X

Archives خرداد 1399

دفتر سینمایی

یک سال زندان برای عامل قاچاق «متری شیش و نیم» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سید جمال ساداتیان تهیه‌کننده فیلم سینمایی «متری شیش و نیم» یکسال پس از انتشار نسخه قاچاق آن، از محکوم شدن عامل اصلی انتشار غیرقانونی این فیلم به یک سال زندان خبر داد.

به گزارش سینماپرس، عامل اصلی انتشار نسخه قاچاق فیلم «متری شیش و نیم» شناسایی و به گفته سیدجمال ساداتیان تهیه‌کننده این فیلم به یک سال حبس محکوم شده است.

نوروز ۹۸ بود که «متری شیش و نیم» ساخته سعید روستایی به اکران عمومی درآمد، حضورش در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر و استقبال از آن در سینماهای مردمی نوید این را می‌داد که می‌تواند اتفاقی ویژه را در گیشه رقم بزند؛ همین هم شد. فیلم خیلی زود صدرنشین گیشه شد و تا پایان سال هم توانست عنوان «پرفروش‌ترین» فیلم غیرکمدی سال را از آن خود کند.

نسخه قاچاق فیلم اما به ناگاه و در زمانی که هنوز نمایشش به پایان نرسیده بود، سر از فضای مجازی و حتی سوپرمارکت‌ها و دستفروشان گوشه خیابان درآورد! نکته عجیب هم این بود که این نسخه همان نسخه‌ای بود که برای بازبینی به دبیرخانه جشنواره فیلم فجر ارسال شده بود؛ با کیفیت پایین‌تر اما حاوی سکانس‌ها و صحنه‌هایی که برای رونمایی از فیلم در جشنواره، حذف شده بودند!

جدال و شکایت بازی ارشاد و تهیه‌کننده

همان زمان سیدجمال ساداتیان تهیه‌کننده «متری شیش و نیم» در برنامه رادیویی «سینما معیار» منبع اصلی انتشار غیرقانونی را پرسنل ارشاد خواند و عنوان کرد: «من یک درصد هم شک ندارم که فیلم ما از وزارت ارشاد به دست افراد شبکه قاچاق افتاده است. ما فیلممان را تاریخ زدیم که چه روزی و با چه منظوری به ارشاد دادیم که بعد دیدیم همان نسخه بیرون آمده است. من به ضرس قاطع معتقدم که مدیران و پرسنل وزارت ارشاد در محافل می‌نشینند و پز می‌دهند که ما نسخه بدون سانسور متری شیش و نیم را دیده‌ایم و بعد به آن‌ها گفته‌اند فیلم را بیاورید تا ما هم ببینیم و همین طور کپی‌های فیلم در اختیار افراد مختلف قرار گرفته است.»

ساداتیان اما به این گفتگو اکتفا نکرد و دست به شکایت رسمی از بانیان قاچاق نسخه بدون ممیزی «متری شیش و نیم» زد.

طرف دیگر این ماجرا اما وزارت ارشاد بود که برای اولین‌بار و صراحتاً در جریان قاچاق یک فیلم از جانب تهیه‌کننده‌اش مقصر اعلام می‌شد. همین موضوع باعث شد، گفتگوی ساداتیان تبدیل به سرآغاز یک کشمکش میان سازمان سینمایی به نمایندگی از وزارت ارشاد با تهیه‌کننده «متری شیش و نیم» شود. کشمکشی که سرانجام باعث یک بدعت دیگر شد سازمان سینمایی باب شکایت از یک تهیه‌کننده را به دلیل آنچه آن را «هتک حیثیت» می‌خواند، باز و او را دادگاهی کرد.

سرانجام شکایت ساداتیان و سازمان سینمایی چه شد؟

از سال ۹۸ این پرونده مسکوت مانده بود. هر چند سال گذشته را می‌توان سال «بیدار شدن غول قاچاق فیلم‌ها» توصیف کرد اما نقطه اشتراک همه فیلم‌های قاچاق شده دیگر از «رحمان ۱۴۰۰» تا «خانه پدری» موضع‌گیری ضمنی مسئولان سازمان سینمایی علیه پخش‌کنندگان و صاحبان فیلم‌ها بود. «متری شیش و نیم» اما تنها پرونده در این زمینه بود که نه تنها عواملش مقصر اعلام نشدند که برعکس این عوامل بودند که صراحتاً ارشاد را مقصر دانستند.

پس از یکسال سیدجمال ساداتیان تهیه‌کننده «متری شیش و نیم» در پاسخی کوتاه به پیگیری مهر درباره نتیجه شکایت از بانیان قاچاق «متری شیش و نیم» از صدور حکم خبر داد و گفت: ما شخص اصلی را که فیلم را قاچاق کرده بود پیدا کردیم و براساس شکایت صورت گرفته او در حال حاضر به یک سال زندان محکوم شده است. همچنان هم منتظریم ببینیم که سرانجام اجرای این به کجا می‌رسد.

هرچند ساداتیان ترجیح داد درباره انتساب فرد متهم، به بدنه اداری ارشاد و یا سازمان سینمایی صحبتی نکند، اما آنچه هنوز در جریان پرونده پرحاشیه قاچاق «متری شیش و نیم» بی‌سرانجام مانده یا دست کم سرانجامش رسانه‌ای نشده، نتیجه شکایت ارشاد از ساداتیان است؛ شکایتی که به نظر می‌رسد سکوت پیرامون آن، نشان از مختومه شدن پرونده‌اش دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کاریکاتورهایی که آب روی آتش جنگل‌ها ریختند


کاریکاتورهایی که آب روی آتش جنگل‌ها ریختند

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حمیدرضا عطایی به «خانه امن» پیوست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حمیدرضا عطایی که در سریال «ترور خاموش» نقش مرتضی را ایفا می‌کرد، یکی از نقش‌های‌ اصلی سریال «خانه امن» را به عهده گرفت.

به گزارش سینماپرس، حمیدرضا عطایی که تجربه بازی در «مختارنامه» را دارد، برای ایفای یکی از نقش‌های اصلی، به گروه بازیگران سریال «خانه امن» به تهیه‌کنندگی ابوالفضل صفری و کارگردانی احمد معظمی پیوست.

عوامل ساخت سریال پیش از این با «سارق روح» سراغ فرقه‌های انحرافی رفته؛ در «ترور خاموش» مباحث مافیایی موادمخدر را افشا کرده و حالا در «خانه امن» روی موضوعات جاسوسی- امنیتی دست گذاشته‌اند.

عطایی در سریال «ترور خاموش» شخصیت مرتضی را ایفا کرد و در قالب یک مامور اطلاعاتی که در پایان تصویر یک قهرمان را ارائه داد، ظاهر شد و قرار است در سریال «خانه امن» این کاراکتر ادامه پیدا کند.

«خانه امن» بر اساس فیلمنامه‌ای از حسین تراب‌نژاد در ۴۵ قسمت و به سفارش مرکز سیمافیلم تولید می‌شود. این سریال با طرحی از مرتضی اصفهانی مضمونی معمایی- امنیتی دارد.

به احتمال فراوان پخش این سریال نیمه دوم سال ۹۹ خواهد بود اما هنوز مشخص نشده از کدام شبکه پخش خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«خرس پدینگتون» همچنان بدون کارگردان اصلی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در حالی که دو سوم از آثاری که توسط پل کینگ کارگردانی شده درباره خرس‌هاست، وی اعلام کرد روی صندلی کارگردانی قسمت سوم فیلم «خرس پدینگتون» نمی‌نشیند.

به گزارش سینماپرس، پل کینگ که دو فیلم اول از سری فیلم‌های «خرس پدینگتون» را کارگردانی کرده اعلام کرد اگرچه کارگردانی قسمت سوم این فیلم را انجام نمی‌دهد، اما به معنی این نیست که از این مجموعه جدا خواهد شد.

ساخت قسمت سوم این فیلم که با تمرکز بر یک خرس کلاه بر سر عاشق مارمالاد است، هم اکنون در دست تولید است.

در حالی که زمستان پیش اعلام شده بود قسمت سوم به کارگردانی پل کینگ کارگردان و نویسنده «پدینگتون» ساخته می‌شود، حالا او اعلام کرده که چنین قصدی ندارد و او به عنوان تهیه‌کننده اجرایی در این پروژه حضور خواهد داشت.

وی از تجربه کارگردانی دو قسمت پیشین به عنوان یکی از بزرگ‌ترین کارهای زندگی‌اش یاد کرد و گفت وقت آن رسیده که بر پروژه‌های دیگر تمرکز کند و اجازه بدهد افراد دیگری مهر خود را بر این فیلم بزنند.

این فیلمساز بریتانیایی در مصاحبه‌ای گفته است: یک جایی دیگر باید دست برداری. شاید زمان آن رسیده که فرد دیگری کار را ادامه دهد. سعی می‌کنم فیلم سوم را نسازم زیرا یک اشتباه خیلی خیلی بزرگ خواهد بود.

کینگ علاوه بر ساخت «پدینگتون» در سال ۲۰۱۴ و «پدینگتون ۲» در سال ۲۰۱۷ فیلمنامه فیلم نخست را خودش نوشت و نویسنده فیلمنامه دوم در کنار سیمون فارنابی بود. وی از اینکه وقت زیادی را صرف کرد تا پدینگتون را راهی پرده‌های بزرگ کند بسیار خوشحال است.

این کارگردان در مصاحبه با امپایر گفته است فیلمنامه قسمت سوم هم در حال نوشته شدن است و امکان دارد فیلم بعد از این هم ادامه پیدا کند.

هنوز روشن نیست چه کسی کارگردانی فیلم سوم را انجام خواهد داد.

وی تاکید کرد که قرار نیست پدینگتون در آخر بمیرد و قرار هم نیست در پایان با یک شیشه مارمالاد به آسمان برود.

این کارگردان به جز «پدینگتون» سازنده فیلم «بانی و بال» در سال ۲۰۰۹ بود و کارگردانی برنامه‌های تلویزیونی را نیز در کارنامه دارد.

سال ۲۰۱۸ اعلام شده بود وی در حال اقتباسی جدید از ویلی وانکا برای ساخت فیلمی جدید از این شخصیت داستانی کتاب رولد دال است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«پرنده‌ها درخت را فراموش نمی‌کنند» به تدوین رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مستند بلند «پرنده‌ها درخت را فراموش نمی‌کنند» به کارگردانی فرود عوض پور بر روی میز تدوین قرار گرفت.

به گزارش سینماپرس، «پرنده‌ها درخت را فراموش نمی‌کنند» در گروه مستند روایت فتح از سال گذشته مراحل پژوهش، نگارش و تصویربرداری خود را با دوربین مهدی ایل بیگی در استان گلستان آغاز کرده و به دلیل شیوع بیماری کرونا مدتی متوقف مانده بود که به تازگی با تکمیل تصاویر مورد نیاز خود برای تدوین به دست ماهک منصوریان سپرده شده است.

این فیلم که روایت شکل گیری گروهی ۲۲ نفره از بسیجیان سال‌های اول انقلاب در شهرستان بندرگز از شهرهای شمال شرقی کشور است، تلاش کرده با نگاهی جست‌وجوگرانه و البته غافلگیرگننده، مخاطب را با وجوهی دیگر از نوجوانان پرجنب و جوش دیروز و میانسالان امروز در مواجهه با انقلاب اسلامی آگاه سازد.

فرود عوض پور کارگردان این مستند سینمایی که در پرونده حرفه ای خود ساخت بیش از ۲۰ فیلم کوتاه داستانی و مستند و کسب جوایز متعدد از جشنواره های داخلی و خارجی را همراه دارد دارای مدرک کارشناسی کارگردانی سینما از دانشگاه سوره و کارشناسی ادبیات نمایشی بوده و علاوه بر فیلمسازی در رشته هنر در مراکز دانشگاهی به تدریس مشغول است.

بنابر همین گزارش برخی عوامل مستند «پرنده ها درخت را فراموش نمی کنند» عبارتند از: پژوهش، نویسنده و کارگردان: فرود عوض پور/ مشاور پروژه: پژمان لشگری پور/ مدیر فیلمبرداری: مهدی ایل بیگی/ تدوین: ماهک منصوریان/ صدابردار: ایمان ترابی/ مدیر تولید: پوریا ریزان/ دستیار فیلمبردار: ستار گودرزی/ هلی شات: ایمان ترابی/ تدارکات: حسن افتخاری / تهیه کننده: سعید الهی/ تهیه شده در: گروه مستند روایت فتح

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تکذیب سرمایه‌گذاری حوزه هنری در سریال «دل» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمد حمزه‌زاده رییس سازمان سینمایی حوزه هنری در واکنش به ادعای انتساب سریال «دل» به حوزه هنری، عنوان کرد که حتی یک ریال در هیچ سریال شبکه‌ خانگی سرمایه‌گذاری نکرده‌ایم.

به گزارش سینماپرس، محمد حمزه‌زاده رییس سازمان سینمایی حوزه هنری به ادعاهایی که سریال «دل» را به حوزه هنری (موسسه هنرهای تصویری سوره) نسبت داده با انتشار پستی در اینستاگرام خود واکنش نشان داد.

در متن توضیحات حمزه‌زاده با عنوان «پاسخ به یک ادعا» آمده است؛

اخیراً خبری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که در آن ادعا شده است سریال «دل» به کارگردانی آقای منوچهر هادی متعلق به حوزه هنری است و با سرمایه‌گذاری این نهاد تولید شده است. غیر از ما که این خبر را دروغ می‌دانیم، دست‌کم ۲ جای دیگر هم می‌توانند آن را تکذیب کنند؛ اول وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که پروانه ساخت و مالکیت سریال‌های خانگی را صادر می‌کند. در پروانه مالکیت محصولات تصویری معلوم است که چه کسانی سرمایه‌گذار و مالک قانونی محصول هستند.

دوم خود مالکان سریال که لابد نباید مایل باشند اموال آن‌ها شریک دروغین پیدا کند.

اما علت انتشار چنین اخباری شاید وجود نام آقای سعید خندق‌آبادی در پروژه باشد. لازم است بگویم از وقتی ایشان خواست در این پروژه همکاری کند، از سمت خود در موسسه هنرهای تصویری سوره استعفا داد و از جمع کارکنان حوزه جدا شد.

ادعای دروغ دیگر این است که موسسه هنرهای تصویری ابتدا در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده و بعد کنار کشیده، چنین چیزی هم بی‌اساس است و اصولاً سیاست این موسسه شراکت در پروژه‌ها نیست و صرفاً حقوق نشر محصولات را می‌خرد. مثل بسیاری از محصولات سینمایی و تصویری، پیشنهاد خرید حق نشر سریال «دل» هم در شورای متن موسسه بررسی شد و به تصویب نرسید.

تاکید می‌کنم که حوزه هنری و موسسات آن هیچگاه، حتی یک ریال در هیچ سریال شبکه خانگی، سرمایه‌گذاری نکرده است. اخبار و ادعاهای دیگری نیز درباره عملکرد موسسه هنرهای تصویری سوره مطرح شده که ان‌شاالله در پست‌های بعدی پاسخ آن‌ها را می‌دهم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

لطفاً از عبارت«هنر سفارشی» استفاده نکنید/پیشنهاد یک کلید واژه


لطفاً از عبارت«هنر سفارشی» استفاده نکنید/پیشنهاد یک کلید واژه

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بررسی تغییر تاریخ برگزاری اسکار ۲۰۲۰ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اعضای هیات مدیره اسکار در جلسه‌ای که امروز برگزار می‌شود، احتمال تغییر زمان برگزاری مراسم را بررسی می‌کنند.

به گزارش سینماپرس به نقل از هالیوود ریپورتر، تا ساعاتی دیگر و چهار روز بعد از اینکه هیات مدیره آکادمی هنرها و علوم سینما ملاقاتی آنلاین داشت تا درباره تدابیر خود برای افزایش گوناگونی تصمیماتی بگیرد، این هیات قرار است امروز (دوشنبه) ۱۵ ژوئن یک ملاقات دیگر از طریق آنلاین داشته باشد تا درباره تاریخ بزرگ‌ترین شب هالیوود در سال ۲۰۲۱ تصمیم بگیرد.

مدت‌هاست که تاریخ برگزاری نود و سومین مراسم اسکار برای بیست‌وهشتم فوریه تعیین شده اما پاندمی کروناویروس سال ۲۰۲۰ را برای هالیوود به هم زده و باعث بسته شدن سالن‌های سینما در سراسر آمریکا و به هم خوردن برنامه تهیه فیلم‌ها شده است.

هالیوود ریپورتر می‌گوید از منابع آگاه مطلع شده که ۵۴ عضو هیات مدیره آکادمی اسکار می‌خواهند تاریخ برگزاری مراسم اسکار سال آینده را تا سقف هشت هفته به تعویق بیندازند و همچنین بازه صلاحیت شرکت فیلم‌ها در اسکار را فراتر از روز سی‌ویکم دسامبر ۲۰۲۰ ببرند.

این در حالی است که کروناویروس هنوز افت نکرده و در حقیقت، سه روزی که بالاترین تعداد موارد مثبت در کالیفرنیا گزارش شده در همین ماه بوده‌اند. علاوه بر این، متخصصان می‌گویند «موج دوم» این ویروس تا آخر سال از راه می‌رسد.

هنوز انتظار نمی‌رود که چه به صورت حضوری و چه در جلسه مجازی، اعضای هیات مدیره بخواهند فرمت مراسم را تعیین کنند چون حس می‌کنند هنوز باید زمان بیشتری بگذرد تا ببینند پاندمی چطور پیش می‌رود تا تصمیم خود را بگیرند.

با وجود اینکه این حرکت‌های آکادمی به شدت غیرعادی هستند، کاملاً بی‌سابقه نیستند. مراسم اسکار در تاریخ خود سه بار به تعویق افتاده است. یک بار این اتفاق به خاطر سیل لس‌آنجلس در سال ۱۹۳۸ رخ داد، بار دیگر در سال ۱۹۶۸ به خاطر قتل دکتر مارتین لوتر کینگ جونیور اسکار عقب افتاد و بار سوم در سال ۱۹۸۱ به خاطر تلاش برای ترور رییس‌جمهور رونالد ریگان مراسم تحت تاثیر قرار گرفت.

در سال ۱۹۳۴، بازه صلاحیت شرکت فیلم‌ها در اسکار ۱۷ ماهه و حدفاصل یکم آگوست ۱۹۳۲ و سی‌ویکم دسامبر ۱۹۳۳ تعیین شد تا بازه صلاحیت در سال بعد از آن دوباره بتواند به حالت قبلی و تا پایان سی‌ویکم دسامبر بازگردد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اعلام اسامی برندگان مسابقه عکاسی «در خانه بمانیم از نگاه دوربین»


اعلام اسامی برندگان مسابقه عکاسی «در خانه بمانیم از نگاه دوربین»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

راه اندازی نخستین شبکه ۴K رسانه ملی بر روی ماهواره – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شبکه IRIB UHD ، اولین شبکه ۴K رسانه ملی بر روی ماهواره راه اندازی شد.

به گزارش سینماپرس، پخش آزمایشی شبکه IRIB-UHD از طریق کانال ۵۴ در سیستم دیجیتال تهران آغاز شد.

این شبکه با کیفیت Ultra High Definition یا اصطلاحاً ۴kUHD از اوایل اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ از طریق ماهواره اینتل ست ۳۹ در موقعیت مداری ۶۲ درجه شرقی قابل دریافت است.

تصاویر ۴KUHD با رزولوشن ۲۱۶۰×۳۸۴۰ پیکسل، چهار برابر تصاویر Full HD رزولوشن دارند. یعنی بیشتر از هشت میلیون پیکسل.

فرکانس‌ شبکه IRIB UHD، اولین شبکه ۴K رسانه ملی بر روی ماهواره:
– ماهواره بدر ۵
– موقعیت ۲۶ درجه شرقی
– فرکانس ۱۲۳۲۲ عمودی
– نرخ سمبل ۳۰۰۰۰
– مدولاسیون DVBS۲/۸PSK
– تصحیح خطا اتوماتیک

مشاهده خبر از سایت منبع