X

مدیر فنی

دفتر سینمایی

اثباتی: باید جلوی انحصار و تصدی‌گری دولتی گرفته شود! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یک فعال عرصه سینما راه‌اندازی سامانه «شناسا» را هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ نظارت‌ها برای سینمای ایران آسیب‌زا دانست.

به گزارش سینماپرس، امیر اثباتی طراح صحنه و لباس سینمای ایران درباره راه‌اندازی سامانه «شناسا» توسط موسسه سینماشهر گفت: فکر می‌کنم اتحادیه مراکز فنی و پشتیبانی تولید سینمای ایران در بیانیه‌ای که دادند به نکته‌های اصلی اشکالات و آسیب‌های احتمالی سامانه متمرکزی که دولت به عنوان زیرساخت طراحی کرده است، اشاره کرده‌اند. به عنوان یکی از اهالی سینما که چند دهه است در این عرصه کار می‌کنم، با توجه به عملکردی که شاهد هستم، اعتماد چندانی به دخالت‌ها و نظارت‌های مستقیم دولتی ندارم. در نتیجه من بر خلاف توضیحاتی که رئیس سازمان سینمایی و موسسه سینماشهر دادند، مبنی بر اینکه راه‌اندازی این سامانه هیچ مشکلی برای بخش خصوصی ایجاد نمی‌کند و در واقع به نفع بخش خصوصی است، به صورت جدی در این مورد تردید دارم و فکر می‌کنم همانطور که در بیانیه اتحادیه مراکز فنی و پشتیبانی تولید سینمای ایران هم گفته ‌شده، این رویکرد با سیاست‌های اصلی و پیش‌بینی شده برای محدود کردن تصدی‌گری دولت مغایر است.

وی ادامه داد: در واقع این کار امکان ابتکار عمل، خلاقیت و رقابت را از بخش خصوصی می‌گیرد و همه چیز را در در یک جا متمرکز می‌کند. تمرکز هر روند فعالیتی در یک جا، می‌تواند هم انحصار و هم زمینه انواع فسادها را به‌وجود بیاورد. به همین دلیل به طور کلی با تردید جدی به جنبه‌های احتمالاً مثبت این سیاست جدید و کارکرد جدیدی که به عنوان زیرساخت از طرف سازمان سینمایی توضیح داده شده است، نگاه می‌کنم.

اثباتی درباره اینکه راه‌اندازی چنین سامانه‌ای به کدام بخش از سینما آسیب می‌زند، بیان کرد: راه‌اندازی چنین سامانه‌ای همزمان می‌تواند هم از نظر فنی این مجموعه را آسیب‌پذیرتر کند و هم از لحاظ تبعات نظارت تام و تمامی که توسط دولت انجام خواهد شد. از نظر فنی به دلیل مشکلاتی که به لحاظ فناوری نوین وجود دارد، هر چقدر که این امکانات وسیع‌تر می‌شود، مشکلات و نقاط آسیب‌پذیرش هم بیشتر می‌شود. من فکر می‌کنم بخش خصوصی که سرمایه‌ خودش را در این کار می‌گذارد، حتما در مقایسه با کارمندهای دولتی که در یک دوره‌ای یک مسئولیتی را بر عهده دارند، دلسوزتر، حساس‌تر و دقیق‌تر است و حتما دقت بیشتری نسبت به سرمایه‌های مادی و معنوی خودشان دارند.

وی افزود: مسئله دوم هم تبعاتِ نظارت تام و تمام دولت در مرحله پخش و نمایش بر همۀ آثاری است که تولید می‌شود. این مسئله می‌تواند خیلی خیلی خطرناک باشد، زیرا اگر ما بی‌ضرر بودنِ این تمرکز نظارت را به حسن نیت مسئولین در یک دوره‌ای موکول کنیم، متقابلا می‌توانیم فکر کنیم که یک مسئول دیگر با یک سلیقه دیگر، از این امکان در جهت مسائل و اعمال سلیقه‌ دیگری که لزوماً با دیدگاه‌های فیلمسازان همسو نباشد، استفاده کند. این خطر وجود دارد و به همین دلیل است که می‌گویند اصولا باید جلوی انحصار و تصدی‌گری دولتی گرفته شود.

این سینماگر عنوان کرد: من صلاحیت اظهار نظر در مورد مسائل فنی این سامانه را ندارم، اما تاکید دارم بر اینکه اقدام اخیر، اساسا به لحاظ روش‌شناسی می‌تواند مورد سوال قرار گیرد، یعنی وقتی که قرار باشد کاری در چنین مقیاسی انجام شود، قاعدتا بایستی تمام ابعاد فنی و بقیه مسائل آن اول به صورت شفاف طرح شود تا افراد ذی‌نفع و صاحب‌نظران در حوزه‌های مختلف چه به لحاظ فنی و چه به لحاظ تمام مسائل دیگر بتوانند در مورد آن اظهار نظر کنند، ‌اما شیوه‌ای که دوستان عمل کردند به این ترتیب بوده است که اول رفتند طرحی را که به نظرشان رسیده، پیش برده و به یک جایی رسانده‌اند و بعد آن را اعلام و در واقع ابلاغ کرده‌اند. در واقع فرصتی را فراهم نکرده‌اند برای اینکه به عنوان مثال خطرات احتمالی یا ابعاد مختلف مسائل فنی بررسی شود. اساسا این طرح ممکن است غیرعملی باشد و موجب مشکلات اجرایی فراوانی شود. این یک اشکال متدیک مدیریتی است.
وی اظهار کرد: اگر خوشبینانه نگاه کنیم، ممکن است این احتمالات و نگرانی‌هایی که بعضی از دوستان متذکر شدند، وجود نداشته باشد، اما از طرف دیگر ممکن است وجود داشته باشد. به چه ترتیب می‌توان اطمینان حاصل کرد و به یک تصمیم‌گیری کلان در سطح مدیریت دولتی اعتماد کرد؟ زمانی که بخش دولتی از ابتدا در تصمیم‌گیری و به انجام رساندن یک تصمیم، بخش غیردولتی را به صورت شفاف با خودش همراه کند، اما تا جایی که من اطلاع دارم چنین کاری انجام نشده است و در آخرین مراحل یعنی دو روز قبل از رونمایی، در واقع فقط به اطلاع بخشی از کسانی که در این مسیر ذی‌نفع و دخیل هستند، رسانده‌ و بعد هم اجرا کرده‌اند.

اثباتی همچنین عنوان کرد: بایستی به خانه سینما هم این ایراد را گرفت که به عنوان نماینده‌ بخش غیردولتی در مورد مسئله‌ای با این اهمیت، چندان فعال عمل نکرده و در واقع مدیریت نکرده است تا شرایطی را فراهم آورد که این بحث‌ها رو در رو و متقابل انجام شوند تا خروجی آن واقعاً به نفع سینمای ایران باشد. اینکه اتحادیه مراکز فنی و پشتیبانی تولید سینمای ایران نظر و نگرانی خودش را در قالب یک بیانیه مطرح کند و رئیس سازمان سینمایی یا مسئولین دولتی در پاسخ به اتحادیه سعی کنند با توصیه به امیدواری یا وعدۀ اینکه امیدوار باشیم مشکلی پیش نیاید، کافی و چندان قابل اعتماد نیست.

وی تاکید کرد: خانه سینما به عنوان نماینده بخش غیردولتی بایستی زمینه گفت‌وگوی رو در رو و شفاف را در محل خانه‌ سینما فراهم می‌کرد، که البته هنوز هم فرصت دارد این کار را انجام دهد، تا همه به یک تفاهمی برسند و به صورت دقیق، فنی و کارشناسانه چنین تصمیم‌گیری کلانی را بررسی کنند و نتیجه‌ای حاصل شود که به نفع سینمای ایران باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آغاز به کار نمایشگاه کتب آموزش هنر با تخفیف ۲۰ درصدی


نمایشگاه کتاب‌های تخصصی آموزش هنر از امروز (شنبه) ٢٧ آبان ماه در تالار وحدت برپا خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

در یک ژانر فعالیت نمی‌کنم/دوست دارم یک طنز سالم و خانواده پسند تولید کنم! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجتبی امینی تهیه کننده سریال «ترور» درباره ویژگی های این سریال گفت و بیان کرد که اگرچه با «گاندو» بیشتر شناخته می شود اما خود را تهیه کننده امنیتی نمی‌داند.

به گزارش سینماپرس، مجتبی امینی تهیه کننده سریال «ترور» درباره حساسیت‌ها برای نگارش و ساخت این سریال به مهر بیان کرد: نهادهای مختلفی که مرتبط با این پروژه بودند حساسیت‌هایی داشتند که این وسواس‌ها زمان زیادی در مرحله پیش تولید، نگارش، آماده سازی و اصلاح متن از ما گرفت.

وی اضافه کرد: اصلاح متن بر عهده آرش قادری بود که ماه‌ها وقت و انرژی برای این ۸ قسمت گذاشت و حدود ۸ بار هم بازنویسی متن را انجام داد که البته همچنان هم در مرحله تولید هستیم. ساخت اثر برای قهرمان‌ها به شدت سخت است و به شدت وسواس و تمرکز می‌خواهد.

امینی اضافه کرد: زمانی سراغ قهرمانی می‌روید که مخاطب او را می‌شناسد، طراحی درام برای چنین موضوعی با حساسیت خاصی پیش می‌رود چون مخاطب او را لمس کرده است.

این تهیه کننده درباره نحوه ارتباط با خانواده حاج قاسم و نظرات آنها بیان کرد: خود مدیریت سیمافیلم با مکتب حاج قاسم در ارتباط بود و ما بحث پیگیری متن را به تلویزیون واگذار کردیم.

امینی درباره فضای سریال نیز توضیح داد: بیشتر سعی کردیم در این سریال درباره حاج قاسم، ایدئولوژی وی و تفکر جهانی نسبت به او صحبت کنیم تا اینکه درگیر شخصیت شویم.

وی همچنین درباره اینکه حاج قاسم را در سریال می‌بینیم یا خیر گفت: در این سریال ما در یک ماموریت هستیم که به حاج قاسم نمی‌رسد.

تهیه کننده «ترور» درباره بازیگرانی که با این سریال معرفی می‌شوند نیز یادآور شد: در این سال‌ها نگاه ما همیشه این بوده است که بازیگران جدید توسط پروژه‌ها مطرح و دیده شوند. بازیگرانی داشته‌ایم که بعد از حضور در پروژه‌های قبلی ما اکنون به عنوان بازیگران اصلی سینما و تلویزیون و شبکه خانگی کار می‌کنند. این رویکرد البته رسالت رسانه ملی است و نباید در حوزه بازیگر دچار مشکل شویم. عیب هم ندارد در رسانه ملی تربیت شوند و به سینما و شبکه نمایش خانگی بروند.

وی درباره لوکیشن‌های سریال نیز بیان کرد: نیمی از کار در تهران گرفته شده است و بعد مهمان مردم کرمان خواهیم بود و بخشی از سریال در شهر خود حاج قاسم تصویربرداری می‌شود، بعد از آن هم در ۲ کشور دیگر سریال ادامه پیدا می‌کند.

تهیه کننده «گاندو» درباره اینکه معروف بودن به عنوان یک تهیه کننده امنیتی ممکن است کارش را تسهیل کند؟ بیان کرد: ابتدا بگویم من تهیه کننده امنیتی نیستم همه نوع کاری ساخته ام و سریال «گاندو» چون مخاطب دوستش داشته و دیده شده، اینقدر پررنگ شده است. ما به کشورهای خارجی هم که می‌رویم همه ما را با «گاندو» می‌شناسند چون مخاطب آن سریال را دوست داشته است. در صورتی که من کار اجتماعی مثل آثاری از قبیل «آفریقا» از هومن سیدی تهیه کرده ام و یا کار استراتژیک شبیه به «شکارچی شنبه» ساخته‌ام. حتی آثار تاریخی داشته ام و در همه ژانرها کار کرده‌ام.

وی اضافه کرد: من حتی فیلم‌های سینمایی که ساخته ام پر از جوایز جهانی بوده است اما کسی اینها را ندیده است. فیلم «بدون مرز» که امیرحسین عسگری کارگردانی اش را به عهده دارد نزدیک ۲۰ جایزه جهانی گرفته است اما کمتر دقت می‌کنند که در همه ژانرها کار می‌کنیم. الان برنامه بعدی خودم این است که طنز کار کنم.

امینی در پایان درباره ساخت اثری در ژانر طنز عنوان کرد: من سازنده ام و در یک ژانر فعالیت نمی‌کنم. علاقه به کار طنز دارم چون می‌خواهم حال مردم خوب شود و دوست دارم یک طنز سالم و خانواده پسند تولید کنم. من در همه ژانرها کار کرده‌ام و خدا را شکر در همه ژانرها موفق بودم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مجید عبدی کیا: کنسرت علیرضا قربانی در کانادا رکورد زد


تهیه کننده تور بزرگ کنسرت های جهانی علیرضا قربانی از رکورد زنی این تور به لحاظ استقبال مخاطبان موسیقی، خبر داد. 

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

یک منوی پاییزی از کنسرت‌هایی که در راهند


در روزهای آینده تا اواسط آذرماه قریب به ۳۶ کنسرت در هفت سالن تهران روی صحنه خواهند رفت و احتمالا طی هفته آتی کنسرت‌های جدیدی هم بلیت‌فروشی خود را آغاز کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مقامات و مدیران برای بازدید از «نمایشگاه آثار هنرهای تجسمی و سنتی هنرمندان پیشکسوت» برنامه ریزی کنند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس:یکی از بازیگران پیشکسوت عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون با اشاره به برگزاری دومین نمایشگاه آثار هنرهای تجسمی و سنتی هنرمندان پیشکسوت، از فعالان اقتصادی برای حضور در این رویداد دعوت کرد.

به گزارش سینماپرس، داریوش ارجمند بازیگر پیشکسوت عرصه تئاتر، سینما وتلویزیون در گفت‌وگو با مهر، ضمن اشاره به برگزاری دومین نمایشگاه آثار هنرهای تجسمی و سنتی هنرمندان پیشکسوت گفت: متاسفانه به دلیل شرکت در یک برنامه خیریه که در شهر بیرجند برگزار شد، توفیق نداشتم تا در مراسم افتتاحیه این رویداد حضور پیدا کنم اما برگزاری این نمایشگاه را یکی از رویدادهای مهم هنری کشور ارزیابی می‌کنم که هنرمندان شاخص و درجه یک حوزه هنرهای تجسمی و هنرهای سنتی در آن حضور دارند.

وی افزود: بسیار خوشحال هستم که بعد از شرایط بد کرونایی کشور و متوقف شدن برنامه ها و فعالیت های هنری دوباره شاهد فعالیت ها و اتفاقات خوب و موثری از سوی عزیزانم در موسسه هنرمندان پیشکسوت هستیم و شرایطی ایجاد شده تا هنرمندان بتوانند در یک نمایشگاه معتبر آثار خود را پیش روی مخاطبان قرار دهند. به هرحال برپایی یک نمایشگاه فاخر و با شکوه با مشارکت ۱۱۰ استاد بزرگ هنر با ارایه بیش از ۲۰۰ اثر ممتاز در فرهنگسرای نیاوران آن هم در زمانی کوتاه و هزینه کم، کار بسیار دشواری است که توسط عزیزان در موسسه هنرمندان پیشکسوت و فرهنگسرای نیاوران انجام شده است.

این بازیگر پیشکسوت تاکید کرد: هنر سرمایه ای نامحدود و ارزشمند و موثرتر از نفت در این کشور و دنیاست. برای باور دارم همین امروز سرمایه ای هنگفت در این نمایشگاه نهفته است که می تواند در این فرصت محدود وارد سبد فرهنگی دوستداران هنر و حتی کسانیکه قصد سرمایه‌گذاری دارند بشود.

ارجمند با توجه به لزوم تبلیغ برای رونق این نمایشگاه، از همه سازمان‌ها، نهادها، مطبوعات و رسانه ملی خواست در این فرصت کوتاه که تا ۴ آذر و پایان نمایشگاه مانده است، کمک کنند تا اتفاق خوبی رقم بخورد.

رییس هیات مدیره موسسه هنرمندان پیشکسوت از مدیران عامل بانک‌ها، اتحادیه و جامعه هتل داران، مجموعه داران، مدیران گالری ها و کسانی که به هنر علاقه دارند، دعوت کرد از این نمایشگاه دیدن کنند.

وی تصریح کرد: در تمام دنیا آثار هنرمندان پیشگام و پیشکسوت را خریداری و در هتل های بزرگ و مهم، در اماکن فرهنگی، عمومی و دولتی در معرض نمایش دایمی مردم قرار می‌دهند. بنابراین من امیدوارم شهرداری‌های کلان شهرها به ویژه تهران، اصفهان شیراز، مشهد و موسسات اقتصادی و بانک ها، کارخانجات، تولیدکنندگان کالا، تجار و بازرگانان با حمایت و خرید آثار، به جای هزینه کردن برای تبلیغات بیهوده و بی اثر به سوی سرمایه گذاری واقعی و مطمئن بروند و از حقیقت فرهنگ و هنر حمایت کنند.

ارجمند در بخش پایانی صحبت های خود گفت: انتظار دارم مقامات و مدیران به ویژه رییس‌جمهور محترم و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای بازدید از این نمایشگاه برنامه ریزی کنند که اگر این نمایشگاه در یک کشور خارجی اتفاق افتاده بود، مقامات به لحاظ اهمیت و خاص بودن و به لحاظ احترام به جایگاه خاص خالقان آثار، برای بازدید به دنبال وقت گرفتن بودند. مبادا به دلیل کم توجهی، این گونه قلمداد شود که شناختی از نام ارزشمند و جایگاه فاخر این بزرگواران وجود ندارد که به اعتقاد من هر یک نفر از این ۱۱۰ نام، به تنهایی برای اعتبار یک نمایشگاه کافی است!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«روشنا» و ۱۵ قطعه برای سازهای مضرابی


کتاب «روشنا» به قلم بهاره فیاضی شامل ۱۵ قطعه برای سازهای مضرابی توسط انتشارات ماهور به بازار موسیقی رسید.

مشاهده خبر از سایت منبع

حواشی نقش دولت در چرخه اکران؛ از «سمفا» تا «شناسا»/لج‌بازی نکنیم! – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری مهر – گروه هنر- زهرا منصوری؛ در میان زیرمجموعه‌های سازمان سینمایی، یکی از مهمترین موسساتی که بیش از اصل فعالیت‌ها و اقداماتش، تبعات و ثمراتش در فضای رسانه‌ای انعکاس پیدا می‌کند، مؤسسه «سینماشهر» است؛ مؤسسه‌ای که به‌نوعی می‌توان آن را بازوی اجرایی سازمان سینمایی در حوزه سامان‌دهی زیرساخت‌های مرتبط با فرآیند پخش و اکران در سینمای ایران به حساب آورد.

ماموریت‌هایی همچون پشتیبانی از فرآیند تجهیز سالن‌های سینمایی، تأمین زیرساخت‌های لازم برای افزایش استانداردهای اکران و نظارت بر فرآیند فعالیت سامانه‌های مرتبط با بلیت‌فروشی و ثبت آمار مرتبط با عملکرد فیلم‌ها در اکران، تنها بخشی از مأموریت‌های این مؤسسه محسوب می‌شود.

بروز اختلال در سامانه «سمفا» در هفته‌های اخیر، که میراثی به یادگار مانده از دوران ریاست حسین انتظامی در سازمان سینمایی است و امروز تبدیل به مهمترین مرجع آمار و سامان‌دهی زیرساخت‌های مربوط به چرخه اکران در سینما محسوب می‌شود، باردیگر نگاه‌ها را به سمت مؤسسه «سینماشهر» معطوف کرد.

هاشم میرزاخانی که همین ۲ هفته پیش وعده‌اش برای رفع اختلال به‌وجود آمده در سامانه «سمفا» در کمتر از ۲۴ ساعت محقق شد، از مدیران باسابقه در رده‌های مختلف مدیریت سینما محسوب می‌شود که در حال حاضر عهده‌دار مسئولیت مدیرعاملی مؤسسه «سینماشهر» است.

به همین بهانه در خبرگزاری مهر میزبان این مدیر سینمایی بودیم تا به صراحت درباره مهمترین چالش‌های حوزه مسئولیتش، به گفت‌وگو بپردازیم.‌

* یکی از مهمترین چالش‌های اخیر حوزه اکران در سینمای ایران اختلال در سامانه «سمفا» بود که بعد از موضع‌گیری شما و وعده‌ای که دادید، در کمتر از ۲۴ ساعت این اختلال برطرف شد. کمی درباره فرآیند پشتیبانی مؤسسه «سینماشهر» از «سمفا» بگویید.

مجموعه «سینماشهر» در فرآیند راه‌اندازی سامانه «سمفا» تقریباً هیچ نقشی نداشته است. چه پیش از حضور بنده در این مجموعه و چه بعد از آن. «سمفا» در بیرون از این مجموعه برنامه‌نویسی شده و برای پشتیبانی هم با ما قرارداد دارند. در عمل یعنی این سامانه، از ابتدا هم یک سامانه اختصاصی متعلق به مجموعه «سینماشهر» نبوده است. در مقطعی که آقای دکتر انتظامی در سازمان سینمایی بودند، جلسه‌ای با برخی از دوستان سینمادار و پخش کننده در سازمان سینمایی داشتیم و اعلام کردیم که این سامانه معضلات زیادی دارد. آن قدر این معضلات زیاد بود که برای استفاده از این سامانه با مشکلات جدی مواجه بودیم. آقای انتظامی اما اعلام کردند که نفس راه‌اندازی این سامانه برای ما موضوعیت دارد و اگر راه‌اندازی شود، منجر به تجمیع فروش و توسعه عملکرد سامانه‌های فروش بلیت می‌شود. در مقطعی که آقای دکتر انتظامی در سازمان سینمایی بودند، جلسه‌ای با برخی از دوستان سینمادار و پخش‌کننده در سازمان سینمایی داشتیم و اعلام کردیم که این سامانه معضلات زیادی دارد. آقای انتظامی اما اعلام کردند که نفس راه‌اندازی این سامانه برای ما موضوعیت دارد

این‌ها نکاتی بود که ما هم با آن موافق بودیم اما در عین حال راه‌اندازی هر چرخه‌ای، ملاحظات خاص خودش را هم دارد. بروز کرونا و تعطیلی سینماها باعث شد که این سامانه آن گونه که باید، چکش‌کاری نشود و تبدیل به یک بدشانسی شد که به هنگام راه اندازی دوباره سینماها ابتدا گریبان سازمان سینمایی و بعد هم گریبان ما را گرفت. «سمفا» ابتدا در سازمان سینمایی ذیل اداره کل نظارت در سازمان سینمایی فعالیت می‌کرد و بعدها به‌واسطه مسائل فنی و توسعه‌ای که نیاز داشت، اداره آن به «سینماشهر» واگذار شد. در این مدت بالای ۱۰ نوبت این سامانه به‌روزرسانی شده و در حدود ۱۳۰ ایراد آن شناسایی و برطرف شده است. تیم فنی این مجموعه هم، همکاری بسیار خوبی با ما داشتند.

* دلیل اصلی بروز اختلال اخیر چه بود؟

در ماه‌های اخیر با استقبال ویژه مخاطبان روبه‌رو بودیم و چند رکورد هم در زمینه استقبال روزانه به ثبت رسیده است. در مورد اختلال اخیر هم از روز اول ما با شرکت پشتیبان مذاکرات و نامه‌نگاری‌هایی داشتیم و به آن‌ها اطلاع دادیم که از به‌روزرسانی عقب مانده‌اند و آن‌ها هم به ظرفیت سرور، ارجاع می‌دادند. آنچه برای ما مهم بود، فرآیند فروش بلیت بود و نمی‌خواستیم مخاطب از خرید بلیت بازبماند. آن‌ها هم طبق درخواست ما فرآیند فروش بلیت را در اولویت اصلی خود گذاشتند و تجمیع آمار را در اولویت بعدی گذاشتند. با توجه به میزان بالای فروش فیلم‌ها، فاصله میان این ۲ فرآیند بیشتر هم می‌شد که با توجه به افزایش قیمت‌ها خودمان ورود کردیم و با افزایش سرورهای این سامانه و پیگیری شرکت آژند این مشکل برطرف شد.

* الان یعنی سرورهای سمفا به‌طور کامل تقویت شده‌اند و این اختلال دیگر به‌وجود نمی‌آید؟

بله کامل تقویت شده‌اند. در حال حاضر دیگر آن اختلال قبلی وجود ندارد.

* ولی گویا همچنان اختلاف ۲ الی ۳ میلیاردی در نشان دادن مجموع فروش برخی فیلم‌ها وجود دارد.

بله اما دیگر مانند قبل نیست که این اختلاف به ۱۵ میلیارد تومان برسد. گام‌به‌گام این اصلاحات در حال اعمال است. کار فنی اینگونه نیست که بتوان به‌طور دقیق اصلاح نهایی آن را پیش‌بینی کرد اما با جدیت این اصلاح در حال پیگیری است. الان همه فعالان حوزه پخش از ریز عملکرد فیلم‌ها مطلع هستند و به مرور ظرف چند روز این اختلاف نیز رفع می‌شود.

* اینکه این اصلاح و تقویت سرورها زودتر اتفاق نیفتاده بود، به دلیل مسائل مالی بوده است؟

همانگونه که مطلع هستید در این ۲ سال بدون چنین مشکلی این سامانه در حال فعالیت بود و تیم فنی این سامانه، پیش‌بینی درباره ظرفیت مورد نیاز داشتند و فکر می‌کردند همین سرورها همواره پاسخگو خواهند بود. ما تا به امروز و روی نمودار تجربه ۲۸۰ هزار مخاطب در یک روز را در سینمای ایران نداشتیم و الحمدالله این اتفاق رقم خورده و سرورها هم تقویت شد. با توجه به چشم‌اندازی که از فیلم‌های در نوبت اکران وجود دارد، امیدواریم فروش هزار میلیاردی تا پایان امسال، برای سینمای ایران محقق شود. واقعیت این است که مردم با سینما آشتی کرده‌اند و در برخی سانس‌های روزهای سه‌شنبه یا پنجشنبه، ضریب اشغال برخی سالن‌های سینمایی به بالای ۹۵ درصد می‌رسد که اتفاق بسیار خوبی است.

* در ابتدا اشاره کردید که «سمفا» بیرون از مجموعه سازمان سینمایی متولد شده است و تنها از آن پشتیبانی می‌کنید. صراحتاً پاسخ‌تان به این پرسش چیست؛ آیا «سمفا» یک سامانه دولتی است؟

این سامانه، سامانه‌ای است که در حال حاضر دارد خدماتی را به دولت ارائه می‌کند. وقتی شما تصمیم به راه‌اندازی یک سامانه دولتی می‌گیرید، باید فرآیندی برای آن در نظر گرفته شود که دولت در مرکز آن باشد.

حواشی نقش دولت در چرخه اکران؛ از «سمفا» تا «شناسا»/لج‌بازی نکنیم!

* یکی از ایده‌های این سامانه، شکستن انحصار بود اما شما در «سینماشهر»، سامانه «آی‌تیکت» را راه‌اندازی کرده‌اید که بازهم به‌صورت انحصاری فرصت‌هایی مانند فروش بلیت جشنواره‌ها به آن واگذار می‌شود. این اتفاق خودش تبدیل به یک انحصار جدید نمی‌شود؟

نه اینگونه نیست. ما اهداف و طرح‌هایی در مجموعه داشته‌ایم مانند «سینماکارت» که از سال‌ها قبل تصمیم به اجرای آن گرفته شده بود و چند بار هم شکست خورده است. دولت برای این بخش حمایت در نظر گرفته بود اما اجرایی نمی‌شد. ما از ابتدا دنبال این ایده بودیم که «سینماکارت» باید حتماً تبدیل به یک سامانه تحت IT باشد. برای تحقق این هدف نیاز به یک مجموعه پشتیبان داشتیم که در عین حال کل اختیاراتش هم متعلق به مجموعه خودمان باشد.

«سینماکارت» مشمول یک سری کد می‌شود که هر یک از این کدها در اختیار جامعه هدف خودش مانند بازنشستگان قرار می‌گیرد. با این ساختار ما به راحتی در اقصی نقاط کشور می‌توانیم با جامعه هدف خود در ارتباط باشیم. شورایعالی سینما هم این فرآیند را مصوب کرده است و ما برای اجرایی شدن نهایی آن نیاز به یک معبر مطمئن داشتیم. ما اگر می‌خواستیم اجرایی شدن آن را به یک سامانه بلیت‌فروشی دیگر واگذار کنیم، خودش مشکلات تازه‌ای را به‌وجود می‌آورد. در همین راستا «آی‌تیکت» راه‌اندازی شد.

* این درست اما تخصیص فرصت‌هایی مانند بلیت‌فروشی جشنواره فجر به این سامانه دولتی، قطعاً صورت انحصار پیدا می‌کند.

در جشنواره فجر اینگونه نبود و غیر از یک سامانه متخلف، باقی سامانه‌ها امکان بلیت‌فروشی داشتند.

* بله ولی «آی‌تیکت» دسترسی این بلیت‌فروشی را به سامانه‌های دیگر می‌داد!

«آی‌تیکت» امکان دسترسی فروش را میان سامانه‌های دیگر توزیع می‌کند.

انحصار یعنی من برای یک فرد خاص موقعیتی را فراهم بیاورم که تا سال‌های سال از آن منتفع شود و هیچکس هم روی دست او بلند نشود. زمانی که «سینماتیکت» به تنهایی فعالیت می‌کرد، چنین انحصاری وجود داشت. دولت اما حکم، رگولاتور را دارد. دولت در هر فرآیندی تنظیم‌کننده است و تسلطش را نمی‌توان انحصار دانست

* پس قدرت اصلی کماکان در اختیار یک سامانه دولتی باقی می‌ماند.

معلوم است که قدرت اصلی باید در اختیار دولت باشد. مگر پشتیبانی بانک مرکزی از بانک‌های دیگر همین‌گونه نیست؟

* اما بانک مرکزی نمی‌گوید من می‌خواهم انحصار را از بین ببرم!

انحصاری که قبلاً در فرآیند بلیت‌فروشی و اکران در سینما وجود داشت، یک انحصار در بخش خصوصی بود. انحصار یعنی من برای یک فرد خاص موقعیتی را فراهم بیاورم که تا سال‌های سال از آن منتفع شود و هیچکس هم روی دست او بلند نشود. زمانی که «سینماتیکت» به تنهایی فعالیت می‌کرد، چنین انحصاری وجود داشت. دولت اما حکم، رگولاتور را دارد. دولت در هر فرآیندی تنظیم‌کننده است و تسلطش را نمی‌توان انحصار دانست.

دولت شامل مدیران متعدد با افکار متعدد می‌شود که مشغول فرآیند حکمرانی هستند. تفاوت این بحث با انحصار در بخش خصوصی و منتفع شدن یک فرد خاص، ملموس و عیان است. بالاخره دولت در مقام حکمرانی، همواره منویاتی دارد که باید همان را اجرا کند. اخیراً تفاهمنامه‌ای با سینمای روسیه داشتیم و در فرآیند همین مذاکرات متوجه شدیم عیناً همین مسائل در آنجا هم وجود دارد. مسائل سینما در همه جا مشابه هم است و این چرخه‌ای است که همواره وجود داشته است.

رگولاتوری این فرآیند هم همه جا دست دولت است. در هالیوود و بالیوود هم همین است. البته آنجا پخش‌کننده‌های قدرتمند مانند سونی پیکچرز قدرت اصلی را در دست دارند و همه‌شان هم متصل به کلونی‌های قدرت در دولت‌ها هستند. درباره سامانه‌های بلیت‌فروشی هم معتقدم اگر از ابتدا «سینماتیکت» به‌عنوان اولین ماژول فروش بلیت، متعلق به دولت باقی می‌ماند، حتماً در ادامه شاهد این میزان از فرازونشیب در این حوزه نبودیم.

حواشی نقش دولت در چرخه اکران؛ از «سمفا» تا «شناسا»/لج‌بازی نکنیم!

* اتفاقاً نگرانی این است که «آی‌تیکت» هم وقتی قدرت گرفت، به‌بخش خصوصی واگذار شود و شاهد تکرار تجربه «سینماتیکت» باشیم!

نمی‌شود. سهام «آی‌تیکت» اکثراً متعلق به دولت است. «سینماتیک» از ابتدا در یک شرکت شخصی متولد شد و توانست با حمایت‌های خاص کل بازار فروش رو به خودش اختصاص بدهد و بعد هم واگذار شد. اتفاقاً ما از همین راه طی‌شده متوجه شدیم که دیگر نباید از این مسیر برویم. به این جمع‌بندی رسیدیم که به‌عنوان سهام‌دار سراغ یک گروه دانش‌بنیان و جوان برویم و سهام شرکت آن‌ها را به اختصاص دولت درآوریم. ما در زمینه سرورهای پخش سینمایی هم دچار همین مشکل بودیم. انحصار به‌گونه‌ای بود که ما تنها ۲ سرور پخش در اختیار داشتیم که یکی از این سرورها در اواخر اسفند ماه سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۴۰۰ پرده نمایشی را که در اختیار داشت خاموش کرد! بعد هم برای به‌روزرسانی برای همه‌شان فاکتور ۱۰۰۰ دلاری صادر کرده بود!

فرآیندی طی شد تا ما توانستیم اکران عید را سپری کنیم، آن هم در شرایطی که اکران «فسیل» هم همان زمان آغاز شده بود. «سینماشهر» در آن مقطع چندین میلیارد تومان معادل ۵۰ درصد هزینه به‌روزرسانی برای سینماهای ضعیف را تقبل کرد تا اکران نوروز دچار مشکل نشود. دلیل این اتفاق همان انحصاری است که متأسفانه در حوزه سرورهای پخش وجود دارد. صاحبان این سرورها حتی در زمینه پشتیبانی هم به‌گونه‌ای عمل کرده‌اند که همه سینماداران در قالب یک قانون نانوشته، می‌دانستند که تنها باید از همین ۲ شرکت تجهیزات خود را خریداری کنند تا در بزنگاه‌ها دچار مشکل نشوند! بنده چون سابقه سینماداری هم داشته‌ام، کاملاً به این مسائل مشرف هستم. به همین دلیل در زمینه سرورها هم به این سمت رفتیم که فضای رقابتی شکل بگیرد. در فضای رقابتی دیگر امکان ارائه خدمات با هر قیمتی وجود ندارد.

* این فضای رقابتی در زمینه سرورهای پخش، امروز محقق شده است؟

بله. زمانی برای یک سرور سینمایی تا حدود ۳۸۰ تا ۳۹۰ میلیون تومان قیمت داده می‌شد. ما کمک کردیم چند شرکت به این عرصه ورود کنند و امروز قیمت سرور، به زیر ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است. از طرف دیگر آن اتفاقی که در شب عید پارسال رقم خورد و یک شرکت تصمیم گرفت سرورهای خود را خاموش کند و اکران سینماها داشت با اخلال مواجه می‌شد، دیگر تکرار نشود. امروز حتی همان شرکت‌هایی که زمانی برای سرورهای خود قیمت ۳۸۰ میلیون تومانی می‌دادند، قیمت خود را به ۱۸۰ میلیون رسانده‌اند. در تلاش هستیم تا در صورت امکان قیمت‌ها را پایین‌تر هم بیاوریم.

* این بازار رقابتی در زمینه سامانه‌های فروش بلیت هم محقق شده است؟

سابق بر این شرایط به‌گونه‌ای بود که شما برای راه‌اندازی یک سامانه بلیت‌فروشی، در همان مرحله اول با پاسخ «نه» مواجه می‌شدید! ما خودمان زمانی در شهرداری سامانه «تهران من» را داشتیم که می‌خواستیم از طریق آن بلیت‌فروشی هم داشته باشیم اما امکانش فراهم نبود. واقعیت این است که از جایی به بعد عزم آقای انتظامی بر این موضوع قرار گرفت که این انحصار غیردولتی شکسته شود. سامانه «آی تیکت» که امروز راه‌اندازی شده است، از صاحبان سینماها یک ریال کارمزد هم دریافت نمی‌کند و به‌عنوان یک ماژول دولتی، در حال ارائه خدمات است. این فرآیند را یک کمک به سینما می‌دانیم. از طرف دیگر ما می‌خواستیم شرکت‌های بزرگ مانند اسنپ، روبیکا، آپ، تاپ و غیره، به فرآیند بلیت‌فروشی ورود کنند و قراردادهای مقدماتی آن را هم بسته‌ایم. باید این فرآیند به گونه‌ای اجرایی شود که هم صاحبان آثار به حقوق خود برسند و هم سینماداران.

ضریب اشغال سینماها در سال ۱۴۰۰ در حدود ۵ درصد بود و در سال ۱۴۰۱ به حدود ۷ درصد رسید! این یعنی به ازای هر صد صندلی در هر سانس، تنها ۷ مخاطب در سالن حضور داشته‌اند! این نشان از یک هدررفت انرژی داشت. طرح‌های مختلفی مطرح شد تا بتوانیم این صندلی‌ها را هم بفروشیم

در عین حال نباید شرایط به‌گونه‌ای شود که مانند سامانه‌های فروش بلیت هواپیما، هر کس بتواند برای خودش قیمت‌گذاری داشته باشد. به این دلیل هم باز ما نیاز به یک ترمینال واحد در مجموعه خود داشتیم. ضریب اشغال سینماها در سال ۱۴۰۰ در حدود ۵ درصد بود و در سال ۱۴۰۱ به حدود ۷ درصد رسید! این یعنی به ازای هر صد صندلی در هر سانس، تنها ۷ مخاطب در سالن حضور داشته‌اند! این نشان از یک هدررفت انرژی داشت. طرح‌های مختلفی مطرح شد تا بتوانیم این صندلی‌ها را هم بفروشیم. برای توسعه هر بازار هم ابتدا باید فروشنده و فروشگاه ایجاد کنید. فروشگاه اصلی در حوزه بازارهای دیجیتالی هم سوپراپلیکیشن‌ها هستند.

برای خیلی از آن‌ها هم اصلاً ورود به حوزه بلیت‌فروشی سینما به صرفه نیست. آنقدر گردش مالی بلیت‌فروشی سینما نسبت به گردش مالی این سوپراپلیکیشن‌ها در حوزه‌های دیگر ناچیز است که اصلاً انگیزه‌ای برای ورود به آن ندارند! کاری که ما توانستیم بکنیم این بود که پشتیبانی مشتریان و پشتیبانی مالی این فرآیند را تقبل کردیم. حتی در برخی موارد پشتیبانی فنی را هم پذیرفتیم و اینگونه، آن اتفاقی که باید، رخ داد و امروز چندتا از این مجموعه‌ها شروع به فعالیت در این حوزه کرده‌اند. امیدواریم که بتوانیم این ظرفیت را به سمت تبلیغ سینما و ترغیب مخاطبان به تماشای فیلم‌ها، ببریم که هنوز این اتفاق رخ نداده است.

* در چرخه اکران یکی از چالش‌ها بحث تسهیم یا سهم‌بندی درآمد حاصل از فروش، از همان مبدا است که امروز همچنان سینماداران در این زمینه گلایه‌هایی دارند.

سینماداران و صاحبان آثار هر ۲ حق دارند چون سال‌هاست فروش سینماها در اختیار سینمادار بوده و برنامه ریزی مالی خود را بر آن اساس چیده‌اند و از طرفی پخش‌کننده بود که پیگیر دریافت وجوهاتش می‌شد که در بعضی از موارد بسیار دیر به سهم خود می‌رسید. زمانی که کرونا اتفاق افتاد، سینماها چیزی بیش از ۱۱ میلیارد تومان، به صاحبان آثار بدهکار بودند که آن زمان، این عدد بسیار بزرگ بود. دولت به این ماجرا ورود کرد و وام کلانی به سینماها داده شد تا بدهی‌های خود را صاف کنند. بعد از آن تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان ایده‌ای فنی را پیش کشیدند و گفتند «کلید نمایش» فیلم خود را به هر سینمایی نمی‌دهیم! این اتفاق خوبی نبود.

حواشی نقش دولت در چرخه اکران؛ از «سمفا» تا «شناسا»/لج‌بازی نکنیم!

همه اجزای سینما جزو یک خانواده هستند و باید حق و حقوق یکدیگر را رعایت کنند. پیگیری‌هایی از طرف این صنوف صورت گرفت و این مساله مطرح شد که تا چه زمانی قرار است ما با فشار واگذاری «کلید نمایش»(KDM) فیلم‌ها، پول خود را از سینماداران بگیریم؟! مطالبه درستی هم بود. شورای راهبردی اکران در این زمینه تصمیم گرفت که تسهیم پول گیشه از مبدا اتفاق بیفتد. کما اینکه یکی از فلسفه‌های راه‌اندازی «سمفا» هم همین بود. تحقق این فرآیند نیاز به زیرساخت داشت تا بتوانیم درآمدهای حاصل از فروش را تجمیع کنیم.

اگر کسی خودش را به خواب زده باشد، نمی‌توانیم او را بیدار کنیم. واقعیت این است که راه‌اندازی سامانه «شناسا» جزو اتفاقات مبارکی است که اگر تعامل سازمان سینمایی با وزارت ارتباطات و اپراتورهای شبکه تلفن همراه نبود، محقق نمی‌شد. کسانی هم که امروز به این اتفاق معترض هستند، بعدها پشیمان می‌شوند

* چه زمانی این ایده شکل عملی به خودش می‌گیرد؟

ما الان در سینما «فرهنگ» داریم این فرآیند را اجرا می‌کنیم. هر بلیتی که در این سینما فروخته می‌شود، هر شب محاسباتش تجمیع می‌شود و بعد از دادن سهم سینمادار، مابقی مبلغ در اختیار شرکت پشتیبان این فرآیند قرار می‌گیرد و او از صبح روز بعد با دیگر صنوف تسویه حساب می‌کند. این فرآیند به‌صورت ماژول اتفاق می‌افتد اما حتماً رسیدگی و نظارت می‌خواهد. بالاخره این مبالغ به‌صورت خردخرد از فروش تک‌بلیت‌ها جمع می‌شود و نیاز به تجمیع و نظارت دارد. در زمینه مالیات هم داریم مذاکراتی می‌کنیم تا مشکل پرداخت آن هم به حداقل برسد.

* کمی هم درباره راه‌اندازی سامانه «شناسا» صحبت کنیم، که گویی برخی صنوف نسبت به آن نگرانی‌هایی داشته‌اند.

تا جایی که بنده اطلاع دارم ۲ صنف سینماداران و پخش‌کنندگان، به استناد واکنش‌هایی که تا به امروز به این طرح نشان داده‌اند، بسیار از راه‌اندازی این سامانه خوشحال هستند. راه اندازی چنین شبکه مطمئنی برای ارتباط سالن‌های سینمایی یکی از آرزوهای سینمای ایران بوده که سال‌هاست در دنیا رخ داده است و اینگونه نیست که ما چرخ را از ابتدا اختراع کرده باشیم. اینکه در این فرآیند برخی افراد انحصارشان شکسته شده و تصمیم به واکنش‌های اعتراضی گرفته‌اند، بحث دیگری است. اگر کسی خودش را به خواب زده باشد، نمی‌توانیم او را بیدار کنیم. واقعیت این است که راه‌اندازی سامانه «شناسا» جزو اتفاقات مبارکی است که اگر تعامل سازمان سینمایی با وزارت ارتباطات و اپراتورهای شبکه تلفن همراه نبود، محقق نمی‌شد. کسانی هم که امروز به این اتفاق معترض هستند، بعدها پشیمان می‌شوند.

هنوز ابلاغیه‌ای برای الزام استفاده از این سامانه صادر نشده است اما هر کس از آن استفاده نکند، خودش از شبکه تبلیغاتی سینمای ایران خارج می‌شود. ما به واسطه شبکه «شناسا» امکان سامانه یکسان تبلیغات سینمای ایران را هم فراهم کرده‌ایم که باعث درآمدزایی چشم گیری برای سینمای ایران می‌شود و این‌ها اتفاقات درجه یکی است که در عمل محقق شده است. پشتوانه اجرای این اتفاقات هم سامانه «شناسا» است. کاش همه‌مان لج‌بازی‌ها را کنار بگذاریم و به استقبال این اتفاقات بزرگ در سینمای ایران برویم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جشنواره موسیقی «امیرجاهد» به ایستگاه پایانی رسید


آخرین روز از پنجمین دوره جشنواره موسیقی امیرجاهد روز جمعه ۲۶ آبان‌ماه در سرای محله ابوذر با بخش ویژه موسیقی کلاسیک ایرانی برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سریال بیست‌کویید روی میز تدوین قرار گرفت

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

سریال «بیست کویید» به کارگردانی هادی حاجتمند و تهیه کنندگی رشید حاجتمند از جدیدترین تولیدات گروه تولید مرکز سیما فیلم است که در مشهد تصویربرداری می‌شود.این سریال در مشهد تصویربرداری شده و تاکنون ۷۵ درصد کار انجام شده است.

سریال «بیست کویید» ۳۰ قسمتی با محوریت وقایع و اتفاقات دوران کرونا، داوطلب شدن عده‌ای از مردم را برای کمک به کادر درمان به تصویر می‌کشد، اما در میان این افراد، شخصی است که انگیزه حضورش با دیگران فرق دارد.

در این سریال بازیگرانی همچون میرطاهر مظلومی، علی عامل هاشمی، علیرام نورایی، حسن زارعی، آزیتا ترکاشوند، محمد دلگشا، علی ذکریایی، فرزاد جمشیدی، فاطمه مقدس، بهاره نوحیان، جواد سلطانی، پانته‌آ کیقبادی، فهیمه مؤمن، سعید، ولی زاده، حسام خلیل‌نژاد، اسدالله یکتا، صفر کشکولی، … به ایفای نقش می‌پردازند.

 

تدوینگر

علی گورانی تدوینگر درباره تدوین سریال «بیست کویید» گفت: قصه سریال بیست کووید درباره سیر تحول مثبت کاراکتر اصلی داستان است که در بستر اتفاقات چند سال گذشته و همه گیری ویروس کرونا رخ می‌دهد و روایتی عاشقانه در غالب طنز دارد.

وی ادامه داد:ابتدای سال ۱۴۰۲ با بنده برای تدوین این سریال صحبت شد و در خرداد ماه ضبط شروع شد و تا الان مونتاژ ۵ قسمت نهایی شده و ما بقی در مرحله راف کات قرار دارد.

سریال «بیست کویید»

 گورانی درباره سختی همزمانی تولید و تدوین توضیح داد:قطعا تدوین همزمان با گروه تولید سخت و طولانی برای شخص تدوینگر است و وقتی همزمانی با پخش هم داشته باشد که سختی آن توأمان است، ولی مزایای تاثیرگذاری برای تیم سازنده اثر دارد، چون روزانه آن‌ها خروجی خود را می‌بینند و امکان و زمان اصلاح و تغیر فراهم است.

این تدوینگر درباره عوامل موفقیت یک تدوینگر بیان کرد:تدوین نیز مثل بقیه حرفه‌های سینمایی نمود و جلوه آن وابسته به عملکرد بقیه عوامل است حتما یک مونتاژ جذاب می‌تواند یک فیلم خوب را به خیلی خوب تبدیل کند، ولی یقینا برای یک فیلم ضعیف نمی‌تواند معجزه کند.

سریال «بیست کویید»

 گورانی درباره جوانگرایی در حوزه تدوین عنوان کرد:سینما اساسا صنعتی بروز و پیشرفته است الانه همکاران جوان زیادی مثل بنده در سینما مشغول به کار هستند و بسیار هم موفق و بروز هستند، ولی فکر نمی‌کنم هیچکدام از ما بتوانیم خودمان را مدیون تجربه و علمی که پیشکسوتان مان در اختیارمان گذاشتند ندانیم.

این تدوینگر درخصوص میزان موفقیت سریال «بیست کویید» خاطرنشان کرد:به نظر من با توجه به قصه جذابی که دارد و ساخته آن که ماحصل زحمت عوامل حرفه‌ای و درجه یک آن است خروجی با کیفیتی را تقدیم نگاه مردم کنیم و ان‌شاءالله که مورد پسندشان قرار بگیرد.

مشاهده خبر از سایت منبع