X

اخبار سینمایی

دفتر سینمایی

«پاورقی» از امشب به تلویزیون بازمی‌گردد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس صدا و سیما با اعلام خبر ادامه برنامه «پاورقی» از امشب گفت: سوء تفاهمی بوده که برطرف شد و آقای شهبازی از روز شنبه، ۲۸ مرداد برنامه‌شان را روی آنتن خواهد داشت و «پاورقی» ادامه پیدا می‌کند.

به گزارش سینماپرس، پیمان جبلی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: در رسانه ملی مسیر تحولی بازگشت‌پذیر نیست. یک سال اخیر و تحول مشهود در محتوا و رویکرد بهترین دلیل است. در این دوره تحولی، مدیریت باج‌بگیر و باج‌بده به تاریخ می‌پیوندد! جای نگرانی نیست ان‌شاء‌الله.

وی در پاسخ به یک کاربر درباره خداحافظی محمدرضا شهبازی از تلویزیون افزود: آقای شهبازی و برنامه پاورقی ادامه خواهد یافت.

محمدرضا شهبازی طنزپرداز و مجری تلویزیون چند روز پیش با انتشار یک ویدیو در فضای مجازی در اعتراض به حضور برخی سلبریتی‌ها از اجرای برنامه پاورقی خداحافظی کرده بود.

پس از اعلام این خبر، روابط عمومی برنامه «پاورقی» در مطلبی توضیحی به مخاطبان خود اعلام کرد: در موضوع کناره‌گیری آقای شهبازی از اجرای برنامه پاورقی و اتفاقات حواشی آن، صحبت‌هایی در حال انجام است تا ان‌شاءالله با قول‌هایی که داده شده، برنامه پاورقی با حضور وی، پرقدرت به راه خود ادامه داده و در خدمت شما عزیزان باشد.

روابط عمومی صداوسیما نیز به دنبال نقدها و مطالبی در روزهای اخیر درباره حضور برخی چهره‌های هنری و تلویزیونی در رسانه ملّی اطلاعیه‌ای صادر کرد. روابط عمومی رسانه ملّی در بخشی از این اطلاعیه بر استفاده منطقی و اصولی از سلبریتی‌ها و چهره‌ها تأکید کرده و هرگونه گمانه‌زنی و یا اطلاعات ادعایی غیردقیق درباره میزان مخاطب برنامه‌ها را غیرقابل قبول و غیرمعتبر عنوان کرده است.

رصد فضای مجازی و مقابله با هجمه رسانه ای

صداوسیما از ابتدا از این برنامه و این فعال رسانه‌ای، به خاطر رویکرد مثبت و آگاهی بخشش حمایت و قدردانی کرده است. سال گذشته معاون سیما در جمع عوامل برنامه «پاورقی» شبکه دو سیما گفت: در جریان غائله اخیر و فتنه انگیزی دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی، شبکه‌های معاند آرایش جنگی داشتند و نفرت و دروغ‌پراکنی این بنگاه‌های خبری بی‌امان در جریان بود. در مقابل ذات شبکه های رسانه ملی متناسب با نیازهای رسانه ای و ذائقه های مختلف مخاطبان است اما لازم بود تا ایده و فکر برنامه ای با محتوای رصد فضای مجازی و مقابله با این هجمه رسانه ای طراحی و شکل بگیرد که این مهم به ابتکار شبکه دو رقم خورد.

معاون سیما افزود: این برنامه از استانداردهای لازم و ریتم مناسبی برخوردار بوده و توانسته است تاثیر خود را در جامعه بگذارد و به همین دلیل لازم دیدم از زحمات مدیر شبکه دو و عوامل برنامه قدردانی کنم چرا که بی شک در جریان این جنگ رسانه ای یک سنگر جدی و استراتژیک را حفظ کرده اید.

مخالفان و موافقان همگی برنامه «پاورقی» را دنبال می‌کنند

محمدرضا شهبازی از نویسندگان و مجری برنامه هم در این جلسه گفت: «پاورقی» به من ثابت کرد که فصای مجازی به واقعیت جامعه ربطی ندارد و از آن جایی که طول روز در میان مردم تردد می کنم و از نزدیک با مردم رودررو هستم متوجه شدم مردم به خوبی با «پاورقی» ارتباط گرفتند. این را باید دانست که مطالب فضای مجازی با اتفاقات جاری جامعه متفاوت است و صداوسیما می تواند مرجع خبری مهمی باشد و من وقتی که شبکه اجتماعی توئیتر را دنبال می کنم می بینم که مخالفان و موافقان همگی برنامه «پاورقی» را دنبال می کنند و این که رسانه به موقع و در زمان مناسب این برنامه را به روی آنتن فرستاد بسیار کار بجا و شایسته ای است که صورت گرفت.

به گزارش ایرنا، برنامه پاورقی می خواهد لایه های پشت پرده اخباری را که برای مخاطبان مهم و اثرگذار است و ممکن است آنها را به اشتباه بیندازد، نمایان کند. در این برنامه تلاش شده مخاطبان به این درک برسند اخباری که شبکه های معاند فارسی‌زبان مغرضانه به خورد مخاطب می دهند تا چه میزان سندیت دارد و چه اندازه صحت ندارد.

برنامه «پاورقی» کاری از گروه اجتماعی فرهنگی شبکه دو به تهیه‌کنندگی و کارگردانی جواد فتحی و نویسندگی امین میمندیان، محمدرضا شهبازی، مرتضی قربانی و… است که از ساعت ۱۹:۴۵ روانه آنتن می شود و بازپخش آن روز بعد ساعت ۰۰:۱۰ بامداد، ۰۳:۱۵ بامداد و ۱۲:۳۰ خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وحیدزاده: سینمای علمی در کشورمان هیچ گاه جدی گرفته نشده است/ فقدان آموزش حرفه ای جبران ناپذیر! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ابراهیم وحیدزاده گفت: دلیل این اتفاق سیاست گذاران فرهنگی در دولت های مختلف اند که در هر مقطعی سعی کرده اند بر اساس سلیقه خود دست فیلمسازان را باز بگذارند.

ابراهیم وحیدزاده کارگردان سینما در خصوص فقدان آموزش اصولی و حرفه ای در سینمای ایران گفت: سینمای علمی در کشورمان هیچ گاه جدی گرفته نشده است و دلیل این اتفاق سیاست گذاران فرهنگی در دولت های مختلف اند که در هر مقطعی سعی کرده اند بر اساس سلیقه خود دست فیلمسازان دیگر را برای تولید آثار مورد علاقه شان باز بگذارند.

کارگردان فیلم های سینمایی «معادله» و «تحفه ها» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: آموزش چه در سینما و چه در رشته های دیگر باید همواره مورد توجه قرار بگیرد؛ در همه دنیا مرسوم است اساتید دانشگاه با همه علم و دانشی که دارند باز هم در سمینارهایی شرکت می کنند تا از آموخته ها و اندیشه های نوین دیگران استفاده کنند اما این مهم در سینمای ما هیچ گاه به صورت جدی دنبال نشده است.

این سینماگر پیشکسوت یادآور شد: بنده سال ها است در سینمای ایران فعالیت می کنم و هیچ گاه به خاطر نمی آورم که مقوله آموزش در سینما به صورت جدی توسط مدیران فرهنگی دنبال شده باشد. حتی در مقطعی گفتند هر کسی دلش می خواهد فیلم بسازد به میدان بیاید این در حالی بود که قبل از آن ضوابطی بود و هر کس نمی توانست به عنوان فیلمساز وارد عرصه سینما شود.

وی در همین راستا ادامه داد: در یک دوران کانون کارگردانان پرونده متقاضیان فیلمسازی را بررسی می کرد تا ببینند آیا آن ها اصلاً در سینما تجربه درخشانی دارند؟ آیا دستیاری کرده اند؟ آیا دانشگاه رفته اند؟ آیا یک فیلم خوب ساخته اند؟ آیا سابقه کار مفید در سینما دارند؟ اما متأسفانه امروز دیگر چنین رویه ای نیست و خیلی ها از راه های دیگر وارد حوزه فیلمسازی می شوند.

وحیدزاده یادآور شد: سال ها قبل بهرام بیضایی می گفت باید انجمن حمایت از نگاتیو به وجود آوریم؛ چون خیلی ها وارد سینما می شدند که فقط نگاتیو را هدر می دادند و به جای اینکه کار مثبتی انجام دهند به سینما ضربه می زدند. امروز که دیگر با دیجیتالی شدن سینما این وضعیت بدتر از قبل هم شده است و گویا هیچ دغدغه ای هم برای بهبود شرایط توسط سیاست گذاران و مدیران فرهنگی وجود ندارد.

کارگردان فیلم های سینمایی «مجسمه» و «عشق فیلم» در پایان این گفتگو با بیان اینکه فقدان آموزش حرفه ای و اصولی ضربات جبران ناپذیری را بر پیکره نحیف سینمای کشور وارد می کند اظهار داشت: گویا برخی مدیران فکر می کنند اگر کسی دانش داشته باشد و وارد سینما شود بعداً مدعی خواهد شد و بهتر است آدم های ناآگاه در سینما داشته باشیم تا هر زمان دوست داشته باشیم گوش آن ها را بکشیم. این نگاه و این تفکر به سینما و ادبیات و هنر و علم ایران عزیزمان ضربه می زند و من امیدوارم مدیران دغدغه مندی در وزارت علوم و وزارت ارشاد پیدا شوند و دست به دست هم داده و به این وضعیت بحرانی با یک تعامل درست و مشترک پایان دهند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«جلال شباهنگی» توانست به زیبایی مناظر زیبای کشورش را ترسیم کند/بسیاری از هنرمندان این عشق و علاقه او را می‌ستودند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمد خراسانی‎‌زاده مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی و فرهنگستان هنر برای درگذشت جلال شباهنگی هنرمند پیشکسوت پیام‌های تسلیت جداگانه ای منتشر کردند.

به گزارش سینماپرس، محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران با صدور پیامی درگذشت جلال شباهنگی هنرمند مطرح و پیشکسوت عرصه هنرهای تجسمی کشور را تسلیت گفت.

متن این پیام، بدین شرح است:

«کلُّ مَنْ عَلیها فَان وَ یبقَی وَجْهُ رَبِّک ذوالجلالِ والاکرام

با کمال تأثر و اندوه، خبر درگذشت هنرمند گرانقدر عرصه هنرهای تجسمی و عضو پیوسته فرهنگستان هنر، استاد زنده‌یاد جلال شباهنگی را دریافت کردم.

زنده‌یاد شباهنگی، اختری فروزان در سپهر پرستاره هنر معاصر سرزمین عزیزمان ایران بود که در طول حیات پربار خویش، افزون بر خلق آثار هنری ماندگار، به تعلیم و تربیت خیل انبوهی از مشتاقان هنر همت گماشت و بسیاری از شاگردان او، اینک ستاره‌ای درخشان در آسمان هنر ایران محسوب می‌شوند.

سادگی و صمیمت جاری در منظره‌نگاری‌های زیبا و چشم‌نواز زنده‌یاد شباهنگی در کنار ترکیب‌بندی‌های بدیع و متمایز او از کوه‌ها، کویرها و دشت‌های بکر این جغرافیای پرگهر، ایجاب می‌کند که به حق، او را نقاش سرزمین رویایی ایران بنامیم.

اینجانب ضمن تسلیت به خانواده ارجمند شباهنگی، فقدان سراسر اندوه این هنرمند گرانقدر را به جامعه هنرهای تجسمی کشور و تمامی دوست‌داران و شاگردان ایشان تعزیت می‌گویم و از خداوند بخشایشگر برای همه عزیزان سوگوار، اجر و بردباری و برای آن فقید فرهیخته، علوّ درجات را مسئلت می‌نمایم.»

تسلیت فرهنگستان هنر برای درگذشت جلال شباهنگی

همچنین، فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران نیز طی پیامی درگذشت جلال شباهنگی عضو پیوسته و عضو گروه هنرهای تجسمی این فرهنگستان را به اهالی فرهنگ و هنر تسلیت گفت.

متن پیام به شرح زیر است:

«بازگشت همه به سوی اوست

خبر درگذشت استاد جلال شباهنگی که از هنرمندان ارزشمند این مرز و بوم بود، جامعه هنری را متأثر ساخت. استاد شباهنگی هنرمندی چیره‌دست و استادی توانمند بود که سال‌های متمادی هنر خود را بی‌کم‌وکاست به دانشجویانش آموزش داد و از آنها هنرمندانی توانا ساخت. او عاشق هنر و سرزمینش بود و توانست به زیبایی دشت‌های فراخ، باغ‌های سبز و مناظر زیبای کشورش را ترسیم کند. وی هنرمندی فرهیخته، انسانی شریف و پرتلاش بود و دست کم نیم قرن آثار بسیاری از خود به یادگار گذاشت که در عین سادگی، دارای سبک مخصوص به خود، روح‌نواز و برجسته بودند و از همین روی بسیاری از هنرمندان این عشق و علاقه او را می‌ستودند.

فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران درگذشت این هنرمند پیشکسوت را به جامعه هنری، خانواده معزز ایشان و دانشجویانش تسلیت گفته و از درگاه پروردگار متعال برای ایشان طلب مغفرت و برای بازماندگانش صبر مسئلت دارد.

روحش شاد و یادش گرامی باد.»

عکس کنار خبر مربوط به دوران بیماری زنده‌یاد جلال شباهنگی است که سه هفته پیش در صفحه این هنرمند منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

متأسفانه کمبود بودجه برای «سلمان فارسی» دردسرساز شده و زمینه نارضایتی برخی از هنرمندان این سریال را فراهم کرده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کاظم هژیرآزاد ضمن اشاره به رویکرد آموزشی حقوقی سریال «بازپرس»، اهمیت آگاهی از حقوق اجتماعی را بیان کرد و همراهی قوه قضاییه با صداوسیما در جهت ساخت سریال‌هایی که بخشی از دغدغه روز جامعه را منعکس می‌کند، رویکردی مهم و اثرگذار دانست.

به گزارش سینماپرس، کاظم هژیرآزاد بازیگر تلویزیون و سینما در گفت‌وگو با میزان درباره سریال «بازپرس» گفت: سریال «بازپرس» یک سریال معمایی است که به شرح پرونده‌های واقعی در ژانر پلیسی امنیتی پرداخته و از شبکه یک سیما پخش می‌شود.

وی ادامه داد: برای ساخت سریال «بازپرس» از بازیگران خوبی استفاده شده است که همگی در بهبود روند سریال تأثیرگذار هستند. زمانی که برای ایفای نقش در سریال «بازپرس» انتخاب شدم و در مورد مضمون سریال اطلاعاتی را شنیدم، مطمئن شدم که این سریال یک اثر مخاطب‌پسند خواهد بود.

هژیرآزاد درباره سریال «بازپرس» بیان کرد: سریال «بازپرس» به دغدغه‌های روز مردم می‌پردازد و آموزش‌های ارزشمندی را به‌صورت غیرمستقیم و به‌واسطه زبان هنر به مخاطبان انتقال می‌دهد.

وی به سخنان حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای اشاره و تصریح کرد: حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای هنگام بازدید از روند ساخت سریال «بازپرس» سوژه‌های مطرح شده در این سریال قابل توجه دانست و تأکید داشت، سوژه‌های فراوانی برای ساخت سریال‌هایی از این‌ دست وجود دارد، بنابراین شرایط برای ادامه کار فراهم است و این سوژه‌های ناب می‌تواند درس‌های ارزشمندی را به مخاطب ارائه کند.

این بازیگر همراهی قوه قضاییه برای ساخت سریال «بازپرس» را رویکردی ارزنده دانست و اظهار کرد: همراهی قوه قضاییه با صداوسیما در جهت ساخت سریال‌هایی که بخشی از دغدغه روز جامعه را منعکس می‌کند، رویکردی مهم و اثرگذار است که با اقبال جامعه روبه‌رو می‌شود، زیرا اطلاعات و آگاهی مخاطبان به واسطه اشتراک‌گذاری تجربیات آن‌ هم به‌ واسطه زبان هنر را افزایش می‌دهد.

وی در مورد نقش خود در سریال «بازپرس» افزود: نقش فردی به نام کریمی را دارم که پیشه‌اش کفاشی است و به دلیل عدم آگاهی از قانون دچار یک مشکل بزرگ در زندگی می‌شود. در زمان اجرای نقش به این امر می‌اندیشیدم که این مشکل ممکن است برای هر فردی رخ دهد و دیدن این برنامه چقدر می‌تواند به آگاهی آنها کمک کرده و آنها را از دام‌هایی که ممکن است در جامعه برای افراد ایجاد شده باشد، دور کند.

هژیرآزاد در مورد تجربه خود و شکایت‌ حقوقی به‌منظور کسب دستمزد، بیان کرد: در زمانی که سریال «معمای شاه» به تهیه‌کنندگی علی لدنی را بازی کردم، هرگز موفق به دریافت دستمزدم نشدم. این امر تنها برای من نبود، بلکه سایر عوامل تولید از طراح صحنه تا هنرمندان دیگر نیز موفق به دریافت دستمزدهای خود نشدند، بنابراین از او شکایت کردیم، اما در نهایت آن‌قدر روند شکایت و دادرسی طولانی بود که بسیاری از هنرمندان از خیر کار گذشتند.

وی تأکید کرد: در جریان شکایت از علی لدنی بررسی‌های حقوقی به این امر اشاره داشت که در زمان بستن قرارداد باید توجه بیشتری به بندهای موجود در قرارداد می‌کردیم و از این‌ رو شکایت ما به نتیجه نرسید. این در حالی است که به گفته امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) دستمزد کارگر را باید قبل از خشک شدن عرقش به او بدهند.

هژیر آزاد اشاره‌ای به تولید سریال «سلمان فارسی» داشت و تصریح کرد: سریال «سلمان فارسی» یک سریال ارزشمند و اثرگذار خواهد بود و ساخت چنین سریال‌هایی بسیار ارزشمند است، اما متأسفانه کمبود بودجه برای این سریال نیز دردسرساز شده و زمینه نارضایتی برخی از هنرمندان این سریال را فراهم کرده است. تهیه‌کننده این اثر برای اینکه بتواند کار را پیش ببرد مجبور است از هنرمندان با دستمزدهای بسیار پایان استفاده کند و این امر به کار هنرمندان لطمه وارد می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پاسخ شفاف مدیر گویندگان «شبکه خبر» به فرافکنی «مجری متخلف» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر گویندگان شبکه خبر گفت:با توجه به پرونده‌های مختلف تخلفات انضباطی، هیات تخلفات اداری رای به قطع همکاری گوینده سابق شبکه خبر داده است.

به گزارش سینماپرس، مدیر گویندگان شبکه خبر گفت:بینشیان از سال ۹۳ پرونده‌های مختلف تخلفات انضباطی داشته و روسای شبکه خبر در دوره‌های مختلف وی را به هیأت‌های تخلفات معرفی کرده‌اند.

با توجه به همه این سوابق، هیات تخلفات اداری رای به قطع همکاری داده است.

گفتنی است دو روز قبل، گوینده سابق شبکه خبر با انتشار ویدئویی در فضای مجازی به اخراجش از سازمان صداوسیما اعتراض و دلیل اخراج خود را خواندن نماز در استودیوی خبر رادیو اعلام کرده بود!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلمم پرمخاطب شد اما ۱۰ درصد سرمایه‌ام برگشت!/ دردهای «پسر انسان» – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

وحید دلیلی سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده فیلم سینمایی «پسر انسان» به کارگردانی سپیده میرحسینی که این روزها به پرمخاطب‌ترین فیلم در حال اکران در گروه سینمایی «هنروتجربه» تبدیل شده است، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این فیلم توضیح داد: زمانی که ما مذاکرات اولیه برای سرمایه‌گذاری روی فیلم «پسر انسان» را انجام می‌دادیم، قصدمان این بود که در سینمای بدنه ورود کنیم. کارگردان در آن زمان وعده‌هایی را درباره فروش داخلی و بین‌المللی این فیلم به من داد که باعث شد روی فیلم «پسر انسان» سرمایه‌گذاری کنیم. ناخواسته در مسیری قرار گرفتیم که وقتی تولید فیلم به سرانجام رسید و با واقعیت‌های عرصه اکران مواجه شدیم هیچ‌یک از وعده‌هایی که کارگردان درباره فروش فیلم به ما داده بود محقق نشد.

برای جذب سرمایه وعده می‌دهند، محقق نمی‌شود!

وی افزود: متأسفانه گویا این مسیری معمول در سینمای ایران است که برای جذب سرمایه اولیه، وعده‌هایی را در زمینه تضمین فروش و بازگشت سرمایه مطرح می‌کنند که هیچ‌یک پس از تولید، محقق نمی‌شود! از آنجایی که خودم تحصیل‌کرده مدیریت بازرگانی هستم و فعالیت‌هایی در حوزه بازاریابی و برندینگ داشته‌ام، درباره فیلم «پسر انسان» هم تصمیم گرفتم خودم فرآیند عرضه را در دست بگیرم و برنامه‌ریزی‌هایی برای اکران آن انجام دادم. اگر فیلم می‌خواست مسیر عادی خود را طی کند، تصورات درباره فروش آن در گیشه بسیار پایین بود. به‌خصوص که حتی نسبت به دیگر فیلم‌های اکران‌شده در «هنروتجربه» چهره‌های شاخصی در این فیلم حضور نداشتند که بخواهیم بگوییم به‌واسطه بازیگران می‌توانسته مخاطبی را جذب کند.

این تهیه‌کننده ادامه داد: فیلم «پسر انسان» موضوع بسیار جذابی برای مخاطب دارد و نیاز بود که این موضوع برای مخاطب تبیین و درباره آن اطلاع‌رسانی مناسبی صورت بگیرد تا برندینگ فیلم به بهترین شکل اتفاق بیفتد. به همین دلیل شخصا طی دو ماه گذشته کل کارهای مربوط به پشتیبانی و تبلیغ فیلم و مواردی همچون اکران خصوصی فیلم را برعهده گرفتم. یکی از دلایل موفقیت فیلم در اکران گروه «هنروتجربه» هم همین برنامه‌ریزی برای عرضه درست آن بود.

بازگشت سرمایه برای هر سرمایه‌گذاری مهم است

دلیلی با اشاره مجدد به وعده‌هایی که برخی فیلمسازان در فرآیند جذب سرمایه مطرح می‌کنند، گفت: بازگشت سرمایه برای هر سرمایه‌گذاری مهم است. درست که ساخت فیلم را یک مسئولیت اجتماعی هم می‌دانیم و هدف فرهنگی هم داریم اما بازگشت حداقل سرمایه، یکی از تعهداتی است که از سوی کارگردان این فیلم هم مطرح شد اما محقق نشد. احساس کردم اگر خودم برنامه‌ریزی برای اکران فیلم را برعهده نگیرم هم اکران داخلی را از دست می‌دهم و هم از منظر اکران بین‌المللی هم در مارکت بین‌الملل آسیب می‌بینیم.

فیلمم پرمخاطب شد اما ۱۰ درصد سرمایه‌ام برگشت!/ دردهای «پسر انسان»

تهیه‌کننده «پسر انسان» تأکید کرد: با وجود تمام شرایطی که به آن اشاره کردم من از ورود به این عرصه به‌عنوان یک سرمایه‌گذار پشیمان نیستم. من پای فیلمی که ساخته‌ام ایستاده‌ام و تلاش دارم این فیلم را در سطح بازارهای جهانی هم به بهترین شکل عرضه کنم. فکر می‌کنم این فیلم تجربه بسیاری خوبی بود و براساس آن احتمالا در پروژه‌های آینده‌ای که می‌خواهم به آن‌ها ورود کنم، دقیق‌تر عمل خواهم کرد.

وی در عین حال گفت: با توجه به هزینه‌هایی که تا به امروز برای فیلم «پسر انسان» کرده‌ایم، حتی یک دهم سرمایه اولیه‌اش هم بازنگشته و پولی که دو سال پیش برای این پروژه گذاشتیم، تنها ۱۰ درصد بازگشته است.

ضعف کارگردانی «پسر انسان» را نمی‌پذیرم

دلیلی در پاسخ به اینکه آیا معتقد به ضعف کارگردانی فیلم «پسر انسان» نیست؟ گفت: من چنین احساسی را نسبت به فیلم ندارم. این فیلم موضوع و محتوایی دارد که همه عوامل فنی آن به بهترین شکل در آن عمل کرده‌اند و مجموع عمل آن‌ها باعث شده است که امروز فیلم با استقبال خوب مخاطب مواجه است.

تأمین تجهیزات مرتبط برای فیلمبرداری روی دست با توجه به لنزهایی که برای دوربین‌ها مورد نیاز بود، هزینه‌های تولید را هم بالاتر می‌برد اما با توجه به انتخاب کارگردان همین گونه هم عمل کردیم. استدلال دوستان این بود که استفاده از این تمهید در تصویربرداری فیلم، نسبت به قاب‌های ثابت، شانس دیده شدن فیلم در جشنواره‌های خارجی را بالاتر می‌برد

وی افزود: منتقدان نظراتی درباره کارگردانی فیلم دارند و شاید می‌شد فیلم کیفیت بهتری هم در روایت داشته باشد اما در مجموع، معتقدم با توجه به موضوع فیلم، همچنان شاهد استقبال مخاطب خواهیم بود. فراموش نکنیم که کارگردان فیلم اولین تجربه کارگردانی خود را در این فیلم پشت‌سر گذاشته و با توجه به همین موضوع باید عملکرد او را قضاوت کنیم.

این تهیه‌کننده درباره حجم بالای تصویربرداری دوربین روی دست در فیلم هم گفت: این انتخاب کارگردان برای انتقال لحظه‌های ملتهب به مخاطب بوده است. اتفاقا تأمین تجهیزات مرتبط با این صحنه‌ها با توجه به لنزهایی که برای دوربین‌ها مورد نیاز بود، هزینه‌های تولید را هم بالاتر می‌برد اما با توجه به انتخاب کارگردان همین گونه هم عمل کردیم. در کلیت فیلم اما منتقدان چنین نقدی را به فیلم وارد می‌دانند. استدلال دوستان این بود که استفاده از این تمهید در تصویربرداری فیلم، نسبت به قاب‌های ثابت، شانس دیده شدن فیلم در جشنواره‌های خارجی را بالاتر می‌برد. در مقطع تولید چنین دلیلی را برای من مطرح کردند.

دلیلی درباره رسیدن به سوژه «مادری که پدر می‌شود» در فیلم «پسر انسان» توضیح داد: گویا این اتفاقی است که یکی از دوستان خانم میرحسینی تجربه کرده بود. ما نمونه این چالش را در خیلی از خانواده‌ها دیده بودیم و شاید تا سال‌ها هم درباره این چالش صحبت نکرده‌اند. پرداختن به این موضوعات نه فقط در جامعه ما که در خیلی جوامع هنوز یک تابو محسوب می‌شود.

وی افزود: سینما به‌عنوان یک رسانه می‌تواند این فرهنگ را به‌وجود بیاورد که ما انسان‌ها را ببینیم و آن‌ها را فارغ از جنسیت قضاوت کنیم. فکر می‌کنم فیلم «پسر انسان» تا حدودی در این زمینه توانسته موفق عمل کند. در اکران‌هایی که تا به امروز برای فیلم داشته‌ایم، خیلی از افراد مبتلا به این موضوع که با چالش تطبیق جنسیت مواجه هستند، حضور داشتند و با آن‌ها گفتگوهایی داشتیم. این افراد معمولا تا چند سال با مقاومت خانواده و جامعه برای طرح موضوع مواجه هستند. البته عده‌ای هم هستند که صرفا برای جلب توجه در جامعه سراغ این عمل می‌روند و این از نکاتی بود که برخی روانشناسان در جلسات بررسی فیلم به آن اشاره می‌کردند.

این تهیه‌کننده در پایان گفت: این افراد معمولا فرآیند دشوار و پرهزینه‌ای را برای عمل تطبیق جنسیت پشت سر می‌گذارند اما در مراحل بعد تازه باید با چالش‌های موجود در روابط اجتماعی و حتی برخی چالش‌های درونی خود میان گذشته و حالی که دارند، مواجه شوند. جامعه در پذیرش این افراد با شخصیت جدید خود مقاومت بسیاری دارد. خود این افراد هم گاهی خاطرات گذشته خود را مرور می‌کنند و همین رفت و برگشت به گذشته و حال، افراد را به مرحله‌ای می‌رساند که فقط یک روانشناس می‌تواند آن‌ها را نجات دهد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

توجه به حقوق مخاطب، پلتفرم‌ها و منافع ملی جزو ماموریت‌های ساتراست

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

سعید مقیسه، رئیس سازمان صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی درباره تمرکز ساترا پیرامون ماموریت‌های خود گفت: ساترا نهادی است که در سه بخش برای خود ماموریت دارد. حقوق مخاطب در ابعاد مختلف جزو ماموریت‌های مهم ساتراست، که از ابعاد محتوایی تا تنظیم‌گری را دربر می‌گیرد. حقوق فعالین صنعت، بازیگران این صحنه، سکو‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی، رقابت عادلانه بین آن‌ها و حقوق و منافع ملی جزو ماموریت‌های اصلی ساتراست.

مقیسه ادامه داد: البته علاوه‌بر این سه بخش اولویت ما ایجاد فضای سالم، مفید و امن در حیطه صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی است. با آن سه راهبرد (فراهم کردن حقوق مخاطب، سکو‌ها و منافع ملی) تلاش خواهیم کرد به چنین فضایی دست یابیم. 

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی‌بر اطمینان داشتن خانواده‌ها از محتوای شبکه نمایش خانگی توضیح داد: فرق فضای مجازی با صداوسیما این است که در صداوسیما ممیزی پسینی نداریم. ممیزی پیشینی منجر شده خانواده‌ها با خیال راحت پای شبکه بنشینند. ولی در فضای مجازی حیطه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر مجوز‌های پیشینی وجود ندارد. حتی ممیزی پیشینی از سوی مسئول رسانه صادر نمی‌شود. گاهی تصور می‌شود چون رسانه کاربر‌محور یا پیامرسان داخلی مجوز دارد، پس انتظار محتوای ناهنجار از آن وجود ندارد.

رئیس ساترا با بیان اینکه درست یا غلط وضعیت فضای مجازی ما این است که محتوای ممیزی نشده در آن وجود دارد، بیان کرد: وقتی آن محتوا را به صاحب رسانه گوشزد می‌کنیم، سریع پاکش می‌کند. واقعیت این است که اطمینان در فضای مجازی وجود ندارد. چون حجم محتوا‌ها بالاست. مگر اینکه محتوا‌ها مانند رویه‌ای که در صداوسیما طی می‌شود، پشت در ممیز بماند، تا تایید شود.

به گفته مقیسه، روال نظارت‌ها در فیلم‌ها را از پر‌بیننده‌ها و تولیدات داخلی شروع کردیم و هنوز به انتهای سریال‌ها نرسیدیم. زمانی می‌خواستیم آی‌پی‌تی‌وی در کشور راه‌اندازی کنیم، که به پلتفرم‌ها اعلام شد هر آنچه دارند پاک کنند و به تنظیمات کارخانه برگردنند. حال با هربار تایید، محتوا در پلتفرم بارگزاری می‌شد. ما به هر دلیلی این موضوع را برای وی‌اودی‌ها رقم نزدیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«سردباد» آماده نمایش شد/ کوهنوردان حرفه‌ای مفقود شدند – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پروژه، «سردباد» به عنوان نخستین فیلم سینمایی محمد اسماعیلی، پس از پشت سر گذاشتن آخرین مراحل فنی و پساتولید آماده نمایش شد.

این فیلم به تهیه‌کنندگی مشترک بیژن میرباقری و آرش شجاعی، تابستان و پائیز سال گذشته جلوی دوربین رفته است. فیلمنامه «سردباد» به صورت مشترک توسط پیمان اسماعیلی و محمد اسماعیلی بر اساس داستان کوتاهی از کتاب «برف و سمفونی ابری» نوشته پیمان اسماعیل، نشر چشمه نوشته شده است.

محمد اسماعیلی پیشتر به عنوان عکاس با نشریات فرهنگی و هنری همچون ماهنامه فیلم، رویش و چلچراغ همکاری داشته و با ساخت فیلم کوتاه «نیوزیف» فعالیت سینمایی‌اش را آغاز کرده است، وی سه فیلم کوتاه دیگر به نام‌های «ارتش پنهان»، «عملیات ۷۴۷» و «موج کوتاه» را در کارنامه اش به‌عنوان کارگردان دارد.

در خلاصه داستان فیلم سینمایی «سردباد» آمده است: «سه کوهنورد حرفه‌ای در جریان صعود زمستانی مفقود می‌شوند و پلیس معتقد است که قتلی اتفاق افتاده است … .»

عوامل اصلی ساخت این فیلم عبارتند از

بازیگران به ترتیب الفبا: حمیدرضا آذرنگ، مجید آقاکریمی، خسرو احمدی، ماهور احمدی، نازنین احمدی، پاوان افسر، محمد حیدری، میثم دامن زه، توماج دانش بهزادی، کوروش سلیمانی، مهرداد ضیائی، ابراهیم عزیزی، محمدرضا غفاری، نادر فلاح، بابک کریمی، حامد کمیلی، مهران نائل، تهیه‌کنندگان: بیژن میرباقری، آرش شجاعی، مجری طرح: نیما عباسپور، نویسندگان: پیمان اسماعیلی، محمد اسماعیلی، کارگردان: محمد اسماعیلی.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اکران «هنرمند واحد ۵» در ششمین شب از سوگواره «رستخیز عام» – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پروژه، فیلم مستند «هنرمند واحد ۵» به کارگردانی محمدصالح حجت‌الاسلامی و تهیه‌کنندگی حسین نشاطی و محصول مرکز هنری رسانه‌ای سلوک، چهارشنبه ۲۵ مرداد ساعت ۱۸ در جریان برگزاری سوگواره عاشورایی «رستخیز عام» در حوزه هنری اکران می‌شود.

این فیلم مستند در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» و سیزدهمین دوره جشنواره فیلم عمار حضور داشت و در بخش «تاریخ فرهنگی، اجتماعی و دفاع مقدس» جشنواره عمار، توانست لوح تقدیر این بخش را از آن خود کند.

مستند «هنرمند واحد ۵» روایتی از زندگی هنری و حرفه‌ای زنده‌یاد حبیب الله صادقی نقاش و هنرمند متعهد و انقلابی است که مردادماه ۱۴۰۱ درگذشت. این فیلم مستند با حضور نزدیک به بیست چهره مطرح هنری، به مرور ابعاد هنری و فعالیت‌های این هنرمند صاحب نام دهه‌های اخیر کشور پرداخته است. از زنده‌یاد حبیب الله صادقی هنرمند فقید و انقلابی که در زمره پایه‌گذاران حوزه هنری انقلاب اسلامی نیز بوده است، آثار عاشورایی بسیاری به جا مانده است که یکی از مهمترین آنها، «ظهر عاشورا» نام دارد.

فهرست عوامل «هنرمند واحد ۵» عبارتند از: پژوهشگر و کارگردان: محمدصالح حجت‌الاسلامی، دستیار کارگردان: آزاده فضلی، فیلمبرداران: امیرمهدی اخروی، حمید عزیزآبادی، حسن عابدینی و عباس کشاورز، صدابردار: امیرمهدی اخروی، تدوین: سمیرا کاملی، دستیار تدوین: ملیکا خداوردی، صداگذار: سامان قیطولی، اصلاح رنگ و نور: یحیی محمد علیی، طراح لوگو: محمد اسفندیاری، عنوان‌بندی: محمدرضا فراهانی، خواننده تیتراژ: زنده یاد غلامحسین بنان، مدیر تولید: حمید صابونی، آرشیو: مجید ریاضی، محمدرضا فراهانی و احسان زیورعالم، روابط عمومی و مشاور رسانه‌ای: آزاده فضلی، تهیه کننده: حسین نشاطی، تهیه شده در مرکز هنری رسانه‌ای سلوک.

سوگواره عاشورایی «رستخیز عام» ادای دینی هنرمندانه به ساحت سید و سالار شهیدان کربلا است که در آخرین هفته از ماه محرم در محوطه حوزه هنری در حال برگزاری است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«خوش‌آمدی لعیا» به تدوین رسید/ یک فیلم اجتماعی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل روابط عمومی پروژه، فیلم کوتاه «خوش‌آمدی لعیا» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی عباس شیراوند پس از پایان فیلمبرداری، در روزهای پایانی تدوین و مراحل فنی قرار دارد و به زودی آماده نمایش خواهد شد.

«خوش‌آمدی لعیا» یک درام اجتماعی غافلگیرانه است که در لوکیشنی در تهران فیلمبرداری شده است و با نگاهی انسانی به لایه‌های زیرین یک مساله اجتماعی و اقتصادی می‌پردازد.

مهری آل‌آقا، فائزه یوسفی، توحید نوروزی، حمیدرضا جهانگیری، با صدای بهرام سروری‌نژاد بازیگران و هنرمندان باسابقه تئاتر هستند که در این فیلم مقابل دوربین رفته‌اند.

اسامی کامل عوامل «خوش‌آمدی لعیا» عبارتند از تهیه‌کننده و کارگردان: عباس شیراوند، مشاور کارگردان: احمد درویشعلی‌پور، نویسنده: مهران مرادی، مدیر فیلمبرداری: کیوان شعبانی، تدوین: شیدا گرجی، مدیر صدابرداری: محمد عیوضی، طراح گریم: سعید دهقانی، طراح صحنه: عباس شیراوند، طراح لباس: الناز قنبری، مدیر تولید: علی شیراوند، دستیار و برنامه‌ریز: نرگس امیراصلانی، منشی صحنه: مهتاب حبیبی، اصلاح رنگ و نور: علی نوروزی، صداگذار: سعید بابایی، آهنگساز: نوید هنر آرا، عکاس: نفیسه صالح، طراح پوستر: ملیکا نظری.

مشاهده خبر از سایت منبع