X

اخبار سینمایی

دفتر سینمایی

در حال گفت وگو برای ادامه اجرای این برنامه با حضور «محمدرضا شهبازی» هستیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: روابط عمومی برنامه «پاورقی» اعلام کرد در حال گفت وگو برای ادامه اجرای این برنامه با حضور محمدرضا شهبازی هستیم.

به گزارش سینماپرس، روابط عمومی برنامه «پاورقی» در مطلبی توضیحی به مخاطبان خود اعلام کرد: در موضوع کناره‌گیری آقای شهبازی از اجرای برنامه پاورقی و اتفاقات حواشی آن، صحبت‌هایی در حال انجام است تا ان‌شاءالله با قول‌هایی که داده شده، برنامه پاورقی با حضور وی، پرقدرت به راه خود ادامه داده و در خدمت شما عزیزان باشد.

در ادامه این مطلب آمده است: «در این بین عزیزانی در حمایت یا نقد این موضوع مواردی را با عناوین پشت‌پرده استعفا یا شنیده‌های خود منتشر نموده اند که از این طریق اعلام می‌گردد که صرفا نظرات و تحلیل‌های شخصی این عزیزان بوده و برنامه پاورقی مسئولیتی در قبال این موارد ندارد.

در پایان ضمن اعلام حمایت و همراهی تمامی عوامل تولید پاورقی از شهبازی عزیز و تاکید بر موارد مطرح شده از سوی ایشان، از لطف و همراهی شما مخاطبین عزیز و حمایت‌های بی‌دریغتان کمال تشکر را داشته و خداوند را بابت این حسن اعتماد شما شاکریم.»

پیمان جبلی رئیس رسانه ملی نیز روز گذشته در اکانت مجازی خود در پاسخ به پرسش انتقادی یک کاربر درباره کناره‌گیری شهبازی از برنامه «پاورقی» در واکنش به بازگشت برخی چهره‌ها به تلویزیون نوشت: «آقای شهبازی و برنامه «پاورقی» ادامه خواهد یافت.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تئاتر باید سیاسی باشد ولی سیاست‌بازی اصلا خوب نیست/یکی از معضلات تئاتر «نفاق» است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نشست انجمن کارگردانان تئاتر با معاون هنری وزارت ارشاد با بحث‌های گوناگونی همراه بود و در این برنامه، سالاری با اشاره به وضعیت مبهم بودجه تئاتر گفت: «خانه تئاتر در دوران کرونا به انگیزه کمک به درمان هنرمندانی که دچار کرونا شده بودند، ۷۰۰ میلیون بودجه گرفت ولی چرا این پول هنوز با ۳ میلیارد بودجه دیگر در حساب است!؟» البته این پرسش او، بی‌پاسخ ماند.

به گزارش سینماپرس، دومین شب از سلسله نشست‌های تخصصی حقوق تئاتر، شامگاه سه شنبه، ۲۴ مرداد ماه در سالن جوانمرد عمارت خانه تئاتر به کوشش انجمن صنفی کارگردانان تئاتر ایران و موسسه حقوق هنر برپا شد.

در آغاز این نشست، پنلی با حضور محمد رحمانیان، شهرام گیل آبادی و وحید آگاه (حقوقدان و استاد دانشگاه) برگزار شد.

رحمانیان، عضو هیات مدیره کانون کارگردانان گفت: با باور به اینکه این جلسات به جایی نخواهد رسید، در آن حضور پیدا کرده‌ام و معتقدم نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت. به همین دلیل صحبتی نخواهم کرد.

اما در ادامه، گیل آبادی، رییس کانون کارگردانان خانه تئاتر با اشاره به اینکه برگزاری این جلسات نتیجه‌بخش خواهد بود، گفت: این کشور متعلق به ماست و برای آن خون دل‌ها خورده‌ایم و حتی به زور قرار نیست آن را ترک کنیم، چون به کشورمان علاقه‌مندیم و برای توسعه و پیشرفت آن همه تلاش‌مان را به کار می‌گیریم. حداقل این بحث‌ها هم این است که در تاریخ ثبت می‌شود.

سپس آگاه، با بیان اینکه هیچ راهی جز کلمه و لبخند نداریم، یادآوری کرد: قرن‌هاست دیوار بلندی به نام ممیزی داریم که طی زمان تغییر شکل داده است و تنها راه حل آن گفتگوست.

او از حضور محمود سالاری، معاون هنری قدردانی کرد و افزود: کارکرد این جلسات این است که نوری بر قوانین می‌تابانیم تا مشخص باشد چه بخشی از آنچه در عمل رخ می‌دهد، قانونی است.

مساله شما ممیزی نیست بلکه انتخابات است

محمود سالاری، به عنوان اولین سخنران جلسه، برپایی این نشست را برآمده از اهداف سیاسی دانست و گفت: می‌دانم این جلسه با چه هدفی تشکیل شده ولی بنا به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم وجود کرسی‌های آزاد اندیشی، در آن شرکت کردم.

او اضافه کرد: دغدغه این جلسه ممیزی نیست بلکه موضوع این است که برخی دوستان با بعضی سیاسیون جلساتی داشته‌اند، مبنی بر اینکه به بهانه بحث درباره ممیزی، کسانی را وارد گفتگوهایی کنند چون قرار است برای شرکت در انتخابات آماده شوند. به هر حال موضوع ممیزی برای آنان رای می‌آورد و هدف این جلسه هم همین است.

او با تایید سخن رحمانیان مبنی بر اثربخش نبودن این جلسات افزود: بحث ممیزی مطرح نیست و به همین دلیل هم این جلسات اثربخش نخواهد بود چون اهدافی سیاسی پشت آن است. با این حال امیدواریم اگر انتخابات خوبی برگزار شد، گروه‌هایی که رای آوردند، سهم ما را که در این جلسات شرکت کردیم، بدهند.

معاون هنری، ممیزی را بحثی دراز دامن دانست و اضافه کرد: عباس معروفی (نویسنده) گله‌اش از سانسور بود ولی وقتی به آلمان مهاجرت کرد، هم چیزی از او درنیامد. اینکه چرا سانسور برداشته نمی‌شود، به این دلیل است که کسانی که خواهان آن هستند، خودشان مدیریت داشته‌اند.

عده‌ای با سفارتخانه‌ها در ارتباط هستند

سالاری با بیان اینکه تئاتری‌ها، خود تئاتر را تعطیل کردند، ادامه داد: اگر امروز سانسور را برداریم، یک «پهلوان اکبر می‌میرد» و «شازده کوچولو» در می‌آید؟ عده‌ای با کلامِ خارج از عرف و ژست اپوزیسیون می‌کوشند فروش کنند. هر کسی با سانسور اندیشه مخالف است ولی عده‌ای با سفارتخانه‌هایی همچون سفارت فرانسه در ارتباط هستند و معلوم است نباید کار کنند و گرنه مخلص کسانی هستم که دنبال حقیقت‌جویی باشند.

به جبهه پایداری وابسته نیستم

معاون هنری با اشاره به انتساب خودش به برخی جریان‌های سیاسی افزود: عده‌ای می‌خواهند جبهه پایداری را بزنند در حالیکه من هیچ ارتباطی با آنان ندارم. تحلیل این است که نواصول‌گرایانی که آقای قالیباف سردمدار آن است و آقای گیل‌آبادی پشت آنان است یا اصلاح‌طلبان، برای شرکت در انتخابات تلاش می‌کنند که البته هر کدام هم بیایند، متعلق به انقلاب هستند.

چرا هنوز بودجه خانه تئاتر در حساب است!؟

سالاری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت مبهم بودجه تئاتر خطاب به شرکت‌کنندگان در جلسه گفت: خانه تئاتر در دوران کرونا به انگیزه کمک به درمان هنرمندانی که دچار کرونا شده بودند، ۷۰۰ میلیون بودجه گرفت و هنوز در حساب است و علاوه بر آن چرا هنوز ۳ میلیارد بودجه خانه تئاتر هم در حساب است!؟

این پرسش او البته تا پایان جلسه بی‌پاسخ ماند.

نمی‌خواهم نماینده مجلس شوم

او خاطرنشان کرد: برای تک تک نظراتی که مطرح می‌کنید، آماده گفتگو و یافتن راه حل هستم، اما برای بازی‌های سیاسی مطلقا گوش شنوا ندارم. یک عکس ندارم که با گروه سیاسی بوده باشم. دنبال این نیستم که نماینده مجلس شوم یا عشق این صندلی را ندارم. بازی سیاسی باید جمع شود. در آن صورت، تئاتر می‌تواند کار خود را انجام بدهد.

سخنان محمود سالاری درباره بودجه تئاتر با واکنش مدیر «آرخه نیوز» که در این نشست حضور داشت، مواجه شد و او نظم جلسه را برای دقایقی به هم زدکه این موضوع با واکنش حاضران رو به رو شد و عده‌ای خواستار بیرون رفتن او از نشست شدند.

هرچند بارها به او گفته شد که تماشاگران در فرصتی، امکان طرح پرسش دارند اما او مدام با فریاد، پرسشش را درباره وضعیت بودجه خانه تئاتر مطرح می‌کرد.

او با اینکه به بهروز غریب‌پور، سخنران بعدی جلسه ابراز ارادت می‌کرد، اما با لحن تهاجمی خود اجازه نمی‌داد که غریب پور سخنان خود را آغاز کند.

غریب‌پور: ادله بیاورید

با همه اینها این فرد بعد از دقایقی با دستور سخنرانان، سکوت کرد و بهروز غریب‌پور به عنوان سخنران بعدی گفت: منتظر آقای سالاری و صحبت‌هایشان نبودم. متاسفانه ایشان نیت‌خوانی کردند.

غریب‌پور با این جمله که «کافر همه را به کیش خود پندارد» ادامه داد: اگر دعوت انجمن را برای شرکت در این نشست پذیرفتم، به دلیل این بود که نشستی تخصصی و به دور از مباحث سیاسی بود اما آقای سالاری ما را به کار سیاسی متهم کرد.

او اضافه کرد: آقای سالاری مواردی را درباره کلامِ خارج از عرف و سفارت فرانسه مطرح کردند که باید با ادله و اسناد در محکمه حاضر شد و با حضور قاضی و رییس دادگاه و شاهد چنین مسائلی را مطرح کرد.

غریب‌پور در ادامه به وضعیت تئاتر در سده‌های گذشته اشاره و یادآوری کرد: در دوره مصدق حتی یک جمله درباره حمایت از تئاتر نداریم ولی شهربانی می‌توانست با «شعبان بی‌مخ»، زمان اجرای تئاتر نوشین، به اتهام توده‌ای بودن او، نمایشش را به زیر بکشاند.

این کارگردان افزود: ایرادم به وزارت ارشاد است که هر روز بزرگ‌تر می‌شود ولی کارایی چندانی ندارد. قبل از انقلاب اداره تئاتر فعال بود و شغل بازیگری رسمیت داشت. چندین گروه نمایشی در این اداره فعال بودند و تور تئاتر در سراسر کشور داشتند و کسانی مانند جوانمرد و نصیریان، جمشید مشایخی، عزت‌الله انتظامی، محمد علی کشاورز و … در آن فعالیت می‌کردند اما امروز اداره تئاتر کجاست؟ وزارتخانه چرا از فروش تئاتر سهم برمی‌دارد؟ تور استان‌ها کجاست؟ کجا به گروه‌های هنری و سرمایه‌های کشور که برگزیدگان جشنواره‌های ما بودند، توجه شده است!؟ گروه ما بعد از ۲۰ سال، خانه نشین شده.

او خطاب به معاون هنری ادامه داد: فاصله دفتر شما با تالار فردوسی که گروه ما در آن فعال بود، بسیار کم است ولی یک بار سری به ما نزده‌اید. فارغ از اینکه نتیجه انتخابات چه باشد، وزارت ارشادی که هر روز بزرگ‌تر می‌شود، تنها ماموریتش نظارت است.

غریب‌پور اضافه کرد: مصلحت‌اندیشی با اینکه به زور بخواهیم چیزی از کاری دربیاوریم، متفاوت است. اگر پای مصلحت‌اندیشی باشد، خود خانواده تئاتر بیش از همه حساسیت نشان می‌دهد.

سانسور، میراث دوره پهلوی است

این کارگردان با اشاره به پیشینه سانسور در ده‌های گذشته یادآوری کرد: ما در زمینه سانسور، میراث‌دار دوره پهلوی اول و دوم هستیم که توسط توده‌ای‌ها رخ داد. اولین نمایشنامه‌ای که سانسور شد، «جنگل‌بان» است که چون پدربزرگ رضاشاه جنگل‌بان بوده، آن را سانسور کردند و به تدریج کسانی که این کار را انجام دادند، به کارمند حقوق بگیر اداره فرهنگ و هنر تبدیل شدند. اما حالا باید دید چند نفر در وزارت ارشاد بابت ممیزی حقوق می‌گیرند، اگر دلسوز فرهنگ کشور هستیم، باید چاره‌جویی کنیم.

غریب‌پور با ابراز تاسف از مشکلاتی که تئاتری‌ها با یکدیگر دارند، افزود: متاسفانه هیچ کس به اندازه خانواده تئاتر علیه او نیست. اگر هر یک از ما جاسوس و نابودکننده دیگری است، بر سر چه می‌جنگیم! اما اگر بتوانیم دست همدیگر را رو و با هم گفتگو کنیم، به بلوغ می‌رسیم. اگر ما ترک دیار نکرده‌ایم، به خاطر عشق به میهن است. جناب سالاری جلسه امروز ما قطعا حزبی نیست. بلکه به دلیل یک درد جانکاه دیرینه است. نزدیک ۷۰ سال به دلایلی واهی، جلوی اجرای بعضی از کارها گرفته شده است.

او خطاب به سالاری افزود: یاران موافق درستی انتخاب کنید که دلسوز کشور باشند تا جامعه هنری ترک دیار نکند یا در خانه‌ خود نپوسند.

پس از این سخنان، رحمانیان نیز گفت: کسی که خارج از کشور کار می‌کند، به دلیل این نیست که کشورش را دوست ندارد. نمونه‌اش بهرام بیضایی است. ایران که فقط به در و دیوارش نیست. ایران در قلب اوست و همچنان از آن می‌نویسد.

او ادامه داد: اعضای شوراهای ممیزی کار خود را می‌دانند ولی چرا این خطوط که برای آنان مشخص است، برای ما روشن نیست.

آگاه نیز با اشاره به اصل ۲۵ قانون اساسی مبنی بر ممنوعیت سانسور توضیح داد: برخی چیزها رویه است و قانون نیست. مثل اینکه چرا باید کار، قبل از اجرا ممیزی شود. می‌توان این رویه‌ها را اصلاح کرد و ما آمادگی این کار را داریم.

او توضیح داد: قانون اساسی ممیزی را قبول نکرده ولی نگفته بیان، کاملا آزاد است. سانسور تصمیمی اداری است که قطعا باید کتبا ابلاغ کند تا مخاطب امکان پیگیری داشته باشد. متاسفانه هیچ یک از مواردی که تذکر داده می‌شود، کتبی نیست. بنابراین نمی‌توان آن را در مراجع بالاتر پیگیری کرد.

این حقوقدان با تاکید بر تسلط هنرمندان به قوانین و عرف جامعه خاطرنشان کرد: هنرمندی که موی خود را در کار هنری سپید کرده، چرا برای کار بیستم خود باید مجوز بگیرد. می‌توان این کار را به انجمن صنفی سپرد. هیچ کس نمی‌گوید هنرمند امتیاز ویژه داشته باشد ولی خود او بیش از همه خط قرمزها را می‌داند.

وی افزود: چرا یک نمایش در طول اجرا باید مورد نظارت قرار بگیرد. با این کار چقدر انرژی هدر می‌دهیم و همه اینها به دلیل بی‌اعتمادی است. آیا یک پزشک برای هر جراحی باید مجوز بگیرد؟

آگاه ادامه داد: وقتی گردش مالی تئاتر و تعداد اجراها این چنین محدود است، چرا باید این تعداد شورا داشته باشیم. وقتی دلیلی برای وجودشان نیست، چرا نباید غیرفعال شوند. اگر سیستم صدور مجوز کاملا برداشته شود، بعید است با کارهای مشکل‌دار زیادی مواجه شویم.

این وکیل تاکید کرد: فقط دادگاه با رای قطعی می‌تواند جلوی فعالیت کسی را بگیرد که در شکل قانونی، می‌توان این مساله را پیگیری کرد.

آگاه با اشاره به ممنوعیت بعضی از هنرمندان برای انجام کار هنری خطاب به مدیران هنری اضافه کرد: جلوی جاهایی که می‌گویند فلان هنرمند نباید کار کند، بایستید چون قانون به نهادهای امنیتی اجازه نداده کسی را از فعالیت ممنوع یا نمایشی را تعطیل کنند بلکه باید دستور قضایی داشته باشند. اجازه ندهید این ممیزی به سانسور آدم‌ها کشیده شود. افراد بابت جرایم‌شان باید دادگاه بروند نه اینکه اجازه کار نداشته باشند.

او خاطرنشان کرد: معاونت هنری وقتی با دستور تعطیلی نمایشی از سوی نهادهای امنیتی مواجه شد، می‌تواند خواهان دستور قضایی باشد. معاون هنری در جایگاه پدری، باید از کارها حمایت کند. چه خوب که چندین شورا برای پرداخت وام و حمایت داشته باشیم و برای انتخاب اعضای شوراهای نظارتی، از نهادهای صنفی مانند خانه تئاتر مشورت بگیریم.

رضا کیانیان: از بالا گفتند من روی صحنه نروم اما…

رضا کیانیان، دیگر سخنران جلسه نیز گفت: می‌خواهم درباره بدیهیاتی صحبت کنیم که از فرط بدیهی بودن، گم شده‌اند.

او خطاب به سالاری اضافه کرد: شما را می‌شناسم ولی امشب طوری صحبت کردید که حس کردم چشم یک عالمه سفارت به من است و فریب خورده‌ام. این نگاه نه تنها در ارشاد در همه جا ادامه دارد. همه به هم مشکوک هستند. به همین دلیل، نمایش بیستم هم نیازمند مجوز است چون معلوم نیست آن گروه در فاصله میان کارهایش، از چه کسی حقوق گرفته‌اند.

کیانیان با اشاره به دلیل شکل‌گیری قوانین یادآوری کرد: بشر در دوره شهرنشینی برای پیگیری از هرج و مرج به ناچار قوانینی گذاشت. برخلاف میل‌مان این محدودیت را می‌پذیریم تا نظم زندگی‌مان به هم نریزد. این محدودیت، در اشکال گوناگون قابل اجراست اما هر کشوری میثاقی به اسم قانون اساسی دارد که همه ناچار به اجرای آن هستند.

این بازیگر ادامه داد: قانون حد و مرز تعیین می‌کند که ما می‌پذیریم و بر اساس آن کار می‌کنیم ولی این یک اصل بدیهی است که گم شده است چون مرز بین قانون و غیرقانون مشخص نیست. سانسور، قانونی است چون نمی‌توانیم همه چیز را بگوییم اما آیا شوراهای زیر مجموعه ارشاد قانونی هستند یا طی زمان به دلایلی شکل گرفته‌اند که اصلا معلوم نیست الان کارکردی دارند یا نه. آن شورا با کدام تخصص و چگونه می‌تواند به کار هنرمندان طراز اول ما مجوز بدهد.

او به مشکلی دیگر در این زمینه اشاره کرده و گفت: مشکل ذاتی شوراها این است که به دلیل فلسفه وجودی‌شان، باید ایراد بگیرند و حتی گاهی روی دست شورای قبلی ایراد می‌گیرند تا باقی بمانند. بنابراین باید به قانون اساسی رجوع کنیم. اگر یک هنرمند قوانین کشورش را نداند، پس چرا به او استاد می‌گویند. حتما با کارهایش نشان داده که کاربلد است.

کیانیان با اشاره به شرایط اجرای نمایش «پدر» که سال گذشته در آن بازی کرد و اجرای آن در مهر گذشته متوقف شد، یادآوری کرد: به پیشنهاد دوستان قرار شد به دلیل ناآرامی‌های سال گذشته، اجرا را متوقف کنیم. وقتی خواستیم دوباره اجرا کنیم، گفتند دوباره مجوز بگیرید چون نوبت را به گروه دیگری داده‌ایم و من دست به دامن آقای سالاری شدم که مجوز بدهند و مشکل حل شد و حالا ما خوشحالیم!

اما بعد گفتند از بالا (که هیچ وقت ما نمی‌دانیم کجاست)، گفته‌اند رضا کیانیان روی صحنه نرود. دوباره دست به دامن آقای سالاری شدم و خودم شنیدم در تماس تلفنی، خطاب به کسی که پشت خط بود و من نمی‌دانم کیست، فریاد می‌زد که نمی‌توانید رضا کیانیان را از بازیگری این کشور حذف کنید!

کیانیان با یاداوری بخش دیگری از مشکلات اجرای این نمایش افزود: اول که بحث این اجرا مطرح شد، گفتند اجرای نمایشنامه‌های فلوریان زلر (نویسنده نمایشنامه پدر) ممنوع است. آن زمان هم از آقای سالاری پیگیر شدم که ۴۸ ساعت زمان خواست و بعد گفتند مشکلی نیست و معلوم شد کسی در شهرستانی گفته «زلر» خوب نیست.

این بازیگر با اشاره به ریسک سرمایه‌گذاری در کارهای هنری توضیح داد: برای ساخت یک فیلم باید چندین مجوز بگیریم تا تازه به شورای پروانه نمایش برسد و ممکن است آنجا مجوز نگیرد ولی کدام تهیه کننده‌ای حاضر است سرمایه خود را به خطر بیندازد در حالیکه ممکن است فیلمش مجوز نگیرد.

