X

مدیر فنی

دفتر سینمایی

فراخوان سومین «جشنواره موسیقی امیرجاهد» منتشر شد


فراخوان سومین «جشنواره موسیقی امیرجاهد» منتشر شد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آثار گارنیک درهاکوپیان پس از سال‌ها روی دیوار می‌رود


آثار گارنیک درهاکوپیان پس از سال‌ها روی دیوار می‌رود

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلمبرداری «نارگیل» به پایان راه رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلمبرداری فیلم سینمایی «نارگیل» به کارگردانی سید داود اطیابی روز گذشته در تهران به پایان رسید.

به گزارش سینماپرس، فیلمبرداری فیلم سینمایی «نارگیل» به تهیه کنندگی سید ابراهیم عامریان و کارگردانی سید داود اطیابی روز گذشته ۲۸ دی در تهران به پایان رسید.

فیلمنامه این فیلم سینمایی را حمزه صالحی به نگارش درآورده است.

غلامحسین لطفی، بیژن بنفشه خواه، علیرضا استادی، سحر قریشی، شقایق دهقان، نصرالله رادش، امید روحانی، مانیا علیجانی و آرین اسمعیلی بازیگران «نارگیل» هستند.

سید ابراهیم عامریان پیش از این تهیه آثار موفقی در اکران همچون «تگزاس» و «تگزاس ۲» را در کارنامه خود داشته و «دینامیت» و «انفرادی» را آماده نمایش دارد و «نارگیل» پنجمین فیلم سینمایی او در مقام تهیه کننده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

گرامیداشت یاد هموطنان پرواز هواپیمای اوکراین در جشنواره موسیقی فجر


گرامیداشت یاد هموطنان پرواز هواپیمای اوکراین در جشنواره موسیقی فجر

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سینمای ما حتی اقتباس‌کردن هم بلد نیست! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در صنعت تولید فیلم و سریال در همه جای دنیا یکی از بهترین روش‌ها برای جلب مخاطب، اقتباس از نوشته‌های شناخته شده است.

به گزارش سینماپرس، تکرار مکرراتی که چه در داستانگویی و چه در ساختار و چه در انتخاب بازیگران، فیلم‌ها و سریال‌ها را دربرگرفته ناشی از انحصار است. انحصار نویسنده، انحصار کارگردان، انحصار تهیه‌کننده و به خصوص انحصار بازیگر باعث شده اغلب محصولات نمایشی‌مان به سمت نوعی تکرار برود.

حسن هدایت کارگردان سینمای ایران با بیان این مطلب به «جوان» گفت: مدام گلایه‌های مخاطبان را می‌شنویم که چرا وقتی به سینما می‌روند، فیلمی نو نمی‌بینند یا چرا در تلویزیون چنان که باید سریال‌های تازه دیده نمی‌شود؟ این گلایه‌ها که بحق هم است ناشی از نوعی تکرار و انحصارگرایی است که در روند تولید سینما و تلویزیون می‌بینیم.

کارگردان «دلاوران کوچه دلگشا» و «آخرین بندر» ادامه داد: اگر به تاریخ سینما یا تلویزیون در ادوار مختلف نگاه کنیم می‌بینیم تقریباً بهترین دوره‌های سینما و تلویزیون، دوره‌هایی بوده است که تهیه‌کننده‌ها برای تولید فیلم و سریال‌های متنوع در گونه‌های مختلف هوشمندی به خرج می‌دادند و تنوع ژانر تا حدودی رونق داشت و به این ترتیب شرایط فراهم می‌شد که تمام چهره‌های مستعد و توانمند بتوانند محصولاتی قابل تأمل خلق کنند. حسن هدایت افزود: در این سال‌ها تهیه‌کنندگانی داشته‌ایم که از بالا رفتن بی‌رویه دستمزد بازیگران گلایه کرده‌اند ولی همین تهیه‌کنندگان وقتی می‌خواهند فیلم یا سریالی تولید کنند باز می‌روند به سمت همان بازیگران گران. تهیه‌کننده باهوش به جای اینکه بودجه را خرج تکرار مکررات کند می‌رود به سمت ایده‌های‌تر و تازه و نو که قابلیت دراماتیک بالایی دارد. وقتی سوژه، جذاب باشد آنگاه می‌توان با تیمی از افراد جوان ولی مستعد، محصولی جذاب ساخت.

کارگردان سریال «کارآگاه علوی» گفت: تفاوتی نمی‌کند که شما برای تلویزیون کار کنید یا برای سینما، مهم این است که مدیوم را درک و سعی کنید منطبق با مختصات مدیوم به سمت تولید بروید. تماشاگر شاید به خاطر حضور یک بازیگر خاص بلیت بخرد و وارد سالن شود ولی وقتی تا پایان نمایش فیلم در سالن می‌ماند که داستان فیلم، نظرش را جلب کند.

این کارگردان افزود: مخاطب توقع قصه‌های خوب و جذاب را دارد. به عنوان کارگردانی که هم تلویزیون و هم سینما را تجربه کرده‌ام، فهمیده‌ام کشش دراماتیک در هر دو مدیوم فقط و فقط به دلیل جذابیت سوژه‌هاست که شکل می‌گیرد، وگرنه اینکه ۱۰ بازیگر گران هم بیاوری و داستان نداشته باشی، فقط در نیم ساعت اول مخاطب داری و در ادامه، مخاطب نخواهی داشت.

سازنده «سایه روشن» و «گرداب» خاطرنشان ساخت: ده‌ها روش برای سرگرم کردن مخاطب هم در سینما و هم در تلویزیون داریم ولی اغلب چسبیده‌اند به برخی متدهای تکراری. واقعاً برایم جای سؤال است که چرا همکاران خیلی کم سراغ اقتباس می‌روند. من خودم حتی سابقه اقتباس از داستان‌های صادق هدایت را هم داشته‌ام و باز بنا به بازخوردی که از مخاطب گرفته‌ام به شما می‌گویم در همان اقتباس‌ها هم که اتفاقاً خیلی هم لوباجت (کم‌هزینه) و با حداقل‌ها صورت گرفت، بازخورد مثبتی داشتم.

حسن هدایت درباره اینکه چرا تهیه‌کنندگان به سمت داستان‌های نو و تازه و به خصوص اقتباس نمی‌روند، گفت: بدیهی است که وقتی تهیه‌کننده خودش اهل ادبیات و خواندن رمان و داستان‌های مهم نباشد، وقتی هم که به سمت تولید می‌رود به آخرین چیزی که فکر می‌کند اقتباس است، در شرایطی که در صنعت تولید فیلم و سریال در همه جای دنیا یکی از بهترین روش‌ها برای جلب مخاطب، اقتباس و آن هم از نوشته‌های شناخته شده است.

این کارگردان تأکید کرد: معلوم است که وقتی سراغ اقتباس از یک رمان شناخته شده می‌روید قطع به یقین پتانسیلی از مخاطبان را حتی قبل از تولید خواهید داشت، چون به هر حال خیلی‌ها هنوز هم دوستدار ادبیاتند و تشنه آثار اقتباسی. ما می‌توانیم اقتباس کنیم و اقتباس‌های خوب هم در سینما و هم در تلویزیون داشته باشیم، منوط به اینکه تولید را از انحصاری که فعلاً گریبانش را گرفته درآوریم و به سمت نوزایی مناسب برای جوشش‌های هنری ببریم.

*روزنامه جوان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تغییر رهبر تازه‌ترین اجرای ارکستر سمفونیک تهران


تغییر رهبر تازه‌ترین اجرای ارکستر سمفونیک تهران

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جشنواره فیلم فجر، دیگر یک جشنواره تخصصی نیست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محسن دارسنج با اعتراض نسبت به عدم حضور فیلم سینمایی «لباس شخصی» در بخش سودای سیمرغ جشنواره سی‌وهشتم فجر، درباره طراحی چهره این پروژه مرتبط با تاریخ معاصر توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش سینماپرس، محسن دارسنج چهره‌پرداز سینما و تلویزیون با اشاره به تنها فیلمی که در ویترین سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر دارد، به مهر گفت: در فیلم سینمایی «لباس شخصی» به کارگردانی امیرعباس ربیعی، حضور داشتم که این فیلم در بخش نگاه نو سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش گذاشته می‌شود و این به آن معنا است که در هیچ رشته فنی نمی‌تواند رقابت کند.

وی تاکید کرد: متاسفانه طبق معمول به دلیل مهندسی غلط انتخاب فیلم‌ها توسط هیات داوران، «لباس شخصی» به بخش سودای سیمرغ راه پیدا نکرد.

این هنرمند توضیح داد: «لباس شخصی» از نظر گریم، طراحی صحنه و فضا نزدیک به فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز» محمدحسین مهدویان است و می‌توانست با راه یافتن به بخش سودای سیمرغ در بخش‌های فنی نیز مورد داوری قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه به دلیل نظر شخصی و نگاه اشتباه هیات انتخاب، یک سری از فیلم‌های کارگردانان فیلم‌اولی قربانی می‌شوند، بیان کرد: سال گذشته نیز با چنین مشکلی مواجه بودیم و با اعمال نظر شخصی هیات انتخاب، فیلمی مانند «دیدن این فیلم جرم است» در جشنواره فیلم فجر دیده نشد و نتوانست به آنچه که لیاقت این فیلم بود دست پیدا کند و به تعبیری حرام شد! از این نظر معتقدم سال‌ها است که جشنواره فیلم فجر، دیگر یک جشنواره تخصصی نیست.

این طراح چهره سینما و تلویزیون که تجربه طراحی چهره در فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز» به کارگردانی محمدحسین مهدویان را هم در کارنامه خود دارد، ادامه داد: زمانی که فیلم‌ها یک مقطع از تاریخ را به تصویر می‌کشند، ناخودآگاه گریم‌ها و نوع پوشش‌ها شبیه هم می‌شوند. «لباس شخصی» و «ماجرای نیمروز» نیز یک برهه خاص از تاریخ معاصر کشور را به تصویر کشیده‌اند و این بعید نیست که فضا، گریم و طراحی لباس‌ها در این دو فیلم شبیه هم شود.

وی افزود:در روایت تاریخی فیلم «لباس شخصی» نیز شاهد حضور شخصیت‌های واقعی تاریخ معاصر هستیم که از آن جمله می‌توان به ناخدا بهرام افضلی و یا نورالدین کیانوری از جمله رهبران حزب توده اشاره کرد.

دارسنج در پایان گفت: تاکید می‌کنم واقعاً متاسم که «لباس شخصی» نتوانست به بخش سودای سیمرغ سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر راه پیدا کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رهبر تازه‌ترین اجرای ارکستر سمفونیک تهران تغییر کرد


رهبر تازه‌ترین اجرای ارکستر سمفونیک تهران تغییر کرد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آزادی خواه: جشنواره فیلم فجر باید شعائر انقلاب اسلامی را ترویج، تبیین و صادر کند/ در حوزه تولید آثار ارزشی شاهد عقب گرد هستیم! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حجت الاسلام والمسلمین احد آزادی خواه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در آستانه برگزاری سی و هشتیمن جشنواره فیلم فجر گفت: انتظار کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به عنوان خاستگاه مردمی و نهاد قانون گذاری از قله منیع جشنواره فیلم فجر خلق و نمایش آثار سینمایی است که بتواند ارزش ها و شعائر انقلاب اسلامی را ترویج، تبیین و صادر کند، از نظر ما این اتفاق ایده آل و معنای واقعی داشتن یک سینمای استثنایی و انقلابی است.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما باید بتوانیم در کنار کمپانی های بزرگ فیلمسازی در سراسر دنیا به ویژه سینمای هالیوود، صنعت سینمای مان را به عنوان یک سینمای مقدس و پاک که شعارش توسعه شعائر انقلابی به سراسر جهان است به مردم دنیا معرفی کنیم و دست به تولید آثار ارزشمندی بزنیم.

وی با بیان اینکه متأسفانه تاکنون به این تراز نرسیده ایم تصریح کرد: ما در حوزه تولید آثار ارزشی شاهد عقب گرد هستیم؛ دلیل اصلی این اتفاق بی توجهی به حوزه مهم سینمای دفاع مقدس است. زمانی خروجی های این گونه مهم سینمایی بسیار مشهودتر از سینمای امروز بود. سینمای دفاع مقدس ما زمانی توانست موج بیداری اسلامی را ایجاد و به صدور انقلاب اسلامی کمک کند. اتفاقی که منجر به تشکیل خاورمیانه انقلابی شد. بی تردید امروزه حضور نیروهایی همچون حشدالشعبی و یا حزب الله لبنان به واسطه آثار فرهنگی و هنری است که از سینمای دفاع مقدس بیرون آمده و این برای ما مایه افتخار است.

آزادی خواه در ادامه این گفتگو تأکید کرد: درست است که باید در کنار سینمای ارزشی و دفاع مقدس، فیلم هایی هم تولید شوند که پاسخ نیازهای نسل جوان را بدهند اما این نوع آثار هم باید با رویکرد انقلابی تولید شوند و قطعاً آثاری که جای هیچ دفاعی ندارند نباید در جشنواره فیلم فجر که نماد فرهنگی انقلاب اسلامی است حضور داشته باشند.

این نماینده مجلس سپس فیلمی مانند «به وقت شام» را یکی از آثار متعهدانه در سینما برشمرد و خاطرنشان کرد: این نوع فیلم ها جزو نیازهای سینمای جمهوری اسلامی ایران هستند و امید است که مسئولان سازمان سینمایی حمایتی ویژه از این آثار داشته باشند.

وی سپس در پاسخ به این سوأل که اگر در جشنواره فجر پیش رو مانند دوره های اخیر شاهد حضور فیلم های سیاه، تلخ و مأیوس کننده باشیم واکنش کمیسیون فرهنگی مجلس به این اتفاق چه خواهد بود اظهار داشت: نقش کمیسیون فرهنگی مجلس مشخص است. ما هرجا در حوزه قانون گذاری خلاء احساس کنیم کمک می کنیم تا قوانینی به نفع سینما ایجاد شود. همچنین ما نظارت جدی بر روی سینما داریم و در همین رابطه تاکنون نشست ها و جلسات متعددی را با مسئولان سینمایی برگزار کرده ایم و در آن ها به مباحث مهمی همچون داوران دو تابعیتی، هزینه های زائد جشنواره فجر، فرش قرمز، فیلم های توقیفی و… پرداخته ایم.

آزادی خواه در خاتمه این گفتگو افزود: ما با شناختی که از آقای انتظامی به عنوان رئیس سازمان سینمایی پیدا کرده ایم امیدواریم امسال برنامه ریزی بهتری برای جشنواره فیلم فجر انجام شده باشد و بتوانیم شاهد برگزاری یک جشنواره باشکوه و انقلابی باشیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کمک شهرداری صرفا مالی نیست بلکه می‌تواند تبلیغات یا اجاره سالن‌ها باشد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شهردار تهران در مورد حواشی کمک به جشنواره فیلم فجر واکنش نشان داد و گفت: این موضوع مربوط به دو الی سه روز گذشته نیست و شهرداری همواره به این جشنواره‌ها کمک می‌کرده و کمک شهرداری صرفا مالی نیست؛ بلکه می‌تواند تبلیغات یا اجاره سالن‌ها باشد.

به گزارش سینماپرس، پیروز حناچی ظهر امروز در حاشیه گردهمایی مدیران ۱۵۰۰ مدرسه در طرح مدرسه آماده با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که چقدر تهران در برابر حوادث آمادگی دارد اظهار کرد: تهران در برخی از حوزه‌ها علیرغم گفته‌ها وضعیت بهتری از برخی استان‌ها دارد.

وی با بیان این که آموزش به جای ترس در برابر حوادث طبیعی اولین گام در برابر برخورد با بحران‌ها است، تصریح کرد: ما کشوری هستیم که روی گسل‌های اصلی و فرعی قرار دارد و بارها زمین لرزه‌های مختلفی را تجربه کرده‌ایم و باید به جای ترس آموزش ببینیم.

حناچی با بیان این که طرح مدرسه آماده اولین گام در راستای آموزش است، گفت: آموزش موضوع مهمی است چرا که فرزندانمان باید یادبگیرند به جای ترسیدن سطح آمادگیشان در برابر حوادث را ارتقاء دهند و آموزش از اصلی ترین مسائل زیر بنایی و تاثیر گذار است و به همین دلیل تجهیزاتی را برای مدارس ارسال می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که تهران با فرونشست ۳۶ سانتیمتری مواجه است، تصریح کرد: اگر تهران ۳۶ سانتیمتر نشست می‌کرد ما نمی‌توانستیم به راحتی تردد کنیم هر چند که نشست زمین دارای دلایل مختلفی از جمله برداشت زیاد از آب‌های زیر زمینی است که باید تاب آوری تهران را افزایش دهیم.

شهردار تهران در پاسخ به پرسش خبرنگارانی درباره کمک ۸ میلیاردی شهرداری تهران به جشنواره فیلم فجر و حواشی آن گفت: این موضوع مربوط به دو الی سه روز گذشته نیست و شهرداری همواره به این جشنواره‌ها کمک می‌کرده و کمک شهرداری صرفا مالی نیست بلکه می‌تواند تبلیغات یا اجاره سالن‌ها باشد.

وی با بیان این که جشنواره‌ها مهم هستند؛ اما اقدامات در چارچوب قانون و امکانات خواهد بود، ادامه داد: ارائه اعتبار به جشنواره که همیشه پول نیست بلکه می‌توان از امکانات شهرداری در اختیار آنها قرار داد.

حناچی در مورد از سرگیری پرداخت ۲ درصد از بهای تاکسی‌های اینترنتی به شهرداری نیز با تاکید بر این که می‌خواهیم فضای مناسبی را برای فعالیت کسب و کارهای این چینی فراهم کنیم، گفت: باید منافع دراز مدت شهر را در در نظر بگیرند و ۲ درصد از بهای هر کرایه حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومان می‌شود و این مسافربرهای اینترنتی در سطح شهر تردد می‌کنند و بر اساس قانون باید عوارض را نیز پرداخت کنند.

وی در پاسخ به این سوال که در آستانه سالگرد پلاسکو قرار داریم و چه خبر خوبی برای آتش نشانان دارید، افزود: شرایطمان بعد از حادثه پلاسکو چه به لحاظ تجهیزات و امکانات به خصوص در مورد برج‌های بلند کاملا متفاوت شده است و آتش نشانان یکی از دستگاه‌های آماده کشور هستند که در همه حوادثی که جنبه ملی داشته باشد حاضر می شوند به گونه‌ای که حتی امروز در کنارک مستقر شدند و من بابت تلاش آنها تشکر می‌کنم.

مشاهده خبر از سایت منبع