X

اخبار سینمایی

دفتر سینمایی

اسماعیلی: سینمای امروز باید ستایش‌گر ساحت سلیم خانواده باشد و به توجیه نقش متمایز خانواده در کارکردهای اجتماعی بپردازد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم ‌حوا و برنامه‌های نخستین روز جشنواره منتشر شد.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا پیام داد.

در متن این پیام آمده است: “هنر و رسانه رسای سینما می‌کوشد با اتکا بر آداب و آیین ایرانی‌اسلامی مسئولانه دغدغه عدالت، عزت و هویت اجتماعی خود را به تصویر کشیده و هنرمندانه الگوی عالیه وفاداری، فداکاری و خانواده‌محوری را از زنان ایرانی به تصویر بکشد. سینمای امروز باید ستایش‌گر ساحت سلیم خانواده و روایت‌گر صدیق چهره واقعی زن باشد و به توجیه نقش متمایز خانواده در کارکردهای اجتماعی بپردازد، تغییر هوشمندانه کلیشه‌ای مستعمل از زن و خانواده، منحصرا با برساختن الگوهای باورپذیر انسانی و اعتمادآفرینی ممکن می‌شود.

تاکید دولت مردمی بر عدالت محوری نه صرفا به مثابه یک گفتمان سیاسی بلکه گزاره گویایی در توسعه سرمایه، تعمیم حمایت‌ها و تبلیغ متوازن تولیدات سینمایی بوده است که این تمایز آشکارا خود را در فلسفه وجودی رویدادهای سینمایی نشان داده است.

جشنواره حوا مقارن با روز خانواده در ایران رویداد بهنگامی است که توجه سینمای امروز را به جایگاه زن در جامعه ایرانی اسلامی به نمایش می‌گذارد. تاکید بر موقعیت ممتاز فردی و جمعی زن، تصدیق کنش‌گری بر اساس آموزه‌های ایرانی‌- اسلامی و بازتعریف خانواده از مهم‌ترین مولفه‌های این رویداد بین‌المللی محسوب می‌شوند. در وجه بین‌المللی این رویداد، سیاست‌گذاری آگاهانه‌ای در تبادل درک موقعیت زن و خانواده شکل گرفته است که مانع از معرفی وارونه و نادرست از چهره واقعی زن عفیف و شریف ایران زمین در اقصا نقاط دنیا خواهد بود؛ زنانی که چه در جایگاه علمی و چه در جایگاه هنری، فرهنگی، اجتماعی، مدیریت سیاسی و یا در عرصه اقتصاد، تولید و کارآفرینی همواره نقش مشعشع از خود بروز داده‌اند. امید آن است که این رویداد فرهنگی، هنری و رسانه‌ای با استمرار خود، ضمن تاکید بر عدالت اجتماعی و ترویج سینمای خانواده‌محور، به جریان سینمایی موثر داخلی و خارجی بیانجامد.

آرزو می‌کنم شعار شورانگیز طلیعه این رویداد، «ما پای خانواده ایستاده‌ایم» در ماهیت آثار سینمایی و رویکرد سینماگران تبلور یابد. “

نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا به همت بنیاد بین‌المللی گوهرشاد و به دبیری مهدیه سادات محور امروز تا ۲۳ تیر در ۱۳ استان در حال برگزاری است. افتتاحیه این رویداد در شهر تهران امروز(سه شنبه ۲۰ تیر) از ساعت ۱۴ در سینمافرهنگ برگزار می‌شود.

جشنواره در اولین روز اکران آثار در سینما فرهنگ تهران، میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

اکران فیلم‌ها در سالن شماره یک سینما فرهنگ، با نمایش فیلم «در آغوش درخت» در سانس ۱۴ آغاز می‌شود و دبیر جشنواره در آیین افتتاحیه‌ای پیش از نمایش این فیلم به سخنرانی خواهد پرداخت. در ادامه فیلم‌های «هوک» در سانس ۱۶، «شهربانو» در سانس ۱۸ و «هفت بهارنارنج» در سانس ۲۰ در این سالن روی پرده می‌روند.

در سالن شماره دو سینما فرهنگ هم که به اکران فیلم‌های مستند و کوتاه اختصاص پیدا کرده است، از ساعت ۱۴ دو فیلم مستند «واهک» و «دیوارهای نخی» به نمایش در می‌آید. در سانس ساعت ۱۶ هم دو مستند «مقصد المپیک» و «چلچلای سفری» روی پرده می‌رود.

فیلم‌های کوتاه «اسما»، «پرتاب ناگهانی یک فیل»، «یک حلقه معمولی»، «تی‌یره» و «۳۲۳ ماه و چند هفته و چند روز» هم در سانس ساعت ۲۰ در سالن شماره دو سینمافرهنگ به نمایش گذاشته می‌شود.

سالن شماره دو در سانس ۱۸ تا ۲۰ میزبان برگزاری نشست‌های نقد و بررسی آثار با اجرای میثم کریمی خواهد بود.

سانس صبح‌گاهی سالن شماره ۳ سینما فرهنگ از ساعت ۱۰:۳۰ میزبان برگزاری نشست پژوهشی «بررسی تطبیقی نگاه اسلام و غرب به زن و خانواده» بود. این نشست در ادامه دو نشست تخصصی است که پیش‌تر با عنوان «تصویر خانواده در سینمای ایران، از سینمای موجود تا سینمای موعود، با تکیه بر کتاب مرحوم نادر طالب‌زاده» و «زن در سینمای دفاع مقدس» با تکیه بر ظرفیت‌های موجود ادبیات دفاع مقدس و تحلیل ظرفیت‌های اقتباس سینمایی از دو کتاب «فرنگیس» و «تنها گریه کن»، در قالب نشست‌های تخصصی اولین جشنواره فیلم «حوا» برگزار شده بود.
همچنین خانه کتاب و ادبیات ایران نیز به طور همزمان از ساعت ۱۰:۳۰ میزبان مخاطبان در نشست «تبیین، تقویت و تحکیم نقش خانواده در فرایند جهانی شدن» بود.

سالن شماره سه سینما فرهنگ نیز از ساعت ۱۵:۳۰ به اکران فیلم‌های بخش بین‌الملل اختصاص دارد که در سانس اول فیلم «Dream Team» به نمایش درمی‌آید. در سانس دوم و در ساعت ۱۷:۳۰ فیلم «My father and My Mother» به نمایش در می‌آید و در سانس پایانی در ساعت ۱۹:۳۰ فیلم «The stars will guide me» روی پرده می‌رود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«مانی کوتو» درگذشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مانی کوتو نویسنده و تهیه کننده سریال‌های «۲۴» و «داستان ترسناک آمریکایی» در ۶۲ سالگی درگذشت.

به گزارش سینماپرس و به نقل از هالیوود ریپورتر، مانی کوتو نویسنده و تهیه کننده کوبایی‌الاصل که برای کارش در ۴ فصل از سریال «۲۴» جایزه امی را برده بود و سازنده ۲ فصل از «داستان‌های ترسناک آمریکایی» بود، درگذشت. وی ۶۲ سال داشت.

سخنگوی خانواده وی اعلام کرد کوتو که عشق دوران کودکی‌اش به «پیشتازان فضا» و فیلمسازی با دوربین سوپر هشت راه وی را گشود و منجر به ۴۰ سال فعالیت در سینما و تلویزیون شد، یکشنبه در خانه خود در پاسادنا پس از ۱۳ ماه مبارزه با سرطان پانکراس از دنیا رفت.

کوتو همچنین سازنده ۲ فصل آخر سریال «سفر ستاره‌ای: اینترپرایز» در فاصله ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ و ۳ فصل آخر سریال «دکستر» در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ بود و اپیزودهایی را خلق کرد که عناصر کلاسیک را به دنباله‌های سریال محبوبش بازگرداند.

خانواده او یادآوری کردند که عشق او به «پیشتازان فضا» در زندگی و جهان بینی او نفوذ کرد و وی به پتانسیل بی‌کران نوع بشر باور داشت.

کوتو جایزه امی را برای سریال درام برجسته «۲۴» در سال ۲۰۰۶ برای تولید فصل پنجم این سریال با بازیگری کیفر ساترلند دریافت کرد. او تا پایان فصل هشتم و پایانی آن در سریال ماندگار شد و سپس دنباله‌های آن «یک روز دیگر زنده بمان» و «میراث ۲۴» را نوشت و تولید کرد که به ترتیب در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۶-۲۰۱۷ پخش شدند.

کوتو به عنوان تهیه کننده اجرایی در مجموعه گلچین «داستان ترسناک آمریکایی» در فاصله سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ کار کرد. وی سازنده «اودیسه ۵» هم بود که به مدت ۲ فصل (۰۳-۲۰۰۲) در شبکه شوتایم پخش شد.

مانوئل هکتور کوتو ۱۰ ژوئن ۱۹۶۱ در هاوانا به دنیا آمده بود. پدر وی که او نیز مانوئل نام داشت پزشک و مادرش نورما معلم بودند و خانواده سال ۱۹۶۲ به آمریکا مهاجرت کرد. کوتو در نیواورلئان تحصیل کرد و سال ۱۹۸۳ به لس‌آنجلس رفت و کارش را با کار در زمینه تبلیغات آغاز کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آزمون نوازندگی «ارکستر سمفونیک تهران» در راستای شناسایی و جذب نوازندگان توانمند برگزار شد/«القای اخراج نوازندگان» شانتاژ خبری است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بنیاد فرهنگی هنری رودکی تهران با انتشار متنی ضمن ارائه توضیحاتی درباره روند برگزاری آزمون اخیر خود اعلام کرد، هیچ نوازنده‌ای از ارکسترسمفونیک تهران اخراج نشده است.

به گزارش سینماپرس، این بنیاد توضیحاتی را در خصوص برنامه‌های ارکستر سمفونیک تهران ارایه داد.

در توضیح این بنیاد آمده است:

بنیاد فرهنگی هنری رودکی به‌عنوان متولی اداره ارکستر سمفونیک تهران دارای ماموریت‌ها و وظایفی است.

این بنیاد باید «زمینه افزایش کیفی تولید و عرضه آثار هنری» را فراهم کند؛ از سوی دیگر باید به شناخت و به‌کارگیری استعدادهای درخشان هنری بپردازد.

بر همین مبنا و همچنان که پیش از این به اطلاع رسیده بود، آزمون نوازندگی ارکستر سمفونیک تهران، در راستای شناسایی و جذب نوازندگان توانمند، که مسبوق به سابقه نیز بوده، اول و دوم تیرماه برگزار شد.

برای این آزمون ۹۷ نفر، علاقه‌مند به ارکستر و نوازندگان فعلی ارکستر سمفونیک تهران نام‌نویسی کردند که از این میان ۸۳ نفر در روز آزمون شرکت کردند و هیات ژوری متشکل از استادان و پیشکسوتان به ارزیابی نوازندگان پرداخت. آزمونی که مطابق استانداردها و شیوه‌های رایج در تمام دنیاست و امکان شناسایی و معرفی استعدادهای هنری و جلوگیری از انحصار و ارتقای ارکستر که هدف نهایی است را فراهم می‌کند؛ چرا که مخاطب ارکستر سمفونیک تهران شایسته بهره‌مندی از هنر بهترین نوازندگان و در مجموع بالاترین سطح کیفی ارکستر است.

این آزمون به‌صورت عادلانه امکان رقابتی برابر را برای همه علاقه‌مندان به حضور در ارکستر سمفونیک تهران فراهم کرد که در این میان، برخی نوازندگان ارکستر خود را در معرض این آزمون عادلانه و رقابت با استعدادهای جوان قرار ندادند.

پس از برگزاری و با استقبالی که از این آزمون صورت گرفت و همچنین با توجه به سطح بالای نوازندگان پذیرفته شده در آزمون نوازندگی که امکان ادامه فعالیت ارکستر را با ترکیبی تازه و پویا فراهم می‌کرد، در روزهای اخیر، متاسفانه تلاش شد با شانتاژ خبری و «القای اخراج نوازندگان» و قلب واقعیت، ادامه حرکت ارکستر با استعدادهای شناسایی‌شده تحت‌تاثیر قرار گیرد که این موضوع دور از اخلاق و اصول حرفه‌ای است.

خارج از بی‌اخلاقی‌های ذکرشده اما ارکستر سمفونیک تهران با برگزاری موفق آزمون نوازندگی، به کار خود ادامه می‌دهد تا چراغ‌های هنر فاخر، فروزنده و فروزان باقی بماند

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

متأسفانه «مباهله» تا امروز آن‌گونه که شایسته است شناخته نشده/باورمان این است که زبان هنر برای انتقال مفاهیم کارساز و تأثیرگذار است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علی انسانی، با تشکر از همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری رویداد هنری مباهله و به‌ویژه افزودن بخش تئاتر به این رویداد هنری، استفاده از زبان هنر برای انتقال مفاهیم دینی، راکارساز و تأثیرگذار دانست.

به گزارش سینماپرس، رویداد هنری مباهله و جشنواره ملی تئاتر خیابانی قدمگاه، از ۲۰ تا ۲۲ تیر در شهر یزد و چند نقطه دیگر از کشور، برگزار خواهد شد.

موسسه منادیان مباهله، در برگزاری این رویداد هنری و نمایشی مشارکت دارد؛ به همین منظور، به سراغ علی انسانی، مدیرعامل این موسسه رفتیم و با او درباره رخداد مذهبی و تاریخی مباهله گفتگو کردیم.

انسانی، درباره رخداد مباهله توضیح داد: «متأسفانه مباهله تا امروز آن‌گونه که شایسته است شناخته نشده و برگزاری چنین رویدادهای هنری به معرفی آن کمک بسیاری می‌کند. امسال، برای ششمین دوره است که جشن مباهله برگزار می‌شود و سعی کردیم در بزرگداشت این روز، از چهارچوب سالن جلسه و حسینیه خارج شویم و با رویکردی نو به آن بپردازیم.»

او در این راستا افزود: «باید جامعه مخاطب امروز را بشناسیم و به‌تناسب نیاز او برایش برنامه‌ریزی کنیم. باورمان این است که زبان هنر و استفاده از ابزار هنری برای انتقال مفاهیم، کارساز و تأثیرگذار است؛ از این رو در زمینه ساخت انیمیشین و فیلم بلند سینمایی اقداماتی انجام دادیم و از حوزه موسیقی و جمع‌خوانی و سرود هم غافل نشدیم و در آن زمینه هم تولیداتی داشته‌ایم.»

انسانی درباره افزوده شدن بخش تئاتر به این رویداد دینی-فرهنگی گفت: «در حوزه تئاتر هم جلساتی با وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم که با کمال لطف و برادری و عشق به اهل‌بیت (ع) همکاری شایسته و قابل‌تقدیری را با منادیان مباهله داشتند و با حمایت ایشان، جشنواره ملی تئاتر خیابانی با موضوع مباهله با حضور تمام استان‌های کشور در یزد برگزار می‌شود. همچنین یک گروه فاخر نمایشی هم‌زمان با روز مباهله در سالن اجتماعات شهدای هفتم تیر واقع در محله سرچشمه تهران (ویژه برادران) اجرا خواهد داشت.»

این شاعر اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) در اهمیت رخداد مباهله توضیح داد: «عظمت روز مباهله از روز غدیر کم‌تر نیست، بلکه مباهله خیمه غدیر را محکم‌تر می‌کند. علما، مراجع و استادان، اهمیت این رویداد را تائید کرده‌اند، حضرت آقا هم فرموده‌اند: «پیامبر عزیزترین کسانش را آورد برای احقاق حقانیت عترت و امیرالمؤمنین». حتی مراجع به من می‌گفتند آرزویمان این است که روزی مباهله پررنگ و شناخته شود. خدا را شکر می‌کنم که این حرکت آغازشده است و با برگزاری چنین رویدادهای سراسری، شناخت بهتری هم حاصل خواهد شد.»

علی انسانی به قابلیت جهانی‌شدن رویداد هنر مباهله و جشنواره قدمگاه هم اشاره کرد و افزود: «این رویداد که الآن در سطح ملی برگزار می‌شود، قابلیت جهانی‌شدن دارد. البته هم‌اکنون هم از ایران فراتر رفته است. امسال، از ۲۰ تا ۲۵ ذی‌الحجه (۱۸ تا ۲۳ تیر)، ویژه‌برنامه جشن مباهله در عراق و لبنان با استقبال از منادیان مباهله در حال برگزاری است. سال‌های آینده کشورهای بیشتری همراهی خواهند کرد و جشنواره‌های تئاتر مباهله (قدمگاه) هم می‌تواند در آینده به‌صورت بین‌المللی برگزار شود.»

اولین جشنواره ملی تئاتر خیابانی قدمگاه، به دبیری احسان عابدی از ۲۰ تا ۲۲ تیر در شهر یزد برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس / دیدار مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با معاون وزیر آموزش پاکستان


سینماپرس : حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان عصر روز دوشنبه ۱۹ تیر با غلامعلی ملاح معاون وزیر آموزش پاکستان به همراه حمید نیازی مدیرکل آموزش پایه و مراکز یادگیری محلی کشور پاکستان، دیدار کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«احمدرضا احمدی» درگذشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: احمدرضا احمدی شاعر، نمایشنامه‌نویس و نقاش پیشکسوت در ۸۳ سالگی در تهران درگذشت.

به گزارش سینماپرس، احمدرضا احمدی ۳۰ اردیبهشت ۱۳۱۹ در کرمان متولد شد. پدرش کارمند وزارت دارایی بود و ۵ فرزند داشت که احمدرضا کوچک‌ترین آن‌ها بود. جد پدری وی ثقةالاسلام کرمانی و جد مادری‌اش آقا شیخ محمود کرمانی است. سال اول دبستان را در مدرسه کاویانی کرمان گذراند و در سال ۱۳۲۶ با خانواده به تهران کوچ کرد. در دبستان ادب و صفوی تهران دوران ابتدایی را به پایان برد و دورهٔ دبیرستان را در دارالفنون تهران به پایان رساند. در سال ۱۳۴۵ دورهٔ خدمت سربازی را به عنوان سپاهی دانش در روستای ماهونک کرمان آموزگاری کرد.

احمدی در سال ۱۳۴۳ به همراه نادر ابراهیمی، اسماعیل نوری علاء، مهرداد صمدی، محمدعلی سپانلو، بهرام بیضایی، اکبر رادی، جعفر کوش‌آبادی، مریم جزایری و جمیله دبیری گروه «طرفه» را با هدف دفاع از هنر موج نو تأسیس کرد. انتشار دو شماره از مجلهٔ «طرفه» و تعدادی کتاب در زمینهٔ شعر و داستان از فعالیت‌های این گروه بود.

او در مهر ماه سال ۱۳۴۹ در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مشغول به کار شد. تا سال ۱۳۵۸ در سمت مدیر تولید موسیقی برای صفحه و نوار ماند و از سال ۱۳۵۸ تا زمان بازنشستگی یعنی سال ۱۳۷۳ در بخش انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به ویراستاری مشغول بود.

تدوین ردیف موسیقی ایرانی، آوازهای محمدرضا شجریان، شعرخوانی و ضبط صدای شاعران مهم (با آثاری از نیما یوشیج، احمد شاملو، نادر نادرپور، فروغ فرخزاد، یدالله رؤیایی، نصرت رحمانی و…) از جمله فعالیت‌های او در کانون بوده‌ است.

برخی از آثار تولیدی تحت سرپرستی او به شرح زیر است:

مجموعه صدای شاعر که معرفی شعر معاصر و شعر کلاسیک فارسی بود

مجموعه زندگی و آثار موسیقیدانان ایران و جهان

مجموعه آوازهای فولکلور ایران

مجموعهٔ کل ردیف موسیقی ایران

مجموعهٔ بازسازی تصنیف‌های کلاسیک موسیقی ایران

مجموعهٔ قصه برای کودکان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مراسم رونمایی از پوستر «سیزدهمین دوره جوایز ایسفا» برگزار می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پوستر سیزدهمین دوره جوایز آکادمی فیلم کوتاه ایران (ایسفا) شنبه ۲۴ تیرماه رونمایی می‌شود.

به گزارش سینماپرس، ساعت ۱۷ شنبه ۲۴ تیرماه ۱۴۰۲ مراسم رونمایی از پوستر سیزدهمین دوره جوایز ایسفا با طراحی طاها ذاکر برگزار می‌شود.
این مراسم در محل خانه سینمای شماره یک به آدرس خیابان بهار جنوبی، کوچه سمنان، پلاک ۲۹ و با حضور اعضای ایسفا و فعالان سینمای کوتاه برگزار خواهد شد.
رونمایی از پوستر این دوره و همچنین معرفی دریافت‌کننده نشان ایسفا در سیزدهمین دوره جوایز ایسفا از بخش‌های این مراسم است.
سیزدهمین دوره جوایز ایسفا به دبیری اسماعیل منصف و توسط انجمن صنفی فیلم کوتاه ایران به منظور معرفی برترین آثار سینمای کوتاه ایران برگزار می‌شود.
آخرین مهلت ارسال فیلم‌های کوتاه به سیزدهمین دوره جوایز آکادمی فیلم کوتاه ایران (ایسفا) تا پاپان تیر۱۴۰۲ است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مهران مدیری «ساعت ۶ صبح» را می‌سازد/سعید سهیلی سراغ «پول و پارتی» می‌رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی در جلسه اخیر با شش فیلم‌نامه موافقت کرد.

به گزارش سینماپرس، فیلم‌نامه‌های: «ساعت ۶ صبح» به تهیه‌کنندگی علی اوجی، کارگردانی مهران مدیری و نویسندگی عباس رافعی و علی اوجی، «سینما مولن روژ» به تهیه‌کنندگی کیوان علی‌محمدی، کارگردانی و نویسندگی کیوان علی‌محمدی و علی‌اکبر حیدری، «ساعت عاشقی» به تهیه‌کنندکی و کارگردانی داود محمدی شلمانی و نویسندگی پیمان شمس، «پول و پارتی» به تهیه‌کنندکی و کارگردانی سعید سهیلی و نویسندگی حسام سامری‌زاده مقدم، «لیث» به تهیه‌کنندگی محمدرضا شرف‌الدین و کارگردانی و نویسندگی محمود دینی و «آن دو» به تهیه‌کنندگی علیرضا سبط احمدی، کارگردانی مرتضی رحیمی یتیم و نویسندگی سیدمهدی سجادپور موافقت شورای پروانه ساخت سازمان سینمایی را اخذ کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دوسال در جبهه ها بودم/بزرگترین آرشیو صدای جنگ را ما برای وزارت ارشاد درست کردیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: صدابردار فیلم سینمایی «چریکهٔ تارا» گفت: فیلم سینمایی «کانی مانگا» در تاریخ سینمای جنگ ما مهم است چون قدرت ایران در مقابل عراق را نشان می‌داد.

به گزارش سینماپرس، اسحاق خانزادی که صدابرداری یا صداگذاری بیش از ۱۳۰۰ فیلم سینمایی بلند، کوتاه، مستند، گزارشی و خبری را در کارنامه دارد در گفت وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا در پاسخ به این پرسش که کدامیک از این آثار را بیش از سایرین دوست دارد، بیان کرد: همه فیلم هایم را دوست دارم از عقاب ها (ساموئل خاچیکیان ۱۳۶۳) و کانی ماگا (سیف الله داد ۱۳۶۶) گرفته تا سایر آثارم.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا کانی مانگا در زمان خود و پس از آن تا به این اندازه اثر درخشانی بود، گفت: کانی مانگا مهم بود چرا که قدرت ایران در مقابل عراق را نشان می داد.

صدابردار فیلم سینمایی خائن کشی (مسعود کیمیایی ۱۴۰۰) اظهار داشت: دوسال در جبهه ها بودم و از پل زهاب گرفته تا تمام نقاطی از ایران که در آن جنگ بود را رفتم و کار کردم و بزرگترین آرشیو صدای جنگ را ما برای وزارتخانه خودمان (امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) درست کردیم که موجود هست.

خانزادی در پاسخ به این پرسش که در میان فیلمسازان متعددی که سابقه کار با آنها را دارد، کدام یک را و به چه دلیل برجسته می داند، گفت: چریکه تارا (بهرام بیضایی ۱۳۵۷ و ۱۳۵۸) را بسیار دوست دارم. بیضایی آدمی بود که بسیار خوب یاد می داد. ساعت ها با بازیگرانش راجع به نقششان صحبت می کرد و کاری می کرد تا بازیگر در قالبی که قرار است قرار گیرد یک خروجی شاخص داشته باشد.

صدابردار فیلم سینمایی گیجگاه (عادل تبریزی ۱۳۹۹) در مورد مسعود کیمیایی هم بیان کرد: کیمیایی یک استثنا و مردی قوی است. مدرسه دارد و درس می دهد و بازیگران خوبی را به سینما معرفی کرد و هنوز که هنوز است وقتی با ایشان حرف می زنید از گفت وگو با ایشان لذت می برید. دیگر به این سادگی نمی توانید چنین آدم هایی را پیدا کنید چرا که امروز همه دنبال این هستند که بزنند و بروند.

خانزادی ادامه داد: ناصر ملک مطیعی هم یکی دیگر از هنرمندانی بود که بسیار با ایشان فیلم کار کردم؛ مردی معلم بود. به لحاظ اخلاقی همه شان عالی بودند و نمی توانم بگویم که کسی از ایشان بد بود. بعد از انقلاب هم همین بود و آدم های شاخص و بزرگی در کارنامه کاری من بودند.

اسحاق خانزادی با نام هنریِ احمد خانزادی در سال ۱۳۲۹ در شهر کیلان در شهرستان دماوند در استان تهران به دنیا آمد. او فعالیت‌های هنری‌اش را در سنین نوجوانی و از سال ۱۳۴۳ به عنوان یکی از کارکنان فنی استودیو «عصر طلایی» (به مدیرت عزیزالله کردوانی) آغاز نمود. خانزادی که صداگذاری را از سال ۱۳۴۵ در کنار روبیک منصوری آغاز کرده بود، این کار را از سال ۱۳۴۷ به‌طور مستقل ادامه داد و نخستین باری که نامش در عنوان‌بندی فیلم‌ها به‌عنوانِ صداگذار ثبت شد، فیلم‌های هفت دختر برای هفت پسر (محمد متوسلانی، ۱۳۴۷) و سپس بهرام شیردل (امین امینی، ۱۳۴۷) بود.

وی در سال ۱۳۵۰ و با معرفیِ بهرام ری‌پور، در وزارت فرهنگ و هنر استخدام شد. اسحاق خانزادی تاکنون صدابرداری یا صداگذاری ۱۳۰۰ فیلم سینمایی بلند، کوتاه، مستند، گزارشی و خبری را در سینما و تلویزیون ایران انجام داده که برخی از مهمترین آنان عبارتند از: یک اتفاق ساده (سهراب شهید ثالث، ۱۳۵۲)، طبیعت بی‌جان (سهراب شهید ثالث، ۱۳۵۴)، ملکوت (خسرو هریتاش، ۱۳۵۵)، در امتداد شب (پرویز صیاد، ۱۳۵۶)، چریکهٔ تارا (بهرام بیضایی، ۱۳۵۷) و دلشدگان (علی حاتمی، ۱۳۷۰).

خانزادی همچنین صدابرداری «هفتمین دورهٔ بازی‌های آسیایی در تهران» را نیز بعهده داشته‌است. اسحاق خانزادی از دههٔ ۱۳۷۰ که صدابرداری سر صحنه در سینمای ایران گسترش یافت، در این زمینه نیز فعالیت کرده و گاهی به او پیشنهاد بازیگری نیز داده شده‌است که از آن جمله بازی در فیلم سردار جنگل (امیر قویدل ۱۳۶۲) است.

از دیگر زمینه‌های فعالیت هنری او، می‌توان به طراحی چهره‌پردازی در فیلم تحفه‌ها (ابراهیم وحیدزاده ۱۳۶۶) و انتخاب موسیقی برای دو فیلم توجیه (منوچهر حقانی‌پرست ۱۳۶۰) اشاره کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حرکت در مسیر قرآن، حرکت در مسیر تحول است

پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما در آیین پایانی هفدهمین دوره مسابقات قرآن و عترت رسانه ملی که به همت اداره کل روابط عمومی صداوسیما در سالن اجتماعات کوثر ساختمان اداری این سازمان برگزار شد خطاب به برگزیدگان این دوره از مسابقات قرآنی با بیان اینکه افتخار می‌کنیم همکاران عزیزی، چون شما به برکت قرآن، می‌درخشند اظهار کرد: در دوره‌ای که تحول در رسانه ملی به عبارت «هویت‌محوری» مزین شده است، باید بگویم که قرآن همه هویت ماست و هرچه در مسیر قرآن و تعالی رسانه ملی زیر سایه قرآن تلاش کنیم، حتما در مسیر تحول حرکت کرده‌ایم.

وی افزود: اقیانوس عمیق معارف قرآن به قدری گسترده است که هرچه در آن وارد شده و غور کنیم، برکتش روز افزون خواهد بود و انشاءالله همه ما در رسانه ملی و همه مردم از برکات آن بهره‌مند خواهند شد.

رئیس سازمان صداوسیما با اشاره به تقدیر از حجت‌الاسلام قرائتی برای ۴۴ سال مجاهدت فرهنگی‌اش در رسانه ملی در ماه اخیر اظهار کرد: ایشان باوجود آنکه تمام زندگی‌اش مشحون از نعمات و برکات نورانی قرآن بوده و همه عمرش را صرف خدمت به قرآن کرده باز هم معتقد بود که برای قرآن کاری نکرده است. امید است با خلاقیت، نوآوری، عزم و اراده جدی بتوانیم قرآن را به عنوان قرآنِ زندگی معرفی کرده و در خدمت قرآن باشیم.

وی در خاتمه از همکارانش در معاونت سرمایه انسانی خواست که ظرف مدت یک ماه با تنظیم آیین نامه‌ای با هدف تشویق به انس با قرآن، برای همکاران و آن‌ها که فرزندانشان را به فراگیری قرآن در حوزه‌های مختلف ترغیب کرده‌اند امتیازاتی درنظر بگیرند.

در این مراسم، حسین قرایی، مدیرکل روابط عمومی رسانه ملی نیز با اشاره به اینکه امسال، هفدهمین دوره مسابقات قرآن و عترت رسانه ملی پس از وقفه دوساله کرونایی، از سرگرفته و برگزار شد گفت: این دوره از مسابقات با استقبال یک هزار و ۲۰۰ نفر از همکاران توسط مدیریت فرهنگی اداره کل روابط عمومی‌برگزار شد و از همه استان‌های کشور، شرکت‌کننده داشتیم و این میزان استقبال تصویر خوبی را از همکاران مانوس با قرآن ترسیم و مخابره می‌کند.

محکومیت هتک حرمت قرآن کریم در سوئد

در ادامه این مراسم، بیانیه دبیرخانه هفدهمین دوره مسابقات قرآن و عترت رسانه ملی در خصوص هتک حرمت قرآن کریم در سوئد نیز قرائت شد؛ در این بیانیه با اشاره به آیه هشت سوره مبارکه صف آمده است: «بار دیگر دستان آلوده اهل کفر جسارت کرد و قرآن عزیز و شریف را هتک حرمت نمود. البته که به گواه آیه مبارکه قرآن نمی‌توانند نور خدا را خاموش کنند و این فعل خبیثانه امری است که در طول قرن‌های متمادی از عنودان بدگوهر همواره سر زده است. اما این بار نه فقط هتک حرمت از سوی یک فرد یا فرقه، بلکه با مجوز دولت قانونی کشوری صورت پذیرفته است که همواره خود را عدالت‌طلب تلقی می‌کند. البته که بار‌ها و بار‌ها گزاف‌گویی عدالت‌طلبی‌شان بر همگان عیان و عیار نداشته‌شان مشخص شده است!»

اعضای دبیرخانه این دوره از مسابقات قرآن و عترت رسانه ملی، صدور مجوز رسمی‌به هتاکان را که از سوی دولت سوئد صورت پذیرفته، قابل قبول ندانسته و تاکید کردند که «اسلام دین فراگیری است که همه فرق آن بر متن قرآن و تقدسش اشتراک نظر قطعی داشته و تعرض به آن را نمی‌پذیرند. مسئولیت تعرض اخیر که نسبت به قرآن کریم صورت پذیرفته، مستقیما با دولت سوئد است و مقتضی‌است هر چه سریع‌تر از آحاد امت مسلمان عذرخواهی نموده و هتاکان را مجازات نماید. اجازه رسمی‌به هتک حرمت قرآن در مقام آزادی تجاوز و تعرض است و هیچ ارتباطی با آزادی بیان ندارد.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «سوزاندن قرآن آن هم در مقابل مسجد مسلمانان هیچ معنایی جز برافروختن آتش فتنه ندارد. توهین به مقدسات امری است که در هیچ مرام جهان شمولی نمی‌گنجد و همواره از نظر صاحب نظران بین‌المللی محکوم است. دبیرخانه هفدهمین دوره مسابقات قرآن و عترت رسانه ملی بر خود وظیفه می‌داند این عمل شنیع را محکوم کند و از همه مسلمانان می‌خواهد تا ریشه‌کنی فتنه اهل کفر آن‌چنان که شایسته است حول ولایت امیرالمومنین (سلام الله علیه) و خاندان رسالت جمع شوند تا پرچم هدایت، که در خیمه‌گاه جمهوری اسلامی‌برافراشته است به دست صاحب اصلی انقلاب حضرت بقیة‌الله الاعظم برسانیم.»

اعلام اسامی‌برگزیدگان هفدهمین دوره مسابقات قرآن و عترت رسانه ملی
در پایان این مراسم ضمن تقدیر از یک خانواده قرآنی، از برگزیدگان در رشته‌های مختلف تقدیر به عمل آمد که اسامی آن‌ها به این شرح است:
– اسماعیل همایی (استان خراسان رضوی)، رتبه اول؛ یوسف تبریزیان (استان تهران)، رتبه دوم و احد ایرانمنش (استان کرمان)، رتبه سوم در رشته ترتیل
– محمدعلی کریمی سامیان (استان اردبیل)، رتبه اول؛ علی حوری کامران (استان تهران)، رتبه دوم و مهدی گیاهچین (استان اصفهان)، رتبه سوم در رشته قرائت
– فلاح شوشتری مجلسی (استان تهران)، رتبه اول؛ سیدیاسر صفوی (استان بوشهر)، رتبه دوم)؛ مهدی گلچین دوست (استان قزوین)، رتبه سوم در رشته دعا و مجید آهنگری کیاسری (استان مازندران، شایسته تقدیر در رشته بتهال
– محمدجواد نوری (۱۲ ساله، استان قزوین)، رتبه دوم و امیرمهدی‌هادی‌پور نقنه (۱۲ ساله، استان چهارمحال و بختیاری)، رتبه سوم در رشته اذان
– هادی اسماعیلی جندابه (۱۴ ساله، استان اصفهان)، رتبه اول؛ محمد مهدی احمدی (۱۲ ساله، استان مرکزی) رتبه دوم و نرگس ایزد پناهی (۱۰ ساله، استان تهران)، رتبه سوم در بخش ترتیل گروه سنی هفت تا ۱۵ سال
– حسن عسکری زاده (۱۰ ساله، استان تهران)، رتبه اول؛ محمدحسین خواجه (۱۱ ساله، استان گلستان)، رتبه دوم و علی سعادت نوری (۱۲ ساله، استان مرکزی)، رتبه سوم در بخش قرائت گروه سنی هفت تا ۱۵ سال
– فاطمه وکیلی (۱۵ ساله، استان اصفهان)، رتبه اول؛ محمدحسین رضایی (۱۴ ساله، استان مرکزی)، رتبه دوم و ایمان بنایی (۱۵ ساله، استان تهران)، رتبه سوم در رشته حفظ
– عبدالرضا بیت سیاح (استان خوزستان)، رتبه اول؛ حسین طالبی (استان همدان)، رتبه دوم و فریبا بت‌شکن (استان چهارمحال و بختیاری)، رتبه سوم در رشته آشنایی با احکام
– حسین نظری (استان آذربایجان شرقی)، رتبه اول؛ سمیرا امیری (استان کرمانشاه)، رتبه دوم و سمیرا محمدی رحیم (استان همدان)، رتبه سوم در بخش سیره اهل بیت (ع)
– مریم ساداتی‌پور (استان اصفهان)، رتبه اول؛ هیفا جواهریان (استان تهران)، رتبه دوم و علیرضا اسعدی (استان اصفهان)، رتبه سوم در رشته ترجمه و تفسیر

مشاهده خبر از سایت منبع