او در پایان صحبتش از سالاری و انجمن کارگردانان خواست به قانون برگردیم و تاکید کرد: با بازگشت به قانون، هیچ مشکلی پیش نمی‌آید. ما جامعه تئاتری سر به راه‌ترین هستیم چون فقط در شرایطی می‌توانیم کار کنیم که فضا آرام باشد. اگر بتوانیم به قانون اساسی به عنوان میثاق اصلی بگردیم، مشکل حل می‌شود.

دلخواه: مجوزها تا چه حد معتبر است؟

سپس مسعود دلخواه، دیگر سخنران برنامه، حضور سالاری و محمد جواد طاهری (مدیر تئاتر شهر) را در این جلسه امیدبخش و مفید خواند و با طرح برخی از پرسش‌ها افزود: در ماه گذشته دو نمایش در مشهد که مجوز ارشاد داشته‌اند، تعطیل شده‌اند. چگونه یک کارگردان بداند وسط کار، نمایشش را موقف نمی‌کنند. مجوز ارشاد در برابر نهادهای موازی تا چه حد معتبر است؟ چرا قوانین، بسته به اعضای شورا تغییر می‌کند. این احساس ناامنی به ویژه در شرایط دشوار اقتصادی امروز، مساله مهمی است چون نبود احساس امنیت، جلوی تعالی فرهنگ و هنر را می‌گیرد.

این کارگردان و مدرس تاکید کرد: وظیفه یک مسئول فرهنگی، حمایت از فرهنگ و هنر و هنرمندان است و اگر هنرمندان دچار مشکل شوند، پناهگاه آنان باشد. مرکز هنرهای نمایشی می‌تواند یک وکیل داشته باشد که اگر مشکلی پیش آمد، او پاسخگو باشد.

دلخواه با تاکید بر تاثیرپذیری فعالیت‌های هنری از شرایط اجتماعی، خاطرنشان کرد: مسائل اجتماعی بر کار هنر تاثیر می‌گذارد و این نکته‌ای است که شورای نظارت باید به آن توجه کند. اگر هنرمند کار خود را صادقانه انجام دهد، تاثیر خود را گذاشته و نیازمند شعار و ادعا نیست.

در ادامه، غریب‌پور با بیان اینکه ما از اصول بیرون آمده‌ایم، ادامه داد: الان تماشاخانه‌های خصوصی زیر پوشش ارشاد هستند و بدون مجوز آن نمی‌توانند کار کنند. باید شیوه سیاستگذاری تماشاخانه‌ها را مطالعه کرد.

این کارگردان اضافه کرد: در جامعه ما به نخبگان توجهی نمی‌شود. هیچ تماشاخانه‌ای نمی‌تواند از هیچ هنرمندی حمایت کند. خانه‌های تئاتر و موسیقی متعلق به دوره اصلاحات هستند که قرار بود صنف جای شوراها را بگیرد اما الان به معضلی برای مسئولان تبدیل شده است، در حالی که خود صنف باید این کارها را مدیریت کند.

آگاه در این باره توضیح داد: در ایران بخش خصوصی به آن معنا نداریم که بتواند پای اجرای کاری بایستد و چارچوب خود را داشته باشد. همه زیر چتر پروانه نمایش هستند. لغو مجوز دولت در حقوق، قصه بسیار غم‌انگیزی است. همچنانکه توقف‌های یک شبه هم اصلا قانونی نیست بلکه باید در دادگاه ثابت شود که از مجوز عدول شده. اگر دادگاه هنر به صورت تخصصی تشکیل شود، بعید است خیلی از این توقف‌ها رای بیاورد.

گیل آبادی گفت: پاسخی داده نشده که چرا ارشاد از مجوزهای خود دفاع نمی‌کند. قانون باید مشخص و صریح و جامع و مانع باشد چون خودش مشکل‌زا و سلیقه‌ای می‌شود. بعضی بندهای شورای عالی انقلاب فرهنگی، به دلیل کلی بودن، سلیقه‌ای می شود.

در بخش بعدی برنامه، سالاری به مطالب مطرح شده از سوی هنرمندان پاسخ داد.

او گفت: حتما بر اساس آنچه دوستان گفتند، در اجرا اشکالاتی وجود دارد و گاهی تصمیم‌ها بر اساس عقاید افراد است.

او با اشاره به سخن ابتدایی غریب‌پور مبنی بر اینکه کافر همه را به کیش خود پندارد، افزود: کافر بودن بهتر از منافق بودن است. یکی از معضلات تئاتر نفاق است. افراد در اتاق من چیزی می‌گویند و بیرون از آن، جور دیگری رفتار می‌کنند.

سالاری خطاب به حاضران ادامه داد: نهادهایی که درباره آنها صحبت کردید، با آمدن من به این نشست، مخالف بودند. ۴ نماینده مجلس خواهان تعطیلی نمایش «مخاطب» بودند که جلوی این تعظیلی را گرفتیم. وقتی کار سیروان خسروی در کرمان خراب شد، عذرخواهی کردم و به او سه اجرا در تهران دادم. پای کار استاد مرتضی عقیلی ایستادم. اما دیده‌ایم اول در نمایشی عبا بوده و بعد چادر نماز جایگزین شده یا بازیگر روی صحنه، اکت خود را عوض کرده است، در حالیکه باید به مجوز خود پایبند می بودند.

وی یادآور شد: اعضای خانه تئاتر مرا به اینجا دعوت کردند و گفتند بعضی از اعضا توان پرداخت پول بیمه تکمیلی را ندارند که ۵۰۰ میلیون تومان کمک کردیم. اگر الان سجاد افشاریان می‌خواهد اجرا برود، می‌دانید چقدر پیگیری شده‌ام.

معاون هنری با اشاره به تعداد اجراهای نمایشی ادامه داد: قریب ۱۰ هزار نمایش در سال ۱۴۰۰ اجرا شده اما چند نمایش تعطیل شده است. این طور نیست که هر کس از بیرون گفت فلان نمایش را تعطیل کنید، بگوییم چشم. در همان جلسات، نماینده قوه قضاییه حضور دارند. من مسئول حیطه خودم هستم. وقتی بخش ضد جاسوسی وزارت اطلاعات با سند و مدرک می‌آید، موردش وجود دارد.

بیضایی یک استثناست

سالاری خطاب به رحمانیان گفت: بیضایی هر جا باشد، بیضایی است. او یک استثناست ولی قاعده نیست که شامل مثال من باشد.

معاون هنری یادآوری کرد: آیین نامه‌های شورای نظارت، بعضی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و بعضی هم نه و قابل تغییر است. منکر مشکلات نیستم. ممکن است ممیز اشتباه کرده باشد. تئاتر باید سیاسی باشد ولی سیاست‌بازی اصلا خوب نیست.

در ادامه جلسه، شهاب حسین‌پور، به نمایندگی از نسل جوان خطاب به سالاری گفت: گفته‌اند کسی خارج از شورای نظارت به اعضای آن تحمیل شده است.

او که بنای اجرای نمایش «گالیله» را دارد، با تشریح روند صدور مجوز این اثر افزود: بازبینی رفتیم و مجوز گرفتم ولی دوباره اصلاحیه دادند چرا کتبی نمی‌دهید.

در پاسخ به او جواد طاهری، مدیر تئاتر شهر گفت: نمایش «پدر» در جدول اجراهای ما نبود. آقای سالاری لطف کرد و گفت آن را در جدول قرار دهید. بعد از ۲۰ اجرا، ۱۰ روز تعطیل کردیم تا شرایط به حالت عادی برگردد. در همان شرایط جشنواره فجر برگزار شد اما «پدر» و خیلی از گروه‌های نمایشی حاضر به اجرا نشدند تا رسیدیم به ۱۴۰۲ و به آقای شهاب حسین‌پور (کارگردان گالیله) گفتیم مهر ماه نوبت اجرا دارید. گفت اگر ۵۰۰ میلیون خسارت پارسال را بدهید، کار می‌کنم.

نشست کانون کارگردانان خانه تئاتر درباره ممیزی تا پاسی از شب ادامه داشت و هنرمندانی مانند اسماعیل خلج و محمدرضا خاکی نیز نکات خود را مطرح کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اثبات کردیم که نیاز به چهره های هنجارشکن و عنود و لجباز نداریم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس سازمان صدا و سیما گفت: صدا و سیما در برنامه هایی که در طول یک سال گذشته برگزار کرد، اثبات کرد که نیاز به چهره های هنجارشکن، عنود و لجباز ندارد.

به گزارش سینماپرس، پیمان جبلی در حاشیه نشست امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران در واکنش به حضور برخی چهره ها در صدا و سیما، بیان کرد: در اغتشاشاتی که سال گذشته اتفاق افتاد، متاسفانه برخی از چهره ها با سوءاستفاده از شهرت و محبوبیت خود به قوانین و ضوابط جامعه بی توجهی کردند و با جریان فتنه برانداز همراه شدند و رفتارهایی را از خود نشان دادند که نتیجه آن تحریم جامعه و شریک شدن در اتفاقات تلخی بود که شاهد آن بودیم. البته همچنان نیز شاید برخی از این افراد به مسیر خود ادامه دهند.

وی در ادامه اظهار کرد: برخی دیگر نیز تلاش کردند با اصلاح مواضع خود و موضع گیری‌های مناسب بعد از این جریانات، مسیر خود را اصلاح کنند. فلذا چهره ها و نوع رفتاری که در جریان فتنه سال گذشته داشتند، متفاوت است. طبیعتا بسیاری از چهره ها نیز وفاداری خود را به نظام، مردم، قوانین و انقلاب نشان دادند که به صورت طبیعی مورد احترام جامعه و مردم هستند.

رئیس سازمان صداو سیما خاطرنشان کرد: ما در یک سال اخیر در برنامه هایی که در مناسبت های مختلف داشتیم مانند شب یلدا، شب تحویل سال نو، ایام ماه رمضان و ایام ماه محرم و سایر عرصه ها اثبات کردیم که نیاز به چهره های هنجارشکن و عنود و لجباز نداریم و عملا برنامه های خود را با چهره هایی که از محبوبیت خوبی برخوردار شدند ادامه دادیم. این سیاست مقطعی ما نیست بلکه این یکی از سرفصل های ثابت سند تحول صدا و سیما بوده که ما به آن پایبند بوده و به همین شکل نیز ادامه خواهیم داد.

جبلی در ادامه تاکید کرد: هر زمان که رسانه ملی تصمیم بگیرد که از چهره ها استفاده کند، حتما این دسته بندی را رعایت خواهد کرد و حتما توجه خواهد داشت که امکان، فرصت و ظرفیت دیده شدن را در اختیار کسانی قرار دهد که عناد، لجبازی و اصرار بر حرکت خلاف قواعد، ضوابط و هنجارهای جامعه را نداشته باشند. ما به چنین افرادی میدان و عرصه نخواهیم داد. شکی در این موضوع نیست.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا شما تایید می کنید که آقای گلزار قرار است در صدا و سیما برنامه داشته باشد؟ بیان کرد: اجازه دهید از کسی اسم نیاوریم. در برنامه های مختلف و برنامه های نمایشی بازیگران مختلف حضور دارند و این که از یک چهره اسم ببریم درست نیست. بنده کلیت رویکرد و سیاست صدا و سیما را گفتم، تصمیمات ما لحظه ای، مقطعی و آنی نیست.

جبلی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه زمانی می گویند برنامه ای پنج درصد بیننده دارد چرا باید ادامه پیدا کند؟ بیان کرد: مرجع رسمی اعلام نتایج نظرسنجی ها و مخاطب سنجی ها مرکز تحقیقات صدا و سیما است. هر کسی در هر جایگاهی غیر از مرکز تحقیقات صدا و سیما ادعایی کند از نظر ما مردود است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

همه ارکان رسانه ملی با عزمی جدی و همدلانه در پی تحقق سند تحول هستند/جوسازی‌ها عزم رسانه ملی را سست نخواهد کرد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کوچ مجدد سلبریتی‌های مسئله‌دار به شبکه‌ای مختلف سیما در روزهای اخیر موجب اعتراض بسیاری از اهالی فرهنگ گردید و تا به انجا پیش رفت که مجری ارزشی «پاورقی» رسما انصراف خود را از اجرای این برنامه اعلام نمود. اتفاقی که حالا به واسطه توبیخات صورت گرفته ظاهرا ابتر مانده و در این میان روابط عمومی سازمان صدا و سیما بجای عذرخواهی از این دنده عقب پیش امده در مسیر تحول ادعایی و در واکنش به نقدها و مطالبی که در روزهای اخیر در خصوص موضوع حضور برخی چهره‌های هنری و تلویزیونی در رسانه ملی مطرح شده است، اطلاعیه‌ای صادر کرد.

به گزارش سینماپرس، روابط عمومی سازمان صدا و سیما در واکنش به نقدها و مطالبی که در روزهای اخیر در خصوص موضوع حضور برخی چهره‌های هنری و تلویزیونی در رسانه ملی مطرح شده نکات ذیل را به استحضار افکار عمومی می‌رساند.

– در این دوره با انسجام کامل و وحدت نظر و مدیریت، سلبریتی محوری، مجری محوری، تهیه‌کننده محوری و هر گونه محوریت پراکنده غیر منطبق با سیاست‌های رسانه ملی مردود و غیر قابل قبول است. ‌رویکرد رسانه ملی در این خصوص تأکید بر مدیریت منطقی و همکاری اصولی رسانه و چهره‌ها و تلاش جدی برای جلوگیری از تکرار آسیب‌های گذشته است.

– در این دوره تحولی رسانه ملی، از هر گونه ورود بی‌برنامه به موضوع سلبریتی‌ها پرهیز شده و بر رابطه تکاملی و تعاملی رسانه و سلبریتی تاکید می‌گردد.

– با احترام به برخی اختلاف سلیقه‌ها، در ۲ سال اخیر هماهنگی قابل قبولی در رسانه ملی در اجرای تحول وجود دارد و اختلاف سلیقه‌ها منجر به تناقض در سیاستگذاری نشده و نخواهد شد.

– رویش و ظهور دهها برنامه، هنرمند، مجری و بازیگر در برنامه‌های مختلف همچون حسینیه معلی، پاورقی، محفل، بگوبخند، شیوه، مکث، سیدخندان، مدرسه تلویزیونی ایران و مجموعه‌های نمایشی فاخر گواه به ثمر رسیدن جوانه‌های تحول در این مدت کوتاه است.

– مرجعیت رسمی سنجش مخاطبان، مرکز تحقیقات سازمان است و هر گونه گمانه زنی و یا اطلاعات ادعایی غیر دقیق درباره میزان مخاطب برنامه‌ها غیر قابل قبول و غیر معتبر است.

– همه ارکان رسانه ملی با عزمی جدی و همدلانه در پی تحقق سند تحول هستند و این مهم را در سایه رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، میثاق میان خود و مردم می‌دانند و از هیچ تلاشی در این زمینه فروگذار نخواهند کرد. فضاسازی‌ها و جوسازی‌ها، تهمت زنی‌های ناروا و ترویج عامدانه اطلاعات غلط و بی پایه و شایعه پراکنی‌ها با اهداف و انگیزه‌های مختلف، عزم رسانه ملی و کارکنان و مدیران و برنامه سازان آن را در مسیر پیش رو سست نخواهد کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«شهاب حسینی» به سراغ «دوربرگردان» می‌رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شهاب حسینی بازیگر سینما که جدیدترین ساخته‌اش در مقام کارگردان با نام «مقیمان ناکجا» روی پرده است، به تازگی پروانه نمایش فیلم داستانی را با نام «دوربرگردان» در مقام تهیه‌کننده گرفته که اطلاعات بیشتری از آن فعلا در دسترس نیست.

به گزارش سینماپرس، شورای پروانه نمایش فیلم‌های غیرسینمایی در جلسه اخیر با صدور پروانه نمایش ۳ عنوان فیلم داستانی بلند: «دوربرگردان» به تهیه‌کنندگی سید شهاب الدین حسینی و کارگردانی عارفه عنایتی، «انتخاب» به تهیه‌کنندگی احمدرضا مسعودی و کارگردانی امید نیک‌نام، «مرجان» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی میلاد بنی طبا موافقت کرد.

همچنین طبق اعلام روابط عمومی سازمان سینمایی، ۱۰ اثر مستند «آخرین قرار» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سعید روحی چاری، «پودیک» به تهیه‌کنندگی مشترک پیام مهرنوش و عرفان احتشامی و کارگردانی عرفان احتشامی، «غوغای ستارگان» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی علیرضا خالق وردی، «خین بس» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی رضا دانش پژوه، «کیمیاگر» به تهیه‌کنندگی رضا دانش پژوه و کارگردانی صادق نبی‌زاده، «گنجینه ملی» به تهیه‌کنندگی مرتضی ذوالفقاری نسب و کارگردانی کبری غروی، مستند «زمستان گرم» به تهیه‌کنندگی رضا دانش پژوه و کارگردانی سید پرهام دانشی، «پیشینه قهوه خانه‌ها» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مهدی حدادی، «از نسل آفتاب» به تهیه‌کنندگی رضا دانش پژوه و کارگردانی مجتبی کاظمی مطلق و «دست‌های سایه‌بان» به تهیه‌کنندگی مرتضی ذوالفقاری نسب و کارگردانی امید فرمانی پروانه نمایش آثار غیر سینمایی سازمان سینمایی را اخذ کردند.

در این شورا برای ۲۱ اثر داستانی کوتاه «کوچ» به تهیه‌کنندگی رایموند رسولی و کارگردانی امیر یوسفی، «شبه مرگ» به تهیه‌کنندگی سید جواد قاضی و کارگردانی محمدرضا چهره‌نما، «من بی من» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمد غزازانی، «گل در وقت اضافه» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی شایان سجادی، «بستر» به تهیه‌کنندگی بهزاد مراد حاصل و کارگردانی محمد غزازانی، «امضا» و «سقط» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی یاسر شاهسواری، «دشمن» به تهیه‌کنندگی رضا دانش پژوه و کارگردانی سید حسین حسنی، «قرص» و «سجده» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی صبا جاور، «نقطه تسلیم» به تهیه‌کنندگی محسن دانشور و عباس مسعودی و کارگردانی علیرضا نوروزی، «فرش سیاه» به تهیه‌کننندگی مرتضی ذوالفقاری نسب و کارگردانی امید فرمانی، «دیروز» به تهیه‌کنندگی بهنود جواهریان ‌و کیوان اروندیان و کارگردانی کیوان اروندیان، «داستان این چند نفر» به تهیه‌کنندگی محسن دانشور و عباس مسعودی و کارگردانی عباس مسعودی، «واقعا نه» به تهیه‌کنندگی مهرک قزوینی ‌و حسین طبرزدی و کارگردانی مهرک قزوینی ‌و حسین طبرزدی، «تاب» و «بستنی داغ» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی جمال کمالی، «چرخ و بیابان» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی رضا ثابت پور، «لجن خوار» به تهیه‌کنندگی محسن دانشور و کارگردانی مجتبی رنجبر، «بزمجه» به تهیه‌کنندگی کیارش بکائیان ‌و شیما بکائیان و کارگردانی کیارش بکائیان و «تشک» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی آرش حسن پور پروانه نمایش صادر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«انجمن صنفی شرکت‌های نمایش ویدیویی برخط» به عضویت «خانه سینما» درآمد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: انجمن صنفی شرکت‌های نمایش ویدیویی برخط در پی برگزاری مجمع عمومی عادی خانه سینما و به رای گذاشتن عضویت این انجمن در خانه سینما، به عضویت این نهاد صنفی درآمد.

به گزارش سینماپرس، بحث عضویت انجمن صنفی شرکت‌های نمایش ویدیویی برخط در نهادهای مرتبط و ذی‌ربط با حضور همزمان محمدمهدی عسگرپور در جایگاه مدیریت و ریاست هیات مدیره این دو تشکل از ماه‌ها قبل در دستور کار گرداندگان انجمن بوده است. به واسطه پیگیری‌های صورت گرفته در مجمع عمومی اخیر خانه سینما مساله عضویت در این نهاد صنفی-سینمایی مطرح شد و براساس آرا مورد تصویب قرار گرفت. بر این اساس انجمن صنفی شرکت‌های نمایش ویدیویی برخط سی و سومین صنف خانه سینما صنف است.

این انجمن در سال ۱۳۹۶ با هدف شکل‌دهی به جریان صنفی در بخش شرکت‌های نمایش ویدیویی برخط کار خود را آغاز کرد و در این مدت اهداف مختلفی در این نهاد مورد پیگیری قرار گرفته است.

عضویت در خانه سینما در پی محقق کردن برنامه‌های موجود در اساسنامه انجمن شامل «برنامه‌ریزی برای تامین نیازهای صنفی، آموزش، توسعه و گسترش فعالیت‌ها» بوده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«ترکیه» فصل دوم «رومی» را می‌سازد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دولت ترکیه که سال‌هاست در پی ثبت نام «مولوی» به عنوان شاعری ترک و یکی از مفاخر این کشور است، با تولید و پخش سریالی درباره این شاعر پرآوازه ایرانی، قدم‌های جدید و جدی را در این حوزه برداشت.

به گزارش سینماپرس، سریال «رومی» ـ ساخته کریم آییلدیز ـ که روایتی از زندگی جلال‌الدین محمد بلخی است، به تازگی پخش شده است. فصل اول این سریال در ژانر درام تاریخی و در ۱۰ قسمت، اردیبهشت امسال منتشر شد و با دو فصل ۱۰ قسمتی دیگر ادامه خواهد یافت.

قصه «رومی» که به زبان ترکی ساخته شده است، در قونیه (ترکیه امروزی) می‌گذرد و برهه‌ای از زندگی مولوی را به تصویر می‌کشد که در این شهر زندگی می‌کند و با حمله مغولان مواجه است.

بولنت اینال هنرپیشه سرشناس اهل ترکیه که بازیگر سریال «پایتخت؛ عبدالحمید» بوده است، در سریال «رومی» نقش مولوی را ایفا می‌کند.

این سریال محصول مجموعه رسانه‌ای تی‌آرتی (تلویزیون دولتی ترکیه) به شمار می‌رود و از طریق پلتفرم وی‌اودی «طبیعی» به عنوان برند جدید تی‌آرتی منتشر شده است. «طبیعی» پیش از این سریالی درباره ابوعلی‌ سینا دانشمند ایرانی نیز ساخته و منتشر کرده بود.

به گزارش ایسنا، دولت ترکیه سال‌هاست در پی تثبیت نام مولوی به عنوان شاعری ترک و یکی از مفاخر این کشور است؛ در حالی که مکتوبات منظوم و نثر این چهره نامدار فرهنگ ایران، به زبان فارسی است و ایرانیان او را به عنوان یکی از شعرای بزرگ ایرانی می‌شناسند. با این وجود، برنامه‌های فرهنگی دولتی و غیردولتی در ترکیه شامل استفاده از صنعت سریال‌سازی قدرتمند این کشور که محصولات آن در کشورهای مختلف پربیننده است، می‌تواند خطری در جهت معرفی مولانا به عنوان شاعر اهل ترکیه به جهانیان باشد.

در سال‌های اخیر سینمای ایران فیلم «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی را به شکل مشترک با سینمای ترکیه درباره مولوی و شمس تبریزی ساخته است، اما این اثر در پی حاشیه‌های بسیار هنوز به اکران نرسیده است.

ضمن اینکه پیشتر خبرهایی درباره یک پروژه ۶۰ قسمتی «مولانا» بر اساس رمان «جلال‌الدین محمد رومی» (نوشته دکتر بهمن شکوهی) با فیلمنامه‌ای از فرهاد توحیدی اعلام شده بود که آن‌هم هنوز به سرانجامی نرسیده است.

این در حالی است که سریال «رومی» دو سال بعد از «مست عشق» کلید خورد و به تازگی فصل اول آن پخش شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«بدون قرار قبلی» به لحاظ بین المللی در جشنواره ها می چرخد و این اتفاق خوبی برای من است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برندهٔ سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر درباره کم کاری در زمینه ساخت آثار برای امام حسین (ع) گفت: فیلم‌هایی با موضوع تاریخ صدراسلام فیلم‌های پرهزینه‌ای هستند که براساس سازندگان مختلف تفسیر دارند؛ در نتیجه مجموعه این عوامل تولید یک اثر را سخت می‌کند.

به گزارش سینماپرس، بهروز شعیبی در گفت وگو با ایرنا در پاسخ به این پرسش که چرا به رغم گذشت سالها فیلمی با مضمون زندگی و شخصیت حسین (ع) ساخته نشده است، گفت: دو سه مسئله در این امر به صورت همزمان دخیل است و آسیب شناسی این موضوعات امری تک نفره و فردی نیست و یک تیم باید این مهم را کارشناسی کند.

کارگردان فیلم سینمایی روز بلوا (۱۳۹۸) اظهار داشت: فیلم هایی که درباره تاریخ باشد (چه معاصر و چه گذشته) مانند فیلم هایی با تاریخ صدراسلام فیلم های پرهزینه ای است.

وی افزود: اگرچه چنین فیلم هایی بر اساس واقعه تاریخی روایت می شود ولی از منظر و اعتقاد شخصی می گذرد یعنی براساس سازندگان مختلف تفاسیر آن می توانند مختلف باشد؛ در نتیجه مجموعه این عوامل تولید یک اثر را سخت می کند و چندین برابر یک فیلم معمولی شهری هزینه دارد.

کارگردان فیلم سینمایی دارکوب (۱۳۹۶) ادامه داد: بر همه این عوامل بیفزایید این را که باید حتما شرایط ویژه ای برای اکران چنین فیلمی به وجود بیاید؛ در نتیجه و براساس آن چه بیان شد در نگاه به چنین فیلمی به جز بخش استاندارد تاریخی نگاه فردی هر مولف و فیلمسازی هم مهم می شود و اگر بشود اینها را قبول و از آن حمایت کنیم می شود بیشتر از این جنس فیلم ها ساخت.

این بازیگر سینما در مورد ساخته متاخرش بدون قرار قبلی (۱۴۰۰) گفت: اتفاقی که در شبکه نمایش خانگی برای بدون قرار قبلی درحال افتادن است این بوده که این فیلم با حجم بالای دیده شدن مواجه شده و برای ما بسیار راضی کننده و خوشحال کننده است.

کارگردان فیلم سیانور (۱۳۹۴) خاطرنشان کرد: بدون قرار قبلی اثر متاخر و تازه ترین مواجهه من با سینماست به همین دلیل بسیار آن را دوست دارم و از آن راضی ام؛ در این فیلم کاری که باید می کردیم را کرده ایم و این فیلم مدام در جاهای مختلف دیده شده است، به لحاظ بین المللی در جشنواره ها می چرخد و این اتفاق خوبی برای من است.

شعیبی در پاسخ به این سوال که کدام نقد منتقدان نسبت به این فیلم را قبول داشته است، گفت: نقدهایی که تفسیر شخصی نداشتند، تکنیکال بودند و مشخصا راجع به سینما بود را قبول دارم.

وی افزود: فیلم امروز متعلق به من نیست بلکه برای بقیه است چرا که این بقیه هستند که فیلم را مبینند و تفسیرهای خودشان را از آن دارند.

کارگردان مجموعه تلویزیونی پرده‌نشین (مجموعه تلویزیونی ۱۳۹۳) در مورد تازه ترین ساخته اش در مقام کارگردان هم بیان کرد: این روزها آخرین مراحل فنی فیلم تازه ام را پشت سر می گذارم که اسم قبلی آن عوض شده اما اسم جدیدی برای آن تعیین نکرده ایم.

وی در مورد مضمون این فیلم توضیح داد: این فیلم موضوع خانوادگی و فضایی مفرح دارد که برای خانواده ها ساخته شده است و امیدواریم اکران موفقی داشته باشد.

بازیگر فیلم سینمایی آژانس شیشه‌ای (۱۳۷۶) در پاسخ به این پرسش که آیا این فیلم هم مانند ساخته های پیشین وی فضایی معنوی و دینی دارد، گفت: برای من تمام مضامین انسانی در اولویت هستند اما این فیلم در تصویر بیرونی یک فیلم شهری است که امیدوارم موفق شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رشیدپور: خدمتگزاری را به زمانی مناسب‌تر موکول می‌کنم! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجری تلویزیون گفت: احساس می‌کنم در موقعیت کنونی، حضور من در تلویزیون دستمایه تشویش ذهن مخاطب می‌شود.

به گزارش سینماپرس، رضا رشیدپور مجری و بازیگر تلویزیون در واکنش به حواشی مطرح شده در خصوص اجرای برنامه سیم آخر در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: تلویزیون سرمایه معنوی مردم و خانه من است هر چقدر چراغش روشن‌تر و مخاطبانش بیش‌تر باشند دل من هم گرم‌تر خواهد شد. برای اعتبار نام تلویزیون در بین مردم نام‌های بزرگی مایه گذاشته‌اند که من در برابر آن‌ها هیچ هم نیستم.

رشید پور ادامه داد: باعث افتخار من است که بتوانم صدای بخشی از جامعه در رسانه ملی باشم و اصولا هویت رسانه ملی را در همین تکثر مردم محور می‌دانم. اما وقعیت این است که احساس می‌کنم در موقعیت حاضر، حضور من در تلویزیون به جای آنکه سبب‌ساز نشاط و یا امید باشد، دستمایه تشویش ذهن مخاطب و تشدید دو قطبی‌های غم‌انگیز خواهد شد.

وی افزود: آفت بزرگ برای کشور عزیزمان همین حاشیه‌ها و دو قطبی‌سازی‌ها و … است. ضمن تقدیر مجدد از مدیران گرامی، به ویژه مدیران ارجمند شبکه سه سیما توفیق این خدمتگزاری را به زمانی مناسب‌تر موکول می‌کنم.

طی روزهای گذشته خبرهایی مبنی بر پخش سری جدید مسابقه سیم آخر، با طراحی جدید و اجرای رضا رشیدپور منتشر شده بود. در پی انتشار این اخبار، محمدرضا شهبازی طنزپرداز و مجری شبکه دو تلویزیون اعلام کرد که در اعتراض به بازگشت این سلبریتی‌ها از اجرای برنامه «پاورقی» کناره‌گیری خواهد کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خلاقیت اسیر شدنی نیست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نشست نقد و بررسی مستند «روح پیتر سلرز» به کارگردانی پیتر مداک در سومین روز از رویداد «سینما پرتره» عصر روز دوشنبه ۲۳مرداد به نمایش درآمد و پس از اکران این فیلم، نشست نقد و بررسی و تحلیلی با حضور بهروز افخمی به عنوان کارشناس مهمان و امیر قادری کارشناس و مجری نشست در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، بهروز افخمی در ابتدای نشست با اشاره به سختی‌های ساخت فیلم بر روی آب و دریا گفت: این فیلم نشان می‌دهد یک اثر چگونه به راحتی از کنترل خارج می‌شود و از ابتدا درباره ساخت آن تصمیم اشتباه گرفته می‌شود. این اتفاق ترسناکی است. در واقع این کار قرار دادن خود به عنوان فیلمساز در مقابل یک خودکشی است.

وی با تاکید بر اشتباه بودن فیلمسازی روی آب گفت: کوین رینولدز در زمان ساخت فیلم «دنیای آب» با استیون اسپیلبرگ که فیلم «آرواره‌ها» را روی آب ساخته بود تماس گرفت تا از او مشورت بگیرد. استیون اسپیلبرگ تنها نصیحتی که می‌کند این بود که این کار را نکن و فیلم را نساز! این دقیقا چیزی است که پیتر مداک نمی‌دانست.

وی ادامه داد: این فیلم به ما یادآوری کرد که اگر فیلمنامه خوب نداشته باشی و اثری را به اشتباه بسازی ممکن است یک عمر فعالیت حرفه‌ای خود را زیر سوال برده باشی و فعالیتت در سینما تمام شود. جان هیمن که تهیه‌کننده فیلم بوده بسیار عاقلانه به مداک می‌گوید که ساخت این فیلم از ابتدا اشتباه بود و همین مساله نشان می‌دهد که تمام دلایل شکست این فیلم پیتر سلرز نبوده است.

این کارگردان با اشاره به اینکه این مستند جنبه‌های جالبی را از سینما به تصویر کشیده است، بیان کرد: این فیلم یک جنبه بسیار جالبی دارد که باید به آن پرداخته شود. این فیلم به ما نشان می‌دهد هیاهویی که درباره هوش مصنوعی راه افتاده است که می‌تواند فیلمنامه بنویسد، غلط است و به خوبی در این فیلم شاهد هستیم که این جنجال‌ها بی‌نتیجه است. وقتی هوش طبیعی انسان به همین سادگی خرابکاری می‌کند پس هوش مصنوعی می‌تواند اتفاقات فاجعه باری را رخ دهد.

افخمی افزود: در نهایت چیزی که برای فیلمسازان جوان باید مهم باشد این است که حرف‌هایی که درباره هوش مصنوعی می‌زنند فقط به درد ایلان ماسک می‌خورد که جلب نظر کند وگرنه این فیلم نشان می‌دهد که سناریو به هوش مصنوعی بدهید چه افتضاحی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه هوش مصنوعی باعث ایجاد پارادوکسی در زندگی انسان‌ها شده است، گفت: به حکم سرمایه‌داری و هوش مصنوعی که نظام فعلی آن را ساخته است تصور می‌شود که تمام فعالیت‌ها به وسیله ماشین قابل انجام است و ارزان‌تر به نتیجه می‌رسد و چرخه تولید نیز با حضور هوش مصنوعی تغییر کرده است و این تصور به وجود آمده که با هوش مصنوعی دیگر نیاز به انسان و خلاقیت انسانی نیست در حالی که کاملا اشتباه است، زیرا تنها چیزی که در این میان باعث پیشرفت و تنوع می‌شود خلاقیت است و خلاقیت هم اسیر شدنی نیست.

امیر قادری کارشناس این نشست نیز به موضوع مستندسازی پرتره در سینما پرداخت و ضمن اشاره به تاریخچه چنین مستندهایی گفت: در سال‌های اخیر به خاطر گسترش استفاده از یوتیوب و فضای مجازی و آسان شدن شیوه آرشیوها و دیجیتالی شدن آن، مستندهای زیادی از حدود سال‌های ۲۰۱۸ تا به امروز ساخته شود. یکی از دلایلی که این برنامه هم در گروه سینمایی هنر و تجربه اجرا شد رونق پیدا کردن این سبک فیلمسازی در جهان است. در بین این آثار فیلم‌هایی هست که موضوع و سوژه آن خاص و جذاب است و در کنار آن آثاری است که کارگردان با خلاقیت‌هایی فیلم را می‌سازد و باعث جذابیت آن می‌شود.

در این مراسم جمعی از دانشجویان خارجی دوره جدید مدرسه تابستانی زبان فارسی «بنیاد سعدی» نیز حضور داشتند.

به نمایش مستندهای جذاب و دیدنی درباره‌ی سینماگران بزرگ تاریخ سینما اختصاص دارد و تا پنجشنبه از ساعت ۱۹ این مستندها به نمایش در خواهند آمد. پس از نمایش فیلم، نشست نقد و بررسی اثر، در کنارِ گفتگو درباره‌ی چهره‌ی سینمایی مورد بحث برگزار می‌شود.

در این رویداد فیلم‌های مستندِ کمیابِ «فلینی هرگز پایان نمی‌یابد» به کارگردانی یوجینو کاپوچو، مستند «جانگو و جانگو – سرجو کوربوچی» به کارگردانی لوکا رنا و مستند «روح پیتر سلرز» به کارگردانی پیتر مداک به نمایش درآمدند و در روزهای آینده مستند «لینچ- اوز» به کارگردانی الکساندر او فیلیپ، مستند «فورمن در برابر فورمن» به کارگردانی هلنا ترشتیکوا و یاکوب هینا و مستند «چشمان اورسن ولز» به کارگردانی مارک کوزینز با زیرنویس فارسی، به نمایش در می‌آیند.

فریدون جیرانی، بهروز افخمی، احمد الستی، فرزاد موتمن و علیرضا رئیسیان به عنوان کارشناسان مهمان در این نشست‌ها حضور خواهند یافت.

امروز در چهارمین روز از رویداد «سینما پرتره» مستند «چشمان اورسن ولز» به کارگردانی مارک کوزینز با حضور احمد الستی و فرزاد موتمن به عنوان کارشناسان مهمان نمایش داده خواهد شد.

این رویداد توسط گروه سینمایی هنر و تجربه و با همکاری مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، جشنواره سینماحقیقت، وبسایتِ کافه سینما و پردیس سینمایی ملت برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع