X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

مرحوم «اسماعیلی» هنرمندی دغدغه‌مند بود که به شاگردانش درس زندگی آموخت و نامی نیک از خود بر جای گذاشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به مناسبت درگذشت استاد محمد اسماعیلی نوازنده پیشکسوت تنبک نوشت: این هنرمند سال‌های سال در کنار آموزش نوازندگی، به شاگردانش درس زندگی آموخت و نامی نیک از خود بر جای گذاشت.

به گزارش سینماپرس، در متن پیام تسلیت محمد اله‌یاری به مناسبت درگذشت استاد محمد اسماعیلی موسیقیدان و نوازنده پیشکسوت تنبک چنین آمده است: «جامعه موسیقی کشور سوگوار درگذشت استاد محمد اسماعیلی است که زندگیش با هنر عجین شده بود.

مرحوم اسماعیلی هنرمندی دغدغه‌مند، مهربان و منظم بود که سال‌های سال در کنار آموزش نوازندگی، به شاگردانش درس زندگی آموخت و نامی نیک از خود بر جای گذاشت.

این هنرمند از فارغ التحصیلان پیشگام هنرستان موسیقی بود و حضور و تنبک نوازی اش در مراسم یکصدمین سال تأسیس هنرستان موسیقی، هنوز در خاطره‌ها باقیست.

اینجانب درگذشت این هنرمند گرانقدر که روح بلندش به همسر مرحومه‌اش پیوست را به خانواده ارجمندش تسلیت می‌گویم و برای آن مرحوم آرامش روح و رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت دارم.»

استاد محمد اسماعیلی موسیقیدان و نوازنده پیشکسوت تنبک یکشنبه (۲۲ مردادماه) بعد از تحمل یک دوره بیماری دارفانی را وداع گفت.

محمد اسماعیلی با نام اصلی محمدعلی اسماعیلی متین چهارم شهریور سال ۱۳۱۳ در تهران متولد شد. او سال ۱۳۳۰ توسط دایی‌های خویش مرتضی و مصطفی گرگین زاده به حسین تهرانی معرفی شد.

زنده‌یاد اسماعیلی سال ۱۳۳۷ در گروه‌های موسیقی مشغول به کار شد و در ارکسترهای موسیقی ملی و گروه تنبک شروع به همکاری کرد و بعد از پنج سال برای اجرای برنامه‌های موسیقی ملی و هر چه بیشتر شناساندن آن به کشورهای آفریقایی، آسیایی، اروپایی و آمریکایی مسافرت کرد و برنامه‌هایی اجرا کرد.

این هنرمند فقید از سال ۱۳۴۳ در هنرستان موسیقی ملی مشغول تدریس شد و سال ۱۳۴۵ سرپرستی گروه تنبک وزارت فرهنگ و هنر آن زمان را عهده‌دار شد. شیوه نوازندگی زنده‌یاد اسماعیلی شیوه حسین تهرانی بوده و سابقه طولانی در تکنوازی و همراهی با ارکستر داشته است.

اسماعیلی در دهه ۱۳۶۰ به سرپرستی فرامرز پایور (سنتور) و همراهی جلیل شهناز (تار)، علی‌اصغر بهاری (کمانچه) و محمد موسوی (نی)، گروه اساتید موسیقی ایران را تشکیل داد و با این گروه، سفرهای متعددی به کشورهای اروپایی، آسیایی و آمریکا داشت. زنده‌یاد اسماعیلی دارای مدرک درجه یک هنری، معادل دکتراست.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *