X

اخبار سینمایی

دفتر سینمایی

عمدتا فکر می کنند من جوان و ۴۰ ساله هستم و نمی‌دانند که دوبرابر این سن دارم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجری برنامه «شب‌بخیر کوچولو» گفت: آدم‌ها عمدتا فکر می‌کنند من جوان و ۴۰ ساله هستم و نمی‌دانند که دوبرابر این سن دارم؛ به همین خاطر اول تعجب می‌کنند اما بعد از تعداد سال های کاری من متوجه مسن بودن من می‌شوند.

به گزارش سینماپرس، مریم نشیبا در گفت وگو با ایرنا و در توضیح شروع فعالیت خود در برنامه «شب بخیر کوچولو» که باعث شناخت نسل ها از او شد، بیان کرد: این برنامه از ۹ تیرماه ۶۹ برای اولین بار شروع شد؛ گویا تعدادی را برای اجرا انتخاب کرده بودند و استاد ساعد باقری (شاعر بزرگ مملکت ما) آن زمان مسئولیت گروه کودک رادیو را داشتند و همراه آقای کاظم زاده و یکی دیگر از همکارانشان سه نفر بودند که مسئولیت داشتند تا گوینده ای را برای برنامه «شب بخیر کوچولو» انتخاب کنند.

وی افزود: آن زمان لوزه هایم را عمل کرده بودم و باید استراحت می کردم اما با آن شرایط پای میکروفن رفتم و یک پاراگراف از قصه مادربزرگ مهربان را که خواندم لطف کردند و گفتند که کافی است و ایشان همانی است که در ذهنمان هست؛ دو هفته طول کشید تا زخم های عملم خوب شود و پس از آن کار را شروع کردم.

این گوینده رادیو تصریح کرد: این گونه بود که من مشغول کار شدم و آقای مصطفی رحمان دوست نازنین شعر زیبای «گنجشک لالا مهتاب لالا» را سرودند و بعد از آن آقای محمود منتظم صدیقی (یادش بخیر) موزیک این کار را ساختند.

نشیبا اظهار داشت: گویا ابتدا با گروه کر رادیو و با صدای بزرگسالان اجرا شد و پی بردند که این صحیح نیست و باید یک بچه آن را بخواند؛ پس پروشات پیروزکار که خواهرزاده آقای منتظم صدیق و ۸ ساله بود کار را اجرا کرد و با چه قدرتی «گنجشک لالا مهتاب لالا» را خواند.

وی افزود: یادش بخیر ژاله صادقیان عزیز می گفت هرکاری می کنم نمی توانم آن ته اجرا را انجام بدهم و این بچه آن زمان چه کرده است.

این مجری پیشکسوت رادیو با اشاره به توجهی که از ابتدا به صدای او از سوی مردم شده است، اظهار داشت: زمانی که بعد از دانشگاه در آموزش و پرورش دبیر شدم مدیر ما که مدیر زمان تحصیل خود من هم بود زنگ تفریح به من گفت تو در صدا و سیما هستی؟ و من گفتم نه (چون هنوز نبودم) اما گفت بچه ها می گویند آن خانمی که صدا و سیمایی هست را به کلاس ما بفرستید. آن زمان اصلا ذهنم نمی رسید که بخواهم گوینده بشوم تا سال ۱۳۵۶ که فراخوان دادند و من شرکت کردم و از بین ۲۰۰۰ نفر، ۲۰۰ و سپس ۲۰ نفر و بعد ۱۰ نفر و در نهایت ۵ نفر غربال شدند و من یکی از آن ۵ نفر بودم.

نشیبا تاکید کرد: «شب بخیر کوچولو» پس از چند ماه که از پخش آن گذشته بود شناخته و بسیار مطرح شد.

وی گفت: زمانی که دانش آموزانم پی می بردند که اجرای «شب بخیر کوچولو» با من است یا عکس های من را در مجلات می دیدند خودم را به کوچه علی چپ می زدم چون نمی خواستم بچه ها از در دیگری وارد شوند و آن زمان فکر می کردم اگر دانش آموزان این را بدانند از اعتبار معلمی من کاسته می شود چون معلمی برایم در اولویت بود و نمی خواستم این کار من را کوچک کند اما بعد دیدم این کار آنقدر والاست که من را بالا می برد.

مجری برنامه «شب بخیر کوچولو» با توضیح چگونگی آموزش دیدنش برای اجرای این برنامه تصریح کرد: آقای محمدمهدی سدیفی از بزرگان موسیقی و تهیه کنندگان رادیو دو ماه با من کار کرد تا چیزهایی را به من بیاموزند؛ مثلا وقتی که من می گفتم «موشه اومد» با صدا و لحن گفتاری ام به شکلی بازی کنم که موش را کوچولو نشان دهم و زمانی که می گویم «شیر آمد» شیر را درشت نشان دهم و بسیار تلاش کردم که از ایشان بیاموزم.

وی افزود: «شب بخیر کوچولو» برای سالها راس ساعت ۲۱ پخش می شد و با تغییر زمان ۲۰:۴۵ شد و الان حدود ۱۲ سال است که (منهای پنجشنبه و جمعه) ۲۱:۳۵ از رادیو ایران پخش می شود.

نشیبا در پاسخ به این سوال که کمیت و کیفیت بازخورد مردمی در مواجهه با ایشان چگونه است، بیان کرد: بیشمار بازخورد گرفتم و همه جا بازخورد می گیرم مثلا در تاکسی می گویم آقا «میدان انقلاب» و زمانی که سوار که می شوم و جمله ای میگویم (مثلا دوکوچه پایین تر) ناگهان به شدت ترمز می زنند و می گویند تو مریم نشیبایی!؟

وی ادامه داد: مردم روی گلبانگ من که ساعت ۳ پخش می شود (رانندگان مخاطبان عمده آن هستند) توجه ویژه ای نشان می دهند و می گویند گوینده این برنامه شمایی!؟ عمدتا فکر می کنند من جوان و ۴۰ ساله هستم و نمی دانند که دوبرابر این سن دارم. به همین خاطر اولش تعجب می کنند اما بعد می فهمند (به دلیل سالهایی که کار کردم) طبیعی است که مسن باشم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«حمیدرضا اردلان» دبیر هفدهمین جشنواره موسیقی جوان شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: معاون وزیر در امور هنری در حکمی حمیدرضا اردلان را به عنوان دبیر هفدهمین جشنواره موسیقی جوان منصوب کرد.

به گزارش سینماپرس، محمود سالاری معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با حضور محمد الله‌یاری مدیر دفتر موسیقی و سید امیرعباس ستایشگر مدیر انجمن موسیقی، دکتر حمیدرضا اردلان را به عنوان دبیر هفدهمین جشنواره موسیقی جوان منصوب و حکم وی را به او اهدا کرد.

متن حکم اردلان به شرح زیر است:

«جناب آقای حمیدرضا اردلان

نظر به دانش و تجربیات ارزنده هنری جناب عالی و به پیشنهاد مدیرکل محترم دفتر امور موسیقی، به موجب این حکم به عنوان «دبیر هفدهمین دوره جشنواره موسیقی جوان» منصوب می‌شوید.

امید است با استعانت از خداوند متعال، بهره‌گیری از ظرفیت استادان ارجمند موسیقی، بهره‌مندی از تجارب دوره‌های گذشته، جشنواره‌ای برخوردار از شاخصه‌های فرهنگ اسلامی و امتیازات هنری قابل قبول در پیش داشته باشیم.

محمود سالاری، معاون وزیر» حمیدرضا اردلان پژوهشگر برجسته موسیقی و نمایش، آهنگساز و استاد دانشگاه است. فعالیت‌های پژوهشی و اجرایی این هنرمند در سی سال گذشته به اشاعه و احیای رسوم و آیین‌های اقوام ایرانی کمک شایانی کرده است.

اردلان متولد ۱۳۳۸ در سنندج و دارای مدرک دکتری رشته فلسفه و ایتمولوژی، موسیقی و تئاتر است. ریاست کمیته حفاظت از میراث و ریاست اتحادیه بین المللی نمایشگران عروسکی، بنیان‌گذاری گروه جمع نمایشگران حروف و عروسک و بنیان‌گذاری ارکستر تجربی تهران، تنها بخشی از فعالیت‌های اجرایی او در سال‌های گذشته است. وی در زمینه موسیقی و تئاتر ترانس مدرن اجراها و کارگاه‌های متعددی را در ایران برپا داشته است.

اردلان بیش از ۶۰ اجرا در زمینه تئاتر و تئاتر عروسکی در سرتاسر جهان به روی صحنه برده و در این زمینه جریان سازی موثری برای تاریخ هنر ایران داشته است. حمیدرضا اردلان مولف کتبی همچون: مرشدان پرده‌خوان ایران، تئاتر پلاکارد و مجموعه مقالات سیمنار بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی است.

وی سال گذشته دبیر شانزدهمین جشنواره موسیقی جوان بوده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مرحوم «اسماعیلی» هنرمندی دغدغه‌مند بود که به شاگردانش درس زندگی آموخت و نامی نیک از خود بر جای گذاشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به مناسبت درگذشت استاد محمد اسماعیلی نوازنده پیشکسوت تنبک نوشت: این هنرمند سال‌های سال در کنار آموزش نوازندگی، به شاگردانش درس زندگی آموخت و نامی نیک از خود بر جای گذاشت.

به گزارش سینماپرس، در متن پیام تسلیت محمد اله‌یاری به مناسبت درگذشت استاد محمد اسماعیلی موسیقیدان و نوازنده پیشکسوت تنبک چنین آمده است: «جامعه موسیقی کشور سوگوار درگذشت استاد محمد اسماعیلی است که زندگیش با هنر عجین شده بود.

مرحوم اسماعیلی هنرمندی دغدغه‌مند، مهربان و منظم بود که سال‌های سال در کنار آموزش نوازندگی، به شاگردانش درس زندگی آموخت و نامی نیک از خود بر جای گذاشت.

این هنرمند از فارغ التحصیلان پیشگام هنرستان موسیقی بود و حضور و تنبک نوازی اش در مراسم یکصدمین سال تأسیس هنرستان موسیقی، هنوز در خاطره‌ها باقیست.

اینجانب درگذشت این هنرمند گرانقدر که روح بلندش به همسر مرحومه‌اش پیوست را به خانواده ارجمندش تسلیت می‌گویم و برای آن مرحوم آرامش روح و رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت دارم.»

استاد محمد اسماعیلی موسیقیدان و نوازنده پیشکسوت تنبک یکشنبه (۲۲ مردادماه) بعد از تحمل یک دوره بیماری دارفانی را وداع گفت.

محمد اسماعیلی با نام اصلی محمدعلی اسماعیلی متین چهارم شهریور سال ۱۳۱۳ در تهران متولد شد. او سال ۱۳۳۰ توسط دایی‌های خویش مرتضی و مصطفی گرگین زاده به حسین تهرانی معرفی شد.

زنده‌یاد اسماعیلی سال ۱۳۳۷ در گروه‌های موسیقی مشغول به کار شد و در ارکسترهای موسیقی ملی و گروه تنبک شروع به همکاری کرد و بعد از پنج سال برای اجرای برنامه‌های موسیقی ملی و هر چه بیشتر شناساندن آن به کشورهای آفریقایی، آسیایی، اروپایی و آمریکایی مسافرت کرد و برنامه‌هایی اجرا کرد.

این هنرمند فقید از سال ۱۳۴۳ در هنرستان موسیقی ملی مشغول تدریس شد و سال ۱۳۴۵ سرپرستی گروه تنبک وزارت فرهنگ و هنر آن زمان را عهده‌دار شد. شیوه نوازندگی زنده‌یاد اسماعیلی شیوه حسین تهرانی بوده و سابقه طولانی در تکنوازی و همراهی با ارکستر داشته است.

اسماعیلی در دهه ۱۳۶۰ به سرپرستی فرامرز پایور (سنتور) و همراهی جلیل شهناز (تار)، علی‌اصغر بهاری (کمانچه) و محمد موسوی (نی)، گروه اساتید موسیقی ایران را تشکیل داد و با این گروه، سفرهای متعددی به کشورهای اروپایی، آسیایی و آمریکا داشت. زنده‌یاد اسماعیلی دارای مدرک درجه یک هنری، معادل دکتراست.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سجاده چی: تنوع ژانر در سینما برنامه ریزی طولانی مدت، سرمایه گذاری مناسب و مدیریت متمرکز می خواهد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مهدی سجاده چی گفت: برخی مدیرن سینمایی همواره تلاش و اراده داشتند تا سینما را از نظر مضمونی و ژانری گسترش دهند اما برخی مسائل دیگر باعث به حاشیه راندن موضوع شده است.

مهدی سجاده چی فیلمنامه نویس مطرح سینما در خصوص لزوم تنوع ژانر در سینمای کشور و عبور از دو ژانر «اجتماعی» و «کمدی» گفت: تنوع ژانر در سینما برنامه ریزی طولانی مدت، سرمایه گذاری مناسب و مدیریت متمرکز می خواهد و تا چنین اتفاقی رخ ندهد قطعاً نمی توانیم شاهد تحول در سینما باشیم.

فیلمنامه نویس فیلم های سینمایی «روز سوم» و «سوفی و دیوانه» در پاسخ به پرسش خبرنگار سینماپرس مبنی بر اینکه آیا می توان یکی از دلایل فاصله گرفتن اکثریت قریب به اتفاق مردم از سینما را به دلیل عدم تولید فیلم های مورد علاقه شان دانست یا خیر اظهار داشت: پاسخ به این پرسش به طور دقیق کمی دشوار است اما این حرف به طور کلی درست است چرا که سینمای ما سراغ مضامین کمی می رود.

وی در همین راستا ادامه داد: البته در تمامی سال ها برخی مدیرن سینمایی همواره تلاش و اراده داشتند تا سینما را از نظر مضمونی و ژانری گسترش دهند اما برخی مسائل دیگر در کشور باعث شده تا مدیران سینمایی به جای پرداختن به این اتفاقات بیشتر انرژی شان را صرف مسائل حاشیه ای بکنند و از این کارهای اساسی دور بمانند.

سجاده چی افزود: علاوه بر این نباید این مورد را از خاطر ببریم که برخی فیلم ها مثلاً در حوزه سینمای دفاع مقدس هم با استقبال طیفی از مردم که به صورت مستقیم و غیرمستقیم با دفاع مقدس مرتبط هستند روبرو نمی شود. یعنی مردمی که به این بخش از تاریخ متصل هستند اصولاً برای تماشای فیلم های دفاع مقدسی به سینما نمی روند پس نمی توان این گونه برداشت کرد که اگر در ژانرهای متنوع فیلم تولید شود حتماً مردم به سینما می روند و سینما می تواند با خیل بیشتری از مخاطبان روبرو شود.

رئیس کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه سینمای کشورمان به انقراض نزدیک شده است متذکر شد: مثلاً ما در سینمایی که به اسم سینمای اجتماعی معروف شده است با تکرار روبرو هستیم و این سینما مدتی است که جذابیتش را برای مخاطبان خود از دست داده و حتی خالقان مطرح این نوع فیلم ها نیز دیگر با اقبالی در گیشه روبرو نمی شوند.

این سینماگر خاطرنشان کرد: سینمای لوده هم مدت ها است به ورطه تکرار افتاده و ما فقر ژانر در سینما را مدت ها است احساس می کنیم اما نکته اینجا است که سینمای ایران موجودی نیمه جان است که برای ادامه بقا تلاش می کند و وقتی یک موجود برای بقا تلاش می کند مجبور است با کمترین ها و آماده ترین ها سازش کند. از این رو فیلمسازان ایرانی کم کم رو می آورند به ساخت فیلم هایی که اطمینان نسبی به بازگشت سرمایه داشته باشد و از آنجا که فیلم های کمدی امتحان پس داده هستند اغلب سراغ تولید این قبیل آثار می روند.

وی یادآور شد: مبحث فقر ژانر در سینمای ایران آنقدر جدی است که ما ۴ سال قبل که در کانون فیلمنامه نویسان جایزه سپنتا را ترتیب دادیم و می خواستیم از فیلم ها به شکل ژانری تقدیر کنیم از میان ۱۰ ژانری که تعریف کرده بودیم ۲ ژانر اصلاً در سینمای ما وجود نداشت که یکی از آن ها ژانر وحشت بود و یا در سینمای فانتزی و موزیکال ما فقط ۲ فیلم داشتیم که مجبور شدیم یکی از آن ۲ فیلم را به عنوان بهترین اثر انتخاب کنیم و جالب اینجا است که برای اینکه در بقیه ژانرها بتوانیم جوایزی را اهدا کنیم مجبور شدیم فیلم های اجتماعی را تفکیک کنیم! مثلاً در یک فیلم اجتماعی پلیس نقش پررنگی داشت و ما آن فیلم را به عنوان فیلم پلیسی انتخاب کردیم.

سجاده چی در همین راستا تأکید کرد: ژانرهای متعددی که در سینمای دنیا مثل سینمای آمریکا مورد استفاده قرار می گیرند و گیشه خودشان را دارند در سینمای ما اصلاً تولید نمی شوند.

این فیلمنامه نویس تصریح کرد: بی تردید عدم احساس مسئولیت اهالی سینما برای داشتن ژانرهای مختلف می تواند یکی از دلایل عدم پرداختن به ژانرهای متعدد در سینما باشد. از سوی دیگر مدیرانی هم که در سینما هستند این احساس مسئولیت را ندارند و یا شرایطی ندارند که برنامه ریزی کنند و متناسب با حوادث فرامتنی سینما را مدیریت می کنند و قادر نیستند داخل سینما بیایند و درون متنی برای سینما برنامه ریزی کنند.

فیلمنامه نویس فیلم های سینمایی «هفت سنگ» و «قاعده بازی» در پایان این گفتگو متذکر شد: یکی دیگر از اشکالات ما این است که وقتی می خواهیم در ژانرهای متنوع مبادرت به تولید اثر کنیم با معضل کپی کاری مواجه می شویم. فیلم های ما ناخودآگاه با فیلم های خارجی مقایسه می شود و از آنجا که فرهنگ ما شبیه فرهنگ غربی ها نیست در آزمایشگاه سینمای ایران شبیه سازی ژانرهای مختلف بدل به کپی های دست چندمی می شود که به مذاق مخاطب خوش نمی آید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مجیدی: می خواهیم جریان ساز باشیم/ آثار این رویداد باید در محدوده تفکر آقا امام حسین (ع) باشند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجید مجیدی در نشست خبری فیلم کوتاه عاشورایی تصویر دهم گفت: تلاش ما از روزهای اول این نبوده که فقط تعدادی اثر به جشنواره برسانیم بلکه مهم این بوده که در این مسیر جریان ساز باشیم و به‌ تولید آثار خوب برسیم.

به گزارش خبرنگار سینماپرس نشست رسانه ای سومین دوره رویداد فیلم کوتاه «تصویر دهم» ظهر امروز با حضور مجید مجیدی رئیس رویداد، بهروز شعیبی مدیر طرح و ایده رویداد و اهالی رسانه در تکیه دزاشیب تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست پس از تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید، مجید مجیدی ضمن خیرمقدم به حضار، تسلیت ایام محرم و تسلیت ویژه برای حادثه تروریستی شاهچراغ گفت: خوشحالیم که امسال توفیق پیدا کردیم که سومین دوره این رویداد را برگزار می کنیم. البته باید امسال چهارمین دوره را برگزار می کردیم اما به خاطر شرایط سال گذشته فیلم ها به حد نصاب نرسید و این رویداد برگزار نشد.

وی افزود: ما این رویداد را از ابتدا با این نیت شروع کردیم که بتوانیم در این راه جریان سازی کنیم و در حوزه نگاه به ساحت مقدس امام حسین (ع) و مسیر و راه و اخلاق حسینی (ع) این رویداد را به منصه ظهور برسانیم. تلاش ما از روزهای اول این نبوده که فقط تعدادی اثر به جشنواره برسانیم بلکه مهم این بوده که در این مسیر جریان ساز باشیم و به‌ تولید آثار خوب برسیم.

مجیدی خاطرنشان کرد: امسال خیلی جدی بحث تولید را در سیاست کاری خود داریم. از همه سینماگران دعوت مق کنیم که اگر ایده و موضوعاتی در این حوزه داشتند به دبیرخانه بفرستند و ما بعد از بررسی از آن ها حمایت خواهیم کرد. امسال خوشبختیم که در حضور فیلمسازان خوب کشورمان چون رضا میرکریمی و بهروز شعیبی و کمال تبریزی هستیم.

این سینماگر برجسته متذکر شد: تاکید می‌کنم که این رویداد از همه ظرفیت ها استفاده خواهد کرد و کاملا مستقل است و به جایی وابسته نیست و در جهت اهداف امام حسین (ع) خواهد بود؛ ما حتی از ظرفیت های مساجد و حسینه ها استفاده می کنیم. این رویداد با هیچ جا تجمیع نمی شود و سیاست های آنان با این رویداد قالب نمی‌شود و تاکید داریم که این رویداد به هیچ جا وابسته نیست. از هر جادکمک بگیریم به این معنا نیست که قرار است سیاست های آنها بر روی کار ما سایه بیندازد.

وی در مورد خطوط قرمز این رویداد گفت: اجازه بدهید الان تفسیر سیاسی از این رویداد نداشته باشیم و بگذاریم آثار ساخته شود و آن وقت قضاوت شود. باید اثر ساخته شود بعد درباره آن صحبت کرد خط قرمز ما فقط این است که اثر در محدوده تفکر آقا امام حسین (ع) باشد. الان خودمان را به چیزی محدود نکردیم و باید به جهت هنری هم بررسی شود.

مجیدی گفت: این رویداد را با این نیت شروع کردیم که زمینه ای را فراهم کنیم که به این آثار برسیم. اینکه ماموریت این رویداد این باشد که به سمت فیلم بلند برود به نظرم الان زود است. ضمن اینکه ظرفیت ما الان در این‌مسیر نیست. می خواهیم فتح بابی در این راه شود. وقتی صحبت از رویدادهای تاریخی و دینی می شود همه ما ذهنمان به سمت آثار تاریخی می رود که راجع به کربلا و وقایع عاشورا تولید کنیم اما نسبت به امکانات سینمایی این فراتر خواهد بود. ما می‌خواهیم اندیشه و نگاه آقا امام حسین (ع) را مبنای این رویداد قرار دهیم که به موضوعات روز هم کشیده می شود. قطعا امیدواریم که در آینده این رویداد ظرفیتی را برای کارهای بلند هم آماده کند. این‌حرکتی است که ما شروع کردیم و فعلا در حوزه فیلم‌های کوتاه و مستند در حال حرکت هستیم.

در ادامه نشست محمد رهبر دبیر رویداد اظهار داشت: اصلی‌ترین موضوعات را آقای مجیدی گفتند و در تکمیل فرمایشات ایشان و تغییرات فراخوان باید بگویم که متممی به فراخوان اضافه کرده ایم. ایده هایی که سال گذشته برای رویداد ارسال شده را توسط اقای شعیبی بررسی میکنیم. عزیزانی که ایده خود را تا ۳۱ مرداد برای رویداد در سایت بارگزاری کنند برای امسال به حمایت و داوری می رسند. دیگر تغییر در فراخوان این است که زمان از ۵ دقیقه به ۱۵ دقیقه افزایش داده شده است. آثاری که سال گذشته به دلیل کمبود زمان نتوانستیم داوری کنیم را در صورت راهیابی به هیات داوری، داوری خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: علاقمندان هر موضوعی که بر پایه اخلاق، عدالت، ظلم‌ستیزی و کرامت است می توانند در سایت بارگزاری کنند با توجه به نزدیکی اربعین از آثاری که امسال و سال های قبل که در فضای پیاده روی اربعین تولید شوند هم استقبال می کنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

محسنی نسب: سینمای مقاومت شاید مخاطب عام نداشته باشد اما دولت ملزم است از آن حمایت کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محسن محسنی نسب گفت: مسایل مالی در دستگاه های فرهنگی و هنری باعث شده تا سینماگران متعهد و کاربلد سینمای مقاومت و دفاع مقدس خانه نشین شوند!

محسن محسنی نسب تهیه کننده و کارگردان سینما در آستانه روز مقاومت اسلامی با انتقاد از شرایط فعلی سینمای مقاومت و ارزشی در کشور گفت: برخی مسایل مالی در دستگاه های فرهنگی و هنری باعث شده تا سینماگران متعهد و کاربلد سینمای مقاومت و دفاع مقدس خانه نشین شوند! در واقع چون این افراد ساده و سالم هستند اصلاً اجازه ورودشان را به حوزه تولید نمی دهند چون در این میان پول های زیادی خورده می شود که این افراد به واسطه متعهد بودن شان زیر بار آن نمی روند.

کارگردان فیلم های سینمایی «یورش» و «آخرین مرحله» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مدت ها است شاهد آن هستیم که برآوردهای چندین برابری برای تولید برخی فیلم ها می دهند؛ به عنوان مثال فیلمی که با ۵ میلیارد ساخته می شود را با ۴۰ میلیارد می سازند. این وسط پول را کسانی می خورند که آن پروژه را ساپورت می کنند!

وی ادامه داد: کسی که با آرمان وارد سینمای ارزشی و استراتژیک شده به هر قیمتی فیلم نمی سازد از این رو آقایان مدیر و سیاست گذار تولید فیلم را به کسانی می دهند که بتوانند از قبل آن ها منتفع شوند.

محسنی نسب سپس با بیان اینکه سینمای مقاومت سینمایی اندیشمند است و مخاطبان خاص خود را دارد اظهار داشت: این سینما شاید مخاطب عام نداشته باشد اما دولت ملزم است از آن حمایت کند. متأسفانه مدیران سینمایی و فرهنگی در دیالوگ دم از حمایت می زنند اما عملاً هیچ کاری برای رشد و اعتلای این سینما نمی کنند.

این سینماگر متذکر شد: همانطور که پیش تر اشاره کردم بزرگترین اتفاق مشکلات مالی در بخش هایی است که تولید فیلم دارند. شما ببینید همین سال گذشته در فارابی چند نفر از اعضای شورا فیلم ساختند؟ این در حالی است که آن ها باید نظارت کنند نه اینکه برای خودشان بودجه بگیرند و فیلم بسازند.

وی تأکید کرد: این در حالی است که در نهایت حیرت بنده که فیلمنامه بسیار درخشانی در حوزه سینمای مقاومت نوشتم و فکر می کردم وقتی آن را به فارابی بدهم سورپرایز می شوند و بلافاصله آن را تصویب کرده و به تولید می رسانند به بهانه های واهی فیلمنامه را رد کردند.

کارگردان فیلم های سینمایی «مجانی» و «شانه دوست» خاطرنشان کرد: متأسفانه مدیران فرهنگی شاه سلطان حسین هستند و هیچ حرکت انقلابی و دگرگونی در حوزه فرهنگ انجام نمی دهند. این مدیر می رود و آن مدیر می آید و کسی نگاه انقلابی به معنای دگرگونی ندارد. جوانان مستعد و نیرومند را نمی بینند. ما که سال های عمرمان را در این حوزه کار کردیم و عملی و تئوری زندگی مان در این محوریت می گذرد را بیکار و خانه نشین کرده اند و برای خودشان هر کاری دلشان بخواهد می کنند.

محسنی نسب سپس با انتقاد شدید از اینکه فیلم های ابتر و ضعیف در حوزه سینمای مقاومت طی سال های اخیر دل بسیاری از سینماگران متعهد و دلسوز را به درد آورده است تصریح کرد: وقتی فیلمسازان قدیمی کار نمی کنند و فیلمسازان جدید مورد وثوق مدیران می آیند نتیجه انبوهی آثار ضعیف می شود. گویا سینمای مقاومت و دفاع مقدس مرکزی شده برای امتحان کسانی که یا تازه می خواهند وارد این حوزه بشوند یا دوست دارند خود را محک بزنند.

وی یادآور شد: در زمانی که ما فیلم های ارزشی کار می کردیم این روحیه جهادی و ارزشی حتی در پشت صحنه کارهای مان وجود داشت؛ مثلاً اگر در صحنه ای فردی به شهادت می رسید همه اعضای گروه یک پارچه اشک می ریختند اما آیا امروز هم چنین اتفاقاتی در پشت صحنه ها وجود دارد؟ قطعاً این گونه نیست چرا که این افراد نه شناختی دارند نه دغدغه ای و نه آن دوران را با تمام جان شان درک کرده اند.

این کارگردان سینما در پایان این گفتگو افزود: مدیران سینمایی و فرهنگی سال ها است می گویند ما از ژانرهای مهجور حمایت می کنیم اما عملاً چنین نیست! من کارگردان اکشن و رزمی هستم چرا سراغم نمی آیید؟ چرا هرچقدر فیلمنامه دادیم رد شد. چرا نگاه از بالا به پایین می کنید؟ حیرت انگیز است فارابی می رود از فیلمی ضعیف به لحاظ محتوا و پروداکشن حمایت می کند به اسم سینمای اکشن که همه به ضعف آن اذعان می کنند و امثال من نباید کار داشته باشیم. این ها فاجعه است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سیاستگذاری‌های «بنیاد سینمایی فارابی» نتیجه‌ای جز به فراموشی سپرده شدن «سینمای کودک و نوجوان» به دنبال نداشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بهبودی فر معتقد است، سیاستگذاری‌هایی که بنیاد سینمایی فارابی و یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دنبال کردند، نتیجه‌ای جز به فراموشی سپرده شدن سینمای کودک و نوجوان را به دنبال نداشت.

به گزارش سینماپرس، رحیم بهبودی‌فر در گفت‌وگو با میزان درباره برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان گفت: برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان یک کنش اثرگذار در حوزه فیلم و سینما محسوب می‌شود که در ادامه زمینه را برای پویایی در حوزه فیلم کودک و نوجوان فراهم می‌کند.

وی در مورد سینمای کودک و نوجوان افزود: متاسفانه طی سال‌های اخیر شاهد منفعل شدن فیلم‌های کودک و نوجوان هستیم؛ بنابراین برگزاری جشنواره می‌تواند گامی محرک برای فیلمسازان در بر داشته باشد و مشوقی در جهت تولید آثاری با کیفیت و اثرگذار باشد.

بهبودی‌فر برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان را حرکتی خوب دانسته و افزود: من معتقدم باید گام اول یعنی برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان باید اجرایی شود و در ادامه به کیفیت تولید آثار بپردازیم، در عین حال برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان هرچه پرمحتواتر و در واقع با کیفیت‌تر باشد، می‌تواند به هدف غایی و نهایی خود نزدیک‌تر شود.

وی درباره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان تاکید کرد: برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به معنی افزایش کیفیت آثار نیست، اما می‌تواند تشویقی موثر در جهت ساخت آثار با کیفیت قلمداد شود. ما برای ساخت یک فیلم با کیفیت باید به شاخص‌هایی معین در اثر باید بپردازیم که از جمله آن‌ها ادبیات نمایشی خوب، فیلمنامه‌ای موثر و محتوایی ارزشمند است که ساختار مناسب و قابل توجهی به فیلم می‌دهد، اگرچه متاسفانه در سال‌های اخیر کیفیت در آثار تولیدی کاهش چشمگیری داشته است و هدف از برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان را زیر سوال برده است.

این تولیدکننده فیلم، در مورد مکان برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان تاکید کرد: اینکه جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در اصفهان، همدان، شیراز یا تهران برگزار شود، مهم نیست، بلکه مهم‌ترین بخش، کیفیت آثار تولید و ارائه شده در سینماهاست. چنانچه آثاری تولید شود که به لحاظ کیفی توانایی حضور در جشنواره‌های بین‌المللی را داشته باشد و در عین حال محتوایی گویا و پیامی رسا را به جامعه انتقال دهد، می‌تواند گفت جشنواره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان توانسته بار دیگر به ریل و مسیر اصلی خود باز گردد.

بهبودی‌فر به حضور خود در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اشاره و تصریح کرد: من حدود ۱۲ سال پیش در جشنواره شرکت کردم، اگرچه جایزه خاصی کسب نکردم، اما در آن زمان فیلم‌ها به لحاظ کیفیت بسیار خوب بودند، در حالی که هم اکنون کیفیت آثار بسیار پایین آمده تا جایی که به مرگ سینمای کودک و نوجوان بدل شده است.

وی علل کاهش کیفیت آثار در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان را مورد ارزیابی قرار داد و تاکید کرد: سیاستگذاری‌هایی که بنیاد سینمایی فارابی و یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دنبال کردند، نتیجه‌ای جز به فراموشی سپرده شدن سینمای کودک و نوجوان به دنبال نداشت. باید توجه کرد که به سازندگان فیلم کودک و نوجوان بها داده نشد، آن‌ها هم به ارتزاق نیاز دارند، اما به این نکات توجه لازم نمی‌شود.

بهبودی‌فر به فعالیت‌های برخی از فیلمسازان و یا سریال‌سازان عرصه کودک و نوجوان اشاره و بیان کرد: برخوردهایی که با ایرج طهماسب شد، مسیر حرکت سینمای کودک و نوجوان را مشخص می‌کند. لزوم توجه به تولیدات با کیفیت و آموزنده در عرصه سینما و حتی تلویزیون یک ضرورت است.

وی ضمن گلایه از سیاستگذاری‌های انجام‌شده اظهار کرد: کسانی می‌توانند آثار با کیفیت تولید کنند که اساس فیلمسازی را در مدیوم سینما و تلویزیون بدانند و سابقه‌ای در زمینه تولید فیلم داشته باشند. تجربه در حوزه فیلمسازی در کنار دانش این فعالیت را به خلق آثار اثرگذار و ارزشمند تبدیل کرده و در ادامه جشنواره‌ای پر بار و پویا را رقم می‌زند، اما وقتی دو ماه مانده به زمان برگزاری جشنواره یک فراخوان صادر می‌شود، قطعا یک اثر خوب نمی‌تواند در این زمان کوتاه ساخته و آماده پخش شود.

بهبودی‌فر در مورد پیش‌بینی برای حضور فیلمسازان موفق در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان بیان کرد: به نظر نمی‌رسد که امسال در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان بتوانیم شاهد حضور فیلم‌های خوب و ارزشمند باشیم، به همین دلیل ممکن است این جشنواره همانند سال‌های قبل تنها به منظور رزومه‌سازی در عرصه فرهنگ برگزار شود و عملا فیلم خوبی را در کارنامه نداشته باشد. وقتی به فیلم کودک و نوجوان بها داده نمی‌شود، تولیدکنندگان فیلم کودک و نوجوان وارد عرصه‌های دیگر شده و به تولید فیلم در حوزه بزرگسالان خواهند پرداخت؛ همان رویدادی که امروز شاهد آن هستیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«هادی و هدی» به تلویزیون بازمی‌گردند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بیست و سومین قسمت مجله تصویری «خیلی دور خیلی نزدیک» با پخش گزیده‌ای از برنامه «هادی و هدی» همراه مخاطبان شبکه دو خواهد بود.

به گزارش سینماپرس، بیست و سومین قسمت این برنامه به پخش گزیده‌هایی از فیلم سینمایی «نفوذی» محصول ۱۳۷۸، برنامه «بازی با کلمات» محصول ۱۳۶۷ و بخش پلاتو مجری با اجرای حجت‌الاسلام محمدحسن راستگو و تصاویری زیبا و جذاب از مستند «طبیعت رنگارنگ» در بخش مستند خواهد پرداخت.

این برنامه در بخش «قاب ناب» به گزیده‌ای از برنامه بازی با کلمات با اجرای حجت‌الاسلام محمدحسن راستگو در سال ۱۳۶۷ پرداخته و در بخش «برنامه‌های کودک»، بخش‌هایی از برنامه خاطره‌انگیز «هادی و هدی» محصول ۱۳۶۴ تقدیم نگاه مخاطبان می‌شود.

این برنامه در بخش «موسیقی» به پخش موسیقی خانه عشق با صدای مهرداد کاظمی پرداخته و در بخش «نماهنگ»، نماهنگ شوق حضور با صدای علی فانی را روانه آنتن می‌کند.

مخاطبان شبکه دو می‌توانند به منظور مشارکت در پویش این برنامه، اسامی فیلم‌های سینمایی، سریالها، مستندها و… را به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۲۳۲ و پیام‌های صوتی و تصویری خود را در فضای مجازی برنامه به نشانی Kheilidoor_Kheilinazdik_TV۲@ ارسال کنند.

مجله تصویری «خیلی دور خیلی نزدیک» کاری از تأمین برنامه شبکه دو به تهیه‌کنندگی حمیدرضا فتح‌آبادی است که بیست و سومین قسمت آن، سه‌شنبه ۲۴ مرداد حوالی ۰۰:۳۵ بامداد روانه آنتن این شبکه خواهد شد و بازپخش آن روز بعد ساعت ۱۴ خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هنرمندان برای ادای دین به حضرت سیدالشهدا (ع) پولی دریافت نمی‌کنند/متولیان فرهنگ و هنر کشور باید برای کیفیت آثار هنرمندان هزینه کنند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: زارعی گفت: هنرمندان بابت ادای دین خود به حضرت سیدالشهدا (ع) پولی دریافت نمی‌کنند و اگر هم دریافت شود، بیشتر برای ساخت‌ دکور، صحنه و لباس است.

به گزارش سینماپرس، کوروش زارعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری درباره فعالیت هنرمندان هنرهای نمایشی در زمینه هنرهای عاشورایی گفت: دو سه دهه است که در ایام محرم و صفر گروه‌های نمایشی برای ادای دین به حضرت سیدالشهدا (ع) و واقعه عاشورا خودجوش و علاقه‌مند کارهای نمایشی را تولید می‌کنند و در شهرها و استان‌های خودشان روی صحنه می‌برند.

زارعی ادامه داد: چندسالی است حوزه هنری در موضوعات تعزیه، نقالی، پرده‌خوانی، مقتل‌خوانی، تئاتر خیابانی، تعزیه به زبان‌های فارسی، عربی و ترکی و اعزام گروه‌های مذهبی و آیینی به کشور عراق در قالب «روایت راهیان» نذر فرهنگی می‌کند.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری افزود: هنرمندان برای ادای دین به حضرت سیدالشهدا (ع) پولی دریافت نمی‌کنند. آن‌ها در مرزهای خسروی، چذابه، شلمچه و مهران اجرای برنامه دارند. از طرفی، هنرمندان تئاتر آیینی کشور و گروه‌های حرفه‌ای با عنوان نذر فرهنگی در کشور عراق به مدت دو روز در نجف، چهار روز در مسیر پیاده‌روی اربعین و دو روز در کربلا حضور دارند. سال به سال تعداد هنرمندان بیشتر و تمایل گروه‌ها برای حضور در آیین‌های عاشورایی و نمایش‌های آیینی در ایام محرم و صفر بیشتر می‌شود.

وی با بیان اینکه هنرمندان بابت ادای دین خود به حضرت سیدالشهدا (ع) پولی دریافت نمی‌کنند، بیان کرد: اگر هم پولی دریافت شود، بیشتر برای ساخت‌وساز دکور، صحنه، لباس و طراحی صحنه است.

زارعی در پاسخ به این سوال که در این میان بضاعت عده‌ای هم جوابگوی هزینه‌ها نیست و نیازمند حمایت‌های دولتی هستند، توضیح داد: متولیان فرهنگ و هنر کشور باید برای کیفیت آثار هنرمندان هزینه کنند، تا آن‌ها بتوانند برای مردم هنر با کیفیتی را ارائه دهند.

پیش از این مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در نشست رویداد هنری «رستخیز عام» گفته بود، نسخه عربی نمایش عروسکی «قهرمان کوچک» را تنظیم کردیم، که بتوانیم در کشور عراق در پیاده‌روی اربعین در همایش بین‌المللی تئاتر «روایت راهیان» برای کودکان و نوجوانان عرب‌زبان اجرا کنیم. چند سال است خلا نبود نمایش عروسکی را در تئاتر بین‌المللی اربعین احساس کردیم. سال گذشته مخاطبان کودک و نوجوان زیادی داشتیم، که برنامه‌ای برای آن‌ها تدارک ندیده بودیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«حاج سیدحسین عرب» درگذشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «حاج سیدحسین عرب» پیرغلام سرشناس کشور ساعتی پیش در یکی از بیمارستان‌های تهران درگذشت.

به گزارش سینماپرس، حاج سیدحسین عرب طی سالها در هیئت‌های تهران مرثیه‌خوانی می‌کرد.

مرحوم عرب متولد سال ۱۳۲۵ و از مداحان قدیمی تهران به حساب می‌آمد.

وی چندی پیش به دلیل بیماری قلبی در بیمارستان بستری شد. این پیرغلام سیدالشهدا(ع) دهه اول ماه محرم امسال در هیأت ریحانةالنبی(س) مداحی کرده بود.

مشاهده خبر از سایت منبع