X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

«ارکستر ملی ایران» بالاخره رهبر دائم خود را شناخت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ارکستر ملی ایران بالاخره رهبر دائم خود را شناخته و احتمالا در ماه‌های آینده با ثبات و تداوم بیشتری اجراهایش را در پیش خواهد گرفت.

به گزارش سینماپرس، ارکستر ملی ایران ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ به مناسبت گرامیداشت روز جهانی هلال احمر با رهبری همایون رحیمیان نخستین کنسرتش در سال جاری را به صحنه برد. این ارکستر تیرماه امسال با رهبری آرش امینی به عنوان رهبر میهمان و اجرای آثاری از مرتضی حنانه، جواد معروفی، حسن کسایی، فرهاد فخرالدینی و بهزاد عبدی روی صحنه رفت.

ارکستر ملی ایران شهریور امسال هم اجرایی ویژه داشت. اجرایی که به نواختنِ پوئم سمفونی «وداع» از ساخته‌های محمد میرزمانی اختصاص داشت. رهبری این اجرا را همایون رحیمیان و خوانندگی آن را سیدحسام‌الدین سراج برعهده داشتند. این اجرا با روایت ساعد باقری و به مناسبت اربعین حسینی در تالار وحدت روی صحنه رفت.

در اوایل مهرماه سال جاری بالاخره همایون رحیمیان به عنوان رهبر دائم ارکستر ملی ایران معرفی شد.

رحیمیان نخستین حضورش به عنوان رهبر دائم ارکستر ملی ایران را به کنسرتی با عنوانِ «پاییزان» اختصاص داد. او قطعه‌هایی از روح‌الله خالقی، جواد معروفی و حسین دهلوی را برای اجرا در تالار وحدت انتخاب کرد.

در ادامه نگاهی اختصاری به آهنگ‌هایی خواهیم داشت که ارکستر ملی در اجرای «پاییزان» خود نواخته است:

قطعه «رنگارنگ شماره یک» در آواز اصفهان اثرِ روح‌الله خالقی است. در این قطعه ملودی تصنیف بهار دلنشین هم قرار دارد.

قطعه «سوییت دشتی» اثر جواد معروفی؛ این قطعه ابتدا برای پیانو و سپس برای ارکستر نوشته شد.

«به یاد صبا/نغمه ترک» اثرِ حسین دهلوی؛ این قطعه براساس قطعه‌ی «دوضربی بیات ترک» اثری از استاد ابوالحسن صبا در اردیبهشت سال ۱۳۳۷ نوشته شده است. «به یاد صبا / نغمه ترک» نخستین بار در خرداد ۱۳۳۷ با ارکستر شماره یک هنرهای زیبای کشور در دانشگاه تهران اجرا شد.

قطعه «یار رمیده» اثر روح الله خالقی یکی دیگر از آثار اجرا شده توسط ارکستر ملی ایران بود.

«کنسرتینو برای سنتور و ارکستر» اثر حسین دهلوی؛ این قطعه در سال ۱۳۷۷ با همکاری فرامرز پایور در چهار موومان ساخته شده است.

«سبکبال» اثر حسین دهلوی؛ این قطعه سال ۱۳۳۲ در دستگاه شور و براساس قطعه «رقص چوبی قاسم آبادی» اثر استاد صبا ساخته شده و از نخستین آثار دهلوی است.

قطعه‌های «دو نغمه بختیاری»، «آهنگ آذربایجانی» و «رنگارنگ شماره ۲» دیگر آثارِ اجرا شده در این کنسرت بودند که جملگی از ساخته‌های روح‌الله خالقی هستند.

هنگامی که این کنسرت تمام شد، تماشاگران ایستاده ارکستر را تشویق کردند. این تشویق‌ها باعث شد تا ابتدا قطعه‌ی «رنگارنگ شماره ۲» اجرا شود و باز هم با تشویق‌های ادامه‌دارِ تماشاگران، این بار ارکستر ملی ایران قطعه‌ی «سبکبال» را اجرا کند.

اجرای ارکستر ملی ایران علاوه بر استقبال مخاطبان، کیفیت قابل قبولی هم داشت. به نظر می‌رسید با حضور همایون رحیمیان در ارکستر ملی ایران، این ارکستر فصل جدیدی از فعالیت‌هایش را با تداوم و نظم بیشتر در پیش خواهد گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *