X

بایگانی آبان 2, 1402

دفتر سینمایی

از سیاست های خوب من توجه به دفاتر «انجمن سینمای جوانان ایران» در شهرستان‌های مختلف است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر ارشاد در مراسم اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران عنوان کرد: از سیاست های خوب من توجه به دفاتر انجمن در شهرستان های مختلف است، ما تجهیزات همه دفاتر را نوسازی می‌کنیم برای اینکه این بودجه به دست دفاتر برسد به آقای آذرپندار و خزاعی گفتیم شماره حساب دفاتر را بدهند تا این بودجه مستقیم به حسابشان واریز شود.

به گزارش سینماپرس، مراسم اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران سه شنبه شب با قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و با اجرای محمد سلوکی در برج میلاد برگزار شد.

محمدمهدی اسماعیلی در این مراسم بیان کرد: به همه حاضران، فیلمسازان جوان و پر آتیه کشورمان، به مهمانان خارجی، هیات‌های انتخاب‌ و داوری و همه کسانی که زحمت کشیدند تا امروز چهلمین جشنواره به اتمام برسد خوشامد می‌گویم و به همه این موفقیت را تبریک عرض می کنم. ایام خاصی را پشت سر می گذاریم، ایام اندوه باری است به واسطه جنایات صهیونیست‌ها. کودکان مظلوم و بی پناه توسط رژیمی که اساسش قتل و غارت بوده کشته می‌شوند. امیدوارم به زودی اضمحلال آنها را ببینیم.

وی ادامه داد: جشنواره به دوره چهلم رسیده است. چهل در ادبیات دینی ما یک عدد مقدس است، هر چیزی می‌خواهد به تکامل برسد از این عدد یاد می شود. وقتی موسی به کوه طور برای گفتگو با پرودگار می‌رود به عدد چهل ختم می‌شود، پیامبر نیز در چهل سالگی به بعثت مبعوث شد بنابراین امیدواریم چهلمین دوره جشنواره آغاز یک حرکت تکاملی جدید مبتنی بر شناخت از نیازهای جامعه ایرانی باشد. بسیار امیدوار شدیم با دیدن صف‌های طولانی، با دیدن ذوق و شوق بچه‌ها. امیدوارم ریل‌گذاری که شده به ثمرات دلنشینی منجر شود، ما رسالت های مختلفی در سینما داریم و امیدوارم سینمای ما بازتابی از این رسالت باشد و در آن صدای مظلومان شنیده شود. ما از سینما چنین جایگاهی را انتظار داریم و مطمئنیم این مسیر شکل می‌گیرد.

وزیر ارشاد تاکید کرد: من افتخار داشتم در یکی از جشنواره‌های منطقه‌ای در یاسوج بودم؛ در شهرستانی که از حداقل‌های زیر ساختی محروم است و حتی سینمای چندانی در این استان وجود ندارد ما البته چند پروژه سینمایی را در این استان افتتاح می‌کنیم اما پسران و دختران یاسوجی در عرصه سینما فعال بودند. از سیاست های خوب من توجه به دفاتر انجمن در شهرستان های مختلف است، ما تجهیزات همه دفاتر را نوسازی می‌کنیم برای اینکه این بودجه به دست دفاتر برسد به آقای آذرپندار و خزاعی گفتیم شماره حساب دفاتر را بدهند تا این بودجه مستقیم به حسابشان واریز شود.

وی در پایان صحبت هایش بیان کرد: ما به سینمای امید بخش معناگرا توجه می‌کنیم. جا دارد از مرحوم آتیلا پسیانی، داریوش مهرجویی و همسر گرامی او یاد کنم و علو درجات را برای آن ها خواهانم. امیدوارم شما سینماگران جوان افتخارات بیشتری نسبت به گذشته برای آینده این سرزمین به یادگاری بگذارید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«خانه رویا» تازه‌ترین آلبومش را منتشر کرد/شنیدن سونوریکا شماره یک


آلبوم «سونوریکا شماره یک» عنوان یکی از تازه ترین مجموعه های موسیقایی آنسامبل «خانه رویا» است که با محوریت آثار سه آهنگساز شناخته شده کشورمان پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تعامل «کارگردان» با «آهنگساز» جزو سخت‌ترین بخش‌های فیلمسازی است/«آهنگساز» باید «فیلم» و «کارگردان» را کشف کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارن همایون‌فر آهنگساز مطرح سینما در نشست تخصصی «۴۰-۲۰» گفت و گوی کارگردان با عوامل بیان کرد: کار آهنگساز از زمان آغاز تدوین شروع می‌شود؛ در واقع باید تصاویر ساخته شود تا او بداند کارگردان خواسته چه مفاهیمی را به مخاطب برساند.

به گزارش سینماپرس، کارن همایون‌فر آهنگساز در نشست تخصصی گفت و گوی کارگردان با عوامل به دبیری کمال تبریزی گفت: همیشه گمانم بر این بوده که کارگردان وقتی فیلمی می‌سازد، در جایگاه یک خالق قرار می‌گیرد، خالقی که قرار است ابرقهرمانی بسازد که به تمام اثر اشراف داشته باشد.

این آهنگساز گفت: کارگردان اگر با ادبیات آشنایی نداشته باشد یا معماری نداند، ارتباطی با موسیقی، رنگ یا نور نداشته باشد و نتواند از بازیگر بازی بگیرد اثر خوب از آب در نمی‌آید. برای نسل من، کارگردان خالقی است که باید به تمام این ها اشراف داشته باشد. البته خیلی از خلاها را می‌توان با همکارانی حرفه‌ای پر کرد که البته این انتخاب هم از هوش کارگردان است.

همایونفر مطرح کرد: موسیقی در شکل نهایی خود یک معماری جاری است که در واحد زمان جریان دارد و شما را به یک احساس ناب می رساند که همه هنرها می‌خواهند به این احساس برسند؛ هنری که فیزیک ندارد، لمس می‌شود.

وی با بیان اینکه از موسیقی فیلم می‌شود به عنوان فرم مستقل موسیقیایی حرف زد، ادامه داد: یعنی همان احساسی را می‌دهد که وقتی با کسی صحبت می‌کنید، از او آرامش می‌گیرید.

کارن همایونفر درباره ارتباط تصویر و موسیقی گفت: برخی مواقع موسیقی فیلم انگار بدون تصویر چیزی کم دارد و وقتی با تصویر تلفیق می‌شود به یک درک کامل از آن موسیقی می‌رسیم. بعضی موسیقی‌ها بیرون فیلم هم معنی می‌دهد این نشان دهنده این است که کارگردان کار خود را بلد است این موسیقی آنقدر درست کار شده که بیرون فیلم هم معنی دارد چون آهنگسازش از ساختار کلاسیک جدی استفاده کرده و از جنس خود موسیقی است. خود من با فیلم «برخورد نزدیک از نوع سوم» عاشق موسیقی فیلم شدم.

وی افزود: همکاری‌های درجه یکی بین کارگردان و آهنگساز اتفاق می‌افتد به دلیل اینکه که هر دو مولف هستند و با هم زبان مشترک پیدا می‌کنند. آهنگساز مجبور است ترجمان احساس و فیلم را با موسیقی نشان دهد. تعامل کارگردان با آهنگساز جزو سخت‌ترین بخش‌های فیلمسازی است. لحظه خوبی از فیلم را با یک موسیقی بد می‌توان خراب کرد و برعکس.

کارن همایونفر عنوان کرد: آهنگساز باید فیلم و کارگردان را کشف کند آهنگسازی که نداند چطور رمز گذاری کند مثل نقاشی است که نداند چطور از رنگ‌ها روی بوم استفاده کند. ‌ این اندازه دانستن هم به تخصص آهنگساز ربط دارد هم به تخصص کارگردان برای انتقال حس به آهنگساز. هر ساز معماهای مختلف را ارائه می‌دهد. شناخت حداقلی از موسیقی ساخت یافته و موسیقی که کارکرد ویژوال دارد بسیار در فیلم کمک کننده است. کارگردان باید ما به ازای کاری خود را در موسیقی بشناسد یعنی حسی که تصویر قرار است بدهد توسط موسیقی تقویت شود و همان حس باشد.

وی تاکید کرد: کار آهنگساز از زمانی شروع می‌شود که تدوین شروع می‌شود. من وقتی‌فیلم نامه را می‌خوانم برای خودم شروع به ساختن آن می‌کنم، اما چیزی که من در ذهنم می‌سازم با چیزی که کارگران می‌سازد قطعا متفاوت است پس باید تصاویر ساخته شود تا من بدانم کارگردان خواسته چه مفهومی را برساند. باید بازی بازیگر، خط قصه، پالت رنگی، نوع کارگردانی را ببینم و با توجه به آن موسیقی فیلم بسازم. به همه فیلم‌سازان جوان توصیه می‌کنم فیلم را از مرحله‌ای که به یک ساخت یافتگی رسیده، به آهنگساز نشان بدهند.

وی افزود: درباره سکانس‌های فیلم‌نامه مورد نظر نشست تخصصی نیز می‌توان صحبت هایی کرد و پیشنهاداتی در خصوص آهنگ سازی برای پلان‌های این فیلم نامه داد اما این فقط یک حس اولیه است چون هنوز فیلم‌نامه ساخته نشده است. اگر آهنگسازی اشتباه صورت بگیرد جایی را که شاید لحظه اوج فیلم باشد، خراب کند. موسیقی بعد از تکمیل شدن تصور کارگردان می‌تواند نقش ایفا کند.

بخش درخشان و سخت ارتباط بین کارگردان و آهنگساز این است که هر کارگردانی زیبایی شناسی مختص خود را دارد.

همایونفر درباره موسیقی در فیلم کوتاه عنوان کرد: موسیقی در فیلم کوتاه اگر خیلی خوب باشد شاید بیشتر از یک فیلم بلند که مخاطب باید آن را حلاجی کند، تاثیر دارد.

فیلم کوتاه را یک پل برای فیلم بلند نبینید، فیلم کوتاه درجه یک است و بخشی از سینمای حرفه ای است. سعی کنید در همین حوزه هم درخشان باشید.

وی همچنین خاطر نشان کرد: وقتی می‌خواهیم در فیلم کوتاه بر جغرافیا تاکید شود، باید از موسیقی بومی استفاده کنیم. بودن یا نبودن موسیقی خیلی مهم نیست نوع موسیقی که گذاشته می‌شود مهم است.

چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار امشب با معرفی برگزیدگان در برج میلاد به کار خود پایان می‌دهد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

لیلی افشار نوازنده ایرانی گیتار کلاسیک درگذشت


لیلی افشار نوازنده ایرانی گیتار کلاسیک بعد از تحمل یک دوره بیماری درگذشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«هفت بهار نارنج» به بنگلادش می‌رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی «هفت بهار نارنج» به کارگردانی فرشاد گل‌سفیدی به بیست و دومین بخش مسابقه فیلم‌های معنوی جشنواره بین‌المللی داکا در بنگلادش راه یافت.

به گزارش سینماپرس، نخستین اثر سینمایی فرشاد گل‌سفیدی، روایتی شاعرانه از زندگی و ایثار پیرمردی تنها و فداکار در سفری معنوی از عشق است.

جشنواره بین‌المللی داکا، از معتبرترین رویدادهای سینمایی در آسیا است که از ۲۰ تا ۲۸ ژانویه (۳۰ دی تا ۸ بهمن ۱۴۰۲) در داکا پایتخت بنگلادش برگزار می‌شود.

علی نصیریان، لادن مستوفی، سارا رسول‌زاده، فرج گل‌سفیدی، ارشا گل‌سفیدی بازیگران فیلم سینمایی «هفت بهار نارنج» به تهیه‌کنندگی محمد کمالی‌پور هستند.

همچنین این اثر با حضور افتخاری فرهاد آئیش، هومن حاجی عبدالهی و حضور بازیگر خردسال باران لطفی به تولید رسیده است.

پخش بین‌المللی این اثر سینمایی را الهه گودرزی برعهده دارد.

دیگر عوامل «هفت بهار نارنج» عبارتند از:

مدیر تولید، برنامه‌ریزی و دستیار اول کارگردان: علی نوابی، مدیر فیلمبرداری، مجری طرح و طراح صحنه: فرشاد گل‌سفیدی، دستیار یک فیلمبردار: کیوان محمدی‌نژاد، مدیر صدابرداری: امیر حاتمی، طراح گریم: زهره سیه‌پوش، مجری گریم و سرپرست: محمدرضا سیه‌پوش، دستیار طراح صحنه: جواد بهبودی، مدیر صحنه: آرمین حیدری، طراح لباس: راحله سالم، تدوین: بابک قائم، طراحی و ترکیب صداها: حسین مشعلی و امید محمدی‌پور، موسیقی: پیام آزادی، میکس و مسترینگ: مهرداد اسماعیل‌پور، طراح جلوه‌های بصری و اصلاح رنگ: علی تصدیقی، عکاس: حسن شجاعی، تصویربردار پشت صحنه: مجتبی کوهکن.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

لی‌لی افشار درگذشت


پروفسور لی‌لی افشار، نوازنده چیره‌دست و نخستین زن دنیا که دکترای گیتار گرفت، از دنیا رفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایش «سیل غیرت» جامعه جهانی در میدان انقلاب


سازمان تبلیغات اسلامی از جدیدترین دیوارنگاره خود در میدان انقلاب با عنوان «سیل غیرت» رونمایی کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

یکی از خطاها در بررسی عملکرد شبکه‌ها این است که میزان مخاطبان در نمودارهای مرکز تحقیقات با هم مقایسه شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: معاون سیمای رسانه ملی از پخش شبکه‌های آموزش و چهار سیما با کیفیت HD در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش سینماپرس، محسن برمهانی معاون سیما پس از بازدید از بخش‌های مختلف شبکه آموزش در جمع شورای مدیران این شبکه گفت: تکنولوژی، توجه به نیروی انسانی، فراهم کردن بستری مناسب برای یک جایگاه علمی متفاوت از ملزوماتی است که شبکه تخصصی آموزش باید آن را مورد نظر ویژه قرار دهد. «عدالت آموزشی» هم که از اولویت‌های رسانه ملی است در این شبکه دنبال شده و می‌توانیم ادعا کنیم در این خصوص قدم‌های موثر و مهمی برداشته شده است.

برمهانی خاطرنشان کرد: در دوره تحولی سازمان اگر درباره عدالت گستری صحبت می‌کنیم، یکی از مصادیق افتخارآمیز آن ماحصل تلاش همکاران شبکه آموزش در فعال بودن «مدرسه تلویزیونی ایران» و «مدرسه کنکور» است.

بازدید دوم معاون سیما به شبکه چهار اختصاص پیدا کرد. محسن برمهانی در بازدید از شبکه چهار، این شبکه را محفلی برای ارتباط با نخبگان توصیف کرد که از گذشته تا به امروز در مسیر حرفه‌ای خود حرکت می‌کند و همین مساله، لزوم شنیدن مسائل آن را جدی‌تر می‌کند.

معاون سیما تاکید کرد: شبکه چهار، شبکه جریان سازی است و در ماه‌های اخیر با برنامه‌های جدیدی که روی آنتن آورده، چه در حوزه سیاست، فرهنگ، هنر و … این مساله را ثابت کرده است.

برمهانی در جمع همکاران شبکه چهار گفت: این نوید را می‌دهم که در آینده نزدیک این شبکه (چهار سیما) و شبکه آموزش با کیفیت پخش HD تقدیم مخاطبان می‌شود.

وی با اشاره به وجود ۲۰ شبکه و کانال عمومی، اختصاصی و تخصصی تلویزیون در معاونت سیما ادامه داد: یکی از خطاها در بررسی عملکرد شبکه‌ها این است که میزان مخاطبان شبکه‌های تلویزیون در نمودارهای مرکز تحقیقات با هم مقایسه شود. از آنجایی که هر شبکه‌ای رسالت و مخاطب هدف آن متفاوت است باید متناسب با این مولفه‌ها برای آن برنامه ریزی کرد و از آن انتظار داشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بازرسان جدید خانه هنرمندان ایران انتخاب شدند


بازرسان خانه هنرمندان ایران طی رای‌گیری در مجمع عمومی عادی این خانه انتخاب شدند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

درست نبودن نگاه و بینش مدیران و مسئولان اثرگذار در سینما منجر به تولید فیلم های تحریف شده و غیر واقعی دفاع مقدسی شده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: داود رسولیان طراح جلوه های ویژه سینما گفت: مدیران باید فیلمسازان متعهد را گرد هم جمع کرده و به صورت جهادی در راستای فرمایشات حضرت آقا گام بردارند و سینما را از این وضعیت نجات دهند.

طراح جلوه های ویژه فیلم‌های سینمایی «فرار از جهنم» و «مردی شبیه باران» در پی دیدار مقام معظم رهبری با جمعی از خانواده‌های شهدا، هنرمندان، نویسندگان به مناسبت هفته دفاع مقدس و تأکید ایشان مبنی بر اینکه نباید در این کارهای هنری هدف را گم کنیم در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اگر کمترین اراده و همتی وجود داشت افراد متعهد و کاربلد حوزه دفاع مقدس را گرد هم جمع می کردند و بودجه کافی در اختیار آن ها می گذاشتند تا حداقل سالی ۵۰ فیلم دفاع مقدسی ناب و ارزشمند تولید شود.

این سینماگر پیشکسوت افزود: بنده قبل از هر چیز باید این نکته را عنوان کنم که از خبرگزاری سینماپرس برای پیگیری این موضوع مهم که حضرت آقا به تازگی آن را مطرح فرمودند به شدت قدردانی می کنم و از شما ممنونم که همیشه در بزنگاه های حساس با نگاهی درست در پی حلاجی کردن و تحلیل موضوعات و مسائل هستید.

وی ادامه داد: به نظر می رسد اصلی ترین دلیل گم کردن مسیر در سینمای دفاع مقدس که منجر به تولید فیلم های تحریف شده و غیر واقعی از دوران دفاع مقدس شده است درست نبودن نگاه و بینش مدیران و مسئولان اثرگذار در سینما باشد.

رسولیان متذکر شد: همه می دانیم که اساساً سینمای دفاع مقدس به لحاظ گیشه کم فروش است و برگردان مالی اش کم است اما این اتفاق نباید باعث شود تا مدیران به این سینمای مهم و ارزشمند بی توجه باشند. این به گردن حاکمیت است که برای حفظ آرمان ها و نگاه بلند انقلاب اسلامی هزینه کند و این گنجینه ها را تولید کند تا این اتفاق فراموش نشود و نسل به نسل منتقل شود.

برنده سیمرغ بلورین بهترین جلوه های ویژه برای فیلم «به کبودی یاس» یادآور شد: سینماگران غربی از یک جنگ شیطانی و استکباری که آمریکا چندین سال پیش آن را رقم زد به نفع آمریکا و استکبار جهانی استفاده می کنند و هنوز از آن آبشخور به نفع خودشان استفاده می کنند. آن ها جنگ را دراماتیزه می کنند و آمریکای تروریست و مستکبر را مانند یک قهرمان به مخاطبان معرفی می کنند.

این سینماگر در همین راستا متذکر شد: اما ما که در دوران هشت سال دفاع مقدس مظلوم واقع شدیم و قهرمانانه جلو رفتیم از این اتفاق به درستی بهره نمی بریم. مقام معظم رهبری سال های متمادی است که در این زمینه تذکر می دهند و تأکید دارند که باید فیلم های ارزشمندی در حوزه انقلاب و دفاع مقدس تولید شود اما افسوس و دریغ که این اتفاق رخ نداده است.

وی خاطرنشان کرد: ما سینماگران خوب و مطرحی مانند شمقدری، حاتمی کیا و… را داریم که مدیران باید از خرد آن ها، تجربه آن ها، بینش آن ها استفاده کنند و از آن ها بخواهند برای تولید آثار فاخر دفاع مقدسی وارد میدان شوند اما این کار را نمی کنند و فیلم ها را به دست افرادی می سپارند که نباید وارد این حیطه شوند!

رسولیان تأکید کرد: مدیران نباید با نگاه تجاری به سینمای دفاع مقدس نگاه کنند. کار فاخر بایستی با خرج کردن و هزینه کردن درست و کار را به افراد درست و کاردان سپردن رخ بدهد. ما که داعیه دار این هستیم که بر حق این معادله هستیم و جبهه حق را داریم باید زیرساخت های سینمایی مان را برای ارائه این معنویت ها درست کرده و تقویت کنیم.

این طراح جلوه های ویژه تصریح کرد: بنده متأسفم که گاهی افرادی که نگاه عوضی دارند به عنوان فیلمساز فیلم دفاع مقدسی می سازند. مدیران باید فیلمسازان متعهد را گرد هم جمع کرده و به صورت جهادی در راستای فرمایشات حضرت آقا گام بردارند و سینما را از این وضعیت مفلوک کنونی نجات دهند.

وی در پایان این گفتگو با بیان اینکه آیا مدیر انقلابی باید در ساعات اداری سر کار برود یا باید شبانه روز مشغول کار جهادی باشد؟ متذکر شد: مدیران کار جهادی نمی کنند و فقط به فکر حفظ میز خود هستند. کدام کشور انقلابی می بیند که مدیرش تنها از ۸ صبح تا ۲ عصر سر کار باشد. یک مدیر باید مدام بدود! این معنای کار جهادی می دهد.

به گزارش سینماپرس، داود رسولیان مسئول جلوه‌های ویژه میدانی سینما و تلویزیون ایران است. از مهم‌ترین آثار داود رسولیان می‌توان به فعالیت در فیلم نهنگ عنبر ۲: سلکشن رویا و فیلم ازدواج در وقت اضافه اشاره کرد.

البته یکی از مهم‌ترین بخش‌ از کارنامه حرفه‌ای داود رسولیان فعالیت در سریال اصحاب کهف بوده است. داود رسولیان سال ۱۳۷۵ سریال اصحاب کهف به عنوان مسئول جلوه‌های ویژه میدانی فعالیت داشته است که توانست با مهارتش، جای خود را میان اهالی فضای تلویزیون مطرح کند.

با اینکه داود رسولیان را بیشتر بعنوان مسئول جلوه‌های ویژه میدانی می‌شناسیم، اما در حرفه‌های دیگر نیز فعال بوده است. داود رسولیان علاوه‌بر مسئول جلوه‌های ویژه میدانی به‌عنوان بازیگر، جلوه‌های ویژه میدانی و مسئول جلوه‌های ویژه بصری نیز در سینما و تلویزیون فعالیت داشته است. مهم‌ترین آثار داود رسولیان در حرفه‌ی بازیگر، فیلم ماجرای نیمروز، سریال معمای شاه، فیلم لوکوموتیوران، فیلم خط آتش، فیلم پناهنده، فیلم پرواز در نهایت و فیلم بلمی بسوی ساحل است. مهم‌ترین آثار داود رسولیان در حرفه‌ی جلوه‌های ویژه میدانی، سریال ساعت شنی و فیلم دیده‌بان است. مهم‌ترین اثر داود رسولیان در حرفه‌ی مسئول جلوه‌های ویژه بصری، سریال در چشم باد است.

مشاهده خبر از سایت منبع