X

بایگانی بهمن 8, 1397

دفتر سینمایی

فیلم/اولین تیزر فیلم سینمایی «زهرمار» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تیزر رسمی فیلم سینمایی «زهرمار» به کارگردانی جواد رضویان رونمایی شد.

به گزارش سینماپرس؛ «زهرمار» با بازی شبنم مقدمی، سیامک انصاری، برزو ارجمند، شقایق فراهانی، سیامک صفری، نسیم ادبی، علیرضا استادی، رضا رویگری و حسین محب اهری علاوه بر اکران در سالن های مردمی فجر، در سانس آخر روز شنبه ۱۳ بهمن ماه در کاخ جشنواره به نمایش در خواهد آمد.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «حاج حشمت» مداح اهل دلی است که شریف زندگی کرده، او یکی از کاندیداهای شورای شهر است و رویای این را دارد که پلی بین صداقت و سیاست و انسانیت ایجاد کند. تا اینکه سر و کله «رهی» پیدا می شود، «رهی» در آستانه تباهی است و آمده تا حشمت را هم با خود به قهقرا ببرد … و این سرآغاز بازی تلخی است، تلخ مثل «زهرمار».

سایر عوامل تولید فیلم سینمایی «زهرمار» هم عبارتند از؛ نویسنده: پیمان عباسی، مجری طرح: احسان درخشان، دستیار تهیه کننده: امیرحسین نوروزبیگی، برنامه‌ریز: پوپک مظفری، دستیار اول کارگردان: رضا بختیاری، مدیرتولید: پروانه زبان فهم، مدیر فیلمبرداری: تورج اصلانی، طراح گریم: عبدالله اسکندری، طراح صحنه: مهدی موسوی، طراح لباس: ثنا نوروزبیگی، صدابردار: محمود خرسند، موسیقی : رضا خسروی، مدیر هماهنگی: حسین بشگرد، عکاس: کوروش جوان، مدیر روابط عمومی و مشاور رسانه ای: سپیده آماده.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

۵۶ سینمای مرکز استان میزبان جشنواره فیلم فجر می‌شوند

فهرست سینماهای نمایش دهنده فیلم‌های بخش استانی سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر در استان‌های مختلف اعلام شد.

به گزارش ستاد خبری سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر، ۵۶ سالن سینما در مراکز استان‌ها  میزبان جشنواره فیلم فجر خواهند بود و مطابق برنامه فیلم های جشنواره در ۳ گروه سینمایی از تاریخ ۱۲ تا ۲۲ بهمن به نمایش در خواهند آمد.
براین اساس سینماهای ناجی، قدس و پردیس ستاره باران  تبریز/ انقلاب  ارومیه/ انقلاب اردبیل/ پردیس سینمایی سیتی سنتر اصفهان (۲ سالن)/ فرهنگ ایلام/ پرشین و ساویز کرج/ شهید آوینی بوشهر/ غدیر شهر کرد/ هویزه ، ویلاژ توریست، سیمرغ، اطلس۱ و گلشن مشهد/ گلشن و عمیق  بجنورد/ بهمن  بیرجند/ ساحل و اکسین اهواز/ بهمن و روشا زنجان/ هلال و یادمان سمنان/ اشراق و هلال زاهدان/ تالار حافظ،هنر شهر آفتاب ۲ و پردیس گلستان  شیراز/ ونوس و تربیت  قم/ مهتاب قزوین/ فروردین  سنندج/ مهتاب و شهر تماشا کرمان/ فرهنگ، آزادی و بیستون کرمانشاه/ فرهنگ یاسوج/ میرزا کوچک خان رشت/ تالار فخرالدین اسعد گرگانی گرگان/سالن های ۱ و ۲ استقلال خرم آباد/ سپهر ساری/ مجتمع ستارگان اراک/ ستاره شهر و ستاره جنوب بندر عباس/ فلسطین و قدس همدان/ جام جم و  پردیس سینمایی تک یزد/ مهر آبادان/ سیتی سنتر قشم / و تالار شهید مداحی پور جیرفت  میزبان مخاطبان استانی جشنواره فیلم فجر خواهند بود.

بنا به درخواست مسئولان محلی در تعدادی از استان ها، تاریخ پایان جشنواره ۱۸ بهمن تعیین شده است.

دفتر سینمایی

مشروح نشست مطبوعاتی دبیر جشنواره فیلم فجر؛ از جزئیات انتخاب فیلم‌ها تا داوری آثار

دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر تاکید کرد:رسالت جشنواره فجر حمایت از سینماست و هرچه به نفع سینما باشد از آن حمایت می کنیم.

به گزارش ستاد خبری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره در ابتدای نشست مطبوعاتی با اهالی رسانه که صبح امروز دوشنبه ۸ بهمن در پردیس سینمایی ملت برگزار شد، گفت: امسال در بخش سودای سیمرغ ۲۲ فیلم، بخش نگاه نو (کارگردانان فیلم‌اولی) ۱۰ فیلم، ۳ فیلم انیمیشن حضور دارند و سیمرغ مستقل برای فیلم مستند و کوتاه در نظر گرفته شده است.

او گفت: برای سیمرغ بهترین فیلم از نگاه مردم که سال‌های گذشته به صورت دستی انجام می‌شد، امسال برای دومین بار با کمک و مساعدت همراه اول سعی کردیم روش ساده‌تری را برای رای دادن به بهترین فیلم داشته باشیم. هم تعداد و هم دقت آرا بیشتر خواهد بود.

دبیر جشنواره گفت: ما در چهلمین سال انقلاب اکران مردمی هم در تهران و هم در تمام مراکز استان خواهیم داشت و امسال برای اولین بار حقوق پخش اکران مردمی در تهران را در اختیار صاحبان آثار قرار خواهیم داد. افتتاحیه فردا شب و اختتامیه طبق روال هر سال ۲۲ بهمن. تمام سینماگرانی که در ۳۷ دوره گذشته سیمرغ گرفتند، ۱۳ بهمن در ضیافت مهمانی جشنواره شرکت خواهند کرد.

ابراهیم داروغه زاده در پاسخ سوال خبرنگار اعتماد آنلاین درباره فیلم “آشغال های دوست داشتنی” و پروانه نمایشی که برای آن صادر شده و اینکه چرا این فیلم حداقلیک سانس برای اهالی فرهنگ و رسانه نمایش داده نمی شود،گفت: درباره این فیلم چندباری صحبت شده است. این فیلم پروانه نمایش دارد منتهی طبق قواعد جشنواره امکان حضورش در جشنواره نبوده است. امیدوارم مشکلاتی که در راه اکران این فیلم وجود داشته برطرف شود و به صورت عادی نمایش داده شود.

او در پاسخ به سوال رسانه سینماسینما درباره حضور فیلم اولی ها و فیلم هایی که وارد بخش مسابقه نشده اند و اینکه چرا بخش جدایی برای آن ها در نظر گرفته نشده، گفت:ما هیچوقت تعداد مشخص نکرده ایم که چه تعداد فیلم اولی می توانند در سودای سیمرغ شرکت کنند.این به هیئت انتخاب بستگی دارد. امسال دو فیلم حائز شرایط بودند که در بخش مسابقه باشند. در آیین نامه تعداد ذکر نشده است. درباره بخش خارج از مسابقه هم تعدادی فیلم را به صورت رزرو اعلام کرده ایم و آن ها باید برای حضور در بخش خارج از مسابقه درخواست بدهند.

داروغه زاده درباره سوالی با مضمون اینکه آیا ما نباید در چهلمین سال انقلاب به تولید فیلم های جدید بپردازیم؟گفت: سینمای ایران یکی از دستاوردهای مهم انقلاب است. کدام حوزه است که این همه در جهان افتخارآفرینی کرده و باعث ایجاد همدلی شده است؟سینما قطعا یکی از مهم ترین دستاورد نظام جمهوری اسلامی بوده است. سینمایی که موفقیت خود را مدیون انقلاب و امام انقلاب است که گفت ما با سینما مخالف نیستیم بلکه با فحشا مخالفیم.

سینماپرس با اشاره به تولید فیلم ها از سوی سازمان اوج و حوزه هنری و درباره نقش سازمان سینمایی در مورد تولیدات سینمای ایران سئوال پرسید که داروغه زاده چنین جواب داد:  سینمای ایران یکی از مهمترین دستاوردهای نظام اسلامی در ۴۰ سال پس از انقلاب است. شما چه حوزه ای را سراغ دارید که اینقدر بتواند همدلی ایجاد کند و در دنیا افتخارآفرین باشد.

داروغه زاده در پاسخ به ایسنا در مورد ترکیب هیئت داوران و اینکه آیا فعالیت آن ها زودتر آغاز شده است، گفت: رییس هیئت داوران در این دوره نداریم. حرف آخر را هم کسی نمی زند و رای آن ها به صورت اجماعی است. اگر اجماع صورت نگیرد براساس اکثر آرا جایزه داده می شود. برنامه اکران برای داوران یکی دو روز زودتر آغاز شده چون ما در این میان هم تعطیلی داریم هم یکی دو مسابقه فوتبال. این رویه هرسال وجود دارد تا داوران بتوانند با طیب خاطر نظر بدهند.

داروغه زاده در مورد پخش احتمالی فوتبال تیم ملی در فینال جام ملت های آسیا گفت: اگر ایران به فینال برسد حتما تمهیدی اندیشیده می شود تا در سالن رسانه دوستان خبرنگار بتوانند فوتبال را تماشا کنند. امیدواریم در کنار هم بتوانیم جشن قهرمانی را بگیریم.

داروغه زاده در پاسخ به سوال سینما نو در خصوص بحث شفافیت و تاکید وزیر ارشاد در این مورد و اینکه جشنواره امسال چندان با این مورد سازگار نبوده گفت: وظیفه ما و همه رسانه ها این است که به این رکن مهم جشنواره یعنی هیئت داوری احترام بگذاریم. هیئت داوران از بین اهالی سینما انتخاب می شوند که در جشنواره فیلم ندارند.

دبیر جشنواره تاکید کرد: آن ها باید در این مدت کوتاه ۸۰ فیلم را ببینند و داوری کنند. خوب است که خود شما رسانه ها این فرهنگ را گسترش بدهید که هر جشنواره ای که برگزار می شود مهمترین رکنش هیات های داوری هستند. وظیفه ما و رسانه ها و اهالی رسانه ها این است که به این رکن مهم احترام بگذاریم. اگر هر کسی بخواهد با نظر خودش هیات های داوری و انتخاب را زیر سوال برود. خود این هیات ها از کسانی که فیلم ندارند انتخاب می شوند. خود این شرایط سختی است. من به شما قول می دهم که با دقت کامل این انتخاب ها انجام شده و سعی شده بهترین ها انتخاب شوند. اینکه شما بگویید اینها از فیلم های تلویزیونی پایین تر هستند شاید توهین به سینماگرانی که با عشق و تلاش و همه مشکلات سعی کردند بهترین اثر را خلق کنند باشد. شما امسال شاهد جشنواره خیلی خوبی از نظر کیفیت و تنوع فیلم ها خواهید بود.

دبیر جشنواره در پاسخ به سوال مهر در خصوص سهم تهیه کنندگان از نمایش فیلم ها و حل این مشکل از طرف دبیرخانه و اینکه چقدر به آن ها از بابت پخش فیلم ها در شهرستان ها پرداخت می شود، گفت: ما سال گذشته تمام حقوق صاحبان اثر را که در شهرستان ها فیلم هایشان نمایش داده شد را توسط سازمان سینمایی پرداخت کردیم و هیچ رقمی از سوی استانداری ها پرداخت نشده است. طی دو سال گذشته کل حقوق صاحبان آثار در شهرستان ها توسط سازمان سینمایی پرداخت شد. این هم بر اساس توافقی است که انجام می شود و فکر می کنم سازمان سینمایی یک میلیارد و ششصد میلیون تومان به آن ها پرداخت کرده است.

امیرحسین اشرفی هم از دبیر جشنواره پرسید«برخی از صاحبان فیلم ها می گویند هنوز فیلم ما آماده نیست. این برخلاف صحبتی است که جشنواره گفته فیلم ها کامل به دست ما رسیده. با توجه به این اتفاق هیات داوران چگونه می خواهند برای این فیلم های ناقص داوری کنند» که دبیر جشنواره در پاسخ به این سئوال گفت: هیچ فیلمی که آماده نشده باشد داوری نمی شود. نسخه قابل بازبینی به داوران می رسد، فیلم های کامل توسط هیات انتخاب بازبینی می شوند و اگر انتخاب شدند می روند برای انجام مراحل لابراتوار. فیلمی که سر موقع برسد مورد داوری قرار خواهد گرفت.

داروغه زاده در پاسخ به سوال روزنامه سازندگی در مورد صرفه جویی در بودجه جشنواره و اینکه چه سرمایه هایی وارد این جشنواره شده و اینکه آیا ممکن است در توجه به فیلم ها اعمال نفوذی صورت گیرد گفت: من از قوه قضاییه و دادستانی کل کشور می خواهم اگر از سرمایه گذاری های مشکوک در سینما اطلاعی در دست دارند به ما به صورت مکتوب اعلام بکنند تا وزارت ارشاد اجازه نمایش به آن ها ندهد تا مسائل مالی شان مرتفع شود. در مورد اعمال نفوذ از سوی برخی سازمان ها هم باید بگویم که برخی سازمان ها طی چندسال گذشته فیلم های خوبی را تدارک دیده اند که دارد به آن ها کم لطفی می شود. داوران جشنواره یک پرستیژی دارند که اجازه نمی دهند دبیر جشنواره یا ارگان خاصی در نظر آن ها دخیل شوند. هر فیلمی که نظر داوران را جلب کند در نهایت جایزه خواهد گرفت.

دبیر جشنواره سی و هفتم در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری صبا درباره نرسیدن یکی از فیلم های سودای سیمرغ به دلیل فشارهای خارج از وزارت ارشاد، گفت: هر فیلمی که در سودای سیمرغ حاضر است و نامش اعلام شده، به دفتر جشنواره رسیده است. دفتر دبیر خانه جشنواره هیچ اطلاعی از فیلمی که مشکل داشته باشد ندارد اگر چنین موضوعی بوده باید به ما اطلاع دهند.

داروغه زاده در پاسخ به انتقادا خبرنگار روزنامه هشمهری درباره محل برگزاری جشنواره و ایراداتی که درباره صدور کارت های جشنواره و همچنین شرایط پردیس ملت مطرح است، گفت:  تعریف شما از کاخ جشنواره چیست؟ ما هیچ جای دنیا چنین محلی نداریم که همه منتقدان و هنرمندان و صاحبان آثار با هم فیلم ببینند. همه جای دنیا یک سالن برای اهالی رسانه وجود دارد. اینکه حالا امکانات سالن های اکران و مکان های فرهنگی و هنری چه شرایطی دارند، به سازمان سینمایی مربوط نیست بلکه مثل همه جای دنیا به شهرداری ها مربوط است و امیدوارم شهرداری تهران مکانی را برای برگزاری جشنواره های فرهنگی هنری تدارک ببیند.

او افزود: جشنواره ملی ما بخش بین الملل و بازار ندارد. بخش مردمی که نمی تواند در یک منطقه تمرکز پیدا کند. اتفاقا برای اینکه جشنواره همزمان با جشن پیروزی انقلاب است و سیاست اصلی ما این است که این جشن در کل کشور برگزار شود امکان لوکالیزه کردن در یک منطقه وجود ندارد. اینکه سینمای رسانه ها چقدر سالن درستی دارد یا در دسترس است به امکانات شهری ما برمی گردد. همه جای دنیا این مکان ها توسط شهرداری ها ساخته می شود و امیدوارم شهرداری تهران بتواند این فرصت را پیدا کند و یک مکان فرهنگی هنری برای این منظور داشته باشیم.

ابراهیم داروغه زاده در مورد طرح پیشنهاد داوری به ابوالحسن داودی و رد شدن این پیشنهاد از سوی این سینماگر، گفت: ما با سینماگران صحبت می کنیم تا به یک جمع بندی برسیم. ترجیح می دهم این رایزنی ها بین خود ما و سینماگران بماند. اما چون آقای داودی در این مورد صحبت کردند باید پاسخ دهم زمانی که با ایشان صحبت کردیم ۵ نفر از هیات داوران انتخاب شده بودند و وقتی در مورد افراد پیشنهاد دادند نمی‌توانستیم تغیراتی ایجاد کنیم و عذرخواهی کردیم.

دبیر جشنواره فیلم فجر ادامه داد: هیات داوران باید بتوانند گفت و گو کنند و قرار نیست یک نفر تصمیم گیری کند. امسال یکی از بهترین هیات های داوری را داریم و بدون هیچ ملاحظه صنفی و گروهی هیات انتخاب سعی کردند با دقت نظر فیلم ها را انتخاب کنند.

در ادامه نشست خبری دبیر جشنواره فیلم فجر، مجید صراحی از ایران سپید خطاب به داروغه زاده گفت«می خواهم از برگزارکنندگان این دوره از جشنواره و دبیرخانه تشکر کنم به این علت که امسال یک سانس ویژه برای نابینایان در جشنواره اختصاص داده شد که می تواند دروازه ورودی افراد دارای آسیب بینایی برای حضور در جشنواره در سال های آینده باشد. اما پیشنهادم این است که برای دوره های بعد چه شما در کسوت دبیر باشید یا همکاران دیگرتان، حتما هر زمان که دبیرخانه افتتاح می شود یک کارشناس در حوزه معلولین برای ارائه پیشنهاد و نظر برای مناسب سازی بعضی سینماها برای حضور معلولین حاضر باشد.» داروغه زاده در پاسخ به سوال ایران سپید، گفت: واقعیت این است که در فضای شهری امکانات خوبی برای شهروندان کم توان مان نداریم که این یک نقصان است. در خیلی از سینماها هم این معضل را داریم و متاسفانه امکانات فراهم نیست. ما در این دوره امکان مختصری را برای عزیزان نابینا فراهم کرده ایم تا به صورت رایگان بتوانند فیلم تختی را در سینما بهمن ببینند. در واقع امسال امکان مختصر یک سانس نمایش در سینما بهمن را ایجاد کردیم.

داروغه زاده در پاسخ به سوالی درباره واکنش تصمیم برخی کارگردانان برای بیرون کشیدن فیلم هایشان از بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر، گفت: رسالت جشنواره فجر حمایت از سینماست. هرچه به نفع سینما باشد ما ازا آن حمایت می کنیم. ما در دو سال اخیر اسم فیلم هایی که برای جشنواره ثبت نام می کنند را اعلام نمی کنیم تا در فضای رقابتی به ضرر کسی تبلیغات نشود. ما به تمامی نظرات در این حوزه احترام می گذاریم. تمام فیلم هایی که حتی نسخه کامل آن به دفتر جشنواره نرسیده بود بارها درخواست دادند که هیئت انتخاب دوباره تشکیل شود تا فیلم هایشان به جشنواره برسد. ما در خصوص این اظهار نظر ها سکوت می کنیم چون منافع سینما ارجحیت دارد.

علی رستگار از روزنامه جام جم درخواست کرد در مسیر شفافیت اسامی فیلم‌های متقاضی حضور در جشنواره منتشر شود که داروغه زاده چنین جواب داد: من پرسش شما را در بخش قبلی پاسخ دادم. همه فیلم‌هایی که شرکت کردند می‌توانند خودشان اعلام کنند. ولی ترجیح ما این است که از طریق جشنواره اسامی‌شان منتشر نشود. این اختیار برای صاحبان فیلم است. به این دلیل که ممکن است فیلمی که انتخاب نشده از بعد تبلیغات و اکران آسیب ببیند. خیلی از جشنواره‌های دنیا سر باکس مونتاژ هم نماینده می‌فرستند که فیلم دیده شود و انتخاب شوند و اعلام نمی‌کنند که کدام فیلم را خواسند یا نخواستند. جشنواره برای بهتر دیده شدن فیلم ها است و هر چیزی که بخواهد این را مخدوش کند در تضاد با سیاست‌های ما است.

داروغه زاده در پاسخ به سوال روزنامه هنر در مورد فیلم های کوتاه و حذف تعدادی از آن ها به دلیل زمان ۲۰ دقیقه ای آن گفت: اگر فرم فراخوان را مطالعه کرده باشید می بینید که فیلم های کوتاه داستانی در جشنواره باید کمتر از ۱۵ دقیقه باشند.این هم پیشنهاد خود دوستان فیلم کوتاه بود. امسال مدیر انجمن سینمای جوان گفتند ما ۴ فیلم کوتاه ۱۵ دقیقه و ۳ فیلم کوتاه بیشتر از ۱۵ دقیقه داریم. اگر حاضر باشند فیلمشان را کوتاه کنند شما می پذیرید ما هم قبول کردیم و آنها هم آن ۷ فیلم را معرفی کردند ولی گویا دوستانی که فیلمشان بیشتر از ۱۵ دقیقه بود نتوانستند آن را کوتاه کنند و از جشنواره کنار رفتند.

محمد کلهر از خبرگزاری فارس درباره اینکه چرا پردیس تئاتر تهران برای افتتاحیه انتخاب شده و اینکه آیا حضور مدیر جوانی که در جشنواره سیمرغ حضور دارد باعث انتخاب بوده، سئوال کرد و داروغه‌زاده چنین پاسخ داد: چرا برگزار نشود؟ یک پردیس با امکانات بسیار خوب در جنوب تهران وجود دارد که به آن توجه زیادی نشده است. ما در چهلمین سال انقلاب از این امکان استفاده می کنیم برای اینکه از این بالاشهر نشینی کمی دور شویم. منطقه ای که شاید انقلاب از آن جا ریشه گرفت و صاحبان اصلی انقلاب بچه های جنوب شهر هستند. چه اشکالی دارد که ما جشنواره مان در چنین محلی برگزار کنیم. من فکر می کردم خبرگزاری فارس این را از نکات مثبت جشنواره ارزیابی می‌کند.

مهدی خرمدل از تابناک سئوال خود را از داروغه زاده چنین مطرح کرد؛«شما در صحبت هایتان به شیوه ها در همه جای دنیا اشاره می کنید، شما کجا را بررسی کردید که این قدر می گویید همه جای دنیا این مدلی است و ما هم این مدلی هستیم. نمی شود شتر گاو پلنگ باشیم همه جای دنیا جشنواره سه اکران دارد. یا اسمش را بگذاریم جشن و با جشنواره ها مقایسه کنیم. همه جای دنیا در جشنواره های درجه یک داوران با فیلمسازان و خبرنگاران همزمان فیلم‌ها را می بینند و در انتها قضاوت می کنند. هیچ جشنواره ای در دنیا نیست که از ۱۰ میلیاردتومان بگذرد. جشنواره ملی فجر با چه منطقی ایران مال را کنار گذاشته که کیفیت بالایی دارد؟ و تنها سالنی را می گیریم که همه اهالی رسانه گفتند سالن خوبی نیست و پول می دهیم برای گرفتن این سالن؟

داروغه‌زاده در پاسخ  به سوال خبرنگار تابناک گفت: برای من جالب است که خبرنگار فارس سوالش این است که چرا جنوب شهر رفتیم، خبرنگار تابناک سوالش این است که جشنواره چه ربطی به جشن انقلاب دارد. ما مهمترین رویداد سینمایی را همزمان با جشن انقلاب برگزار می کنیم. یک جشنواره حرفه‌ای برگزار می کنیم و همزمان برای اینکه به جشن های انقلاب ادای دین کند نمایش های مردمی در مراکز استان ها خواهیم داشت که با رضایت صاحبان آثار است و حق نمایش صاحبان آثار هم به آنها پرداخته می شود.

او ادامه داد: درباره پردیس ملت نظرسنجی انجام شد و طبق همان نظرسنحی درباره سالن های نمایش نظر دوستان مثبت بود. دو تا نظر انتقادی داشتند یکی پارکینگ و دیگری اینترنت. اینترنت با کمک همراه اول حل می شود و پارکینگ هم با کمک دوستان در قرارگاه خاتم الانبیا (ص) حل شد.

دبیر جشنواره فیلم فجر با بیان اینکه ایران مال یکی از سالن های بسیار با کیفیت است، گفت: ان شالله امسال فیلم های جشنواره برای مردم در آنجا به نمایش درمی آید. چون آن سالن ها تا حالا بارگذاری نشده، نقاط ضعف و قوتش دقیق مشخص نشده است. امسال این وضعیت سنجیده می شود. مسیر ایران مال یک مقدار دور است و ممکن است ترافیک همت اذیت کند، سال بعد اگر از نظر شما رسانه ها مشکل بعد مسافت نباشد این ظرفیت را دارد یکی از گزینه های برگزاری جشنواره باشد.

داروغه زاده گفت: سازمان ها و نهادها و شرکت های مختلفی درخواست می کنند که حامی مالی جشنواره باشند. شورای سیاست گذاری و رئیس سازمان هماهنگی هایی انجام می دهند و بهترین گزینه انتخاب می شود. بحث ایران مال هم حمایت مالی بود که امسال همراه اول داریم که در زمینه های مختلفی مثل آرای مردمی و فرصت های تبلیغاتی به ما کمک می کند. بهترین پیشنهاد در مجموع همراه اولی بود.

در ادامه این نشست مطبوعاتی، محمدعلی حیدری در خصوص قوانین و مقررات جشنواره و متغیر بودن آن سئوال پرسید که دبیر جشنواره گفت: بخشی از تغیراتی که جشنواره فیلم فجر دارد به میزان اهمیت آن برمی گردد. هر چقدر اهمیتش بیشتر می شود نظرها و رای های مختلفی هم پیشنهاد می شود و ماحصل اینها در هر دولتی که جشنواره را برگزار می کند تغییراتی در آیین نامه جشنواره ها ایجاد می‌کند. ولی واقعیت این است که بخش سودای سیمرغ که مهمترین بخش جشنواره است در سال های اخیر کمترین تغییر را داشته و بخش های جنبی دچار تغییر شده که آن هم خوب نیست ولی بعضی تغییرات اجتناب ناپذیر است. امسال مطرح شد که پروانه سیینمایی نباید ملاک فیلم اول باشد الان سال هاست که دیگر سینما دیجیتال شده و این قانون باید دچار تغییر شود. بعضی تغییراتی به پویایی سینما برمی‌گردد ولی درست است، هر چقدر ما در فرم فراخوان و آیین نامه کمتر تغییر داشته باشیم بهتر است.

داروغه زاده در پاسخ به سوال خبرنگار سوره سینما درباره وضعیت سینمای جشنواره در اصفهان گفت: یکی از سیاست‌های جشنواره این بوده سالن های جدیددر اکران مردمی اولویت دارند. جشنواره فرصت بهتر شدن را به سالن های جدید می دهد. در شهرستان ها نمایش فیلم ها بر عهده ارشاد استان ها است و ما در جزئیات دخالت نمی کنیم اما سیاست سازمان سینمایی حمایت از پردیس های جدید است تا بهتر دیده شوند.

خبرنگار مجله سیاه و سفید در مورد ابتذالی که بر فضای سینما حاکم شده و نهادهایی که به صورت میلیاردی در سینما حضور دارند و عدم حمایت از سینمای مستقل سوال پرسید که دبیر جشنواره فجر گفت: من نمی توانم چنین قضاوتی درمورد سینما داشته باشم. امسال ۳۰ فیلم تولید شده و حالا چند فیلم هم وجهه طنز و کمدی اش بیشتر است و این برگرفته از حال جامعه است. در حال حاضر پربیننده‌ترین برنامه تلویزیون استندآپ کمدی خندوانه است.

او گفت: انصافا فیلم های اجتماعی و سیاسی خوبی در کشور ساخته می شود و شاهد مثالش همین ۳۰ فیلم جشنواره است. ما سالی ۷۰ فیلم اکران می کنیم که شما ۳۰ فیلمش را در جشنواره می بینید و من از فیلمسازانی که با همه مشکلات سعی می کنند آثار خوبی ارائه کند تشکر می کنم.

داروغه زاده ادامه داد: در همین یک سال واندی که من مسئولیت نظارت و ارزشیابی را برعهده گرفتم مشکل فیلم هایی که مشکل داشتند حل شده است.  تعداد سالن های سینمایی و سالن های جدید که اضافه شده این فرصت را ایجاد کرده که تمام فیلم هایی که پروانه نمایش دارند امکان نمایش داشته باشند. من اسمی از فیلم های اجتماعی و مستقل و حتی منتقد نمی برم ولی اتفاقا سیاست سازمان این است که اگر سانسوری هم قرار باشد داشته باشیم در همین بخش ابتذال باشد و کمترین سانسور در بحث های سیاسی و اجتماعی داشته باشد. در تمام این مدت فیلمی که مشکل سیاسی داشته باشد توقیف نشده و امیدواریم این اتفاق پررنگ تر شود. ابتذال حتی یک سر سوزن هم پذیرفته نیست و همه باید تلاش کنیم.

او گفت: ولی این نکته را در نظر داشته باشید که خود رسانه ها باید با ابتذال برخورد کنند. کمک کنید که فیلم مبتذل دیده نشود و به سازمان سینمایی و شواری پروانه نمایش فشار بیاورید که به این فیلم ها مجوزز داده نشود. تمام فیلم ها از نظر ما شریف و نجیب هستند.

داروغه زاده در پاسخ به سوال سینمامثبت در مورد انتشار اسامی فیلم ها در رسانه ها و شانس آنها برای بردن جوایز و اینکه آیا تاثیری در تصمیم گیری داوران دارد و بحث سهم خواهی نهاد های مختلف از جشنواره چیست، گفت:  تیترهایی که نشریات و روزنامه‌ها و رسانه‌ها منتشر می‌کنند یا پیش‌بینی‌ها به شکل طبیعی تاثیری در داوران نخواهد داشت. داوران شخصیت‌های هنری و حقیقی هستند که با دقت فیلم‌ها را می بینند و بعد مسئولیت انتخاب ها را به عهده خواهند داشت. رای خود را تحت تاثیر این پیش بینی ها قرار نخواهند داد.

او گفت: در هیات داوران ما، نماینده‌ای از نهادها و ارگان ها حضور ندارند. ترکیبی از سینماگران عزیز است که ما هم در هیات داوری و هم انتخاب از منتقدان استفاده کردیم. سال گذشته هم در داوران یک منتقد داشتیم. یک مدیر هم حضور دارد که هیچ سازمانی از ما نه سهمی خواسته و نه ما سهمی به کسی می دهیم. جشنوراه را سازمان سینمایی اداره می کند و نهایتا باید دبیر جشنواره پاسخگوی همه موارد باشد.

او تاکید کرد: در جشنواره شرکت سهامی ای وجود ندارد. هیچ سازمان یا نهاد یا ارگانی از ما سهمی نخواسته است.نه صداوسیما و نه نهاد دیگر. برگزاری جشنواره برعهده سازمان سینمایی است و دبیر جشنواره پاسخگوی تمام مسائل است.

سرافراز پرسش خود را درباره بی‌نظمی در روبیکا مطرح کرد که مسعود نجفی مدیر روابط عمومی جشنواره اعلام کرد نماینده همراه اول در سالن حضور دارد و می تواند پاسخگو باشد و داروغه زاده هم در پاسخ گفت: امسال پشتیان مالی ما همراه اول است و هماهنگی بین عزیزانی که می خواهند برنامه تصویری داشته باشند صورت بگیرد و این مسئله را پیگیری می کنیم.

داروغه زاده در پاسخ به سوالی در خصوص جایگاه انیمیشن در جشنواره گفت: حمایت از سینمای انیمیشن جزو سیاست‌های ما در سازمان سینمایی  است. بحث سینمای انیمیشن به شدت توصیه شده که حتما حمایت شود. در همین راستا جشنواره هم سال گذشته یک فیلم سینمایی انیمیشن را وارد سودای سیمرغ کرد. امسال سه فیلم ارائه شد که برای بخش اصلی انتخاب نشدند و دبیر جشنواره از اختیار خودش استفاده کرد و این سه فیلم را برای همان حمایت از سینمای انیمیشن به صورت جداگانه وارد جشنواره کردیم که حتما داوری هم خواهند شد و به بهترین آنها جایزه ویژه ای اهدا خواهد شد. امیدواریم هم تعداد و هم کیفیتشان بیشتر شود که بتوانیم بیشتر آنها را داشته باشیم.

دبیر جشنواره در پاسخ به سئوالی درباره اینکه آیا اگر فیلم ها دارای سرمایه مساله دار باشند، در مورد وضعیت آن ها در جشنواره تصمیمی گرفته می شود یا نه، گفت: اول جلسه گفتم که قوه قضاییه باید در این باره به ما اعلام کند کدام فیلم مشکل در سرمایه دارد تا ما درباره آنها تصمیم بگیریم.

فرانک آرتا از شرق درباره آشغال های دوست داشتی و نقش علیرضا رضاداد در جشنواره فجر پرسید و داروغه زاده چنین جواب داد: در مورد آشغال های دوست داشتی ابتدای جلسه توضیح دادم و همچنین در مورد نقش آقای رضاداد باید بگویم ایشان مشاور عالی رییس سازمان است و نقش آن مشخص است و هر نقشی که رییس سازمان برای او در نظر بگیرد را ایفا می کند.

نشست مطبوعاتی دبیر جشنواره با رونمایی از پوستر بزرگداشت‌ها، نکوداشت و بخش نگاه نو و تجلی اراده ملی به پایان رسید.

دفتر سینمایی

رونمایی از لوگوی برنامه «نقدسینما» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در آستانه پخش برنامه سینمایی «نقد سینما» ؛ لوگوی رسمی این برنامه رونمایی شد.

به گزارش سینماپرس، همزمان با نزدیک شدن به سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر و زمان پخش برنامه «نقد سینما» با اجرای بهروز افخمی ، لوگوی رسمی برنامه منتشر شد.

برنامه «نقد سینما» با مشارکت مرکز تلویزیون حوزه هنری در ایام جشنواره فیلم فجر از شبکه پنج سیما پخش می‌شود. این برنامه با رویکرد سینمایی به بررسی فیلم های سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر می‌پردازد و قرار است از شب اول جشنواره روی آنتن شبکه پنج برود و بعد از جشنواره هم به صورت هفتگی ادامه داشته باشد. مجری اصلی این برنامه بهروز افخمی‌ است و در کنار او میلاد دخانچی و امید روحانی اجرای  به عنوان کارشناس و منتقد در برنامه حضور خواهند داشت.

سردبیر برنامه‌ «نقد سینما» محمدرضا رضاپور است و تهیه‌کنندگی آن بر عهده‌ی محمدحسین تنکابنی‌، مجری طرح وحید رونقی و کارگردانی را کیانوش الطافی بر عهده دارد.

«نقد سینما» قرار است همزمان با جشنواره فجر به صورت زنده از شبکه پنج سیما پخش شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رفیق دزدان بیت‌المال خواستار حکومتی مثل دوبی شد! – اخبار سینمای ایران و جهان

کیهان: حمید فرخ‌نژاد، رفیق گرمابه و گلستان محمد امامی، مفسد اقتصادی که متهم به اختلاس از صندوق ذخیره‌ فرهنگیان است، در اظهارنظر جدیدی با ابراز ارادت به شیخ راشد حاکم دوبی خواستار حکومت او بر ایران شده است.

فرخ‌نژاد که در زمان امتناع بسیاری از بازیگران هنرمند و شریف از بازی در فیلم‌های مبتذل و مستهجن به اصطلاح کمدی، پای ثابت این دسته از فیلم‌ها شد تا به قول خودش بتواند فقط ماهانه حدود ۱۲۰ میلیون تومان هزینه اقامت خانواده‌اش در خارج کشور را تامین کند، پیش از این در اظهارنظری خودخواهانه همه ۸۰ میلیون ایرانی را فدای یک تار موی بچه‌اش دانسته بود!

او سال گذشته در فیلم لاتاری بازی کرده بود که به موضوع قاچاق دختران به شیخ‌نشین‌های امارات خصوصا دوبی می‌پرداخت و بر این اساس برخی ‌کارشناسان ابراز ارادت ویژه وی به حاکم دوبی را به دلیل پاک کردن این سابقه‌اش و فعالیت در دوبی ارزیابی کرده‌اند. این در حالی است که حکام امارات علاوه ‌بر قاچاق دختران دستشان به خون صدها زن و بچه بی‌گناه یمنی آلوده است.

این اظهارات فرخ‌نژاد با استقبال ویژه تارنمای العربیه متعلق به آل‌سعود مواجه شده است.

علی‌رغم آنکه چهره‌های رسانه‌ای داخل کشورمان، هیچ محدودیتی در انتشار مطالب مبتذل و دروغ در فضای مجازی ندارند، اما اخیرا در خبرها آمده بود که سه نفر از چهره‌های شاخص در انگلیس به خاطر انتشار مطالب مشابه در فضای مجازی، به دو سال زندان محکوم شدند. این سه فعال مشهور فضای مجازی، به خاطر زیر پا گذاشتن قوانین و تبلیغ محتویات مضر،‌ از سوی دادگاه انگلیس محکوم شده‌اند. اما در ایران، هیچ‌گاه با قانون‌ستیزی و انتشار هرزنامه‌های چهره‌های مشهور در شبکه‌های اجتماعی برخوردی نمی‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دردسرهای ضبط یک مسابقه با چند خانواده! – اخبار سینمای ایران و جهان

خبرگزاری فارس: کارگردان مستند مسابقه «خانه ما» گفت: موضوع مهم برای ما این است که برنامه بازخورد مثبت مخاطب را در شرایطی گرفته که فکر می‌کنم تنها برنامه بدون حضور بازیگر، ستاره و سلبریتی است.

فصل جدید مستند مسابقه «خانه ما» که در شهر تبریز تولید شده است، در حال حاضر از شبکه نسیم به روی آنتن می‌رود.

این سری از مستند مسابقه «خانه ما» در ۱۰ قسمت تولید شده است که طی آن سه خانواده تبریزی به رقابت با یکدیگر می‌پردازند و کارگردانی این فصل را «احسان عمادی» و «امین کفاش» بر عهده دارند و تهیه‌کنندگی آن نیز حسین افشار است.

به گفته سازندگان مستند مسابقه «خانه ما»، فصل ششم این مسابقه بسیار حساس‌تر و هیجان‌انگیزتر از فصل‌های قبل بوده و دلیل اصلی این موضوع خلاقیت‌هایی است که شرکت‌کنندگان این دوره از مستند مسابقه «خانه ما» داشته‌اند.

آن چه در ادامه می‌خوانید گفت‌وگو با «احسان عمادی» یکی از کارگردانان این برنامه است:

**آقای عمادی به نظر می‌رسد شما پیش‌تر در حوزه مستندهای تاریخی کار کرده بودید، چه شد که خانه ما را پذیرفتید؟

-این به همکاری من با خانه مستند که از سال ۹۳ شروع شد، برمی‌گردد. چند نریشن برای فیلم‌هایی که آقای اسلامی تهیه‌کنندگی و یا کارگردانی کرده بودند نوشتم در ادامه این کارها اسلامی به من پیشنهاد ساخت مستند تاریخی با نام «محاکمه» داد که خودش تهیه‌کنندگی آن را بر عهده داشت. این فیلم درباره دادگاه دکتر مصدق و اولین تجربه فیلمسازی من در عرصه مستند بود. در ادامه چند مستند تاریخی کار کردیم که باز هم اسلامی تهیه کننده ومن کارگردان بودم.

در ادامه و زمان تولید فصل سوم «خانه ما» پیشنهاد نریشن آن نیز هم به من داده شد در اواخر کار و قبل از پخش بود که به اسلامی پیشنهاد همکاری در کاری به جز موضوع تاریخی دادم که به «خانه ما» ختم شد.

**پس در نهایت خود شما خواستید که فقط در حوزه تاریخ فعالیت نکنید و بقیه موضوعات را هم تجربه کنید.

-بله. از آن جایی که با گروه و فضا و موضوع آشنایی داشتم پیشنهاد را قبول کردم و البته آقای اسلامی به نوعی سرپرست تیم کارگردانی در پروژه حضور داشت و از کمک و همکاری و مشاوره او خیلی استفاده کردم.

**«خانه ما» در فصل‌های قبلی روی سبک زندگی ایرانی اسلامی تاکید ویژه‌ای داشت، در فصل جدید هم شما این دغدغه را داشتید؟

-احساس می‌کنم اینکه ما از یک برنامه در مدتی کوتاه توقع داشته باشیم الگویی برای یک سبک زندگی ارائه دهد توقعی نابجا و تصوری اشتباه از قدرت یک برنامه تلویزیونی است. اینگونه رویکردها در یک مجموعه‌ای از برنامه‌ها طی پخش طولانی از تلویزیون با هدف گیری و مسیر درست برای رسیدن به آن هدف باید پیموده شود تا بتوان امیدوار بود در بازه زمانی ده ساله مجموعه ای از این نمونه برنامه‌ها یک سبک زندگی را تغییر دهند.

**حالا در فصل شش «خانه ما» به این موفقیت دست یافته؟

-با این حال فکر می‌کنم مسابقه مستند «خانه ما» در حد اینکه تلنگری به ذهن مخاطب ایرانی بزند موفق بوده است. مخاطب می‌بیند که می‌توان با ماهیانه ۸۰۰ یا یک میلیون تومان هزینه‌های مصرفی زندگی را مدیریت کرد یا خلاف آنچه که فکر می‌کرده اگر کار اصلی را از دست بدهد فضای جدید کاری و فعالیت در آن و درآمدزایی دور از ذهن نیست. این را در بعضی مصاحبه‌هایی که برای انتخاب خانواده‌ها داشتیم، دیدم. مخاطبی که در مسابقه برنامه شرکت می‌کند خودش را در این فضا می‌بیند و با چالش‌های آن روبرو می‌شود. در کل این برنامه با امکانات و اقتضاعاتی که دارد توانسته در حد خودش تقریبا به هدفی که می‌خواسته برسد.

**فکر می‌کنید «خانه ما» توانسته در اصلاح الگوی مصرف ایرانیان نقش داشته باشد؟

-به هرحال الگوی مصرف ما ایرانی‌ها در حوزه‌های مختلف جزو بالاترین شاخص‌های دنیاست و بیشترین مصرف‌ها را داریم این امر دلایل مختلف، پیچیده و ریشه‌ای دارد اما یک بخشی از آن، دلایل فرهنگی مردم است که الگوی درستی برای مصرف نداریم البته دلایل اقتصادی و مدیریتی هم نقش دارند.

این یک بخشی بود که انگیزه و جرقه اصلی طراحی برنامه را باعث شد و بحث دوم، مهارت‌های ارتباطی داخل خانواده و توانایی برای تصمیم‌گیری، مشورت و برنامه‌ریزی کردن بود.

ما سعی کردیم در این برنامه بیشتر از اینکه روی خروجی و نتیجه عددی آن ها تمرکز کنیم در معرض این مشورت‌ها و آزمون خطاها قرارشان دهیم و فرآیندهای مختلف تصمیم‌گیری را با هم تست کرده و بعضا یاد بگیرند چطور با یک نظر مخالف کنار بیایند و آن را مجاب کنند.

** خروج از تهران و تمرکز روی دیگر شهرها تا چه اندازه تصمیم درستی بود؟

-به غیر از آنچه که به تیم تولید ارتباط پیدا می‌کند همه امتیاز مثبت بوده است چون متاسفانه اکثر برنامه‌ها به دلایل شرایط تولیدی و محدودیت‌ها و اقتضاعاتی که تا حدی قابل درک است و حتی نگاه برنامه‌ای و رسانه‌ای به سمت تهران محوری یعنی مشکلات و دغدغه‌هایی که مردم تهران احساس می‌کنند حرکت می‌کند یعنی اگر یک روزی متروی تهران خراب شود احتمالا در اخبار سراسری شنیده می‌شود ولی مثلا گرد و غباری که می‌تواند مشکل مردم اهواز باشد و یا آلودگی شهر اصفهان که به مرز خطرناک برسد آنقدری در اخبار نمی‌بینیم.

به هرحال این اتفاقی است که به دلایل مختلف افتاده است اما با این انتخابی که در «خانه ما» یعنی رفتن به شهرهای مختلف انجام دادیم سعی کردیم تا حدی انحصار رسانه‌ای و برنامه‌های تلویزیونی در تهران را بشکنیم. رفتن به شهرستان‌ها همه نوع برای بیننده و شرکت کننده‌ها فرصت بود، از آشنا شدن با یک خرده فرهنگ دیگر یا یک لهجه و زبان دیگر، کسب و کارهایی که منحصرا مربوط به منطقه‌ای خاص می‌شدند تا ایده‌ها، غذاها و…، این جریان از طرفی رنگ و بوی دیگری به برنامه می‌داد همچنین از تهران دور شده بود. دیدن و آشنا شدن همه این اتفاقات برای مخاطب بسیار جذاب است.

**این موضوع نکته منفی هم داشت؟

-نقطه منفی اینکه کار تولید در شهرستان سخت‌تر است آن هم برای ما که خیلی از اتفاقات بداهه و در لحظه می‌افتد و باید برای آن تصمیم‌گیری شود و امکان برنامه‌ریزی مثل یک سریال و یا یک فیلم از قبل وجود ندارد. ما بعضی لوکیشن‌ها و مسیرهای جغرافیایی را نمی‌شناسیم و با آن‌ها آشنا نیستیم، فاصله‌ها را نمی‌دانیم، مانند تهران شرایط سنجیدن پیشنهادهایی که از طرف شرکت کنندگان مطرح می‌شود را نداریم و همه این ها شرایط تولید را سخت‌‌تر و بچه‌ها را خسته‌تر می‌کند اما در مجموع به خروجی و طعم و عطری که کار پیدا می‌کند می‌ارزد و دوست داریم تا جایی که می‌شود مسیر را ادامه دهیم.

**پس کار خارج از تهران علی‌رغم برخی حسن‌هاحاوی نکات غیر قابل پیش‌بینی هم هست.

-سختی کار در بخش تولید «خانه ما» و کلا جریان برنامه‌های واقع نما، این است که مقوله پرسابقه در تلویزیون‌های دنیا نیست چه برسد به تلویزیون خودمان و طبعا مثل هر کار تازه دیگری دشواری‌ها و چالش‌های جدید خودش را دارد، مشخصا مسیر تولید اینگونه برنامه‌ها با مسیر تولید یک فیلم سینمایی یا سریال یا فیلم مستند به کلی متفاوت است از فیلمبرداری تا صدابرداری تا کار با شرکت کننده ها و تدوین و … . از آنجایی که نمونه‌های قابل توجه و قابل تکیه‌ای قبل از «خانه ما» در کشورمان نداشتیم تیم تولید در فصل‌های اول و ما که در ادامه اضافه شدیم دائم در حال کشف و شهود هستیم و این مهمترین و سخت ترین بخش کار است.

به جز اینکه همه اتفاق ها در لحظه می‌افتد و نمی‌توانیم برنامه دقیقی داشته باشیم زمان تولید روزانه ما محدود است یعنی باید هر فصل را در طول یکماه جمع کنیم البته تا یه حال پیش نیامده که یک یا دو روز هم بیشتر طول بکشد و می‌توانم حتی ادعا کنم در تبریز و رشت زودتر کار تمام شد.همچنین کنترل ناپذیر بودن شرایط و حضور زیاد عوامل تولید و شرکت کنندگان بخصوص در نماهای خارجی مدام شرایط را غیرقابل کنترل می‌کند این یکی از مهمترین پیچیدگی‌ها در بخش تولید «خانه ما» است.

**کدام فصل از بقیه جذاب‌تر بوده است؟

-درباره اینکه کدام فصل جذاب‌تر بوده نمی‌توانم چیزی بگویم چون دو دوره فصل اول را ندیدم و از فصل سوم در جریان کار قرار گرفتم، اما اتفاقی که در «خانه ما» می‌افتد و در حوزه سینما و تلویزیون کمیاب است اینکه بازخوردهای آن باعث شده  هر فصل نسبت به فصل قبل پیشرفتی در تولیدش حاصل شود و اتفاقات مثبتی بیفتد. در هر فصل جزئیاتی جدید از کار کشف خواهد شد و چون جزئیات بین اعضای گروه، مستندنگاری می‌شود و فرآیند انتقال تجربه از یک فصل به فصل دیگر صورت می‌گیرد باعث خواهد شد که مدام اشتباهات قبلی را پیشگیری کرده و از تکرار آن بپرهیزیم و شرایط تولید هر فصل را نسبت به فصل قبلی بهتر می‌کند، اما بدین معنی نیست که هر فصل نسبت به قبلی بهتر باشد چون بعضا وابسته به مسائلی است که اصلا در اختیار گروه تولید نیست، پس من نمی‌توانم قضاوت کنم که کدام فصل بهتر است اما قطعا می‌توانم بگویم که شرایط تولید هر فصل نسبت به قبلی بهتر می‌شود.

**چه بازخوردهایی از مخاطب گرفتید؟

در خصوص بازخورد از مخاطبان باید بگویم همه چیز خیلی خوب و رضایت بخش و ماورای تصور ما بود، این اتفاق در رشت برای ما افتاد و در تبریز خیلی بیشتر شد. در فاصله رشت و تبریز فصل رشت پخش شده بود، هرجا خانواده‌ها و مخاطبان در بازار و… دوربین ما را به دنبال یک زن و شوهر، پدر و پسر، خواهر و برادر و… می‌دیدند می پرسیدند برای خانه ماست؟  چنین موضوعی برای ما جذاب و غافلگیر کننده بود و فکر نمی‌کردیم این برنامه آنقدر شناخته شده باشد.

موضوع مهم اینکه «خانه ما» بازخورد مثبت مخاطب را در شرایطی گرفته که فکر می‌کنم تنها برنامه بدون حضور بازیگر، ستاره و سلبریتی است. الان تمام برنامه‌های تلویزیونی ترکیبی و سریالی از چهره‌ها استفاده می‌کنند، حتی برای اجرای برنامه‌ها هم از چهره‌های سینمایی و ورزشی به عنوان مجری استفاده می‌شود و کسانی که مجری هستند برای اجرا نمی‌روند.

این برنامه‌ها را هم نمی‌توان بدون رامبدجوان، مهران مدیری، پژمان بازغی و یا رضا گلزار تصور کرد، از طرفی این چهره ها هم در برنامه‌هایشان افرادی را دعوت می‌کنند که ممکن است از مجری شناخته شده‌تر باشند، در این فضا «خانه ما» با آدم‌هایی که کاملا معمولی هستند، توانمندی‌های خارق العاده ای ندارند، رتبه ۱ کنکور نیستند، نمی‌توانند با دندانشان کامیون را بکشند، کاملا معمولی هستند در خانه‌های معمولی زندگی می‌کنند، طراحی صحنه و لباس هم ندارد توانسته تا این حجم رضایت مخاطب را جذب کند.

آمار پیامک‌هایمان هم روند صعودی داشته و  نشان می‌دهد آمار مخاطبان برنامه روند صعودی دارد که برای چنین برنامه‌ای آمار قابل قبول و بالایی است.

**همراه شدن دوربین با خانواده‌ها چه ویژگی‌هایی داشت؟

-بیشتر یک نوع دشواری است تا مزیت، البته هر خانواده‌ای که داوطلب شرکت در چنین مسابقه و یا برنامه‌های تلویزیون می‌شود به هرحال یک وجه نمایشی در خود دارد و می‌خواهد خودی نشان دهد که این اصلا چیز بدی نیست و هرکدام از ما این ویژگی را تا حدی در خودمان داریم، یکی دوست دارد در خانواده و مدرسه دیده شود یکی هم می‌خواهد چند ده میلیون او را ببینند، اما مسئله این است که انسان‌ها برای اولین بار آن چیزی که دوست دارند را می‌خواهند نمایش دهند نه آن چیزی که هستند و چیزی که دلشان می‌خواهد یک تصویر آنکارد شده و تمیز است که هیچ جذابیتی هم برای مخاطب ندارد حتی کسالت آور است.

سختی وجود دوربین در این خانه‌ها این است که چطور بین زن و شوهرها، خواهران و برادران نصب شود که مخاطب این تصاویر را ببینید اما حضور دوربین را لمس نکند.

گاهی نقدی از اطرافیان و دوستانی که اطلاعات زیادی از فرآیند تولید ندارند می‌شنوم که می گویند شما کار خاصی برای مردم نمی‌کنید، دوربین را روشن می‌کنید و می‌روید و آن ها کارهایشان را انجام می‌دهند و برمی‌گردید، این ها را به شوخی می‌گویند اما من این گفته‌ها را یک نظر مثبت برای کارمان می‌دانم چون نشان می‌دهد ما چقدر توانسته‌ایم حضور خودمان را از کار حذف کرده و یا به صفر برسانیم که مخاطب احساس کند اصلا کسی پشت دوربین وجود ندارد و این یک تعریف خوب هم برای خود من و هم عوامل و کارگردان است.

**برنامه‌ریزی‌هایی که برای شرکت کنندگان انجام می‌دهید چگونه است؟ چقدر تلاش می‌کنید که موقعیت‌ها تکراری نباشند؟

-درباره سوژه خاص و مهم باید بگویم در پیش تولید هر فصل، سناریو فصل‌های قبلی را مرور می‌کنیم و تکراری شدن و نشدن سوژه، اینکه کشش طولانی شدن یا نشدن را دارد و در کنارش نیازهایی که در این مدت در اطراف خودمان به عنوان نیازهای اجتماعی احساس کردیم، ماموریت ما را کم یا زیاد می‌کند. به عنوان نمونه در دو فصل اخیر ماموریت‌های شیراز و رشت، دو ماموریت زیاد و یک ماموریت کم شده است.

در ماموریت رشت شاهد شرایط اقتصادی مردم که شرایط نابسامانی است و به سمت بدتر شدن می‌رود بودیم که این بطور صددرصد بر شرایط روحی تاثیر گذاشته و باعث شده یک فضای پرتنش و ناامید کننده ببینیم تا جایی که مردم نسبت به یکدیگر دور شده و خشن شوند، ما فکر کردیم که در این شرایط چکار می‌توان کرد تا مردم با عطوفت و روی خوش با یکدیگر رفتار کرده و به هم نزدیک‌تر شوند؟ اینها همه منجر شد به ماموریت نجات جهان که گفتیم شما ۴۸ ساعت فرصت دارید تا جهان را تبدیل به فضای بهتر برای موجودات کنید، اسم و شرح بزرگی هم برای آن در نظر گرفتیم تا نشان دهیم برای اینکه حال یکدیگر را خوب کنیم نیاز به پول و یا وقت خیلی زیادی نداریم بلکه می‌توان یک وقت چند ثانیه‌ای و هزینه‌ای چند هزار تومانی کاری کنید که حال هم محله‌ای‌ها، محیط زیست و حتی جانوران بهتر شود، این دغدغه توسط شرکت کنندگان مورد استقبال قرار گرفت، دیدن لبخند شهروندانی که در معرض کار خوب آنها قرار گرفته بودند، روحیه شان را تحت تاثیر قرار داده بود و برای ما هم رضایت بخش شد.

در ادامه و فصل های بعدی اگر خانواده ها حضور داشته باشند سعی می کنیم سناریو برنامه را طبق نیازها به روز کنیم و تغییراتی در آن بدهیم و احتمالا ماموریتی در فصل شیراز اضافه خواهد شد.

اگر بنا باشد «خانه ما» وجود داشته باشد در همین ژانری که کار می‌کنیم سوژه هایی مانند اصلاح الگوی مصرف، روابط خانواده‌ها، مشارکت و… را نو و ماموریت‌ها را اضافه خواهیم کرد.

**در طول مدت ضبط برنامه شد که در مرحله انتخاب و یا حتی تولید احساس کنید که خانواده شرکت کننده را اشتباه انتخاب کرده‌اید؟

-حرف کلیشه ای وجود دارد که می‌گویند کار ما هر لحظه‌اش خاطره است، واقعا درباره «خانه ما» هر لحظه‌اش خاطره است چون هر لحظه پیش بینی شده نیست. ما هر روز صبح مثلا اگر ۷:۳۰ ،۸ آفیش هستیم وقتی شروع می‌کنیم نمی‌دانیم که کارمان غروب چه ساعتی و کجا تمام خواهد شد؟ طبیعتا در این کار همه چیز خاطره خواهد شد، چیزی که شما دوست دارید برای خانواده‌تان تعریف کنید در این لحظات وجود دارد، اما بحث شیرین برای من این است که در طول یک ماه ۳ خانواده را در شرایط خیلی خاص قرار می‌دهیم که تاکنون تجربه آن را نداشته‌اند و دوربین بالای سرشان نبوده، این شرایط آنها را طوری تغییر می‌دهد که برای خود من هم جالب است، هم می‌بینیم و هم خودشان به این تغییرات اعتراف می‌کنند، اغلب این تغییرات هم، مثبت است و باعث می‌شود آن‌ها توانایی‌هایی را در خود کشف کنند که پیش از این نه تنها از وجود آن ها خبر نداشتند بلکه خود را انسانی متضاد آن می‌دانستند.

مشخصا در یکی از فصل‌ها، دختر نوجوانی شرکت کرده بود که روز مصاحبه اصلا حرف نمی‌زد، ما در ابتدا دو دل بودیم که آیا این خانواده را انتخاب کنیم یاخیر؟ چون فکر می‌کردیم که خجالتی بودن این دختر مانع از حرف زدنش مقابل دوربین می‌شود، اما در طول یک ماه به قدری تغییر کرد که روز آخر یک نامه پراحساس نوشت و تشکر کرد چون خودی را به خودش نشان دادیم که اصلا فکر نمی‌کرد این باشد. آدمی که هنگام پرسیدن نامش استرس می‌گرفت حالا جلوی چندین آدم فریاد می‌زند و محصول خانواده را تبلیغ می‌کند.

**کارگردانی یک اثر بداهه چه ویژگی‌هایی دارد؟

-همه چیزهایی که گفتم سختی کارگردانی است، پیش بینی نشدن کار تولید، کار کردن با خانواده‌هایی که دوربین را نمی‌شناسند و زود خسته می‌شوند، ساعت کار را به راحتی نمی‌شود هماهنگ کرد، تولید ۱۰ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای یعنی در مجموع ۴۵۰ دقیقه در یک ماه به خصوص وقتی سناریو ندارید، اتفاق افتادن چیزی در لحظه و … به هرحال همه در نهایت با اشتیاق پذیرفتند زیرا خروجی برنامه،  آن ها را خوشحال و راضی کرد، این ها سختی کار در برنامه خانه ماست، در پس تولید هم با انبوهی از راش مواجه هستید که سناریو کلی برای آن چیده شده اما جای دادن این سناریو در راش‌ها که سوژه اصلی به جا بیاید و برای مخاطب جذاب و سرگرم کننده باشد دشوار است. تمام این سختی‌ها در هر تولید نمایشی وجود دارد اما در لحظه اتفاق افتادن و بداهه بودن سختی ویژه به کار می‌دهد.

در یکی از فصل‌ها مهمانی بود و پسر صاحبخانه رفته بود که میوه بخرد، ما در خیابان مشغول فیلمبرداری بودیم که یکباره تصادف با فیلمبردار اتفاق افتاد و ما به فاصله یک ساعت قبل فیلمبرداری حضور یکی از بچه‌ها را از دست دادیم و طوری رفتار کردیم که هیچ یک از شرکت کننده‌ها متوجه این موضوع نشدند. بچه‌های تولید هم تا پایان شب متوجه نشدند البته خدا را شکر مشکل جدی برای او پیش نیامد و فردای آن روز به ما پیوست.

**جای خالی چنین برنامه‌هایی تا چه حد احساس می‌شود و تا چه میزان می‌تواند مخاطب جذب کند؟

درباره جای خالی چنین برنامه‌هایی اجازه دهید که من خیلی نظر ندهم، ولی به نظرم اقبال «خانه ما» نشان می‌دهد میل و رغبت به تولید چنین برنامه‌هایی در تلویزیون وجود دارد و اینکه فقط با جذابیت‌هایی مثل دکور، آوردن آدم معروف و تولید پرهزینه صرفا راه جذب مخاطب نیست، البته این اتفاق با خون دل و عرق جبین و زحمت یک گروه چند نفره پرانرژی و خوش فکر که از راه پیش تولید تا پس تولید پای این کار ایستاده‌اند اتفاق می‌افتاد و نشان دادند جای خالی نبودن سلبریتی و دکور و تولید پرهزینه را با فکر و خلاقیت و زحمت می‌شود، پر کرد.

**از جدیدترین فعالیت خود بگویید؟

-فعلا در حال پیش تولید فصل شیراز هستیم و آخر هفته آنجا می‌رویم، انتخاب شرکت کننده‌ها ، نهایی کردن خانواده‌ها ، بازنویسی نهایی سناریو و انتخاب نهایی تیم تولید انجام می‌شود تا ان شالله بتوانیم نیمه اسفند شروع کنیم تا نیمه فروردین به اتمام برسد و اواخر خرداد یا اوایل تیر نمایش آن از شبکه نسیم شروع شود.

**صحبت پایانی؟

من به هرحال به عنوان عضوی از گروه طراحی و تولید «خانه ما» صحبت کردم اما این برنامه مسیری است که چند سال پیش با طراحی حسام اسلامی و علی رمضان پور شروع شد آن زمان کسی چنین موفقیتی را برای برنامه پیش بینی نمی‌کرد اینکه تولید به فصل هفتم برسد و آمار ثبت نامی ما در شیراز به یک آمار عجیب و غریب، خیره کننده و البته جذابی برسد.

از همین جا دوست دارم از دوستانی که بودند با هم کار کردیم و از آن ها یاد گرفتم تشکر کنم، امیدوارم ادامه داشته باشد و فصل به فصل بهتر شود و مخاطب را در عین سرگرم کردن چه در سبک زندگی مصرفی و چه در سبک زندگی ارتباطی تلنگر بزند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جشنواره «هنر مقاومت» از رسانه‌های برتر تقدیر می‌کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر روابط عمومی پنجمین جشنواره هنرمقاومت از تقدیر از رسانه‌های برتر در مراسم اختتامیه این جشنواره خبر داد.

به گزارش سینماپرس، امین صافی‌زاده؛ مدیر روابط عمومی پنجمین جشنواره هنرمقاومت با اعلام این خبر گفت: یکی از نقاط برجسته و موثر پنجمین دوره جشنواره هنرمقاومت مشارکت رسانه‌ها در انعکاس اخبار و رویدادهای این جشنواره بود و به پاس قدردانی از زحمات دبیران بخش‌های فرهنگی و هنری، خبرنگاران و عکاسان و جامعه فرهیخته و محترم رسانه، مراتب تقدیر و تشکر خود را از رسانه‌های برتر در مراسم اختتامیه جشنواره به عمل خواهیم آورد. 

صافی‌زاده افزود: در مراسم اختتامیه این جشنواره که روز ۲۴ بهمن  در سالن شهید بهنام محمدی مرکز آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار خواهد شد، از سه رسانه برتر تقدیر و از یک رسانه برتر که بیشترین آمار کمی و کیفی را در انعکاس اخبار جشنواره داشته و در طول یک سال گذشته همراه و همیار ما بوده است، با اهدای جایزه و نشان ویژه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی  تقدیر ویژه خواهیم کرد.

گفتنی است پنجمین جشنواره هنر مقاومت هم‌زمان با چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در ۱۰ بخش «پوستر»، «تبلیغات شهری»، «کارتون و کاریکاتور»، «تصویرسازی»، «طراحی صنعتی»، «پرچم و کتیبه»، «تایپوگرافی»، «گرافیک متحرک»، «نقاشی دیجیتال»، «عکس» و بخش ویژه «علمی ـ پژوهشی» توسط گروه هنرهای تجسمی روایت فتح؛ با دبیری مسعود نجابتی و دبیری اجرایی سیدمسعود شجاعی طباطبایی، برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان جهت بازدید از نمایشگاه پنجمین جشنواره هنر مقاومت می‌توانند تا تاریخ ۲۴ بهمن جاری؛ در روزهای عادی از ساعت ۹ تا ۲۱ و در روزهای تعطیل از ساعت ۱۴ تا ۲۱  به سالن شماره ۲ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب مراجعه کنند.

همچنین مراسم اختتامیه این جشنواره نیز؛ ۲۴ بهمن در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار خواهد شد و در این مراسم از نفرات برتر در بخش‌های مختلف جشنواره با اهدای جوایزی تقدیر خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نشست معاون هنری ارشاد و رییس دانشگاه تهران – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جلسه مشترک معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس دانشگاه تهران به منظور همکاری و تعامل در زمینه هنر برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، سیدمجتبی حسینی معاون هنری و محمود نیلی احمدآبادی رییس دانشگاه تهران درباره همکاری برای ایجاد زمینه ها و فرصت های هنری گفتگو کردند. در این دیدار مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران و شاهین حیدری رییس دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، نیز حضور داشتند.

سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزیر ارشاد در این نشست گفت: خانواده هنرمندان بزرگ و گسترده شده است و این سرمایه انسانی در زمینه هنر می تواند فرصت یا تهدید باشد. تاکنون آموزش هنر بیشتر مهارت محور بوده در حالی که مهارت و معرفت توأمان در هنر می تواند به آثار هنری ماندگار منجر شود.

وی با تأکید بر ضرورت نگاه ملی و فرآیندی در هنر گفت: جریان هنر یک فرآیند است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در انتهای این فرآیند با هنرمندان ارتباط و تعامل دارد اما دانشگاه‌ها در مسیر این فرآیند می توانند نقش مؤثری در هنر داشته باشند و اگر به جای منافع دستگاهی و بخشی، منافع ملی مورد توجه قرار گیرد، می توان زمینه هایی را برای هنر فراهم کرد. امروز بسیاری از فارغ التحصیلان هنر در زمینه هنر مشغول به کار نشده اند و اگر نگاه فرآیندی داشته باشیم و آموزش، اشتغال، ضرورت های حرفه ای، جشنواره ها همه در یک فرآیند مرتبط دیده و بررسی شود، بخشی از مسایل و آسیب ها کاهش پیدا می کند.

شاهین حیدری رییس دانشکده هنرهای زیبا نیز در این جلسه گفت: به منظور استفاده از ظرفیت ها و هم افزایی، تعامل و همکاری هایی را با فرهنگستان هنر و معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه ریزی می کنیم.

محمود نیلی احمدآبادی رییس دانشگاه تهران نیز در این نشست گفت: شروع هر تغییری از تغییرات آموزشی رخ می دهد و دانشگاه تهران به دلیل جامع بودن می تواند تغییراتی را بر اساس ضرورت ها انجام دهد. ایجاد مرکز نوآوری دانشگاه تهران از برنامه های این دانشگاه است تا فرصتی برای تحقق ایده های دانشجویان فراهم شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برگزاری نشست تبیین سیاست‌های محتوایی برنامه‌سازی معاونت صدا – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: معاون صدای رسانه ملی در نشستی که با حضور مدیران شبکه های رادیویی برگزار شد به تبیین سیاست‌های محتوایی برنامه‌سازی این در سال آینده پرداخت.

به گزارش سینماپرس، حمید شاه آبادی در نشست تبیین سیاست های محتوایی برنامه‌سازی معاونت صدا در سال ۹۸ که با حضور مدیران و مدیر گروه‌های شبکه‌های رادیویی در سالن جلسات معاونت صدا برگزار شد، بیان کرد: برنامه‌های رادیویی می‌بایست سبک زندگی ایرانی- اسلامی را ترویج کند و طراحی برنامه‌های رادیویی باید به نحوی باشد که روی اعمال و رفتار مخاطب تاثیر داشته باشد.

وی ادامه داد: می‌بایست در تولید برنامه‌ها به گفتمان‌های دین و انقلاب اسلامی، سبک زندگی اسلامی- ایرانی، اقتصاد مقاومتی، وحدت و انسجام ملی و  همچنین گفتمان پیشرفت انقلاب اسلامی توجه داشته باشیم.

شاه آبادی با اشاره به دستورالعمل بازمهندسی کنداکتور شبکه‌های رادیویی عنوان کرد: بر اساس این دستورالعمل، برنامه‌هایی که از آنتن هر شبکه رادیویی شنیده می‌شود، از جمیع جهات سنجیده شود همچنین برنامه باید هدفی معین تولید و میزان اثرگذاری آن با جامعه هدف، مشخص باشد.

معاون صدا بازنگری برنامه‌ها را یکی از کارهای  مهم سال آینده دانست و گفت: برای کیفیت آنتن و کارآمدی آن باید برای ابقای برنامه تلاش کرد.

وی با بیان اینکه در راستای تولید محتوای فضای مجازی خیلی عقب نیستیم، اظهار کرد: بازخورد فضای مجازی به برنامه‌ساز می‌گوید که برنامه‌ساز چه چیزی را تولید کند.

معاون صدای رسانه ملی  با بیان اینکه کار برنامه‌سازان رادیو تولید کتاب نیست، تصریح کرد: تهیه موضوع کتاب از دل برنامه‌ها معیار، شاخص و اهرمی برای کیفیت و یکی از مولفه‌های امتداد پیام است. به دلیل اینکه بسیاری از برنامه‌های ما ظرفیت نوشتاری و تبدیل به کتاب را دارند و موضوع آن جالب است.

شاه‌آبادی خواستار این شد که برنامه‌سازان در سال آینده به موضوع آسیب های اجتماعی توجه بیشتری داشته باشند و با طراحی نقشه جامعی، اقدامات موثری را بردارند.

در ادامه بعضی از مدیر گروه‌های شبکه‌های رادیویی درباره‌ برنامه‌های شاخص، رویکردهای رادیو خصوصا در حوزه نقد، بحث جریان‌سازی، آموزش‌های تخصصی برای برنامه‌سازان، مرجع بودن واژه‌ها و مباحث مرتبط با حوزه برنامه‌سازی به بیان دیدگاه و نقطه نظرات پرداختند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قبح شکنی جدید شبکه تلویزیونی امریکایی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یک شبکه امریکایی اقدام به پخش سریالی تحت عنوان «سوپرگرل» و با محوریت یک دختر ترنس کرده است.

به گزارش سینماپرس، سریال «سوپرگرل» برای اولین بار در تاریخ تلویزیون آمریکا از یک ترنس رونمایی کرد. این سریال در قسمت جدید خودش داستان به نام «دریمر» را تعریف کرد که از لحاظ جنسیت به عنوان یک ترنس معرفی شده است. نقش این کاراکتر در سریال را فعال حقوق ترنس ها نیکول مینز بازی می کند.

سریال «سوپرگرل» یکی از ساخته های گرگ برلانتی و جزو دنیای شبکه تلویزیونی CW است. شبکه ای که زیر مجموعه کمپانی برادران وارنر به حساب می‌آید و سریال هایی مانند «کماندار» و «فلش» را هم پخش می کند. برلانتی خود یکی از چهره های سرشناس همجنسباز تلویزیون آمریکاست. از زمانی که او سریال های ابرقهرمانی دی سی را شروع کرده مدام ابرقهرمان های منحرف جنسی یا اعضای اقلیت های جنسیتی به تلویزیون آمده اند. تعداد کاراکترهای همجنسباز در این سریال ها بسیار افزایش پیدا کرده و ظاهرا این روند قرار است ادامه هم داشته باشد. مجموعه های مذکور پیشتر هویت جنسی کاراکترهایی مثل نیسا الغول، جان کنستانتین، قناری سیاه و… را مخدوش کرده بود.

تاسف برانگیز این که تعداد شخصیت های LGBT سریال های ابرقهرمانی شبکه CW که همگی زیر نظر گرگ برلانتی ساخته شده‌اند متجاوز از ۳۰ کاراکتر است. فارغ از این که نمایش این دسته از افراد به عنوان ابرقهرمانان جامعه کار درستی هست یا نه، وارد کردن مسائل جنسی در سریال هایی که عموم مخاطبان آن را کودکان و نوجوانان تشکیل می دهند بسیار خطرناک و نفرت انگیز است و حتی با انتقادات برخی از خانواده های جامعه آمریکا هم رو به رو بوده اما باز این روند متوقف نشده است.

*تسنیم

مشاهده خبر از سایت منبع