X

مدیر فنی

دفتر سینمایی

مدیر جدید پردیس سینمایی «رازی» منصوب شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هاشم میرزاخانی، سید احمدرضا دانش به سمت مدیر پردیس سینمایی «رازی» منصوب کرد.

به گزارش سینماپرس، هاشم میرزاخانی، مدیرعامل مؤسسه «تصویر شهر» طی حکمی سید احمدرضا دانش را به‌عنوان مدیر پردیس سینمایی «رازی» منصوب کرد.

این پردیس سینمایی در سال ۱۳۸۷ تأسیس و دارای ۲ سالن است که در میدان رازی (گمرک) قرار دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

استعفای مدیرکل دفتر موسیقی در پی تصویب یک قانون «ارشاد» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیرعامل مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری ضمن انتقاد دوباره از تصویب قانون اختصاص ۱۰ درصد مبلغ فروش کنسرت‌ها به فعالیت‌های فرهنگی» از استعفای مدیرکل دفتر موسیقی در این زمینه خبر داد.

به گزارش سینماپرس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی اوایل اسفند ماه سال ۹۷ در ادامه بررسی بودجه ۹۸ بند (ح) و بند الحاقی ۵ به تبصره ۹ را به تصویب رساندند. که بر اساس آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است ده درصد (۱۰%) بهای بلیط اجراهای صحنه‌ای (کنسرت) در تهران و کلانشهرها را أخذ و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند.

از زمان رسانه‌ای شدن تصویب این قانون، فعالان صنفی و کارشناسان حوزه موسیقی نسبت به آن واکنش‌هایی داشته‌اندکه به نظر می‌رسد دامنه این واکنش‌ها به چالشی در حوزه مدیریت موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تبدیل شدهاست.

محسن رجب‌پور مدیرعامل مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری درباره آخرین وضعیت واکنش‌های صنفی به این جریان به مهر گفت: پس از اینکه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی سال گذشته قانونی را مصوب کردند که طبق آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف به اخذ ۱۰ درصد از بهای بلیت اجراهای صحنه‌ای در تهرانو کلانشهرها و واریز آن به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور شد، بسیاری از اهالی موسیقی نسبت به تصویب این قانون که کلید طراحی آن علی‌رغم مخالفت مدیریت دفتر موسیقی توسط یکی از معاونت‌های وزارت ارشادزده شده بود، واکنش نشان دادند.

رجب‌پور افزود: پیرو این موضوع مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری به همراه تعدادی از نهادهای صنفی دیگر با انتشار بیانیه‌های مختلف نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند. حتی ما بعد از انتشار بیانیه تصمیم داشتیم به همراه تعدادی از هنرمندان در وزارت ارشاد تجمع کنیم که این اقدام به احترام واسطه‌گری برخی از مدیران و دوستان هنرمند منتفی شد.

وی با انتقاد از نقش معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت ارشاد در طرح و تصویب این طرح ادامه داد: متأسفانه آقای کاراندیش بر اساس نگاه اشتباهی که دارند، تلاش کرده‌اند مبنایی غیرقانونی را تبدیل به قانون کنند و علیرغم اینکه هم آقای وزیر و هم تعدادی دیگر از کارشناسان با توضیحات تخصصی که به آن‌ها ارائه شد متوجه عواقب بسیار بد تصویب چنین قانونی شدند، این قانون در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که واقعاً شرایط نگران کننده‌ای را برای هنرمندان، تهیه‌کنندگان و در پی آن تماشاگران موسیقی رقم زده است.

رجب‌پور تصریح کرد: مهم‌تر آنکه ما چندی پیش و بعد از منتفی شدن ماجرای تجمع، جلسه‌ای هم با آقای کاراندیشبرگزار کرده و به ایشان مبانی غیرکارشناسی تصویب این قانون را گوشزد کردیم اما وی همچنان اصرار به اجرایی شدنچنین مصوبه‌ای دارد و حتی در این زمینه نامه‌نگاری‌هایی را با دفتر موسیقی وزارت ارشاد انجام داده‌اند تا این قانون هرچه زودتر به مرحله اجرا برسد.

مدیرعامل مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری با اشاره به واکنش مدیریت دفتر موسیقی وزارت ارشاد پیرامون این اتفاق گفت: آقای ترابی طی ماه‌های اخیر از جمله مدیرانی بوده‌اند که واکنش منطقی و درستی نسبت به این قانون نشان داده و بارها مخالفت خود را نسبت به تصویب آن اعلام کرده‌اند. اما متأسفانه شرایط به گونه‌ای رقم خورده که اصرار به اجرای چنین قانونی آقای ترابی را هم وادار به استعفا از سمت مدیرکلی دفتر موسیقی وزارت ارشاد کرده است.

وی افزود: به هر حال شرایط به گونه‌ای رقم خورده که اکنون باید آقای حسینی به عنوان معاون هنری وزیر ارشاد از مدیرخود دفاع کرده و کارها را به سمتی هدایت کنند که این مبنای غیرقانونی تبدیل به قانون نشود.

رجب‌پور در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: تا آنجایی که بنده اطلاع دارم طی دیداری که هنرمندان در چند روز اخیر با رئیس‌جمهور داشته‌اند موضوع اخذ ۱۰ درصد از بهای بلیت اجراهای صحنه‌ای در تهران و کلانشهرها و واریز آن به حساب درآمد عمومی با آقای روحانی هم در میان گذاشته شده و رئیس‌جمهور هم تاکید داشته که مدیران دولتی تا آنجا که می‌توانند به هنرمندان فشاری وارد نکنند. اما نکته جالب اینجاست که با وجود نگاه مثبت رئیس جمهور، نظر وزیر ارشاد و دیگر مدیران مربوطه، آقای کاراندیش همچنان اصرار دارند که این مبنای غیرقانونی تبدیل به قانون شود. این دست‌اندازها نتیجه‌ای جز نابودی موسیقی ندارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تغییر مجری شبکه پنج در پی تذکر رئیس رسانه ملی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بعد از تذکر رئیس سازمان صداوسیما به ۲ شبکه تلویزیونی درباره استفاده از سلبریتی‌ها، شبکه پنج سیما مجری برنامه «جشن رمضان» را تغییر داد.

به گزارش سینماپرس، پس از تذکر رئیس سازمان صداوسیما به شبکه‌های سه و پنج مبنی بر اصلاح سبک زندگی سلبریتی‌هایی که روی آنتن رسانه ملی فعالیت می‌کنند، با دستور مدیر شبکه پنج سیما اجرای یکی از بازیگرانی که در برنامه جشن رمضان قطعه‌ای نمایشی را اجرا می‌کرد، متوقف شد.

بنا بر این گزارش، این تذکر برای نخستین بار توسط سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی عضو شورای نظارت بر سازمان صداوسیما با خبرگزاری فارس رسانه‌ای شد و وی اعلام کرد که این موضوع فقط برای شبکه پنج نیست و در شبکه سه هم متاسفانه چنین مواردی داریم و دوم هم اینکه براساس اطلاعات بنده شخص دکتر علی عسکری نسبت به این موارد تذکر ویژه داده و قرار است در حیطه زمانی مشخص یا این افراد رفتار و سبک زندگی خود را اصلاح کنند و در قاب تلویزیون بمانند یا اینکه تلویزیون در مقام اجرای تلویزیونی عذر آنها را خواهد خواست و ما با این اساس منتظر نتایج اقدامات بعدی سازمان می‌مانیم.

بلافاصله بعد از تذکر رئیس سازمان، شبکه پنج حضور این خانم بازیگر (شهره سلطانی) را در برنامه ممنوع اعلام کرد.

بعد از اینکه در صفحه شخصی این خانم بازیگر عکس‌هایی از زندگی خصوصی‌ و به ویژه حضور سگ در زندگی شخصی‌اش منتشر شد، برخی افراد فرهنگی و رسانه‌ای خواستار تجدید نظر در استفاده از این شخص در برنامه جشن رمضان شدند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

صداوسیما ممنوعیت تبلیغ یک محصول را تکذیب کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اداره کل بازرگانی صداوسیما درخصوص ادعای کذب، متناقض و بدیع سازمان غذا و دارو، مبنی بر ممنوعیت تبلیغ یک محصول ابراز شگفتی و اعلام آمادگی کرد در صورت نیاز مدارک مربوطه به مراجع قانونی ارائه خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، پیرو برخی از مطالب در رسانه‌ها درباره کالاهای مضرّ سلامت‌محور و واکنش‌های وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو،  رسانه‌ملی ترجیح داد اطلاعیه‌ای صادر کند: چند روزی است که در پی برخی زمینه‌سازی‌ها، مطالبی غیرمستند در فضای مجازی و برخی پایگاه‌های خبری و روزنامه‌ها با محوریت پخش تبلیغات محصولات بهداشتی «بدون‌مجوز» از شبکه‌های مختلف رسانه‌ملی منتشر شده است. به عنوان نمونه، در برخی خبرگزاری‌ها در مطلبی با عنوان «لوسیون تقویت‌کننده موی بهاره مجوز ندارد» به نقل از سخنگوی سازمان غذا و دارو چنین ادعا شده که سازمان صداوسیما با وجود اینکه این محصول مجوز ندارد، آن را تبلیغ می‌کند و جالب آنجاست که این  ادعا، بدون استعلام و هرگونه بررسی از بخش‌های مربوطه سازمان و دریافت واقعیت ماجرا، در فضای مجازی و برخی سایت‌ها و روزنامه‌ها با عناوین دیگری بازنشر و موجب ایجاد ابهامات زیادی شد.

روابط عمومی سازمان صداوسیما در بخش دیگری از پاسخ به واکنش‌ها و مصاحبه‌های مختلفی درباره تبلیغات برخی از کالاها در تلویزیون، تأکید کرد: در پاسخ به این مطالب، ضمن تکذیب ادعاهای فوق اعلام می‌شود که در سازمان صداوسیما، تبلیغ هر یک از محصولات، اعم از بهداشتی، آرایشی، غذایی و… مشروط به داشتن مستندات لازم از مراجع ذیصلاح است و در این زمینه هیچ استثناء، تبصره و مسامحه‌ای وجود ندارد. محصول ذکر شده نیز دارای پروانه بهداشتی ساخت به شماره ۱۰۳۱۷/ ۱۳۵/ ص/ ۹۶ به تاریخ ۲۲ آذر سال ۹۶ وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی معاونت غذا و دارو  است و مدارک آن به سازمان صداوسیما ارائه شده و در پرونده این شرکت، موجود است.   یادآوری این نکته ضروری است که اداره کل بازرگانی صداوسیما در مرحله پیش از تبلیغ انواع محصولات در شبکه‌های مختلف اعم از رادیویی و تلویزیونی، با در نظرگرفتن حقوق مخاطبان به عنوان اصلی حیاتی، مجوزهای صادره از سوی مراجع ذیصلاح را اخذ می‌کند و البته بررسی کیفیت محصول به عهده مراجع مربوطه (صادرکننده) است.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: اداره کل بازرگانی با هدف تنویر افکار عمومی در صورت نیاز آمادگی ارائه مدارک مربوط به  این شرکت را در مراجع ذیصلاح دارد و ضمن رد ادعای یک مقام مسئول در این سازمان، مبنی بر فقدان مجوز، این سوال را مطرح می‌کند که چطور می‌شود مجوز و پروانه بهداشتی ساخت را صادر کرد اما شرکت‌ها  را از حقوق طبیعی خود نظیر بازاریابی و تبلیغات منع کرد!؟   که این نوعی تناقض و مغایر با سیاست‌های رونق تولید در کشور است. در پایان مجدداً یادآور می‌شود که شرط اولیه معرفی و تبلیغ تمام کالاها و محصولات، ارائه مجوز معتبر از مراجع ذیصلاح است و هیچ محصول بدون مستندات لازم از مراجع مربوطه از شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی تبلیغ نمی‌شود. شایسته است اصحاب رسانه نیز پیش از انتشار هرگونه مطلب که موجب ایجاد نگرانی و دامن زدن به ابهامات در جامعه می‌شود، نسبت به استعلام مستندات و کسب اطلاعات دقیق از نهادهای مربوطه، اقدام کنند.

شاید نقطه قابل تأمل این اطلاعیه بخشی است که از “اصحاب رسانه درخواست شده پیش از انتشار هرگونه مطلب درباره تبلیغات و آگهی‌های بازرگانی صداوسیما نسبت به استعلام مستندات و کسب اطلاعات دقیق از نهادهای مربوطه اقدام کنند” اما این اتفاق تا به امروز نیفتاده شاید بعد از این اطلاعیه ترجیح بدهند همچون معاونت‌ها و بخش‌های دیگر صداوسیما مقابل رسانه‌ها بنشینند و پاسخ اصحاب رسانه را بدهند. البته رسانه‌های ما می‌دانند رسانه‌ملی همچون رسانه‌های دیگر دنیا بایستی از محل تبلیغات و آگهی‌ها کسب درآمد داشته باشد. ولی فرآیند و روال آن در برخی اوقات معیوب و دچار اشکال پیش می‌رود. رسانه‌ها هم منتظر این پاسخ‌های شفاف و حضور رسانه‌ای مسئولین بازرگانی صداوسیما هستند. مطمئناً این حضور می‌تواند جلوی فراگیری بسیاری از شائبه‌ها و عوام‌فریبی عده‌ای که هر روز منتظر گاف تازه‌ای از رادیو و تلویزیون هستند را می‌گیرد.

*تسنیم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

درخواست دستمزد میلیاردی مدیری و عطاران برای بازی در «وکیل مدافع» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: این روزها ماجرای درخواست دستمزد میلیاردی از سوی دو بازیگر مشهور کشورمان خبرساز شده است.

به گزارش سینماپرس، محسن علی‌اکبری تهیه کننده سینما و تلویزیون، درباره انتشار خبری از زبان او مبنی بر پیشنهاد دریافت دستمزد میلیاردی از سوی رضا عطاران و مهران مدیری برای بازی در فیلم سینمایی «وکیل مدافع»، به باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: قضیه اینطور نبود؛ ما به اتفاق کارگردان‌های «وکیل مدافع» سراغ آقایان مدیری و عطاران رفتیم که به ترتیب مشغول کار در «هیولا» و «زیرنظر» بودند. اتفاقاً زمانی که به دیدارشان رفتیم، خیلی متواضع و حرفه‌ای با ما برخورد کردند اما از آنجا که درگیر کار بودند، امکان همکاری میسر نشد؛ چون زمان شروع کارها یکی بود. پس اصلاً بحث مالی بین ما و این عزیزان مطرح نشد و دلیل عدم همکاری فقط تداخل زمانی پروژه ها بود.

وی افزود: البته با نفر سومی صحبت کردیم که او درخواست یکصد هزار دلار (با دلار پانزده هزار تومان) را داد که در توان ما نبود و این همکاری شکل نگرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«برادرجان»؛ نمونه موفق سریال سازی با رویکرد آموزه های دینی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به طرح آموزه های اخلاقی، دینی، تربیتی و سبک زندگی درسریال «برادر جان» گفت:خوشبختانه تلویزیون دست روی موضوع بسیار خوبی گذاشته است.

به گزارش سینماپرس، سریال «برادر جان» یک مضمون اخلاقی و دینی را در بستری اجتماعی به تصویر می کشد. یک ملودرامی پرکشمکش درباره روابط انسانی و اجتماعی است. محور درام این سریال را حق الناس تشکیل می دهد و البته بطور غیر مستقیم و با پرهیز از شعارزدگی به آن پرداخته است.

حجت‌الاسلام احد آزادی‌خواه نماینده مجلس و سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت:صدا وسیما در ماه مبارک رمضان هرسال سریال هایی با هدف ترویج مباحث سبک زندگی، اخلاقی، اجتماعی و گاه در فضایی طنز تولید می کند که در خانواده ها اثر گذار است.

آزادی‌خواه با اشاره به ساخت سریال «برادر جان» با محوریت اصلاح سبک زندگی و ترویج آموزه های اخلاقی و تربیتی مانند حق الناس است افزود: این مجموعه رویکرد بسیار مهمی در ساخت مجموعه هایی با رویکرد آموزه های دینی در تلویزیون محسوب می شود.

وی با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان دل ها وذهن ها برای ترمیم موضوعات اخلاقی واصلاح سبک زندگی آماده تر است، تصریح کرد:در سریال «برادرجان» محورهایی نظیر سبک زندگی، آموزه های اخلاقی و تربیتی مانند حق الناس، صداقت و رابطه سالم در خانواده دیده می شود که با زبان هنر به خوبی مطرح شده است. این گونه سریال ها در تلویزیون می تواند به وقار و استحکام خانواده کمک کند و جامعه ما را از بزه و ناهنجاری ها نجات دهد.

سخنگویی کمسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: خوشبختانه تلویزیون با ساخت این سریال موضوع بسیار خوبی را انتخاب کرده است چرا که یکی از مهم ترین مشکلات که در حوزه حق الناس داریم شستشوی گناه است به این معنا که فردی که حق الناس برگردن دارد عمدا و بدون پروا به این معضل وبزه اجتماعی دامن می زند وسپس برای تطهیر کاذب خود توجیه های غیر معقولی برای عملش می آورد که بسیار خطر ناک است. این گونه اقدامات در حوزه حق الناس آبستن بزه های مختلف اجتماعی است بدنبال آن دروغ، افترا و تهمت خواهد آمد.

وی اظهار داشت: اعتقادم براین است که در حوزه آموزش های عمومی هرگز نمی توانیم صد درصد موفق باشیم، خطابه، شعر و آموزش وپژوهش به جای خود اما زبان هنر و فیلم به خصوص رسانه ملی به عنوان یک رسانه پر مخاطب با دارا بودن بیش از ۷۰ درصد بیننده می تواند با استفاده بهینه از این ظرفیت توفیقات خوبی را رقم بزند.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس دهم افزود: استفاده از هنر سریال سازی با رویکرد آگاهی بخشی دینی در جامعه باید از اهداف اصلی رسانه ملی باشد؛ ما باید مباحث دینی مان را به رخ بکشیم مباحثی مانند حق الناس، احترام به والدین، مسجد محوری را باید به تصویر کشید. این موارد موجب احیای فضائل و اصلاح اشکالات می شود.

حجت الاسلام آزادیخواه درباره حمایت مجلس از چنین تولیداتی در تلویزیون بیان کرد: در برنامه ششم توسعه در کمسیون فرهنگی مجلس از تولید سریال های الف حمایت کردیم و با گنجاندن رقمی از اعتبارات دولتی بودجه خاصی برای ساخت این گونه سریالها دیده شده است.

وی بر ضرورت ارتباط بیشتر رسانه ملی و کمسیون فرهنگی مجلس تاکید و ابراز امیدواری کرد ان شاءالله شاهد تقویت این ارتباط باشیم.

«برادر جان» مجموعه تلویزیونی به کارگردانی محمدرضا آهنج، نویسندگی سعید نعمت‌الله و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی محصول گروه فیلم و سریال شبکه سه سیما است؛ ملودرامی اجتماعی مذهبی است که برای پخش در ماه رمضان سال ۱۳۹۸ تهیه و تولید شد. این مجموعه از ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ از شبکه سه سیما هر شب ساعت ۲۰:۳۰ و تکرار این مجموعه به نوبت:۱:۳۰ صبح؛ ۹:۴۵ صبح و ۱۶ پخش می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«سال دوم دانشکده من» متقاضی اکران تابستان – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مسعود ردایی تهیه کننده فیلم سینمایی «سال دوم دانشکده من» گفت: متقاضی اکران «سال دوم دانشکده من» هستیم.

به گزارش سینماپرس، مسعود ردایی تهیه کننده فیلم سینمایی «سال دوم دانشکده من» درباره اکران این فیلم به سینما فرهنگ گفت: متقاضی اکران «سال دوم دانشکده من» هستیم و پیش بینی ما این است که به اکران اواخر تابستان و قبل از ماه محرم و صفر برسیم.

وی با بیان اینکه پروانه نمایش این فیلم قبل از برپایی سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر صادر شده است، افزود: موسسه فیلمیران پخش کننده «سال دوم دانشکده من» است و کارهای اکران را انجام می دهد. همچنین شرکت ایران تصویر پخش کننده بین المللی این فیلم است.

ردایی درباره حضور در جشنواره های خارجی نیز گفت: «سال دوم دانشکده من» در جشنواره های مختلف حضور داشته است و بسته به اینکه چه جشنواره ای ما را قبول کند، در آن شرکت می کنیم. پخش کننده بین‌المللی داریم چون از ابتدای کار در نظر داشتیم در جشنواره ها نیز شرکت کنیم و اکران جهانی داشته باشیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایشگاه عکس “یاد یاران” در نگارخانه سرو به نمایش در می آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هم زمان با فرارسیدن سال روز آزادسازی خرمشهر، نمایشگاه عکسی با عنوان “یاد یاران” به مدت هفت روز در نگارخانه سرو دایر است.

به گزارش سینماپرس، این نمایشگاه با هدف گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدا و پاسداشت خاطرات آزادسازی خرمشهر، ۳۰ عکس با موضوع حماسه آفرینی و ایثارگری رزمندگان در هشت سال جنگ تحمیلی و دفاع مقدس نمایش گذاشته شده است.

در این نمایشگاه منتخبی از آثار عکاسان همچون ساسان مویدی، علی فریدونی، سید مسعود شجاعی طباطبائی، حسین جباری پور، سعید صادقی، محمدرضا شرف الدین، محمود عبدالحسینی، محمدحسین حیدری، حسین ارکدستانی، بهرام محمدی فرد، محمود بدرفر، حمیدرضا نجف زاده، اسماعیل داوری، مصطفی نظر، مرتضی اکبری، یحیی قاسمی و شهیدان حمید پورجبار و علی جنگعلی به نمایش گذاشته خواهد شد.

علاقه مندان برای بازدید از نمایشگاه می توانند، ۲۸ اردیبهشت تا ۳ خرداد ماه، ساعت ۱۰ تا ۱۹ به نگارخانه فرهنگ سرای سرو واقع در خیابان ولی عصر(عج)، بالاتر از پارک ساعی، کوی ساعی دوم مراجعه و یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن گویای ۸۸۸۸۱۸۷۹ تماس حاصل فرمایند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«خرس‌ها و دیگر گوشت‌خواران» به زودی منتشر می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علی گلشن از انتشار سومین جلد از مجموعه پستانداران ایران با عنوان «خرس‌ها و دیگر گوشت‌خواران» از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خبر داد.

به گزارش سینماپرس، مولف دو کتاب موفق و مرجع «گربه‌سانان» و «سگ‌سانان و کفتارها» از مجموعه پستانداران ایران که بابت هر دو این آثار، جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و جوایزی از دیگر رویدادهای ادبی کشور را دریافت کرده است، با بیان این خبر گفت: در سومین کتاب از این مجموعه با عنوان «خرس‌ها و دیگر گوشت‌خواران» تصاویری از راسوی کوچک و خرس قهوه‌ای و سیاه، کوچک‌ترین تا بزرگ‌ترین گوشت‌خوار ایران به ثبت رسیده است.

او با اشاره به این‌که ۱۶ عکاس با این پروژه همکاری داشته‌اند که هر یک از این عکاسان به مکان‌های مختلف ایران سفر کرده‌اند، افزود: بعضی از گونه‌ها مانند خرس سیاه بلوچی شب‌گرد در حال انقراض هست و تعدادشان کم است، ولی تصاویر خوبی از این گونه‌ها در کتاب ثبت شده است.

مولف کتاب «گربه‌سانان» در ادامه گفت: تصاویری از خانواده‌ راسوها، خرس‌ها، راکون‌ها، خدنگ‌ها، شنگ‌ها (سمور آبی)، رودک‌ها (گورکن) و… در این کتاب به چشم می‌خورد.

گلشن با بیان این‌که کتاب «خرس‌ها و دیگر گوشت‌خواران» مانند جلدهای قبلی این مجموعه از دو بخش علمی و تاریخ، فرهنگ و هنر به صورت مصور تشکیل شده است، افزود: اطلاعات جانورشناسی از کتاب‌های علمی قدیم ایران مثل جانورنامه‌ها و شکارنامه‌ها مکمل بخش علمی گونه‌های جانوری خواهد بود.

این پژوهش‌گر یادآور شد: بخشی از کتاب به بررسی نقش آن حیوان در تاریخ، فرهنگ و هنر ایران می‌پردازد، به عنوان مثال از نقش خدنگ‌ها در فرهنگ مردم جنوب ایران، باور ایرانیان باستان در مورد شنگ‌ها و یا قصه‌ها، ضرب‌المثل‌ها، داستان‌ها، نقوش تاریخی و حتی نقاشی‌ها راجع به خرس‌ها اطلاعاتی به دست می‌آوریم.

مولف کتاب «سگ‌سانان و کفتارها» با اشاره به این‌که این کتاب را به شادروان هادی فهیمی تقدیم کرده است اضافه کرد: فهیمی اولین کسی بود که تصاویر حضور خرس‌ سیاه را که فکر می‌کردیم منقرض شده است در منطقه جنوب کرمان ثبت کرد و سال‌ها برای حفظ نسل خرس بلوچستان تلاش کرد و تصاویر خوبی هم از این هنرمند در کتاب «خرس‌ها و دیگر گوشت‌خواران» به چاپ رسیده است.

گلشن خاطرنشان کرد: عکاسان پیش‌کسوت و جوان حیات‌وحش همچون فریبرز حیدری، بهزاد فراهان‌چی، حامد تیزرویان، فرشاد اسکندری و… برای هر مدخلی از این کتاب تلاش زیادی کردند.

او ضمن اظهار خرسندی از این‌که اثر او از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر می‌شود؛ گفت: این کتاب ۲۲۴ صفحه‌ای نیز به همان شکل، فرمت و یونیفرم دو جلد قبلی است در حال حاضر نمایه‌سازی این اثر انجام و متن و جلد نیز به کانون تحویل داده شده است.    

گلشن در پایان اظهار داشت: بچه‌های مناطق مختلف ایران وقتی گونه‌های جانوری مناطق خود را پیدا می‌کنند و هویت خود را در کتاب می‌بینند، برای‌شان جالب و هیجان‌انگیز است که مثلا پلنگ، خرس یا گرگ منطقه‌شان در کتاب معرفی شده است.  

گفتنی است مجموعه «پستانداران ایران» قرار است در هفت عنوان منتشر شود که تاکنون سه عنوان آن منتشر و در حال چاپ است. «گربه‌سانان» اولین کتاب این مجموعه، در سال ۱۳۹۰ برنده‌ی بیست‌ونهمین و دومین آن کتاب «سگ‌سانان و کفتارها» نیز در سال ۱۳۹۴ برنده سی‌وسومین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سید محمد سادات اخوی از اکران فیلم های کمدی سخیف ابراز تاسف کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سید محمد سادات اخوی مجری، نویسنده و طنزپرداز با حضور در محفل «در حلقه رندان» با ابراز تاسف از اکران فیلم های کمدی سخیف در سینمای امروز ایران گفت: : طنز در همه عرصه های هنری باید از چهار ویژگی طهارت، دانش، مردم شناسی و حیا برخوردار باشد.

به گزارش سینماپرس، یکصد و پنجاه و سومین محفل طنز «در حلقه رندان» شب گذشته(یکشنبه ۲۹ اردیبهشت) در سالن اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این مراسم داریوش کاردان بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون که اجرای این محفل ماهانه را برعهده دارد، با اشاره به خاطره ای از حضور در سالن اندیشه حوزه هنری از مصطفی مشایخی دعوت به شعرخوانی کرد. در ادامه سیامک روشن شعری را درباره ماه رمضان خواند و سید امیر موسوی نیز شعر طنزی را با طعنه به نحوه انتخاب مدیران برای حضار خواند.

حسین رضوی فرد هم یک دوبیتی درباره آلوچه و شعر طنز دیگری را در این مراسم خوانش کرد. مهدی استاد احمدطنز پرداز بعدی بود که چند دوبیتی با موضوعات آنفالو کردن در اینستاگرام، مهاجرت و… و. خواند.

سید محمد سادات اخوی مهمان ویژه این نوبت از محفل «در حلقه رندان» در بخش بعدی برنامه به روی سن رفت و با یاد کردن از زنده یادان عمران صلاحی، ابوالفضل زرویی نصرآباد و منوچهر احترامی اشکی از دیدگانش جاری شد.

او گفت: با حضور در سالن اندیشه تک تک خاطرات خود از جلسات شعر طنز با حضور این بزرگان را جلوی چشمم دیدم.

کاردان در ادامه صحبت های او گفت: اگرچه رفتن این عزیزان یک فقدان بزرگ است اما زندگی جریان دارد و مسیرشعر طنز پایه گذاری شده از سوی آن ها باید ادامه یابد.

سادات اخوی در ادامه از ۹ سال دوری از تلویزیون و کناره گیری خودخواسته اش خبر داد و افزود: این روزها می نویسم و این مراسم از معدود دفعاتی است که در یک برنامه رسمی شرکت می کنم. به دلیل شرایط اقتصادی گویی حال همه مان خوب نیست و امیدوارم بعد از ماه رمضان به برکت دعاهای مردم حالمان خوب شود.

وی همچنین خاطر نشان کرد: در مقطعی در محافل شعر طنز درباره مسائل جدی کشور شعرخوانی می شد. از جمله این اشعار می توان به شعر «با معرفت های عالم» استاد زرویی نصرآباد اشاره کرد. متاسفانه بعد از آن گویی شعرهای رکیکی وارد این فضا شد و آقای زرویی نیز نسبت به این ماجرا دلگیر بودند و در جلسات خود آن را گوشزد می کردند.

این نویسنده با بیان این که طنز هم می تواند محلی برای تفنن و هم تفکر باشد، عنوان کرد: به نظرم جلسات طنز در گذشته بیشتر فضایی برای تفکر بود و ما نمی توانیم استقبال کمتر از این جلسات در این روزها را صرفا به پای شرایط اقتصادی مردم بگذاریم بلکه گویی تمرکز و تجمع طنزپردازان نیز مثل سابق نیست. طنزپردازان برجسته ما نظیر مرحوم زرویی نصرآباد همیشه دغدغه طنزی باحیا را داشتند اما ما چقدر توانسته ایم این رویه را حفظ کنیم!؟

سید محمد سادات اخوی در ادامه شعری را برای حاضران خواند و در پاسخ به این سوال کاردان که چه راهکاری را برای بهبود وضعیت طنز کشور و فیلم های سینمایی سخیفی که این روزها بر پرده اکران است، پیشنهاد می کند، گفت: طنز باید از چهار ویژگی طهارت، دانش، مردم شناسی و حیا برخوردار باشد. چنانچه زرویی نصرآباد بدان قائل بود. دانش، برخورداری شاعر از علوم و ادبیات قبل از خود، طهارت به معنای صداقت لحن، مردم شناسی شناخت و اشراف بر شرایط و حیا مطرح کردن زشتی ها با کنایه است.

وی ادامه داد: زمانی من در نشریه سروش نوجوان به مدت ۸ سال برای یادگرفتن از شاعران برجسته در طبقات ساختمان بالا و پایین می رفتم و از محضرشان می آموختم و بیش از ۲۰ دفتر از آن روزها دارم اما امروزه کمتر از شاعران و طنزپردازان برجسته بهره برداری می شود در حالیکه ما باید برای بهره گیری از تجربیات آن ها برنامه داشته باشیم و صرفا به حضورشان در یک یا دو برنامه ماهانه اکتفا نشود.

نسیم عرب امیری، روح الله سرطاوی، سعید طلایی، مرتضی جهانی مقدم، حمید اسماعیلی نیز نوبت های بعدی شعرخوانی را به خود اختصاص دادند.

مهدی فرج اللهی نیز قطعه ای موسیقی در بخش بعدی با شعری از مهدی استاد احمد و بخشی از شعر عمران صلاحی اجرا کرد. علیرضا لبش با طعنه به کلیپ منتشر شده اخیر یک خواننده در فضای مجازی، شعر کوتاهی در این باره خواند. سعیده موسوی زاده در شعر خود با تلگرام طلایی شوخی کرد و شروین سلیمانی درباره خیام و شعری به زبان عربی خواند که خنده های ممتد حاضران را به دنبال داشت. محمد جواد یثربی درباره آجیل شعرخوانی کرد و روح الله احمدی تک بیت های طنزی با وام گرفتن از مصرع هایی از اشعار حافظ خواند. عباس ثمری نیز آخرین شاعری بود که در این جلسه به شعرخوانی پرداخت.

محفل طنز «در حلقه رندان» آخرین یکشنبه های هر ماه به همت موسسه فرهنگی هنری سپهر سوره هنر با همکاری دفتر طنز حوزه هنری برگزار می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع