X

اخبار سینمایی

دفتر سینمایی

پیاده روی اربعین پیوند عمیقی با «وقف» داردجنبه معنوی «وقف» از جنبه اقتصادی آن بالاتر است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نیرومند گفت: زائران در اربعین همه مسائل روزمره از قبیل کار و مادیات را کنار می‌گذارند و زندگی خود را کاملا وقف دین، معنویت و انسانیت می‌کنند.

به گزارش سینماپرس، محمدحسین نیرومند، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور هنری و سینمایی، در رابطه با اهمیت پیاده روی اربعین گفت: پیاده روی اربعین پیوند عمیقی با وقف دارد. زیرا زائران در اربعین همه مسائل روزمره از قبیل کار و مادیات را کنار می‌گذارند و بر اساس این تجربه با تمرین تقوا و خدابینی، زندگی خود را کاملا وقف دین، معنویت و انسانیت می‌کنند و اینجاست که می‌توان گفت جنبه معنوی وقف از جنبه اقتصادی آن بالاتر است.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور هنری و سینمایی با اشاره به وقف ربع رشیدی به عنوان مهم ترین مرکز فرهنگی قرن هشتم که رشیدالدین فضل الله آن را تاسیس کرده است، گفت: بر اساس اطلاعات موجود در ربع رشیدی، ۱۱ هزار مذهب و کتاب آرا، به فعالیت کتاب آرایی مشغول بودند و این شهر فرهنگی، چهار بیمارستان بزرگ داشته است و از نقاط مختلف جهان به آن جا می‌آمدند و آموزش می‌دیدند و کار پزشکی می‌آموختند و از طریق وقف شکل گرفته است. بنابراین، وقف، فرهنگ مهمی است که از دیرباز با توجه به دیدگاه دینی ما مورد توجه بوده است و انتظار می‌رود در آینده شکل‌های مختلف وقف شکل بگیرد و درواقع، وقف نباید محدود به اقدامات خاصی باشد، از جمله این سفر اربعین که چه بسا در آینده افرادی باشند که برای حمایت و پشتیبانی از مواکب وقف کنند.

نیرومند ادامه داد: ما که دوران جنگ تحمیلی را تجربه کرده ایم خیلی این حس پیاده روی اربعین برای ما نزدیک به حس دوران جنگ تحمیلی است. زمانی که از یک قرارگاه به قرارگاه دیگر می‌رفتیم و اکنون در این مسیر، روزهای خوش آن دوران برایمان تجدید خاطره می‌شود و به یاد دوستان شهیدمان می افتیم.

او درباره عکس شهید تقی پور که به کوله پشتی خود چسبانده بود، افزود: شهید تقی پور از دوستان من و شهید مدافع حرم است که در راه حفظ امنیت این کشور به شهادت رسید، درواقع همه ما سر سفره این شهدا نشسته‌ایم و باید قدردان امنیت کشور باشیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قاسمی: رانت و رابطه حرف اول را در سینما می زند و شایسته سالاری به طور کلی از بین رفته است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجتبی قاسمی گفت: مدیران سینمایی اگر اندکی در پی رفع بحران در سینما باشند قطعاً شایسته سالاری را در سینما رواج می دهند نه اینکه خود مانعی برای شایسته سالاری شوند.

مجتبی قاسمی کارگردان فیلم کوتاه با انتقاد از تغییر در نحوه تأیید صلاحیت های کارگرد در آستانه روز ملی سینما با انتقاد شدید از خانه سینما، سازمان سینمایی و سایر نهادهای مرتبط با امور هنرمندان گفت: مدت ها است رانت و رابطه حرف اول را در سینما می زند و شایسته سالاری به طور کلی از بین رفته است و مدیران سینمایی اگر اندکی در پی رفع بحران در سینما باشند قطعاً شایسته سالاری را در سینما رواج می دهند نه اینکه خود مانعی برای شایسته سالاری شوند.

کارگردان فیلم های کوتاه تحسین شده «کاسکو» و «خوناب» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مدیران سینمایی باید به تجربه افراد و زمانی که برای آموختن دانش سینما صرف کرده اند توجه داشته باشند و صرفاً در پی کارهای شعاری مثل جوان گرایی یا نگاه ایدئولوژیک افراد نباشند.

وی ادامه داد: کار سینما کاری بسیار پیچیده و دشوار است و بی تردید باید از افراد دارای تخصص ارزش و احترام ویژه ای قائل شد. متأسفانه امروز ما شاهد این هستیم کسانی فیلم می سازند که از نظر سوادی سطح بالایی دارند و نه تجربه آنچنانی در سینما دارند. این افراد معمولاً با روابط غیر طبیعی وارد سینما شده اند و حضورشان در سینما باعث شده تا افراد کار کشته و با تجربه متخصص فرصتی برای عرض اندام در سینما نداشته باشند و گوشه نشین و افسرده شوند.

این سینماگر سپس خطاب به مدیران سینمایی اظهار داشت: آقایان الآن وقت آن بود که بنده و امثال بنده که سال های عمر و جوانی مان را برای اعتلای سینمای کشور گذاشتیم ثمر می دادیم اما شما ما درخت های بارور را نادیده گرفتید و برای خودتان نهال های تازه ای کاشتید به امید آنکه روزی این نهال ها میوه بدهند اما کاری کردید که درخت های بارور ما خشک شد و کرم گذاشت و پوسید!

قاسمی با تأکید بر اینکه مسیر برای رقابت سالم در سینما فراهم نیست تصریح کرد: مدیران با رفتارهای نادرست و غیرتخصصی شان تیشه برداشته و به ریشه های فرهنگ غنی و اصیل کشورمان می زنند. آن ها دانسته یا نداسته در حال نابودی سینما هستند چرا که کسانی را برای تولید فیلم ها به کار می گیرند که اصلاً بویی از فرهنگ نبرده اند و شناختی از سینما ندارند و ارزشی برای هنر قائل نیستند. حضور همین افراد و توجه به آن ها باعث شده حتی اعتبار جشنواره معتبری مانند فیلم فجر هم به واسطه حضور فیلم های سطحی و بی رمق از بین برود.

وی در همین زمینه یادآور شد: حضور همین فیلمسازان سطحی نگر که مورد وثوق مدیران هستند باعث شده تا حتی ارزش معنوی جایزه مهمی مانند سیمرغ بلورین هم از بین برود. یک زمان سینماگران برای این سیمرغ سر و دست می شکاندند اما دیگر امروزه سیمرغ مانند خروس قندی شده و کسی به آن توجهی نمی کند. دلیل این اتفاقات این است که در روزگار نه چندان دور فیلمسازان بزرگ از این جشنواره جایزه می گرفتند و حالا وضعیت به گونه ای شده که آدم های کارنابلد وارد این سینما شده اند و مطرح می شوند و جایزه می گیرند.

این کارگردان خطاب به مدیران سینمایی متذکر شد: عقل و منطق حکم می کند که شما از کسی که سال ها زحمت کشیده و موقع ثمردهی اش است استفاده کنید نه اینکه بیایید و از نو برای خودتان یک سری افراد تربیت کنید تا این ها سال ها بعد بخواهند مطرح شوند. بودجه را نباید صرف خراب کاری این ها بکنید. چرا وقتی این همه نیروی متخصص و باتجربه وجود دارد شما بودجه را به بی تجربه ها می دهید؟

قاسمی خاطرنشان کرد: این باعث تأسف است که استعدادها در همه زمینه از سینمای مستند گرفته تا بلند و کوتاه در حال نابود شدن هستند؛ باعث شرمساری است که هر کس رانت و رابطه دارد در سینما جولان می دهد و یک عده با ریاکاری بودجه های هنگفت دریافت می کنند و هرچقدر هم با بی استعدادی مفرط شان کارها را خراب می کنند باز هم بودجه می گیرند اما کسانی که از مسیر طبیعی وارد سینما شدند و رشد کردند کاملاً نادیده گرفته شده و به حال خود رها می شوند.

وی در پایان این گفتگو تصریح کرد: وضعیت امروز سینمای کشور مانند پزشکانی شده که با سهمیه وارد دانشگاه شده و نباید پزشک می شدند و زمانی که پزشک شدند به دلیل تشخیص غلط شان جان بسیاری افراد را گرفتند؛ حالا در سینما هم همین است کسانی فیلمسازی می کنند که در حال نابودی فرهنگ و هنر و ریشه های اصیل مان هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

درگذشت پورصمدی، خبری تلخ بود