X

مدیر فنی

دفتر سینمایی

«نهنگ آبی» در جشنواره فیلم شهر حضور ندارد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سازندگان سریال «نهنگ آبی» اعلام کدند که این اثر را برای حضور در جشنواره فیلم شهر ارسال نکرده‌اند و قصدی هم برای حضور در جشنواره ندارند.

به گزارش سینماپرس، سازندگان سریال «نهنگ آبی» که به کارگردانی فریدون جیرانی ساخته و در شبکه نمایش خانگی توزیع می‌شود، از نبود این پروژه در جشنواره فیلم شهر خبر دادند.

در توضیحات سازندگان سریال «نهنگ آبی» آمده است: «در آستانه برگزاری هفتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر، به تازگی اخباری مبنی بر حضور سریال «نهنگ آبی» در این دوره از جشنواره، رسانه ای شده است. سازندگان این اثر برای آگاهی رسانه ها و مخاطبان محترم اعلام می کند، قصد شرکت در این رویداد فرهنگی را نداشته و علی رغم اخبار منتشر شده، هیچ اثری به دبیرخانه جشنواره ارسال نشده است.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«قصر شیرین» به بخش رقابتی جشنواره شانگهای راه یافت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «قصر شیرین» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سیدرضا میرکریمی به بخش مسابقه اصلی جشنواره معتبر و بین‌المللی فیلم شانگهای راه یافت.

به گزارش سینماپرس، این اثر در نخستین نمایش بین‌المللی خود به بخش مسابقه اصلی بیست و دومین جشنواره فیلم شانگهای راه یافته و نامزد دریافت جایزه جام طلایی است.

این جشنواره معتبر آسیایی از ۲۵ خردادماه تا ۳ تیر در چین برگزار می‌شود.

«قصر شیرین» نهمین فیلم سینمایی میرکریمی در مقام کارگردان و اولین تجربه همکاری او با حامد بهداد است که در تنها نمایش داخلی خود در جشنواره ملی فیلم فجر با تحسین منتقدان و تماشاگران روبه‌رو شده بود.

حامد بهداد، ژیلا شاهی، اکبر آئین، آزاده نوبهار، محمد اشکان‌فر، محمد عسگری، یونا تدین، نیوشا علیپور، بابک لطفی خواجه‌پاشا و زهیر یاری بازیگران این فیلم هستند. توزیع بین‌المللی «قصر شیرین» بر عهده شرکت ایرایماژ است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مجموعه «محرمانه» روی آنتن شبکه سه – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجموعه «محرمانه» از شنبه ۱۸ خرداد روی آنتن شبکه سه می رود.

به گزارش سینماپرس، مجموعه تلویزیونی «محرمانه» به کارگردانی مسلم تهرانی و تهیه‌کنندگی عطا پناهی از شبکه سه سیما پخش می‌شود.

پخش این سریال تلویزیونی از روز شنبه ۱۸ خردادماه ساعت ۱۹:۱۵ دقیقه آغاز شده و هر هفته شنبه تا چهارشنبه روی آنتن می‌رود.

فصل اول مجموعه تلویزیونی «محرمانه» در ۲۶ قسمت به صورت اپیزدی ساخته شده است و هر قسمت از آن یک موضوع از دغدغه‌های نوجوانان امروزی را در قالب طنز بیان می‌کند.

حسین رفیعی، افشین سنگ چاپ، مهدی ابراهیمی، احمدرضا اسعدی، مسعود رهنما، ساناز سماواتی، فاطمه هاشمی، سوسن مقصودلو، جواد خواجوی، یزدان کاظمی، سحر شفیعی و … از جمله بازیگران این سریال هستند.

عوامل سریال «محرمانه» نیز عبارتند از: عطا پناهی تهیه‌کننده، مسلم تهرانی کارگردان، مهرداد صالح دستیار کارگردان و برنامه‌ریز، مونا زارع و فائزه یارمحمدی نویسنده، اکبر کاظمی مدیرتولید، سهراب خان‌زاده عکاس، امید سهرابی مشاور رسانه‌ای، مهدی مجد فضای مجازی، میلاد حسینی و علی اکبر عطایی تصویربردار، میثم یاردیلو صدابردار، مهدی اکبریان صداگذار، مهدی ابراهیمی بازیگردان، کیخسرو کاووسی تدوینگر، بابک پناهی طراح صحنه، مژگان تمجیدی منشی صحنه.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«نهنگ سفید» انیمیشن شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: امیر مهران از جزییات ساخت انیمیشن جدید خود با نام «نهنگ سفید» خبر داد.

به گزارش سینماپرس، امیر مهران، درباره فعالیت‌های اخیر خود به ایسنا گفت: در حال حاضر مشغول ساخت انیمیشن کوتاهی با نام «نهنگ سفید» با همکاری و به تهیه‌کنندگی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی هستم.

او افزود: ساخت «نهنگ سفید» را از اواسط سال گذشته شروع کردیم و برآوردمان بر این است که تا اواسط امسال، شهریور و مهر، آماده شود.

این انیمیشن ساز درباره موضوع «نهنگ سفید» توضیح داد: این انیمیشن هشت دقیقه‌ای درباره یک مردی است که با گذشت سال‌ها از جنگ، هنوز در فضای جنگ است و در جست‌وجوی اجساد دوستانش است که در یک موقعیتی آن‌ها را از دست داده و هیچ وقت آن‌ها را پیدا نکرده است.

عوامل این انیمیشن عبارتند از: نویسنده و کارگردان: امیر مهران، طراحی شخصیت: ابوالفضل برومندی، طراحی فضا و پس‌زمینه: نعیم آزاد، متحرک‌سازی: جلال نعیمی، استوری بورد: عمار قنبرزاده، تهیه کننده: امیر مهران. مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آغاز فیلمبرداری «لکنت» در پاییز با دریافت پروانه ساخت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: به گفته پولاد کیمیایی، درخواست پروانه ساخت فیلمنامه «لکنت» به سازمان سینمایی ارایه شده و وی منتظر است تا پیش تولید کار را شروع کند.

به گزارش سینماپرس، پولادکیمیایی کارگردان «لکنت» درباره ساخت فیلم جدیدش با محوریت زنان به صبا گفت: بازنویسی نهایی فیلمنامه انجام شده است و درخواست پروانه ساخت هم داده ایم.

وی ادامه داد: اگر اتفاق خاصی نیفتد با دریافت پروانه ساخت، پاییز فیلمبرداری را آغاز خواهم کرد.

کیمیایی در پایان درباره ساخت فیلم «هانه» که قرار بود پیش از «لکنت» ساخته شود، گفت: با توجه به شرایط ارز فعلا نمی توانم «هانه» را بسازم و پیش از آن قطعا «لکنت» را کلید خواهم زد.

پولاد کیمیایی بازیگر سینماست که به تازگی فیلم اول خود به نام «معکوس» را ساخته و این فیلم در انتظار زمان اکران مناسب است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خانه هنرمندان در سالروز رحلت رهبر کبیر انقلاب تعطیل است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: خانه هنرمندان ایران در روزهای ۱۴ و ۱۵ خرداد ماه تعطیل خواهد بود.

به گزارش سینماپرس، به مناسبت سالروز رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) و سالگرد قیام خونین پانزده خرداد، خانه هنرمندان ایران در روزهای ۱۴ و ۱۵ خردادماه تعطیل است.

بر این اساس تمامی فعالیت‌های این مجموعه اعم از سالن‌های سینما و نمایشی، اجراها و نمایشگاه‌های هنری در این دو روز تعطیل هستند.

گفتنی است پس از پایان تعطیلات، فعالیت‌های این خانه دایر خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ترانه علیدوستی با «ملخ» به سینما بازگشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «ملخ» به کارگردانی فائزه عزیزخانی و تهیه‌کنندگی نیکی کریمی ظرف چند روز آینده وارد مرحله پیش‌تولید خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، تاکنون از میان بازیگران حضور فرهاد اصلانی و ترانه علیدوستی در این فیلم سینمایی قطعی شده و ظرف چند روز آینده گروه تولید با چند بازیگر دیگر برای حضور در این پروژه به توافق خواهند رسید.

فرهاد اصلانی پس از سریال «هیولا» ی مهران مدیری و فیلم جدید اصغر نعیمی با عنوان «خط استوا» – که هم اکنون در کشور اندونزی در مرحله فیلمبرداری قرار دارد – به این پروژه می پیوندد. آخرین تجربه سینمایی ترانه علیدوستی نیز به فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی برمی گردد که در سال ۹۵ در ایران به نمایش درآمد. علیدوستی چند سالی درگیر سریال پرحاشیه «شهرزاد» بود و حالا در تجربه جدید سینمایی خود قرار است در فیلم فائزه عزیزخانی به ایفای نقش بپردازد.

«ملخ» به نویسندگی فائزه عزیزخانی مضمونی روانشناختی دارد.

نیکی کریمی پس از تهیه دو فیلم «آذر» (محمد حمزه ای) و «شیفت شب» به کارگردانی خودش، در این فیلم برای بار سوم تهیه کنندگی یک اثر سینمایی را برعهده می گیرد.

«روز مبادا» عنوان اولین ساخته بلند فائزه عزیزخانی است که نوروز ۹۴ در سینماهای گروه هنر و تجربه به نمایش درآمد. هدیه تهرانی، شیرین آقارضاکاشی، و… بازیگران اصلی این فیلم بودند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حذف فیلم «زهرمار» از لیست اکران عید فطر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در حالی که قرار بود فیلم «زهرمار» عید فطر اکران شود، این فیلم فعلاً در لیست اکران این فصل جایی ندارد.

به گزارش سینماپرس، در حالی که سازندگان فیلم «زهرمار» از چند روز پیش خبر اکران این فیلم را در عید فطر اعلام کرده بودند، این فیلم در لیست اکران این فصل قرار نگرفت.

غلامرضا فرجی در خصوص این اتفاق به باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: تعداد هفته اکران فیلم «نبات» به سرگروهی سینما زندگی هنوز تمام نشده است؛ به همین دلیل فیلم «زهرمار» در این لیست قرار نگرفت، اما پخش کننده این فیلم در حال رایزنی برای حل مشکل است تا به صورت توافقی جایگزینی صورت گیرد.

همچنین امیرحسین حیدری مدیرعامل شرکت سینمایی نمایش گستران که پخش کننده این فیلم است، در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، بیان کرد: با وجود اعلام قبلی برای نمایش فیلم زهرمار مشکلاتی پیش آمد که درصدد حل آن هستیم و این فیلم در عیدفطر اکران خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بهتر است هر کدام به کاری که بیشتر بلد هستیم بپردازیم! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پگاه آهنگرانی تاکید کرد که پیشنهاد عباسعلی کدخدایی را برای نظارت بر انتخابات مجلس یازدهم جدی نمی‌گیرد و از نظرش بهتر است که هر کس کاری را که بلد است انجام دهد.

به گزارش سینماپرس، پگاه آهنگرانی در واکنش به پیشنهادی که عباسعلی کدخدایی سخگوی شورای نگهبان درباره نظارتش بر انتخابات مجلس یازدهم، متنی را در اختیار مرتضی نائمه روزنامه‌نگار و فعال اجتماعی قرار داد.

او در این باره نوشته است: «به نام خدا، من حدود یک سالی است که درگیر ساخت مستندی هستم که بخشی از آن به وقایع سال ۸۸ می پردازد و در همین ارتباط مثل همه مستندها ممکن است با ده‌ها چهره سیاسی یا فرهنگی مرتبط با این موضوع گفت‌وگو داشته باشم که سخنگوی محترم شورای نگهبان یکی از آن‌هاست. و جناب آقای کدخدایی لطف کردند و در این فیلم جلوی دوربین ما قرار گرفتند که از ایشان بابت این همکاری تشکر می‌کنم، اما مسئله نظارت بر انتخابات آینده توسط من که از طرف ایشان مطرح شد به گمانم صرفا جهت ابراز حسن نیت بود و من آن را چندان جدی نگرفتم، چون حرفه من سینماست و علاوه بر اینکه شخصا علاقه‌ای به ایفای نقش ناظر در چنین معرکه ای ندارم، آن را چندان عملی هم نمی بینم، چون کاری را که احزاب و سازمان ها با تشکیلات و سازماندهی وسیع نتوانستند انجام دهند و هزاران حرف و حدیث در آن به وجود آمد چگونه ممکن است امثال من به شکل فردی بتواند، پس منطقی است که نباید این پیشنهاد بزرگوارانه را جدی تلقی کنیم و بهتر است هر کدام به کاری که بیشتر بلد هستیم بپردازیم.» 

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سلبریتی‌ها و سرمایه‌های مشکوک با هم هستند؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «ما همه با هم هستیم» یکی از پرهزینه‌ترین آثار سینمایی سال‌های اخیر، برای اکران عید فطر آماده می‌شود.

به گزارش سینماپرس، این اولین مراسم افتتاحیه یک فیلم در ایران است که بین عموم مردم برای حضور در آن بلیت فروشی می‌شود. دست‌اندرکاران فیلم اعلام کرده‌اند تمام عواید فروش بلیت‌ها برای کمک به سیل‌زدگان اختصاص خواهد یافت. از ویژگی‌های بخش خصوصی این است که می‌تواند چنین پول‌هایی را با چنین عناوینی از مردم دریافت کند اما هیچ کانال مشخصی برای راستی‌آزمایی عمل به وعده‌هایش قرار نداده باشد. بین ۱۴ تا ۲۰ میلیارد تومان برآورد هزینه‌های ساخت این فیلم شده و اعلام کرده‌اند که کل فروش فیلم، به سیل‌زدگان ایران اختصاص خواهد یافت. این قضیه از آنجا که هیچ توجیه معقولی به لحاظ اقتصادی ندارد، منابع مالی پروژه را به‌شدت زیر سوال می‌برد. گرچه به هر حال سرمایه‌گذاری ۱۴ تا ۲۰ میلیارد تومانی روی یک فیلم تجاری در سینمای ایران از یک منطق قابل توجیه اقتصادی برخوردار نیست. این فیلم باید بین ۴۲ تا ۶۰ میلیارد تومان بفروشد تا صرفا هزینه و سرمایه اولیه‌اش برگردد و در بازار بی‌ثبات امروز ایران که ارزش نقدینگی گاه به روز و ساعت افت می‌کند، هیچ‌کس با توجیه اقتصادی سالم، چنین سرمایه‌گذاری هنگفتی را برای تولید یک فیلم سینمایی نمی‌کند. به مردم برای حضور در این مراسم بلیت فروخته شده است اما مهران مدیری، لیلا حاتمی، جواد عزتی، مانی حقیقی، ویشکا آسایش و خیلی‌های دیگر نیامدند. کسانی که برای عکس گرفتن با این سلبریتی‌ها پول داده بودند و حالا چیزی گیرشان نیامده اعتراض می‌کنند.

دست‌اندرکاران فیلم اعلام می‌کنند که این چهره‌ها به دلیل سفر و مشغولیت فیلمبرداری نتوانستند در مراسم حاضر باشند. می‌شود باز از آنها پرسید که پس چرا بلیت فروختید؟ آیا نمی‌توانید پول بلیت را به دلیل خلف‌وعده‌ای که شد برگردانید؟ اگر قرار است این پول صرف کمک به سیل‌زدگان شود، نباید از راه غش در معامله به دست بیاید… اما آیا از کسانی که در سال ۱۳۹۸ و پس از این‌همه بلوغ و آموختگی جامعه در رابطه با سلبریتی‌ها، همچنان برای ملاقات نزدیک با چنین افرادی و گرفتن چند عکس برای قرار دادن در شبکه‌های اجتماعی، پول می‌دهند و صف می‌کشند، می‌شود توقع داشت که چنین سوال‌هایی بپرسند؟ سلبریتی‌ها به‌طور تصادفی و اتفاقی همه‌شان با هم به مسافرت نرفته‌اند. این را هم اهالی سینما خوب می‌دانند که خردادماه، فصل پررونقی برای فیلمبرداری پروژه‌ها نیست و حالا که با ماه رمضان مصادف شده و حتی برای کسانی که نمی‌خواهند روزه بگیرند، مشکلات فراوانی در ملأعام ایجاد می‌کند، این رونق کمتر هم شده است.

  سابقه سرمایه‌گذار «ما همه با هم هستیم»

سلبریتی‌ها نیامدند چون دفعات قبل که در چنین افتتاحیه و اختتامیه‌هایی برای فیلم‌های هادی رضوی، محمد امامی، احسان دلاویز و حسین هدایتی حضور پیدا کردند، برایشان چیزهایی در حافظه جمعی و رسانه‌ای کشور ثبت شد که حالا کار دست‌شان داده است. بله، سرمایه‌گذار «ما همه با هم هستیم» به لحاظ اقتصادی نقاط مبهمی دارد و دور از ذهن نیست که پس از امثال رضوی، امامی و هدایتی، نوبت او هم برسد. حالا سلبریتی‌ها سعی می‌کنند هر چه کمتر خودشان را قاطی این ماجرا کنند تا بعد مجبور به پاسخگویی درباره‌اش نباشند. به هر حال اکثریت جامعه مثل کسانی نیستند که امروز برای چند عکس یادگاری از سلبریتی‌ها پول می‌دهند و بلیت می‌خرند. شاید به نظر برسد این خیلی خوب است که سلبریتی‌ها دیگر بابت شرکت در پروژه‌هایی با منابع مالی مشکوک، از واکنش اجتماعی مردم می‌ترسند و نشان می‌دهد تلاش‌ها و پرسشگری‌ها و روشنگری‌های پیش از این تا حدودی جواب داده است. اما هنوز همه آن چیزی که باید به آن دست یافت، محقق نشده است. حداقل خواسته عمومی می‌تواند این باشد که هیچ پروژه‌ای بدون منابع قابل توضیح و شفافیت مالی اساسا جلوی دوربین نرود.

سرمایه‌گذار «ما همه با هم هستیم» چه کسی است؟ با پول همین سرمایه‌گذار، «برنده باش» ساخته شد و از آنتن تلویزیون ملی پخش شد؛ برنامه‌ای که اعتراض و انتقاد علمای قم را به همراه داشت که مصداق کامل قمار است. همان کسی که هزینه‌های ساخت «رحمان ۱۴۰۰» را داد، فیلمی که مرزهای ابتذال در سینمای ایران را جابه‌جا کرد تا جایی که خود وزارت ارشاد نهایتا فیلم را از پرده پایین کشید و برای همیشه توقیف کرد. همان کسی که زوج «مدیری و گلزار» را کنار هم چیده و در چند فیلم تکرار کرده و قرار است اگر چیزی مانع مسیرش نشود در چندین فیلم دیگر هم تکرار کند. سلبریتی‌ها بهتر از رضا میرکریمی و کمال تبریزی، تهیه‌کننده و کارگردان «ما همه باهم هستیم»، متوجه شدند که کار با پول‌های مشکوک ممکن است بعدها باعث دردسر شود و برای همین به این مراسم نیامدند. طی یکی دو سال اخیر روی آنها از طرف افکار عمومی فشار سنگینی بود اما زبانه‌های آتش، تازه در حال رسیدن به دامن کسانی مثل میرکریمی و تبریزی است؛ کسانی که ارزش ذاتی کار آنها به‌عنوان فیلمساز خیلی بیشتر از بازیگران است و حیف بود که حتی در صورت پایان یافتن دوره اوج کارشان در سینما؟ درگیر این فضا شوند.

سجاد خواجه علیجانی یک ثروتمند نامرئی در سیستم اقتصادی ایران است که نه سن و سال بالایی دارد، نه پیشینه‌ای که به هیچ طریقه معقولی بتواند صعود او از یک جایگاه معمولی به این پایه از توانایی اقتصادی را توجیه کرد. به‌رغم اینکه اطلاعات ثبتی خواجه‌علیجانی در دسترس قرار دارد، هم‌اکنون مشاهده می‌شود که هیچ شرکتی به نام او و حتی به نام پدر و برادرش که سال ۱۳۸۹ با هم شرکت «گلپا رایان ویستا» را در محله نارمک تهران تاسیس کرده بودند، نیست. این شرکت با سرمایه اولیه ۱۰۰ هزار تومان به ثبت رسیده و سجاد علیجانی نه‌تنها اطلاعات خودش و خانواده‌اش، بلکه همه چیز را درباره این شرکت پس از آنکه ارتباطش با این مجموعه مشخص شد و در رسانه‌ها پیچید، به‌طور کامل از فضای وب حذف کرد. پس از اینکه ماجرای تقلب برنامه «برنده باش» در مسابقات پیامکی جشنواره جام‌جم مشخص شد، برای اولین بار توجهات به سمت اسپانسر این برنامه رفت که براساس اعلام پلیس فتا، فرد خاطی به مراجع قضایی معرفی شده است. با اینکه بارها به‌طور رسمی و از زبان شخصیت‌های مختلف، علیجانی مالک اپلیکیشن «برنده ‌باش» معرفی شده، براساس سایت این مسابقه، شرکت «افکار ایرانیان هوشمند» مالک اپلیکیشن این ‌برنامه اعلام شده است. شرکتی که حتی یک سایت هم ندارد و جالب‌تر آنکه نام علیجانی در فهرست مالکان آن نیست و سیدمسیح ‌قریشی و رومینا ثابت‌انصاری آن را در خرداد ۹۱ تاسیس کردند و با عنوان مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره اداره می‌کنند. ‌

علیجانی به همراه پدرش، در خرداد ۹۶ شرکت «گلپا تجارت جهانی ایرانیان» که نام آن شباهت زیادی به شرکت رایانه‌ای قبل‌شان داشت را تاسیس کردند. موسسانی که ‌فقط چهار ماه پس از راه‌اندازی، تمام سهام خود را به دو خانم واگذار می‌کنند و از آن خارج می‌شوند. در عین‌حال همین شرکت، مالک ‌اپلیکیشن «تیک» است. درواقع از مهرماه ۹۶ تاکنون هیچ شرکتی به نام رضا و سجاد خواجه‌علیجانی ثبت نشده است و هیچ ردپای مستقیمی از ‌علیجانی‌ها نمی‌توان پیدا کرد. در حقیقت پیش از آن هم تنها همان شرکت کوچک رایانه‌ای در محله چمن غربی هفت‌حوض نارمک به نام علیجانی‌ها بود و به لحاظ قانونی و قابل پیگرد، مشخص نیست که این همه ثروت طی همین چند سال محدود، از کجا و چطور به دست آمده است. در روزنامه حمایت که متعلق به قوه قضائیه است، در ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ یک آگهی منتشر شده است که اعلام می‌کند فردی به اسم سیدمحمد مقدسی، دادخواستی علیه سجاد خواجه‌علیجانی فرزند رضا به اتهام کلاهبرداری مرتبط با رایانه داشته است.

این آگهی اعلام می‌کند که «حسب دستور دادگاه طبق موضوع ماده تجویز ماده ۷۳ قانون آیین دادرسی مدنی به علت مجهول‌المکان بودن خوانده و درخواست خواهان مراتب یک نوبت در یکی ازجراید کثیرالانتشارآگهی می‌شود تا خوانده پس از نشر آگهی و اطلاع از مفاد آن به دادگاه مراجعه و ضمن اعلام نشانی کامل خود نسخه دوم دادخواست و ضمائم را دریافت و در وقت مقرر فوق جهت رسیدگی حاضر گردد.» چنانکه مشاهده می‌شود، حتی قوه قضائیه هم از محل زندگی سجاد علیجانی اطلاع دقیقی ندارد تا دادخواست را به دست او برساند. علیجانی در پشت صحنه «برنده باش» و فرش قرمز «ما همه با هم هستیم» قدم می‌زند اما معلوم نیست کجا زندگی می‌کند، کدام شرکت به نام اوست و انگار این همه پول را در فضایی نامرئی خلق کرده است. او حتی تمام اطلاعاتی که از خود و پدرش در فضای وب وجود داشت را حذف کرده است. سجاد علیجانی به همراه پدرش در سال ۱۳۸۹ شرکت «گلپا رایان ویستا» را در نارمک تهران با سرمایه اولیه ۱۰۰ هزار تومان ثبت کرده و سال ۱۳۹۲ به‌عنوان شهروند اصفهان در مسابقات بازی‌های رایانه‌ای «کلاه‌ قرمزی» به‌عنوان شرکت‌کننده‌ای از اصفهان حضور می‌یابد و یک دستگاه گوشی تلفن همراه گلکسی S۴ سامسونگ به‌عنوان برنده مرحله اول جایزه می‌گیرد.

او از آن سال تا به حال غیب می‌شود و ناگهان به‌عنوان یک مولتی‌میلیاردر که ۲۰میلیارد تومان خرج یک فیلم کرده و گشاده‌دستانه می‌گوید تمام فروش آن را به سیل‌زدگان تقدیم خواهد کرد، ظاهر می‌شود. علیجانی در این سال‌ها از کانال تلگرامی «خروس جنگی» که مطالب سرگرمی‌ساز منتشر می‌کرد تا تاسیس پنجره‌های پاپ‌آپ در فضای وب ایران، فعالیت‌های این‌چنینی متعددی انجام داده است که به نظر مختصر و کم‌اثر می‌رسند اما اینها همگی با آن چیزی که حیطه اصلی فعالیت اوست ارتباط دارند. سجاد علیجانی تا به حال هیچ‌گاه این خبر منتشر شده را تکذیب نکرد که در تولید پول مجازی بیت‌کوین فعال بوده است و از درگاه‌های مختلفی مثل یک کانال تلگرام گرفته تا پنجره‌های مزاحمی که موقع سرچ گوگل جلوی چشم افراد باز می‌شوند، برای ساختن بیت‌کوین، از کاربران بی‌خبر، از حجم اینترنت پولسازی می‌کند. معاشرت او با ستاره‌ها ممکن است صرفا باانگیزه مخفی کردن منابع اصلی درآمدش یا اصطلاحا پولشویی صورت نگیرد، بلکه این اقدامات جزء مستقیمی از فعالیت‌های او برای ساختن پول مجازی باشند.

بزرگ‌ترین خصوصیت سلبریتی‌ها که با گسترش فضای مجازی بیشتر از پیش میدان پیدا کردند این است که می‌شود آنها را گرداب بزرگی برای مصرف اینترنت توسط کاربران عادی دانست. این یعنی یک بازار داغ برای سازندگان بیت‌کوین که در صورت به کار رفتن هدایت شده آن، می‌تواند به شکلی غول‌آسا پولساز باشد. گذشته از اینکه بیت‌کوین برای امنیت اقتصادی ایران یک خطر جدی است. دزدیدن حجم از مخاطبان بی‌خبر یک جرم محرز است و دستگاه‌های مختلفی را در کشور راجع‌به اینکه چرا تاکنون درخصوص چنین موردی برخوردی نشده، ملزم به پاسخگویی می‌کند.

*فرهیختگان

مشاهده خبر از سایت منبع