X

اخبار سینمایی

دفتر سینمایی

رضایت امام حسین(ع) سقف همه آرزوهاست و دین و عشقی بالاتر از ایشان وجود ندارد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: داریوش سلیمی، بازیگر سینما و تلویزیون ارادتش را به امام حسین(ع) اینگونه ابراز می‌کند: رضایت امام حسین(ع) سقف همه آرزوهاست و دین و عشقی بالاتر از ایشان وجود ندارد. این بازیگر تاکید دارد: به امام رضا(ع) اشک‌هایم در اینجا شو نمایش نیست.

به گزارش سینماپرس، داریوش سلیمی در ابتدای صحبت‌هایش درباره اولین باری که با امام حسین (ع) آشنا شد، توضیح داد: مادرم به شدت مذهبی بود. پدرم هم انسان باخدایی بود اما مادرم به شدت مذهبی بود. خانه مادربزرگم و خاله‌های مادرم همیشه روضه و سفره برپا بود و تا سنی که مجاز بودم همیشه شرکت می‌کردم. این عشق به امام حسین(ع) را همیشه با خودمان یدک می‌کشیدیم. خانه‌مان در کوچه‌ای بود به اسم کوچه وزیر نظام در بازارچه شاپور و سر کوچه سقاخانه‌ای داشتیم که خیلی خوب بود. وقتی از جلوی آن رد می‌شدم آرامش خاصی به من می‌داد. خوشبختانه فکر می‌کنم هنوز هم هست.

وی ادامه داد: انتهای کوچه یک میدانگاهی بود که آنجا خانه‌ای قرار داشت که همیشه هیئت برگزار می‌کرد. هنوز صدای نوحه‌هایی که خوانده می‌شد با آن آوای ملکوتی یادم مانده است. با اینکه سال‌هاست از آن محل کوچ کرده‌ایم اما هنوز هم ایام محرم به آنجا می‌روم.

همیشه از امام رضا(ع) حاجتم را گرفتم

این بازیگر سپس بیان کرد: خیلی از نوحه‌ها در خاطرم مانده است. دین و عشقی بالاتر از امام حسین(ع) وجود ندارد. من و خانواده‌ام خیلی امام رضایی هستیم. با این سن و سال هنوز هم هر جایی کم بیاورم هرطور شده خودم را به امام رضا(ع) می‌رسانم. خیلی‌ها فکر می کنند من ساکن مشهد هستم چون تا مشکلی برایم پیش بیاید هرطور شده هر بلیطی گیرم آمده از هواپیما، قطار یا اتوبوس گرفته ام یا با ماشین راه رفته ام. به روح مادرم که ارزشمندترین انسان زندگی ام بود هربار رفته ام حاجت گرفته ام.

سلیمی خاطرنشان کرد: من خیلی زود ازدواج کردم. در حین اینکه وضعیت مالی به شدت بدی داشتم و هیچ سرمایه ای نداشتم و خانه پدری ام کوچک بود و پدرم کارمند ساده ای بود اما به دخترخانمی علاقه مند شدم که فاصله طبقاتی داشتیم. پدرش محبت کرد و به من سخت نگرفت. به سختی خانه‌ای اجاره کردیم. دلم نمی خواست همسرم را از زندگی خوبی که در خانه پدری داشت به خانه ای ببرم که خیلی سطحش پایین تر بود. همه هم و غم من این بود که این دختر را شب عروسی به یک جای آبرومند ببرم.

او توضیح داد: همان شب عروسی سجده شکر کردم و گفتم یا امام رضا(ع) کاری کن که من به روزهای سخت برنگردم. چند ماه آنجا زندگی کردیم و صاحبخانه فردی بود که به شدت در زندگی ما دخالت می کرد و آزار و اذیت داشت، من هم پول پیش نداشتم. یک روز سرمسئله ای با او حرفم شد. آمده بود در خانه ما را زده بود و به بچه خواهرم گفته بود مگر اینجا کاروانسرا است که هر روز بلند اینجا می آیید. خیلی آن روز به من برخورد و با او دعوا کردم. صاحبخانه هم گفت یک ماه فرصت داری خانه را تخلیه کنی. آمدم خانه و به خانمم گفتم در حد یک چادر برداشتن وسیله بردار اگر می توانی که برویم مشهد. رفتیم مشهد و من ضریح را گرفتم و از ته دل ضجه می زدم. معتقدم وقتی چیزی می خواهی باید با تمام وجود بخواهی.

آبرویی که پیش مردم دارم را با دنیا عوض نمی کنم

بازیگر سریال های «زیر هشت»، «نوروز رنگی»، «مدینه»، «نابرده رنج»، «چاردیواری» و «بی همگان» به صحبت هایش ادامه داد: نمی توانم بگویم آن روز چه حالی به من دست داد. برخی فکر می کردند بیماری لاعلاجی دارم و می گفتند جوان، خدا بزرگ است. به هر حال زیارت کردم و آرام شدم. رفتیم هتل و شب خوابیدم. مادرم به ما یاد داده بود که هیچ وقت خوابتان را به دروغ تعریف نکنید. گناه نابخشودنی است. من هم حقیقت را می گویم. در خواب هیچ کسی را ندیدم. صدای دلنشینی شنیدم که گفت برو از این به بعد هر وقت من را کار داشتی با صدای بلند مرا صدا کن. به تهران برگشتیم و شاید سه ماه نشد که خانه ای کلید نخورده خریدم که از این خانه خیلی بهتر بود. یک ماشین صفر و یک مغازه در امیریه هم خریدم. این قضیه عینا برایم اتفاق افتاد. شاید چون بعدش هیچ وقت خالصانه نگفتم خدایا دمت گرم و بعد از مدتی برایم عادی شد. بعد خدا گفت این زیاد است و اینقدرش را بده بیاید. الان شکر خدا یک خانه و دو فرزند سالم دارم. جایگاه اندک اجتماعی و آبرویی پیش مردم دارم که با دنیایی عوضش نمی کنم.

سلیمی درباره بازسازی عتبات عالیات هم گفت: تا به حال قسمتم نشده است که به سفر کربلا بروم. بچه که بودم هر وقت صحبت از عتبات می شد می شنیدم که خیلی غریبانه است و در شأن این عزیزان نیست. کسانی که دیده بودند همیشه تعریف می کردند اما شنیده ام سالهاست که از نذورات خود مردم بازسازی شده است(به اجبار چیزی از مردم گرفته نمی شود و یا از پول دولت نیست) اگر اشتباه نکنم مردم برای ساخت و مرمت عتبات نذر و هزینه می کنند. شنیده ام یکسری از هموطنان ما آنجا کار می کنند و حقوق می گیرند و برای برخی خانواده ها ارسال می کنند. بنابراین یک طوری ارزآوری هم برای مملکت دارد. خلاصه اینکه آدم های مومن درست و بسیاردوست داشتنی هستند و از آنها انرژی مثبت می گیریم. برعکس کسانی که تظاهر به این کار می کنند را اصلا دوست نداریم و همه به راحتی تفاوت این دو را متوجه می شوند.

اهانت به قرآن چطور ممکن است؟

او درباره اهانت برخی به قرآن کریم هم اظهارکرد: قدیم ترها دعایی بود که می گفتند خدایا همه مریض های اسلام را شفا بده. من به این دعا معترض بودم. می گفتم خدا ان‌شاءالله همه بیماران مسلمان و غیرمسلمان را شفا بدهد. من می گویم به هر عقیده ای، دینی، مرام و مسلکی باید احترام گذاشت. قرآن که دیگر ثابت شده است. آن زمان نه هوش مصنوعی بوده و نه نویسنده‌های آنچنانی، در قرآن چیزهایی ذکر شده است که هنوز علم روز از آن عقب است. در هرصورت هرکسی به هرنوعی با هر مرام و مسلکی به کلام خدا توهین کند قطعا پاخوری دارد و کاردرستی نیست. دلم نمی‌آید حتی زبانی به کسانی که دینشان از ما جداست توهین نمی‌کنم. نمی دانم چطور این افراد می توانند به قرآن بی احترامی کنند.

این بازیگر که مهمان برنامه «نشان ارادت» بود در ادامه در پاسخ به این پرسش که اگر امام حسین(ع) روی شانه‌ات دست بگذارد و بگوید تو حال مردم را خیلی خوب کردی، من از تو راضی هستم چه واکنشی خواهید داشت؟ اینگونه گفت: خیلی الان به شنیدن این جمله احتیاج دارم. بعد از آن هیچ چیزی نمی‌خواهم. بزرگترین آرامش دنیاست. سقف همه آرزوهاست. خیلی خوشبختی بزرگی است وقتی ائمه به تو بگویند از تو راضی هستیم. هیچ وقت دلم نمی‌آید مردم را پریشان کنم اما به امام هشتم (ع) که برایم عزیزترین است و به جان بچه هایم اشک ریختن های من در این برنامه شو و نمایش نیست.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تالارهای نمایشی سراسر کشور در شب و روز «هفتم ماه صفر» اجرا نخواهند داشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تالارهای نمایشی کشور، به مناسبت سالروز شهادت حضرت امام حسن مجتبی (ع)، از اذان مغرب چهارشنبه تا اذان مغرب پنجشنبه این هفته، اجرایی ندارند.

به گزارش سینماپرس، تالارهای تئاتر تهران و دیگر شهرهای کشور، از اذان مغربِ چهارشنبه یکم شهریور تا اذان مغرب روز پنج‌شنبه دوم شهریور، تعطیل خواهند بود.

تالارهای نمایشی، به مناسبت سوگواری سال‌روز شهادت حضرت امام حسن مجتبی (ع)، تعطیل خواهند بود.

آثار نمایشی پس از اذان مغرب پنج‌شنبه دوم شهریور، طبق برنامه‌های از قبل اعلام شده سالن‌ها، میزبان علاقه‌مندان و مخاطبان تئاتر خواهند شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمادسازی یکی از نقاط قوت برنامه‌های فرهنگی است/نمادهای محرمی روح معنویت را در جامعه تقویت می‌کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: قائم مقام وزیر ارشاد گفت: پیش‌بینی‌های دروغین میشد که برنامه‌های محرمی امسال خلوت است، اما استقبال از محرم شهر و دیگر برنامه‌ها خلاف آن را ثابت کرد.

به گزارش سینماپرس، سیدمحمد هاشمی قائم مقام وزیر ارشاد با حضور در میدان آزادی تهران از روند برگزاری نخستین سوگواره آیینی شهر تهران، «محرم شهر» بازدید کرد.

هاشمی با تاکید بر اینکه نقشه دشمنان برای خلوت کردن برنامه‌های محرمی امسال نقش بر آب شد، گفت: استقبال گسترده‌ای که از مجموعه برنامه‌های دینی و هیات در محرم امسال شد نشان داد که مردم ما پیوند عمیقی با امام حسین و خاندان اهل بیت علیهم السلام دارند و معجزه اباعبدالله در شهرمان برقرار است. فراموش نکنید که امسال پیش‌بینی‌های دروغینی می‌شد که مردم از برنامه‌های ماه محرم استقبال نمی‌کنند و مراسمات خلوت خواهد بود اما نه تنها هیات‌ها خلوت نشد بلکه شاهد استقبال مردم از چنین رویدادهای میدانی هستیم. به نظر می‌رسد هر شب بیش از چند ده هزار نفر به میدان آزادی می‌آیند که عدد قابل توجهی است.

او درباره حمایت وزارت فرهنگ از برگزاری رویدادهای سوگواری آیینی در تهران و دیگر شهرها گفت: در ماه محرم بسته برنامه‌های مفصلی در استان‌های مختلف با موضوع محرم و عزاداری سیدالشهدا برگزار کردیم. هم‌اکنون یک تئاتر آیینی در برج آزادی روی صحنه است که هر شب با استقبال خوب مردم مواجه می‌شود. علاوه براین ما در تعامل با مجموعه‌های مختلف هستیم.

جانشین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نمادسازی‌های محرمی در شهر تهران از جمله کشتی «سفینه النجاه» گفت: نمادسازی یکی از نقاط قوت برنامه‌های فرهنگی است که به صورت ویژه با هنر در تعامل و ارتباط است. نمادهایی که امسال در شهر تهران ساخته و نصب شد مورد توجه مردم قرار گرفت. این موضوع معنا دار است؛ برای مثال همین کشتی نجات که این شب‌ها در میدان آزادی مستقر است مورد استقبال قرار گرفته است. به نظرم بد نیست نمادهای محرمی که امسال ساخته شد در مکان‌های مختلف شهر تهران مستقر شده و برای همیشه نگهداری شوند چرا که روح معنویت را در جامعه تقویت می‌کند.

براساس این گزارش برگزاری رویداد آیینی «محرم شهر» تا سوم شهریورماه تمدید شده و روز جمعه آیین بدرقه زائران اربعین در میدان آزادی برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هدف جشنواره «فرزند من» این است که تمام اکوسیستم و محصولات حوزه کودک و نوجوان با محتوای ایرانی را زیر یک سقف جمع کنیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اهداف و روند برگزاری نخستین دوره جشنواره «فرزند من» طی یک نشست رسانه‌ای تشریح شد.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری اولین دوره جشنواره «فرزند من» با حضور مهدی یوسفوندی مدیر خانه خلاق و نوآوری تم و دبیر این جشنواره صبح امروز ۲۹ مرداد ماه برگزار شد.

مهدی یوسفوندی دبیر جشنواره «فرزند من» در این نشست ضمن تشریح علل برگزاری این جشنواره گفت: جشنواره «فرزند من» در حقیقت جدیدترین رسالت و راهکاری است که در خانه خلاق تم ایجاد شده است. رسالت اصلی خانه خلاق تم بحث تجاری‌سازی محتوای ایرانی است.

وی ادامه داد: در حقیقت تکمیل زنجیره خرید کالای ایرانی هدف اصلی و بنیادی خانه خلاق تم است. با توجه به اینکه ما در ایران موضوعی بر مبنای کاراکتر یا محتوای ایرانی را برای کودکان به صورت کامل و یکپارچه نداشته‌ایم، خانه خلاق تم این موضوع را به عنوان یک فرصت شناسایی کرده است. ما سه سال است که در این عرصه فعالیت می‌کنیم و نتیجه و خروجی کار ایجاد چند مجموعه و شرکت بوده است. اکنون جدیدترین خروجی کار ما جشنواره «فرزند من» است که در حقیقت با چند هدف همراه شده است.

حضور بیش از ۶۰۰ تولید کننده ایرانی در جشنواره فرزند من

دبیر جشنواره «فرزند من» تصریح کرد: اولین هدف جشنواره «فرزند من» این است که تمام اکوسیستم و محصولات حوزه کودک و نوجوان با محتوای ایرانی را زیر یک سقف جمع کنیم. به همین دلیل ما امسال در این جشنواره بیش از یک میلیون کالای ایرانی با محتوای ایرانی و سالم را که مخصوص صفر تا ۱۸ سال است خواهیم داشت. همچنین حدود ۶۰۰ تولیدکننده و ۱۲ دسته کالایی و خدماتی در این جشنواره حضور دارند و پای کار هستند که شامل نوشت‌افزارها، اسباب بازی، کوله‌پشتی، جامدادی، محصولات آموزشی، کمک آموزشی، کالاهای مربوط به اتاق کودک، مواد غذایی، کالاهای بهداشتی و کالاهایی است که مربوط به نیازهای خردسالان و در نهایت بحث صنایع‌دستی است.

یوسفوندی ادامه داد: جمع کردن این حجم از کالا در حوزه کودک و نوجوان یکی از اهدافی بود که همیشه مد نظر داشتیم، اما هدف دوم ما این بود که خانواده‌ها بتوانند با هزینه کمتر سبد کالایی مورد نیاز فرزندانشان را از این نمایشگاه خریداری کنند.

تخفیفات ۵۰ درصدی کالاهای کودک و نوجوان برای خانواده‌ها

دبیر جشنواره «فرزند من» گفت: کالاهای موجود در این جشنواره تا ۵۰ درصد تخفیف دارند و اغلب کالاها با بیش از ۲۰ درصد کمتر از قیمت معمول در این جشنواره عرضه خواهند شد.

وی افزود: امیدوارم این رویداد جدید باعث شود خانواده‌ها بتوانند با مبلغ کمتری نیازهای کودکان خود را تامین کنند.

یوسفوندی ادامه داد: هدف سوم این جشنواره توجه ویژه به محتوای سالم و محتوای ایرانی است. ما شناسایی تولیدکنندگان محصولات و خدمات کودک و نوجوان را از ماه آبان سال گذشته با یک تیم خوب شروع کرده‌ایم. در این مدت بیش از ۴ هزار تولیدکننده ایرانی کودک و نوجوان شناسایی شدند و در نهایت تک تک محصولات مورد بررسی قرار گرفتند.

وی گفت: در جشنواره فرزند من حدود ۶۰۰ برند تولیدکننده و یک میلیون کالا در ۱۲ دسته کالایی حضور دارند که مخاطبان با توجه به نیاز مورد نظر خود و تنوع کالایی می‌توانند محصول مورد نظرشان را خریداری کنند.

توجه ویژه به موسسات خیریه شناسنامه دار

مدیر خانه خلاق تم گفت: یکی از اتفاقات خوب جشنواره «فرزند من» برای موسسات خیریه‌ای که خدمات مشخص در حوزه کودک و نوجوان انجام می‌دهند، فراهم کردن کالاهای کودک و نوجوان برای مناطق محروم یا کم برخوردار با قیمت کارخانه است. برای مثال موسسات خیریه شناسنامه‌دار می‌توانند با مراجعه به غرفه‌های مورد نظر در جشنواره از تخفیفات خوب استفاده کنند و با کمترین هزینه ممکن اقلام مورد نیاز کودکان کم برخوردار را تامین کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر به دلایل مختلف تامین کالاهای با کیفیت کودک و نوجوان برای خانواده‌ها سخت شده است و شاید بتوان گفت که کالاهای حوزه کودک و نوجوان در حال تبدیل شدن به کالاهای لاکچری هستند. از این رو رسالت اجتماعی و فرهنگی جشنواره «فرزند من» است که در این حوزه بتوانیم کمک خوبی به موسسات خیریه داشته باشیم.

یوسفوندی در پایان و با اشاره به مکان و ساعات برگزاری جشنواه «فرزند من» اظهار کرد: جشنواره «فرزند من» از ۳۱ مرداد تا ۱۰ شهریور به مدت ۱۱ روز بعدازظهرها در محل مصلی تهران برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شورای «مجسمه و یادمان» در حال احیاء است/سومین مدیرکلی هستم که درگیر پیش‌نویس «سند ملی هنرهای تجسمی» شدم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در محل خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با خبرنگاران این رسانه دیدار کرد.

به گزارش سینماپرس، در جریان بازدید محمد خراسانی‌زاده ـ مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی ـ از ایسنا پرسش‌هایی چون حضور ایران در بینال ونیز سال آینده، مدیریت مجسمه‌های شهری، خرید آثار هنری، نحوه برگزاری جشنواره تجسمی فجر ۱۴۰۲ و همچنین برنامه‌های آتی این دفتر و عملکرد نگارخانه‌ها، با وی در میان گذاشته شد که مشروح این گفت‌وگو در هفته دولت منتشر خواهد شد.

در بخشی از این نشست خراسانی‌زاده اعلام کرد: اتمام کار سند ملی هنرهای تجسمی در دستور کار است. کار این سند از چند سال گذشته آغاز شده و حتی پیش‌نویس آن نیز آماده شده است. من سومین مدیرکلی هستم که درگیر این پیش‌نویس شدم. جمع‌بندی آن البته نهایی نشده و با توجه به اینکه یک تکلیف مشخصی است که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی برای وزارت فرهنگ و ارشاد تعیین شده است، بنا داریم که این تکلیف را به نتیجه برسانیم.

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی درباره سخنان سال گذشته وزیر در رابطه با تصویب خرید آثار تجسمی در کمیسیون فرهنگی دولت، گفت: به لحاظ قانونی، اجباری برای خرید آثار توسط سازمان‌ها و نهادها وجود ندارد. البته در دوره‌ای در دهه ۸۰ مصوبه‌ای وجود داشت که از قوانین موقتی بود؛ یعنی قوانینی که طی سال تصویب می‌شوند و بازه زمانی دارند. در آن‌ مصوبه بعضی اقدامات برای خرید آثار پیش‌بینی شده بود. اتفاق بسیار خوبی هم بود و اگر در چارچوب قانون تداوم داشت نتیجه خوبی به بار می‌آورد. اما متاسفانه این مصوبه رها شد و فعلا پدیده‌ای را نداریم که در قانون قید شده باشد و دستگاه‌ها را به این شکل موظف کرده باشد. اما نکته‌ای که وزیر محترم گفته بودند صرفا در رابطه با خرید آثار نیست. در بودجه سال ۱۴۰۱ بندی تحت عنوان بند ز تبصره ۹ قرار گرفت. بر اساس این بند، دو درصد بخشی از بودجه دستگاه‌های دولتی می‌توانست در حوزه فعالیت‌های فرهنگی هزینه شود، البته چند دستگاه متولی آن بودند، از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد، سازمان میراث فرهنگی، سازمان تبلیغات و …

او در عین حال گفت: اما امسال اتفاق خوبی افتاد اینکه دستگاه‌ها دیگر مکلف شدند بخشی از بودجه خود را به فعالیت‌های فرهنگی و هنری اختصاص دهند. ساز و کاری در قانون برای آن پیش‌بینی شد و بر اساس آن نمایندگانی از مجموع نهادها، در شورایی مجزا حضور خواهند داشت که البته تحقق این امر به دستورالعمل و شیوه‌نامه‌ای نیاز دارد که مراحل تصویب خود را در هیات وزیران پیش می‌برد. تصور می‌کنم مرحله اول آن نیز انجام شده و در حال تدوین جزییات و ساز و کار زیرمجموعه هستند. از لحاظ قانونی فعلا تنها چیزی که داریم در همین بخش است و طبیعتا در حوزه هنرهای تجسمی می تواند کمک حال ما باشد، اما تصور می‌کنم چندان کافی نخواهد بود.

خراسانی‌زاده با بیان اینکه بسیاری از صنایع علاقه‌مند هستند آثار تجسمی داشته باشند اما مسیر آن را نمی‌دانند، گفت: به عنوان مثال سرمایه‌گذارانی هستند که مایلند وارد این عرصه شوند. برخی شرکت‌های خصوصی می‌خواهند که آثار تجسمی مختلفی را برای فضای مورد استفاده خود در نظر گیرند، اما شاید ساز و کارشان را نمی‌دانند و در گیر فرایندی می‌شوند که آنان را دچار چالش کند و گاه واسطه‌هایی را سر راهشان قرار دهد. نکته مهم این است که ما در مرکز هنرهای تجسمی این آمادگی را داریم که به کسانی که این علاقه‌مندی را دارند کمک کنیم. طبیعتا هر اقدامی هم از لحاظ افزایش سرمایه اجتماعی این بزرگواران از جهات تبلیغاتی لازم باشد پای کار آن هستیم، حتی در حوزه فعالیت‌های مالیاتی که قانون به ما اجازه داده است. این‌کار می‌تواند در قالب جشنواره‌ها رقم بخورد. ما آمادگی داریم که حتی اگر کسی حاضر باشد آثار برتر جشنواره تجسمی فجر را خریداری کند با آن‌ها همکاری کنیم و اگر مجموعه‌ای این اعلام آمادگی را داشته باشد آن را به عنوان یکی از حامیان اصلی جشنواره معرفی کنیم و در پوسترهای رسمی ذکر کنیم. فعلا راهکارهایی از این دست را پیش گرفتیم و به دنبال این دست از حمایت‌ها هستیم، اگر چه که مسیر قانونی که در بودجه ۱۴۰۲ پیش‌بینی شده را نیز پیگیری می‌کنیم.

خراسانی‌زاده در بخشی از این نشست همچنین در پاسخ به پرسشی درباره ضرورت نظارت بر مجسمه‌های شهری با هدف جلوگیری از ساخت و نصب مجسمه‌های بدساخت و بعضا نازیبا از مفاخر ملی و فرهنگی کشور، به عملکرد شورای «مجسمه و یادمان» که از سال ۷۸ راه‌اندازی شده اما در مقاطعی فعالیت چندان پررنگی نداشته اشاره کرد و اعلام کرد که این شورا در حال احیاء است.

مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی اعضای شورای «مجسمه و یادمان» را متشکل از نمایندگانی از وزات میراث فرهنگی، بنیاد شهید و امور ایثاگران، فرهنگستان هنر و … دانست که به ریاست معاونت امور هنری ارشاد و دبیری مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی بر ساخت مجسمه‌های شهری نظارت می‌کنند.

او افزود: شورای مجسمه و یادمان در حال احیاء است و منتظریم تا یکی ـ دودستگاه دیگر هم نمایندگان خود را معرفی کنند تا ظرف یکی دوماه آینده شورا را تشکیل دهیم. شورای مجسمه و یادمان در صورتی که تشکیل شده بودمی‌توانست جلوی ساخت و نصب بسیاری از مجسمه‌های بدساخت از چهره‌های ملی را در این مدت بگیرد.

او در ادامه با تاکید بر برگزاری تمام ۱۰ بخش جشنواره تجسمی فجر در سال ۱۴۰۲، در این زمینه اظهار کرد: امسال هر ۱۰ بخش جشنواره فجر برگزار خواهد شد و هیچ بخشی حذف یا کم نمی‌شود.

او که ریاست موزه‌ هنرهای معاصر را نیز بر عهده دارد با اشاره به جایگاه موزه‌ هنرهای معاصر در میان هنرمندان و روزهای آرامی که این مکان فرهنگی هنری پس از ماه‌های پرحاشیه می‌گذراند، گفت: موزه جایگاه خود را در ذهن و قلب هنرمندان دارد؛ البته به این معنا نیست، افرادی که به صورت غیرواقع به برخی حواشی دامن زدند، تمام حرف‌هایشان قابل تصدیق بود. برخی سوء استفاده کردند و برخی حواشی توسط خبرنگارنماهایی مطرح شد.

خراسانی‌زاده اظهار کرد:‌ طبیعتا با توجه به تمام توان خود تلاش می‌کنیم که از موزه هنرهای معاصر مراقبت داشته باشیم. یعنی اینطور باید بگویم که در حال حاضر بیشتر از آنچه دیگران نگران موزه هستند، نگران موزه و تک تک آثار و داشته‌های مادی و معنوی خود هستیم. بر همین اساس با همدلی و همراهی مخاطبان خود می‌توانیم حواشی منفی را تبدیل به دغدغه‌مندی مثبت و تعامل کنیم.

مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی درباره حضور همزمان در سمت ریاست موزه هنرهای معاصر و اینکه آیا در ادامه جانشینی را برای خود تعیین خواهد کرد؟ نیز گفت: در گذشته نیز اینطور بوده که مدیران کل هنرهای تجسمی به صورت همزمان مسئولیت موزه هنرهای معاصر را نیز بر عهده داشتند و به نظر می‌رسد پیوند این دو پدیده با یکدیگر ارزشمند است. حالا اینکه در کار اجرایی به چه شکل عمل کنیم بحث دیگری است که سر جای خود است اما نکته بسیار مهم تثبیت جایگاه موزه ذیل اداره کل هنر های تجسمی است که تاکید شده بود موزه به عنوان زیرمجموعه اداره کل هنرهای تجسمی باشد و این ظرفیت کمک خواهد کرد که بیشتر در خدمت هنرمندان تجسمی باشیم.

او در پاسخ به پرسش دیگری درباره حضور هنرمندان ایرانی در بینال ونیز که سال آینده برگزار می‌شود هم گفت: در حال حاضر بینال ملی خوشنویسی پیش روی ماست، اما در دوسالانه‌های بین المللی که در خارج از ایران برگزار می‌شود هم اغلب در ونیز شرکت می‌کردیم. شرکت در سایر دوسالانه‌ها نیز بعضا پیش آمده که به عنوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری کرده باشیم. در ونیز هم به عنوان اینکه امکان حضور پاویون رسمی کشورها وجود دارد، حضور داشتیم، وگرنه بسیاری از رویدادها وجود دارد که به هنرمندان اطلاع‌رسانی می‌کنیم و آنانی که توانایی و امکانش را داشته باشند در آن شرکت می‌کنند.

خراسانی‌زاده ادامه داد: متاسفانه در دوره قبلی بینال ونیز حضور نداشتیم و یک دوره را از دست دادیم اما برنامه داریم در دوره آینده تجسمی که اواسط بهار آغاز خواهد شد به عنوان پاویون رسمی جمهوری اسلامی حضور داشته باشیم و رایزنی‌ها را آغاز خواهیم کرد. ابتدا باید ساز و کار آن را جمع‌بندی کنیم، هیات انتخاب و سیاست‌گذاری شکل گیرد تا بعد فراخوان آن را نیز اعلام کنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس / نشست خبری اولین دوره جشنواره ایرانی «فرزند من»


سینماپرس : نشست خبری اولین دوره جشنواره ایرانی «فرزند من» صبح امروز یکشنبه ۲۹ مرداد با حضور مهدی یوسفوندی دبیر جشنواره و جمعی از خبرنگاران در سرای نوآوری دکتر قریب برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«سیدمحسن حسینی» سرپرست گروه کودک و نوجوان «شبکه دو سیما» شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر شبکه دو سیما طی حکمی، سیدمحسن حسینی را به عنوان «سرپرست گروه کودک و نوجوان» منصوب کرد.

به گزارش سینماپرس، حامد بامروت‌نژاد در حکم سیدمحسن حسینی به عنوان سرپرست گروه کودک و نوجوان آورده است:

«نظر به مراتب تعهد، ذوق و تجارب جنابعالی در عرصه‌های مختلف رسانه به ویژه فعالیت در حیطه برنامه‌ریزی برای دوران سنی حساس و پراهمیت کودکی و نوجوانی، بدینوسیله به عنوان «سرپرست گروه کودک و نوجوان شبکه دو سیما» منصوب می‌شوید.

رجاء واثق دارم که در پرتو اتکال به حضرت ربوبی و اتکاء به دانش و منش شریف و اصیل ذاتی و اکتسابی در حیطه خطیر مدیریت پیام برای نونهالان و نسل‌های فرداساز این سرزمین به منظور رقم زدن به ایرانی عزیز، مؤمن و درخشان بر تارک تمدن نوین اسلامی موفق و منصور خواهید بود.

در همین مجال لازم می‌دانم از خدمات مؤثر و ارزشمند جناب آقای فرید علیمردانی که پیش از این مسئولیت مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه را عهده‌دار بودند، سپاسگزاری نمایم.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فراخوان «جشنواره ملی فیلم بسیج» منتشر شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فراخوان پنجمین جشنواره ملی فیلم بسیج از سوی دبیرخانه این جشنواره منتشر شد.

به گزارش سینماپرس، فراخوان این جشنواره در بخش های مختلف منتشر شد و در اختیار علاقمندان قرار گرفت.
پنجمین جشنواره ملی فیلم بسیج با دبیری آرش زینال خیری و به همت سازمان بسیج هنرمندان کشور سال جاری برگزار خواهد شد.
متن این فراخوان بدین شرح است:

سازمان بسیج هنرمندان، در آستانه ی گذر از چهل و چهارمین سال شروع جنگ تحمیلی استکبار جهانی علیه ایران اسلامی و آغاز دفاع مقدس، و در ایام ورود بسیج مستضعفین به چهل و پنجمین سال از عمر با برکتش، به منظور تکریم و ترویج رشادت ها و حماسه های ماندگار ایثارگران انقلاب اسلامی در تمامی عرصه های حضور «پنجمین جشنواره سراسری فیلم بسیج» را همزمان با «هفته ی دفاع مقدس» تا «هفته ی بسیج» با رویکرد «بسط و گسترش گفتمان فرهنگ و تفکر بسیجی، بر پایه بیانیه گام دوم» با حضور فیلمسازان، سینماگران، هنرمندان، و اندیشمندان متعهد و بسیجی کشور در دو مرحله استانی و ملی، با محورهای موضوعی زیر برگزار می کند.

محورهای موضوعی
ولایت فقیه و رهبری انقلاب اسلامی
شهدای انقلاب، مقاومت، و دفاع مقدس (مانند: شهدای انقلاب، شهدای جنگ تحمیلی، شهدای هسته‌ای، شهدای مدافع حرم، شهدای سلامت، شهدای خدمت، شهدای امر به معروف و نهی از منکر، شهدای مدافع وطن و…)
انقلاب اسلامی (اهداف و آرمان ها، دستاوردها و پیشرفت ها، مبارزات و رویدادها، آسیب ها و تهدیدها، و…)
انقلاب اسلامی و آینده آن مبتنی بر بیانیه گام دوم
جهاد تبیین
ایران مقتدر (در عرصه های علمی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، نظامی، هوافضا، و…)
تمدن نوین اسلامی ایرانی
انقلابی بودن و مدیریت جهادی
فرهنگ و تفکر بسیجی
جوانان و زنان در انقلاب اسلامی
رسانه‌ها و فضای مجازی (تهدیدها و فرصت ها)
جنگ نرم و نفوذ دشمن در عرصه های مختلف
تهدیدها و اقدامات دشمنان داخلی و خارجی بویژه استکبار جهانی، آمریکا، و صهیونیسم
مقاومت جهانی در برابر استکبار، به ویژه در فلسطین، یمن، سوریه، عراق، نیجریه، بوسنی، و…
رزمندگان بدون مرز و مدافعین حرم
بیداری اسلامی در منطقه و جهان
شعار اعلامی سال ۱۴۰۲ توسط مقام معظم رهبری (مهار تورم و افزایش تولید)
آزاد (صرفا برای بسیجیان فیلمساز)

بخش های مسابقه
الف) مرحله استانی
اختتامیه های این بخش همزمان با هفته بزرگداشت دفاع مقدس (۳۱ شهریورماه تا ۶ مهرماه ۱۴۰۲) در سراسر کشور برگزار و به برگزیدگان استانی لوح افتخار و جایزه نقدی اعطا می شود:
۱. فیلم کوتاه داستانی: (بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه)
۲. فیلم کوتاه مستند: (بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین تحقیق و پژوهش)
۳. فیلم کوتاه پویانمایی: (بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه)
۴. نماهنگ: (بهترین نماهنگ)
۵. فیلمنامه کوتاه: (بهترین فیلمنامه، بهترین فیلمنامه اقتباسی)
۶. جوایز ویژه: (بهترین بازیگر مرد، بهترین بازیگر زن، بهترین بازیگر خردسال)
* توجه: در مرحله استانی آثار منتخب هر استان همزمان با «هفته گرامیداشت دفاع مقدس» در ۳۱ مرکز استان کشور و تهران بزرگ معرفی و از صاحبان آثار تجلیل می شود.

ب) مرحله ملی
مراسم های ویژه این بخش‌ همزمان با هفته بسیج (۱ تا ۷ آذرماه ۱۴۰۲) برگزار و به برگزیدگان ملی جوایزی به شرح زیر اعطا می شود:
الف) جایزه اول، شامل: تندیس جشنواره، لوح افتخار و جایزه نقدی
ب) جایزه دوم، شامل: لوح افتخار و جایزه نقدی
ج) جایزه سوم، شامل: لوح افتخار و جایزه نقدی

عناوین جوایز:
۱. فیلم کوتاه داستانی: (بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه)
۲. فیلم کوتاه مستند: (بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین تحقیق و پژوهش)
۳. فیلم کوتاه پویانمایی: (بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه)
۴. نماهنگ: (بهترین نماهنگ)
۵. فیلمنامه کوتاه: (بهترین فیلمنامه، بهترین فیلمنامه اقتباسی)
۶. جوایز ویژه: (بهترین بازیگر مرد، بهترین بازیگر زن، بهترین بازیگر خردسال)
* توجه: آثار منتخب استانی مستقیماً به بخش مسابقه ملی راه می یابد و هیأت داوران برگزیدگان خود را در در هفته بسیج اعلام و جوایز خود را اهداء می‌نماید.

گاه‌شمار جشنواره
تشکیل دبیرخانه مرکزی و صدور احکام تا پایان تیر ماه ۱۴۰۲
تشکیل دبیرخانه های استانی و صدور احکام تا ۱۵ مرداد ماه ۱۴۰۲
اعلام فراخوان آثار نیمه اول مرداد ماه ۱۴۰۲
پایان جذب آثار در استان ها ۱۵ شهریور ماه ۱۴۰۲
داوری و انتخاب آثار در استان ها تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۲
برگزاری اختتامیه های استانی ابتدا تا انتهای هفته بزرگداشت دفاع مقدس ۱۴۰۲
برگزاری نشست خبری دبیر اعلام آثار رسیده به بخش های مسابقه جشنواره یک هفته قبل از آغاز هفته بسیج ۱۴۰۲
داوری نهایی بخش مسابقه ملی تا پایان آبان ماه ۱۴۰۲
برگزاری مراسم افتتاحیه جشنواره و آغاز برنامه های بخش ملی جشنواره ابتدای هفته بسیج ۱۴۰۲
اعلام نامزدهای دریافت جوایز در بخش های مسابقه ملی دو روز پیش از اختتامیه
برگزاری مراسم اختتامیه و اهدای جوایز پایان هفته بسیج ۱۴۰۲

مقررات عمومی
سازمان بسیج هنرمندان هر استان به عنوان دبیرخانه استانی پنجمین جشنواره سراسری فیلم بسیج شناخته می شود.
شرکت تمامی هنرمندان متعهد ایرانی در بخش های رقابتی این جشنواره آزاد است.
متقاضیان شرکت می بایست تقویم جشنواره را مراعات نمایند.
آثار شرکت کننده می‌بایست بر اساس موضوعات اعلام شده باشد.
هیچ محدودیتی در تعداد آثار ارسالی وجود ندارد.
تکمیل فرم ثبت نام اثر برای شرکت در بخش های رقابتی جشنواره الزامی است.
مسئولیت حقوقی آثار بر عهده ارسال کننده فرم درخواست شرکت در جشنواره است.
متقاضی حضور در جشنواره می‌بایستی تهیه‌کننده یا مالک و یا کارگردان فیلم، یا نویسنده ی فیلمنامه باشد که با ثبت و ارسال اثر به دبیرخانه جشنواره، تمامی ضوابط جشنواره را می ‌پذیرد.
فیلمنامه‌هایی مجاز به شرکت در مسابقه هستند که بر اساس آنها فیلمی ساخته نشده باشد.
فیلمنامه‌ها می‌بایست به زبان فارسی نگارش شده و ارائه گردد.
فایل فیلمنامه و چکیده فیلمنامه باید با رعایت اصول حروف‌نگاری، با فونت بی نازنین ۱۴ و فاصله خطوط ۱/۵ سانتی متر به صورت فایل PDF به دبیرخانه استانی جشنواره تحویل شود.
برای شرکت در جشنواره می بایست ضمن تکمیل و امضای فرم درخواست شرکت در جشنواره، ۳ قطعه عکس صحنه، ۳ قطعه عکس پشت صحنه و ۲ قطعه عکس پرسنلی از تهیه کننده و کارگردان (برای فیلم) یا فیلمنامه نویس (برای فیلمنامه) با کیفیت خوب ضمیمه و تحویل گردد.
لازم است نسخه اصلی هر فیلم در یکی از قطع های ۳۵ میلیمتری، ۱۶ میلیمتری و فرمت‌های HD، Full HD، ۲K و یا ۴K تولید شده باشد.
متقاضی شرکت در جشنواره برای بازبینی هیئت انتخاب و راهیابی به بخش مسابقه، می‌بایست یک نسخه کپی DVD از اثر با درج نام فیلم، فیلم‌ساز، مدت زمان فیلم و شماره تماس متقاضی بر روی DVD را به دبیرخانه استانی جشنواره تحویل نماید.
آثار ارسالی بر روی DVD باید با فرمت قابل پخش در دستگاه DVD ضبط شده و فایل‌های دیتا مطابق با استانداردهای سیستم عامل ویندوز باشد.
فیلم‌های راه یافته به بخش مسابقه باید به صورت فایل دیتا با یکی از فرمت‌های MPEG۴- AVI- MXF – MOV با کیفیت H.۲۶۴ بر روی‌هارد دیسک یا Flash Memory، Blu-ray، DVD بطور استاندارد و قابل اجرا بر روی سیستم عامل ویندوز به دبیرخانه جشنواره تحویل گردد.
کلیه آثار راه یافته به بخش مسابقه می‌بایست تیزر، عکس و پوستر داشته باشند.
حق اکران آثار رسیده مطابق عرف جشنواره‌ها، برای دبیرخانه جشنواره محفوظ است.
ستاد برگزاری مجاز است حداکثر ۳ تا ۵ دقیقه از آثار شرکت کننده در جشنواره را در برنامه‌ های تلویزیونی به منظور تبلیغ و اطلاع‌ رسانی به نمایش درآورد.
دبیرخانه جشنواره در قبال آسیب‌ های احتمالی ناشی از ارسال نامطلوب آثار از جانب شرکت کنندگان هیچ مسئولیتی ندارد.
هرگونه مسئولیت درخصوص مسائل تبلیغی و حقوقی فیلم که بر مبنای اطلاعات فرم صورت می‌گیرد، به‌ عهده امضاکننده فرم می‌باشد.
نسخه اصلی نمایش فیلم‌های برگزیده عودت داده نمی‌شود.
حق چاپ فیلم‌نامه‌های رسیده به دبیرخانه، به عنوان کتاب جشنواره یا لوح دیجیتالی، با ذکر نام نویسنده، برای دبیرخانه محفوظ است.
به آثار راه یافته به بخش مسابقه «گواهی شرکت» اعطا می‌گردد.
پس از راهیابی آثار به بخش مسابقه، امکان خارج کردن آن‌ها از جشنواره وجود ندارد.
آثار متقاضی شرکت در جشنواره پس از وصول به دبیرخانه استانی و بر اساس زمان‌بندی اعلام شده، در دو مرحله (انتخاب و داوری نهایی) مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
چنانچه اثر برگزیده ای، بیش از یک نویسنده یا یک کارگردان و یا یک تهیه کننده و … داشته باشد، در هر بخش فقط یک جایزه تعلق خواهد گرفت.
اگر اطلاعات ارائه شده در فرم های ارسالی خلاف واقع باشد در هر مرحله از جشنواره اثر مورد نظر توسط دبیرخانه حذف خواهد شد.
اعضای اصلی ستاد برگزاری جشنواره، هیات های انتخاب و داوری نهایی، حق شرکت دربخش‌های رقابتی جشنواره را ندارند.
دعوت از میهمانان شهرستانی بخش مسابقه، بر اساس مقررات جشنواره انجام می‌شود.
فراخوان پنجمین جشنواره سراسری فیلم بسیج علاوه بر انتشار عمومی از طریق رده های سازمان بسیج مستضعفان نیز ابلاغ می شود.
اخذ تصمیم در مواردی که پیش‌بینی نشده است برعهده دبیرخانه جشنواره است.

راه های ارتباط با جشنواره
الف) دبیرخانه های استانی پنجمین جشنواره سراسری فیلم بسیج
نشانی: سازمان بسیج هنرمندان هر استان
ب) دبیرخانه مرکزی پنجمین جشنواره سراسری فیلم بسیج
نشانی: تهران، میدان بلوار کریمخان، خیابان خردمند جنوبی، خیابان استاد حمید سمندریان، شماره ۵، خانه خورشید، طبقه ۵
تلفن: (۸۸۴۹۱۶۲۶-۰۲۱)، (۸۸۳۱۵۸۶۸-۰۲۱)، (۸۸۴۹۱۳۰۹-۰۲۱)
شماره همراه شبکه های اجتماعی (ایتا، بله، و…) : ۰۹۳۷۷۷۲۸۳۹۰

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بزدوده: سال ها است متولیان سینمای کودک و نوجوان از فیلمسازان خبره این حوزه دعوت به کار نکرده اند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: عادل بزدوده گفت: سال ها است متولیان سینمای کودک و نوجوان از فیلمسازان خبره این حوزه دعوت به کار نکرده اند! آن ها باید پاسخگوی وضعیت بحران زده سینمای کودک و نوجوان باشند چرا که سیاست های آن ها این سینما را به این حال و روز انداخته است.

عادل بزدوده نویسنده، کارگردان نمایش عروسکی و عروسک‌ ساز در خصوص تداوم تصمیمات و کارهای غلط در حوزه سینمای بحران زده کودک و نوجوان در آستانه برگزاری جشنواره فیلم کودک گفت: سال ها است متولیان سینمای کودک و نوجوان از فیلمسازان خبره این حوزه دعوت به کار نکرده اند! آن ها باید پاسخگوی وضعیت بحران زده سینمای کودک و نوجوان باشند چرا که سیاست های آن ها این سینما را به این حال و روز انداخته است.

این فارغ‌التحصیل رشتهٔ نمایش عروسکی از دانشکده هنرهای دراماتیک دانشگاه هنر تهران در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مدیران باید پاسخگو باشند که چرا فقط نگاه جشنواره زده دارند و می خواهند به هر قیمتی که شده جشنواره برگزار کنند؟

وی تصریح کرد: متأسفانه مدیران این حوزه دغدغه مند نیستند و این در صورتی است که این سینمای بحران زده نیازمند حضور مدیران با دغدغه است. بنده به خوبی می دانم که مسئولیت مدیران در بنیاد سینمایی فارابی خطیر است اما معضل اصلی آن ها هستند که از این همه فیلمساز برجسته و کارکشته این حوزه از ایرج طهماسب گرفته تا حمید جبلی و مرضیه برومند و… دعوت به کار نمی کنند. آن ها کی از ما درخواست کردند و به سراغ ما آمدند که ما برایشان طاقچه بالا گذاشتیم؟ آن ها هیچ گاه ما را ندیدند و اصلاً نخواستند صدای ما را بشنوند.

این سینماگر برجسته سپس با تأکید بر اینکه سینمای کودک سال ها است در بستر بیماری است یادآور شد: سینمای کودک به جز چند مورد محدود و معدود فیلمی که در سال های ابتدایی پس از انقلاب ساخته شد همواره بیمار بوده است. راه حل درمان این سینما آن است که مدیران دست به یک آسیب شناسی بزنند و ببینند در تمامی سال هایی که از پیروزی انقلاب می گذرد چه بر سر این سینما آمده است.

طراح عروسک فیلم های سینمایی «الو الو من جوجوام» و «کلاه قرمزی و پسرخاله» تأکید کرد: مدیران سینمایی همه بر این باور هستند که یک ناجی برای سینما و سینمای کودک محسوب می شوند در صورتی که حتی یک قدم برای حل معضل این سینما برنداشته اند!

بزدوده در پاسخ به این سوأل که به عقیده شما چرا در زمانه ای که تولید فیلم های کودک بسیار اندک شده و اغلب سینماگران کودک بیکار و خانه نشین هستند مدیران سینمایی با صرف مبالغ گزافی از بیت المال می خواهند مبادرت به برگزاری جشنواره فیلم کودک کنند متذکر شد: یک سری افراد در این رویدادها دور هم جمع می شوند و نهایت کارشان این است که از ما سینماگران کودک برای حضور در مراسم های افتتاحیه یا اختتامیه دعوت به عمل می آورند در صورتی که کاری به ما نمی دهند و درخواستی ندارند که ما بنشینیم و راه چاره عبور از بحران سینمای کودک را پیدا کرده و به آن ها راه حل بدهیم.

وی ادامه داد: متأسفانه سینمای کودک و نوجوان دارای نقصان زیادی است که این نقصان باعث خسران در این سینما شده است. بی تردید تا زمانی که اتاق فکر درست و نگاه جامعه شناسی درست به این سینما نشود این سینما نجات پیدا نخواهد کرد. بنده معتقدم مدیران سینمایی باید از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تمنا کنند که آن ها بیایند و اداره امور این گونه سینمایی را در دست بگیرند تا شاید این سینمای بیمار از مرگ حتمی نجات پیدا کند.

طراح عروسک فیلم سینمایی «شهر موش ها» و سریال «خونه مادربزرگه» در همین راستا خاطرنشان کرد: در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تاکنون فیلم های برازنده هم برای جشنواره ها و هم برای خانواده ها تولید شده است. کانون در این سال ها ثابت کرده که کارش را به خوبی بلد است و باید از دوستان وزارت ارشاد، سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی سوأل کرد چرا برای کانون این فرصت را فراهم نکرده اند که اداره امور سینمای کودک و نوجوان را به طور کل در دست بگیرد؟

بزدوده در پایان این گفتگو اظهار داشت: سوأل من از عزیزان هنرمند کارگردان و فیلمنامه نویس این است در این ۴۴ سال جز یک سری کارها مثل «کلاه قرمزی» و «شهر موش ها» چه کار دیگری توانسته خانواده ها را به سینما بکشاند؟ چرا ما نگاه درست گیشه ای که فرحبخش باشد و مخاطب را آزرده خاطر نکند و شادی بخش باشد و تفکر برانگیز باشد را در سینمای کودک از دست داده ایم؟ چرا فیلمسازان خوب سینمای کودک را در دانشگاه ها تربیت نکرده ایم؟ این ها همه نکاتی است که باید به آن فکر کنیم و بدانیم راه را به خطا رفته ایم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برای افشای حقوق بشر آمریکایی حتما در حوزه رسانه باید جدی‌تر ورود و برنامه‌ریزی، اقدام و سرمایه‌گذاری کنیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سخنگو دولت با بیان اینکه شهدایی مثل قاسم سلیمانی‌ مدافع راستین حقوق بشر بودند، گفت: برای افشای حقوق بشر آمریکایی حتما در حوزه رسانه باید جدی‌تر ورود و برنامه‌ریزی، اقدام و سرمایه‌گذاری کنیم. در طول ۴۵ سال انقلاب تلاش‌هایی به مدد جشنواره‌های فجر و مستند و خیلی از اقدام‌های خودجوش صورت گرفته است اما حتما باید در این حوزه مضاعف حرکت کنیم.

به گزارش سینماپرس، علی بهادری‌جهرمی عصر شنبه -۲۸ مردادماه- در حاشیه جشنواره افشای حقوق بشر آمریکایی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال ایرنا درباره اینکه هالیوود به دنبال سفیدنمایی اقدام‌های آمریکا در زمینه حقوق بشر است، اقدام‌های ایران در تقابل با این مساله چیست؟ اظهار داشت: عرصه رسانه و هنر، اساساً یکی از عرصه‌هایی است که می‌شود از آن هم برای نمایش حقیقت و واقعیت استـفاده کرد هم ابزاری دولبه است که می‌تواند برای وارونه جلوه دادن حقیقت مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی افزود: در این عرصه متاسفانه برخی از کشورها که به نقض حقوق بشر و حقوق انسان‌ها هم عادت دارند در حق و ناحق کردن پیشگام شده‌اند و دست برتر را در دست گرفته‌اند و آثار متعددی در این حوزه برای سفیدنمایی اقدام‌های ظالمانه خودشان می‌سازند.

سخنگو و دبیر هیأت دولت ادامه داد: مثلا ایالات متحده واقعا آبرویی از منظر مواجهه با حقوق بومیان، سرخپوستان بومی، سیاهپوست‌ها و خیلی از حوزه‌ها برای دفاع از خودش باقی نگذاشته است‌ و خیلی وقت‌ها در اقدام‌های هنری و رسانه‌ای این‌ها را پنهان و وارونه‌نمایی کرده و یا موضوع‌های اولویت‌دار را تغییر می‌دهد و ذهن‌ها را از آنچه که باید باشد منحرف می‌کند. ‌ کشورهایی مانند ایران باید طبیعتا در این جنگ با جدیت مضاعفی وارد می‌شدند.

باید حواس خود را بیشتر جمع مسیر اصلی حرکت کنیم و بندهای پوتین خود را محکم‌تر ببندیم و با قوت و سرعت و اعتماد به نفس بیشتر مسوولیت‌مان را پیگیری کنیم

بهادری‌جهرمی اظهار داشت: مقدار بسیار زیادی از دشمنی‌هایی که ایالات متحده با امثال کشور ما می‌کند برای همین است که می‌داند که اگر جمهوری اسلامی درگیر هشت سال دفاع نظامی علیه صدام حسین نشود و درگیر تحریم‌های اقتصادی و برخی از آشوب‌آفرینی‌هایی که از خارج برنامه‌ریزی می‌شود، نشود، امکان فعالیت مضاعفی پیدا می‌کند.

سخنگو و دبیر هیأت دولت گفت: طبیعتا کشوری که درگیر جنگ است خیلی امکان فعالیت کمتری پیدا می‌کند. اینها به دنبال مشغول کردن کشورمان به موضوع‌هایی هستند تا امکان فعالیت مولد کمتری پیدا کند. ما باید حواس خود را بیشتر جمع مسیر اصلی حرکت کنیم و بندهای پوتین خود را محکم‌تر ببندیم و با قوت و سرعت و اعتماد به نفس بیشتر مسوولیت‌مان را پیگیری کنیم.

وی گفت: حتما در حوزه رسانه باید جدی‌تر ورود و برنامه‌ریزی، اقدام و سرمایه‌گذاری کنیم. در طول ۴۵ سال انقلاب تلاش‌هایی به مدد جشنواره‌های فجر و مستند و خیلی از اقدام‌های خودجوش صورت گرفته است اما حتما باید در این حوزه مضاعف حرکت کنیم.

ادعای مضحک آمریکایی‌ها مبنی بر معافیت ایران از تحریم‌های دارویی

بهادری‌جهرمی همچنین درباره ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر معافیت ایران از تحریم‌های دارویی گفت: برخی از ادعاها مضحک است. وقتی کشور ما را تحت تحریم بانکی و نفتی قرار داده است چگونه ادعا می‌کند که من کالاهای دارویی را تحریم نکرده‌ام؟

وی گفت: یعنی ما تراکنش مالی را دقیقا چگونه و از کجا باید انجام دهیم؟ بخش زیادی از داروهای ما در داخل تولید می‌شود و مواد اولیه آنها نیازمند واردات است و یا تجهیزات پزشکی نیازمند واردات است.

برخی از ادعاها مضحک است. وقتی کشور ما را تحت تحریم بانکی و نفتی قرار داده است چگونه ادعا می‌کند که من کالاهای دارویی را تحریم نکرده‌ام؟

سخنگو و دبیر هیأت دولت افزود: بسیاری از کالاها و تجهیزات را اعلام کرده‌اند کاربرد دوگانه دارند به ادعای این که ممکن است در جای دیگر هم استفاده شود. مگر ۹۰ میلیون نفر جمعیت نیازمند این‌ها نیستند که ادعای دوگانه بودن را مطرح می‌کنند؟ ایالت متحده ظاهرسازی می‌کند که بگوید این‌ها را تحریم نکرده‌ایم و این ادعاها فقط بر روی کاغذ است و در عمل باید دید که چگونه عمل می‌کنند.

وی گفت: ایالات متحده ابایی هم از تحریم کردن این‌ها ندارد چرا که در زمینه اقدام‌های ضدحقوق بشری خیلی بیش از این دستش برملا و غیرقابل دفاع می‌شود. سعی می‌کند بخشی را پنجره و دریچه‌ای باز کند که قابل دفاع ظاهری قرار دهد.

بهادری‌جهرمی افزود: الحمدالله جمهوری اسلامی نشان داده با اقدام‌هایی که هم برای خنثی‌سازی تحریم‌ها و هم با مذاکرات جدی که برای استیفای حقوق مردم ایران در برابر این اقدام خلاف حقوق آمریکایی ها انجام می‌دهد معطل کشوری نمی‌ماند. حقمان را مطالبه و پیگیری می‌کنیم اما معطل آمریکا نمی‌مانیم. هم در حوزه داروسازی و بهداشت و درمان و هم در حوزه تعاملات تجاری که باید در این حوزه انجام دهیم خودمان اقدام می‌کنیم.

شهید سلیمانی‌ها و ناظری‌ها اصلی‌ترین مدافعان راستین حقوق بشر بودند

همچنین علی بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت عصر شنبه – ۲۸ مردادماه- در آیین پایانی جشنواره افشای حقوق بشر آمریکایی اظهار داشت: اگر بخواهیم بهترین انسان‌هایی که در برابر این حقوق به ظاهر بشری آمریکایی‌ها قد علم کرده را بشناسیم باید شهید سلیمانی‌ها و ناظری‌ها را ببینیم که حقیقتا اصلی‌ترین مدافعان راستین حقوق بشر و مقابله کنندگان با کسانی بودند که با استفاده از عنوان حقوق بشر، حقیقت را وارونه نشان می‌دهند.

دبیر هیأت دولت گفت: شیطان بزرگ نامیدن آمریکا ویژگی‌هایی دارد که از جمله ویژگی‌های آن اغواگری، وارونه جلوه دادن حقایق و استفاده از ابزارترس و ترساندن است.

وی افزود: شیطان بزرگ با روش‌های خود مانع آشکارشدن حقیقت می‌شود و در تمام حوزه ها از جمله حقوق بشر که از ابزار رسانه، تغییر دادن ذائقه و فضاسازی‌های منفاوت و ابزارهای متنوع بهره می‌گیرد تا حقیقت عملکرد حقوق بشری‌اش نشود و حقیقت عملکرد شیطانی و ضد حقوق بشری‌ آن رو نشود.

برای آشنایی با حقوق بشر آمریکایی حتما نخبگان پیشگام شوند

بهادری‌جهرمی اظهار داشت: برای آشنایی با حقوق بشر آمریکایی حتما نخبگان ورود و در شناسایی و معرفی آن پیشگام شوند و باید به حدود یکصد جنگی نگاه کنند که توسط آمریکایی ها صورت گرفته یا یکی از طرف‌های جنگ بوده و یا به واسطه آن انجام شده است. یعنی تقریبا سالی یک جنگ.

وی به عنوان نمونه گفت: برای آشنایی با حقوق بشر آمریکایی باید بمباران اتمی ژاپن را ببینیم که در چند ساعت بیش از ۲۰۰ هزار نفر کشته می‌شوند. برای آشنایی با این نوع حقوق بشر باید سوریه را به یاد بیاوریم که با حمایت از داعش چگونه در این کشور عمل کرد.

سخنگوی دولت گفت: برای آشنا شدن با حقوق بشر آمریکایی ‌ها باید تحریم‌های آمریکا را ببینیم که چگونه علیه حقوق انسان‌ها و شهروندان و علیه اشتغال و حق بهداشت و سلامت و آموزش و حقوق انسانی دیگر کشورها اقدام می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع