اصفهان میزبان آثار برگزیده دوسالانه ملی خوشنویسی «هل اتی» میشود

رئیس انجمن خوشنویسان کاشان گفت: آثار برگزیدگان پنجمین دوسالانه ملی خوشنویسی «هل اتی» کاشان همزمان با هفته خوشنویسی در پردیس حوزه هنری اصفهان به نمایش همگانی گذاشته شده است.

رئیس انجمن خوشنویسان کاشان گفت: آثار برگزیدگان پنجمین دوسالانه ملی خوشنویسی «هل اتی» کاشان همزمان با هفته خوشنویسی در پردیس حوزه هنری اصفهان به نمایش همگانی گذاشته شده است.

سینماپرس: معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در همایش سفیران راستگو گفت: خلا فعالیتهای اندیشکدهای در عرصه کودک و نوجوان آسیبهایی ایجاد کرده است و ما از این فقدان در رنج هستیم.
به گزارش سینماپرس، فرهاد فلاح در این همایش که با هدف تجلیل از شخصیت و نقش حجهالاسلام محمدحسن راستگو با حضور مسوولان ارشد سازمان اوقاف و مربیان کودک و نوجوان این سازمان و امور خیریه در مشهد برگزار شد، بیان کرد: حجتالاسلام راستگو به نوعی بنیانگذار فعالیتهای کودک و نوجوان در سطح حوزه علمیه است و هم اکنون طلاب جوان حوزه باید برای ایجاد حرکتی جریانساز در حوزه کودک و نوجوان همگرایی و فعالیت تشکیلاتی در این زمینه را سرلوحه اقدامهای خود قرار دهند.
معاون فرهنگی کانون با تشریح سیاستهای نظام سلطه در عرصه کودک و نوجوان و برشمردن مصداقهایی از اقدامهای آنها خاطرنشان کرد: زمان اقدامهای انفرادی در عرصه فعالیتها و نقشآفرینیهای حوزه کودک و نوجوان گذشته است و چنانچه میخواهیم در این عرصه اقدام ویژهای صورت گیرد، نیازمند ایجاد فعالیتهای تشکیلاتی منسجم و هدفمند هستیم تا بتوانیم این جمعیت کلان کشور را مخاطب قرار دهیم.
وی با برشمردن اهمیت مطالعهها و اقدامهای راهبردی در حوزه فعالیتهای کودک و نوجوان در عرصه کشور تأکید کرد: خلا فعالیتهای اندیشکدهای در عرصه کودک و نوجوان آسیبهای زیادی به وجود آورده است و نمونه بارز آن این است که تولید دانش در عرصه فعالیتهای مدیریتی و راهبردی کودک و نوجوان ایجاد نمیشود و همین مسأله فعالیتها را به صورت سنتی نگه میدارد.
فلاح، سَبْکسازی در عرصه فعالیتهای فرهنگی و تبلیغی کودک و نوجوان را لازمه اقدامهای حوزه علمیه قم در این عرصه برشمرد و بیان داشت: متأسفانه ما در مرکز مطالعات راهبردی حوزه علمیه قم هنوز بخش ویژهای برای کودک و نوجوان نداریم و این مسأله خسارتهای زیادی به آینده فعالیتها ایجاد میکند و نمونه آن عدم وجود سبکهای استاندارد و برنامهریزی مدون در عرصه فعالیتهای فرهنگی کودک و نوجوان است.
معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیبرنامهگی در این حوزه را عامل طمع دشمن برای سرمایهگذاری در این بخش دانست و گفت: وقتی بدونراهبرد و بدونهماهنگی کلان بین فعالان حوزه کودک و نوجوان این مسیر را طی کنیم باعث میشود تا نظام سلطه برای سرمایهگذاری در بخش کودک و نوجوان ایران به طمع بیفتد و ما شاهد آن هستیم که اقدامهایی در این زمینه انجام دادهاند.
فلاح، پرهیز از هیجانها و جوگیر شدن را در برنامهریزیهای کلان حوزه کودک و نوجوان ضروری دانست و بیان داشت: اکنون در کشور بازار فعالیتهای مادر و کودک گرم است در حالی که مطالعههای ما نشان میدهد باید در حوزه کلان خانواده و بخش پدر و کودک سرمایهگذاری متمرکزی انجام داد.
وی با تشریح سوابق و فعالیتهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از همه مبلغان سازمان اوقاف و امور خیریه دعوت کرد تا در جشنواره قصهگویی مشارکت هدفمندی داشته باشند.
معاون فرهنگی کانون در بخش دیگری از سخنان خود کاربست فناوری و پیشرفت علوم را در برنامهریزیهای راهبردی حوزه کودک و نوجوان ضروری دانست و افزود: ما در برنامهریزیهای کلان این حوزه نیازمند مطالعه، تحقیق و پژوهش، نظریهپردازی و تولید علم هستیم و بر همین اساس باید آرایش جدیدی در عرصه فعالیتهای کودک و نوجوان رقم بزنیم.
یادآوری میشود در بخشی از این مراسم پیام تصویری حامد علامتی مدیرعامل کانون نیز پخش شد و با حضور مسوولان ارشد سازمان اوقاف و امور خیریه و معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از مربیان برتر کودک و نوجوان سازمان اوقاف تجلیل شد.

انجمن خوشنویسان ایران با صدور بیانیهای جنایات اخیر رژیم غاصب صهیونیستی به ویژه بمباران بیمارستان المعمدانی غزه را محکوم کرد.

سینماپرس: مهران رجبی بازیگر سینما و تلویزیون گفت: هر کسی اندازه یک قاشق چایخوری وجدان داشته باشد همین برای محکومیت جنایت رژیم صهیونیستی کافی است.
به گزارش سینماپرس، مهران رجبی در گفتوگو با ایرنا درباره اینکه سینماگران مقابل جنایتهای رژیم صهیونیستی چه وظیفهای دارند؟ اظهار داشت: تمامی ضمایر مفرد و جمع میدانند که اسرائیل حرامزاده است بنابراین اگر هر کسی به اندازه یک قاشق چایخوری وجدان در سینه داشته باشد همین کافی است که در مقابل جنایتهای رژیم صهیونیستی سکوت نکند.
وی افزود: هر کسی در هر استعدادی، شغل و موقعیتی که دارد باید کلام درست را در این زمینه ادا و از مظلوم دفاع کند.
رجبی اظهار داشت: همه عوامل و سینماگران هم از این قاعده مستثنی نیستند و لازم است این اتفاق در میان اهالی سینما هم بیفتد که در مقابل جنایتهای رژیم صهیونیستی سکوت نکنند.
وی افزود: با این حرکت، سینماگران بدانند که به آرمان فلسطین کمک کردهاند.
این بازیگر سینما و تلویزیون در پاسخ به این سوال که اگر قرار باشد مهران رجبی روزی در یک اثر تلویزیونی و یا سینمایی برای محکومیت جنایتهای رژیم صهیونیستی ایفای نقش کند این نقش را خواهد پذیرفت؟ گفت: با سر میروم و این نقش را میپذیرم.

وزیر فرهنگ و رئیس کمیسیون ملی فرهنگ و هنر فیلیپین به همراه معاون سفیر کشورشان از نمایشگاه طلایهداران خطه خط در موزه هنرهای معاصر تهران دیدن کردند.

سینماپرس: ارکستر ملی ایران بالاخره رهبر دائم خود را شناخته و احتمالا در ماههای آینده با ثبات و تداوم بیشتری اجراهایش را در پیش خواهد گرفت.
به گزارش سینماپرس، ارکستر ملی ایران ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ به مناسبت گرامیداشت روز جهانی هلال احمر با رهبری همایون رحیمیان نخستین کنسرتش در سال جاری را به صحنه برد. این ارکستر تیرماه امسال با رهبری آرش امینی به عنوان رهبر میهمان و اجرای آثاری از مرتضی حنانه، جواد معروفی، حسن کسایی، فرهاد فخرالدینی و بهزاد عبدی روی صحنه رفت.
ارکستر ملی ایران شهریور امسال هم اجرایی ویژه داشت. اجرایی که به نواختنِ پوئم سمفونی «وداع» از ساختههای محمد میرزمانی اختصاص داشت. رهبری این اجرا را همایون رحیمیان و خوانندگی آن را سیدحسامالدین سراج برعهده داشتند. این اجرا با روایت ساعد باقری و به مناسبت اربعین حسینی در تالار وحدت روی صحنه رفت.
در اوایل مهرماه سال جاری بالاخره همایون رحیمیان به عنوان رهبر دائم ارکستر ملی ایران معرفی شد.
رحیمیان نخستین حضورش به عنوان رهبر دائم ارکستر ملی ایران را به کنسرتی با عنوانِ «پاییزان» اختصاص داد. او قطعههایی از روحالله خالقی، جواد معروفی و حسین دهلوی را برای اجرا در تالار وحدت انتخاب کرد.
در ادامه نگاهی اختصاری به آهنگهایی خواهیم داشت که ارکستر ملی در اجرای «پاییزان» خود نواخته است:
قطعه «رنگارنگ شماره یک» در آواز اصفهان اثرِ روحالله خالقی است. در این قطعه ملودی تصنیف بهار دلنشین هم قرار دارد.
قطعه «سوییت دشتی» اثر جواد معروفی؛ این قطعه ابتدا برای پیانو و سپس برای ارکستر نوشته شد.
«به یاد صبا/نغمه ترک» اثرِ حسین دهلوی؛ این قطعه براساس قطعهی «دوضربی بیات ترک» اثری از استاد ابوالحسن صبا در اردیبهشت سال ۱۳۳۷ نوشته شده است. «به یاد صبا / نغمه ترک» نخستین بار در خرداد ۱۳۳۷ با ارکستر شماره یک هنرهای زیبای کشور در دانشگاه تهران اجرا شد.
قطعه «یار رمیده» اثر روح الله خالقی یکی دیگر از آثار اجرا شده توسط ارکستر ملی ایران بود.
«کنسرتینو برای سنتور و ارکستر» اثر حسین دهلوی؛ این قطعه در سال ۱۳۷۷ با همکاری فرامرز پایور در چهار موومان ساخته شده است.
«سبکبال» اثر حسین دهلوی؛ این قطعه سال ۱۳۳۲ در دستگاه شور و براساس قطعه «رقص چوبی قاسم آبادی» اثر استاد صبا ساخته شده و از نخستین آثار دهلوی است.
قطعههای «دو نغمه بختیاری»، «آهنگ آذربایجانی» و «رنگارنگ شماره ۲» دیگر آثارِ اجرا شده در این کنسرت بودند که جملگی از ساختههای روحالله خالقی هستند.
هنگامی که این کنسرت تمام شد، تماشاگران ایستاده ارکستر را تشویق کردند. این تشویقها باعث شد تا ابتدا قطعهی «رنگارنگ شماره ۲» اجرا شود و باز هم با تشویقهای ادامهدارِ تماشاگران، این بار ارکستر ملی ایران قطعهی «سبکبال» را اجرا کند.
اجرای ارکستر ملی ایران علاوه بر استقبال مخاطبان، کیفیت قابل قبولی هم داشت. به نظر میرسید با حضور همایون رحیمیان در ارکستر ملی ایران، این ارکستر فصل جدیدی از فعالیتهایش را با تداوم و نظم بیشتر در پیش خواهد گرفت.

دبیر جشنواره جایزه بینالمللی «عکس ۵» از برگزاری نمایشگاه دوسالانه این جشنواره در گالری مرتضی ممیز خانه هنرمندان خبر داد.

مهدی سالم (مدیرعامل بنیاد رودکی) به سمت سرپرست برند، مسئولیت اجتماعی و روابط عمومی پتروشیمی خلیج فارس منصوب شده و این در حالی است که بنیاد رودکی در این باره اطلاعرسانی نکرده است.

سینماپرس: کارگردان فیلم سینمایی اخت الرضا شامگاه ۲۸ مهر ماه، در برنامه تلویزیونی «نقد سینما» از آنتن شبکه چهار سیما حاضر شد.
به گزارش سینماپرس، سید مجتبی طباطبایی کارگردان فیلم سینمایی اخت الرضا در شامگاه ۲۸ مهر ماه، در برنامه تلویزیونی «نقد سینما» از آنتن شبکه چهار سیما حاضر شد و در خصوص این اثر به گفتگو پرداخت.
در «میز نقد سینمای ایران» برنامه نقد سینما، محمد صابری روزنامهنگار سینمایی میزبان سید مجتبی طباطبایی کارگردان فیلم سینمایی «اخت الرضا» بود.
در ابتدای این بخش از برنامه امیررضا مافی در خصوص ساخت این فیلم توضیح مختصری داد و گفت: یکی از فیلمهایی است که در سکوت خبری و با در کنار هم قرار گرفتن عتبات و با همکاری سازمان سینمایی سوره حوزه هنری ساخته شد که به یک موضوع مغفول در سینمای ایران میپرداخت، فیل اخت الرضا بود.
سپس سید مجتبی طباطبایی در خصوص فیلم خود این گونه اظهار داشت: این اثر سینمایی یا بهتر بگوییم داکیو درام یا همان مستند داستانی، سومین تجربه تاریخی من در حوزه تاریخ اسلام بود؛ در آثار قبلی در جایگاه تولید یا تهیه کننده قرار گرفته بودم و در مورد فیلم سلمان فارسی یک همکاری خوبی با عتبه عباسی (ع) داشتیم و بعد از این اتفاقی که رقم خورد، در بازتابی که در کشور عراق از دیدن این فیلم و در کشورهای خلیج فارس رخ داد دیدیم که استقبال خیلی خوبی بود. به همین جهت برای تجربه بعدی از ما برای بازسازی یک مستند ۳۰-۴۰ دقیقه ای، در عتبه حسینی و استان مقدس حضرت معصومه دعوت به عمل آمد. یکی از چالشهای ما این بود که خیلی نمیتوانستیم نزدیک شخصیت معصوم و در این فیلم حضرت معصومه (س) شویم و این کار خیلی ملاحظات داشت؛ برای همین سعی کردیم در سکوت کامل خبری پیش ببریم تا کمتر حساسیتها برانگیحته شود و وقتی که تصویربرداری فاز یک پروژه انجام شد این دل و جرات را پیدا کردیم که آن را تبدیلش کنیم به یک داکیو¬درام سینمایی.
محمد صابری در واکنش به صحبتهای طباطبایی ضمن اشاره به ارزشمندی پژوهش این اثر به عنوان یک مستند سینمایی، جنبه دراماتیک آن را برای خلق قهرمان ستود و گفت: با توجه به این که قهرمان در این جنس از روایتها از جنس قهرمان غایب است، اما شما به درستی و هوشمندانه از قهرمان اصلی روایت فاصله گرفته اید.
طباطبایی در ادامه در خصوص این که چگونه و چقدر نگاه مستند گونه به این اثر داشته است گفت: من، چون از تئاتر و نمایش شروع کردم و خواستگاه تئاتر آیین بوده است و مردم اقبال ویژهای داشته اند نسبت به تئاتر، پس گام اول این بود که میخواستیم در این اثر یک کار آئینی انجام دهیم، یک کار مبتنی بر ایدئولوژی با نگاه به شخصیت مقدس. به همین منظور خیلی ملاحظات جدی وجود دارد. یعنی یا من باید به سمت صرف مستندات تاریخی بروم که در آن قالب، یک مستند قابل دفاع خوب، اما فاقد جذابیتهای بصری و دراماتیک ارائه دهم و یا سمت داستان و درام بروم که در این صورت باید تخیل خودم را دخیل کنم. در مورد این گونه آثار مرتبط با معصومین، ملاحاظاتی هست که دو تا بال دارد، یکی بال محتوا و یکی بال تکنیک است، آن بال محتوا خیلی پیچیده است و خیلی مراقبتها نیاز دارد، برای همین در تخیل هنرمندانه من دستم بسته بود؛ اما با این وجود موقعیتهایی را وارد قصه کردم که لطمهای به آن مستندات تاریخی نزند، من حرفی را متقن نزدم سعی کرده ام یک سری مستنداتی بیاورم که قابل دفاع باشد.
مافی در ادامه گفتگو به ذکر چند تا نکته در خصوص فیلم اخت الرضا پرداخت و گفت: این که آقای طباطبایی میگویند مستند سینمایی، میخواهند تاکید کنند که اثر من مستند است. کاری که آقای طباطبایی کرده اند و بسیار تحسین برانگیز است این است که در قم با بازیگران و عوامل محلی قم و با بودجهای بسیار محدود در قبال یک اثر تاریخی، یک درام سینمایی ساخته که مطمئنا سالیان طولانی در تلوزیون به مناسبتهای مختلف پخش خواهد شد، فلذا یک اثر درخشانی خلق شده است و این که عتبه مقدسه آمدند پای این کار خیلی اتفاق بزرگی است.
طباطبایی در نهایت از هادی مقدم دوست برای کمک به این اثر در راستای داستانی شدن یاد کرد و از او قدردانی نمود.
فیلم سینمایی اخت الرضا از ۲۲ مهرماه در سینماهای سراسر کشور در حال اکران است و پخش آن به عهده موسسه فرهنگی تبلیغاتی بهمن سبز وابسته به حوزه هنری است.

در اولین ماه پاییز آلبومهای جدیدی روانه بازار موسیقی شدهاند که هرکدام حال و هوای خاص خود را دارند؛ البته همه این آثار در ژانرهای غیر از پاپ تولید شدهاند.