X

اخبار سینمایی

دفتر سینمایی

بلاگر‌ها و مردم راوی پیاده‌روی اربعین می‌شوند

محمود جاهد، تهیه‌کننده برنامه «موکب تلویزیونی افق» در استودیوی شبکه خبر درباره تفاوت برنامه «موکب تلویزیونی افق» با سایر برنامه‌های تولید شده به مناسبت پیاده‌روی اربعین گفت: شبکه افق ستاد رسانه‌ای اربعین است. طبق هدف‌گذاری ما مخاطبان «موکب تلویزیونی افق» کسانی هستند که در کربلا و مسیر پیاده‌روی اربعین نیستند. تلاشمان فضاسازی کربلا بوده تا مخاطبان آن فضا را درک کنند.

جاهد ادامه داد: امسال شبکه افق روایت‌های مردمی غیررسمی را مدنظر قرار داده است. ما با پنج نفر از راویان که در فضای مجازی فعال هستند، صحبت کردیم و آن‌ها را به کربلا فرستادیم تا روایت‌های خود را از طریق موبایل برای ما ارسال کنند.

تهیه‌کننده برنامه «موکب تلویزیونی افق» افزود: روایت‌ها صمیمی است و تلاشمان بر این بود از گزارش‌های کلیشه‌ای دوری کنیم و مخاطب را درگیر فضای اربعین کنیم. این راویان از ابتدای سفر خود و جزئی‌ترین محتوا‌ها تولید روایت کردند. مخاطب هم خودش را جای راوی گذاشته و خودش را در آن فضا احساس کرده است. از سویی، ما روایت‌های مردمی را درن ظر گرفتیم و مخاطبانمان از کربلا تصاویر و فیلم‌های موبایلی خود را می‌فرستند؛ ما هم آن‌ها را پخش می‌کنیم. روایت‌های مردمی به دو بخش نوجوانان و غیرنوجوانان تقسیم می‌شود. 

وی با بیان اینکه روایت‌های تولید شده بازخورد‌های خوبی داشتند، بیان کرد: در گذشته خبرنگارانمان گزارش‌هایی را تهیه می‌کردند. اما ما سعی کردیم از آن قالب گزارش‌ها دور شویم. شبکه افق از ساعت ۱۱ صبح تا ۱۲ شب ویژه برنامه‌های اربعینی خود را روی آنتن می‌برد. پیش‌بینی می‌کنیم تا روز جمعه برنامه‌های مختص مراسم اربعین را داشته باشیم و بازگشت زائران را پوشش دهیم. در روز اربعین از ساعت ۸ صبح برنامه‌های شبکه افق شروع می‌شود و پیاده‌روی اربعین در تهران پوشش داده می‌شود. در عین حال با کربلا ارتباط برقرار می‌کنیم.

پیش از این علی علوی دبیر کمیته اطلاع‌رسانی و مستندسازی ستاد مرکزی اربعین گفته بود، امسال ما وارد فضای مجازی شدیم و اتحادیه رادیو تلویزیون‌های اسلامی حدود ۱۰۰ بلاگر مشهور دنیا را برای پوشش اربعین در فضای مجازی هماهنگ کرده است. 

او گفت: امسال تلاش کردیم حدود ۲۵ تا ۳۰ نفر از هنرمندان شاخص کشورمان برای پیاده‌روی اربعین حضور داشته باشند. اما حضور آن‌ها به معنای برنامه‌سازی آن‌ها نیست. یعنی باید آن‌ها گام به گام در کنار زائران باشند، موقع برگشت دست پر باشند و ایده‌شان را به رسانه ملی پیشنهاد دهند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اگر «جنگ شناختی دشمنان» با «اقدام مؤثر جبهه فرهنگی انقلاب» همراه نشود قطعا دشمنان به اهداف خود می‌رسند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به اهمیت هوشمندی ساختارها در دیپلماسی فرهنگی گفت: معتقدیم با فراهم کردن بسترهای لازم برای کنشگران مردمی و بومی می‌توانیم ظرفیت‌های فراوان نظام اسلامی را برای ایجاد پیوندهای جدید فعال کنیم.

به گزارش سینماپرس، با گذشت دوسال از فعالیت دولت سیزدهم و بازتعریف سیاست خارجی کشور بر مبنای تعمیق روابط فرهنگی و تکثیر زمین‌های بازی با محوریت دیپلماسی منطقه‌ای، شاهد اقبال به دیپلماسی فرهنگی و مشتقات آن در این ساختار پویا و جامع نگر هستیم. در گفت‌وگو با فعالان حوزه بین‌الملل در داخل و خارج کشور دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با محوریت سازمان فرهنگ و ارتباطات در دوسال اخیر، به دور از جنجال، شاهد تحرک و تحولی ملموس و پیوسته است. البته هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب و نهایی فاصله دارد. به مناسبت هفته دولت، تسنیم گفت و گویی اختصاصی با حجت الاسلام محمد مهدی ایمانی پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی انجام داد که از نظرتان می‌گذرد:

تسنیم: ضمن تبریک فرا رسیدن هفته دولت، در ابتدا قصد داریم در خصوص نگاه کلان شما به عنوان رئیس دستگاه دیپلماسی فرهنگی کشور نسبت به حوزه دیپلماسی فرهنگی گفتگو کنیم. این نگاه کلان، چه تفاوتی با نگاه‌های گذشته در این حوزه دارد؟

در ابتدا، هفته دولت را به تمامی کارکنان زحمتکش و محترم شاغل در جای جای دولت تبریک عرض می‌کنم. برای شناخت تغییرات به وجود آمده در نگاه به حوزه دیپلماسی فرهنگی، لازم است ابتدا چیستی و چرایی تحول در این حوزه، فهم شود. بخشی از این تحول ناظر بر تغییرات به وجود آمده در عرصه بین الملل و شکل گیری نظم نوین جهانی و بازیابی جایگاه فرهنگ در عرصه بین الملل است و بخشی دیگر، ناظر بر رویکردهای نظام در چهل وارۀ دوم انقلاب است. اگر رویکرد تمدنی را در گام دوم انقلاب از ویژگی‌های این دوره بدانیم ضرورت تحول، امری اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با درک چنین شرایطی، نه تنها در باز مهندسی روند دیپلماسی فرهنگی، بلکه در توسعه آن در عصر کنونی، خود را مسئول می‌داند و تا رسیدن به نقطه مطلوب که همان افق گشایی برای تمدن نوین اسلامی و تثبیت الگوواره‌های فرهنگی این تمدن درعرصه بین الملل است، این روند را دنبال خواهد کرد.

ما در دوران جدید که از آن به عنوان دوران تحول در حوزه دیپلماسی فرهنگی یاد می‌کنیم، معتقدیم با فراهم کردن بسترهای لازم برای کنشگران مردمی و بومی می‌توانیم ظرفیت‌های فراوان نظام اسلامی را برای ایجاد پیوندهای جدید فعال کنیم. علاوه بر این با بهره گیری از ابزار و شیوه‌های نوین در حوزه دیپلماسی، می‌توان مخاطبین بیشتری برای پیام‌های خود پیدا کنیم. بدیهی است عملکرد قرارگاهی، شرط لازم برای هم افزایی و انسجام نهادهای فعال در عرصه بین الملل و توفیق در میدان است.

تسنیم: بعضاً شاهد طرح نکاتی در خصوص لزوم ایفای نقش قرارگاهی توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای تحقق دیپلماسی فرهنگی موفق در آن سوی مرزها هستیم. آیا این نقش آفرینی در طول دو سال اخیر صورت گرفته است؟ در غیر این صورت، چه موانعی پیش روی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است و چگونه این موانع در حال برطرف شدن است؟

به طور قوی اعتقاد داریم در حوزه دیپلماسی فرهنگی ساختارها باید هوشمند و منعطف باشد. به این معنا که از یک سو مانع از ابتکارات و دایره اختیارات دستگاه‌های مختلف با وظایف متنوع نباشد و از سوی دیگر، مبتنی بر نقشه راه و راهبری واحد باشد.

ایفای نقش قرارگاهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی درحوزه دیپلماسی فرهنگی، از اهداف شکل‌گیری این سازمان بوده است. تنها در این صورت است که می‌توان یک دیپلماسی منسجم و فراگیر را شاهد بود. از ابتدای شکل‌گیری دولت سیزدهم، اصلی‌ترین دغدغه دستگاه دیپلماسی فرهنگی کشور یعنی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ایفای نقش قرارگاهی در این حوزه بوده است. قطعاً چنین تحول اساسی و عمیقی، ذیل یک دستورالعمل یا بخشنامه رخ نمی‌دهد، زیرا در اینجا ما نیاز به اصلاح برخی قوانین، مقررات گذاری‌ها، ساختارها و مناسبات یا به عبارت دیگر، نیازبه تغییر در باورها و رویکردها داریم. هنوز تا رسیدن به هم افزایی عملیاتی مطلوب نهادهای گوناگون اجرایی، فکری و فرهنگی کشور با محوریت نگاه قرارگاهی، فاصله وجود دارد، اما پذیرش لزوم رسیدن به یک رویکرد عملیاتی مشترک در عرصه دیپلماسی فرهنگی سبب شده است تا این نگاه قرارگاهی در دوره تحولی جدید سازمان فرهنگ، جدیت بیشتری به خود بگیرد.

دلسوزانی که به حق بر روی لزوم شکل‌گیری قرارگاه دیپلماسی فرهنگی کشور تأکید می‌کنند، باید نسبت به این موضوع واقف باشند که تحقق چنین مطالبه مهمی که خواستۀ رهبر معظم و گرانقدر انقلاب اسلامی نیز است، نیاز به پذیرش راهبری واحد، تقسیم کار ملی و نظارت مستمر است. دراین مسیر، گفت و گوها و تعاملات پیوسته و فشرده‌ای میان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و نهادهای دیگر شکل گرفته است. ما در نهایی کردن این روند مصمم هستیم، چنانچه اکنون نیز بنابر اذعان بسیاری از صاحبنظران، با گذشت دوسال از دوران جدید فعالیت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نقش قرارگاهی آن نسبت به ابتدای شکل گیری دولت سیزدهم پررنگ تر شده است.

طراحی اصولی و واقع بینانۀ نظام حکمرانی امور فرهنگی بین‌المللی

در عین حال باید توجه داشت که ایفای نقش قرارگاهی دستگاه دیپلماسی فرهنگی صرفاً به معنای هم افزایی نهادهای رسمی نیست، بلکه قرارگاه دیپلماسی فرهنگی باید قدرت تسهیل گری و فراهم سازی زمینه حضور کنشگران غیر دولتی در خارج از کشور را داشته باشد. ما مسئولیتها و تکالیفی در آن سوی مرزها و در راستای ترویج فرهنگ و تمدن اصیل اسلامی-ایرانی و هم افزایی فرهنگی با ملتهای دنیا داریم که نمی توانیم صرفا به ظرفیت‌های دولتی، محدود کنیم. بنابراین، راهبرد سازمان فرهنگ ارتباطات اسلامی، اصلاح زیرساختها و مناسبات دیپلماسی فرهنگی کشور در راستای بهره مندی از کلیه ظرفیت‌های کشور، است. آثار و برکات این راهبرد انشاالله در آینده ای نزدیک بیشتر قابل مشاهده خواهد بود.

تسنیم: متناسب با این نگاه کلان و جهت تکمیل منظومه دیپلماسی فرهنگی کشور چه اقدامات عملیاتی و مهمی در طول دو سال اخیر در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی صورت گرفته است؟

خوشبختانه ظرفیت خوبی در شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی عامل در خارج کشور، وجود دارد. اساسنامه این سازمان هم مؤید چنین نگاهی است. امیدواریم با همکاری دولت سیزدهم و در قالب برنامۀ هفتم توسعه، ضمن طراحی نظام نوین حکمرانی امور فرهنگی – بین‌المللی، مقررات گذاری‌های لازم در این عرصه انجام شود.

علاوه بر این، به منظور تکمیل منظومه فرهنگی بین‌المللی ایران شناسایی ظرفیت‌ها و استعدادهای جدید در حوزۀ کنشگری بین‌المللی، از مسیر برگزاری رویدادهای ظرفیت‌یابی و تلاش برای مهارت‌افزایی این استعدادها، از برنامه‌های متداول در دو سال اخیر بوده است.

به طور قوی اعتقاد داریم در حوزه دیپلماسی فرهنگی ساختارها باید هوشمند و منعطف باشد. به این معنا که از یک سو مانع از ابتکارات و دایره اختیارات دستگاه‌های مختلف با وظایف متنوع نباشد و از سوی دیگر، مبتنی بر نقشه راه و راهبری واحد باشد. از این رو تشکیل ستاد راهبردی امور فرهنگی بین‌المللی و متعاقبا، تدوین آیین‌نامه نحوه هماهنگی میدانی دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی کشوربا همین ملاحظه در دستور کار قرار گرفت. در حال حاضر، پیش نویس نهایی الگوی نوین حکمرانی امور فرهنگی بین‌المللی در دستورکار قرار گرفته که پس از تصویب و ابلاغ توسط متولیان امر، عملیاتی خواهد شد. طراحی اصولی و واقع بینانۀ نظام حکمرانی امور فرهنگی بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، توانمندسازی شامل دانش‌افزایی و مهارت‌افزایی مدیران و کارشناسان ذی‌صلاح، نوآوری و تولید ادبیات جدید و کارآمد سازی بخش‌های دولتی و غیر دولتی، از الزامات توسعه قدرت نرم در عرصه فرهنگی بین‌المللی است. تاسیس و پیاده‌سازی سامانه حکمرانی امور فرهنگی بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران (سحاب)، تشکیل کمیته‌های کشوری و منطقه ای با استفاده از ظرفیت زیست بوم اندیشه‌ورزی کشور، ما را در دستیابی سریعتر به قرارگاه فرهنگی بین‌المللی کشور رهنمون می‌سازد.

تسنیم: یکی از مواردی که به آن اشاره شد، مربوط به تولید ادبیات و تبیین مفاهیم کاربردی و بنیادین و همچنین عملیاتی سازی مدلهای برآمده از آنها در حوزه دیپلماسی فرهنگی است. در این خصوص لطفا بیشتر توضیح دهید.

در این خصوص، از ابتدای دوره جدید مدیریت، راه‌اندازی میزهای اندیشه‌ورزی در حوزه‌های گوناگون در دستور کار سازمان قرار گرفت. این میزهای اندیشه‌ورزی در حوزه‌های گوناگون و با نگاه تخصصی شکل گرفته است: زنان و خانواده، ایرانیان خارج از کشور، برند ملی، جریان شناسی و روند پژوهی رقبا و معارضین، مدل‌های جدید در دیپلماسی عمومی، شیوه‌های نوین در فارسی آموزی، گفتمان تمدن نوین اسلامی، بازار صنایع فرهنگی، امور ادیان و حقوق بشر و … بخشی از میزهای اندیشه‌ورزی است که بعضاً منتج به تدوین سند شده است.

تشکیل باشگاه اندیشه‌ورزان نخبۀ مسلمان، از دیگر اقداماتی است که سازمان فرهنگ و ارتباطات به صورتی جدی بر آن نظارت دارد و در این مسیر، ظرفیت‌های بالقوه و بالفعلی که منجر به پیوند فکری و شکل گیری روند اندیشه‌ورزی مؤثر در مواجهه با توطئه دشمنان اسلام و متعاقبا، ترویج سبک زندگی دینی و اخلاقی صحیح در جهان می‌شود، مورد توجه قرار گرفته است.

تسنیم: یکی از اقدامات مؤثر در همکاری‌های بین‌المللی، توسعه گفتگوهای فرهنگی و بین الادیانی است که ضرورت آن در شرایط جدید از جمله ترویج اسلام هراسی در غرب، جدی تر شده است. در این خصوص چه اقداماتی انجام شده است؟

گفت‌وگوهای بین الادیانی اساساً ناظر بر اقدامات و تهدیدات اسلام‌هراسانه اخیر غرب شکل نگرفته و رویکردی آفندی و کنش‌گرایانه در حوزه فرهنگ جهانی را دنبال می‌کند. زمینه‌سازی‌های لازم برای شکل گیری این گفتکوها، از نزدیک به سی سال گذشته صورت گرفته است و اکنون درمراحل رشد آن قرار داریم. در این شکل گیری و تکمیل این روند، نمی‌توان نقش ” شورای سیاستگذاری ادیان و فرهنگ‌ها” را نادیده انگاشت. تدوین نظامنامه و سند گفتگوهای دینی با همکاری مراجع ذی‌صلاح از جمله فعالیت‌های خاص این شورا بوده است.

ادعای مرکز گفت و گوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی این است که پس از سه دهه مداومت در برگزاری گفتگوهای دینی با مراجع و رهبران دینی مهم جهان موفق شده‌ایم که از مرحله اعتمادسازی بین طرفین گفت‌وگو گذر کرده، وارد مرحله همکاری عملی برای مواجهه با چالش‌های مشترک جهانی شویم.

همچنین رفع بسیاری از سوءتفاهمات، پیش‌داوری و ذهنیت‌های منفی از اسلام و ایران اسلامی و نیز اثبات ظرفیت علمی تشیع برای طرف‌های گفتگو از دیگر دستاوردهای این گفتگوها بوده است. شرکت در دهها اجلاس، مجمع و کنفرانس بین‌المللی طی حدود دوسال اخیر و تدوین نقشه راه ۵ ساله همکاری‌های دینی بین‌المللی با هدف عملیاتی سازی آنها بر اساس شاخصه‌های عینی، نشان‌دهندۀ جدیت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ترسیم یک هندسه دینی همگرایانه در جهان اسلام و حتی در سطح بین دینی است. قطعاً نقش رهبران دینی در دستیابی به توسعه پایدار جهانی غیر قابل انکار خواهد بود و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، تبلور این نقش آفرینی جمعی را مسئولیت بزرگ خود تلقی می‌کند.

تسنیم: رهبر معظم انقلاب طی ماه‌های اخیر به صورت ویژه بر روی جهاد تبیین و روش‌های نوین تبلیغ درمواجهه با جنگ شناختی دشمنان با هدف تضعیف جایگاه انقلاب اسلامی در بین افکار عمومی دنیا تأکید فرموده‌اند. نظر شما در این خصوص چیست؟

در جریان جنگ ترکیبی تمرکز دشمنان در دو حوزه، بیش از سایر حوره‌ها بوده است. جنگ اقتصادی و جنگ شناختی از نقاط اصلی جنگ ترکیبی در سالهای اخیر بوده است و جهاد تبیین مؤثرترین راه مواجهه با هر دو عرصه، بویژه عرصۀ جنگ شناختی است. درجنگ شناختی، تلاش دشمنان تغییر باورها و القائ شبهه است. اگر ” جنگ شناختی دشمنان” با ” اقدام مؤثر جبهه فرهنگی انقلاب” همراه نشود، قطعاً دشمنان به اهداف خود می‌رسند. جهاد تبیین و همگانی بودن آن، از شروط فائق آمدن بر جنگ تمام عیار دشمنان انقلاب اسلامی است. در اینجا تأکید می‌کنم که در جنگ ادراکی و خصوصاً در مهار توطئه‌های ضد فرهنگی دشمنان، هرگز نباید به نگاه و رویکرد پدافندی اکتفا کنیم.

فراموش نکنیم که بخش مهمی از موفقیت ما در جنگ ادراکی با دشمنان، مرهون “عملیات آفندی” و به هنگام ما، با هدف مهار پیش زمینه‌ها و جلوگیری از ایجاد ارتباط میان اجزا و مؤلفه‌های تعریف شده در شبکه عملیاتی دشمنان است.

تلاش‌های همه جانبه دشمنان اسلام و انقلاب برای به چالش کشیدن باورهای دینی و فطری آحاد بشراز یک سو و ضرورت روایت صحیح از واقعیت‌ها از سوی دیگر، جملگی اثبات می‌کند که دیپلماسی عمومی و فرهنگی ما چه جایگاه خاص و تعیین کننده‌ای در پیچ تاریخی کنونی دارد. سیاستگذاری‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی طی دو سال اخیر با استناد به همین باورها و مقولات صورت گرفته و عزم دولت سیزدهم، فاصله گرفتن از الگوهای تکراری، پرهزینه و کم تاثیر در این عرصه بوده است.

تسنیم: بر اساس فعالیت‌ها و برنامه‌هایی که بسیاری از آنها به سبب محدودیت فضای گفت وگو ناگفته باقی مانده است، بفرمایید انتخاب رایزنی‌های فرهنگی در خارج از کشور را چگونه و بر اساس چه روندی انجام می‌دهید؟

در جریان جنگ ترکیبی تمرکز دشمنان در دو حوزه، بیش از سایر حوره‌ها بوده است. جنگ اقتصادی و جنگ شناختی از نقاط اصلی جنگ ترکیبی در سالهای اخیر بوده است و جهاد تبیین مؤثرترین راه مواجهه با هر دو عرصه، بویژه عرصۀ جنگ شناختی است.

قطعاً مهم‌ترین معیار انتخاب رایزنان فرهنگی، توانایی آنها در مدیریت اتصال ظرفیت‌های داخلی به متناظرین خارجی است. برای این منظور قدرت مدیریت و شناخت ظرفیت‌های عظیم مردمی و دولتی، شرط اول خواهد بود. بنابراین باید رایزنانی در خط مقدم جبهه فرهنگی برون مرزی حضور داشته باشند که بتوانند چنین روندی را مدیریت و تکمیل کنند. در کنار این توانمندی، ما بر روی پیش شرط‌هایی نظیر داشتن روحیه جهادی و انقلابی، شناخت و قدرت تحلیل محیط داخلی و بین‌المللی، توانایی علمی، تسلط بر زبان، ابتکار عمل وخلاقیت در عرصه مدیریت فرهنگی و… و. متمرکز هستیم. بدیهی است در این مسیر، مبنای اصلی، “شایسته گزینی” است. از این رو، دامنه انتصاب رایزنان فرهنگی را محدود به گروهی خاص، نکرده‌ایم. ما از رایزن بانو تا رایزن اهل سنت و از رایزن کار کشته تا جوان کار بلد را برای تصدی این منصب، برگزیده‌ایم. پر واضح است که مسیر انتصاب رایزنان فرهنگی بدون توجه به حاشیه سازی‌ها، بر اساس تخصص آنها و تعهدشان نسبت به گفتمان انقلاب اسلامی و الزامات گام دوم انقلاب، همچنان طی خواهد شد.

تسنیم: به عنوان آخرین سوال، طی دو سال اخیر هجمه‌های گسترده‌ای از سوی رسانه‌های ضد انقلاب علیه دستگاه دیپلماسی فرهنگی کشور صورت گرفته و متأسفانه بعضاً برخی محاقل داخلی نیز به این روند به صورت خواسته یا ناخواسته دامن می‌زنند. نظر شما را در این خصوص چیست؟

در اینجا بدون هیچ گونه تعارفی تأکید می‌کنم که سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از هرگونه نقد سازنده و مؤثردر مسیر ارتقای دیپلماسی فرهنگی کشور استقبال می‌کند. انتقاد، جزء جدایی ناپذیر از تکامل یک مجموعه یا سازمان محسوب می‌شود. ضمن آنکه برخی انتقادات وارده، مخصوصاً مواردی که ناظر بر لزوم هم افزایی همه نهادهای دخیل در عرصه دیپلماسی فرهنگی و لزوم حرکت به سوی نقش آفرینی قرارگاهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است، برخاسته از دغدغه‌هایی صادقانه در این خصوص بوده و ما نیز خود را موظف به تلاش حداکثری برای رفع این دغدغه‌ها و موانع می‌دانیم. در کنار این دغدغه‌های مؤمنانه، تلاش‌های گروه‌های ضد انقلاب و جریان‌های معاند در تخریب نقش و جایگاه سازمان و رایزنان فرهنگی را نشان صادقی بر درستی مسیرمان دانسته و بر ادامۀ این مسیر مصمم‌تر می‌کند.

به‌این ترتیب بدیهی است با توجه به ماهیت جنگ شناختی دشمنان و تمرکز خاص آنها بر فرهنگ غنی اسلامی-ایرانی، این هجمه‌ها طی سال‌های اخیر افزایش یافته و این روند در آینده نیز ادامه خواهد داشت؛ اما مهم این است که در مصاف جنگ شناختی با دشمن هیچ گاه تسلیم نشده‌ایم و در آینده نیز نخواهیم شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هر جامعه‌ای که به کودکان و نوجوانانش نپردازد محکوم به این است که در آینده دچار مشکل شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حسین رفیعی مجری و بازیگر سینما و تلویزیون در ویژه برنامه «منتهی» روایتی جالب از پیاده‌وری اربعین دارد و معتقد است اگر شهید آوینی بود می‌توانست کاری مؤثر درباره اربعین بسازد.

به گزارش سینماپرس، حسین رفیعی را اگر تنها با «فَـ فَـ» نشناسیم، قطعا «فَـ فَـ» جزئی از خاطرات کودکی و نوجوانی بسیاری از ما است. رفیعی متولد سال ۱۳۴۸ در اراک است، به گفته خودش کودکی پر جنب و جوشی داشته و درصدد تجربه هرچیزی بوده، از همین رو او استاد نقاشی است که در تلویزیون مجری‌گری می‌کند، روی استیج می‌رود و در تئاتر، فیلم و سریال بازی می‌کند.

رفیعی در خاطرات سه نسل از مردمی که با تلویزیون بزرگ شده‌اند، حضور داشته و دارد؛ یکی از نکات جالب درباره او این است که بازیگر بود که به تلویزیون آمد و اجرای چند مسابقه تلفنی و بعد رسماً پشت میز اجرا نشست.

حسین رفیعی چندی بعد در قامتِ بازیگر در سریال “محرمانه” شبکه سه سیما بازی کرد. سپس به شبکه نمایش‌خانگی رفت و در سریال کودکانه “نارگیل” ایفای نقش کرد. همچنین در سریال “پلاک ۱۳” ایفای نقش کرد.

اما شاید کمتر در کارنامه او به این نکته توجه شده باشد؛ رفیعی در «سفر به چذابه» جلوی دوربین رسول ملاقلی‌پور قرار گرفته است. همچنین در کار قدیمی و پرطرفدار دهه ۷۰ که «نوید بابا» باشد نیز ایفای نقش می‌کند.

در جریان گفت‌وگو بارها این عبارت را به کار می‌برد که خود را هنوز هم هنرجو می‌داند. به تعبیر «رفیعی» دنیای هنر وسیع و نامحدود است و نیاز به پارتی ندارد، به عنوان مثال فلان بازیگر یا کارگردان بزرگ و مشهور نمی‌تواند فرزند خود را وارد عرصه کاری خود کند مگر اینکه فرزندش استعداد و علاقه کافی داشته باشد.

هنوز هم عاشق کار کودک و نوجوان است و نسبت به این قشر دغدغه بسیاری دارد که در جریان گفت‌وگو درباره‌اش صحبت می‌کند. این روزها مشغول بازی در سریال «فراری» هم هست که به زودی برای پخش از شبکه دو سیما آماده خواهد شد.

اما وقتی وارد موضوع سفر به کربلا و پیاده‌روی اربعین می‌شویم، حال حسین رفیعی که سال‌ها کار کمدی و طنز برای کودکان و نوجوانان انجام داده و چهره او را خندان و همراه با تبسم می‌بینیم، منقلب می‌شود و اشک‌های جاری می شود.

خیلی سعی می‌کند خودش را کنترل کند اما در برخی اوقات بغضِ او می‌شکند. وقتی از او می‌خواهیم واکنشی برای هجمه‌کنندگانی که بارها چهره‌ها را بابت ارادت‌شان به امام حسین(ع) و حضور در پیاده‌روی اربعین مورد حمله قرار داده‌اند داشته باشد؛ از این عبارت استفاده می‌کند که امام حسین(ع) آن‌قدر بزرگ است که امثال ما که باشیم بخواهیم برای او پست و تصویر و ویدئو بگذاریم که کسی به این واسطه ترغیب و تشویق شود.

مشروح گفت‌وگوی حسین رفیعی با ویژه برنامه «منتهی» را در ادامه بخوانید و ببینید:

قرار نیست تا ابد من جلوی تلویزیون باشم و جوان‌ترها باید بیایند دیده شوند

* مخاطبین شما را با «نیم‌رخ»، مسابقه تلفنی و شخصیت فَ فَ به یاد می‌آورند و این روزها بیشتر جلوی مشغول بازیگری و این روزها در سریال «فراری» ایفای نقش می‌کنید که در حال ساخت است. چرا در حوزه اجرا کم‌کارتر از گذشته شدید و بیشتر به بازیگری و رشته مورد علاقه و تحصیل‌تان نقاشی مشغولید. آیا این عوامل باعث شده از اجرا کمی دورتر شوید و اینکه درباره سریال «فراری» هم مقداری برای ما صحبت کنید.

همان‌طور که اشاره کردید این روزها مشغول بازی در سریال «فراری» شبکه دو سیما به کارگردانی امیر داسارگر و تهیه‌کنندگی امیرمهدی پوروزیری هستم. سال گذشته مسابقه‌ «پنج ستاره» را در شبکه تهران داشتم اما اینکه گفتید در حوزه اجرا نسبت به گذشته کمرنگ‌تر شدم شاید به خاطر این باشد که مثل قبل برنامه زنده ساخته نمی‌شود که مرتب در برنامه‌های مختلف باشم.

دلیل، کم‌کاری من و همکارانم نیست، چون دیگر از آن‌طور برنامه‌ها تولید نمی‌شود. دلایل مختلف دیگری هم دارد که به سلیقه مدیران هم برمی‌گردد. بحث بودجه و مالی سازمان صداوسیما هم دخالت دارد. یکی دیگر از مشکلاتی که این روزها شاید گریبان‌گیر رسانه ملّی هم باشد این است که به هر حال مخاطبین امروز با وجود تلفن‌های هوشمند و فضای‌مجازی دسترسی راحت‌تری به تماشای برنامه‌ها و آثار نمایشی جدید دارند.

آن روزها چیزی به نام پلتفرم نبود و از شبکه‌های خانگی متعدد مثل امروز خبری نبود. البته شبکه‌های تلویزیونی هم کمتر بودند. از طرفی آن موقع از تلفن‌های هوشمند خبری نبود که الان ۹۰ درصد کسانی که با تلفن هوشمند زندگی می‌کنند تلویزیون‌شان در جیب‌شان است. شاید یکی از دلایل دیگری که من و برخی از همکارانم کم‌کار شده‌ایم همین نکات باشد.

به هرحال من ۳۰ سال است در صداوسیما کار می‌کنم طبیعی است روزی که به تلویزیون آمدم ۲۵ ساله بودم و امروز پسری ۲۲ ساله دارم. ما و امثال ما باید قبول کنیم که باید میدان را در اختیار جوان‌ترها قرار دهیم. قرار نیست تا ابد من جلوی تلویزیون باشم و جوان‌ترها باید بیایند دیده شوند.

در همه‌جای دنیا همین است در همه رشته‌های غیرهنری و ورزشی و کارهای دولتی و اقتصادی و … همین است؛ فقط در صنعت و کارهای صنعتی هست که یکسری مشاغل که کم‌کم منقرض می‌شود و اسمی از آن نیست آنجا هرچه پیشکسوت می‌شوید استادتر می‌شوید.

من هنوز هم خودم را هنرجو می‌دانم/ چاپلین هم نقاش بود بازیگری هم می‌کرد

* نکته جالب در مورد شما و برخی از همکاران‌تان، این است که رشته نقاشی را دنبال کرده‌اند. از سیدجواد رضویان و رضا شفیعی‌جم گرفته تا مهران غفوریان همه نقاشی خواندند و بازیگر خوبی هستند.

بگذارید این‌طور بگویم که من هنوز هم هنرجو هستم. از سال ۱۳۶۰ که قلموی رنگ به دست گرفتم هنرجو شدم. پدر من مرمت کارهای عتیقه را انجام می‌داد من از سال ۱۳۵۶ و ۱۳۵۷ کارگر پدرم شدم کار هنری انجام می‌دادم.

سال‌هایی که هنرستان و دانشگاه بودم خودم را هنرجو می‌دانستم. الان که در تلویزیون و سینما هم هستم هنرجو هستم. زمانی که کنار چهار پیشکسوت کار می‌کنم می‌آموزم. رادیو و دوبله و تئاتر را تجربه کردم و اجرا و بازیگری را هم دوست دارم تجربه کنم و در این عرصه خودم را واقعاً هنرجو می‌دانم.

شما نام چند هنرمند را آوردید که نقاشی خوانده‌اند و بازیگرند؛ من فکر می‌کنم چاپلین هم نقاشی می‌کشید، موسیقی می‌زد، فیلمنامه می‌نوشت، کارگردانی و بازی هم می‌کرد. اصلاً در هنر مرزبندی وجود ندارد.

هر جامعه که به کودک و نوجوانش نبپردازد در آینده دچار مشکل می‌شود

* سال‌ها در حوزه کودک و نوجوان کار کردید؛ انواع مختلف مسابقه چه تلفنی و چه میدانی و برنامه خوبی مثل «نیم‌رخ» را روی آنتن داشتیم اما سؤال اینجاست چرا این کارهای خوب کودک و نوجوان مثلِ گذشته ادامه پیدا نکرد؟

دلیلش را من نمی‌توانم بگویم؛ چون من فقط به عنوان کسی که آن نقش را بازی می‌کرد می‌توانم اظهارنظر کنم. به هر حال مدیران وقت آن زمان این برنامه را تولید کردند و بعد مدیران بعدی تصمیم گرفتند که این برنامه‌ها نباشد. البته زمان ما «اکسیژن» هم برنامه موازی بود که با «نیم‌خ» روی آنتن بود و شهاب حسینی آن را اجرا می‌کرد.

من سال ۱۳۷۳ وارد گروه کودک شدم کاری با نام «نوید بابا» داشتم و برنامه‌های دیگر روز جهانی کودک داشتیم. جلساتی درباره منشور حقوق کودک برگزار می‌کردیم؛ شاید خیلی‌ها ندانند همان موقع به ما می‌گفتند کودکان تا سن ۶، ۷ سالگی در دنیا اگر تصویرشان در فضای مجازی نشر داده شود جرم است.

به ما می‌آموختند و تأکید می‌کردند که برنامه‌هایی ایجاد کنید بچه‌ها اضطراب نگیرند. خوشبختانه در حوزه کودک تدریس کردم و در این حوزه نفس به نفس بچه‌ها پیش رفته‌ام. از دغدغه‌هایشان باخبرم و بزرگترین ایرادی که الان به خانواده‌ها می‌گیرم این است که دهه هشتادی‌ها و نودی‌ها را مثلاً با دهه چهلی‌ها، پنجاهی‌ها و شصتی‌ها مقایسه می‌کنند. اصلاً جای مقایسه نیست.

الان همان دهه شصتی‌ها و هفتادی‌ها که صاحب فرزند شدند می‌گویند یک فرزند و آن هم تمام. چیزهایی که من در زندگی می‌خواستم و نتوانستم به آن برسم را برای همین فرزندم مهیا می‌کنم. این‌ها چیزهایی است که با فرهنگ ما سازگار نیست. بچه‌ها از یک زمانی به بعد دچار افسردگی و ترس از آینده می‌شوند.

خیلی از پدر و مادرهایی هستند در سن بالا بچه‌دار می‌شوند انگیزه کار و تحصیل ندارند چون می‌گویند ما هرچه می‌خواهیم از پدر و مادرمان برای ما می‌ماند. این فضاها متأسفانه خطرناک است. حالا شما می‌گویید برنامه تلویزیون یا اصلاً عرصه‌های مختلف دیگر از اقتصاد، ورزش و سیاست و آموزش تا هنر و فضای اجتماعی؛ هر جامعه‌ای که به کودکان و نوجوانانش نپردازد محکوم به این است که در آینده دچار مشکل شود. ما متأسفانه نوجوانان‌مان را جدّی نمی‌گیریم و آنجایی که باید به آنها اهمیت بدهیم می‌گوییم فعلاً نمی‌توانی و آنجایی که باید بگذاریم بچگی کند این اتفاق نمی‌افتد.

البته که این اتفاقات را بیشتر در شهرهای بزرگ شاهدیم. الان در روستاها، دهستان‌ها و شهرستان‌ها همچنان با همان سبک قدیم پیش می‌روند. پسر درس می‌خواند، کشاورزی می‌کند، کمک پدرش دامپروری هم می‌کند و در خانواده فردی مؤثر است. همان فرد در کنکور هم بدون کلاس‌های کنکور جزو ۱۰۰ نفر اول است.

هدف‌گذاری در برنامه مهمتر از اجرای آن است

* بعضی از کارشناسان اعتقاد دارند که در حوزه اجرا ما آن اصالت گذشته‌مان را از دست دادیم. فارغ از ایده‌پردازی و خلاقیتی که گذشته پررنگ‌تر بود و الان به ندرت اتفاق می‌افتد، در حوزه اجرا هم آن آموزش و پرورش درست را نداریم. شما خودتان را در لا به لای صحبت‌هایتان بارها هنرجو معرفی کردید کسی که هنوز هم به دنبال فراگرفتن است اما الان این طور نیست و از آن اصالت و دقت‌نظر خبری نیست. چرا؟

من در بخش اجرا معتقدم کار رسانه برای همه هست؛ یعنی الان باید جوان‌ها بیایند و آزمون و خطا کنند و من ایرادی در این فرآیند نمی‌بینم. اما باید ببینیم که مضروف‌مان چیست و ما در این ظرف چه چیزی داریم قرار می‌دهیم. آیا ما طرح و برنامه‌ای داریم؟ ملاک‌مان چیست؟ مخاطب پای گیرنده بنشیند چه مفهوم و محتوایی را به او منتقل کنیم.

در طول این سال‌ها به بایدها و نبایدهایی دست پیدا کردم و به یک مخاطب‌شناسی رسیده‌ام. نگاه من نگاه به یک منطقه خاص نیست؛ کل ایران را می‌بینم. مثلاً اگر شما به عنوان مجری یک کلمه اشتباه درباره یک منطقه‌ای بگویید و ندانید آن منطقه کجاست خصوصاً این اتفاق در پخش زنده اتفاق می‌افتد. بنابراین اشکالی ندارد هرکسی که فکر می‌کند می‌تواند جلوی دوربین مدیریت درستی داشته باشد باید بداند برنامه چه می‌گوید و هدفش چیست. هدف‌گذاری در برنامه مهمتر از اجرای آن است.

افتخار می‌کنم نامم حسین است

* وارد بحث پیاده‌روی اربعین شویم؛ اصلاً چه شد که با پیاده‌روی اربعین آشنا شدید و چه زمانی اولین بار این پیاده‌روی برای شما اتفاق افتاد؟

اول این را بگویم که مشغله اصلاً مهم نیست فراهم بشود دوست دارم کربلا بروم. من این افتخار را دارم که نامم حسین است. می‌دانید فرق عزای امام حسین(ع) با دیگر عزاها چیست؟ وقتی که یک عزیزی از دست می‌دهید گریه می‌کنید و انرژی‌تان را از دست می‌دهید و شاید هم بیمار شوید اما در عزای امام حسین(ع) انرژی می‌گیرید؛ یعنی در واقع اشک هم برای امام حسین(ع) می‌ریزید احساس می‌کنید قدرت گرفتید. پیاده‌روی اربعین هم همین است.

یعنی سال گذشته سعادت این را داشتم در کنار دوستان بودم و به آدم‌ها و اتفاقات نگاه می‌کردم. خدایا این چه انرژی هست که این خانم با یک بچه در بغل و یک بچه کوچک هم در داستان او قرار دارد و با آن آفتاب و گرما، چطور می‌شود این آدم پای پیاده می‌رود. یا شبِ اربعین در بین‌الحرمین به سمت حرم امام حسین(ع) این همه جمعیت را می‌بینید جالب است که یک نفر را نمی‌بینید که در این جمعیت آسیب ببیند.

همه در این جمعیت با هم مهربان‌اند و هوای هم را دارند. همدیگر را حمایت می‌کنند؛ یعنی در واقع کسی کسی را کنار نمی‌زند خودش جلوتر برود. واقعاً اگر کسی یک بار برای زیارت حرم امام حسین(ع) و امیرالمؤمنین برود دیگر نمی‌تواند نرود و واقعاً پاگیر می‌شود.

آنهایی که رفتند می‌دانند آنهایی که نرفتند همین‌جا در برنامه شما از خدا می‌خواهم که نصیبشان شود. ما بچه شیعه هستیم و عشق ائمه در دلمان هست؛ با افتخار هم می‌گویم که اهل‌بیت عصمت و طهارت خصوصاً امام حسین(ع) را عاشقانه دوست دارم. همه آنهایی که مرا می‌شناسند می‌دانند من در دهه محرم در روستای پدری‌ام روستای ابراهیم‌آباد با همان ۱۵۰۰ نفر جمعیت روستا که شاهزاده حسین امامزاده واجب‌التعظیم که از نوادگان امام سجاد(ع) است هر شب مراسم داریم و روز عاشورا هم به لطف دوستان شبکه آفتاب در صداوسیمای مرکز استان مرکزی پخش زنده می‌رویم و مردم در آن افتاب می‌آیند و عاشقانه برای امام حسین(ع) عزاداری می کنند.

این یک افتخاری است که به گردن من افتاده و با افتخار انجام می‌دهم و این سفر اصلاً مشغله‌ نیست شما باید دعوت شوید و بروید. همان‌طور که برای سفر به مشهد مقدس پیش می‌آید؛ من همیشه همسرم می‌گوید برنامه مشهد شد رد نکن! من هم می‌گویم یک درصد فکر کنید مرا به مشهد دعوت کنند بگویم نمی‌آیم.

چه کسانی بایکوت می‌کنند و چند درصدند؟

* بعضی از هنرمندان ما که مثل شما ابراز می‌کنند امام حسین(ع) را دوست دارند و ارادت به اهل‌بیت دارند؛ یکسری عکس‌ها، اظهارنظرها و فیلم‌ها بیرون می‌آید که در پیاده‌روی اربعین شرکت کرده‌اند با هجمه عجیب و غریبی مواجه می‌شوند. یا اصلاً کسانی که کارهای ارزشی می‌کنند و مثل خودتان که الان در یک کار دفاع‌مقدسی کار می‌کنید (فراری) – این نوع هنرمندان همیشه بایکوت می‌شوند. دلیل آن را چه می‌دانید؟

چه کسانی بایکوت می‌کنند، چند درصد هستند و چه کسانی هستند. چه کسانی در فضای مجازی فعال‌اند؟ باز برمی‌گردم به آن ۸۰ درصد جمعیت ایران روستایی‌ها و دهستانی‌ها، آن‌هایی که عاشق اهل‌بیت‌اند، اصلاً فضای مجازی دارند؟ من نقاشم کار نقاشی می‌کنم تابلو می‌کشم. یک تابلو را نقاشی و طراحی می‌کنم به دیوار نصب می‌شود هرکسی نظری می‌دهد.

فقط نباید منتظر تعریف باشید یک نفر هم شاید بگوید این کار اشتباهی است نباید از نقد آدم‌ها ناراحت شوید و از تحسین‌شان مغرور؛ اولاً چرا باید چنین عکس‌ها و فیلم‌هایی در فضای‌مجازی منتشر شود که ۴ نفر با آن موافق باشند و مخالف؛ هدف از این نشر چیست؟

من ۵۴ سالم است؛ از زمانی که یادم هست پدرم دستم را می‌گرفت از این هیئت به آن هیئت می‌رفتیم. من عاشق امام حسین(ع) بودم. من در محله نظام‌آباد تهران بزرگ شدم؛ آنهایی که این محله را می‌شناسند می‌دانند خیابان سبلان این ایام چه غوغایی است.

من اصلاً آدم بی‌خطایی نیستم اما عاشق امام حسین(ع) هستم

از دوران کودکی سنج می‌زدم؛ زنجیر و سینه زدم. می‌دانید بچه هیئتی‌ها و عاشقان امام حسین(ع) از یک ماه مانده به محرم تپش قلب می‌گیرند و حسّ خوبی دارند از اینکه محرم در راه است. من اصلاً آدم بی‌خطایی نیستم اما عاشق امام حسین(ع) هستم.

چرا فکر می‌کنید آدم‌هایی که عاشق امام حسین‌اند یک قشر خاصی‌اند یا آدم‌های به خصوصی‌اند. نه همه آدم‌ها هستند. شما روز عاشورا حتی عزیزان مسیحی و زرتشتی هم پای کار امام حسین‌اند.

فراموش نکنیم که امام حسین(ع) آن‌قدر بزرگ است که ما برایش پست بگذاریم

* به این نکات اشاره کردید اما بسیاری از هنرمندانی که تصاویرشان را منتشر می‌کنند و یا با آنها مصاحبه می‌شود بیشتر برای ترویج است. اما در عین حال برخی از جریان‌ها این‌طور القا می‌کنند که این‌ها تظاهر می‌کنند و اصطلاحاً «شو» بازی می‌کنند. نظرتان در این باره چیست؟

اولاً اینکه نباید دلسرد شوید و همیشه این نقدها وجود دارد. شما در فضای‌مجازی درباره هر آن‌چیزی که پست بگذارید یک تعدادی می‌آیند به شما بی‌ادبی می‌کنند.

به اعتقاد من فضای‌مجازی دست یکسری آدم‌هایی افتاده که در ظاهر و روبرو شمشیر نمی‌زنند و در تاریکی و از پشت شمشیر می‌زنند. یعنی شخصیت مجهولی دارند که در تاریکی یک ناسزا و بی‌ادبی می‌کنند و زمانی که شما جواب بدهید می‌گویند دیدید حال فلانی را گرفتیم.

اما این نکته را فراموش نکنیم که امام حسین(ع) آن‌قدر بزرگ است که منِ حسین رفیعی اصلاً عددی نیستم که برایش پست بگذارم کسی ترغیب شود یا تشویق؛ چند روز پیش یک عکسی را دیدم یک جوان عراقی مادرش را در به کولش بسته بود و در یک جای گل‌آلود از یک ساحلی به سمت کربلا، مادرش را می‌برد. واقعاً از نوکری امام حسین(ع) و نوکری پدر و مادر چیزی زیباتر هست؟

حالا آن آدمی که زیر این پست، ناسزا می‌نویسد یا در حقش ظلم شده و یا آدم مشکل‌داری است. برای آن آدم‌هایی که به دیگران بی‌دلیل فحاشی می‌کنند هم آرزوی آرامش می‌کنم و هم آرزوی شفا. هم آرزو می‌کنم که قلب‌شان آنقدر آرام شود.

همه اینجا یک هدف مشترک دارند/ با علی استادی با هم به پیاده‌روی رفتیم

* عجیب و غریب‌ترین چیزی که در مسیر پیاده‌روی دیدید، چه بود؟

اول اینکه یک‌دستی عجیب و غریبی آنجا وجود دارد؛ فارغ از زبان و ملیت و هرچیزی که هست. همه آدم‌ها به یک سمت حرکت می‌کنند و اینکه یک هدف مشترک دارند خیلی مهم است. جذاب‌ترین حالت‌شان زمانی است که شما به نزدیک ضریح می‌رسید و بی‌اختیار بعضی از آدم‌ها می‌گوید به درِ باغ چند سالگی‌ام رفتم در که باز شد از هجوم حقیقت به خاک افتادم.

من یادم هست اولین بار با علی استادی عزیز همسفر بودیم یادم می‌آید خسته شده بودم علی به من می‌گفت راه بیفت و متوقف نشو! نگاه می‌کردم انرژی که آنجا داشت شاید هیچ‌دنیا من نگرفته باشم. اینجا یاد علی سلیمانی می‌کنم که این نکات را به ما می‌گفت و رفیق مشترک‌مان بود.

برخی اوقات ترس آن را داریم که نتوانیم آن عظمت‌ها را نشان دهیم

* در مورد اربعین مستندهایی ساخته شده اما کاری در خور شأن و تأثیرگذار چه در عرصه سریال‌سازی و چه برنامه‌سازی ساخته نشده است. جالب است مهران رجبی می‌گفت اصلاً نمی‌خواهد درباره پیاده‌روی اربعین اثری ساخته شود همین تلفن همراه را هم بگذارید این پیاده‌روی را ثبت و ضبط کند مردم با دیدنِ این صحنه‌ها حتماً به وجد خواهند آمد. نظر شما در این باره چیست؟

می‌دانید چرا بعضی وقت‌ها اثری درباره رویدادی ساخته نمی‌شود چون ترس در آن وجود دارد که نتوانید آن عظمت را نشان دهید.

شاید اگر شهید آوینی بود می‌توانست کاری تأثیرگذار درباره پیاده‌روی اربعین بسازد

* اگر خودتان بخواهید بسازید از چه زاویه‌ای به این برنامه یا اثر نمایشی می‌پردازید؟

اصلاً زاویه‌ای ندارد می‌خواهم بگویم همان‌طور که آقای رجبی گفتند شاید یک نوع روایت باشد. اما آن کسی که شاید می‌توانست کاری بسازد که عظمت این پیاده‌روی‌ها را نشان بدهد شهید آوینی بود. همان‌طور که روایت‌هایش در مستندهای روایت فتح دیده می‌شود آن کلام اشعارگونه روی این روایت می‌آمد اتفاق خوبی را رقم می‌زد.

من کارم نقاشی است نقاشی چیست؟ شما به عنوان یک نقاش یکسری حقایقی را در طبیعت وجود دارد آنها را به واقعیت تبدیل می‌کنید. این حسّ خوب را هیچ جایی نمی‌توانید منتقل کنید و نمی‌توانید. یعنی اینکه تو زیبایی حرکت ابرها یا باران یا رنگین کمان یا دشت سرسبز و بهار و پاییز و زمستان را نقاشی کنید برای یک لحظه است برای همه لحظه‌ها نیست.

حسین رفیعی چه نقشی در فیلم امام حسین بازی می‌کند؟

* اگر فیلمی درباره امام حسین(ع) ساخته شود دوست دارید چه نقشی بازی کنید؟

من یاد کنم از رسول ملاقلی‌پور که تنها کسی بود می‌خواست همچنین سریالی بسازد. بعد از یک مدتی به همین فکر کرد و گفت نقش‌ها را به چه کسانی بدهم چه کسانی این نقش‌ها را بازی کنند خیلی سخت است. اما اگر اتفاق بیفتد دوست دارم یکی از همان سیاهی لشکرها را بازی کنم.

* وقتی «مختارنامه» ساخته می‌شد دوست نداشتید در این سریال حضور داشته باشید و ایفای نقش کنید؟

حتماً دوست داشتم اما پیشنهادی به من نشد. من کار طنز و کودک کردم شاید دوستانی که در این حوزه کار می‌کنند خیلی این دست بازیگران را جدّی نمی‌گرفتند. البته بعدها یک اتفاقی در ساخت فیلم و سریال‌ها افتاد که گفتند کسی که اجرای برنامه می‌کند دیگر مهره سوخته است و برای نقش‌های خیلی مهم نمی‌توان از او استفاده کرد.

نقش سرباز سیاهی‌لشکری را بازی می‌کنم که اول فیلم هم تیر بخورد

* الان تلفن برمی‌دارند زنگ می‌زنند حسین رفیعی برای بازی در سریال «امام حسین» انتخاب شدی واکنش‌تان چیست؟

این حتماً یک اتفاق مهمی است. اما کماکان من نظر رسول ملاقلی‌پور را دارم بازی کردن بعضی از نقش‌ها یک باری دارد که ترس با خودش به همراه دارد. همان اول گفتم اگر نتوانید آن‌چیزی که هست را بازی کنید نقش‌های منفی هرچه‌قدر آن نقش‌ها را منفی‌تر بازی کنید و یا نقش مثبت هرآنچه که هست. من دوست دارم در میان همان سیاهی لشکرها، سربازی باشم که اول فیلم تیر هم بخورم.

** در همین حال و احوال پرچم داخل ضریح امام حسین(ع) وارد صحنه برنامه «منتهی» شد و لحظاتی حسین رفیعی مجری و بازیگر سینما و تلویزیون این پرچم را تبرک کرد.

عاقبت بخیری برای جوانان و اخلاق خوب را از امام حسین(ع) می‌خواهم

در همین حال و احوال این سؤال مطرح شد: اگر ارتباط مستقیم با کربلا برقرار شود دوست دارید به امام حسین(ع) چه بگویید؟

من همیشه در ایام محرم شب‌هایی که عزاداری می‌کنم این دعا وِرد زبانم است که ان‌شاءالله امام حسین(ع) خودش کمک کند دو خواسته اساسی از ایشان دارم؛ یکی اینکه جوان‌هایمان عاقبت بخیر شوند، یک تعداد نوجوان و جوان در همین روستای ابراهیم‌آباد داریم. باورتان نمی‌شود ۱۰ شب از ۲۴ ساعت یک ساعت وقت استراحت ندارند موکب می‌زنند، پذیرایی می‌کنند.

آرزویم این است جوان‌ها عاقبت بخیر شوند و این هویت ایرانی اسلامی‌شان چیزی که سینه به سینه به آنها رسیده را حفظ کنند. آرزوی دیگرم این است همه آدم‌های بداخلاقی که فکر می‌کنم با بداخلاقی می‌توانند دیگران را اذیت کنند آرامش و صبر عنایت بفرما؛ به سمتی برویم که اخلاق را ترویج کنیم به همدیگر عشق بدهیم و اشتباهات همدیگر را بپوشانیم.

فرصت بدهیم به آدمهایی که اشتباه کردند خودشان را به قول معروف بازسازی کنند و آرزویم این اتفاق بیفتد این دو خواسته را از امام حسین(ع) دارم.

*** در پایان گفت‌وگو قطعه‌ای از سنگِ صحن حضرت عباس(ع) به حسین رفیعی اهداء شد. او پس از دریافت این هدیه گفت: این هدیه‌ها را با ارزش می‌دانم و اتفاقاً خدا را شکر می‌کنم چه شانسی دارم از صحن شریف حضرت عباس(ع) هدیه‌ای به دستم رسید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خوشبختانه در «قوه قضاییه» این نگاه رسانه‌ای وجود داشت که برای معرفی یک ارگان سالم لزوماً نباید همه کاراکترها مثبت باشند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حسین تراب‌نژاد با اشاره به اینکه انتخاب پرونده‌های قضایی در سریال «بازپرس» توسط نویسنده صورت گرفته، تأکید کرد: جذابیت برای ما مهم‌ترین عنصر بود. از آنجا که «بازپرس» جزو اولین آثار قوه قضاییه است نباید انتظار بیشتری داشته باشیم.

به گزارش سینماپرس، مجموعه تلویزیونی «بازپرس» به کارگردانی احمد معظمی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی این روزها از شبکه یک سیما در حال پخش است.

فیلمنامه این سریال بر اساس چندین پرونده قضایی واقعی نوشته شده و کاراکتر اصلی آن یک بازپرس به نام «صدرا» (با بازی محسن قصابیان) است که در پروسه رسیدگی به پرونده‌هایی مربوط به فساد مالی درگیر ماجراهایی شده که این ماجراها قصه مجموعه «بازپرس» را تشکیل می‌دهد.

حسین تراب‌نژاد که پیشتر نگارش فیلمنامه فیلم‌های سینمایی «ضد»، «آبادان یازده ۶۰»، «ماجرای نیم‌روز: رد خون» و سریال‌های «پرده نشین»، «فوق سری» و «خانه امن» را در کارنامه خود داشته، فیلمنامه «بازپرس» را نوشته است. با این نویسنده گفتگویی داشتیم که در ادامه مشروح گفتگو را از نظر می‌گذرانید:

فیلمنامه «بازپرس» چگونه شکل گرفت؟ آیا در ابتدا چند پرونده در اختیار شما بود و بر اساس آن‌ها فیلمنامه نوشته شد یا خودتان پرونده‌ها را انتخاب کردید؟

انتخاب پرونده‌ها که فیلمنامه سریال «بازپرس» بر اساس آن‌ها نوشته شده در اختیار خودمان بود. قوه قضاییه ساخت سریالی را سفارش داد که فیلمنامه‌اش بر اساس پرونده‌های موجود با محوریت کاراکتر بازپرس نوشته شود.

پرونده‌های مختلفی با موضوعات و بازپرس‌هایی در مسائل مختلف در حوزه جنایی، مفاسد اقتصادی، اداری، جرایم رایانه‌ای و… در اختیار ما قرار داده شد و ما به این نتیجه رسیدیم که پرونده‌های مفاسد اقتصادی جذابیت بیشتری دارد و به همین دلیل فیلمنامه «بازپرس» بر اساس همین پرونده‌های مربوط به مفاسد اقتصادی نوشته شد.

یعنی اولویت اول ساخت سریالی با محوریت کاراکتر بازپرس بود و شما به عنوان نویسنده به پرونده‌های فساد مالی پرداختید؟

ما به قصد پرداختن به پرونده‌های فساد اقتصادی سراغ پروژه «بازپرس» نرفتیم بلکه در مرحله تحقیق و پژوهش به این نتیجه رسیدیم که موضوع این پرونده‌ها برای نگارش فیلمنامه بسیار جذاب است و همین جذابیت باعث شد که به سراغ این پرونده‌ها برویم و وقتی پیشنهاد نگارش فیلمنامه‌ای با این موضوع را به قوه قضاییه ارائه دادیم آن‌ها هم از این پیشنهاد استقبال کردند و گفتند که اتفاقاً پرداختن به مفاسد اقتصادی در حوزه رسانه جزو اولویت‌های قوه قضاییه است.

در همین موضوع مفاسد اقتصادی هم با انواع و اقسام پرونده‌ها روبرو هستیم. انتخاب پرونده‌هایی که در «بازپرس» به آن‌ها پرداخته‌اید و برخی برای مخاطبان نیز آشنا هستند، بر چه اساسی صورت گرفته است؟

جذابیت اولین و مهم‌ترین عنصر برای ما بود. پرونده‌هایی که مطالعه کردیم و درباره آن‌ها با بازپرس‌ها گفتگو داشتیم را بررسی کردیم تا ببینیم قصه کدام پرونده‌ها برای مخاطب می‌تواند جذاب‌تر باشد و از طرفی این نکته را هم در نظر داشتیم که نوع فسادهای کلانی که قرار است در این سریال به آن‌ها بپردازیم کمتر در رسانه‌ها مطرح شده باشند.

در مجموعه «بازپرس» دو بازپرس می‌بینیم که یکی از آن‌ها قهرمان قصه است و دیگری بازپرسی است که دچار اشتباه می‌شود. در چه تعاملی با قوه قضاییه به طراحی این کاراکتر رسیدید؟

قوه قضاییه با طرحی که ما نوشته بودیم خیلی خوب برخورد کرد، معمولاً ارگان‌های مختلف روی کاراکترهایی که مربوط به آن‌ها می‌شود حساس هستند، من با برخی ارگان‌ها همکاری داشتم و تجربه کرده‌ام که چه حساسیت‌هایی دارند اما خوشبختانه در قوه قضاییه این نگاه رسانه‌ای وجود داشت که برای معرفی یک ارگان سالم لزوماً نباید همه کاراکترها مثبت باشند و در واقع باید کاراکتر منفی که در مخمصه افتاده و چاره‌ای جز اشتباه ندارد را هم در اثر داشته باشیم و ببینیم که کلیت اثر به کدام سمت می‌رود.

خوشبختانه قوه قضاییه دست ما را برای پرداختن به شخصیت‌ها باز گذاشته بود اما به نظرم بیشتر از این هم می‌توانیم به چنین شخصیت‌هایی بپردازیم اما از آنجا که «بازپرس» جزو اولین آثار قوه قضاییه است نباید انتظار بیشتری داشته باشیم و در همین حد هم به نظرم اتفاق خوبی رخ داده و مسیری ایجاد شده که ما در آینده می‌توانیم کارهای بهتر و بیشتری بسازیم.

آیا کاراکتر حامد سعادت را می‌توان یک شخصیت منفی دانست؟

کاراکتر منفی نیست، در واقع این شخصیت در مخمصه افتاده و دچار اشتباه شده و در قسمت‌های بعدی این وضعیت برای او پر رنگ‌تر و واضح‌تر می‌شود. حامد کاراکتری است که در موقعیتی قرار گرفت که باید بین درست و غلط یکی را انتخاب می‌کرد و چون مسیر غلط را انتخاب کرد برایش دردسر ایجاد شد و در مخمصه قرار گرفت.

آیا تلفیق پرونده‌های قضایی واقعی در ماهیت این پرونده‌ها اختلالی ایجاد نکرد و باعث نشد آنچه در «بازپرس» می‌بینیم با آنچه در واقعیت رخ داده، تفاوت‌های بسیاری داشته باشد؟

وقتی چند پرونده مربوط به مفاسد اقتصادی را خواندم ساز و کار فسادی که یک طرف آن مربوط به بانک‌ها می‌شود شبیه به هم است و این در پرونده‌هایی که کاملاً مربوط به بانک‌ها می‌شود و پرونده‌هایی مثل پرونده سلطان قیر که بحث ضمانتنامه‌ها خط اصلی پرونده‌ها بود، مشترک است. تلفیق این پرونده‌ها در واضح شدن این روند نقش داشته، مثلاً ما با یک پرونده بانکی پیش رفتیم و در میان راه متوجه شدیم در پرونده‌ای دیگر یک پیچ داستانی جالب وجود دارد و از آن هم استفاده کردیم و آن را در پرونده بانک آداپته کردیم.

فیلمنامه «بازپرس» اینگونه نیست که بگوییم چند پرونده فساد متفاوت را با هم پیش می‌بریم و به همین دلیل ممکن است مخاطب قصه را گم کند و در ماجراهای مختلف سردرگم شود. البته باید سریال تا انتها نمایش داده شود و بعد درباره این مسائل قضاوت کرد. سعی من در این مورد این بود که ساز و کار فساد در بانک را طوری روایت کنم که برای مخاطب باورپذیر باشد.

آیا نهادهای دیگر هم همچون قوه قضاییه در نگارش این سریال با شما همکاری داشتند؟

هدف ما ورود به نهادها و ارگان‌های دیگر نبود و انتقادهایی که مطرح کردیم آنچنان گسترده نیست. به عنوان مثال در چند سکانس از این سریال به وزارت ارشاد و ساز و کار سرمایه‌گذاری در سینما پرداختیم که در کلیت سریال بخش زیادی به حساب نمی‌آید اما برای این موضوع با مسئولان وزارت ارشاد در حد گفتگو همکاری داشتیم و جالب است که خود آن‌ها هم به روند سرمایه‌گذاری انتقاداتی داشتند اما به طور کل ما این کار را با قوه قضاییه و تلویزیون پیش بردیم.

وقتی تیم جدید صداوسیما مستقر شد و ساختار جدید شکل گرفت، طرحی که با قوه قضاییه پیش بردیم به تلویزیون ارائه شد و ساخت سریال «بازپرس» به مرحله پیش‌تولید و تولید رسید.

آیا ورود نکردن به عملکرد نهادها و ارگان‌های مختلف به دلیل جلوگیری از قرار گرفتن در محدودیت‌های احتمالی بود؟

ورود نکردن به این موضوعات فقط به دلیل اقتضاعات فیلمنامه بود. امکان پرداختن به مسائل متعدد مربوط به ارگان‌ها و نهادهای مختلف وجود داشت اما در آن صورت با سریالی به مراتب طولانی‌تر روبرو بودیم چراکه پرداختن به همه مسائل در یک سریال حدوداً ۴۵ قسمتی امکانپذیر نیست.

در صورت ورود به همه موضوعات شاخ و برگ‌های زیادی به فیلمنامه داده می‌شد که مطمئناً مخاطب در بین قصه‌های سردرگم می‌شد و خیلی از ماجراها را متوجه نمی‌شد. ما در قسمت مربوط به پرونده فساد بانک نیازمند همین چند سکانس بودیم تا به ساز و کار سرمایه‌گذاری در فیلم‌ها و سریال‌ها بپردازیم و هیچ فشاری و اصراری از جایی وجود نداشت که ما را از پرداختن بیشتر به این موضوعات منع کند و در واقع ضرورت درام چنین ساختاری ایجاد کرد.

آیا الگوسازی از کاراکتر «صدرا» به عنوان یک بازپرس نمونه را می‌توان اصلی‌ترین خواسته قوه قضاییه در سریال «بازپرس» دانست؟

قطعاً‌ همینطور بوده، در واقع وقتی سفارش داده می‌شود که قصه‌ای با محوریت بازپرس نوشته و ساخته شود دو ویژگی دارد، یک اینکه ما با زاویه دید یک بازپرس به پرونده‌ها ورود کنیم و دومین ویژگی این است که ما یک بازپرس معیار را به مخاطب نشان دهیم.

نشان دادن یک بازپرس معیار به این معنا نیست که بازپرس‌های حال حاضر قوه قضاییه به کاراکتر صدرا حسینی نزدیک نیستند. اتفاقاً خیلی از ویژگی‌های این کاراکتر از صحبت با بازپرس‌هایی به دست آمد که ساعت‌ها با آن‌ها صحبت کردم. به شخصه در این پروسه با بازپرسی آشنا شدم که مسئول پرونده‌های کلان اقتصادی بوده اما در غرب تهران یک آپارتمان در ساختمانی بدون آسانسور داشت.

ما سعی داشتیم چنین ویژگی‌هایی از یک بازپرس را به تصویر بکشیم و بگوییم بازپرسی که چنین پرونده‌هایی را در دست دارد باید تقوا داشته باشد تا بتواند آن پرونده را سالم به سرانجام برساند وگرنه کسی که چنین ویژگی نداشته باشد کاملاً پتانسیل این را دارد که در این پرونده‌های فساد اقتصادی گم شود و خودش بلغزد و به جای حل یک پرونده خودش باری بر دوش قوه قضاییه شود.

چه بازخوردهایی از پخش این سریال داشتید؟

خوشبختانه بازخوردهای خوبی شاهد بودم هر چند که به نظر من قسمت‌های اول این سریال می‌توانست ریتم بهتری داشته باشد اما به نظر می‌رسد که مخاطبان توانسته‌اند با «بازپرس» ارتباط برقرار کنند و هرچقدر قسمت‌های بیشتری از سریال پخش می‌شود بازخوردهای بهتری را شاهد هستیم.

زمان پخش این سریال زمان مناسبی بود اما بی‌برنامگی‌هایی که در پخش اتفاق افتاد به میزان مخاطبان سریال آسیب زد و چند بار پخش سریال متوقف شد یا روز پخش تغییر کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شمقدری: نباید فراموش کنیم که موتور محرکه انقلاب اسلامی همین فرهنگ عاشورایی و حسینی بود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جواد شمقدری گفت: فرهنگ شهادت طلبی متأثر از حرکت امام حسین (ع) و فرهنگ عاشورا در دل و جان مردم ایران اسلامی شکل گرفت و ما همچنان نیازمند حفظ این فرهنگ و روحیه شهادت طلبی هستیم.

جواد شمقدری کارگردان سینما و رئیس پیشین سازمان سینمایی در خصوص لزوم توجه به راهپیمایی عظیم اربعین حسینی (ع) در سینما و تلویزیون گفت: متأسفانه مسئولان فرهنگی در خصوص تولید آثار سینمایی و تلویزیونی شاخص در خصوص راهپیمایی عظیم اربعین حسینی (ع) کوتاهی می کنند این در حالی است که وظیفه یکایک نهادهای فرهنگی و هنری که بودجه های میلیاردی در اختیار دارند تولید آثار شاخص و ارزنده در این راستا است.

کارگردان فیلم سینمایی «توفان شن» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: تولید فیلم یا سریال در مورد راهپیمایی عظیم اربعین حسینی (ع) کاری نیست که بگوییم چرا هنرمندان خودش اقدام نمی کنند؛ چرا که یک هنرمند در حد نوشتن خاطره و کتاب می تواند مستقل عمل کند اما وقتی قرار است مخاطب میلیونی داشته باشیم نیازمند حمایت دستگاه های فرهنگی هستیم که بودجه های انبوهی در اختیار دارند.

وی ادامه داد: در راهپیمای اربعین آدمی در دریای مواج نیروهای انسانی غرق می شود؛ این راهیپمایی اثرات ارزشمند زیادی را با خود به همراه دارد که یکی از آن ها ایجاد حب و دوستی میان انسان ها است. راهپیمایی اربعین باعث دوستی میان ملت ها و ادیان شده است و این ها مسائل ارزشمندی است که می تواند دستمایه تولید ده ها اثر شاخص سینمایی و تلویزیونی شود.

شمقدری تأکید کرد: مفاهیم ارزشمند انسانی آنقدر در این راهپیمایی زیاد است که خود به خود باعث همذات پنداری مخاطبان می شود. بی تردید جای این قبیل تولیدات در سینما و تلویزیون به شدت خالی است. باید از مهمان نوازی مردم عراق و دیگر کشورها که موکب می زنند و در زمستان و تابستان و هوای گرم و سرد در بیابان از زوار امام حسین (ع) با تمام جان و دلشان پذیرایی می کنند و شور و شوقی که در آن مسیر وجود دارد فیلم ها و سریال های متعددی تهیه شود تا مردم بیشتری در دنیا با این حماسه آشنا شوند.

این کارشناس برجسته فرهنگی در بخش دیگری از اظهارات خود یادآور شد: ما نباید فراموش کنیم که موتور محرکه انقلاب اسلامی همین فرهنگ عاشورایی و حسینی (ع) بود. انقلاب در تمام مراحل خودش از دوران مبارزه با رژیم ستم شاهی تا دوران دفاع مقدس و بعدها شهادت طلبی مدافعان حرم همه و همه در راستای حرکت بزرگ امام حسین (ع) نقطه گذاری شد و شکل گرفت.

کارگردان فیلم های سینمایی «بر بال فرشتگان» خاطرنشان کرد: در واقع فرهنگ شهادت طلبی متأثر از حرکت امام حسین (ع) و فرهنگ عاشورا در دل و جان مردم ایران اسلامی شکل گرفت و ما همچنان نیازمند حفظ این فرهنگ و روحیه شهادت طلبی هستیم.

این سینماگر اظهار داشت: این حرکت امروزه ابعاد جهانی پیدا کرده و رسیدن به نقطه تعالی این حرکت که به ظهور حضرت منجر می شود بسیار مهم است و ما باید با تمام توان و قوای خود در راستای ترویج بیشتر این فرهنگ ارزشمند گام برداریم.

شمقدری سپس با بیان اینکه کوتاهی در مورد پرداختن به مضامین ارزشمند و موضوعات استراتژیک و مهم مربوط به یک مقطع خاص نیست تصریح کرد: راهپیمایی عظیم اربعین حسینی (ع) از حدود ۲۰ سال قبل آغاز شده و سال به سال رشد و تعالی بیشتری داشته اما در هیچ یک از این سال ها ما حرکت درخور توجهی از مدیران فرهنگی چه در حوزه تلویزیون و چه در حوزه سینمای مستند و داستانی ندیدیم.

وی در پایان این گفتگو افزود: ما امروز نیازمند آن هستیم که دستگاه های فرهنگی که متولی امور فرهنگی و هنری کشور هستند به صرافت افتاده و روی این عرصه مهم سرمایه گذاری کنند و راه را باز کنند تا دغدغه مندان بتوانند با پشتیبانی آن ها در این راستا کاری درخور تأمل صورت دهند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

صلاحمند: نگاه کاملاً بیزینسی در سینما حاکم شده است/ سینمای ایران مانند برکه ای است که آب درون آن راکد شده! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حمیدرضا صلاحمند کارگردان سینما در خصوص دستمزدهای نجومی برخی سلبریتی ها گفت: متأسفانه نگاه کاملاً بیزینسی در سینما حاکم شده است و مسبب همه این اتفاقات همه ما هستیم!

کارگردان فیلم های سینمایی «سه درجه تب» و «زمانه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اگر تهیه کننده اصیل باشد به غیر از مسأله بیزینس نگاه فرهنگی به هنر دارد اما اغلب تهیه کنندگان امروز سینما سرمایه بردار هستند و نوع نگاه شان بیزینسی است. این اتفاق باعث تأسف است و سینما را به شدت دچار بحران کرده چرا که کسی که کار فرهنگی می کند باید یک قدم از جامعه جلوتر باشد اما این نگاه غلط فیلم ها را در سطحی ترین حالت ممکن نگه داشته است.

وی ادامه داد: سینمای ایران مانند برکه ای است که آب درون آن ایستاده و راکد شده! بی شک اگر کسی دلسوز و دغدغه مند سینما باشد باید تدبیری اندیشه کند تا این برکه بتواند جریان پیدا کند و از مرداب شدن نجات پیدا کند. سیاست گذاران کلان فرهنگی و سینمایی اگر اهل ریسک باشند اگر دغدغه مند باشند و اگر اندکی دلسوزی داشته باشند قطعاً می توانند سینما را به بهترین شکل ممکن جلو ببرند و همه ما را از این درجا زدن نجات دهند.

صلاحمند سپس با تأکید بر اینکه سینمای ایران مدت های مدیدی است که از نظر انتخاب بازیگران، سوژه ها و… در حال درجا زدن است اظهار داشت: سینمای ما تک بعدی شده و ابعاد مختلف ندارد و این در حالی است که می تواند سیاست گذاری درست داشته باشد و خود را اصلاح کند.

این سینماگر تصریح کرد: بنده می دانم که برخی از بازیگران درخواست های خارج از عرف دارند و مبالغ گزافی را به عنوان دستمزد پیشنهاد می دهند که دلیل این اتفاق آن است که که سینمای مان تک بعدی شده است و مدیران هم هیچ تدبیری برای تربیت بازیگران جدید ندارند.

وی خاطرنشان کرد: ما نیازمند آن هستیم که بازیگران جدید تربیت کنیم که بتوانند با عموم مردم رابطه خوبی برقرار کنند اما این اتفاق نیفتاده به دلیل آنکه در وهله اول مدیران دغدغه مند نیستند و در وهله دوم فرهنگ غلطی در میان کارگردانان و تهیه کنندگان حاکم شده که تنها دنبال آن هستند که از چیزهای آماده استفاده کنند و به همین دلیل هم از سوژه های تکراری، بازیگران تکراری و… استفاده می کنیم.

صلاحمند در پایان این گفتگو متذکر شد: کم فرهنگی و کم دانشی در سینمای ما بیداد می کند و من امیدوارم که در وهله اول سیاست گذاران فرهنگی تدبیری برای رفع این معضل اساسی داشته باشند و سپس به مسائل حاشیه ای مانند مسأله دستمزد و… ورود کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فتحی: ما یک هنرمند چند وجهی و جامع‌الطراف را از دست دادیم/او معلم اخلاق بود بدون آنکه از اخلاق صحبتی کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مراسم تشییع مرتضی پورصمدی، عکاس و فیلمبردار باسابقه سینما در حالی برگزار شد که بسیاری از همکارانش تاکید داشتند مرگ او به همان شکلی اتفاق افتاد که خودش همیشه می‌خواست.

به گزارش سینماپرس، جمعی از هنرمندان سینما صبح دوشنبه ۱۳ شهریور ماه در حیاط خانه سینما (ساختمان شماره ۲) گردهم آمدند تا با یکی از فیلمبرداران مطرح سینما که دو روز قبل ناگهانی و سر صحنه فیلمبرداری دچار مشکل قلبی شد و پس از انتقال به بیمارستان از دنیا رفت، وداع کنند.

پورصمدی در روزهای گذشته مشغول کار در سریال شبکه نمایش خانگی ساخته حامد عنقا بود که روز شنبه دچار عارضه قلبی شد و درگذشت.

مراسم تشییع این هنرمند با ورود پیکرش در ساعت ۱۰:۱۵ با اجرای تورج منصوری آغاز شد که می‌گفت تمام طول شب نخوابیده و فکر می‌کرده باید چه بگوید.

او گفت: مرتضی پورصمدی الگویی بود که باید انسان بودن را با او بسنجیم. تمام ایران را چرخیده بود و من که سالهاست او را می‌شناسم، حق آن است که به بزرگی‌او شهادت دهم. او پسر بزرگ ایران بود و فردی معتمد و سخاوتمند.

منصوری سپس از محمدرضا اصلانی برای صحبت دعوت کرد و این مستندساز با تسلیت به جامعه فرهنگی گفت: بسیاری از آثاری را که باید ساخته می‌شد از دست دادیم. این از دست دادن نتیجه یک نوع نادانی تمدنی ماست چون او فقط یک فیلمبردار نبود بلکه زیبایی را کشف و عرضه می‌کرد و با عکاسی انسان‌شناسی را تصویر می‌کرد.

او افزود: مرتضی پورصمدی جغرافیای متحرک ایران بود و ما مرد ایران را به ناگاه و نابجا از دست دادیم. ‌ باید از او مراقبت می‌کردیم‌ تا دراین سن برای تامین معاش مجبور به کار نباشد. تا چه زمانی قرار است این ‌بی فرهنگی را ادامه دهیم؟

منصوری در بخشی دیگر از مراسم گفت: برای پیکرش گریه نکنیم چون مرتضی بیش از هر چیزی به ما یاد می‌داد که شاد باشیم و اطراف خود را خوب ببینیم.

وی از حسن بشکوفه با اصرار دعوت کرد تا برای صحبت به جایگاه بیاید.

حسن بشکوفه: آدم‌هایی به این بزرگی را کم داریم

حسن بشکوفه تهیه‌کننده سینما که سعی می‌کرد احساسات خود را کنترل کند، گفت: در مراسم عظیم جوانروح که من حالم خیلی بد بود آقای پوراحمد که یادشان زنده‌باد، برای تسلای من گفت، عظیم بدهکار زندگی نبود وسهم خود را گرفت. حالا درباره مرتضی پورصمدی هم باید همین را گفت ‌و من خوشبختم که هم فیلم سینمایی با او کار کردم هم‌ مستند و هم سریال. اما این کارها مهم نیستند بلکه خاطراتش مهم است و ما آدم هایی به این بزرگی را کم داریم.

وی با اشاره به اینکه هنرمندانی با این جایگاه فعالیت می‌کنند ولی قدرشان دانسته نمی‌شود بیان‌ کرد: ما تلویزیونی هستیم‌ و متاسفانه باید بگویم که بی خانمان هستیم. خانه سینما به ما لطف میکند که ما اینجا هستیم ولی واقعیت این است که ما از تلویزیون به سینما آمدیم.

او اضافه کرد: لغت باشرف را در تضاد با واژه بی‌شرف باید به حق برای مرتضی پورصمدی به کار برد و متاسفانه ما هر روز شاهد از دست رفتن عزیزان خود هستیم. اما در اینجا جای خیلی‌ها را خالی میبینم مثل خانم بنی اعتماد که میدانم چرا نیامده‌ است. من جای خانم‌هایی را که جلوی دوربین او، پدر و برادر خود را دیدند خالی می‌بینم و بعید می‌دانم بازیگری در چشمان این هنرمند جز مهربانی و صداقت دیده باشد.

رزاق کریمی: ما در جامعه به پورصمدی‌ها خیلی احتیاج داریم

سپس مرتضی رزاق کریمی در وصف مرتضی پورصمدی با اشاره به ارزشمندی آثار او در حوزه مردم شناسی و جامعه شناختی گفت: ما در جامعه به پورصمدی‌ها خیلی احتیاج داریم و امیدوارم از او یک پرتره خوب ساخته شود تا جوان‌ترها این هنرمند را بشناسند.

در بخشی دیگر از این مراسم، تورج منصوری اشاره کرد که مدتی است از تهران مهاجرت کرده و در مناطق مختلف دیده که مردم مرتضی پورصمدی را می‌شناسند. او گفت تصور کنید اگر همه آن مردم از رفتن مرتضی باخبر می شدند چه می‌شد.

شهاب حسینی: حس روزی را دارم که پدرم را از دست دادم

او در ادامه از شهاب حسینی بازیگر که در آخرین پروژه نیز با مرتضی پورصمدی همکار بوده، دعوت کرد و این بازیگر مقابل پیکر همکارش گفت: آقای پورصمدی دقیقا یک جلوه از مهر خدا بود و هروقت سلام میگفتی و جواب می‌داد یا در آغوشت می‌گرفت، حس‌ می‌کردی در آغوش خدا هستی! این مسافر ما مشتاق سفر حق است و نمی‌خواهم وقت بیشتری را بگیرم فقط میگویم کتاب جذاب «اجاق سرد» آقای پورصمدی را بخوانید و کسانی که میخواهند ایشان را بشناسند و یا حتی هدیه ای نفیس بدهند حتما سراغ این کتاب بروند.

وی افزود: آقای پورصمدی با رفتنش حس روزی را در من زنده کرد که پدرم را از دست دادم چون در فیلم «ساکن طبقه وسط» ایشان برای من پدری‌ کرد و اگر نبودند فیلم تمام نمی‌شد.

حسن فتحی: ما یک هنرمند جامع الطراف را از دست دادیم

حسن فتحی کارگردان هم در سخنانی بیان‌ کرد: ما در اینجا بزرگان بسیاری را بدرقه کردیم اما برایم سخت بود تصور روزی که استاد را در اینجا بدرقه کنیم.

وی ادامه داد: ما یک هنرمند چند وجهی و جامع‌الطراف را از دست دادیم. او معلم اخلاق بود بدون آنکه از اخلاق صحبتی کند. ‌ معلم عرفان بود بدون آنکه از عرفان حرفی بزند و این تراژدی تاریخی ماست که تجربه‌ها از نسلی به نسلی دیگر منتقل نمی‌شود.

عسگرپور: خیلی زمینی نبود

محمد مهدی عسگرپور رییس هیات مدیره خانه سینما نیز به عنوان یکی از آخرین سخنرانان مراسم گفت: می‌خواستم بگویم آقای پورصمدی آسمانی شد ولی خیلی هم زمینی نبود. او گنجینه ارزشمندی از خود به جا گذاشته که به نظرم از روح سبک و سیال ایشان بوده است و او امروز به جایگاه آرامش بخش خود می‌رسد.

میلاد دستیار مرتضی پورصمدی نیز در جملاتی کوتاه با اشاره به اینکه مرتضی پورصمدی را «آقاجان» صدا می‌زده، گفت: بزرگترین مردی که در زندگی دیدم آقاجان بود و خوشحالم که با همان میزانسنی که دوست داشت یعنی روی پا و سر صحنه از دنیا رفت. ‌

عادل پورصمدی، فرزند این هنرمند با تسلیت به مادرش گفت: بعد از اینکه پدر آسمانی شد، دیدم تعداد خواهرها و برادرهایم خیلی بیشتر است ‌و این باعث دلگرمی بود.

او افزود: من چند جا به پدرم حسودی کردم از جمله اینکه در ۱۰ سالگی معنای زندگی را در ویزور دوربین پیدا کرده و این برای هر کسی اتفاق نمی‌افتد. حیف که دیگر او را نمی‌بینم.

همسر مرتضی پورصمدی آخرین نفری بود که در این مراسم صحبت کرد و در جملاتی کوتاه با تشکر از حاضران گفت: شیشه مرتضی شکست، دل ما هم شکست و سوختیم.

در پایان مراسم تورج منصوری گفت: ما سینماگران ایران یعنی تمام اهل این حرفه فارغ از اینکه به چه دسته و گروهی تعلق داشته باشیم، از درگاه هستی و خداوند بزرگ آرزو می‌کنیم که مرتضی های دیگری را بیافریند.

در این مراسم هنرمندان و مدیرانی همچون شهاب حسینی، مهدی سلطانی، حامد عنقا، بابک کریمی، بهزاد فراهانی، فرهاد توحیدی، سیف‌الله صمدیان، منوچهر شاهسواری، جمشید گرگین، عزیز ساعتی، بهرام بدخشانی، تورج منصوری، حسن فتحی، محمدمهدی عسگرپور، حبیب اسماعیلی، امیرشهاب رضویان، مهدی میامی، مرتضی رزاق کریمی، مرضیه برومند مدیر عامل خانه سینما، ستاره اسکندری، محمدمهدی طباطبایی نژاد مدیر سابق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی حضور داشتند.

پیکر مرتضی پورصمدی پس از مراسم بدرقه از مقابل خانه سینما به بهشت سکینه کرج منتقل شد.

بهشت سکینه در کیلومتر ۵ اتوبان کرج قزوین، کمال شهر، خیابان بهشت سکینه قرار دارد و آرامگاه پورصمدی نیز در قطعه ۳۲ ردیف ۲۶ شماره ۱۰۸ واقع شده است.

مرتضی پورصمدی ۱۱ شهریور ماه سر صحنه سریال شبکه خانگی «گناه یک فرشته» به کارگردانی حامد عنقا بوده که حالش بد می‌شود و متاسفانه پس از انتقال به بیمارستان با وجود تلاش پزشکان از دنیا می‌روند.

این مستند ساز و فیلمبردار سینما و تلویزیون ایران را شاید بیش از همه با کارهای مستندش بشناسیم، همچون «حوردورق» «نقش و نقشه برداری» و همچنین مجموعه تلویزیونی «کودکان سرزمین ایران» و… و.

این هنرمند متولد ۱۳۳۱ در همدان و فارغ‌التحصیل رشته فیلم‌برداری از مدرسه عالی تلویزیون و سینما بود. او در سه حوزه فیلم‌های مستند، فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی مدیر فیلمبرداری بوده و در برگزاری نمایشگاه عکس نیز دستی بر آتش داشته است.

فیلم‌های سینمایی «گیلانه»، «دایره زنگی»، «اقلیما»، «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند»، «هویت»، روایت سه‌گانه (اپیزود رخشان بنی‌اعتماد) و «یک گزارش واقعی» از جمله فیلم‌هایی است که او در فیلمبرداری آن‌ها نقش داشته است.
همچنین سریال‌های «مزد ترس»، «مدار صفر درجه» و «حیرانی» نیز از جمله سریال‌های تلویزیونی است که تصویربرداری آن‌ها برعهده پورصمدی بود.
او به واسطه سال‌های فعالیت حرفه‌ای، جوایز مختلفی را در حوزه فیلمبرداری به دست آورد که از آن جمله می‌توان به سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری از بیست و هفتمین جشنواره فجر، جایزه بهترین فیلمبرداری از جشنواره‌های رشد، کودک، سینماحقیقت و… اشاره کرد.
پورصمدی همچنین نمایشگاه‌های عکس خود را در سوئد، فرانسه، کانادا و… برگزار کرده بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تلویزیون از «ماه» خود رونمایی کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نماهنگ «ماه» با صدای حسام‌الدین سراج یکی از تازه‌ترین محصولات تصویری-موسیقایی ویژه اربعین است که در قالب برنامه تلویزیونی «ماه» شبکه نسیم پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

به گزارش سینماپرس، برنامه تلویزیونی «ماه» امسال با نگاهی متفاوت به اربعین حسینی از شبکه نسیم پخش می‌شود و قطعه «ماه» به عنوان تیتراژ این برنامه به سفارش کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین حسینی تولید شده است.

قطعه «ماه» با شعری از عبدالجبار کاکایی، آهنگسازی امید داورزنی و صدای حسام‌الدین سراج با مدت زمان ۵ دقیقه تولید شده است.

آهنگسازی قطعه «ماه» در قالب ارکسترال‌ و با ترکیب ارکستر سازهای زهی با سازهای ایرانی و همچنین بهره‌گیری از گروه کُر، توسط امید داورزنی آهنگسازی شده است.

داورزنی این قطعه را در مایه دشتی و رهاوی به عنوان ۲ مقام اصیل ایرانی در حوزه موسیقی مذهبی تنظیم کرده که در مجالس روضه‌خوانی حضرت سیدالشهدا (ع) و مجالس تعزیه‌خوانی استفاده می‌شد.

تولید این اثر توسط موسسه فرهنگی هنری «سلام بشیر صبا» با همراهی محمد مهدی رضازاده، مهدی عباس‌نژاد، نظارت فنی شهاب قاسمی و تصویرسازی محمد پیروزرام انجام گرفته و برخی از نوازندگان شناخته شده موسیقی کشورمان نیز در گروه اجرایی اثر حضور داشتند.

این اثر در شب زیارتی حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) همزمان با فرا رسیدن اربعین امام حسین علیه السلام در شهر کربلا با حضور حجه‌الاسلام و المسلمین حمید احمدی رییس کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین حسینی، جمعی از شاعران و ستایشگران اهل بیت علیهم السلام رونمایی و در بستر رسانه ملی و شبکه‌های مجازی قرار گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از حیث بودجه‌ای کم‌بنیه بودیم و شاطر چونه فرهنگ را از روز اول کوچک گرفت/اولین جایی که در بودجه‌ حذف می‌شود فرهنگ است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جانشین وزیر و معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: چند آسیب‌شناسی در حوزه فرهنگ و هنر کشور از ابتدای دولت تاکنون انجام شده است، یکی از آسیب‌ها، این بود که از حیث بودجه‌ای و زیرساختی در حوزه فرهنگ، کم‌بنیه بودیم و شاطر چونه فرهنگ را از روز اول کوچک گرفت.

به گزارش سینماپرس، سیدمحمد هاشمی درباره قرارگاه شهید آوینی در استان‌های کشور به عنوان یکی از اولویت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: یکی از محورهای جدی‌ای که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره جدید داشته مساله هم‌افزایی با نهادهای فرهنگی است که در کلان حاکمیت فرهنگی کشور وجود دارند. مساله دوم، استفاده از ظرفیت مردمی‌ و عناصر جبهه فرهنگی، هنری انقلاب اسلامی بوده است. این دو، سیاست و رویکرد ما بود. ما دنبال کار سازمانی، ساختاری و فربه کردن اداری و قبضه کردن و به‌نام کردن کارها نبودیم.

وی افزود: دنبال این بودیم که در استان‌ها «تشخص استانی و به رسمیت شناختن هویت‌های استانی» نه فقط در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی که در بخش‌های مختلف فرهنگی بویژه در بدنه مردمی محقق شود. این مساله باعث شد که ما به فکر قرارگاه شهید آوینی باشیم. یک بُعد این قرارگاه پشتیبانی مادی و زیرساختی و هزینه‌ای – بودجه‌ای داشت که در یکی دو سال پیش خیلی تلاش کردیم بودجه‌ای را خاص استان‌ها که پیش از این وجود نداشت، مصوب کنیم.

ما دنبال کار سازمانی، ساختاری و فربه کردن اداری و قبضه کردن و به‌نام کردن کارها نبودیموی افزود: شکل‌گیری قرارگاه در سطوح ملی و استانی در بودجه ۱۴۰۲ محقق شد و برای نخستین بار هم‌اینک ردیفی به نام تقویت بنیه فرهنگی استان‌ها در ردیف‌های بودجه داریم که بودجه قابل توجهی هم است.

هاشمی درباره ویژگی‌های قرارگاه شهید آوینی گفت: ماهیت شکل‌گیری قرارگاه این است که هر استانی عناصر حاکمیتی فرهنگی مانند حوزه هنری و سازمان تبلیغات و همچنین نماینده تشکل‌های مردمی مانند جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی را دور یک میز جمع کند تا با مشارکت اینها و فراخوانی که داده می‌شود فعالان فرهنگی منطقه و استان کارها را احصا و بر اساس اولویت‌ها و سند فرهنگی که تاکنون ۳۲ سند مهیا شده، کلان‌اقدام‌های خود را پیاده کنند. وزارت ارشاد هم حمایت‌ها و پشتیبانی خود را خواهد داشت.

وی تاکید کرد: این کار هم باعث تقویت ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانی و در محوریت قرار گرفتن آنها در جریان فرهنگی انقلابی می‌شود و در عین حال آزمایشی از همگرایی و کار هم‌افزایی و جبهه‌ای فرهنگی است. همه اعم از مردم و نهادها این توقع را دارند در کلان حاکمیت از حیث فرهنگی کم‌سویی وجود دارد که این نه تنها در کلان که در میدان هم باید خود را نشان دهد. امید است این کارها باعث برکاتی شود و گزارش خوبی را از کارهای صورت گرفته و خروجی آن داشته باشیم.

هاشمی خاطرنشان کرد: با وجود این‌که سازمان برنامه، بودجه‌ای را برای انجام آن آزاد نکرده اما با ۵ استان مرزی که درگیر مساله اربعین بودند کار شروع شده و امید است برکت پیدا کند و پیش برود. انشالله با پشتوانه بودجه‌ای و همت خود استان‌ها این اتفاق منجر به نتایج خوبی شود. از وقتی این کار آغاز شده از استان‌ها مکرر پیام و تماس دارم که جویای اقدام‌ها هستند و از ما توقع عملیاتی و اجرایی دارند تا خروجی کار را ببینند.

شاطر، چونه فرهنگ را از روز اول کوچک گرفت

جانشین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره افزایش بودجه عمومی کشور تا ۲ و نیم درصد و این که این امر در ۲ سال گذشته چقدر عملیاتی شده و برکات آن تا چقدر به حوزه فرهنگ و هنر کشور می‌تواند کمک کند؟ اظهار داشت: چند آسیب‌شناسی در حوزه فرهنگ و هنر کشور از ابتدای دولت تاکنون انجام شده است؛ به عنوان نمونه، با خالی شدن یا تضعیف حاکمیت از راهبری فرهنگ، کم کم این بخش رو به سستی رفت. مساله بعد، کادرسازی حوزه فرهنگ و هنر و دیگر مسائل عدالت فرهنگی، صنعت فرهنگ و هنر و اقتصاد فرهنگ و هنر بود که لنگ می‌زد و جان جدی‌ای نداشت.

کادرسازی حوزه فرهنگ و هنر و دیگر مسائل عدالت فرهنگی، صنعت فرهنگ و هنر و اقتصاد فرهنگ و هنر لنگ می‌زد و جان جدی‌ای نداشت

وی خاطرنشان کرد: یکی از آسیب‌ها، این بود که از حیث بودجه‌ای و زیرساختی در حوزه فرهنگ، کم‌بنیه بودیم و شاطر چونه فرهنگ را از روز اول کوچک گرفت. هر اتفاق بودجه‌ای که در کشور بیفتد و بخواهند به جان بودجه بیفتند اولین جایی که حذف می‌شود فرهنگ است. اساسا به فرهنگ نگاه مصرفی داشتند یعنی آن را مولد، حل کننده مشکلات و میدان‌دار نمی‌دانستند؛ عده‌ای بودجه‌ای می‌گرفتند تا ساکت باشند. یعنی نگاه عالی و مترقی به حوزه فرهنگ وجود نداشت. اگر این سه ضلع به حوزه فرهنگ توجه کنند، اتفاق‌ها خیلی متفاوت می‌شود. هم‌اینک هم با افزایش رقم، هنوز اتفاق میدانی هنگفتی با این ارقام نمی‌افتد. در حالی‌که ذایقه تولیدی کشور در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه چندین برابر این است.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه در حوزه مستند، دستکم هزار تا دو هزار مستندساز در کشور وجود دارد که همگی دارای رزومه، کارنامه و تولیدات قدیمی هستند. اگر اینها بخواهند در سال چند تولید داشته باشند رقم زیادی را شامل و دریایی از فعالیت‌های فرهنگی می‌شود. باید دید این بودجه کجا قرار می‌گیرد و چقدر این اتفاق‌ها را پوشش می‌دهد. اگرچه بودجه فرهنگی به دو و نیم درصد رسیده اما ما به این اکتفا نکردیم.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در بودجه امسال در بند ه تبصره ۹ قانون، تمام شرکت‌ها، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت مکلف شدند یک درصد کل هزینه‌های خود را به حوزه فرهنگ اختصاص دهند. اگر این امر محقق شود، شرکت‌های دولتی تمکین و همدلی داشته باشند و با دلسوزی به حوزه فرهنگ نگاه کنند، منجر به جهش می‌شود. یعنی این ماشین و موتور به جریان خواهد افتاد و شکوفایی فرهنگی را در حوزه تولیدی خواهیم داشت.

در بودجه امسال در بند ه تبصره ۹ قانون، تمام شرکت‌ها، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت مکلف شدند یک درصد کل هزینه‌های خود را به حوزه فرهنگ اختصاص دهند

هاشمی در این باره که آیا قانونی نیست که اینها را ملزم به پرداخت کند؟ توضیح داد: خود قانون یعنی الزام و این قانون است. دستگاه نظارتی هم به ما قول انجام این کار را داده‌ است. یکی از کارهایی که ما در آیین‌نامه بند ه انجام دادیم این بود که اعلام کردیم هزینه‌های این حوزه اعم از فرد و شرکت با این‌که تکلیف قانونی است اما جزو هزینه‌های قابل قبول مالیاتی است و هر شرکتی در این حوزه بخواهد مشارکت کند و شرط بگذارد که در فیلم یا طرح کلان قرآنی و موسیقیایی بی نام و نشان این شراکت را داشته باشد، موافقت کردیم تا به همکاری راغب‌تر باشند.

وی درباره کادرسازی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اظهارات وزیر در خصوص اضافه شدن ۴۰۰ نیرو به بدنه وزارتخانه و حواشی آن و این که قرار است چه زمانی عملیاتی شود؟ اظهار داشت: در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال‌های اخیر چند برابر نیرو بازنشسته شده و درصد کمی از این را توانسته جذب کند. طبیعتا مشکل سرمایه انسانی در بدنه وزارت ارشاد و کمبود نیرو بویژه در لایه شهرستانی‌ها را داشتیم و اکنون شهرستانهایی داریم که فقط با یک نفر اداره می‌شود و برخی شهرستان‌های ما خالی از پست اداری و برخی هم یک نیرو دارد که تمامی امور را انجام می‌دهد.

هاشمی گفت: ایضا، مسئولیت‌هایی به وزارت ارشاد در طی این سال‌ها اضافه شده و یا اساسا ورود فناوری‌های روز و جهان تازه حوزه فرهنگ، هنر و رسانه ایجاب می‌کند که وزارتخانه خودش را با این رویدادها و تحولات هماهنگ و بروز کند و این بدان معناست که نیاز به سرمایه انسانی متناسب با این فضا دارد و نه لزوما این‌که از افرادی که متخصص نبودند چنین درخواستی داشته باشیم. بنابراین باید سراغ جذب نیرو برویم و این تکلیف دولت و وزارتخانه بوده است.

باید سراغ جذب نیرو برویم

هاشمی گفت: بنا شد که از طریق روال کاملا قانونی این مساله پیگیری شود و از طریق جذب نخبگان فرهنگی بتوانیم یک دایره‌ و تعدادی از فعالان نخبه فرهنگی را که هم به حوزه فرهنگ مسلط هستند و روزمه و سابقه دارند و نیز متعهد به ایران و آرمان‌ها هستند جذب و در بدنه وزارتخانه بکار بگیریم تا منجر به نوسازی ناوگان انسانی در این مجموعه شود.

معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این باره که یکی از مهمترین مشکلات دوره مدیریتی جدید پس از رهایی از کرونا که حوزه فرهنگ و هنر را متاثر از خود کرد و اغتشاش‌های سال گذشته مزید بر علت شد، تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی و هنری به شکل گسترده‌ بود و چند ماه برخی از این‌ها تعطیل شده بود، وزارتخانه چگونه از این دوره گذر کرد؟ گفت: دولت در شرایط خاص کرونایی جابجا شد. روزی که دولت مردمی و انقلابی سیزدهم مستقر شد روزانه فوت کرونایی ۷۰۰ نفر بود.

هاشمی ادامه داد: در چنین شرایطی دولت را تحویل گرفتیم. یکی از آسیب‌پذیرترین اقشار و اصناف در سیاه‌روزی مشاغل آن روزها که گرفتاری عمیقی داشتند همین اصناف و مشاغل حوزه فرهنگ، هنر و رسانه بود. تلاش کردیم دولت در حوزه بهداشت با یک جهاد همه جانبه و مجاهدت خوب و شایسته علمی این مسیر کرونا را به سمت شیب سقوط و نزول خود پیش برد. همین گونه که شیب پایین می‌آمد به تدریج حوزه‌های مختلف فعال و بازگشایی می‌شد.

وی افزود: یکی از این بخش‌ها حوزه فرهنگ، هنر و رسانه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. اقشار فرهنگی و هنری قشر محجور و مظلومی هستند و تصورات غیر دقیقی درباره این قشر وجود دارد. مردم تنها دو تا سه هزار چهره سلبریتی از حیث درآمدی را می‌شناسند و ۱۵۰ هزار نفر دیگر به پای اینها گذاشته می‌شود در حالی که بویژه در شهرستان‌ها این گونه نیست. هنرمندان نازنین، خدوم و خلاق ما در شهرستان‌ها با حجب و حیات و سختی، گذرانِ زندگی می‌کنند و اینها در دوران کرونا متحمل سختی‌های زیادی شدند. کار به روال خود افتاده بود که مساله فتنه سیاه سال پیش و اغتشاش‌های برنامه‌ریزی شده رخ داد.

مردم تنها دو تا سه هزار چهره سلبریتی از حیث درآمدی را می‌شناسند و ۱۵۰ هزار نفر دیگر به پای اینها گذاشته می‌شود در حالی که بویژه در شهرستان‌ها این گونه نیست

هاشمی اضافه کرد: به دنبال این اتفاق، دوباره عده‌ای به جان فرهنگ افتادند که این، مظلومیت حوزه فرهنگ وهنر را می‌رساند. حرف‌هایی زده شد که دوباره به تعطیلی حوزه فرهنگ، هنر و رسانه منجر شد و دود آن به چشم مردم می‌رفت. چرا باید مردم را از هنر و فرهنگ ایرانی بی‌بهره کنند؟ به دنبال این بودند که چیزی تولید، خدمتی ارائه و رویدادی برگزار نشود که کار عجیب ناپسندیده بود. عمدتا خارج نشین، شکم‌پر و بی‌دغدغه این کار را شروع کردند.

وی ادامه داد: ما از روزهای اول که روزهای سختی هم بود به دنبال برگرداندن مسیر به روال عادی خود بودیم که در فاصله زمانی کمی هم این اتفاق افتاد. شاید به سه ماه نکشید. با این که بخش‌هایی همچنان به روال خود بود اما بخش‌هایی آسیب دیده و یا در مواجهه با این اتفاق‌ها کم رونق شده بود. در این مدت به واسطه و به برکت جشنواره‌های مختلف اعم از فجر دوباره این رونق رخ داد و همه هنرمندان دلسوز، متعهد و مردمی که دلشان برای مردم، ایران و آرمان‌ها می‌سوزد اجازه ندادند این توطئه‌ که به ضرر تمام حوزه فرهنگ، هنر و رسانه بود به جایی برسد.

بهار امسال، بهاری‌ترین و پررونق‌ترین در حوزه فرهنگی در سال‌های اخیر بود

وی تصریح کرد: بهار امسال، پررونق‌ترین بهار حوزه فرهنگی در سال‌های اخیر بود؛ نزدیک به ۷ میلیون نفر از نمایشگاه کتاب و حدود ۴ میلیون نفر از نمایشگاه بین‌المللی قرآن بازدید کردند و قله فروش ریالی و مخاطبی سینما در همین روزها جابجا و پرتکرارترین و پر تعدادترین نمایش‌های صحنه‌ای در طول این فصل برگزار شد. اینها به برکت همراهی خود هنرمندان و دلسوزی و مردمی بودن آنها و تدابیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محقق شد.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پررنگ‌ترین حضور استانی را در بدنه دولت دارد

هاشمی درباره سفرهای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به شهرستان‌های دورافتاده و کم‌برخوردار با هدف عدالت فرهنگی و برکات این سفرها و این که چقدر این عدالت فرهنگی محقق شده گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بویژه شخص وزیر پررنگ‌ترین حضور استانی را تقریبا در بدنه دولت دارند و مکررا در شهرها و رویدادهای مختلف شرکت می‌کنند. به واسطه‌ها و رویدادهای مختلف، وزیر فرهنگ به برخی از استان‌ها بیش از ۱۰ بار تاکنون سفر کرده و از نزدیک بازدید و با مشارکت در این رویدادها، مشکلات اهالی فرهنگ و هنر را در میدان وارسی کرده و تصمیمات لازم را گرفته است.

۷۰ سفر استانی مدیران وزارت فرهنگ

وی افزود: من به عنوان معاون امور استان‌ها به طور مدام در این ترددها بودم. مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال گذشته بیش از ۶۰، ۷۰ سفر در این حوزه داشتند. طبیعتا خود حضور نمادی از توجه است و ما در استان‌ها از جهت عدالت فرهنگی، مساله تمرکززدایی و توجه، اختیار و شخصیت اداری، قانونی و فرهنگی بیشتری دادن به ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها گام برداشتیم. بیش از یکصد هزار هنرجو در مناطق محروم در این دوره به عنوان طرح آموزشی برای هنر به صورت کاملا رایگان آموزش دیدند. قرارگاه محرومیت زدایی ما راه افتاده و بیش از ۳۰ مجتمع در این دو سال بازگشایی شده و خیلی از این‌هایی که آرزوی مردم بود و ساختمان‌های نیمه‌کاره‌ای که روی روان آنها اثر می‌گذاشت، اکنون ساختمان‌های کارآمدی شده‌اند و همه گونه به درد فرهنگ و هنر استان می‌خورد.

هاشمی افزود: قرارگاه شهید آوینی از همین مصداق و نمونه رویکردها بود که تلاش می‌کنیم این هویت را به استان‌ها ببریم. هر چقدر استان‌ها و شهرستان‌ها تقویت بشوند، هنرمند شهرستانی عزت و شخصیت می‌بیند و بیشتر خودش را نمایان می‌کند و استعداد خودش را بروز داده و به پهنه عمل و اجرا می‌آید. بخشی از کادر فرهنگ، هنر و رسانه، کادر اداری در وزارت‌خانه هستند اما بخش اصلی هنرمندان هستند.

طرح آموزشی استاد – شاگردی برای نخستین بار در دانشگاه استاد فرشچیان شروع خواهد شد

وی گفت: اتفاق خیلی بزرگی که افتاد این بود که برای نخستین بار با درخواست استادان خاک‌خورده عرصه هنر که ایده طرح آموزشی استاد – شاگردی داشتند، این طرح در شورای هنر مصوب شد. شورایی که حدود ۱۳ سال تعطیل و ناکارآمد شده بود، در دولت و دوره جدید، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آن را دوباره احیا کرد. این طرح برای نخستین بار به صورت آزمایشی در دانشگاه استاد فرشچیان شروع خواهد شد تا فراگیر شود.

معاون وزیر فرهنگ اظهار داشت: در حوزه فرهنگ از آنجایی که مساله، انسان است و هنرمند یک انسان است، به این انسان هر چقدر بیشتر میدان داده، کرامت نفس او را بیشتر تامین کنید و به او امکانات متعددی بدهید، بیشتر شکوفا می‌شود. خیلی از بازیگران، تهیه‌کنندگان و کارگردان‌هایی که امروز در ایران به عنوان نمره اول آنها را می‌شناسیم چه کسانی هستند؟ اینها نوعا کسانی بودند که از شهرستان، صحنه تئاتر و پشت دوربین مستند کار خود را شروع کردند. اینها کم نیستند. هر کدام از مردم مانند معدن طلا و نقره هستند و این معادن باید اکتشاف شوند. اگر همت اکتشاف باشد و نگاه‌ها به آن معطوف شود، شکوفایی و شناسایی استعدادها را در پی خواهد داشت.

با مساله سینماهای سیار پیش می‌رویم

هاشمی همچنین در این باره که ۱۸۸ شهر هنوز سینما ندارند و تعداد سالن‌های سینما تا پایان دولت سیزدهم به یک هزار می‌رسد اظهار داشت: این تعهد همچنان جزو اولویت‌های ماست و در این دو سال کارهایی هم انجام شده است. اما هنوز نمی‌توان به عنوان یک کار تمام انجام شده از آن یاد کرد و تا تحقق آن همچنان مسیر داریم. با مساله سینماهای سیار پیش می‌رویم. افزایش تعداد سالن‌ها را پیگیری می‌کنیم. در هر جایی سالنی از جمله سالن‌های خودمان و یا نهاد کتابخانه‌ها و نظیر آن باشد، با تجهیزی اگر به بهره‌وری سینمایی برسد دریغ نمی‌کنیم و انجام می‌دهیم. البته بخشی هم منوط به تامین هزینه است. هزینه ساختن یک سینما خیلی قابل توجه است و ارقام آن با تجهیز سالن اعم از صدا و … بیشتر هم می‌شود. سعی می‌کنیم این مساله را به شورای عالی سینما برده و آن را به سرانجامی برسانیم.

وی درباره حمایت‌های دولت از هنرمندان و مسکن هنرمندان و اهالی رسانه هم اظهار داشت: کارهای خوبی در این عرصه انجام شده است. تقریبا مقرری هنرمندان پیشکسوت افزایش داده شده و تعداد خبرنگاران تحت پوشش صندوق هنر نیز دو برابر شده است.

معاون وزیر فرهنگ یادآوری کرد: در سال نخست دولت، نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان با دستور مستقیم رئیس جمهوری به صندوق تزریق و کاملا به عنوان حمایت در بین هنرمندانی که متحمل آسیب‌های ناشی از تعطیلی کارها شده بودند، توزیع شد. در مسکن هم با همکاری خوبی که وزیر راه و شهرسازی داشت اتفاق‌های خبوی افتاده است.

هاشمی خاطرنشان کرد: نزدیک به ۸۰۰ واحد در پرند و ۱۲۰۰ واحد در هشتگرد ایوانکی برای ساخت و سازها برای مسکن هنرمندان شروع شده است و عملیات اجرایی آن تا یک ماه آینده با حضور وزیر راه آغاز می‌شود. در این چارچوب، تلاش‌های بسیاری شده است و از آنجایی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مدیریت‌های اجتماعی هم داشته و در سطح کلان استانی هم مدیریت کرده کاملا مساله معاش را همیشه جزو اولویت‌های یک خود قرار داده و آن را پیگیری کرده است. مسکن را هم به سرانجامی می‌رسانیم تا کارنامه خوبی خدمت هنرمندان ارائه کنیم.

باید کمتر حرف زد و بیشتر عمل کرد

معاون وزیر فرهنگ درباره مساله حجاب و عفاف با توجه به این که دستگاه‌های زیادی متولی آن هستند و فشارهای اصلی بر روی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است گفت: فعلا متولی اصلی حوزه حجاب و عفاف، وزارت کشور است و قانونا” این وزارت‌خانه مکلف و موظف است. البته تقسیم کار شده و هر دستگاهی اعم از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تکالیف و وظایفی دارد. البته ما قائلیم که رویکرد ایجابی- فرهنگی باید کاملا پررنگ باشد و غلبه پیدا کند و توسط نهادهای فرهنگی و عناصر فرهنگی مردمی میدان‌داری شود.

ما قائلیم که رویکرد ایجابی- فرهنگی باید کاملا پررنگ باشد و غلبه پیدا کند و توسط نهادهای فرهنگی و عناصر فرهنگی مردمی میدان‌داری شود

وی افزود: تعاملات خوبی هم با حوزه وزارت کشور در این زمینه داریم و کارهایی هم انجام داده‌ایم. ما هم در شورای فرهنگ عمومی و هم در کارگروه مد و لباس کارهای متعددی از حیث مباحث مقرری گذاری و میدانی و فرهنگی را انجام دادیم و برنامه منسجمی را شروع و عملیاتی کردیم.

هاشمی تاکید کرد: از آنجایی که، این اقدام در مسیر گام‌های اجرایی خود قرار دارد و همیشه در مجموعه وزارت‌خانه همیشه جاری و ساری بوده است اما به تدریج سعی می‌کنیم به شکل میدانی انجام دهیم. احساس می‌کنیم و قائلیم در حوزه فرهنگ در زمینه حجاب و عفاف باید کمتر حرف زد و بیشتر عمل کرد و در میدان نتیجه را دید. این، کار فرهنگی، اثرگذار مخاطب‌محور، میدانی و اغنایی است و بدون سر و صدای رسانه‌ای باید پیش رفت و حرف کاملا” فطری، ایمانی، انسانی و مقبول را با مخاطب به انحای و شیوه‌های فرهنگی هنری ترویجی مختلف زد و نتیجه گرفت.

معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال درباره تصمیمات خوب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه با توجه به تشکیل کارگروه مد و لباس زیر نظر این وزارت‌خانه گفت: کار خوبی در این زمینه شده و پیگیری کردیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس / تشییع پیکر مرحوم «مرتضی پورصمدی»


سینماپرس : مراسم تشییع پیکر مرحوم «مرتضی پورصمدی» فیلمبردار و عکاس مطرح سینما دوشنبه ۱۳ شهریور با حضور جمعی از هنرمندان در خانه سینما شماره دو برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع