تلویزیونی «جام‌جم» شبکه یک سیما با موضوع رسانه ملی و مطالبه‌گری پای صحبت‌های یاسر قدسی، قائم مقام خبرگزاری صداوسیما نشست.

قائم مقام خبرگزاری صداوسیما در پاسخ به این سوال که مبنای خبرگزاری برای تولید خبر چیست؟ گفت: ما برای دنبال کردن هیچ سند بالادستی منعی نداریم. خبرگزاری صداوسیما چند صد خبرنگار دارد. هر کدام از این خبرنگاران می‌توانند یک سند بالادستی را دنبال کنند. اما گاهی بمباران مطالبه‌گری‌ها یا بمباران مخاطب با تقاضاهای مختلفی که از حاکمیت دارد، نتیجه‌بخش نیست.

قدسی ادامه داد: اگر ما ۳۰ مسئله را تا رسیدن به نتیجه دنبال کنیم، بهتر از این است که ۳۰۰ مسئله را روی میز بگذاریم و هیچ کدام از آن‌ها به نتیجه نرسد. ما در طی دو سال گذشته پرونده‌های مختلفی را باز کردیم، پیگیری و به نتیجه رساندیم؛ بعضی از آن‌ها به نتیجه رسیده و تمام شده است. به عنوان مثال، موضوع ساحل‌خواری جزو اولین کارهای ما بود. در طول دهه‌ها ساحل‌های رودخانه‌ها و دریاها تصرف شده بود؛ هم دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی هم مردم و بخش خصوصی در تصرف سواحل دخیل بودند.

به گفته وی، این درحالی است که طبق قانون حریم ۶۰ متری سواحل باید آزاد شود. اما خلاف جمعی اتفاق افتاده بود، که همین خلاف جمعی منجر شده بود هیچ‌وقت به سمت اجرای قانون برنگردیم! چون همه آلوده بی‌قانونی شده بودند. در اولین قدم با هماهنگی آقای جبلی صداوسیما از ساحل زیباکنار عقب‌نشینی و حریم سواحل آزاد شد و بعد از بقیه دستگاه‌ها مطالبه‌گری را شروع کرد. ظرف چند روز، آزادسازی سواحل به گفتمان رایج مسئولین تبدیل شد.

قائم مقام خبرگزاری صداوسیما در پاسخ به این سوال که ساحل‌خواری اولویت چندم زندگی ماست؟ گفت: البته ساحل‌خواری تنها پیگیری ما نبود. ولی این موضوع مسئله مردم است. مردم می‌توانستند تصور کنند دستگاهی که بالا دست تمام دستگاه‌هاست و حکمش حاکم بر دستگاه‌های دیگر است، ویلای خودش را تخریب و عقب‌نشینی کند؟ اصلاً کسی نمی‌توانست این فضا را ببیند. ظرف چند روز که ساحل‌خواری را در رسانه راه‌انداختیم، رئیس قوه قضائیه دستور داد که ما هم ویلای خودمان را تخریب می‌کنیم، بقیه هم باید تخریب کنند، که این اتفاق افتاد.

قدسی افزود: مگر مردم از جمهوری اسلامی و حاکمیت چه می‌خواهند؟ مگر بخش مهم خواسته مردم این نیست که ببینند هیچ کس مصون از اجرای قانون نیست؟ آیا این امیدوارکننده نیست که جمهوری اسلامی خودش را اصلاح کند؟

وی با بیان اینکه در طول سال‌ها صدها هزار نفر می‌خواستند کسب‌وکار راه بیندازند، ولی موفق نمی‌شدند، تصریح کرد: فرض کنید فردی در رباط کریم می‌خواسته مغازه فست‌فودی بزند و مدت‌ها برای گرفتن مجوز مغازه درگیر بوده است. فردی بوده که خواهان راه‌اندازی شهرک صنعتی یا کارخانه بوده، ولی در انتظار دریافت مجوز از دنیا رفته است! ۱۰ سال ۱۵ سال ۲۰ سال منتظر دریافت مجوز بوده و موفق نشده است.

قائم مقام خبرگزاری صداوسیما تصریح کرد: چون هزاران نفر در این کشور بودند، که هر کدام صاحب امضای طلایی بودند. مثلاً از فلان بخش شهرستان نهبندان در خراسان جنوبی گرفته تا یک مقام عالی رتبه در وزارتخانه این امضای طلایی را داشته است. چقدر آدم بودند که می‌خواستند کسب‌وکار راه بیندازند؟ حالا یک قانون مترقی در مجلس تصویب شده و این قانون می‌گوید در موارد بسیاری برای راه‌اندازی کسب‌وکار نیاز به دریافت مجوز نیست. فقط شغلت را ثبت کن، تا در زمان بازدید ناظر مشکلی پیش نیاید.

قدسی با بیان اینکه دستگاه‌های مختلف حاکمیتی روی آنتن صداوسیما اذعان کردند اگر نهاد خبری صداوسیما نبود، قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکارها اجرا نمی‌شد، تصریح کرد: چون ما با صاحبان امضاهای طلایی مواجه بودیم و همه آن‌ها جلوی اجرا قانون ایستاده بودند. در پاسخ به این پرسش که قصه مجوزدهی کسب‌وکارها از کجا شروع شد؟ دولت از ما خواست به کمکش برویم؛ چراکه این مسئله جزو موضوعاتی بود که زور دولت به تنهایی نمی‌رسید. تا الان بیش از ۸۰۰ هزار نفر از این طریق مجوز گرفتند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اتفاقی باعث شد که فرمانداری نامه بزند و بخواهد کنسرت «علیرضا قربانی» لغو شود/اینکه به خاطر نوازنده خانم بوده است یا چیز دیگر هنوز به آن نرسیده‌ام – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: معاون امور هنری وزیر ارشاد درباره جزئیات ارائه مجوز به کنسرت علیرضا قربانی توضیح داد و اینکه امیدوار است ماجرا زودتر حل شود.

به گزارش سینماپرس، محمود سالاری معاون امور هنری وزارت ارشاد در گفت‌وگو با مصطفی امامی مجری «استودیو هشت» درباره لغو کنسرت علیرضا قربانی در اصفهان بیان کرد: مجوز کنسرت توسط وزارت ارشاد و همچنین اداره ارشاد اصفهان صادر شده بود. با این حال به دلیل اتفاقی که این میان رخ داد فرمانداری اصفهان نامه لغو را زدند و گفتند فعلا (برگزارکنندگان کنسرت) دست نگه دارند تا مساله‌ای بررسی شود.

وی با اشاربه به پیگیری‌های خود نسبت به ماجرا اضافه کرد: من به شخصه با علیرضا قربانی تماس گرفتم و عذرخواهی کردم. خود آقای قربانی هم گفت که مجموعه وزارت ارشاد همه همکاری‌ها را داشته است.

سالاری تصریح کرد: درباره بخشی از ماجرا هم همانطور که می‌دانید هم تامین استان و هم نهادهای دیگر که تامین را در اختیار دارند باید اظهار نظر کنند.

وی اضافه کرد: این اتفاق باعث شد با آقای قربانی تماس بگیرم و عذرخواهی کنم با اینکه وزارت ارشاد در این اتفاق واقعا مقصر نبود. با استاندار اصفهان هم گفتگو شد و خود آقای وزیر هم با استاندار صحبت کردند و امیدواریم به زودی رفع مشکل شود.

معاون هنری ارشاد در پاسخ به مجری درباره شایعه حضور نوازندگان زن در کنسرت که باعث لغو آن شده است، بیان کرد: این یک گمانه زنی است چون ما در شهر اصفهان هنرستان موسیقی دختران را داریم و زیر نظر وزارت ارشاد است. ضمن اینکه شب قبل هم گروه دیگری از خوانندگان پاپ در آن سالن برنامه اجرا کرده است.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره ورود فرمانداری به ماجرا یادآور شد: باید توجه داشت وقتی خبری به نهادهایی از حوزه امنیت و تامین استان می‌رسد و مشکلی این چنینی پیش می‌آید ممکن است به دلایلی احتیاط کنند.

سالاری در ادامه درباره جلسه شورای تامین قبل از صدور مجوز گفت: مجوز صادر شد و نامه توسط ارشاد به اماکن هم رفت و دوستان از اماکن هم مجوز گرفتند در این فاصله اتفاقی باعث شد که فرمانداری نامه بزند و بخواهد کنسرت لغو شود. این که ابعاد ماجرا چیست و اینکه به خاطر نوازنده خانم بوده است یا چیز دیگر، هنوز به آن نرسیده‌ام. بالاخره شرایط منطقه همانطور که مستحضر هستید ملتهب است و شاید هم به دلیل موارد این چنینی بوده است.

وی در پایان عنوان کرد: انشاءالله مشکل حل می‌شود و به زودی شاهد کنسرت آقای قربانی خواهیم بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«آخرین شیهه اسبی که خواب پروانه شدن دیده بود» دارای پوستر رسمی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پوستر فیلم کوتاه «آخرین شیهه اسبی که خواب پروانه شدن دیده بود» منتشر شد.

به گزارش سینماپرس، همزمان با راه‌یابی فیلم کوتاه «آخرین شیهه اسبی که خواب پروانه شدن دیده بود» به کارگردانی مهدیه محمدی و تهیه‌کنندگی سیدمحمدرضا حسینی به بخش فیلم‌های کوتاه داستانی چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، پوستر این اثر با طرحی از علی غیاث‌آبادی منتشر شد.

این اثر کوتاه ۱۷ دقیقه‌ای که ژانری عاشقانه دارد، در شمال کشور فیلمبرداری شده است.

در خلاصه داستان این اثر آمده است: «آدم‌ها من را به یاد تو نمی‌اندازند، اینجا هیچکس شبیه تو نیست… دلم که تنگ می‌شود برایت، کنار آتش می‌نشینم، دریا می‌کشم و به درختان فکر می‌کنم.»

نیما نادری و مهدخت مولایی بازیگران این فیلم کوتاه هستند.

«آخرین شیهه اسبی که خواب پروانه شدن دیده بود» دومین اثر مهدیه محمدی در مقام کارگردان پس از فیلم کوتاه «برادر» است و اولین رونمایی آن در چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران خواهد بود.

دیگر عوامل این پروژه عبارتند از نویسنده: محمدمهدی عزیزمحمدی، مدیر تولید: پرویز کاظم‌لو، جانشین تهیه‌کننده: وحید عبدلی، مدیر فیلمبرداری: بهنام کریمی، طراح صحنه و لباس: حمید بخشی، مدیر صدابرداری: داوود ربیعی، طراح گریم: پیام ابوالحسنی، تدوین: مهدی توسلی، موسیقی: امید روشن‌بین، صداگذار: محمود لاجوردی، جلوه‌های ویژه کامپیوتری: محمد کشاورز، اصلاح رنگ و نور: علی شعبانی، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: شیدا صبوری، منشی صحنه: ملیکا یوسفی، عکاس و تصویربردار پشت صحنه: محمود جوانشیر، طراح پوستر: علی غیاث‌آبادی، ساخت تیزر: امید میرزایی، مدیر تدارکات: احسان جهاندیده پاشاکی و تهیه شده در موسسه فرهنگی هنری نگاه آخر و انجمن سینمای جوانان ایران _ دفتر تهران.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

راه‌اندازی «شبکه نوین ارتباطات سینمای ایران» سینماهای کشور را تبدیل به یک شبکه تلویزیونی بزرگ می‌کند که اختیار آن در دست دولت است! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اتحادیه مراکز فنی و پشتیبانی تولید سینمای ایران در بیانیه‌ای به راه‌اندازی سامانه «شناسا» انتقاد کرده و دلایل این مخالفت را برشمرد.

به گزارش سینماپرس، در بیانیه ای اتحادیه مراکز فنی و پشتیبانی تولید سینمای ایران به راه‌اندازی سامانه‌ای موسوم به شبکه نوین ارتباطات سینمای ایران (شناسا) توسط موسسه سینما شهر انتقاد کرد.

در این متن هشدار داده شده است که راه اندازی این شبکه، سینماهای کشور را تبدیل به یک شبکه تلویزیونی بزرگ می‌کند که اختیار آن در دست دولت است.

متن بیانیه بدین شرح است:

«درست در روزهایی که سینمای ایران در بهت و ناباوری، عزادار قتل هولناک داریوش مهرجویی و همسرش هستند، موسسه سینماشهر وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برخلاف سیاست‌های کلی نظام مبنی بر عدم دخالت دولت در فعالیت‌های بخش خصوصی، اقدام به راه‌اندازی سامانه‌ای موسوم به شبکه نوین ارتباطات سینمای ایران (شناسا) نموده و از آن رونمایی کرده است.

از آنجا که اعضای این اتحادیه به‌عنوان تنها مرجع صنفی تخصصی در خصوص تجهیز سینماهای کشور، بارها خطرات راه‌اندازی این شبکه را به مسئولان امر و دیگر تشکل‌های همکار گوشزد کرده است، اکنون و به موجب این بیانیه مجدداً نکاتی را به اطلاع صاحبان فیلم، سینماداران، پخش‌کنندگان و تمامی اهالی و علاقه‌مندان سینمای ایران می‌رساند:

۱) راه‌اندازی این شبکه، سینماهای کشور را تبدیل به یک شبکه تلویزیونی بزرگ می‌کند که اختیار آن در دست دولت است و این مهم هم بر خلاف قانون اساسی و هم بر خلاف اسناد بالادستی مبنی بر کاهش تصدی‌گری دولتی است.

۲) امنیت و صحت کارکرد این سیستم و سرورهای مربوطه مورد سوال بوده و در بوته آزمایش قرار نگرفته‌اند و در صورت پیدا شدن هرگونه مشکل فنی، امنیت فیلم‌ها با خطر جدی روبرو خواهد شد.

۳) دولت با این اقدام عملاً پخش‌کنندگان سینما را که حرفه ای مهم و تخصصی است کنار زده و خود وارد تصدی‌گری این بخش می‌شود.

۴) سینماداران بعد از راه‌اندازی سامانه سمفا امکان برقراری یا لغو هرگونه بلیت‌فروشی (بنا به هر دلیل) را از دست داده‌اند، با راه‌اندازی این شبکه حتی اختیار پخش یا عدم پخش یک فیلم را (بنا به هر دلیل) از دست خواهند داد و عملاً همه اختیار در دست دولت خواهد بود.

با توجه به همه مطالب گفته شده از تشکل‌های همکار درخواست می‌شود با بررسی دقیق موضوع، اجازه تصاحب کامل صنعت سینما توسط دولت برخلاف سیاست‌های کلی کشور را نداده و در برابر هرگونه انحصار دولتی ایستادگی کنند.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«شبکه نمایش» به سراغ مرور آثار زنده‌یاد «داریوش مهرجویی» می‌رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شبکه نمایش قصد دارد بخش ثابتی از کنداکتور خود در هفته آینده را به مرور آثار زنده یاد داریوش مهرجویی اختصاص دهد.

به گزارش سینماپرس، در بخش نمایشی ساعت ۱۹ از شنبه- ۲۹ مهرماه تا جمعه- پنجم آبان فیلم‌های «گاو»، «هامون»، «سارا»، «پری»، «لیلا»، «مهمان مامان» و «اجاره نشین» ساخته داریوش مهرجویی از این شبکه پخش می‌شود.

فیلم سینمایی «گاو» ۲۹ مهر از شبکه نمایش روی آنتن می‌رود.

عزت الله انتظامی، علی نصیریان، جعفر والی، جمشید مشایخی، پرویز فنی زاده، عصمت صفوی، عزت الله رمضانی فر، مهین شهابی و فیروز بهجت محمدی در این فیلم به نقش آفرینی پرداخته‌اند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: همه امید زندگی مش حسن به تنها گاوی است که در طویله اش دارد و از وجود آن علاوه بر امرار معاش خانواده خود، افراد روستا را نیز بهره‌مند می‌سازد. همه این مسائل باعث شده است که مش حسن دلبستگی خاصی به این گاو داشته باشد. اما روزی که مش حسن به شهر رفته، گاو به علت نامشخصی می‌میرد و افراد روستا با موافقت همسر مش حسن نعش گاو را در چاه روستا می‌اندازند و پس از بازگشت مش حسن وانمود می‌کنند که گاو گریخته است …

فیلم سینمایی «هامون» ۳۰ مهر از شبکه نمایش پخش می‌شود.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: حمید هامون که با همسرش، مهشید، دائم کش‌مکش دارد زندگی کابوس گونه خود را مرور می‌کند. او که مشغول نوشتن رساله‌اش درباره عشق و ایمان است، در پی دوست قدیمی و مرادش علی عابدینی می‌گردد. خانه و کاشانه را ترک می‌کند و دست به اعمال دیوانه‌واری می‌زند. او در حالتی پریشان، خود را به امواج دریا می‌سپارد، اما…

خسرو شکیبایی، بیتا فرهی، فریدون آزما، اسدالله یکتا، فرهاد خان محمدی، فتحعلی اویسی، امرالله صابری، جلال مقدم، حسین سرشار، عزت‌الله انتظامی، فاطمه طاهری، سیما تیرانداز و توران مهرزاد در فیلم سینمایی «هامون» نقش‌آفرینی کرده‌اند.

فیلم سینمایی «سارا» یکم آبان روی آنتن می‌رود.

این فیلم سینمایی در سال ۱۳۷۱ ساخته شده و نیکی کریمی، امین تارخ، زنده‌یاد خسرو شکیبایی و یاسمین ملک‌نصر در آن نقش‌آفرینی کرده‌اند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده: حسام برای درمان بیماری‌اش مجبور است به خارج از کشور سفر کند. سارا همسر او مخارج سفر او را تأمین می‌کند؛ اما می‌گوید که این پول را از محل ارثیه پدرش به دست آورده‌ است. حسام بهبود می‌یابد. سارا پنهان از چشم شوهرش با کار سخت و مداوم خیاطی سعی می‌کند بدهی‌های خود را پرداخت کند. تا اینکه…

فیلم سینمایی «پری» دوم آبان روی آنتن شبکه نمایش قرار می‌گیرد.

این فیلم با بازی خسرو شکیبایی، نیکی کریمی، علی مصفا، پارسا پیروزفر و … یکی از موفق ترین فیلم‌های مهرجویی در دهه هفتاد نام گرفت.

در خلاصه داستان فیلم آمده است؛ پری دانشجوی ممتاز رشته ادبیات و تئاترکه از همه مزایای زندگی یک دختر جوان برخوردار است، با خواندن¬کتاب سبز کوچکی دچار تحولات فکری و حسی می‌شود.

فیلم سینمایی «لیلا» سوم آبان از شبکه نمایش پخش می‌شود.

فیلم سینمایی «لیلا» با هنرنمایی علی مصفا و لیلا حاتمی، محمدرضا شریفی‌نیا و جمیله شیخی، محصول سال ۱۳۷۵ است که داستان زنی به نام لیلا را روایت می‌کند که با وجود زندگی آرام و عاشقانه‌اش به سبب عدم باروری تحت فشار خانواده همسر قرار می‌گیرد… د.

فیلم سینمایی «مهمان مامان» چهارم آبان روی آنتن شبکه نمایش می رود.

این فیلم کمدی خانوادگی که محصول سال ۱۳۸۲ و هجدهمین فیلم بلند کارگردان محسوب می‌شود، بر اساس کتابی به نام «مهمان مامان» نوشته هوشنگ مرادی کرمانی ساخته شده‌ است.

در خلاصه‌داستان این فیلم آمده است: مادر باخبر می‌شود که خواهرزاده‌اش به همراه نوعروس خود قرار است به میهمانی نزد او بیایند، مادر برای اینکه حفظ آبرو کند، دستپاچه و نگران است و تلاش زیادی برای آماده کردن وضعیت ظاهری خانه دارد، اما هنوز پدر یدالله نیامده و هرلحظه ممکن است میهمانان از راه برسند…

گلاب آدینه، پارسا پیروزفر، امین حیایی، حسن پورشیرازی، نسرین مقانلو، ژاله علو، فریده سپاه‌منصور و آفرین عبیسی از بازیگران این فیلم هستند.

فیلم سینمایی «اجاره‌نشین‌ها» پنجم آبان از شبکه نمایش پخش خواهد شد.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: یک آپارتمان در حاشیه شهر تهران که مالکش درگذشته، بدون وارث مانده و اداره امور آپارتمان و مستاجرها را مباشر مالک درگذشته، که خود نیز ساکن همین ساختمان است به عهده گرفته و قصد دارد با همکاری یک مشاور املاک محلی ملک را تصاحب کند.

آپارتمان فرسوده و نیازمند تعمیرات اساسی است اما عباس آقا نه خود وظیفه تعمیرات را برعهده می‌گیرد و نه به دیگر ساکنان اجازه انجام این کار را می‌دهد. در این ساختمان هر یک از ساکنان به دنبال به کرسی نشاندن حرف و نظر خود هستند و این امکان تفاهم بر سر چگونگی تأمین هزینه‌های تعمیرات را از بین می‌برد، تا اینکه…

عزت الله انتظامی، اکبر عبدی، حسین سرشار، حمیده خیرآبادی، رضا رویگری و ایرج راد در فیلم سینمایی «اجاره‌نشین‌ها» هنرنمایی کرده‌اند.

بازپخش این فیلم‌ها ساعت ۸ صبح و ۱۳ ظهر روز بعد از شبکه نمایش پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نشر درست معارف اسلامی به زبان تصویر به آگاهی و بازشناسی حقیقت کمک می‌کند و موج‌اسلام‌هراسی را خنثی می‌سازد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس سازمان سینمایی کشور امروز (۲۵ مهرماه) در نشست مشترک با مدیرعامل بنیاد بین المللی فرهنگی امام رضا(ع) در شهر مقدس مشهد بر لزوم تولیدمحوری جشنواره فرهنگی امام رضا(ع) تاکید کرد.

به گزارش سینماپرس، محمد خزاعی در این نشست گفت: جشنواره امام رضا(ع) سالیان سال است که شروع و در ابعاد گسترده ای برگزار می شود و در برخی رشته ها، زمینه های تولیدی خوبی را مهیا کرد اما در حوزه تولید فیلم متاسفانه اتفاقات مهمی نیافتاده است. وی افزود: باید رویکرد و تمرکز را به سمت تولید آثار در این حوزه ببریم. چرا نباید تولیدات فاخر و ماندگاری در زمینه امام رضا (ع) نداشته باشیم؟ آیا مشکل منابع مالی است یا همت عالی؟

رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه جشنواره تئاتر رضوی را در گذشته تفکر تولید نمایش و کتاب و اجراهای جدید آن را متمایز و جریان ساز کرده بود. خاطرنشان کرد: جشنواره ها اساسا، بهانه ای برای رشد و رونق تولید در حوزه های عمومی و موضوعی هستند و ضروری است با کمک نهادهای مختلف تولیدات سینمایی در دستور کار قرار گیرد. وی اضافه کرد: معتقدم به جای برگزاری جشنواره ای صرف، کار سینمایی را شروع کنیم و قطعا، اگر جرقه چنین کاری بخورد متوقف نمی شود.

خزاعی با اشاره به لزوم جریان سازی سینمایی پیرامون امام رضا(ع) از مجرای تولید آثار عنوان کرد: باید جلسات مشورتی و هم اندیشی برای تولید فیلم در این زمینه به طورجدی پیگیری شود. این مطالبه میلیون ها انسان متدین و عاشق امام رضا (ع) است. آیا بعد از ۴۰ سال نباید کاری سترگ با موضوع امام رضا تولید شود؟

وی با تاکید در راستای برگزاری جشنواره امام رضا(ع) حرکت به سمت تولید یک مطالبه جدی است که باید محقق شود تصریح کرد: نگاه ما به این رویداد معنوی حمایتی است ولی معتقدم رویکرد، تمرکز و دغدغه ما باید تولید آثار دینی در کشور باشد و قطعا چیزی که از جشنواره ها باقی می ماند آثار تولید شده موضوعی است.

رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه‌ وقتی همه ما مدیون امام هشتم (ع) هستیم این کوتاهی در حوزه فرهنگ نباید دیده شود. از همه دستگاه های ذیربط اعم از سازمان سینمایی، آستان قدس رضوی، حوزه هنری، سازمان حج و زیارت، سازمان اوقاف، شهرداری ها و غیره باید دست به دست هم بدهیم و فعالیت را در زمینه تولید آثار ماندگار رضوی آغاز کنیم. وی با تمجید از اقدامات بنیاد فرهنگی امام رضا(ع) در زمینه ترویج ارزش های معنوی امام هشتم اضافه کرد: باید این رویکرد تقویت شود و امروز در کشورهای مختلف احتیاج به محصولات فرهنگی در این حوزه دارند. بدیهی است که فیلم تاثیرگذارترین ابزار و رسانه در این حیطه است.

خزایی افزود: جوانان دنیا امروز تشنه‌معارف واقعی اسلام هستند و نشر درست معارف اسلامی به زبان تصویر به آگاهی و بازشناسی حقیقت کمک می کند و موج‌اسلام‌هراسی را خنثی می سازد.

مرتضی سعیدی زاده مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) هم در این نشست با ارائه گزارشی از وضعیت و روند جشنواره فیلم رضوی به برنامه ریزی در راستای توسعه این رویداد و تغییرات ساختاری آن برای دوره اینده پرداخت. وی گفت: نحوه برگزاری جشنواره را نسبت به سال گذشته با تاکید بر ملی و حرفه ای تر شدن متفاوت کردیم و مرکزیت جشنواره و دبیرخانه آن در بنیاد امام رضا مستقر خواهد شد ولی در ابعاد ملی و در همه استان ها برگزار می شود.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) با تشریح ساختار جشنواره و بخش های آن در حوزه های کوتاه، داستانی و نیمه بلند اضافه کرد: با توجه به اینکه جشنواره از سال ۹۹ برگزار نشده کلیه آثار از آن تاریخ پذیرش می شوند. سعیدی زاده از ایجاد زیرساخت های تخصصی در قالب دفتر بعد از برگزاری جشنواره در بنیاد فرهنگی امام رضا(ع) خبر داد و اظهار کرد: این یکی از راهبردهای ما خواهد بود و اگر این زیرساخت ها ایجاد نشود قطعا موفق نخواهیم بود. وی ادامه‌ داد: در نظر داریم با رویکرد همگرایی همه نهادهای فرهنگی و هنری را به منظور اعتباربخشی و حمایت پای کار بیاوریم.

سعیدی زاده با تاکید بر جوانگرایی در این زمینه گفت: توجه جدی به جریان نوپا و حرفه ای در راستای رشد و استعدادیابی یک نسل جدید در بوم ایران خواهیم داشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نشست شورای سیاست‌گذاری «دومین نمایشگاه منطقه‌ای هنرهای تجسمی ایثار» برگزار شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نشست شورای سیاست‌گذاری دومین نمایشگاه منطقه‌ای هنرهای تجسمی ایثار با معرفی و حضور اعضای این شورای در محل اداره‌کل بنیاد شهید شهرستان‌های استان تهران عصر روز دوشنبه ۲۴ مهر برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، نخستین جلسه شورای سیاست‌گذاری دومین نمایشگاه منطقه‌ای هنرهای تجسمی ایثار با حضور عباسعلی رضایی مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان‌های استان تهران و سایر اعضای عصر روز دوشنبه در محل این بنیاد برگزار شد.

در ابتدای این نشست رضایی مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به پیروزی‌های حماس و فجایع رژیم اشغالگر قدس در غزه اتفاقات اخیر را آزمون الهی و ماندگار در تاریخ بشریت خواند.

وی گفت: با توجه‌ به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در قالب آثار هنری همانند سال گذشته امسال نیز دومین دوره این رویداد را به‌صورت منطقه‌ای و با عنوان نمایشگاه منطقه‌ای هنرهای تجسمی ایثار با حضور و مشارکت استان‌های البرز، قزوین، قم، چهارمحال بختیاری و تهران بزرگ ان‌شاءالله برگزار خواهیم کرد.

در ادامه طاهره تبیریی قائم‌مقام دبیر نیز ضمن ارائه گزارشی از فرایند این رویداد از استقبال هنرمندان در بازه انتشار فراخوان گفت: با توجه‌ به استقبال بی‌سابقه که از سوی هنرمندان استان‌های مشارکت‌کننده در این دوره صورت پذیرفته است با نظر دبیر و موافقت شورای سیاست‌گذاری امیدواریم مهلت ارسال آثار را چند روزی تمدید کنیم.

معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان‌های استان تهران همچنین با اشاره به بخش‌های مختلف فراخوان این دوره نیز اظهار کرد: نمایشگاه امسال در ۲ بخش دانش‌آموزی و بزرگسال به‌صورت رقابتی برگزار خواهد شد و ان‌شاءالله با مشارکت دستگاه‌ها و نهادها مراودات بیشتر و حداکثری را با هنرمندان و جامعه مخاطبان هدف داشته باشیم و از طرفی تلاش می‌کنیم با همراهی اعضا شورای سیاست‌گذاری و هنرمندان مرتبط کارگاه‌های آموزشی را برای هنرجویان و علاقه‌مندان برگزار کنیم و در نهایت اینکه ان‌شاءالله خروجی دومین دوره نمایشگاه ایثار را در اختیار سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران برای فضاسازی شهری قرار دهیم.

بنیاد شهید حامی فعالیت‌های فرهنگی و هنری است

در ادامه امیرحسین شفیعی عضو شورای سیاست‌گذاری نیز از حمایت‌های مدیرکل بنیاد شهید شهرستان‌های استان تهران طی یک سال گذشته از رویدادها و برنامه‌های هنری از جمله رویدادهای موسیقی، تئاتری و سینمایی در شهرستان‌های استان تهران قدردانی کرد.

وی همچنین در خصوص فراخوان و تقویم اعلام شده نیز عنوان کرد: این نمایشگاه ان‌شاءالله در هفته بسیج با برنامه‌ریزی‌های که صورت‌گرفته است برگزار خواهد شد و پس از آن آثار در استان‌ها نیز در معرض دید مخاطبان قرار خواهد گرفت.

آثار نمایشگاه در کل کشور به نمایش در خواهد آمد

جواد جمیری رییس سازمان بسیج هنرمندان و عضو شورای سیاست‌گذاری دومین نمایشگاه هنرهای تجسمی ایثار نیز با توجه‌ به افزایش دامنه و گستره مخاطبان این رویداد اظهار داشت: مخاطبان اصلی این نمایشگاه عموم مردم هستند و امیدوارم پس از تولید آثار هنری کارها تنها محدود به برپایی در نمایشگاه‌ها نشود و ما با ظرفیتی که در بسیج هنرمندان داریم و علی‌رغم تعدد برنامه‌ها آمادگی داریم آثار نمایشگاه ایثار را در تمامی استان‌ها و شهرها در معرض دید کل مردم ایران قرار دهیم.

در این دوره میزبان مخاطبان جهانی خواهیم شد

محمد زرویی نصرآباد مدیر مرکز تجسمی حوزه هنری نیز ضمن تقدیر از حمایت‌های بنیاد شهید در برپایی رویدادهای هنری با اعلام آمادگی مرکز تجسمی حوزه هنری در همکاری و مشارکت این رویداد گفت: در کنار برپایی فیزیکی نمایشگاه‌ها پیشنهاد می‌کنم با ارائه آن در بسترهای مجازی و برپایی نمایشگاه‌های مجازی در کنار مخاطبان داخلی میزبان مخاطبان جهانی نیز باشیم.

پخش و اکران آثار نمایشگاه جزو مهم‌ترین دغدغه‌هاست

علی قربانی رییس اداره حجم و نمادهای شهری شهرداری تهران نیز در این نشست با اشاره به دغدغه‌ای اکران آثار تولید شده گفت: همواره یکی از دغدغه‌های موجود در عرصه هنرها تجسمی و حجمی پخش و یا اکران این آثار تولید شده است امیدوارم با همکاری و برنامه‌ریزی صورت‌گرفته بتوانیم آثار تولید شده در این دوره از نمایشگاه را در بهترین حالت پخش و در معرض دید مخاطبان قرار دهیم.

از تجربه سایر رویدادهای مشابه در این دوره استفاده خواهد شد

مصطفی نصیری معاون امور هنری وزارت ارشاد استان تهران نیز ضمن همراهی ظرفیت‌های ارشاد تهران با نمایشگاه ایثار با ارائه پیشنهاد پیرامون برگزاری بهتر و هدف‌مند در این دوره گفت: باتوجه‌به تجربیات جشنواره‌ها و رویدادهای مشابه می‌توانیم سازوکاری را فراهم کرد که هنرمندان برای ارائه اثر در این رویداد به سمت بانک تولیداتشان نروند و به خلق آثار جدید بپردازند.

در پایان این نشست جواد جمیری رئیس سازمان بسیج هنرمندان، محمد زرویی نصرآباد مدیر مرکز تجسمی حوزه هنری، مصطفی نصیری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، علی قربانی رییس اداره حجم و نمادهای شهری شهرداری تهران، طاهره تبیریی معاون فرهنگی اداره‌کل بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان‌های استان تهران و امیرحسین شفیعی به‌عنوان اعضای شورای سیاست‌گذاری دومین نمایشگاه هنرهای تجسمی ایثار از سوی عباسعلی رضایی مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان‌های استان تهران منصوب شدند.

دومین نمایشگاه منطقه‌ای هنرهای تجسمی ایثار به همت بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان‌های استان تهران به دبیری عباسعلی رضایی در نیمه اول آذر برگزار و علاقه‌مندان می‌توانند تا دهم آبان آثار خود را به نشانی الکترونیکی shahrestanhaytehran.۱۴۰۲@gmail.com ارسال کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«رقص زیر آب» به صداگذاری رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم «رقص زیر آب» وارد مرحله صداگذاری شد.

به گزارش سینماپرس، فیلم «رقص زیر آب» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی رضا حسن‌زاده در حال حاضر در آخرین مراحل فنی قرار دارد و بزودی برای حضور در جشنواره‌های داخلی آماده نمایش خواهد شد. تدوین فیلم توسط سامره اعلایی به پایان رسیده است و در حال حاضر صداگذاری بر عهده محمدعلی درگاهی و آرتین خانی‌پور قرار دارد. بابک کیوانی نیز ساخت موسیقی را انجام می‌دهد. فیلمبرداری این فیلم در ۵۵ جلسه و در استان اردبیل انجام شده است.

آرین کنعانی، هامون دارابی، حمدالله سلیمی، محمد لطفی، فریبا مهرزاد، مصطفی لطفی، الیسا قاسم‌زاده، سارینا عظیمی، ملکه فتحی، ابراهیم فرجی، سعید عالی‌زاده، ولی شیری‌زاده، علیرضا اطلابی، وحید قاسم‌زاده، مهدی طلوعی، آرزو طالب‌زاده، غزل رنجبرزاده بازیگرانی هستند که در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

داستان «رقص زیر آب» در مورد روستایی در اردبیل است که تا به حال هیچ اسلحه‌ای وارد آن روستا نشده است. روزی یکی از پسر بچه‌های روستا به نام علی هنگام شنا در برکه، اسلحه‌ای زیر آب پیدا می‌کند و آن را به روستایشان می‌برد. از لحظه ورود اسلحه به این روستا آرامش تمام مردم به هم می‌ریزد….

دیگر عوامل این فیلم عبارت هستند از: نویسندگان: رضا حسن‌زاده، سامره اعلائی، سرمایه‌گذاران: سامره اعلائی، رضا حسن‌زاده، مجری طرح و مدیریت تولید: استودیو سینمایی تاش، مدیر فیلمبرداری: حامد عزت‌خواه، وحید بیوته، مدیر صدابرداری: مصطفی لطفی، برنامه‌ریز: سامره اعلائی، طراح گریم: پویا عمرائی، حسام بلوریان، طراحان صحنه و لباس: رضا حسن‌زاده، تدوین: سامره اعلائی، مدیر صحنه: وحید قاسم‌زاده، دستیار اول کارگردان: محمد لطفی، دستیار دوم کارگردان و دستیار برنامه‌ریز: هامون دارابی، دستیار اول فیلمبرداری: محمود خراسانی، منشی صحنه: سمیه جهانشاهلو، مدیر تدارکات: سعید عالی‌زاده، دستیاران فیلمبرداری: حمیدرضا نظرزاده، جلال‌الدین زندی، حامد قربانی، محمدحسین ملک‌محمدی، محمدجواد قلیچ، حسام کریم‌زاده، دستیار صدابرداری: ارسلان رجب‌زاده، صداگذاری و طراحی صدا: محمدعلی درگاهی، آرتین خانی‌پور، اصلاح رنگ: محمدحسین اسحاقی، جلوه‌های بصری: روح‌الله قیم، طراحی پوستر و دالبی صدا: استودیو تاش، دستیاران گریم: پیام زارع‌بیدکی، مرضیه طبیجی، دستیاران صحنه: وحید تهرانی، فاضل جودی، علیرضا اطلابی، امیر میکائیلی، کیان محمدی، دستیار لباس: ربابه حسن‌زاده، عکاس و تصویربردار پشت صحنه: سینا معصومی، پذیرایی و تدارکات: یاور عالی‌زاده، زهرا طلوعی، مهدی طلوعی، میلاد میکائیلی، پشتبانی فنی: استودیو سینمایی تاش، حامد فاخری، آرش رحیم‌زاده، علیرضا فقیهی، سینه موبیل: محسن حریری، ترابری و حمل و نقل: اکبر خلیق، مهدی جهانی.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«خانواده فیلم کوتاه ایران» برای بار چهلم قرار است در «ضیافت همنشینی مؤمنانه و صمیمانه به استقبال شکوه و «بالندگی چهل سالگی» بروند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار پیامی به چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران نوشت: تنوع آثار، توجه به بومی‌گرایی، اقلیم‌ها و آیین‌های مختلف ایران، شعار جشنواره را جامه حقیقت پوشانده و این رویداد «آیینه همه ایران» شده است.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی اسماعیلی در آستانه برگزاری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران پیامی به این رویداد صادر کرد که متن آن بدین شرح است: « «سینما آیینی جمعی است و نشستن در کنار هم برای تماشای یک اثر هنری روی پرده بزرگ نقره‌ای حتما تجربه‌ای متفاوت و لذت‌بخش است و حالا خانواده فیلم کوتاه ایران در کنار مخاطبان و علاقه‌مندانِ اینِ هنر – رسانه موجزگویِ عمیق؛ برای بار چهلم قرار است در ضیافت همنشینی مؤمنانه و صمیمانه به استقبال شکوه و بالندگی چهل سالگی بروند.

امروز اعتبار ملی و بین‌المللی جشنواره فیلم کوتاه تهران گواه این مدعاست که چهل سال تلاش مجاهدانه در برگزاری این جشنواره ثمربخش بوده و این نهال سبز حالا درختی تنومند و ریشه‌دار شده است؛ چنانکه علی‌رغم القای مداوم‌ دروغ تحریم هنری جمهوری اسلامی ایران در رسانه‌های غربی، شاهد آن هستیم که با ارسال بیش از ۷۲۰۰ اثر از ۱۳۱ کشور جهان در بخش بین‌الملل این جشنواره، رکورد جدیدی در تاریخ ۴۰ ساله این رویداد در دریافت آثار بین‌المللی ثبت شده که حتی در بین جشنواره‌های معتبر دنیا نیز، این آمار مثال‌زدنی است. حقیقتاً باید در چهل سالگی، سپاسگزار زحمات همه دلسوزانی بود که این جشنواره را در این موقعیت ممتاز قرار داده‌اند که فیلم‌سازان بین‌المللی برای حضور در آن از یکدیگر سبقت می‌گیرند.

از سوی دیگر، خوشحالیم که امروز، با تمرکز دولت بر راهبرد عدالت فرهنگی و توجه به سینمای استان‌ها، مسیر دسترسی استعدادهای جوان سراسر کشور به این تریبون ملی و بین‌المللی هموارتر شده است؛ تا جایی که برای نخستین بار در سال‌های اخیر، تعداد فیلم‌سازان استانی حاضر در بخش ملی جشنواره از فیلمسازان پایتخت‌نشین پیشی گرفته‌ است و جشنواره آغوش خود را برای جوانان مستعد جای‌جای ایران باز کرده است. نتیجه این تنوع آثار و توجه به بومی‌گرایی و اقلیم‌ها و آیین‌های مختلف ایران عزیز که از تجربه زیسته فرزندان این آب و خاک منشأ گرفته است، شعار این جشنواره را جامه حقیقت پوشانده و «جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، آیینه همه ایران» شده است.

امیدوارم که این جشنواره بیش از پیش، درگاه معرفی نسل جدیدی از سینماگران جوانی باشد که با اخذ فرهنگ ایرانی – ‌اسلامی، بتوانند اخلاق نیکوی مردم ایران را بازتاب دهند، نسبت به دغدغه‌ها و مسائل آنان آگاهی‌بخش باشند و آینده روشن ایران و مسیر رسیدن به قله‌ها را برای نسل بعد ترسیم کنند.»

چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا دوم آبان ماه برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خزاعی: «سینما» ابزار مهم راهبری «دیپلماسی عمومی» است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رییس سازمان سینمایی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه همکاری سینمایی تاجیکستان و ایران گفت: امضای این تفاهم‌نامه زمینه‌ساز همکاری‌های گسترده در حوزه‌های مختلف از جمله تولید مشترک، انتقال فناوری‌های صنعت سینمایی و الگوهای آموزشی و حضور در رویدادهای متناظر به اشتراکات دو کشور است.

به گزارش سینماپرس، مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری‌های سینمایی بین روسای سازمان‌های سینمایی تاجیکستان و ایران برگزار شد.

این سند را محمدسعید شاهیان رئیس امور سینمایی تاجیکستان و محمد خزاعی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری جمهوری اسلامی ایران که در سفری دو روزه به تاجیکستان رفت، به امضا رساندند.

در این سند جدید همکاری، بر تمایل متقابل دو طرف نسبت به گسترش تعاملات سینمایی تاکید شده و اجرای اقداماتی مانند تبادل، نمایش و عرضه آثار سینمایی یکدیگر، تولیدات مشترک، تبادل تجربیات و دانش فنی، دعوت و شرکت متقابل در رویدادهای مربوطه در هر دو کشور و سایر موارد تاکید شده است.

همچنین یادداشت تفاهم همکاری متناظر به علاقه و تمایل مشترک برای توسعه روابط دوستانه تحکیم و ارتقای سطح همکاری‌های سینمایی و با توجه به روابط عمیق فرهنگی و تمدنی و بر مبنای برابری، احترام و منافع متقابل سازمان سینمایی ایران و سازمان سینمایی تاجیکستان به امضا رسید.

براساس این گزارش، تبادل، نمایش و عرضه تجاری آثار سینمایی یکدیگر، با توجه به ظرفیت‌های موجود و قوانین و مقررات کشورهای متبوع؛ دعوت متقابل به رویدادهای سینمایی (جشنواره‌ها و …) در هر دو کشور و فراهم آوردن امکانات لازم برای تسهیل شرکت و حضور فیلمسازان و سینماگران؛ تسهیل ارتباط، تبادل و مشارکت نیروهای تخصصی دو کشور در پروژه‌های سینمایی، تبادل دانش فنی و تخصصی و تبادل استاد و دانشجو در حوزه سینما، تولید فیلم‌های مشترک از جمله بلند، مستند، کوتاه و انیمیشن در زمینه‌های تاریخ مشترک، فرهنگ و آداب و رسوم دو کشور و تشویق از این کار، برگزاری هفته‌های فیلم مشترک و تأمین رعایت کپی رایت برای آثار سینمایی مهمترین محورهای حوزه همکاری در این تفاهم‌نامه است.

سینما ابزار مهم راهبری دیپلماسی عمومی است

رئیس سازمان سینمایی در مراسم امضای تفاهم‌نامه اظهارداشت: از بدو ورودم در سازمان سینمایی در حوزه بین‌الملل گسترش همکاری‌های منطقه‌ای و توسعه مناسبات با کشورهای همسایه را سرلوحه قرار داده‌ایم به ویژه با کشورهایی که اشتراکات تاریخی، تمدنی، زبانی و آئینی داریم.

خزاعی گفت: معتقدم توسعه روابط فرهنگی – سینمایی با این کشورها به خصوص کشورهای همسایه و همجوار می‌تواند دستاوردهای خوبی به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به توافقات دو جانبه با تاجیکستان افزود: امضای تفاهم‌نامه زمینه‌ساز همکاری‌های گسترده در حوزه‌های مختلف از جمله تولید مشترک، تبادل استاد، انتقال فناوری‌های صنعت سینمایی و الگوهای آموزشی و حضور در رویدادهای سینمایی متناظر به اشتراکات دو کشور است و خوشبختانه، از رهاورد این سفر تولید چند فیلم‌ کوتاه، مستند و یک‌ فیلم‌ سینمایی در مسیر عملیاتی شدن قرار گرفته که به زودی آغاز می‌شوند و خبرهای تکمیلی آنها اعلام خواهد شد.

خزاعی با بیان اینکه دو کشور، ظرفیت‌های بالقوه بسیاری در زمینه‌های مختلف سینمایی برای همکاری و مشارکت دارند عنوان کرد: دو ملت ایران و تاجیکستان دارای روح مشترک در دو کالبد هستند از این رو، سینما می‌تواند بیش از گذشته با تقویت نقاط مشترک و بازشناسی آن، این دو ملت را به هم نزدیک‌تر نماید و اساسا، سینما یکی از مهم‌ترین کارکردش تقویت همین پیوندهای انسانی و تمدنی است.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به اینکه فصل جدید روابط سینمایی دو کشور آغاز شده است تاکید کرد: این همکاری سینمایی و تولید آثار مشترک به نزدیکی دو ملت کمک می‌کند و سینما ابزار مهم راهبری دیپلماسی عمومی است.

رئیس امور سینمایی تاجیکستان نیز در این مراسم با اشاره به اهمیت همکاری سینمایی با ایران گفت: امروز روز بزرگ و مهمی برای ما است. سینمای ایران در جهان دارای اعتبار است. این همکاری به رشد و رونق سینمای دو کشور کمک می‌کند.

شاهیان افزود: با شناخت و آگاهی از جایگاه سینمای ایران از رئیس سازمان سینمایی دعوت کردیم تا به تاجیکستان بیاید.

به گفته وی، ایران کشوری بزرگ و دارای تمدن است و ریشه‌های مشترک بسیاری داریم. برای ما اصفهان، مشهد، نیشابور، همدان شهرهای بیگانه‌ای نیستند.

رئیس امور سینمایی تاجیکستان بیان کرد: تفاهم‌نامه سینمایی با ایران اتفاق سینمایی بزرگی برای تاجیکستان است و اطمینان دارم نتایج بسیار زیادی برای هر دو کشور دارد.

در مراسم امضای این تفاهم‌نامه علیرضا حقیقیان سفیر جمهوری اسلامی ایران، شخصیت‌های سرشناس فرهنگی تاجیکستان و خبرنگاران حضور داشتند.

سفر رئیس سازمان سینمایی به تاجیکستان از هفته‌ها قبل برنامه ریزی شده بود که وی به دلیل فقدان دردناک پیشکسوت سینمای ایران، مرحوم داریوش مهرجویی و به‌ منظور برخی پیگیری‌ها و هماهنگی‌ها؛ بعد از امضای تفاهم‌نامه سایر برنامه‌ها را لغو و به کشور برگشت.

مشاهده خبر از سایت منبع