
برترین اخبار سرویس فرهنگی مورخ ۲۹ فروردین ۹۷ در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

سینماپرس:
جدیدترین قسمت از برنامه تلویزیونی «۳۶۰ درجه» به حادثه سیل در برخی استانهای کشور، دلایل و خسارات ناشی از آن میپردازد.
بهگزارش سینماپرس، وقوع سیل در روزهای ابتدایی سال ۱۳۹۸، تعطیلات نوروزی را برای بسیاری از ایرانیان تلخ کرد و خساراتی را به همراه داشت. این سیلابها که به واسطه بارشهای فراوان بهاری شکل گرفت استانهای غربی و جنوبی ایران را درگیر خود کرد و شهرستانهایی نظیر آققلا، گمیشان، پلدختر و … را زیر آب برد. وزیر کشور گفته است که سیل ۲۵ استان و ۴۴۰۰ روستا را در بر گرفته بر اساس برآوردهای اولیه حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان خسارت داشته است.
این قسمت از برنامه «۳۶۰ درجه»، ضمن بررسی کارشناسی دلایل وقوع سیل، نگاهی جامع به فرآیند امدادرسانی، جمعآوری کمکهای مردمی و اختصاص کمکهای بلاعوض از سوی دولت به سیلزدگان دارد.
«۳۶۰ درجه» مجموعه مستندهای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است که با توجه به اتفاقات و سوژههای مهم هر هفته با تهیهکنندگی و کارگردانی محمدهادی نعمتاللهی، جمعهها ساعت ۲۱:۳۰ از شبکه مستند سیما پخش میشود.

سینماپرس: ۲ فیلم انیمیشن «سیم ششم» و «یکی بود یکی نبود» به بخش مسابقه بینالملل جشنواره فیلمهای انیمیشن «صوفیه» بلغارستان راه یافتند.
به گزارش سینماپرس به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، نهمین دوره جشنواره فیلمهای انیمیشن «صوفیه» موسوم به کوکر طلایی، از ۱۷ تا ۲۲ اردیبهشتماه ۹۸ در کشور بلغارستان برگزار میشود و در بخش مسابقه بینالملل این جشنواره، فیلمهای انیمیشن «سیم ششم» ساخته بهرام عظیمی و «یکی بود یکی نبود» به کارگردانی مهین جواهریان به نمایش درمیآیند.
«سیم ششم» دربارهی زندگی درویشخان نوازنده ایرانی است که ۹۰ سال پیش طی حادثهای درگذشت. از او به عنوان اولین کشته تصادفات رانندگی ایران یاد میشود.
در انیمیشن موزیکال «یکی بود، یکی نبود» هم مادری برای کودکش قصه میگوید و در قالب ترانههای فولکلور، راه و رسم زندگی را به او میآموزد.

سینماپرس: محمد درویش کارشناس محیط زیست در شبکه مستند نسبت به بعضی رویههای مستندسازی از سوژههای محیط زیستی انتقاد کرد.
به گزارش سینماپرس، شب گذشته، مستند «خود ساخته» به کارگردانی محمد دستمالچیان در شبکه مستند رونمایی شد و پس از پخش آن، میز کارشناسی برنامه با حضور محمد درویش دبیر سیاستهای محیطزیست در مرکز بررسیهای استراتژیک نهاد ریاست جمهوری و مزدک میر رمضانی، کارشناس و فعال محیطزیست برگزار شد.
در ابتدای این نشست کارشناسی، محمد درویش صحبت کرد و در مورد مستند «خودساخته» گفت: این مستند پیام مثبتی را به همراه داشت و افرادی را نشان میداد که بدون هیچ چشمداشتی در راستای حفظ محیط زیست این مملکت تلاش میکنند. مطمئنا آقای خاکسار به خاطر دیده شدن و تقدیر شدن، تلاش نمیکرد که حال سرزمین خود را خوب کند و با خلوص قلب گام برمیداشت.
سپس مزدک میر رمضانی صحبت کرد و در مورد این مستند گفت: در سالهای اخیر شاهد رشد ساخت فیلمهای محیطزیستی هستیم و مستندهای زیادی در این راستا تولید میشود. مطمئنا ساخت چنین فیلمهایی باعث تشویق و ترغیب مردم به حفظ و حمایت از محیطزیست کشور که یکی از مهمترین مسائل مملکتمان است، میشود.
درویش در مورد ساخت مستندهای با موضوع محیطزیست گفت: در سال گذشته و در بخش سینمایی هنر و تجربه بیش از ۲۰ فیلم با موضوع آب حضور داشت که واقعا اعجابانگیز بود. اکنون تنوع خوبی نیز در پرداختن به مسائل و مشکلات محیطزیستی ایجاد شده است. البته تب و تاب مسئله آب کمی بیشتر است. اگر از مرزهای ابتدایی مستندهای محیطزیستی عبور کنیم، پختگی خوبی در بین مستندسازان دغدغهمند محیطزیست ایجاد خواهد شد.
میر رمضانی توصیه خود به مستندسازان برای ساخت مستندهای محیطزیستی را مطرح کرد و گفت: متاسفانه عدهای تصور میکنند که منظور از محیطزیست، طبیعتی خارج از فضای شهری است در حالی که محیطزیست از فضای زندگی خود ما آغاز میشود. اگر بخواهم به مستندسازان توصیه کنم، باید بگویم بهتر است به سراغ موضوعاتی از قبیل محیط زیست در زندگی روزمره شهری بروند. هر خانواده امروزی میتواند در حیطه خود بر محیطزیست تاثیر داشته باشد اما ما این تاثیر را نمیبینیم. از همه فیلمسازان دعوت میکنم که با دقت بیشتری در مورد فرهنگ غلط مصرفگرایی و تاثیر آن بر محیطزیست فیلم بسازند. این فرهنگ غلط، وارداتی است چرا که فرهنگ بومی مردم ایران مبتنی بر صرفهجویی است که در قالب اقتصاد مقاومتی دیده میشود.
محمد درویش در تکمیل صحبتهای قبلی میر رمضانی گفت: متاسفانه اکثر فیلمهای مستند محیط زیستی ما تنها به بیان مشکلات، ذکر مصیبتها، نمایش فجایع و … میپردازند و هیچ چراغ راهی برای مخاطبی که نگران محیطزیست شده است، نشان نمیدهد. اگر میخواهیم با بحران آب، آلودگی هوا و… و. مقابله کنیم باید از خودمان شروع کنیم و مستندسازان ما به زیبایی میتوانند مصداقهای از خودمان شروع کردن را به تصویر بکشند. اکنون در مرکز بررسیهای استراتژیک نهاد ریاست جمهوری کاری را انجام میدهیم تا اولویتهایمان را در سال ۹۸ معرفی کنیم. به نظرم یکی از بزرگترین بحرانهایی که کشور با آن درگیر است و کمتر مورد توجه قرار گرفته است، بحران خاک است. اکنون، با وضعیت بسیار نگرانکنندهای در این زمینه روبهرو هستیم. به صورت سالیانه چیزی در حدود ۲ میلیارد تن خاک را از دست میدهیم و سالیان سال است که در فرسایش خاک، رتبه اول را به دست میآوریم. البته برآوردها نشان میدهد که از این رقم، تنها یک میلیون تن خاک را صادر میکنیم. دقت کنید که ۲ میلیارد تن خاک به معنای یک دوازدهم کل فرسایش خاک در تمام کره زمین است و این رقم از فرسایش خاک در کشوری رخ میدهد که یک درصد از خاک کره زمین را ندارد. علاوه بر این، به صورت متوسط چیزی در حدود ۸۰۰ سال زمان لازم است که یک سانتیمتر خاک شکل بگیرد. مردم و مسئولان متوجه اهمیت این بحران نیستند. شاید بتوان گفت که از دست رفتن خاک به مراتب مهمتر و غیر قابل جبرانتر از بحران آب است.
وی اضافه کرد: موضوع مهم دیگری که وجود دارد، تغییر مبلمان شهری از خودرو سواری به سمت زیست محوری در حمل نقل است. سالیانه ۸۰۰ میلیارد دلار خسارت مربوط به آلودگی هوا را میدهیم و چیزی در حدود ۵۰ میلیون ساعت از وقت مردم کشور در ترافیک هدر میشود. اگر ارزش این رقم را محاسبه کنید با عددی در حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان مواجه میشوید که به اندازه بودجه یک سال وزارت آموزش و پرورش است. همه باید بدانند که اگر میخواهیم مشکل آلودگی هوا را از بین ببریم باید مشکل ترافیک را از بین ببریم.
میر رمضانی در مورد نقش مردم در حفاظت از محیطزیست گفت: تجربههای جهانی نشان داده است که هیچ حرکت جمعی بدون مشارکت مردم موفق نبوده است و به نتیجه دلخواه نرسیده است. به نظرم، اکنون در ایران بحران مشارکت در حل مسائل محیطزیستی داریم. اکثر مردم کشورمان از محیطزیست دور شدهاند و به همین دلیل اهمیت محیطزیست را نمیدانند. تا زمانی که نتوانیم این فاصله را پر کنیم، این بیگانگی ادامه خواهد داشت.
او در مورد تاثیر هنر بر مردم در موضوع حفاظت از محیطزیست گفت: زبان هنر بر دلها مینشیند و بسیار تاثیرگذار است. تاکنون عکسها و فیلمهای تاثیرگذاری را در حوزههای مختلف دیدهایم. حوزه محیطزیست نیز فارغ از این مساله نیست. برای مثال، عکسهای زیادی را از تخریب محیط زیست، ریختن زباله در طبیعت، کشتن یک حیوان و … دیدهایم که تاثیر فراوانی نیز داشته است. هنر، یکی از ابزارهایی است که میتواند فاصله مردم با محیطزیست که پیش تر بیان کردم را پر کند.
درویش مثالی از حرکتهای مردمی برای حفظ محیطزیست را مطرح کرد و گفت: تالابی را در کانی برازان داریم که در حال خشک شدن بود چرا که محلیها موتور پمپ میگذاشتند تا باغهای سیبشان را آبیاری کنند و آن را گسترش دهند. آقای سیروس انتخابی و دوستانشان در قالب یک تشکل مردمنهاد به این منطقه رفتند و با کشاورزها حرف زدند. به آنان گفتند که اگر به این روند ادامه دهید، تالاب خشک میشود و گرد نمک ته تالاب بر زمینهای کشاورزیتان میریزد و مجبور میشوید اینجا را ترک کنید. مردم و کشاورزان به حرف های سیروس انتخابی که از جنس خودشان بود، اطمینان کردند و بخشی از حقآبه خود را به تالاب دادند. همین موضوع باعث شد تا تالاب پر آب شود و پرندگان مهاجر به این محل بیایند و بهشت بزرگی ایجاد شود. در این زمان یک عده از شکارچیان آمدند تا پرندگان را شکار کنند اما مردم در برابر آنان ایستادند و پیشنهاد نصب دوربین برای پرندهنگری را دادند. گردشگران خارجی برای بازدید از این تالاب به این منطقه آمدند و خانهها، غذاها، صنایع دستی و … مردم کانیبرازان برای عرضه به این گردشگران ارائه شد. اکنون مردم کانی برازان میگویند که تالاب خون رگهای ما است. در سال ۶۰ میلیون تومان به غرقبان میدهد تا کسی از بیرون نیاید و آب تالاب را بکشد. دقت کنید که با این کار هم تالاب زنده شد و هم کیفیت زندگی مردم افزای یافت. به نظرم اگر مردم بفهمند که حفظ محیطزیست میتواند به نفع جیبشان باشد، در راستای حفظ آن قدم برمیدارند. حال فرض کنید که یک مستندساز بیاید و قصه مردم کانی برازان را به تصویر بکشد، بسیار خوب میشود. از این مثالها در مناطق دیگری از کشور نظیر پاغلات، دیزباد بالا و … نیز داریم و مستندسازان باید با هنر خود بیایند و این مکانها را به مردم جهان معرفی کنند.

سینماپرس: جامعه اصناف سینمایی از شورای اسلامی شهر تهران به دلیل نامگذاری خیابانهای تهران به نام هنرمندان تشکر کرد.
به گزارش سینماپرس، جامعه اصناف سینمایی طی نامهای از محسن هاشمی رییس شورای اسلامی شهر تهران برای در نظر گرفتن نام هنرمندان برای معابر شهر تهران قدردانی کرد.
این نامه به شرح ذیل است:
«به نام خدا
جناب آقای مهندس محسن هاشمی
ریاست محترم شورای اسلامی شهر تهران
با سلام و احترام؛
به یقین توجه به مفاخر فرهنگی، هنری و علمی از سوی جنابعالی و سایر اعضای محترم شورا، بانی رشد فضای همدلی و ارتقای اعتماد به نفس رهروانی است که شهر خود را مزین به این نامها میبینند.
مراتب امتنان خانه سینما – جامعه اصناف سینمای ایران – را بابت مزین کردن معابری از شهر به نام عالی جنابان فرهنگ و هنر کشور، خصوصاً بزرگان سینمای ایران بپذیرید.
تداوم این تدبیر را از جنابعالی و همکاران ارجمندتان انتظار داریم.
خانه سینما»

سینماپرس: سید محمود رضوی متنی را در صفحه توئیتر خود منتشر کرده که در آن ماجرای کمک وزارت ارشاد به خانه سینما را پیگیری کرده و انتشار لیست اسامی را حاشیهسازی تلخ رسانهای دانسته است.
به گزارش سینماپرس، سیدمحمود رضوی، تهیهکننده فیلمهای «ماجرای نیمروز» و «لاتاری» در صفحه شخصی خود در توئیتر درباره حواشی عیدی یک میلیاردی وزارت ارشاد به خانه سینما و صحبتهایی مبنی بر انتشار لیست دریافتکنندگان نوشت:
«بعد از حواشی به وجود آمده در خصوص کمک یک میلیارد تومانی وزارت ارشاد به خانه سینما امروز تلاش کردم تا بتوانم به نوعی از ماجرای لیست اعلامی توسط خانه به وزارت ارشاد اطلاع پیدا کنم، عزیز مسئولی با حفظ امانت لیست را برای بنده توضیح داد، نکات ذیل قابل توجه بود:
-حدود ۲۲۵۰ نفر از اعضا صنوف تحت پوشش خانه سینما که اکثر این افراد از نظر بنیه مالی ضعیف، کم برخوردار و کم کار اصناف بودهاند، از این کارتهای هدیه هر کدام به مبلغ ۴۰۰ هزار تومان دریافت کردهاند، جمع مبالغ پرداختی به این افراد حدود ۹۰۰ میلیون تومان بوده است.
-۱۰۳ نفر افراد با سابقه و بسیار آبرومند صنوف سینمایی که از بد روزگار در شرایط سخت معیشتی یا کهولت سن و یا بیماریهای خاص قرار گرفتهاند و یا سرپرست آنها در قید حیات نبوده و محل درآمدی ندارند، با توجه به شرایط خاص آنها از این محل مبالغی را دریافت کردهاند.
قاعدتاً همه قبول داریم که در این روزگار پرهزینه نه مبلغ ۴۰۰ هزار تومان و نه مبالغ مختلف پرداختی به ۱۰۳ خانواده به عنوان عیدی یک سال، دردی را از هیچکدام از آن افراد دوا نمیکند، این مبالغ تنها مرهمی بر دردهای آنهاست و اینکه آنها در این شرایط سخت اقتصادی کور سوی امیدی داشته باشند.
به نظر حقیر، اصرار بر شفاف سازی اسامی فقط یک حاشیه سازی تلخ رسانهای و یقیناً به خاطر حفظ آبرو و حرمت افراد غیرقابل انجام است، به سهم اندک خودم از وزارت ارشاد، سازمان سینمایی و خانه سینما بابت همین حمایت حداقلی از افراد کم بضاعت صنوف سینمایی تشکر میکنم.»

سینماپرس: غلامرضا گمرکی به بیان جزئیات جدیدترین فعالیت سینمایی خود و آخرین وضعیت تولید «آقای گل» پرداخت.
به گزارش سینماپرس، غلامرضا گمرکی تهیهکننده سینما، درباره جدیدترین فعالیت هنری خود به باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: تولید اثری کمدی را به زودی آغاز میکنیم. نام این فیلم سینمایی «جنس لطیف» است که کارگردانی آن را محسن آقاخان بر عهده دارد.
همچنین، این تهیه کننده در خصوص ساخت «آقای گل» با موضوع کودک و نوجوان و به کارگردانی بیژن شیرمرز اظهار داشت: ساخت این فیلم بنا به دلایلی منتفی شد.
گفتنی است عباس نادری (نویسنده) و امیر معقولی (فیلمبردار) برخی عوامل فیلم سینمایی «جنس لطیف» هستند.

سینماپرس: در مراسم افتتاحیه سیوهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور سینماگران، مسئولان شهری، دست اندرکاران جشنواره ضمن رونمایی از نسخه مرمتشده و کتاب فیلم «دیدهبان»، به هموطنان سیلزده ادای احترام میشود.
به گزارش سینماپرس، دوره سی و هفتم جشنواره جهانی فیلم فجر با افتتاح گذر سینما، نمایش نسخه مرمتشده فیلم «دیدهبان» ساخته ابراهیم حاتمیکیا و رونمایی از کتابی درباره این فیلم، عصر چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه در سینما فلسطین آغاز به کار میکند.
سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در ساعت ۱۹ و با افتتاح گذر سینما در خیابان براداران مظفر با حضور سینماگران، مسئولان شهری، دست اندرکاران جشنواره و عوامل فیلم سینمایی «دیده بان» آغاز خواهد شد. در ادامه برنامه با حضور دبیر جشنواره، مهمانها و عوامل فیلم سینمایی «دیدهبان» از پوستر طراحی شده ویژه این فیلم رونمایی و آیین امضای پوستر برگزار خواهد شد.
همزمان با نمایش نسخه بازسازی شده فیلم «دیدهبان» و با حضور ابراهیم حاتمی کیا، کتاب «دیده بان» رونمایی میشود.
کتاب «دیده بان» اثری به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی است که با هدف معرفی هرچه بیشتر سینماگران شاخص و ممتاز ایرانی به مخاطبان بین المللی تهیه شده است. این کتاب مشتمل بر تحلیلی از سینمای ابراهیم حاتمی کیا با تمرکز بر سه فیلم «دیدهبان»، «از کرخه تا راین» و «آژانس شیشهای» است که در یک مجلد توسط انتشارات خانه هنرمندان ایران و با حمایت جشنواره جهانی فیلم فجر منتشر شده است. متن انگلیسی کتاب «دیده بان» تالیف شهاب اسفندیاری عضو هیات علمی دانشگاه هنر، ترجمه فارسی به قلم مسعود اوحدی و ترجمه عربی آن توسط احمد عبیات انجام شده است.
در ادامه این برنامه، با پخش کلیپی از سیل اخیر در گلستان، لرستان، شیراز و خوزستان و با اجرای موسیقی محلی زنده این استانها، جشنواره با یاد هموطنان سیل زده آغاز میشود.
همچنین تفاهمنامهای میان سازمان هلال احمر و جشنواره جهانی امضا خواهد شد.
در پایان این برنامه با پخش کلیپی ۳ دقیقهای از فیلم «دیده بان» ابراهیم حاتمیکیا به عنوان کارگردان و هوشنگ گلمکانی به عنوان منتقد صحبت خواهند کرد و سپس این فیلم برای مخاطبان اکران خواهد شد.
گفتنی است سیوهفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر از ۱۸ تا ۲۶ آوریل ۲۰۱۹ (۲۹ فروردین تا ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار میشود.

سینماپرس: یک شنبه اول اردیبهشت، مصادف نیمه شعبان و روز میلاد حضرت، ولی عصر (عج)، «پایتخت ۲»، «خانواده بی نظیر ۲»، «شاهزاده روم» و تعدادی از فیلم های سینمایی و تلویزیونی از شبکههای سیما روی آنتن میرود.
نیمه شعبان هستند.
به گزارش سینماپرس، فیلمهای سینمایی و تلویزیونی و انیمیشن «پایتخت ۲»، «خانواده بی نظیر ۲»، «شاهزاده روم»، «عملیات نجات عروسک»، «پرستار تصادفی»، «لونه زنبور»، «جانی دوباره بر میگردد»، «کاراگاه کونان»، «تاکسی ۵»، «گره گشا»، «فیلشاه»، «سفر یک فیل»، «یاغی ۱»، «ماموریت»، «آشپزی با عشق»، «سکسکه»، «ناخدا دندان خنجری و گنج لاماراما»، «آپارتمان شماره ۱۳» و «تاکسی ۵» یک شنبه اول اردیبهشت، مصادف نیمه شعبان و روز میلاد حضرت، ولی عصر (عج) از شبکههای سیما روی آنتن میرود.