X

اخبار سینمایی

دفتر سینمایی

در «سید خندان» به دنبال خنداندن به هر قیمتی نیستیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تهیه‌کننده برنامه «سید خندان» گفت: ما در «سید خندان» به دنبال خنداندن به هر قیمتی نیستیم و سعی کرده‌ایم از قالب‌های جدید و بعضاً کمتر توجه شده برای خنداندن مخاطب استفاده کنیم. سعی کردیم اگر مطلب طنزی برای بیان در برنامه آماده کردیم، آن مطلب حائز ارزش و معنا باشد و باری به هر جهت نباشد.

به گزارش سینماپرس، فصل اول برنامه طنز «سید خندان» در ۵۰ قسمت همزمان با نوروز سال جاری هرشب ساعت ۲۳ از قاب شبکه دو سیما پخش شد. هنرمندانی در حوزه‌های شعر، استندآپ کمدی، نمایش، دوبله، ترانه و سرود و… در این برنامه حضور داشتند و در هر قسمت گفت‌وگویی درباره موضوع برنامه با چهره‌هایی که در حوزه مورد نظر تجربه داشتند، صورت پذیرفت.

همچنین در هر قسمت از برنامه تماشاگرانی در استودیو حضور داشتند و به صورت تعاملی در سرگرمی‌های ویژه همچون مسابقات و… شرکت می‌کردند. حالا قرار است تولید فصل دوم برنامه «سیدخندان» در ۸۰ قسمت به تهیه‌کنندگی محمدحسین بزرگی‌راد و سردبیری و اجرای محمدرضا شهبازی به زودی از شبکه دو آغاز شود.

یک برنامه مفرح برای دورهمی‌های خانوادگی

محمدحسین بزرگی‌راد، تهیه‌کننده برنامه طنز شبانگاهی «سید خندان» معتقد است طراحی یک برنامه شاد و مفرح برای دورهمی‌های خانوادگی از اهداف سازندگان «سید خندان» بوده و در همین راستا واکنش‌های مثبتی از سوی مخاطبان دریافت کرده است. او در همین خصوص بیان کرد: از آنجایی که بنایمان طراحی یک برنامه شاد و مفرح برای دورهمی‌های خانوادگی بود، خانواده‌های عزیز واکنش‌های مثبت و خوبی داشتند. البته در فصل اول کاستی‌های فراوانی وجود داشت، که ان‌شاء‌الله در فصل جدید این موارد رفع خواهد شد و بیش از گذشته خنده را بر لبان اعضای خانواده بزرگ ایران خواهیم آورد.

در «سید خندان» به دنبال خنداندن به هر قیمتی نیستیم

به دنبال خنداندن به هر قیمتی نیستیم

بزرگی‌راد ادامه داد: ما در «سید خندان» به دنبال خنداندن به هر قیمتی نیستیم و سعی کرده‌ایم از قالب‌های جدید و بعضاً کمتر توجه شده برای خنداندن مخاطب استفاده کنیم. سعی کردیم اگر مطلب طنزی برای بیان در برنامه آماده کردیم، آن مطلب حائز ارزش و معنا باشد و باری به هر جهت نباشد. در شعر، استندآپ، خاطره‌گویی، نمایش و همه بخش‌های برنامه توجه به مبانی و آنچه ما آن را معنا تعریف می‌کنیم وجود داشته باشد.

رکن اصلی «سید خندان» وجود تماشاگران است

تهیه‌کننده «سید خندان» درباره حضور تماشاگران در برنامه و ظرفیت استفاده از آنان در روند برنامه‌سازی توضیح داد: رکن اصلی برنامه «سید خندان» وجود تماشاگران به عنوان مهمانان و مخاطبان اصلی است. ما در فصل دوم بیشتر از گذشته به این اصل پایبند خواهیم بود و در طراحی‌هایمان سعی کردیم از خانواده‌ها صرفاً به عنوان تماشاچی استفاده نکنیم؛ بلکه آنان بازیگران اصلی و به اصطلاح مهمانان برنامه تلقی می‌شوند. لذا در بخش خاطره‌گویی و بخش‌های دیگر فصل جدید به طراحی‌های جدیدی در رسیدن به اهداف مذکور فکر کرده‌ایم.

در «سید خندان» به دنبال خنداندن به هر قیمتی نیستیم

خاطره‌گویی و نمایش دو بخش اصلی فصل جدید است

او همچنین در خصوص ویژگی‌های فصل جدید «سید خندان» نیز گفت: خاطره‌گویی و نمایش دو بخش اصلی فصل جدید است، که مورد توجه مخاطبین در فصل قبل قرار گرفته بودند. شکل اجرای مسابقه در این فصل تغییر کرده و از ظرفیت‌های دیگری برای این بخش استفاده خواهیم کرد. بخشی تحت عنوان بک استیج خواهیم داشت، که فراتر از بک استیج‌های مرسوم در این مدل برنامه‌ها خواهد بود و از ظرفیت خانواده‌ها بیشتر از گذشته استفاده خواهد شد. ما بخشی به نام تلنت و استعدادیابی در حوزه‌های مذکور خواهیم داشت، که ممکن است در نیمه فصل جدید وارد بحث‌های عملیاتی آن شویم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

توزیع مبلغ ۱۸۰ میلیاردی به حساب دفاتر «انجمن سینمای جوان» نیاز به تحقیقات کارشناسی و پژوهشی دارد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فرید فرخنده کیش گفت: ما در برخی استان ها دفاتر زیادی داریم مثلاً در همدان و خراسان دفاتر انجمن بیشتر است و این باعث می شود برخی استان ها سهم بیشتری داشته باشند.

فرید فرخنده کیش مدیرعامل سابق انجمن سینمای جوانان و تهیه کننده سینما در پی اعلام اختصاص ۱۸۰ میلیارد تومان برای ۵۸ دفتر فعال سینمای جوان در سراسر کشور گفت: توزیع مبلغ ۱۸۰ میلیاردی به حساب دفاتر انجمن سینمای جوان نیاز به تحقیقات کارشناسی و پژوهشی دارد؛ به عنوان مثال ما در برخی استان ها دفاتر زیادی داریم مثلاً در همدان و خراسان دفاتر انجمن بیشتر است و این باعث می شود برخی استان ها سهم بیشتری داشته باشند.

این فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی با گرایش مدیریت استراتژیک در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده معتقدم مدیران باید ببینند هر استان چقدر نیروی سینمایی فعال دارد و نقش مدیران آن ها تاکنون چه بوده است. بر اساس مدیریت اجرایی که مدیران دفاتر در رابطه با جذب بچه ها و ایجاد فضای مناسب برای آن ها داشته اند بودجه ها باید تقسیم شود.

تهیه کننده مستندهای «نفس بی ریه» و «دقیقه ۵۵» تأکید کرد: این اتفاق که این مبلغ به حساب مرکزی انجمن واریز نمی شود خوب است چرا که همیشه اینطور مبالغ یک ریزش هایی دارد و در سیستم اداری شاهد ریزش بودجه هستیم.

فرخنده کیش متذکر شد: البته نحوه توزیع این بودجه و سهم تعیین شده برای هر دفتر هم بسیار مهم است؛ بنده معتقدم تقسیم سرانه روش مناسبی نیست اما بهتر از این است که مبالغ به حساب مرکزی انجمن واریز شود و از اینجا بخواهد توزیع شود!

این کارشناس فرهنگی در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد: آقای خزاعی فردی است که در دامان انجمن سینمای جوانان ایران رشد کرده و بزرگ شده و خوشبختانه یکی از معدود آدم هایی است که مسیر را به خوبی می شناسد و این فرصتی است برای مجموعه ارشاد که یک مدیرش بتواند مسیر جدیدی را برای سینمای جوان تعریف کند.

به گزارش سینماپرس، «فرید فرخنده کیش» از جمله مدیرعاملان موفق انجمن سینمای جوان بود که در کارنامه حرفه‌ای خود مواردی همچون سرپرستی واحد تحقیقات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ، معاونت تحقیقات و آموزش انجمن سینمای جوانان ایران و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، معاونت آموزش و پژوهش مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، دبیری جشنواره امام رضا (ع) و مدیریت آماده سازی و چاپ و توزیع کتاب‌های درسی، مدیریت برنامه‌ریزی گروه هنر فنی ومشاور مدیرعامل در امور فرهنگی هنری و… را تجربه نموده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هنرمندان در حال دق کردن هستند و مدیران «خانه سینما» به اموری می‌پردازند که هیچ نفعی برای سینما و سینماگران ندارد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هما خاکپاش بازیگر سینما و تلویزیون گفت: هنرمندان در حال دق کردن هستند و مدیران خانه سینما اصلاً به آن ها توجهی ندارند و به اموری می پردازند که هیچ نفعی برای سینما و سینماگران ندارد.

بازیگر فیلم های سینمایی «مادرم گیسو» و «ازدواج صورتی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بخش کثیری از هنرمندان این روزها بیکار و خانه نشین شده اند؛ مدیران خانه سینما حتی از تأمین امنیت شغلی برای اهالی سینما عاجزند و این اتفاق باعث شده تا یک عده معدود به صورت مداوم در سینما مشغول به کار باشند و مانند مهره های شطرنج در صفحه سینما جا به جا شوند.

وی ادامه داد: نه فقط خانه سینما که هیچ نهاد و ارگانی به فکر ما نیست! گویی ما اصلاً وجود خارجی نداریم، اهمیت نداریم، بودن و نبودن مان فرقی نمی کند. این روزها بسیاری از چهره های مطرح سینما که سال های عمر و جوانی شان را برای رشد و توسعه سینمای کشور صرف کرده در بستر بیماری هستند، برخی پول نان شب ندارند و برخی در تأمین اجاره منزل خود پریشان حالند اما افسوس و دریغ که این ها برای مسئولان خالی از اهمیت است.

این سینماگر سپس با تأکید بر اینکه وقتی این نهاد عنوان «خانه» به خود داده باید مأمن و جان پناه سینماگران باشد اظهار داشت: افسوس که این ها فقط یک عنوان است؛ کدام خانه؟ کدام سینما؟ این ها یک سری کلمات است که به صورت زیبا پشت سر هم ردیف شده اند! آنچه مهم است اینکه ما هیچ حمایتی نمی شویم و در این روزگار وانفسا رسماً به حال خود رها شده ایم و هیچ آینده روشنی جلوی روی خود نمی بینیم.

خاکپاش تصریح کرد: بنده شخصاً هیچ امیدی به آینده ندارم! ما باید با چه امیدی زندگی کنیم وقتی حتی یک بازنشستگی ساده نداریم و سال ها به صورت قراردادی کار کردیم؟ بدتر از همه اینکه مردم تصور می کنند ما زندگی های فوق لاکچری داریم و نمی دانند دست های مان خالی است. واقعاً کسی از خود سوأل کرده که بنده نوعی چرا باید این روزها از بیکاری مجبور شوم به بلاگری و تبلیغات در فضای مجازی رو بیاورم؟

بازیگر سریال های تلویزیونی «مردان آنجلس» و «آینه عبرت» خاطرنشان کرد: مدیران خانه سینما حتی همت این را نداشتند که در روز ملی سینما یک تماس یک دقیقه ای با سینماگران بگیرند و حال آن ها را بپرسند. البته این هم توقع بی جایی است چرا که ما در زمانه ای زیست می کنیم که آن ها حتی حاضر به پاسخگویی تماس ها و درخواست های ما هم نیستند.

وی یادآور شد: به عنوان مثال بنده حدود ۶ ماه است که درخواست وامی حدود ۳۰ میلیون تومان به خانه سینما داده ام اما هنوز هیچ جوابی به بنده داده نشده؛ این اتفاق در حالی است که ما در شرایط بدی روزگار می گذرانیم. شاید کسی باور نکند که من مجبور شدم طلاهایم را بفروشم تا بتوانم اجاره خانه ام را پرداخت کنم. یک وام ناچیز ۲۰-۳۰ میلیون تومانی دیگر چه چیزی است که حتی آن را هم از ما دریغ می کنند؟

خاکپاش تأکید کرد: بقیه نهادها وضعیتی بدتر از خانه سینما دارند؛ به عنوان مثال صندوق اعتباری حمایت از هنرمندان کدام حمایت را از ما دارد؟ چه کاری برای ما انجام داده و چه قدیمی در راستای بهبود وضعیت زندگی ما برداشته است؟

وی در پایان این گفتگو افزود: من فقط می خواهم به جوانانی که عشق سینما دارند بگویم کار در سینما هیچ آینده ای ندارد. بنده همین اواخر ۳ کارتن لوح تقدیر و چند کیلو برگه قراردادهایم را بیرون گذاشتم این ها حاصل یک عمر زحمت من بود که به هیچ دردی نخورد و اگر همه آن ها را در یک دکان می بردم به من حتی یک سطل ماست هم نمی دادند.

به گزارش سینماپرس، هما خاکپاش بازیگر پیشکسوت و با سابقه کشورمان بوده که از دهه ۶۰ تا کنون در سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی فراوانی به ایفای نقش پرداخته است. او بازیگری را از دوران جوانی آغاز کرد و تا به امروز توانسته در سریال‌ها و فیلم‌های بسیار زیادی بازی کند. البته حضور هما خاکپاش در طی سال‌های اخیر بسیار کم رنگ شده است و خودش دلیل آن را باند بازی شدن سینما و تلویزیون می‌داند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«شیطان وجود ندارد» عنوان‌دار بهترین فیلم «جشنواره لندن ۲۰۲۳» شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «شیطان وجود ندارد» ساخته ریوسوکی هاماگوچی برنده بهترین فیلم جشنواره فیلم لندن شد.

به گزارش سینماپرس، به نقل از اسکرین دیلی، شب پیش در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم لندن ۲۰۲۳، فیلم «شیطان وجود ندارد» ساخته ریوسوکی هاماگوچی به عنوان بهترین فیلم بخش رقابتی رسمی جشنواره انتخاب شد.

این فیلم که ماه پیش در بخش رقابتی ونیز جایزه بزرگ هیات داوران را از آن خود کرد، جامعه‌ای را به تصویر می‌کشد که برای حفظ اصول و یکپارچگی دنیای طبیعی خود با ساخت یک مکان جدید نزدیک روستایشان مبارزه می‌کنند.

هیات داوران در بیانیه رسمی خود در مورد انتخاب «شیطان وجود ندارد» به عنوان بهترین فیلم گفت: درام هاماگوچی ظریف و سینمایی است و از نقش‌آفرینی کاملاً واقعی بهره برده است. هم پرتره‌ای غنایی از خانواده و جامعه ارایه می‌کند و هم ملاحظات ظریفی از اخلاق توسعه سرزمین دارد و در دل یک رقابت قوی، هیات داوران ما به اتفاق آرا آن را برگزیدند.

هاماگوچی درباره این انتخاب ضمن اینکه گفت از شنیدن انتخابش خوشحال و شگفت‌زده شده و سپاسگزاری کرد، از همه دست‌اندرکاران، به ویژه بازیگران و عواملی که پشت صحنه زحمت کشیدند هم تشکر کرد و به ویژه از ایکو ایشیباشی برای مشارکتش در موسیقی فیلمش یاد کرد و گفت: او علاوه بر خلق موسیقی فیلم «ماشین مرا بران»، ایده این فیلم را نیز ارایه کرد. من معتقدم موسیقی او نقش مهمی در تکمیل این فیلم ایفا کرد و به آن کمک کرد تا چنین نقدهای خوبی را دریافت کند.

«بهشت در حال سوختن است» ساخته میکا گوستافسون در بخش رقابتی اولین فیلم بلند جایزه اصلی (ساترلند) را دریافت کرد. این فیلم هم که اولین بار در بخش افق‌های ونیز به نمایش درآمد، محصول مشترک سوئد، ایتالیا، دانمارک و فنلاند است و داستان ۳ خواهر را تصویر می‌کند که با مادرشان مشکل دارند.

«خداحافظ طبریه» لینا سوآلم که کاوشی در ارتباط او با مادرش است، در بخش رقابتی مستند جایزه اصلی (گریرسون) را به خانه برد. سوآلم، فیلمساز فرانسوی-فلسطینی-الجزایری، از هیات داوران برای بها دادن به داستان زنان فلسطینی تشکر کرد و گفت: داستان‌های این زنان تاریخ مردمی است که از هویت خود محروم شده‌اند و همیشه مجبورند خود را از نو بسازند. ما با سخنان خود با محو کردن آن‌ها مبارزه می‌کنیم. می‌خواستم داستان‌هایشان را قبل از ناپدید شدنشان بگویم تا تصاویر دنیایی را حفظ کنم که به سرعت در حال ناپدید شدن است.

سوآلم با اشاره به درگیری کنونی غزه گفت: در زمانی که احساس می‌کنیم دیده نمی‌شویم و بیش از همیشه انگ می‌خوریم، در زمانی که نمی‌دانیم فردا چگونه خواهد بود، فیلم‌های ما همیشه وجود خواهند داشت تا ما را به یاد آورند.

وی توضیح مستقیمی درباره وقایع جاری نداد.

این فیلم که اولین بار در جشنواره فیلم ونیز دیده شد، نماینده فلسطین در رقابت اسکار بین‌المللی امسال هم هست.

در بخش بهترین فیلم کوتاه هم «بایگانی: نیجریه‌های عجیب» به کارگردانی سیمیسولائولووا آکانده به عنوان برنده انتخاب شد.

هیات داوران بخش‌های مختلف جشنواره لندن به ریاست آمات اسکالانته فیلمساز مکزیکی (در بخش رقابتی رسمی)، راین آلن میلر کارگردان (اولین فیلم بلند)، روبیکا شاه (مستند) و شارلوت ریگان کارگردان (فیلم کوتاه) به انتخاب برترین‌های هر بخش پرداختند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دستور ویژه رییس‌جمهور برای بررسی قتل «داریوش مهرجویی» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سخنگوی دولت از دستور ویژه رییس‌جمهور به بخش‌های انتظامی و امنیتی، برای بررسی قتل کارگردان نامدار کشورمان خبر داد.

به گزارش سینماپرس، علی بهادری جهرمی با اشاره به دستور رئیس‌جمهور برای پیگیری ویژه و سریع حادثه قتل داریوش مهرجویی اظهار کرد: در جلسه روز گذشته هیأت دولت، وزارتخانه‌های کشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی پیرامون حادثه دلخراش قتل کارگردان مطرح کشور، آقای داریوش مهرجویی و همسر ایشان و اقداماتی که طی ساعات اولیه انجام شده، گزارشی ارائه کردند.

وی افزود: پیرو این گزارش، رئیس‌جمهور ضمن عرض تسلیت به مناسبت فقدان این هنرمند برجسته به خانواده ایشان و جامعه هنری کشور، به بخش‌های انتظامی و امنیتی دستور دادند با جدیت و سرعت مضاعف، موضوع مورد بررسی قرار گرفته و نتایج اقدامات به مردم نیز اطلاع‌رسانی شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«پهنه رودکی» میزبان مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد «داریوش مهرجویی» می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد داریوش مهرجویی و همسرش ساعت ۱۰ صبح روز چهارشنبه ۲۶ مهر در پهنه رودکی برگزار می‌شود.

به گزارش سینماپرس، مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد داریوش مهرجویی ساعت ده صبح روز چهارشنبه ۲۶ مهر در پهنه رودکی برگزار می‌شود.

زنده‌یاد داریوش مهرجویی کارگردان سینما و همسرش وحیده محمدی فر روز شنبه ۲۳ مهر در ویلای شخصی خود به قتل رسیدند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«شیطان وجود ندارد» عنوان‌دار بهترین فیلم «جشنواره لندن 2023» شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «شیطان وجود ندارد» ساخته ریوسوکی هاماگوچی برنده بهترین فیلم جشنواره فیلم لندن شد.

به گزارش سینماپرس، به نقل از اسکرین دیلی، شب پیش در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم لندن ۲۰۲۳، فیلم «شیطان وجود ندارد» ساخته ریوسوکی هاماگوچی به عنوان بهترین فیلم بخش رقابتی رسمی جشنواره انتخاب شد.

این فیلم که ماه پیش در بخش رقابتی ونیز جایزه بزرگ هیات داوران را از آن خود کرد، جامعه‌ای را به تصویر می‌کشد که برای حفظ اصول و یکپارچگی دنیای طبیعی خود با ساخت یک مکان جدید نزدیک روستایشان مبارزه می‌کنند.

هیات داوران در بیانیه رسمی خود در مورد انتخاب «شیطان وجود ندارد» به عنوان بهترین فیلم گفت: درام هاماگوچی ظریف و سینمایی است و از نقش‌آفرینی کاملاً واقعی بهره برده است. هم پرتره‌ای غنایی از خانواده و جامعه ارایه می‌کند و هم ملاحظات ظریفی از اخلاق توسعه سرزمین دارد و در دل یک رقابت قوی، هیات داوران ما به اتفاق آرا آن را برگزیدند.

هاماگوچی درباره این انتخاب ضمن اینکه گفت از شنیدن انتخابش خوشحال و شگفت‌زده شده و سپاسگزاری کرد، از همه دست‌اندرکاران، به ویژه بازیگران و عواملی که پشت صحنه زحمت کشیدند هم تشکر کرد و به ویژه از ایکو ایشیباشی برای مشارکتش در موسیقی فیلمش یاد کرد و گفت: او علاوه بر خلق موسیقی فیلم «ماشین مرا بران»، ایده این فیلم را نیز ارایه کرد. من معتقدم موسیقی او نقش مهمی در تکمیل این فیلم ایفا کرد و به آن کمک کرد تا چنین نقدهای خوبی را دریافت کند.

«بهشت در حال سوختن است» ساخته میکا گوستافسون در بخش رقابتی اولین فیلم بلند جایزه اصلی (ساترلند) را دریافت کرد. این فیلم هم که اولین بار در بخش افق‌های ونیز به نمایش درآمد، محصول مشترک سوئد، ایتالیا، دانمارک و فنلاند است و داستان ۳ خواهر را تصویر می‌کند که با مادرشان مشکل دارند.

«خداحافظ طبریه» لینا سوآلم که کاوشی در ارتباط او با مادرش است، در بخش رقابتی مستند جایزه اصلی (گریرسون) را به خانه برد. سوآلم، فیلمساز فرانسوی-فلسطینی-الجزایری، از هیات داوران برای بها دادن به داستان زنان فلسطینی تشکر کرد و گفت: داستان‌های این زنان تاریخ مردمی است که از هویت خود محروم شده‌اند و همیشه مجبورند خود را از نو بسازند. ما با سخنان خود با محو کردن آن‌ها مبارزه می‌کنیم. می‌خواستم داستان‌هایشان را قبل از ناپدید شدنشان بگویم تا تصاویر دنیایی را حفظ کنم که به سرعت در حال ناپدید شدن است.

سوآلم با اشاره به درگیری کنونی غزه گفت: در زمانی که احساس می‌کنیم دیده نمی‌شویم و بیش از همیشه انگ می‌خوریم، در زمانی که نمی‌دانیم فردا چگونه خواهد بود، فیلم‌های ما همیشه وجود خواهند داشت تا ما را به یاد آورند.

وی توضیح مستقیمی درباره وقایع جاری نداد.

این فیلم که اولین بار در جشنواره فیلم ونیز دیده شد، نماینده فلسطین در رقابت اسکار بین‌المللی امسال هم هست.

در بخش بهترین فیلم کوتاه هم «بایگانی: نیجریه‌های عجیب» به کارگردانی سیمیسولائولووا آکانده به عنوان برنده انتخاب شد.

هیات داوران بخش‌های مختلف جشنواره لندن به ریاست آمات اسکالانته فیلمساز مکزیکی (در بخش رقابتی رسمی)، راین آلن میلر کارگردان (اولین فیلم بلند)، روبیکا شاه (مستند) و شارلوت ریگان کارگردان (فیلم کوتاه) به انتخاب برترین‌های هر بخش پرداختند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

متأسفانه فیلمنامه‌ها یا خوب ارزیابی نمی‌شوند یا کسانی فیلمنامه ها را ارزیابی می‌کنند که کارشناس واقعی نیستند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارشناس فرهنگی گفت: متأسفانه گاهی پیش می آید که مسئولان بدون خواندن فیلمنامه چک سفید برای تولید فیلم ها می دهند و نتیجه این اتفاق باعث تولید فیلم هایی ضد دفاع مقدس می شود.

علیرضا سربخش در پی دیدار مقام معظم رهبری با جمعی از خانواده‌های شهدا، هنرمندان، نویسندگان به مناسبت هفته دفاع مقدس و تأکید ایشان مبنی بر اینکه نباید در این کارهای هنری هدف را گم کنیم، در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه فیلمنامه ها یا خوب ارزیابی نمی شوند یا کسانی فیلمنامه ها را ارزیابی می کنند که کارشناس واقعی نیستند و فضای دفاع مقدس را نمی شناسند؛ در واقع اصلی ترین مشکل از سوی مدیران است که آن گونه شایسته است نتوانستند فیلمنامه های این حوزه ارزیابی کنند.

سربخش در بخش دیگری از این گفتگو با تأکید بر اینکه نکته ای که مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با خانواده شهدا و هنرمندان مطرح فرمودند را را نه تنها در ساخت فیلم های سینمایی بلکه در ارتباط با هر کاری با اهداف خاص باید مدنظر داشته باشیم اظهار داشت: ما باید بدانیم وقتی یک اثر ارزشی می سازیم باید مردم را با آن اثر از زمین به آسمان ببریم. اهداف دفاع مقدس هیچ یک زمینی نیست و در واقع با معیارهای زمینی به تنهایی به دست نمی آید.

این کارشناس فرهنگی خاطرنشان کرد: مطلب دیگر اینکه در این اهداف می توانیم از خودگذشتگی را به معنای واقعی ببینیم و ایثار را لمس کنیم. نباید در مفاهیم دینی تنها به فکر خود باشیم و گلیم خود را از آب بکشیم. ما باید فدای دیگران شویم تا معنای ایثار بیرون بیاید و اینکه باید به خاطر خدا هر کاری را صورت دهیم جزو دیگر اهداف مان باید باشد.

مدیر مسئول نشریه «سینما رسانه» تأکید کرد: در آثار هنری که با اسم دفاع مقدس تولید می شوند هرگز نباید به ارزش های مردم، اسلام و باورهای فرهنگی موجود توهین شود. باید به ارزش ها احترام گذاشته شود؛ اینکه چرا به این اهداف نرسیدیم به دلیل این است که عموماً مدیران مشوق هنرمندان برای رفتن به این سمت و سو نبودند و فضایی که برای هنرمند فراهم کردند در این راستا نبوده است. مدیران باید در گام نخست سیاست گذاری مناسب صورت دهند. هنرمند باید در جو و فضا قرار بگیرد و به آن سمت سیر کند تا آن فضای دفاع مقدسی را لمس کند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه مسئولان باید فضای ارتباطی میان هنرمندان و رزمندگان را فراهم آورند متذکر شد: باید فضایی فراهم شود هنرمندان با رزمندگان دوران دفاع مقدس دیدار داشته باشند و با فضای آن ها آشنا شوند. هنرمندان باید بدانند اینطور نبوده که رزمندگان با پیشرفته ترین تجهیزات ایستادگی کنند. رزمندگان برای اینکه دشمن را کنار بزنند و آن ها را از حرکت خود پشیمان کنند به خدا ایمان داشتند و با خلاقیت و دست های بعضاً خالی جلوی آن ها ایستادند.

سربخش خاطرنشان کرد: هنرمند ضمن خلاقیت نیازمند فضایی است که مدیر باید فراهم آورد تا به اهداف دفاع مقدس نزدیک شود و مخاطب امروزی خود را در فضای آن سال ها قرار دهد. هنرمند می تواند با ظرافت حتی مشکلات اجتماعی روز را در فیلمش بگنجاند اما به شرط آنکه هدفش گم نشود. همت جهادی و کار را برای خدا انجام دادن باید در این فیلم ها دیده شود و اگر چنین شود ما می توانیم مدعی واژه ارزشمند دفاع مقدس در سینما باشیم.

به گزارش سینماپرس، جانباز علیرضا سربخش، مدیر عامل مؤسسه سینمایی جانبازان، متولد 1342،دارای مدرک فوق لیسانس حقوق امور بین الملل، سالهاست که درعرصه سینما، اعم از نقد و بررسی فیلم ها، فیلمنامه نویسی، تهیه کنندگی و مدیریت امور سینمایی حضور فعال دارد. در همین راستا بیش از صد مقاله در مطبوعات به چاپ رسانده. هرچند ایشان در راه دفاع از آرمانهای انقلاب اسلامی و عرصه دفاع مقدس دو چشم خویش را در راه خدا هدیه کرده، امّا حضور توانمند ایشان در فعالیتهای فرهنگی به ویژه عرصه سینما نشان داد چشم هایی نیز وجود دارد که می شود با آنها فیلم ها را دید، درک کرد و سپس با اندیشه زلال و پاک، نقد و بررسی نمود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قبلاً تمرکز تبلیغی ما روی «کودک» بود اما اکنون علاوه بر «کودک» به نقش «خانواده» نیز توجه داریم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شنبه بیست و دوم مهرماه به مناسبت آخرین روز از هفته ملی کودک، انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور با حضور حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری نشستی گفت‌وگومحور با دختران و مادران کانونی داشت.

به گزارش سینماپرس، به مناسبت هفته کودک نشست صمیمانه برخی از مادران و کودکان کانون پرورش فکری با حضور انسیه خزعلی معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده و حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد. در این نشست مادران مهم‌ترین دغدغه‌های خود را در مسیر آموزش، توانمندی و پیشرفت اجتماعی زنان و دختران مطرح کردند و در ادامه، معاون رئیس‌جمهور با اشاره به جایگاه آموزش و تعلیم سبک زندگی در کودکی به مسئله اکرام و احترام به کودکان و توجه به شیوه آموزشی در دوره نوجوانی پرداخت؛ همچنین به نقش کارگروه‌های مرتبط با خانواده و فرهنگ که می‌تواند بسیاری از نیازمندی‌های معنوی و سبک زندگی را پوشش دهد اشاره کرد.

حامد علامتی پس از خیرمقدم به معاون امور زنان و خانواده، گفت: تقریباً یک‌صد سال است که پروژه جنگ علیه خانواده از سمت نظام سلطه دنبال می‌شود، این در حالی است که بزرگ‌ترین سرمایه ما در فرهنگ ایرانی_اسلامی خانواده است و باید با نگاه سرمایه‌گذاری، این فرهنگ غنی را با رویکرد آینده‌نگری زنده نگه‌داشت.

وی با تأکید بر جایگاه مهم خانواده در تربیت فرزندان بیان کرد: ما از شروع دوره کنونی رسماً اعلام کرده‌ایم که قهرمان قصه کانون، خانواده است.

دو عنصر پدر و مادر برای ما خیلی مهم هستند؛ قبلاً تمرکز تبلیغی ما روی کودک بود؛ اما اکنون علاوه بر کودک به نقش خانواده نیز توجه داریم، چرا که اگر خانواده را داشته باشیم، مادر، پدر و کودک را توأمان داریم.

علامتی ادامه داد: امروز منفعت‌گرایی در غرب باعث شده دو عنصر پدر و مادر از هم جدا بشوند و اساساً چیزی به نام فرزند وجود نداشته باشد؛ فرزند در فرهنگ غربی مزاحمی برای خانواده است؛ درصورتی‌که مبانی دینی و ایدئولوژی ما سرشار از تکریم خانواده است و بارها به کانون گرم خانواده توصیه شده است.

امروز این نگاه غلط در غرب باعث شده شاکله خانواده از هم بپاشد و اساساً چیزی به نام خانواده وجود نداشته باشد.

ما امروز در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به پدرها و مادرها، اهمیت می‌دهیم.

در سیر جدید فعالیت‌هایمان مادر را در کنار خود قرار داده‌ایم، البته نباید از نقش پدر غافل شد؛ زیرا نقش‌آفرینی مادر و پدر در تربیت درست و اصولی فرزندان، آینده آن‌ها را می‌سازد و ما در کانون دنبال همین موضوع هستیم و در جریان تعلیم‌وتربیت باید از این مهم بهره ببریم.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ضمن اشاره بر نقش زنان در جامعه امروز خاطرنشان کرد: ما توانستیم در فرهنگ شفاهی بعضی مفاهیم را بازتعریف کنیم؛ به‌جای استفاده از اصطلاح “زن خانه‌دار” عبارت “زن خانواده‌دار” را جایگزین کرده‌ایم. زنی که مطابق الگوی سوم مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری، هم در خانه و هم جامعه دارای نقش است.

وی تکمیل کرد: هفته‌ملی کودک بهانه‌ای است تا وظیفه خود را نسبت به کودکان و نوجوانان بدانیم؛

ما مسئولین، خانواده‌ها، اصحاب رسانه اهمیت کار کودک را درک کنیم تا آینده فرزندانمان را رقم بزنیم.

سیاست‌های دولت سیزدهم مبتنی بر همین موضوع است و همیشه مورد تأکید، حمایت و پیگیری رئیس‌جمهور بوده است.

علامتی در پایان با توجه به اتفاقات اخیر در فلسطین عزیز، بیان کرد: من هم به نوبه خودم و به قول مقام معظم رهبری این زلزله غیرقابل‌ترمیم را که توسط حماس در فلسطین اشغالی برای اسرائیل ایجاد شد تبریک عرض می‌کنم و همین‌طور جنایت‌های ددمنشانه و کودک‌کشی اسرائیل را که هیمنه‌پوشالی خود را به رخ می‌کشد محکوم می‌کنم.

به‌زودی با تلاش رزمندگان عزیزمان در حماس این هیمنه‌پوشالی فرو خواهد ریخت.

سمیه‌سادات ابراهیمی مشاور امور زنان و خانواده کانون، زینب عاشری مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز، قاسم سلیمانی مدیرکل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل کانون، فروهر معدنی مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون و تعدادی از مدیران‌کل بانو کانون در این نشست صمیمانه حضور داشتند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«داریوش مهرجویی» با جهان متفاوتی که در فیلم «گاو» به نمایش گذاشت آغازگر جریان نوینی در «سینمای ایران» بود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پیام تسلیت فرهنگستان هنر برای زنده‌یاد داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر منتشر شد.

به گزارش سینماپرس، در پی درگذشت زنده‌یادان داریوش مهرجویی و همسر ایشان خانم وحیده محمدی‌فر فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران، پیام تسلیتی منتشر کرد.

در متن این پیام آمده است:

«إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُون

درگذشت ناباورانه داریوش مهرجویی، کارگردان مؤلف سینمای ایران و همسر ایشان زنده‌یاد وحیده محمدی‌فر، جامعه سینمایی ایران را در ماتم و حیرت فراوان فرو برد.

زنده‌یاد داریوش مهرجویی با جهان متفاوتی که در فیلم «گاو» به نمایش گذاشت، آغازگر جریان نوینی در سینمای ایران بود و زاویه دید جدیدی به موضوعات و مسائل اجتماعی به نمایش گذاشت.

فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران، با نهایت تاسف و تاثر، درگذشت تلخ این کارگردان نامی و عضو پیوسته فرهنگستان هنر و نیز همسر محترم ایشان را به خانواده محترم مهرجویی، جامعه هنری و دوست‌داران ایشان تسلیت می‌گوید و از درگاه خداوند متعال، برای درگذشتگان رحمت و مغفرت و برای بازماندگان صبر و اجر خواستار است.»

مشاهده خبر از سایت منبع