X

مدیر فنی

دفتر سینمایی

«انجمن سینمای جوانان ایران» از بزرگترین مدارس سینمایی جهان است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران اولویت این رویداد را جذب آثار هنرمندان کشورهای همسایه دانست و از رایزنان فرهنگی خواست ظرفیت لازم را فراهم و برای معرفی جشنواره فیلم کوتاه تهران پیگیری های لازم را انجام دهند.

به گزارش سینماپرس، مهدی آذرپندار در ششمین و آخرین روز نخستین اجلاس منطقه ای رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی در کشورهای همسایه اظهار داشت: انجمن سینمای جوانان ایران، مرکز استعدادیابی، بزرگترین مدرسه سینمایی ایران و از بزرگترین مدارس سینمایی جهان است که در۵۸ نقطه کشور دفتر دارد و اقدام به آموزش فیلمسازی و حمایت از فیلمسازان با ساخت فیلم های کوتاه می کند و متولی اصلی سینمای پایه کشور است.

وی با اشاره به آغاز چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران از پنجشنبه هفته پیش رو (۲۸ مهر) ‌ گفت: این جشنواره بین المللی ترین رویداد سینمایی ایران است. در داخل کشور بیشترین توجه به جشنواره فیلم فجر است، جشنواره ای که بیشتر داخلی است تا خارجی، اما اعتبار جشنواره فیلم کوتاه تهران در خارج از کشور است.

آذرپندار با اشاره به رکوردشکنی جشنواره فیلم کوتاه تهران در این دوره با دریافت هفت هزار و ۷۲۱ اثر از ۱۳۱ کشور جهان این رکورد را مهم خواند و افزود: رایزنی فرهنگی مسوولیت تبلیغ ظرفیت های فرهنگی هر کشوری را بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه جشنواره های فجر و حقیقت و جشنواره فیلم کوتاه تهران زنده بودن فضای فرهنگی کشور را نشان می‌دهند، از رایزنان فرهنگی خواست تا این ظرفیت به جهان و در کشورهای محل ماموریت خود شناسانده شود.

آذرپندار با یادآوری اینکه جشنواره فیلم کوتاه تهران مورد تایید آکادمی اسکار است، افزود: در فیلم بلند کشورها به آکادمی اسکار اثر معرفی می کنند اما در حوزه فیلم کوتاه جشنواره ها فیلم معرفی می کنند. آکادمی اسکار به ۱۵۰ جشنواره در جهان این اعتبار را داده که جشنواره فیلم کوتاه تهران یکی از این جشنواره هاست. سال گذشته اسپانیا و در سال های گذشته ایران این جایزه را دریافت کرد.

وی افزود: اسپانیا، هند و بسیاری از کشورهای صاحب سینما مشتری جشنواره ما هستند اما نیاز داریم کشورهای همسایه و منطقه بیشتر یا این ظرفیت آشنا شوند.

دبیر چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: امسال توانستیم فراخوان جشنواره را به ۱۲ زبان منتشر کنیم که برای شناخت بیشتر این ظرفیت بود و در رکورد شکنی اثرگذاری داشت. آنقدر که در فرانسه، روسیه و چین این جشنواره را می شناسند، در کشورهای عربی شناخته شده نیستیم و در کشورهای همسایه این اتفاق نیفتاده است.

وی از رایزنان فرهنگی خواست ظرفیت لازم را فراهم و برای معرفی جشنواره فیلم کوتاه تهران پیگیری های لازم را انجام دهند و گفت: ارجحیت ما معرفی جشنواره در کشورهای همسایه است و برای ما این رویکرد وجود دارد که دامنه ای به این منظور فراهم و میهمان هم از کشورهای همسایه داشته باشیم.

آذرپندار گفت: ما برای این جشنواره معمولا از کسانی دعوت می کنیم که پیشتر در فرانسه، ایتالیا، آلمان و آمریکا از آنها دعوت شده و خواسته اند به آنها اعتبار دهند.

نخستین اجلاس منطقه ای رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه، از ۱۵ تا ۲۰ مهرماه ۱۴۰۲، به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان قرارگاه اقتدار فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

درک برخی فیلم‌های «جشنواره فیلم کودک» برای کودکان کمی دشوار است و شاید این آثار مناسب رده‌های سنی بالاتری باشند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علی بصیری‌نیک با اشاره به اینکه سینمای انیمیشن نیازمند یک ذائقه‌شناسی بومی است، تأکید کرد: به قدری از این ذائقه‌شناسی بومی غافل شده‌ایم که کودکان ایرانی بتمن و اسپایدرمن را قهرمان می‌دانند.

به گزارش سینماپرس، علی بصیری‌نیک، کارگردان انیمیشن سینمایی «سفر به تاریکی» که در سی‌وپنجمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان حضور دارد، در گفتگو با خبرنگار ایلنا، اظهار کرد: اتفاق بسیاری خوشحال‌کننده‌ای است که در کشور ما انیمیشن با رویکرد صنعتی رو به پیشرفت است. وقتی صحبت از انیمیشن می‌شود برای ما دنیای سینمای کودکان تداعی می‌شود و این مربوط به نگاه فرهنگی ما می‌شود که این سینما را مخصوص کودکان می‌دانیم وگرنه سینمای انیمیشن می‌تواند برای مخاطب بزرگسال نیز باشد.

بصیری‌نیک خاطرنشان کرد: در چند سال گذشته اتفاقات خیلی خوبی برای انیمیشن رخ داده، پلتفرم‌ها و شبکه‌های تلویزیونی انیمیشن پخش می‌کنند و همچنین جشنواره‌هایی مثل جشنواره فیلم کودک و نوجوان و جشنواره دوسالانه انیمیشن به این صنعت بسیار کمک می‌کند اما آنچه که باعث می‌شود تولیدکنندگان رغبت زیادی به سینمای انیمیشن نداشته باشند بازخوردهای سطحی یا منفی است که دریافت می‌کنند و همچنین عدم موفقیت در بازار هم موجب سرخوردگی انیمیشن‌سازها می‌شود چرا که تولیدکنندگان آثار انیمیشن معمولاً با سرمایه شخصی کارشان را شروع می‌کنند و بعد در روند پیشرفت کار سعی دارند جذب سرمایه کنند اما این اتفاق ممکن است برخی مواقع پیش نیاید و موجب دلسردی تولیدکنندگان شود چرا که معمولاً ارگان‌های مختلف تمایلی به حمایت از سینمای انیمیشن ندارد.

این کارگردان انیمیشن در ادامه اظهار کرد: به دلیل کمبود نیروی کار در عرصه تولید انیمیشن جشنواره‌ها می‌توانند محفلی مناسب برای ارتباط بیشتر تولیدکنندگان آثار انیمیشن باشد و از طرفی این رویدادها فضایی را ایجاد می‌کنند که تولیدکنندگان می‌توانند آثارشان به صورت مستقیم به مخاطب خود ارائه دهند و از طرفی این ارتباط و استقبال از آثار انیمیشن می‌تواند انگیزه‌ای برای تولیدات بعدی باشد.

تولیدات داخلی را نباید با تولیدات خارجی مقایسه کنیم

وی درباره بازخوردهای سطحی نسبت به تولیدات انیمیشن گفت: به دلایل مختلف ما نباید تولیدات داخلی را با تولیدات خارجی مقایسه کنیم. شرایط تولید، شرایط فرهنگی، نظام آموزشی و نگاهی که تولیدکنندگان به آثار کودک دارند بسیار متفاوت است. انیمیشن‌های خارجی به دلیل هزینه‌های بسیار بالایی که تولیدکنندگان برای آثارشان در نظر می‌گیرند از کیفیت بهتری برخوردار هستند و به همین دلیل انیمیشن‌های داخلی کمتر دیده می‌شوند و سریعاً‌ با انیمیشن‌های اروپایی و آمریکایی مقایسه می‌شوند که همین مسئله باعث می‌شود که تولیدکنندگان ایرانی سرخورده شوند. تولید انیمیشن بسیار هزینه‌بر و طولانی مدت است و باید این را درک کنیم که انیمیشن‌ساز ایرانی در شرایط خیلی سختی این اثر را تولید می‌کند و به همین دلیل این آثار ممکن است نقایصی داشته باشند و با انیمیشن‌های روز دنیا فاصله داشته باشند. ما با حمایت از یکدیگر می‌توانیم مسیر پیشرفت را با سرعت بیشتری طی کنیم.

این کارگردان درباره هزینه‌های بالای تولید فیلم‌های انیمیشن گفت: وقتی یک فیلم لایواکشن را تصویربرداری می‌کنید، دوربین را مقابل سوژه می‌گذارید و پنج ثانیه فیلم ضبط می‌کنید و ممکن است راش‌های متعددی از این پنج ثانیه داشته باشید و بعد بهترین راش را برای فیلمتان انتخاب کنید و در نهایت یک اصلاح رنگ انجام می‌دهید که قطعاً کار پر زحمتی است اما از لحاظ زمانی شما سرعت بیشتری دارید. در انیمیشن اینگونه نیست شما فریم تولید می‌کنید و هر ثانیه شامل ۲۴ یا ۲۵ فریم می‌شود و شما باید هر فریم را جداگانه طراحی کنید و هر فریم نیازمند طراحی محیط، سایه‌ها، نورپردازی و… است و بعد از این طراحی‌ها پروسه رندر است که زمان زیادی صرف می‌کند. در واقع پنج ثانیه از یک انیمیشن ممکن است ۱۰ برابر یک لایواکشن زمانبر باشد و همین زمانبر بودن هم عاملی بر پرهزینه بودن انیمیشن است.

بصیری‌نیک خاطرنشان کرد: ما جشنواره‌های زیادی در ایران نداریم که بر مخاطب کودک و نوجوان تمرکز داشته باشند و به بخش انیمیشن هم اهمیت بدهند؛ علاوه بر جشنواره کودک فقط جشنواره دوسالانه انیمیشن وجود دارد و همین دو رویداد برای تولیدکنندگان این آثار بسیار حائز اهمیت است. برگزار شدن این جشنواره در اصفهان یکی از نکات مثبت آن است چراکه اکثر رویدادهای فرهنگی هنری در تهران رخ می‌دهد و این اتفاق به ما یادآور می‌شود که لازم نیست ما حتماً در تهران کار کنیم و مشخص است که جریان‌های هنری در شهرستان‌ها نیز زنده است و این برای تولیدکنندگان خارج از تهران بسیار امیدوارکننده است.

درک برخی فیلم‌های جشنواره برای کودکان دشوار است

این کارگردان در ادامه اظهاراتش گفت: اخبار جشنواره را این روزها دنبال کردم و می‌دانم که بازخوردهای خوبی متوجه این رویداد شده و بچه‌ها از دیدن فیلم‌ها رضایت داشتند اما نکته‌ای که وجود دارد این است که گفته می‌شود درک برخی فیلم‌ها برای کودکان کمی دشوار است و شاید این آثار مناسب رده‌های سنی بالاتری باشند و حتی حضور این فیلم‌ها در این جشنواره برایشان جای سوال بود. قطعاً استفاده از یک کاراکتر کودک به عنوان شخصیت اصلی یک فیلم نمی‌تواند دلیلی بر این باشد که فیلم مربوط به مخاطب کودک و نوجوان است.

وی افزود: از طرفی تولیدکنندگان آثار کودک معمولاً از سینمای غرب الگو می‌گیرند و در تلاش هستند تا مخاطب کودک و بزرگسال را با اثرشان همراه کنند به گونه‌ای که بخشی از محتوای فیلم برای کودکان مناسب است و برخی از محتوای اثر مختص مخاطب بزرگسالان است. به اعتقاد من بزرگسالان هم کودک درون دارند و می‌توانند از دیدن فیلم‌های کودک لذت ببرند اما ما تولیدکنندگان آثار باید دقت داشته باشیم که اگر قرار است مخاطب هدفمان کودک است به محتوایی که تولید می‌کنیم توجه ویژه داشته باشیم.

بصیری‌نیک تأکید کرد: اگر ما محتوا یا در واقع حرفی که قرار است فیلم بزند را بر اثر ارجح‌تر بدانیم قطعاً فیلم در ارتباط با مخاطب کودک دچار مشکل می‌شود چرا که یک کودک قصدش از رفتن به سینما لذت بردن از فیلم است و وقتی با یک سری اطلاعات مواجه شود که در ذهنش سوال ایجاد کند و آن سوالات را با والدینش مطرح کند باید والدین فیلم را دیده باشند تا آنالیز درستی داشته باشند و حول محور فیلم به کودکشان بدهند اما به طور کل این یک نقص برای تولیدکننده به حساب می‌آید که با این حال من از آنجا که انیمیشن ایران را در مسیر توسعه می‌بینیم آن را یک آزمون و خطا می‌دانم و فکر می‌کنم هر انیمیشن‌سازی باید به بازخوردهای مخاطب توجه ویژه داشته باشد و اتفاقاً نظر مخاطبان برای من باید مثل یک دانشگاه باشد. تولیدکنندگان آثار باید سوالاتی که برای مخاطبان طراحی می‌شود را بررسی کنند و دلیل مطرح شدن این سوالات و جنس پرسش‌ها را بررسی کنند و نتیجه آن را در مسیر پیشرفت انیمیشن ایران به کار ببرند.

از تاریخ و ادبیاتمان در تولید آثار انیمیشن استفاده کنیم

وی افزود: ما در سینمای انیمیشن باید به یک ذائقه‌شناسی بومی برسیم. ما تاریخ و فرهنگی غنی داریم، خیلی از فیلم‌های خارجی را که نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم آن‌ها برای تاریخ‌سازی و قهرمان‌سازی از هیچ کارشان را شروع می‌کنند در حالیکه ما برای این کار پتانسیل‌های زیادی در تاریخ و ادبیاتمان داریم و می‌توانیم از این منابع وام بگیریم. بحث بومی کردن صرفاً مربوط به موضوعات تکنیکال نمی‌شود، منظور من پیامی است که یک فیلم به مخاطبش ارائه می‌دهد. به عنوان مثال ما کتابی به نام «منطق‌الطیر» عطار داریم که تا امروز اثری درباره آن ساخته نشده یا درباره «شاهنامه» کارهایی که تولید شده یا زیاده‌گویی بوده یا پرداختی ضعیف بوده در حالیکه ما می‌توانیم فقط یک بیت شعر از فردوسی انتخاب کنیم و با تحلیل معنایی درست از آن تولید محتوا کنیم. این اتفاق در ایران رخ داده اما نتیجه مطلوبی برای مخاطب نداشته است. به همین دلیل وقتی از «شاهنامه» صحبت می‌کنیم کودکان و نوجوانان اطلاعات زیادی از آن ندارند و وقتی از قهرمان صحبت می‌کنیم کودکان ایرانی کاراکترهای خارجی مثل «اسپایدرمن» و «بتمن» را مثال می‌زنند.

این کارگردان در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: به همین دلیل است که این بومی‌سازی باید شکل بگیرد و نباید آن را تنها محدود به ظاهر آثارمان کنیم بلکه باید بیشتر به محتوایی که آثار ارائه می‌دهند توجه داشته باشیم که با متون ادبی و واقعه‌های تاریخ خودمان منطبق باشند.

وی در پایان با اشاره به اینکه زمان و هزینه‌های تولید بزرگ‌ترین چالش تولید آثار انیمیشن است، گفت: از آنجا که اکثر تولیدکنندگان به هزینه‌های شخصی کار می‌کنند بهتر است ارگان‌هایی مثل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، حوزه هنری و… بودجه‌های بیشتری را برای تولید انیمیشن در نظر بگیرند. نهادهای مختلف و ارگان‌هایی که کار فرهنگی می‌کنند در تولیدات نمایشی خود می‌توانند از آثار انیمیشن برای فرهنگ‌سازی استفاده کنند و مطمئن باشند که این مدیوم می‌تواند تأثیر فرهنگی بالایی داشته باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«میرشمس‌الدین ادیب سلطانی» درگذشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: میرشمس‌الدین ادیب سلطانی، چهره مطرح فرهنگ و علم در ۹۲سالگی از دنیا رفت.

به گزارش سینماپرس، میرشمس‌الدین ادیب سلطانی، پزشک، فیلسوف، زبان‌شناس، نقاش، ریاضی‌دان، نویسنده و مترجم متون مهم ادبی و فلسفی صبح روز پنجشنبه، ۲۰ مهر در بیمارستان ایرانمهر تهران درگذشت.

او از چند روز قبل در بخش آی‌سی‌یوی بیمارستان بستری بود.

میرشمس‌الدین ادیب سلطانی ۲۱ اردیبهشت سال ۱۳۱۰ در محله قلمستان تهران به دنیا آمد. زبان فرانسه را در کودکی با کتاب دست دومی به نام فرانسه بدون معلم آموخت و زبان انگلیسی را از رادیو بی بی سی. پس از اتمام شش سال متوسطه در دبیرستان البرز، در سال ۱۳۲۸ وارد دانشکده طب دانشگاه تهران شد و دکترای پزشکی خود را از دانشکده پزشکی دانشگاه تهران دریافت کرد. برای ادامه تحصیل در زمینه روان‌پزشکی بالینی و تحقیقات بیوشیمی به وین رفت و بعد از چند ترم، دستیار پروفسور هافمن، از جمله سرشناس‌ترین روان‌پزشکان آن ایام شد.

او که به زبان‌های انگلیسی، آلمانی، فرانسه، یونانی باستان، عربی، ایتالیایی، روسی، عبری، ارمنی، لاتین، پهلوی، اوستایی و زبان‌های پارسی میانه و باستان مسلط بود، آثار ترجمه‌شده را مستقیما از زبان مبدا به زبان فارسی برگردانده است. میرشمس‌الدین ادیب سلطانی تالیفات متعددی به زبان فارسی و انگلیسی داشت و آثار او مشهور به استفاده گسترده از واژگان فارسی و بهره جستن از پارسی باستان، پارسی اوستایی و پارسی میانه بود.

از مهم‌ترین آثار ترجمه‌شده توسط میرشمس‌الدین ادیب سلطانی می‌توان به «سنجش خرد ناب» امانوئل کانت، «منطق» ارسطو، «جستارهای فلسفی» برتراند راسل، «سوگ‌نمایش هملت شاهپور دانمارک» اثر ویلیام شکسپیر و همچنین «رساله منطقی- فلسفی» ویتگنشتاین اشاره کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«امیرحسین طاهری» مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی امیرحسین طاهری را به عنوان مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان منصوب کرد.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی اسماعیلی در حکمی امیرحسین طاهری را به عنوان مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان منصوب کرد.

در حکم طاهری بر تدوین سند تحول و نقشه راه فرهنگی هنری و رسانه ای استان، همکاری فرهنگی مستمر و ایجاد تعامل مناسب با امام جمعه و نماینده ولی فقیه، استاندار و سایر دستگاه‌ها، تقویت و حمایت جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی تاکید شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم جدید «سلبریتی اغتشاش طلب» به صداگذاری رسید! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بهمن اردلان فیلم سینمایی «بی سر و صدا» ساخته مجیدرضا مصطفوی را صداگذاری می‌کند.

به گزارش سینماپرس، با پایان تدوین فیلم سینمایی «بی سر و صدا» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مجیدرضا مصطفوی و نویسندگی مشترک مهیار حمیدیان و مجیدرضا مصطفوی، صداگذاری فیلم توسط بهمن اردلان در استودیو بهمن شروع شده است.

پیمان معادی و هانیه توسلی از جمله نقش‌آفرینان شاخص این فیلم هستند که در فتنه سال ۱۴۰۱ هجری‌شمسی به صورتی ویژه ایفای نقش نمودند و دیگر بازیگران آن که از چهره‌های شناخته‌ شده سینما هستند، در اخبار بعدی معرفی خواهند شد.

فیلم جدید «سلبریتی اغتشاش طلب» به صداگذاری رسید

برخی از عوامل این فیلم عبارتند از:
تهیه‌کننده و کارگردان: مجیدرضا مصطفوی، مدیر فیلمبرداری: روزبه رایگا، تدوین: بهرام دهقان، نویسندگان: مهیار حمیدیان و مجیدرضا مصطفوی، طراحی و ترکیب صدا: بهمن اردلان، مدیر تولید: مهدی مهابادی، برنامه‌ریز و دستیار یک کارگردان: ایما استمراری، طراح صحنه: حسن روح‌پروری، طراح لباس: ندا نصر، طراح گریم: محسن دارسنج و مهرنوش سلیمی، صدابردار: بابک اخوان و محمود کاشانی، طراح جلوه‌های ویژه میدانی: آرش آقابیک، عکاس: فتاح ذی‌نوری، جانشین تولید: امید میرزازاده، منشی صحنه: ماریا میرنژاد، مشاور رسانه‌ای: مریم قربانی‌نیا.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نابینایانی که نقاشی‌های فوق‌العاده خلق کردند +‌ عکس


دیدن، مقدم بر ابزار در هنر تجسمی به کار گرفته می‌شود، اما در این میان هنرمندانی از مرزهای چشم، برای خلق اثری هنری عبور کردند. هنرمندانی نابینا که گاه به جای عصای سفید قلم نقاشی دست گرفتند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«بودجه موسیقی» باید بودجه توسعه باشد/اگر دولت از اجرای موسیقی جدی حمایت نکند به بخش خصوصی می‌رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمد میرزمانی معتقد است که برخوردهای سلیقه‌ای در ارگان‌های مختلف نسبت به هنر موسیقی، یکی از معضلات بزرگ این هنر است؛ لذا سند موسیقی می‌تواند یک بار برای همیشه این مشکل را حل و فصل کند.

به گزارش سینماپرس، سند موسیقی یکی از موضوعاتی است که در ماه‌های گذشته اخبار مختلفی درباره آن منتشر شده است. اخباری که از نهایی شدن این سند خبر می‌دهد و شاید به زودی برای اجرا ابلاغ شود. این درحالی است که تدوین این سند از زمان دولت دوم محمود احمدی‌نژاد آغاز شده و تا به امروز تدوینِ و تهیه این سند به طول انجامیده است. البته که این سند در مقاطعی نهایی هم شده است، اما هیچ دولتی اقدام به ابلاغِ این سند نکرد.

برای بررسی ویژگی‌های سند موسیقی و البته کاربرد آن در وضعیت امروزِ‌ موسیقی در کشورمان، سراغ محمدمیرزمانی آهنگساز و رهبر ارکستر رفتیم. میرزمانی در کارنامه هنری‌اش آثار ماندگاری دارد که از جمله آنها می‌توان به سمفونی وداع اشاره کرد که در سال‌های گذشته با ارکستر سمفونیک و به خوانندگی حسام‌الدین سراج، بارها اجرا شده است. همچنین در کارنامه محمد میرزمانی آهنگسازیِ موسیقی متن سریال‌ها و فیلم‌های بسیاری دیده می‌شود.

میرزمانی در کارنامه‌اش مسئولیت‌های مدیریتی هم دارد که از جمله آنها می‌توان به دوران حضورش در سازمان صدا و سیما به عنوان مدیرکل مرکز تولید صدا و سیما و دوران حضورش در وزارت ارشاد به عنوان مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد اشاره کرد.

محمدمیرزمانی در کنار حسام‌الدین سراج در کنسرت وداع

در ادامه متن گفت‌وگو با محمد میرزمانی را می‌خوانید:

نظرتان درباره سند موسیقی چیست؟ آیا این سند می‌تواند اوضاع موسیقی را بهتر کند و مشکلاتی که در عرصه موسیقی وجود دارد را حل کند؟

قانون بد بهتر از بی‌قانونی است. هر چه بتوانیم سند بالادستی و نقشه راه و استراتژی داشته باشیم در کارهایمان موفق‌تر خواهیم بود. درباره سند جامع موسیقی هم همین طور است؛ به قوانینی نیاز داریم که تمام دستگاه‌ها به طور هماهنگ در عرصه موسیقی فعالیت کنند. در این سال‌ها ناهماهنگی بین دستگاه‌های مختلف در مواجهه با موسیقی، به این هنر لطمه زده است.

به نظرتان سند موسیقی می‌تواند اختلاف نظرهایی که در زمینه مسائل شرعی نسبت به موسیقی وجود دارد را رفع کند؟

بودجه‌ حال حاضرِ موسیقی، بودجه‌ توسعه نیست. وقتی بذری را می‌کارید نیاز به رسیدگی و هزینه دارد. وقتی موسیقی می‌خواهد خلق شود باید به آن رسیدگی کرد. ما چه بخواهیم چه نخواهیم موسیقی توسعه پیدا می‌کند. اگر در دولت و حکومت به این امر توجه نشود، بخش‌های دیگر روی آن تمرکز می‌کنند و آنجا دیگر نگاه فرهنگی و هنری مطرح نخواهد بود و همه چیز براساس تجارت رقم خواهد خورد.

یکی از مسائلی که موسیقی در آن نیاز به نتایج متقن دارد؛ مسئله شرعی و حد و حدود موسیقی است. اینکه جایگاه موسیقی چیست و چگونه باید با آن برخورد کرد. در ادارات، سازمان‌ها، مدارس و در موسسات و در ارگان‌های مختلف چگونه با موسیقی باید برخورد کرد.

چه مسائلی باید در سند موسیقی حل و فصل شود؟

یکی از معضلات موسیقی در زمینه کنسرت‌ها است؛ مثلا برای اجرایی در یک شهر مجوز صادر می‌شود و در جای دیگر همان اجرا لغو می‌شود. برخی دستگاه‌ها در زمینه موسیقی موازی‌کاری دارند و برخی دستگاه‌ها سیاست‌هایشان با جاهای دیگر مغایر است. سند باید برای همه نهاد و سازمان‌ها متقن و قابل اجرا باشد نه اینکه فقط مختصِ وزارت ارشاد باشد.

مسئله مهم دیگر بودجه است. موسیقی در عرصه بودجه و برنامه‌ریزی دچار مشکل است. بودجه موسیقی بودجه صیانت است. با این بودجه‌هایی که برای موسیقی در نظر گرفته می‌شود، سازمان‌ها و نهادها فقط می‌توانند ممیزیِ موسیقی را انجام دهند و برای تولید و فراگیری و تاثیرگذاری و تعیین مسیرِ موسیقی، بودجه‌ای فراهم نیست. سازمان‌هایی که در عرصه موسیقی فعال هستند بودجه لازم را ندارند تا برای این هنر تولید لازم را داشته باشند و مسیر آن را ریل‌گذاری کنند.

امیدوار هستید که سند موسیقی به زودی نهایی و ابلاغ شود؟ حتما در جریان هستید که مسئله تدوینِ سند موسیقی از سال‌ها پیش مطرح بوده است.

اکنون سال‌هاست که در دولت‌های مختلف روی سند موسیقی کار شده است؛ امیدواریم این بار و در این دولت سند موسیقی به سرانجام برسد.

برای سند موسیقی در سال‌های گذشته قدم‌هایی برداشته‌اند اما هرگز به سرانجام نرسیده است. امیدواریم این سند قدرت اجرایی خوبی هم پشتش باشد و اجرا شود. اینکه قوانینی باشد و ضمانت اجرا نداشته باشد، مشکل بزرگی است. سند موسیقی اتفاق بزرگی است تا رفته رفته به قانون متقنی در زمینه هنر موسیقی برسیم.

معمولاً قوانینی که نوشته می‌شود در حوزه تئوری و نظری است. وقتی نوشته می‌شود باید منتظر ماند و در حوزه عملی بازخوردهای آن را دید. سندی که در سال‌های گذشته به عنوان سند موسیقی تهیه شده بود، با انتقادهای بسیاری از سوی موزیسن‌ها مواجه شد و هنرمندان بسیاری نسبت به آن موضع گرفتند و انتقاد داشتند. این سند در بخش عملی هم نمی‌توانست جوابگو باشد. این بار اما قرار شده که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شورای ملی موسیقی تشکیل شود. امیدوارم این بار قدم‌های بهتری برداشته شود.

در حال حاضر بزرگترین مشکلاتی که در عرصه موسیقی وجود دارد را چه می‌دانید؟

اگر دولت از اجرای موسیقی جدی حمایت نکند به بخش خصوصی می‌رود. اما بخش خصوصی به طور طبیعی نگاهش تجاری و بازاری است. بخش خصوصی به سمت سرمایه‌گذاری روی ژانرهایی از موسیقی می‌رود که درآمدزا هستند. در نتیجه موسیقی مسیری به سمتِ بازاری شدن را طی می‌کند.

مشکلات در عرصه موسیقی بسیار زیاد است. مهمترین مشکل از مبنا و در بخش آموزش است. شروع موسیقی با آموزش شکل می‌گیرد. باید آموزش را درست کنیم. وقتی هنرجویی با اشتیاق سراغ موسیقی آمده است، نمی‌داند که فردا آهنگساز یا خواننده یا نوازنده خواهد شد یا خیر. ما باید به شکلی با این افراد رفتار کنیم که نه تنها علایق و عشق او نسبت به موسیقی سرکوب نشود، بلکه بیشتر هم شعله‌ور شود. اینکه هنرجویی موسیقی را خوب یاد بگیرد و استادان خوبی داشته باشد، بسیار اهمیت دارد.

دانشجویانی که در دانشگاه و در رشته موسیقی تحصیل می‌کنند گاهی چند واحد موسیقی می‌گذرانند و هر واحد را هم زیر نظر استادی متفاوت دنبال می‌کنند. ما در گذشته، مدت زیادی از دوران یادگیری‌مان را با یک استاد بودیم، مثلا من با استاد پورتراب کار می‌کردم و تمام آرزوهایم این بود که راه استادم را ادامه دهم. در نهایت باید بگویم که مهمترین معضل و مشکل آموزش است.

بحث بودجه در زمینه موسیقی و کم بودنِ بودجه‌های دولتی برای این هنر همواره مطرح بوده است. کمبود بودجه‌های دولتی برای حمایت از موسیقی‌های اصیل موجبِ کمرنگ شدن این ژانرهای موسیقی شده و در عوض موسیقی‌های تجاری روز به روز در حال گسترش هستند. آیا سند موسیقی این معضل را حل خواهد کرد؟

بودجه‌ی حال حاضرِ موسیقی، بودجه‌ی توسعه نیست. وقتی بذری را می‌کارید نیاز به رسیدگی و هزینه دارد. وقتی موسیقی می‌خواهد خلق شود باید به آن رسیدگی کرد. ما چه بخواهیم چه نخواهیم موسیقی توسعه پیدا می‌کند. اگر در دولت و حکومت به این امر توجه نشود، بخش‌های دیگر روی آن تمرکز می‌کنند و آنجا دیگر نگاه فرهنگی و هنری مطرح نخواهد بود و همه چیز براساس تجارت رقم خواهد خورد.

بودجه موسیقی باید بودجه توسعه باشد. وزارت ارشاد باید بودجه تولید در عرصه موسیقی داشته باشد؛ درست مثل سینما. در حوزه هنری سالانه چندین فیلم ساخته می‌شود. در صدا وسیما سالانه فیلم‌های بسیاری با بودجه دولتی ساخته می‌شود. بنیاد فارابی یا سازمان سینمایی هم هر کدام بودجه‌های خاص خود را برای ساخت فیلم دارند.

موسیقی اما متاسفانه بوجه‌ای برای تولید ندارد. بنیاد رودکی و دفتر موسیقی بودجه‌ی تولید ندارند که کارهای تاثیرگذاری در سطح جامعه تولید کنند. یکی از بزرگترین کارها این است که جایگاه موسیقی در جمهوری اسلامی تعریف شود و همه ارگان‌ها از این جایگاه حمایت کنند.

بودجه اگر نباشد شما چطور از اجرای موسیقی‌های جدی حمایت می‌کنید. اگر دولت حمایت نکند به بخش خصوصی می‌رود. اما بخش خصوصی به طور طبیعی نگاهش تجاری و بازاری است. بخش خصوصی به سمت سرمایه‌گذاری روی ژانرهایی از موسیقی می‌رود که درآمدزا هستند. در نتیجه موسیقی مسیری به سمتِ بازاری شدن را طی می‌کند.

اینجا نقش دولت مهم است که با بودجه‌های کافی از گروه‌های موسیقی در ژانرهایی مانند موسیقی ایرانی، موسیقی نواحی و موسیقی کلاسیک حمایت کند. یکی از بخش‌های مهم اسناد بخش مالی است. قطعا یکی از بخش‌های مهم سند موسیقی هم بخش مالی و اعتبارات و بودجه است.

من در جریان نیستم که سند موسیقی هم اکنون در چه مرحله‌ای است، اما چیزی که من برداشت کرده‌ام این است که هنوز سند نوشته نشده است. اینکه گفته‌اند شورای ملی موسیقی تشکیل می‌شود، یعنی سند هنوز قطعی نیست و این شورا باید کار را دنبال کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«خیرالله تقیانی پور» کارگردان مینی سریال «ترور» شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: خیرالله تقیانی پور که کارگردانی «نجلا» از جمله تجربه های موفق او است مینی سریال «ترور» را می سازد.

به گزارش سینماپرس، سریال «ترور» یکی از مجموعه‌هایی است که قرار است با محور حاج قاسم سلیمانی ساخته شود. این سریال پیش از این قرار بود به تهیه کنندگی حامد عنقا به تولید برسد و سیروس مقدم کارگردانی کار را بر عهده داشته باشد.

عنقا سال گذشته درگیر تولید فیلم سینمایی «غریب» بود از این رو بعد از مدتی عوامل سازنده «ترور» دستخوش تغییرات شدند. با این حال پروژه «ترور» که قرار بود به اهمیت حضور حاج قاسم سلیمانی در منطقه بپردازد همچنان در دستور کار قرار داشت.

این مینی سریال حالا قرار است به کارگردانی خیرالله تقیانی پور ساخته شود که پیش از این ۲ فصل از مجموعه «نجلا» را به تولید رسانده بود که جزو آثار موفق و پربیننده تلویزیون است.

همچنین آرش قادری بازنویسی این مینی سریال را بر عهده دارد که پیش از این نگارش سریال «گاندو» را بر عهده داشته است.

تهیه کنندگی سریال هم بر عهده یکی از تهیه کنندگان تلویزیونی است که پیش از این هم تهیه سریال‌های امنیتی را در کارنامه خود داشته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

درک برخی فیلم‌ها «جشنواره فیلم کودک» برای کودکان کمی دشوار است و شاید این آثار مناسب رده‌های سنی بالاتری باشند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علی بصیری‌نیک با اشاره به اینکه سینمای انیمیشن نیازمند یک ذائقه‌شناسی بومی است، تأکید کرد: به قدری از این ذائقه‌شناسی بومی غافل شده‌ایم که کودکان ایرانی بتمن و اسپایدرمن را قهرمان می‌دانند.

به گزارش سینماپرس، علی بصیری‌نیک، کارگردان انیمیشن سینمایی «سفر به تاریکی» که در سی‌وپنجمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان حضور دارد، در گفتگو با خبرنگار ایلنا، اظهار کرد: اتفاق بسیاری خوشحال‌کننده‌ای است که در کشور ما انیمیشن با رویکرد صنعتی رو به پیشرفت است. وقتی صحبت از انیمیشن می‌شود برای ما دنیای سینمای کودکان تداعی می‌شود و این مربوط به نگاه فرهنگی ما می‌شود که این سینما را مخصوص کودکان می‌دانیم وگرنه سینمای انیمیشن می‌تواند برای مخاطب بزرگسال نیز باشد.

بصیری‌نیک خاطرنشان کرد: در چند سال گذشته اتفاقات خیلی خوبی برای انیمیشن رخ داده، پلتفرم‌ها و شبکه‌های تلویزیونی انیمیشن پخش می‌کنند و همچنین جشنواره‌هایی مثل جشنواره فیلم کودک و نوجوان و جشنواره دوسالانه انیمیشن به این صنعت بسیار کمک می‌کند اما آنچه که باعث می‌شود تولیدکنندگان رغبت زیادی به سینمای انیمیشن نداشته باشند بازخوردهای سطحی یا منفی است که دریافت می‌کنند و همچنین عدم موفقیت در بازار هم موجب سرخوردگی انیمیشن‌سازها می‌شود چرا که تولیدکنندگان آثار انیمیشن معمولاً با سرمایه شخصی کارشان را شروع می‌کنند و بعد در روند پیشرفت کار سعی دارند جذب سرمایه کنند اما این اتفاق ممکن است برخی مواقع پیش نیاید و موجب دلسردی تولیدکنندگان شود چرا که معمولاً ارگان‌های مختلف تمایلی به حمایت از سینمای انیمیشن ندارد.

این کارگردان انیمیشن در ادامه اظهار کرد: به دلیل کمبود نیروی کار در عرصه تولید انیمیشن جشنواره‌ها می‌توانند محفلی مناسب برای ارتباط بیشتر تولیدکنندگان آثار انیمیشن باشد و از طرفی این رویدادها فضایی را ایجاد می‌کنند که تولیدکنندگان می‌توانند آثارشان به صورت مستقیم به مخاطب خود ارائه دهند و از طرفی این ارتباط و استقبال از آثار انیمیشن می‌تواند انگیزه‌ای برای تولیدات بعدی باشد.

تولیدات داخلی را نباید با تولیدات خارجی مقایسه کنیم

وی درباره بازخوردهای سطحی نسبت به تولیدات انیمیشن گفت: به دلایل مختلف ما نباید تولیدات داخلی را با تولیدات خارجی مقایسه کنیم. شرایط تولید، شرایط فرهنگی، نظام آموزشی و نگاهی که تولیدکنندگان به آثار کودک دارند بسیار متفاوت است. انیمیشن‌های خارجی به دلیل هزینه‌های بسیار بالایی که تولیدکنندگان برای آثارشان در نظر می‌گیرند از کیفیت بهتری برخوردار هستند و به همین دلیل انیمیشن‌های داخلی کمتر دیده می‌شوند و سریعاً‌ با انیمیشن‌های اروپایی و آمریکایی مقایسه می‌شوند که همین مسئله باعث می‌شود که تولیدکنندگان ایرانی سرخورده شوند. تولید انیمیشن بسیار هزینه‌بر و طولانی مدت است و باید این را درک کنیم که انیمیشن‌ساز ایرانی در شرایط خیلی سختی این اثر را تولید می‌کند و به همین دلیل این آثار ممکن است نقایصی داشته باشند و با انیمیشن‌های روز دنیا فاصله داشته باشند. ما با حمایت از یکدیگر می‌توانیم مسیر پیشرفت را با سرعت بیشتری طی کنیم.

این کارگردان درباره هزینه‌های بالای تولید فیلم‌های انیمیشن گفت: وقتی یک فیلم لایواکشن را تصویربرداری می‌کنید، دوربین را مقابل سوژه می‌گذارید و پنج ثانیه فیلم ضبط می‌کنید و ممکن است راش‌های متعددی از این پنج ثانیه داشته باشید و بعد بهترین راش را برای فیلمتان انتخاب کنید و در نهایت یک اصلاح رنگ انجام می‌دهید که قطعاً کار پر زحمتی است اما از لحاظ زمانی شما سرعت بیشتری دارید. در انیمیشن اینگونه نیست شما فریم تولید می‌کنید و هر ثانیه شامل ۲۴ یا ۲۵ فریم می‌شود و شما باید هر فریم را جداگانه طراحی کنید و هر فریم نیازمند طراحی محیط، سایه‌ها، نورپردازی و… است و بعد از این طراحی‌ها پروسه رندر است که زمان زیادی صرف می‌کند. در واقع پنج ثانیه از یک انیمیشن ممکن است ۱۰ برابر یک لایواکشن زمانبر باشد و همین زمانبر بودن هم عاملی بر پرهزینه بودن انیمیشن است.

بصیری‌نیک خاطرنشان کرد: ما جشنواره‌های زیادی در ایران نداریم که بر مخاطب کودک و نوجوان تمرکز داشته باشند و به بخش انیمیشن هم اهمیت بدهند؛ علاوه بر جشنواره کودک فقط جشنواره دوسالانه انیمیشن وجود دارد و همین دو رویداد برای تولیدکنندگان این آثار بسیار حائز اهمیت است. برگزار شدن این جشنواره در اصفهان یکی از نکات مثبت آن است چراکه اکثر رویدادهای فرهنگی هنری در تهران رخ می‌دهد و این اتفاق به ما یادآور می‌شود که لازم نیست ما حتماً در تهران کار کنیم و مشخص است که جریان‌های هنری در شهرستان‌ها نیز زنده است و این برای تولیدکنندگان خارج از تهران بسیار امیدوارکننده است.

درک برخی فیلم‌های جشنواره برای کودکان دشوار است

این کارگردان در ادامه اظهاراتش گفت: اخبار جشنواره را این روزها دنبال کردم و می‌دانم که بازخوردهای خوبی متوجه این رویداد شده و بچه‌ها از دیدن فیلم‌ها رضایت داشتند اما نکته‌ای که وجود دارد این است که گفته می‌شود درک برخی فیلم‌ها برای کودکان کمی دشوار است و شاید این آثار مناسب رده‌های سنی بالاتری باشند و حتی حضور این فیلم‌ها در این جشنواره برایشان جای سوال بود. قطعاً استفاده از یک کاراکتر کودک به عنوان شخصیت اصلی یک فیلم نمی‌تواند دلیلی بر این باشد که فیلم مربوط به مخاطب کودک و نوجوان است.

وی افزود: از طرفی تولیدکنندگان آثار کودک معمولاً از سینمای غرب الگو می‌گیرند و در تلاش هستند تا مخاطب کودک و بزرگسال را با اثرشان همراه کنند به گونه‌ای که بخشی از محتوای فیلم برای کودکان مناسب است و برخی از محتوای اثر مختص مخاطب بزرگسالان است. به اعتقاد من بزرگسالان هم کودک درون دارند و می‌توانند از دیدن فیلم‌های کودک لذت ببرند اما ما تولیدکنندگان آثار باید دقت داشته باشیم که اگر قرار است مخاطب هدفمان کودک است به محتوایی که تولید می‌کنیم توجه ویژه داشته باشیم.

بصیری‌نیک تأکید کرد: اگر ما محتوا یا در واقع حرفی که قرار است فیلم بزند را بر اثر ارجح‌تر بدانیم قطعاً فیلم در ارتباط با مخاطب کودک دچار مشکل می‌شود چرا که یک کودک قصدش از رفتن به سینما لذت بردن از فیلم است و وقتی با یک سری اطلاعات مواجه شود که در ذهنش سوال ایجاد کند و آن سوالات را با والدینش مطرح کند باید والدین فیلم را دیده باشند تا آنالیز درستی داشته باشند و حول محور فیلم به کودکشان بدهند اما به طور کل این یک نقص برای تولیدکننده به حساب می‌آید که با این حال من از آنجا که انیمیشن ایران را در مسیر توسعه می‌بینیم آن را یک آزمون و خطا می‌دانم و فکر می‌کنم هر انیمیشن‌سازی باید به بازخوردهای مخاطب توجه ویژه داشته باشد و اتفاقاً نظر مخاطبان برای من باید مثل یک دانشگاه باشد. تولیدکنندگان آثار باید سوالاتی که برای مخاطبان طراحی می‌شود را بررسی کنند و دلیل مطرح شدن این سوالات و جنس پرسش‌ها را بررسی کنند و نتیجه آن را در مسیر پیشرفت انیمیشن ایران به کار ببرند.

از تاریخ و ادبیاتمان در تولید آثار انیمیشن استفاده کنیم

وی افزود: ما در سینمای انیمیشن باید به یک ذائقه‌شناسی بومی برسیم. ما تاریخ و فرهنگی غنی داریم، خیلی از فیلم‌های خارجی را که نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم آن‌ها برای تاریخ‌سازی و قهرمان‌سازی از هیچ کارشان را شروع می‌کنند در حالیکه ما برای این کار پتانسیل‌های زیادی در تاریخ و ادبیاتمان داریم و می‌توانیم از این منابع وام بگیریم. بحث بومی کردن صرفاً مربوط به موضوعات تکنیکال نمی‌شود، منظور من پیامی است که یک فیلم به مخاطبش ارائه می‌دهد. به عنوان مثال ما کتابی به نام «منطق‌الطیر» عطار داریم که تا امروز اثری درباره آن ساخته نشده یا درباره «شاهنامه» کارهایی که تولید شده یا زیاده‌گویی بوده یا پرداختی ضعیف بوده در حالیکه ما می‌توانیم فقط یک بیت شعر از فردوسی انتخاب کنیم و با تحلیل معنایی درست از آن تولید محتوا کنیم. این اتفاق در ایران رخ داده اما نتیجه مطلوبی برای مخاطب نداشته است. به همین دلیل وقتی از «شاهنامه» صحبت می‌کنیم کودکان و نوجوانان اطلاعات زیادی از آن ندارند و وقتی از قهرمان صحبت می‌کنیم کودکان ایرانی کاراکترهای خارجی مثل «اسپایدرمن» و «بتمن» را مثال می‌زنند.

این کارگردان در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: به همین دلیل است که این بومی‌سازی باید شکل بگیرد و نباید آن را تنها محدود به ظاهر آثارمان کنیم بلکه باید بیشتر به محتوایی که آثار ارائه می‌دهند توجه داشته باشیم که با متون ادبی و واقعه‌های تاریخ خودمان منطبق باشند.

وی در پایان با اشاره به اینکه زمان و هزینه‌های تولید بزرگ‌ترین چالش تولید آثار انیمیشن است، گفت: از آنجا که اکثر تولیدکنندگان به هزینه‌های شخصی کار می‌کنند بهتر است ارگان‌هایی مثل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، حوزه هنری و… بودجه‌های بیشتری را برای تولید انیمیشن در نظر بگیرند. نهادهای مختلف و ارگان‌هایی که کار فرهنگی می‌کنند در تولیدات نمایشی خود می‌توانند از آثار انیمیشن برای فرهنگ‌سازی استفاده کنند و مطمئن باشند که این مدیوم می‌تواند تأثیر فرهنگی بالایی داشته باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از طوفان گرافیکی هنرمندان برای فلسطین تا نمایشگاه کودک اوتیستیک


هنرهای تجسمی در هفته‌ای که گذشت تحت تاثیر عملیات «طوفان الاقصی» و طرح‌های گرافیکی هنرمندان بود که در فضای مجازی گسترده شدند.

مشاهده خبر از سایت منبع