X

مدیر فنی

دفتر سینمایی

سلبریتی‌ها نخستین کسانی هستند که در روزهای سخت به دشمن پناه می‌برند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سلبریتی‌ها در مقاطعی به گروه فشار تبدیل شده و همین افراد منجر به امضا شدن ترکمنچای و گلستان و … می‌شوند؛ همان کسانی که تا کوچک‌ترین اتفاقی بیفتد، سریع به کشورهای دشمن پناهنده می‌شوند.

به گزارش سینماپرس،

«لطف‌الله سیاهکلی»، رئیس پیشین سازمان تنظیم مقررات رادیویی و مدیرعامل فعلی شرکت صوتی تصویری سروش در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس درباره شرایط و وظایف رسانه‌ها در شرایط کنونی کشور گفت: شرایطی که ما در آن قرار گرفته‌ایم، بسیار نابرابر است و آمریکا و برخی کشورهای منطقه هزینه‌های بسیاری برای اقدام علیه ایران می‌کنند و در حقیقت تصمیم دارند با این کارها ما را بترسانند و عرض اندام داشته باشند. چون شرایط جمهوری اسلامی به گونه‌ای است که خیلی بعید به نظر می‌رسد بتوانند مانند سایر کشورهای منطقه با ما رفتار کنند.

وی ادامه داد: در این میان رسانه‌ها طوری با مردم رفتار کنند که بدانند خبری از مطالب غیرواقعی رسانه‌های معاند نیست و مطالبی که عنوان می‌کنند، فقط ارعاب است. در این شرایط ایجاد وحدت در داخل کشور از ضروریات است و مسئولان باید یکپارچه سخن بگویند تا دشمن طمع نکند. اگر تا به حال هم این اتفاق نیفتاده به دلیل نا آگاهی برخی مسئولان است که منجر به طمع دشمنان می‌شود و در این حوزه وظیفه رسانه بسیار سنگین است. مخصوصا در فضای مجازی که افراد عمومی حرف می‌زنند و بیشتر گفته‌ها غیرتخصصی است. این التهابات از روی غیرتخصصی بودن گوینده مطلب است و باید رسانه‌های رسمی قوی‌تر به میدان بیایند و تشریح واضح‌تری برای مردم داشته باشند تا بتوانیم دشمن را سر جای خود بنشانیم و از این مرحله هم عبور کنیم.

این مسؤول سازمان صداوسیما با بیان اینکه جای تأسف است که در کشور ما برای فضای مجازی قوانین مناسبی نداریم و مجلس و دیگر نهادها باید در این زمینه قوی‌تر عمل کنند، تاکید کرد: زمانی که من رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی بودم به اتحادیه اروپا رفتم و در فلورانس در یکی از جلسات آنها شرکت کردم. قوانینی که اتحادیه اروپا برای مردم نوشته‌اند، بسیار سختگیرانه است و اگر ما آن را در کشور منتشر کنیم و نگوییم که متعلق به اتحادیه اروپاست برخی گمان می‌کنند که این دستورالعمل از سوی برخی افراد تندرو در داخل کشور نوشته شده است!

وی افزود: آنها بسیار دقیق هستند و البته کار درستی است. چون عوام آنجا به صورت غیرتخصصی سخن می‌گویند و هرکس هر اطلاعاتی به دست می‌آورد بدون اینکه بداند درست است یا نه آن را منتشر می‌کنند. باید دید تولیدکننده این مطالب چقدر تخصص دارند؟ در کشورهای اروپایی کسانی که تخصص ندارند باید نسبت به چیزی که منتشر می‌کنند پاسخگو باشند، اما در کشور ما چنین چیزی وجود ندارد.  

سیاهکلی درباره حضور سلبریتی‌ها در فضای مجازی نیز اظهار داشت: سلبریتی‌ها از سیاست، اقتصاد و مسائل ارزی و پولی چه می‌دانند؟ اگر به عنوان مثال یک کشاورز درباره هنر سخنی بگوید، سلبریتی‌ها قبول می‌کنند؟ قطعا آن را برنمی‌تابند و ادعا می‌کنند که طرف تخصص ندارد. پس چطور به خودشان اجازه می‌دهند که درباره هر چیزی سخن بگویند؟ این افراد در مقاطعی به گروه فشار تبدیل می‌شوند و همین افراد منجر به امضاء شدن ترکمنچای و گلستان و … می‌شوند. همان کسانی که تا کوچک‌ترین اتفاقی بیفتد، سریع به کشورهای دشمن پناهنده می‌شوند.

وی درباره حضورش در انتخابات اسفندماه مجلس شورای اسلامی نیز اظهارداشت: هنوز تا برگزاری انتخابات فرصت زیادی باقی مانده، ولی اگر نخبگان و مردم علاقه‌مندی داشته باشند، حاضرم در این عرصه حضور داشته باشم. البته اعلام حضور زودهنگام غیرقانونی است. من ۳۷ سال مدیریت‌های مختلفی داشته‌ام و تجربه خوبی دارم. به نظرم کسی باید در مجلس حضور پیدا کند که تجربه مدیریت داشته باشد و بتواند با قانون کشتی بگیرد و اگر قانونی در کشور تصویب شود، حدود ۳۰ سال طول می‌کشد که آن را تغییر بدهیم. مردم باید متوجه باشند افرادی را به مجلس بفرستند که قانون را بشناسند. قانون زیربنای همه چیز نظیر درآمد و تولید و کار و اشتغال و … است. قانون باید طوری نوشته شود که افراد مفسد نتوانند در قالب قانون سوء استفاده کنند و نتوانند از آن به نفع خود بهره‌برداری کنند.  

سیاهکلی ادامه داد: من دوره قبل به صورت مستقل در انتخابات شرکت کردم؛ منتهی چند وقت پیش یکی از آقازاده‌های اصلاح‌طلب با من تماس گرفت و خواست که در لیستشان باشم که نپذیرفتم. اخیرا ایشان گفته‌اند که من با ایشان تماس گرفته‌ام؛ در حالی که نه ایشان را دیده‌ام و نه تماسی داشته‌ام. مطلب دیگر اینکه گفته‌اند سفارش من را استاندار وقت به ایشان کرده است. اگر این حرف درست باشد که حتما غلط است. یعنی استاندار دیگر صلاحیت برگزاری انتخابات را ندارد و خیلی زشت و بد است که طرف کسی باشد. درست است که استاندار اصلاح‌طلب از جناح مقابل ماست، ولی ما وظیفه داریم از مدیرانمان صیانت کنیم. مردم امروز اشتغال فرزندانشان برایشان از اهمیت بالاتری برخوردار است و زدن این حرف‌ها چیزی از این مشکلات کم نمی‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آغاز به کار شوراهای حل اختلاف فرهنگ و رسانه از دو ماه آینده – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با اهالی رسانه از آغاز به‌کار شوراهای حل اختلاف فرهنگ و رسانه از ۲ ماه آینده خبر داد.

به گزارش سینماپرس، سید عباس صالحی با اشاره به توافقات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با قوه قضائیه گفت: مشاوره حقوقی برای رسانه‌ها یک نیاز است، این شوراها به زودی کار خود را آغاز خواهند کرد تا از این طریق پاره‌ای از مشکلات که در بحث رسانه وجود دارد از بین برود. مکان این شورا مشخص شده و قضات آن نیز معرفی شده‌اند و در حال حاضر کارهای کارگاهی آن نیز بین وزارت متبوع و قوه قضائیه در حال برگزاری است، امید است تا دو ماه آینده این شوراهای حل اختلاف کار خود را آغاز کند.

صالحی باتوجه به اتفاقات سیل اخیر در کشور و نقش رسانه‌ها در بحران‌های طبیعی و مسئولیت اجتماعی آنها، اظهار داشت: در حال حاضر از موضوع سیل فاصله گرفته ایم، اما این بدان معنا نیست که مسئولیت رسانه را در ادامه فراموش کنیم بلکه امروز بحران‌های طبیعی را مجددا باید بازخوانی کنیم.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم در زمان کوتاهی به یک دستورالعمل اجرایی با همکاری رسانه‌ها برسیم امر خوبی است؛ پس جایگاه رسمی و غیررسمی ما باید تعریف شود تا بتوانیم بهترین پوشش را از موضوعات داشته باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد بحران‌های سیاسی و اجتماعی کشور نیز خاطرنشان کرد: با خروج آمریکا از برجام یکسری اتفاقات پس از آن بر کشور متحمل شد و نباید فراموش کنیم که در آینده هم اتفاقات دیگری بر ما تحمیل خواهد شد، پس در این زمان رسانه‌های ما در یک مقام و مسئولیت ملی و انقلابی خواهند بود.

اطلاع‌رسانی درست و دقیق از اتفاقات داشته باشید

وی افزود: امروز دو اصل اطلاع رسانی درست و دقیق از اتفاقات و سپس در نظر گرفتن منافع ملی را از رسانه‌ها خواستاریم، اینکه رسانه‌ها چگونه عمل کنند که بار منافع ملی را به همراه داشته باشد بسیار مهم است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به توئیت اخیر ترامپ ابراز داشت: ترامپ در توئیت خود همه تصورات راهبردی آمریکا علیه ایران را نشان داد. در زمان جنگ تحمیلی همه بسیج شدند و با کار نظامی کشور را نجات دادند، امروز هم ما در جنگ روانی هستیم که باید در آن رسانه‌ها بسیج شوند و به سمت حفظ منافع ملی بروند.

وی بیان کرد: کمک به ایران و اسلام در این مقطع بسیار امر حساسی است. در این دوران دشمن خواب‌های زیادی برای ایران دیده است و همه باید در کنار هم رویا دشمن را بر باد بدهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: امروز رسانه‌های مجازی و برخط باید تغییر فرم بدهند تا تاثیرگذاری بیشتری داشته باشند. اگر دولت از رسانه‌ها انتظاراتی دارد در مقابل رسانه‌ها هم از دولت توقعاتی دارند و این یک امر درست و معقول است. در همین راستا در سال گذشته طرحی برمبنای جلسات هم اندیشی با مسئولان کشور مطرح شد و دکتر ظریف نیز جلسه‌ای را حضور یافت، اما با تغییرات در سطح معاونت امور مطبوعاتی این امر متوقف شد؛ اما در زمان جدیدی این انتظار وجود دارد که این جلسات مجددا آغاز شود.

صالحی درباره رسانه‌داری دولت نیز گفت: خود رسانه‌ها باید در این امر ورود پیدا کنند و با بحث و جلسات به بازنگری در این امر بپردازند. باید منافع و مضرات رسانه‌های دولتی مطرح شود و در نهایت عدله رسانه‌ها باید بیان شود تا همه به یک وفاق نظر برسند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اولین گام خود موضوع یارانه مطبوعات را مطرح کرد و رسانه‌های دولتی را منع از دریافت دانست.

معاونت امور مطبوعاتی نیازمند بخش حقوقی است

وی با اشاره به اینکه معاونت امور مطبوعاتی نیاز به یک بخش حقوقی دارد، تصریح کرد: مشاوره حقوقی برای رسانه‌ها یک نیاز است، در همین راستا با قوه قضائیه نیز به توافقاتی رسیده‌ایم تا شوراهای حل اختلاف فرهنگ و رسانه راه‌اندزای شود، این شوراها به زودی کار خود را آغاز خواهند کرد تا از این طریق پاره‌ای از مشکلات که در بحث رسانه وجود دارد از بین برود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: مکان این شورا از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشخص شده و قضات آن نیز مشخص شده است. در حال حاضر کارهای کارگاهی آن نیز بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و قوه قضائیه نیز در حال برگزاری است. امید است تا دو ماه آینده این شوراهای حل اختلاف کار خود را آغاز کند.

باید رفت‌وآمدهای رسانه‌ای داشته باشیم

صالحی درباره تعامل هرچه بیشتر رسانه‌ها افزود: حتما نیاز است امسال در حوزه‌های مختلف رفت و آمد رسانه‌ای داشته باشیم، همه باید در کنار هم قرار بگیریم تا انتظارات دو طرفه مرتفع شود.

وی بیان کرد: وقتی عالم رسانه تغییر می‌کند اگر بخواهید در قفس رسانه‌های کلاسیک بمانید ممکن نیست. بنابراین باید در بخش دستورالعمل‌هایی که به خودمان مرتبط است، تغییراتی ایجاد کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد وظایف معاونت امور مطبوعاتی نیز تاکید کرد: معاونت امور مطبوعاتی باید حامی رسانه‌ای باشد، این معاونت باید خط مقدم رسانه‌ها باشد تا رسانه‌ها احساس امنیت کنند و باید از ظرفیت رسانه‌ها به خوبی بهره برد.

صالحی در مورد منفعل شدن برخی رسانه‌ها نیز گفت: امروز رسانه‌ها چندضلعی شدند و به نوعی مکمل هستند، انسان‌ها امروز دریچه نیازهایشان گسترده‌تر شده است، همانطور که تلویزیون جای رادیو را نگرفت فضای مجازی هم جای روزنامه را نمی‌گیرد، اگر رسانه‌ها از دیگران مطالبه شفافیت می‌کنند خودشان هم باید شفاف رفتار کنند.

وی در پایان گفت: امروز ارزی که برای کاغذ صرف می‌کنیم از برخی از کالاهای اساسی گرفته می‌شود. پس این مسئولیت برای همه ایجاد می‌شود که در مورد موضوعات حرف درست بزنیم، تیراژها امروز باید واقعی باشد و در این امر رسانه‌ها باید مطالبه‌گری کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

احتمال اختلال در انتقال فایل پیامرسان سروش تا ۴۸ ساعت آینده – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تیم فنی پیامرسان سروش‌ پلاس با انتشار اطلاعیه‌ای، خبر از اختلال در ارسال و دریافت فایل این پیامرسان تا ۴۸ ساعت آینده داد.

به گزارش سینماپرس، تیم فنی پیامرسان سروش‌ پلاس با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن عذرخواهی از کاربران، خبر از اختلال در این پیامرسان به دلیل توسعه‌ فنی آن در جهت ارتقای کیفیت سرویس ارسال و دریافت فایل دادند. براساس این اطلاعیه ممکن است اختلالات مذکور تا ۴۸ ساعت آینده ادامه داشته باشد.

در متن این اطلاعیه آمده است:

همراهان همیشگی، سلام!

