X

مدیر فنی

دفتر سینمایی

فیلم/نخستین تیزر فیلم سینمایی «پیشونی سفید ۳» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ‌نخستین تیزر رسمی فیلم سینمایی «پیشونی سفید ۳» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سیدجواد هاشمی رونمایی شد.

به گزارش سینماپرس، قسمت سوم فیلم موزیکال «پیشونی سفید»، نوروز امسال در شهرهای مختلف میزبان تمامی خانواده های ایرانی خواهد بود.

پژمان بازغی، لیلا اوتادی، ارسلان قاسمی، ترلان پروانه، محمدرضا شریفی‌نیا، سیدجواد هاشمی، امیر غفارمنش، هومن حاجی عبداللهی، ساغر عزیزی، امیررضا احمدی و حسام نواب صفوی بازیگران «پیشونی سفید ۳» را تشکیل می دهند.

عوامل این فیلم عبارتند از؛ نویسنده، کارگردان و تهیه کننده: سیدجواد هاشمی، مدیر فیلمبرداری: فرشاد خالقی، تدوین: سیدجواد هاشمی، مهران گنبدلو، طراح لباس: سحر گوران، طراح صحنه: علی شایان فر، طراح چهره پردازی: شهرام خلج، جلوه های بصری: محمدرضا نجفی امامی، مدیر صدابرداری: امیر پرتوزاده، طراحی صدا: علی ابوالصدق، موسیقی: بهنام صبوحی، طراح حرکات موزون: کمال رضوی، عکاس: لیلا خوشکنار، مدیر تولید: ایرج طلایفه غلامی، جانشین تهیه کننده: عباس دلدار، مجری طرح و سرمایه گذار: حسین احمدی، پخش: نور تابان.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«آخرین معامله» در «جام جهان نما»ی جشنواره جهانی فیلم فجر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جدیدترین فیلم کلوس هارو فیلمساز فنلاندی در سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر روی پرده می‌رود.

به گزارش سینماپرس، «آخرین معامله» (One Last Deal) جدیدترین ساخته کلوس هارو (Klaus Härö) در سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درمی آید. این فیلم در مدت کمی پس از تولید خود توانسته است در جشنواره های تورنتو، پالم اسپرینگز، گوته بورگ و… روی پرده برود و توجه منتقدان را به خود جلب کند.

هارو با فیلم هایی مانند «الینا» (Elina: As If I Wasn’t There)، «مادر من» (Mother of Mine) و «نامه هایی به پدر ژاکوب» (Letters to Father Jacob) در دوره های گذشته جشنواره جهانی فیلم فجر و نیز جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان حضور داشته و توانسته است در بخش های مختلف جایزه دریافت کند.

«آخرین معامله» که در بخش «جام جهان نما» (جشنواره جشنواره ها) سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر روی پرده خواهد رفت، روایتگر داستان پیرمردی متبحر در شناخت آثار نقاشی است. وی در جریان یک حراجی محلی تابلویی باارزش را کشف می کند اما هیچ کس نمی خواهد ارزش کشف او را باور کند…

بخش «جام جهان نما» ویژه آثاری از ایران و جهان است که پیش از این حضور موفقیت آمیزی در جشنواره های جهان داشته اند. این بخش در جشنواره جهانی فیلم فجر مشمول رقابت نمی شود.

آدرس سایت رسمی جشنواره Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Info@Fajriff.com است.

سی‌وهفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر از ۱۸ تا ۲۶ آوریل ۲۰۱۹ (۲۹ فروردین تا ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دیدار هیأت مدیره انجمن فیلم کوتاه ایران با حسین انتظامی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هیأت مدیره «انجمن فیلم کوتاه ایران» با حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی دیدار کردند.

به گزارش سینماپرس، روز شنبه ۲۵ اسفندماه برخی از اعضای هیأت مدیره انجمن فیلم کوتاه ایران با حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی کشور و علیرضا رضاداد مشاور سازمان، در موزه سینما دیدار کردند.

در این دیدار اعضای انجمن ضمن تشریح وضعیت و موقعیت فیلم کوتاه در ایران، نظرات و دیدگاه‌های خود را به اطلاع حسین انتظامی رساندند و ضمن ابراز نگرانی از اخبار اعلام شده اخیر، آمادگی خود را برای مشارکت در تصمیم‌سازی برای بهبود وضعیت تولید، آموزش، نمایش و ارتباطات بین‌المللی و برگزاری رویدادهای مرتبط با فیلم کوتاه و همچنین تغییرات در نحوه انجام فعالیت‌های انجمن سینمای جوان اعلام کردند.

اعضای حاضر در جلسه، ضمن بیان نقطه نظرات خود، تاکید کردند، هرگونه اصلاح در انجمن سینمای جوانان باید با ملاحظه حفظ یکپارچگی و کلیت انجمن سینمای جوان طراحی شده و هر طرح پیشنهادی باید متضمن استقلال و حمایت از فیلم کوتاه باشد.

حسین انتظامی نیز با شنیدن نظرات اعضا انجمن فیلم کوتاه ایران با بیان اینکه پیش از این اعلام کرده بود امسال افزایش بودجه قابل‌توجهی نسبت به سال گذشته برای تولید فیلم کوتاه در تهران و دیگر استان‌ها به شکل مجزا پیش بینی شده است، از اعضا در خواست کرد که روش پیشنهادی خود را برای هزینه کرد مؤثر این بودجه بیان کنند.

اعضا نیز با تاکید بر روش تجربه شوراهای تولید استانی تاکید کردند. راه‌اندازی دوباره شوراهای تولید استانی در دفاتر انجمن سینمای جوان در قالب طرح پیچینگ امکان تولید فیلم کوتاه در استان‌ها را افزایش داده و در عین حال کنترل و برنامه‌ریزی‌های کلی ستاد مرکزی را هم حفظ خواهد کرد.

انتظامی با تاکید بر سیاست دولت در واگذاری بیشتر امور به صنوف از هیأت مدیره انجمن فیلم کوتاه ایران خواست که سه پیشنهاد مشخص خود را برای انجام این سیاست در سال آتی ارائه کنند که بتواند مبنای گفتگوهای بعدی شود.

هیأت مدیره انجمن فیلم کوتاه در روزهای آینده و با توجه به گفتگوهای مثبت انجام شده و همچنین درخواست‌های حسین انتظامی در مورد مسائل فیلم کوتاه، نقطه نظرات و پیشنهادات خود را اعلام خواهد کرد.

در این دیدار مسعود امینی تیرانی، امیر توده روستا، عماد خدابخش، شهرام میراب اقدم و توفان نهان قدرتی و نیما عباسپور حضور داشتند.

*مهر

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«در حلقه رندان» به دنبال استفاده از سلبریتی‌ها نیست – اخبار سینمای ایران و جهان

جوان آنلاین: در حلقه رندان، یکی از قدیمی‌ترین برنامه‌های طنز است که در آن چهره‌های نام‌آور شعر طنز حضور دارند. این برنامه در دوره حیات مرحوم ابوالفضل زرویی نصرآباد، با اجرای وی برگزار می‌شد.

ناصر فیض مدیر دفتر طنز حوزه هنری، درباره اجرای سری جدید برنامه «در حلقه رندان» می‌گوید: این برنامه برای جذب مخاطب به دنبال استفاده از سلبریتی‌ها نیست.

در حلقه رندان، یکی از قدیمی‌ترین برنامه‌های طنز است که در آن چهره‌های نام‌آور شعر طنز حضور دارند. این برنامه در دوره حیات مرحوم ابوالفضل زرویی نصرآباد، با اجرای وی برگزار می‌شد.

ناصر فیض در این باره می‌گوید: «محفل طنز» هر ماه بعد از «در حلقه رندان» اتفاق می‌افتاد و پاتوق خوبی بود. این برنامه با محوریت مرحوم ابوالفضل زرویی نصرآباد برگزار می‌شد و بعد از درگذشت ایشان هم تلاش داریم تا این برنامه ادامه داشته باشد. البته بعد از فوت ایشان این برنامه کمی سرد شد، اما جلسات را تعطیل نکردیم. در صحبت‌هایی که بین طنزپردازان صورت گرفت، قرار بر این شده که طنزپردازان حاضر در محفل طنز هم آثارشان را در جمع دوستان و پیشکسوتان بخوانند. فیض با اشاره به برگزاری برنامه طنز «دگرخند» توضیح می‌دهد: برنامه «دگرخند» هم مربوط به کتاب‌های منتشر شده و موضوعات مرتبط با طنز است و در سال ۹۷ نیز هر ماه برگزار شد. امسال طنز انقلاب اسلامی، طنز دوره مشروطه، طنز رادیویی و… در این برنامه در کنار نقد کتاب‌ها بررسی شده است. همچنین همیشه به دنبال برپایی کارگاهی برای تحلیل و تشریح مبانی طنز مکتوب بوده‌ایم و در این راستا «مکتب‌خانه طنز» با حضور رضا ساکی برگزار شد و تا امروز ایشان کار خود را خوب انجام داده است و نیاز این جلسات را تا حدود زیادی برآورده کرده است. کارگاه اسرار و ابزار طنزپردازی نیز دوره‌های مختلفی در حوزه هنری برگزار شده است و در یک دوره من و در دوره‌های دیگر آقای اسماعیل امینی، یوسفعلی میرشکاک، محمدعلی علومی و… حضور داشته‌اند. در سال ۹۷ یوسفعلی میرشکاک به طور مستمر درباره شیوه‌های طنزنویسی در این جلسات صحبت کردند. مدیر دفتر طنز حوزه هنری ادامه می‌دهد: بررسی کتاب‌های طنزی که به دفتر طنز می‌رسد نیز از دیگر فعالیت‌های دفتر بوده است و البته حجم کتاب‌ها بسیار زیاد است و ما هر سال تنها چند عنوان کتاب را از این آثار رسیده انتخاب می‌کنیم و به چاپ می‌سپاریم. معیار‌های انتخاب کتاب‌ها به لحاظ ساختاری و محتوایی است؛ چراکه مضامین نیز برای ما مهم است و هر اثر طنزی مورد قبول دفتر طنز نمی‌تواند باشد و باید عرف و اخلاق در آثار رعایت شده باشد. ما برای جذب مخاطب نمی‌توانیم هر کاری کنیم و به طور مثال هر شخصی که به عنوان سلبریتی شناخته می‌شود را در برنامه‌ها دعوت کنیم تا مردم به برنامه بیایند. ترجیح می‌دهیم در برنامه «در حلقه رندان» ۱۵۰ نفر بیایند و شعر و نثر طنز خوب گوش کنند تا اینکه با حضور یک سلبریتی هزار نفر را جمع کنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

۶ هزار ساعت برنامه برای حمایت از کالای ایرانی تولید شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علی دارابی با اشاره به مهم‌ترین برنامه‌ها و اقدامات مراکز استانی رسانه ملی با محوریت حمایت از کالای ایرانی در سال ۹۷ گفت: در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۷ بیش از ۶ هزار و ۲۵۷ ساعت برنامه رادیویی و تلویزیونی با محوریت شعار سال در صدا و سیمای مراکز تولید و پخش شده است.

به گزارش سینماپرس؛ علی دارابی با اشاره به مهم‌ترین برنامه‌ها و اقدامات مراکز استانی رسانه ملی با محوریت حمایت از کالای ایرانی در سال ۹۷ اظهار کرد: صداوسیمای مراکز در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۷، با تولید و پخش  ۶۲۵۷ ساعت برنامه رادیویی و ۲۳۸۰ ساعت برنامه تلویزیونی به موضوع سال با عنوان حمایت از کالای ایرانی پرداختند.

معاون امور استان‌‌های صداوسیما افزود: تهیه بانک اطلاعات صنعتگران و کارآفرینان و کارگاه‌های کوچک و بزرگ استان‌ها، انجام سفرهای متناوب مدیران و برنامه‌سازان مراکز به شهرهای استان‌ها و بازدید از واحدهای تولیدی، صنعتی و کشاورزی برای آشنایی بیشتر از ظرفیت‌های استانی و تولید خبر و برنامه از آنها، بازدید مدیران و برنامه‌سازان مراکز از شرکت‌های برتر و نمونه به همراه مسئولین استانی و ساخت برنامه از این بازدیدها در حوزه‌های سیما و خبر و تبادل‌نظر کارآفرینان و اهالی رسانه به‌صورت بی‌واسطه و صریح و نیز پیشنهاد و تشکیل جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی در برخی استان‌ها ازجمله استان قزوین با حضور مسئولان استانی در محل کارخانه‌های مهم استان و بررسی مشکلات و موانع تولید آنها و ساخت برنامه از این جلسات از جمله اقداماتی بوده‌اند که در همین راستا صورت گرفته‌اند.

معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما با اشاره به برنامه‌ریزی شبکه‌های استانی برای معرفی تولیدکنندگان برتر استانی در برنامه‌های مختلف و ترغیب جوانان به تولید و کارآفرینی عنوان کرد: در این زمینه شاهد تولید برنامه‌های موشن گرافیک با استفاده از گرافیک جذاب و پرداخت غیرمستقیم به موضوع باهدف جذب حداکثری مخاطب و تولید گزارش‌ها و مجموعه‌های خبری متنوع تحت عنوان «مامی توانیم» در راستای معرفی صنایع بزرگ و واحدهای تولیدی استان‌ها بودیم.

وی ادامه داد: تولید مجموعه‌های خبری تحت عنوان «ساخت ایران» با محوریت شعار سال برای معرفی واحدهای تولیدی کوچک و متوسط در بخش صنعت، کشاورزی و خدمات، تهیه و تولید گزارش‌های خبری تعاملی با حضور مخاطبان در موضوعاتی چون «خرید جهیزیه ایرانی»، «حمایت از کالای ایرانی» و «حمایت از کارگر ایرانی» و معرفی مشاغل جدید و استارت آپ های ایرانی در برنامه‌های مختلف ازجمله برنامه «ایستگاه جوانی» مرکز اراک در کنار معرفی محصولات روستاهای قطب تولید صنایع‌دستی ازجمله کارگاه‌های خانگی تولید مبل، تولید کفش و … در همین زمینه صورت گرفته است.

دارابی با بیان اینکه ساخت برنامه‌های رادیوئی با همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها و معرفی صنایع کوچک و اشتغال‌زا که کالای باکیفیت تولید می‌کنند از ابتدای امسال در دستور کار مراکز استانی قرار گرفته بود خاطرنشان کرد: از دیگر برنامه‌های مراکز در زمینه حمایت از کالای ایرانی می‌توان به تهیه و تولید انیمیشن ۱۳ قسمتی خاک مهربون در مرکز زنجان با رویکرد معرفی مشاغل و تولیدات ایرانی، تهیه و تولید سریال ۲۶ قسمتی اکسیر با نگاه حمایت از صنایع‌دستی استان زنجان با محوریت مس و تولید برنامه‌های کوتاه رادیویی در ساختار PSA و فیچر و معرفی کالا و محصولات باکیفیت ایرانی اشاره کرد.

معاون امور استان‌های رسانه ملی از جریان‌سازی رسانه‌ای در خصوص معرفی صندوق‌های خُرد زنان روستایی با رویکرد اشتغال‌زایی در روستاها و معرفی کالاهای تولیدی زنان روستایی با محوریت شبکه‌های استانی خبر داد و افزود: تولید ویژه‌برنامه ایران ۶۲۶ و افق روشن در شبکه‌های رادیویی مراکز برای جلب‌ توجه مردم به بارکد کالای ایرانی و معرفی شرکت‌های موفق تولیدی استان‌ها و نیز استفاده از کاراکتر طنز عروسکی در برنامه‌های سیمای مراکز و تبیین چرایی خرید محصولات داخلی ازجمله در مراکز بوشهر و همدان در همین راستا انجام شده است.

وی به الگوسازی از کارآفرینان و تولیدکنندگان استانی با دعوت از آنان برای حضور در برنامه‌های پرمخاطب رادیویی و تلویزیونی مراکز  اشاره و تصریح کرد: در سال ۹۷ شاهد تلاش رسانه‌ای برای ارتقاء منزلت کارآفرینان و کارآفرینی در میان مخاطبان و تاثیرگذاری بالای این جریان رسانه‌ای بودیم.

دارابی عنوان کرد: تولید بسته‌های تصویری کوتاه از فعالین بخش‌های تولیدی و اقتصادی و پخش مستمر آنها در خلال برنامه‌های مراکز، طراحی آیتم در برنامه‌های کودک و نوجوان با رویکرد خرید کالای ایرانی، تبیین سیره علما و بزرگان دین در حمایت از کالای ایرانی در برنامه‌های خانواده از جمله مرکز قم و نیز راه‌اندازی پویش‌های مردمی «#ایرانی_ بخریم_ تا_ ایران_ ساخته_ شود» و «#ایرانی_ ایرانی_ بخر» در فضای مجازی مراکز برخی دیگر از اقدامات صدا و سیمای مراکز در راستای تحقق شعار سال به شمار می‌روند.

معاون امور استان‌های رسانه ملی طراحی و تولید برنامه ترازو در سیمای مرکز مازندران باهدف طرح مطالبات تولیدکنندگان از دستگاه‌های اجرایی را مورد توجه قرار داد و گفت: انجام تولیدات مشترک با بسیج سازندگی در سیما، صدا، خبر و فضای مجازی مراکز باهدف معرفی کارآفرینان و تولیدات بومی و تبلیغ کالای ایرانی و بهره‌گیری از ظرفیت رادیو نما و زیرنویس سیما جهت گفتمان‌سازی خرید کالای ایرانی از دیگر اقدامات مراکز برای پاسخگویی به مطالبه رهبر معظم انقلاب مبنی بر حمایت همه جانبه از کالای ایرانی بوده است.

وی با اشاره به تولید نمایش‌های کوتاه و بلند رادیویی با موضوعات مرتبط با شعار سال و برنامه‌های مستند و معرفی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در استان‌های مختلف ادامه داد: علاوه بر این اقدامات می‌توان به فعالیت‌های دیگری همچون طراحی و تولید برنامه‌های کارشناسی و میزگرد و دعوت از کارآفرینان و مسئولان بررسی مشکلات تولید و کارآفرینان اشاره کرد.

دارابی برنامه‌های مناسبتی مراکز با محوریت شعار سال را مورد توجه قرار داد و افزود: تولید ویژه ‌برنامه افطار سیمای مرکز سمنان از  ۱۵ کارخانه تولیدی استان باهدف حمایت از کالای ایرانی و تولید داخلی از جمله این برنامه‌ها به شمار می‌رود.

معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما تصریح کرد: تولید سریال ۱۳ قسمتی قطعه گمشده در مرکز سمنان با موضوع مبارزه با قاچاق کالا و حمایت از کالای ایرانی، تولید ویژه‌برنامه‌های گزارشی باهدف نمایش فرآیند تولید کالاهای استانی از ایده تا فروش در بازار هدف و ترغیب مخاطبان به حمایت از کارگر ایرانی و تولید ۶۶ قسمت برنامه ویژه تلویزیونی مربوط به تولیدات داخلی و کالای ایرانی با عنوان باور با رویکردی بررسی سه ضلع تولیدکننده، مصرف‌کننده و دولت از جمله فعالیت‌های مراکز در این زمینه محسوب می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: تولید سریال ۲۶ قسمتی هفت‌خوان در مرکز اردبیل که در آن در چندین قسمت به کالای ایرانی، تولید داخلی و مصرف کالای ایرانی پرداخته شده از دیگر فعالیت‌های نمایشی مراکز در زمینه تحقق شعار سال بوده است.

دارابی با اشاره به محدود کردن جوایز مسابقه‌های رادیویی و تلویزیونی به کالاهای ایرانی این اقدام را مثال بارز عمل به فرمایشات رهبری در زمینه حمایت از محصولات داخلی دانست و گفت: ساخت کلیپ و تصویرگذاری موسیقی‌های تولیدی با موضوع حمایت از کالای ایرانی در مراکز از جمله مرکز کرمانشاه هم در همین راستا صورت گرفته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«همکلاسی» شبکه آموزش در ایام نوروز روی آنتن – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برنامه «همکلاسی» با موضوع آموزش کودکان استثنایی در ۳۰ قسمت ۳۰ دقیقه ای در ایام نوروز از شبکه هفت سیما پخش می شود.

به گزارش سینماپرس؛ از آنجا که کشورکانادا پیشرو در آموزش کودکان استثنایی است برنامه «همکلاسی» با محوریت آموزش کودکان استثنایی درکانادا تولید شده است.

این برنامه به آشنایی روش های آموزش کودکان استثنایی در کانادا،گفتگو با کارشناسان مطرح دنیا و دانش آموزان و اولیاء آنها می پردازد.

همچنین در برنامه «همکلاسی» با کارشناسان برجسته و مطرح همچون خانم تتمیراندا استاد کودکان استثتایی در دنیا گفتگو شده است.

برنامه «همکلاسی» کاری از گروه مهارت های تخصصی و عمومی شبکه و به تهیه کنندگی دکتر محمود احمدی افزادی هر روز ساعت ۱۵ از شبکه هفت سیما پخش می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیشنهاد قائم‌مقامی شبکه ورزش به فردوسی پور – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر شبکه ورزش گفت: پیشنهاد قائم‌مقامی شبکه ورزش به «عادل فردوسی‌پور» داده شده است.

به گزارش سینماپرس؛ «احسان شیعه» گفت: به «عادل فردوسی‌پور» مجری و تهیه‌کننده برنامه تلویزیونی «نود» پیشنهاد قائم‌مقامی شبکه ورزش داده شده است. 

وی ادامه داد: این پیشنهاد به وی اعلام شده اما هنوز در این زمینه به نتیجه مشخصی نرسیده‌ایم. 

پیش از این فردوسی‌پور با تهیه‌کنندگی برنامه تلویزیونی «فوتبال ۱۲۰» با شبکه ورزش همکاری داشته است.

*فارس

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«بدون تاریخ؛ بدون امضاء» در شبکه نمایش خانگی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی «بدون تاریخ؛ بدون امضاء» ساخته وحید جلیلوند در شبکه نمایش خانگی توزیع شد.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «بدون تاریخ؛ بدون امضاء» علی جلیلوند از طریق موسسه تصویرگستر پاسارگاد به شبکه خانگی عرضه شد.

فیلم سینمایی «بدون تاریخ؛ بدون امضاء» با بازی امیر آقایی و نوید محمدزاده داستان شک و تردیدهای یک پزشک نسبت به اهمال وظیفه‌اش را روایت می‌کند.

احسان علیخانی و حامد عنقا سرمایه‌گذاری این فیلم را بر عهده داشته‌اند.

فیلم سینمایی «بدون تاریخ، بدون امضا» به کارگردانی وحید جلیلوند، تهیه‌کنندگی احسان علیخانی و علی جلیلوند با بازی بازیگرانی مانند امیر آقایی، هدیه تهرانی، زکیه بهبهانی و نوید محمدزاده جلوی دوربین رفته است. 

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سال ۹۷ هر ۱۷ روز یک نمایشگاه برپا کردیم/ انتشار کتاب آثار هنرمندان تجسمی حوزه هنری در سال ۹۸ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سیدمسعود شجاعی طباطبایی در تشریح فعالیت‌های سال ۹۷ مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری گفت: سال ۹۷ مبتنی بر هم‌افزایی با دیگر ارگان‌ها و نهادها بود که از دل آن اتفاقات ثمر بخشی مانند برپایی نمایشگاه‌های متعدد، افتتاح نگاه‌خانه‌ در حوزه هنری و مترو و برگزاری جشنواره‌های مختلف ملی و بین المللی بود.

به گزارش سینماپرس؛ سیدمسعود شجاعی طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری با بیان اینکه فعالیت‌های مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در سال ۹۷ مبتنی بر هم‌افزایی با دیگر ارگان‌ها و نهادها بوده است، اظهار کرد: فعالیت‌هایمان را با همین رویکرد دنبال کردیم و به نتایج خوبی رسیدیم. ارتباط خیلی خوبی با مراکز و نهادها و سازمان‌ها داشتیم که از دل آن اتفاقات ثمر بخش مانند نمایشگاه «پایان یک داعش» و انتشار نشریه و نمایشگاه‌ها و مسائلی از این دست بیرون آمد و سرفصل برخی اتفاقات تازه برای مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری بود.

سال ۹۷ مبتنی بر هم‌افزایی با دیگر ارگان‌ها و نهادها بود

وی افزود: سال ۹۷ مبتنی بر هم‌افزایی با دیگر ارگان‌ها و نهادها بود که از دل آن اتفاقات ثمر بخشی مانند برپایی نمایشگاه‌های متعدد، افتتاح نگاه‌خانه‌ در حوزه هنری و مترو و برگزاری جشنواره‌های مختلف ملی و بین المللی بود.

این هنرمند ادامه اداد: توجه جدی به هنرمندان مستعد و جوان در شهرستان‌ها که به نوعی رویش‌های انقلاب اسلامی هستند، از دیگر اهداف مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در سال ۹۷ بود. خوشبختانه تعامل ما با هنرمندان شهرستانی خوب و نتیجه‌بخش بود و توانستیم برخی اتفاقاتی که وقوع آنها را پیش‌بینی نمی‌کردیم یا حوادث و اتفاقاتی که لازم بود در مواجهه با آنها واکنش سریعی صورت گیرد را ظرف چند روز، در قالب آثار هنری مطرح کنیم.

شجاعی‌طباطبایی در توضیح واکنش‌های مذکور گفت: نمایشگاه «اهواز سرافراز» و یا حادثه تروریستی که منجر به شهادت مرزداران کشور شد و  اتفاقات دیگری از این دست، از جمله این واکنش‌ها بود و امروز از ظرفیت‌های هنری آگاه هستیم و تمام تلاشمان این است که متناسب با اتفاقات روز کشور، آثار و نمایشگاه‌ها را ارائه کنیم.

وی گفت: در حوزه هنری فعالیت‌هایی که به شکل میان مدت و یا بلندمدت اتفاق افتاد که با مشارکت برخی ارگان‌ها صورت گرفت؛ پس از برپایی موفق مسابقه ترامپیسم که ۷۴ کشور در آن شرکت داشتند و با کمک بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس برگزار شد، امسال در همکاری با روایت فتح نیز نمایشگاه «پایان یک داعش» را برگزار کردیم. همچنین در ارتباط با مسائل منطقه مانند نسل‌کشی در «میانمار» نیز برنامه‌های میان مدتی داشتیم که خروجی آن در قالب کتابی دو زبانه منتشر شد و در اختیار مجامع و سازمان‌ها و رسانه‌های بین المللی قرار گرفت. تصورمان این است که کتاب‌های فاخری از این دست به خوبی دیده می‌شود و اتفاقاتی از این دست اتفاقات بسیار خوبی بود.

 هنر مفهومی را در دستور کار قرار دادیم

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری افزود: امسال برای نخستین بار بحث هنر مفهومی را در دستور کار قرار دادیم و نگاه‌خانه‌هایمان را در حوزه هنری و مترو به شکل جدی‌تری دیدیم. توجه به فضاهای عمومی برای برپایی نمایشگاه و نگاه‌خانه‌ها از جمله اقداماتی بود که امسال در دستور کار قرار گرفت.

شجاعی‌طباطبایی تصریح کرد: سال ۹۶ اتفاقات خوبی در همکاری با شهرداری تهران رخ داد و توانستیم نمایشگاه ترامپیسم را در ۱۱۰۰ سازه و بیلبورد شهری به نمایش درآوریم. اما متاسفانه این همکاری با شهرداری تهران در سال ۹۷ کم‌رنگ شد. امسال نمایشگاه «حمایت از تولید کالای ایرانی» را در قالب نمایشگاهی با سازمان استاندارد ارائه کردیم و سازمان استاندارد حمایت های بسیاری برای برپایی این نمایشگاه داشت، اما متاسفانه برای نمایش این نمایشگاه در سطح شهر با عدم همکاری و مشارکت شهرداری مواجه شدیم.

این کاریکاتوریست سرشناس کشور ادامه داد: یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که در سال ۹۷، ظرف چند روز با مشارکت دانشکده هنرهای زیبا و فرهنگستان صبا صورت گرفت و هنرمندان حوزه هنری متولی این اتفاق بودند، همایش «فرایند دستیابی به بیانی نو در گفتمان بینامتنی نگارگری و مجسمه‌سازی» بود. دوستان هنرمند ما در حوزه هنری در نگارگری به توانمندی بالایی دست پیدا کرده‌اند و این توانمندی را در قالب مجسمه‌های ظریف و مینیاتوری و البته بسیار فاخر خلق کرده‌اند. سال ۹۸ این مجسمه ها که برگرفته از هنر مینیاتور کشور است توسط مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری رونمایی خواهد شد. ما در این زمینه کار کردیم و فرایند تجسم نگارگری را مورد بحث قرار دادیم.

بیش از ۶۰ درصد از بودجه‌ مان صرف فعالیت‌های تولیدی شد

شجاعی‌طباطبایی گفت: هنرمندان مرکز هنرهای تجسمی در رشته‌های مختلفی مانند نگارگری، خوش‌نویسی، نقاشی، حجم، تندیس و … در حال همکاری با این مرکز هستند. بیش از ۶۰ درصد از بودجه‌ای که در ارتباط با مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری هزینه شد، صرف فعالیت‌های تولیدی شد و آثار هنری در نهایت به گنجینه حوزه هنری اضافه شده و شرایطی مهیا شد که آثار به خوبی دیده شود.

وی افزود: در واکنش سریع به حوادث روزگار، برخی از شاخه‌های هنری محدودیت‌های خاص خود را دارند. رویکرد ما امسال به سمت تولید آثاری مانند پوستر، تصویرسازی، کارتون و کاریکاتور و نقاشی دیجیتال و … بود که سریع‌تر به نتیجه برسد.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری تصریح کرد: برخی هنرمندان که آثاری درباره «اهواز سرافراز»، «شهید حججی»، شهدا و … خلق می‌کنند، هنرمندان خلاق و ارزشی و انقلابی هستند که به هیچ وجه حاضر به دریافت پول نیستند و وقتی تقاضا می‌کنیم که مبلغی دریافت کنند، به حداقل‌ها اکتفا می‌کنند.

وی اظهار داشت: به دنبال این هستیم که تا حد ممکن از بضاعت موجود استفاده کنیم و آثار خوب هنرمندان جوان دیده شود. جشنواره هنر جوان توسط این مجموعه و با نظارت مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری برگزار شد و پس از ۵ سال وقفه دوباره این جشنواره پا گرفت. توجه به هنرمندان جوان و شناسایی آنها و ارتباط مستمر با این عزیزان از جمله اهداف جشنواره بود. جشنواره هنر جوان دوسالانه است و به طور جدی به این جشنواره توجه داریم و تازه کارمان شروع شده است. مواردی را با مسئولان و دست اندرکاران امور استان‌ها مطرح کرده‌ایم و سال دیگر، نخستین نشستمان را با مسئولان تجسمی مراکز استانی حوزه هنری برگزار می‌کنیم و هنرمندان شناسایی می‌شوند تا بانک اطلاعاتی کاملی داشته باشیم.

ماهنامه هنرهای تجسمی حوزه هنری روی دکه خواهد رفت

شجاعی طباطبایی با تاکید بر اینکه امسال تلاش داشتیم نشریه هنرهای تجسمی حوزه هنری را دوباره احیا کنیم، عنوان کرد: پایه‌گذار این نشریه مرحوم ابوالفضل عالی بود. بعد از آقای ابوالفضل عالی، دبیری این نشریه توسط عبدالمجید حسینی‌راد و پس از ایشان توسط من انجام شد و می‌خواهیم چهارمین دوره انتشار این نشریه را از سال جدید به شکل چاپی و عرضه دیجیتال داشته باشیم. همچنین در هفته هنر انقلاب اسلامی، ماهنامه هنرهای تجسمی حوزه هنری نیز روی دکه خواهد رفت.

وی با اشاره به انتشار کتاب هنرهای تجسمی حوزه هنری خبر داد: کتاب آثار هنرمندان مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری را طراحی کردیم و تلاش می‌کنیم در سال جدید این کتاب روانه بازار نشر شود. حوزه هنری در همه شاخه‌ها نیاز به معرفی هنرمندانش دارد. این کتاب به دو زبان فارسی و لاتین منتشر خواهد شد. همچنین به‌زودی آثار مکتوبی همچون کتاب تصویرگری سال و کتاب کارتون سال در اختیار سوره مهر قرار می‌گیرد. در سال ۹۷ نخستین کتاب سال گرافیک مذهبی چاپ شد و کتاب مسابقه بین‌المللی پایان یک داعش نیز به چاپ رسید. هفتمین جشنواره هنر جوان، شیطان دیگر تنها نیست، میانمار، سقوط شیطان بزرگ و … از دیگر آثاری بود که به همت مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و توسط نشر سوره مهر به چاپ رسید.

هر ۱۷ روز یک نمایشگاه برپا کردیم

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری با تاکید بر اینکه نمایشگاه‌های زیادی در سال ۹۷ در نگارخانه حوزه هنری برپا شد، عنوان کرد: تقریبا هر ۱۷ روز یک نمایشگاه برپا کردیم.

وی ادامه داد: یکی از اتفاقات بسیار مهم در رابطه با هنرهای تجسمی، بحث سایت است. اطلاعات در سایت مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری به اشکال مختلف منتشر می‌شود. این سایت از حدود ۸ ماه پیش رشد صعودی قابل توجهی داشته است و هم اکنون ۲۴۷ هنرمند با گالری آثار معرفی شده‌اند. ۳۰ مقاله مصور و تالیفی ترجمه شده و بیوگرافی‌ هنرمندان مرکز به طور کامل در این سایت وجود دارد. تاریخ شفاهی نیز در سایت به شکل جدی دنبال می‌شود. تکمیل اطلاعات با کمک هنرمندان مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری صورت می‌گیرد و  گفت‌وگوها عمدتا با هنرمندان پیش‌کسوت انجام می‌شوند.

وی در پایان با بیان اینکه هنرمندان حوزه هنری در سال ۹۷ فعالیت‌های بسیار خوبی داشته‌اند، اظهار کرد: هنرمندان تجسمی حوزه هنری در مجامع بین‌المللی حضور موثری داشتند و اکنون مسابقه‌های متعددی را طراحی می‌کنند و در جشنواره‌های مختلف جوایز مختلفی را کسب کرده‌اند. خود من در یونان مسابقه تجسمی را طراحی کردم و در عرصه بین‌الملل نیز توانستیم به نتایج خوبی برسیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تکانه‌های جنسی در روابط ادبی و تئاتری – اخبار سینمای ایران و جهان

صبح نو: آراز بارسقیان، مترجم و نمایشنامه‌نویس گفت: پشت اکثر روابط ادبی و حتی تئاتر تکانه‌های ادبی جنسی می‌بینید، این‌ها از نظر من بی‌اخلاقی است. من این را نشان می‌دهم، چون بخشی از این روابط جزء بی‌اخلاقی‌های اجتماعی است به همین دلیل گاهی روابط درونی در تئاتر یا ادبیات را سوژه می‌کنیم.

آراز بارسقیان، نویسنده، مترجم و نمایشنامه‌نویس است. از او در فاصله چندماه دو اثر داستانی و یک کتاب غیرداستانی منتشر شد. رمان قطور «پل» و داستان «سه‌شنبه» آثاری قصه‌گو هستند که می تواند مخاطب را به خود جذب کند، خصوصاً اگر اهل فرهنگ باشید و از جریانات ناپیدای فرهنگ خبر داشته باشید بسیاری از بخش‌های کتاب برای‌تان مملوس خواهد بود. «فاشیسم ادبی» هم مجموعه مقالات بارسقیان است که در سال گذشته عمدتاً در نقد تمامیت‌خواهی یک جریان در حوزه ادبیات نوشته شده و اینک به صورت مستقل در کتابی منتشر شده است. به این بهانه با وی گفت‌وگویی انجام دادیم که در بخش‌هایی بسیار خواندنی و شاید افشاگرانه باشد. با ما باشید.

در دوره‌ای که نویسندگان سالی یک کتاب هم نمی‌توانند چاپ کنند شما ظرف سه ماه گذشته چند کتاب پشت سرهم چاپ کردید. ماجرا به چه شکل بوده است؟
این‌که نمی‌توانند چاپ کنند به برنامه‌ریزی خود نویسندگان ربط دارد و من برنامه‌ام این بود که رمان «سه‌شنبه» پاییز امسال منتشر شود، البته به خاطر مسائل کاغذ دو ماه تأخیر شد. «پل» هم قرار بود اردیبهشت امسال چاپ شود که آن هم به خاطر مسائل نشر به تأخیر افتاد. «فاشیسم ادبی» هم که در نشر خودم چاپ کردم و زمان‌بندی‌اش دست خودم بود که البته همزمانی با این دو کتاب اتفاقی بود.

چرا برنامه‌ریزی داشتید که رمان «سه‌شنبه» را حتماً در پاییز چاپ کنید؟
وقتی که رمان «یکشنبه» و «دوشنبه» را نوشتم قرار گذاشتم هر پنج سال یک روز هفته را بنویسم و چاپ کنم. دقیقاً انتشار «دوشنبه» تا «سه‌شنبه» پنج سال طول کشید. الآن امیدوارم «چهارشنبه» را پنج سال بنویسم و «پنجشنبه» و «جمعه» را هم می‌خواهم یک کتاب کنم.

مدل نام‌گذاری این کتاب‌ها برای من عجیب بود.
این اسم مربوط به «یکشنبه» بود که ما در دفتر نشر چشمه نشسته بودیم و اسمش را هم مدیون مهدی خرم است. این کتاب اسم دیگری داشت. در جایی از کتاب یکشنبه شعری هست که برای یک خواننده معروف پاپ هست و اسم یکشنبه در آن بود که پیشنهاد دادند اسم آن را یکشنبه بگذاریم و به نظرم جذاب بود و اسم کتاب را گذاشتم یکشنبه و قرار گذاشتم با خودم که برای همه روزهای هفته با این مدل اسم‌گذاری کتابی بنویسم.

«سه‌شنبه» را که خواندم به نظرم رسید شخصیت اصلی یعنی آربی خودت باشی؛ درست است؟
بله خودم هستم، همان طور که در «یکشنبه» و «دوشنبه» هم داستان همین آدم است. در «پل» هم همین شخصیت وجود دارد. بعداً با غلامحسین دولت‌آبادی به این نتیجه رسیدیم که می‌توانیم کاراکتر کتاب‌ها را یکی کنیم؛ اما اول شخص است و نزدیک به خودم است که تجربه خودم را بازنمایی کردم. البته ایراد هم می‌گیرند که این کتاب خاطرات است که البته درست نیست چون به سمت داستان می‌روند، شاید کتاب قبلی این‌طور بود.

چرا شخصیت این کتاب این‌قدر ناامید است؟
در یکشنبه هم به همین شکل است. چون ناراحت و ناامید است. البته دلیل ناراحتی‌اش را می‌فهمیم؛ اما دلیل ناامیدی‌اش در کتاب مشخص نیست.
مسأله این است که ناامید است و چرا ناامید است؟ چرایی این سؤال را به بیرون ارجاع می‌دهم. دنیای بیرون برای این شخص قشنگ نیست و هرکاری می‌کند به بن‌بست می‌رسد و می‌بازد.

از خودت الهام گرفته‌ای؟ آربی در اصل آراز است و شکست‌هایش در رمان بازتاب پیدا کرده است؟
بله؛ اما من ازدواج نکردم. البته شاید اگر ازدواج می‌کردم هم به سرنوشت آربی دچار می‌شدم. اگر این را بپذیریم که هر رمان یک بیوگرافی است می‌پذیرم که این شخصیت‌ها خودم هستند. اما اینکه چرا ناامید است باید به بیرون جامعه نگاه کرد، یعنی فضای کامل جامعه. یعنی اگر در جنبه‌هایی حالت خوب است، آن را تعمیم نده.

چرا حال خوب را نمی‌توان تعمیم داد ولی حال خراب را تعمیم می‌دهی؟
چون حال بد زودتر در زندگی ما رشد می‌کند. باید به تمام جنبه‌های اجتماعی نگاه کرد. معمولاً افراد از چیزی که می‌ترسند می‌نویسند. باید به فضای کامل اجتماعی برای ناامیدی نگاه کنیم؛ چون معمولاً حال بد و افسردگی در زندگی و سیاهی زودتر از سفیدی غالب می‌شود.

چرا شما به‌عنوان یک داستان‌نویس، خودت را در اختیار فضای ناامیدکننده قرار می‌دهی؟
من سن خیلی کمی داشتم که با غلامحسین دولت‌آبادی تئاتر کارمی‌کردم و به بکت خیلی علاقه داشتم. پیتر بوروک کتابی به اسم «فضای خالی» دارد. من این کتاب را همان موقع می‌خواندم. راجع به بکت می‌گوید که او این‌قدر خوب سیاهی را نشان می‌دهد که معنای روشنایی را درک می‌کنیم. این حرف گوشه ذهن من ماند. در ۱۸ تا ۲۱ سالگی هم خیلی داستایوفسکی و کافکا و چخوف می‌خواندم و خودم را متأثر از این‌ها می‌دیدم.
همه این‌ها در ذهن من بود و چیزی که می‌نوشتم همین می‌شد، وقتی که دنیا را بیشتر می‌بینی، داری چشم‌اندازی را می‌بینی که دروغ نیست و ناامیدی به‌دلیل این است که چیزی را نمی‌توانی تغییر دهی. خلقیات را نمی‌توانی تغییر بدهی و این می‌شود ناامیدی.

خب تو قرار است خلقیات چه کسی را تغییر بدهی؟
خلقیات اجتماعی را که در آن زندگی می‌کنید، می‌بینید که نمی‌توانید تغییر دهید. «دوشنبه» داستان یک روز از زندگی آربی است که در یک روز با چیزهای منفی زیادی اعم از دزدی و قلدری یک عده روزنامه‌نگار از طیف اصلاح‌طلب روبه‌رو می‌شود. اتفاقاً از همین روزنامه‌نگاران سرشناس بودند و چون من عین واقعه را نوشتم من را تهدید کردند که شخصیت‌های کتاب را عوض کنم و من عوض کردم. جالب است که ارشاد مرا مجبور نکرد و برای همین هم کتاب «یکشنبه» را از دور انتشار خارج کردند.

یعنی رفقای نویسنده اصلاح‌طلبت تو را مجبور به سانسور کردند؟
بله. مجبور شدم عوض کنم و در انتها یک آدرس غلط دادم تا کتاب چاپ شود. یعنی انسان با دروغ و بی‌اخلاقی مواجه است که نمی‌تواند تغییرش دهد. در «سه‌شنبه» سعی می‌کند این مشکل را بشکند و زندگی کند؛ اما به هیچ رسیده است. همسرش ترکش کرده و با رفیقش نمی‌تواند ادامه دهد. همه این‌ها را در یک فلش مموری جمع کرده است، مثل خودم که همه کتاب‌هایم را در فلش‌مموری جمع کردم و همه‌اش صدمگابایت هم نمی‌شود. این اتفاقات آخر سال پیش برای من که این رمان را می‌نوشتم اتفاق افتاد. من پنج سال یک‌بار این کتاب‌ها را می‌نویسم که می‌شود سال ۹۶ و دوشنبه را ۹۱ نوشتم و ۹۷ چاپ شد که پنج سال می‌شود. دقیقاً من هم دچار این بحران بودم که چه کاری انجام دهم، یک پوچی در درون به وجود می‌آید که بسته به زندگی خودت است.

چرا در دوره پوچی کتاب می‌نویسی؟
برای اینکه بیشترین انگیزه را دارم که خودم را خلاص نکنم، البته این راهکار من است و برای کسی تجویزش نمی‌کنم. من یک‌بار در اوج ناامیدی پایان‌بندی کتاب را عوض کردم.

البته این پایان‌بندی خوب بود و از ناامیدی محض دریچه امید باز شد. من خودم روحیه‌ام زیاد با تلخی سازگار نیست و اگر کتاب آن پایان را نداشت شایدکتاب را دوست نداشتم.
هیچ‌کس سیاهی مطلق را نمی‌پذیرد، یک جمله معروف است که می‌گوید اگر تاریکی نبود ما را چه نیازی به نور بود. نور برای روشنی جهان است.

در کتاب «پل» خیلی از مشکلاتت با ناشران و نویسندگان پررنگ است، البته در «سه‌شنبه» هم بود. چرا دوست داری پشت صحنه و تجربه شخصی‌ات در کتابت باشد؟ آیا جذابیتی دارد؟
کتاب «دوشنبه» کلاً به همین شکل است.

دوست داری افشاگری کنی؟
با رمان نمی‌شود افشاگری کرد. من می‌خواهم واقعیت‌ها را بگویم. در رمان «پل» می‌بینید که چطور یک بنیادی را راه می‌اندازند و فردی را از پا می‌اندازند. این هم بخشی از زندگی من است. اگر هر روز زندگی من در آهنگری بود باید آن را می‌گفتم. درست است که الزامی وجود ندارد؛ اما من دوست داشتم این کار را انجام دهم. کافکا خودش یک «کارمندمسلک» است و کتاب «محاکمه» هم راجع به یک کارمند است و نشان می‌دهد که محکوم به بودن هستید. من هم این‌طور می‌بینم و من دوست دارم نزدیک‌ترین چیز را به خودم بنویسم؛ البته جداکردن این‌ها سخت است. البته در «پل» یک سری داستان وجود دارد که به ادبیات و حواشی آن ربطی ندارد.

البته یک‌سری شخصیت‌های ادبیاتی و تئاتری دارد.
البته این‌ها بخشی از زندگی من است. مثل اینکه تو هر روز با روزنامه درگیر هستی و من هرروز با نشر درگیرم.

البته ما خودمان را سوژه نمی‌کنیم؟
خب من کردم دیگر.

این مدل سوژه کردن چه واکنشی از بیرون دارد و آیا همه روابط نشر و تئاتر به این شکل است؟
۸۰ درصد آن به این شکل است. اگر اجازه داشتیم عمیق‌تر بگوییم و به دنیای خصوصی آدم‌ها ورود داشته باشیم چیزهایی می‌بینید که تأسف‌برانگیر است. پشت اکثر روابط ادبی و حتی تئاتر تکانه‌های ادبی جنسی می‌بینید، این‌ها از نظر من بی‌اخلاقی است. من این را نشان می‌دهم، چون بخشی از این روابط جزء بی‌اخلاقی‌های اجتماعی است به همین دلیل گاهی روابط درونی در تئاتر یا ادبیات را سوژه می‌کنیم.

اگر نویسندگی را یک صنف حساب کنیم، این مدل نوشتن کار را برای تو سخت می‌کند.
ما صنف نداریم. یک صنفی زدند که مشخص شد به کجا می‌رود. بله کار سخت می‌شود، ولی من می‌کنم نتیجه آن این است هرروز تنهاتر از قبل می‌شوید، چون ادبیات ما مخاطب عام ندارد. یک دلیل ناامیدی این است که کتابی که من می‌نویسم نهایتاً ۵۰۰ تا هزار نفر مخاطب دارد که شاید هم نخوانند؛ از آن طرف می‌بینم کتابی که به چاپ ۱۲۰ می‌رسد. یک چیزی در این بین اشتباه است و تعادل را از بین برده است. پل یا سه‌شنبه راجع به همین تعادلی است که از بین رفته است. مدام در این دو وجهی و دوقطبی می‌ماند، چون نه آن ۵۰۰ نفر هستند و نه آن ۱۲۰ نفر وجود دارند.

تو قائلی که ادبیات در ایران محفلی است؟
صددرصد. من در این کتاب سند دادم، چون معلوم است.

تو می‌خواهی این محفل را بشکنی؟
نمی‌شود محفل را شکاند؛ باید درباره آن تا می‌توان نوشت. البته یک محفل نیست باید گفت محفل‌های زیادی است. این محفل‌ها
چپ و راست هم ندارد. وقتی «فاشیسم ادبی» را نوشتم گفتند رفتی جناح مقابل. یک آقایی می‌گوید ادبیات مهم است، ولی سر بزنگاه می‌گوید جناح آن‌ها. در صورتی که من در هیچ جناحی نرفتم و مشکلات هر دو را می‌بینیم. هر دو طرف مثل هم هستند.

الآن تو کدام طرف هستی؟
نمی‌دانم. من مبادله مالی با هیچ‌کدام ندارم. این جناح‌بندی‌ها
بد شده است، هردو هم شبیه به هم هستند.

تو الآن از میان افراد شبه‌روشنفکرها بیرون آمدی وبا ناشری کار می‌کنی که مشخصاً وجهه مذهبی دارد. چشم‌انداز این طرف را چه دیدی؟
من افتخار می‌کنم که از جبهه شبه‌روشنفکر بیرون آمدم. البته با تجربه‌های مختلف دیده‌ام که هیچکدام با هم تفاوتی ندارند. هر دو طیف یک حقیقتی را نمی‌بینند.

من هر دوطرف را رصد می‌کنم؛ آیا چیزی به نام مافیای ادبی داریم؟ تو با ناشران و نویسندگان کار کردی. این‌ها چه دارند که می‌گویی مافیا هستند؟
بله در هر دو طرف مافیای ادبی وجود دارد. هر دو یک چیزی به نام ما دارند که مثلاً می‌گویند ما کتاب تو را نمی‌خوانیم. در حقیقت هم شاید پنج نفر باشند؛ اما مثل ساختار شرکت‌های هرمی هستند و سیستمی را در بر می‌گیرند مثل چپ و راست.
فقط وقتی نجات پیدا می‌کنید که وسط بایستی تا از این مافیا بیرون بیایید. می‌گویند که ساختار خاصی نداریم و سازماندهی نیستند ولی کافی است سه نفر دور یک میز بنشینند و تصمیمی راجع به کتابی بگیرند. این را ضرب در چند کنید که بازتاب آن در صفحات شخصی و … را می‌بینی. این‌ها یک سیستم مافیای فرهنگی را تشکیل می‌دهند، البته فعلاً چون پولی در میان نیست خبری هم نیست، والا کار به کشت و کشتار می‌رسید. مافیای فرهنگی تئاتر و سینما حجم بالای مالی دارند، ولی مافیای ادبیات و شعر حجم مالی بالایی ندارد. در شبکه هرمی رأس ماجرا پول زیادی می‌برد و باقی چیزی سود نمی‌کنند. در این جریان هم چندنفر خاص هستند که برد می‌کنند.

الآن صدای شما در این فضا شنیده شده است؟
بله؛ اگر این‌طور نبود شما برای مصاحبه با من نمی‌آمدید. اگر شنیده نمی‌شد الآن آنقدر از من بدشان نمی‌آمد، نشر چشمه «دوشنبه» و «سه‌شنبه» من را با صلوات و تعریف چاپ کرد. «سه‌شنبه» حتی بهتر از آن دو است، نویسنده سعی کرده تجربه کسب کند و داستان بنویسد. ولی چون به آن‌ها ندادم که حتی بررسی کنند از این مسأله ناراحت هستند. حتماً کاری کردند و یک فرد مشخص است که عامل برخی مسائل است. آن فرد در حق کتاب «دوشنبه» کار زشتی کرد و «دوشنبه» به صورت علنی سانسور شد.

وقتی در آن کتاب علیه خودشان حرف زدی چطور کتابت را چاپ کردند؟
این‌ها یک کلک خاص خود را دارند که در ابتدا ایرادی نمی‌گیرند و کتاب را چاپ می‌کنند. ظرف یک ماه تیراژ ۱۱۰۰ کتاب تمام شد؛ اما جلو چاپ دوم را گرفتند و همان فردی که با آن مشکل دارم جلویش را گرفت.

عنوان «فاشیسم ادبی» برای یک کتاب تند نیست؟
وقتی فردی به خودش می‌گوید من فاشیست ادبی هستم من چه کاری می‌توانم انجام دهم؟

به نظرم بزرگ کردن بی‌جای یک فرد است. اگر آن توهمی دارد و شما هم بر اساس آن جلو بروی خوب است؟
بله؛ این کار خیلی خوب است. دون‌کیشوت وقتی که تمام شرایط محیا است آرامش دارد. بعد همه از دور به آن می‌خندند. بهترین شکل نمایش آن در فیلم تری گیلیان است. هیچ وقت نمی‌توان با فاشیسم همدل باشید چون تا لحظه آخر همه را می‌فروشد و این فرد همه را می‌فروشد. آخرش هم می‌گوید همه فاشیست هستند
غیر از من. بهترین نماد و شکل آن فیلم کامفورمیست برتولوچی است. می‌خواهم بگویم که فاشیسم ادبی و رفتار مافیایی دو آفت ادبیات است. رفتار مافیایی به فاشیسم ربطی ندارد؛ اما فاشیسمی که در مافیا قرار بگیرد خیلی بد است.

خیلی‌ها منتقد این رفتار هستند، ولی صدای‌شان درنمی‌آید. چرا بقیه در مواجهه با این ماجرا ساکت هستند؟
می‌توانید از خودشان بپرسید. البته دروغ می‌گویند چون عافیت‌طلب و ریاکارند. در هر دو طرف هستند. البته برخی هستند که در طیف به اصطلاح این طرف هستند و چون در روند قدرت دولتی هستند، چیزهایی می‌دانند که ما نمی‌دانیم، یک جنبه از اخلاق خوب و بد این کشور است که سکوت می‌کنیم و آتو می‌گیریم. مثلاً یک مدتی همان طیف شبه روشنفکر اینکه ارشاد نمی‌روند جزو افتخاراتشان بود؛ در حالی که شعار می‌دهند. این را باید پرسید چه کسی به تو پول می‌دهد. آیا از بخش خصوصی پول می‌گیرید؟ حزب سازندگی بخشی از سازوکار قدرت در این کشور است و آن وقت ببیند چه کسانی با آن‌ها کار می‌کنند و حقوق ماهیانه از آن‌ها می‌گیرند. آیا حزب سازندگی بخش خصوصی است؟ حتی اگر به این شکل هم باشد، می‌توان آن را نقد کرد. همیشه به نظر من دست راستی‌ها چیزهای بیشتر از دست چپی‌ها دارند و به نظرم چون حیا می‌کنند در این ریاکاری وجود دارد و به نظر من اگر لازم باشد باید درباره واقعیت‌ها افشاگری کنند، ولی این کار را نمی‌کنند چون قرار است این دوقطبی همیشه برقرار باشد. یکی مثل من که آن طرف را دیده می‌نویسد و نشان می‌دهد.

آخر این فاشیسم و مافیا چیست؟ ما در یک دایره بسته حرکت می‌کنیم؟
این دایره بسته نیست. این یک تکانه رو به افزایش است. این فرم دایره نیست، بلکه یک نقطه لبریز شدن است و این مسأله خطرناک است. ما در این جامعه جایی برای برون‌رفت فاضلاب‌های اجتماعی نداریم و این مسأله خطرناک است.
چون خروجی ندارد به خود جامعه باز می‌گردد و نمی‌توانیم یک جامعه سالم داشته باشیم و به همین دلیل هر چند سال یک بار شاهد برون‌ریزی‌های احمقانه هستیم که انگیزه‌هایش مشخص نیست. این‌ها معضلاتی است که داریم.
بعد از هر برون‌ریزی یک مقدار خالی می‌شود و ته‌نشین‌شدنش هم سخت است که در بیاید. من راجع به کلیت جامعه حرف می‌زنم. وقتی برون‌ریزی می‌شود ادبیاتی، سینماگر و تئاتری جیغ خودش را می زند. همه خودشان را وصل به یک جریانی می‌کنند و دوباره ته‌نشین می‌شود و دوباره بالا می‌آید. یک مدتی می‌گفتند دوست ندارید بروید، درحالی‌که درست نیست. ما همسایگی هم را درک نمی‌کنیم. این هر باز جیغ زدن و ته‌نشیدن شدن منجر به افسردگی و سرخوردگی می‌شود و در این دنیای مبتذل که شبکه‌های اجتماعی سرکوب‌گر و مانع آزادی هستند می‌بینی که وضع کتاب چه می‌شود.
از یک طرف کتابی ۵۰۰ نسخه چاپ دارد و از طرفی دیگر کتابی مثل «دا» با آن تیراژ که خوانده هم نمی‌شود فقط فروخته می‌شود.

با چه استدلالی می‌گویی خوانده نمی‌شود؟
به‌طور مثال کتاب «دا» تا الان ۲۴۰ هزار بار منتشر شده؛ شاید ۱۰ هزار بار خوانده نشده است. ولی من می‌گویم معامله شده است.

اینکه تو می‌گویی فقط حدس است؟
این را از حقیقت نقد می‌گویم.

من مشکلی با نقد کتاب «دا» ندارم ولی این کتاب برای ترویج کتابخوانی توصیه شده است. منفی هم نبوده این کار. ممکن است به این روش نقد باشد ولی اینکه مطمئن می‌گویی خوانده نشده بر چه اساسی است؟
بنا نیست این کتاب خوانده شود بلکه برای ایجاد همان بالانس و تعادلی است که گفتم. من این را در همان راستای سیاست چپ و راست می‌بینم.

من در نقد روشی موافق با تو هستم؛ اما کتاب «دا» در بخشی از جامعه که با محصول فرهنگی سر و کار ندارند، مورد اقبال است و به صورت خاص مشتری این مدل آثار هستند و تعداد زیادی این کتاب را خوانده‌اند.
اگر صدهزار نفر کتاب دا را خوانده باشند حتماً باید تعادلی برقرار باشد که تیراژ کتاب من ۱۵۰۰ باشد.

من متوجه نسبت این دو با هم نمی‌شوم؟ چون مشتری آن اثر در نهایت به سراغ تو نمی‌آید؟
پس ترویج کتابخوانی در اینجا زیر سؤال است.

نه زیر سوال نیست. آن کتاب برای همان طیف است. ما در جامعه ۷۰ میلیونی هستیم که صد هزار نفر کتاب نمی‌خواند.
من می‌گویم این روش به افزایش ظرفیت کتابخوانی کمک نمی‌کند. باید این بالانس وجود داشته باشد. قرار به این است که گفتمان در اجتماع ایجاد شود تا وقتی که گفتمان ایجاد نشود، نمی‌توانیم عقاید سیاسی را دچار تضاد کنیم و حتی آن را پیش ببریم و درباره یک موضوع واحد تصمیم بگیریم.
ترویج کتابخوانی واژه غلطی است ما باید گفتمان کتابخوانی ایجاد کنیم و کاراکتر من به‌دلیل اینکه نمی‌تواند گفتمان ایجاد کند، ناامید است. دلیل اصلی وجود سانسور است.

البته یکسری منع‌ها منطق درستی دارد.
منع ادبیات سانسور است. من نمی‌گویم سانسور نباید باشد. بخشی از همین دوگانه‌سازی ما و دیگران مافیا ایجاد می‌کند. آنکه در چپ است می‌گوید آنان هر چه بخواهند چاپ می‌کنند و ما نمی‌توانیم. در حالی‌که واقعیت این است که کتاب نویسنده سوره هم در ارشاد می‌ماند. این طرفی‌ها اگر کتاب‌شان در ارشاد بماند، اصلاً صدای‌شان در نمی‌آید. من نخستین کتابم را در ارشاد مجوز گرفتم و یک‌سال مانده بود آن هم در اثر اشتباه و می‌دانم چه خبر است. ولی باقی که نمی‌دانند و از آن طرف هم ترس ایجاد می‌کنند. این خودش مافیا ایجاد می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع