X

اخبار سینمایی

دفتر سینمایی

عکس/ آخرین روز اکران آثار در چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران


سینماپرس: نمایش تولیدات فیلم کوتاه حاضر در چهلیمن جشنواره فیلم کوتاه تهران در اول آبان ماه در پردیس سینمایی ملت به پایان رسید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چرا باید افراد مستعد و کاربلد بیکار و خانه نشین شوند اما برخی بودجه‌های هنگفتی بگیرند و فیلم هایی بسازند که پر از اشکال و شائبه است!؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمد ثریا کارگردان فیلم کوتاه در خصوص وضعیت بحران زده حوزه فیلم کوتاه گفت:چرا باید افراد مستعد و کاربلد بیکار و خانه نشین شوند اما برخی چنین بودجه های هنگفتی بگیرند و فیلم هایی بسازند که پر از اشکال و شائبه است!؟

کارگردان فیلم های کوتاه «گلدسته» و «مسکوت» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: برخی فیلمسازان کوتاه از انجمن سینمای جوان متنفرند و حاضرند به قیمت بیکاری هرگز به سمت این نهاد نروند!

وی سپس با اشاره به انتقادات اخیر محمد خزاعی در خصوص عملکرد انجمن سینمای جوانان ایران اظهار داشت: بدیهی است که با دستور مدیران از جناب وزیر گرفته تا آقای خزاعی و… سینمای فیلم کوتاه رو به پیشرفت نمی رود! هیچ وقت نگاه دستوری در سینما جواب نداده و نمی دهد. مدیران باید بدانند با دستور ایده ای پرورانده نمی شود و هنرمند نمی تواند مرتب خودش را محدود و سانسور کند.

این سینماگر ادامه داد: البته خوشبختانه مدیرعامل فعلی انجمن یکی از مدیرانی هستند که خیلی صادقانه و شفاف با فیلمسازان برخورد می کنند. ایشان به صراحت عنوان می کنند که برخی خطوط قرمز مدنظرشان است که از فیلمسازانی که در این زمینه مبادرت به تولید اثر داشته اند حمایت نمی کنند. همین باعث شده آقای آذرپندار از ۴-۵ مدیرعامل قبلی انجمن بهتر باشد اما با این همه همچنان یأس و ناامیدی در فیلمسازان کوتاه به شدت وجود دارد.

ثریا خاطرنشان کرد: این بسیار بد است که مسئولان انجمن سینمای جوانان ایران تنها موضوعات و فیلمنامه هایی را قبول می کنند که ربطی به حال اجتماع ندارد و به نوعی موضوعاتی را انتخاب می کنند که انتقادی به هیچ مسأله ای نداشته باشد. مدیران تنها از موضوعاتی حمایت می کنند که مورد پسند خودشان است و اجازه بروز و ظهور به ایده و تفکرات جدید را نمی دهند و سلیقه شخصی شان را پیاده سازی می کنند.

این فیلمساز جوان تأکید کرد: این بسیار بد است که مدیران فکر می کنند خودشان دین و مذهب را قبول دارند و بقیه چیزی از دین نمی دانند! همه ما به خوبی به دین مبین اسلام معتقدیم و در راستای صیانت از دستاوردها و ارزش های ملی در سینما گام بر می داریم اما شما دنبال فیلم هایی هستید که مبادا یک وقت بالادستی های تان شما را زیر سوأل نبرند!

ثریا در بخش دیگری از این گفتگو یادآور شد: متأسفانه نه تنها در انجمن سینمای جوانان ایران که در نهادها و ارگان های دیگر سینمایی هم وضعیت به همین منوال است. در بنیاد سینمایی فارابی هم وضعیت بدتر از این است! بنده شخصاً بیش از ۶ سال عمرم را برای نوشتن فیلمنامه ای گذاشتم که فردی مانند آقای احمدیان با نیم ساعت مطالعه زحمات ۶ ساله ام را رد کرد!

وی در همین راستا متذکر شد: جالب آنجا است که خروجی همین آقایان در فارابی فیلمی مانند «دسته دختران» می شود که مربوط به آزادسازی خرمشهر عزیز است اما در آن نه محمد جهان آرایی وجود دارد و نه ماوقع تاریخی به درستی به تصویر کشیده شده است! اصلاً ما نمی دانیم این خانم کیست که یک باره چنین بودجه هایی را برای تولید فیلم به او دادند! چرا باید افراد مستعد و کاربلد بیکار و خانه نشین شوند اما برخی چنین بودجه های هنگفتی بگیرند و فیلم هایی بسازند که پر از اشکال و شائبه است!؟

