X

مدیر فنی

دفتر سینمایی

مهلت ارسال اثر به جشنواره سیمرغ تمدید شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: به دلیل استقبال گسترده شرکت کنندگان و وقوع سیل در شهرهای مختلف کشور، مهلت ارسال آثار به دبیرخانه دهمین جشنواره بین المللی سیمرغ تا ۲۵ اردیبهشت تمدید شد.

به گزارش سینماپرس، تمدید جشنواره تا ۲۵ اردیبهشت بنا به درخواست دانشگاهیان و ‌به دلیل وقوع سیل در شهرهای مختلف کشور و همچنین انجام امور خدماتی و درمانی توسط دانشگاهیان در مناطق سیل زده صورت گرفته است. شرکت کنندگان می توانند با بهبود شرایط و در زمان مناسب نسبت به ارسال آثار خود اقدام نمایند.

شرکت کنندگان در ۵ بخش فیلم، موسیقی، هنرهای تجسمی، تئاتر و ادبی تعداد قابل قبولی اثر برای داوری به جشنواره ارسال کرده اند که در مقایسه با دوره های گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

گفتنی است؛ جشنواره بین المللی «سیمرغ» با شعار “سالم زیستن، هنر است” در پنج بخش تئاتر، ‌ فیلم، ادبی، ‌هنرهای تجسمی و موسیقی، تابستان سال جاری در شهر تهران برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حمایت از برگزاری جشنواره دانش‌آموزی سینا – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مرکز سرگرمی‌های سازنده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و شورای نظارت بر اسباب‌بازی از ایده‌ها، فعالیت‌ها و تولیدات جشنواره بین‌المللی پروژه‌های دانش‌آموزی سینا حمایت می‌کنند.

به گزارش سینماپرس، اولین جشنواره بین‌المللی پروژه‌های دانش‌آموزی سینا در پنج محور شامل غرفه‌های نمایشگاهی، سمینارهای پژوهشی، مسابقه‌های دانش‌آموزی، محتوای دیجیتال و سخنرانی علمی از ۲۹ تا ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ برگزار خواهد شد.

بر اساس این گزارش مرکز سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون و شورای نظارت بر اسباب‌بازی در چند بخش این جشنواره و با هدف اشاعه استفاده از وسایل آموزشی و کمک‌آموزشی، افزایش مهارت‌های کودکان، فرهنگ‌سازی در استفاده از آموزش‌های نوین و آموزش با بازی و حمایت از فعالیت‌ها، درگیر کردن افراد از سنین پایین برای تولید بازی فکری و آموزشی، جهت‌دهی به تولید محتوا و تولید بازی‌های رایانه‌ای، شناسایی و حمایت از استعدادهای دانش‌آموزان و طرح‌های برتر از ایده‌ها و تولیدات و فعالیت‌های جشنواره حمایت خواهند کرد.

بر این اساس، حمایت از مسابقه‌ای با عنوان بازی فکری و مهارتی که در سه گرایش طراحی بازی، روبیک، معماهای چرخشی و چرتکه برگزار می‌شود و ایجاد بستری برای ثبت آثار تولیدکنندگان، سرگرمی‌های آموزشی و حمایت از دانش‌آموزان مبدع و نوآور برخی از فعالیت های این نهاد خواهد بود.

همچنین مرکز سرگرمی‌های سازنده کانون پرورش فکری نیز به صورت تخصصی در بحث حمایت از ساخت بازی‌های رایانه‌ای و تولید محتوای دیجیتال همکار این جشنواره خواهد بود.

گفتنی است حمایت و سرمایه‌گذاری برای تجاری‌سازی طرح‌ها و یا دست‌کم ایجاد بستری برای شناسایی و شکوفایی نخبگان در این عرصه از جمله حمایت‌های عنوان شده در این جشنواره است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیش‌تر از طریق برنامه کاربردی سینا روبیک و یا سایت http://sinaproject.info اقدام کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سال جدید با آشغال های دوست داشتنی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نخستین برنامه کانون فیلم خانه سینما در سال جدید به نمایش و نقد فیلم “آشغال‌های دوست داشتنی” ساخته محسن امیریوسفی اختصاص دارد.

به گزارش سینماپرس، نخستین برنامه کانون فیلم خانه سینما در سال جدید به نمایش و نقد فیلم “آشغال های دوست داشتنی” ساخته محسن امیریوسفی اختصاص دارد.
این برنامه در تاریخ سه شنبه ۲۰ فروردین، ساعت ۱۸ در سالن سیف اله داد خانه سینما برگزار می شود و محسن امیریوسفی، امیر پوریا و ناصر صفاریان در نشست بعد از نمایش فیلم حاضر خواهند بود.  

“آشغال های دوست داشتنی” محصول سال ۱۳۹۱ است و عوامل تولید آن عبارتند از: 
نویسنده و کارگردان: محسن امیریوسفی، مدیر فیلم‌برداری: تورج اصلانی، تدوین: مصطفی خرقه‌پوش، طراحی و ترکیب صدا: محمدرضا دلپاک، طراح چهره‌پردازی: سعید ملکان، صدابردار: محمود سماک‌باشی، طراح صحنه و لباس: فریبا رهبر، جلوه‌های ویژه کامپیوتری: پیام نبوتی، موسیقی: افشین عزیزی
بازیگران: شیرین یزدان بخش، حبیب رضایی، هدیه تهرانی، نگار جواهریان، صابر ابر، شهاب حسینی و اکبر عبدی.  
حضور در این برنامه برای همه آزاد و رایگان است و علاقه مندان می توانند به نشانی خیابان بهار جنوبی، خیابان سمنان، پلاک ۲۹، خانه سینما مراجعه کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«ستایش ۳» در چه مرحله ای است؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: عوامل سریال «ستایش ۳» سال گذشته سکانس‌های نهایی را در بندرعباس ضبط کردند و هم اکنون در مراحل پایانی است.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، سال گذشته عوامل سریال «ستایش ۳» سکانس‌های نهایی را در بندرعباس ضبط کردند که این روزها تدوین و صداگذاری آن به صورت همزمان انجام می‌شود.

گفتنی است تصویربرداری «ستایش ۳» به کارگردانی سعید سلطانی، نویسندگی سعید مطلبی و تهیه‌کنندگی آرمان زرین‌کوب از دهم فروردین سال گذشته در تهران آغاز شد.

شروع داستان «ستایش»، سال‌های ابتدایی دهه ۶۰ است و ادامه آن به سال‌های اخیر می‌رسد. فیلمنامه سری سوم این مجموعه در ۳۰ قسمت نوشته شده که نگارش آن بر عهده سعید مطلبی است.

فصل سوم «ستایش» با دو فصل قبلی آن متفاوت و دارای ساختاری جدید است. این فصل از مجموعه افزون بر روایت داستان شخصیت‌های فصل اول و دوم به بازگویی روابط میان آن‌ها می‌پردازد.

«ستایش» مجموعه‌ای است که مطابق با زمانه خود پیش رفته و در عین حال برای خانواده ارزش و اهمیت قائل است. فصل ۱ و ۲ «ستایش» در سال‌های ۹۰ و ۹۲ از شبکه سه سیما پخش شد و فصل سوم آخرین فصل سریال است.

عوامل اصلی این مجموعه عبارتند از تهیه کننده: آرمان زرین کوب، کارگردان: سعید سلطانی، نویسنده: سعید مطلبی، مدیر تولید: حامد خاکدامن، مدیر تصویر برداری: عبداله عبدی نسب، مدیر برنامه ریزی: مجید کرباسیان ورنامخواستی، طراح صحنه و لباس: مهدی سعیدی، طراح چهره پردازی: سید جلال موسوی، صدابردار: عبدالرضا حیدری، دستیار اول کارگردان: عادل سلطانی، منشی صحنه: داریوش اسقایی، عکاس: نادر پیرزاده.

داریوش ارجمند، سیما تیرانداز،  مهدی سلوکی، نرگس محمدی، قربان نجفی، فریبا نادری، سینا شفیعی، فرهاد جم، کیهان ملکی، محمدرضا داود نژاد، مهدی میامی، امیرمحمد زند، لاله مرزبان، کمند امیر سلیمانی، شهرام پور اسد، مهتاج نجومی، علی طالب لو،  آتش تقی پور، مهرنوش ستاری، نگار جوکار، مریم نیک رفتار، امید علی مردانی، کریم قربانی، علی میلانی بازیگران سریال هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تنهاتر شده‌ایم/ روایت انیمیشن‌ساز اسکاری از انسان و دنیای مدرن – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مایکل دودوک انیمیشن‌ساز برگزیده آکادمی اسکار ضمن تشریح دیدگاه خود درباره تنهایی انسان در دنیای مدرن می‌گوید که هنوز پاسخی برای این تنهاتر شدن باوجود پیشرفت ابزارهای ارتباطی نیافته است.

به گزارش سینماپرس، مایکل دودوک مطرح‌ترین چهره بین‌المللی حاضر در یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران بود که به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در اسفندماه ۹۷ برگزار شد؛ هنرمندی که حضورش در ایران فرصتی مغتنم برای علاقمندان به دنیای انیمیشن بود تا با یکی از ستاره‌های دهه گذشته این عرصه، مواجهه‌ای بی‌واسطه داشته باشند. همین هم شاید دلیل اصلی تراکم بالای برنامه‌های این انیمیشن‌ساز در مدت کوتاه حضورش در ایران بود. در میانه این شلوغی اما در یکی از روزهای پایانی اسفندماه فرصتی دست داد تا با این انیمیشن‌ساز دارنده اسکار برترین انیمیشن کوتاه در سال ۲۰۰۱ و نامزد بهترین انیمیشن بلند از سوی آکادمی در سال ۲۰۱۷ به گفتگو بنشینیم و با او از سینما، تنهایی انسان، دنیای مدرن و اندکی هم سیاست، صحبت کنیم.

دودوک که متولد هلند و دانش‌آموخته انگلستان است، تا امروز تنها ۳ انیمیشن کوتاه و یک انیمیشن بلند ساخته اما همین آثار هم به‌شدت موردتوجه محافل حرفه‌ای سینما و انیمیشن در دنیا قرار گرفته است. فیلم‌های کوتاه «راهب و ماهی»، «دختر و پدر» و «عطر چای» سلسله تجربه‌هایی بود که دودوک را به نامی مطرح در دنیای انیمیشن تبدیل کرد و فیلم بلند «لاک‌پشت قرمز» جنس خاص انیمیشن‌سازی او را به یک نقطه اوج رساند؛ انیمیشنی با طراحی‌های به‌شدت ساده و بدون دیالوگ که توانست از سوی آکادمی اسکار به‌عنوان نامزد بهترین انیمیشن سال برگزیده شود.

متن گفتگو با  «مایکل دودوک دو وایت» را در ادامه می‌خوانید؛

* به‌عنوان یک هنرمند اگر از شما بخواهند بر اساس دیده‌ها و برداشت‌هایی که از سفر به ایران داشته‌اید، انیمیشنی درباره این کشور بسازد، روی کدام وجه دست می‌گذارید؛ حال و هوای انیمیشنی «درباره ایران» چگونه خواهد بود؟

سؤال جالبی است. اگر بخواهم در ایران و یا درباره ایران فیلمی بسازم، پیش از هر جای دیگری به موزه «ایران باستان» می‌روم که به‌تازگی بازدیدی از آن داشته‌ام. نقوش ساده‌شده بسیاری روی ظروف و ابزارهای موجود در این موزه وجود داشت که مربوط به چندین قرن قبل بود که در عین سادگی و زیبایی بسیار باشکوه بودند. عکس‌های زیادی از این نقوش گرفتم.

احتمالاً برای چنین فیلمی به موزه‌های دیگر ایران هم سر بزنم اما قطعاً موزه ایران باستان جذابیت و اهمیت بیشتری برایم خواهد داشت. در عین حال تلاش می‌کنم کتاب‌هایی هم درباره ایران ورق بزنم و با تحقیق چنین اثری را بسازم. به‌خصوص درباره اسطوره‌های ایرانی مطالعات بیشتری هم خواهم داشت.

* این سهم ویژه قائل شدن برای اسطوره‌ها به این دلیل است که مردم ایران را مردمانی پایبند به اسطوره‌هایشان شناختید یا ریشه در دغدغه‌های شخصی خود شما دارد؟

به این نکته توجه داشته باشید که قطعاً من هیچ‌وقت نمی‌توانم یک ایرانی باشم اما تلاش می‌کنم از منابع ایرانی برای ساخت فیلمی درباره ایران الهام بگیرم، همان‌طور که هنگام ساخت فیلم در ژاپن، از منابع ژاپنی ایده گرفتم اما فیلمی که در نهایت ساختم یک فیلم ژاپنی نبود. تنها ریشه‌های آن فرهنگ الهام‌هایی به من دادند. اینکه گفتم می‌خواهم درباره اسطوره‌های ایرانی مطالعه داشته باشم، مقداری به علایق خودم بازمی‌گردد.

قطعاً من هیچ‌وقت نمی‌توانم یک ایرانی باشم اما تلاش می‌کنم از منابع ایرانی برای ساخت فیلمی درباره ایران الهام بگیرم، همان‌طور که هنگام ساخت فیلم در ژاپن، از منابع ژاپنی ایده گرفتم اما فیلمی که درنهایت ساختم یک فیلم ژاپنی نبوددر حقیقت این رویکرد خیلی مرتبط با حضور در ایران و برآمده از ارتباطم با مردم ایران نیست. ضمن اینکه اساساً درباره همه موضوعات و فیلم‌هایی که تا به امروز کار کرده‌ام این روش و رویکرد را داشته‌ام و برمبنای همین رویکرد اگر بدانم اثر و یا کتابی درباره اسطوره‌های ایران هم وجود دارد، حتماً سراغ آن خواهم رفت چراکه می‌خواهم در این زمینه درک عمیق‌تری از ایران داشته باشم.

* مثل انیمیشن بلند «آخرین داستان» ساخته اشکان رهگذر که می‌دانم حین داوری در جشنواره پویانمایی تهران، جزو آثار موردعلاقه شما بوده است. علاقه به این انیمیشن ایرانی با داستانی برگفته از شاهنامه هم مرتبط با همین علاقه فردی به ریشه‌های اسطوره‌ای است؟

واقعیت این است که در مواجهه با این فیلم ابتدا برای ارتباط با شخصیت‌ها مشکل داشتم چراکه طراحی کاراکترها تا حدودی شبیه به هم بود و از پیش هم اطلاعی از جزئیات داشتان آن نداشتم. در این شرایط درک داستان کمی سخت بود اما با توضیح چندجمله‌ای یکی از اعضای دبیرخانه جشنواره داستان برایم باز شد. من معمولاً هم فیلم‌هایی که خشونت در آن وجود دارد را دوست ندارم اما با این فیلم به‌رغم خشونتی که در آن وجود دارد، مشکلی نداشتم و دلیلش هم بستر اسطوره‌ای داستان و شخصیت‌ها بود.

به جهت همین فضای اسطوره‌ای به‌راحتی با ادامه فیلم همراه شدم و واقعاً هم ارتباط حسی عمیقی با آن پیدا کردم. «آخرین داستان» به‌صورت کلی فضایی سیاه‌وسفید داشت اما دو شخصیت اصلی خوشبختانه سیاه یا سفید نبودند و کاراکترهای پیچیده‌تر و چندوجهی‌تری داشتند که این داستان را از حالت تخت و یکدست خارج کرده بود. در مجموع واقعاً از تماشای این انیمیشن ایرانی لذت بردم، به‌خصوص که از مجموعه‌ای از تکنیک‌های انیمیشن‌سازی در این اثر استفاده شده بود.

* شما متولد هلند، تحصیل‌کرده در انگلستان و اساساً برآمده از فرهنگ غرب هستید اما وقتی آثار شما را می‌بینیم، به‌شدت فضای شرقی بر آن‌ها حاکم است و اگر امضای شما پای آن‌ها نباشد به‌سختی می‌توان خاستگاه آن را حدس زد. دلیل این رویکرد غالب در آثار شما چیست؟

درست است که آثار من الهام‌گرفته از فرهنگ شرق به‌خصوص سینمای ژاپن و چین است اما ریشه اصلی این حال و هوا فکر می‌کنم به دوره جوانی و سال‌هایی بازمی‌گردد، زمانی که تنها ۲۰ سال داشتم. من در روستایی در هلند بزرگ شده‌ام و امکانش را نداشتم که شناختی از فرهنگ ژاپن داشته باشم اما در دوره دانشجویی‌ام در انگلیس یک نمایشگاه نقاشی از هنرمندان ژاپنی برگزار شد و بعدها به‌عنوان اولین فیلم ژاپنی «هفت سامورایی» ساخته کوروساوا را دیدم. اولین مواجهه‌ام با این آثار هنری تأثیر بسیار عمیقی بر من گذاشت.

* اساساً چقدر قائل به مرزبندی میان فرهنگ شرق و غرب هستید؟

بعضی وقت‌ها بله و بعضی وقت‌ها خیر.

* بیشتر توضیح می‌دهید.

مثال می‌زنم؛ فیلم‌هایی که در استودیو جیبلی ژاپن تولید می‌شوند که تهیه‌کننده آثار من هم بوده است، تحت‌تأثیر فرهنگ اروپا به‌خصوص فیلم‌های اسکاندیناوی و ایتالیایی هستند. به همین میزان خیلی از کارهایی که توسط من و یا دیگر همکارانم در اروپا تولید می‌شود هم تحت تأثیر فرهنگ شرق هستند و نمی‌توان این تأثیر را نادیده گرفت. هر بار که من به ژاپن سفر می‌کنم، که اتفاقاً زیاد هم این اتفاق می‌افتد، با خود فکر می‌کنم که چقدر این کشور برایم عجیب است، احساسی که درباره کشور چین شدیدتر هم می‌شود و همه‌چیز همواره برایم غریب است. به تعبیر دیگر ضمن نزدیکی‌ای که با یکدیگر داریم احساس می‌کنم فاصله غریبی هم میانمان وجود دارد.

* برداشتم از انیمیشن‌های کوتاه و فیلم سینمایی بلند شما این است که دو تم «تنهایی» و «سرگشتگی» به‌صورت ویژه جزو دغدغه‌های شماست؛ این برداشت را تأیید می‌کنید؟

بله «تنهایی» و «سرگشتگی» به‌خصوص در فیلم آخرم (لاک‌پشت قرمز) حتماً موضوع محوری بوده است. در دیگر آثارم هم شاید موضوع اصلی نبوده‌اند اما یکی از تم‌های آثارم را تشکیل داده‌اند. البته فکر می‌کنم رابطه دوگانه‌ای میان دو مفهوم «تنهایی» و «خلوت» وجود دارد و می‌خواهم که میان این دو مفهوم تفکیک قائل شویم. خودم شخصاً به خلوت علاقه‌مندم و شاید حتی به‌مدت یک سال در خلوتم روی یک فیلم کار کنم اما هیچ‌گاه در این مدت احساس «تنهایی» نخواهم کرد.

رابطه دوگانه‌ای میان دو مفهوم «تنهایی» و «خلوت» وجود دارد؛ خودم شخصاً به خلوت علاقه‌مندم و شاید حتی به‌مدت یک سال در خلوتم روی یک فیلم کار کنم اما هیچ‌گاه در این مدت احساس «تنهایی» نخواهم کردمی‌دانم که «تنهایی» چقدر می‌تواند سخت باشد چراکه یک سال تمام در بارسلون زندگی می‌کردم و به‌رغم آدم‌های بسیاری که در اطرافم بودند، بازهم احساس تنهایی داشتم. می‌دانم تنهایی دردناک است اما میان تنهایی و خلوت باید تفاوت قائل شویم.

ما انسان‌هایی هستیم که هریک برای خود هویت‌ها و شخصیت‌های مجزای از هم داریم اما به این جهت که با آدم‌های متنوعی در ارتباطیم و در فضاهای جمعی زندگی می‌کنیم، تمام هویت و شخصیتمان متناسب با افرادی که با آن‌ها در ارتباط هستیم در حال تغییر است. به تعبیری ما خودمان را با جماعتی که با آن‌ها طرف هستیم، کوک می‌کنیم تا انتظارات جامعه از خودمان را برآورده کنیم. موضوع فیلم «لاک‌پشت قرمز» دقیقاً از همین منظر برایم جذاب بود که بدانم اگر جامعه‌ای وجود نداشته باشد چگونه می‌توان «خود» را پیدا کرد.

برایم شگفت‌انگیز بود که شخصیت اصلی داستان خود را در چنین موقعیتی قرار دهم. زمانی که ۲۰ سال داشتم مانند بسیاری دیگر از آدم‌ها من هم با این سؤال اگزیستانسیالیستی مواجه شدم که «من کی هستم؟» در همان روزها و سال‌ها این تصور را داشتم که اگر من در دل طبیعت تنها بودم، چه کسی می‌بودم؟ این سؤال همچنان در ذهن من وجود دارد و می‌توانم بگویم فیلم «لاک‌پشت قرمز» را هم تحت تأثیر همین سؤال ساختم.

* به استناد تعریفی که از خلوت و تنهایی ارائه کردید سؤال بعدی را می‌پرسم؛ ذیل مباحث مرتبط با مدرنیسم و زندگی مدرن، همواره بحث «تنهاتر شدن انسان‌ها» هم مطرح می‌شود و می‌خواهم بدانم چنین مسئله‌ای چه سهمی از دغدغه‌های هنری شما به‌ویژه در انیمیشن‌هایی که ساخته‌اید دارد؟

قبول دارم که مدرنیسم با خودش گونه‌ای از «تنهایی» به همراه داشته است ولی واقعاً دلیلش را نمی‌دانم. در ظاهر به نظر می‌رسد امکانات ارتباطی زندگی مدرن، ارتباطات را ساده‌تر کرده است اما اینکه چرا علی‌رغم از ارتباطات ساده‌تر، تنهاتر شده‌ایم. معتقدم در این شرایط مسئله اصلی ما «فقدان معنا» و «فقدان هدف» است.

این‌ها جزو مهم‌ترین فاکتورهایی است که شاید کمک کند بفهمیم دلیل از احساس تنهایی چیست. واقعیت این است که نسل من به نسبت نسل پدر و مادرم نسل صادق‌تر و شفاف‌تری بوده است. آن‌ها آداب‌ورسوم و به تعبیر ملاحظات و محافظه‌کاری بیشتری برای ارتباط با هم داشتند اما ما کمی صادقانه‌تر وارد ارتباط می‌شدیم.

امروز که به بچه‌های خودم نگاه می‌کنم، احساس می‌کنم این‌ها از ما هم صادق‌تر و راحت‌ترند. گویی بی‌واسطه‌تر وارد ارتباط می‌شوند و به‌ظاهر این پیشرفت در ارتباطات است اما نمی‌دانم به‌رغم این شرایط چرا احساس تنهایی هم وجود دارد.

* شاید همین شفاف‌تر شدن تصویرمان از یکدیگر موجب احساس تنهایی بیشتر شده است.

سؤال مهمی است اما واقعاً نمی‌توان الان به آن جوابی بدهم. بیشتر باید به دنبال پاسخ آن باشم.

انیمیشن «پدر و دختر» ساخته مایکل دودوک برگزیده اسکار ۲۰۰۱

* شنیده‌ام برای ساخت فیلم آخرتان یعنی «لاک‌پشت قرمز» از نقاشی روی کاغذ و عکس‌برداری از آن استفاده کرده‌اید که یک تکنیک کاملاً سنتی در انیمیشن‌سازی محسوب می‌شود. شخصاً برای پذیرش ابزارهای جدید و تن دادن به اقتضائات دنیای مدرن مقاومتی دارید؟

من اتفاقاً با تکنولوژی ارتباط بدی ندارم و برای نقاشی هم از سنتیک، قلم نوری و نرم‌افزار فتوشاپ استفاده می‌کنم. معتقدم فتوشاپ یک نرم‌افزار بی‌نظیر است. ولی از انیمیشن کامپیوتری و تکنیک سی‌جی حذر می‌کنم.

مسئله‌ام با انیمیشن‌های سه‌بعدی و کامپیوتری هم این است که آن را تنها یک ابزار باید دانست نه‌تنها ابزار موجود. این تکنولوژی بسیار جذاب است و امکانات بسیاری را هم در اختیار می‌گذارد اما انیمیشن دوبعدی برایم به جهت جنس طراحی با خط و قلم، صورت سیال‌تری دارد. شاید اگر مهارت نداشته باشید، نقاشی با قلم اندکی نازیبا هم به‌نظر بیاید اما در صورت مهارت یافتن، حس و حالی در این سبک کار وجود دارد که برای نشان دادن بخشی از احساسات انسانی بسیار مناسب است.

به این دلیل است که برای ساخت انیمیشن این تکنیک را به تکنیک سی‌جی و کار کامپیوتری ترجیح می‌دهم. بد نیست اشاره‌ای هم به موسیقی داشته باشم که از دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی که این هنر دچار تحول شده و ابزار الکترونیک وارد عرصه شده‌اند، امکانات تازه‌ای به موسیقی اضافه شده است اما شخصاً هنوز علاقه‌مندم یک نوازنده را در حال اجرای زنده ببینم.

* چه خوب که به موسیقی اشاره کردید که یکی از اجزای مهم آثارتان هست، به‌خصوص انیمیشن کوتاه «عطر چای» که موسیقی در آن نقشی کلیدی دارد. به نظر می‌رسد در زمینه موسیقی هم کمی سلیقه‌تان کلاسیک است.

نه این‌طور نیست واقعاً. من سیر تحول موسیقی پاپ و راک را دنبال کرده و عاشقشان هم بوده‌ام. صفحات موسیقی بسیاری از این جریان هم جمع کرده‌ام و امروز هم بسیار از موسیقی جز و راک لذت می‌برم. نه فقط لذت می‌برم که خودم هم گاهی ساز می‌زنم. علاقه خاصی هم به موسیقی اقوام به‌ویژه اقوام آفریقایی دارم. اینکه در برخی آثارم از موسیقی کلاسیک استفاده می‌کنم برای خودم هم جالب است چراکه سلیقه شخصی‌ام جنس دیگری از موسیقی است اما در آثارم به سمت موسیقی کلاسیک گرایش پیدا می‌کنم!

* چرا فیلم‌هایتان «بدون دیالوگ» است؟

در فیلم کوتاه نبودن دیالوگ خیلی عادی است و فیلم‌های کوتاه زیادی بوده‌اند که دیالوگ نداشته‌اند. در فیلم بلند اما ماجرا متفاوت است…

* حتی یک ریسک به‌نظر می‌رسد.

بله. فیلم‌های بلند زیادی در سینما نداریم که دیالوگ نداشته باشد. نسخه اولیه فیلم‌نامه «لاک‌پشت قرمز» هم دیالوگ داشت چراکه احساس می‌کردیم برای همراهی مخاطب با کاراکتر اصلی نیاز به استفاده از دیالوگ داریم. در نسخه اولیه استفاده از دیالوگ به‌نظر منطقی هم می‌رسید اما به جهت فنی بودن دیالوگ حس خوبی به مخاطب نمی‌داد و وقتی هم که آن را حذف کردیم، فیلم هیچ صدمه‌ای ندید. فیلم کارش را انجام می‌داد چراکه اساساً روایت ما کلام‌محور نبود و بیشتر از زبان بدن کاراکتر استفاده کرده بودیم. از زبان‌های جایگزین دیگری مانند زبان موسیقی هم بهره گرفتیم.

لزوماً نمی‌توان گفت که انیمیشن قرار است چیزهایی را تغییر دهد، به‌خصوص که برخی حتی با تماشای تبلیغات تلویزیونی که بعضاً به‌صورت انیمیشنی هم ساخته می‌شوند احساس تنهایی بیشتری می‌کنند! جالب است بگویم که وقتی برای اکران فیلم به کشورهای مختلف می‌رفتیم، در اکرانی که در آمریکا داشتیم، خبرنگاران غالباً فیلم را ندیده بودند و چیزهایی درباره آن شنیده بودند، برای همین فقط دو سؤال کلیشه‌ای می‌پرسیدید؛ یکی اینکه چه شد با استودیو جیبلی در ژاپن کار کردی؟ و دومی هم همین که چرا فیلمت دیالوگ ندارد! (می‌خندد) در مجموع معتقدم «لاک‌پشت قرمز» بدون دیالوگ هم یک فیلم کامل است.

* می‌توانم فارغ از این توضیح فنی یک برداشت مفهومی هم از حذف دیالوگ در این فیلم داشته باشم و آن را مرتبط با همان مقوله «تنهایی» و دشواری ارتباط آدم‌ها در جهان مدرن که پیش‌تر درباره آن صحبت کردیم بدانم؟

دلایل دیگری هم برای این انتخاب وجود داشت اما با این برداشت هم موافقم و آن را صحیح می‌دانم. از نظر موضوع داستان این انیمیشن بسیار شبیه به «دورافتاده» (Cast Away) ساخته رابرت زمه‌کیس با بازی تام هنکس است که بسیار هم فیلم فوق‌العاده‌ای است. در آن فیلم تام هنکس مدام در حال حرف زدن است. این دو فیلم درباره یک مفهوم است اما یکی دیالوگ زیاد دارد و دیگری دیالوگ ندارد.

* بدون دیالوگ بودن «لاک‌پشت قرمز» چه تأثیری در کیفیت ارتباط مخاطبان نقاط مختلف دنیا با فیلم داشته است؟

قاعدتاً کمک زیادی کرده است اما این ارتباط دلیل انتخاب من نبوده است. تصمیم به حذف دیالوگ در این فیلم به جهت ارتباط با فرهنگ‌های مختلف نبوده است. شاید اگر فیلم دیالوگ می‌داشت هزینه‌های پخش خارجی آن به جهت لزوم دوبله و زیرنویس بالاتر می‌رفت اما به دلایل دیگری دیالوگ در فیلم حذف شده است. اگر احساس می‌کردیم دیالوگ در فیلم ضروری است و آن را کامل می‌کند، حتماً استفاده می‌کردیم.

* اساساً با توجه به تنهایی انسان در جهان مدرن که به آن اشاره کردیم، فکر می‌کنید انیمیشن چه جایگاهی می‌تواند در زندگی انسان‌ها و آینده داشته باشد؟

لزوماً نمی‌توان گفت که انیمیشن قرار است چیزهایی را تغییر دهد، به‌خصوص که برخی حتی با تماشای تبلیغات تلویزیونی که بعضاً به‌صورت انیمیشنی هم ساخته می‌شوند احساس تنهایی بیشتری می‌کنند! (می‌خندد) اما فکر می‌کنم انیمیشن‌های کوتاه هنری این امکان را دارند که آدم‌های مختلف را به هم نزدیک کنند.

شخصاً زمانی که انیمیشن کوتاه «خرگوش و روباه» را دیدم، بدون آنکه تجربه سفر به روسیه را داشته باشم، احساس نزدیکی به یک فرهنگ دیگر به من دست داد. دهه ۵۰، ۶۰ و ۷۰ میلادی بخش‌های شرقی و غربی اروپا به دلایلی از هم جدا بودند. در شرق اروپا جشنواره «زاگرب» برگزار می‌شد و در غرب اروپا جشنواره «انسی»؛ انیماتورهای غرب به زاگرب می‌رفتند و انیماتورهای شرق به انسی، نه فقط به این دلیل که مانیفست سیاسی صادر کنند بلکه به‌شکل کاملاً طبیعی احساس می‌کردند به‌عنوان اعضای خانواده انیمیشن لازم است با هم در ارتباط باشند و با هم تبادل‌نظر کنند. همین تداوم ارتباط میان هنرمندان در بلندمدت منجر به فروپاشی دیوار برلین در بلندمدت شد.

* اشاره به عدم کنش سیاسی انیماتورها در آن مقطع وسوسه‌ام کرد بدانم زاویه نگاه شما به‌عنوان یک فیلم‌ساز به مقوله «سیاست» چگونه است؟ به‌خصوص که به‌عنوان یک هنرمند هم از جشن اسکار در آمریکا جایزه گرفته‌اید و هم از جشنواره پویانمایی تهران در ایران و تحسین هنری در دو کشور با فاصله سیاسی بسیار زیاد را تجربه کرده‌اید.

واقعاً سؤال سختی است چرا که اساساً آدم سیاسی نیستم و اطلاعی هم از جریانات سیاسی روز ندارم اما می‌توانم بگویم در هر فضایی که قرار می‌گیرم آنچه برایم اولویت دارد، آشنا شدن و ارتباط با انسان‌ها از نزدیک است به همین دلیل هرآنچه در روزنامه‌ها و اخبار می‌شنوم و یا می‌خوانم زمانی که با واقعیت مواجه می‌شوم به‌طور کامل رنگ می‌بازد. به همین دلیل مثلاً حسی که اینجا در ایران دارم هیچ ارتباطی با مسائلی که درباره تحریم و سیاست در رسانه‌های دنیا مطرح می‌شود ندارد.

فقدان «تولید مشترک» آن چیزی است که می‌توان آن را نقطه‌ضعف صنعت انیمیشن ایران دانست. حرکت به سمت «تولید مشترک» کمک بسیار زیادی برای ورود صنعت انیمیشن ایران به عرصه‌های تجربه‌نشده خواهد کرد* اما گاهی خبرهایی از ورود مستقیم سینماگران به‌خصوص اعضای آکادمی اسکار به عرصه سیاست می‌شنویم. جریانی که پس از قدرت گرفتن ترامپ در آمریکا شدت هم گرفته و هر از گاهی شاهد واکنش‌های اعتراضی تند سینماگران به عملکرد او هستیم. به‌عنوان یکی از اعضای آکادمی چنین واکنش‌هایی را از سوی سینماگران درست می‌دانید؟

جوابم هم بله است و هم خیر. مشخصاً درباره موردی که شما اشاره می‌کنید، به این جهت که موقعیت (سیاست‌گذاری‌های ترامپ) کاملاً اغراق‌شده است، اینکه اعتراض به آن وجود داشته باشد، کاملاً طبیعی و مثبت است. با وجود این کماکان معتقدم که برخی فیلم‌سازان صرفاً ترجیح می‌دهند با وجود تمام این جریانات کار هنری خود را انجام دهند و وقتی این گروه هم روی سن جشنواره‌ها حاضر می‌شوند، جایزه‌شان را می‌گیرند و هیچ موضعی نسبت به مسائل سیاسی اتخاذ نمی‌کنند، آن‌ها را هم درک می‌کنم. درمجموع عمل هر دو گروه برایم قابل‌درک است و نمی‌توانم حکم قطعی و کلی درباره این مقوله صادر کنم.

* به‌عنوان سؤال آخر با توجه به تجربه داوری در جشنواره پویانمایی تهران که در اسفندماه در تهران برگزار شد، علاقه‌مندم نظر شما درباره وضعیت امروز صنعت انیمیشن در ایران را هم بدانم.

از آنجایی که نزدیک به ۹ سال درگیر ساخت آخرین فیلمم بودم، خیلی فرصت دنبال کردم جشنواره‌ها را نداشتم و به تعبیری تمام آثار یک برهه زمانی را از دست دادم. قبل از آن هم البته زیاد اهل فیلم دیدن نبودم. به همین دلایل شاید در اولین مواجهه‌ام با آثار حاضر در جشنواره پویانمایی تهران، به‌خصوص در اثر تماشای یکی از فیلم‌ها بسیار شگفت‌زده شدم.

معتقدم مجموع آثار ایرانی حاضر در این جشنواره خیره‌کننده بود به‌خصوص همان انیمیشن بلندی که به آن اشاره هم کردیم. با این شرایط مسئله فقدان «تولید مشترک» آن چیزی است که می‌توان آن را نقطه‌ضعف صنعت انیمیشن ایران دانست. حرکت به سمت «تولید مشترک» کمک بسیار زیادی برای ورود صنعت انیمیشن ایران به عرصه‌های تجربه‌نشده خواهد کرد. امیدوارم هنرمندان ایرانی بیشتر و سریع‌تر به این سمت حرکت کنند.

*مهر

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تماشاخانه ایرانشهر فعالیت خود را از سر می‌گیرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تماشاخانه ایرانشهر در سال جدید از ۱۸ و ۱۹ فروردین ماه، با اجرای ۴ اثر نمایشی فعالیت خود را آغاز می‌کند.

به گزارش سینماپرس به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل تماشاخانه ایرانشهر، اجراهای تماشاخانه ایرانشهر در سال جدید از روز یکشنبه ۱۸ فروردین‌ماه با نمایش‌های «غلامرضا لبخندی» به کارگردانی کهبد تاراج و «اکوان دیو» به کارگردانی عباس عبدالله زاده و روز دوشنبه ۱۹ فروردین‌ماه با «یک ساعت آرامش» به کارگردانی جواد روشن و «آلفرد» به کارگردانی هادی عامل در ۲ سالن ناظرزاده کرمانی و استاد سمندریان آغاز می‌شود.

این مجموعه تئاتری در سال جدید و از روز یکشنبه ۱۸ فروردین‌ماه با نمایش‌های «غلامرضا لبخندی» به کارگردانی کهبد تاراج و «اکوان دیو» به کارگردانی عباس عبدالله زاده به ترتیب در ساعت‌های ۱۹:۱۵ و ۲۱ در سالن استاد سمندریان فعالیت خود را آغاز می‌کند.

همچنین از روز دوشنبه ۱۹ فروردین‌ماه نیز نمایش‌های «یک ساعت آرامش» به کارگردانی جواد روشن و «آلفرد» به کارگردانی هادی عامل به ترتیب در ساعت‌های ۱۹:۴۵ و ۲۱:۳۰ در سالن ناظر زاده کرمانی روی صحنه می‌روند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«فوق لیسانسه‌ها» ۲۴ فروردین کلید می‌خورد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تصویربرداری سریال «فوق لیسانسه‌ها» با آماده شدن لوکیشن اصلی این مجموعه از روز شنبه بیست و چهارم فروردین‌ماه در غرب تهران شروع می‌شود.

به گزارش سینماپرس، رضا جودی تهیه‌کننده مجموعه تلویزیونی «فوق لیسانسه‌ها» که پیش‌تولید ساخت آن به کارگردانی سروش صحت را از اسفندماه سال ۹۷ آغاز کرده بود، به خبرنگار مهر گفت: این روزها مشغول ساخت‌وساز نهایی ساختمان این سریال که قصه در آن اتفاق می‌افتد، هستیم و در روزهای آینده با تست بازی بازیگران، نهایتاً تصویربرداری کار را از روز شنبه ۲۴ فروردین شروع می‌کنیم.

وی ادامه داد: لوکیشن جدید این کار نیز در خانه‌ای در منطقه ژاندارمری است و علاوه‌بر حضور تمامی بازیگران فصل گذشته این مجموعه چندین بازیگر دیگر نیز به این کار افزودهمی‌شوند که هنوز حضورشان نهایی نشده است.

مجموعه «فوق لیسانسه‌ها» به نویسندگی سروش صحت و ایمان صفایی است و هوتنشکیبا، امیر کاظمی، امیرحسین رستمی، عرفان برزین، بهنام تشکر، بیژن بنفشه‌خواه، مهران رجبی، متین ستوده، رویا میر علمی، کاظم سیاحی، عزت‌الله مهرآوران، سوگل قلاتیان،  آتنه فقیه‌نصیری، فرید شهریاری که در فصل نخست این مجموعه بازی داشتند در این فصل نیز شرکت دارند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اجرای «هدیه اسرارآمیز» کانون تا 6 اردیبهشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اجرای نمایش عروسکی «هدیه اسرارآمیز» به کارگردانی میثم یوسفی تا 6 اردیبهشت در مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری تمدید شد.

به گزارش سینماپرس، این داستان افسانه‌ای که از نمایش‌نامه ۱۲ ماه سال ساموئل مارشاک اقتباس شده است، روایت شاهزاده‌ای است که از مردم به مناسبت شب یلدا و شب تولدش و در ازای دریافت یک جایزه، طلب گل پامچال می‌کند.

«هدیه اسرارآمیز» که به قلم آتسا شاملو نوشته شده و ‌پیش از تعطیلات نوروز نیز بر روی صحنه مرکز تئاتر کانون رفته بود، قرار است بار دیگر از روز ۱۸ فروردین اجرا شود.

بر اساس این خبر، محمدرضا حزینی به عنوان دستیار کارگردان، سینا ییلاق‌بیگی، علی پاکدست و مریم اقبالی به عنوان طراحان صحنه، لباس، ماسک و عروسک این اثر را همراهی کرده‌اند. مهرداد باقری ساخت دکور این نمایش را بر عهده داشته است.

علی پاکدست، مریم اقبالی، مهرنوش صادقیان، مریم رحمانی، هدی بخشوده، مینا پناه‌نجات و مه‌گل صابری به عنوان سازندگان عروسک و علی افشاری، مریم خاکسارتهرانی، عاطفه بحرالعلوم‌طباطبایی، لیلی حسینی، محسن قصری، شراره یوسفی به عنوان صداپیشگان و بازی‌دهندگان این نمایش را همراهی کرده‌اند.

دستیار دوم کارگردان و مدیر صحنه این اثر مهزاد فرشچی است. همچنین رامین کهن به عنوان آهنگ‌ساز و آزاده فرهنگیان به عنوان شاعر دیگر عوامل این نمایش‌اند.

بر همین اساس، «هدیه اسرارآمیز» صبح‌ها با هماهنگی قبلی ویژه مهدهای کودک و مدارس و بعدازظهرها ساعت ۱۷ برای عموم در سالن گلستان مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در پارک لاله تهران اجرا می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیش‌تر و ذخیره بلیت با شماره‌های ۰۹۱۰۶۲۹۶۷۱۹ و ۰۹۳۹۰۹۶۶۱۶۶ تماس بگیرند و برای خرید بلیت نیز به سایت https://www.tiwall.com/p/hedye-asraramiz۳ مراجعه کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ناصر فیض برنامه‌های دفتر طنز در هفته هنر انقلاب را تشریح کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر دفتر طنز حوزه هنری از برگزاری ویژه‌برنامه‌های این دفتر به مناسبت فرا رسیدن هفته هنر انقلاب اسلامی خبر داد.

به گزارش سینماپرس به نقل از حوزه هنری، ناصر فیض، مدیر دفتر طنز حوزه هنری، در رابطه با برنامه‌های هفته هنر انقلاب اسلامی این دفتر گفت: نقد و بررسی شعر طنز دوران انقلاب اسلامی را در هفته هنر انقلاب اسلامی خواهیم داشت. این برنامه ساعت ۱۷ سه‌شنبه ۲۰ فروردین‌ماه در سرای اهل قلم برگزار می‌شود.

سلسله نشست‌های «مکتب‌خانه طنز» نیز در ویژه‌برنامه‌ای به نقد و بررسی مطبوعات دهه اول انقلاب اسلامی اختصاص خواهد داشت. این برنامه هم ساعت ۱۷ چهارشنبه ۲۱ فروردین‌ماه در سرای اهل قلم برپا می‌شود.

سرای اهل قلم همچنین ساعت ۱۷ شنبه ۲۴ فروردین‌ماه میزبان علاقه‌مندان به آثار طنز مهرداد صدقی خواهد بود. نشست داستان طنز بعد از انقلاب، نگاه به سه‌گانه کتاب‌های مهرداد صدقی به نقد و بررسی آثار این نویسنده مطرح کشور می‌پردازد.

همچنین ویژه‌برنامه «در حلقه رندان» با حضور جمع کثیری از هنرمندان و شاعران طنزپرداز کشور ساعت ۱۷ یک‌شنبه ۲۵ فروردین‌ماه به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی در تالار سوره حوزه هنری برگزار می‌شود.

گفتنی است، علاقه‌مندان برای حضور در برنامه‌های مرتبط با سرای اهل قلم می‌توانند به خیابان انقلاب، خیابان برادران مظفر جنوبی (صبای جنوبی)، کوچه خواجه نصیر، شماره ۲ و برای حضور در برنامه تالار اندیشه، به حوزه هنری واقع در خیابان سمیه نرسیده به پل حافظ مراجعه کنند.

جشن هفته هنر انقلاب به مناسبت سالروز شهادت شهید مرتضی آوینی در تاریخ ۲۰ فروردین‌ماه ۹۸ آغاز شده و در طول یک هفته ضمن مرور مهم‌ترین رویدادهای مرتبط با هنر انقلاب و هنرمندان انقلابی و معرفی چهره سال هنر انقلاب، با نمایش فیلم‌ها، اجرای تئاترها، برگزاری کنسرت و نمایشگاه‌های تجسمی و… تا تاریخ ۲۶ فروردین ادامه می‌یابد.

جشن هفته هنر انقلاب با شعار «هنر متعهد به حقیقت» برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هنرمندان رفع مشکلات اقتصادی را آرزو کردند/ ای کاش اندیشه و خرد به سینمای کشور بازگردد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: همزمان با فرا رسیدن سال جدید، سینماپرس با تعدادی از بازیگران سینما، تلویزیون و تئاتر کشور درباره آرزوهایشان در سال جدید گفتگو کرد که مروری بر آن ها خالی از لطف نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار سینماپرس نوروز یکی از کهن ترین جشن های به جا مانده از دوران باستان است که امروزه همچنان هزاران سال گذشته با شور و اشتیاق خاصی در میان مردم ایران و برخی از کشورهای فارسی زبان گرامی داشته می شود. در اسلام و به ویژه آیین تشیع نیز به نوروز به عنوان روزی خجسته نگاه شده است و برای گرامی داشتن آن تاکیدات فراوانی صورت گرفته است. مردم ایران همه ساله از یک ماه مانده به نوروز با آیین های باشکوهی همچون خانه تکانی،  گستراندن سفره هفت سین و امثالهم به استقبال بهار می روند…

سینماپرس برآن شد تا همزمان با نوروز ۱۳۹۸ با هنرمندان راجع به آرزوهایشان در سال جدید به گفتگو نشسته و از آرزوهای آن ها جویا شود. از همین رو با ۱۰ بازیگر سینما و تلویزیون کشور آقایان و خانم ها: ستاره اسکندری، کمند امیرسلیمانی، پویا امینی، مهدی باقربیگی، احترام برومند، سعید پیردوست، رضا رویگری، شهره لرستانی، گیتی معینی و رضا ناجی به گفتگویی کوتاه نشستیم که ماحصل این گفتگوها را در ذیل می‌توانید مرور کنید.

*لازم به ذکر است اسامی هنرمندان در این گزارش بر اساس حروف الفبا ذکر شده است.

*****************

بازگشت اندیشه به سینمای کشور بزرگترین آرزوی من است!

ستاره اسکندری بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر با بیان اینکه بازگشت اندیشه به سینمای کشور بزرگترین آرزوی من در سال جدید است اظهار داشت: امیدوارم در سال جدید مانند سال گذشته شاهد تولید و اکران انبوه فیلم های سخیف و بی خاصیت نباشیم و کمی متر و معیار فروش در سینمای کشور جا به جا شود.

امیدوارم اتفاقی در سینما بیفتد که مانند دهه ۶۰ و ۷۰ خود فیلم ها مهم باشند و تبلیغات کاذب پیرامون فیلم ها باعث پرمخاطب بودن شان نشوند؛ همچنین آرزو می کنم اتفاقی بیفتد تا پرفروش یا کم فروش بودن فیلم دلیلی بر موفقیت یا عدم موفقیت فیلم ها محسوب نشود. ای کاش همه اهالی سینما در سال جدید به این نتیجه برسند که سینما رسالتی مهم دارد و نباید درگیر مسائل حاشیه ای و بی اهمیت باشد.

امیدوارم تعادل و انصاف در سینما برقرار شود!

کمند امیرسلیمانی دیگر بازیگر مطرح سینما و تلویزیون نیز در این زمینه به سینماپرس گفت: آرزوی من این است که در سال جدید هیچ فیلسازی پشت درهای بسته اداری نماند و همه هنرمندان بتوانند کار و فعالیت کنند. امیدوارم مسئولان در سال جدید برای هنرمندان درهر رشته هنری آرامش فکری ایجاد کنند و شرایطی را مهیا کنند تا هنرمندان بدون دغدغه بتوانند کارهای خلاقانه و هنری ارزشمندی بسازند و به جامعه ارائه کنند.

همچنین امیدوارم در سال جدید تعادل و انصاف در سینما برقرار شود و جدا از سینما برای یکایک مردم خوب کشورم آرزوی سالی توأم با آرامش خیال و دل خوش آرزو می کنم و امیدوارم که هیچ کس دغدغه و مشکلی در زندگی اش نداشته باشد.

آرزوی من این است که اتفاقات تلخ سال ۹۷ دیگر تکرار نشود!

پویا امینی بازیگر مطرح سینما و تلویزیون نیز با بیان اینکه در سال ۹۷ اتفاقات ناراحت کننده و تلخی در کشور رخ داد که مردم را بسیار اذیت کرد اظهار داشت: آرزوی من این است که اتفاقات تلخ سال ۹۷ دیگر تکرار نشود و اتفاقات تلخ و ناخوشایند جای خود را به اتفاقات زیبا و شیرین در سال ۹۸ بدهند و این سال با تمام خوبی هایش در ذهن مردم ماندگار شود.

برای سینمای کشور هم آرزو دارم از شر فیلم های سخیف و دم دستی خلاص شود و آثاری فاخر و ارزشمند و درخور شأن مردم شریف کشورمان تولید گردد؛ امیدوارم برخی افراد سینما را با بنگاه اقتصادی اشتباه نگیرند و سعی کنند از پتانسیل مخاطبان برای فرهنگ سازی و آموزش و بهره وری های ارزشمند استفاده کنند نه اینکه سطح سلیقه آن ها را روز به روز بیشتر دچار تنزل نمایند.

از بین رفتن اختلاس، دزدی، تورم و گرانی آرزوی من در سال جدید است!

مهدی باقربیگی دیگر بازیگر سینما و تلویزیون نیز در این باره اظهار داشت: امیدوارم سینما در سال جدید ابزار و رسانه ای برای تفریح سالم خانواده ها شود و فیلم هایی در سینما ببنیم که برای مردم سرشار از امید و نشاط باشند. امیدوارم سینما در سال جدید از شر فیلم های چرک و سیاه و تلخ و همچنین طنزهای هجو و سخیف و بی ارزش خلاص شود و فیلمسازان دست از ساخت این نوع آثار برداند.

ما ادبیات بسیار غنی در کشورمان داریم که می توانند دستمایه تولید ده ها اثر ارزشمند قرار بگیرند و همه مردم از مواهب آن بهره مند شوند اما متأسفانه با اهمال کاری از سوی مدیران و فیلمسازان شاهد هستیم که سینما مرتباً به جای پیشرفت محتوایی در حال پسرفت است.

از سوی دیگر باید بگویم از بین رفتن اختلاس، دزدی، تورم و گرانی هم یکی دیگر از آرزوهای من در سال جدید است. امیدوارم مردم خوب و شریف کشور ما در سال جدید به حق واقعی شان برسند و از گرفتاری های متعددی که همه ما روزانه با آن ها روبرو هستیم خلاص شویم. امیدوارم همه مردم با یکدیگر مهربان باشند و سعی برای کمک به یکدیگر داشته باشند. نباید یادمان برود که ما ایرانی هستیم و معروف به صداقت و مهربانی؛ امیدوارم در سال جدید این خصیصه های ارزشمند پررنگ شوند و اگر مسئولان به فکر مردم نیستند لااقل خودمان به فکر خودمان باشیم!

عدم امنیت اقتصادی و مالی باعث ایجاد دلشوره و نگرانی در سطح جامعه شده و آرزوی من برطرف شدن این معضل مهم است

احترام برومند هنرمند پیشکسوت کشور با بیان اینکه فرهنگ و هنر از همه بخش های دیگر کشور وضعیت اش بهتر است اظهار داشت: آدم وقتی سینما و تئاتر و کنسرت می رود احساس آرامش می کند. درست است که هنرمندان با مشکلات فراوانی روبرو هستند اما نتیجه کارشان قابل تقدیر و ستایش است و ان شاالله بیش از گذشته موفق باشند.

اما متأسفانه یکی دو سال گذشته سال های خوبی برای عموم مردم نبوده؛ عدم امنیت اقتصادی و مالی دلشوره و نگرانی  فروانی در جامعه به وجود آورده و آرزو می کنم سال جدید و سال های آینده، سال هایی باشد که ضمن اینکه سربلندی خودمان را در دنیا حفظ می کنیم از این دلشوره ها و نگرانی هایی که مقداری از آن مربوط به مسائل مالی است و بخشی اجتماعی است کم شود.

امیدوارم در سال جدید دست هیچ ایرانی پیش کسی برای تأمین معیشت روزانه اش دراز نباشد!

سعید پیردوست بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون کشور همزمان با آغاز سال نو به سینماپرس گفت: در سال جدید برای مردم و برای کشورم آرزوی سلامتی و آرامش دارم. امیدوارم کشورمان در صلح و صفا باشد و اتحاد و انسجام میان مردم وجود داشته باشد. امیدوارم در سال جدید دست هیچ ایرانی پیش کسی برای تأمین معیشت روزانه اش دراز نباشد و خداوند به ملت ایران صبر و سعادت عطا کند تا همه بتوانند سربلند و سرافراز زندگی کنند و آبروی خودشان و اعضای خانواده شان حفظ شود.

همچنین آرزو می کنم در سال جدید سینمای کشور شاهد حضور مدیرانی دلسوز باشد که دلشان برای سینما بتپد و به خواسته های هنرمندان توجه کنند و سعی داشته باشند تا نیازهای آن ها را برطرف کنند. امیدوارم مشکلات معیشتی گسترده، بیکاری و کم کاری و نابسامانی در سینما از بین برود و هنرمندان دردمند و زجرکشیده که مدت ها است با کمبودهای فراوان روبرو هستند بار دیگر به ارزش و جایگاه واقعی شان بازگردند؛ به خصوص آرزو می کنم در سال جدید مسئولان برای هنرمندان پیشکسوت هم اهمیت قائل شوند و به آن ها توجه ویژه ای داشته باشند. مسئولان همچنین نباید خانواده های هنرمندان درگذشته سینما را فراموش کنند و باید همواره از آن ها نیز حمایت کنند.

رفع بحران اقتصادی مهمترین آرزوی من در سال نو است!

رضا رویگری بازیگر شناخته شده سینما و تلویزیون در گفتگو با سینماپرس تأکید کرد: رفع بحران اقتصادی مهمترین آرزوی من در سال نو است! امیدوارم مردم کشورمان در سال جدید سلامت و شاد باشند و وضع اقتصادی شان خوب باشد و غم نان نداشته باشند. امیدوارم خداوند متعال در سال جدید شناخت و آگاهی بیشتری به مرم بدهد تا همه دست در دست یکدیگر داده و مشکلات را از سر راه شان بردارند.

همچنین امیدوارم مسئولان سینمای کشور هم به فکر هنرمندان به خصوص هنرمندان قدیمی که اینک بیکار هستند باشند و قدر و ارزش آن ها را بدانند و هوای یکایک آن ها را در این شرایط اقتصادی بحرانی داشته باشند. من امیدوارم کشورمان در سال 98 در همه زمینه ها وضعیت بهتری را تجربه کند و مردم بتوانند راحت تر زندگی کنند.

بزرگترین آرزوی من تولید اولین فیلم سینمایی ام در سال جدید است!

شهره لرستانی بازیگر سینما و تلویزیون نیز در این باره به سینماپرس گفت: امیدوارم در سال جدید یک ضابطه کلی در سینمای کشور حکمفرما شود و روابطی که منجر به بیکاری عده کثیری از اهالی هنرمند مستعد، حرفه ای و توانای کشور شده از بین برود. همچنین امیدوارم بتوانم در سن ۵۳ سالگی اولین فیلم سینمایی ام را تولید کنم؛ متأسفانه علیرغم تمام هجران هایی که طی سال های اخیر داشته ام و برخوردهای بسیار نامناسبی که از طرف شورای تصویب فیلمنامه با بنده طی ۵ سال گذشته شده هنوز نتوانسته ام این کار را به سرانجام برسانم و بزرگترین آرزوی من تولید اولین فیلم سینمایی ام در سال جدید است.

مشکل اصلی امروز سینمای کشور مشکل مالی و ورود پول هایی بدون پشتوانه فرهنگی و به قصد پولسازی است. آدم های زیادی به همین علت به سمت سینما به عنوان سرمایه گذار و تهیه کننده کشیده شده اند و متأسفانه این اتفاق عواقب بدی برای سینما داشته است. این افراد تنها به فکر بازگشت سرمایه شان هستند و اصلاً به محتوا فکر نمی کنند و حاضر هستند برای فروش بیشتر آثارشان هر محتوای سطحی را به خورد مخاطب بدهند. سینمای ایران امروزه درگیر مونوپل عجیب و غریب شده به نحوی که از صدها عضو انجمن بازیگران خانه سینما سالانه فقط ۸۰ نفر در آثار مشغول به کار می شوند و هیچ ارگان و نهادی به فکر سایر سینماگران و چگونگی تأمین معاش و زندگی آن ها نیست؛ این اتفاق نه تنها در انجمن بازیگران که در سایر انجمن ها و صنوف دیگر مانند انجمن فیلمنامه نویسان، فیلمبرداران، کارگردانان و قس علی هذا هم دیده می شود؛ من از صمیم قلب آرزو می کنم این مشکلات گسترده در سینمای کشور به زودی برطرف شود.

آرزوی من بازگشت عزت ملت ایران است؛ تا کی باید شاهد صف های عریض و طویل برای گوشت و شکر و مرغ و… باشیم و مردم بی حرمت شوند!؟

گیتی معینی دیگر بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون نیز با انتقاد شدید از شرایط بسیار بد اقتصادی که گریبان یکایک مردم در کشور را گرفته اظهار داشت: قطعاً هر ایرانی برای سربلندی کشورش و سرافرازی مردمش آرزو دارد. آرزوی من بازگشت عزت به ملت ایران در سال جدید است؛ ما تا کی باید شاهد صف های عریض و طویل برای گوشت و شکر و مرغ و… باشیم و مردم بی حرمت شوند؟ من آرزو می کنم این تورم و گرانی افسارگسیخته توسط مسئولان مهار شود و کمی هم مسئولان به فکر این مردم باشند.

متأسفانه امروزه در تمامی قشرهای جامعه مشکلات معیشتی گسترده وجود دارد. خدا شاهد است ما بازیگران با آبرویی داریم که مریض شده اند اما حتی نمی توانند پول ویزیت دکترشان را تأمنی کنند. برخی از آن ها اصلاً بیمه هم نشده اند. من مرتب به این افراد سر می زنم و از وضعیت زندگی آن ها شرمزده می شوم. مردم تصویری از هنرمندان در ذهن شان دارند و فکر می کنند که ما زندگی های لاکچری داریم در صورتی که اینطور نیست. ما همیشه سعی می کنیم با ظاهری آراسته در مجامع حاضر شویم چرا که نمی توانیم ژنده پوش در جمعی حضور پیدا کنیم، اما اغلب حتی لباس های مان هم عاریه است!

من افسوس می خورم که در کشور ما حتی برخی از هنرمندان در حسرت یک کیلو میوه هستند. این اتفاقات باعث شرم و تأسف است. بنده خودم سرپرست خانوار هستم و وزارت ارشاد ماهانه ۱۸۰ هزار تومان به من می دهد! اگر کارهای حاشیه ای نباشد من نوعی باید سرم را زمین بگذارم و بمیرم! رنج سنی من طوری نیست که کاسه گدایی دستم بگیرم و از این و آن طلب کمک کنم تا زندگی ام بچرخد! ما آبرو داریم، آقایان کمی هم به فکر ما باشید.

این چه وضعیتی است که ما برای گوشت یخ زده باید کارت ملی ببریم تا به ما گوشت بدهند؟ این افت شخصیت یک ملت نیست؟ به خدا قسم من نوعی قید هر چیز گرانی را زده ام و در خانه ام فقط دمپختک درست می کنم و با ترشی می خورم و یا نهایتاً کته و ماست می خورم. بله این ها واقعیت های زندگی ما است و کسی نمی داند ما در چه شرایط اسفبار و بغرنجی زندگی می کنیم؟ ما پشت صحنه زار می زنیم اما سعی می کنیم جلوی دوربین مردم را بخندانیم. افسوس که دیگر برای ما قدیمی ها و هنرمندان واقعی ارزشی قائل نیستند و هرچه بی سواد است را به کار می گیرند.

برطرف شدن مشکلات شدید اقتصادی در کشور بزرگترین آرزوی من است!

رضا ناجی دیگر هنرمند کشور نیز با بیان اینکه برطرف شدن مشکلات شدید اقتصادی در کشور بزرگترین آرزوی من است اظهار داشت: امیدوارم در سال جدید مردم از زیر فشار اقتصادی بیرون بیایند. مردم این روزها در حال له شدن هستند.

همچنین امیدوارم در سینما همه کارها خوب پیش برود و تهیه کنندگان دستمزد عوامل را درست پرداخت کنند. ما از سال گذشته که «دیوار به دیوار» را کار کردیم تا همین الآن هنوز پول مان را نگرفته ایم؛ به خدا ما هم زندگی داریم، خانواده داریم، خرج داریم؛ من نمی دانم چرا تهیه کنندگان سینما با ما این گونه رفتار می کنند؟

مشاهده خبر از سایت منبع