X

اخبار سینمایی

دفتر سینمایی

«شکرعلی رضایی» درگذشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شکرعلی رضایی (خواننده، شاعر و نوازنده پیشکسوت لرستانی) به علت کهولت سن و کسالت در ۷۹ سالگی درگذشت.

به گزارش سینماپرس، فرج علیپور (خواننده پیشکسوت) لرستانی طی گفت‌وگویی با ایسنا خبر درگذشت شکرعلی رضایی را تأیید کرد و طی جملاتی کوتاه درباره او گفت: آقای رضایی از کودکی در کنار برادرانش موسیقی کار کرده بود. او صدای خاصی داشت و ترانه‌های قدیمی لکی را بیشتر در برنامه‌های محلی و جشن‌ها می‌خواند. گاهی هم تنبک و دهل در کنار برادرش همت‌علی رضایی می‌نواخت.

او ادامه داد: از همه این‌ها گذشته آقای رضایی اخلاق بسیار خوبی داشت و خوش‌مرام بود. به قول امروزی‌ها آدم باکلاسی بود. هر کسی را سرجای خودش می‌شناخت و به کوچک و بزرگ احترام می‌گذاشت. من عاشق این مرام او بودم که خانوادگی همه این‌گونه هستند؛ همه افرادی خوب، سنگین و خوش اخلاقی هستند.

زنده‌یاد رضایی ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ در سن ۷۹ سالگی درگذشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس / نشست خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران


سینماپرس : نشست خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار صبح امروز ۳۰ مرداد در باغ زیبا برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اسلامی: با تشکیل کار گروهی متشکل از سینماگران خبره و افراد زبده در حوزه فناوری هسته‌ای می‌توان به افق‌های تازه‌ای در سینما امیدوار بود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نشست مشترک روسای سازمان‌های سینمایی و انرژی اتمی ایران با محوریت لزوم ساخت آثار فاخر سینمایی با موضوع فناوری هسته‌ای برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، این نشست با حضور محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی و محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در محل سازمان انرژی اتمی برگزار شد.

محمد خزاعی در این نشست با اشاره به نقش و جایگاه ویژه موضوع انرژی و فناوری هسته‌ای به عنوان بخشی از شاخصه‌های مهم پیشرفت کشور، گفت: سازمان انرژی اتمی ایران از جمله سازمان‌های مهم و استراتژیک کشور محسوب می‌شود که متاسفانه افکار عمومی از جایگاه و کارکرد آن بی‌اطلاع مانده بنابراین لازم است با هم‌افزایی، همفکری و استفاده از رسانه‌های موجود، سطح آگاهی جامعه را در این زمینه افزایش دهیم.

وی تصریح کرد: سینما به عنوان رسانه‌ای مهم، مرجع و تاثیرگذار، می‌تواند دستاوردهای سازمان انرژی اتمی ایران، راه طی شده و دشواری‌های مسیر را به زبان تصویر برای مردم تشریح کند.

خزاعی با اشاره به استقبال خوب مخاطبان از تولید چند فیلم با موضوع فناوری و انرژی هسته‌ای، افزود: سازمان انرژی اتمی ایران و موضوعات مرتبط با آن، فضایی بکر وکمتر کار شده در حوزه سینما محسوب می‌شود که از ظرفیت‌های فراوانی برای طرح مضامین مختلف اجتماعی، علمی، اخلاقی، سیاسی، فرهنگی و … در ابعاد گوناگون برخوردار است که می‌توان به واسطه این ویژگی‌ها، آثار فاخر و ماندگاری در این حوزه تولید کرد.

خزاعی، روایت دست اول و تولید محتوای آثار فاخر را شرط تاثیرگذاری سینما عنوان کرد و گفت: در شرایط فعلی شدت هجمه همه جانبه دشمنان به دستاوردهای نظام، لزوم پرداخت اصولی و هوشمندانه به موضوع مهمی همچون انرژی هسته‌ای که جزو افتخارات جمهوری اسلامی ایران است، بیش از گذشته احساس می‌شود که باید آن را با جدیت و قدرت بیشتری برای رسیدن به نتیجه مطلوب دنبال کرد.

به گفته رئیس سازمان سینمایی کشور، مردم آگاهی و شناخت فراوانی از دستاوردها و ظرفیت‌های فناوری هسته‌ای در حوزه‌های مختلف به‌ویژه پزشکی و درمانی، کشاورزی و … ندارند و سینما و محصولات تصویری به دلیل گستره نفوذ و جایگاه‌شان می‌توانند کمک زیادی در این حوزه داشته باشند.

اسلامی: با تشکیل کار گروهی متشکل از سینماگران خبره و افراد زبده در حوزه فناوری هسته‌ای می‌توان به افق‌های تازه‌ای در سینما امیدوار بود

در ادامه این نشست محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشور نیز با اشاره به اینکه ساخت آثار سینمایی و تولید فیلم‌هایی همانند «هناس» باعث می‌شود تا زحمات دانشمندان هسته‌ای که در این سال‌ها برای ارتقا و سربلندی این بخش مهم و حساس تلاش کرده‌اند، بهتر و بیشتر دیده شود، گفت: تولید چنین آثاری باعث می‌شود تا مخاطبان به صورت ملموس‌تری در جریان زحمات افراد در بخش هسته‌ای کشور قرار گرفته و قدردان کسانی باشند که ناجوانمردانه در این راه به شهادت رسیده‌اند.

اسلامی با تاکید بر اهمیت و تاثیرات فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی انرژی هسته‌ای و دستاوردهای آن، تصریح کرد: بسیار مایل هستیم که روند ساخت چنین فیلم‌هایی ادامه داشته باشد تا مردم با زوایای بیشتری از زندگی شهدای هسته‌ای، صبر و تشویش‌های خانواده‌های این شهدا آشنا شوند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه براثر غفلت‌هایی که صورت گرفته بخشی از نسل جوان جامعه شناخت دقیقی از تاریخ انقلاب اسلامی ندارند، به لزوم بسترسازی برای ساخت آثار تصویری جامع و اثرگذاری آن در کشور تاکید کرد و گفت: با تشکیل کار گروهی متشکل از سینماگران خبره و افراد زبده در حوزه فناوری هسته‌ای می‌توان به افق‌های تازه‌ای در این زمینه و در سینما امیدوار بود و لازم است با مستندسازی دقیق و اقناعی، پرسشگری و مطالبه جامعه و جوانان را پاسخ دهیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به اینکه دستاوردهای این سازمان در حوزه‌های پزشکی، بهداشت و صنعت دارای کاربرد گسترده و متنوعی است، خاطر نشان کرد : متاسفانه آثار تصویری فاخر و ماندگاری در زمینه فناوری و انرژی هسته‌ای، مزایا و دستاوردهای آن تولید نشده و در واقع ما به اندازه عمق استراتژیک موضوع هسته‌ای، برای آن تولید محتوایی نداشته‌ایم. براین اساس لازم است با استفاده از ظرفیت‌های موجود در حوزه سینما و سازمان انرژی اتمی ایران، بازروایی دقیق و تازه‌ای در این حوزه صورت گیرد.

گفتنی است اصغر فارسی معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان سینمایی، مجید زین العابدین مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی، محمد حمیدی مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، مهدی آذرپندار مدیر عامل انجمن سینمای جوانان ایران، شهره پیرانی همسر شهید رضایی نژاد، سیدقاسم بی نیاز مدیرکل دیپلماسی عمومی و اطلاع رسانی سازمان انرژی اتمی ایران نیز در این نشست حضور داشتند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تعداد اعضای صندوق هنر به حدود ۱۰۰ هزار نفر افزایش یافته/بانک اطلاعاتی جامعی شکل گرفته است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: همزمان با آغاز به کار دوره جدید صندوق اعتباری هنر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جامع‌ترین بانک اطلاعات هنرمندان در دولت تشکیل شده است.

به گزارش سینماپرس، مسلم کریمی معاون اعضاء صندوق اعتباری هنر از تشکیل جامع‌ترین بانک اطلاعات هنرمندان از سوی این مجموعه خبر داد و گفت: اعضـای صنـدوق شـامل، هنرمندان، نویسـندگان، روزنامـه نـگاران و فعالان قرآن و عترت هستندکـه فهرسـت و تعاریـف هـر یـک در آییـن نامـه اجرایـی عضویـت صنـدوق، تعییـن شـده اسـت.

معاون صندوق اعتباری هنر در ادامه با اشاره به فلسفه وجودی تأسیس این صندوق مبنی بر رفع دغدغه اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و فعالان قرآن و عترت سراسر کشور، تصریح کرد: حمایت از این قشر فرهیخته همواره مورد تأکید صندوق اعتباری هنر و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است.

وی ادامه داد: با استقرار تیم جدید مدیریتی در دولت مردمی و بررسی‌های انجام شده از بانک اطلاعات اعضا مشخص شد، اطلاعات اندکی از اعضای تحت پوشش در اختیار صندوق است به طوریکه بسیاری از هنرمندان و اعضای این صندوق علی رغم عضویت چندساله، هیچگونه ارتباطی با صندوق نداشتند.

کریمی اظهار کرد: حجم زیاد اطلاعات و پرونده‌های ناقص از سالیان گذشته که از اعتبارسنجی درستی برخوردار نبود مهمترین مانع بر سر راه نیل به اهداف، این صندوق بود. از این‌رو صندوق پیش از اجرای هر برنامه‌ای و تعیین هدف گذاری‌های اصلی، نیازمند ساماندهی و طبقه بندی بانک اطلاعاتی اعضاء بود.

معاون اعضای مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در ادامه با بیان اینکه ملاک عضویت برای صندوق، پروفایل‌هایی است که تکمیل و معرفی‌نامه معتبر از معاونت‌های تخصصی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ادارات کل استانی این وزارتخانه به واسطه آن ارائه شده باشد، اظهار داشت: صندوق اعتباری هنر با روش‌های مختلف اعم از انتشار اخبار و ارسال پیامک به اعضا، اقدام به اطلاع‌رسانی در چندین مرحله کرد.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ با تلاش بی وقفه همکاران صندوق، تشکیل کارگروه‌های استانی و همکاری خوب معاونت‌ها و خانه ها، اکثریت اعضای صندوق نسبت به تکمیل پرونده عضویت خود اقدام کردند. از این رو برمبنای این بانک اطلاعاتی و تکیه بر آمار و اطلاعات پالایش شده آن، داده قابل اتکاء و قابل بهره‌برداری برای توسعه شبکه حمایتی و بهبود کیفیت خدمات صندوق بدست آمد تا جائی که تعداد اعضای صندوق هنر که در آغاز شروع به کار دولت سیزدهم حدود ۸۰ هزار عضو داشت، امروز با گذشت دو سال این آمار به حدود ۱۰۰ هزار نفر افزایش یافته است.

به گفته کریمی، براساس آیین نامه عضویت و لزوم تمدید اعتبار عضویت در بازه زمانی سه ساله، تمامی اعضاء در فرایند به روزرسانی اطلاعات خود قرار گرفته اند و با تکمیل این روند بانک اطلاعاتی جامعی شکل گرفته است.

معاون اعضای صندوق اعتباری هنر همچنین ترکیب اعضای این صندوق را در چهارگروه هنرمندان، نویسندگان، روزنامه نگاران و اصحاب رسانه و فعالان قرآن و عترت برشمرد و گفت: سینما، موسیقی، هنرهای تجسمی و نمایشی در گروه هنرمندان، پژوهشگران، پدیدآورندگان کتب، نویسندگان دارای اثر نیز در گروه نویسندگان، روزنامه نگار، مدیرمسئول، سردبیر، مقاله نویس، خبرنگار عکاس، مترجم و مفسر، مدیرهنری، طراح گرافیک، طراح کاریکاتور و عکاس در گروه روزنامه نگاران و اصحاب رسانه و کتابت، کتاب آرایی و تذهیب قرآن کریم، آواها و نغمات دینی، قاریان و حافظان قرآن کریم نیز در گروه فعالان قرآن و عترتدر ترکیب اعضاء این صندوق قرار می‌گیرند.

به گفته وی، فقط در دولت مردمی بیش از ۲۰ هزار نفر از هنرمندان، نویسندگان، روزنامه نگاران و فعالان قرآن و عترت به عضویت صندوق اعتباری هنر درآمدند.

کریمی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: صندوق اعتباری هنر بنا بر وظیفه ذاتی خود در حمایت از هنرمندان، نویسندگان و روزنامه نگاران کشور به دنبال گسترش چتر حمایتی خود در سراسر کشور است. بر این اساس در نظر دارد با اجرای برنامه‌های اقتصادی در حوزه‌های فرهنگی و هنری، زمینه‌های توانمندسازی دست اندرکاران بخش‌های مختلف فرهنگی و هنری را فراهم کرده تا نقش حمایتگر خود را به صورت پایدار ایفا کند.

معاون اعضای صندوق اعتباری هنر همچنین با اشاره به تلاش، فعالیت‌ها و اقدامات بی وقفه انجام گرفته همکاران صندوق اعتباری هنر در سال گذشته، ابراز امیدواری کرد: دست در دست هم با استمرار فعالیت‌ها و غنیمت شمردن فرصت خدمتگزاری، بتوانیم بیش از پیش رضایتمندی اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و فعالان قرآن و عترت سراسرکشور را فراهم کرده و بتوانیم پویا و با عزمی جهادی مجموعه‌ای پیشرو در ارائه خدمات و تسهیلات به قشر فرهیخته فرهنگ و هنر در کشور را رقم بزنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سیاسی‌بازی و سیاست‌بازی جایگزین تئاتر سیاسی و اعتراضی شده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شورای ارزشیابی و نظارت اداره‌کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی برگزاری جلسه کانون کارگردانان متنی را منتشر کرد.

به گزارش سینماپرس، شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش در واکنش به جلسه‌ کانون کارگردانان تئاتر که روز سه‌شنبه ۲۴ مرداد با حضور محمود سالاری معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خانه تئاتر برگزار شد، یادداشتی را منتشر کرد.

شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش با تأکید بر جمله معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر «تئاتر باید سیاسی باشد ولی سیاست‌بازی اصلا خوب نیست» که در جلسه با تنی چند از کارگردانان خانه تئاتر مطرح شده بود، ضمن تقبیح رفتارهای جناحی و باندی بعضی از هنرمندان در یادداشتی که منتشر کرده، آورده است:

«تئاتر باید سیاسی باشد ولی سیاست‌بازی اصلا خوب نیست؛ این جمله شاید یکی از شاه‌بیت‌های سخنان محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دانش‌آموخته هنر و مدیرعامل سابق بنیاد ادبیات نمایشی ایران در نشست ۲۴ مرداد خانه تئاتر باشد.

نشستی که انجمن کارگردانان تئاتر ایران با محوریت شهرام گیل‌آبادی چندی است با موضوع سانسور در تئاتر در خانه‌ای که می‌بایست متعلق به اهالی تئاتر باشد و دغدغه‌های معیشتی، کاری و حرفه‌ای آن‌ها را بررسی کند، برگزار می‌شود. نشست‌هایی که تحلیل محتوای آن‌ها نشان می‌دهد متأسفانه اخلاق حلقه گمشده آن است و افراد شرکت‌کننده در آن از هیچ توهین و تخریبی با کلیدواژه سانسور نسبت به معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل هنرهای نمایشی و در نهایت ساختار فرهنگ و هنر کشور کم نگذاشته‌اند.

مقام معظم رهبری در سال ۹۴ در دیدار با دانشجویان درباره تئاتر به نکته مهمی اشاره کردند: «متأسفانه در محیط هنری ما، تئاتر از اول هم بد متولد شده. یعنی تئاتر ما یا تئاتر لغو بیهوده یا تئاتر اعتراضیِ بی‌جهت. بدون سمت‌وسوی درست‌ و حسابی بوده است.» بخشی از تولیدات تئاتر کشور در سال‌های اخیر اتفاقا مربوط به تئاتر اعتراضی بوده است. تئاتری که با سیاست نیز آمیخته شده اما سمت‌وسوی مناسبی نداشته است. دلیلش نیز کاملا مشخص است؛ سیاسی‌بازی و سیاست‌بازی جایگزین تئاتر سیاسی و اعتراضی شده است یعنی همان نکته‌ای که محمود سالاری نیز در سخنانش در جمع تعدادی از اهالی تئاتر به آن اشاره کرد.

سیاسی‌ بازی و سیاست‌بازی‌ای که مشخصا در پی دست‌یابی به دو هدف مهم است: اول توجه به مطامع جناحی، باندی و فکری گروهی خاص که از سکوی تئاتر، به دنبال رسیدن به اهداف دیگری در عرصه سیاسی کشور هستند و اساسا تئاتر دغدغه و هدف‌شان نیست. بلکه وسیله‌ای است برای رسیدن به همان اهداف خاص و از قبل پیش‌بینی‌شده. و دوم ایجاد تفرقه، نفاق و برهم زدن فضای نشاط و امیدآفرینی که در برهه‌های مختلف بر گستره هنر کشور حاکم شده و همین فضا عامل مهمی است برای مقاومت و جلوگیری از رسیدن تفکر یادشده به اهداف مورد نظرشان که در این زمینه نیز کنار گذاشتن اخلاقیات و ایجاد تفرقه به طرق مختلف بارها و بارها در طول تاریخ دست‌مایه ایشان قرار گرفته است.

همان‌گونه که نیکولو ماکیاولی هر وسیله‌ای را برای رسیدن به هدف از پیش تعریف‌شده (سیاست، حاکمیت، نظامی‌گری) بدون در نظر داشتن اصول اخلاقی (نیک و بد زمینی یا آسمانی) توجیه می‌کرد و اعتقاد داشت آنچه نباید در سیاست موردتوجه قرار گیرد، اخلاقیات است. تفکر مذکور نیز با الهام از این نگاه به دنبال تثبیت هر چه بیشتر خود و حاکم ساختن دیدگاه‌های مطلوب خویش است ولو آنکه این دیدگاه‌ها و اهداف تأمین‌کننده نیازهای کاری، شغلی، فکری، هنری و … جمع زیادی از اهالی تئاتر نیز نباشد.

این روزها کلیدواژه سانسور مرتب از زبان دست‌اندرکاران خانه تئاتر و برخی هنرمندان به گوش می‌رسد. دست‌اندرکاران و هنرمندانی که نگاهی به کارنامه کاری‌شان حداقل در دو سال اخیر مبین این نکته تلخ است که اتفاقا دستگاه نظارت و ارزشیابی یا به قول آقایان سانسور، بیشترین تعامل، مماشات و چشم‌پوشی را نسبت به سایرین با ایشان داشته و بهره‌مند شدن از خوان یارانه سالن‌های دولتی و یا کمک‌هزینه‌های دولتی نیز بخش دیگری از این ماجرا بوده که از نگاه همگان پنهان مانده چراکه دوستان در زمان مواجهه با رسانه و قاطبه هنرمندان و یا در اختیار گرفتن یک تریبون با صدای بلند شروع به انتقاد و فحاشی و بی‌اخلاقی می‌کنند اما زمانی که به دنبال اهداف شخصی و جناحی خویش رفته و به خلوت دولت می‌رسند، آن کار دیگر می‌کنند!»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آذرپندار: با درهای باز پذیرای فیلمسازان مختلف هستیم/باید اعتمادزایی کنیم تا فیلمسازان بدانند مضامین سیاسی تابو نیست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نشست خبری چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران صبح امروز ۳۰ مرداد در باغ زیبا برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار صبح امروز ۳۰ مرداد در باغ زیبا برگزار شد.

آذرپندار در ابتدای این نشست بیان کرد: در بخش بین‌الملل برای شما پنهان نیست که سال گذشته با فشارهای خارجی هم برای عدم برگزاری جشنواره در زمان مقرر مواجه بودیم. این موضوع در فضای رسانه‌ای ۱۰ برابر شد. از چند جا هم ابلاغیه برای ما آمده بود در فضای داخلی در این مورد اغراق شد و حتی برخی گفتند آکادمی اسکار امتیاز ما را لغو کرده که این اخبار کذب بود.

وی یادآور شد: این رکوردشکنی نشان می‌دهد در این بخش اغراق شده بود و جشنواره فیلم کوتاه تهران به عنوان بین‌المللی‌ترین رویداد شناخته شده و برای اولین بار این تعداد آثار به دست ما رسیده است. حتی در جشنواره‌های بین‌المللی مشهور هم این تعداد، عدد مهم و قابل اهمیتی است. بخش بین‌الملل ما شامل فیلم‌های بین‌المللی است و فیلم‌های داخلی را پذیرش نمی‌کنیم، پس این عدد در سطح جهانی عدد مهمی است.

دبیر چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران با بیان اینکه در بخش بین‌الملل ۲ جایزه «حقیقت جویان» و «راه ابریشم» را اضافه کردیم، توضیح داد: دنبال این فضا بودیم که در بخش بین‌الملل اگر آثاری هستند که بر خلاف هژمونی امروز در پی منعکس کردن حقیقت‌ها هستند یک جایزه مضمونی داشته باشیم. «راه ابریشم» هم به این دلیل است که از فضای همجواری استفاده کنیم. این جایزه یادآور آن فضای مبادلاتی است که پیشتر کشورهای زیادی در آن وجود داشته و امروز توجه‌مان را به کشورهای همسایه و همجوار داریم.

آذرپندار درباره آمار کشورهای شرکت کننده در جشنواره چهلم، افزود: بیشترین کشوری که برای ما اثر فرستاده به ترتیب، اسپانیا، هند، فرانسه، آمریکا، چین و … است.

وی اظهار کرد: اتفاقی که امسال رخ داد این است که سایت ما به ۱۲ زبان فراخوان را منتشر کرد. این اقدامی بود برای اینکه مرزهای بین‌المللی جشنواره را گسترش بدهیم. مثلا شاید در سال‌های گذشته این تعداد اثر از اسپانیا نداشتیم. سعی کردیم اقتضائات بین‌المللی را رعایت کنیم و به نظرم هنوز راه زیادی داریم چون این جشنواره اعتبار زیادی دارد.

دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران تأکید کرد: امروز کشور ما صاحب سرمایه‌ای در حوزه جشنواره‌ها است. در بخش بین‌الملل سعی کردیم پلتفرم‌های بین‌المللی را گسترش بدهیم. اتفاق مهم دیگر که امسال رخ داد این بود که جشنواره‌های مورد تأیید اسکار اکثرا با دریافت پول اثر می‌پذیرند، با توجه به اینکه ما در دریافت پول مشکلاتی داریم این موضوع در سال‌های گذشته رخ نداده بود اما ما امسال موفق شدیم از میانه دریافت آثار، آثار را با دریافت پول بپذیریم. امیدواریم از سال آینده بتوانیم این مسیر را بهتر برویم و برای جشنواره درآمدزایی داشته باشیم.

آذرپندار در ادامه سخنان خود مطرح کرد: جشنواره هر چه بیشتر به گستردگی ایران نزدیک باشد، چه در حوزه فیلمسازان و چه مضامین، خوب است. ما سال گذشته توفیق داشتیم آثاری با مضامین مختلف ایران داشته باشیم اما در بخش فیلمسازان این اتفاق خیلی رخ نداده بود. امسال نه اینکه خط ویژه‌ای را برای فیلم‌های شهرستانی باز کنیم اما از میان فیلم‌های هم سطح به فیلمسازان شهرستان‌ها توجه می‌کنیم. خیلی از بچه‌هایی که در تهران فیلم می‌سازند همان بچه‌های شهرستان هستند اما به دلیل سهولت فیلمسازی در تهران به اینجا آمده‌اند اما ارزش این است که پذیرای فیلم‌های شهرستانی باشیم. امسال شاهد یک تغییر سهم جزیی هستیم، سال گذشته حدود ۳۰ درصد برای تهران بود امسال این آمار ۲۶ درصد شده است. این روند سرمایه‌گذاری ما که آغاز شده اگر سالی چند درصد هم این موازنه را تغییر بدهد خوب است.

وی در بخش دیگری از این نشست به ارائه آماری در خصوص آثار ارائه شده از شهرهای مختلف پرداخت و توضیح داد: فیلمسازان تهران ۴۷۰ اثر، اصفهان ۱۵۴، فارس ۱۱۵ اثر و … برای ما فرستاده‌اند. در بخش فیلمسازان خانم و آقا ۲۹۵ فیلمساز خانم داشتیم و ۱۴۹۲ فیلمساز مرد داشتیم که این معادل آمار سال گذشته است. نکته مهم این است که رویکرد جشنواره فیلم کوتاه تهران بومی‌گرایی در ژانر خواهد بود. سال گذشته فضای ژانر را در جشنواره تجربه کردیم و بنا بر بازخوردی که دریافت کردیم به نظر آمد این فضا باید ادامه پیدا کند و البته در جشنواره تنوع ایجاد شد و دوستان از این فضا تا حد زیادی استقبال کردند.

دبیر جشنواره چهلم فیلم کوتاه تهران، اظهار کرد: امسال تلاش ما این است که در فضای ژانر بومی‌گرایی داشته باشیم و نباید تقلید یک به یک از آثار ژانری غرب داشته باشیم. البته تاکنون فیلم‌های خوبی برای ما رسیده است. سال گذشته حضور فیلم‌های کمدی، فانتزی، وحشت و… در جشنواره مشهود بود.

آذرپندار با اشاره به توجه ویژه به بخش عکس در این دوره از جشنواره، بیان کرد: یک تفاوتی که جشنواره امسال دارد حوزه عکس است که آن را جدی‌تر پیگیری کردیم. سال گذشته نمایشگاهی داشتیم که امسال به آن فضای رقابتی دادیم و آثار زیادی به ما رسید. همیشه یک رکن انجمن، عکس بوده است البته این موضوع گاهی مهجور واقع شده و ما سعی می‌کنیم به این حوزه توجه کنیم. داشتن یک رویداد مستقل در حوزه عکس در انجمن حتما اتفاق درست‌تری است اما فعلا با امکانات موجود چنین ظرفیتی را تدارک دیدیم که بالغ بر ۸۰۰ عکس به دست ما رسیده است. فیلم‌های تولیدی ما در این دوره ۳۰۷ اثر است که با توجه به سیاست افزایش تولید که در انجمن تولید می‌شود در آن بخش هم شاهد یک افزایش بودیم که امیدواریم به رونق فیلمسازی در کشور منجر شود.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان درباره نشست‌های مدنظر برای این دوره از جشنواره، گفت: سال گذشته نشست‌هایی داشته‌ایم و طراحی ما این است که امسال ۱۰ نشست داشته باشیم که شکل نوعی خواهد داشت. بخش ورک‌شاپ‌ها همیشه یک بخش جدی بوده است و در نظر داریم از بهترین‌ها دعوت کنیم تا در این نشست‌ها حضور داشته باشند.

وی درباره فیلم‌های اقلیت‌های جنسی بیان کرد: آنچه تحت عنوان ال جی بی تی تعریف می‌شود در جشنواره ما جایی نخواهد داشت. به دلیل توجه بیش از حدی که گاهی به این آثار در جشنواره‌های دیگر می‌شود و نسبت به آنها دوپینگ می‌شود با تعداد زیادی فیلم‌های شبیه به هم مواجه می‌شوید که هر جشنواره‌ای برای آن خط ویژه‌ای باز کرده است. این یک روند غیر عادی برای کسانی است که چنین آثاری می‌سازند و رزومه ساخته می‌شود. ما ترجیح می‌دهیم جزوی از این پروسه نباشیم و همچنان جشنواره این خط قرمز را دارد، البته امسال هم اثر کمتری در این حوزه به ما رسید. درباره کودک‌کشی هم همان سیاست را داریم. این ۲ موضوع به عنوان خط قرمز ما است.

آذرپندار در بخش دیگری از این نشست مطرح کرد: من تحلیلی درباره شدت و ضعف دوقطبی ندارم. ما فضا را برای شرکت‌کنندگان آماده کردیم. یادتان باشد سال گذشته معترضان کسانی بودند که فیلم‌شان پذیرفته شده بود. این نشان می‌دهد که ما در پذیرش آثار نگاه این چنینی نداریم، برخی تحت فشار چنین تصمیمی را گرفته بودند. در جشنواره سلیقه‌های مختلف وجود دارد. من یک دوره این جشنواره را برگزار کردم و می‌شود درباره مضامینی که در جشنواره به نمایش درآمدند صحبت کنیم. سال گذشته فیلم اعتراضی و سیاسی وجود داشت، ما استقبال می‌کنیم که فیلمسازان جسارت داشته باشند درباره مسایل سیاسی فیلم بسازند تا اینکه تابوهای اخلاقی را فیلم کنند. ما همان سیاست پیشین را داریم تا با درهای باز پذیرای فیلمسازان مختلف باشیم اینکه کسی بلد است هنرمندانه انتقاد کند حتما در جشنواره هم می‌تواند حضور پیدا کند. تعدادی از این فیلم‌های منتقدانه تولید خود انجمن است و ترجیح ما این است که فیلم‌های سیاسی داشته باشیم. اگر فیلمی باشد که هنرمندانه و مودبانه و موقر درباره حوادث گذشته باشد حتما می‌تواند در جشنواره حضور داشته باشد. امروز لازم است هیچ دوقطبی در جامعه ما تشدید نشود. در ایام جشنواره هم می‌شود این ماجرا را قضاوت کرد.

وی درباره تفاهم‌نامه با خانه کتاب عنوان کرد: سال گذشته خانه کتاب در اختتامیه جایزه‌ای را برای فیلم‌های اقتباسی داد، البته ما هم رویدادهایی مرتبط با کتاب داشتیم. امسال هم ما بین پنج تا ۱۰ کتاب سینمایی رونمایی خواهیم کرد. در حوزه تفاهم با خانه کتاب آنچه وجود دارد این است که ما فراخوانی درباره فیلمنامه اقتباسی دادیم و هزینه تولید یک اثر تا سقف ۴۰۰ میلیون تومان را خواهیم داد. این بخشی از تفاهم‌نامه با خانه کتاب است که نیمی از ۴۰۰ میلیون تومان را انجمن و نیمی دیگر خانه کتاب عهده‌دار می‌شود. همچنان خانه کتاب به تعدادی از فیلم‌های برگزیده خود از منظر اقتباسی در اختتامیه جایزه خواهد داد و ما از این موضوع خوشحالیم.

دبیر چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران درباره اینکه چه تعداد فیلم سیاسی در این دوره از جشنواره حضور دارد، توضیح داد: در بخش داخلی هنوز دقیق نمی‌توانم بگویم چه تعداد فیلم سیاسی داریم چون آثار در حال بازبینی هستند اما می‌توانم به شما این اطمینان را بدهم که فیلم‌هایی با مضامین سیاسی را خواهیم داشت هر چند مضامین سیاسی محدود به اتفاقات سال گذشته نیست. فیلم‌های سیاسی امسال در جشنواره نماینده خواهد داشت. سال گذشته از هیات انتخاب خواسته بودم که به فیلمسازی سیاسی توجه شود چون ما باید اعتمادزایی کنیم تا فیلمسازان بدانند مضامین سیاسی تابو نیست. ترجیح می‌دهیم مضامین اخلاقی برای ما تابو باشد.

این گزارش تکمیل می‌شود…

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شاه‌حسینی: یکی از مأموریت‌های اصلی مجمع تحلیلگران توجه جدی به حقوق معنوی مخاطبین ازجمله حقوق تربیتی و اخلاقی و ارزش‌ها است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: عضو شورای عالی سینما و رئیس فرهنگستان هنر گفت: یکی از مأموریت‌های اصلی و مهم مجمع تحلیلگران محتوای صوت و تصویر فراگیر توجه جدی به حقوق معنوی مخاطبین از جمله حقوق تربیتی و اخلاقی و ارزش‌ها است، خروجی فعالیت این مجمع باید احیای حقوق معنوی مخاطب و حفظ حقوق مخاطبین باشد.

به گزارش سینماپرس، دومین جلسه مجمع مشورتی «تحلیلگران محتوای صوت‌و تصویر فراگیر» با حضور مجید شاه حسینی عضو شورای عالی سینما و رئیس فرهنگستان هنر، محمود گبرلو منتقد و کارشناس سینما و تلویزیون و نمایندگان حوزه هنری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان بسیج رسانه کشور، انجمن سواد رسانه‌ای ایران، مجمع «رصتا»، اتحادیه تهیه‌کنندگان فیلم و سریال ایران، رادیو نمایش و مدرسه نقد جام جم در سالن جلسات ساترا برگزار شد.

مجید شاه حسینی عضو شورای عالی سینما و رئیس فرهنگستان هنر در این جلسه گفت: یکی از مأموریت‌های اصلی و مهم مجمع تحلیلگران محتوای صوت و تصویر فراگیر توجه جدی به حقوق معنوی مخاطبین ازجمله حقوق تربیتی و اخلاقی و ارزش‌ها است. خروجی فعالیت این مجمع باید احیای حقوق معنوی مخاطب و حفظ حقوق مخاطبین باشد.

مجید مجیدی مدیر کانون اندیشه پژوهی کودک و نوجوان حوزه هنری نیز گفت: مأموریت مجمع مشورتی تحلیلگران ساترا، ایجاد و تقویت فرآیند تحلیل محتوای سریال‌ها و برنامه‌های نمایش خانگی به منظور اثرگذاری بر جریان تولید، توزیع و مصرف رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر است. در راستای انجام این مأموریت، مجمع مشورتی تحلیلگران ساترا با بهره‌گیری از مهارت تحلیل و نقد صاحب‌نظران، کارشناسان، کنشگران و سامانه‌ها در راستای آگاهی بخشی به مخاطبان و با هدف حفظ حقوق معنوی آنان و با استفاده از ظرفیت سازمان صدا و سیما باید برای طراحی و اجرای برنامه‌های مختلف در این زمینه اقدام کند.

همچنین محمدمهدی مؤمنی‌ها مدیرکل توسعه شبکه تنظیم‌گران اجتماعی ساترا در ابتدای این جلسه با ارائه گزارشی از روند آماده‌سازی اهداف عملیاتی و بلند مدت مجمع مشورتی «تحلیلگران محتوای صوت و تصویر فراگیر» بیان کرد: تقویت تحلیل محتوای سریال‌ها و برنامه‌های نمایش خانگی و حمایت از حقوق معنوی مخاطب، دو هدف کلان شکل‌گیری مجمع است که ذیل هر یک از این دو هدف، سایر اهداف عملیاتی و بلندمدت احصا شده است.

در ادامه، اعضای مجمع به بحث و گفت‌وگو درخصوص اهداف عملیاتی تقویت تحلیل محتوای سریال‌ها و برنامه‌های نمایش خانگی پرداختند و مقرر شد حمایت از بهره‌برداری از ظرفیت سامانه‌های شناخته شده تحلیل محتوا در کشور، شناسایی و پرورش ظرفیت‌های انسانی در حوزه تحلیل و نقد، برنامه‌ریزی برای تقویت شبکه‌های نخبگانی و سامانه‌های تحلیل‌گر، بهره‌برداری از ظرفیت سازمان صدا وسیما در حوزه تحلیل، نقد و بررسی، ارتقای سواد رسانه‌ای متولیان و کاربران سکوهای نمایش صوت‌و تصویر فراگیر، آگاهی‌بخشی به مخاطبان صوت‌و تصویر فراگیر با هدف تبدیل هر مخاطب به تحلیلگر محتوا و حمایت از برگزاری نشست‌ها، همایش‌ها، جشنواره‌ها و سایر رویدادها در راستای اهداف مجمع، جزو اهداف عملیاتی و بلندمدت مجمع در نظر گرفته شود.

همچنین حمایت از حقوق معنوی مخاطب، گفتمان سازی ادبیات نقد، ارزیابی و تحلیل، ایجاد و توسعه بدنه مردمی و نخبگانی تنظیم‌گری، تحلیل جریان ممیزی و ارائه پیشنهادات برای ارتقای نظام شاخص‌های ممیزی با اولویت رعایت حقوق معنوی مخاطب و ترویج و معرفی سامانه‌های تحلیل‌گر حامی حقوق معنوی مخاطب در سکوها، رسانه ملی و سایر رسانه‌ها به منظور آگاهی‌بخشی و توانمندسازی کاربران از دیگر اهداف عملیاتی این مجمع تعیین شدند. مجید شاه حسینی: یکی از مأموریت‌های اصلی و مهم مجمع تحلیلگران محتوای صوت و تصویر فراگیر توجه جدی به حقوق معنوی مخاطبین ازجمله حقوق تربیتی و اخلاقی و ارزش‌ها است. خروجی فعالیت این مجمع باید احیای حقوق معنوی مخاطب و حفظ حقوق مخاطبین باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیش تولید فصل حجاز شروع شده/برنامه‌ریزی ما برای تولید فصل ایران حدود دوسال است! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تهیه کننده سریال سلمان فارسی از پیوستن تعداد کثیری از بازیگران شاخص جدید به مجموعه سلمان فارسی تا دوماه دیگر خبر داد.

به گزارش سینماپرس، حسین طاهری با بیان اینکه ساخت فصل ایران سریال سلمان فارسی اخیرا آغاز شده است و ما نخستین روز فیلمبرداری را باحدود ۶۰۰ نفر از هنروران سینمایی و تئاتری از استان‌های مختلف کشوردر کاروانسرای مرمر آغاز کردیم اظهار کرد: امیدواریم طی کمتر از دوسال بتوانیم فصل ایران را که جدی‌ترین فصل سریال است به پایان برسانیم.

وی افزود: این فصل مهم در فضایی با معماری ویژه دوره ساسانی که خود نخستین مجموعه منحصر به فرد ساخت و سازهای دوره ایران باستان در کشور است، فیلمبرداری می‌شود. این بناها از بناهای ماندگار در شهرک غزالی خواهد بود.

تهیه کننده سریال سلمان فارسی با بیان اینکه افتخار داریم اعلام کنیم که مراحل صفر تا صد ساخت این بناهای ارزشمند در ظرف کمتر از پنج ماه با دستان هنرمندان جوان عزیزمان انجام شده است، گفت: با توجه به سیاست‌های ارزشمند سازمان، دکتر جبلی و مدیران سیما و با تشکر از مدیریت خوب شهرک غزالی، این ساخت و سازهای باشکوه دوره ساسانی در این شهرک از پنج هزار متر مربع، به ۲۰ هزار متر مربع تا اوایل پاییز خواهد رسید و امیدواریم تا پایان فصل ایران ساخت حدود ۸۵ هزار مترمربع لوکیشن‌های دوره ساسانی را شاهد باشیم که شامل کاروانسرای مرمر، مجموعه مرکزی ماربین (آتشکده، دیوانخانه، سربازخانه و…)، شهر جی، شهر تیسفون، مجموعه خانه بودخشتان، کاخ تیسفون و … است.

طاهری همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر انتشار اخباری پیرامون تخریب برخی لوکیشن‌های قدیمی در شهرک سینمایی برای ساخت لوکیشن‌های سلمان فارسی عنوان کرد: خیر، مدیریت خوب شهرک غزالی براساس یک برنامه کامل و جامع مشغول بازسازی شهرک است و فقط محل برخی لوکیشن‌هاجابه‌جا خواهد شد که مشغول انجام این کار هستند. ما بر اساس مجوزِ شهرک و میزان مساحتی که به ما اختصاص داده شده، بخش ایران را می‌سازیم.

تهیه کننده سریال سلمان فارسی با بیان این‌که از هیچ تجهیزات و مواد وارداتی در ساخت لوکیشن‌ها استفاده نکردیم، درباره توجه به مستندات تاریخی در ساخت فضاهای تاریخی دوره ساسانی عنوان کرد: بیشترین توجه ما این است که اجزاء با مستندات ساخته شده و کوچکترین خطایی نداشته باشد. شما استحضار دارید که در فیلمسازی بخشی استنادی و بخشی ذوق و سلیقه طراح و کارگردان فیلم است.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه هرازگاهی نام بازیگرانی که به مجموعه سلمان افزوده شده‌اند در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود، بازیگران جدیدی در هفته‌های آتی به پروژه اضافه می‌شوند؟ گفت: بله، حدود دوماه دیگر که فصل مهمی‌از قسمت ایران در مجموعه «ماربین» فیلمبرداری می‌شود، تعداد کثیری از بازیگران به پروژه ملحق خواهند شد. عمده دوستان بازیگر در سینما، تلویزیون و تئاتر، علاقه‌مند هستند در سریال سلمان بازی کنند.

طاهری اضافه کرد: براساس گفتگوهای اولیه که با خیلی از بازیگران درجه یک کشور انجام داده‌ایم، امیدواریم ظرف دو ماه آینده قراردادهایشان منعقد و وارد صحنه شوند.

وی همچنین با اشاره به حضور بازیگرانی از اقوام و قومیت‌های مختلف در سریال گفت: بیش از ۴۰ بازیگر خارجی در فصل اول از مراکش، تونس، یونان و ارمنستان بازی کردند که البته تعداد بازیگران خارجی در فصل ایران کمتر است. در فصل حجاز شاهد حضور بازیگران بسیاری از جهان عرب، آسیا و اروپا خواهیم بود.

تهیه کننده سریال سلمان فارسی با بیان اینکه فیلمبرداری فصل ایران سریال از ۱۹ مرداد به طور رسمی‌آغاز شده است اظهار کرد: برنامه‌ریزی ما برای تولید فصل ایران حدود دوسال است که تلاش داریم به پایان برسد، همچنین امروز اعلام می‌کنیم که پیش تولید فصل حجاز هم شروع شده است و اکنون همکاران ما در بخش حجاز مشغول کار طراحی، بررسی و انتخاب لوکیشن‌ها و … هستند تا پیش تولید فصل حجاز را هم‌زمان و با سرعت مناسبی آغاز کرده باشیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برنامه «پیشران علم» به سراغ قله‌های علمی کشور رفت

دانشگاه یکی از پایگاه‌های تعیین کننده و تاثیرگذار در پیشبرد اهداف ملی کشور است. کارکرد دانشگاه تنها در آموزش و پژوهش خلاصه نمی‌شود، بلکه یک پایگاه کلیدی برای کسب مهارت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است. رادیو گفتگو که رسالت نخبگانی و نقش یک رسانه تخصصی را در حوزه دانش ایفا می‌کند، به تازگی در جدول پخش برنامه‌های خود، ظرفیتی را برای حضور روسای دانشگاه‌ها در کشور فراهم کرده است این برنامه به تهیه کنندگی نادر بنی صفار به روی آنتن می‌رود، که در ادامه با این تهیه کننده به گفتگو پرداختیم.

نادر بنی صفار، تهیه کننده رادیو گفتگو مطرح کرد: مسلما توسعه اقتصادی کشور‌ها با شرایط آموزش عالی آنان در ارتباط است، بنابراین سیستم آموزش عالی تولیدکننده هنجار است و باید سرمایه انسانی لازم را در اختیار نظام فرهنگی و اجتماعی جامعه قرار دهد. این نهاد بزرگ اجتماعی و فرهنگی به ویژه در عرصه علم و فناوری، جامعه را برای تسلط بر رویداد‌های آینده توانمند و مهیا می‌کند. در نتیجه بررسی عملکرد روسای دانشگاه‌ها به عنوان قله‌های این پیشران ضروری به نظر می‌رسد؛ که رسانه می‌تواند مسیر پیشرفت این افراد را معرفی کند.

بنی صفار با بیان اینکه برنامه «پیشران علم» به سراغ قله‌های پیشران‌های علمی کشور یعنی همان روسای دانشگاه‌ها می‌رود، ادامه داد: این برنامه که از ۲۶ مرداد ماه ساعت ۲۲ به روی آنتن رفته، سعی دارد نهاد‌های دانشگاهی را از سه جنبه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که پایه‌های توسعه یک ملت محسوب می‌شوند، مورد بررسی قرار دهد.

وی پیرامون ضرورت تولید این برنامه، بیان کرد: نقش و اهمیت دانشگاه به عنوان یک پدیده جریان ساز در تصمیم سازی‌ها و تصمیم گیری‌های کلان علمی کشور و نیز نقش این اَبرپدیده علمی در ریل گذاری سیاست‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کشور در افق چشم‌انداز از رویکرد‌ها و رهیافت‌های موثر گفتگو‌های این برنامه با مهمانان است.

بنی صفار اظهار کرد: پیگیری چالش‌های رسیدن به اهداف علمی دانشگاه، چگونگی استفاده از پژوهش‌های دانشگاه در پیشبرد اهداف جامعه، نحوه حمایت از دانشجویان، سطح علمی اساتید و… نیز از دیگر محور‌های مورد بحث در برنامه پیشران علم خواهد بود.

این تهیه کننده در توضیح انتخاب نام «پیشران علم» برای این برنامه افزود: دانشگاه به عنوان جبهه مقدم در رصد علمی و چشم انداز هر جامعه دخالت موثری دارد و به طور یقین نقش پیشران دانش را به طور خاص در کشور انجام می‌دهد، از این رو نام برنامه را «پیشران علم» انتخاب کردیم.

بنی صفار در پایان خاطرنشان کرد: برنامه پیشران علم که نگاهی اجمالی به زندگی روسای دانشگاه‌های کشور دارد هر هفته پنج شنبه‌ها میزبان یکی از این اساتید دانشگاه است و روسای دانشگاه‌هایی مثل دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه هنر تهران، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشگاه صنعتی امیرکبیر و ۱۳ دانشگاه دیگر در لیست دعوت این برنامه خواهند بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیگیری‌ها تا کشف عامل یا عاملان متخلف پخش فیلم‌ها به صورت قاچاق ادامه خواهد یافت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیر ستاد صیانت از آثار سینمایی از دستور رئیس سازمان سینمایی برای بررسی فوری موضوع انتشار قاچاق فیلم خبر داد.

به گزارش سینماپرس، جعفر انصاری‌فر با اشاره به انتشار قاچاق فیلم‌های سینمایی «تفریق» و «بی رویا» گفت: بعد از وصول خبر انتشار غیرقانونی فیلم‌های «تفریق» و «بی رویا» در فضای مجازی، با دستور ریاست محترم سازمان سینمایی، موضوع در دستور کار ستاد صیانت قرار گرفت.
وی ادامه داد: با بررسی‌های مقدماتی صورت گرفته، مشخص شد که با توجه به رعایت دقیق مراقبت‌های حفاظتی از جمله استفاده از دی سی پی برای بازبینی فیلم‌ها، انتشار آثار خارج از سازمان‌های دولتی و احتمالا از دفاتر فیلم‌ها یا جشنواره‌های خارجی صورت گرفته است. به همین دلیل مراتب برای بررسی فنی به قوه قضائیه و پلیس فتای فراجا برای شناسایی منشاء نشر فیلم، منعکس شد.

به گفته وی، با توجه به حاشیه‌های موجود درباره قاچاق فیلم‌ها، احتمال سازمان یافتگی انتشار غیرقانونی فیلم‌های مذکور وجود دارد به گونه‌ای که نسخه‌های منتشر شده، دارای کیفیت اصلی و بدون تایتل و نشانه‌گذاری بازبینی هستند.

دبیر ستاد صیانت از آثار سازمان سینمایی اضافه کرد: شائبه‌هایی در مورد رعایت امانتداری و حفظ حقوق اثر توسط پخش‌کننده بین‌المللی فیلم‌ها نیز وجود دارد که امیدواریم در سیر تحقیقات فنی مراجع ذی‌صلاح، موضوع کاملا مشخص شود.

وی خاطرنشان کرد: به هر حال با تاکید مقام عالی وزارت و ریاست سازمان سینمای مبنی بر حفاظت از حقوق فیلمسازان و مصمم بودن این ستاد و نهادهای نظارتی برای تحقق این خواسته، پیگیری‌ها تا کشف عامل یا عاملان متخلف پخش فیلم‌ها به صورت قاچاق که برای اهداف شخصی یا جریانی اقدام به این کار کرده‌اند، ادامه خواهد یافت.

مشاهده خبر از سایت منبع