
سینماپرس: در قسمت چهل و هفتم برنامه سینمایی «هفت» سیدرضا منتظری از سینماپرس همراه با پژمان کریمی از روزنامه کیهان در خصوص برخی مسائل مهم روز سینمای کشور از جمله دستاوردهای جشنواره فیلم عمار، بی توجهی به سینمای مقاومت، جشنواره فیلم فجر و… گفتگو کردند. منتظری در بخشی از این گفتگو اظهار داشت: علیرغم تمامی شعارهای مسئولان، سینمای مقاومت در کشورمان مغفول مانده و این در حالی است که امروزه سینمای جهان نیازمند تولید و عرضه فیلم هایی با موضوع و محوریت مقاومت اسلامی است.
به گزارش سینماپرس اهم اظهارات شرکت کنندگان در میز رسانه چهل و هفتمین قسمت برنامه سینمایی «هفت» در ذیل این مطلب گردآوری شده است.
کریمی در ابتدای این برنامه با یادی از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: در ابتدا یادی می کنم از سردار سپهبد قاسم سلیمانی که با شنیدن نام شان هرآنکس که غیرت، شرف، بصیرت و آگاهی دارد سر تعظیم فرود می آورد. همچنین دست مریزاد به نیروهای سپاه عرض می کنم که سیلی خوبی به ارتش تروریست آمریکا وارد کردند و امیدوارم این سیلی ها تداوم داشته باشد.
وی ادامه داد: ما در صحنه فرهنگی وظیفه داریم که جنگ نرم را فراموش نکنیم. جنگ نرم بسیار مهم است. جشنواره مردمی فیلم عمار امشب اختتامیه اش را تجربه کرد این آیین مصادف شد با ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی و یاران شان و جشنواره تحت تأثیر این اتفاق قرار گرفت و دوستان تدبیر کردند و ۲ شب شعر پرشور و حماسی در این خصوص برگزار کردند. اغلب شاعرانی که در این رویداد شرکت کردند همه جوان بودند و اشعاری که به تازگی سروده بودند در وصف حاج قاسم پخته و رسا و بابصیرت بود. جشنواره عمار چند ویژگی دارد. امسال ۲۷۰۰ اثر به دبیرخانه اش رسیده بود. این جشنواره ای است که برگرفته از موضوعات اجتماعی است و همچنین بخشی برای موضوع گیری دارند؛ مثلاً من شهروند در مورد فساد اقتصادی موضوع پیشنهاد می کنم. فردا افتتاحیه این جشنواره در غزه برگزار می شود و این مسأله ای مهم است. متأسفانه در این ایام جز یکی از نمایندگان مجلس من هیچ نماینده فرهنگی ندیدم که در این جشنواره شرکت کند، چرا که مسئولی که بصیرت ندارد نمی تواند در این فضا تنفس کند و در نتیجه استقبال نمی کند.
منتظری نیز در ابتدای اظهاراتش ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام عزای حضرت فاطمه زهرا (س)، شهادت سردار سلیمانی و تمامی اتفاقاتی که ملت ایران را طی هفته گذشته داغدار کرد اظهار داشت: امشب اتفاقی در اختتامیه جشنواره مردمی فیلم عمار افتاد که جالب توجه بود. چند روز قبل پیروی اتفاقاتی ترور سردار سلیمانی، مایکل مور فیلمساز شناخته آمریکایی از رهبر معظم انقلاب خواسته بود که ایشان با آمریکا با آرامش برخورد کنند؛ امشب در مراسم اختتامیه جشنواره عمار محسن اسلام زاده مستندساز کشورمان پیامی به مایکل مور داد که قابل توجه بود. در پیام آقای اسلام زاده آمده بود: «با آرامش به هیچ وجه نمی توانید جامعه آمریکا را از لابی های قدرت نجات بدهید. بهتر است مستندسازان به خاورمیانه بیایند و از جنایت آمریکا در عراق و افغانستان فیلم بسازند.»
وی ادامه داد: واقعاً بنده فکر می کنم چقدر نیاز است یک چنین اتفاقی رخ بدهد. چقدر سینمای جهان نیاز دارد به این اتفاق که تولیداتی در حوزه سینمای مقاومت داشته باشد. در همین رابطه بنده می خواهم یک فلاش بک به ۲ روز گذشته بزنم. ۲ روز قبل گفتگویی از سرکار خانم انسیه شاه حسینی فیلمساز خوب حوزه دفاع مقدس و مقاومت در روزنامه جام جم خواندم و ایشان یک نکته ای مطرح کرده بودند که برای بنده به شدت حیرت انگیز بود.
منتظری با بیان اینکه خانم شاه حسینی علیرغم اینکه اعلام کرده بودند برای فیلمنامه آخرشان «به کودکان شلیک نکنید» ۵ سال دوندگی کردند تا تولید شود گفت: بر اساس اظهارات خانم شاه حسینی شخص سردار سلیمانی هم فیلمنامه را خوانده بودند و قرار بوده شهید المهندس هم در این فیلم بازی کنند. ایشان وقتی برای حمایت مالی به فارابی می روند پاسخی می شوند که موجب بهت است! عیناً متن گفتگوی ایشان را برای شما بازخوانی می کنم؛ «سراغ نهادها هم رفته بودم. در بنیاد فارابی به من گفتند وقتی مردم کف خیابان (شعاری خاص می دهند)، ما نمی توانیم بودجه بدهیم در عراق فیلم بسازی. مردم نمی گویند چرا بودجه فرهنگی را دادی راجع به عراق فیلم ساخته شود. همچنین گفتند آمریکا به این بدی که در فیلمنامه ات نوشتی نیست!»
منتظری خاطرنشان کرد: این نوع نگاه توسط مدیران فرهنگی به حوزه سینمای مقاومت بهت آور است. من فرصت نکردم تماس بگیرم با خانم شاه حسینی اما برایم خیلی عجیب بود که یک مسئول فرهنگی بیاید به فیلمسازی که دغدغه پرداختن به موضوع مهم مقاومت را دارد که متأسفانه علیرغم تمامی شعارهایی که مسئولان می دهند سینمای مقاومت در کشورمان مغفول مانده چنین پاسخی بدهد! چطور یک فیلمساز باید ۵ سال دوندگی کند و در نهایت چنین حرفی را بشنود و حالا برای اولین بار رسانه ای کند. من امیدوارم جشنواره عمار بتواند بیشتر و گسترده تر از آنچه هست به راه خود را ادامه دهد و فیلمسازانی این چنین بتوانند در آن کار کنند.
کریمی در بخش دیگری از این گفتگو به مشکلات فیلم «قاتل وحشی» و عدم حضور آن در جشنواره فیلم فجر اشاره کرد و گفت: گویا سرمایه گذار اولیه و ثانویه فیلم دچار درگیری شدند و فیلم کنار گذاشته شد. برای من تعجب برانگیز بود با کاغذی که آرم خانه سینما داشته نامه ای نوشته شده و خواستار این بودند که فیلم در جشنواره نمایش داده نشود.
در همین راستا حسن آقاکریمی عضو هیأت داوری خانه سینما که به صورت تلفنی مهمان برنامه شده بود در این خصوص اظهار داشت: من از طریق فضای مجازی در جریان قرار گرفتم و برایم تعجب آور بود؛ ما نمی دانیم چه مسائلی مورد توافق بوده. من می دانم سرمایه گذار اولیه فیلم آقای رنجکشان انصراف داد و آقای نادران جایگزین ایشان شد. بابت هزینه کرد سرمایه گذار اولیه هم تفاهم نامه ای امضا کردند که باید با ۳ فقره چک پرداخت می شد.
کریمی در این خصوص گفت: ورود مدیرعامل خانه سینما بدعت است. یا شورا باید ورود می کرد یا سازمان سینمایی!
آقاکریمی اظهار داشت: به دبیرخانه هیأت داوری هیچ شکایتی از طرفین نرسیده. اگر مدیرعامل حکم بوده می توانسته نظر بدهد. اینکه شخصاً درخواست کنند از جشنواره فجر که فیلمی را کنار بگذارند درست نیست. تصمیم به عهده تهیه کننده فیلم است.
منتظری نیز در این خصوص گفت: به عقیده بنده این حرکت آقای شاهسواری شورای داوری را زیر سوأل می برد. اگر قرار است ایشان نظر بدهند بهتر است شورای حل اختلاف منحل شود. این اتفاق بسیار عجیبی است!
منتظری در بخش دیگری از این برنامه به اعلام اسامی فیلم های بخش سودای سیمرغ جشنواره اشاره کرد و گفت: طی همین ۲-۳ ساعت اخیر در فضای مجازی شاهد انتقادات بسیار و شبهه های بسیار بودیم! خیلی از کانال ها در فضای مجازی شائبه های بسیاری مطرح می کردند. خیلی از بازیگران مطرح سینما پست هایی گذاشتند و گفتند فلان فیلم ما که چشمگیر نیست در جشنواره حضور دارد ولی اگر فلان فیلم مان می آمد خوب بود و می توانستیم سیمرغ بگیریم. در هر صورت امسال حواشی زودتر از سال های قبل شروع شد.
وی افزود: ای کاش دوستان در روابط عمومی جشنواره فجر و سازمان سینمایی اسامی کلیه فیلم های متقاضی حضور در جشنواره را پیروی سیاست شفاف سازی اعلام کنند. این حق اهالی سینما و رسانه و دوستداران سینما است که بدانند چه فیلم ها و فیلمسازانی متقاضی حضور در جشنواره بوده اند.
کریمی ادامه داد: بنده معتقدم باید سوأل کرد جشنواره فجر با این ساختار و هویت به درد سینما می خورد یا نه؟ من احساس می کنم این جشنواره که بر سر نامش من حرف دارم هیچ تناسبی با نامش ندارد. باید به حرف یک جمع گوش کنند. امسال به احترام سردار سلیمانی بخشی را طراحی کردند ولی سوأل این است که اساساً در جشنواره چه فیلمی وجود دارد که این جایزه به آن تعلق بگیرد. تجربه سال های قبل ثابت کرده چیزی نیست!
منتظری سپس در خصوص سینمای رسانه ها گفت: آقای نجفی امروز گفتگوی اختصاصی با سینماپرس داشتند و اعلام کردند شنبه اسامی سینمای رسانه ها اعلام می شود. طبق اعلام ایشان بیش از هزار نفر از متقاضیان حضور در سینمای رسانه ها حذف شدند و قول دادند دست اندرکاران فیلم ها در سینمای رسانه حضور داشته باشند که امیدوارم این اتفاق بیفتد.
کریمی در پایان افزود: استراتژی فرهنگی در برگزاری جشنواره ها باید وجود داشته باشد. مگر جشنواره های بین المللی بزرگ اینقدر حاشیه و تغییر مسیر دارند؟ سینمای ما راهبردی نیست. سینمایی است که دچار بحران اندیشه شده و این اتفاق به جشنواره مان هم آسیب وارد کرده است.

سینماپرس: با آغاز پنجمین دوره از اکران های مردمی جشنواره عمار در غزه ۱۸ فیلم در طول سه روز برگزاری این جشنواره در این منطقه اکران می شود.
به گزارش سینماپرس، در نخستین روز این جشنواره و پس از مراسم افتتاحیه برای نخستین بار فیلم «منطقه پرواز ممنوع» به کارگردانی امیر داسارگر برای مخاطب عرب زبان اکران می شود.
بنابر این گزارش روز دوم این دوره از جشنواره که به صورت ویژه با اتوبوس های تلویزیون دار در چند شهر نوار غزه اکران می شود شامل فیلم هایی درباره فلسطین و به ویژه یمن است.
فیلم های داستانی مستند «سنگ آخر» به کارگردانی مهدی حسینی، «سمیر» به کارگردانی سعید فرجی؛ «زوروی قرن ۲۱ » به کارگردانی مجتبی لطفی کرامت؛ «بازی انگلیسی» به کارگردانی امیرحسین نوروزی با موضوع فلسطین اکران می شود.
همچنین فیلم های «بیتنا» و «اتوبوس مدرسه» به کارگردانی مصطفی اشراق، «بر بال فزشتگان» به کارگردانی حامد پاشایی، ویدئو کلیپ «صبح پیروزی» به خوانندگی میلاد هارونی و دو انیمیشن «کودک یمنی» به کارگردانی رسول آذرگون و «رقص شمشیر» به کارگردانی وحید مباشری درباره مساله یمن و تجاوز رژیم سعودی به این کشور اکران می شود.
در روز سوم نیز که در یکی از مدارس و مراکز کودکان در غزه برگزار می شود انیمیشن های «حنظله» به کارگردانی حیدر ویسی، «سیصد» به کارگردانی مجید کریمیان؛ «تولد اسرائیل» به کارگردانی نوروز عباسی؛ «سازمان خواب جهانی» و «نافرمانی» به کارگردانی محسن صالحی فرد و «کودک یمنی» به کارگردانی رسول آذرگون، «روبان» کاری از رسول زرین و هادی طبسی و «خانه من کجاست» کاری از مرکز پویانمایی صبا اکران خواهد شد.

سینماپرس: ستاد برگزاری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر با هدف ترویج مفاهیم نو و ارزشمند در ترانه ها بخش «جایزه ترانه» را راه اندازی کرد.
به گزارش سینماپرس، «جایزه ترانه» با هدف تجلیل از ترانه سرایان برتر و ترویج مفاهیم نو و ارزشمند در ترانه ها و معرفی ترانه های برگزیده در سی و پنجمین دوره جشنواره موسیقی فجر برگزار می شود.
در این جایزه، متن ترانه هایی که از اول مهرماه ۱۳۹۷ تا پایان مهرماه ۱۳۹۸ به صورت تک آهنگ یا در قالب آلبوم موسیقی از سوی موسسات یا اشخاص حقیقی پس از دریافت مجوز از دفتر موسیقی تولید و منتشر شده اند، توسط هیاتی از داوران بررسی و ترانه های برگزیده معرفی می شوند.
در فاصله اول مهر ۱۳۹۷ تا پایان مهر ۱۳۹۸ بیش از شش هزار قطعه متن ترانه با مجوز دفتر موسیقی به صورت تک آهنگ یا در قالب آلبوم منتشر شده اند، که مرحله نخست انتخاب این ترانه ها در حال انجام است و در مرحله نهایی ترانه های برگزیده در سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر معرفی می شوند.
با توجه به تعداد بسیار ترانه هایی که به صورت تک آهنگ و آلبوم تولید و منتشر می شوند، جایزه ترانه می تواند به کمک متخصصان و آرا مردمی، ترانه های شاخص و برگزیده را به جامعه معرفی کند.
سینماپرس: محمد خزاعی تهیهکننده سینما گفت: برخی فکر میکند وقتی میگوییم سینمای استراتژیک یعنی سینمای سیاسی و یا سینمای دفاع مقدس اما معنایش این نیست. آیندهنگری یک جریان در کشور جزو سینمای استراتژیک آن کشور است. بصیرتی که نسبت به آینده داریم که میتواند درباره دفاع مقدس، انرژی هستهای و یا حتی درباره آب باشد.
به گزارش سینماپرس، برنامه «نقد سینما» شب گذشته ۲۰ دی ماه در بخش ابتدایی با نقد فیلم «آخرین داستان» با اجرای بهروز افخمیو با حضور اشکان رهگذر کارگردان فیلم و همچنین آرش خوشخو و پوریا ذوالفقاری منتقدان سینما روی آنتن شبکه پنج سیما رفت.
افخمی در ابتدای این برنامه در توضیحی گفت: در برنامه امشب بحثی درباره سینمای استراتژیک را شروع میکنیم و مجبور شدیم وقت نقد فیلم «آخرین داستان» را کوتاهتر کنیم و ما هم جزو کسانی شدیم که به این فیلم ظلم کردند البته در هفتههای آینده دوباره به این فیلم رسیدگی میکنیم.

آرش خوشخو در ابتدا بابیان اینکه امتیاز این فیلم این است که برای مخاطب کودک و نوجوان ساخته نشده است، عنوان کرد: انیمیشن میتواند سوراخهای سینمای ایران را پر کند خیلی از مشکلات در روایت، روابط مردان و زنان و جلوههای ویژه سینمایی وجود دارد که انیمیشن میتواند آنها را پوشش دهد و اگر دنبال تولید سینمای استراتژیک هستیم بخشی از آن بر عهده انیمیشن است. اینکه گاهی گفته میشود این نوع سینما باید بدون حامی پیش رود، در حال حاضر حرف پوچی است چون انیمیشن در چند جبهه میتواند کمک حال سینمای ایران باشد.
وی با اشاره به پرداخت این فیلم در ترکیب ملیگرایی و ایدئولوژی مذهبی عنوان کرد: اینکه ترکیب ملیگرایی و ایدئولوژی مذهبی در کشور ما چطور باید شکل بگیرد در این فیلم بهخوبی پرداخته میشود و «آخرین داستان» توانست پاسخهایی هم برای این بحث داشته باشد و به این بپردازد که چگونه باید به تاریخ ملی ایران در دیدگاه مذهبی نگاه شود.
پرداختن به شاهنامه در سینما اتفاقی دلچسب
ذوالفقاری دیگر منتقد این برنامه نیز در سخنانی گفت: من سه بار فیلم را دیدم و از آن خوشم آمد البته منکر ضعفها و کاستیها نمیتوان شد اما اینکه منبعی مثل شاهنامه با این همه کاراکتر و درام و اتفاقات نمایشی، محور این فیلم قرار گرفته است یک اتفاق است. اگرچه اهالی تئاتر پیش از این به سراغ شاهنامه رفتهاند اما در سینما اتفاق جدی نسبت به آن رخ نداده است و از این حیث اتفاق دلچسبی بود.
این روزنامهنگار با اشاره به نقدهای تندوتیز به تجربههای اول اظهار کرد: آنقدر به تجربههای اول حمله شده است که ما با مجموعهای از تجربههای ناکام روبهرو هستیم. من اتفاقاً گام اولی را که بهصورت جدی به همت یک فرد برداشتهشده است موفق میدانم و بحث بر سر این است که کجا این اتفاق موفق بوده و یا شکست داشته است.
افخمی در ادامه به رویکرد فیلم نسبت به در نظر گرفتن درجه سنی بزرگتر از ۱۲ سال به رهگذر انتقاد کرد.
رهگذر نیز در پاسخ گفت: این کار از طرف من نبود و ابتدا این فیلم را با درجه سنی مثبت ۱۵ سال در نظر گرفته بودند که با رایزنی به مثبت ۱۲ سال رسید. البته فیلم صحنههای خشن و ترسناک دارد. با این حال سینمای انیمیشن در جهان صحنههایی دارد که مرسوم است اما در سینمای ما هنوز مرسوم نیست. من میتوانستم کاری برای مخاطب ۶ تا ۶۰ سال بسازم اما من این فیلم را برای گیشه نساختم.
ذوالفقاری در ادامه درباره محدودیت سنی فیلمها عنوان کرد: قرار دادن درجه سنی برای فیلمها مشکلی بود که بهدرستی تشخیص داده شد و بعد به بدترین شکل ممکن اجرا شد.
وی در ادامه با یک انتقاد نسبت به فیلم «آخرین داستان» بیان کرد: وقتی فیلمساز سراغ داستانی حماسی میرود باید از آشنایی مخاطب نسبت به این داستان آگاه باشد، درباره این فیلم حس میکنم این تخمین مشخص نسبت به آشنایی مخاطب با داستانهای به تصویر کشیده شده وجود ندارد.
این منتقد سینما اضافه کرد: این فیلم بار سنگینی را برداشته است و کاراکترها و شخصیتهای زیادی دارد که مجموعه اینها باعث شده است فیلم در جاهایی به شاهنامه وفادار باشد و در جاهایی تعلیق و نوآوریهایی ایجاد کند که مورد سؤال بود. فیلمساز در بخشهایی اسطوره خودش را میسازد و در بخشهایی سراغ اسطوره آشنا برای مخاطب میرود که درنهایت استراتژی مشخصی ندارد.
رهگذر در ادامه در پاسخ به سؤال خوشخو درباره طولانی بودن فیلم و تصمیم برای ساخت سریال آن گفت: خصیصه فیلمهای تاریخی حماسی این است که این آثار طولانی هستند. اگر من میخواستم این اثر را به صورت سریال بسازم در تلویزیون باید مرکز پویانمایی صبا از آن حمایت میکرد که حمایت نکرد و گفتند شاهنامه در اولویتهای ما نیست. در تولید اثر حدود ۱۵ دقیقه از فیلم درآمد با این حال من سعی کردم چالهای در روایت فیلم پیش نیاید.
در بخش دیگر خوشخو درباره پرداختن به شخصیتها بیان کرد: شخصیتها زیاد و پیچیده هستند که گاهی گیج میشوید. البته شخصیت ضحاک پیچیده و جذاب شده است که ابتدا سمپات است و به تدریج از او متنفر میشوید و حتی رابطه او با شهرزاد خوب درآمده است و من دائم حسرت میخوردم چرا این کار سریال نشده است. با همه اینها فکر میکنم تولید انیمیشن آنقدر سخت است که اگر ما بخواهیم از فیلم ایراد بگیریم کمی غیرمنصافه است.
رهگذر در ادامه درباره تولید سریالی «آخرین داستان» توضیح داد: ما یک سری کتاب مصور پیرامون این فیلم منتشر کردیم حتی به بازی کامپیوتری هم فکر کردیم. با این حال اگر کسی باشد که برای مثلاً یک مینی سریال ۶ قسمتی حمایت کند چراکه نه سریال هم میسازم. ولی کار در حوزه انیمیشن رو لبه تیغ راه رفتن است و من اگر شرایط درستی برای هم تولید و هم برای عرضه و نمایش داشته باشم میتوانم وارد چنین اقدامی شوم.
ذوالفقاری در ادامه به صحنههای اثرگذار این فیلم اشاره کرد و گفت: این فیلم صحنههای تأثیرگذاری دارد و ما شاید در سینمای غیر انیمیشن هم دوست داشتیم چنین صحنههایی را ببینیم و اگر سریال میشد میتوانستید هر یک از این کاراکترها را ادامه دهید.
خوشخو نیز در پایان سخنانش بیان کرد: انیمیشنهای ما معمولاً با محور مهربانی ساخته میشود اما اوضاع فعلی کشور ما در این روزها نشان میدهد که کودک و نوجوان ما به شجاعت، ماجراجویی و تحول نیاز دارد که این المانها در انیمیشنهای ما نیست و «آخرین داستان» قدمی برای رسیدن به این الگوست.
در بخش بعدی با حضور امیررضا مافی مدرس دانشگاه و محمد خزاعی تهیهکننده سینما به بحث درباره سینمای استراتژیک پرداخته شد و همچنین محسن علیاکبری نیز بهصورت تلفنی گفتگو کرد.
خزاعی در این بخش در پاسخ به سؤال افخمی درباره بهرهگیری از ظرفیت اینترنت برای نمایش فیلمها در برابر سالنهای محدود سینمایی عنوان کرد: ما مخاطبان خود را در سینما داریم پس نباید عقبنشینی کنیم. در سالی که «بهوقت شام» در سینما اکران شد سه فیلم دیگر با موضوع مقاومت اکران شد و میتوان گفت حدود سی درصد از فروش سالنهای سینما به این فیلمها اختصاص داشت و مردم هم دیدند.
وی اضافه کرد: عدهای میگویند مردم در سینما بیشتر کمدی میبینند درحالیکه اینگونه نیست و فرضیهای اشتباه است. البته ما سینمای کمدی، کودک و خانوادگی احتیاج داریم نوع نگاهمان فرق دارد که چه بهرهبرداریای قرار است از این سینما داشته باشیم؟ مگر در دهه ۶۰ و ۷۰ فیلم کمدی کم داشتیم اما اینقدر جنس نگاهشان نازل بود که برای منافع مادی دست به هر اقدامی بزنند. سینمای استراتژیک بحث دیگری دارد و نباید گفت سالنهای سینما را رها کنیم و فقط باید بیاییم پای اینترنت. اگر شما فیلم خوب بدهید مردم دنبالشان میکنند شاید عدهای ترجیح دادهاند فیلمها را در یک فضای سالمتر در منزل خودشان ببینند و این درنتیجه سیاستگذاری اشتباه فرهنگی است که ما انجام دادهایم.
سینمای استراتژیک پرداختن به مسائل کلان کشور است
این تهیهکننده سینما در بخش دیگر تصریح کرد: برخی فکر میکند وقتی میگوییم سینمای استراتژیک یعنی سینمای سیاسی و یا سینمای دفاع مقدس اما معنایش این نیست. سینمای استراتژیک درباره مباحث اساسی و کلان کشور حرف میزند. آیندهنگری یک جریان در کشور جزو سینمای استراتژیک آن کشور است. بصیرتی که نسبت به آینده داریم که میتواند درباره دفاع مقدس، انرژی هستهای و یا حتی درباره آب باشد. جنس سینمای ما و قصههای ما پیشرو نیست به این معنا که بگوید در ۱۰ سال آینده این مشکلات وجود دارد و بخواهیم درباره آنها کار کنیم.
مافی نیز در ادامه این بحث درباره نگاه راهبردی به بازار اینترنتی سینما، به اتفاقات روزهای اخیر اشاره و عنوان کرد: ما استراتژی فرهنگی و پروتکل عملیات رسانهای نداریم یعنی وقتی اتفاقی رخ میدهد همهکسانی که تریبون دارند به اعمال نظر سلیقهای اقدام میکنند و اتاق فکری بالاتر از اینها وجود ندارد که چه باید کرد.
وی اضافه کرد: در حوزه سینما، سینمای استراتژیک گونهای در کنار سینمای کمدی و کودک نیست بلکه سینمایی است که در حوزه کمدی، کودک و… برنامهریزی و استراتژی داشته باشد. نتفلیکس امروز دارد هالیوود را میبلعد آنها به صورت استریم کار میکنند و فیلمها را روی پرده نمیبرند و فقط برای اینکه در جشنوارهها شرکت کند مدتی کوتاه روی پرده میبرد. اگر نتفلیکس را بررسی کنیم استراتژیهایی که برای شرق آسیا، آمریکا و خاورمیانه دارد قابل رصد است و اتاق فکر دارد. در ایران هر مدیر فرهنگی بنا به سلیقه خود سلیقه تاکتیک و تکنیکها را جای استراتژی میگذارند.
خزاعی نیز در ادامه گفت: از زمانی که حاج قاسم سلیمانی به شهادت رسیده است طیفهای مختلفی به فکر کار افتادند که برای او کار بسازند اما واقعیت این است که فیلمهای ما درباره قهرمانان خیلی وقتها هم خوب نبوده است و فضایی ایجاد شده که گاهی برخی نهادها بودجههایی برای این فیلمها میدهند که کار خراب میشود. ما چند سال است که درگیر داعش هستیم در منطقه و کار میکنیم، چند فیلم ساخته شد که حتی امکان اکران وسیع در منطقه را ندارند. همان برنامهریزی و مسلط بودن امریکا بر کشورهای منطقه با ممانعت از اکران فیلمها مواجه میشود. ما خیلی دوست داشتیم فیلمی چون «به وقت شام» خارج از ایران در منطقه هم نمایش داشته باشد اما وقتی رایزنی کردیم گفتند که به فلان دلایل نمیتوانند فیلم را نمایش دهند.
علیاکبری نیز به صورت تلفنی در سخنانی عنوان کرد: در فضای اینترنتی سینمای کشور، فیلمهایی نمایش داده میشود که فیلمهای درستی نیست و مباحث درستی را مطرح نمیکند. بالای ۸۰ درصد فیلمها مبتذل هستند و شاید ۲۰ درصد فیلم خوب داشته باشیم. از طرفی جمعیتی که میرود سینما و فیلم میخرد بالای ۱۰ درصد نیست اما جمعیتی که برای تشییع سردار سلیمانی میآید بالای ۹۰ درصد است پس چرا اینها به سالن سینما نمیآیند.
فیلمهای منجی محور نداریم
وی با اشاره به فیلمهای قهرمان محور آمریکا مثل سوپرمن تصریح کرد: این تفکر در هالیوود اجرا شده است که یک منجی قرار است بیاید اما بااینکه ما در کشور شیعه هستیم و منتظر ظهور هستیم چنین فیلمهایی نداریم. مدیران ارشاد چه در کمیسیون فرهنگی مجلس و چه ارشاد هنوز جایگاه هنر را درک نکردهاند.
این تهیهکننده سینما به اهدای تندیس حاج قاسم سلیمانی در جشنواره فیلم فجر اشاره و اظهار کرد: آیا سینمایی که میبینیم با تفکر حاج قاسم سلیمانی نزدیک است و اصلاً رنگ و بویی از آن برده است که میخواهیم تندیسش را بدهیم این هم از نقاط ضعف مدیریت فرهنگی است که هیجان زده نکته ای را مطرح میکنند. هنرمندی که درکی از حاج قاسم ندارد و بعد از این همه شهید از قبل از انقلاب تا بعد از انقلاب داشتهایم توجه لازم را ندارد.
مافی در ادامه با اشاره به پیشنهادها در این زمینه بیان کرد: بر اساس مخاطب و نیاز او باید راهبردها را بسازیم. یک نهاد دانشگاهی بهطور مثال راهاندازی و از همه طیفها دعوت شوند و حرفهایشان شنیده شود؛ کسانی که از حاکمیت منفک باشند و بتوانیم بر اساس گفتههای آنها به نتیجه برسیم.
خزاعی نیز در پایان این بحث گفت: من چون خیلی در نهادها بودهام چندان به شکلگیری چنین نهادی خوشبین نیستم. کدام نهاد میخواهد تصمیم گیر این جریان باشد ما باید مطالبه گری داشته باشیم سازمان سینمایی چه میکند یا دیگر نهادها چه فعالیتی دارند؟

سینماپرس: برنامه این هفته «شب تئاتر» (۲۱دی ماه) با عنوان «تعاملات بین المللی در تئاتر امروز ایران» به بررسی وضعیت کنونی حضور گروه های نمایشی ایرانی در آن سوی مرزها می پردازد.
به گزارش سینماپرس، در این برنامه، مهدی مشهور و جابر رمضانی، نویسنده و کارگردان، به اظهار نظر درباره این موضوع خواهد پرداخت.
آیتمهای تحلیل رویدادهای هفته، معرفی نمایشهای روی صحنه تهران و شهرستانها و نیز معرفی کتاب از دیگر بخشهای این برنامه هستند.
«شب تئاتر» از مجموعه «شبهای هنر» محصول گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما است که شنبهها ساعت ۲۳ به صورت زنده روی آنتن میرود.
تهیهکنندگی این برنامه را امین اشرفی برعهده دارد و سردبیری و اجرای آن را منوچهر اکبرلو عهدهدار است.

سینماپرس: ارکسترهای دولتی تحت پوشش بنیاد فرهنگی هنری رودکی روزهای پنجشنبه ۲۶ دی و پنجشنبه ۳ بهمن تازهترین کنسرتهای خود را در تالار وحدت تهران برگزار میکنند.
به گزارش سینماپرس، ارکسترهای دولتی تحت پوشش بنیاد فرهنگی هنری رودکی ساعت ۲۱:۳۰ روزهای پنجشنبه ۲۶ دی و پنجشنبه ۳ بهمن تازه ترین کنسرتهای خود را در تالار وحدت تهران برگزار میکنند.
طبق برنامه ریزیهای به عمل آمده ارکستر ملی ایران روز پنجشنبه ۲۶ دی ماه کنسرت «شب موسیقی ایرانی – آذری» را به رهبری مهمان آقاوردی پاشایف رهبر ارکستر ملی آذربایجان پیش روی مخاطبان قرار میدهد. در این کنسرت فخری کاظم نجات خواننده کشور آذربایجان به عنوان خواننده مهمان حضور دارند. این در حالی است که صاحیب پاشازاده تک نواز تار آذری و مازیار ظهیرالدینی تک نواز ویولن به اجرای برنامه میپردازند.
«سن سیز»، «آریای بالاش»، «وطن نغمه سی»، «سنه ده قالماز»، «عسگرین آریاسی»، «آیریلیق»، «ائولری وارخانه – خانه»، «قرنفیل»، «راپسودی چهارگاه»، «چارداش»، «مرغ سحر»، «شوشتری برای ویولن و ارکستر»، «دو نغمه ترک به یاد صبا»، «سرود گل»، «سبک بال»، «شور آفرین – به یاد استاد دهلوی» قطعاتی هستند که در این کنسرت اجرا میشوند.
برگزاری کنسرت «سرو آزاد» به آهنگسازی پیمان سلطانی، رهبری ارکستر روبرت آساتریان و خوانندگی مهدی امامی، پارسا حسندخت و علیرضا وکیلی منش در تالار وحدت، برگزاری کنسرت به رهبری ارکستر فریدون شهبازیان به خوانندگی سالار عقیلی در کرمان، برپایی کنسرت «پوئم سمفونی آب تشنه» به رهبری سهراب کاشف، برگزاری کنسرت اجرای آثار منتخب کیوان ساکت به رهبری نصیرحیدریان در تالار وحدت، برگزاری کنسرت به رهبری مهدی قاسمی و خوانندگی وحید تاج در چارچوب مراسم اختتامیه جشنواره موسیقی دانشجویی صبا، اجرای پروژه «شب موسیقی ارمنی» به رهبری رازمیک اوحانیان در تالار وحدت از جمله برنامه هایی بود که طی ماههای گذشته توسط ارکستر ملی ایران پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.
ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی نیز ساعت ۲۱:۳۰ روز پنجشنبه سوم بهمن ماه تازه ترین کنسرت خود را در تالار وحدت تهران برگزار میکند. در این کنسرت آثاری از راخمانینف با تک نوازی پیانو میترا کوهی و آثاری از بتهوون برای تماشاگران اجرا میشود.
برگزاری کنسرت با اجرای آثاری از آنتونیوسالیری، فرانتس شوبرت، لبرون و تعدادی دیگر از آهنگسازان مطرح موسیقی کلاسیک دنیا در فروردین ماه به رهبری مهمان منوچهر صهبایی در تالار وحدت، برپایی کنسرت با اجرای اورتور «اجراگر» از موتزارت، کنسرتو ساکسیفون از اریک لارسون، سمفونی شماره سه در لامینور اثر مندلسون به رهبری مهمان نصیر حیدریان، برگزاری کنسرت با اجرای سمفونی ۹ بتهوون به رهبری شهرداد روحانی در تالار وحدت، اجرای سوئیت سمفونی «شهرزاد» در تیر ماه به رهبری شهرداد روحانی در تالار وحدت، اجرای برترین موسیقی متنهای دنیای سینما در مرداد ماه به رهبری شهرداد روحانی در تالار وحدت، برگزاری کنسرت سمفونی «قدرت سرنوشت» جوزپه وردی، «شاگرد جادوگر» پل دوکا، «بولرو» موریس راول و سمفونی «شماره ۴» بتهون در مرداد به رهبری مهمان نیکلاس کراوتز در تالار وحدت، اجرای قطعاتی از موسیقی کلاسیک کشورهای فرانسه و ایتالیا به رهبری نیما کشاورزی در آبان ماه، اجرای آثاری از لوریس چکناواریان در قالب پروژه «صلح و دوستی طی آذر ماه در تالار وحدت، اجرای کنسرت ویژه «بزرگداشت موسیقی جنگ» در آبان ماه به میزبانی تالار وحدت، اجرای قطعاتی از کلود دبوسی آهنگساز فقید فرانسوی از مبتکران و طراحان سبک امپرسیونیسم در موسیقی با تک نوازی هارپ طناز بیگی، ژوزف موریس راول آهنگساز فقید فرانسوی و آثاری سرگئی سرگئیهویچ پروکفیِف آهنگساز و پیانیست روس و ایگور استراوینسکی آهنگساز روس و از هنرمندان تاثیرگذار موسیقی در قرن بیستم در دی ماه از جمله برنامههای ارکستر سمفونیک تهران در ماههای گذشته بوده است.

سینماپرس: با حذف فیلم سینمایی «قاتل وحشی» به کارگردانی حمید نعمت الله از جشنواره فیلم فجر شائبه های بسیاری در خصوص این اتفاق پیش آمد؛ بر اساس برخی مستندات و شنیده ها اقدام عجیب مدیرعامل خانه سینما و نامه نگاری خارج عرف سازمانی اش باعث شده تا جدیدترین اثر نعمت الله حتی در جلسه آخر هیأت انتخاب به رأی گذاشته نشود!
به گزارش سینماپرس کنار گذاشته شدن فیلم سینمایی «قاتل وحشی» به کارگردانی حمید نعمت الله از سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر موجی از انتقادات گسترده را با خود به همراه داشت.
گویا این مطلب که «قاتل وحشی» به دلیل مشکل مالکیتی از حضور در جشنواره بازمانده جای بحث دارد چرا که بر اساس برخی شواهد و شنیده ها مدیرعامل خانه سینما نامه ای با سربرگ خانه سینما به مهدی طباطبایی نژاد ارسال کرده و خواهان آن شده تا از هرگونه اقدامی راجع به فیلم خودداری شود!
این اتفاق در حالی است که شنیده شده شورای داوری و حل اختلاف خانه سینما پیش از این مشکل فیلم را حل کرده بودند و گویا اتفاقات پشت پرده، جای قانون را گرفته و باعث حذف این فیلم از جشنواره شده است.
لازم به ذکر است؛ دبیرخانه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر اعلام کرد «خارج شدن فیلم سینمایی «قاتل و وحشی» به کارگردانی حمیدنعمتالله از بررسی هیات انتخاب بخش سودای سیمرغ این دوره جشنواره، به دلیل برخی مشکلات مالکیتی پیرامون این فیلم و براساس نظر معاونت نظارت و ارزشیابی و خانه سینما به عنوان مراجع ذیصلاح موضوع تهیهکنندگی و مالکیتی فیلم است.
بر این اساس، از آنجا که شرکت در جشنواره و نمایش فیلم از حقوق صاحبان فیلم است و باید توسط فرد واجدشرایط صورت گیرد و در خصوص این فیلم، اختلافات مالکیتی وجود دارد، دبیرخانه جشنواره باتوجه به لزوم رعایت قانون و احترام به حقوق صاحبان حق، تا حل مشکل فیلم از اعلامنظر درباره فیلم خودداری میکند.
دبیرخانه جشنواره فیلم فجر اعلام میکند که این آمادگی را دارد در صورت حل مشکل فیلم در زمان مقرر، و به لحاظ طی شدن سایر مراحل حضور و به احترام دستاندرکاران ساخت فیلم، با دعوت مجدد از هیأتانتخاب نسبت به اعلامنظر در خصوص شایستگی حضور فیلم و افزودن این فیلم به بخش مسابقه، اقدام کند.

سینماپرس: مجموعه «سوریخ» از امشب در شبکه سلامت پخش میشود.
به گزارش سینماپرس، مجموعه «سوریخ» از ۲۱ دی ماه روی آنتن شبکه سلامت می رود.
این مجموعه به تهیهکنندگی مهران رسام در فضایی فانتزی عادات غلط زندگی را زیر سوال برده و موضوعاتی همچون خوددرمانی، فشار خون، بهداشت محیط زیست، آلودگی هوا، استرس و… را به چالش میکشد.
«سوریخ» با همراهی بازیگرانی مانند محمد لقمانیان، مجتبی شفیعی و مهسا ایرانیان به کارگردانی مجید پرکار از شنبه ساعت ۲۳ به مدت ۱۵ دقیقه پخش میشود.

سینماپرس: نادر طالبزاده تهیهکننده، پژوهشگر و مجری تلویزیون اعتقاد دارد که همه اعتراف میکنند هرچیزی درباره ایران گفتهاند طبق معمول دروغ بوده و بین سلبریتیهای هنری آمریکا کم نیستند.
به گزارش سینماپرس، نادر طالبزاده تهیهکننده و مجری برنامه “عصر” تلویزیون و دبیر جشنواره فیلم عمار امروز میهمان برنامه “سلام صبح بخیر” بود؛ او صحبتهایش را در این برنامه با “مایکلمور” آغاز کرد و گفت: ما مستندسازی که سیاسی و در صحنه باشد، کتاب نوشته و در رسانه حضور داشته باشد در دهههای ۱۳۷۰ و ۱۳۸۰ نداشتیم و مایکل مور بعد از ۱۱ سپتامبر مطرح میشود. او زمانی فیلمی به نام «فارنهایت ۹/۱۱» میسازد و به ماجرای ۱۱ سپتامبر میپردازد و به بوش و خانواده بن لادن اشاره میکند اما یک سوم قصه را درست میگوید و اصلاً به دو سوم قصه وارد نمیشود. از نقش صهیونیست نمیگوید، اینکه چه طور ساختمانها با نانو تکنولوژی خراب شدند و در ۶ ثانیه پایین آمدند. چرا ساختمان شماره ۷ بعد از ۹ ساعت، بعدازظهر پایین آمد و…
وی افزود: او طناز است و قلم خوبی دارد و تیپ طبقه متوسط آمریکا است. اولین بار بود یک فیلمساز مستند میدیدیم که در حد یک فیلمساز معتبر سینمایی به صحنه وارد شد، فیلمش هم خوب فروش کرد اما فیلمساز خوبی نیست، مدرسه سینما نرفته و فیلمش هم خیلی خوب نیست اما مطالب بامزهای مطرح میکند.
طالبزاده ادامه داد: او اخیراً فیلمی به نام «فارنهایت ۱۱/۹» ساخته و به زمانی پرداخته که ترامپ رییس جمهور آمریکا شده است. او در مصاحبهای میگوید ترامپ احتمالاً آخرین رئیس جمهور آمریکا خواهد بود. همه رسانههای آمریکا هم این موضوع را پوشش دادند و تحلیل زیادی درباره این گفته او میشود. کتابی هم نوشته میشود درباره اینکه ترامپ آمریکا را به فروپاشی میکشاند.
وی تأکید کرد: پس از واقعه شهادت سردار سلیمانی، مایکل مور برای اولینبار خطاب به رهبر نامه نوشت و گفت ما میلیونها نفریم که اجازه بدهید ما جواب ترامپ را بدهیم و شما حمله نظامی نکنید. آنها میدانند حمله نظامی ایران متفاوت و آمریکا در معرض آسیب است و بحران میشود. این نامه خیلی جالب بود چون او هیچوقت درباره ایران صحبت نمیکرد. ما ۱۰ سال است برای کنفرانس افق نو او را دعوت میکنیم اما جواب نمیدهد و او وارد موضوع ایران نمیشود اما این بار به قضیه ایران ورود پیدا کرد.
طالب زاده تأکید کرد: توئیت دوم او خیلی جالب بود که نوشته بود برای کدام ژنرال آمریکایی میتوانید چنین تشییع جنازهای تصور کنید؟ روزهای اول که تشییع جنازه از اهواز شروع شد CNN از ۱۰ ها هزار نفر نام میبرد، روز دوم از صدها هزار نفر و روز سوم میگفت احتمالاً میلیونها نفر اما روز چهارم میگفت تا چشم کار میکند آدم میبینیم و دیگر آنها بیدفاع شدهاند و گاردشان باز شد.
وی درباره رابرت دنیرو گفت: دنیرو سابقه داشت که رسماً به ترامپ فحش میداد و از موقعیتهای هنریاش استفاده میکرد تا حرف سیاسی بزند او همچنان اینگونه است. همه اعتراف میکنند که هرچیزی درباره ایران گفتهاند طبق معمول دروغ بوده است و بین سلبریتیهای هنری آمریکا کم نیستند. چند سال پیش یکی از بازیگران میخواست بیاید و نماز جمعه ایران را ببیند. “شانپن” نمیخواست سینمای ایران را ببیند بلکه برای نماز جمعه ما آمد. اکنون ما وارد فاز دیگری شدهایم و آدمهایی که هنرشان و صراحتشان در آمریکا مطرح است و قلابی نیستند صحبت میکنند و موضع میگیرند.
طالبزاده در پاسخ به اینکه آیا به مایکل مور یا دنیرو در آمریکا هم واکنش نشان میدهند و آیا این گفتهها مصداق آزادی بیان در آمریکا است، گفت: بله هست؛ از اول ایران را بده کردهاند به عنوان یک محور شرارت معروف شدهایم و این دروغ مدام لو میرود. آمریکا یک رییسجمهور سطحی احمق و دروغگو دارد که آمریکا را متفرق کرده است. نصف بیشتر آمریکا با او بدند، یک عده هم از او حمایت میکنند. در اتفاقی که افتاد نفاق آمریکا علنی شد؛ ما ۷ مرحله را پشت سر گذاشتیم. آنها ۱۱ سپتامبر را طراحی کردند، وارد منطقه افغانستان و عراق شدند و کلی پایگاه زدند و ایران را محاصره کردند. سوم اینکه داعش را خلق کردند و آنجا است که حاج قاسم سلیمانی به صحنه آمد. آنجا هم به نبوغ او و توجهش به همه اقشار نظامی و بومی توجه کردند و بعد ازآن در مرحله آخر برای ترور سردار سلیمانی تصمیم گرفتند.
طالبزاده درباره برنامه “عصر” گفت: این برنامه دو مرحله داشت، یکی وقتی حشد الشعبی به سفارت آمریکا حمله کرد و در آن دوره لازم بود کارشناسان نظامی آمریکا صحبت کنند و تعدادی نظامی معترض آمریکایی در برنامه ما حرف زدند.
وی با نام بردن از این افراد که برخیشان در رسانههای آمریکایی نیز مرتب حضور دارند، یادآور شد: آدمهای معروفی که سالها میخواستیم آنها را به برنامه بیاوریم اما نمیآمدند، بعد از شهادت حاج قاسم و حمله به پایگاه آمریکا برخی از آنها از جمله اسکات ریتر که بازرس ویژه سازمان ملل بود به برنامه آمد. حتی میگفتند اگر امشب برنامه زنده داریم ما میخواهیم صحبت کنیم و این موضوع بیسابقه بود. این اعتبار اینکه چه کسی دارد حقیقت را میگوید و چه کسی منافق است آشکار میکند. ما باید نفاق آنها را آشکار کنیم و این به حکومت آمریکا سیگنال میفرستد که تو چیزی برای گفتن نداری و آدمهای خودت افشایت میکنند.
دبیر جشنواره عمار درباره اختتامیه این جشنواره و همزمانی آن با شهادت سردار سلیمانی گفت: عمار برای انقلاب اسلامی است و همه فیلمسازان دغدغه دارند؛ این همزمانی عجیب بود و دیشب بعد از هر تشویقی مرگ بر آمریکا میگفتند. قطعاً و یقیناً فیلمهای این دوره باید در شبکههای مختلف تلویزیون پخش و تحلیل شود و پخش آنها اعتباری برای نظام است که ما نظام سانسور نیستیم بلکه افشاگری میکنیم.
طالبزاده درباره فعالیتهای آتی خود تأکید کرد: مدتی است که برنامههای هفتگی را دارم و کارهای دیگری هم دوست دارم که سالها است عقب افتاده است. ما باید کارهایی کنیم و به غرب بگوییم در ایران چه خبر است اما در این زمینه کار نکردهایم. آثاری که هم میتواند مستند باشد هم داستانی.
وی یادآور شد: سریالی تازه شب سال نو به نام «مسیح» منتشر شد و در آن شخصی را معرفی میکنند که معجزه میکند اما زمان سریال معاصر است. ۱۰ قسمت است که من آن را دیدم و باید دربارهاش تحلیل جدی کرد. قهرمان داستان کسی است که عرب اهل شمال آفریقا است و در بین مسیحیان آمریکا به مسیح و منجی معروف میشود. او به قدس و مسجدالقصی میرود و یارانی جمع میکند و معجزاتی از او میبینیم. خودش را هم به نام مسیح معرفی میکند. رسانههای آمریکا بحث ظهور را جدی گرفتهاند. CIA چهار پنج محور دارد؛ شخصیت این سریال هم عبری و عربی و انگلیسی حرف میزند و معجره میکند و شفا میدهد و رسانههای آمریکا دنبال او میافتند. رسانههای آمریکا با موضوع آخرالزمان وَر میروند و شب سال نو فیلم در نتفلیکس درآمد. این کار باید برای مردم افشا شود و سکانسها تحلیل شوند.