X

اخبار سینمایی

دفتر سینمایی

«وجه الضمان» روایت فتح به تلویزیون می‌آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم مستند «وجه الضمان» به کارگردانی محمد سمیع‌پور و تهیه‌کنندگی امیرحسین نوروزی جمعه ۲۳ تیر ساعت ۲۰ روی آنتن می‌رود.

به گزارش سینماپرس، فیلم مستند «وجه الضمان» به کارگردانی محمد سمیع‌پور و تهیه کنندگی امیرحسین نوروزی محصول مشترک گروه مستند روایت فتح و شبکه مستند سیما جمعه ۲۳ تیر ساعت ۲۰ روی آنتن می‌رود.

امیرحسین نوروزی تهیه کننده این اثر با اشاره به اینکه دغدغه اصلی برای تولید این اثر اصل فراموش شده‌ای است که صندوق توسعه ملی برای آن ایجاد شده است، بیان کرد: در این فیلم تلاش داریم آسیب‌های هزینه کردن این صندوق که در حقیقت بخشی از پول فروش نفت کشور است را برای مخاطب عام و دولتمردان مشخص کنیم.

وی یکی از اهداف دیگر ساخت این فیلم را نمایش زیانباری تداخل بودجه با این ثروت ملی دانست و تشریح کرد: این امر به نوعی نادیده گرفته شدن آیندگان است و مخالفت‌های همیشگی رهبر انقلاب با استفاده این ثروت را، از نشانه‌های اشراف ایشان به این موضوع و از طرفی نادرستی این عمل است که متاسفانه در دولت‌ها به دلایل مختلف مورد استفاده قرار گرفته است.

فیلم مستند «وجه الضمان» از مجموعه مستند همت، به کارگردانی محمد سمیع‌پور و تهیه‌کنندگی امیرحسین نوروزی محصول مشترک گروه مستند روایت فتح و شبکه مستند سیما جمعه ۲۳ تیر ساعت ۲۰ روی آنتن می‌رود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«جواد عزتی» کارگردان سینما می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جواد عزتی بازیگر سینمای ایران قصد دارد با فیلم تحت عنوان «تمساح خونی» کارگردانی سینما را هم تجربه کند.

به گزارش سینماپرس، جواد عزتی بازیگر سینما و تلویزیون که در این سال‌ها عمدتاً در فیلم‌های سینمایی و سریال‌های شبکه نمایش خانگی، نقش‌های جدی را ایفا کرده است، به نظر می‌رسد قصد دارد کارگردانی سینما را هم تجربه کند.

او که در کارهای اخیر خود مانند فیلم سینمایی «کت چرمی» به کارگردانی حسین میرزامحمدی و «مرد بازنده» به کارگردانی محمدحسین مهدویان هم سهمی فراتر از یک بازیگر در مرحله نوشتن فیلمنامه داشته است، این بار با همکاری کامران حجازی در مقام تهیه‌کننده برای کارگردانی فیلم سینمایی «تمساح خونی» درخواست پروانه ساخت داده است.

در صورت صدور پروانه ساخت برای این فیلم سینمایی جواد عزتی هم وارد فهرست بازیگرانی می‌شود که می‌تواند در مقام کارگردان فیلم‌اولی تجربه‌ای متفاوت را به نام خود ثبت کند.

با توجه به فاصله گرفتن عزتی در مقام بازیگر از فیلم‌های کمدی در سال‌های اخیر، به نظر می‌رسد علاقه‌مندی او برای ساخت فیلم در مقام کارگردان هم بیشتر نزدیک به سینمای جدی با سوژه‌های اجتماعی باشد.

کامران حجازی که درخواست پروانه ساخت «تمساح خونی» به تهیه‌کنندگی او در سامانه سازمان سینمایی ثبت شده است، پیش از این در مقام تهیه‌کننده در فیلم‌های «مرد بازنده» و «کت چرمی» با جواد عزتی همکاری داشته و در سریال «زخم کاری» هم مجری طرح بوده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

استاد حسین انصاریان «چشمه زندگی» به تلویزیون می‌آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم و ایام عزاداری سید و سالار شهیدان، ‌شبکه ۲ سیما ویزه برنامه های تدارک دیده شده خود را برای پخش در این ایام اعلام کرد.

به گزارش سینماپرس، با فرارسیدن ماه محرم و ایام عزاداری سید و سالار شهیدان، شبکه دو سیما برنامه‌هایی را برای پخش از این شبکه تهیه و تدارک دیده است.

بر همین اساس، ‌ برنامه‌های ناگهان حسین(ع)، علامت، نوحه‌سرایی حاج محمود کریمی، سخنرانی استاد انصاریان (چشمه زندگی)، طنین محرم، مداحی ذاکران اهل بیت، انسان ۲۵۰ ساله، نشان ارادت، با کتاب آه، چند روایت معتبر، ملودی و نماهنگ از دسته‌های عزاداری یزدی‌ها، مرد و نامرد و هیأت باران دست کی بالا به مناسبت ایام محرم روانه آنتن این شبکه خواهد شد.

برپایه این گزارش برنامه‌ ناگهان حسین(ع) در دهه اول محرم با محوریت نمایش‌نامه‌خوانی محرمی روانه آنتن می‌شود.

بخش نمایش‌نامه‌ خوانی این برنامه توسط میرطاهر مظلومی، بهاره نوحیان و حامد عزیزی روایت می‌شود که با توجه به روزهای نامگذاری شده دهه اول محرم و انتقال حس حُزن و اندوه به مخاطبان، سعی شده فضاسازی و صداگذاری قسمتهای برنامه با روایت‌های انتخابی هرشب همخوانی داشته باشند.

در بخش دیگری از برنامه، صحنه‌های محرمی بر اساس صحنه‌های نمایشی به صورت مینی‌مال بازسازی خواهد شد. بخش پایانی برنامه نیز به مداحی پیرغلامان اهل بیت اختصاص دارد.

این برنامه‌ کاری از گروه معارف اسلامی شبکه دو سیما به تهیه‌کنندگی سید احمد موسویان، کارگردانی سیدمحمدصادق بی‌بی شهربانویی و نویسندگی حامد قدیری است که در ۱۰ قسمت ۴۰ دقیقه‌ای همزمان با آغاز محرم، ساعت ۲۱ روانه آنتن می‌شود.

برنامه علامت نیز که برای نخستین بار در حسینیه ارشاد تولید می‌شود به مناسبت دهه اول محرم با موضوع عاشورا؛ به خوانش مؤنث مهمان خانه مخاطبان خواهد بود.

در این خصوص حجت‌الاسلام قنبریان به عنوان کارشناس مذهبی برنامه به بررسی نقش طیف‌های مختلف بانوان حاضر و غایب در حماسه حسینی خواهد پرداخت.

فصل جدید برنامه علامت کاری از گروه معارف اسلامی شبکه دو به تهیه‌کنندگی سید مجید اکرمی و کارگردانی مصطفی ملوان است که در ۸ قسمت ۴۰ دقیقه‌ای از چهارشنبه ۲۸ تیر ساعت ۲۳ پخش خواهد شد.

بخشی از نوحه‌سرایی حاج محمود کریمی در رثای سید و سالار شهیدان از پادگان ۰۶ ارتش جمهوری اسلامی ایران به صورت زنده روانه آنتن می‌ رود. این برنامه هرسال قبل از اذان مغرب در امامزاده علی اکبر چیذر(ع) برگزار می‌شد اما امسال با توجه به گرمای هوا و بستر مناسب پادگان، بعد از اذان مغرب برگزار می‌شود که به صورت زنده از چهارشنبه ۲۸ تیر همزمان با آغاز محرم، ساعت ۲۱:۳۰ روانه آنتن شبکه دو می‌شود.

سخنرانی استاد انصاریان به پخش سخنان ارزشمند استاد حاج حسین انصاریان با محوریت محرم، قیام امام حسین(ع)، شناخت راه سیدالشهدا(ع) از امامزاده صالح تجریش خواهد پرداخت.

این برنامه کاری از گروه معارف اسلامی شبکه دو به تهیه‌کنندگی محمدحسین صابریان است که همزمان با آغاز ماه محرم، از چهارشنبه ۲۸ تیر ساعت ۱۲:۳۰ به مدت ۳۵ دقیقه پخش خواهد شد.

طنین محرم با جمع‌آوری کارهای تولیدی خوانندگان و مداحان خارجی، برش‌هایی کوتاه از نواها و مداحی مداحان جهان اسلام را تهیه کرده که در قالبی خاص با لوگوی برنامه روانه آنتن می‌کند.

این برنامه به تهیه‌کنندگی محمدحسام مدنی و کارگردانی و پژوهش دکتر محسن رضوانی در ۱۰ قسمت ۵ دقیقه‌ای در فواصل برنامه‌های شبکه پخش خواهد شد.

مداحی ذاکران اهل بیت یکی دیگر از تولیدات گروه معارف اسلامی است که به مناسبت ایام حزن و اندوه سید و سالار شهیدان با نوای حاج محمود کریمی، حاج حسین طاهری، حاج محمدرضا طاهری، حاج علی قربانی، حاج حسن خلج و … در فواصل برنامه‌ها پخش می‌شود.

انسان ۲۵۰ ساله کاری از مرکز رسانه‌ای نهضت در ایام محرم به پخش سخنان ارزشمند مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) پیرامون ایام محرم، نقش امام حسین(ع) در قیام عاشورا و… خواهد پرداخت. این برنامه بعد از اخبار ۲۰:۳۰ به مدت تقریبی ۵ دقیقه روانه آنتن می‌شود.

سری ششم برنامه نشان ارادت به مناسبت ایام محرم، با چهره‌های مردمی، نخبگان، پیرغلامان، دختران محجبه قهرمان، کارآفرینان، خیرین و… به همراه مردم عادی که در ماههای محرم و صفر در دستگاه امام حسین(ع) فعالیت دارند از جمله موکب‌داران، هیئت‌های قدیمی و… به گفت‌وگو می‌پردازد.

همچنین با توجه ویژه به آئین‌ها و مناسک عزاداری اقوام، به پخش مراسم عزاداری در شهرستان‌ها، گفت‌وگو با صاحبان مشاغل مختلف در محل کارشان، روضه‌های خانگی و مجالس قرآنی، خوانش وصیت‌نامه شهدا، معرفی فعالیت‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات در کربلا، مستندهای قدیمی از کربلا و عزاداری‌ها، پویش روضه خانگی و پویش پرچم بارگاه امام حسین(ع) پرداخته خواهد شد.

این برنامه کاری از گروه معارف اسلامی شبکه دو سیما با مشارکت ستاد بازسازی عتبات عالیات به تهیه‌کنندگی پویان هدایتی است که از دهه سوم محرم در ۳۰ قسمت ۳۰ دقیقه‌ای روانه آنتن می‌ رود.

چند روایت معتبر که به مناسبت ایام محرم در حال تهیه و تولید است شامل تغییراتی در دکور برنامه، تغییر در دو آیتم برنامه و حضور تماشاگران در برنامه است.

در فصل دوم این برنامه، با اقشار مختلفی همچون تعزیه‌خوانان، پژوهش‌شناسان محرم، موکب‌داران، متولیان هیآت و خادمان حرم‌های مطهر، مداحان نوجوان، گروههای جهادی و… که اشتراک تمامی افراد یا در بحث محرم است یا انجام کارهایی در راستای مفاهیم محرمی همچون امر به معروف و نهی از منکر، ایثار، نماز، کمک به همنوع، اتحاد، جهاد و… گفت‌وگو می‌شود.

این برنامه به کارگردانی و تهیه‌کنندگی هادی خفاجی و سردبیری رضا زنگنه در ۲۶ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای از دهه دوم محرم (۷ مرداد) روانه آنتن می‌شود.

یکی دیگر از برنامه‌های شبکه در این ایام، پخش ملودی و نماهنگ از دسته‌های عزاداری یزدی‌ها است که در ۱۰ قسمت پخش خواهد شد.

مرد و نامرد با واکاوی شخصیت‌های واقعه کربلا، سعی می‌کند مخاطب را به شناخت بهتری از انسانهای درست و نادرست یا به عبارتی شناخت بهتر مرد از نامرد برساند. این برنامه کاری از مرکز رسانه‌ای نهضت به تهیه‌کنندگی و کارگردانی هادی سمیعی است که بعد از دهه اول محرم در ۱۲ قسمت ۲۵ دقیقه‌ای پخش خواهد شد.

هیأت باران دست کی بالا به مناسبت ایام محرم در ۱۰ قسمت برافراشته می‌شود. از مهمترین ویژگی این ویژه‌برنامه، دعوت از هیأت‌های مختلف مذهبی در هر قسمت است تا علاوه بر اجرای یک نوحه مختص به هیأت‌شان، سه نوحه سلام بر محرم، سلام بر ابوالفضل(ع) و «سلام بر علی اصغر(ع)» را نیز اجرا نمایند.

این برنامه کاری از گروه کودک و نوجوان شبکه دو به تهیه‌کنندگی سیدمحسن مناجاتی و کارگردانی داوود روستاست که به مناسبت ایام محرم با اجرای محمدرضا بهروز (عمو بهروز)، سمیرا حاجی فتحعلی (پریماه) و گیتی خامنه (گیتی خانم) در بخش قصه‌گویی، پخش می‌شود.

گفتنی است برنامه باغ شادونه در روزهای ۲۸، ۳۰ و ۳۱ تیر پخش شده و از یکشنبه ۱ مرداد (پنجم محرم) هرروز ساعت ۱۵ به مدت ۳۵ دقیقه پخش می‌شود.

برنامه‌های خیلی دور خیلی نزدیک و صبحانه ایرانی در ایام محرم بصورت منعطف و متناسب با ایام سوگواری سید و سالار شهیدان روانه آنتن خواهند شد. همچنین با توجه به موضوعیت برنامه‌های‌ پاورقی و سیدخندان، این دو برنامه در دهه اول محرم پخش نمی‌شوند. برنامه «کافه بازی» هم ۵ و ۶ مرداد (همزمان با تاسوعا و عاشورا) پخش نخواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پخش «جوایز سالانه امی» به تعویق افتاد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: لابی آکادمی تلویزیون و فاکس به عنوان پخش کننده مراسم امی برای انتخاب تاریخ جدید در بحبوحه نگرانی‌ برای اعتصاب بازیگران به شدت در جریان است.

به گزارش سینماپرس و به نقل از ورایتی، آکادمی تلویزیون و شبکه فاکس در مورد زمان پخش هفتاد و پنجمین جوایز سالانه امی امسال در صورت به تعویق افتادن مراسم درگیر جدل شده‌اند. آکادمی مایل است برنامه را به نوامبر منتقل کند (کاری که سال ۲۰۰۱ نیز انجام داد)، در حالی که به نظر می‌رسد فاکس تاریخ ژانویه را برای پخش می‌پسندد.

در حالی که آکادمی تلویزیون نامزدهای جوایز امی امسال را امشب (چهارشنبه به وقت محلی) اعلام می‌کند، تاریخ پخش مراسم اهدای جوایز برای ۱۸ سپتامبر احتمالاً عقب می‌افتد و تقریباً همه افراد درگیر در هر ۲ شبکه و سازمان می‌دانند بعید است این تاریخ سر جای خودش بماند.

به گفته خودی‌ها، آکادمی و فاکس منتظرند تا مطمئن شوند و ببینند آیا انجمن بازیگران این هفته اعتصاب خواهد کرد و به انجمن نویسندگان (WGA) ملحق می شود تا به صورت اساسی تمام رویدادهای مهم هالیوود را متوقف کند، یا خیر. پس از آن، انتظار می‌رود تا پایان جولای تصمیم‌گیری درباره زمان و نحوه برگزاری مراسم اهدای جوایز امی امسال نهایی شود.

در هر حال لغو برنامه از گزینه‌ها نیست، به ویژه اینکه امسال هفتاد و پنجمین سال برگزاری امی است. در واقع هر ۲ بخش ماجرا- آکادمی و فاکس – توافق کرده‌اند که تعویق بیشتر منطقی است، اما درباره زمانی که فکر می‌کنند نمایش باید برگزار شود با هم به توافق نرسیده‌اند. تاریخ مورد علاقه آکادمی یک تغییر ۲ ماهه است که مراسم را همچنان در فصل پاییز و در نوامبر برگزار کند و مراسم را به عنوان اولین برنامه مهم اهدای جوایز داشته باشد که پس از احتمالاً پایان اعتصاب‌ها و بازگشت هالیوود به کار برگزار کند.

با این حال، این در نهایت فاکس است که تعیین کننده است زیرا شریک پخش مراسم امسال است و به انتخاب تاریخ ژانویه علاقه‌مند است و استدلالش این است که انتخاب نوامبر برای پر بودن تقویم با برنامه‌های فوتبالی و رویدادهای دیگر مناسب نیست. اگر ژانویه انتخاب شود احتمالاً ۲۱ ژانویه ۲۰۲۴ خواهد بود زیرا گلدن گلوب برای ۷ ژانویه و جوایز انتخاب منتقدان ۱۴ ژانویه برگزار می‌شوند.

سال ۲۰۰۱، پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر تاریخ امی عقب افتاد و پخش تلویزیونی به نوامبر موکول شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اگر در مقابل تحولات نو به نو در موضوع «تبلیغ» غفلت و سستی کنیم دچار «استحاله فرهنگی» می‌شویم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جمعی از مبلغان و طلاب حوزه‌های علمیه سراسر کشور با حضور در حسینیه امام خمینی (ره) با امام خامنه‌ای دیدار کردند.

به گزارش سینماپرس، امام خامنه‌ای صبح امروز در دیدار فضلا، طلاب و مبلغین حوزه‌های علمیه، تبلیغ دین و اهداف دینی را مهم‌ترین وظیفه حوزه‌ها خواندند و با اشاره به لوازم تبلیغ موثر و به‌روز یعنی «شناخت مخاطب، شناخت آرایش حقیقی صحنه تبلیغات جهانی برای داشتن موضع تهاجمی و برخورداری از روحیه جهادی» تاکید کردند: نسل نوجوان و جوان در مقام صاحبان و سازندگان آینده کشور، باید مرکز توجه تبلیغات خلاقانه و متکی بر شیوه‌ها و ابزارهای نوین باشد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار که در آستانه ماه محرم انجام شد، نیاز کشور به فعالیت‌های تبلیغاتی متکی بر تحقیق را بسیار بیشتر از فعالیتهای کنونی دانست و با استناد به آیات متعدد قرآن مجید درباره تبلیغ و ابعاد و ظرایف آن، گفتند: دین خدا در سطح توده‌های مردم جز با تبلیغ صحیح تحقق نمی‌یابد.

ایشان با اشاره به اهمیت سنت دیرینه تبلیغ در حوزه‌های علمیه و در سیره علمای بزرگ افزودند: اولویت تبلیغ در میان وظایف حوزه‌ها، پس از تشکیل جمهوری اسلامی مضاعف شده چرا که برپایی نظامی سیاسی متکی بر دین، دشمنی مستکبران با اسلام را افزایش داده است.

رهبر انقلاب ایمان مردم را پایه قوام نظام اسلامی خواندند و گفتند: حفظ نظام و در واقع حفظ ایمان مردم اوجب واجبات است ضمن اینکه تبلیغ در دوره کنونی با انواع و اقسام شیوه‌های متکی بر علم و گسترش ابزارها از جمله اینترنت و هوش مصنوعی (به‌عنوان نمادی از مرحله پسا اینترنت) توسعه فراوان یافته، بنابراین عقل هم حکم می‌کند در مقابل شمشیرهای خون‌ریز تبلیغات دشمنان، تبلیغ را اولویت اول بدانیم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای علاوه بر گسترش سخت‌افزاری تبلیغات در غرب، پیشرفت در شیوه‌های باورپذیر کردن پیام را از جمله واقعیات امروز خواندند و افزودند: غربی‌ها با استفاده از علوم مختلف از جمله روانشناسی، پیام‌های صد در صد دروغ را به‌عنوان حرف درست، در ذهن مخاطبان جا می‌اندازند.

ایشان هشدار دادند: اگر ما در مقابل تحولات نو به نو در موضوع تبلیغ، غفلت و سستی کنیم دچار استحاله فرهنگی می‌شویم و مانند غرب گرفتار قبح‌زدایی قدم به قدم از گناهان بزرگ خواهیم شد که جبران آن، به آسانی ممکن نیست، همچنان که امام مکرر می‌گفت اگر اسلام در ایران سیلی بخورد تا سالهای سال اثرش باقی خواهد بود.

رهبر انقلاب پس از تبیین اهمیت مضاعف و اولویت موضوع تبلیغ، در بخش دوم سخنانشان در دیدار اساتید، فضلا، طلاب و مبلغان، به بیان نکات و لوازم کاربردی تبلیغ پرداختند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای شناخت مخاطب را در هرگونه تبلیغ کاملاً ضروری خواندند و با اشاره به افزایش سطح آگاهی‌های عموم مردم از جمله نوجوانان و جوانان گفتند: تبلیغ بدون توجه به سطح فکری و نیازهای مخاطب بی‌اثر خواهد بود.

ایشان کاهش تاثیر حرف و آموزش مستقیم و غیر مستقیم پدران و مادران به فرزندان را یک آفت واقعی دانستند و گفتند: متاسفانه در آشفته بازار انبوه صداهای مختلف در فضای مجازی و تکثر رسانه‌ای، صدای انتقال معارف سنتی و خانوادگی در انزوا قرار گرفته است.

رهبر انقلا معنای لسان قوم در قرآن را ضرورت توجه به ترکیب فکری و ذهنی مخاطب خواندند و گفتند: اگر مواد و شیوه تبلیغ مناسب با سطح و نیاز مخاطبان نباشد، مبلغ ناموفق خواهد بود.

دومین نکته کاربردی که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در موضوع تبلیغ به آن اشاره کردند ضرورت پرهیز از موضع صرفاً دفاعی و ضرورت تهاجم به مبانی فکری جبهه مقابل بود.

ایشان برای این کار، شناخت پشت صحنه فعالیت‌های جاری در فضای مجازی و غیر مجازی را لازم دانستند و گفتند: باید دقت کرد که آیا این فعال «تبلیغی – رسانه‌ای – مجازی»، مستقل عمل می‌کند یا پشت صحنه‌ای دارد، که در موارد بسیاری دارد.

رهبر انقلاب جبهه مقابل نظام اسلامی که خود را لیبرال دموکراسی می‌نامد را جبهه‌ای دروغگو و کذاب برشمردند و با اشاره به واقعیات متعدد تاریخ معاصر گفتند: جبهه مقابل ملت ایران، ضد آزادیخواهی و آزاد اندیشی و مخالف هر نوع دموکراسیِ غیر وابسته به مستکبران است و ایستادگی و مبارزه ملت ایران و نظام اسلامی با این جبهه مبارزه‌ای تمدنی و جهانی است.

ایشان اوضاع ملت بی‌پناه و بیچاره اوکراین را شاهدی بر تداوم انگیزه‌های استعماری و چپاولگرانه غرب خواندند و گفتند: مردم اوکراین باید کشته شوند چرا که منافع کمپانی‌های تولید و فروش تسلیحاتی غرب، در ادامه جنگ در اوکراین نهفته است.

رهبر انقلاب آسیب پذیری امروز غرب را بیشتر از همیشه دانستند و گفتند: آمریکا که امام آن را به لقب شیطان بزرگ مفتخر کرد در عرصه‌های مختلف «سیاسی، تقابل با ملت‌ها، تقابل با خود ملت آمریکا، نژادپرستی، اخلاق جنسی، جنایت و بیرحمی» مجموعه‌ای از شیطان صفتی‌ها و شرارت‌ها است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در جمع‌بندی این بخش از سخنان‌شان دفاع تبلیغی را لازم و واجب برشمردند اما گفتند: نباید خود را در دفاع محصور کرد بلکه باید با دیدن درست واقعیات جهانی و روایت درست آنها، مبانی جبهه دشمن را آماج تبلیغات قرار داد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای روحیه جهادی را سومین لازمه تبلیغ موثر برشمردند و گفتند: بدون روحیه جهادی، در فهم صحنه یا رفتار تبلیغاتی، خطا رخ می‌دهد اما عنصر مجاهدت در کنار نگاه و کار علمی، تاثیر تبلیغ را تضمین می‌کند.

رهبر انقلاب در نکته‌ای مهم، حضور روحانیت در وسط میدان را کاملاً ضروری خواندند و گفتند: روحانیت اسلام، همیشه امیدوار و پرتحرک و جهادی، در وسط میدان بوده است.

ایشان توجه به نیاز و خوراک فکری همه قشرها از جمله صاحبان فکر و قلم و اندیشه و هنر را در مسائل تبیلغی لازم دانستند و در عین حال گفتند: باید به نسل نوجوان و جوان توجه خاص و ویژه‌ای داشت چرا که فردای کشور متعلق به این نسل است و باید ذهن بدون شبهه، به ساخت آینده بپردازد.

رهبر انقلاب التزام عملی جوانان به اعمال عبادی و اجتناب از گناه را مهم برشمردند و نقش مساجد و هیات‌ها را در این زمینه موثر خواندند.

حضرت ‌آیت‌الله خامنه‌ای در همین بحث آباد کردن و احیای مساجد را، امری واجب دانستند و گفتند: نباید مساجد فقط وقت نماز باز باشد بلکه مسجد باید محل رفت و آمد دائم مردم باشد.

ایشان با اشاره به یکی از دیدارهای گذشته خود با اهالی سینما گفتند: گاهی اوقات ما از برخی اقشار توقع زیادی داریم؛ حال آنکه در تهیه معارف و خوراک فکری لازم برای آنها کوتاهی کرده‌ایم.

آخرین نکته‌ای که رهبر انقلاب در این دیدار مورد تاکید قرار دادند ضرورت ایجاد یک کانون عظیم حوزوی (ابتدا در حوزه علمیه قم سپس در حوزه‌های بزرگ دیگر) برای گسترش کمی و ارتقای کیفی و علمی تبلیغات دینی بود.

ایشان ۳ ماموریت برای این کانون بیان کردند: تهیه و تولید مواد تبلیغاتی به‌روز و نوآورانه، تنظیم شیوه های پیشرفته و اثرگذار تبلیغاتی و تربیت موثر به معنای حقیقی کلمه.

در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام و المسلمین اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: طلاب و مبلّغان با اخلاق‌مداری، مردم‌محوری و استفاده از دانش و ابزارهای ‌روز، خود را در قبال مسائل جامعه وظیفه‌مند می‌دانند و در زمینه‌هایی چون معیشت، آسیب‌های اجتماعی، جلوگیری از تبعیض، سلامت قضایی و بهبود وضعیت فضای مجازی همواره کنش‌گر و مطالبه‌گر بوده‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عصر تهاجمات فرهنگی مرکّب امروزین مباهله‌ای فرهنگی ـ هنری، بین حقیقتِ فرهنگ و هنر غنیِ ایران اسلامی با جهانی است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی جشنواره قدمگاه را مباهله‌ای فرهنگی ـ هنری، بین حقیقتِ فرهنگ و هنر غنیِ ایران اسلامی با جهانی دانست که در سایه‌ بهره‌گیری از وسیع‌ترین و پرصداترین امکانات، سعی در القای سیطره نظام تبلیغی خود و سبک زندگی مورد نظر خود است.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای رویداد هنری مباهله و نخستین جشنواره ملی تئاتر خیابانی قدمگاه به میزبانی یزد، پیامی را منتشر کرد.

در متن این پیام آمده‌ است:

«تئاتر، هنری دیرینه‌ و پیوندیافته با هستیِ انسان و زیست فرهنگی اوست؛ که برای پویایی و جریان‌سازی مستمرِ خود، نیازمند بستری برای تامین مؤلفه‌های فکری خویش است، مؤلفه‌هایی پویا و روزآمد؛ محملی برای بازنمایی آنچه شایسته است و آنچه باید باشد و نیست!

به راستی، چه متن و گستره‌ای، آرمانی‌تر و عمیق‌تر و روشن‌تر از سیره و سخن اهل بیت نور و کرامت (علیهم السلام) برای آگاهی‌یابی‌های تاریخی و اندیشه‌ورزی‌های جامعه‌شناسانه.

خاندانی که نام و یاد و حیات طیّبه‌شان، سراسر هدایت و اشارت و بشارت است و کلام و رفتار و نگاه‌شان، اکسیر ِ معنی‌دهنده به انسان و کمالاتی که می‌توان برای او در مسئولیّت خلیفه‌اللهی، متصوّر شد.

با تعمّق در رسالت هنر تئاتر و توجّه به بستر و ظرفیتی که از آن سخن گفتیم؛ بخشی از هنرمندان هنرهای نمایشی ِ کشور اسلامی‌مان، اینک به برگزاری «نخستین جشنواره‌ تئاتر ملّی قدمگاه» پرچم افراشته‌اند تا با نگاهی تبیینی، رخداد بی‌نظیر و تاریخی «مباهله» ی پیامبر اعظم و اهل بیت مطهّرش (علیهم‌السلام) را در طرح و متن و اجرا، مورد تامّل و توجه قرار دهند.

این اهتمام، از دو سو قابل اعتنایی مضاعف است: اولاً که در عصر تهاجمات فرهنگی مرکّب امروزین، حرکت یادشده، خود مباهله‌ای فرهنگی ـ هنری، بین حقیقتِ فرهنگ و هنر غنیِ ایران اسلامی با جهانی است که در سایه‌ بهره‌گیری از وسیع‌ترین و پرصداترین امکانات، سعی در القای سیطره نظام تبلیغی خود و سبک زندگی مورد نظر خود است و دیگر، این نکته که رویکرد اجرایی این جشنواره، بر اجراهای نمایشی در فضای باز تمرکز یافته است و این رویکرد، می‌تواند گامی نزدیک‌تر و پیداتر به هنر مردمی و تحقّقِ هرچه بیشتر موضوعیّت «عدالت هنری» ای باشد که این دولت، بدان کمر همت بسته است.

با این امید و نگاه، برگزاری این رویداد هنری در خطّه‌ سربلند و بزرگوار یزد را مغتنم شمرده و توفیق و سربلندی حاضرین در صحنه‌ این رخداد ملّی و معنوی را از درگاه خداوند متعال خواهانم.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیگیری کردیم تا یک درصد بودجه شرکت‌های دولتی و بانک‌ها طبق نظر وزارت فرهنگ در حوزه فرهنگ و هنر هزینه شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر فرهنگ گفت: جامعة المصطفی صدور انقلاب به سایر نقاط جهان را محقق کرد و امروز کارنامه این نهاد فرهنگی سرمایه نظام اسلامی را نمایان می‌کند.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی اسماعیلی سه‌شنبه ۲۰ تیر در هفدهمین همایش مدیران و نمایندگان جامعةالمصطفی العالمیه که به میزبانی شهر قم برگزار شد، مجاهدت‌های علمی و فرهنگی جامعة‌المصطفی را مصداق جهاد فرهنگی دانست و گفت: مطالعات و پژوهش‌های علمی و دانشگاهی بنده درباره فعالیت‌های فرهنگی نظام در حوزه بین‌الملل به خوبی این نکته را نمایان می‌کند که از میان مجموعه‌های فعال در این عرصه، بی‌گمان جامعةالمصطفی موثرترین نهاد است و امروز می‌توان مجموعه فعالیت‌های مستحکم این بنیاد را از جهات مختلف مورد بررسی قرار داد.

وی افزود: در روزهای نخست پیروزی انقلاب برخی مسئله «صدور انقلاب اسلامی» که به عنوان پیام اصلی انقلاب از سوی امام خمینی (ره) مطرح شده بود را سیاسی و نظامی تعبیر می‌کردند. اما با ابتکار تاسیس نهاد جامعة‌المصطفی این هدف مهم تحقق یافت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: شبکه گسترده بین المللی این نهاد فرهنگی و انقلابی در نقاط مهم دنیا ایجاد شده و نیروهای تربیت یافته آن به صورت مستمر وارد چرخه توسعه منابع انسانی گفتمان انقلاب اسلامی می‌شوند.

نقش جامعة‌المصطفی در پاسداشت و ترویج زبان فارسی

وزیر فرهنگ با اشاره به اهمیت و جایگاه آموزش زبان فارسی گفت: بر اساس تبیین حکیمانه رهبر معظم انقلاب، تمدن نوین اسلامی باید زبان فارسی را در جایگاه زبان اول علمی جهان قرار دهد؛ یعنی رویکردی که در آن گسترش زبان فارسی با ذات انقلاب اسلامی و محل حدوث این نهضت بزرگ گره می‌خورد.

اسماعیلی ادامه داد: خدمت انقلاب اسلامی به زبان فارسی به واسطه جامعةالمصطفی بسیار پیشروتر از کارهای مدعیان پر سر و صدای کم اثری بوده که به ویژه در دوره پهلوی اول و دوم به دنبال گسترش تفکر ملی‌گرایی ایرانیِ جدا از فرهنگ اسلامی بودند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور تصریح کرد: آن‌ها در رویکرد خود دچار نوعی تحقیر و خودباختگی در مواجهه با غرب هستند و سیره، سلوک و گفتارشان متاثر از آن است. اما در جامعةالمصطفی ما با افتخار علاقه‌مندان را با زبان فارسی آشنا می‌کنیم و آن‌ها برای آغاز دوره‌های آموزشی خود زبان فارسی را می‌آموزند. تسلط دانش‌آموختگان جامعةالمصطفی به زبان فارسی، زمینه ترویج معارف انقلاب اسلامی در آینده را بیش از پیش فراهم می‌کند.

تلاش دولت سیزدهم برای تحولات اساسی در عرصه فرهنگ

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که دولت در عرصه فرهنگی به دنبال تحولات اساسی است، تصریح کرد: همان‌طور که بخش اقتصاد کشور در گذشته از منظر اعداد و ارقام نمره قابل قبولی کسب نمی‌کند و تورم بالا و رشد اقتصادی ناچیز ثبت شده است، معتقدم وضعیت حکمرانی فرهنگی در این دوره به مراتب بدتر بود. ما در این دوره تقریبا از همه مزیت‌های دولتی در حکمرانی فرهنگی عقب نشستیم و این حوزه ضعیف و نحیف شد. اما در دوره فعالیت دولت انقلابی تلاش کردیم این فضا دچار تغییرات بنیادین شود.

اسماعیلی افزود: در دولت تلاش می‌کنیم که عقب ماندگی‌های فرهنگی را جبران کنیم. یک بخش مهم آن در حوزه تامین بودجه فعالیت‌های فرهنگی است. دولت یک کار بزرگ را امسال انجام داد که نتایج آن را در فعالیت‌های عمومی نهادهای دینی به ویژه حوزه‌های علمیه بیش از پیش خواهیم دید.

وی تاکید کرد: پیگیری کردیم تا یک درصد بودجه شرکت‌های دولتی و بانک‌ها طبق نظر وزارت فرهنگ در حوزه فرهنگ و هنر هزینه شود. این مصوبه و تصمیم به بسط تفکر دینی کمک می‌کند و می‌تواند عقب‌ماندگی‌های موجود به جا مانده از سال‌های قبل را در این دولت جبران کند. مجموعه‌های دیگر هم به مرور اضافه می‌شوند. به‌طور مثال شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت موظف شدند تعهدات خود را در حوزه فرهنگی انجام دهند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: قطاری که در واقع از ریل خارج شده بود یا در مسیر منحرف قرار داشت اکنون در حال بازگشت به مسیر اصلی است. در حوزه محتوا نیز کارهای مهمی صورت گرفته است. در زمینه تربیت نیروی انسانی هم چهره‌های جدیدی شناسایی می‌شوند. با فضا دادن به مراجع فکری مطمئن، برای تربیت نیروی انسانی لازم در عرصه فرهنگ، هنر و رسانه گام‌های بزرگی برداشته شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امیدوارم در یک بازه ۴ ساله در پایان این دولت بتوانیم بخشی از عقب ماندگی‌های حوزه فرهنگ را جبران کنیم. الحمدلله یک شخصیت علمی انقلابی در رأس دولت قرار گرفته که افتخارش سربازی رهبر انقلاب است. ما با این مدیریت تلاش می‌کنیم معادله نادرست شکل گرفته حوزه فرهنگ در گذشته را به مسیردرست برگردانیم.

تقویت دیپلماسی فرهنگی در حوزه بین‌الملل

وی افزود: با برنامه‌ای روشن، حمایت رئیس‌جمهور محترم و ارشاد رهبر معظم انقلاب، مسیر را رو به جلو ادامه می‌دهیم و تلاش می‌کنیم در حوزه فرهنگی و بین‌الملل بتوانیم این مسیر را قوی‌تر از گذشته ادامه دهیم و تمهیدات بیشتری برای آن فراهم کنیم.

رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور تصریح کرد: با همین نگاه بنا داریم نمایندگی جدیدمان در حوزه بین‌الملل را فعال کنیم و در آمریکای جنوبی این کار را آغاز کردیم. مجموعه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش‌های مختلف آمادگی حمایت از فعالیت‌های علمی فرهنگی در حوزه بین‌الملل را دارند.

اسماعیلی افزود: بخش مهمی از ماموریت‌های فرهنگی جهان اسلام در کشورهای مختلف از طریق جامعةالمصطفی انجام می‌شود. در دولت بنا این است که بخش‌های غیردولتی حوزه فرهنگ را تقویت کنیم. در حوزه تخصصی جامعةالمصطفی هم در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هم افزایی‌هایی در حال انجام است.

تروریسم رسانه‌ای در مقابل حوزه فرهنگ کشور

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تلاش دشمن برای ضربه زدن به حوزه فرهنگ کشور گفت: یک تروریسم رسانه‌ای فرهنگی دستش را دور گلوی حوزه فرهنگ گذاشته تا راه تنفس فرهنگ را ببندد و با همه وجود به صحنه آمدند تا جشنواره فجر انقلاب اسلامی را تعطیل کنند. این یکی از همان نقاطی بود که در حال نشان دادن نتایج یک دهه مدیریت رها شده فرهنگی و چند دهه تهاجم فرهنگی بود.

۷ میلیون نفر در نمایشگاه کتاب حضور یافتند

وی در عین حال تصریح کرد: برای مدیریت این فضا جای حساسی قرار گرفته بودیم و خدای بزرگ کمک کرد و جشنواره‌ها را به بهترین حالت برگزار کردیم. با وجود تبلیغات منفی دشمن که سعی داشت ناشران را مقابل ما قرار دهد ۷ میلیون نفر در نمایشگاه کتاب حضور یافتند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: بسیاری از دوستان می‌گفتند نمایشگاه کتاب را در مصلا برگزار نکنید. چون می‌خواهند ترویج بی‌حجابی را از اینجا کلید بزنند. اما خود مردم و بانوان طلبه برای امر به معروف در نمایشگاه کتاب به میدان آمدند. برای بازدید از نمایشگاه محضر رهبر معظم انقلاب بودم. ایشان فرمودند که «شما موضوع حجاب را چه جور جمع کردید؟» خداوند کمک کرد و پرشکوه‌ترین نمایشگاه کتاب در تاریخ برگزار شد. در همین ایام بهار پررونق‌ترین بهار فرهنگی شکل گرفت.

انتشار ۴۵۰۰ عنوان کتاب توسط جامعة المصطفی

رئیس جامعة المصطفی العالمیه نیز در این همایش با اشاره به محورهای اهداف و ماموریت‌های این نهاد گفت: جامعة المصطفی در جهت تقویت آموزش‌های مجازی بلندمدت گام برمی دارد. چرا که این آموزش‌ها با هزینه و محدودیت‌های کمتر، برد بیشتری خواهد داشت.

حجت الاسلام علی عباسی در ادامه از فعالیت موسسه آموزش‌های کوتاه مدت و فرصت‌های مطالعاتی در جامعةالمصطفی یاد کرد که می‌تواند در کنار ارائه آموزش ها، زمینه آشنایی فعالان علمی و شخصیت‌های خارجی را با دستاوردهای فرهنگی کشور فراهم کند.

وی افزود: تاکنون ۴ هزار و ۵۰۰ عنوان کتاب از سوی جامعة المصطفی منتشر شده که بخشی از آن به مراکز پژوهشی جامعة المصطفی در داخل و خارج از کشور اختصاص دارد. مثلا مرکز پژوهشی جامعة المصطفی در لبنان ۴۴۰ عنوان از آثار تراز اول حوزه علوم انسانی در ایران را به زبان عربی منتشر کرده است.

رئیس جامعة المصطفی العالمیه ده‌ها هزار دانش‌آموخته جامعة المصطفی را سرمایه فرهنگی اسلام برشمرد و گفت: همه دانش‌آموختگان ما ابتدا زبان فارسی آموخته اند و جامعة المصطفی از این نظر در کنار بنیاد سعدی یکی از مراکز مهم آموزش زبان فارسی به حساب می‌آید.

عباسی همچنین از بازنگری و تنظیم اسناد راهبردی حوزه‌های مأموریت جامعة المصطفی متناسب با اقتضائات روز خبر داد و گفت: این اسناد راهبردی نقشه راه فعالیت جامعة المصطفی در عرصه بین المللی خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جوادی: وقتی فارابی را تحویل گرفتیم با خزانه خالی مواجه بودیم/اجازه ندادیم هیچ فیلمی با بودجه بیش از ۲۰ میلیارد تولید شود! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جوادی: از محمد خزاعی عزیز که پدرانه از سلامتی خود برای ارتقاء سینما مایه گذاشت، تشکر می‌کنم
آئین قدردانی از سیدمهدی جوادی و معارفه مجید زین‌العابدین مدیران عامل پیشین و جدید بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، مراسم تودیع سیدمهدی جوادی و معارفه مجید زین‌العابدین مدیران عامل اسبق و جدید بنیاد سینمایی فارابی صبح امروز(چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۲) در سالن عباس کیارستمی این بنیاد برگزار شد.

پخش ویدئویی از عملکرد دو ساله سید مهدی جوادی در بنیاد سینمایی فارابی، آغاز مراسم تودیع و معارفه که با حضور جمعی از مدیران، سینماگران و نیز، کارکنان بنیاد فارابی برگزار شد. ویدئویی که گزارشی از برنامه‌ها و فعالیت‌های فارابی در بازه زمانی مهر ۱۴۰۰ تا مرداد ۱۴۰۲ را در خود داشت.

در ادامه این مراسم، سیدمهدی جوادی با بیان اینکه به‌نظرم هر گوشه از فارابی مملو از فعالیت‌هاست، گفت: در قریب به دو سال اخیر عملکرد فارابی مثل خورشید ظهرگاهی مرداد ماه عیان است؛ آنکه می‌بیند روشنایی‌اش را درک می‌کند و آنکه نمی‌بیند گرمایش را حس می‌کند.

او با یادآوری اینکه در سال گذشته تعداد ۱۱ فیلم از سوی فارابی تولید شد، افزود: وقتی فارابی را تحویل گرفتیم با خزانه خالی مواجه بودیم، اما با سعی و تلاش، موفق شدیم تا در طول مدت هشت ماه در سال سخت سینما این عملکرد را از خود بجا بگذاریم؛ ما با کنترل مولفه‌هایی مثل قیمت‌ها و … اجازه ندادیم هیچ فیلمی با بودجه بیش از ۲۰ میلیارد تولید شود.

جوادی: وقتی فارابی را تحویل گرفتیم با خزانه خالی مواجه بودیم/اجازه ندادیم هیچ فیلمی با بودجه بیش از ۲۰ میلیارد تولید شود!

جوادی ادامه داد: تعداد ۱۱۹ شاخص تولید محتوا با پلتفرم «دیدار» در فارابی کنترل شد و به جرات می‌توان گفت در هیچ فیلم فارابی نکته ناسالمی که ناقض اخلاق و خانواده باشد را ندیدیم که این مدل «دیدار» ماحصل زحمت سال‌ها تلاش پژوهشگران بوده و از مواردی است که به یادگار می‌تواند در سینمای ایران بماند.

مدیرعامل پیشین فارابی اظهار کرد: اگر از ما بپرسند چرا «هوک» یا «کاپیتان» را تولید کرده اید، جواب داریم. در این دوره سیاست تهران زدایی داشتیم تا زیبایی‌های ایران را به تصویر بکشیم. طبعا این اتفاقات تبعاتی هم دارد، مثلا فیلمسازی که در منطقه‌ای محروم فیلم می‌سازد نسبت به کارگردان باسابقه در تهران قطعا نتیجه کارش متفاوت خواهد بود، اما در نظر داشته باشید که کار بنیاد فارابی حمایت از همین فیلمسازان است. وظیفه ما بود تا با «کاپیتان» امید را ترویج کنیم یا «سینما متروپل» را ساختیم که در سالی سخت بگوییم وقتی پای منافع ملی در میان است، سینما را می‌دهیم تا آبادان را حفظ کنیم.

جوادی: وقتی فارابی را تحویل گرفتیم با خزانه خالی مواجه بودیم/اجازه ندادیم هیچ فیلمی با بودجه بیش از ۲۰ میلیارد تولید شود!

او در ادامه سخنان خود اشاره‌ای هم به روند خوانش فیلمنامه‌ها در فارابی داشت و در این‌باره گفت: اتوماسیونی کردن روند خوانش فیلمنامه‌ها اتفاقی بود که باید رقم می‌خورد، همچنین اقدامات دیگری از کلینیک فیلمنامه تا باشگاه فیلم‌اولی‌ها را سپری کردیم؛ باشگاه فیلم‌اولی‌ها به عنوان مجرای استعدادیابی افراد تازه‌نقس در سینما راه‌اندازی و ۸۷ کارگردان طی آن به سینمای ایران معرفی شدند. همچنین امید می‌رود تا باشگاه بازیگران فیلم‌اولی انشالله بعد از این بورسیه فارابی در پروژه‌ها باشند. نهضت تولید فیلمنامه نیز خزانه کارآمدی است که خوراکی غنی در فارابی برای سینما ایجاد کرده است.

جوادی در ادامه یادآورشد: همچنین بدخواهی و ایجاد تحریم در سینما که تلاش می‌شد تا سینمای ایران را از عرصه بین‌الملل حذف کند با برگزاری ۱۷ هفته فیلم ایران در دیگر کشورها و پنج هفته فیلم کشورهای دیگر در ایران خنثی شد تا حفظ نشاط اجتماعی سینما و همه این اتفاقات در سالی رخ دهد که پشت درهای سی تیر تلاش‌هایی برای خاموش کردن چراغ سینما می‌شد.

او اشاره‌ای نیز به مولفه‌هایی داشت که فارابی به‌واسطه آن‌ها توانست چراغ سینما را روشن نگه دارد و درباره آن‌ها گفت: لطف پروردگار، سینماگران شریف کشورمان، همکاران غریب و مظلوم ما در فارابی و همچنین خود دولت و وزیر محترم ارشاد این کمک را به فارابی دادند تا این سال سخت و پرتنش را با تولیدات کمی و کیفی خوبی پشت سر بگذاریم. محمد خزاعی عزیز که همین فشار کاری او را امروز روانه بیمارستان کرده، از سلامتی خود برای سینما مایه گذاشته و پدرانه نسبت به تک‌تک اهالی سینما عرق و غیرت داشته است.

جوادی: وقتی فارابی را تحویل گرفتیم با خزانه خالی مواجه بودیم/اجازه ندادیم هیچ فیلمی با بودجه بیش از ۲۰ میلیارد تولید شود!

مدیرعامل پیشین فارابی با تاکید بر اینکه سینمای ایران بیش از تغییر به تحول نیاز دارد، اذعان کرد: سینمای امروز ایران با نفس مصنوعی به حیات خود ادامه می‌دهد، باید از سینما جشنواره‌زدایی کرد تا تبدیل به صنعتی پررونق شود. سینمایی که بحران‌ها آن را مدیریت و جشنواره‌ها خط و مشی آن را تعیین کنند، سینمایی قوی و استراتژیک برای نظام نخواهد بود.

جوادی هر مسئولیتی را امانتی در دست دیگری خواند و با بیان اینکه آقای زین‌العابدین شخصیت سلیم و کارآمدی دارند، افزود: مطمئن هستیم دوران جدید فارابی دوران راهبردی‌تر و پر دستاوردتری خواهد بود.

او در پایان سخنان خود با تقدیر و تشکر از همکارانش در بنیاد سینمایی فارابی، اهالی رسانه و منتقدان تاکید کرد: هیچ اتفاقی در سینما رقم نمی‌خورد مگر با اتکا به همین اهالی سینما. امیدوارم فارابی به عنوان یک نهاد ملی و مستقل تحت فشارهای سهم خواهان و… از مسیر اصلی خود در خدمت به نظام دور نشود.

در ادامه این مراسم، مجید زین‌العابدین مدیرعامل جدید بنیاد سینمایی فارابی نیز با بیان اینکه دکتر جوادی خیلی جامع وموثق درباره فعالیت‌های خود توضیحاتی مطرح کردند، گفت: ابتدا از دکتر اسماعیلی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکر می‌کنم که در این دو سال فراتر از انتظار به سینما خدمت کردند و دغدغه پیشرفت و تعالی سینما را داشتند. ما شاهد بودیم که برای تعالی سینما، جلساتی را از پنج صبح تا ۱۱ شب برگزار می‌کردند. همچنین از مساعی و زحمات ایشان تشکر می‌کنم و اعتمادی که بابت سپردن این مسئولیت به بنده داشتند. تشکر بعدی از هیات امنای فارابی است که توفیق خدمتگذاری در فارابی را به بنده محول کردند. از دکتر خزاعی نیز تشکر می‌کنم که به عنوان سینماگری که خود حوزه تولید را می‌شناسند ‌و ارتباط خوبی با هنرمندان دارند، به خوبی سینما را مدیریت می‌کنند. ایشان توانسته‌اند در این سال‌های سخت سکان سینما را به خوبی هدایت کنند. همچنین جا دارد قدردانی هم از همکاران بنیاد سینمایی فارابی داشته باشم.

جوادی: وقتی فارابی را تحویل گرفتیم با خزانه خالی مواجه بودیم/اجازه ندادیم هیچ فیلمی با بودجه بیش از ۲۰ میلیارد تولید شود!

او با بیان اینکه سینما علوم انسانی، فنی، تجربی و هنری را یکجا با خود دارد و جامع‌الاطراف است، گفت: به تعبیر رهبرمعظم انقلاب پیشرفت کشور در دست سینماست و مقولاتی چون هنر دینی از رهگذر این بینش شکل می‌گیرد. سینما در دولت سیزدهم با این نگرش پیش می‌رود که باید در خدمت مردم و انقلاب اسلامی باشد. وزیر محترم نیز چنین نگرشی را انتظار دارند و در سینما پیگیری می‌کنند. رعایت کیفیت و استانداردهای محتوایی، ارائه تولیدات کیفی، پرهیز از نگاه کمی گرایانه، توسعه فعالیت‌های بین‌المللی، تقویت اقتصاد سینما زیر پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی ایران از رویکردهای سینمای ایران در دوره جدید است. در سینمای ایران سینماگران همت والایی برای پیشرفت این هنر دارند و سازمان سینمایی در دوره جدید این همت را متبلور می‌داند.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در ادامه اظهار کرد: فارابی از سال ۶۲ تاکنون در مسیر ۴۰ ساله فعالیت خود امروز به دوران برانگیختگی و بلوغ رسیده و از حیث کارنامه و پشتوانه از اتقان و شخصیت بالایی برای کمک به تعالی سینمای ایران برخوردار است. برنامه راهبردی که در این دوره برای بنیاد از سوی سازمان سینمایی و دکتر خزاعی ابلاغ شده، مهم‌ترین اسناد بالادستی برای کمک به تعالی سینمای ایران است تا انشالله با مشورت سینماگران و کمک همکاران بتوانیم گام اضافه‌ای بر این ۴۰ سال فعالیت فارابی برداریم و با آثار کیفی و ماندگار در شان سینمای ایران باعث ارتقای سلیقه مردم شویم.

او با اشاره به برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در مهر ماه گفت: اولین اتصال من به سینمای کودک و جشنواره‌های سینمایی مهر ۱۳۷۹ در جشنواره پانزدهم کودک و نوجوان در اصفهان بود. در آن سال هیاهو و شور و نشاط جشنواره را شاهد بودیم و باید ازاین ظرفیت استفاده حداکثری کنیم. بیش از فکر کردن به گیشه سینما باید به سینمایی فاخرتر فکر کنیم.

جوادی: وقتی فارابی را تحویل گرفتیم با خزانه خالی مواجه بودیم/اجازه ندادیم هیچ فیلمی با بودجه بیش از ۲۰ میلیارد تولید شود!

مجید زین‌العابدین در پایان سخنان خود با تشکر از سید مهدی جوادی گفت: تشکر پایانی من از دکتر جوادی است که همکار سابق ما در تلویزیون و از دوستان ما در سینما هستند، شخصی که زحمات زیادی برای فارابی کشیدند، بنابراین متواضعانه از همه خدمات ایشان در دو سال گذشته تشکر می‌کنم.

در ادامه سیدمحمد هاشمی جانشین وزیر، معاون حقوقی، مجلس و استان‌های سازمان سینمایی عنوان کرد: خدا را شکر حال عمومی آقای خزاعی بهتر است. بنیاد سینمایی فارابی خانه امید سینمای ایران و موتور محرکه آن است. گرم و پر رونق بودن آن اثر مثبتی بر کلیت سینمای ایران دارد و شاید نهادی به اهمیت آن در سینمای ایران نداشته باشیم.

او در ادامه سخنان خود با بیان اینکه دکتر جوادی حدود دو سال با همت و سلیقه تولیدات سینمایی و برگزاری رویدادهای مختلف در فارابی را اداره کردند و در وزارت ارشاد قدردان ایشان هستیم، افزود: ایشان مثل فرمانده‌ای دردوران سخت جنگ به داد سینما رسید و چنین نقشی را ایفا کرد و این‌دست جابه‌جایی‌ها هرگز به معنای ضعف نیست بلکه برای تغییر و توقع فزاینده برای رسیدن به قله‌های بالاتر است، بنابراین با افتخار از ظرفیت دکتر جوادی در وزارت فرهنگ ‌و ارشاد اسلامی در مسئولیت مهم دیگری استفاده خواهیم کرد.

جوادی: وقتی فارابی را تحویل گرفتیم با خزانه خالی مواجه بودیم/اجازه ندادیم هیچ فیلمی با بودجه بیش از ۲۰ میلیارد تولید شود!

هاشمی در پایان با بیان اینکه امروز مفتخر هستیم تا مجید زین‌العابدین را به عنوان چهره‌ای با اخلاق و توانمند در جبهه رسانه‌ای و فرهنگی انقلاب در سکان مدیرعاملی فارابی معرفی ‌کنیم، ادامه داد: امیدواریم در دوره مدیریت ایشان خانه امید سینمای ایران یعنی فارابی در حوزه تولیدات و رویدادهای مختلف بر مدار همیشگی‌اش بچرخد و هم در فرم و هم در محتوا قله‌های رفیعی را فتح کند. با همکاری خانواده سینمای ایران تمام قد حمایت‌های بیش از پیشی برای تحقق این اهداف خواهیم داشت.

سیدمحمد هاشمی جانشین وزیر و معاون حقوقی مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سعید محمد مشاور رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و عضو هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی، مرضیه برومند مدیرعامل خانه سینما، جواد رمضان نژاد رئیس مرکز بسیج سازمان صداوسیما، محمدحسین هادیان رئیس مرکز حراست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حبیب ایل‌بیگی معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، اصغر فارسی معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان سینمایی، قادر آشنا معاون توسعه فناوری ومطالعات سینمایی، یزدان عشیری مشاور رئیس سازمان و مدیرکل روابط عمومی، علیرضا اسماعیلی دستیار و مدیرکل حوزه ریاست سازمان سینمایی، محمدرضا سوقندی مدیرعملکرد و امور استانهای سازمان سینمایی، غلامرضا نجاتی مدیر حراست سازمان سینمایی، محمد حمیدی مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند وتجربی، هاشم میرزاخانی مدیر عامل موسسه سینما شهر، علی آشتیانی‌پور، سید حامد حسینی، ابراهیم اصغری، حمید زرگرنژاد، محمد حمزه‌ای، عباس جهانبخش، صابر امامی، رضا نجاتی، محمود بابایی و مدیران بنیاد سینمایی فارابی از جمله مدیران و سینماگران حاضر در این مراسم بودند.

جوادی: وقتی فارابی را تحویل گرفتیم با خزانه خالی مواجه بودیم/اجازه ندادیم هیچ فیلمی با بودجه بیش از ۲۰ میلیارد تولید شود!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بیش از فکر کردن به گیشه سینما باید به سینمایی فاخرتر فکر کنیم/ان‌شاءالله با آثار کیفی و ماندگار در شان سینمای ایران باعث ارتقای سلیقه مردم شویم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی اظهار داشت: فارابی از سال ۶۲ تاکنون در مسیر ۴۰ ساله فعالیت خود امروز به دوران برانگیختگی و بلوغ رسیده و از حیث کارنامه و پشتوانه از اتقان و شخصیت بالایی برای کمک به تعالی سینمای ایران برخوردار است.

به گزارش سینماپرس، مراسم تودیع سیدمهدی جوادی و معارفه مجید زین‌العابدین مدیران عامل اسبق و جدید بنیاد سینمایی فارابی صبح امروز(چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۲) در سالن عباس کیارستمی این بنیاد برگزار شد.

در این مراسم، مجید زین‌العابدین مدیرعامل جدید بنیاد سینمایی فارابی نیز با بیان اینکه جوادی خیلی جامع وموثق درباره فعالیت‌های خود توضیحاتی مطرح کردند، گفت: ابتدا از دکتر اسماعیلی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکر می‌کنم که در این دو سال فراتر از انتظار به سینما خدمت کردند و دغدغه پیشرفت و تعالی سینما را داشتند. ما شاهد بودیم که برای تعالی سینما، جلساتی را از پنج صبح تا ۱۱ شب برگزار می‌کردند. همچنین از مساعی و زحمات ایشان تشکر می‌کنم و اعتمادی که بابت سپردن این مسئولیت به بنده داشتند. تشکر بعدی از هیات امنای فارابی است که توفیق خدمتگذاری در فارابی را به بنده محول کردند. از دکتر خزاعی نیز تشکر می‌کنم که به عنوان سینماگری که خود حوزه تولید را می‌شناسند ‌و ارتباط خوبی با هنرمندان دارند، به خوبی سینما را مدیریت می‌کنند. ایشان توانسته‌اند در این سال‌های سخت سکان سینما را به خوبی هدایت کنند. همچنین جا دارد قدردانی هم از همکاران بنیاد سینمایی فارابی داشته باشم.

جوادی: وقتی فارابی را تحویل گرفتیم با خزانه خالی مواجه بودیم/اجازه ندادیم هیچ فیلمی با بودجه بیش از ۲۰ میلیارد تولید شود!

او با بیان اینکه سینما علوم انسانی، فنی، تجربی و هنری را یکجا با خود دارد و جامع‌الاطراف است، گفت: به تعبیر رهبرمعظم انقلاب پیشرفت کشور در دست سینماست و مقولاتی چون هنر دینی از رهگذر این بینش شکل می‌گیرد. سینما در دولت سیزدهم با این نگرش پیش می‌رود که باید در خدمت مردم و انقلاب اسلامی باشد. وزیر محترم نیز چنین نگرشی را انتظار دارند و در سینما پیگیری می‌کنند. رعایت کیفیت و استانداردهای محتوایی، ارائه تولیدات کیفی، پرهیز از نگاه کمی گرایانه، توسعه فعالیت‌های بین‌المللی، تقویت اقتصاد سینما زیر پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی ایران از رویکردهای سینمای ایران در دوره جدید است. در سینمای ایران سینماگران همت والایی برای پیشرفت این هنر دارند و سازمان سینمایی در دوره جدید این همت را متبلور می‌داند.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در ادامه اظهار کرد: فارابی از سال ۶۲ تاکنون در مسیر ۴۰ ساله فعالیت خود امروز به دوران برانگیختگی و بلوغ رسیده و از حیث کارنامه و پشتوانه از اتقان و شخصیت بالایی برای کمک به تعالی سینمای ایران برخوردار است. برنامه راهبردی که در این دوره برای بنیاد از سوی سازمان سینمایی و دکتر خزاعی ابلاغ شده، مهم‌ترین اسناد بالادستی برای کمک به تعالی سینمای ایران است تا انشالله با مشورت سینماگران و کمک همکاران بتوانیم گام اضافه‌ای بر این ۴۰ سال فعالیت فارابی برداریم و با آثار کیفی و ماندگار در شان سینمای ایران باعث ارتقای سلیقه مردم شویم.

او با اشاره به برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در مهر ماه گفت: اولین اتصال من به سینمای کودک و جشنواره‌های سینمایی مهر ۱۳۷۹ در جشنواره پانزدهم کودک و نوجوان در اصفهان بود. در آن سال هیاهو و شور و نشاط جشنواره را شاهد بودیم و باید ازاین ظرفیت استفاده حداکثری کنیم. بیش از فکر کردن به گیشه سینما باید به سینمایی فاخرتر فکر کنیم.

جوادی: وقتی فارابی را تحویل گرفتیم با خزانه خالی مواجه بودیم/اجازه ندادیم هیچ فیلمی با بودجه بیش از ۲۰ میلیارد تولید شود!

مجید زین‌العابدین در پایان سخنان خود با تشکر از سید مهدی جوادی گفت: تشکر پایانی من از دکتر جوادی است که همکار سابق ما در تلویزیون و از دوستان ما در سینما هستند، شخصی که زحمات زیادی برای فارابی کشیدند، بنابراین متواضعانه از همه خدمات ایشان در دو سال گذشته تشکر می‌کنم.

در ادامه سیدمحمد هاشمی جانشین وزیر، معاون حقوقی، مجلس و استان‌های سازمان سینمایی عنوان کرد: خدا را شکر حال عمومی آقای خزاعی بهتر است. بنیاد سینمایی فارابی خانه امید سینمای ایران و موتور محرکه آن است. گرم و پر رونق بودن آن اثر مثبتی بر کلیت سینمای ایران دارد و شاید نهادی به اهمیت آن در سینمای ایران نداشته باشیم.

او در ادامه سخنان خود با بیان اینکه دکتر جوادی حدود دو سال با همت و سلیقه تولیدات سینمایی و برگزاری رویدادهای مختلف در فارابی را اداره کردند و در وزارت ارشاد قدردان ایشان هستیم، افزود: ایشان مثل فرمانده‌ای دردوران سخت جنگ به داد سینما رسید و چنین نقشی را ایفا کرد و این‌دست جابه‌جایی‌ها هرگز به معنای ضعف نیست بلکه برای تغییر و توقع فزاینده برای رسیدن به قله‌های بالاتر است، بنابراین با افتخار از ظرفیت دکتر جوادی در وزارت فرهنگ ‌و ارشاد اسلامی در مسئولیت مهم دیگری استفاده خواهیم کرد.

جوادی: وقتی فارابی را تحویل گرفتیم با خزانه خالی مواجه بودیم/اجازه ندادیم هیچ فیلمی با بودجه بیش از ۲۰ میلیارد تولید شود!

هاشمی در پایان با بیان اینکه امروز مفتخر هستیم تا مجید زین‌العابدین را به عنوان چهره‌ای با اخلاق و توانمند در جبهه رسانه‌ای و فرهنگی انقلاب در سکان مدیرعاملی فارابی معرفی ‌کنیم، ادامه داد: امیدواریم در دوره مدیریت ایشان خانه امید سینمای ایران یعنی فارابی در حوزه تولیدات و رویدادهای مختلف بر مدار همیشگی‌اش بچرخد و هم در فرم و هم در محتوا قله‌های رفیعی را فتح کند. با همکاری خانواده سینمای ایران تمام قد حمایت‌های بیش از پیشی برای تحقق این اهداف خواهیم داشت.

سیدمحمد هاشمی جانشین وزیر و معاون حقوقی مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سعید محمد مشاور رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و عضو هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی، مرضیه برومند مدیرعامل خانه سینما، جواد رمضان نژاد رئیس مرکز بسیج سازمان صداوسیما، محمدحسین هادیان رئیس مرکز حراست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حبیب ایل‌بیگی معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، اصغر فارسی معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان سینمایی، قادر آشنا معاون توسعه فناوری ومطالعات سینمایی، یزدان عشیری مشاور رئیس سازمان و مدیرکل روابط عمومی، علیرضا اسماعیلی دستیار و مدیرکل حوزه ریاست سازمان سینمایی، محمدرضا سوقندی مدیرعملکرد و امور استانهای سازمان سینمایی، غلامرضا نجاتی مدیر حراست سازمان سینمایی، محمد حمیدی مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند وتجربی، هاشم میرزاخانی مدیر عامل موسسه سینما شهر، علی آشتیانی‌پور، سید حامد حسینی، ابراهیم اصغری، حمید زرگرنژاد، محمد حمزه‌ای، عباس جهانبخش، صابر امامی، رضا نجاتی، محمود بابایی و مدیران بنیاد سینمایی فارابی از جمله مدیران و سینماگران حاضر در این مراسم بودند.

جوادی: وقتی فارابی را تحویل گرفتیم با خزانه خالی مواجه بودیم/اجازه ندادیم هیچ فیلمی با بودجه بیش از ۲۰ میلیارد تولید شود!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ما در اسلام قائل به اصالت زن، مرد یا فرزند نیستیم بلکه به «اصالت خانواده» معتقدیم/خانواده است که سکینه ایجاد می‌کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بسیاری از بانوان در کشور اقداماتی در عرصه عفاف و حجاب انجام می‌دهند که اثربخش است، ولی به صورت انفرادی است.

به گزارش سینماپرس، نشست تخصصی «فعالان حوزه زنان و خانواده» امروز چهارشنبه ۲۱ تیرماه با حضور حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و کبری خزعلی، رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده در شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن گرامیداشت روز عفاف و حجاب در این نشست بیان کرد: بحث خانواده و زنان موضوعی بین‌المللی است، گرچه مدتی است که در کشور مسئله حجاب هم مطرح شده و متأسفانه و جاهلانه برخی کشف حجاب می‌کنند. این افراد نمی‌دانند بیش از هر چیزی کشف حجاب به آن‌ها و خانواده آن‌ها آسیب می‌زند.

وی ادامه داد: اگر کسی در محیط آلوده‌ای با اراده خود برود و آلوده شود و بگوید من از حق آزادی استفاده کردم، این آزادی نیست قطعاً جهالت و نادانی است. حرمت، قوام و جایگاه زن به عفاف و رکن رکین خانواده است؛ اگر قرار باشد او آسیب ببیند خانواده و جامعه آسیب خواهند دید و اگر جامعه آسیب ببیند قطعاً تمدن آسیب خواهد دید. امروزه غربی‌ها اعتراف می‌کنند که یکی از مهم‌ترین آسیب تمدن مدرن غرب بحران خانواده است، به همن دلیل این مسئله بین‌المللی است و از آن با عنوان بحران خانواده یاد می‌کنند.

حجت‌الاسلام خسروپناه اظهار کرد: امروز زن ابزار دست استعمار شده و وقتی برای ناچیزترین شیء می‌خواهند تبلیغ کنند از زن استفاده ابزاری می‌کنند، به قدری حرمت و ارزش زن تنزل پیدا کرده که وقتی می‌خواهند یک کالای بی‌ارزش یک دلاری را تبلیغ کنند. زن باید به قدری تنزل پیدا کند که شبیه بعضی از چهارپایان هیچ پوششی نداشته یا پوشش اندکی داشته باشد تا آن جنس یک دلاری تبلیغ شود؛ اسم این موضوع را هم زن و زندگی می‌گذارند در صورتی که زن و اسارت است.

اصول حکمرانی زن و خانواده

وی با بیان اینکه برای حل این بحران چند پیشنهاد وجود دارد گفت: این پیشنهادها را می‌توان اصول حکمرانی زن و خانواده تلقی کرد؛ اصل اول این نکته که بارها مقام معظم رهبری فرمودند که به زن نباید نگاه گزینش نگرانه داشته باشیم، بلکه باید نگاه جامع نگرانه و منظومه‌وار داشته باشیم. ما در اسلام قائل به اصالت زن، مرد یا فرزند نیستیم، بلکه به اصالت خانواده معتقدیم، زیرا خانواده است که سکینه ایجاد می‌کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: نه اصالت زن که فمینیست‌ها اعلام می‌کنند، نه اصالت مرد که در بعضی از رویه‌های سنتی وجود دارد و نه صالت فرزند که امروزه بعضی‌ها به صورت عملی به آن قائل هستند، هیچ یک صحیح نیست. مسئله خانواده، زن و عناصر خانواده یک مسئله چند بعدی است و تک ساحتی نیست و ابعاد فردی، اجتماعی، بینشی، منشی، کنشی، عاطفی و… دارد. نمی‌شود در رابطه با خانواده صحبت کرد و به یکی از این ابعاد توجه نکرد بلکه باید به خانواده به جای نگاه گزینشی و موردی نگاه منظومه‌ای داشته باشیم.

وی ادامه داد: اصل دوم این است که برای ابعاد مختلف خانواده از علوم مختلف استفاده کنیم تا به پرسش‌ها پاسخ دهیم. نمی‌توان مسائل خانواده را فقط از نظر فقهی، جامعه شناختی، روان‌شناختی و فلسفی حل کرد، بلکه باید از ابعاد مختلف به پرسش‌ها پرداخت و پاسخ داد. فلسفه خانواده، حجاب، عفاف، زن و… مسئله فلسفی، فقهی، روان شناختی و زیباشناختی دارد.

حجاب و مسئله زیبایی‌شناختی

حجت‌الاسلام خسروپناه اظهار کرد: موضوع حجاب مسئله زیبایی‌شناختی هم دارد؛ طبق تحقیقات میدانی بعضی از افرادی که کشف حجاب می‌کنند به دنبال این نیستند که کار خلاف شرعی انجام دهند بلکه گمان می‌کنند اینگونه زیباتر جلوه می‌کنند؛ بنابراین با اینکه حکم فقهی این موضوع مشخص است، اما این مسئله به صورت فقهی حل نمی‌شود حتی اگر کارکرد مثبت حجاب و کارکرد منفی‌ای که بی‌حجابی متوجه خانواده می‌کند را هم بیان کنیم، باز مسئله حل نمی‌شود، زیرا مسئله فرد زیبایی‌شناختی است و باید مسئله حجاب را با زیبایی برای فرد تبیین کرد.

وی تصریح کرد: باید دید مسئله حجاب با چه موضوعی پیوند دارد تا با استفاده از علوم مختلف این مسئله را حل کنیم. وقتی گفته می‌شود از علوم مختلف می‌توان استفاده کرد به این معناست که می‌توان از متدولوژی متفاوت نیز استفاده کنیم. یک از روش‌های بسیار تأثیرگذار بیان کارکردهاست؛ ما کارکردگرا نیستیم، اما روش کارکردی کمک کننده است.

وجود آیات و روایات متعدد در رابطه با حجاب

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه بسیاری از دخترانی که کشف حجاب می‌کنند یا ضعیف‌الحجاب هستند می‌گویند چه کسی گفته که حجاب یک مسئله شرعی است گفت: این حرف به دلیل بی‌اطلاعی است، زیرا آیات قرآن در رابطه با حجاب بسیار بیشتر از این دو آیه‌ای است که عموماً ذکر می‌شود؛ آیات متعدد و روایات مختلفی در این رابطه وجود دارد. این موضوع نشان دهنده ضعیف بودن کار رسانه‌ای ماست که نتوانستیم پیام را به مخاطب انتقال دهیم و شبهات دیگران تأثیرگذارتر بوده است.

خسروپناه در بیان اصل دوم بیان کرد: ممکن است خانم‌هایی حجاب را رعایت کنند، ولی رعایت شئون ارتباط با مردان نامحرم را نداشته باشند و این موضوع هم منجر به آسیب خانوادگی می‌شود ولو خانواده حجاب داشته باشد؛ بنابراین باید تمام ابعاد کارکردی روان شناختی و جامعه‌شناختی را دید. از اصل دوم، اصل سومی با عنوان استفاده از روش‌های مختلف حل مسئله استخراج می‌شود.

اصل مردمی‌سازی عفاف و حجاب

وی با بیان اینکه اصل چهارم در مسئله حکمرانی عفاف و حجاب اصل مردمی‌سازی عفاف و حجاب است بیان کرد: ما در جامعه افراد بسیاری داریم که در حوزه عفاف و حجاب کارهای مفید و اثربخشی انجام دادند. وقتی از مردم صحبت می‌کنیم منظور تعدادی خانم‌های خانه‌دار بی‌سواد یا با سطح سواد کم نیست بلکه اکنون سطح سواد زنان از آقایان گاه برابر و در بعضی رشته‌ها گاه برتر است. باید به حکمرانی مردمی به صورت شبکه‌ای رو بیاوریم. اکنون بسیاری از بانوان در کشور کارهایی در عرصه عفاف و حجاب انجام می‌دهند که اثربخش است، ولی به صورت انفرادی و جزیره‌ای بوده و از مجموع دانش‌ها استفاده نمی‌کنند در صورتی که این کارها باید به صورت شبکه‌ای با کمک گروه‌های مختلف علمی انجام شود. حکمرانی مردمی شبکه‌ای بهترین مدل برای حل مسائل زن و خانواده است.

حجت‌الاسلام خسروپناه افزود: ما شبکه درست نکردیم در صورتی که باید پورتالی در حوزه حکمرانی خانواده داشته باشیم تا از همه ظرفیت‌ها به نحو شبکه‌ای استفاده شود. کارهای ارزشمند و اثربخش جزیره‌ای اثر جزیره‌ای دارد، اما زمانی که امور شبکه‌ای شد اثر بخشی حداکثری خواهد داشت. ممکن است برخی از دختران پرسش‌های اعتقادی، فلسفی و … داشته باشند که باید به این پرسش‌ها پاسخ داده شود.

سکولاریسم و شروع آسیب‌های خانوادگی

وی با اشاره به کتاب «چگونه غرب خدا را از دست داد» بیان کرد: در این کتاب نوشته شده است که غرب ابتدا سکورالیسم را پذیرفت و خدا را کنار زد سپس آسیب‌های خانوادگی پیدا کرد، خانواده، زنان، کودکان آسیب دیدند و این وضعیتی که الان می‌بینیم. طبق آماری که خودشان اعلام می‌کنند از هر چهار-پنج خانم در غرب، سه نفر آن‌ها گرفتار تجاوز هستند.

حجت‌الاسلام خسروپناه ادامه داد: در سال ۱۳۸۱ که به انگلیس رفته بودم پلیس رسماً اعلام می‌کرد که وقتی غروب می‌شود ما دیگر مسئولیتی در قبال خانم‌ها نداریم و در خیابان‌ها حضور نیابند. این آسیب ناامنی زن و خانواده از کجا پدید آمد؟ در این کتاب بیان می‌شود که غرب ابتدا خانواده را از دست داد و سپس خدا را از دست داد یعنی اعتقاد به نظام خانواده، اعتقاد به خدا را تقویت می‌کند و تضعیف خانواده تضعیف اعتقاد به خدا را تقویت می‌کند.

نسل سوم انقلاب بهتر از نسل‌های پیشین

وی اظهار کرد: در طول این دو دهه اخیر روز به روز شاهد رشد بانوان جوان خوش فکر، فکور، فهیم و توانمند در حل مسئله بوده‌ایم؛ این افراد باید حضور پیدا کنند و به آن‌ها میدان دهیم. نسل اول و دوم انقلاب باید باور کنند که نسل سوم انقلاب بهتر از نسل‌های پیشین کار می‌کنند؛ باید نسل جوان در عرصه فعالیت بیایند و مسئولیت‌های اجرایی را نسل سوم انقلاب در دست بگیرند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگ در پایان بیان کرد: ترکیب این شورا تقویت شده و به شورای ستاد خانواده و زنان تبدیل شده است و قرار است تا این ستاد را مدیریت کند و قرارگاه مسائل خانواده و زنان را این شورا عهده دار شود. ان‌شاء‌الله در گام اول به تحکیم خانواده در ایران در گام دوم در منطقه و کشورهای اسلامی دیگر و در گام بعد در جهان اثرگذار باشیم.

مشاهده خبر از سایت منبع