X

مدیر فنی

دفتر سینمایی

سریال «پس از آزادی» کلید خورد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تصویربرداری سریال «پس از آزادی» به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر در تهران و بوستان ولایت آغاز شد.

به گزارش سینماپرس، «سعید سعدی» تهیه کننده سریال «پس از آزادی» در گفت‌وگو با فارس، درباره شروع تولید این سریال گفت: مدتی است که این سریال را به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر در بوستان ولایت کلید زدیم.

وی ادامه داد: خسرو شهراز، رضا داوود نژاد، اندیشه فولادوند، اصغر همت، قاسم زارع، مرتضی اسماعیل کاشی، سام کبودوند، آزاده صیفی، سارا شاهرودیان، حسین باشه آهنگر، ‌رامین سیار دشتی،   و … از بازیگران اصلی این سریال هستند که تا به حال مقابل دوربین رفته‌اند.  

سعدی همچنین افزود: از مدتی پیش در بوستان ولایت دکورسازی کردیم و بخشی از تصویربرداری این سریال در این منطقه انجام خواهد شد. همچنین قصه این سریال در زمان حال اتفاق می‌افتد.  

در یک خطی این داستان آمده است: هر روز با عطر گل‌های باغ‌های شهریار از خواب بلند می‌شدم، مادرم خدابیامرز یه باغچه خوشگل داشت که همیشه سرش گرم بود. بنده خدا اکثر مواقع تنها بود. بابام که راننده بیابون بود صبح تا شب پشت نفتکش اش دنده عوض می‌کرد و بنزین جا به جا می کرد. راه نزدیکش چهار پنج ساعت ترافیک انبار ری تا پمپ بنزینای جنوب و مرکز تهران بود. صبح ها زودتر می‌رفت تا بار بهتر بهش بخوره. اگه هوا سرد بود و مشکلی برای مناطق سردسیر پیش نمی‌اومد، بارش و عوض می‌کردن و می‌فرستادنش سمت همدان آذربایجان کردستان چه می‌دونم استان های سردسیر و برف گیر. این آخریا زیاد حالش میزون نبود خودش چیزی نمی‌گفت ولی ماها که می فهمیدیم. توی خونه‌ای که پدر مادر توش نباشه هیچی نمی تونه جاشونو پر کنه…

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس/ افتتاحیه سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر


عکس/ افتتاحیه سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سریال «وقت صبح» در شب‌های قدر از آنتن سیما پخش می شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تصویربرداری سریال «وقت صبح» به کارگردانی جواد میرزا آقازاده به پایان رسیده و گروه در حال انجام مراحل فنی سریال هستند.

به گزارش سینماپرس، «عمار خطی» تهیه کننده سریال «وقت صبح» به کارگردانی جواد میرزا آقازاده در گفت‌وگو با فارس، درباره زمان پخش این سریال گفت: دوست داریم این سریال در ماه مبارک رمضان و در شب‌ های قدر پخش شود و امیدواریم با پایان مراحل فنی بتوانیم سریال را برای ماه رمضان آماده کنیم.  

وی درباره فضای حاکم بر این سریال نیز بیان داشت: این سریال فضای سنگینی دارد و قصه در عزاداری ایام فاطمیه (س) می‌افتد و از ابتدا برای پخش در این زمان تولید شد  اما اگر در ماه مبارک رمضان هم پخش شود برای ما غنیمت است.  

این تهیه کننده با اشاره به داستان این سریال نیز گفت: این سریال درباره روحانی جوانی با بازی کاوه خداشناس است که در مسیر زندگی اتفاق‌هایی برایش می‌افتد.  

کاوه خداشناس، نسرین نصرتی، کاظم هژیر آزاد، سلمان خطی، پژمان یاوری و … در این سریال به ایفای نقش پرداختند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وقتی شهوت لایک گریبان‌گیر حاج کاظم آژانس شیشه‌ای می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پرستویی بدون در نظر گرفتن اصل اتفاقات و تنها بر اساساً حواشی که بیشتر در فضای مجازی و گاهاً کاملاً اشتباه شکل گرفته بود، حرف‌هایی را باز نشر داد.

به گزارش سینماپرس، فضای مجازی محل مناسبی برای حضور افراد شناخته شده و ارتباط مستقیم آن‌ها با مردم است. جدای از اینکه این ارتباط و حتی بازخورد صحبت‌های این افراد در فضای مجازی بازتاب‌های زیادی دارد، می‌تواند مخاطب را با بخشی از شخصیت‌ها و روحیات این افراد هم آشنا کند. در همین چند سال گذشته بسیاری از صحبت‌های مخصوصاً هنرمندان و موضع‌گیری‌هایی که داشته‌اند، حتی واکنش‌های عمومی را برانگیخته است. در این میان بدون شک پرویز پرستویی یکی از افرادی است که حضور در فضای مجازی بیشتر از اینکه پل ارتباطی میان او و علاقه‌مندانش باشد، باعث موضع‌گیری‌های تندی علیه‌اش شده است.

پرویز پرستویی نیاز به معرفی ندارد، همه ما او را می‌شناسیم. چه خودش و چه فیلم‌هایش را که همیشه جزو آثار به یاد ماندنی بودند، از حاج کاظم آژانس شیشه‌ای تا رضا مارمولک و حاج حیدر ذبیحی در بادیگارد. او آنقدر نقش‌های خوب بازی کرده و به قدری همان نقش‌ها را عالی ایفا کرده که همان یک حاج کاظم برای یادآوری‌اش کافی به نظر می‌رسد. همچنین برگزاری بزرگداشت‌های مختلف برای او نشان از جایگاه ویژه‌اش در خانواده سینما و میان همکاران و دیگر هنرمندان خبر می‌دهد.

اما جریان حضور این بازیگر کهنه‌کار در فضای مجازی تا جایی پیش رفته که در ارتباط با سیل اخیر کشور، بسیاری نسبت به حرف‌های پرستویی واکنش‌های تند نشان دادند و حتی شوخی‌های تلخی هم در ارتباط با حضور او در فضای مجازی کردند؛ از جمله اینکه «کاش کسی برای پرویز پرستویی صفحه اینستاگرام درست نمی‌کرد!» یا «کاش اوقات فراغت پرستویی کمتر بود!»

اکانتی با چهار سال قدمت

اولین پست اینستاگرام پرستویی برای ۱۱ فروردین ۹۴ است، یک عکس از هوای بارانی که متنی هم زیر آن نوشته نشده است. عکس‌های ابتدایی که در صفحه‌اش می‌بینیم، بیشتر خودش در نقش‌های مختلفی است که بازی کرده، در میان آن‌ها عکس‌های خانوادگی، عکس جایی که در آن متولد شده، حتی عکس‌هایی از همکارانش مانند عزت‌الله انتظامی که او را استاد بزرگ خطاب کرده است را می‌توان دید. در ابتدا بیشتر عکس‌ها متنی نداشتند یا توضیحاتی کوتاه در حد چند خط را شامل می‌شدند. مرحله بعد اضافه شدن پست‌ها و متن‌های مناسبتی بود؛ مثل روز کودک، بزرگداشت روز حافظ و شب یلدا.

بازنشر دردهای جامعه یا نشر بی امیدی؟

از اواخر سال ۹۴ بیشتر پست‌های پرستویی متن‌های طولانی داشت و عکس‌های سوزناکی که در فضای مجازی منتشر می‌شدند را در صفحه‌اش بازنشر می‌داد. در کنار آن‌ها عکس از فیلم‌ها با متن‌های پرمغزی که با یک جستجوی اینترنتی می‌توان پیدا کرد هم به پست‌ها اضافه شد. اما کم کم اظهار نظرهای این بازیگر کهنه‌کار سینما به سمتی رفت که بیشتر از اینکه بر اساس حقایق باشد، بازتابی از فضای مجازی و کپی ناشیانه‌ای از احساسات لحظه‌ای مردم شده بود.

این ماجرا از حدود یک سال و نیم پیش غلیظ‌تر شد، جایی که به نظر رسید پرویز پرستویی واقعاً بدون در نظر گرفتن اصل اتفاقات و تنها بر اساساً حواشی که بیشتر در فضای مجازی و گاهاً کاملاً اشتباه شکل گرفته بود، حرف‌هایی را باز نشر داد. حتی در چند مورد اشتباه او از غیرواقع بودن متن و تصویر منتشر و او مجبور به حذف آن‌ها شد.

سیل با پرستویی چه کرد؟

سیل روزهای ابتدایی سال باعث شد خیلی‌ها برای کمک به این مناطق بروند. در این میان پست‌های پرویز پرستویی واکنش‌های زیادی را در برداشت، از انتشار تصویر اجساد کشته شده در همان ساعات ابتدایی تا موضع‌گیری‌هایی که داشت باعث شد خیلی‌ها به او نقد کنند. اما نکته ماجرا به دو کامنت پر از عصبانیت و کینه پرستویی برمی‌گردد که به حضور روحانیون در محل سیل اعتراض کرده بود.

از برخی واکنش‌ها به این اتفاق می‌توان به صحبت‌های زیر اشاره کرد، بانوی ایرانی نوشته «پرویز پرستویی با کارهایش تمام تصورات در مورد خودش رو بهم ریخت!»

کاربر دیگری هم به زبان طنز برای پرویز پرستویی نوشته: «تو که زیر پتو میشینی و پست می‌گذاری و به حزب اللهی‌ها توهین می‌کنی، چرا در همه فیلم‌ها نقش یک آدم حزب اللهی و بازی می‌کنی!؟»

کاربری با اسم مستعار زنبق آبی هم گفته بود «آقای پرویز پرستویی می‌دونید چند هفته از سیل گذشته و شما نشستید در کنار خانواده و اپوزیسیون نظام و ملت شدید؟ مردم از تفرقه افکنی شما به ستوه آمدند درمان که نیستید حداقل درد نباشید. تا کی می‌خواهید در جهت اهداف دشمنان حرکت کنید؟ اگر مَردید بروید و بیل به دست کنار مردم باشید و اگر نیستید ساکت شوید.»

شهوت لایک گریبان‌گیر می‌شود

حالا دیگر این بازیگر سینما مدت‌هاست بدون در نظر گرفتن صحت حوادث و تأثیری که ممکن است روی مخاطبان داشته باشد، هر خبری را بازنشر می‌دهد. هرچه تصویر دلخراش‌تر و خبر دردناک‌تر باشد، برای بازنشر جذاب‌تر به نظر می‌رسد، دیگر شهوت لایک و دیده شدن در فضای رسانه‌ای آن‌قدر زیاد شده که مهم نیست چه چیزی منتشر می‌شود، مهم این است که صفحه خالی نماند و روزانه متن جدیدی در آن بالا رفته باشد.

* مهر

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وقتی سیل آمد سلبریتی‌ها کجا بودند؟ +عکس – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در این بین چهره‌های مشهور هم وارد میدان می‌شوند تا به خاطر محبوبیت و تعداد دنبال کنندگانی که دارند توجه مردم را به سمت مناطق حادثه دیده جلب و آنها را به کمک کردند.

به گزارش سینماپرس، بلایای طبیعی مانند سیل، زلزله، طوفان، آتش فشان و … در همه جای جهان خسارات زیادی را به بار می‌آورند، این مسئله جدا از اینکه فاجعه جانی و مالی به بار می‌آورد، یک اتفاق قشنگ انسانی را نیز به دنبال دارد و آن هم همدلی و کمک کردن به یکدیگر است که رنگ، نژاد و ملیت هم نمی‌شناسد.

در این بین چهره‌های مشهور هم وارد میدان می‌شوند تا به خاطر محبوبیت و تعداد دنبال کنندگانی که دارند توجه مردم را به سمت مناطق حادثه دیده جلب و آنها را به کمک کردن و امداد رسانی به مردم آسیب دیده ترغیب کنند؛ این اتفاق اما در کشور ما حواشی قابل توجهی را به وجود آورده است. البته هستند در این بین افراد و چهره‌هایی که در واقع دنبال گرفتن ماهی شهرت از آب گل آلود بلایای طبیعی هستند و اینجای ماجراست که مسائل و معضلاتی را با خود به همراه می‌آورد و چه بسا این نوع عملکردها، بدبینی‌های مضاعفی را در بین شهروندان نسبت به کمک رسانی به سیل یا زلزله زدگان ایجاد کند.

آبان ماه سال ۹۶ در برخی از شهرستان‌های کرمانشاه زلزله‌ای رخ داد که خرابی‌های فراوانی به بار آورد، این حادثه خسارت‌های جانی و مالی زیادی را به بار آورد.

در این بین تعدادی از چهره‌های مشهور کشورمان، از بازیگر گرفته تا ورزشکار و چهره‌های سیاسی به محل وقوع حادثه رفتند و عکس‌هایشان با مردم مصیبت زده شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی را پر کرد تا جایی که این عمل آنها به زعم مردم شوآف و نمایش تزویر خوانده شد.

تعدادی از این سلبریتی ها شماره حساب‌های شخصی خود را جهت دریافت کمک‌های مردمی اعلام کردند تا خرج مردم زلزله زده کنند اما پس از گذشت ماه‌ها از وقوع زلزله سرنوشت پول‌های دریافتی سلبریتی ها مشخص نشد.

در بین جوانمردان و پهلوانان ایران زمین آنچه مرسوم بوده است، کمک به اهالی درد و آلام بوده است بدون آنکه کسی از این موضوع خبردار شده باشد و یا اینکه این کمک‌ها و امدادها را در بوق و کرنا کنند. این گونه بوده است که نام‌های بزرگی در تاریخ این سرزمین درخشیدن گرفته و بر تارک جوانمردی و رادمردی درخشیده است. اما آنچه امروز بدان عمل می‌شود انگار رگه‌هایی از خودنمایی ماجراست و اینکه از لابلای دردهای مردم، نامی خوش برای خویش غصب کنند و نهایتاً برایشان هم اهمیتی ندارد که فرجام آسیب دیدگان از بلایای طبیعی چه می‌شود.

بر همین اساس و با عمومیت یافتن این نوع کمک‌های ریاکارانه بود که واکنش‌هایی نسبت به این اقدام شکل گرفت و برای همین مسئولان و دست اندرکاران نیز درصدد برآمدند تا زمینه بروز و ظهور فسادهایی از لابلای آنچه که کمک به آسیب دیدگان مد شده را بگیرند.

نوروز امسال نیز با یک حادثه بزرگ در سطح کشور آغاز شد که قریب به یک ماه است کل کشور را درگیر خود کرده است، سیلی که از شمال شروع شد و در غرب و جنوب کشور نیز فاجعه به بار آورد.

این بار اما معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی اعلام کرد که اعلام شماره حساب از جانب افراد مشهور ممنوع است و این موضوع باعث شد که غیر از سازمان‌های دولتی و حکومتی شماره حسابی منتشر نشود و اینگونه مانع کلاهبرداری سلبریتی ها شد.

داستان این بار به گونه‌ای دیگر رقم خورد و این بار با به میدان آمدن نهادهای نظارتی زمینه برای همان چهره‌هایی فراهم شد که در واقع دنبال ارائه چهره‌ای از خویش نبودند و بی آنکه نامی و نشانی از آنها باشد روانه مناطق سیل زده شدند و از هیچ گونه کمکی به سیل زدگان دریغ نکردند.

سیل آغازین روزهای سال ۹۸ و نحوه اعمال محدودیت برای چهره‌های سو استفاده گر از بلایای طبیعی، آغازی دوباره برای بروز و ظهور رسم جوانمردی و پهلوانی در بین جوانان رادمردان این سرزمین بود. بسیجی‌ها، ورزشکاران، دانشجویان، طلبه‌ها و سایر قشرهای نزدیک به عمومیت شهروندان پای کار آمده بودند و قدم در راه خدمت گذاشتند. اما صرفاً نام‌هایی کلی از آنها مطرح بود و آنها به جای ذکر نام و نشانی از خود، صرفاً به عناوینی همچون گروه‌های جهادی، تیم‌های بسیجی و … اکتفا کردند. هنوز هم داستان ادامه دارد و با وجود آنکه سیل در رسانه‌ها تا حدود زیادی فروکش کرده است، اما همین جوانمردان و رادمردان، در مناطق سیل زده حضور دارند و در لحظه‌های درد با مردم مناطق، همگام و همراه هستند.

این اتفاق باعث شد دیگر خبری از آن سلبریتی های پرمدعا نباشد و نیروهای مردمی بسیجی عازم مناطق سیل زده شدند، افرادی که همیشه و همه جا کنار مردم بوده‌اند اما هرگز به دنبال خودنمایی نبوده‌اند، آنها سلبریتی نیستند که نهایت کمکشان عکس گرفتن با افراد مصیبت زده باشد، به جای دوربین و موبایل، بیل و کلنگ دست می‌گیرند و یاعلی گویان ویرانی‌ها را آباد می‌کنند؛ کنار مردم می‌مانند و به آنها قوت قلب می‌دهند که تا لحظه آخر کنارتان هستیم.

نامی خاص از کمک کنندگان به مناطق سیل زده مطرح نیست، اما رسم و مرامی خاص همچنان روی لب‌ها است و شهروندان از اینکه گروه‌های جهادی در قالب تیم‌های متعدد از نیروهای بسیجی و … به دادشان رسیده‌اند، شادمانند. اینها همان چهره‌های آشنای ناشناسند که رسم و رسومشان برای همیشه ماندگار است؛ ماندگارتر از نام‌های آشنایی که صرفاً برای نام خویشتن به میدان می آیند آن هم با لباس‌های شیک و برازنده ی خیابان‌ها و میهمانی‌های لاکچری، نه لباس‌هایی برای خدمت و ارادت.

* دانا

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معلم: تفکیک جشنواره فجر آسیب های جدی بر پیکره این رویداد سینمایی وارد ساخت/ دری: جشنواره جهانی فیلم فجر فقط بودجه بیت المال را هدر می دهد – اخبار سینمای ایران و جهان

به گزارش سینماپرس گفتگو با زنده یاد سیدضیاءالدین دری ۴ اردیبهشت سال ۹۶ انجام شده است.

سید ضیاء الدین دری کارگردان سینما و تلویزیون همزمان با برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: ما نیاز به جشنواره فیلم جهان اسلام داریم و مسئولان فرهنگی و سینمایی کشورمان باید بدانند که اگر این کار را انجام دهیم برنده سینمای دنیا خواهیم شد.

کارگردان فیلم سینمایی «سینما سینماست» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما نیاز به آن داریم که فیلمسازان مسلمان تمامی دنیا از آمریکا گرفته تا روسیه را پیدا کنیم، فیلم های شان را بازبینی کنیم و از آن ها بخواهیم تا در جشنواره ای با عنوان جشنواره فیلم جهان اسلام که در جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود شرکت کنند و از این طریق بتوانیم این جشنواره را تبدیل به اسکار سینمای اسلام کنیم.

وی ادامه داد: ما باید در مسیری گام برداریم که با نظام حکومتی و فرهنگ ملی مان قرابت دارد و از طریق یک جشنواره فرهنگی بتوانیم دستاوردهای کلانی در تمامی حوزه ها و زمینه ها کسب نماییم؛ ما نباید دل خوش به حضور برخی هنرمندان درجه ۲ و درجه ۳ باشیم که به عنوان مهمان سینمای جهانی به ایران دعوت می شوند. ما باید در ابتدا برای برگزاری جشنواره ها هدف گذاری های کلان داشته باشیم و سپس این سوأل را از خودمان بپرسیم که با برگزاری چنین جشنواره هایی به چه نتیجه ای می خواهیم برسیم؟

دری سپس با اشاره به برخی بخش های جشنواره جهانی فیلم فجر از جمله بخش «دارالفنون» اظهار داشت: بنده اصلاً معنای دارالفنون در سینما را متوجه نمی شوم!؛ مگر سینما دارالفنون است؟ معلوم نیست آقایان سیاست گذار جشنواره جهانی با این کارهای شان چه چیزی را می خواهند ثابت کنند؟ معنی برگزاری کارگاه ها و ورک شاپ های فیلمنامه نویسی در یک جشنواره چیست؟ مگر کسی تاکنون با حضور در یک ورک شاپ توانسته فیلمنامه نویس خوبی شود که ما این کار را انجام می دهیم؟ بنده معتقدم تمامی این رفتارها به شدت غلط است و تنها پول هایی برای برگزاری این گونه ورک شاپ ها و کارگاه ها هدر می شود و در نهایت هم همه آن ها به بن بست می رسند در صورتی که اگر این بودجه ها برای تولید آثار سینمایی صرف می شد ما می توانستیم حرف های جدی تری در سینمای ایران داشته باشیم و آمار تولید در سینما را بالا ببریم، این اتفاقی است که می تواند ما را صاحب سینما کند!

کارگردان سریال تلویزیونی «کیف انگلیسی» تصریح کرد: سوألی که بنده دارم این است که چرا در شرایطی که بسیاری از هنرمندان مطرح کشور خانه نشین هستند و در تأمین نیازهای اولیه خود با مشکلات شدید روبرو هستند چنین جشنواره هایی در کشور برگزار می شود؟

این فیلمساز پیشکسوت تأکید کرد: امروزه بسیار ی از هنرمندان و سینماگران به دلیل نداشتن یک لباس مناسب نمی توانند در این جشنواره حضور داشته باشند؛ هنرمندان به دلیل فقر شدید مالی نمی توانند لباس مناسب برای حضور در چنین محافلی را تهیه کنند و اعتبار و آوازه شان باعث می شود از اینکه با لباس های مندرس در چنین محافلی حضور داشته باشند خجالت زده شوند؛ همین اتفاقات فضایی طبقاتی را در سینمای ایران به وجود آورده که به هیچ عنوان شایسته نظام جمهوری اسلامی ایران نیست و باید همه دست در دست هم داده و جلوی انجام چنین کارهای بی تدبیرانه ای را بگیریم.

کارگردان فیلم سینمایی «من و دبورا» در بخش دیگری از این گفتگو یادآور شد: در زمان پیش از انقلاب خیلی از معیارهای ما شبیه غربی ها بود و به همین دلیل جشنواره هایی که برگزار می کردیم با استقبال سینماگران مطرح غربی اعتبار پیدا می کرد؛ به عنوان مثال بسیاری از بازیگران مطرح مانند آلن دلون، آنتونی کوئین، الیزابت تیلور و… در آن زمان به ایران می آمدند اما اینک کار ما به جایی رسیده که ازطرد شدگان سینمای دنیا برای حضور در کشورمان دعوت می کنیم و آن ها هم با لذت به ایران می آیند چرا که چند روزی در بهترین هتل ها اقامت می کنند، تفریح می کنند و سپس بدون اینکه هیچ عایدی برای سینمای ما داشته باشند از کشورمان می روند.

دری در خاتمه این گفتگو افزود: ضمن تقدیر از دغدغه مندی ها و تلاش های آقای میرکریمی که قطعاً موفقیت سینمای ایران را می خواهد بنده معتقدم ما باید فعلاً بر اساس بضاعتی که داریم و بر اساس شرایط فرهنگی مان تنها از فیلم هایی که اندیشمندانه تر و فکورانه تر هستند دعوت کنیم تا در جشنواره های مان حاضر شوند و به هیچ عنوان در پی تقلید از جشنواره هایی با معیارهای غربی نباشیم. دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶

********************************

۲ گفتگو در تاریخ های ششم اردیبهشت و ششم بهمن ماه سال ۱۳۹۵ با زنده یاد علی معلم انجام شده است که در ذیل بازنشر می گردد:

علی معلم تهیه کننده و منتقد باسابقه سینما در رابطه با مسأله جداسازی بخش های ملی و بین الملل جشنواره فیلم فجر از یکدیگر گفت: وقتی تجربه سال گذشته و عدم استقبال اهالی سینما، منتقدان، مخاطبان و… نشان داد که تفکیک جشنواره فجر در دو بخش ملی و بین المللی کار درستی نیست مدیران سینمایی باید اشتباه خود را در این زمینه می پذیرفتند.

مدیر مسئول ماهنامه سینمایی «دنیای تصویر» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مدیران سینمایی ثابت کرده اند که موافقت و مخالفت اهالی سینما و به ویژه کارشناسان این حوزه اصلاً برایشان اهمیتی ندارد و هر کاری را که مایل باشند انجام می دهند؛ سیستمی که امروزه سینمای ما آن را دنبال می کند به نوعی سیستم ارباب رعیتی محسوب می شود و متأسفانه مدیران سینمای کشور از دست بالا به اهالی سینما نگاه کرده و برای آن ها تصمیم گیری می کنند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «شوکران» ادامه داد: برای سینما باید نوعی استراتژی کلی تبیین شود تا بر اساس آن سینماگران و مدیران سینمایی کارهای خود را انجام دهند؛ تمامی کشورهای صاحب صنعت سینما نیز این استراتژی خاص را برای سینمای شان دارند و در واقع سینما بر اساس خواسته ها و نیازهای حکومت ها و همچنین پاسخ دهی به نیازهای فرهنگی مردم عمل می کند اما متأسفانه در کشور ما این دبیران و برگزارکنندگان جشنواره هستند که به صورت سلیقه ای جشنواره ها را برگزار کرده و بدون آنکه به سینمای جهان و حتی سینمای ایران اشراف کامل داشته باشند برای آن تصمیم گیری می کنند.

این کارشناس فرهنگی خاطرنشان کرد: در کشور ما تعریف کلی در حوزه صنعت، هنر و رسانه وجود ندارد و این وظیفه مسئولان دستگاه های فرهنگی است که از کارشناسان و دغدغه مندان حوزه فیلم و سینما دعوت کنند و با رایزنی و تعامل با آن ها برای آینده سینمای کشور برنامه ریزی نمایند.

معلم تأکید کرد: همانطور که کلیت و اصل فرهنگ کشور ما که سینما یکی از زیرشاخه های آن است استراتژی خاصی را دنبال نمی کند نمی توان انتظار داشت که جشنواره فیلم فجر که مهمترین رویداد سینمای کشور ما محسوب می شود سیاست خاصی داشته باشد چرا که قطعاً این جشنواره منفک از سایر تصمیم گیری ها و اعمال سلیقه ها نیست.

وی سپس با بیان اینکه ما هنوز نمی دانیم که جشنواره فیلم فجر چه کارآیی در سینمای ما دارد و اصلاً برای چه برگزار می شود اظهار داشت: هیچ یک از مدیران و مسئولان سینما هنوز نمی توانند این پاسخ را بدهند که آیا جشنواره فیلم فجر یک جشن است؟؛ جشنواره ای بر اساس سیاست های داخلی کشور است؟؛ جشنواره ای جهانی است؟ و یا اینکه چه کارکردی در سینمای ایران دارد؛ تمامی آن ها به دلیل آن است که ما از ابتدا برای جشنواره مان هیچ منزلتی در نظر نگرفته ایم.

تهیه کننده فیلم سینمایی «آل» در بخش دیگری از این گفتگو گفت: وقتی تجربه سال گذشته و عدم استقبال اهالی سینما، منتقدان، مخاطبان و… نشان داد که تفکیک جشنواره فجر در دو بخش ملی و بین المللی کار درستی نیست مدیران سینمایی باید اشتباه خود را در این زمینه می پذیرفتند و با تعطیلی این بخش از جشنواره و ادغام آن با بخش ملی یک بار دیگر خطا و اشتباه های سال گذشته را تکرار نمی کردند.

معلم ادامه داد: تنها امید من این است که در دومین گام از برگزاری این جشنواره به صورت منفک شده، ما شاهد یک پیشرفت برای سینمای ایران در عرصه بین المللی باشیم. دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵

علی معلم تهیه کننده و منتقد سینما در آستانه برگزاری سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر گفت: تناقض در سیاست گذاری های جشنواره فجر آسیب های جدی به آن وارد ساخته است و به نوعی دچار سرگردانی شده و همین امر از کیفیت آن کاسته است.

مدیر مسئول ماهنامه سینمایی «دنیای تصویر» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: این جشنواره علیرغم اهمیت زیادی که برای سینمای ایران دارد متأسفانه در طول ۳۵ دوره برگزاری اش به دلیل دیدگاه های متناقض مدیران و برگزارکنندگانش با آسیب های جدی روبرو شده که این مسأله باید با تدبیر مدیران فرهنگی از بین برود.

وی ادامه داد: این جشنواره در ابتدا تنها نمایشگاهی از تولیدات سالانه سینمای ایران بود و بعدها داعیه آن را داشت که جشنواره ای صاحب سبک در عرصه بین الملل شود اما بعد از گذشت چند دوره مجدداً بازگشتی رو به عقب داشت و باز بدل به نمایشگاهی برای تولیدات سالانه سینمای کشور شد؛ سرگردانی در جشنواره فیلم فجر سال به سال در حال تشدید شدن است و برنامه ریزی های سلیقه ای و بدون کارشناسی دست اندرکاران آن باعث شده تا این جشنواره اعتبار سابق خود را از دست بدهد.

تهیه کننده فیلم سینمایی «شوکران» سپس با تأکید بر اینکه ارتقای کیفی این جشنواره نیازمند تصمیمات مدیران بالادستی است اظهار داشت: جشنواره فجر یا باید همین روند فعلی و خنثی خود را ادامه دهد و یا باید بازتعریف شود و بتواند به سمت یک جشنواره هنری درخور کشور و سینمای ایران بدل شود و این مدیران فرهنگی هستند که باید یک بار برای همیشه تکلیف این مهمترین رویداد سینمایی کشور را روشن کنند.

این کارشناس فرهنگی خاطرنشان کرد: معتقدم یکی از مهمترین دلایل ضعف جشنواره فیلم فجر این است که دبیران آن تعیین کننده نیستند؛ هرچند که هر دبیری بنا به سلیقه خود دست به تغییراتی در روند برگزاری این جشنواره زده است اما هیچ یک از این تغییرات نتوانسته به قوام جشنواره فجر کمک کند.

معلم تصریح کرد: این جشنواره نیاز به سازماندهی غیردولتی دارد و اگر یک مدیر غیردولتی برای اداره حداقل ۵ ساله این رویداد در نظر گرفته شود می توان امیدوار بود که جشنواره فجر تاحدودی خود را از آسیب های متعددی که گریبانش را گرفته دور کند و مجدداً بتواند حرفی جدی برای گفتن داشته باشد؛ فردی که عهده دار مسئولیت اجرای این جشنواره می شود باید در روند برگزاری این جشنواره یک بازنگری کند و یک تعریف یکتا از جشنواره فجر ارائه دهد.

تهیه کننده فیلم سینمایی «آل» در همین راستا یادآور شد: به عنوان مثال تفکیک جشنواره فجر بدون توجه به نظر کارشناسان و متخصصان سینما، رسانه و صنعت انجام شد و همین امر آسیب های جدی را بر پیکره این رویداد سینمایی وارد ساخت. مدیران سینمایی فعلی با تصور باطلی که جداسازی جشنواره ها می تواند کمک شایانی در روند کیفی آن ها داشته باشد دست به این کار زدند در صورتی که تفکیک جشنواره کودک و نوجوان از یکدیگر موقعیت مضحکی را در سینمای ایران به وجود آورد و تفکیک بخش های بین الملل و ملی جشنواره فیلم فجر هم باعث شد تا فقط هزینه ای مضاعف بر سینمای نحیف ایران تحمیل شود.

وی افزود: تفکیک و جداسازی این جشنواره ها از یکدیگر نه تنها باعث قوام و موفقیت هیچ یک از بخش های آن نشد بلکه باعث شد تا توجهات جهانیان نسبت به این جشنواره بسیار کمرنگ تر از گذشته شود چرا که در همه فستیوال های مهم دنیا که بخش های ملی دارند یک وجهه بین الملل هم وجود دارد و همیشه این بخش ها توأمان با یکدیگر برگزار می شوند و این بدعت اشتباه مورد پسند هیچ سینماگری در دنیا نیست.

تهیه کننده فیلم سینمایی «گاوخونی» تأکید کرد: برای سینما باید نوعی استراتژی کلی تبیین شود تا بر اساس آن سینماگران و مدیران سینمایی کارهای خود را انجام دهند؛ تمامی کشورهای صاحب صنعت سینما نیز این استراتژی خاص را برای سینمای شان دارند و در واقع سینما بر اساس خواسته ها و نیازهای حکومت ها و همچنین پاسخ دهی به نیازهای فرهنگی مردم عمل می کند اما متأسفانه در کشور ما این دبیران و برگزارکنندگان جشنواره هستند که به صورت سلیقه ای جشنواره ها را برگزار کرده و بدون آنکه به سینمای جهان و حتی سینمای ایران اشراف کامل داشته باشند برای آن تصمیم گیری می کنند.

معلم ادامه داد: ما اگر می خواهیم جشنواره فیلم فجر به رشد برسد باید برای آن مسیری مشخص و تعیین کنیم تا این جشنواره در آن مسیر گام بردارد؛ ما باید یک بار برای همیشه روشن کنیم که این جشنواره جشن است یا جشنواره؛ در تمامی جشنواره های معتبر جهانی این ۲ مورد از یکدیگر تفکیک شده هستند اما از آنجایی که مسئولان فرهنگی ما به غلط می خواهند که این رویداد تلفیقی از جشن و جشنواره باشد به مشکلات آن افزوده است.

وی سپس با بیان اینکه هیچ یک از مدیران و مسئولان سینما هنوز نمی توانند این پاسخ را بدهند که آیا جشنواره فیلم فجر یک جشن است یا جشنواره اظهار داشت: سوألی که همیشه برای سینماگران وجود داشته این است که جشنواره فیلم فجر، جشنواره ای بر اساس سیاست های داخلی کشور است؟؛ جشنواره ای جهانی است؟ و یا اینکه چه کارکردی در سینمای ایران دارد؛ تمامی آن ها به دلیل آن است که ما از ابتدا برای جشنواره مان هیچ منزلتی در نظر نگرفته ایم.

این سینماگر در پایان این گفتگو متذکر شد: ما اگر بنای آن را داریم که جشنواره فیلم فجر بتواند یه سطح جشنواره های تراز اول دنیا برسد باید برای آن تعریف علمی و مشخصی داشته باشیم و با انجام کارهای سلیقه ای و باری به هر جهت مسیر این رویداد سینمایی را به بیراهه و کجراهه نکشانیم. چهارشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۵

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پوستر «مصائب شیرین ۲» رونمایی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در آستانه سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر از پوستر فیلم سینمایی «مصائب شیرین ۲» رونمایی شد.

به گزارش سینماپرس، فیلم «مصائب شیرین ۲» در بخش مسابقه سینمای سعادت جشنواره جهانی فجر اکران می شود و فیلم افتتاحیه این بخش است.  
رضا داودنژاد، مونا داودنژاد و ترلان پروانه از بازیگران «مصائب شیرین ۲» هستند. داستان «مصائب شیرین ۲» در ادامه فیلم «مصائب شیرین» است که در سال ۷۷ به نمایش درآمد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

میشل یئو به قسمت جدید «آواتار» پیوست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: میشل یئو بازیگر سرشناس مالزیایی برای ایفای نقش یک دانشمند به نام کارینا موگو به پروژه ساخت قسمت جدید فیلم «آواتار» به کارگردانی جیمز کامرون پیوست.

به گزارش سینماپرس، میشل یئو بازیگر سرشناس مالزیایی برای ایفای نقش یک دانشمند به نام کارینا موگو به پروژه ساخت قسمت جدید فیلم «آواتار» به کارگردانی جیمز کامرون پیوسته است. جیمز کامرون در پیامی توئیتری گفته است: «میشل یئو در طول دوران کاری خود، شخصیت های خارق العاده و به یاد ماندنی را خلق کرده است. من مشتاقم تا با وی در قسمت جدید فیلم آواتار نیز همکاری کنم و میشل یئو در آواتار نیز خوش خواهد درخشید.»
میشل یئو در فیلم هایی مثل «ببر خیزان، اژدهای پنهان» که توسط آنگ لی کارگردانی شده، بازی کرده و درخشیده است. اخیرا نیز وی در کمدی رمانتیک «آسیایی های خرپول» بازی کرده است.  
نسخه اول «آواتار» به کارگردانی جیمز کامرون در سال ۲۰۰۹ اکران شد و تاکنون پرفروش ترین فیلم تاریخ سینما بوده است. این فیلم ۲.۷ میلیارد دلار در سرتاسر جهان فروش کرده است. انتظار می رود جدیدترین نسخه از «آواتار» در سال ۲۰۲۰ اکران شود. مخاطبان و منتقدان سینما منتظرند تا ببیند آیا آواتار موفقیت اولین نسخه خود را تکرار می کند یا خیر.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مستند «متولد آذر» پرتره‌ای از مرتضی سرهنگی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مستندسازان بسیاری از خانه مستند، اوج، شبکه افق و … می‌خواستند زندگی مرتضی سرهنگی را مستند کنند اما او مخالف بود. بالاخره یک نفر او را راضی کرد و مستند «متولد آذر» ساخته شد.

به گزارش سینماپرس، مرتضی سرهنگی یکی از هنرمندان انقلاب اسلامی است که تلاش‌های زیادی در عرصه جمع‌آوری خاطرات رزمندگان دفاع مقدس و تبدیل آن به کتاب داشته است. او از سال ۱۳۶۷ تاکنون در دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری مشغول فعالیت است و آثار زیادی از همین دفتر بیرون آمده است. رهبر معظم انقلاب نیز چندی پیش در حاشیه‌ دیدار دست‌اندرکاران کتاب «فرنگیس» از زحمات این هنرمند تقدیر کردند.  

مستند «متولد آذر» پرتره‌ای از مرتضی سرهنگی است و روایتی متفاوت از زندگی کاری و شخصی او را به همراه دارد. این مستند که پیش از این در جشنواره حقیقت و عمار نیز حضور داشت، روز ۲۴ فروردین و همزمان با هفته هنر انقلاب اسلامی به روی آنتن شبکه سه سیما رفت. به همین بهانه گفتگویی با کارگردان این مستند داشتیم. سید رضا حسینی که پیش از این مستند «مظنه» را تولید کرده بود، روایتی متفاوت از ساخت این مستند و راضی کردن مرتضی سرهنگی برای ساخت این پرتره را بیان کرد.  

سید رضا حسینی، کارگردان مستند «متولد آذر» در گفتگو با باشگاه خبرنگاران پویا، درباره روند تولید این مستند و نمایش گوشه‌هایی از زندگی شخصی و کاری مرتضی سرهنگی گفت: سال‌ها پیش و قبل از ساخت مستند «متولد آذر»، یک کار نصفه و نیمه‌ای راجع به آقای مرتضی سرهنگی انجام داده بودیم که در آن کار گزارش‌گونه، به ورود ایشان به عالم روزنامه و دست به قلم شدن ایشان نپرداختیم و تنها به ماجرای اسرای عراقی که او از نزدیک شاهد آن بود، اشاره کردیم. باید بگویم که تاکنون در حدود ۴۶ مستند دفاع مقدس با همکاری آقای سرهنگی ساخته‌ام که در این مستندها، ایشان نویسنده، محقق و مشاور بودند. در یکی از همین مجموعه‌ها که «مرکز آسمان» نام داشت، از آقای سرهنگی خواستیم که به عنوان راوی و خبرنگار در برابر دوربین ما حاضر شوند. این مجموعه، براساس متنی از نوشته‌های آقا مرتضی آوینی راجع به وجه تشابه‌های دفاع مقدس با واقعه عاشورا بود که در قالب مستند ساخته شد و آقای سرهنگی نیز در دقایقی از آن حضور پیدا کردند.

کارگردان مستند «مظنه» بیان داشت: پس از ساخت این مجموعه در سال ۱۳۸۴، بارها به ایشان پیشنهاد ساخت یک مستند پرتره از فعالیت‌هایش را دادم اما هر بار به دلیلی آن را رد می‌کرد و اجازه نمی‌داد. خاطرم هست که برای ساخت یک مستند دیگری راجع به یک سوژه، جلساتی را با آقای محسن یزدی داشتیم. در همین جلسات، پیشنهاد ساخت یک مستند پرتره از مرتضی سرهنگی را به جای آن سوژه دادم اما ایشان به من گفت که بسیاری از دوستان مرکز اوج، افق و … سراغ آقای سرهنگی رفته‌اند اما قبول نکرده است. از او خواستم که فرصتی دوباره به من بدهد تا تلاشم را انجام بدهم. به واسطه روابط خانوادگی که با آقای سرهنگی داشتم و به واسطه درخواست‌های همسر ایشان، بعد از ۲-۳ ماه بالاخره راضی به ساخت این مجموعه شدند.

وی به روند ساخت مستند «متولد آذر» اشاره کرد و گفت: همزمان با ساخت این مجموعه، ایشان درگیر برگزاری یک کلاس و یک کنگره در یاسوج و کرمان بودند و به همین دلیل فیلم‌برداری‌های ما در لابه‌لای برنامه‌های فشرده او و به صورت هفتگی انجام می‌شد. البته جالب است بدانید که او کاملا حرفه‌ای بود و شرایط صحنه را کاملا رعایت می‌کرد. برای مثال، می‌دانست که در تصویربرداری قبلی، چه لباسی بر تن داشته است، چه عینکی را زده است و… و. توجه به این مساله باعث می‌شد که پیوستگی صحنه‌ها علیرغم چندپارگی زمان برداشت آن رعایت شود. تصویربرداری مستند متولد آذر چیزی در حدود ۶-۷ ماه به طول انجامید و کمی طولانی شد. با اتمام تصویربرداری، وارد مراحل تدوین شدیم که کار بسیار سختی بود و ۹ ماه به طول انجامید. باید بگویم که از ابتدا قراری نبود که این مستند برای حضور در جشنواره‌ای ساخته شود بلکه می‌خواستیم این تصویربرداری‌ها انجام شود و برای آیندگان باقی بماند. اکنون چیزی در حدود ۱۲ ساعت مصاحبه با آقای مرتضی سرهنگی داریم و ایشان فعالیت‌های خود و دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری را روایت کرده است. آقای یزدی اصرار داشتند که این مصاحبه‌ها گرفته شود تا اگر روزی خواستیم کتابی از ایشان چاپ کنیم، امکانش وجود داشته باشد.

سید رضا حسینی دلایل نپذیرفتن مرتضی سرهنگی برای ساخت مستند پرتره از او را شرح داد و گفت: یکی از دلایلی که آقای سرهنگی نمی‌پذیرفت که چنین مستندی از او ساخته شود این بود که می‌گفت یک کار جمعی صورت گرفته است اما با ساخت چنین مستندی فقط نام من بزرگ می‌شود و بقیه مهجور می‌مانند. برای مثال، می‌گفتند که مقام معظم رهبری فقط برای من پیام تشکر صادر نکردند بلکه آقای بهبودی و کمره‌ای نیز مورد تقدیر قرار گرفتند بنابراین درست نیست که این دستاورد جمعی به نام من ثبت شود. علاوه بر این، آقای سرهنگی می‌گفت که تمام فعالیت‌های دفتر هنر مقاومت حوزه هنری به صورت جمعی بود و من تنها یک نفر از آن جمع بودم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

محمد حبیبی مدیر انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «محمد حبیبی» مدیر انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس شد.

به گزارش سینماپرس، سیدمحمدیاشار نادری مدیر این بنیاد طی حکمی محمد حبیبی را به عنوان مدیر جدید انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس منصوب کرد.

در بخشی از این حکم خطاب به حبیبی آمده است: «نظر به تخصص، تعهد و تجربه جنابعالی شما را به عنوان مدیر انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس منصوب می‌نمایم. امید است با همیاری هنرمندان متعهد و با بهره‌گیری از تجارب مفید و ارزشمند پیشکسوتان این عرصه و دستاوردهای گذشته و با بهره مندی از ظرفیت نیروهای خلاق، جوان و توانمند در سراسر کشور شاهد ترویج گفتمان جهانی انقلاب اسلامی، تکریم رشادت‌ها و حماسه‌های ماندگار دفاع مقدس و ترسیم ابعاد مختلف روح پایداری و مقاومت در داخل و خارج از کشور باشیم.»

در ادامه این حکم می‌خوانیم: «از خداوند منان توفیق روز افزون خادمان عرصه مقدس فرهنگ وهنر متعالی انقلاب اسلامی را در تحقق بخشیدن به منویات و اوامر حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای (مدظله العالی) خواهانم.»

گفتنی است محمد حبیبی دارای مدرک کارشناسی نقاشی از دانشگاه یزد است و از مسئولیت‌های قبلی او می‌توان به معاون هماهنگ کننده بنیاد فرهنگی روایت فتح، مدیر انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و دبیر اجرایی جشنواره هنر مقاومت اشاره کرد. حبیبی مدتی هم سرپرست بنیاد فرهنگی روایت فتح بوده است.

پیش از این مسعود نجابتی مدیر انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس بود که سال گذشته پنجمین جشنواره هنرمقاومت را برگزار کرد و مورد استقبال عموم علاقمندان و هنرمندان مرتبط با هنرهای تجسمی قرار گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع