X

مدیر فنی

دفتر سینمایی

«سایه‌های پنهان» روی آنتن شبکه یک – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مستند «سایه‌های پنهان» با موضوع حضور مستشاران آمریکایی در ایران در سال۱۳۲۰ در چهار قسمت روی آنتن شبکه یک می رود.

به گزارش سینماپرس، این مستند با حضور در شهرها و مکان های ثبت شده، رد پای تاریخ را دنبال می کند و در این راه از روایت شخصیت های عصر پهلوی دوم مثل خاطرات ارتشبد حسین فردوست و دست اندر کاران نظام سابق، همین طور روایت نیروهای چپ در شناسایی خط وابستگی به آمریکا و بسط و گسترش این خط در قبل از انقلاب استفاده شده است.

«سایه های پنهان» بر سابقه فرهنگ مستشاری در ایران، تبعید رضا شاه، اشغال آبادان و انتقال گسترده سلاح های سنگین و هواپیماهای آمریکایی به آبادان و ارسال آنها به روسیه، کنفرانس تهران و پایان جنگ دوم جهانی، بازدید روزولت از نظامیان مستقر در تهران و سفر شاه به آمریکا در زمان ترومن مرور کوتاهی دارد و موج اول خرید های نظامی از آمریکا ، گسترش و بسط سیستم مستشاری در عرصه های کشاورزی، اصلاحات ارضی، انجمن های ایالتی و ولایتی، برنامه و بودجه و برنامه گسترده تسلیحاتی شاه ، ملی شدن صنعت نفت و پیامد های رویکرد های آمریکایی مصدق و ورود جدی آمریکا در صنعت نفت ایران در قالب کنسرسیوم، کاپیتالاسیون و آغاز نهضت ضدآمریکایی آیت الله خمینی ، شوک نفتی ۱۹۷۳ موج دوم خرید های تسلیحات پیشرفته تر آمریکایی توسط شاه و وابستگی بیشتر به توان مستشاری آمریکا تا انقلاب اسلامی و خروج مستشاران آمریکایی از ایران را مورد بررسی قرار خواهد داد.

عوامل تولید این مستند عبارتند از: نگارش مصطفی نیکزاد، مشاور نظامی امیر غلامحسین دربندی، تصویر محمد رضا محمدی نجات، سید اکبر رضوی، اکبر گزاری، تدوین محمد حسین صفری.

مستند «سایه های پنهان» به تهیه کنندگی و کارگردانی محمدرضا محمدی نجات از روز گذشته پخش خود را آغاز کرده و تا روز چهارشنبه ادامه خواهد داشت؛ این مستند حوالی ساعت ۱۶:۳۰ از شبکه یک سیما پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جام جم راوی قصه‌های انقلاب – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجموعه انیمیشن «قصه های انقلاب» با نمایشنامه های جذاب رادیویی همزمان با دهه فجر، شبکه جهانی جام جم ۲۵ نمایشنامه جذاب رادیویی را با موضوع دهه فجر به صورت انیمیشن (نقاشی متحرک) باز تولید نموده و پخش خواهد کرد.

به گزارش سینماپرس، این مجموعه به تهیه کنندگی محمدباقرسجادپور با موضوعات متنوع آماده پخش شده است . بن بست مشقی ، این همه ضبط صوت، بقالی که بنا شد ، پیام پدر، تازه مد شده، تیر برق، دینام، روپوش خونی، فرار به سوی مردم، فیلم رادیولوژی، کوچه امن، ماموریت انجام شد ، آهنگ انقلاب ، حکومت نظامی ، ماشین چاپ ، ویلچیر یوسف ، الف آزادی، بمب دستی، چرخ و چاله، خانه امام،کتاب فروشی آرمان، مدرسه انقلاب، مرد و مردونه، نوای انقلاب، همگی با همیم، عناوین این نمایش ها است که به سردبیری ویدا دانشمند و با هنرنمایی جمعی از شناخته شده ترین بازیگران مرکز هنرهای نمایشی رادیو تولید شده است.

داستان و موضوعات این انیمیشن ها به شرح زیر است:

نمایش «بن بست مشقی» به نویسندگی بهار طاهری داستان دو خواهر است که در تظاهرات با یک سرباز روبه رو می‌شوند که بر خلاف انتظار آنها باعث نجات جانشان می‌شود. «این همه ضبط صوت» داستان فرزندی است که دور از چشم پدرش از همسایه‌ها و فامیل برای تکثیر نوار های سخنرانی امام خمینی(ره) ضبط صوت قرض می‌گیرد.

«بقالی که بنا شد» داستان بقالی است که با خود اعلامیه های امام خمینی را جابجا می‌کند و «پیام پدر» قصه پدری است که توسط ساواک ربوده شده و از اوخبری نیست. «تیر برق» قصه سخنرانی است که در مسجد در حال سخنرانی است و جوانان پس از رسیدن ماموران ساواک سعی می‌کنند او را فراری دهند.

«دینام» قصه چند دزد است که دینام های کولر روی پشت بام خانه‌ها را می‌دزدند و در حین سرقت متوجه چاپخانه‌ای می‌شوند که اعلامیه‌های انقلابی چاپ می‌کند. «روپوش خونی» داستان پزشکی است که یکی از مجروحین راهپیمایی را به بیمارستان آورده و به صورت مخفی به مداوای او می پردازد و «فیلم رادیولوژی» قصه دو نوجوان است که عکس‌های رادیولوژی را برای شعارنویسی جمع آوری می‌کنند.

داریوش روحی هم متن نمایش های این همه ضبط صوت، بقالی که بنا شد، پیام پدر، تازه مد شده، تیر برق، دینام، روپوش خونی، فرار به سوی مردم، فیلم رادیولوژی، کوچه امن، ماموریت انجام شد را نوشته است. «آهنگ انقلاب» روایتگر یک گروه است که در بحبوحه انقلاب تلاش دارند تا آهنگی درباره امام و پیروزی انقلاب تهیه کنند ولی در این بین تک خوان گروه صدایش مشکل پیدا می‌کند. «حکومت نظامی» قصه دختر جوانی است که برای گرفتن دارو برای پدرش که مشکل اورژانسی دارد در دام حکومت نظامی می افتد و «ویلچیر یوسف» داستان پسر معلولی است که ویلچری خراب دارد و می‌خواهد به استقبال امام خمینی برود.

نمایش‌های آهنگ انقلاب، حکومت نظامی، ماشین چاپ و ویلچیر یوسف را فرشته فرشاد به رشته تحریر درآورده است. نمایش «الف آزادی» درباره دو مبارز انقلابی است که در حین شعارنویسی بر دیوار نیروهای ساواک به آنها شلیک کرده و فقط یکی از آنها موفق به فرار می‌شود. نمایش «بمب دستی» درباره مشروب فروشی ارمنی به نام واروژ است که توبه کرده و تصمیم می‌گیرد از شیشه‌های خالی شده مشروب برای ساختن کوکتل مولوتف و همراهی با انقلابیون استفاده کند.

نمایش «چرخ و چاله» روایتگر ماجراهای کسانی است که در تظاهرات شرکت می‌کنند و «خانه امام» هم روایتگر یاران امام است که پس از پیروزی انقلاب به دنبال خانه‌ای برای امام هستند. ماجرای «کتابفروشی آرمان» در یک کتابفروشی اتفاق می‌افتد که صاحب آن به علت پخش کتاب‌های انقلابی توسط ساواک دستگیر شده، اما شاگرد کتابفروش همه محتوای کتاب‌ها را از حفظ است و آنها را در اختیار دیگران می‌گذارد.

«مدرسه انقلاب» درباره ناظم مدرسه‌ای است که تلاش می‌کند دانش آموزان کلاس کسی را که عکس شاه را از بالای تخته کلاس پایین آورده معرفی کنند، اما نمی‌تواند. «مرد و مردونه» درباره مرد انقلابی است که محکوم به اعدام شده است و نمایش «نوای انقلاب» روایتگر نوار فروشی است که بر روی همه نوارهای مغازه اش سخنرانی‌های امام را ضبط کرده و به صورت صلواتی در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. «همگی با همیم» روایتگر سربازی است که فکر می‌کند انقلابیون می‌خواهند او را بکشند اما متوجه می‌شود آنها به جای گلوله در تفنگ‌هایشان گل می‌گذارند.

نمایشنامه‌های الف آزادی، بمب دستی، چرخ و چاله، خانه امام،کتاب فروشی آرمان، مدرسه انقلاب، مرد و مردونه، نوای انقلاب و همگی با همیم را محمدرضا قلی‌پور نوشته است. «قصه های انقلاب»  همزمان با دهه فجر، از شبکه جهانی جام جم پخش می‌شود .

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جای خالی آرمان‌های انقلاب در فجر/ جشنواره همچنان نسبت خود را با انقلاب پیدا نکرده است – اخبار سینمای ایران و جهان

به گزارش سینماپرس؛ این نشست با حضور حمید محمدی مدیرکل فرهنگی خبرگزاری فارس، کیوان امجدیان از منتقدان و روزنامه‌نگاران سرشناس، فرانک آرتا مسئول بخش سینمای روزنامه شرق و مرتضی رنجبران از خبرگزاری ایرنا در سازمان سینمایی حوزه هنری برگزار شد.

جای خالی آرمان‌های انقلاب در فجر

در این برنامه حمید محمدی، برگزاری این سلسله نشست‌ها را عملکردی مناسب در راستای بهبود وضعیت جشنواره فیلم فجر دانست و گفت: همزمان با سالگرد چهل‌سالگی انقلاب اسلامی، جشنواره فجر در حالی وارد دوره ٣٧سالگی خود می‌شود که همچنان نسبت خود را با انقلاب پیدا نکرده است. به طور کلی این جشنواره در مقابل دیگر جشنواره‌های فیلم از اهمیت بالایی برخوردار بوده و در احقاق آرمان‌های انقلاب اسلامی و مقاومت مردم این مرز و بوم اهدافی فراتر از آنچه که امروز می بینیم، در پیش رو دارد اما متأسفانه غفلت از این هدف منجر به حرکت‌های مستقل‌تری نسبت به تأمین گفتمان انقلاب فرهنگی در سینما شده است.

وی عنوان کرد: ما با جشنواره‌ای مواجه هستیم که با عنوان فجر فعالیت می‌کند ولی تناسبی با نامش ندارد. اگر این عنوان عوض می‌شد جایی برای گله نمی‌ماند چرا که فجر معنای امیدوارکننده‌ای دارد و جشنواره‌ای که طبیعتا باید با امیدآفرینی و روشنی بخشی همرا باشد عملا با آثاری روبرو است که به نوعی ناامیدی و یاس را به جامعه منتقل می‌کند. در حالی که این سیاه نمایی با مبنای انقلاب و شاخصه اصلی نام جشنواره مغایرتی مشهود دارد.

محمدی ادامه داد: جشنواره فیلم فجر به خلق فرصت‌ها نیاز داشته و باید به توانایی‌های جوانان ایرانی و روند جوان گرایی در کشور نیز توجه کند که این امر با سپردن مسئولیت به آنها و خلع مسئولیت از بازنشستگان مدیران فرهنگی ممکن می‌شود اما مسئولان فرهنگی از این فرآیند در سینما و جشنواره‌های فیلم غافل هستند.

وی آزادی خواهی، عدالتخواهی و مبارزه با استعمار را از اهداف مهم انقلاب معرفی کرد و اظهار داشت: جای آرمان‌های انقلاب در جشنواره خالی است و فضایی از گفتمان فرهنگی انقلاب در آن دیده نمی‌شود. پیگیری خط مقاومت در برابر فرهنگ‌های جدی ضداسلامی‌را که در جهان نمودی از آن وجود ندارد، باید در این جشنواره پرورش داد اما خودمان هم نسبت آن غافل شده‌ایم. بی توجهی مسئولان جشنواره فیلم فجر به این اهداف منجر به ناامیدی از این جشنواره شده و زمینه را برای راه اندازی دیگر جشنواره‌ها فراهم کرده است.

این فعال رسانه امکان قوی تر ضریب بخشی فیلم‌ها در رسانه‌ها را یکی دیگر از معضلات مهم رسانه‌ها دانست و افزود: تنها در ایام جشنواره به این بازدهی توجه شده و در دیگر ایام سال از آن غافل هستیم.

وی یادآور شد: در بسیاری از شرایط خبرنگاران در مقابل مسئولان سکوت می‌کنند و تسلیم می‌شوند چرا که از زنجیره‌های پنهانی رابطه‌ها بی‌اطلاع هستند و کشف و تسلط بر این زنجیره‌ها کار هر کسی نیست. سفارشی بودن مسئولان جشنواره‌های فیلم، دست رسانه‌ها را برای پوشش برخی کارها بسته است و این شرایط در رسانه‌ها به وضوح دیده می‌شود و ما هم به دنبال کشف راه حل‌هایی برای مقابله رسانه با مسئولان و پدرخوانده‌های سینما هستیم.

محمدی خاطرنشان کرد: ما خبرنگاران خوبی در عرصه سینما و هنر تربیت نکرده‌ایم و مرجعیت شبکه‌های اجتماعی نیز بر این اتفاق دامن می‌زند این در حالی است که بسیاری از منابع خبر تاکید دارند خبر در فضای مجازی رسانه‌ها منتشر شده و بازخوردی مجازی نسبت به آن ارائه شود در حالی که این اقدام تلاش رسانه‌های رسمی را به چالش می‌اندازد. در سینمای ما خبرنگاری مستقل وجود نداشته و بعضا کارگزار جشنواره‌ها هم محسوب می‌شویم. عدم حمایت مالی و بی‌توجهی به نیازها، خبرنگاران را ناگزیر کرده است که در این فعالیت‌ها شرکت کنند. از طرفی دیگر، جریان تولید سینما در حاشیه‌ها قرار می‌گیرد چرا که همه رسانه‌ها در تلاش هستند که به جشنواره فیلم فجر برسند اما جریان ماهوی جشنواره خود از این فرآیند عقب مانده است. در این میان حضور رسانه‌ها در فرآیند جشنواره‌ها و همراهی با جریان اشتباه مدیران نیز مبین بی‌اختیاری رسانه‌ها در مقابل مسئولان سینمایی است.

وی تاکید کرد: جشنواره فیلم فجر شکوه‌مندی خود را در چهلمین سالگرد انقلاب باید بیش از همیشه نشان دهد و فضای با نشاطی را به همگان نشان دهد.

تیشه به ریشه جشنواره نزنید

فرانک آرتا، یکی دیگر از میهمانان این نشست تحلیلی به آسیب شناسی جشنواره از دیدگاه دیگری پرداخته است. وی گفت: اصولا جایگاه جشنواره فیلم فجر را باید با آیین نامه‌های موجود بسنجیم. اساسا، این جشنواره با هیچ یک از جشنواره‌های دنیا قابل مقایسه نیست چرا که نه تنها جشنواره است بلکه جشنی است که به رعایت الزامات خاص خود نیاز دارد. این در حالی است که معضل سهم خواهی و دخالت دبیران در تصمیم گیری‌ها نشان از بی توجهی مسئولان فرهنگی به قواعد موجود در این عرصه بوده که به نحوی غیر قابل انکار نمایان است.

وی افزود: در هیچ جشنواره فیلمی در دنیا ندیده ایم که همزمان با تغییر دبیران، تیشه به ریشه سینما زده و جشنواره را براساس سلایق شخصی مدیریت کنند. بلایی که دبیران جشنواره بر سر سینمای ما آورده اند در تاریخ فرهنگی کشورهای دیگر نظیری ندارد و این ویرانی در همه دولت‌ها وجود داشته است.

آرتا اذعان داشت: جشنواره فجر به جای رعایت آیین نامه‌های مدون شده، شباهت عجیبی به نظرات دبیران دارد این در حالی است که افرادی برای این جایگاه انتخاب می‌شوند که سابقه و تجربه خوبی برای این مدیریت نداشته و با اعمال نظرات شخصی خارج از آیین نامه، عملکرد جشنواره را به زیر سوال برده اند و خبرنگاران و فیلمسازان را دچار بحرانی جبران ناشدنی کرده اند بنابراین در جشنواره چیزی به نام آیین نامه وجود ندارد و خود دبیران آیین نامه تلقی می‌شوند.

وی بی اعتباری جشنواره را منوط به بی توجهی مسئولان فرهنگی به ارزش فیلم‌ها دانست و ادامه داد: در همه کشورهای دنیا برای فرهنگ هزینه می‌شود اما در کشور ما به بهانه دهه فجر فیلم‌هایی نظیر «به وقت شام» حاتمی‌کیا را قبل از اکران در جشنواره به نمایش می‌گذارند و برای فیلمساز و تلاش‌های آنها ارزشی قائل نشده و اعتبار جشنواره را خراب می‌کنند.

این فعال رسانه با اشاره به نظر فیلمسازان نسبت به فضای فرهنگی حاکم بر کشور یادآور شد: به گفته شمقدری سینما، سینمای مهد کودک است. این جمله کاملا درست است چرا که نگاه بالغانه‌ای به این رویداد نداریم و با وجود پیرمردهای مدیریتی و نگاه نوستالژی وار به جشنواره، پیشرفتی نخواهیم داشت. جشنواره فجر نباید به آدم‌ها سپرده شود بلکه باید به قوانین، آیین نامه‌ها و آدم‌های بالغ سپرده شود. عملکرد این رویداد بزرگ سینمایی به جایی رسیده که فیلمسازان دوزاری هم برای حضور در جشنواره خط و نشان می‌کشند. واکنش رسانه‌ها نسبت به این فیلمسازان در حمایت و یا عدم حمایت از جشنواره هم عواقبی دارد که رسانه‌ها را نیز به چالش می‌کشاند. در این میان فیلمسازانی هم وجود دارند که با فیلمنامه‌های بسیار بد در جشنواره حضور پیدا کرده و رسانه‌ها را در بلاتکلیفی حمایت و یا انتقاد رها می‌کنند. سیاست گذاری‌های نادرست در سینمای ایران استقلال رسانه‌ها را نیز دچار مشکل کرده و تا جایی پیش می‌رود که رسانه‌ها در بیان اخبار مربوط به فیلم‌ها دچار سردرگمی‌ هستند.

وی اذعان داشت: انتخاب فیلم‌های بد در جشنواره نیز توازن سطح کیفیت فیلم‌ها را برهم زده است چرا که به فیلم‌های بی ارزش اجازه ساخت و اکران داده شده و از نمایش فیلم‌های شاخص بنا بر دستور مسئولان نالایق سینمایی جلوگیری می‌شود. مشکل اصلی سینمای ما فعالیت مدیران نالایقی است که از وظایف خود آگاهی نداشته و به جای کمک به جشنواره، عملکرد آن را به زیر سوال برده اند. جشنواره باید با فیلم‌ها سنجیده شود نه رابطه‌ها و اشخاصی که این فیلم‌ها را می‌سازند. زمانی که معیاری برای سازه‌های سینمایی وجود ندارد ارزش فیلم‌ها مشخص نمی‌شود که این ریشه در غیر حرفه‌ای بودن مدیران در انتخاب فیلم‌های جشنواره دارد.

آرتا حضور دائمی برخی افراد در جشنواره را عامل نابودی و فرسودگی سینما معرفی کرد و افزود: تا زمانی که برخی مدیران هستند اوضاع سینمای ما همین است. جشنواره جایی برای دیدن فیلم‌های خوب و کشف استعدادهایی است که آینده سینما را رقم می‌زند اما این فضا به نابودی خلاقیت فیلمسازان جوان تبدیل شده و بر سر ایده سازان جوان می‌زند. چرا که در جشنواره فجر به هر چیزی جز خلاقیت فکر می‌شود. نهایتا باید تاکید کنم که در هر زمینه‌ای بالاخص مدیریت جشنواره‌ها، به معیاری برای سنجش نیازمندیم تاعدالت برقرار شود.

هنرنمایی پدرخوانده‌های مدیریتی در پشت پرده جشنواره

مرتضی رنجبران نیز، بررسی فرصت‌ها و تهدیدهای جشنواره فیلم فجر را نوعی بیان دیدگاه‌های سلیقه‌ای افراد دانست و گفت: گروهی از افراد تصور می‌کنند جشنواره بعد از ٣٧سال نتوانسته به جایگاه اصلی خود برسد و نسبت آن با انقلاب مشخص نیست. این تصور منجر به بهره‌مندی برخی افراد از این ضعف‌ها شده تا جشنواره‌های فیلم کوچک‌تری موازی با فجر راه‌اندازی شود که برخورد سلیقه‌ای مسئولان را در پی‌داشته است.

وی افزود: عدم وجود قاعده‌ای مشخص از سوی نهاد مسئول، مشکل اصلی جشنواره در همه ادوار است که در اعمال نظرات شخصی نسبت به برخی تصمیم گیری‌ها نظیر فیلم‌های کوتاه و مستند، حذف و اضافه آن این کمبودها به وضوح دیده می‌شود. بنده معتقدم دبیر جشنواره تصمیم گیرنده اصلی نیست و تنها مسئولیت‌های اجرایی را برعهده دارد. در حالی که امروزه نبود شورای موردپسند حاکمیت باعث شده است که دبیران قواعد جدیدی را به جشنواره اضافه کرده و با تغییر دولت‌ها بر آن تسلط بیشتری پیدا کنند. بنابراین جشنواره فیلم فجر نیاز به شورایی ثابت برای مدیریت جشنواره در همه دولت‌ها دارد.

رنجبران با اشاره به حضور پدرخوانده‌های مدیریتی اظهار داشت: این یک واقعیت است که جشنواره فجر سال‌ها به دست پدرخوانده‌ها مدیریت می‌شود. آدم‌هایی که در پشت پرده هستند و گاها، اثری از آنها در رسانه‌ها پیدا می‌شود تا با قدرت رسانه‌ای خود همه چیز را عادی و معمولی جلوه دهند. حضور گسترده این افراد در سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا حدی است که در ترکیب هیات داوران در ادوار مختلف جشنواره نیز تاثیرگذار بوده اند. هیچ وقت رد پای این افراد در جشنواره‌ها پاک نشده و در شرایط کمرنگ بودنشان هم، جشنواره را می‌زنند و فشارهای خود را وارد می‌کنند؛ این در حالی است که در شرایط سینمای امروز، آدم‌های بازنشسته سازمان سینمایی در یک اتاق دیگری به دور از چشم همه برای جشنواره تصمیم می‌گیرند و سرنوشت جشنواره را رقم می‌زنند. این دخالت‌ها تا پایان این دولت هم ادامه دارد و همانگونه که در دولت‌های گذشته بوده تا زمانی که زنده اند هستند.

به گفته وی، تا زمانی که این پدرخوانده‌ها هستند گردش بخش اجرایی و عوامل آنها در جشنواره فیلم فجر عوض نخواهد شد و داوری‌های بی‌تجربه را شاهد هستیم. در این شرایط تکلیف فیلم‌هایی هم که انتخاب می‌شود روشن است و رفتاری محافظه کارانه را در پیش می‌گیرد. از بحث خوش خدمتی مدیران به پدرخوانده‌های سینمایی و ضرر آن برای جشنواره نمی‌توان غافل ماند چرا که انتخاب دبیران بی اختیار نسبت به گزینش عوامل خود در جشنواره، حق دفاع دبیران از فیلمسازان در مقابل داوران را نیز سلب کرده است.

وی یادآور شد: بر فرض وجود سینمای مستقل، نهادهای حاکمیتی سینمایی وظیفه تولید فیلم‌هایی را بر عهده دارند که جزو سیاست گذاری‌های کلان است اما تاکنون درصد قابل قبولی از فیلم‌های انقلابی تولید نشده است و جای سوال دارد که چرا برخی نهادها از ساخت فیلم‌های مقاومتی هراس دارند؟ در حالی که ما انتظار داریم حداقل سالی دو فیلم از این ژانر ساخته شود ولی متاسفانه به یکی هم نمی‌رسد.

وی ادامه داد: تحمیل زور به رسانه‌ها و نفوذ به چارچوب آنها اقدامی خطرناک در کارکرد رسانه‌ها است. دو فضای رسمی و غیررسمی در رسانه‌ها وجود دارد که در فضای رسمی، محدودیت‌هایی برای انتشار اخبار ایجاد شده است برای نمونه در برخی خبرگزاری‌ها به عنوان رسانه دولت هیچ وقت امکان نقد صریح مسئولان دولتی وجود ندارد و تبعاتی جدی را به دنبال خواهد داشت و این روند در رسانه‌های دیگر نیز اعمال می‌شود. بنابراین همه مکلف به رعایت این قانون هستند.

وی معتقد است انتقاد به جشنواره به معنای سرکوب نیست بلکه نقدی برای سازندگی است اما باز هم فضا برای فعالیت خبرنگاران برای این انتقاد مهیا نیست. در این شرایط رسانه‌های مستقل باید وارد عمل شوند اما مگر چند رسانه مستقل و تاثیرگذار در این زمینه داریم که می‌تواند در جایگاه انتقاد قرار گیرد؟ در حالی که بیشتر رسانه‌های مستقل نیز از سازمان‌های اصلی نظیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تغذیه می‌کنند، این فضا برای انتقاد رسانه‌ها مناسب نخواهد بود در این میان رسانه‌هایی نظیر فضای مجازی هم تکلیف روشنی در این شرایط دارند.

وی تصریح کرد: خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای که در جشنواره‌های فیلم فعالیت می‌کنند نباید رسانه فروشی کنند و به واسطه همکاری در رسانه‌های مطرح به کار در جشنواره دعوت شوند چرا که این امر به مثابه ضربه گیری در برابر انتقاد به جشنواره محسوب می‌شود. حاکمیت رسانه‌ها، ممنوعیت در قبال انتقاد به مسئولان، رسانه فروشی و انتخاب خبرنگاران رسانه‌های معتبر از جمله معضلات موجود بر سر راه انتقاد به رسانه‌ها است. این در حالی است که جامعه امروز نسبت به خبرگزاری‌های رسمی بی اعتماد شده و حتی به اندازه چهره‌های معروف اینستایی بازدیدکننده ندارند و این سوال همیشه مطرح می‌شود که بخش‌های فرهنگی و هنری در رسانه‌های رسمی دولت چقدر فعال هستند و ارتباط مردمی در چه حدی برقرار می‌شود؟

رنجبران، تامین اقتصاد سینما را یکی از فرصت‌های مطرح در جشنواره فیلم فجر معرفی کرد و اذعان داشت: در حالی که بسیاری از فیلم‌های موفق در اقتصاد سینما خارج از فضای جشنواره اکران شده و به نتیجه خوبی هم رسیده، فضای جشنواره از این موفقیت ناکام مانده است. عدم توجه جشنواره به ژانرهای کمدی و طنز نکته قابل توجه دیگری است که قواعد اقتصادی جشنواره را تغییر داده است. وقتی جشنواره نگاه خود را از ژانر طنز و کمدی برمی‌دارد، این نوع از فیلم‌ها در خارج از این فضا به شدت مورد توجه مخاطب قرار می‌گیرد و جشنواره از این کارکرد اقتصادی و اعتباری عقب می‌ماند.

وی اظهار داشت: ذائقه سازی در سینما تنها از طریق رسانه‌های مکتوب ممکن نمی‌شود در این میان همه فعالان رسانه‌ای اعم از فضای مجازی نیز در این اتفاق شریک هستند. این در حالی است که تلویزیون از این قضیه مستثنی نیست و نباید از تاثیر آن در ذائقه سازی مخاطب غافل ماند. استفاده از کاربرد رسانه‌های معتبر در فضای مجازی و بهره مندی از کانال این خبرگزاری‌ها می‌تواند تاثیر به سزایی در بهبود ذائقه سازی در سینما و جشنواره‌های فیلم داشته باشد.