در جریان توسعه‌ی فنی سروش‌پلاس و برای ارتقای کیفیت سرویس ارسال و دریافت فایل، تغییراتی در زیرساخت سرورهای فایل در حال انجام است. احتمال دارد این تغییرات، در دو روز گذشته اختلالاتی را در جریان انتقال فایل ایجاد کرده باشد. این اختلالات احتمالی تا ۴۸ ساعت آینده ادامه دارد و پس از آن، اوضاع به حالت عادی باز می‌گردد. به خاطر بروز این مساله از شما عذرخواهی می‌کنیم و این اطمینان را می‌دهیم که پس از اعمال کامل تغییرات، ارتقا و بهبود کیفیت را در سرویس ارسال و دریافت فایل در سروش‌پلاس، احساس کنید!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قفل «روحانی» بر شورای عالی انقلاب فرهنگی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دی ماه ۹۷ آخرین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور رئیس جمهور برگزار شد و با وجود تاکید آیین نامه مبنی بر برگزاری مرتب جلسات شورا، نزدیک به ۵ ماه است که جلسات شورا برگزار نمی شود.

به گزارش سینماپرس، شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان نهادی برآمده از انقلاب اسلامی جایگاه مهمی در نهادهای سیاستگذاری جمهوری اسلامی ایران دارد. از سال ۱۳۵۹ که نقطه عطف تاریخ انقلاب فرهنگی است، تاکنون این نهاد در حوزه‌های علم، آموزش و پژوهش و فرهنگ فعالیت‌های مهمی را برنامه ریزی کرده است.

در جایگاه، اهمیت و ضرورت شورای عالی انقلاب فرهنگی همین نکته بس که با تدبیر رهبر معظم انقلاب بر استمرار وجود نهادی که به‌طور دائم و به‌صورت مستمر و فعال موضوع فرهنگ و علم را طراحی و برنامه‌ریزی کند، تاکید شده است.

از جمله مهمترین وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌توان به تهیه و تدوین سیاست‌ها و طرح‌های راهبردی کشور در زمینه‌های مختلف فرهنگی از جمله در حوزه‌های زنان، تبلیغات، اطلاع‌رسانی، چاپ و نشر، بیسوادی، دانشگاه‌ها، برقراری روابط علمی و پژوهشی و فرهنگی با سایر کشورها، همکاری حوزه و دانشگاه، فعالیت‌های دینی و معنوی، تهاجم فرهنگی و سایر حوزه‌های فرهنگی در حوزه سیاستگذاری اشاره کرد.

همچنین تعیین ضوابط تأسیس مراکز علمی و آموزشی و نیز ضوابط گزینش مدیران و استادان و دانشجویان و بررسی و تحلیل شرایط فرهنگی ایران و جهان، بررسی الگوهای توسعه و پیامدهای فرهنگی آن، بررسی وضع فرهنگ و آموزش کشور و نیز نظارت بر اجرای مصوبات شورا از جمله وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

قفل جلسات شورای عالی در انتظار کلید انتقاد پذیری

همه اینها در حالی است که از جلسه ۸۱۶ ام شورای عالی انقلاب فرهنگی در ۱۱ دی ماه ۹۷ تاکنون قفلی بر در شورای عالی انقلاب فرهنگی زده شده است و پس از انتصاب حجت الاسلام دکتر سعیدرضا عاملی به عنوان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، کلید شورا در قفل نچرخیده است. به عبارت ساده‌تر تا امروز نزدیک به ۵ ماه است که جلسات شورا با حضور رئیس شورا که رئیس جمهور است برگزار نشده است.

قرار بود شورا از دی ۹۷ تاکنون هر دو هفته یکبار جلسه تشکیل دهد اما هر بار با عنوانی از جمله لغو، تعطیلات و غیره تشکیل نشده و این در حالی است که به نظر می‌رسد برگزار نشدن جلسات تاکنون دلیل قانع کننده‌ای نداشته است.

قرار بود شورا از دی ۹۷ تاکنون هر دو هفته یکبار جلسه تشکیل دهد اما هر بار با عنوانی از جمله لغو، تعطیلات و غیره تشکیل نشده دلیل عدم برگزاری جلسات؛ انتقاد دو عضو شورا یا وقت نداشتن رئیس جمهور؟

مواد ۱۶ و ۱۷ آئین نامه داخلی شورای عالی انقلاب فرهنگی نشان از برگزاری جلسات با آئین گفتگو و بحث و بررسی که لازمه مباحث فرهنگی است، دارد اما اخبار متعددی از دلیل عدم برگزاری جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور حسن روحانی رئیس جمهور و رئیس شورا به گوش می‌رسد که دلیل آن انتقاد دو عضو شورا و شرط رئیس جمهور مبنی بر عدم حضور این دو عضو بوده است.

سید عزت الله ضرغامی و حسن رحیم پور ازغدی دو عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند که به دلیل انتقاد در جلسه شورا، تاکنون نتوانسته‌اند در شورا حضور یابند. این موضوع از سوی ضرغامی در شبکه‌های اجتماعی نیز مطرح شد. ضرغامی در توئیتی نوشته است: «ممانعت غیرقانونی رئیس جمهور از حضور من در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی و فضای مجازی در برابر ده‌ها اقدام غیرقانونی مهمتر ایشان در سطح ملی خیلی مهم نیست. # فیلترینگ_نوظهور رئیس جمهور راه به جایی نخواهد برد مأموریت ابلاغی رهبر معظم در این دو حوزه را مصمم‌تر از گذشته ادامه خواهم داد.»

این عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی در صحبت دیگری یادآور شده است که از زمان دولت هفتم جمهوری اسلامی که به عنوان رئیس سازمان صدا و سیما و عضو حقوقی و پس از آن به عنوان عضو حقیقی که در این شورا حضور داشتم، اتفاق نیافتاده که اجازه حضور یکی از اعضا در صحن شورا داده نشود و یا جلسات با شرط عدم حضور سایر اعضا برگزار شود.

موضوعاتی که روی زمین مانده‌اند

تعویق پیاپی جلسات شورا در حالی رخ می‌دهد که بسیاری از مصوبات و دستورکارهای شورا روی زمین مانده‌اند و معطل این جلسه و تصویب در صحن هستند. به عنوان مثال طبق روال هر ساله اولین جلسه بعد از سال جدید به بررسی شعار سال پرداخته می‌شود اما با لغو جلسه بعد از سال جدید، این موضوع هنوز به صحن شورا راه نیافته است.

مهدی گلشنی درباره علت تأخیر در برگزاری جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: رئیس جمهور آن اهمیتی را که رؤسای جمهور قبلی به شورا می‌دادند را نمی‌دهد، این یک واقعیت است.

وی ادامه داد: بارها اتفاق افتاده که جلسات شورا را به بهانه مسافرت یا بهانه دیگری تشکیل نداده‌اند اما ما در طول این بیست و چند سال که بنده عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بودم وقتی رئیس جمهور نمی‌توانست در جلسه شرکت کند، یکی از رؤسای قوا جلسه را اداره می‌کردند.

رئیس جمهور اهمیت لازم را به شورای عالی انقلاب فرهنگی نمی‌دهد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: اولین بار در دوره این رئیس جمهور است که وی وقتی نمی‌تواند در جلسه حاضر شود، جلسه تشکیل نمی‌شود واقعیت این است که آن اهمیت لازم را به شورا نمی‌دهند.

به گفته وی موضوع زنان، رسیدگی به وضعیت علمی کشور، اصلاح نحوه ارتقای اساتید دانشگاه برخی از مسائل مهمی هستند که در انتظار رسیدن به صحن شورای عالی به سر می‌برند. ‌

گلشنی درباره اینکه آیا زمان برگزاری جلسه شورا برای هفته آینده مشخص است یا خیر گفت: مشخص نیست ولی برای مملکت چنین اوضاعی خوب نیست فرهنگ کشور به نظر من در وضع بغرنج و آشوبناکی قرار دارد و وظیفه شورا این بود که رصدی در تمام وضعیت فرهنگی کشور انجام می‌داد.

یک سوال مهم…

اما آیا اگر به هر دلیلی رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی نتواند جلسه را برگزار کند، می‌توان این جلسه را برگزار کرد؟

پاسخ به این سوال، در ماده ۴ آئین نامه داخلی شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده است. بر اساس ماده ۴، جلسات شورای عالی با حضور اکثریت مطلق اعضای شورا و رئیس یا یکی از نواب رئیس (دکتر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی و نایب رئیس اول شورا، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه و نایب رئیس دوم شورا) رسمیت می‌یابد.

بر اساس ماده ۴، جلسات شورای عالی با حضور اکثریت مطلق اعضای شورا و رئیس یا یکی از نواب رئیس رسمیت می‌یابد بر اساس تبصره ۱ اعضایی که به مدت طولانی (حداقل ۳ ماه)، به دلایل مختلف از قبیل فرصت مطالعاتی، مأموریت، بیماری و مسافرت قادر به شرکت در جلسات نباشند، در زمان غیبت، رأی عضویت آنان در حدنصاب رسمیت جلسات محسوب نخواهد شد.

مروری بر قوانین شورای عالی انقلاب فرهنگی

با توجه به ماده ۹ آئین نامه داخلی شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبات شورای عالی طبق نظر امام (ره) و مقام معظم رهبری لازم‌الاجرا است و توسط رئیس شورای عالی به قوای سه‌گانه و دستگاه‌های ذیربط ابلاغ می‌شود.

همین موضوع نشان از اهمیت برگزاری جلسات دارد چرا که با توجه به حجم مصوبات در حوزه‌های مختلف علم و فرهنگ و نیاز به تصویب نهایی در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی، اگر این مصوبات در صحن شورا طی نشود امر قانونگذاری نیز معطل می‌ماند.

تشکیل جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی حداقل هر دو هفته یک بار

بر اساس ماده ۵ جلسات شورای عالی حداقل هر دو هفته یک بار تشکیل می‌شود. بر اساس تبصره این ماده جلسات فوق‌العاده به یکی از دو صورت ذیل، قابل تشکیل است: الف: به دعوت رئیس شورای عالی. ب: به تقاضای یک سوم کل اعضا.

همچنین ماده ۷ نیز تشکیل جلسات و رعایت ترتیب مذاکرات و اجرای آئین‌نامه و حفظ نظم جلسه، طبق این آئین‌نامه را به عهده رئیس جلسه گذاشته است.

ماده ۱۰ این آئین نامه تاکید کرده است هر عضوی موظف است در کلیه جلسات شورای عالی حضور داشته باشد. تبصره: غیبتی با اطلاع تلقی می‌شود که حداقل ۲۴ ساعت قبل از تشکیل هر جلسه کتباً به دبیر شورای عالی اطلاع داده شود.

تأخیر در جلسات ابلاغ مصوبات را با تأخیر مواجه می‌کند

از آنجا که بر اساس ماده ۱۱ از جمله وظایف و اختیارات رئیس شورای عالی شامل الف) تأیید دستور جلسات شورای عالی، ب) اداره جلسات شورای عالی بر اساس آئین‌نامه مربوطه، ج) ابلاغ مصوبات شورای عالی، ه) اتخاذ تدابیر لازم برای اجرایی شدن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است، بنابراین هر گونه تأخیر در این جلسات ابلاغ مصوبات را با تأخیر مواجه می‌کند.

ضمن آنکه دستور جلسات شامل برنامه‌های مصوب بلندمدت و سالیانه و طرح‌ها و پیشنهادهای واصله از شوراهای تخصصی، وزارتخانه‌ها، دستگاه‌های اجرایی، اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر نهادها و مراکز کشوری است که توسط دبیر شورای عالی تنظیم و در جلسه مطرح می‌شود.

امکان سوال و تذکر برای هر یک از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی

طبق ماده ۱۶ هر یک از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌توانند در خصوص مسائل و موضوعات فرهنگی و مصوبات شورای عالی، از نهادها و دستگاه‌های کشور از طریق طرح مسئله یا موضوع در صحن شورای عالی یا از طریق دبیر شورای عالی سوال کنند و یا تذکر دهند. تبصره: مسئول پیگیری اجرای این ماده، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده و گزارش اجرا را در صورت لزوم به شورا جهت اتخاذ تصمیم ارائه می‌کند.

چه کسانی در شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور دارند؟

شورا از دو گروه اعضای حقوقی و اعضای حقیقی تشکیل شده است.

حجت‌الاسلام دکتر حسن روحانی رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی و نایب رئیس اول شورا، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه و نایب رئیس دوم شورا، حجت‌الاسلام دکتر سید سعید رضا عاملی دبیر شورا و آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان و عضو افتخاری شورا هستند.

اعضای حقوقی شامل دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر سید محمد بطحائی وزیر آموزش و پرورش، دکتر سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان، دکتر محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، دکتر معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، دکتر عبدالعلی علی‌عسکری رئیس سازمان صدا و سیما، حجت الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی است.

همچنین دکتر ابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حجت الاسلام احمد واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر حمیدرضا طیبی رئیس سازمان جهاد دانشگاهی، حجت الاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، زهرا آیت‌الهی رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده، دکتر حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام احمد مازنی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، دکتر محمدرضا عارف رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی دیگر اعضای حقوقی شورا هستند.

محمدرضا عارف و علی لاریجانی عضو حقیقی شورا نیز به شمار می آیند.

اعضای حقیقی شورا نیز شامل دکتر محمدرضا مخبر دزفولی، دکتر رضا داوری اردکانی، حسن رحیم‌پور ازغدی، آیت الله علی اکبر رشاد، حجت‌الاسلام سید علیرضا صدرحسینی، دکتر محمد علی کی‌نژاد، دکتر مهدی گلشنی، دکتر صادق واعظ‌زاده، دکتر علی اکبر ولایتی، دکتر غلامعلی حدادعادل، حجت‌الاسلام محسن قمی، حجت‌الاسلام محمود محمدی عراقی، دکتر منصور کبگانیان، دکتر حسن کچویان، حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا، آیت‌الله علیرضا اعرافی، دکتر عبدالله جاسبی، مهندس عزت‌الله ضرغامی، حجت‌الاسلام محمد محمدیان است.

*مهر

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

منافع فردی مانع ساماندهی صداوسیما است/لزوم نظارت استصوابی بر سیما – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حجت‌الاسلام پژمان‌فر نماینده مجلس شورای اسلامی ضمن تبیین دیدگاه‌های انتقادی خود نسبت به عملکرد رسانه ملی از فشار عده‌ای برای ناکام ماندن طرح «ساماندهی صداوسیما» در مجلس خبر داد.

به گزارش سینماپرس، حاشیه‌های ریز و درشت رسانه ملی در ماه‌های اخیر، در مواردی فراتر از محافل رسانه‌ای و کارشناسان حوزه صداوسیما، پای صاحب‌نظران و دست‌اندرکاران کلان‌تر فرهنگی و اقتصادی را هم به میدان بحث و نظر باز کرده است.

حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر نماینده و رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی یکی از همین صاحب‌نظران است که طی دو دوره اخیر حضورش در مجلس شورای اسلامی درگیر تصویب طرحی برای «ساماندهی صداوسیما» بوده‌است؛ نماینده‌ای که خودش معتقد است بیش از سایر همکارانش در حوزه صداوسیما کارشناس است و شاید کمتر کسی به اندازه او به مشکلات این سازمان مسلط بوده و اشراف داشته باشد.

پژمانفر در ماه‌های اخیر اظهارنظرهایی انتقادی نسبت به عملکرد رسانه ملی در مصادیقی همچون بهره‌گیری از سلبریتی‌ها در حوزه اجرا، داشته است. به همین بهانه گفتگویی با این نماینده مجلس داشتیم تا فراتر از انتقادات مطرح شده، درباره سازوکار اجرایی اصلاح ایرادات و نیز سهم مجلس در تسریع این فرآیند جویای نظرات او شویم.

ماحصل گفتگوی صریح مهر با حجت‌الاسلام پژمانفر را در ادامه می‌خوانید؛

* ابتدای ماه رمضان امسال و با حواشی منع بنیامین بهادری از اجرای تلویزیونی، بحث حضور سلبریتی‌ها در صداوسیما بار دیگر داغ شد و شما هم در این زمینه نقدهای را مطرح کردید، به نظر شما بهترین روش برای کنترل و نظارت در این حوزه چیست؟

صداوسیما مهمترین و اصلی‌ترین رسانه کشور است که علی‌رغم همه فراز و فرودهایی که نسبت به این رسانه وجود دارد، باز هم نقشی بی‌بدیل در تاثیرگذاری و اعتماد مردمی به این مجموعه دارد. نقش تأثیرگذار این سازمان است که باعث طمع بسیاری از مردم شده است تا بخواهند از پلکان صداوسیما بالا بروند.

متاسفانه برخی از افرادی که امروز در حوزه فرهنگ مساله ایجاد کرده‌اند از طریق همین پلکان بالا رفته‌اند. بنابراین باید مراقبت و مواظبت کاملی صورت بگیرد و اجازه ندهیم هرکسی بتواند وارد این فضا شود تا در آینده با مشکلات و چالش‌ها مواجه نشویم. همانطور که در بسیاری از مسئولیت‌ها و جایگاه‌ها اجازه نمی‌دهیم هرکسی وارد میدان شود. اگر هم شخصی به حوزه‌ای ورود کرد و در ادامه کار شرایط موردنظر را از دست داد، برکنار می‌شود و صداوسیما هم باید مراقبت بیشتری نسبت به حضور همه افراد از جمله سلبریتی‌ها و دیگر افراد در سازمان داشته باشد.

اخیراً مصاحبه‌ای داشتم و نقدی مطرح کردم که مخاطبم کلیت صداوسیما بود، فارغ از اینکه شبکه یا فرد خاصی را مدنظر داشته باشم متاسفانه یک کار غیراخلاقی صورت گرفت و مصداق آورده شد * این مراقبت به چه صورتی باید باشد چون حضور سلبریتی‌ها در شبکه‌های مختلف سیما رو به افزایش است و دیگر فرقی هم نمی‌کند که برنامه‌های مناسبتی باشد یا تخصصی و عمومی…

در مورد این افراد نظر من این است که حتی نباید اجازه دهیم در تلویزیون حضور پیدا کنند. به ویژه کسانی که در چارچوب تایید اخلاقی نظام قرار نگرفته‌اند و باید نسبت به ویژگی‌های اینها که در جایگاه رسانه‌ای پرمخاطبی قرار می‌گیرند و آسیب‌هایی که می‌توانند وارد کنند، حساس خواهد بود. البته این حساسیت در قوانین خود صداوسیما هم وجود دارد و دقت می‌شود.

من در همین حوزه مصاحبه‌ای کردم و همین مطلب را گفتم و مخاطب من هم کلیت صداوسیما بود، فارغ از اینکه شبکه یا فرد خاصی را مدنظر داشته باشم. متاسفانه یک کار غیراخلاقی صورت گرفت و مصداق برای صحبت‌های من آورده شد. صحبت من این بود که صداوسیما باید دقت داشته باشد و اگر اجراها خارج از چارچوب است وظیفه نظارتی ما در مجلس این است که مساله را پیگیری کنیم. متاسفانه سخنان من بد منعکس شد و سوءبرداشتی پیش آمد که من نسبت به خبر منتشر شده پیگیر خواهم بود.

* نمایندگان مجلس در بسیاری از زمینه‌ها اظهارنظر می‌کنند اما انتظار می‌رود در برخی از این موارد این حساسیت‌ها تبدیل به قانون و به تبع الزام‌آور شود؛ چرا این اتفاق رخ نمی‌دهد؟ به طور مثال بحث‌های مالی این روزها که سازمان را با چالش‌های بسیاری مواجه کرده است و از نهادهای نظارتی مثل مجلس انتظار می‌رود که به این مباحث ورود کنند.

بخشی از این مسایل مربوط به قانون نمی‌شود و نباید انتظار داشت که مجلس به صورت ریز در مسایل صداوسیما ورود کند.

* بله منظور بنده هم در مورد مسایلی است که مشکلات کلان را در بر دارد؛ به طور مثال عملکرد بخش مالی و بازرگانی صداوسیما از شفافیت لازم برخوردار نیست و بخش بازرگانی تنها بخش سازمان است که هیچ گاه به صورت رسانه‌ای پاسخگو نبوده است…

بله درست است. نسبت به این موارد، طرح «ساماندهی صداوسیما» در مجلس نهم آماده شد و در مجلس دهم هم پیگیری شد که به سه ابهام در صداوسیما می‌پرداخت. از جمله این ابهام‌ها مسایل مالی، درآمدها و هزینه‌ها و خرج‌هایی است که صداوسیما دارد؛ هزینه‌هایی که باید تامین شود و امروز سازمان بخشی از این هزینه‌ها را خودش تأمین می‌کند و به این ترتیب با حجم انبوهی از مشکلاتی که اشاره کردید مواجه شده است.

ابهام دوم ساختار صداوسیماست که جنجال‌هایی پیرامون آن وجود دارد و باید به آن پرداخته شود. نظام تصمیم‌گیری، نظام ساختاری، مدیریت ممیزی‌ها و… همه به این ساختار برمی‌گردد که در این طرح آمده است.

مساله سوم هم به حوزه نظارت بر صداوسیما مربوط می‌شود. ما در طرحی که داشتیم این را عنوان کردیم که امروز نظارت در صداوسیما استطلاعی است در حالی که باید استصوابی باشد. در واقع صداوسیما امروز آنچه را که می‌خواهد انجام می‌دهد و فقط به شورای ۶ نفره نظارت بر صداوسیما اطلاع‌رسانی می‌کند که مثلاً فلان برنامه‌ها تولید شد و روی آنتن رفت. این نوع نظارتی که شورای نظارت بر صداوسیما دارد و صداوسیما فقط گزارش می‌دهد نظارت استطلاعی است و نظارت بعد از «پخش» محتواست در حالی که محتوا باید ابتدا تاییدیه بگیرد و بعد پخش شود.

* مگر این امکان وجود دارد که سازمان درباره همه برنامه‌هایش وارد چنین پروسه‌ای شود و قبل از پخش کسب اجازه کند؟

بله می‌توان نظارت استصوابی داشت. یعنی تاییدیه گرفت که البته درباره برنامه‌های ضبطی امکان‌پذیرتر است.

* با این حال فکر می‌کنم در حال حاضر مشکل اصلی صداوسیما نظارت استصوابی نیست بلکه مشکل این است که حتی بر آنچه روی آنتن می‌رود نیز نظارت وجود ندارد ما در حال عادی آنتن فروشی را در صداوسیما می‌بینیم و سال گذشته معضل اسپانسرینگ و ستاره مربع‌ها صدای همه را درآورد. برنامه‌های کنکوری سیما اگرچه کمتر شده‌اند اما باز هم وجود دارند و به کنکور به عنوان یک مارکت نگاه می‌شود. در این چند روزه گذشته از ماه رمضان نیز پخش پیام‌های بازرگانی مکرر با حجم آزاردهنده‌ای که می‌تواند تاثیر عکس هم داشته باشد با اعتراض‌هایی مواجه شده است اما هیچ واکنشی نسبت به آنها شاهد نیستیم.

– بله متاسفانه ایرادها بسیار زیاد است…

* خب شما فرمودید این طرح هنوز به انجام نرسیده؛ درباره همین موضوعاتی که مطرح شد و مصداقی‌تر است چرا مجلس ورود نمی‌کند؟

ما طرحی را آماده کرده‌ایم که در مجلس نهم تایید و نهایی شد و در مجلس دهم در نوبت قرار گرفت اما متاسفانه مدیریتی که در کمیسیون فرهنگی داشتیم، اجازه نداد این طرح جلو بیاید و عملاً به نتیجه نرسیده است.

* فکر می‌کنید در مجلس کنونی به سرانجام برسد؟

من فکر می‌کنم این طرح به این مجلس نمی‌رسد.

* یعنی دوباره باید صبر کرد تا دوره بعد این طرح عملیاتی شود؟

بله بالاخره باید نهایی شود.

مجلس نتوانسته است طرح را به خروجی مورد نظر برساند البته اینکه می‌گویم مجلس نتوانسته است به این دلیل است که جریانی به شدت نسبت به این موضوعات تقابل دارد * خب نمی‌توان به جای این طرح‌های کلی‌تر سراغ اتفاقات جزیی‌تر رفت؟ البته برای سازمان کلانی مثل صداوسیما قطعاً به چنین آیین‌نامه‌هایی نیاز است اما من دوباره به سوال قبلی خود درباره پیام‌های بازرگانی برمی‌گردم آیا مردم باید به لحاظ روانی، جانی و مالی آسیب ببینند و بعد اتفاقی بیفتد و یا می‌توان جلوی چنین اتفاقاتی را گرفت؟

اشکال شما به مجلس وارد است و مجلس نتوانسته است طرح «ساماندهی صداوسیما» را به خروجی موردنظر برساند. البته اینکه می‌گویم مجلس نتوانسته است به این دلیل است که جریانی به شدت نسبت به این موضوعات تقابل دارد.

عده‌ای در خلا ضوابط قانونی سعی دارند به خواسته‌هایی برسند که اگر قوانین وجود داشت نمی‌توانستند، برسند. این تقابل‌ها باعث شد ما در مجلس هشتم و نهم نتوانیم به تصویب طرح مورد نظر برسیم.

* این افراد در مجلس حضور دارند؟

بالاخره منافع خیلی‌ها در همین جریانات است که ممکن است بخشی در صداوسیما و یا در دیگر نهادها باشند.

* مجلس چطور نتوانسته است با این افراد مقابله کند و طرح خود را به سرانجام برساند؟

من در این زمینه تحلیلی ارایه نمی‌کنم. من فقط خروجی کار را می‌گویم که ما نتوانستیم در مجلس هشتم، نهم و مجلس کنونی هیچ نوع مصوبه‌ای را در ارتباط با صداوسیما داشته باشیم.

* چرا؟ به دلیل مخالفت‌هایی که همان عده نامعلوم انجام می‌دهند؟

به قول معروف پیدا کنید پرتقال فروش را. بالاخره نکته‌ای وجود دارد که مجلس نمی‌تواند در این مسیر ورود پیدا کند.

* مثلاً در همین حوزه آگهی‌های بازرگانی ورود کرده‌اید و نشده است کاری انجام دهید؟

آگهی‌های بازرگانی هم بخشی از همان مساله اصلی‌تر است.

* کاش اسامی آن افراد را مطرح کنید…

اشتباه است ما به افراد بپردازیم و این انحراف در موضوع است. با طرح اسم افراد، ماجرا به حاشیه می‌رود. به طور مثال ما می‌گوییم در جامعه نباید گناه انجام شود اما شما می‌گویید چند گناهکار را معرفی کنید در حالی که نام بردن از گناهکار ماجرایی را حل نمی‌کند.

* ولی اگر قرار باشد به صورت مصداقی‌تر صحبت کنیم زمانی که به طور مثال در حوزه فساد اقتصادی چند اختلاس‌گر یا به‌زعم شما گناهکار معرفی می‌شوند، کمک می‌کند که زمینه‌های بروز چنین اتفاقاتی بیشتر مورد نظارت قرار بگیرد.

من به عنوان کارشناس نکته‌ای را بیان می‌کنم، شاید در مجلس کسی به اندازه من در حوزه صداوسیما کار نکرده باشد. من اعتراضات زیادی به صداوسیما دارم اما این اعتراض نباید منحصر به یک فرد مشخص باشد. مثل همان مصاحبه‌ای که انجام شد و من نام فردی را نبردم و اگر نام ببریم تنزل موضوع است. من خواهشم این است که این مسیر پشت انتقام‌های شخصی قرار نگیرد.

* فکر می‌کنید با طرح ساماندهی صداوسیما می‌توان به همه مسایل مالی و اسپانسرینگ تا دیگر مشکلات صداوسیما پرداخت؟

بله به هر حال باید به همه اینها پرداخته شود اما مساله این است که بودجه صداوسیما باید توسط دولت تامین شود. باید بالاخره تعیین تکلیف شود که اگر از سازمان می‌خواهیم خودش درآمدزایی کند طبیعتاً نباید اعتراض کنیم که چرا آنتن فروشی انجام شده است. ما از طرفی می‌گوییم که هزینه‌های خودت را دربیاور و از طرفی گلایه می‌کنیم چرا آنتن فروشی می‌کند.

* مساله این نیست که صداوسیما آگهی بازرگانی پخش نکند یا برنامه مشارکتی نداشته باشد مساله این است که با آنتن فروشی و یا مسایل مالی دیگر صداوسیما معضلات دیگری را به‌وجود می‌آورد. مثلاً نمی‌گوییم آگهی بازرگانی پخش نشود اما می‌گوییم حجم آگهی اینقدر بالا و انحصاری نباشد.

آگهی یک رویکرد شخصی دارد که طبیعتاً این رویکرد هیچ‌گاه نمی‌تواند با منافع عمومی در ارتباط باشد. من به عنوان سازنده یک شامپو یا یک محصول و کالا هزینه‌ای صرف می‌کنم تا بتوانم سود ببرم و قاعدتاً آنتن فروشی هیچ گاه نمی‌تواند به نفع جامعه باشد.

ما به صداوسیما گفتیم باید آنتن فروشی کنید و خودگردان باشید او هم این چنین رویه‌ای دارد تا حقوق پرسنلش را بدهد * درست است اما این وسط حداقل باید از محصولی که مجوز دارد یا موسسه اعتباری مالی یا موسسه کنکوری استاندارد و یا دیگر سرمایه گذاران و حامیان مالی که از شأن لازم برای تبلیغ در رسانه فراگیر صداوسیما برخوردار هستند بهره گرفته شود.

ما به صداوسیما گفته‌ایم باید آنتن فروشی کنید و خودگردان باشید، او هم این چنین رویه‌ای دارد تا حقوق پرسنلش را بدهد. سپس می‌بینیم تبلیغ شامپویی می‌شود که غیراستاندارد بوده است در حالی که وزارت بهداشت باید پاسخگو باشد که چرا چنین شامپویی باید به فروش برسد. ممکن است گفته شود ابتدا خوب بوده و بعد بد شده است اما باز هم مسئولیت با وزارت بهداشت است.

مجوز مسئولیت موسسه اعتباری با بانک مرکزی است و صداوسیما در چنین موضوعاتی مقصر نیست. صداوسیما یک بلندگو است و اگر ما می‌گوییم این بلندگوی حاکمیت است پس باید خرجش را بدهیم و اگر می‌گوییم خودش باید خرجش را دربیاورد نمی‌توان ایراد گرفت.

* اگر این طرح ساماندهی صداوسیما فعلاً به خروجی نرسد چگونه مسایل صداوسیما حل خواهد شد؟

مجلس حیثیت نظارتی و قانونگذاری دارد و ما در بحث نظارتی قطعاً موظف هستیم تخلفاتی را که به‌وجود می‌آید پیگیری کنیم. به طور مثال نسبت به برخی از تخلفات صورت گرفته تذکر می‌دهیم.

* پس فعلاً قرار است به تذکر بسنده شود…

هم وظایف تذکری خود را پیش می‌بریم و هم قانونگذاری.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«نبات» و «خانه پدری» به لس آنجلس رسیدند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی «نبات» و «خانه پدری» در جشنواره‌ای در لس آنجلس حضور پیدا می‌کنند.

به گزارش سینماپرس، اکران‌های بین المللی فیلم سینمایی «نبات» با نمایش در آمریکای شمالی آغاز می‌شود.

فیلم «نبات» که در بخش بازار جشنواره جهانی فجر حضور داشت در نخستین حضور بین المللی خود در کنار فیلم «خانه پدری» از ۳ تا ۷ ژوئن برابر با ۱۳ تا ۱۷ خرداد در هفته فیلم‌های ایرانی مستقل در لس آنجلس آمریکا نمایش داده می‌شود.

همچنین اکران این فیلم در آمریکای شمالی و کانادا نیز در حال برنامه ریزی نهایی است و از میان کشورهای آسیایی نیز لبنان اولین کشوری است که «نبات» را اکران عمومی خواهد کرد.

فیلم «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی و با بازی شهاب حسینی و نازنین فراهانی در حال حاضر روی پرده سینماها است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

محتوا و تفکر را فدای فرم‌گرایی کرده‌ایم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آرش دادگر معتقد است در تئاتر ایران به دلیل شرایط اقتصادی، کارها به سمت شکل و فرم سوق پیدا کرده‌اند و در این بین محتوا و تفکر کمرنگ شده است.

به گزارش سینماپرس، آرش دادگر بازیگر و کارگردان تئاتر درباره فعالیت‌های جدید خود در عرصه کارگردانی تئاتر به مهر گفت: در حال حاضر نمی‌توانم کاری داشته باشم چون سالن دولتی برای اجرا در اختیار ندارم و سالن خصوصی هم که شبی ۲ تا ۳ میلیون تومان می‌گیرد و پرداخت این هزینه برای من مقدور نیست چون کارهایم تجاری نیستند. باید دید می‌توانم برای اجرا با سالنی به توافق برسم که قرارداد درصدی منعقد کند یا نه.

وی متذکر شد: با شرایطی که دولت و اداره‌کل هنرهای نمایشی دارد، تئاتر آوانگارد، تجربی و بدنه را باید تعطیل کنیم چون کسی برایش مهم نیست که چه اتفاقی برای این تئاتر رخ می‌دهد.

دادگر درباره اینکه برخی گروه‌های جوان و حتی باسابقه به‌عنوان تجربه‌گرایی و ساختارشکنی روی صحنه از الفاظ یا فرم‌هایی نامناسب در اجرا استفاده می‌کنند، اظهار کرد: هر کسی می‌تواند هر ادعایی که می‌خواهد داشته باشد ولی این وظیفه منتقد است که درست را از نادرست مشخص کند. آثاری که قصد دارند تجاری و دارای فروش گیشه باشند به سمت چنین روندی حرکت می‌کنند.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: کسی به من پول نمی‌دهد که ۵ ماه تمرین کنم و پیشنهاد جدیدی برای تئاتر داشته باشم، این دغدغه شخصی‌ام است که اینگونه کار کنم و با وجود تمام سختی‌ها و مشکلات تمایلی برای تولید تئاتر تجاری ندارم. البته من به کسی نمی‌توانم بگویم که چنین کاری را انجام دهد یا نه زیرا کارگردان و گروه باید به تماشاگر خود پاسخگو باشد و تماشاگر است که مشخص می‌کند روندی که کارگردان و گروه در پیش گرفته درست است یا نه.

وی تصریح کرد: آزمایشگری، تجربه‌گرایی و آوانگارد بودن تبدیل به یک تیپ ظاهری شده است و ما از محتوا خالی شده و شدیداً به شکل و فرم گرایش پیدا کرده‌ایم، این اتفاق در شعر ایران هم رخ داد و شعر در دوره قاجار از محتوا تهی و در فرم قدرتمند شد. وقتی تئاتر به شکل و فرم گرایش پیدا می‌کند، همه می‌خواهند در رقابت یکدیگر را غافل‌گیر کنند و همین روند باعث می‌شود که محتوا و تفکر کمرنگ شود. وقتی در جامعه جهل از علم پیشی بگیرد و اقتصادش ویران باشد، گرایش به شکل و دوری از محتوا بیشتر می‌شود.

دادگر در ادامه سخنان خود با بیان اینکه روندمان به گونه‌ای است که فقط می‌خواهیم ببینیم و چیزی نفهمیم، اظهار کرد: از تاریخ باستان شکل برای ما مهم‌تر بود و اگر اندیشمندانی بودند که تلاش کردند تفکر و محتوا را وارد زندگی اجتماعی کنند، تمایل به تنبلی، دلالی و اقتصاد خراب باعث شد از محتوا خالی شویم.

این هنرمند تئاتر معتقد است که ما هیچوقت در تئاتر به پیرامون‌مان نگاه نمی‌کنیم و سیر تئاتر در کشوری که جهان سومی بوده و حالا رشد اقتصادی و فرهنگی داشته را بررسی نمی‌کنیم.

وی افزود: ما هیچ الگویی نداریم و خودمان را الگو قرار داده‌ایم و این روند باعث می‌شود مدام پیرتر، نحیف‌تر و ناتوان‌تر شویم.

کارگردان نمایش‌هایی چون «کالون و قیام کاستلیون»، «هملت» و «اولیس» تأکید کرد: رقابت ما در تئاتر شبیه بازی بچه‌ها با اسباب‌بازی‌هایشان شده و در آن محتوایی وجود ندارد. دلیل انگیزه تئاتر کار کردن و اینکه چرا فلان موضوع را انتخاب می‌کنیم و مناسبات افراد با موضوع انتخاب شده چیست، نمی‌دانیم و دستاویزمان فقط شکل و فرم شده است. در چنین روندی و در رقابت با هم، دوست داریم نفر اول شویم و مدعی می‌شویم که تابوها را می‌شکنیم بدون اینکه اندیشه‌ای پشت آن باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هویت بخشی به فیلم های مبتذل با اجرای طرح رده بندی سنی+فیلم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سعید الهی کارشناس ارشد فرهنگی نسبت به تبعات اجرای طرح رده بندی سنی فیلم ها هشدار داد.

به گزارش سینماپرس، سعید الهی کارشناس ارشد فرهنگی نسبت به تبعات اجرای طرح رده بندی سنی فیلم ها هشدار داد و این آیین نامه را اقدامی در جهت هویت بخشیدن  به فیلم های مبتذل و تولیدات معلوم الحال در فضای سینمایی کشور قلمداد نمود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کارتونیست ایرانی نفر اول مسابقه میلاس ترکیه شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در نهمین مسابقه بین‌المللی کارتون میلاس ترکیه، سامان ترابی و جواد تکجو از کشورمان رتبه‌های اول و دوم را کسب کردند.

به گزارش سینماپرس، نهمین جشنواره بین‌المللی کارتون تورهان سلجوق با موضوع آزاد در میلاس ترکیه برگزار شد و برندگان روز گذشته معرفی شدند.

در این دوره از مسابقه که ۴۳۵ کارتونیست از ۴۸ کشور مختلف با ۱۶۸۷ کارتون حضور داشتند، جایزه اول و دوم به سامان ترابی و جواد تکجو از هنرمندان کشورمان رسید. Muhittin KÖROĞLU از ترکیه هم سوم شد.

جایزه نفر اول مبلغ ‌۷۵۰۰ لیر و نفر دوم ‌۵۰۰۰ لیر ترکیه است که از طرف شهرداری میلاس (شهری کوچک در جنوب غربی ترکیه) ‌ اهدا می‌شود.

جوایز ویژه‌ای نیز از طرف روزنامه‌ها و مجلات به برگزیدگان اهدا می‌شود که در این بخش‌ها هم آیت نادری، اسد بیناخواهی، محمد رافعی، محمود نظری و شهرام رضایی از کشورمان برگزیده شدند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قصه‌گوی «شب بخیر کوچولو» تجلیل شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در سومین پویش ملی آیین سخن ویژه نگهبانی از زبان فارسی از مریم نشیبا گوینده پیشکسوت رادیو و مجری برنامه «شب بخیر کوچولو» تجلیل شد.

به گزارش سینماپرس، در سومین پویش ملی آیین سخن ویژه نگهبانی که امروز ۳۱ اردیبهشت در استودیوی هشت ساختمان شهدای رادیو برگزار شد، غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، حمید شاه آبادی معاون صدای رسانه ملی، علیرضا سلیمانی رئیس فرهنگستان هنر، محمدجعفر محمدزاده مدیر رادیو ایران، محمدرضا زمردیان معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مهدی نوید ادهم دبیر کل شورای عالی وزارت آموزش و پرورش، سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش و شفیق‌الله شرق، سفیر فرهنگی تاجیکستان استادان و هنرمندان زبان فارسی حضور داشتند.

شاه آبادی معاون صدای رسانه ملی در این مراسم گفت: نقش صدا و سیما در پاسداشت زبان فارسی نقش بی بدیلی است و امروز رادیو ایران می‌تواند یک نمونه دقیق برای این کار باشد چراکه رسانه طراز در زبان و ادبیات فارسی است. بخشی از واژه‌های مصوب فرهنگستان واژه‌های پیشنهادی شنوندگان رادیو ایران است و این باعث افتخار است.

وی با اشاره به اینکه برای نگهبانی از زبان فارسی عزم ملی در کشور احتیاج است گفت: فقدان مدیریت فضای مجازی در این حوزه این چشمه را آلوده می‌کند و فضای مجازی ارکان زبان فارسی را هدف قرار داده و آسیب‌زاست.

گلایه رهبری را جدی بگیریم

در ادامه غلامعلی حدادعادل با اشاره به تاکید رهبری در دیدار با شاعران ایران که شامگاه دوشنبه اتفاّق افتاد گفت: ایشان از صداوسیما گله‌مند بودند و ما باید این موضوع را جدی بگیریم. البته این برای اولین‌بار نیست که ایشان تذکر می‌دهند بارها به شورای عالی انقلاب گفته‌اند که باید از زبان فارسی نگهبانی کنیم.

حدادعادل تصریح کرد: صداوسیما آیینه زبان فارسی است. اگر در آن به زبان فارسی بی مبالاتی شود این اتفاق در جامعه تسری پیدا می‌کند. مثلاً استفاده از واژه‌های بیگانه به جای فارسی مانند جواز استفاده بی حساب از واژه‌های بیگانه است. در ده سال گذشته یکی از برنامه‌های ما در فرهنگستان ارتباط با صداوسیما بود. به آنها گفتیم ما در حفظ زبان فارسی شریک شما هستیم. ما در بنیاد سعدی هم در این زمینه تلاش می‌کنیم که به جذب علاقه‌مندان زبان فارسی حتی در میان غیرایرانی‌ها بپردازیم.

حداد عادل از پیشنهاد جایزه به اثر برگزیده در پاسداشت زبان فارسی که توسط مدیر رادیو ایران مطرح شده بود، استقبال کرد و گفت: پیش‌تر تجاربی در این زمینه داشتیم. این پیشنهاد هم خوب است ولی به دلیل خصوصیات موجود در اهل هنر باید به یکسری ظرافت‌ها توجه کرد. مثلاً من ۵۰ سال است که کارهای هنری آقای علی نصیریان را پیگیری می‌کنم و تا به حال عبارت غلط از ایشان نشنیده‌ام. پیشنهاد می‌کنم جایزه مورد نظر به فرد اعطا شود. فردی که بهترین بیان را در آثار یک سال اخیر در زبان فارسی داشته است.

حداد عادل افزود: حتی خود صداوسیما می‌تواند این جایزه را از برنامه‌های خودش آغاز کند و هرسال در جشنواره‌های صداوسیما یک جایزه را به بهترین اثر از نظر رعایت اصول زبان فارسی اختصاص دهد.

رادیو ایران پایگاه زبان فارسی

محمدجعفر محمدزاده مدیر رادیو ایران میزبان این مراسم در آغاز برنامه درباره اهمیت تلاش در زمینه نگهبانی و حفظ زبان فارسی گفت: من و همکارانم در رادیو ایران این شبکه رادیویی را پایگاه زبان فارسی می‌دانیم. این رادیو کوشیده با سه راهبرد در عرصه نگهبانی زبان پیشتاز باشد. اول ایجاد گفتمان فرهنگ و زبان فارسی و تسری آن به همه برنامه‌ها، دوم پخش گفتارها و تذکارها به زبان فارسی و بهره‌گیری از متون ارزشمند زبان فارسی و سوم کمک به معرفی زبان فارسی به عنوان زبان معیار در کشور. در رادیو ایران همچنین با پخش و حتی تولید موسیقی فاخر ایرانی برای پاسداشت زبان فارسی تلاش کردیم.

در آیین سخن پاسداشت زبان فارسی از کتاب ۱۲ جلدی دانشنامه زبان فارسی به کوشش اسماعیل سعادت که به همت فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی فرهنگ سخن منتشر شده است، رونمایی شد. همچنین در این مراسم از هشت قطعه موسیقی با کلام درباره ایران رونمایی شد، که برخی از این قطعات به همت رادیو ایران بازآفرینی و بازسازی شده است.

مریم نشیبا نیز در این مراسم که با هدف پاسداشت زبان و ادب فارسی برگزار می‌شد، حاضر شد و از پوستر خود در جمع مهمانان ویژه مراسم رونمایی کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع