X

Archives خرداد 1399

دفتر سینمایی

مروری بر آیین‌نامه بهداشتی سالن‌های سینما – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در فاصله کمتر از دو هفته مانده به بازگشایی سینماها پس از تعطیلی چهارماهه، آیین‌نامه ۱۵بندی سازمان سینمایی برای رعایت موازین بهداشتی در زمان تماشای فیلم ها را مرور می‌کنیم.

به گزارش سینماپرس، با تأیید ستاد ملی مقابله با کرونا مقرر شد سالن‌های سینما از اول تیرماه با شرط ظرفیت ۵۰ درصد و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی، از اول تیرماه کار نمایش فیلم را آغاز کنند.

‌به نظر می‌رسد منظور از رعایت پروتکل های بهداشتی که در جلسه اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا مورد تأکید رئیس جمهور قرار گرفت، همان آیین‌نامه ۱۵ بندی سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری باشد که چهارم اردیبهشت ماه امسال اعلام شد؛ با این توضیح که بند اول این آیین نامه ظرفیت فروش بلیت برای هر سالن را تا سقف ۴۰درصد مجاز دانسته بود که این ظرفیت در مصوبه جدید به ۵۰ درصد افزایش یافته است.

درادامه، بندهای ۱۵گانه این آیین نامه را که توسط دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم تدوین‌شده مرور خواهیم کرد:

۱) در مقطع بازگشایی و تا اعلام وضعیت سفید قطعی، ظرفیت فروش بلیت برای هر سالن تا سقف ۴۰% مجاز است.

۲) چیدمان تماشاچیان بر روی صندلی‌ها دو در میان بوده و نسبت به ردیف بعدی حالت ضربدری خواهد داشت.

۳) ضروری است تمهیدات لازم از سوی مدیریت سینما برای ایجاد فاصله بین ردیف‌ها در نظر گرفته شود به گونه‌ای که افراد بتوانند به راحتی در میان آن‌ها تردد کنند.

۴) استفاده از دستکش و ماسک برای کارکنان سینما الزامی است.

۵) لازم است هنگام ورود و خروج تماشاچیان به سینما و سالن نمایش و حضور در سالن انتظار، فاصله‌گذاری ایمن رعایت شود.

سینما؛ خانه

۶) سالن نمایش فیلم، سالن انتظار و سرویس‌های بهداشتی و کلیه مکان‌های مورد استفاده مراجعه کنندگان مرتباً نظافت و ضدعفونی شود.

۷) در دسترس بودن مایع ضد عفونی‌کننده برای مراجعه‌کنندگان الزامی است.

۸) گندزدایی کامل سینما طبق پروتکل اعلامی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، هر روز یک‌ بار الزامی است.

۹) به منظور نظافت بیشتر و رعایت مقررات بهداشتی فاصله‌گذاری بین سانس‌ها با نیم‌ساعت تأخیر خواهد بود.

۱۰) فروش گیشه با رعایت فاصله و استفاده از مواد ضد عفونی‌کننده بلامانع است.

سینما؛ خانه

۱۱) تمامی سینماها موظف به پخش تیزر آموزشی در مورد مقابله با بیماری کرونا، قبل از نمایش فیلم می‌باشند.

۱۲) قرارگیری مایع دستشویی، مواد ضد عفونی‌کننده، دستمال کاغذی و دستگاه خشک‌کن در محوطه سرویس‌های بهداشتی سینماها الزامی است.

۱۳) جانمایی مصوب برای فروش بلیت به صورت اینترنتی به گونه‌ای است که پلان سالن سینما برای انتخاب صندلی مورد نظر و صندلی‌های غیر قابل استفاده و مسدود معین خواهد بود.

۱۴) مراجعان به هنگام ورود به سینما، تب سنجی شده و از ورود افراد مشکوک به بیماری ممانعت بعمل می‌آید.

تبصره: بدیهی است وجه کامل بلیت خریداری شده افرادی که از ورودشان به سینما ممانعت به عمل می‌آید باید عودت داده شود و به همین منظور سمفا (سامانه مرکزی فروش) تمهیدات لازم را در نظر گرفته است.

۱۵) بوفه‌های سینما موظف به رعایت حداکثر موازین بهداشتی هستند و مجاز به عرضه مواد غذایی، تنقلات و نوشیدنی به صورت فله نیستند.

سینما؛ خانه

البته در همان زمان، بسیاری از بندهای این آیین‌نامه مورد انتقاد سینماداران و سایر اهالی سینما قرار گرفت؛ ازجمله رئیس انجمن سینماداران در گفتگویی با اعلام این که این ضوابط پانزده‌گانه مورد تأیید ما نیست گفت: جلسه مربوط به تعیین شرایط بازگشایی سینماها و ارایه این پروتکل، بدون حضور نماینده‌ای از سینماداران تشکیل شده است. یعنی خودشان نشسته‌اند و بدون اینکه قضیه را کارشناسی کنند، این بندها را پیشنهاد داده‌اند.

محمد قاصد اشرفی تأکید کرد: هیچ نماینده‌ای از سینماداران در آن جلسه حضور نداشته و گله من این است که چرا نظری از صنف ما پرسیده نشده است. من نمی‌دانم در رأس این کار چه کسانی قرار دارند که بدون توجه به منافع و مصالح سینما این تصمیم را گرفته‌اند. کسانی که حتی یک درصد از سینما هم اطلاع ندارند، چنین بندهایی را پیشنهاد کرده‌اند.

حالا باید دید که بازگشایی سالن های سینما با رعایت این مقررات چگونه اجرایی خواهد شد؛  ضوابطی که شاید بتواند چرخ‌های زنگ‌زده اکران سینما را به حرکت درآورد.

اکران تعطیلی در سینما

سرعت این حرکت البته کم خواهد بود و پیش‌بینی‌ها این است که استقبال مخاطبان نیز حداقل در دو یا سه هفته اول چندان بالا نباشد، اما به هرحال با توجه به ماندگاری شرایط فعلی و لزوم راه‌اندازی فعالیت‌های صنفی و اقتصادی، به نظر می‌رسد چاره‌ای جز آغاز اکران با درنظرگرفتن این ضوابط  و البته محدودشدن به ظرفیت ۵۰درصدی سالن‌ها پیش‌ روی سینماگران و سینماداران نباشد.

از سوی دیگر، کمتر از دو هفته مانده به این موعد بازگشایی، هنوز تکلیف فیلم‌هایی که قرار است به روی پرده بروند مشخص نشده است. این در حالی است که شورای صنفی نمایش به‌عنوان متولی اکران فیلم‌ها نیز مدتی است که اسیر آشفتگی و اختلافات داخلی است.  خانه سینما انتخابات اعضای شورای صنفی نمایش را که چند هفته قبل برگزار شد، قبول ندارد و سازمان سینمایی هم در میانه این دعوا  هنوز رویکرد مشخص و روشنی اتخاذ نکرده است.

*آنا

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برای سکانس های پایانی «نفوذ» به زودی جلوی دوربین خواهم رفت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر سریال «نفوذ» گفت: واقعیت امر ترجیحم این است که این دو سریال را با هم مقایسه نکنم، اما به طور طبیعی گاندو به واسطه داستان امروزی خود برای مخاطبان قابل لمس تر بود در نقطه مقابل روایت سریال «نفوذ» تاریخی تر بوده و روایتی بسیار مهم را پیش می کشد.

به گزارش سینماپرس، علیرام نورایی در گفت‌وگو با میزان، پیرامون آخرین فعالیت‌های خود در عرصه بازیگری و اجرا گفت: در حال حاضر منتظر شروع فیلمبرداری فصل پنجم از برنامه تلویزیونی مافیا هستم، قرارداد من برای حضور در این فصل ثبت شده و به احتمال فراوان مراحل تولید آن ظرف یک ماه آینده آغاز می‌شود.  

وی درباره تفاوت‌های فصل پنجم برنامه مافیا نسبت به چهار فصل گذشته اظهار کرد: شالکه اصلی برنامه مافیا همچون فصل‌های گذشته است اما بنا به تجربیاتی که طی چهار فصل گذشته بدست آورده ایم احتمال تغییراتی کوچک در برخی از قوانین برنامه وجود خواهد داشت.  

///////////////////////

مجری برنامه تلویزیونی «مافیا» درباره بازخورد مردمی نسبت به این برنامه تاکید کرد: بازخوردها نسبت به مافیا بسیار عالی بود و این برنامه طرفداران پروپا قرصی پیدا کرده است،  در حال حاضر مراحل انتخابی فصل پنجم مافیا در حال انجام است و به نوعی دوستان مدت‌هاست که پیش تولید پروژه را آغاز کرده اند، در مرحله اول نزدیک به سیزده هزار نفر ثبت نامی داشته ایم که این نشان دهنده استقبال مردم از چنین برنامه ای است، بسیاری از خانواده‌ها در عصر دنیای مجازی به خاطر برنامه مافیا برای لحظاتی تلفن همراه خود را کنار گذاشته و کنار یکدیگر بودن را تجربه کرده اند.  

وی درباره زمان پخش فصل پنجم مافیا افزود: فعلا پروسه انتخابی به طول خواهد انجامید زیرا ثبت نام کنندگان بسیار زیاد هستند اما تمام تلاش گروه تولید بر آن است تا به امید خدا فصل پنجم مافیا تابستان امسال روی آنتن برود. البته نظر نهایی در این باره را تهیه کننده می دهد اما می دانم که پروسه تولید به صورت فشرده ادامه دارد.  

بازیگر سریال تلویزیونی «نفوذ» درباره ادامه فیلمبرداری این سریال اذعان کرد: فیلمبرداری این سریال بعد از وقفه طولانی مدت به دلیل بیماری کرونا از سر گرفته شده است، چند سکانس پایانی بازی من در این سریال باقی مانده که به امید خدا به زودی جلوی دوربین خواهم رفت.  

وی درباره احتمال موفقیت سریال نفوذ اذعان کرد: هیچ چیز قابل پیش بینی نیست اما به واقع برای تولید این سریال زحمت فراوانی کشیده شده است، پروسه تولید و فیلمبرداری اثر نزدیک به سه سال به طول انجامیده و گروه با تمام وجود برای تولید آن تلاش کرده پس امید زیادی به موفقیت اثر دارم. من هنوز تصویری از اثر ندیدم اما به نظر من اثری قابل اعتنا راهی تلویزیون می شود.  

///////////////////////

بازیگر فیلم سینمایی «یتیم خانه ایران» در مقایسه با سریال گاندو و نفوذ اظهار کرد: واقعیت امر ترجیحم این است که این دو سریال را با هم مقایسه نکنم، اما به طور طبیعی گاندو به واسطه داستان امروزی خود برای مخاطبان قابل لمس تر بود در نقطه مقابل روایت سریال «نفوذ» تاریخی تر بوده و روایتی بسیار مهم را پیش می کشد. از اتفاقات سریال نفوذ نزدیک به چهل سال گذشته است اما به به شخصه امیدوارم مخاطب با آن ارتباط برقرار کند.  

نورایی با اشاره به تعطیلی چهار ماهه فعالیت‌های هنری و دوران قرنطینه خانگی خاطرنشان کرد: چهار ماه گذشته برای من بسیار سخت گذشت، تمام این مدت را در قرنطینه خانگی بودم و سعی کردم تا تمامی موارد بهداشتی را رعایت کنم اما به واقع تلخ ترین نوروز را سپری کردم، امیدوارم این بیماری به زودی نه تنها از ایران بلکه شرش از سر تمام دنیا باز شود.  

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

گوش شنوایی نیست که حرف‌های ما را بشنود! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: داریوش باباییان نسبت به صدور بی‌رویه پروانه ساخت و نبود برنامه‌ریزی برای اکران فیلم‌های در صف انتظار واکنش نشان داد.

به گزارش سینماپرس، داریوش باباییان تهیه کننده سینما درباره اشتباه عملکردی مسئولان وزارت ارشاد و سازمان سینمایی در دادن پروانه ساخت‌های متعدد بدون در نظر گرفتن عواقب منفی تولید و اکران در شرایط کرونایی در گفت و گو با خبرنگاران جوان، گفت: جمله ام را با این حرف آغاز می‌کنم «کو گوش شنوا!؟». اخیراً بارها در جلسات اعلام کردیم سرمایه بسیاری از تهیه‌کنندگان و سرمایه‌گذاران سالم و به خصوص بخش خصوصی البته نه سرمایه‌های بادآورده و پولشویان، در خطر است. باید فیلم‌های موجود -که بالغ بر یکصد اثر هستند- اکران شوند تا درگیر بحران نشویم. این توسط وزارت ارشاد و شورای صنفی نمایش قابل اجراست و حتماً نیاز به بررسی و کارشناسی دارد؛ اما گوش شنوایی نیست که حرف‌های ما را بشنود.

او افزود: متاسفانه طی یکی دو هفته اخیر دیدیم پروانه ساخت‌های زیادی صادر شد؛ در صورتی که ما هشدار داده بودیم این کار را انجام ندهند. پیشنهاد داده بودیم به جای این کار و ماراتن جشنواره‌ای که قصد راه اندازی دوباره آن را دارند، به علت مسئله کرونا و اینکه نمی‌دانیم چه بر سر ما خواهد آمد فعلاً فیلمی ساخته نشود. اگر هم قرار است ساخته شود، تعهدنامه‌ای بگیرند که این آثار در سال ۱۴۰۱ اکران شود. ما تا آخر سال ۱۴۰۰ فیلم آماده اکران داریم که سرمایه تهیه کننده و بخش خصوصی در آن‌ها زیاد به چشم می‌خورد و نباید بگذاریم نابود شوند.

این تهیه کننده اظهار کرد: اگر می‌بینیم تعداد زیادی از پرسنل زحمتکش در جای جای سینما به علت نبود تولید فیلم و هر علت دیگری بیکار می‌شوند، می‌توانیم از هزینه‌ جشنواره‌های کودک، جهانی و … کمک مالی به آن‌ها ارائه دهیم و فقط دنبال این نباشیم که بگوییم جشنواره راه انداختیم، فیلم ساختیم و غیره.

باباییان افزود: مسئله من ساخت فیلم توسط دوستان خوبم مانند اصغر فرهادی و بقیه نیست؛ مسئله من این است که یک تهیه کننده پروانه ساخت می‌گیرد و بالغ بر چند میلیارد برای تولید آن فیلم خرج می‌کند و اثری گران تولید می‌کند؛ این‌ فیلم ها قطعا اکران به روز را از بقیه فیلم‌های موجود می‌گیرند و باعث متضرر شدن آن‌ها می‌شوند.

او ادامه داد: به عنوان نمونه من برای دوست خوبم جواد نوروزبیگی نگرانم؛ چون چند فیلم آماده اکران دارد. دوباره الان پروانه ساخت می‌گیرد و در نتیجه خودش به فیلم‌های خودش لطمه می‌زند. وزارت ارشاد باید جلوی دادن پروانه ساخت به امثال نوروزبیگی و دیگر دوستانی که اینگونه هستند و از آن مهمتر سرمایه‌هایی که به هر طریق وارد سینما می‌شوند را بگیرد. از سوی دیگر دلم برای امثال غلامرضا موسوی که فیلم کودک تولید کرده اند و هیچ تضمینی برای اکران خوب آن‌ها وجود ندارد، می سوزد. آیا مدارس و خانواده‌ها در چنین شرایطی بچه‌ها را به سینما می‌برند که سرمایه این عزیزان از بین نرود!؟

باباییان در پایان بیان کرد: باید جلوی تولیدات سینمایی خیلی زیاد گرفته شود؛ مسئولان باید کاری کنند فیلمی که الان ساخته می‌شود در سال ۱۴۰۱ اکران شود. ماراتن جشنواره‌ای را هم برای سال بعد بگذاریم و ببینیم اصلا مردم ما را می‌پذیرند یا نمی‌پذیرند؛ چون  در این وضعیت کرونایی مشخص نیست سینما با استقبال روبرو شود. از سویی محرم و صفر را هم پیش رو داریم و به نظر می رسد سرمایه های زیادی سوخت شوند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تکلیف «سینمای آنلاین» پس از بازگشایی سالن‌ها چه می‌شود؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با بازگشایی سینماها چه بسا متقاضیان فعلی اکران اینترنتی نیز بر سر دوراهی قرار بگیرند که آیا بر تمایل خود بر نمایش مجازی فیلمشان باقی بمانند یا منتظر استقبال نسبی مخاطبان از سالن‌ها باشند؟

به گزارش سینماپرس، تعطیلی چندماه سالن‌های سینما در پی شیوع کرونا منجر به ایده‌هایی جدید برای سینمای ایران شد که یکی از جدی‌ترین آنها راه‌اندازی «سینمای آنلاین» است. طرحی که به رغم رکود فیلمسازی اما لااقل اکران را به تعطیلی مطلق نبرد و برخی صاحبان فیلم را وادار یا تشویق به نمایش محصولات خود در کانال اینترنی کرد.

شاید مهمترین فیلم‌های اکران در سامانه‌های VOD به آثاری همچون «خروج» و «طلا» برمی‌گشت که در ادامه موجبات تشویق دیگر آثار و نیز توزیع فیلم‌های نسبتا شاخص دیگری را منجر شدند و هنوز هم این فیلم‌ها به توزیع و نمایش خود در پلتفرم‌ها ادامه می‌دهند.

این طرح تا چند روز دیگر با بازگشایی سالن‌های سینما همراه می‌شود و بر این اساس از ابتدای تیرماه شاهد اکران موازی آنلاین و واقعی فیلم‌ها بر پرده سینماها خواهیم بود.

سینما؛ خانه

سامانه‌های اینترنتی پخش فیلم همیشه مشتریان خاص و حتی عمومی خود را داشته‌اند و اتفاقا در این چندماه اخیر نیز با دست پری برای انتخاب آثار روبرو بوده‌اند. در عین اینکه لااقل این تعطیلی عمومی، رونقی دوچندان نیز به سامانه‌های پخش فیلم مثل نماوا یا فیلمیو داد. دو سامانه‌ای که به شکل انحصاری فیلم‌های متقاضی و آثار حاضر در شبکه نمایش خانگی را در دستور نمایش قرار می‌دهند و همین انحصارطلبی البته نقدهایی را روانه آنان هم کرده است.

با این وجود باید دید تکلیف «سینمای آنلاین» با بازگشایی عمومی سالن‌ها چه خواهد شد؟ پلتفرم‌های اینترنتی همچنان به پخش فیلم‌های خانگی، سریال‌ها و حتی آثار خارجی فعالیتشان را ادامه می‌دهند اما اینکه فیلمسازان دوباره کمی دست به عصاتر تمایل به ورود به این فضا داشته باشند موجبات تردید را فراهم می‌کند.

شاید در حال حاضر فقط برخی فیلم‌ها داوطلب ورود به سالن‌ها باشند چرا که از جهت استقبال مخاطبان و گرایش به سالن‌های سینما همچنان امیدواری و دوراندیشی قطعی وجود ندارد. با این وجود چه بسا متقاضیان فعلی اکران اینترنتی نیز بر سر دوراهی قرار بگیرند که آیا بر تمایل خود بر نمایش مجازی فیلمشان باقی بمانند یا منتظر استقبال نسبی مخاطبان از سالن‌ها باشند؟

اکران تعطیلی در سینما

اکران موازی یک فیلم در خود سینما و نیز نمایش آنلاین به نظر محل تردید و حکایت از عدم استقبال صاحبان آثار دارد اما همچنان می‌توان با ایده‌هایی هر دوی این کانال‌های توزیع و نمایش فیلم را زنده نگه داشت؛ از اکران ابتدایی در سالن‌ها و بعدتر ادامه نمایش آن در پلتفرم‌ها تا کمک‌های ویژه برای جلب تمایل برخی فیلم‌ها در جهت نمایش در سامانه‌های اینترنی و غیره.

کسب ۷۰ درصد فروش برای تهیه‌کننده در سیستم مجازی در قیاس با ۳۰ درصد آن در اکران عمومی و حتی خرید یک بلیط ۱۵ هزار تومانی و تماشای دسته‌جمعی خانواده‌ها به‌واسطه VOD حکایت از مفید بودن این نوع خلاقیت‌های سینمایی دارد.

بنابراین با توجه به حتی هزینه-فایده مالی که اکران آنلاین می‌تواند برای تهیه‌کنندگان و حتی مخاطبان داشته باشد، زنده نگه داشتن آن نباید به این راحتی‌ها به دست فراموشی سپرده شود.

*آنا

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حذف پروانه ساخت منجر به ترویج بی بندوباری بیشتر در سینما و قانونی شدن ابتذال می شود/ این طرح به انحصار در سینما دامن می‌زند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تعدادی از سینماگران برجسته کشور در پی انتشار ماده ۱۰ پیش‌نویس نظام‌نامه تهیه‌کنندگی از سوی سازمان سینمایی که در آن زمزمه هایی مبنی بر حذف شورای پروانه ساخت وجود دارد متذکر شدند: حذف پروانه ساخت منجر به ترویج بی بندوباری بیشتر در سینما و قانونی شدن ابتذال می شود؛ برخی از سینماگران خاطرنشان کردند: آزادکردن پروانه ساخت باعث ولنگاری بیشتر در حوزه فرهنگ و هنر خواهد شد.

به گزارش سینماپرس بر اساس ماده ۱۰ پیش نویس نظام تهیه کنندگی که چندی پیش از سوی سازمان سینمایی منتشر شد، دسته‌ ای از موسسات فیلمسازی که در رده یک قرار گرفته‌ اند بلافاصله پس از ارائه درخواست و تکمیل مدارک یک فیلمنامه، پروانه ساخت دریافت می‌ کنند و نیازی به بررسی درخواست آن ها در شورای پروانه ساخت وجود ندارد!

توانایی تولید سالانه ۲۰ فیلم شامل ۵ فیلم سینمایی، سابقه تولید ۲۰ و مالکیت حداقل ۱۵ فیلم سینمایی و معدل جذب مخاطب بیش از متوسط مخاطب سالانه برخی از مهمترین شرایط ذکرشده برای این مؤسسات در نظام‌ نامه تهیه‌کنندگی است.

بخش عمده ای از سینماگران کشور نسبت به این اقدام نادرست که می تواند ضمن ایجاد انحصار برای عده ای تهیه کننده خاص، موجبات تولید هرچه بیشتر آثار نازل، سطحی، مبتذل و سخیف را فراهم سازد انتقادات جدی کردند.

در همین راستا ۱۰۰ تن از سینماگران طی نامه‌ای به حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی نسبت به پیش‌نویس منتشرشده از نظام نامه تهیه‌کنندگی سینما اعتراض کردند.

این تهیه کنندگان و کارگردانان سینما نظام نامه تهیه‌کنندگی فیلم را زمینه ساز ایجاد انحصار و رانت عنوان کرده‌ اند و طی نامه‌ ای به حسین انتظامی، رئیس سازمان سینمایی کشور با اعلام اینکه این نظام نامه حامی سرمایه‌داران رانتی و دولتی و در راستای محدودسازی و دشوار کردن شرایط تولید است، خواستار بازنگری عاجل در آن شدند.

در همین رابطه ۸ تن از سینماگران مطرح کشور آقایان: محسن علی اکبری، علیرضا رئیسیان، سیدامیر سیدزاده، سیدسعید سیدزاده، محمد قهرمانی، داود بیدل و سیروس الوند و سرکار خانم: انسیه شاه حسینی نیز نظرات شان را با سینماپرس در میان گذاشتند که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان در ذیل گردآوری شده است.

محسن علی اکبری تهیه کننده سینما در پی انتشار ماده ۱۰ پیش‌نویس نظام‌نامه تهیه‌کنندگی از سوی سازمان سینمایی که در آن زمزمه هایی مبنی بر حذف شورای پروانه ساخت وجود دارد گفت: بنده با طرح حذف پروانه ساخت آثار سینمایی به شدت مخالفم و با تمام احترامی که برای هنرمندان کشور قائل هستم و معتقدم بسیاری از آن ها دلسوزانه تر از مدیران برای رشد و اعتلای فرهنگ و هنر کشور تلاش می کنند معتقدم شورای پروانه ساخت مانند گذشته باید جایگاه نظارتی خود را حفظ کند تا هر فیلمی تولید نشود. بنده معتقدم بر اساس آخرین خروجی باید برای تهیه کنندگانی که در کارنامه کاری شان تنها تولید فیلم های ارزشی، اخلاقی و انقلابی به چشم می خورد تنها برای یک بار پروانه ساخت حذف شود. باز هم تأکید می کنم که حذف مادام العمر پروانه ساخت می تواند سینمای ایران را بیش از پیش به سوی انحطاط و نابودی بکشاند و باید جلوی این اتفاق نامبارک گرفته شود؛ مسئولان باید آگاه باشند که حذف پروانه ساخت مانع از نظارت جدی دولت بر محصولات فرهنگی می شود.

علیرضا رئیسیان تهیه کننده و کارگردان سینما نیز در این باره به سینماپرس گفت: طرح ارائه شده برای حذف پروانه ساخت باعث ایجاد انحصار به صورت قانونی می شود؛ این عمل اشتباه است و بعدها زحمت بسیاری لازم دارد تا انحصار به وجود آمده جمع شود. این طرح زمانی می تواند درست باشد که نظارت پیش از تولید برای همه آثار به صورت یکسان حذف شود نه اینکه کمیت تولید برخی دفاتر سینمایی بتواند برگ برنده ای برای عدم درخواست پروانه ساخت برای فیلم های شان شود که این امر اصالت دادن به سرمایه است! سازمان سینمایی اگر می خواهد پروانه ساخت را حذف کند باید آن را برای یکایک سینماگران حرفه ای و دارای سابقه در صورت تمایل شخصی شان حذف کنند. و کارگردان و تهیه کننده فیلم اول پروانه ساخت بگیرند و به مرور این هم حذف شود چون یکباره نمی شود همه چیز را حذف کرد. اصولاً عده ای برای فرار از مسئولیت ترجیح می دهند دولت پاسخگو باشد این در حالی است که ما در هیچ کدام از شاخه های فرهنگی و هنری نظارت قبل از تولید محصول نداریم و تنها در سینما این اتفاق رخ می دهد.

سیدامیر سیدزاده تهیه کننده سینما در پی انتشار ماده ۱۰ پیش‌نویس نظام‌نامه تهیه‌کنندگی از سوی سازمان سینمایی که در آن زمزمه هایی مبنی بر حذف شورای پروانه ساخت وجود دارد گفت: پیش نویس نظام نامه تهیه کنندگی باعث ایجاد تشکیل باند و انحصار در سینما می شود و قطعاً بسیاری افراد با مشارکت های پایین در تولید برخی فیلم ها قانون را دور خواهند زد تا مشمول چنین مصوبه غلطی شوند و در یک جمله باید بگویم پیش نویس نظام نامه تهیه کنندگی شفافیت قانونی ندارد. با حذف پروانه ساخت تکلیف نظارت بر محتوا چه خواهد شد؟؛   یکی از نکات مهم که برخی مدیران سینمایی نسبت به آن بی توجهند این است که وقتی پروانه ساخت را بردارند کسانی که نگاه بیشتری به گیشه دارند و به نیاز فرهنگی کشور و جامعه بی توجه هستند فیلم هایی تولید می کنند با فرهنگ و مقررات وزارت ارشاد و فرهنگ عمومی جامعه مغایرت دارد.

سیدسعید سیدزاده دیگر تهیه کننده سینما نیز با انتقاد شدید نسبت به این طرح تصریح کرد: امروزه در سینما شاهد ترویج بی بندوباری، از هم گسیختگی اخلاق و فرهنگ ایرانی-اسلامی هستیم و آزادکردن پروانه ساخت به صورت انحصاری برای عده ای تهیه کننده خاص باعث ولنگاری بیشتر در حوزه فرهنگ و هنر خواهد شد و عده ای یاغی بیش از پیش سینمای جمهوری اسلامی ایران را به بیراهه، ابتذال و انحطاط خواهند کشاند. به خدا پناه می برم از شر شیطان رانده شده!؛ واقعاً در ابتدای کلامم جز این مطلب چیز دیگری نمی توانم بگویم چرا که این اتفاقات و این تصمیمات بر اساس اخلاق مداری و ترویج روحیه خودباوری ملی و ارزش های اسلامی نیست!

محمد قهرمانی تهیه کننده سینما در پی انتشار ماده ۱۰ پیش‌نویس نظام‌نامه تهیه‌کنندگی از سوی سازمان سینمایی که در آن زمزمه هایی مبنی بر حذف شورای پروانه ساخت وجود دارد گفت: حذف پروانه ساخت تنها باید برای افراد انقلابی، معتمد و متعهد صورت گیرد. کسانی باید بدون پروانه ساخت مبادرت به تولید فیلم کنند که خطوط قرمز نظام را بشناسند، به آیین نامه ها و ملاحظات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی مسلط باشند، حدود شرعی و اخلاقیات را در آثارشان رعایت کنند و توجه به منافع ملی را همواره در نظر داشته باشند. سازمان سینمایی باید با هرگونه انحراف در سینما برخورد قاطع داشته باشد؛ مسئولان این سازمان باید برای خودشان، برای سینمای کشور و مهمتر از همه برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شأن قائل باشند و اجازه ندهند کسی جرأت تخلف داشته باشند. سازمان سینمایی موظف است نظارت و رصد خود را در سینما چند برابر کند نه اینکه با ندانم کاری باعث خسران بیشتر در سینما شود.

انسیه شاه حسینی کارگردان سینما نیز در این باره به سینماپرس گفت: حذف پروانه ساخت به ابتذال در سینما شکلی قانونی می دهد! کسانی که چنین طرح هایی را ارائه می کنند تنها درصدد ترویج ابتذال بیشتر در سینما هستند و من نمی دانم این افراد چه فاجعه ای بیش از این فاجعه کنونی که در سینما شاهد آن هستیم را می خواهند به بار بیاورند! نکته مهم اینجا است که امروزه سینمای ایران سرشار از زشتی ها و تلخی ها و سیاهی ها شده است؛ خبری از اخلاق مداری، انسانیت، ایثار، از خودگذشتگی، صلح و معرفت در سینما نیست! بی تردید حذف پروانه ساخت می تواند منجر به تولید آثاری به مراتب مبتذل تر و شنیع تر از آثار کنونی شود و این اتفاق برای عرصه فرهنگی و هنری کشور بسیار خطرناک است.

داود بیدل کارگردان سینما و تلویزیون در پی انتشار ماده ۱۰ پیش‌نویس نظام‌نامه تهیه‌کنندگی از سوی سازمان سینمایی که در آن زمزمه هایی مبنی بر حذف شورای پروانه ساخت وجود دارد گفت: بی تردید از منظر محتوایی باید نظارت جدی بر روی آثار سینمایی وجود داشته باشد و  نظارت پیش از تولید، بر محتوای آثار بسیار مهم است و اگر مدیران سینمایی به هر دلیلی می خواهند پروانه ساخت را حذف کنند باید سازوکاری جدی از منظر حقوقی برای نظارت پیش از تولید آثار در نظر بگیرند تا محتوای فیلم های تولید شده با اهداف و آرمان های نظام جمهوری اسلامی ایران همخوانی داشته باشد. بنده به مباحث فنی فیلم ها کاری ندارم و معتقدم مدیران سینمایی باید توجه ویژه ای داشته باشند تا آثار از نظر سیاسی، اخلاقی، اجتماعی و… بر اساس آیین نامه های از پیش تعیین شده در وزارت ارشاد تولید شوند. لازم به یادآوری است که پروانه ساخت برای این است که آثاری بر ضد مصالح کشور تولید نشوند، دروغگویی نسبت به مسائل روز در آثار سینمایی ترویج نشود و…؛ نکته قابل تأمل آنجا است که در خود آمریکا و سینمای هالیوود هم وضعیت به همین گونه است و کسی بدون دریافت مجوز نمی تواند مبادرت به ساخت فیلم کند.

سیروس الوند کارگردان سینما نیز در این باره اظهار داشت: ما نباید گذشته را فراموش کنیم؛ حذف پروانه ساخت می تواند موجب رشد فیلم های نازل شود، بنده خوب به خاطر دارم که حذف پروانه ساخت در دوران سیف الله داد منجر به تولید فیلم های سخیف، سطحی و تجاری شد و بار دیگر نباید این اشتباه در سینمای کشور تکرار شود. بنده شخصاً موافق حذف پروانه ساخت نیستم به این دلیل که ضمن تولید انبوه فیلم های سطحی، این اتفاق می تواند همین امنیت نصفه و نیمه ای که اکنون در سینما داریم را از بین ببرد. در حال حاضر وزارت ارشاد مجوز ساخت آثار را می دهد و نسبت به مجوزی که به فیلمسازان می دهد مسئولیت دارد چرا که سینماگران بر اساس آن مجوز مبادرت به ساخت فیلم می کنند و وزارت ارشاد بعداً نمی تواند مانع نمایش فیلم های شان شود؛ بی تردید اگر پروانه ساخت حذف شود وزارت ارشاد دیگر هیچ مسئولیتی را در قبال صرف هزینه های میلیاردی فیلم ها بر عهده نمی گیرد و اوضاع سینما به شدت دچار تشت می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برپایی نمایشگاه عکس‌های هادی کاظمی در گالری ماهور


برپایی نمایشگاه عکس‌های هادی کاظمی در گالری ماهور

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فهیم: ریل گذاری سینمای ایران در جهت انقلاب نیست/ جشنواره فجر ویترینی برای تشییع انواع نحله های فکری و سیاسی غیر و بعضاً ضدانقلابی است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آرش فهیم عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران به مناسبت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در خصوص نسبت سینما با ارزش ها و آرمان های انقلاب گفت: درحالی که حیات و رشد و نمو سینمای ایران تا حد بسیار زیادی مدیون انقلاب اسلامی ایران است اما هنوز سینمای ما و به ویژه آن هایی که این انقلاب سبب اوج گرفتن شان در سینما شد، دین خود را به انقلاب ادا نکرده اند و می توان بر این امر صحه گذاشت که ریل گذاری سینمای ایران در جهت انقلاب نیست.

خبرنگار فرهنگی روزنامه کیهان در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: علاوه بر اینکه انقلابی که سال ۵٧ در ایران رخ داد کمتر بازتابی در فیلم های ما داشته، مفاهیم و مولفه های این انقلاب نیز جلوه چندانی در آثار نداشته است. هر چند که طی سال های اخیر، شاهد ظهور و حضور نسل جدیدی با گرایش بازخوانی تاریخ و ترسیم مضامین انقلابی در عرصه هنر هفتم هستیم و اتفاقاً بهترین فیلم های ما هم توسط این طیف ساخته می شود اما هنوز هم در سبد تولید سالیانه سینمای ایران، شاید تنها یک دهم فیلم ها با مضامین مرتبط با انقلاب ساخته شود. به راستی جایگاه مفاهیم منبعث از انقلاب همچون استقلال، آزادی و آزادگی، عدالت، ازخودگذشتگی و فرهنگ غنی اسلامی ایرانی دیده می شود؟

وی سپس با بیان اینکه بسیاری از بحران های سینمای ایران با رجوع به این مفاهیم قابل حل شدن است گفت: به طور مثال، یکی از کمبودهای سینمای ما، قهرمان است. همه کشورها برای هویت بخشی به جوامع شان، به قهرمان سازی جعلی رو می آورند اما ۴١ سال اخیر، کهکشانی از ستارگان واقعی در سرزمین ما ظهور کردند. سینمای اجتماعی ما امروز دچار بحران سیاه نمایی است و ما فیلم های معترضی که مطابق منافع ملی ما باشد نداریم. اما انقلاب یک نرم افزار برای طراحی سینمای اجتماعی و انتقادی مماس با منافع ملی است. حتی می توان مانند سال های اول انقلاب و دهه های ۶٠ و ٧٠ نوع سالم و جذابی از کمدی را با بهره از اندیشه انقلابی را بازسازی کرد.  

فهیم ادامه داد: برای تغییر جهت سینما به سمت انقلاب، باید تولید فیلم های استراتژیک و ملی و مذهبی به جریان اصلی تبدیل شود. اما ساختارهای سخت افزاری و نرم افزاری که طی ٢٠ سال اخیر در نظام سینمای ما بنا شده است، به گونه ای است که نمی توان انتظار توجه به ارزش های انقلاب را داشت. نظام سینمای ما به ویژه در حوزه اکران، در خدمت فیلم های لوده و سخیف است. تا وقتی سوداگری و منفعت طلبی شخصی و باندی بر منافع ملی و فرهنگی کشور غالب باشد، نمی توان منتظر انقلابی شدن فضای سینمای ایران بود.  

عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران خاطرنشان کرد: از نظر نرم افزاری هم مشکل این است که ما فاقد نظریه سینمای انقلاب اسلامی هستیم. یعنی بخش عمده کتاب ها، دانشگاه ها و آموزشگاه ها و جریان نقد و نشریات سینمایی در ایران، غیربومی و ترجمه ای است. برای تغییر جهت سینما به سمت انقلاب، ابتدا باید در این حوزه تحول ایجاد کرد.  

وی افزود: از مدیریت با نگاه امنیتی و محافظه کار نمی توان توقع داشت که سینمایی جسور و پیشرو بار بیاید. نتیجه چنین مدیریتی، تولید فیلم های جنسیت زده ای مثل  «زیر نظر» است. نتیجه این نوع مدیریت، فیلمی چون  «مطرب» است که هم مبتذل است و هم علیه انقلاب و هم ضد ملی! چنین مدیریتی فقط در پی سرگرم کردن و بالا بردن فروش، آن هم به هر وسیله ای است. نگاه امنیتی و محافظه کار و مدیریت در خدمت سرمایه داری، اتفاقا از سینمای انقلابی چندان خوشش نمی آید.  

فهیم سپس به جشنواره فیلم فجر انقلاب اسلامی اشاره کرد و متذکر شد: یکی از عرصه های مغفول مانده، جشنواره فیلم فجر است؛ مهم ترین و پرتماشاگرترین جشنواره سینمایی در ایران که از ظرفیت های آن برای تقویت گفتمان انقلاب در سینما استفاده نشده است.  

وی افزود: برخلاف مسئولان فرهنگی دولت، که کارزارهایی چون جشنواره فیلم فجر را به چشم جایی برای عرضه جدیدترین محصولات و تولیدات می بینند، مخالفان نظام و جریان های اپوزیسیون، این حوزه را صحنه فعالیت سیاسی و ایدئولوژیک می پندارند. سال هاست که جشنواره ها، محمل اصلی خودنمایی جریان های هنری شبه روشنفکر و اپوزیسیون نما بوده است. جشنواره ای که در اصل از جشن های سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی محسوب می شود، اما به خاطر تغافل یا تعمد برخی از مدیران سینمایی، به فضایی برای استفاده حداکثری در جهت تبلیغ علیه انقلاب تبدیل شده است.

فهیم در خاتمه اظهاراتش تأکید کرد: به اشتباه گفته می شود که جشنواره فیلم فجر، ویترین سالانه تولیدات سینمایی ایران است، اما این جشنواره، طی ۲۰ سال اخیر، درواقع ویترینی برای تشییع انواع نحله های فکری و سیاسی غیر و بعضا ضدانقلابی بوده است. از عرفان سکولار گرفته تا فمنیسم و لیبرالیسم و سوسیالیسم و دیگر ایسم ها. باید سیاستگذاری جشنواره فجر در جهت تقویت دیدگاه های مستقل و متعهد تغییر یابد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

صوت / یک پادکست تمام‌خراسانی!


صوت / یک پادکست تمام‌خراسانی!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خطرات و جذابیت‌های عکاسی از کرونا


خطرات و جذابیت‌های عکاسی از کرونا

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«امیر جدیدی» و «محسن تنابنده» به «قهرمان» پیوستند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: امیر جدیدی و محسن تنابنده برای اولین بار در فیلم «قهرمان» با اصغر فرهادی همکاری می‌کنند.

به گزارش سینماپرس، با آغاز پیش‌تولید رسمی نهمین ساخته اصغر فرهادی، دو بازیگر نقش‌ اصلی آن مشخص شدند.

امیر جدیدی و محسن تنابنده برای نخستین بار در «قهرمان» با اصغر فرهادی همکاری می‌کنند.

این دو بازیگر تنها بازیگران حرفه‌ای بودند که برای این فیلم دعوت به همکاری شدند و بعد از تمرین و قطعی شدن حضور این دو، پروژه قهرمان وارد فاز دوم انتخاب بازیگر شده است.

عوامل پشت صحنه «قهرمان» که مرداد ماه در شیراز کلید خواهد خورد، عبارتند از:

نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده: اصغر فرهادی، مجری طرح: حمیدرضا قربانی، مدیر فیلمبرداری: علی قاضی، تدوین: هایده صفی‌یاری، صداگذار: محمدرضا دلپاک، مدیر تولید: محمد یمینی، برنامه‌ریز: پریسا گرگین، دستیار اول کارگردان: امین خنکال، صدابردار: مهدی صالح کرمانی، طراح گریم: مهرداد میرکیانی، طراح صحنه: مهدی موسوی، طراح لباس: نگار نعمتی، عکاس: امیرحسین شجاعی، روابط عمومی: ثمین مهاجرانی.

گفتنی است پیش از این برخی رسانه ها از احتمال همکاری نوید محمدزاده با فرهادی در این پروژه خبر داده بودند؛ اما محمدزاده با انتشار پست زیر آن را تکذیب کرد:

امیر جدیدی و محسن تنابنده؛ بازیگران اصلی فیلم اصغر فرهادی

مشاهده خبر از سایت منبع