این فعال رسانه‌ای شفاف سازی نسبت به عملکرد جشنواره را راهکاری برای مدیریت فضای جشنواره دانست و اذعان داشت: اگر فعالیت در جشنواره فجر منوط به قراردادهای مشخص با کادر اجرایی نشود فضای سهم خواهی از بین می‌رود. انتشار دستمزدهای کادر فعال در جشنواره‌ها و شفاف سازی نسبت به درآمدها باید انجام شود تا نارضایتی نسبت به دریافتی‌های همه افراد و مبالغ هنگفت مشخص شود. جشنواره فجر هنوز در جذب اسپانسر ناتوان مانده است.

رنجبران رد کردن پیشنهاد ۱۰ میلیاردی ایران مال و نپذیرفتن برج میلاد مبنی بر اختصاص رایگان فضا به جشنواره از عملکردهای غیر اصولی داروغه زاده در این دوره از جشنواره بوده است.و خاطرنشان ساخت: با کمی تامل به این قضیه می‌توان فهمید که هزینه پرداخت شده به پردیس سینمایی ملت می‌تواند در چرخه کمک به فیلمسازان جوان و حمایت از سینما تاثیرگذار باشد اما مدیران با اختصاص و صرف هزینه‌های گزاف پیشرفت سینمای ایران را مختل کرده اند. این جشنواره هنوز جایگاه و اهمیت خود را دارد و با وجود دست اندازهای اخیر مقداری از جایگاه خود فاصله گرفته است که رسانه‌ها در بازگشت آن تاثیر گذار هستند. اعطای وظیقه مجری گری به دبیر جشنواره می‌تواند مانعی برای تغییرات روز به روز این رویداد باشد و مشکلات را کم کند .

سهم خواهی بلای جان جشنواره است

کیوان امجدیان در ادامه برنامه اظهار داشت: وجود آیین نامه مشخص و فعالیت دبیران در جایگاه اجرایی امری درست است اما آفت جدیدتر جشنواره فیلم فجر، هدایت آن به سمت گفتمان مبتنی بر سهم خواهی است. سهم خواهی در همه دوره‌ها اعم از مدیریت چپ‌ها و یا طیف راست‌ها به یک معضل تبدیل شده و دبیر و عوامل جشنواره را در جایگاه سهم دهنده قرار داده است در حالی که در صورت ممانعت با این رویکرد از جانب خود سازمان تحت فشار قرار می گیرند. این اتفاق جشنواره فیلم فجر را به دردسری بزرگ تبدیل کرده و تکلیف یکساله سینمای مارا در فراری شدن فیلمسازان از این فضای فرهنگی رها کرده است از طرفی دیگر این اتفاق منجر به هجوم منتقدان به شرکت کنندگان در جشنواره شده است. تا زمانی که معضل سهم خواهی در سینما حل نشود آیین نامه‌ها هم کمکی به مدیریت جشنواره نخواهد کرد و کمکی به بهبود مشکلات نمی کند.

وی افزود: جشنواره فیلم فجر در ادوار اخیر با انقلاب غریبه شده است. در اداوار اولیه که جشنواره بستری برای معرفی فیلم‌ها شناخته می‌شد سیاستگذاران مجبور به رعایت اصول جشنواره مبنی بر ارائه فیلم‌هایی مبتنی بر نیاز جامعه بوده اند و تعداد فیلم‌های انقلابی هم به نسبت بیشتر بوده است اما در طول زمان با زیرکی خاصی، مرجعیت از جشنواره گرفته شد و فیلمسازان را با انصراف از جشنواره روبرو کرده است در حالی که بسیاری از فیلم‌های خوب در اکران‌های مردمی و خارج از جشنواره به محبوبیت خود رسیده است. در حال حاضر اراده‌ای خارج از سازمان سینمایی در تلاش هستند که اعتبار کم جشنواره را گرفته و آن را به جشن و دورهمی تبدیل کنند. من به داروغه زاده نقدهای زیادی داشته ام اما انصافا تلاش و مقاومت خوبی برای این بی عدالتی‌ها داشته است. رسانه خود ما هستیم که ناخواسته ابزار آدم‌های منفعت طلب جشنواره می‌شویم و اگر مخالفت کنیم با زور طرف‌های موافقشان روبرو می‌شویم.

این کارشناس رسانه‌ای موفقیت جشنواره‌های فیلم فجر را منوط به حفظ برخی رابطه‌ها دانست جایگاه دبیر جشنواره را محدود به وظیفه اجرایی کرده و تقصیرات را از گردنش بر میدارد. جشنواره ما آیین نامه مشخصی ندارد و برخی مسئولان تحت هیچ شرایطی جشنواره را رها نمی‌کنند، همیشه هستند و در امور دست دارند پس باید به فکر باشیم.

وی افزود: گفتن برخی حرف‌ها راحت است ولی عمل به آن سخت می‌شود. برخی رسانه‌ها همیشه نسبت به برخی دیگر جریان‌های جشنواره گارد می‌گیرند و رسانه‌ها را به دسته بندی مجبور می‌کنند. رسانه‌های رسمی به دنبال کلیک در اخبار هستند که این امر منجر به کاهش عملکرد درست خبرنگاران می‌شود. در این میان اعتبار اخبار منتشر شده در فضای فعال مجازی از طریق رسانه‌های معتبر مورد سنجش قرار می‌گیرد در حالی که مرجعیت این رسانه‌ها را با افزایش مخاطب رو به زوال است. در حال حاضر فضای جشنواره فیلم فجر به منبع درآمدی برای رسانه‌ها تبدیل شده که هر کسی را به درآمدزایی از آن ترغیب می‌کند. جداسازی بخش ملی و بین المللی جشنواره نیز منبع مالی جداگانه‌ای را به فعالان این عرصه تزریق می‌کند و عرصه را برای حضور این افراد فراهم کرده است.

امجدیان خاطر نشان کرد: بعد از اتمام جشنواره‌های فیلم، کارکرد رسانه‌ها نسبت به این رویداد محدود می‌شود بنابراین سازمان سینمایی موظف به صرف هزینه نسبت به بررسی کامل جشنواره در طول سال است اما متاسفانه از این فرآیند غافل مانده است در شرایطی که چند روز مانده به جشنواره در تلاش و هیاهو به سر می‌بریم، بعد از اتمام این ایام، همه انتقادها فراموش می‌شود در حالی که بررسی این انتقادها بعد از اتمام جشنواره کار سازتر است و می‌تواند این عرصه را بهبود بخشید. نبود آیین نامه مدون در این جشنواره برای هیچ دوره‌ای به نتیجه نخواهد رسید چرا که به شکل مطالبه عمومی در نیامده و با محدودیت پیگیری رسانه‌ها نسبت به این قضیه همراه بوده است این در حالی است که تعیین آیین نامه ثابت مستلزم چندین جلسه بررسی زوایا است که این امر از حوصله مسئولان سینمایی خارج است و به عبور و مرور رسانه‌ها در تایم خاصی از سال محدود شده است.

وی عدم پذیرش رایگان برج میلاد به عنوان کاخ جشنواره، پرداخت مبالغ زیاد به پردیس سینمایی ملت و بی توجهی به پیشنهاد ایران مال نسبت به دریافت مبلغ ۱۰ میلیاردی از جانب داروغه زاده را اقدامی دور از ذهن دانست و علت این تصمیمات را از ابهامات تصورات مدیران معرفی کرد.

این کارشناس رسانه در پایان اذعان داشت: حفظ شکوه جشنواره و نبردن آن به سمت کم اثر شدن یکی از اصول مهم در جشنواره فیلم فجر است چرا که خطر بی اثر شدن در کمین این رویداد بزرگ رسانه‌ای است که در جوانب مختلفی نظیر عدم شرکت برخی فیلمسازان در جشنواره نمایان شده است .

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم/اولین تیزر فیلم سینمایی «زهرمار» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تیزر رسمی فیلم سینمایی «زهرمار» به کارگردانی جواد رضویان رونمایی شد.

به گزارش سینماپرس؛ «زهرمار» با بازی شبنم مقدمی، سیامک انصاری، برزو ارجمند، شقایق فراهانی، سیامک صفری، نسیم ادبی، علیرضا استادی، رضا رویگری و حسین محب اهری علاوه بر اکران در سالن های مردمی فجر، در سانس آخر روز شنبه ۱۳ بهمن ماه در کاخ جشنواره به نمایش در خواهد آمد.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «حاج حشمت» مداح اهل دلی است که شریف زندگی کرده، او یکی از کاندیداهای شورای شهر است و رویای این را دارد که پلی بین صداقت و سیاست و انسانیت ایجاد کند. تا اینکه سر و کله «رهی» پیدا می شود، «رهی» در آستانه تباهی است و آمده تا حشمت را هم با خود به قهقرا ببرد … و این سرآغاز بازی تلخی است، تلخ مثل «زهرمار».

سایر عوامل تولید فیلم سینمایی «زهرمار» هم عبارتند از؛ نویسنده: پیمان عباسی، مجری طرح: احسان درخشان، دستیار تهیه کننده: امیرحسین نوروزبیگی، برنامه‌ریز: پوپک مظفری، دستیار اول کارگردان: رضا بختیاری، مدیرتولید: پروانه زبان فهم، مدیر فیلمبرداری: تورج اصلانی، طراح گریم: عبدالله اسکندری، طراح صحنه: مهدی موسوی، طراح لباس: ثنا نوروزبیگی، صدابردار: محمود خرسند، موسیقی : رضا خسروی، مدیر هماهنگی: حسین بشگرد، عکاس: کوروش جوان، مدیر روابط عمومی و مشاور رسانه ای: سپیده آماده.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رونمایی از لوگوی برنامه «نقدسینما» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در آستانه پخش برنامه سینمایی «نقد سینما» ؛ لوگوی رسمی این برنامه رونمایی شد.

به گزارش سینماپرس، همزمان با نزدیک شدن به سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر و زمان پخش برنامه «نقد سینما» با اجرای بهروز افخمی ، لوگوی رسمی برنامه منتشر شد.

برنامه «نقد سینما» با مشارکت مرکز تلویزیون حوزه هنری در ایام جشنواره فیلم فجر از شبکه پنج سیما پخش می‌شود. این برنامه با رویکرد سینمایی به بررسی فیلم های سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر می‌پردازد و قرار است از شب اول جشنواره روی آنتن شبکه پنج برود و بعد از جشنواره هم به صورت هفتگی ادامه داشته باشد. مجری اصلی این برنامه بهروز افخمی‌ است و در کنار او میلاد دخانچی و امید روحانی اجرای  به عنوان کارشناس و منتقد در برنامه حضور خواهند داشت.

سردبیر برنامه‌ «نقد سینما» محمدرضا رضاپور است و تهیه‌کنندگی آن بر عهده‌ی محمدحسین تنکابنی‌، مجری طرح وحید رونقی و کارگردانی را کیانوش الطافی بر عهده دارد.

«نقد سینما» قرار است همزمان با جشنواره فجر به صورت زنده از شبکه پنج سیما پخش شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رفیق دزدان بیت‌المال خواستار حکومتی مثل دوبی شد! – اخبار سینمای ایران و جهان

کیهان: حمید فرخ‌نژاد، رفیق گرمابه و گلستان محمد امامی، مفسد اقتصادی که متهم به اختلاس از صندوق ذخیره‌ فرهنگیان است، در اظهارنظر جدیدی با ابراز ارادت به شیخ راشد حاکم دوبی خواستار حکومت او بر ایران شده است.

فرخ‌نژاد که در زمان امتناع بسیاری از بازیگران هنرمند و شریف از بازی در فیلم‌های مبتذل و مستهجن به اصطلاح کمدی، پای ثابت این دسته از فیلم‌ها شد تا به قول خودش بتواند فقط ماهانه حدود ۱۲۰ میلیون تومان هزینه اقامت خانواده‌اش در خارج کشور را تامین کند، پیش از این در اظهارنظری خودخواهانه همه ۸۰ میلیون ایرانی را فدای یک تار موی بچه‌اش دانسته بود!

او سال گذشته در فیلم لاتاری بازی کرده بود که به موضوع قاچاق دختران به شیخ‌نشین‌های امارات خصوصا دوبی می‌پرداخت و بر این اساس برخی ‌کارشناسان ابراز ارادت ویژه وی به حاکم دوبی را به دلیل پاک کردن این سابقه‌اش و فعالیت در دوبی ارزیابی کرده‌اند. این در حالی است که حکام امارات علاوه ‌بر قاچاق دختران دستشان به خون صدها زن و بچه بی‌گناه یمنی آلوده است.

این اظهارات فرخ‌نژاد با استقبال ویژه تارنمای العربیه متعلق به آل‌سعود مواجه شده است.

علی‌رغم آنکه چهره‌های رسانه‌ای داخل کشورمان، هیچ محدودیتی در انتشار مطالب مبتذل و دروغ در فضای مجازی ندارند، اما اخیرا در خبرها آمده بود که سه نفر از چهره‌های شاخص در انگلیس به خاطر انتشار مطالب مشابه در فضای مجازی، به دو سال زندان محکوم شدند. این سه فعال مشهور فضای مجازی، به خاطر زیر پا گذاشتن قوانین و تبلیغ محتویات مضر،‌ از سوی دادگاه انگلیس محکوم شده‌اند. اما در ایران، هیچ‌گاه با قانون‌ستیزی و انتشار هرزنامه‌های چهره‌های مشهور در شبکه‌های اجتماعی برخوردی نمی‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دردسرهای ضبط یک مسابقه با چند خانواده! – اخبار سینمای ایران و جهان

خبرگزاری فارس: کارگردان مستند مسابقه «خانه ما» گفت: موضوع مهم برای ما این است که برنامه بازخورد مثبت مخاطب را در شرایطی گرفته که فکر می‌کنم تنها برنامه بدون حضور بازیگر، ستاره و سلبریتی است.

فصل جدید مستند مسابقه «خانه ما» که در شهر تبریز تولید شده است، در حال حاضر از شبکه نسیم به روی آنتن می‌رود.

این سری از مستند مسابقه «خانه ما» در ۱۰ قسمت تولید شده است که طی آن سه خانواده تبریزی به رقابت با یکدیگر می‌پردازند و کارگردانی این فصل را «احسان عمادی» و «امین کفاش» بر عهده دارند و تهیه‌کنندگی آن نیز حسین افشار است.

به گفته سازندگان مستند مسابقه «خانه ما»، فصل ششم این مسابقه بسیار حساس‌تر و هیجان‌انگیزتر از فصل‌های قبل بوده و دلیل اصلی این موضوع خلاقیت‌هایی است که شرکت‌کنندگان این دوره از مستند مسابقه «خانه ما» داشته‌اند.

آن چه در ادامه می‌خوانید گفت‌وگو با «احسان عمادی» یکی از کارگردانان این برنامه است:

**آقای عمادی به نظر می‌رسد شما پیش‌تر در حوزه مستندهای تاریخی کار کرده بودید، چه شد که خانه ما را پذیرفتید؟

-این به همکاری من با خانه مستند که از سال ۹۳ شروع شد، برمی‌گردد. چند نریشن برای فیلم‌هایی که آقای اسلامی تهیه‌کنندگی و یا کارگردانی کرده بودند نوشتم در ادامه این کارها اسلامی به من پیشنهاد ساخت مستند تاریخی با نام «محاکمه» داد که خودش تهیه‌کنندگی آن را بر عهده داشت. این فیلم درباره دادگاه دکتر مصدق و اولین تجربه فیلمسازی من در عرصه مستند بود. در ادامه چند مستند تاریخی کار کردیم که باز هم اسلامی تهیه کننده ومن کارگردان بودم.

در ادامه و زمان تولید فصل سوم «خانه ما» پیشنهاد نریشن آن نیز هم به من داده شد در اواخر کار و قبل از پخش بود که به اسلامی پیشنهاد همکاری در کاری به جز موضوع تاریخی دادم که به «خانه ما» ختم شد.

**پس در نهایت خود شما خواستید که فقط در حوزه تاریخ فعالیت نکنید و بقیه موضوعات را هم تجربه کنید.

-بله. از آن جایی که با گروه و فضا و موضوع آشنایی داشتم پیشنهاد را قبول کردم و البته آقای اسلامی به نوعی سرپرست تیم کارگردانی در پروژه حضور داشت و از کمک و همکاری و مشاوره او خیلی استفاده کردم.

**«خانه ما» در فصل‌های قبلی روی سبک زندگی ایرانی اسلامی تاکید ویژه‌ای داشت، در فصل جدید هم شما این دغدغه را داشتید؟

-احساس می‌کنم اینکه ما از یک برنامه در مدتی کوتاه توقع داشته باشیم الگویی برای یک سبک زندگی ارائه دهد توقعی نابجا و تصوری اشتباه از قدرت یک برنامه تلویزیونی است. اینگونه رویکردها در یک مجموعه‌ای از برنامه‌ها طی پخش طولانی از تلویزیون با هدف گیری و مسیر درست برای رسیدن به آن هدف باید پیموده شود تا بتوان امیدوار بود در بازه زمانی ده ساله مجموعه ای از این نمونه برنامه‌ها یک سبک زندگی را تغییر دهند.

**حالا در فصل شش «خانه ما» به این موفقیت دست یافته؟

-با این حال فکر می‌کنم مسابقه مستند «خانه ما» در حد اینکه تلنگری به ذهن مخاطب ایرانی بزند موفق بوده است. مخاطب می‌بیند که می‌توان با ماهیانه ۸۰۰ یا یک میلیون تومان هزینه‌های مصرفی زندگی را مدیریت کرد یا خلاف آنچه که فکر می‌کرده اگر کار اصلی را از دست بدهد فضای جدید کاری و فعالیت در آن و درآمدزایی دور از ذهن نیست. این را در بعضی مصاحبه‌هایی که برای انتخاب خانواده‌ها داشتیم، دیدم. مخاطبی که در مسابقه برنامه شرکت می‌کند خودش را در این فضا می‌بیند و با چالش‌های آن روبرو می‌شود. در کل این برنامه با امکانات و اقتضاعاتی که دارد توانسته در حد خودش تقریبا به هدفی که می‌خواسته برسد.

**فکر می‌کنید «خانه ما» توانسته در اصلاح الگوی مصرف ایرانیان نقش داشته باشد؟

-به هرحال الگوی مصرف ما ایرانی‌ها در حوزه‌های مختلف جزو بالاترین شاخص‌های دنیاست و بیشترین مصرف‌ها را داریم این امر دلایل مختلف، پیچیده و ریشه‌ای دارد اما یک بخشی از آن، دلایل فرهنگی مردم است که الگوی درستی برای مصرف نداریم البته دلایل اقتصادی و مدیریتی هم نقش دارند.

این یک بخشی بود که انگیزه و جرقه اصلی طراحی برنامه را باعث شد و بحث دوم، مهارت‌های ارتباطی داخل خانواده و توانایی برای تصمیم‌گیری، مشورت و برنامه‌ریزی کردن بود.

ما سعی کردیم در این برنامه بیشتر از اینکه روی خروجی و نتیجه عددی آن ها تمرکز کنیم در معرض این مشورت‌ها و آزمون خطاها قرارشان دهیم و فرآیندهای مختلف تصمیم‌گیری را با هم تست کرده و بعضا یاد بگیرند چطور با یک نظر مخالف کنار بیایند و آن را مجاب کنند.

** خروج از تهران و تمرکز روی دیگر شهرها تا چه اندازه تصمیم درستی بود؟

-به غیر از آنچه که به تیم تولید ارتباط پیدا می‌کند همه امتیاز مثبت بوده است چون متاسفانه اکثر برنامه‌ها به دلایل شرایط تولیدی و محدودیت‌ها و اقتضاعاتی که تا حدی قابل درک است و حتی نگاه برنامه‌ای و رسانه‌ای به سمت تهران محوری یعنی مشکلات و دغدغه‌هایی که مردم تهران احساس می‌کنند حرکت می‌کند یعنی اگر یک روزی متروی تهران خراب شود احتمالا در اخبار سراسری شنیده می‌شود ولی مثلا گرد و غباری که می‌تواند مشکل مردم اهواز باشد و یا آلودگی شهر اصفهان که به مرز خطرناک برسد آنقدری در اخبار نمی‌بینیم.

به هرحال این اتفاقی است که به دلایل مختلف افتاده است اما با این انتخابی که در «خانه ما» یعنی رفتن به شهرهای مختلف انجام دادیم سعی کردیم تا حدی انحصار رسانه‌ای و برنامه‌های تلویزیونی در تهران را بشکنیم. رفتن به شهرستان‌ها همه نوع برای بیننده و شرکت کننده‌ها فرصت بود، از آشنا شدن با یک خرده فرهنگ دیگر یا یک لهجه و زبان دیگر، کسب و کارهایی که منحصرا مربوط به منطقه‌ای خاص می‌شدند تا ایده‌ها، غذاها و…، این جریان از طرفی رنگ و بوی دیگری به برنامه می‌داد همچنین از تهران دور شده بود. دیدن و آشنا شدن همه این اتفاقات برای مخاطب بسیار جذاب است.

**این موضوع نکته منفی هم داشت؟

-نقطه منفی اینکه کار تولید در شهرستان سخت‌تر است آن هم برای ما که خیلی از اتفاقات بداهه و در لحظه می‌افتد و باید برای آن تصمیم‌گیری شود و امکان برنامه‌ریزی مثل یک سریال و یا یک فیلم از قبل وجود ندارد. ما بعضی لوکیشن‌ها و مسیرهای جغرافیایی را نمی‌شناسیم و با آن‌ها آشنا نیستیم، فاصله‌ها را نمی‌دانیم، مانند تهران شرایط سنجیدن پیشنهادهایی که از طرف شرکت کنندگان مطرح می‌شود را نداریم و همه این ها شرایط تولید را سخت‌‌تر و بچه‌ها را خسته‌تر می‌کند اما در مجموع به خروجی و طعم و عطری که کار پیدا می‌کند می‌ارزد و دوست داریم تا جایی که می‌شود مسیر را ادامه دهیم.

**پس کار خارج از تهران علی‌رغم برخی حسن‌هاحاوی نکات غیر قابل پیش‌بینی هم هست.

-سختی کار در بخش تولید «خانه ما» و کلا جریان برنامه‌های واقع نما، این است که مقوله پرسابقه در تلویزیون‌های دنیا نیست چه برسد به تلویزیون خودمان و طبعا مثل هر کار تازه دیگری دشواری‌ها و چالش‌های جدید خودش را دارد، مشخصا مسیر تولید اینگونه برنامه‌ها با مسیر تولید یک فیلم سینمایی یا سریال یا فیلم مستند به کلی متفاوت است از فیلمبرداری تا صدابرداری تا کار با شرکت کننده ها و تدوین و … . از آنجایی که نمونه‌های قابل توجه و قابل تکیه‌ای قبل از «خانه ما» در کشورمان نداشتیم تیم تولید در فصل‌های اول و ما که در ادامه اضافه شدیم دائم در حال کشف و شهود هستیم و این مهمترین و سخت ترین بخش کار است.

به جز اینکه همه اتفاق ها در لحظه می‌افتد و نمی‌توانیم برنامه دقیقی داشته باشیم زمان تولید روزانه ما محدود است یعنی باید هر فصل را در طول یکماه جمع کنیم البته تا یه حال پیش نیامده که یک یا دو روز هم بیشتر طول بکشد و می‌توانم حتی ادعا کنم در تبریز و رشت زودتر کار تمام شد.همچنین کنترل ناپذیر بودن شرایط و حضور زیاد عوامل تولید و شرکت کنندگان بخصوص در نماهای خارجی مدام شرایط را غیرقابل کنترل می‌کند این یکی از مهمترین پیچیدگی‌ها در بخش تولید «خانه ما» است.

**کدام فصل از بقیه جذاب‌تر بوده است؟

-درباره اینکه کدام فصل جذاب‌تر بوده نمی‌توانم چیزی بگویم چون دو دوره فصل اول را ندیدم و از فصل سوم در جریان کار قرار گرفتم، اما اتفاقی که در «خانه ما» می‌افتد و در حوزه سینما و تلویزیون کمیاب است اینکه بازخوردهای آن باعث شده  هر فصل نسبت به فصل قبل پیشرفتی در تولیدش حاصل شود و اتفاقات مثبتی بیفتد. در هر فصل جزئیاتی جدید از کار کشف خواهد شد و چون جزئیات بین اعضای گروه، مستندنگاری می‌شود و فرآیند انتقال تجربه از یک فصل به فصل دیگر صورت می‌گیرد باعث خواهد شد که مدام اشتباهات قبلی را پیشگیری کرده و از تکرار آن بپرهیزیم و شرایط تولید هر فصل را نسبت به فصل قبلی بهتر می‌کند، اما بدین معنی نیست که هر فصل نسبت به قبلی بهتر باشد چون بعضا وابسته به مسائلی است که اصلا در اختیار گروه تولید نیست، پس من نمی‌توانم قضاوت کنم که کدام فصل بهتر است اما قطعا می‌توانم بگویم که شرایط تولید هر فصل نسبت به قبلی بهتر می‌شود.

**چه بازخوردهایی از مخاطب گرفتید؟

در خصوص بازخورد از مخاطبان باید بگویم همه چیز خیلی خوب و رضایت بخش و ماورای تصور ما بود، این اتفاق در رشت برای ما افتاد و در تبریز خیلی بیشتر شد. در فاصله رشت و تبریز فصل رشت پخش شده بود، هرجا خانواده‌ها و مخاطبان در بازار و… دوربین ما را به دنبال یک زن و شوهر، پدر و پسر، خواهر و برادر و… می‌دیدند می پرسیدند برای خانه ماست؟  چنین موضوعی برای ما جذاب و غافلگیر کننده بود و فکر نمی‌کردیم این برنامه آنقدر شناخته شده باشد.

موضوع مهم اینکه «خانه ما» بازخورد مثبت مخاطب را در شرایطی گرفته که فکر می‌کنم تنها برنامه بدون حضور بازیگر، ستاره و سلبریتی است. الان تمام برنامه‌های تلویزیونی ترکیبی و سریالی از چهره‌ها استفاده می‌کنند، حتی برای اجرای برنامه‌ها هم از چهره‌های سینمایی و ورزشی به عنوان مجری استفاده می‌شود و کسانی که مجری هستند برای اجرا نمی‌روند.

این برنامه‌ها را هم نمی‌توان بدون رامبدجوان، مهران مدیری، پژمان بازغی و یا رضا گلزار تصور کرد، از طرفی این چهره ها هم در برنامه‌هایشان افرادی را دعوت می‌کنند که ممکن است از مجری شناخته شده‌تر باشند، در این فضا «خانه ما» با آدم‌هایی که کاملا معمولی هستند، توانمندی‌های خارق العاده ای ندارند، رتبه ۱ کنکور نیستند، نمی‌توانند با دندانشان کامیون را بکشند، کاملا معمولی هستند در خانه‌های معمولی زندگی می‌کنند، طراحی صحنه و لباس هم ندارد توانسته تا این حجم رضایت مخاطب را جذب کند.

آمار پیامک‌هایمان هم روند صعودی داشته و  نشان می‌دهد آمار مخاطبان برنامه روند صعودی دارد که برای چنین برنامه‌ای آمار قابل قبول و بالایی است.

**همراه شدن دوربین با خانواده‌ها چه ویژگی‌هایی داشت؟

-بیشتر یک نوع دشواری است تا مزیت، البته هر خانواده‌ای که داوطلب شرکت در چنین مسابقه و یا برنامه‌های تلویزیون می‌شود به هرحال یک وجه نمایشی در خود دارد و می‌خواهد خودی نشان دهد که این اصلا چیز بدی نیست و هرکدام از ما این ویژگی را تا حدی در خودمان داریم، یکی دوست دارد در خانواده و مدرسه دیده شود یکی هم می‌خواهد چند ده میلیون او را ببینند، اما مسئله این است که انسان‌ها برای اولین بار آن چیزی که دوست دارند را می‌خواهند نمایش دهند نه آن چیزی که هستند و چیزی که دلشان می‌خواهد یک تصویر آنکارد شده و تمیز است که هیچ جذابیتی هم برای مخاطب ندارد حتی کسالت آور است.

سختی وجود دوربین در این خانه‌ها این است که چطور بین زن و شوهرها، خواهران و برادران نصب شود که مخاطب این تصاویر را ببینید اما حضور دوربین را لمس نکند.

گاهی نقدی از اطرافیان و دوستانی که اطلاعات زیادی از فرآیند تولید ندارند می‌شنوم که می گویند شما کار خاصی برای مردم نمی‌کنید، دوربین را روشن می‌کنید و می‌روید و آن ها کارهایشان را انجام می‌دهند و برمی‌گردید، این ها را به شوخی می‌گویند اما من این گفته‌ها را یک نظر مثبت برای کارمان می‌دانم چون نشان می‌دهد ما چقدر توانسته‌ایم حضور خودمان را از کار حذف کرده و یا به صفر برسانیم که مخاطب احساس کند اصلا کسی پشت دوربین وجود ندارد و این یک تعریف خوب هم برای خود من و هم عوامل و کارگردان است.

**برنامه‌ریزی‌هایی که برای شرکت کنندگان انجام می‌دهید چگونه است؟ چقدر تلاش می‌کنید که موقعیت‌ها تکراری نباشند؟

-درباره سوژه خاص و مهم باید بگویم در پیش تولید هر فصل، سناریو فصل‌های قبلی را مرور می‌کنیم و تکراری شدن و نشدن سوژه، اینکه کشش طولانی شدن یا نشدن را دارد و در کنارش نیازهایی که در این مدت در اطراف خودمان به عنوان نیازهای اجتماعی احساس کردیم، ماموریت ما را کم یا زیاد می‌کند. به عنوان نمونه در دو فصل اخیر ماموریت‌های شیراز و رشت، دو ماموریت زیاد و یک ماموریت کم شده است.

در ماموریت رشت شاهد شرایط اقتصادی مردم که شرایط نابسامانی است و به سمت بدتر شدن می‌رود بودیم که این بطور صددرصد بر شرایط روحی تاثیر گذاشته و باعث شده یک فضای پرتنش و ناامید کننده ببینیم تا جایی که مردم نسبت به یکدیگر دور شده و خشن شوند، ما فکر کردیم که در این شرایط چکار می‌توان کرد تا مردم با عطوفت و روی خوش با یکدیگر رفتار کرده و به هم نزدیک‌تر شوند؟ اینها همه منجر شد به ماموریت نجات جهان که گفتیم شما ۴۸ ساعت فرصت دارید تا جهان را تبدیل به فضای بهتر برای موجودات کنید، اسم و شرح بزرگی هم برای آن در نظر گرفتیم تا نشان دهیم برای اینکه حال یکدیگر را خوب کنیم نیاز به پول و یا وقت خیلی زیادی نداریم بلکه می‌توان یک وقت چند ثانیه‌ای و هزینه‌ای چند هزار تومانی کاری کنید که حال هم محله‌ای‌ها، محیط زیست و حتی جانوران بهتر شود، این دغدغه توسط شرکت کنندگان مورد استقبال قرار گرفت، دیدن لبخند شهروندانی که در معرض کار خوب آنها قرار گرفته بودند، روحیه شان را تحت تاثیر قرار داده بود و برای ما هم رضایت بخش شد.

در ادامه و فصل های بعدی اگر خانواده ها حضور داشته باشند سعی می کنیم سناریو برنامه را طبق نیازها به روز کنیم و تغییراتی در آن بدهیم و احتمالا ماموریتی در فصل شیراز اضافه خواهد شد.

اگر بنا باشد «خانه ما» وجود داشته باشد در همین ژانری که کار می‌کنیم سوژه هایی مانند اصلاح الگوی مصرف، روابط خانواده‌ها، مشارکت و… را نو و ماموریت‌ها را اضافه خواهیم کرد.

**در طول مدت ضبط برنامه شد که در مرحله انتخاب و یا حتی تولید احساس کنید که خانواده شرکت کننده را اشتباه انتخاب کرده‌اید؟

-حرف کلیشه ای وجود دارد که می‌گویند کار ما هر لحظه‌اش خاطره است، واقعا درباره «خانه ما» هر لحظه‌اش خاطره است چون هر لحظه پیش بینی شده نیست. ما هر روز صبح مثلا اگر ۷:۳۰ ،۸ آفیش هستیم وقتی شروع می‌کنیم نمی‌دانیم که کارمان غروب چه ساعتی و کجا تمام خواهد شد؟ طبیعتا در این کار همه چیز خاطره خواهد شد، چیزی که شما دوست دارید برای خانواده‌تان تعریف کنید در این لحظات وجود دارد، اما بحث شیرین برای من این است که در طول یک ماه ۳ خانواده را در شرایط خیلی خاص قرار می‌دهیم که تاکنون تجربه آن را نداشته‌اند و دوربین بالای سرشان نبوده، این شرایط آنها را طوری تغییر می‌دهد که برای خود من هم جالب است، هم می‌بینیم و هم خودشان به این تغییرات اعتراف می‌کنند، اغلب این تغییرات هم، مثبت است و باعث می‌شود آن‌ها توانایی‌هایی را در خود کشف کنند که پیش از این نه تنها از وجود آن ها خبر نداشتند بلکه خود را انسانی متضاد آن می‌دانستند.

مشخصا در یکی از فصل‌ها، دختر نوجوانی شرکت کرده بود که روز مصاحبه اصلا حرف نمی‌زد، ما در ابتدا دو دل بودیم که آیا این خانواده را انتخاب کنیم یاخیر؟ چون فکر می‌کردیم که خجالتی بودن این دختر مانع از حرف زدنش مقابل دوربین می‌شود، اما در طول یک ماه به قدری تغییر کرد که روز آخر یک نامه پراحساس نوشت و تشکر کرد چون خودی را به خودش نشان دادیم که اصلا فکر نمی‌کرد این باشد. آدمی که هنگام پرسیدن نامش استرس می‌گرفت حالا جلوی چندین آدم فریاد می‌زند و محصول خانواده را تبلیغ می‌کند.

**کارگردانی یک اثر بداهه چه ویژگی‌هایی دارد؟

-همه چیزهایی که گفتم سختی کارگردانی است، پیش بینی نشدن کار تولید، کار کردن با خانواده‌هایی که دوربین را نمی‌شناسند و زود خسته می‌شوند، ساعت کار را به راحتی نمی‌شود هماهنگ کرد، تولید ۱۰ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای یعنی در مجموع ۴۵۰ دقیقه در یک ماه به خصوص وقتی سناریو ندارید، اتفاق افتادن چیزی در لحظه و … به هرحال همه در نهایت با اشتیاق پذیرفتند زیرا خروجی برنامه،  آن ها را خوشحال و راضی کرد، این ها سختی کار در برنامه خانه ماست، در پس تولید هم با انبوهی از راش مواجه هستید که سناریو کلی برای آن چیده شده اما جای دادن این سناریو در راش‌ها که سوژه اصلی به جا بیاید و برای مخاطب جذاب و سرگرم کننده باشد دشوار است. تمام این سختی‌ها در هر تولید نمایشی وجود دارد اما در لحظه اتفاق افتادن و بداهه بودن سختی ویژه به کار می‌دهد.

در یکی از فصل‌ها مهمانی بود و پسر صاحبخانه رفته بود که میوه بخرد، ما در خیابان مشغول فیلمبرداری بودیم که یکباره تصادف با فیلمبردار اتفاق افتاد و ما به فاصله یک ساعت قبل فیلمبرداری حضور یکی از بچه‌ها را از دست دادیم و طوری رفتار کردیم که هیچ یک از شرکت کننده‌ها متوجه این موضوع نشدند. بچه‌های تولید هم تا پایان شب متوجه نشدند البته خدا را شکر مشکل جدی برای او پیش نیامد و فردای آن روز به ما پیوست.

**جای خالی چنین برنامه‌هایی تا چه حد احساس می‌شود و تا چه میزان می‌تواند مخاطب جذب کند؟

درباره جای خالی چنین برنامه‌هایی اجازه دهید که من خیلی نظر ندهم، ولی به نظرم اقبال «خانه ما» نشان می‌دهد میل و رغبت به تولید چنین برنامه‌هایی در تلویزیون وجود دارد و اینکه فقط با جذابیت‌هایی مثل دکور، آوردن آدم معروف و تولید پرهزینه صرفا راه جذب مخاطب نیست، البته این اتفاق با خون دل و عرق جبین و زحمت یک گروه چند نفره پرانرژی و خوش فکر که از راه پیش تولید تا پس تولید پای این کار ایستاده‌اند اتفاق می‌افتاد و نشان دادند جای خالی نبودن سلبریتی و دکور و تولید پرهزینه را با فکر و خلاقیت و زحمت می‌شود، پر کرد.

**از جدیدترین فعالیت خود بگویید؟

-فعلا در حال پیش تولید فصل شیراز هستیم و آخر هفته آنجا می‌رویم، انتخاب شرکت کننده‌ها ، نهایی کردن خانواده‌ها ، بازنویسی نهایی سناریو و انتخاب نهایی تیم تولید انجام می‌شود تا ان شالله بتوانیم نیمه اسفند شروع کنیم تا نیمه فروردین به اتمام برسد و اواخر خرداد یا اوایل تیر نمایش آن از شبکه نسیم شروع شود.

**صحبت پایانی؟

من به هرحال به عنوان عضوی از گروه طراحی و تولید «خانه ما» صحبت کردم اما این برنامه مسیری است که چند سال پیش با طراحی حسام اسلامی و علی رمضان پور شروع شد آن زمان کسی چنین موفقیتی را برای برنامه پیش بینی نمی‌کرد اینکه تولید به فصل هفتم برسد و آمار ثبت نامی ما در شیراز به یک آمار عجیب و غریب، خیره کننده و البته جذابی برسد.

از همین جا دوست دارم از دوستانی که بودند با هم کار کردیم و از آن ها یاد گرفتم تشکر کنم، امیدوارم ادامه داشته باشد و فصل به فصل بهتر شود و مخاطب را در عین سرگرم کردن چه در سبک زندگی مصرفی و چه در سبک زندگی ارتباطی تلنگر بزند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جشنواره «هنر مقاومت» از رسانه‌های برتر تقدیر می‌کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر روابط عمومی پنجمین جشنواره هنرمقاومت از تقدیر از رسانه‌های برتر در مراسم اختتامیه این جشنواره خبر داد.

به گزارش سینماپرس، امین صافی‌زاده؛ مدیر روابط عمومی پنجمین جشنواره هنرمقاومت با اعلام این خبر گفت: یکی از نقاط برجسته و موثر پنجمین دوره جشنواره هنرمقاومت مشارکت رسانه‌ها در انعکاس اخبار و رویدادهای این جشنواره بود و به پاس قدردانی از زحمات دبیران بخش‌های فرهنگی و هنری، خبرنگاران و عکاسان و جامعه فرهیخته و محترم رسانه، مراتب تقدیر و تشکر خود را از رسانه‌های برتر در مراسم اختتامیه جشنواره به عمل خواهیم آورد. 

صافی‌زاده افزود: در مراسم اختتامیه این جشنواره که روز ۲۴ بهمن  در سالن شهید بهنام محمدی مرکز آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار خواهد شد، از سه رسانه برتر تقدیر و از یک رسانه برتر که بیشترین آمار کمی و کیفی را در انعکاس اخبار جشنواره داشته و در طول یک سال گذشته همراه و همیار ما بوده است، با اهدای جایزه و نشان ویژه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی  تقدیر ویژه خواهیم کرد.

گفتنی است پنجمین جشنواره هنر مقاومت هم‌زمان با چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در ۱۰ بخش «پوستر»، «تبلیغات شهری»، «کارتون و کاریکاتور»، «تصویرسازی»، «طراحی صنعتی»، «پرچم و کتیبه»، «تایپوگرافی»، «گرافیک متحرک»، «نقاشی دیجیتال»، «عکس» و بخش ویژه «علمی ـ پژوهشی» توسط گروه هنرهای تجسمی روایت فتح؛ با دبیری مسعود نجابتی و دبیری اجرایی سیدمسعود شجاعی طباطبایی، برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان جهت بازدید از نمایشگاه پنجمین جشنواره هنر مقاومت می‌توانند تا تاریخ ۲۴ بهمن جاری؛ در روزهای عادی از ساعت ۹ تا ۲۱ و در روزهای تعطیل از ساعت ۱۴ تا ۲۱  به سالن شماره ۲ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب مراجعه کنند.

همچنین مراسم اختتامیه این جشنواره نیز؛ ۲۴ بهمن در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار خواهد شد و در این مراسم از نفرات برتر در بخش‌های مختلف جشنواره با اهدای جوایزی تقدیر خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نشست معاون هنری ارشاد و رییس دانشگاه تهران – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جلسه مشترک معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس دانشگاه تهران به منظور همکاری و تعامل در زمینه هنر برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، سیدمجتبی حسینی معاون هنری و محمود نیلی احمدآبادی رییس دانشگاه تهران درباره همکاری برای ایجاد زمینه ها و فرصت های هنری گفتگو کردند. در این دیدار مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران و شاهین حیدری رییس دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، نیز حضور داشتند.

سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزیر ارشاد در این نشست گفت: خانواده هنرمندان بزرگ و گسترده شده است و این سرمایه انسانی در زمینه هنر می تواند فرصت یا تهدید باشد. تاکنون آموزش هنر بیشتر مهارت محور بوده در حالی که مهارت و معرفت توأمان در هنر می تواند به آثار هنری ماندگار منجر شود.

وی با تأکید بر ضرورت نگاه ملی و فرآیندی در هنر گفت: جریان هنر یک فرآیند است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در انتهای این فرآیند با هنرمندان ارتباط و تعامل دارد اما دانشگاه‌ها در مسیر این فرآیند می توانند نقش مؤثری در هنر داشته باشند و اگر به جای منافع دستگاهی و بخشی، منافع ملی مورد توجه قرار گیرد، می توان زمینه هایی را برای هنر فراهم کرد. امروز بسیاری از فارغ التحصیلان هنر در زمینه هنر مشغول به کار نشده اند و اگر نگاه فرآیندی داشته باشیم و آموزش، اشتغال، ضرورت های حرفه ای، جشنواره ها همه در یک فرآیند مرتبط دیده و بررسی شود، بخشی از مسایل و آسیب ها کاهش پیدا می کند.

شاهین حیدری رییس دانشکده هنرهای زیبا نیز در این جلسه گفت: به منظور استفاده از ظرفیت ها و هم افزایی، تعامل و همکاری هایی را با فرهنگستان هنر و معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه ریزی می کنیم.

محمود نیلی احمدآبادی رییس دانشگاه تهران نیز در این نشست گفت: شروع هر تغییری از تغییرات آموزشی رخ می دهد و دانشگاه تهران به دلیل جامع بودن می تواند تغییراتی را بر اساس ضرورت ها انجام دهد. ایجاد مرکز نوآوری دانشگاه تهران از برنامه های این دانشگاه است تا فرصتی برای تحقق ایده های دانشجویان فراهم شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برگزاری نشست تبیین سیاست‌های محتوایی برنامه‌سازی معاونت صدا – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: معاون صدای رسانه ملی در نشستی که با حضور مدیران شبکه های رادیویی برگزار شد به تبیین سیاست‌های محتوایی برنامه‌سازی این در سال آینده پرداخت.

به گزارش سینماپرس، حمید شاه آبادی در نشست تبیین سیاست های محتوایی برنامه‌سازی معاونت صدا در سال ۹۸ که با حضور مدیران و مدیر گروه‌های شبکه‌های رادیویی در سالن جلسات معاونت صدا برگزار شد، بیان کرد: برنامه‌های رادیویی می‌بایست سبک زندگی ایرانی- اسلامی را ترویج کند و طراحی برنامه‌های رادیویی باید به نحوی باشد که روی اعمال و رفتار مخاطب تاثیر داشته باشد.

وی ادامه داد: می‌بایست در تولید برنامه‌ها به گفتمان‌های دین و انقلاب اسلامی، سبک زندگی اسلامی- ایرانی، اقتصاد مقاومتی، وحدت و انسجام ملی و  همچنین گفتمان پیشرفت انقلاب اسلامی توجه داشته باشیم.

شاه آبادی با اشاره به دستورالعمل بازمهندسی کنداکتور شبکه‌های رادیویی عنوان کرد: بر اساس این دستورالعمل، برنامه‌هایی که از آنتن هر شبکه رادیویی شنیده می‌شود، از جمیع جهات سنجیده شود همچنین برنامه باید هدفی معین تولید و میزان اثرگذاری آن با جامعه هدف، مشخص باشد.

معاون صدا بازنگری برنامه‌ها را یکی از کارهای  مهم سال آینده دانست و گفت: برای کیفیت آنتن و کارآمدی آن باید برای ابقای برنامه تلاش کرد.

وی با بیان اینکه در راستای تولید محتوای فضای مجازی خیلی عقب نیستیم، اظهار کرد: بازخورد فضای مجازی به برنامه‌ساز می‌گوید که برنامه‌ساز چه چیزی را تولید کند.

معاون صدای رسانه ملی  با بیان اینکه کار برنامه‌سازان رادیو تولید کتاب نیست، تصریح کرد: تهیه موضوع کتاب از دل برنامه‌ها معیار، شاخص و اهرمی برای کیفیت و یکی از مولفه‌های امتداد پیام است. به دلیل اینکه بسیاری از برنامه‌های ما ظرفیت نوشتاری و تبدیل به کتاب را دارند و موضوع آن جالب است.

شاه‌آبادی خواستار این شد که برنامه‌سازان در سال آینده به موضوع آسیب های اجتماعی توجه بیشتری داشته باشند و با طراحی نقشه جامعی، اقدامات موثری را بردارند.

در ادامه بعضی از مدیر گروه‌های شبکه‌های رادیویی درباره‌ برنامه‌های شاخص، رویکردهای رادیو خصوصا در حوزه نقد، بحث جریان‌سازی، آموزش‌های تخصصی برای برنامه‌سازان، مرجع بودن واژه‌ها و مباحث مرتبط با حوزه برنامه‌سازی به بیان دیدگاه و نقطه نظرات پرداختند.

مشاهده خبر از سایت منبع