X

مدیر فنی

دفتر سینمایی

کسی غیر از من هم اگر فیلم سیاسی منصفانه‌ای می‌ساخت حتما از سوی «جشنواره فیلم‌ کوتاه تهران» استقبال می‌شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «معاون ارتباطات و بازرگانی انجمن سینمای جوان ایران» همزمان با حضور تازه ترین فیلم کوتاه خود در چهلمین جشنواره فیلم‌ کوتاه تهران به ارایه توضیحاتی درباره نوع نگاه این فیلم سیاسی به حوادث سال گذشته پرداخت.

به گزارش سینماپرس، «مدیر مدرسه» یکی از فیلم‌های کوتاه حاضر در جشنواره چهلم فیلم فجر است که توسط «معاون ارتباطات و بازرگانی انجمن سینمای جوان ایران» و با بودجه حمایتی «سازمان هنری و رسانه‌ای اوج» ساخته شده و به موضوع حوادث سال گذشته پرداخته است و از این منظر، یکی از آثار سیاسی در این دوره از جشنواره محسوب می‌شود.

به بهانه رونمایی از این فیلم‌ کوتاه، مهر گفت‌وگویی با میکائیل دیانی کارگردان آن داشته‌ که در ادامه می‌خوانید.

* از اینجا شروع کنیم که فیلم‌ کوتاه «مدیر مدرسه» یک فیلم سیاسی درباره وقایعی است که هنوز از وقوع آن‌ها فاصله چندانی هم نگرفته‌ایم. آقای آذرپندار به‌عنوان مدیرعامل انجمن سینمای جوانان و دبیر جشنواره هم در چند نوبت درباره لزوم پرداخت فیلمسازان به وقایع سیاسی روز صحبت کرده و حتی وعده حمایت از این دست تولیدات را داده بود، آیا می‌توان فیلم شما را محصول این فرآیند حمایتی دانست؟ به خصوص که شما از مدیران زیر مجموعه آقای آذرپندار هم هستید.

من ترجیح می‌دهم اساساً در مورد فیلم صحبت کنیم اما یک‌بار این را یک جا بگویم خوب است؛ میکائیل دیانی پیش از آنکه مسئولیتی در انجمن سینمای جوانان ایران داشته باشد، فیلمساز و مستندساز بوده است. اتفاقاً مستندهای اجتماعی من با رویکرد انتقادی هم ساخته شده است. به تعبیری مستندهای من هم مانند این فیلم‌ کوتاه مرتبط با مسایل اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی بوده است، حتماً آقای آذرپندار از وجود فیلم سیاسی محترمانه و منتقدانه در جشنواره استقبال می‌کردند اما این به معنای این نیست که در تولید و یا تشویق برای تولید اثر من نقشی داشته‌اند، این دغدغه ایشان هم برای امسال نیست، سال گذشته که من فیلم هم نداشتم آقای آذرپندار این دغدغه را داشتند و در نشست خبری پیش از جشنواره این را بیان کرده بودند، اما حالا امسال به دلیل اتفاقات سال گذشته این موضوع بیشتر شنیده شده است. من انقلابی‌ام و حاضرم برای انقلاب هزینه بدهم اما در عین حال فکر می‌کنم در بخش‌ها و روندها و روش‌هایی نیاز به نقدهای صریح داریم مثل همین موضوع مدارس خصوصی و عدم توجه به مدارس دولتی که مغفول واقع شده و باعث شکاف عدالت آموزشی و طبقاتی شدن آموزش شده است و کمتر هم به آن توجه می‌شود

اما ما این فیلم را بیرون از انجمن جلو بردیم، بیرون از انجمن از آن حمایت شد و ساخته شد، کسی غیر از من هم اگر فیلم سیاسی منصفانه‌ای می‌ساخت حتماً از سوی جشنواره استقبال می‌شد. البته اینجا موضوع هیات انتخاب مطرح است، بالاخره طبق گفته آقای آذرپندار در نشست خبری‌ جشنواره فیلم‌های متقاضی سیاسی کم نبوده‌اند، از بین همه فیلم‌های متقاضی هیات انتخاب بر اساس سلیقه و … یک ترکیبی را انتخاب کرده و «مدیر مدرسه» یکی از آنها بوده است که سویه اجتماعی هم دارد.

* این یعنی از نگاه شما حوادث سال گذشته، اساساً اجتماعی بوده است؟

بخش زیادی از آن ماجراها را مماس با مسایل اجتماعی می‌دانم. درست است که من یک درام سیاسی ساخته‌ام و فضای کلی‌ که در فرآیند جریان «زن زندگی آزادی» شاهد بودیم، اتاق فکر و برنامه‌ریزی سیاسی داشت، اما بستر بروز اتفاقات، بستر اجتماعی بود. نمی‌گویم آن ماجراها صرفاً اجتماعی بوده است بلکه معتقدم آن جریانات سیاسی بر بسترهای اجتماعی سوار شدند. آن‌هایی که شورا تشکیل دادند و خیلی زود هم متلاشی شدند، قطعاً با نگاه سیاسی و علیه جمهوری اسلامی ایران به‌دنبال تشکیل ائتلاف بودند و نمی‌توان رویکرد سیاسی آن‌ها را نادیده گرفت اما بستری که از آن سواستفاده کردند، طرح مطالبات اجتماعی بود. هر چه جریان جلوتر رفت، ماهیت سیاسی آن عیان‌تر شد و برای همین هم جامعه از آن فاصله گرفت.

من هم فیلمسازی بودم که پیش از این با نگاه منتقدانه درباره مسایل اجتماعی فیلم‌هایی ساخته بودم و همواره سعی کرده‌ام یک منتقد دلسوز و در عین حال طرفدار برای جمهوری اسلامی باشم. به تعبیر دیگر ضمن آنکه نقدهایی به روندها و روش‌ها در سیستم دارم، اما بر اصول و آرمان‌ها پایبندم؛ من انقلابی‌ام و حاضرم برای انقلاب هزینه بدهم اما در عین حال فکر می‌کنم در بخش‌ها و روندها و روش‌هایی نیاز به نقدهای صریح داریم مثل همین موضوع مدارس خصوصی و عدم توجه به مدارس دولتی که مغفول واقع شده و باعث شکاف عدالت آموزشی و طبقاتی شدن آموزش شده است و کمتر هم به آن توجه می‌شود. اتفاقاتی مانند حوادث سال ۱۴۰۱ پیش آمد و براساس آن فیلمنامه‌نویس، فیلمنامه‌ای را نوشت. من این فیلمنامه و نگاه عاقلانه و انقلابی آن را دوست داشتم.

این فیلمنامه علاوه‌بر عقلانیت انقلابی‌ که در آن بود، یک اثر عدالت‌خواهانه بود و مساله و دغدغه عدالت آموزشی که دغدغه شخصی من هم است، در آن پررنگ بود. به همین دلایل این متن را یک متن منصفانه می‌دانستم. نوجوانان در حوادث سال گذشته به شکل هیجان‌زده به میدان آمدند و اشتباهاتی هم کردند اما باید با آن‌ها وارد گفتگو شد. باید آن‌ها را به آغوش کشید تا از مسیر که به‌صورت هیجانی به آن وارد شده‌اند، بازگردند. این فیلمنامه با نگاه جذب حداکثری، این ظرفیت را داشت.

مگر این فیلم در سیستم مدیریتی آقای آذرپندار به سرانجام رسیده است؟ من پیش از آنکه در انجمن سینمای جوانان مسئولیتی داشته باشم، در سازمان اوج مشغول فیلمسازی بودم که این فیلم‌کوتاه را هم در همان جا ساخته‌ام. شاید حتی آقای آذرپندار نمی‌دانست من چنین فیلمنامه‌ای در دست دارم

کاراکتر اصلی این فیلم یک مدیر انقلابی است که هم خطای بچه‌هایش را می‌پوشاند و هم در عین حال به آن‌ها تشر هم می‌زند و سعی می‌کند آن‌ها را آگاه کند. از این منظر این داستان از سوی فیلمنامه‌نویس نوشته شد و با عقبه ذهنی و فکری من هم نسبت داشت و آن را ساختیم، این فرآیند ارتباطی با اظهارنظرها و وعده‌های آقای آذرپندار نداشت. کما اینکه سوال جدی‌تر این است که مگر این فیلم در سیستم مدیریتی آقای آذرپندار به سرانجام رسیده است؟

من پیش از آنکه در انجمن سینمای جوانان مسئولیتی داشته باشم، در سازمان اوج مشغول فیلمسازی بودم که این فیلم‌ کوتاه را هم در همان جا ساخته‌ام. شاید حتی آقای آذرپندار نمی‌دانست من چنین فیلمنامه‌ای در دست دارم. این فیلم را ساختیم و به جشنواره فیلم کوتاه تهران هم عرضه کردیم. ممکن هم بود هیأت انتخاب این فیلم را نپذیرد. این یک روال مرسوم هم بوده است چراکه همه مدیران انجمن خودشان فیلمساز هستند و در دوره‌های گذشته هم گاهی آثاری عرضه کرده و حتی جوایزی هم برده‌اند.

* ارجاع به دیالوگ معروف فیلم «موج مرده» در فیلم‌ کوتاه «مدیر مدرسه» خیلی مشهود است. فکر می‌کنید حرف آن سال‌های «موج مرده»، چقدر می‌تواند حرف امروز باشد؟

موضوع فیلم مسئولیت‌پذیری است و این موضوع همیشه مساله جامعه بوده است، تاریخ مصرف ندارد. بستر فیلم توجه به عدالت آموزشی است، امروز رسانه‌های بسیاری هستند که درباره مدارس خصوصی و مبحث عدالت آموزشی صحبت می‌کنند. اتفاقاً امروز این مساله خیلی پررنگ‌تر هم شده است چرا که شکاف موجود در نظام آموزشی خیلی پررنگ‌تر دارد خودش را نشان می‌دهد. به همین دلیل احساس می‌کنم این مساله امروز جدی‌تر شده است.

* در تیتراژ پایانی هم شاهد تشکر ویژه از ابراهیم حاتمی‌کیا بودیم، دلیل آن‌چه بود؟

اینکه چرا در تیتراژ از آقای حاتمی‌کیا تشکر کرده‌ام به این دلیل است که من سینمای این فیلمساز را دوست دارم. سینمای منتقد و در عین حال دلسوز نظام را دوست دارم. از فیلمسازی حاتمی‌کیا الهام گرفته‌ام و به‌خاطر آن و به‌خاطر حضورش در سینمای ایران از او تشکر کردم.

* یعنی به نوعی این کارگردان را الگوی خود در فیلمسازی می‌دانید؟

نمی‌گویم الگو اما اینکه ما با فیلمسازی مواجهیم که چند فیلم منتقدانه و در عین حال در چارچوب نظام ساخته و نقد درون‌گفتمانی کرده است، حتماً کارنامه‌اش ارزشمند است. وقتی چنین فیلمسازی داشته‌ایم، قطعاً من با روحیه منتقدانه و عدالت‌خواهانه به سمت سینمای او گرایش پیدا می‌کنم.

پیش از آنکه متن را نهایی کنیم، پیش از آنکه دکوپاژ را نهایی کنیم، دوباره فیلم‌های آقای حاتمی‌کیا را دیدم. فقط آن را هم نه، سخنرانی‌ها و اظهارات رهبری طی سال‌های اخیر را هم خواندم تا بدانم مسیری که دارم در فیلمنامه‌ام طراحی می‌کنم، خارج از چارچوب‌های نظام و خارج از عقلانیت انقلابی نباشد

* در جریان ساخت «مدیر مدرسه» مراوده خاصی با آقای حاتمی‌کیا نداشتید؟

نه. اما پیش از آنکه متن و دکوپاژ را نهایی کنیم، دوباره فیلم‌های آقای حاتمی‌کیا را دیدم. فقط آن را هم نه، سخنرانی‌ها و اظهارات رهبری طی سال‌های اخیر را هم خواندم تا بدانم مسیری که دارم در فیلمنامه‌ام طراحی می‌کنم، خارج از چارچوب‌های نظام و خارج از عقلانیت انقلابی نباشد. همچنین خیلی از فیلم‌های کوتاه مرتبط با فضاهای مدرسه‌ای را هم دیدم که به دکوپاژ درست در این موقعیت برسم و از غلط‌های آنها هم درس بگیرم. در موارد حتی تلاش کردم از کارهایی که ابراهیم حاتمی‌کیا در فیلم‌هایش انجام داده بود، فاصله بگیریم که نتیجه نهایی فیلمم کپی‌برداری از سینمای او نباشد.

* آنچه فیلم‌های شاخص حاتمی‌کیا را برای مخاطب امروز هم تماشایی کرده، این است که گرچه دیالوگ‌های مطالبه‌گر دارد، اما مخاطب احساس نمی‌کند با شعار طرف است. اما دیالوگ پایانی «مدیر مدرسه» فکر نمی‌کنید بیش از اندازه شعاری و گل‌درشت بیان می‌شود؟

اول این نکته را مدنظر داشته باشید که فیلم کوتاه و فیلم بلند را اصلاً نباید با هم مقایسه کرد. فرصت شخصیت‌پردازی همه کاراکترها و شکل‌گیری شاه‌پیرنگ و خرده‌پیرنگ‌هایی که در فیلم‌ بلند وجود دارد، در فیلم‌ کوتاه نیست. فیلم‌ کوتاه درباره یک تک‌موقعیت است. فرصتی برای ایجاد تعلیق و پرده‌برداری از موقعیت‌های مختلف در سینمای کوتاه وجود ندارد. به همین دلیل مقایسه فیلم‌های بلند با یک فیلم کوتاه از اساس غلط است. اما درباره اصل این دیالوگ که شما آن را شعاری می‌دانید، من احساس می‌کنم جای این حرف در همین مقطع فیلم است. آنچه در اکران جشنواره‌ای تا به اینجا تجربه کرده‌ام هم نشان می‌دهد، آن‌ها هم این دیالوگ را پذیرفته‌اند.

* چه بازخوردهایی در طول جشنواره تا به امروز شاهد بوده‌اید؟

نگاه اکثریت این بود که این حرف روی فیلم به خوبی نشسته است. استقبال مخاطبان در لحظه پخش تیتراژ پایانی هم نشان می‌دهد از کلیت این فیلم راضی هستند و آن را دوست دارند اما طبیعتاً افرادی هم بودند که می‌گفتند این دیالوگ را دوست نداشتیم و ترجیح می‌دادیم پایان فیلم بدون این دیالوگ باشد ولی این نگاه در بازخوردهایی که داشتیم، نگاه غالب نبود.

* ساخت فیلم سیاسی در سینمای کوتاه و بلند، همچنان یک تابو محسوب می‌شود، کمی از چالش‌های خود برای ورود به این عرصه هم بگویید.

همان‌طور که وقتی من قصد ساخت این فیلم را داشتم، نه کسی سفارشی به من داد و نه کسی من را از این کار نهی کرد، طبیعتاً هر فیلمساز دیگری هم می‌توانست سراغ این سوژه برود. نکته اینجاست که شاید برای بعضی از فیلمسازان پرداختن به چنین موضوعاتی دغدغه نباشد. یا فکر می‌کنند با رفتن سراغ موضوعات دیگری مورد توجه قرار می‌گیرند.

* یعنی بیش از آنکه خط قرمزها در این حوزه را بیرونی و از سوی سیستم نظارتی بدانید، آن را درونی می‌دانید؟

بستگی به نظرگاه فیلمسازان دارد. شاید بعضی فکر می‌کنند اگر حدود و چارچوب‌های اخلاقی را رعایت نکنند، مورد توجه قرار می‌گیرند و ترند می‌شوند! شاید فیلمسازی با خودش بگوید من هر چقدر هم بخواهم حرف سیاسی در فیلمم بزنم، باز هم از کف جامعه عقب‌تر هستم و دیالوگ‌های سیاسی در جامعه جدی تر از فیلم من خواهد شد اما اصلاً اینگونه نیست که بگویند اگر کسی بخواهد فیلم سیاسی بسازد، فلان اتفاق برایش رخ می‌دهد. برای همین فیلم «مدیر مدرسه» نه کسی به من امر کرد و نه کسی از تولیدش من را نهی کرد.

* یعنی واقعاً برای ساخت فیلمی که به جریان «زن زندگی آزادی» اشاره داشت، هیچ چالشی نداشتید؟

شاید در سینمای بلند، این جنس چالش‌ها پررنگ‌تر باشد اما در سینمای کوتاه چنین چالش‌هایی خیلی کم‌تر است. البته بخشی از این چالش‌ها را باید در ایام بعد از جشنواره رصد کنیم. زمانی که فیلم دیده شده و رسانه‌ها درباره‌اش نوشته‌اند، باید ببینم آن زمان چه مواجهه‌ای با فیلم خواهد شد؟ تا امروز اما چالشی وجود نداشته است. البته برای گرفتن لوکیشن مدرسه از آموزش‌وپرورش چند روز پیگیری کردیم تا آن‌ها پذیرفتند. برای دعوت از عوامل هم این چالش را داشتم که آنها با من همراه شوند، هم فکر شوند و این باور در آنها به‌وجود آید که مدیر مدرسه یک فیلم با لحنی مصلحانه و دلسوزانه با کلیت جامعه ایران و مسئولان است.

قطعاً برای رسیدن به این حس مشترک، نیاز به دیالوگ و گفتگو داشتیم. در این فرآیند طبیعتاً چالش‌هایی وجود داشته است. بالاخره بخشی از عوامل فنی و بازیگران هم بودند که ما سراغ‌شان رفتیم و به دلیل محتوای کار حاضر به همراهی نشدند. این هم کاملاً طبیعی است و همه افراد حرفه‌ای حق انتخاب دارند

* یعنی برخی عوامل می‌ترسیدند با چنین پروژه‌ای همراهی کنند؟

اینگونه نبود که بترسند اما بالاخره مهم بود که با نگاه من هم‌ذات‌پنداری کنند و نسبت به کار حس بگیرند. قطعاً برای رسیدن به این حس مشترک، نیاز به دیالوگ و گفتگو داشتیم. در این فرآیند طبیعتاً چالش‌هایی وجود داشته است. بالاخره بخشی از عوامل فنی و بازیگران هم بودند که ما سراغ‌شان رفتیم و به دلیل محتوای کار حاضر به همراهی نشدند. این هم کاملاً طبیعی است و همه افراد حرفه‌ای حق انتخاب دارند.

* «مدیر مدرسه» اولین فیلم داستانی شما بود؟

نه من پیش‌تر فیلم «تست» را با موضوع کودکان کار ساخته بودم که می‌توانم بگویم تجربه‌های من در آن و خطاهایم باعث شد مدیر مدرسه را با دقت بیشتری در همه بخش‌هایش جلو ببرم.

* حالا که فیلم‌ کوتاه «مدیر مدرسه» به مرحله عرضه رسیده است، خودتان فکر می‌کنید نسبت حرف درونی این فیلم با حوادث سال گذشته و شرایط امروز جامعه ایران چیست؟

مسئله و دال مرکزی فیلم من، «مسئولیت‌پذیری» است. سعی کرده‌ام همه کاراکترهای فیلم را در برابر مسئولیتی که دارند، قرار دهم و میزان مسئولیت‌پذیری آن‌ها را مورد بحث و چالش قرار دهم. مدیر مدرسه می‌گوید من دارم به مسئولیتم عمل می‌کنم، کارمندان حراست آموزش و پرورش هم همین را می‌گویند. ما سه گروه آدم داخل اتاق مدیر داریم و سه گروه آدم خارج از اتاق. در بیرون از اتاق، مدیر مدرسه‌ای را شاهد هستیم که می‌گوید این بچه‌ها از سر ناآگاهی کاری کرده‌اند که باید به آن‌ها تشر بزنیم. ناظمی را شاهد هستیم که مدام می‌خواهد میانه نگه دارد و می‌گوید همه چیز را رها کنیم و بچه‌هایی را داریم که رفتار هیجانی داشته‌اند و با پررویی می‌خواستند این خطا را توجیه کنند.

در داخل اتاق اما ما مدیر مدرسه‌ای را شاهد هستیم که می‌گوید با وجود خطای بچه‌ها، من باید از آن‌ها دفاع کنم، از طرف دیگر با مسئول حراستی مواجه هستیم که مسیر درستی را براساس اطلاعاتی که داشته طی کرده و به این مدرسه رسیده است. او براساس مسئولیتش خیلی منطقی هم رفتار می‌کند کما اینکه می‌توانست بدون صحبت با مدیر مدرسه سراغ بچه‌ها برود، اما آمده بود تا حرف بزند. دنبال تندروی نبود کما اینکه در پایان هم این مأمور حراست به تصمیم و تدبیر مدیر احترام می‌گذارد و بدون اینکه نه مدیر و نه دانش آموزان را ببرد مدرسه را ترک می‌کند. فرد سومی را هم در اتاق مدیر می‌بینیم که مدیر آموزش و پرورشی است که همچنان مواضع الاکلنگی دارد و محافظه‌کاری می‌کند.

در کلیت فیلم من همه این آدم‌ها را در برابر مسئولیت‌شان قرار داده‌ام. هم بچه‌ها، هم مدیر و هم مسئول حراست، پای مسئولیت‌شان می‌ایستند. به نظرم همین توجه به «مسئولیت‌پذیری» است که منجر به تحقق «جذب حداکثری» هم می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«سلبریتی اغتشاش طلب» با «ویلای ساحلی» به گیشه سینما می‌آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی «ویلای ساحلی» به کارگردانی کیانوش عیاری و با بازی رضا عطاران و پژمان جمشیدی، آذر سال جاری اکران خود را در سینماهای سراسر کشور آغاز می‌کند.

به گزارش سینماپرس، «ویلای ساحلی» تازه‌ترین ساخته سینمایی کیانوش عیاری به تهیه‌کنندگی رضا رخشان است که در آن بازیگرانی چون رضا عطاران، پژمان جمشیدی و ریما رامین‌فر حضور دارند.

بر اساس اعلام رضا رخشان این فیلم پس از اتمام مراحل فنی، آماده نمایش شده و قرار است طبق گفته تهیه‌کننده اکران خود را به شکل سراسری از آذرماه سال ۱۴۰۲ در سینماهای کشور آغاز کند.

شرکت کنزاکس حامی مالی فیلم سینمایی «ویلای ساحلی» است و پخش آن را فیلمیران بر عهده دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

یک گالری به سراغ مرور آثار «حسین محجوبی» می‌رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آثار دیده نشده حسین محجوبی (نقاش و معمار ) در قالب یک نمایشگاه انفرادی جمعه پنجم آبان ماه پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد.

به گزارش سینماپرس، نمایشگاه آثار حسین محجوبی (نقاش و معمار ایرانی) تحت عنوان مروری بر آثار دیده نشده این هنرمند جمعه پنجم آبان‌ماه افتتاح خواهد شد.

در این نمایشگاه که تا روز سه شنبه ۱۶ آبان‌ماه برقرار خواهد بود آثاری از حسین محجوبی برای اولین بار به نمایش گذاشته خواهد شد.

این نمایشگاه هر روز و از ساعت ۱۴ الی ۲۰ در گالری «کاما» به آدرس تهران بلوار نلسون ماندلا (جردن سابق) خیابان دیدار شمالی کوچه کیش شرقی پلاک ۲۰ بر قرار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«آهو» دارای پوستر رسمی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: از پوستر فیلم سینمایی «آهو» که از روز چهارشنبه در سینماهای سراسر کشور اکران خواهد می‌شود، رونمایی شد.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی آهو به کارگردانی هوشنگ گلمکانی از روز چهارشنبه ۳ آبان در سینماهای کشور آغاز می‌شود.

علی مصفا، سپیده آرمان، حامد کمیلی، سهیلا رضوی، رضا یزدانی، محمد طاها جمشیدی، غلامعلی رضایی، رضا کیانیان بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

در این فیلم از صدای نوید محمد زاده نیز استفاده شده است.

فیلمنامه ای اثر به صورت مشترک توسط هوشنگ گلمکانی و سپیده آرمان نوشته شده است.

فیلم سینمایی آهو به تهیه کنندگی جواد نوروزبیگی ساخته شده است.

از دیگر عوامل این فیلم می توان به مدیر فیلمبرداری: علیرضا زرین‌دست، آهنگساز: فردین خلعتبری، طراح صحنه: سعید آهنگرانی، تدوینگر: عماد خدابخش، طراح لباس: ثنا نوروزبیگی، مدیر صدابرداری: بابک اخوان، طراح صدا : علیرضا علویان، طراح چهرپردازی: محسن دارسنج، جلوه‌های ویژه بصری: امیر مهران، جلوه های ویژه میدانی: آرش آقا بیک، مدیر تولید: مجید بابایی، جانشین تولید: آرش نجفی، جانشین تهیه کننده: اکبر هادی زاده، مشاور تهیه کننده: فاطمه قدیری نژادیان، دستیار اول و برنامه ریز: عادل معصومیان، مجری طرح: قصیده گلمکانی، سرمایه گذاران: اکبر هادی زاده، قصیده گلمکانی، امید اخباراتی، امیر حسین نوروزبیگی اشاره کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«حسین براتی» دبیر هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی حکمی حسین براتی را به عنوان دبیر هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران منصوب کرد.

به گزارش سینماپرس، دومین جلسه شورای سیاستگذاری هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران با حضور محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی و رئیس شورای سیاستگذاری این رویداد هنری، مهدی رمضانی چابک مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان‌های وزارت فرهنگ، جعفر واحدی، رئیس موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، حسین براتی سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین، امیر ملاحسنی معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین و هنرمندانی همچون یدالله کابلی، علی اشرف صندوق آبادی، محمدحسین عطارچیان، احمد پیله‌چی، سیدحیدر موسوی و علی آقاحسینی در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

در این جلسه، متن فراخوان هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران به منظور آماده‌سازی نسخه نهایی، مورد بررسی و هم‌اندیشی اعضای شورای سیاستگذاری هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران قرار گرفت.

اهداف برگزاری دوسالانه، بخش‌ها و گرایش‌های مختلف، شرایط شرکت هنرمندان، موضوع آثار ارسالی، تقویم اجرایی و همچنین جوایز اهدایی به برگزیدگان، ازجمله محورهایی بود که توسط حاضران مورد تبادل نظر واقع شد.

در پایان این جلسه، حسین براتی سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین به عنوان دبیر دوسالانه هفتم معرفی شد و حکم خود را از خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد.

هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران به همت اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با مشارکت انجمن خوشنویسان ایران، موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین، پاییز امسال در استان قزوین برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«موزه هنرهای معاصر تهران» تعطیل شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: موزه‌ هنرهای معاصر تا آماده‌سازی نمایشگاه آینده تعطیل خواهد بود.

به گزارش سینماپرس، موزه هنرهای معاصر تهران طی مدت پیش‌رو جهت آماده‌سازی نمایشگاه آتی تعطیل است.

البته صفحه رسمی موزه‌ هنرهای معاصر اعلام کرده است که با توجه به تعطیلی بخش نمایشگاهی، بخش‌های اداری، کتابخانه و کافی‌شاپ آماده خدمت‌رسانی به مخاطبان هستند.

پیش‌تر نمایشگاه مروری بر یکصد سال تحولات خوشنویسی ایران (از دوره قاجار تا اوایل دهه پنجاه) با عنوان «طلایه‌داران خطه خط»، از شنبه (۲۲ مهرماه) در مدت زمان بیش از یک هفته در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

نمایشگاه بعدی موزه ‌هنرهای معاصر با موضوع نقاشی‌های کاریکاتور برگزار خواهد شد و زمان دقیق گشایش آن طی روزهای آینده اعلام می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خبرهایی از شجریان، عیاری و موزه هنرهای معاصر


آیین نکوداشت محمدرضا شجریان، زمان اکران «ویلای ساحلی» عیاری، آغاز ثبت نام برای حضور فیلم‌ها در جشنواره فجر، نمایش سه اثر شاخص جهان با موضوع فلسطین، برنامه تعطیلی تئاتر و تعطیلی موزه هنرهای معاصر، آخرین وضعیت ثبت جهانی «غار کرفتو» و حمایت خواننده لبنانی از مردم فلسطین گزیده‌ای از اخبار فرهنگی هنری یکم آبان‌ماه بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سالن‌های نمایشی سراسر کشور از روز چهارشنبه تعطیل می‌شوند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برنامه تعطیلی سالن‌های نمایشی همزمان با سالروز وفات حضرت معصومه (س) اعلام شد.

به گزارش سینماپرس، تمامی نمایش‌های روی صحنه از اذان مغرب روز چهارشنبه ۳ آبان تا اذان مغرب روز پنجشنبه ۴ آبان تعطیل خواهند بود.

بدیهی است که هرگونه تغییر در برنامه و زمان اجرای نمایش‌های روی صحنه از طریق روابط عمومی تالارهای نمایشی و سایت فروش بلیت اطلاع‌رسانی می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پروژه «شهرک هنر» گام نخست و مقدمه‌ای برای گام‌های بعدی است/همه امکانات را باید به این شهر بیاوریم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: باید موضوع فرهنگی و هنری در شهر جدید پرند دنبال شود و این شهر در استان تهران پایگاه مهم فرهنگی و هنری محسوب می‌شود.

به گزارش سینماپرس، آئین آغاز پروژه شهرک هنر، پیش از ظهر امروز دوشنبه اول آبان با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهر جدید پرند برگزار شد.

در این مراسم محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: پروژه شهرک هنر، گام نخست و مقدمه‌ای برای گام‌های بعدی است؛ ما ایام خاصی را تجربه می‌کنیم و رژیم صهیونیستی مسلمانان را با این میزان از خشونت مورد قتل عام قرار می‌دهند. این تصاویر منتشره از رسانه‌ها مایه ناراحتی مان را فراهم کرده است. همه مردم ایران و مسلمانان و آزادی خواهان در دنیا عزادار غربت کودکان و بی پناهان غزه هستند. خداوند به برکت مولود امروز (امام حسن عسکری) زمینه فرج آقا امام زمان (عج) فراهم شود و شاهد نابودی صهیونیست و برپایی نماز وحدت در مسجد الاقصی به رهبری مقام معظم رهبری باشیم. این راه نزدیک است.

وی افزود: در سرفصل‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه‌های تحولی دنبال می‌شود که برای این بخش اصرار بسیاری دارم. همه اقدامات فرهنگی، توسعه‌ای، آموزشی، ساخت اماکن فرهنگی جزو وظایف ماست. ما کارنامه قابل توجهی در پایان دوسال داریم چراکه شاهد کار جدی همکارانم در این زمان بودم. ما به دنبال ایجاد حکمرانی نوین فرهنگی هستیم و در مجلس با همکاری خوب نمایندگان مجلس سعی داریم حکمرانی نوین فرهنگی را در برنامه هفتم داشته باشیم. به حمدالله مسیر با شتاب، با تدبیر و عقلانیت جلو می‌رود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دولت و شخص رئیس جمهور تأکید دارند که جریان فرهنگی به دور از هرگونه حاشیه و مسائل آزاردهنده بتواند از این نگاه وسیع دولت برخوردار باشد. همچنین حل مسائل معیشتی و مسکن اهالی هنرمندان برای مان در اولویت قرار دارد. ما این را یک مسأله عادی نمی‌بینیم و مسئولان مشکلات موجود در معیشت و تأمین مسکن را در اولویت قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: براساس اعلام رئیس جمهور چهار میلیون مسکن برای متقاضیان در اولویت قرار دارد. همچنین اصحاب فرهنگ و هنر نخبگان جامعه ما هستند. بیش از یکصد هزار عضو صندوق هستند که از این تعداد ۲۸ هزار نفر طی دوسال اخیر اضافه شده‌اند. همچنین تعداد اعضای صندوق از چهارهزار به ۱۲ هزار و پانصد نفر رسیده است که به نظر می‌رسد کار مهمی است. ما بنا داریم در همه کشور، برای کارکنان وزات، ادارات کل بحث مسکن را مورد توجه قرار دهیم و حتماً باید این اتفاق بیفتد. اصحاب فرهنگ و هنر هم خانواده ما محسوب می‌شوند. انشالله با شتاب این کار را ادامه دهیم.

اسماعیلی گفت: ایجاد شهر هنر در ورودی شهر جدید پرند خوب است و از آنجا که دولت به پیوست فرهنگی اهمیت می‌دهد، شهر هنر دارای یک پیوست فرهنگی است و براساس آن قرار است، محقق شود. همچنین در احکام مصوب مجلس داشتن پیوستن فرهنگی امری مهم است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شهر جدید پرند حدود ۴۰۰ هزار جمعیت دارد، بنابراین باید موضوع فرهنگی و هنری در این شهر دنبال شود. همچنین در استان تهران شهر جدید پرند پایگاه مهم فرهنگی و هنری محسوب می‌شود.

وی افزود: دسترسی به شهر جدید پرند باید تسهیل شود. همچنین به همت دولت این روزها قرار است مترو افتتاح شود. چراکه افتتاح مترو گام مهمی محسوب می‌شود. همه امکانات را باید به این شهر بیاوریم. مجموعه‌های فرهنگی بسازیم و حتی جشنواره‌های مهم را در پرند برگزار کنیم. بخش‌های دولت هم نگاه شأن به فرهنگ غال است و فقط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دغدغه فرهنگ و هنر را ندارد و حتی وزارت مسکن هم نسبت به این موضوع اهتمام ویژه دارد.

اسماعیلی در پایان گفت: این دوره جبران عقب ماندگی تاریخی در زمینه خدمت رسانی به اهالی فرهنگ و هنر است و ما پیگیر وضعیت و مشکلات هنرمندان و اصحاب رسانه هستیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

داوران بخش «مسابقه سینمای بین‌الملل» معرفی شدند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هیات داوران مسابقه سینمای بین‌الملل چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند.

به گزارش سینماپرس، نقی نعمتی، وانگ لینا، مارینا میگونووا، جورج اواشویلی و یورگوس زوئیس هیات داوران بخش مسابقه سینمای بین‌الملل چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران هستند.

چهلمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذر پندار از ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ درحال برگزاری است.

مشاهده خبر از سایت منبع