این کارگردان جوان در پایان این گفتگو گفت: من امیدوارم با دید بازتری به سینمای کوتاه نگاه کنند! امیدوارم از فیلمسازان کوتاه حمایت های مالی خوب صورت بگیرد نه اینکه خود فیلمساز مجبور شود در به در سراغ تأمین سرمایه برای تولید اثرش برود. این بسیار بد است که ما در سینمای کشورمان تهیه کننده حرفه ای مربوط به حوزه فیلم کوتاه نداریم و بدتر از آن اینکه هنوز کسی به این باور نرسیده که خود بچه های فیلمساز کوتاه دلشان برای کشور می تپد و خطوط قرمز را می شناسند و آن ها را با جان و دل رعایت می کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رخدادی که در غزه شکل‌ گرفته یک فاجعه بشری محسوب می‌شود/هنرمندان ابزاری در اختیار دارند که به‌واسطه آن می‌توانند بیشترین تاثیر را بر افکار عمومی داشته باشند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یک خواننده سنتی و پاپ ایرانی ضمن برشمردن توانمندی‌های هنر و تاثیر آن بر افکار عمومی حمایت از غزه و وعده الهی را امیدبخش دانست.

به گزارش سینماپرس، محمد گلریز خواننده سنتی و پاپ ایرانی در گفت‌وگو با میزان درباره حمایت از مردم غزه گفت: تعداد قابل‌توجهی از هنرمندان کشور ما حمایت خود را از مردم غزه با شیوه‌های گوناگون اعلام کردند و این جای بسی خوشبختی و افتخار دارد، زیرا نشان می‌دهد که هنرمندان ما دغدغه انسانیت را در وجود خود دارند و ظلم اگرچه خارج از مرزهای کشور باشد، اما آن را نادیده نمی‌گیرند.

وی ادامه داد: نکته قابل‌توجه برای من این بود که در میان حمایت‌های هنرمندان از مردم مظلوم غزه نام برخی از هنرمندان دیده می‌شود که نمی‌توان آنان را در جمع هنرمندان انقلابی دسته‌بندی کرد، اما با این‌ حال اعلام همدردی خود را با مردم غزه مشخص کرده‌اند.

گلریز تاکید کرد: برخی رویدادها و اتفاقات سبب می‌شود تا وجدان انسان‌ها و جامعه بشری به درد بیاید و نسبت به آن رویداد موضعی ویژه بگیرد و آن را محکوم کند. رخدادی که در غزه شکل‌ گرفته یک فاجعه بشری محسوب می‌شود. تصاویر و خبرها بسیار دل‌خراش است و انتقاد نسبت به رژیم صهیونیستی بسیار فراوان است. حمایت از مردم مظلوم غزه با ابعاد بین‌المللی نشان می‌دهد که انسان‌های مظلوم در سختی و دشواری به خاک و خون کشیده می‌شوند، در صورتی‌ که حق با آنهاست.

این خوانند به ابزار هنر برای رسیدن به اهدافی مهم اشاره و تصریح کرد: هنرمندان ابزاری در اختیار دارند که به‌واسطه آن می‌توانند بیشترین تاثیر را بر افکار عمومی داشته باشند و هر گروه و رسته در حد توانایی خود باید به حمایت از غزه و حق بپردازند. خداوند متعال در آیه ۲۳ سوره فتح می‌فرماید: «سُنَّةَ اللَّهِ الَّتِی قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلُ ۖ وَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِیلًا، سنّت الهی (و قانون نظام ربانی) بر این بوده (که حق بر باطل غالب شود) و ابدا در سنّت خدا تغییری نخواهی یافت.» این وعده خداوند متعال است و تغییری بر آن نخواهد بود. همین وعده دل مسلمانان را شاد می‌کند.

گلریز بیان کرد: ما اگر مسلمان و معتقد به آزاداندیشی هستیم، بنابراین طبق رهنمود رسول اکرم(ص) باید حرکت کنیم و در این برهه به میدان بیاییم و از مردم غزه حمایت کنیم. هنرمندان بسیاری در سراسر دنیا هستند که اگرچه مسلمان نیستند، اما به‌ حکم انسانیت حمایت خود را از مردم غزه اعلام کردند. افرادی که نامی بلند در موسیقی دارند و برای غزه آثاری را خلق کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«فیلم کوتاه» حال و روزش بهتر از سینمای بلند و رسمی است و روزگار بهتری را می‌گذراند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فرید سجادی حسینی بازیگر کشورمان با حضور در جشنواره چهلم گفت: حال و روز فیلم کوتاه بهتر از سینمای بلند است و شور و هیجان خوبی را در جشنواره چهلم مشاهده می‌کنم.

به گزارش سینماپرس، فرید سجادی حسینی بازیگر کشورمان ضمن حضور در جشنواره چهلم بیان کرد: متاسفانه نتوانستم از روز اول در جشنواره حضور داشته باشم اما خوشحالم که اکنون در این دوره از جشنواره حضور پیدا کرده‌ام. شور و هیجان خوبی را مشاهده می کنم گویا بنظر می‌رسد این روزها فیلم کوتاه حال و روزش بهتر از سینمای بلند و رسمی است و روزگار بهتری را می‌گذراند. نظرم بر این است که در فیلم کوتاه یک مقدار چارچوب‌ها بازتر است و فیلمسازان به راحتی می‌توانند نفس بکشند و احتمالا به همین دلیل است که استقبال بیشتر است.

سجادی حسینی در پاسخ به این سوال که جشنواره دوره چهلم خود را سپری میکند نظرتان در این باره چیست؟ گفت: برگزاری جشنواره خیلی خوب است و آرزوی موفقیت بیشتری برای بچه‌های فیلم کوتاه تهران دارم. همچنینبرای خودم که تا آخر و برای همیشه اهل فیلم کوتاه هستم و برای برگزارکنندگان جشنواره در طی این سال‌ها آرزوی موفقیت دارم

وی در پایان صحبت‌هایش بیان کرد: جوان‌های امروزی پر از نظرهای جدید و بالنده ای هستند؛ البته به غیر از تعدادی که به دنبال اسم و رسم هستند، همچنین برخی برای معروف شدن می‌خواهند کار کنند که نظرمن این است به خاطر سینما از چنین چیزی پرهیز کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کسی غیر از من هم اگر فیلم سیاسی منصفانه‌ای می‌ساخت حتما از سوی «جشنواره فیلم‌ کوتاه تهران» استقبال می‌شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «معاون ارتباطات و بازرگانی انجمن سینمای جوان ایران» همزمان با حضور تازه ترین فیلم کوتاه خود در چهلمین جشنواره فیلم‌ کوتاه تهران به ارایه توضیحاتی درباره نوع نگاه این فیلم سیاسی به حوادث سال گذشته پرداخت.

به گزارش سینماپرس، «مدیر مدرسه» یکی از فیلم‌های کوتاه حاضر در جشنواره چهلم فیلم فجر است که توسط «معاون ارتباطات و بازرگانی انجمن سینمای جوان ایران» و با بودجه حمایتی «سازمان هنری و رسانه‌ای اوج» ساخته شده و به موضوع حوادث سال گذشته پرداخته است و از این منظر، یکی از آثار سیاسی در این دوره از جشنواره محسوب می‌شود.

به بهانه رونمایی از این فیلم‌ کوتاه، مهر گفت‌وگویی با میکائیل دیانی کارگردان آن داشته‌ که در ادامه می‌خوانید.

* از اینجا شروع کنیم که فیلم‌ کوتاه «مدیر مدرسه» یک فیلم سیاسی درباره وقایعی است که هنوز از وقوع آن‌ها فاصله چندانی هم نگرفته‌ایم. آقای آذرپندار به‌عنوان مدیرعامل انجمن سینمای جوانان و دبیر جشنواره هم در چند نوبت درباره لزوم پرداخت فیلمسازان به وقایع سیاسی روز صحبت کرده و حتی وعده حمایت از این دست تولیدات را داده بود، آیا می‌توان فیلم شما را محصول این فرآیند حمایتی دانست؟ به خصوص که شما از مدیران زیر مجموعه آقای آذرپندار هم هستید.

من ترجیح می‌دهم اساساً در مورد فیلم صحبت کنیم اما یک‌بار این را یک جا بگویم خوب است؛ میکائیل دیانی پیش از آنکه مسئولیتی در انجمن سینمای جوانان ایران داشته باشد، فیلمساز و مستندساز بوده است. اتفاقاً مستندهای اجتماعی من با رویکرد انتقادی هم ساخته شده است. به تعبیری مستندهای من هم مانند این فیلم‌ کوتاه مرتبط با مسایل اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی بوده است، حتماً آقای آذرپندار از وجود فیلم سیاسی محترمانه و منتقدانه در جشنواره استقبال می‌کردند اما این به معنای این نیست که در تولید و یا تشویق برای تولید اثر من نقشی داشته‌اند، این دغدغه ایشان هم برای امسال نیست، سال گذشته که من فیلم هم نداشتم آقای آذرپندار این دغدغه را داشتند و در نشست خبری پیش از جشنواره این را بیان کرده بودند، اما حالا امسال به دلیل اتفاقات سال گذشته این موضوع بیشتر شنیده شده است. من انقلابی‌ام و حاضرم برای انقلاب هزینه بدهم اما در عین حال فکر می‌کنم در بخش‌ها و روندها و روش‌هایی نیاز به نقدهای صریح داریم مثل همین موضوع مدارس خصوصی و عدم توجه به مدارس دولتی که مغفول واقع شده و باعث شکاف عدالت آموزشی و طبقاتی شدن آموزش شده است و کمتر هم به آن توجه می‌شود

اما ما این فیلم را بیرون از انجمن جلو بردیم، بیرون از انجمن از آن حمایت شد و ساخته شد، کسی غیر از من هم اگر فیلم سیاسی منصفانه‌ای می‌ساخت حتماً از سوی جشنواره استقبال می‌شد. البته اینجا موضوع هیات انتخاب مطرح است، بالاخره طبق گفته آقای آذرپندار در نشست خبری‌ جشنواره فیلم‌های متقاضی سیاسی کم نبوده‌اند، از بین همه فیلم‌های متقاضی هیات انتخاب بر اساس سلیقه و … یک ترکیبی را انتخاب کرده و «مدیر مدرسه» یکی از آنها بوده است که سویه اجتماعی هم دارد.

* این یعنی از نگاه شما حوادث سال گذشته، اساساً اجتماعی بوده است؟

بخش زیادی از آن ماجراها را مماس با مسایل اجتماعی می‌دانم. درست است که من یک درام سیاسی ساخته‌ام و فضای کلی‌ که در فرآیند جریان «زن زندگی آزادی» شاهد بودیم، اتاق فکر و برنامه‌ریزی سیاسی داشت، اما بستر بروز اتفاقات، بستر اجتماعی بود. نمی‌گویم آن ماجراها صرفاً اجتماعی بوده است بلکه معتقدم آن جریانات سیاسی بر بسترهای اجتماعی سوار شدند. آن‌هایی که شورا تشکیل دادند و خیلی زود هم متلاشی شدند، قطعاً با نگاه سیاسی و علیه جمهوری اسلامی ایران به‌دنبال تشکیل ائتلاف بودند و نمی‌توان رویکرد سیاسی آن‌ها را نادیده گرفت اما بستری که از آن سواستفاده کردند، طرح مطالبات اجتماعی بود. هر چه جریان جلوتر رفت، ماهیت سیاسی آن عیان‌تر شد و برای همین هم جامعه از آن فاصله گرفت.

من هم فیلمسازی بودم که پیش از این با نگاه منتقدانه درباره مسایل اجتماعی فیلم‌هایی ساخته بودم و همواره سعی کرده‌ام یک منتقد دلسوز و در عین حال طرفدار برای جمهوری اسلامی باشم. به تعبیر دیگر ضمن آنکه نقدهایی به روندها و روش‌ها در سیستم دارم، اما بر اصول و آرمان‌ها پایبندم؛ من انقلابی‌ام و حاضرم برای انقلاب هزینه بدهم اما در عین حال فکر می‌کنم در بخش‌ها و روندها و روش‌هایی نیاز به نقدهای صریح داریم مثل همین موضوع مدارس خصوصی و عدم توجه به مدارس دولتی که مغفول واقع شده و باعث شکاف عدالت آموزشی و طبقاتی شدن آموزش شده است و کمتر هم به آن توجه می‌شود. اتفاقاتی مانند حوادث سال ۱۴۰۱ پیش آمد و براساس آن فیلمنامه‌نویس، فیلمنامه‌ای را نوشت. من این فیلمنامه و نگاه عاقلانه و انقلابی آن را دوست داشتم.

این فیلمنامه علاوه‌بر عقلانیت انقلابی‌ که در آن بود، یک اثر عدالت‌خواهانه بود و مساله و دغدغه عدالت آموزشی که دغدغه شخصی من هم است، در آن پررنگ بود. به همین دلایل این متن را یک متن منصفانه می‌دانستم. نوجوانان در حوادث سال گذشته به شکل هیجان‌زده به میدان آمدند و اشتباهاتی هم کردند اما باید با آن‌ها وارد گفتگو شد. باید آن‌ها را به آغوش کشید تا از مسیر که به‌صورت هیجانی به آن وارد شده‌اند، بازگردند. این فیلمنامه با نگاه جذب حداکثری، این ظرفیت را داشت.

مگر این فیلم در سیستم مدیریتی آقای آذرپندار به سرانجام رسیده است؟ من پیش از آنکه در انجمن سینمای جوانان مسئولیتی داشته باشم، در سازمان اوج مشغول فیلمسازی بودم که این فیلم‌کوتاه را هم در همان جا ساخته‌ام. شاید حتی آقای آذرپندار نمی‌دانست من چنین فیلمنامه‌ای در دست دارم

کاراکتر اصلی این فیلم یک مدیر انقلابی است که هم خطای بچه‌هایش را می‌پوشاند و هم در عین حال به آن‌ها تشر هم می‌زند و سعی می‌کند آن‌ها را آگاه کند. از این منظر این داستان از سوی فیلمنامه‌نویس نوشته شد و با عقبه ذهنی و فکری من هم نسبت داشت و آن را ساختیم، این فرآیند ارتباطی با اظهارنظرها و وعده‌های آقای آذرپندار نداشت. کما اینکه سوال جدی‌تر این است که مگر این فیلم در سیستم مدیریتی آقای آذرپندار به سرانجام رسیده است؟

من پیش از آنکه در انجمن سینمای جوانان مسئولیتی داشته باشم، در سازمان اوج مشغول فیلمسازی بودم که این فیلم‌ کوتاه را هم در همان جا ساخته‌ام. شاید حتی آقای آذرپندار نمی‌دانست من چنین فیلمنامه‌ای در دست دارم. این فیلم را ساختیم و به جشنواره فیلم کوتاه تهران هم عرضه کردیم. ممکن هم بود هیأت انتخاب این فیلم را نپذیرد. این یک روال مرسوم هم بوده است چراکه همه مدیران انجمن خودشان فیلمساز هستند و در دوره‌های گذشته هم گاهی آثاری عرضه کرده و حتی جوایزی هم برده‌اند.

* ارجاع به دیالوگ معروف فیلم «موج مرده» در فیلم‌ کوتاه «مدیر مدرسه» خیلی مشهود است. فکر می‌کنید حرف آن سال‌های «موج مرده»، چقدر می‌تواند حرف امروز باشد؟

موضوع فیلم مسئولیت‌پذیری است و این موضوع همیشه مساله جامعه بوده است، تاریخ مصرف ندارد. بستر فیلم توجه به عدالت آموزشی است، امروز رسانه‌های بسیاری هستند که درباره مدارس خصوصی و مبحث عدالت آموزشی صحبت می‌کنند. اتفاقاً امروز این مساله خیلی پررنگ‌تر هم شده است چرا که شکاف موجود در نظام آموزشی خیلی پررنگ‌تر دارد خودش را نشان می‌دهد. به همین دلیل احساس می‌کنم این مساله امروز جدی‌تر شده است.

* در تیتراژ پایانی هم شاهد تشکر ویژه از ابراهیم حاتمی‌کیا بودیم، دلیل آن‌چه بود؟

اینکه چرا در تیتراژ از آقای حاتمی‌کیا تشکر کرده‌ام به این دلیل است که من سینمای این فیلمساز را دوست دارم. سینمای منتقد و در عین حال دلسوز نظام را دوست دارم. از فیلمسازی حاتمی‌کیا الهام گرفته‌ام و به‌خاطر آن و به‌خاطر حضورش در سینمای ایران از او تشکر کردم.

* یعنی به نوعی این کارگردان را الگوی خود در فیلمسازی می‌دانید؟

نمی‌گویم الگو اما اینکه ما با فیلمسازی مواجهیم که چند فیلم منتقدانه و در عین حال در چارچوب نظام ساخته و نقد درون‌گفتمانی کرده است، حتماً کارنامه‌اش ارزشمند است. وقتی چنین فیلمسازی داشته‌ایم، قطعاً من با روحیه منتقدانه و عدالت‌خواهانه به سمت سینمای او گرایش پیدا می‌کنم.

پیش از آنکه متن را نهایی کنیم، پیش از آنکه دکوپاژ را نهایی کنیم، دوباره فیلم‌های آقای حاتمی‌کیا را دیدم. فقط آن را هم نه، سخنرانی‌ها و اظهارات رهبری طی سال‌های اخیر را هم خواندم تا بدانم مسیری که دارم در فیلمنامه‌ام طراحی می‌کنم، خارج از چارچوب‌های نظام و خارج از عقلانیت انقلابی نباشد

* در جریان ساخت «مدیر مدرسه» مراوده خاصی با آقای حاتمی‌کیا نداشتید؟

نه. اما پیش از آنکه متن و دکوپاژ را نهایی کنیم، دوباره فیلم‌های آقای حاتمی‌کیا را دیدم. فقط آن را هم نه، سخنرانی‌ها و اظهارات رهبری طی سال‌های اخیر را هم خواندم تا بدانم مسیری که دارم در فیلمنامه‌ام طراحی می‌کنم، خارج از چارچوب‌های نظام و خارج از عقلانیت انقلابی نباشد. همچنین خیلی از فیلم‌های کوتاه مرتبط با فضاهای مدرسه‌ای را هم دیدم که به دکوپاژ درست در این موقعیت برسم و از غلط‌های آنها هم درس بگیرم. در موارد حتی تلاش کردم از کارهایی که ابراهیم حاتمی‌کیا در فیلم‌هایش انجام داده بود، فاصله بگیریم که نتیجه نهایی فیلمم کپی‌برداری از سینمای او نباشد.

* آنچه فیلم‌های شاخص حاتمی‌کیا را برای مخاطب امروز هم تماشایی کرده، این است که گرچه دیالوگ‌های مطالبه‌گر دارد، اما مخاطب احساس نمی‌کند با شعار طرف است. اما دیالوگ پایانی «مدیر مدرسه» فکر نمی‌کنید بیش از اندازه شعاری و گل‌درشت بیان می‌شود؟

اول این نکته را مدنظر داشته باشید که فیلم کوتاه و فیلم بلند را اصلاً نباید با هم مقایسه کرد. فرصت شخصیت‌پردازی همه کاراکترها و شکل‌گیری شاه‌پیرنگ و خرده‌پیرنگ‌هایی که در فیلم‌ بلند وجود دارد، در فیلم‌ کوتاه نیست. فیلم‌ کوتاه درباره یک تک‌موقعیت است. فرصتی برای ایجاد تعلیق و پرده‌برداری از موقعیت‌های مختلف در سینمای کوتاه وجود ندارد. به همین دلیل مقایسه فیلم‌های بلند با یک فیلم کوتاه از اساس غلط است. اما درباره اصل این دیالوگ که شما آن را شعاری می‌دانید، من احساس می‌کنم جای این حرف در همین مقطع فیلم است. آنچه در اکران جشنواره‌ای تا به اینجا تجربه کرده‌ام هم نشان می‌دهد، آن‌ها هم این دیالوگ را پذیرفته‌اند.

* چه بازخوردهایی در طول جشنواره تا به امروز شاهد بوده‌اید؟

نگاه اکثریت این بود که این حرف روی فیلم به خوبی نشسته است. استقبال مخاطبان در لحظه پخش تیتراژ پایانی هم نشان می‌دهد از کلیت این فیلم راضی هستند و آن را دوست دارند اما طبیعتاً افرادی هم بودند که می‌گفتند این دیالوگ را دوست نداشتیم و ترجیح می‌دادیم پایان فیلم بدون این دیالوگ باشد ولی این نگاه در بازخوردهایی که داشتیم، نگاه غالب نبود.

* ساخت فیلم سیاسی در سینمای کوتاه و بلند، همچنان یک تابو محسوب می‌شود، کمی از چالش‌های خود برای ورود به این عرصه هم بگویید.

همان‌طور که وقتی من قصد ساخت این فیلم را داشتم، نه کسی سفارشی به من داد و نه کسی من را از این کار نهی کرد، طبیعتاً هر فیلمساز دیگری هم می‌توانست سراغ این سوژه برود. نکته اینجاست که شاید برای بعضی از فیلمسازان پرداختن به چنین موضوعاتی دغدغه نباشد. یا فکر می‌کنند با رفتن سراغ موضوعات دیگری مورد توجه قرار می‌گیرند.

* یعنی بیش از آنکه خط قرمزها در این حوزه را بیرونی و از سوی سیستم نظارتی بدانید، آن را درونی می‌دانید؟

بستگی به نظرگاه فیلمسازان دارد. شاید بعضی فکر می‌کنند اگر حدود و چارچوب‌های اخلاقی را رعایت نکنند، مورد توجه قرار می‌گیرند و ترند می‌شوند! شاید فیلمسازی با خودش بگوید من هر چقدر هم بخواهم حرف سیاسی در فیلمم بزنم، باز هم از کف جامعه عقب‌تر هستم و دیالوگ‌های سیاسی در جامعه جدی تر از فیلم من خواهد شد اما اصلاً اینگونه نیست که بگویند اگر کسی بخواهد فیلم سیاسی بسازد، فلان اتفاق برایش رخ می‌دهد. برای همین فیلم «مدیر مدرسه» نه کسی به من امر کرد و نه کسی از تولیدش من را نهی کرد.

* یعنی واقعاً برای ساخت فیلمی که به جریان «زن زندگی آزادی» اشاره داشت، هیچ چالشی نداشتید؟

شاید در سینمای بلند، این جنس چالش‌ها پررنگ‌تر باشد اما در سینمای کوتاه چنین چالش‌هایی خیلی کم‌تر است. البته بخشی از این چالش‌ها را باید در ایام بعد از جشنواره رصد کنیم. زمانی که فیلم دیده شده و رسانه‌ها درباره‌اش نوشته‌اند، باید ببینم آن زمان چه مواجهه‌ای با فیلم خواهد شد؟ تا امروز اما چالشی وجود نداشته است. البته برای گرفتن لوکیشن مدرسه از آموزش‌وپرورش چند روز پیگیری کردیم تا آن‌ها پذیرفتند. برای دعوت از عوامل هم این چالش را داشتم که آنها با من همراه شوند، هم فکر شوند و این باور در آنها به‌وجود آید که مدیر مدرسه یک فیلم با لحنی مصلحانه و دلسوزانه با کلیت جامعه ایران و مسئولان است.

قطعاً برای رسیدن به این حس مشترک، نیاز به دیالوگ و گفتگو داشتیم. در این فرآیند طبیعتاً چالش‌هایی وجود داشته است. بالاخره بخشی از عوامل فنی و بازیگران هم بودند که ما سراغ‌شان رفتیم و به دلیل محتوای کار حاضر به همراهی نشدند. این هم کاملاً طبیعی است و همه افراد حرفه‌ای حق انتخاب دارند

* یعنی برخی عوامل می‌ترسیدند با چنین پروژه‌ای همراهی کنند؟

اینگونه نبود که بترسند اما بالاخره مهم بود که با نگاه من هم‌ذات‌پنداری کنند و نسبت به کار حس بگیرند. قطعاً برای رسیدن به این حس مشترک، نیاز به دیالوگ و گفتگو داشتیم. در این فرآیند طبیعتاً چالش‌هایی وجود داشته است. بالاخره بخشی از عوامل فنی و بازیگران هم بودند که ما سراغ‌شان رفتیم و به دلیل محتوای کار حاضر به همراهی نشدند. این هم کاملاً طبیعی است و همه افراد حرفه‌ای حق انتخاب دارند.

* «مدیر مدرسه» اولین فیلم داستانی شما بود؟

نه من پیش‌تر فیلم «تست» را با موضوع کودکان کار ساخته بودم که می‌توانم بگویم تجربه‌های من در آن و خطاهایم باعث شد مدیر مدرسه را با دقت بیشتری در همه بخش‌هایش جلو ببرم.

* حالا که فیلم‌ کوتاه «مدیر مدرسه» به مرحله عرضه رسیده است، خودتان فکر می‌کنید نسبت حرف درونی این فیلم با حوادث سال گذشته و شرایط امروز جامعه ایران چیست؟

مسئله و دال مرکزی فیلم من، «مسئولیت‌پذیری» است. سعی کرده‌ام همه کاراکترهای فیلم را در برابر مسئولیتی که دارند، قرار دهم و میزان مسئولیت‌پذیری آن‌ها را مورد بحث و چالش قرار دهم. مدیر مدرسه می‌گوید من دارم به مسئولیتم عمل می‌کنم، کارمندان حراست آموزش و پرورش هم همین را می‌گویند. ما سه گروه آدم داخل اتاق مدیر داریم و سه گروه آدم خارج از اتاق. در بیرون از اتاق، مدیر مدرسه‌ای را شاهد هستیم که می‌گوید این بچه‌ها از سر ناآگاهی کاری کرده‌اند که باید به آن‌ها تشر بزنیم. ناظمی را شاهد هستیم که مدام می‌خواهد میانه نگه دارد و می‌گوید همه چیز را رها کنیم و بچه‌هایی را داریم که رفتار هیجانی داشته‌اند و با پررویی می‌خواستند این خطا را توجیه کنند.

در داخل اتاق اما ما مدیر مدرسه‌ای را شاهد هستیم که می‌گوید با وجود خطای بچه‌ها، من باید از آن‌ها دفاع کنم، از طرف دیگر با مسئول حراستی مواجه هستیم که مسیر درستی را براساس اطلاعاتی که داشته طی کرده و به این مدرسه رسیده است. او براساس مسئولیتش خیلی منطقی هم رفتار می‌کند کما اینکه می‌توانست بدون صحبت با مدیر مدرسه سراغ بچه‌ها برود، اما آمده بود تا حرف بزند. دنبال تندروی نبود کما اینکه در پایان هم این مأمور حراست به تصمیم و تدبیر مدیر احترام می‌گذارد و بدون اینکه نه مدیر و نه دانش آموزان را ببرد مدرسه را ترک می‌کند. فرد سومی را هم در اتاق مدیر می‌بینیم که مدیر آموزش و پرورشی است که همچنان مواضع الاکلنگی دارد و محافظه‌کاری می‌کند.

در کلیت فیلم من همه این آدم‌ها را در برابر مسئولیت‌شان قرار داده‌ام. هم بچه‌ها، هم مدیر و هم مسئول حراست، پای مسئولیت‌شان می‌ایستند. به نظرم همین توجه به «مسئولیت‌پذیری» است که منجر به تحقق «جذب حداکثری» هم می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«سلبریتی اغتشاش طلب» با «ویلای ساحلی» به گیشه سینما می‌آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی «ویلای ساحلی» به کارگردانی کیانوش عیاری و با بازی رضا عطاران و پژمان جمشیدی، آذر سال جاری اکران خود را در سینماهای سراسر کشور آغاز می‌کند.

به گزارش سینماپرس، «ویلای ساحلی» تازه‌ترین ساخته سینمایی کیانوش عیاری به تهیه‌کنندگی رضا رخشان است که در آن بازیگرانی چون رضا عطاران، پژمان جمشیدی و ریما رامین‌فر حضور دارند.

بر اساس اعلام رضا رخشان این فیلم پس از اتمام مراحل فنی، آماده نمایش شده و قرار است طبق گفته تهیه‌کننده اکران خود را به شکل سراسری از آذرماه سال ۱۴۰۲ در سینماهای کشور آغاز کند.

شرکت کنزاکس حامی مالی فیلم سینمایی «ویلای ساحلی» است و پخش آن را فیلمیران بر عهده دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

یک گالری به سراغ مرور آثار «حسین محجوبی» می‌رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آثار دیده نشده حسین محجوبی (نقاش و معمار ) در قالب یک نمایشگاه انفرادی جمعه پنجم آبان ماه پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد.

به گزارش سینماپرس، نمایشگاه آثار حسین محجوبی (نقاش و معمار ایرانی) تحت عنوان مروری بر آثار دیده نشده این هنرمند جمعه پنجم آبان‌ماه افتتاح خواهد شد.

در این نمایشگاه که تا روز سه شنبه ۱۶ آبان‌ماه برقرار خواهد بود آثاری از حسین محجوبی برای اولین بار به نمایش گذاشته خواهد شد.

این نمایشگاه هر روز و از ساعت ۱۴ الی ۲۰ در گالری «کاما» به آدرس تهران بلوار نلسون ماندلا (جردن سابق) خیابان دیدار شمالی کوچه کیش شرقی پلاک ۲۰ بر قرار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«آهو» دارای پوستر رسمی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: از پوستر فیلم سینمایی «آهو» که از روز چهارشنبه در سینماهای سراسر کشور اکران خواهد می‌شود، رونمایی شد.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی آهو به کارگردانی هوشنگ گلمکانی از روز چهارشنبه ۳ آبان در سینماهای کشور آغاز می‌شود.

علی مصفا، سپیده آرمان، حامد کمیلی، سهیلا رضوی، رضا یزدانی، محمد طاها جمشیدی، غلامعلی رضایی، رضا کیانیان بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

در این فیلم از صدای نوید محمد زاده نیز استفاده شده است.

فیلمنامه ای اثر به صورت مشترک توسط هوشنگ گلمکانی و سپیده آرمان نوشته شده است.

فیلم سینمایی آهو به تهیه کنندگی جواد نوروزبیگی ساخته شده است.

از دیگر عوامل این فیلم می توان به مدیر فیلمبرداری: علیرضا زرین‌دست، آهنگساز: فردین خلعتبری، طراح صحنه: سعید آهنگرانی، تدوینگر: عماد خدابخش، طراح لباس: ثنا نوروزبیگی، مدیر صدابرداری: بابک اخوان، طراح صدا : علیرضا علویان، طراح چهرپردازی: محسن دارسنج، جلوه‌های ویژه بصری: امیر مهران، جلوه های ویژه میدانی: آرش آقا بیک، مدیر تولید: مجید بابایی، جانشین تولید: آرش نجفی، جانشین تهیه کننده: اکبر هادی زاده، مشاور تهیه کننده: فاطمه قدیری نژادیان، دستیار اول و برنامه ریز: عادل معصومیان، مجری طرح: قصیده گلمکانی، سرمایه گذاران: اکبر هادی زاده، قصیده گلمکانی، امید اخباراتی، امیر حسین نوروزبیگی اشاره کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«حسین براتی» دبیر هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی حکمی حسین براتی را به عنوان دبیر هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران منصوب کرد.

به گزارش سینماپرس، دومین جلسه شورای سیاستگذاری هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران با حضور محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی و رئیس شورای سیاستگذاری این رویداد هنری، مهدی رمضانی چابک مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان‌های وزارت فرهنگ، جعفر واحدی، رئیس موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، حسین براتی سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین، امیر ملاحسنی معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین و هنرمندانی همچون یدالله کابلی، علی اشرف صندوق آبادی، محمدحسین عطارچیان، احمد پیله‌چی، سیدحیدر موسوی و علی آقاحسینی در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

در این جلسه، متن فراخوان هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران به منظور آماده‌سازی نسخه نهایی، مورد بررسی و هم‌اندیشی اعضای شورای سیاستگذاری هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران قرار گرفت.

اهداف برگزاری دوسالانه، بخش‌ها و گرایش‌های مختلف، شرایط شرکت هنرمندان، موضوع آثار ارسالی، تقویم اجرایی و همچنین جوایز اهدایی به برگزیدگان، ازجمله محورهایی بود که توسط حاضران مورد تبادل نظر واقع شد.

در پایان این جلسه، حسین براتی سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین به عنوان دبیر دوسالانه هفتم معرفی شد و حکم خود را از خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد.

هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران به همت اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با مشارکت انجمن خوشنویسان ایران، موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین، پاییز امسال در استان قزوین برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«موزه هنرهای معاصر تهران» تعطیل شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: موزه‌ هنرهای معاصر تا آماده‌سازی نمایشگاه آینده تعطیل خواهد بود.

به گزارش سینماپرس، موزه هنرهای معاصر تهران طی مدت پیش‌رو جهت آماده‌سازی نمایشگاه آتی تعطیل است.

البته صفحه رسمی موزه‌ هنرهای معاصر اعلام کرده است که با توجه به تعطیلی بخش نمایشگاهی، بخش‌های اداری، کتابخانه و کافی‌شاپ آماده خدمت‌رسانی به مخاطبان هستند.

پیش‌تر نمایشگاه مروری بر یکصد سال تحولات خوشنویسی ایران (از دوره قاجار تا اوایل دهه پنجاه) با عنوان «طلایه‌داران خطه خط»، از شنبه (۲۲ مهرماه) در مدت زمان بیش از یک هفته در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

نمایشگاه بعدی موزه ‌هنرهای معاصر با موضوع نقاشی‌های کاریکاتور برگزار خواهد شد و زمان دقیق گشایش آن طی روزهای آینده اعلام می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع